Ik heb iets bijzonders met mijn KIA e-niro. Al ben ik 99% er zeker van, dat het in de auto zit, wil ik het hier toch even dubbel checken en gebruik maken van jullie kennis en mening.
De auto is al 4 jaar in gebruik, waarvan 3 jaar in combinatie met een SmartEVSE.
Ongeveer 3 maanden geleden, was ik aan het laden bij een openbare paal. Gedurende de laadsessie, stopte hij met laden. Ik kreeg een melding in mijn app dat de sessie gestopt was. Hij was nog lang niet vol, dus ik snapte het niet. Maar verder geen aandacht aan geschonken, bij weg gaan kabel in de auto en naar huis.
Thuis de auto aan de SmartEVSE en in HASS gescheduled voor de nacht.
De volgende ochtend ging de garage deur niet open omdat de spanning in de garage eraf was??? Nadat ik de aardlek er weer op deed, klapte ie er direct weer uit. In combinatie met de avond ervoor, op de app gecontroleerd of er geladen was... en inderdaad precies toen het laden moest beginnen was de spanning eraf gegaan. Auto los gekoppeld en toen kon de aardlek er weer op. In HASS de SmartEVSE op manuel, auto verbonden (ging goed) en toen handmatig gestart... bam weer de aardlek eruit.
Omdat ik van check check dubbel check ben, even naar een laadpaal gereden (om er zeker van te zijn, dat het de auto was en niet de laad voorziening thuis). Ook die laadpaal vloog er direct uit (excuses aan de service engineer die dat moest oplossen).
Langs de garage en ik kon een afspraak maken voor 5 weken later (druk druk) Snelladen ging wel, dus geen accute probleem. Toen de garage het probleem wilde bekijken, konden ze gewoon laden

... omdat ze het toch niet vertrouwde een nieuwe boordlader geplaatst. Thuis aangekomen werkte alles weer...
Nu afgelopen week... Weer de spanning eraf in de garage.
Echter had hij wel eerst geladen, de aardlek was 3 min na stoppen laden eruit geslagen ???
(In hass kon ik precies zien, dat hij tussen 03:00 en 07:00 had geladen en mijn camera + omvormer waren beide om 7:03 gestopt)
Zelfde probleem was weer terug.
Omdat ik niet begreep waarom hij het in de garage wel deed zat ik wat artikelen te lezen en ineens viel mijn oog op het kunnen laden op 1 fase en 3 fase. Mijn laad opstelling is 3 fase, wellicht was het in de garage 1 fase (of een granny).
Om dat te testen heb ik 2 fases los gehaald en inderdaad dan werkt het wel.
Ik snap alleen niet waarom het met 3 fases mis loopt MAAR vooral, hoe kan de aardlek er uit zijn geslagen terwijl het laden al gestopt was ? (dan is de Contactor toch al verbroken). Is er een lek over de PP of CP ?
Nu de grote vraag, wat kan er mis zijn, heb ik gewoon pech en is de 2e boordlader gewoon ook kapot gegaan, of kunnen er andere dingen aan de hand zijn, wil niet iedere 3 maanden bij de garage staan