• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:23
Je eigen controller bouwen is zo simpel nog niet:
-Michael Stegen is een zeldzaam getalenteerde electrotechnicus; zo'n 15 jaar geleden bouwde hij zijn eerste SmartEVSE; daarna volgden v2, v3, inmiddels zitten we op v3.1.
-de ISO-documentatie, die je nodig hebt om te weten hoe de EVSE op alle signalen van het EV moet reageren, en binnen hoeveel miliseconden, is al duurder dan een compleet gebouwde controller
-alleen al in de software zitten vele manjaren ontwikkeltijd; dus zelfs als je hier voltijds aan zou kunnen werken, is je huidige EV al rijp voor de sloop tegen de tijd dat je op het niveau van de huidige OpenEVSE / SmartEVSE zit;
-je bouwt totaal geen nieuwe kennis op, maar repliceert alleen maar reeds opgebouwde, open source beschikbare kennis op;
-zelfs al heb je over een tijdje een controller die voor jouw EV gebruiksklaar is, dan zul je bij elke nieuwe EV met samengeknepen billen moeten uitproberen in hoeverre dat EV ook de standaarden naleeft, en wat voor quirks elk automerk heeft; Michael Stegen heeft inmiddels meer dan 7000 controllers in het veld staan....

Ik denk dat velen hier niet beseffen hoeveel monniken-werk er is gaan zitten in het maken van allerlei hardware-keuzes, het uitvogelen van het gedrag van de diverse componenten, het uitproberen van allerlei software-architecturen (van Arduino core tot pio-Arduino tot ESP-IDF) en -tools.

In mijn ogen is de kracht van een open source community nu juist dat je voortbouwt op elkaars werk, in plaats van dat je steeds weer opnieuw begint.

De enige reden die ik kan bedenken om van scratch af aan te beginnen is als je een voltijds hobby zoekt voor de komende 10 jaar als je met pensioen bent, en je therapeut je dit voorgeschreven heeft :-)

• Daantjezoveel
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:02

Daantjezoveel

Kona EV 2025 V-moto CPx 2025

Alle elektrotechnicussen zijn zeldzaam.
Alle technische mensen zijn zeldzaam.
Alle mensen zijn zeldzaam.

Wat er nu bereikt wordt is dat er gezegt wordt is dat dit het grote smart-evse forum had moeten heten in plaats van zelfbouw laadpaal ervaringen.
Als er mensen zijn die zelf dingen willen bouwen/ontwikkelen zolang het in een veilige omgeving gebeurd en rekening wordt gehouden dat er met serieuze spanningen en stromen wordt gewerkt moet het op een correcte manier gemotiveerd worden.

Cornflakes is ook per ongeluk uitgevonden,

Kunnen we weer verder met laadpalen bouwen?

Definitie van zelfbouw: de zelfbouw zelfst.naamw. (m.) het door een particulier zelf (en dus niet door een extern bedrijf) bouwen van een woning, apparaat of iets anders
Gevonden op https://woorden.org/woord/zelfbouw

Ik heb zeker respect voor mensen die de smart-evse tegen bijna gratis dan wel gratis maken en ontwikkelen inclusief software, en dit moet ook in stand blijven, maar er moet wel de mogelijkheid geboden worden voor nieuwe ideeen en inzichten.

• dingo35
Tip om je project veilig te doen: de ISO documentatie is op de website van de Estlandse standaarden autoriteit het goedkoopste van de hele EU, en in het Engels verkrijgbaar.
Succes!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
zo te zien denk jij dat ik dit niet kan en er 10jaar ga over doen???

zo ingewikkeld is het allemaal niet. 12V PWM genereren met serieweerstand, kijken wat de auto ermee doet (9V, 6V, 3V, 0V...) en daarop dan de relais inschakelen en een PWM signaal genereren wat de auto mag trekken aan stroom in stapjes van 0,06A.
ik heb jaren geleden mijn eigen systeem ontwikkeld voor mijn zonnepanelen en huis verbruik. VOLLEDIG van scratch gebouwd.
3kWh meters in mijn zekeringkast, een raspberry eraan die alle pulsen verwerkt, elke 20min lopen er processen om alles uit te rekenen en uiteindelijk had ik wat vele hier met homewizard bereiken.
mijn broer vroeg ooit eens de code om te lezen en had toen een kleine 50 paginas A4. de source code alleen (zonder HTML paginas) is 288kb aan tekstfiles ;-). de totale software is 171MB. van scratch gemaakt, inclusief elke foto en gif dat erop draait.
de kwh standen nam ik een foto met een webcam en met OCR haalde ik de getallen eruit. allemaal lang voordat er hier een P1 meter stond ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeA9hJE34jgbaXV7N0oCid8CX5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oi2h1rwiWs2yDAjahXXaaLKi.jpg?f=fotoalbum_large

ik begon dan mijn boiler slim te maken, die de data opvroeg van mijn kwh meters via de raspberry en zo een sturing maakte. dat draait hier ook al JAREN. ondertussen zit ik aan versie 10 generatie F7 (V10 is de hardwarebesturing, versie F7 is de webserver code. 7de aanpassing van de F generatie. ik denk dat ik ruw geschat in totaal al 50-60 verschillende codes heb geschreven door de jaren heen (versie 10 heeft al 15 varianten)
prototype links, finale versie rechts door een tplink om te bouwen naar mijn sturing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Myuil-m-DqLZNeC6isCyUjNfIis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqpP8bmJ2yMk8X9KXNJtf0wl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3B4KiNEWBlQd2T4eEDp2kUgpio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuJ2KBAxxQoMjNLpUVerMX5G.jpg?f=fotoalbum_large

daarna kwam een P1 meter en werd alles VEEEEEL gemakkelijker. ipv een hoop pulsen te gaan uitrekenen, kan ik het gewoon opvragen.
dus mijn raspberry kwam aan de P1 te hangen.
uiteindelijk besliste ik van heel mijn eigen systeem met P1 dongle te gaan bouwen. een standaard ESP8266, een RJ11 kabeltje, een paar transistoren en klaar.
er zijn er idd vele die dat maken met homewizard, maar ook hier bouwde ik mijn eigen idee.
mijn ding is gewoon een RS232 to webserver converter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaZRn45cr3WayuCppa2_3_UK6So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J115nPC00UvA2Xe1xdtH44KC.jpg?f=fotoalbum_large

elk toestel in mijn huis vraagt die telegram berichten op en doet zijn eigen ding
2 verbruiks monitors met display in huis
2 gestuurde terrarium bakken voor planten te kweken
2 boilers die slim gestuurd worden.
3 thuis batterijen
en binnenkort een EV lader die ook standalone zal werken

zo een 15jaar geleden bouwde ik mijn eerste ebike zelf (inclusief controller en code). de eerste motor was een ruitenwissermotor van een auto die met een tandwiel aan de ketting meetrok.
de 3de versie had een display en een hub motor en reed met 6 laptopbatterijen. want ebike batterijen waren niet voor handen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmoCnk1bH3HjlUOCu-jJGuzhAGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXtK6n8hHSnl4RcIVNC6WGkO.jpg?f=fotoalbum_large
de versie erna reed met 6 batterijen van RC helicopters, een hub motor en een brommer velg. want in een gewone fietsvelg krijg je dat vermogen niet op de baan (piek 1280W !!! motor liep op 55V met een DC converter van RC batterijen naar 55V)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lqQDcYAez-waDMtofZj9IgrJVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEf3P3ei7pAAF3f74Q8JiMj6.jpg?f=fotoalbum_large.

ik bouw en herstel ebikes in bijberoep. ik heb zelf mijn eigen accutester gebouwd. dat ding gaat de accu opladen, daarna leegtrekken en mooie grafiekjes maken. ALLES webbased zonder dat ik erbij moet zijn.
en hier zit dan het hele leuke: ik heb deze gebouwd zodat die overdag met zonnestroom die accu oplaad, en savonds de test start en de accu belast met 250W. de load is hier een 250W solar micro omvormer. dus ik recupereer de stroom savonds in mijn huis.
DIT was dan ook de heel basis van mijn zelfbouw thuis batterij. overdag batterijen opladen, savonds stroom leveren aan mijn huis. heb een kleine 10kWh aan capaciteit draaien ondertussen. ook volledig zelfbouw. hardware EN software. die linkse computercase is mijn thuis batterij controller (accu's zitten in de metalen kast eronder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0NwKB0xvdZM-NQJ6k7gy7iU6gI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7by7nOrDD3VpmjPrcEJZsBNA.jpg?f=fotoalbum_large

de accu's hangen enkel met 2 dikke kabels aan de controller. het opvragen van de status verloopto ook allemaal via wifi door een ESP8266 die aan de BMS hangt en alles doorstuurt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijHZSBXrTixx5sqGKDZMYyG7LPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0QSaGpwMjL63huuAOULIiCb.jpg?f=fotoalbum_large.
heb ooit zelf een BMS gebouwd met een arduino, maar daar ben ik van afgestapt.

ik denk echt wel dat ik de kennis heb om die lader simpelweg aan te passen zodat die ook communiceert met mijn thuis batterijen en P1 meter zodat ze onderling afspreken wie de stroom zal opnemen.
het enige waar ik wat tegen vastloop is de auto zelf. want eens er een ODB2 dongle blijft steken in de auto, gaat het alarm altijd af. dus ik heb momenteel geen mogelijkheid om de accustatus van de auto op te vragen.

ik ben 15jaar bezig geweest om in belgie LEGAAL een electrische oldtimer te bouwen, maar uiteindelijk opgegeven omdat de politiek tegenwerkt. dus nu ga ik mijn bestaande EV aanpakken

[ Voor 7% gewijzigd door fcapri op 21-03-2026 12:00 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:08

Ersus

Zuid-Limburg

fcapri schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:53:

zo ingewikkeld is het allemaal niet. 12V PWM genereren met serieweerstand, kijken wat de auto ermee doet (9V, 6V, 3V, 0V...) en daarop dan de relais inschakelen en een PWM signaal genereren wat de auto mag trekken aan stroom in stapjes van 0,06A.
ik heb jaren geleden mijn eigen systeem ontwikkeld voor mijn zonnepanelen en huis verbruik. VOLLEDIG van scratch gebouwd.
3kWh meters in mijn zekeringkast, een raspberry eraan die alle pulsen verwerkt, elke 20min lopen er processen om alles uit te rekenen en uiteindelijk had ik wat vele hier met homewizard bereiken.
mijn broer vroeg ooit eens de code om te lezen en had toen een kleine 50 paginas A4. de source code alleen (zonder HTML paginas) is 288kb aan tekstfiles ;-). de totale software is 171MB. van scratch gemaakt, inclusief elke foto en gif dat erop draait.
de kwh standen nam ik een foto met een webcam en met OCR haalde ik de getallen eruit. allemaal lang voordat er hier een P1 meter stond ;-)

[Afbeelding]

ik begon dan mijn boiler slim te maken, die de data opvroeg van mijn kwh meters via de raspberry en zo een sturing maakte. dat draait hier ook al JAREN. ondertussen zit ik aan versie 10 generatie F7 (V10 is de hardwarebesturing, versie F7 is de webserver code. 7de aanpassing van de F generatie. ik denk dat ik ruw geschat in totaal al 50-60 verschillende codes heb geschreven door de jaren heen (versie 10 heeft al 15 varianten)
prototype links, finale versie rechts door een tplink om te bouwen naar mijn sturing.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

daarna kwam een P1 meter en werd alles VEEEEEL gemakkelijker. ipv een hoop pulsen te gaan uitrekenen, kan ik het gewoon opvragen.
dus mijn raspberry kwam aan de P1 te hangen.
uiteindelijk besliste ik van heel mijn eigen systeem met P1 dongle te gaan bouwen. een standaard ESP8266, een RJ11 kabeltje, een paar transistoren en klaar.
er zijn er idd vele die dat maken met homewizard, maar ook hier bouwde ik mijn eigen idee.
mijn ding is gewoon een RS232 to webserver converter
[Afbeelding]

elk toestel in mijn huis vraagt die telegram berichten op en doet zijn eigen ding
2 verbruiks monitors met display in huis
2 gestuurde terrarium bakken voor planten te kweken
2 boilers die slim gestuurd worden.
3 thuis batterijen
en binnenkort een EV lader die ook standalone zal werken

zo een 15jaar geleden bouwde ik mijn eerste ebike zelf (inclusief controller en code). de eerste motor was een ruitenwissermotor van een auto die met een tandwiel aan de ketting meetrok.
de 3de versie had een display en een hub motor en reed met 6 laptopbatterijen. want ebike batterijen waren niet voor handen.
[Afbeelding]
de versie erna reed met 6 batterijen van RC helicopters, een hub motor en een brommer velg. want in een gewone fietsvelg krijg je dat vermogen niet op de baan (piek 1280W !!! motor liep op 55V met een DC converter van RC batterijen naar 55V)
[Afbeelding].

ik bouw en herstel ebikes in bijberoep. ik heb zelf mijn eigen accutester gebouwd. dat ding gaat de accu opladen, daarna leegtrekken en mooie grafiekjes maken. ALLES webbased zonder dat ik erbij moet zijn.
en hier zit dan het hele leuke: ik heb deze gebouwd zodat die overdag met zonnestroom die accu oplaad, en savonds de test start en de accu belast met 250W. de load is hier een 250W solar micro omvormer. dus ik recupereer de stroom savonds in mijn huis.
DIT was dan ook de heel basis van mijn zelfbouw thuis batterij. overdag batterijen opladen, savonds stroom leveren aan mijn huis. heb een kleine 10kWh aan capaciteit draaien ondertussen. ook volledig zelfbouw. hardware EN software. die linkse computercase is mijn thuis batterij controller (accu's zitten in de metalen kast eronder).
[Afbeelding]

de accu's hangen enkel met 2 dikke kabels aan de controller. het opvragen van de status verloopto ook allemaal via wifi door een ESP8266 die aan de BMS hangt en alles doorstuurt
[Afbeelding].
heb ooit zelf een BMS gebouwd met een arduino, maar daar ben ik van afgestapt.

ik denk echt wel dat ik de kennis heb om die lader simpelweg aan te passen zodat die ook communiceert met mijn thuis batterijen en P1 meter zodat ze onderling afspreken wie de stroom zal opnemen.
het enige waar ik wat tegen vastloop is de auto zelf. want eens er een ODB2 dongle blijft steken in de auto, gaat het alarm altijd af. dus ik heb momenteel geen mogelijkheid om de accustatus van de auto op te vragen.

ik ben 15jaar bezig geweest om in belgie LEGAAL een electrische oldtimer te bouwen, maar uiteindelijk opgegeven omdat de politiek tegenwerkt. dus nu ga ik mijn bestaande EV aanpakken
Nice! een behoorlijke creatieveling met veel plaats om te hobbyen. Mijn betere helft vraagt mij, vóór begin van een creatief project, altijd of zij het kan bedienen als ik het poepertje dicht knijp, of wel ontspan, mja je snapt wel wat ik bedoel.

Ik kan zulke zelfbouw projecten wel waarderen. Ik heb er helaas geen tijd voor, maar als ik zou kunnen tot mijn laatste adem, dan teken ik daar wel voor. Dan kunnen eventuele nieuwe bewoners alles eruit trekken en weggooien, daar kan ik dan toch niet meer van wakker liggen....worden whatsoever.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@dingo35 schijft dat een EVSE zelf ontwikkelen vele jaren kost:
dingo35 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:14:
Je eigen controller bouwen is zo simpel nog niet:
<knip>
De enige reden die ik kan bedenken om van scratch af aan te beginnen is als je een voltijds hobby zoekt voor de komende 10 jaar als je met pensioen bent, en je therapeut je dit voorgeschreven heeft :-)
Vervolgens schrijft @fcapri:
fcapri schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:53:
En daarna staat er een stuk van meerdere schermen hoog waarin precies aangetoond wat @dingo35 schreef, namelijk dat je er vele jaren (en diverse hard- en softwaregeneraties) over doet om zoiets een beetje fatsoenlijk werkend te krijgen. En dan ook alleen nog maar omdat je bij de top 0.01‰ kenners van hardware, microcontrollers etc hoort. Ook voor de gemiddelde Tweaker is dit echt niet weggelegd.

@fcapri toont hiermee dus precies het gelijk van @dingo35 aan. Zo'n controller ontwikkelen is voor zowel de hard- als de software gewoon heel veel werk. Daarom mogen we ook zo blij zijn met al diegenen die hier onbezoldigd zoveel tijd in stoppen en het resultaat van al hun werk aan de community beschikbaar stellen. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 21-03-2026 12:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• dingo35
@fcapri Leuke post, dát zijn nog eens gedeelde ervaringen!

Als je je SoC van je EV uit wil lezen is dit misschien een leuke aanvulling op je project:
https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/25

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:27:

@fcapri toont hiermee dus precies het gelijk van @dingo35 aan. Zo'n controller ontwikkelen is voor zowel de hard- als de software gewoon heel veel werk. Daarom mogen we ook zo blij zijn met al diegenen die hier onbezoldigd zoveel tijd en stoppen en het resultaat van al hun werk aan de community beschikbaar stellen. _/-\o_
ja, voor aan absolute beginner gaat het lang duren. maar ik doe al 30jaar aan electronica, programmeer al een kleine 25jaar en bouw al 15jaar mijn eigen hardware en software.
maar ook hier neem ik een bestaande laadkabel, ga de stuurelectronica uitschakelen en mijn eigen ESP gebruiken.
het hele voedingsdeel en de relais neem ik over van de bestaande.
veel meer als 'autodetectie' en dan PWM genereren zit er niet in.
het constant in de gaten houden van de PWM spanning en hierbij ingrijpen is prio.
als 2de ga ik er tussen watP1 data opvragen en daar het PWM signaal laten voor afhangen. en dat heb ik voor 90% al geschreven in mijn bestaande apparaatjes :)

deze bouwde ook alles van scratch op het oude protocol, maar dan echt alles. zover ga ik niet. gewoon een ESP eraan en die aansluiten op de bestaande laadkabel.
https://www.instructables...V-J1772-Charging-Station/

zou ik bv enkel een ESP gebruiken om het PWM door te laten of onderbreken, kan ik eigenlijk de laadkabel al manipuleren. maar ik wil ook de stroom kunnen bepalen en dan moet de ESP alles afhandelen
Ersus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Nice! een behoorlijke creatieveling met veel plaats om te hobbyen. Mijn betere helft vraagt mij, vóór begin van een creatief project,
idd, heeeel veel plaats. heb een grote loods van 150m² als hobbyruimte en nog een 100m² leeg tuinhuis.
ben ook bezig een 4wiel velomobiel te bouwen in de stijl van een ford model A, mede door rugproblemen omdat ik met de huidige velomobiel niet meer kan rijden

[ Voor 16% gewijzigd door fcapri op 21-03-2026 13:02 ]

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste