Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 07:00
Beekforel schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:34:
[...]

1 UTP voor modbus en 1 UTP voor eventueel netwerk/wifi was m'n gedachte.

Goede tip, eerst alles op maat maken en de kabels dan al door de mantelbuis. Hoewel het tracé redelijk rechtdoor is ga ik dat toch ook doen.
Je zou je UTP kabel ook kunnen opsplitsen. In principe heb je voor 100mb ethernet, maar 4 aders nodig. De andere 4 aders zou je voor modbus dan kunnen gebruiken. Ik heb dit zelf nu al een aantal jaar werkend op deze manier. In de toekomst zal alles wel ethernet based, tegen die tijd kan je alle 8 aders weer gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPpqcyNYZm4G4fPsut3A8fmkVR0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/74CfNMSrWIq4U30fBO8opp5R.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:16
Beekforel schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:34:
[...]

1 UTP voor modbus en 1 UTP voor eventueel netwerk/wifi was m'n gedachte.

Goede tip, eerst alles op maat maken en de kabels dan al door de mantelbuis. Hoewel het tracé redelijk rechtdoor is ga ik dat toch ook doen.
Modbus is 2 aders; Netwerk is 4 aders. een UTP heeft 8 aders en is dus eenvoudig te gebruiken. je moet het alleen even handig splitsen.
de 12Vdc voor de sensorbox komt uit de EVSE dus dat zijn de 2 overgebleven aders.

Ik heb het zelf zo opgelost als op de foto's. De UTP kabel met RJ45 connectoren tussen de beide punten en de bedrading middels de schroefverbindingen lokaal gesplitst.

In de EVSE behuizing kan je dan een klein accesspoint monteren (bijvoorbeeld de GLInet Mango).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rond47HNndWK4hfyAc8_ZeACe3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5DrFhnoFJMCbsgznVYa9kO1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEZMIYj9mOkZf_QJIPAoqtgv5qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKE6sG9w54WWc7TROeMM7Sxp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:01
jopie841 schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:07:
is ooit overwogen om de smartEVSE een aansluiting voor een ethernet kabel te geven?
Jazeker, maar dat is qua hardware erg lastig; zon beetje alle IO pinnen zijn al in gebruik.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
Hier heb ik al jaren (ook al in de evbox) een micro access point (Mikrotik mAP lite) in de behuizing buiten zitten, niet zozeer voor de SmartEVSE (die hangt binnen en kan ook op een ander AP), maar vooral voor gebruik door de auto's zelf. Die updaten alleen over wifi, hebben geen al te beste antenne en daarvoor is een klein AP in de laadpaal dan ideaal.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazytesting
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-09 21:24
Ik heb de EVBox omgebouwd met SmartEVSE. Erg tevreden mee en integratie met HomeAssistant werkt goed.

Tot nu toe heb ik aangesloten:
  • RFID sensor
  • Actuator
  • Sensorbox V2
Ik zou de Saia KW/h meter nog willen aansluiten, is dat iemand al gelukt qua configuratie? Ik vraag me ook wat het aansluitschema is als je zowel de Sensorbox als een KW/h meter aan wil sluiten (kon dit niet in de documentatie terug vinden).

De ledring wil ik trouwens ook nog aansluiten, maar daarvoor moet ik nog even oefenen op het maken van stekkertjes…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C__BBMW6_2ojDzTW6ZVhSRfVSEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZVYZ2N0iTZ8z6smdcuuVg1l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
lazytesting schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:46:
Ik zou de Saia KW/h meter nog willen aansluiten, is dat iemand al gelukt qua configuratie? Ik vraag me ook wat het aansluitschema is als je zowel de Sensorbox als een KW/h meter aan wil sluiten (kon dit niet in de documentatie terug vinden).
De EVbox gebruikt een S0-puls variant van de kWh meter, die wordt bij mijn weten niet ondersteund door de SmartEVSE. Je zal dus een andere kWh-meter moeten plaatsen, die het modbus protocol gebruikt. De Sensorbox en kWh-meter kunnen dan beide op dezelfde modbus-bus ;) aangesloten worden.

Precies waarom ik mijn 3F-EVBOX toendertijd toch maar verkocht heb, alleen het doepke relais en de behuizing waren voor mij bruikbaar.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 10:30
dingo35 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:52:
[...]

Misschien zitten je Devolo's op verschillende fasen, waardoor de kwaliteit terugloopt? Als dat het geval is kun je het misschien met wat re-wiren in je zekeringenkast oplossen?

EDIT: Je hebt waarschijnlijk aan de remote Devolo een AP hangen om de verbinding met de SmartEVSE tot stand te brengen. Hoe weet je dat de Devolo's het probleem zijn en niet de AP<->SmartEVSE verbinding?
Thanks voor de suggesties maar ze zitten al op dezelfde fase helaas. Wel bracht je me op een idee met de AP. Ik had er inderdaad een oude router aanhangen met openwrt. Met wat pijn en moeite heb ik die om kunnen bouwen tot een wireless repeater en tot nu toe nog geen verbindingsproblemen gehad! (zelfs met de standaard 10s timeout)

Ik heb ook nog even wat geprobeerd om de RFID lezer van de ecotap paal aan te sluiten maar nog geen succes helaas. Volgens mij is het een elatec rfid reader. Ik heb de 3v en gnd op de oorspronkelijke controller gezet en de tx geprobeerd op de SW terminal maar helaas geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De Ecotap Homebox bevat smeltzekeringen (onderaan onderstaande foto, L1-L3). Ik heb het bij andere laadpalen niet gezien. Weet iemand waarom deze keuze gemaakt is? 'Normaal' gebruik je deze bij het zekeren van onderdelen met grote condensatoren (grote servo drives bijv.). Dit omdat de kortsluitstroom vaak een stuk groter is dan wat een automaat aankan. Zo heeft de servo drive van mijn CNC machine een kortsluitstroom van 42kA terwijl een automaat maar 6kA kan afschakelen. Smeltzekeringen kunnen een stuk meer hebben (120kA) dus die zijn daar ndig. De lader in auto's is een soortgelijk iets dus op zich klinkt dat logisch. Echter, zover ik weet doet niemand anders dit. Is er iemand met kennis van de relevante normen waarom Ecotap deze keuze gemaakt heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9NfKsEjMcTJrdJmfGdp3jIJoTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R45li2BuWtoAFyVpAD0hWCEs.jpg?f=fotoalbum_large

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 13:33

stegen

8710Wp

lemming_nl schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:01:
In afwachting van een EV ben ik aan het kijken naar een laaplaal met de SmartEVSE. Ik heb de v3 besteld en een Ecotap laadpaal op de kop getikt. Ik heb nu alle componenten maar ik ben nog aan het twijfelen waar ik alles laat. Het liefst stop ik de electra in de meterkast maar ik wil buiten wel de RFID reader en LEDs hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Kan ik die aansluitingen verlengen (6-7m)?

-edit-

Gezien het aantal aders en de signalen is het misschien makkelijker om de SmartEVSE wel in de paal te verwerken? Er zijn dan voeding en het relaisschakeldraad nodig, minder aders en allemaal hoge spanning onder dezelfde zekering (dus kan door dezelfde kabel). In mijn plan heb ik niet genoeg ruimte om alles in de paal te plaatsen (minimalistisch ontwerp).
Ik weet niet waarom ze hier smeltzekeringen hebben gebruikt, maar er lijkt mij genoeg ruimte om de SmartEVSE in te bouwen.
Ik zou alles in deze kast proberen te bouwen, dan hoef je niets te verlengen, en gaat er alleen een voedingskabel, en evt een netwerk kabel richting meterkast voor de RS485 verbinding.
De 12V voeding, hulpcontact en ABB contactor kan je er uit halen. De contactor is helaas niet te gebruiken , omdat dit een AC/DC type is (als ik het goed zie). Deze zal je moeten vervangen voor een ander type.
De ABB kWh meter kan je hergebruiken, en selecteren in het menu van de SmartEVSE als EVmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mijn plan is eigenlijk om de kast niet te gebruiken, hij is ruim zat maar kost daarmee ook een hoop ruimte. Mijn meterkast bevind zich op een gunstige plek om de elektra te plaatsen. Bij de 'paal' wil ik voor een minimalistisch ontwerp gaan waarbij de laadkabel en de RFID lezer/LED niet bij elkaar zitten (kabel bij de auto, RFID/LED bij de voorkeur waar ik ze kan zien (auto staat achter garage).

Wat is eigenlijk het probleem met AC/DC contactors? Ik had dat inderdaad gezien in de documentatie maar niet waarom? Mijn gevoel zegt dat het iets is met de solid state relais in de SmartEVSE maar zover ik na kan gaan moet dat gewoon werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
lemming_nl schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:31:
Mijn plan is eigenlijk om de kast niet te gebruiken, hij is ruim zat maar kost daarmee ook een hoop ruimte. Mijn meterkast bevind zich op een gunstige plek om de elektra te plaatsen. Bij de 'paal' wil ik voor een minimalistisch ontwerp gaan waarbij de laadkabel en de RFID lezer/LED niet bij elkaar zitten (kabel bij de auto, RFID/LED bij de voorkeur waar ik ze kan zien (auto staat achter garage).

Wat is eigenlijk het probleem met AC/DC contactors? Ik had dat inderdaad gezien in de documentatie maar niet waarom? Mijn gevoel zegt dat het iets is met de solid state relais in de SmartEVSE maar zover ik na kan gaan moet dat gewoon werken?
De SmartEVSE stuurt een 230V AC spanning uit... Dat gaat de DC kant (waarschijnlijk 24V) niet heel erg waarderen.

Het is een geheel andere aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Het is een 230V spoel dus de spanning is het probleem niet. Het beste wat ik kan bedenken ia dat de lekstroom van de triac in de SmartEVSE te hoog is (dan schakelt de contactor nooit uit) of dat de houdstroom te hoog is (hij schakelt dan niet goed in). Ik ben de datasheets nog niet door geweest om dit te controleren. Het zou me echter verbazen want contactors aansturen met triacs is niet heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:35
lemming_nl schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:24:
De Ecotap Homebox bevat smeltzekeringen (onderaan onderstaande foto, L1-L3). Ik heb het bij andere laadpalen niet gezien. Weet iemand waarom deze keuze gemaakt is? 'Normaal' gebruik je deze bij het zekeren van onderdelen met grote condensatoren (grote servo drives bijv.). Dit omdat de kortsluitstroom vaak een stuk groter is dan wat een automaat aankan. Zo heeft de servo drive van mijn CNC machine een kortsluitstroom van 42kA terwijl een automaat maar 6kA kan afschakelen. Smeltzekeringen kunnen een stuk meer hebben (120kA) dus die zijn daar ndig. De lader in auto's is een soortgelijk iets dus op zich klinkt dat logisch. Echter, zover ik weet doet niemand anders dit. Is er iemand met kennis van de relevante normen waarom Ecotap deze keuze gemaakt heeft?

[Afbeelding]
Qua norm weet ik het niet maar de Alfen palen die aan de straat staan hebben ook smeltzekeringen. Ik vermoed dat dit gedaan is om de kans van een ongewenste uitschakeling te voorkomen (want dan moet er een monteur naartoe gestuurd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Het probleem met de aansturing is dat het gekozen solid state relais een dV/dt heeft van 500 V/us.
Hierdoor schakelt hij inductieve belastingen niet zo lekker uit. De stroom en spanning lopen uit fase, en de triac wordt als het ware ge-retriggerd. Dit is zover ik het begrijp..
Ik heb geëxperimenteerd met andere typen, maar zelf met types die een dV/dt hebben van 1000 V/us komt het probleem voor. Wel minder vaak, maar het is er nog steeds. Een snubber circuit (weerstand + condensator over de uitgang) kan helpen, maar is niet universeel te maken.
Het beste zou zijn om twee print relais te gebruiken, maar daar is helaas geen ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg. De datasheet spreekt expliciet over het aansturen van relais en contactors als doel. Een standaard contactor heeft ook een stevige inductie dus apart dat dat dan wel werkt. Ik geloof je zo dat het problemen geeft maar het verbaast me wel. Ik ga misschien nog wat meten wat er nou precies gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 21:37
Ik wil een extra stroommeter toevoegen aan de SmartEVSE configuratie. Nu gebruik ik al een sdm72D voor het bijhouden van het verbruik van de auto. De P1 poort is nu erg traag en krijgt elke 10 seconden een waarde en wil hier een extra SDM72D tussen zetten.
Ik vroeg me alleen af hoe vaak vraagt SmartEVSE de waardes op en stuurt dat weg via MQTT? Is dit ook nog aan te passen, dat hij sneller de waardes kan versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Is het mogelijk om de SmartEVSE in een 'ready to charge' stand te zetten zodra de auto wordt aangesloten, waarbij de auto wel de stekker blokkeert maar de SmartEVSE nog niet gaat laden? (de opdracht om te starten met laden wil ik dan op een later moment via Home Assistant geven)

[ Voor 30% gewijzigd door ruud76 op 15-04-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:58

Adze

CCNP !

ruud76 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:24:
Is het mogelijk om de SmartEVSE in een 'ready to charge' stand te zetten zodra de auto wordt aangesloten, waarbij de auto wel de stekker blokkeert maar de SmartEVSE nog niet gaat laden? (de opdracht om te starten met laden wil ik dan op een later moment via Home Assistant geven)
Als je met Home Assistant ook de MAINS waarden stuurt naar je SmartEVSE, dan kun je deze waarden manipuleren. Door een waarde te sturen die hoger is dan maximale toegestane MAINS waarde zal je auto nog niet starten met laden, maar is de kabel wel geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
ruud76 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:24:
Is dit niet gewoon een instelling in je auto? Mijn Tucson blokkeert de stekker meteen na insteken, ongeacht of ik start met laden of niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
Hmmbob schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:44:
[...]

Is dit niet gewoon een instelling in je auto? Mijn Tucson blokkeert de stekker meteen na insteken, ongeacht of ik start met laden of niet.
Ik denk dat ie graag de stekker aan zijn eigen laadbox wilt blokkeren en dat moet wel met smartevse en dat doet je auto niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud76
  • Niet online
Ik gebruik de SmartEVSE met een vaste kabel. Als de SmartEVSE op 'OFF' staat, dan blokkeert de auto de kabel niet; totdat ik de SmartEVSE op 'SMART' zet. Maar dan gaat 'ie ook gelijk laden. Dus vandaar de vraag: hoe kan ik zorgen dat 'ie niet start met laden :)

De MAINS laat ik rechtstreeks vanuit de SlimmeLezer sturen, wellicht kan ik wel de maximale laadstroom van de SmartEVSE lager dan 6A zetten en dan via HA naar 16A zetten zodra ik wil dat het laden start...

[ Voor 47% gewijzigd door ruud76 op 15-04-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
ruud76 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:14:
Ik gebruik de SmartEVSE met een vaste kabel. Als de SmartEVSE op 'OFF' staat, dan blokkeert de auto de kabel niet; totdat ik de SmartEVSE op 'SMART' zet. Maar dan gaat 'ie ook gelijk laden. Dus vandaar de vraag: hoe kan ik zorgen dat 'ie niet start met laden :)

De MAINS laat ik rechtstreeks vanuit de SlimmeLezer sturen, wellicht kan ik wel de maximale laadstroom van de SmartEVSE lager dan 6A zetten en dan via HA naar 16A zetten zodra ik wil dat het laden start...
anders zet je hem op solar (met een hoge start amperage)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud76
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:21:
[...]

anders zet je hem op solar (met een hoge start amperage)?
Leuk idee. Dat brengt me op een andere gedachte: de MAINS toch sturen vanuit HA maar alleen als ik wil dat 'ie gaat laden. Want zonder MAINS signaal laadt hij niet in SMART mode.... toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
In de laatste V3.8.0 "alpha" versie kan je hem op "pause" zetten.

Dan laad hij niet, maar vergrendeld wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruud76
  • Niet online
mjvdzwet schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:41:

Top! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
ruud76 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:14:
Dan begreep ik je toch goed.

Ik ben blij voor je dat 3.8.0 je probleem zou 'oplossen', maar t is eigenlijk een workaround. Het al dan niet vergrendelen door je auto bij insteken van de stekker is een instelling in je auto.... Welk model heb je?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09 13:19
mjvdzwet schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:41:

Blijft de kabel ook vergrendeld en de SmartEVSE in "pauze" modus als je de stekker uit de auto trekt? Dat zou voor mij een probleem oplossen, want mijn auto laat de kabel los als die klaar is met laden, zelfs als die afgesloten is. :'(

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
Ik heb nu ook een automation lopen dat zodra mijn auto gekoppeld wordt aan mijn smartevse dat er dan direct een 'stop charging' naar mijn tesla gestuurd wordt. Ik zit bij Tibber die dan een slim laatschema aanmaakt op basis van verwachtte prijzen (zelfs meer dan een dag vooruit) maar die was vaak wat traag met detecteren dat de auto was aangesloten. Jammergenoeg kun je nog niet een eigen slimme laadpaal aanmelden bij Tibber en moet het nu nog via de auto zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruud76
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:23:
[...]
Het al dan niet vergrendelen door je auto bij insteken van de stekker is een instelling in je auto.... Welk model heb je?
Een EV6 en het klopt inderdaad dat hij staat ingesteld op vergrendelen tijdens het laden en niet op “altijd” - dat lost het inderdaad ook op denk ik. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
maart84 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:14:
Ik heb nu ook een automation lopen dat zodra mijn auto gekoppeld wordt aan mijn smartevse dat er dan direct een 'stop charging' naar mijn tesla gestuurd wordt. Ik zit bij Tibber die dan een slim laatschema aanmaakt op basis van verwachtte prijzen (zelfs meer dan een dag vooruit) maar die was vaak wat traag met detecteren dat de auto was aangesloten. Jammergenoeg kun je nog niet een eigen slimme laadpaal aanmelden bij Tibber en moet het nu nog via de auto zelf.
Hoe heb je dit gemaakt? Ik heb nu een setup met Tesla Fleet (dat werkt) en met de EV smart charging plug-in die dat doet met ENTSO pricing maar dit werkt niet betrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
Dat zit in de Tibber app zelf en niet via home Assistant. Ik denk dat ze die prijs op basis van weer & historie een beetje voorspellen. Heb het nu een paar maanden en ze zijn best accuraat. Ze kunnen ook een aantal laadpalen aansturen en dan krijg je extra korting maar de smartevse is er niet een van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Grondgebonden schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:13:
[...]

Blijft de kabel ook vergrendeld en de SmartEVSE in "pauze" modus als je de stekker uit de auto trekt? Dat zou voor mij een probleem oplossen, want mijn auto laat de kabel los als die klaar is met laden, zelfs als die afgesloten is. :'(
Ik gok van wel, maar kan het zelf niet testen.
De laadsessie wordt gepauzeerd en nog niet gestopt.

Heb je de SmartEVSE al in gebruik?
Dan wordt het dus even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
In de Pauze stand zetten we de SmartEVSE in de C1 state, dat betekent zoveel als "de EVSE heeft een probleem en wil stoppen met laden".
Het EV wordt geacht dan te stoppen met laden, zodat de EVSE naar state B "Connected" kan gaan. Als het EV niet stopt met laden grijpt, na een timeout, de EVSE in door naar state B1 te gaan en het relais (hard) uit te schakelen.

Het hangt helemaal van het EV af óf en wanneer de kabel aan de EV zijde vast of los geschakeld wordt, en in hoeverre dit van de State afhankelijk is.

TL:DR de settings van je EV nalopen en als die geen soelaas bieden, testen wat er gebeurt als je de SmartEVSE op "pauze" zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Is er een manier om C1 of C2 handmatig te schakelen? Dit om te testen waarom sommige relais niet werken.

Al opgelost met een diode en weerstand op de CP lijn.

[ Voor 23% gewijzigd door lemming_nl op 16-04-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:11
Begrijp ik het nu goed dat er met de laatste software update geen sensorbox meer nodig is voor load balancing, maar in plaats hiervan een HomeWizard P1 gebruikt kan worden?

[ Voor 6% gewijzigd door Mike_S op 16-04-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58

decramy

root@birdie:~#

Mike_S schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:14:
Begrijp ik het nu goed dat er met de laatste software update geen sensorbox meer nodig is voor load balancing, maar in plaats hiervan een HomeWizard P1 gebruikt kan worden?
Ja

Je bent dan wel afhankelijk van het netwerk ipv wired modbus. Overweging.

[ Voor 11% gewijzigd door decramy op 16-04-2025 18:29 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
decramy schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:28:
[...]

Ja

Je bent dan wel afhankelijk van het netwerk ipv wired modbus. Overweging.
Dank voor de bevestiging!
Heb prima wifi hierio, maar dan ga ik het eerst proberen en bij storing alsnog een sensorbox aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
lemming_nl schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:52:
Is er een manier om C1 of C2 handmatig te schakelen? Dit om te testen waarom sommige relais niet werken.

Al opgelost met een diode en weerstand op de CP lijn.
Het kan simpeler: je kunt C2 op "Always On" of "Always Off" zetten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Mike_S schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:38:
[...]

Dank voor de bevestiging!
Heb prima wifi hierio, maar dan ga ik het eerst proberen en bij storing alsnog een sensorbox aanschaffen.
Ik heb wat aanpassingen gemaakt, het loopt hier nu een week soepel.
Het is ook wat robuuster nu, er kunnen 4 berichten verloren gaan in de WiFi communicatie.

Dit zit nog niet in de huidige V3.8.0.
Je zult hem zelf moeten builden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:38:
[...]

Het kan simpeler: je kunt C2 op "Always On" of "Always Off" zetten....
Dat kwam ook in mij op maar er schakelt niets. Sterker nog, ik dacht dat ik er was met de diode/weerstand maar ook dan schakelt er niets. In HA zie ik dat de status veranderd naar connected maar hij blijft op 'ready to charge' staan. Ik zie vast iets simpels over het hoofd? Als ik de spanning op C1 of C2 meet zijn ze beide 0.7V vs N.

Ik heb L, N, PE en een relais op C2 aangesloten. De andere kant van het relais zit op N. Op CP zitten een paar weerstanden (samen ~800Ohm) en een diode aangesloten naar PE. In de instellingen heb ik alleen de kabel naar fixed gezet zodat ik niets op PP hoef aan te sluiten. Dit zou toch genoeg meoten zijn om het te laten werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
mjvdzwet schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:46:
[...]

Ik heb wat aanpassingen gemaakt, het loopt hier nu een week soepel.
Het is ook wat robuuster nu, er kunnen 4 berichten verloren gaan in de WiFi communicatie.

Dit zit nog niet in de huidige V3.8.0.
Je zult hem zelf moeten builden.
Ik heb even mijn build op github gezet:
https://github.com/Imagin...E-3.5/releases/tag/V3.8.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
lemming_nl schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:57:
[...]

Dat kwam ook in mij op maar er schakelt niets. Sterker nog, ik dacht dat ik er was met de diode/weerstand maar ook dan schakelt er niets. In HA zie ik dat de status veranderd naar connected maar hij blijft op 'ready to charge' staan. Ik zie vast iets simpels over het hoofd? Als ik de spanning op C1 of C2 meet zijn ze beide 0.7V vs N.

Ik heb L, N, PE en een relais op C2 aangesloten. De andere kant van het relais zit op N. Op CP zitten een paar weerstanden (samen ~800Ohm) en een diode aangesloten naar PE. In de instellingen heb ik alleen de kabel naar fixed gezet zodat ik niets op PP hoef aan te sluiten. Dit zou toch genoeg meoten zijn om het te laten werken?
My bad, hij moet inderdaad een hele sessie op- en afbouwen en kan niet zomaar "hard" schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smilezz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:14
Ik probeer een EVBox laadpaal om te bouwen naar een SmartEvse paal. Ik heb alles aangesloten en bij het aansluiten van de auto blijft hij op 'Ready to Charge' staan. Mode is Normal en heb geen bijzondere instellingen verder. Moet ik opladen handmatig starten? Ik heb het idee dat de SmartEvse de auto niet ziet. Ik heb de PP en CP pin gecontrolleerd :) . Ik ben op zoek naar de stappen om alles te controleren.

[ Voor 7% gewijzigd door Smilezz op 17-04-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Flash de debug versie van de firmware en telnet naar je SmartEVSE; bij het aansluiten van je EV zou hij van State A naar B moeten gaan, en als je EV gaat laden naar C; je zou ook meldingen mbt je diode check moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Heeft iemand hier een zakelijke declaratie via een backoffice draaiend?
Toevoegen van een modbus kwhmeter en een backoffice, werkt het dan? Welke kwhmeter en backoffice gebruik je dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:58
Mike_S schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:28:
Heeft iemand hier een zakelijke declaratie via een backoffice draaiend?
Toevoegen van een modbus kwhmeter en een backoffice, werkt het dan? Welke kwhmeter en backoffice gebruik je dan?
De Eastron SDM72D-M V2 in combinatie met TapElectric werkt hier al een half jaar goed. Elke maand krijg ik netje mijn kWh verbruik uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Smilezz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:25:
Ik probeer een EVBox laadpaal om te bouwen naar een SmartEvse paal. Ik heb alles aangesloten en bij het aansluiten van de auto blijft hij op 'Ready to Charge' staan. Mode is Normal en heb geen bijzondere instellingen verder. Moet ik opladen handmatig starten? Ik heb het idee dat de SmartEvse de auto niet ziet. Ik heb de PP en CP pin gecontrolleerd :) . Ik ben op zoek naar de stappen om alles te controleren.
Wat in dit geval meestal wordt vergeten is het aansluiten van de aarde op de module (de PE aansluiting).
Controleer of deze op de aardrail is aangesloten.
Eventueel kan je met een multimeter tussen de CP en PE aan het einde van de kabel meten, daar moet ongeveer 12V te meten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:06
Zijn er hier mensen die hun laadpaal hebben weten te koppelen aan de 'Slim laden' dienst van Frank Energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smilezz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:14
dingo35 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:12:
Flash de debug versie van de firmware en telnet naar je SmartEVSE; bij het aansluiten van je EV zou hij van State A naar B moeten gaan, en als je EV gaat laden naar C; je zou ook meldingen mbt je diode check moeten zien.
Ik heb de debug firmware geflashed en nu werkt het. 8)7 In elk geval bedankt voor de tip en de snelle reactie! Volgende stap is de laadpaal plaatsen, daarna koppelen met een homewizard P1 dongle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 07:00
Sefa schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:56:
Zijn er hier mensen die hun laadpaal hebben weten te koppelen aan de 'Slim laden' dienst van Frank Energie?
Ik heb een maandje Frank slim laden geprobeerd, maar de koppeling werkt dan alleen via de auto. Ik vond het waardeloos werken.

Frank gaat namelijk eerst een 10 minuten laden om te kijken hoe snel er geladen wordt. Pas daarna wordt laden gepauzeerd en gaat hij verder wanneer er onbelans is of de stroom goedkoop. Het kan dus maar zo dat de eerste 10 minuten voor een veel te hoog tarief is geladen.

Ik heb een paar keer gezien dat Frank het laden niet stopte omdat de verbinding met de auto weg viel. Gevolg was dat de auto volledig was opgeladen tegen een veel te hoog tarief.

Ik stuur de SmartEVSE nu aan met behulp van Homey. Die bepaald aan de van day ahead prijzen wanneer er geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ik heb de auto vandaag eens op solar charging gezet maar als er te weinig zon is stopt-ie niet :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoVKsdNPIGvIhscjz6ZwZx_u22g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pLKoAVym9MZUa2xmgwMEAteh.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat er bij voldoende stroom netjes getracked wordt maar bij te weinig stroom blijft-ie gewoon laden. Waarom is dat? Ik zou liever zien dat-ie uitschakelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Mijn SmartEVSE's maken gebruik van een OCPP verbinding met Tap Electric. Dit werkt op zich ok, maar zo af en toe raakt deze verbinding verbroken. Tap Electric meldt dan lader is offline, maar SmartEVSE web interface meldt OCPP websocket connected. De verbinding komt dan enkel nog door handmatig handelen weer tot stand. Dit gebeurt enkele malen per maand. Zijn er andere tweakers die dit ervaren of hebben ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:58
Adze schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:03:
Mijn SmartEVSE's maken gebruik van een OCPP verbinding met Tap Electric. Dit werkt op zich ok, maar zo af en toe raakt deze verbinding verbroken. Tap Electric meldt dan lader is offline, maar SmartEVSE web interface meldt OCPP websocket connected. De verbinding komt dan enkel nog door handmatig handelen weer tot stand. Dit gebeurt enkele malen per maand. Zijn er andere tweakers die dit ervaren of hebben ervaren?
Herkenbaar. Soms werkt "meetwaarden opvragen" vanuit de tapelectric app om het op te lossen. Heb ook wel eens gehad dat ik de smartevse moet rebooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:47
Ik probeer de smart evse te koppelen met E-Flux.
Heb in de smartevse Bij charge box id het serienummer van de SmartEVSE.
Bij backend URL heb ik de volgende url's geprobeerd waar de chatbox mee kwam:
Voor een zelfgebouwde SmartEVSE laadpaal hebben we geen specifieke instructies. Maar gebaseerd op vergelijkbare laadpalen, kun je mogelijk deze stappen volgen:

Verbind je laptop met de laadpaal via een UTP-kabel.
Pas je netwerkinstellingen aan (IP-adres, subnetmasker).
Open je browser en probeer een van deze URL's:
http://192.168.10.42:12800/admin/admin.html
http://192.168.1.33:8080
• De IP-adres configuratie van je SmartEVSE

Vul bij de instellingen het volgende in:

ChargeBoxID of ChargePointID: Je EVSE-ID (7 cijfers) of het serienummer van je laadpaal
OCPP URL: ws://ocpp.road.io/e-flux (voor witte Road SIM of andere verbinding) of ws://ocpp-internal.road.io/e-flux (voor paarse Road SIM)

Raadpleeg de documentatie van je SmartEVSE voor exacte stappen. Als het niet lukt, vraag dan hulp aan je installateur of neem contact op met onze support.

Edit: Uiteindelijkk via de ws://ocpp.road.io/e-flux geeft de smartevse nu aan dat ie connected is.
Echter de e-flux wizard kan hem nog niet vinden. Dat wordt een weekend wachten en dan dinsdag bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Adze schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:03:
Mogelijk moet hier ook de HTTP client hergebruikt worden in code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
mukky schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:29:
Ik heb de auto vandaag eens op solar charging gezet maar als er te weinig zon is stopt-ie niet :?

[Afbeelding]

Je ziet dat er bij voldoende stroom netjes getracked wordt maar bij te weinig stroom blijft-ie gewoon laden. Waarom is dat? Ik zou liever zien dat-ie uitschakelde
Hoe heb je je Solar-Stop-timer ingesteld? Die kan van 0-60 minuten ingesteld worden, waarbij "0" betekent dat hij gewoon doorgaat met laden. Als je wil dat hij snel stopt moet je hem dus op 1 zetten en dan zal hij stoppen zodra er 1 minuut niet meer voldoende overschot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

mjvdzwet schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:34:
[...]

Mogelijk moet hier ook de HTTP client hergebruikt worden in code.
Sorry maar ik begrijp niet wat je zegt. Maar dat ligt volledig aan mij! Maar wat bedoel je precies? Wat kan ik proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculiet
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13-09 02:37
mukky schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:29:

[Afbeelding]

Ik had hetzelfde probleem na upgraden naar v3.8. Ben teruggegaan naar een eerdere versie.

9600Wp ZP, LG HM091MU43 LWWP, LTV 24* (vloer/muur/plafond), VolvoXC40twin, SmartEVSE V3, 2 MarstekVenusE, HWP1, CT002.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grondgebonden
mjvdzwet schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:27:
[...]

Ik gok van wel, maar kan het zelf niet testen.
De laadsessie wordt gepauzeerd en nog niet gestopt.

Heb je de SmartEVSE al in gebruik?
Dan wordt het dus even testen.
Ja, ik heb de SmartEVSE in gebruik met v3.8.0 erop. Moest nog even mijn Loxone domotica systeem loskoppelen van de SmartEVSE om een zo zuiver mogelijke test te kunnen doen.

Resultaat van de test:
Heb de SmartEVSE in PAUZE modus gezet, nadat de EV klaar was met laden. Zolang de stekker nog in de auto zit, kan ik deze niet uit de laadpaal trekken. Ik kan in PAUZE modus wel de stekker uit de EV trekken. Zoals aangegeven was de EV al klaar met laden en had de stekker al losgelaten. Helaas kan ik het gedrag van de EV niet aanpassen in de software van de EV. Nadat de stekker van de kabel uit de EV is getrokken, kan ik de stekker ook uit de laadpaal trekken.
Op het scherm van de SmartEVSE staat dan nog steeds PAUZE modus aan. De laadkabel kan zo dus gejat worden. :-(

Het zou fijn zijn geweest als de SmartEVSE in PAUZE modus via de lock actuator de kabel bleef vasthouden en pas los zou laten als de SmartEVSE in OFF modus wordt gezet. Dat zou echter wel een beetje een krom gebruik van de PAUZE modus zijn.

Zou het iets zijn om een LOCK modus te introduceren, eventueel de beschikbaarheid van die modus configureerbaar te maken via het setup menu? Via de LOCK modus zou de actuator "actief" gehouden moeten blijven en de laadkabel moeten locken in de laadpaal.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Grondgebonden schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:07:
[...]

Ik kan in PAUZE modus wel de stekker uit de EV trekken. Zoals aangegeven was de EV al klaar met laden en had de stekker al losgelaten. Helaas kan ik het gedrag van de EV niet aanpassen in de software van de EV.
Dit vind ik raar. Zolang de deuren van de auto vergrendeld zijn, zou de auto ook laadstekker moeten vergrendelen. Weet je zeker dat als je geen autosleutel in de buurt hebt en de deuren zijn vergrendeld dat dan de stekker los te halen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grondgebonden
Adze schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:34:
[...]

Dit vind ik raar. Zolang de deuren van de auto vergrendeld zijn, zou de auto ook laadstekker moeten vergrendelen. Weet je zeker dat als je geen autosleutel in de buurt hebt en de deuren zijn vergrendeld dat dan de stekker los te halen is?
Ja, ik weet dit zeker. De auto is vergrendeld en in diepe slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Grondgebonden schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:19:
[...]

In mijn auto zit een knopje voor “auto lock” , dat heeft hier mee te maken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Adze schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:08:
[...]

Sorry maar ik begrijp niet wat je zegt. Maar dat ligt volledig aan mij! Maar wat bedoel je precies? Wat kan ik proberen?
In de code van de SmartEVSE werd voor de HomeWizzard P1 koppeling iedere aanroep een nieuwe HTTP client gestart. Dit is niet ideaal, dit heb ik daar omgebouwd.

Dus mogelijk gebeurt dit op meer plaatsen en kan er iemand naar kijken in de code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Grondgebonden schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:19:
[...]

Welke merk / type auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het was ff een klusje maar de boel is eindelijk geplaatst en aangesloten.

Ergens werd hier een keer gepost dat de contactors wel erg veel geluid maakten, ik had nog gedacht, ach joh, dat valt wel mee toch. Maar bij de eerste test dacht ik dat de hele boel al gelijk kapot was zo'n "knal". 8)7
Had wel een klein issue, de L1 op de kabel in de verkeerde contactor, dat ging niet helemaal lekker. Na dit corrigeren ging het allemaal prima.

Alleen de Eastron als EV meter krijg ik nu niet meer aan de praat, maar misschien dat ik toch nog even naar de modbus bedrading moet kijken hiervoor. A en B omgewisseld.

Hm, ik vermoed dat ik C1 en C2 heb omgedraaid, de alamat is net weer gesprongen.

[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 19-04-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Grondgebonden schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:07:
[...]

Ja, ik heb de SmartEVSE in gebruik met v3.8.0 erop. Moest nog even mijn Loxone domotica systeem loskoppelen van de SmartEVSE om een zo zuiver mogelijke test te kunnen doen.

Resultaat van de test:
Heb de SmartEVSE in PAUZE modus gezet, nadat de EV klaar was met laden. Zolang de stekker nog in de auto zit, kan ik deze niet uit de laadpaal trekken. Ik kan in PAUZE modus wel de stekker uit de EV trekken. Zoals aangegeven was de EV al klaar met laden en had de stekker al losgelaten. Helaas kan ik het gedrag van de EV niet aanpassen in de software van de EV. Nadat de stekker van de kabel uit de EV is getrokken, kan ik de stekker ook uit de laadpaal trekken.
Op het scherm van de SmartEVSE staat dan nog steeds PAUZE modus aan. De laadkabel kan zo dus gejat worden. :-(

Het zou fijn zijn geweest als de SmartEVSE in PAUZE modus via de lock actuator de kabel bleef vasthouden en pas los zou laten als de SmartEVSE in OFF modus wordt gezet. Dat zou echter wel een beetje een krom gebruik van de PAUZE modus zijn.

Zou het iets zijn om een LOCK modus te introduceren, eventueel de beschikbaarheid van die modus configureerbaar te maken via het setup menu? Via de LOCK modus zou de actuator "actief" gehouden moeten blijven en de laadkabel moeten locken in de laadpaal.
Je probleem is dat je EV je kabel in Pauze mode vrijgeeft; de Pauze mode is voor het EV een "error ik heb even geen power", en dan zou hij (net als de EVSE) de kabel vast moeten houden. Het kan immers zo maar zijn dat de EVSE over 10 seconden wél weer power beschikbaar heeft).

Als jij de kabel er dan uit trekt, dan concludeert de EVSE dat het EV niet verbonden is en unlocked de kabel dan ook; je bent immers de kabel aan het opbergen om te vertrekken (90% van de use cases, if not more).

Vermoedelijk heb je ergens een setting in je EV staan (zoals anderen hier ook al aangaven) om je lock vroegtijdig vrij te kunnen geven.. Of je hebt een Franse auto, die houden zich slecht aan de standaarden...

[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 19-04-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb toch wat onduidelijkheid over C2.

Het laden werkt prima op zowel 1 als 3 fasen. Wanneer ik de C2 instelling aanpas terwijl hij op SMART aan het laden is lijkt hier geen gehoor aan gegeven te worden, hij blijft lekker op 3F doorladen.

Toch is m'n aardlek gesprongen vanmiddag en ik vermoed dat dat gebeurde nadat hij terugschakelde van 3 naar 1 fasen (C2 stond toen op Auto).

Ik heb dit schema als leidraad gebruikt voor mijn installatie: RonJ in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Maar aangezien het zowel op 1F als 3F los van elkaar prima gaat, denk ik dat er ook niet zo zeer iets verkeerd bedraad zit? :?
Zou de Tesla Model 3 het niet leuk vinden dat hij terugschakelt wellicht?

Ok van SMART naar SOLAR en toen Contactor 2 op Auto gezet, dan telt hij af tot hij naar 1F schakelt maar ondertussen stopte hij ook met laden (geen solar meer), aardlek tripte niet.

[ Voor 41% gewijzigd door Beekforel op 19-04-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:34
Beekforel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:45:

Het laden werkt prima op zowel 1 als 3 fasen. Wanneer ik de C2 instelling aanpas terwijl hij op SMART aan het laden is lijkt hier geen gehoor aan gegeven te worden, hij blijft lekker op 3F doorladen.

Toch is m'n aardlek gesprongen vanmiddag en ik vermoed dat dat gebeurde nadat hij terugschakelde van 3 naar 1 fasen (C2 stond toen op Auto).

Ik heb dit schema als leidraad gebruikt voor mijn installatie: RonJ in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Maar aangezien het zowel op 1F als 3F los van elkaar prima gaat, denk ik dat er ook niet zo zeer iets verkeerd bedraad zit? :?

Ok van SMART naar SOLAR en toen Contactor 2 op Auto gezet, dan telt hij af tot hij naar 1F schakelt maar ondertussen stopte hij ook met laden (geen solar meer), aardlek tripte niet.
C2 werkt sowieso enkel in Solar mode. Niet helemaal duidelijk of je aardlekschakelaar in die modus eruit klapte maar daar kunnen natuurlijk ook andere oorzaken voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grondgebonden
dingo35 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:11:
[...]

Je probleem is dat je EV je kabel in Pauze mode vrijgeeft; de Pauze mode is voor het EV een "error ik heb even geen power", en dan zou hij (net als de EVSE) de kabel vast moeten houden. Het kan immers zo maar zijn dat de EVSE over 10 seconden wél weer power beschikbaar heeft).

Als jij de kabel er dan uit trekt, dan concludeert de EVSE dat het EV niet verbonden is en unlocked de kabel dan ook; je bent immers de kabel aan het opbergen om te vertrekken (90% van de use cases, if not more).

Vermoedelijk heb je ergens een setting in je EV staan (zoals anderen hier ook al aangaven) om je lock vroegtijdig vrij te kunnen geven.. Of je hebt een Franse auto, die houden zich slecht aan de standaarden...
Ik heb een (op papier) Amerikaanse EV, ontworpen door een Deen en gebouwd in Oostenrijk. Er zit op dit moment absoluut geen optie in om het gedrag van de laadpoort anders in te stellen, behalve dan de 8A/16A/32A laadsnelheid. Of er ooit nog een optie komt om de laadkabel vast te houden totdat de EV geopend wordt, moet ik afwachten.

De door mij voorgestelde LOCK modus of misschien beter een LOCK optie, waarmee de actuator geactiveerd blijft, zou ook een oplossing kunnen zijn voor mensen met een semi-vaste kabel. Met geactiveerde LOCK optie zou de SmartEVSE alleen in OFF modus de kabel wel los moeten laten, als er geen EV meer gekoppeld is. In PAUZE modus zou met geactiveerde LOCK optie de kabel ook vast blijven zitten, en kan er net zoals in OFF modus geen stroom gejat worden. De LOCK optie is natuurlijk niet van toepassing als een vaste kabel is geconfigureerd.
Als LOCK als optie is geconfigureerd, dan zou wellicht in het scherm onder modus tekst, bv "SMART", in het klein de tekst "(with LOCK enabled)" kunnen komen te staan.

Hoop dat mijn voorstel duidelijk is en dat jullie hier meerwaarde in zien. Ben benieuwd naar jullie reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

THM0 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:56:
[...]

C2 werkt sowieso enkel in Solar mode. Niet helemaal duidelijk of je aardlekschakelaar in die modus eruit klapte maar daar kunnen natuurlijk ook andere oorzaken voor zijn.
Je bedoelt dan het automatisch schakelen van C2?

Hij stond inderdaad op solar op dat dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Beekforel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:45:

Het is niet de bedoeling dat C2 "hard" aan en uit geschakeld wordt; sommige EV's houden daar niet van, de standaarden geven aan dat je je laadsessie afbouwt, dan schakelt, en dan weer opbouwt.

De C2 setting is bedoeld als "vaste"setting. Als je 'm toch dynamisch gaat schakelen via de API's dan raad ik je aan dat in de OFF stand te doen en daarna je mode te kiezen.

Uit mijn hoofd, dus ik kan het fout hebben, maar volgens mij wordt de C2 instelling wel degelijk meegenomen in Smart Mode. Maar de toepassing ligt uiteraard in Solar Mode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dingo35 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:07:
[...]

Het is niet de bedoeling dat C2 "hard" aan en uit geschakeld wordt; sommige EV's houden daar niet van, de standaarden geven aan dat je je laadsessie afbouwt, dan schakelt, en dan weer opbouwt.

De C2 setting is bedoeld als "vaste"setting. Als je 'm toch dynamisch gaat schakelen via de API's dan raad ik je aan dat in de OFF stand te doen en daarna je mode te kiezen.

Uit mijn hoofd, dus ik kan het fout hebben, maar volgens mij wordt de C2 instelling wel degelijk meegenomen in Smart Mode. Maar de toepassing ligt uiteraard in Solar Mode...
Dat was ook niet mijn bedoeling, het was meer een constatering.

Feit blijft dat de aardlekautomaat gesprongen is, en ik vermoed dat dit gebeurt is toen de SmartEVSE terugschakelde naar 1F maar dat is een beetje gissen omdat hij natuurlijk zelf ook geen stroom meer had. :P Ik heb hem nu weer op solar en C2 op auto gezet, morgen maar even kijken hoe het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Realiseer je dat "Auto" een experimentele stand is met een aantal openstaande problemen... zie de repo issues, zie de handleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dingo35 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:45:
Realiseer je dat "Auto" een experimentele stand is met een aantal openstaande problemen... zie de repo issues, zie de handleiding.
Ja, misschien eerst maar even niet doen dan. Zou er op zich met Home Assistant wat logica omheen kunnen bouwen. Heb hem nu op solar off gezet.

Het is een drukke (krappe) boel in het Tesla doosje maar het past en het werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUFI8mUjoOcR69eAT76Q7vXcyYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKZ9yfyrOUfgSYRfxTv3isJP.jpg?f=fotoalbum_large

Erg tevreden met de Laadzuil.com paal, was een dikke hufter om te plaatsen maar het resultaat is mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKoSPGU-gBZiJdjausmpr0iVdkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpHjnesZdCYrQZmvI0JTVYHY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Beekforel op 19-04-2025 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:38
Beekforel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:10:
[...]

Ja, misschien eerst maar even niet doen dan. Zou er op zich met Home Assistant wat logica omheen kunnen bouwen. Heb hem nu op solar off gezet.

[Afbeelding]

Erg tevreden met de Laadzuil.com paal, was een dikke hufter om te plaatsen maar het resultaat is mooi.
[Afbeelding]
Knap gedaan in de Tesla lader, ik heb de SmartEVSE in de meterkast geplaatst en enkel de "kabels" in de Tesla lader gedaan.

Vond het maar erg krapjes :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
Beekforel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi!
Maar… geen sensorbox/dc beveiliging?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Stefannn schreef op zondag 20 april 2025 @ 06:41:
[...]

Mooi!
Maar… geen sensorbox/dc beveiliging?
De beveiliging zit er zeker in, zit in het midden tussen de relais.

Geen sensorbox, alles op modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Oculiet schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:13:
[...]

Ik had hetzelfde probleem na upgraden naar v3.8. Ben teruggegaan naar een eerdere versie.
Laad je op 1 fase?
zo ja dan C2 op OFF zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:47
m.eddy schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:53:
Ik probeer de smart evse te koppelen met E-Flux.
Heb in de smartevse Bij charge box id het serienummer van de SmartEVSE.
Bij backend URL heb ik de volgende url's geprobeerd waar de chatbox mee kwam:
Voor een zelfgebouwde SmartEVSE laadpaal hebben we geen specifieke instructies. Maar gebaseerd op vergelijkbare laadpalen, kun je mogelijk deze stappen volgen:

Verbind je laptop met de laadpaal via een UTP-kabel.
Pas je netwerkinstellingen aan (IP-adres, subnetmasker).
Open je browser en probeer een van deze URL's:
http://192.168.10.42:12800/admin/admin.html
http://192.168.1.33:8080
• De IP-adres configuratie van je SmartEVSE

Vul bij de instellingen het volgende in:

ChargeBoxID of ChargePointID: Je EVSE-ID (7 cijfers) of het serienummer van je laadpaal
OCPP URL: ws://ocpp.road.io/e-flux (voor witte Road SIM of andere verbinding) of ws://ocpp-internal.road.io/e-flux (voor paarse Road SIM)

Raadpleeg de documentatie van je SmartEVSE voor exacte stappen. Als het niet lukt, vraag dan hulp aan je installateur of neem contact op met onze support.

Edit: Uiteindelijkk via de ws://ocpp.road.io/e-flux geeft de smartevse nu aan dat ie connected is.
Echter de e-flux wizard kan hem nog niet vinden. Dat wordt een weekend wachten en dan dinsdag bellen.
En via Whatsapp heeft E-Flux de autoconfiguratie gedaan van mijn SmartEVSE. Daarna kon ik hem simpel toevoegen aan het account. :) Nu testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
ocaj schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:46:
[...]

Hoe heb je je Solar-Stop-timer ingesteld? Die kan van 0-60 minuten ingesteld worden, waarbij "0" betekent dat hij gewoon doorgaat met laden. Als je wil dat hij snel stopt moet je hem dus op 1 zetten en dan zal hij stoppen zodra er 1 minuut niet meer voldoende overschot is.
Stop timer stond op 10 min maar dat respecteerde hij dus niet. Heb 'm nu verkort naar 5 min en ga het nog eens proberen. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:40
Hi,

Ik probeer mijn laadpaal werkend te krijgen.

Alles is correct verbonden volgens mij.
Maar als ik nu de kabel aan de auto leg dan gebeurt er niks, niet in de auto en niet op het display.

Het gaat om een vaste kabel waarbij ik een weerstand heb geplaatst naar aarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYBiytOPU6OQsIxuI3xR9W3IK-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGvVkVcWh618ZWcwSZbqS7cr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9icAMjjkMVdGPhYA_VMO4-icxdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYGYYFu9Z3ZHbb5jTz7deU8C.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
riberts schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:13:
Hi,

Ik probeer mijn laadpaal werkend te krijgen.

Alles is correct verbonden volgens mij.
Maar als ik nu de kabel aan de auto leg dan gebeurt er niks, niet in de auto en niet op het display.

Het gaat om een vaste kabel waarbij ik een weerstand heb geplaatst naar aarde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand een idee wat ik kan proberen?
De weerstand hoort in het handvat aan de auto kant te zitten.

Daarnaast zou je de debug versie kunnen installeren en dan met een telnet sessie kunnen kijken welke statussen er vorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Ik had gemeten aan het handvat van de auto maar kon geen weer stand vinden.

Vandaar dat ik dacht dat het op de andere pin zou moeten.

Bij het kopen van de donor paal zij de verkoper al dat de kabel af en toe gek deed.
Waarschijnlijk een defecte kabel dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Die conclusie zou ik niet zo snel trekken.

Heb je de kabel aders doorgemeten?
Zitten de CP en PP goed?

Aangegeven dat je een vaste kabel hebt in de config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Op de foto staat er op het scherm geen lijntje naar de wagen. Zit de CP/PP wel goed?
Weerstand is in principe niet nodig als je de stroom begrenst in de smartevse dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Pp is er niet omdat het een vaste kabel is.

Dit is dus ook niet te controleren
Alleen de cp komt de kast binnen.

Als ik tussen pp en pe meet dan is dit een oneindige weer stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Maar heb je een vaste kabel ingesteld in de SmartEVSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
riberts schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:43:
Pp is er niet omdat het een vaste kabel is.

Dit is dus ook niet te controleren
Alleen de cp komt de kast binnen.

Als ik tussen pp en pe meet dan is dit een oneindige weer stand.
De weerstand moet je in de stekker zelf tussen PP en aarde monteren, de auto leest deze weerstand om te detecteren wat het max vermogen van de kabel is. Zonder weerstand geen start. Een weerstand tussen CP en aarde lost dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 15:14
Ik hoop dat ik met deze vraag bij het juiste topic ben. Ik wil graag een de wandcontactdoos van mijn alfen eve proline doortrekken met een kabel, om op een andere plek een nieuwe wandcontactdoos te maken.

Mijn idee was om een laadkabel te kopen om als 'verlengsnoer' te dienen, maar ik schrik van de prijzen. Zou ik ook een normale 3x6mm kabel + een 2x0,5mm kunnen gebruiken? Ik weet zelf niet of dit goed gaat met de PP en de CP. Heb ik de PP überhaupt wel nodig, want dit deel is immers een vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Flumer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:42:
Ik hoop dat ik met deze vraag bij het juiste topic ben. Ik wil graag een de wandcontactdoos van mijn alfen eve proline doortrekken met een kabel, om op een andere plek een nieuwe wandcontactdoos te maken.

Mijn idee was om een laadkabel te kopen om als 'verlengsnoer' te dienen, maar ik schrik van de prijzen. Zou ik ook een normale 3x6mm kabel + een 2x0,5mm kunnen gebruiken? Ik weet zelf niet of dit goed gaat met de PP en de CP. Heb ik de PP überhaupt wel nodig, want dit deel is immers een vaste kabel.
De laadspanning kan je met 5x6mm doortrekken (geen 3x6mm). Dat is helemaal geen probleem
De PP & CP zijn tot 10meter totale afstand "gegarandeerd" met een normale 0.5mm ader. Tot 15meter werkt dat ook nog wel.
Langere afstanden zijn zeker mogelijk, op dit forum hebben mensen het tot 40 meter aan de praat maar dan is een afgeschermde kabel aan te bevelen. FTP/CAT7 werkt goed.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
Stefannn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:00:
[...]

De laadspanning kan je met 5x6mm doortrekken (geen 3x6mm). Dat is helemaal geen probleem
De PP & CP zijn tot 10meter totale afstand "gegarandeerd" met een normale 0.5mm ader. Tot 15meter werkt dat ook nog wel.
Langere afstanden zijn zeker mogelijk, op dit forum hebben mensen het tot 40 meter aan de praat maar dan is een afgeschermde kabel aan te bevelen. FTP/CAT7 werkt goed.
Thanks voor de snelle reactie! Heb ik ook 5x6mm nodig voor een 1-fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Flumer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:04:
[...]

Thanks voor de snelle reactie! Heb ik ook 5x6mm nodig voor een 1-fase aansluiting?
a... nee, al zou ik dat geloof ik direct wel neerleggen.
je hebt nul (blauw), aarde (geelgroen) en 1 danwel 3 fases nodig
overigens is 4mm wel genoeg. In principe is 2.5mm "ok" voor 16 ampere (je hele huis ligt ermee vol) maar bij afstanden van 10meter worden de verliezen wat veel. voor 10..15meter kan je gewoon 4mm gebruiken, boven de 20meter is 6mm slim.
6mm kabel is erg onhandelbaar. Ik zou het niet neerleggen als hte niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
Stefannn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:25:
[...]

a... nee, al zou ik dat geloof ik direct wel neerleggen.
je hebt nul (blauw), aarde (geelgroen) en 1 danwel 3 fases nodig
overigens is 4mm wel genoeg. In principe is 2.5mm "ok" voor 16 ampere (je hele huis ligt ermee vol) maar bij afstanden van 10meter worden de verliezen wat veel. voor 10..15meter kan je gewoon 4mm gebruiken, boven de 20meter is 6mm slim.
6mm kabel is erg onhandelbaar. Ik zou het niet neerleggen als hte niet nodig is.
Ik moet het nog precies uitmeten, maar de kabellengte is ongeveer 10 meter naar de laadpaal + 6 meter tussen de laadpaal en de wandcontactdoos (waar ik mijn reguliere laadkabel (7,5m) zal inprikken).

Ik verwacht bij uitzondering met 32A te laden, maar voor dagelijks gebruik met 16A te laden.

Zou 4mm dan nog steeds volstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Flumer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:19:
[...]

Ik moet het nog precies uitmeten, maar de kabellengte is ongeveer 10 meter naar de laadpaal + 6 meter tussen de laadpaal en de wandcontactdoos (waar ik mijn reguliere laadkabel (7,5m) zal inprikken).

Ik verwacht bij uitzondering met 32A te laden, maar voor dagelijks gebruik met 16A te laden.

Ahh… dat had ik natuurlijk kunnen weten… op 1 fase waarschijnlijk meer dan 16A.

Zie hier
4mm is minimaal vereist voor 32A. Maar “dat is inderdaad aan de magere kant dan”.
Ik laat je dat graag zelf verder beslissen maar ik zou inderdaad 6mm doen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Flumer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:19:
[...]

6mm2 nemen als je met 32A gaat laden.

Als ik het goed begrijp wil jij je "laadkabel" verlengen;
Ofwel 6 meter extra tussen laadpaal en wandcontactdoos (Type 2 connector), en daarop wil jij weer je gewone laadkabel insteken.

Is het niet handiger om gewoon de laadpaal zelf te verplaatsen?

Dat scheelt je in de kosten, want naast de kabel zelf is de Type 2 stekker en Type 2 wandcontactdoos ook niet bepaald goedkoop.

[ Voor 35% gewijzigd door Jazsie op 23-04-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
Jazsie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:33:
[...]

6mm2 nemen als je met 32A gaat laden.

Als ik het goed begrijp wil jij je "laadkabel" verlengen;
Ofwel 6 meter extra tussen laadpaal en wandcontactdoos (Type 2 connector), en daarop wil jij weer je gewone laadkabel insteken.

Is het niet handiger om gewoon de laadpaal zelf te verplaatsen?

Dat scheelt je in de kosten, want naast de kabel zelf is de Type 2 stekker en Type 2 wandcontactdoos ook niet bepaald goedkoop.
Klopt, het plaatsen van de laadpaal naast de parkeerplaats zou inderdaad het meest gunstige zijn, maar dat is in mijn specifieke usercase niet mogelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
De afgelopen week bezig geweest om deze NewMotion paal een 2e leven te geven, met hergebruik van bijna alle componenten (ook de Inepro kWh meter, welke je als Wago kunt instellen in de SmartEVSE).
Met behulp van een custom python script stuur ik nu elke 5 seconde de output van mijn DSMR4.x meter door via de API (deze meter doet elke 10 sec een update, maar om time-outs te voorkomen stuur ik 5 seconden later hetzelfde nogmaals naar de SmartEVSE).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCQhui01PeTie67-2TTVN0bpUeU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e5yyoLoQMEMoN7xljHGD30da.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door thalx op 23-04-2025 21:59 ]

Blbaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Flumer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:07:
[...]

Klopt, het plaatsen van de laadpaal naast de parkeerplaats zou inderdaad het meest gunstige zijn, maar dat is in mijn specifieke usercase niet mogelijk.
Wellicht is dit dan een oplossing:
https://www.amazon.nl/-/e...rgers/dp/B0DM8HZ44K/?th=1

Eventueel vervang je de eind stekker met een wandcontactdoos variant indien je het vast aan de muur wilt:
https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/
icm een kleine in/op bouwdoos.

Goedkoop is het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
Jazsie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:59:
[...]

Wellicht is dit dan een oplossing:
https://www.amazon.nl/-/e...rgers/dp/B0DM8HZ44K/?th=1

Eventueel vervang je de eind stekker met een wandcontactdoos variant indien je het vast aan de muur wilt:
https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/
icm een kleine in/op bouwdoos.

Goedkoop is het niet...
Ik denk dat het nog iets goedkoper kan.

Ik vond deze wandcontactdoos: https://voldt.nl/products...2a?variant=48039204454734

Voor de voeding: https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-2x6-per-meter/

en voor de CP en PP: https://www.elektramat.nl...ondkabel-2x1-5-per-meter/

Dan nog even een passende mantel en dan ben ik voor ongeveer 100 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ahh, je gaat voor 1 fasen ipv 3 fasen. Dat maakt ook verschil.

Als je toch 1 fasen gaat doen dan zou ik voor een 3-fasen kabel gaan, dan gebruik je de twee fase aders voor CP / PP. Zo heb ik het ook.

Is toch wat netter afgewerkt met alles in 1 kabel, maar dat is subjectief ;).

Pagina: 1 ... 77 ... 88 Laatste