Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 15:14
Ik heb niet eerder met 6mm kabels gewerkt. Ik begreep dat het nog al onhandig werkt, dus dacht dat dit wellicht makkelijker zou zijn.

Overigens zie ik op de site van voldt nergens contactgegevens, dus dat geeft mij te denken over de betrouwbaarheid van die site. Voor 40 euro extra ga ik die wandcontactdoos toch liever bij elektramat bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:07
Klopt, 6mm2 is inderdaad aardig stug.

Zelf heb ik daarom ook neopreen kabel H07RNF gebruikt. Soepele kern met aderhulzen maakt het wel wat makkelijker.

Indien je voor twee losse kabels gaat, dan kan je ook UTP/FTP netwerk kabel voor PP / CP gebruiken.
Wordt hier op Tweakers veel gebruikt, zelfs boven de 20M geen problemen. Wel puur koper gebruiken en niet de "CCA" varianten.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 21:14
Flumer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:07:
Ik heb niet eerder met 6mm kabels gewerkt. Ik begreep dat het nog al onhandig werkt, dus dacht dat dit wellicht makkelijker zou zijn.

Overigens zie ik op de site van voldt nergens contactgegevens, dus dat geeft mij te denken over de betrouwbaarheid van die site. Voor 40 euro extra ga ik die wandcontactdoos toch liever bij elektramat bestellen.
Ik heb twee laadkabels gehaald bij Voldt eind vorig jaar. Communicatie is inderdaad niet hun sterkste ding en aflevering wat traag (als in dag of 6) maar wel prima kwaliteit. Voldt zit volgens mij in de UK maar disrtibueert via een NL magazijn.

Elektramat is wel sneller en duidelijker ;)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 15:14
Ik heb de alfen eve even geoepend en ik realiseer me dat ik de wandcontactdoos uit de laadpaal kan gebruiken. Ik moet dan alleen aan een dummy komen op de laadpaal weer waterdicht af te kunnen sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Flumer op 25-04-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Flumer schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:40:
Ik heb de alfen eve even geoepend en ik realiseer me dat ik de wandcontactdoos uit de laadpaal kan gebruiken. Ik moet dan alleen aan een dummy komen op de laadpaal weer waterdicht af te kunnen sluiten.
Misschien een frontje/plaatje printen met een 3D printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:30
mjvdzwet schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:51:
[...]

Misschien een frontje/plaatje printen met een 3D printer?
Persoonlijk vind ik messing mooier. Of mahonie, afgewerkt met jachtlak. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 20:09
Ter lering en vermaak. (Nav het verspillen van een paar uur van mijn leven 😉😬)

Koppelen met een wifi netwerk met spaties is niet mogelijk. Koppelen via wifi setup lukt dan niet, ook esptouch v2 geeft geen reactie.

Vervolgens koppelen met een guest netwerk (zonder spaties) lukt wel, maar vervolgens is de unit nog altijd onbereikbaar.

Achteraf allemaal logisch dat dat niet werkt, maar hopelijk/mogelijk scheelt bovenstaande iemand anders weer wat configuratie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb dit topic al een beetje doorgespit, ook voor het aanschaffen van de Smart EVSE. De hardware installatie is een succes,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWxgeWtsRW6ZFBlgOPuF-DW02aA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lm0K9WdO1oTGwZptjX0OTP20.jpg?f=user_large

Eerste laadsessie op normal ging ook prima. Idem voor het voeden van de EVSE via de API met verbruik (uit de Homewizard p1 meter via Home assistant).

Wat ik nog zoek is wat home assistant voorbeelden van gebruik, ook omdat niet wijs wordt uit de documenten.

Bijvoorbeeld:
- wat is smart laden, wat 'doet' hij dan?
- wat is solar laden, ik lever soms maar 4kw terug, dag mag hij opmaken maar met 11kw laden is er geen sprake meer van terug leveren.

Wat ik zelf graag zou willen doen is:
- als ik de stekker van de auto erin stop gaat hij standaard laden met de stroom die over is met een minimum van 6A
- als de stroom de goedkoopste bv 8 uren van de dag zijn mag hij volle bak (16A/11kW) laden.
> dit kan ik wel maken door ieder uur op basis van het tarief de max current in te stellen

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De verschillende modes staan uitgelegd in de documentatie: https://github.com/dingo3...ter/docs/configuration.md

Smart-mode is eigenlijk hetzelfde als Normal-mode, maar dan met bewaking van je hoofd-aansluiting. Zodra er op 1 of meer van de 3 fasen meer dan de max (in NL vaak 25A) gebruikt wordt, gaat hij langzamer laden of eventueel stoppen totdat er weer ruimte is. Ik gebruik Normal nooit, want dan moet je zelf gaan nadenken of er niet teveel apparaten in huis aan staan.

Wat jij vermoedelijk wil is:
- Tijdens goedkoopste uren draaien in mode "Smart"
- Overige uren draaien in mode "Solar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:27
twixx schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:07:
Ik heb dit topic al een beetje doorgespit, ook voor het aanschaffen van de Smart EVSE. De hardware installatie is een succes,
[Afbeelding]

Eerste laadsessie op normal ging ook prima. Idem voor het voeden van de EVSE via de API met verbruik (uit de Homewizard p1 meter via Home assistant).

Wat ik nog zoek is wat home assistant voorbeelden van gebruik, ook omdat niet wijs wordt uit de documenten.

Bijvoorbeeld:
- wat is smart laden, wat 'doet' hij dan?
- wat is solar laden, ik lever soms maar 4kw terug, dag mag hij opmaken maar met 11kw laden is er geen sprake meer van terug leveren.

Wat ik zelf graag zou willen doen is:
- als ik de stekker van de auto erin stop gaat hij standaard laden met de stroom die over is met een minimum van 6A
- als de stroom de goedkoopste bv 8 uren van de dag zijn mag hij volle bak (16A/11kW) laden.
> dit kan ik wel maken door ieder uur op basis van het tarief de max current in te stellen
In aanvulling op @ocaj :
De Solar mode doet in principe ongeveer wat jij wil.
Maar… je hebt hem nu op 3 fases…
Minimale stroom is 6A en dat is op 3 fases 4.1kW hetgeen in de meeste gevallen een “nogal hoog minimum is” als je wilt dat je in Solar mode “op de nul regelt”.
Dat is op te lossen door het bijplaatsten van een 2xNO 230V relais (contactor) middels de C2 aansluiting. Staat ook in info link die @ocaj stuurde (Contact2). Dan schakelt hij in Solar mode naar 1 fase en laad je in Solar van 1.4kW tot 3.7kW.
Ik zelf heb de boel achter een alamat van 3x20A in plaats van 3x16A. In Solar mode kan ik dan tot 20A laden op 1 fase = 4.6kW.
Minimale laadstroom van 6A is het minimum dat het protocol toestaat. Daar kan de evse niks aan veranderen.

Je hebt weinig ruimte voor het bijplaatsen van C2. Ik denk dat het kan lukken als je in plaats van de rijgklemmen aftakblokjes gebruikt. Dan kan de extra contactor op de din rails.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 26-04-2025 06:32 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:50
Grondgebonden schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:00:
[...]

Ik heb een (op papier) Amerikaanse EV, ontworpen door een Deen en gebouwd in Oostenrijk. Er zit op dit moment absoluut geen optie in om het gedrag van de laadpoort anders in te stellen, behalve dan de 8A/16A/32A laadsnelheid. Of er ooit nog een optie komt om de laadkabel vast te houden totdat de EV geopend wordt, moet ik afwachten.

De door mij voorgestelde LOCK modus of misschien beter een LOCK optie, waarmee de actuator geactiveerd blijft, zou ook een oplossing kunnen zijn voor mensen met een semi-vaste kabel. Met geactiveerde LOCK optie zou de SmartEVSE alleen in OFF modus de kabel wel los moeten laten, als er geen EV meer gekoppeld is. In PAUZE modus zou met geactiveerde LOCK optie de kabel ook vast blijven zitten, en kan er net zoals in OFF modus geen stroom gejat worden. De LOCK optie is natuurlijk niet van toepassing als een vaste kabel is geconfigureerd.
Als LOCK als optie is geconfigureerd, dan zou wellicht in het scherm onder modus tekst, bv "SMART", in het klein de tekst "(with LOCK enabled)" kunnen komen te staan.

Hoop dat mijn voorstel duidelijk is en dat jullie hier meerwaarde in zien. Ben benieuwd naar jullie reacties. :)
Ik ben zelf aan de slag gegaan met het aanpassen van de v3.8.0 code. Petje af in ieder geval ook voor alle functionaliteit die al ingebakken zit in de bestaande code. Echt een puik stukje werk is er afgeleverd door alle contributers. _/-\o_

Je kunt nu in het configuratiemenu de CABLELOCK-optie vinden. Als je deze inschakelt (Enabled), kun je de laadkabel alleen loskoppelen van de laadpaal in de OFF-modus en nadat je de laadkabel eerst uit de auto hebt gehaald. In alle andere situaties, evenals in de PAUSE-modus, blijft de kabel in de laadpaal vergrendeld.

Stel dat de kabel nog in de auto en laadpaal zit en je schakelt de CABLELOCK-optie uit (Disabled) in het menu. Dan kun je de kabel direct uit de laadpaal trekken, zelfs als hij nog aan de auto vastzit. Dit werkt echter alleen zo in PAUSE- en OFF-modus en natuurlijk niet tijdens een actieve laadsessie (NORMAL, SMART of SOLAR).

Goed om te weten: het vergrendelen van de kabel in de laadpaal zodra je hem ook in de auto steekt, werkt nu altijd, ongeacht of CABLELOCK Enabled of Disabled is. Dit was volgens mij al de bedoeling sinds v3.6.1, maar werkte eerst alleen in bepaalde laadstatussen (niet STATE A).

Ik ben zelf blij met deze verbetering! Het is ook een uitkomst voor gebruikers die een laadkabel permanent aan hun laadpaal willen laten hangen.

De code aanpassingen zijn terug in de feature request op: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/205

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
ocaj schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 06:07:
Wat jij vermoedelijk wil is:
- Tijdens goedkoopste uren draaien in mode "Smart"
- Overige uren draaien in mode "Solar"
Dit is behulpzaam, dank je! Ik ben met denken ook wat verder. Ik had al een automatisering voor bv uitschakelen van apparatuur als het heel duur is. Maar ook bv de warm water buffer naar 60C zetten op de 4 goedkoopste uren.

Ik wilde hier mee gaan starten:

Goedkoopste 4 uren van de dagDuurste 4 uren van de dagOverige uren
SMARTPAUSESOLAR

Om dit te laten werken moest ik wel wat aan de HA integratie doen, heb daar ook een PR voor gemaakt https://github.com/dingo35/ha-SmartEVSEv3/pull/38

Ook dank voor je reply @Stefannn ik had deze optie ook in de documentatie gevonden. Maar ik vond m'n build nu zo clean :) Ik kan nog wel een extra din railtje kwijt als het moet. Eens kijken hoe dit gaat. Laden met 1 fase lijkt leuk maar ik denk ook dat het heel lang gaat duren om de auto van 50 naar 90% te laden (77kW iD4).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
twixx schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:08:
Laden met 1 fase lijkt leuk maar ik denk ook dat het heel lang gaat duren om de auto van 50 naar 90% te laden (77kW iD4).
Het hangt erg van de persoonlijke situatie af.
Ik heb de 1 fase inderdaad op 20A omdat het anders wel heel lang duurt.
Ik heb ioniq5 74kWh dus dat is wel vergelijkbaar.
Ik heb de Solar mode eigenlijk nog maar kort actief dus kan nog niet over een heel seizoen rapporteren. Maarrr……

“Dat het lang duurt heeft ook een voordeel…….”
- ik heb een automatisering die zorgt dat de accu altijd op 3 fases na 01:00 ‘s nachts tot 30% wordt geladen in die gevallen dat de accu daar onder komt. Op die manier heb ik altijd 100km voor “huis tuin en keuken verkeer” tot de beschikking.
- op een goede zonnige dag laad ik op 1fase inderdaad maar 20 a 25kWh bij. Daarmee duurt het dan 2 a 2.5 dag voordat de accu weer op 90% zit (ik laad standaard niet boven de 90%).

Voor mij is dat geen probleem, in bijna alle gevallen kan ik met 100km wel toe voor “niet geplande uitjes”.
Met als voordeel: “ik lever zo min mogelijk terug dus zo min mogelijk terugleverkosten”. Op deze manier gaat het laden welliswaar wat langzamer, maar in ieder geval gegarandeerd met stroom die anders was terug geleverd.

Verder heb ik een overrule mode die de boel naar 100% kan laden voor die gevallen dat ik een lange trip wil maken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gek, de aardlekautomaat sprong net weer. Er werd niet geladen, auto wel aangekoppeld.

Toch iets niet goed ergens, maar wat hè...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 20:49
Beekforel schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:36:
Gek, de aardlekautomaat sprong net weer. Er werd niet geladen, auto wel aangekoppeld.

Toch iets niet goed ergens, maar wat hè...
Ergens een kink in de kabel of vocht in de stekker. Ik heb het weleens bij een Ratio kabel gehad dat de DC/AC residual current sensor een lek tijdens laden detecteerde. Met een Fluke 1587 een isolatie test op de losse kabel gedaan en er zat dus ergens een lek. Ratio wisselde de kabel zo om.

Of het is de aardlek automaat.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

maarten_NL schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:04:
[...]

Ergens een kink in de kabel of vocht in de stekker. Ik heb het weleens bij een Ratio kabel gehad dat de DC/AC residual current sensor een lek tijdens laden detecteerde. Met een Fluke 1587 een isolatie test op de losse kabel gedaan en er zat dus ergens een lek. Ratio wisselde de kabel zo om.

Of het is de aardlek automaat.
De automaat heb ik van Marktplaats gehaald, was wel een gebruikte. :X

De rest komt ook van Marktplaats, dus tja. Zal eens kijken of ik wat kan doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Laatst online: 04-09 20:09
Stefannn schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:17:
[...]

Het hangt erg van de persoonlijke situatie af.
Ik heb de 1 fase inderdaad op 20A omdat het anders wel heel lang duurt.
Ik heb ioniq5 74kWh dus dat is wel vergelijkbaar.
Ik heb de Solar mode eigenlijk nog maar kort actief dus kan nog niet over een heel seizoen rapporteren. Maarrr……

“Dat het lang duurt heeft ook een voordeel…….”
- ik heb een automatisering die zorgt dat de accu altijd op 3 fases na 01:00 ‘s nachts tot 30% wordt geladen in die gevallen dat de accu daar onder komt. Op die manier heb ik altijd 100km voor “huis tuin en keuken verkeer” tot de beschikking.
- op een goede zonnige dag laad ik op 1fase inderdaad maar 20 a 25kWh bij. Daarmee duurt het dan 2 a 2.5 dag voordat de accu weer op 90% zit (ik laad standaard niet boven de 90%).

Voor mij is dat geen probleem, in bijna alle gevallen kan ik met 100km wel toe voor “niet geplande uitjes”.
Met als voordeel: “ik lever zo min mogelijk terug dus zo min mogelijk terugleverkosten”. Op deze manier gaat het laden welliswaar wat langzamer, maar in ieder geval gegarandeerd met stroom die anders was terug geleverd.

Verder heb ik een overrule mode die de boel naar 100% kan laden voor die gevallen dat ik een lange trip wil maken.
Hoe bepaal je die 30% van de accu? Heeft HomeAssistant een ioniq5 plugin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Mike_S schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:48:
[...]

Hoe bepaal je die 30% van de accu? Heeft HomeAssistant een ioniq5 plugin?
Helaas… ik heb geen home assistant…. Ik heb mijn home automation van scratch gebouwd vanaf 2008. Toen bestond home assistant nog niet.
Maar…
Om de SOC te bepalen gebruik ik het Python script van @ZuinigeRijder: hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 20:49
Beekforel schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:13:
[...]

De automaat heb ik van Marktplaats gehaald, was wel een gebruikte. :X

De rest komt ook van Marktplaats, dus tja. Zal eens kijken of ik wat kan doormeten.
Gebruikt is vaak prima. Veiligheid koop ik altijd nieuw ;)

Met een multimeter ga je een klein lekje niet vinden. Wat je zou kunnen testen is de kabel van de contractor af halen en dan kijken of de aardlek er nog steeds uit valt.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:37
Ik ben de eerste tests aan het draaien met SmartEVSE in combinatie met OCPP.

Versie: v3.8.0 niet aangepast
Instellingen:
- Mode: Smart
- Config: Socket
- Lock Solenoid
- PWR Share: Disabled
- Mains MET: API(Vanaf HA)
- EV Meter: Eastron3P
- EV ADDR: 12
- MAINS: 25 A
- MIN: 6A
- MAX: 13A
- CIRCUIT 16A
- SWITCH- Disabled
- RCMON: Enabled
- RFID: RMT/OCPP
- WIFI: Enabled
- Autoupdate: disabled
- MAX TEMP: 65C
- CAPACITY: Disabled

Mijn bedoeling is om de laad sessie's te verrekenen met backoffice via backoffice. Heb een abonnement bij E-Flux, de koppeling werkt. Heb bij OCPP de auto-authorize uit staan.

Echter het starten en stoppen werkt verwarrend. Als ik de kabel in de socket en de auto steek begint het laden direct, zonder dat ik mijn druppel hoef aan te bieden. Heb pas twee sessie's gedaan dus totaal geen ervaring.
De tweede keer probeerde ik de druppel eerst te scannen alvorens de kabel te steken. Dit werkte niet, de SmartEVSE gaf iig geen melding.
Toen de kabel maar ingestoken, dan hoor ik direct de contactor en het laden begint. Toen maar tijdens het laden de druppel gescand - nu start de ocpp sessie bij E-Flux wel en kan ik hem gewoon afmaken.

Wat ik probeer te bereiken is dat ik gewoon verplicht de druppel moet scannen alvorens de sessie start.
Wat doe ik hier fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:30

Adze

CCNP !

m.eddy schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:56:
Ik ben de eerste tests aan het draaien met SmartEVSE in combinatie met OCPP.

Versie: v3.8.0 niet aangepast
Instellingen:
- Mode: Smart
- Config: Socket
- Lock Solenoid
- PWR Share: Disabled
- Mains MET: API(Vanaf HA)
- EV Meter: Eastron3P
- EV ADDR: 12
- MAINS: 25 A
- MIN: 6A
- MAX: 13A
- CIRCUIT 16A
- SWITCH- Disabled
- RCMON: Enabled
- RFID: RMT/OCPP
- WIFI: Enabled
- Autoupdate: disabled
- MAX TEMP: 65C
- CAPACITY: Disabled

Mijn bedoeling is om de laad sessie's te verrekenen met backoffice via backoffice. Heb een abonnement bij E-Flux, de koppeling werkt. Heb bij OCPP de auto-authorize uit staan.

Echter het starten en stoppen werkt verwarrend. Als ik de kabel in de socket en de auto steek begint het laden direct, zonder dat ik mijn druppel hoef aan te bieden. Heb pas twee sessie's gedaan dus totaal geen ervaring.
De tweede keer probeerde ik de druppel eerst te scannen alvorens de kabel te steken. Dit werkte niet, de SmartEVSE gaf iig geen melding.
Toen de kabel maar ingestoken, dan hoor ik direct de contactor en het laden begint. Toen maar tijdens het laden de druppel gescand - nu start de ocpp sessie bij E-Flux wel en kan ik hem gewoon afmaken.

Wat ik probeer te bereiken is dat ik gewoon verplicht de druppel moet scannen alvorens de sessie start.
Wat doe ik hier fout?
Je doet niets fout. Versie 3.8.0 heeft een BUG in OCPP. Deze BUG laat opnieuw laden toe zonder autorisatie. Is ondertussen wel gefixed, maar er is nog geen nieuwere release.

Fix: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/193

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculiet
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-09 01:59
BarryH schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:58:
[...]

Laad je op 1 fase?
zo ja dan C2 op OFF zetten
Afwisselend op 1 of 2 fasen. Ik ga het testen met alleen C1.

9600Wp ZP, LG HM091MU43 LWWP, LTV 24* (vloer/muur/plafond), VolvoXC40twin, SmartEVSE V3, 2 MarstekVenusE, HWP1, CT002.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Adze schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:21:
[...]

Je doet niets fout. Versie 3.8.0 heeft een BUG in OCPP. Deze BUG laat opnieuw laden toe zonder autorisatie. Is ondertussen wel gefixed, maar er is nog geen nieuwere release.

Fix: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/193
Bedankt :).
Zal in het vervolg ook de github direct checken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Ik heb iets bijzonders met mijn KIA e-niro. Al ben ik 99% er zeker van, dat het in de auto zit, wil ik het hier toch even dubbel checken en gebruik maken van jullie kennis en mening.

De auto is al 4 jaar in gebruik, waarvan 3 jaar in combinatie met een SmartEVSE.

Ongeveer 3 maanden geleden, was ik aan het laden bij een openbare paal. Gedurende de laadsessie, stopte hij met laden. Ik kreeg een melding in mijn app dat de sessie gestopt was. Hij was nog lang niet vol, dus ik snapte het niet. Maar verder geen aandacht aan geschonken, bij weg gaan kabel in de auto en naar huis.
Thuis de auto aan de SmartEVSE en in HASS gescheduled voor de nacht.
De volgende ochtend ging de garage deur niet open omdat de spanning in de garage eraf was??? Nadat ik de aardlek er weer op deed, klapte ie er direct weer uit. In combinatie met de avond ervoor, op de app gecontroleerd of er geladen was... en inderdaad precies toen het laden moest beginnen was de spanning eraf gegaan. Auto los gekoppeld en toen kon de aardlek er weer op. In HASS de SmartEVSE op manuel, auto verbonden (ging goed) en toen handmatig gestart... bam weer de aardlek eruit.
Omdat ik van check check dubbel check ben, even naar een laadpaal gereden (om er zeker van te zijn, dat het de auto was en niet de laad voorziening thuis). Ook die laadpaal vloog er direct uit (excuses aan de service engineer die dat moest oplossen).
Langs de garage en ik kon een afspraak maken voor 5 weken later (druk druk) Snelladen ging wel, dus geen accute probleem. Toen de garage het probleem wilde bekijken, konden ze gewoon laden 8)7 ... omdat ze het toch niet vertrouwde een nieuwe boordlader geplaatst. Thuis aangekomen werkte alles weer...

Nu afgelopen week... Weer de spanning eraf in de garage.
Echter had hij wel eerst geladen, de aardlek was 3 min na stoppen laden eruit geslagen ???
(In hass kon ik precies zien, dat hij tussen 03:00 en 07:00 had geladen en mijn camera + omvormer waren beide om 7:03 gestopt)
Zelfde probleem was weer terug.

Omdat ik niet begreep waarom hij het in de garage wel deed zat ik wat artikelen te lezen en ineens viel mijn oog op het kunnen laden op 1 fase en 3 fase. Mijn laad opstelling is 3 fase, wellicht was het in de garage 1 fase (of een granny).
Om dat te testen heb ik 2 fases los gehaald en inderdaad dan werkt het wel.

Ik snap alleen niet waarom het met 3 fases mis loopt MAAR vooral, hoe kan de aardlek er uit zijn geslagen terwijl het laden al gestopt was ? (dan is de Contactor toch al verbroken). Is er een lek over de PP of CP ?

Nu de grote vraag, wat kan er mis zijn, heb ik gewoon pech en is de 2e boordlader gewoon ook kapot gegaan, of kunnen er andere dingen aan de hand zijn, wil niet iedere 3 maanden bij de garage staan :)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
MarFan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:16:
Ik heb iets bijzonders met mijn KIA e-niro. Al ben ik 99% er zeker van, dat het in de auto zit, wil ik het hier toch even dubbel checken en gebruik maken van jullie kennis en mening.

De auto is al 4 jaar in gebruik, waarvan 3 jaar in combinatie met een SmartEVSE.

Ongeveer 3 maanden geleden, was ik aan het laden bij een openbare paal. Gedurende de laadsessie, stopte hij met laden. Ik kreeg een melding in mijn app dat de sessie gestopt was. Hij was nog lang niet vol, dus ik snapte het niet. Maar verder geen aandacht aan geschonken, bij weg gaan kabel in de auto en naar huis.
Thuis de auto aan de SmartEVSE en in HASS gescheduled voor de nacht.
De volgende ochtend ging de garage deur niet open omdat de spanning in de garage eraf was??? Nadat ik de aardlek er weer op deed, klapte ie er direct weer uit. In combinatie met de avond ervoor, op de app gecontroleerd of er geladen was... en inderdaad precies toen het laden moest beginnen was de spanning eraf gegaan. Auto los gekoppeld en toen kon de aardlek er weer op. In HASS de SmartEVSE op manuel, auto verbonden (ging goed) en toen handmatig gestart... bam weer de aardlek eruit.
Omdat ik van check check dubbel check ben, even naar een laadpaal gereden (om er zeker van te zijn, dat het de auto was en niet de laad voorziening thuis). Ook die laadpaal vloog er direct uit (excuses aan de service engineer die dat moest oplossen).
Langs de garage en ik kon een afspraak maken voor 5 weken later (druk druk) Snelladen ging wel, dus geen accute probleem. Toen de garage het probleem wilde bekijken, konden ze gewoon laden 8)7 ... omdat ze het toch niet vertrouwde een nieuwe boordlader geplaatst. Thuis aangekomen werkte alles weer...

Nu afgelopen week... Weer de spanning eraf in de garage.
Echter had hij wel eerst geladen, de aardlek was 3 min na stoppen laden eruit geslagen ???
(In hass kon ik precies zien, dat hij tussen 03:00 en 07:00 had geladen en mijn camera + omvormer waren beide om 7:03 gestopt)
Zelfde probleem was weer terug.

Omdat ik niet begreep waarom hij het in de garage wel deed zat ik wat artikelen te lezen en ineens viel mijn oog op het kunnen laden op 1 fase en 3 fase. Mijn laad opstelling is 3 fase, wellicht was het in de garage 1 fase (of een granny).
Om dat te testen heb ik 2 fases los gehaald en inderdaad dan werkt het wel.

Ik snap alleen niet waarom het met 3 fases mis loopt MAAR vooral, hoe kan de aardlek er uit zijn geslagen terwijl het laden al gestopt was ? (dan is de Contactor toch al verbroken). Is er een lek over de PP of CP ?

Nu de grote vraag, wat kan er mis zijn, heb ik gewoon pech en is de 2e boordlader gewoon ook kapot gegaan, of kunnen er andere dingen aan de hand zijn, wil niet iedere 3 maanden bij de garage staan :)
Wellicht de kabel?
Kan je ergens een kabel lenen?
Dikke kans dat ze in de garage een eigen kabel hebben gebruikt. Dat is handiger dan in jouw spulletjes gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Stefannn schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:25:
[...]

Wellicht de kabel?
Kan je ergens een kabel lenen?
Dikke kans dat ze in de garage een eigen kabel hebben gebruikt. Dat is handiger dan in jouw spulletjes gaan zoeken.
Het is zowel met mijn kabel in de auto, als de vaste kabel aan mijn laadpaal (die nu met 1fase het wel doet).

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
MarFan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:33:
[...]

Het is zowel met mijn kabel in de auto, als de vaste kabel aan mijn laadpaal (die nu met 1fase het wel doet).
Je bent goed systematisch bezig in ieder geval.

My 2cents..
- garage bellen en vragen hoe ze precies hadden geladen.
- nog een paar keer op 1 fase laden om zeker te weten dat dat wel lukt
- vervolgens inderdaad weer zowel thuis als openbaar “aantonen” dat 3 fases niet werkt, en dan terug naar garage. Eigen kabel mee, laden over je eigen kabel die “bewezen slecht is op openbare lader”.

Het lijkt me enorm stug dat 2de boordlader ook stuk is.
Maar de pen van fase 2 of 3 in de connector zou slecht contact kunnen maken.

Eruit klappen als relais al “off” is is wel erg raar.
Aan de andere kant.. de aarde draad wordt niet geschakeld. PP en CP ook niet. Toch kan dat eigenlijk niet. In smart evse zijn die van de “live” gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 17:40

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Aangenomen dat je ook de nul afschakelt natuurlijk. Aardlek meet verschil tussen fase en nul. Nul naar aarde kan de aardlek doen triggeren... maar dat is normaliter onwaarschijnlijk als er niets anders op die groep zit, om 30mA te laten lekken moet er wel een stroom door de nul lopen om potentiaalverschil op te bouwen - zonder dat geen stroom en dus geenvaardlek. De pp en cp alleen kunnen geen aardlek veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-09 16:40
@MarFan Het 1 fase/3 fase verschijnsel doet mij denken aan een zwevende nul, die dan misschien enkele fasen van je boordlader beschadigt?

Plaats eens wat fotos van je opengewerkte kast, misschien dat een van de vele kenners hier wat opvalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-09 11:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPJeplDbx_RMKeLpp7clPoTVqNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcTwulGd898oFGmbG6dZA1xR.jpg?f=fotoalbum_large
Nou dit is minder .. eerste keer dat ik het heb, en is nog niets eens zo warm. Zon zit in de voormiddag op donkere behuizing, gaat dus boven de 65 blijkbaar.

Verhangen kan, maar is wat moeilijker, dan heb ik eigenlijkl een langere laadkabel nodig.

Zijn er manieren om een ventilator (of heatsink) op de SmartEVSE te zetten? Bedoel dan vooral kwa power supply / sturing zodat die niet constant draait..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 09:18
Misschien een (stale) plaat ervoor zetten die de zonnestraling opvangt. Kleine luchtspleet erachter kan misschien al genoeg koeling geven in de kast.

Ik heb destijds ook eens een high temp gehad, deze kwam omdat ik de smartEVSE tegen de automaat had zitten. Deze wordt bij het laden ook erg warm en zodoende kwam deze melding ook. Deze heb ik 10mm verder gezet en probleem niet meer gehad. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Xoliul schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:18:
[Afbeelding]
Nou dit is minder .. eerste keer dat ik het heb, en is nog niets eens zo warm. Zon zit in de voormiddag op donkere behuizing, gaat dus boven de 65 blijkbaar.

Verhangen kan, maar is wat moeilijker, dan heb ik eigenlijkl een langere laadkabel nodig.

Zijn er manieren om een ventilator (of heatsink) op de SmartEVSE te zetten? Bedoel dan vooral kwa power supply / sturing zodat die niet constant draait..
daarnaast kan je de max temp ook nog wel wat hoger zetten. 80 of 85 zou ik wel durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmans93
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-08 13:40
Ik heb een evbox home g2.

Nu stopt de ondersteuning, waardoor de laden niet meer mogelijk zou zijn. Ik heb een paal met een paslezer.

Is van mijn lader een 'domme' lader te maken? Gewoon plug and play. Ik hoef geen data/pasjes/statistieken/niks. Zie wat oude posts maar kom er niet uit.

Enkel de RIFD uitpluggen werkt niet , al eens geprobeerd.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-09 11:33
dijkmans93 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:41:

Nu stopt de ondersteuning, waardoor de laden niet meer mogelijk zou zijn. Ik heb een paal met een paslezer.

Is van mijn lader een 'domme' lader te maken? Gewoon plug and play. Ik hoef geen data/pasjes/statistieken/niks. Zie wat oude posts maar kom er niet uit.

Alvast bedankt!
Ik vind dat model niet meteen, dus moeilijk te zeggen. Als het vanbinnen de oudere stijl is, met DIN-rails met daarop modules (relais, zekering, controller) en bedrading ertussen (versus alles op 1 PCB), dan kan je'm zeker ombouwen. Denk wel dat je best gewoon de controller eruit sloopt en een SmartEVSE inbouwt, kost je wss 250 euro max. Je moet wel bereid zijn zelf wat te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 09:18
dijkmans93 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:41:

Alvast bedankt!
Is het dezelfde als hier beschreven?
EVBox Homeline laadpaal werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmans93
Xoliul schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:29:
[...]

Ik vind dat model niet meteen, dus moeilijk te zeggen. Als het vanbinnen de oudere stijl is, met DIN-rails met daarop modules (relais, zekering, controller) en bedrading ertussen (versus alles op 1 PCB), dan kan je'm zeker ombouwen. Denk wel dat je best gewoon de controller eruit sloopt en een SmartEVSE inbouwt, kost je wss 250 euro max. Je moet wel bereid zijn zelf wat te knutselen.
Ok dankjewel! Klopt zijn lossen modules. Best een duur component. Dan ga ik denk op zoek naar een oude domme paal op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmans93
Ja of nagenoeg. Hij doet het nu nog wel, maar de leverancier stopt er gewoon mee. Zal vast in de kleine lettertjes staan, al heb ik wel bezwaar gemaakt en gevraagd om er een domme paal van te maken. Ihkv duurzaamheid te gek voor woorden.

Ik denk dat ik naar domst mogelijke paal ga uitkijken, want dit is allemaal heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben144
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-09 23:21
Ik wil de smartevsp met OCPP gebruiken, samen met de laadkaart van mijn werkgever (en dus terugbetaling van de kosten). De backoffice via TAP werkt met die pas.
Maar mijn vraag: klopt het dat ik geen RFID-lezer nodig heb als ik de auto_auth_idtag gebruik en daar de hexcode van mijn laadpas inzet?
De laadpaal is volledig privé en er is maar één EV, dus RFID scannen lijkt me wat overbodig.

Ik ben me nog aan het inlezen, maar het lijkt er nu al op dat smartevsp mijn laadpaal gaat worden. Bedankt allemaal voor de super info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:30

Adze

CCNP !

ben144 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:07:
Ik wil de smartevsp met OCPP gebruiken, samen met de laadkaart van mijn werkgever (en dus terugbetaling van de kosten). De backoffice via TAP werkt met die pas.
Maar mijn vraag: klopt het dat ik geen RFID-lezer nodig heb als ik de auto_auth_idtag gebruik en daar de hexcode van mijn laadpas inzet?
De laadpaal is volledig privé en er is maar één EV, dus RFID scannen lijkt me wat overbodig.

Ik ben me nog aan het inlezen, maar het lijkt er nu al op dat smartevsp mijn laadpaal gaat worden. Bedankt allemaal voor de super info!
Ik weet niet direct antwoord op je vraag, maar wat zeker wel werkt is via de TAP app je laadsessie starten. Hiervoor hoef je geen RFID-lezer te hebben. Dit heb ik werkend getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@ben144 Ja, als je Auto-Authorize gebruikt heb je geen RFIDreader nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:55
Is er ergens een overzicht van de verschillen tussen de software releases van @dingo35 https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5 serkri https://github.com/serkri/SmartEVSE-3 en https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3 ik kom er niet helemaal uit, ook omdat de release nummers tussen dingo35 en smartEVSE dicht bij elkaar zitten, maar in de git commits een wezenlijk verschil (100-en commits) lijkt te zijn?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Serkri is outdated, SmartEVSE is stable release, dingo35 is bleeding edge.
v3.7.4 in SmartEVSE repo is exact dezelfde als v3.7.4 in de dingo35 repo.

Per release zie je de verschillen beschreven in de dingo35 repo, releases sectie.

[ Voor 19% gewijzigd door dingo35 op 01-05-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-09 16:06
Waar heb je dat plaatje vandaan waar de din rail op gemonteerd zit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-09 19:25
xcode35 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:16:
[...]

Waar heb je dat plaatje vandaan waar de din rail op gemonteerd zit?
Die had ik zelf even snel ontworpen en geprint, er past een "Hager DIN-rail 7.5x116.7mm (HxL) (VKG59T)" op.

Ontwerp is zelf te downloaden/printen, ik heb hem online gezet:
https://makerworld.com/en...ter-for-newmotion-charger (nieuwer versie met enkele extra montagegaten)

Blbaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik ben aan het kijken hoe ik settings moet doen om mijn auto op te laden met alleen zonnestroom.
Mijn situatie
3 phase omvormer oost west, en een extra 1 phase omvormer op zuid (l1)
smartevse based 3 phases zelfgemaakte laadpaal.
Laden werkt prima, nu de settings nog.

Mijn settings:
Override current: 0
Solar Max import: 0
Solar Start current: 2
Solar Stop time: 1

Hiermee verwacht ik dat de teruglevering zo veel mogelijk naar 0 gaat, maar dat ook de opname uit het net naar 0 gaat.
Toch lijken de grafieken in HA dit goed te laten zien.
Daarnaast zie ik dat de smartevse EV L1 ook negatief kan zien, wat volgens mij niet moet kunnen, dit is namelijk volgens mij met hoeveel A er geladen wordt vanuit die phase. Wellciht komt dit door de 2e omvormer op l1.
Iemand tips?

Niemand?
Het gedrag lijkt nu alles of niks laden te zijn. Dus hij ziet dat er overschot is, knalt naar 45A, en bouwt dan snel af naar 0, en schiet dan weer naar 45A.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSttslnxUEBHxURrkl-MAWeHmGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/laH8pvDYuJBKTs5TOXOTKBiK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Driek op 05-05-2025 10:27 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-09 17:21
Ik heb besloten – na het zoveelste gezeur met NewMotion/ShellRecharge/50five - mijn laadpaal om te bouwen naar een Smart EVSE. Ook omdat ik geen doorbelasting meer nodig heb via mijn werkgever op dit moment. Het betreft deze paal, een NewMotion Home Advanced.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szwtnvIfropPT7PrHzZ-9WPdafw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cx9RYjGW453CbpyKOTOJfHKV.jpg?f=fotoalbum_large

Het is al een oudje, van eind 2018 met vaste kabel. Dit is hoe hij is afgezekerd in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3f8FRo_cXnmD33EsTnrIEVgC0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaZdQbI8LWhKTujIXcTgenJ1.jpg?f=fotoalbum_large

De binnenkant van de paal ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA43obmVDHNQmuChMijjRuV7Xy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aG4dgzy0UkW96DZCFuJ2muHn.jpg?f=fotoalbum_large

Het plan, wat ik graag bevestigd zie door de knappe koppen op dit forum:
- Verwijderen van de printplaat en de PRO-380MOD meter
- Plaatsen van de SmartEVSE v3 op de oude plek van de PRO-380MOD
- Installeren Smart EVSE Sensorbox v2 op de P1 poort
- En natuurlijk de boel aansluiten volgens de SmartEVSE handleiding

Paar vragen:
1. Wat moet er absoluut nog op mijn boodschappenlijstje, naast de SmartEVSE zelf en de Sensorbox?
2. Volgens mij heb ik bij mijn type aarlekautomaat geen “residual current monitor” nodig, klopt dat?
3. Waar laat ik de Smart EVSE Sensorbox? Kan die probleemloos in de laadpaal behuizing of beter in de meterkast?
4. Begrijp ik goed dat met de Sensorbox ik zowel kan loadbalancen (dus afschalen indien bijv. de ovens aangaan) en/of juist slim kan laden bij een overschot (zonnenpanelen)?
5. Er zit links van de contactor een EH04-11, kan ik die verwijderen (of in ieder geval niet meer aansluiten) aangezien dat een extra controle is of de contactor goed schakeld, iets dat niet door SmartEVSE ondersteund wordt?
6. Kan de bestaande LED nog zinnig gebruikt worden op de SmartEVSE?

Ik zit nog te denken een doorzichtig stuk te maken in de behuizing zodat je het LCD kan zien van de SmartEVSE. Maar met de laatste firmware versie begrijp ik dat je het display en knoppen ook via de webinterface kan zien/bedienen, dus dat dat misschien niet zo zinnig meer is. Hoe hebben anderen dat gedaan?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Driek schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:12:
Ik ben aan het kijken hoe ik settings moet doen om mijn auto op te laden met alleen zonnestroom.
Mijn situatie
3 phase omvormer oost west, en een extra 1 phase omvormer op zuid (l1)
smartevse based 3 phases zelfgemaakte laadpaal.
Laden werkt prima, nu de settings nog.

Mijn settings:
Override current: 0
Solar Max import: 0
Solar Start current: 2
Solar Stop time: 1

Hiermee verwacht ik dat de teruglevering zo veel mogelijk naar 0 gaat, maar dat ook de opname uit het net naar 0 gaat.
Toch lijken de grafieken in HA dit goed te laten zien.
Daarnaast zie ik dat de smartevse EV L1 ook negatief kan zien, wat volgens mij niet moet kunnen, dit is namelijk volgens mij met hoeveel A er geladen wordt vanuit die phase. Wellciht komt dit door de 2e omvormer op l1.
Iemand tips?

Niemand?
Het gedrag lijkt nu alles of niks laden te zijn. Dus hij ziet dat er overschot is, knalt naar 45A, en bouwt dan snel af naar 0, en schiet dan weer naar 45A.[Afbeelding]
Hoe ziet je verdere configuratie eruit, hoe lees je je mainsmeter uit en zie je daar ook de negatieve waardes in geval van PV opbrengst? En de current_min en current_max?

Ik heb solar_stop_time op 60 staan (is in minuten), dat is misschien wel wat (te) lang maar op 1 is wel weer erg kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
stefxx schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:24:
Ik heb besloten – na het zoveelste gezeur met NewMotion/ShellRecharge/50five - mijn laadpaal om te bouwen naar een Smart EVSE. Ook omdat ik geen doorbelasting meer nodig heb via mijn werkgever op dit moment. Het betreft deze paal, een NewMotion Home Advanced.
Op basis van deze post: https://gathering.tweaker...message/82258900#82258900 denk ik dat je de meter kunt laten zitten. Je ziet in de foto ook een plaats voor de SmartEVSE. Jij hoeft hem natuurlijk niet ondersteboven te monteren.
De RCD sensor is bedoeld voor een ander soort (DC) lekstroom dan die waartegen de reguliere aardlekautomaat beschermt. Die sensor heb je nog wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
basfromasd schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Op basis van deze post: https://gathering.tweaker...message/82258900#82258900 denk ik dat je de meter kunt laten zitten. Je ziet in de foto ook een plaats voor de SmartEVSE. Jij hoeft hem natuurlijk niet ondersteboven te monteren.
De RCD sensor is bedoeld voor een ander soort (DC) lekstroom dan die waartegen de reguliere aardlekautomaat beschermt. Die sensor heb je nog wel nodig.
Dank, die post had ik gemist. Ik zie dat daar de meter is aangesloten op de Smart EVSE. Maar aangezien ik ook wel load balancen/zonneoverschot wil gebruiken, heb ik die aansluiting al nodig voor de Sensorbox. Ik neem aan dat je niet beide kunt aansluiten toch? En als dat wel kan, wat zou het voordeel zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
stefxx schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:29:
[...]
Maar aangezien ik ook wel load balancen/zonneoverschot wil gebruiken, heb ik die aansluiting al nodig voor de Sensorbox. Ik neem aan dat je niet beide kunt aansluiten toch? En als dat wel kan, wat zou het voordeel zijn?
Deze meter is voor het energie- en momentane stroomverbruik van de EV-lader.
De sensorbox (of een andere kWh meter voor de hoofdaansluiting) wordt gebruikt voor het meten van de stroom van je aansluiting om te kunnen sturen op basis van teruglevering ('Solar') of maximale belasting ('Smart').
Deze twee meters kunnen tegelijkertijd gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door basfromasd op 05-05-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Beekforel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Hoe ziet je verdere configuratie eruit, hoe lees je je mainsmeter uit en zie je daar ook de negatieve waardes in geval van PV opbrengst? En de current_min en current_max?

Ik heb solar_stop_time op 60 staan (is in minuten), dat is misschien wel wat (te) lang maar op 1 is wel weer erg kort.
mainsmeter met dsmr. in de logica richting de smartevse wordt daar de Amp doorgegeven met het juiste teken op basis van teruglevering of niet.

Dit is het totaal overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFSl44gxaurIeiZ4qMmGRlinw24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AoEy9aka1sIg1iUgfvnPtABK.png?f=fotoalbum_large

Netto is er op een moment 12 A "over", dat zou kunnen want er is zonnestroom van 8,3+6,2= 14,5 A. Maar aangezien de 8,3 van de 3 phasen omvormer is, zou ik verwachten dat we met 8A gaan laden. Dan gaat hij laden met 13A, en is er netto 7A gebruik, wat dan bijzonder is. En de productie en verbruik blijft dan heen en weer pingpongen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thalx
Paar vragen:
1. Wat moet er absoluut nog op mijn boodschappenlijstje, naast de SmartEVSE zelf en de Sensorbox?
2. Volgens mij heb ik bij mijn type aarlekautomaat geen “residual current monitor” nodig, klopt dat?
3. Waar laat ik de Smart EVSE Sensorbox? Kan die probleemloos in de laadpaal behuizing of beter in de meterkast?
4. Begrijp ik goed dat met de Sensorbox ik zowel kan loadbalancen (dus afschalen indien bijv. de ovens aangaan) en/of juist slim kan laden bij een overschot (zonnenpanelen)?
5. Er zit links van de contactor een EH04-11, kan ik die verwijderen (of in ieder geval niet meer aansluiten) aangezien dat een extra controle is of de contactor goed schakeld, iets dat niet door SmartEVSE ondersteund wordt?
6. Kan de bestaande LED nog zinnig gebruikt worden op de SmartEVSE?

Dank!
1. Eventueel een extra rail zodat je meer DIN-rail spul later kunt toevoegen zoals bijvoorbeeld een extra "C2" contactor, zodat je ook 1-fase kunt laden als je op bijvoorbeeld alleen zonne-energie wilt laden, en dit ook wilt doen bij een opbrengst van 6A t/m 18A, wat alleen kan meestal op 1-fase laden.
Tip, ik heb een 3D-printbare adapter beschikbaar gesteld op https://makerworld.com/en...ter-for-newmotion-charger voor wie dit nodig heeft.
2. Goede vraag, mocht je de reeds aanwezige sensor willen hergebruiken dan heb je een verloopkabeltje nodig (of deze moet je maken), de standaard kabel past niet.
3. Meterkast, de interfaces (CT-klemmen/P1/etc) kunnen minder ver komen dan de connectie tussen sensorbox en SmartEVSE (RS485)
4. Ja, maar dit kan soms óók zonder sensorbox, er zijn diverse manieren om de data ook aan te leveren via WiFI. Ikzelf heb bijvoorbeeld een eigen Python script gemaakt welke de P1 poort uitleest en via de API doorstuurt. Maar er is ook in versie 3.8.0 Homewizard P1 support, en er zijn nog wel scripts te vinden voor een connectie tussen Home Assistant en SmartEVSE volgens mij. De sensorbox is dus niet altijd nodig.
5. EH04-11 kun je makkelijk verwijderen, deze heb je niet nodig
6. Dit wou ik ook nog uitzoeken, de SmartEVSE heeft een Common anode 12V LED nodig, die zijn wat minder gangbaar

Zelf heb ik nooit meer sindsdien aan de knoppen van de SmartEVSE gezeten, en ook niet naar het display gekeken. Als je versie 3.8.0 installeert kun je gewoon alles van afstand doen, dit werkt -meestal- prima, soms willen de knoppen wel eens vreemd reageren bij een slechte WiFi verbinding.

Tevens is die Inepro PRO380-mod gewoon te gebruiken als EV-meter (je moet op de Inepro wel even het adres ophogen van 1 naar 11 bijvoorbeeld, en misschien de baudrate), stel hem dan in als WAGO op het eerder ingestelde adres. Sensorbox en EV-meter kunnen op dezelfde lijn zolang ze niet hetzelfde adres delen. Met deze EV meter erbij krijg je wel veel meer feedback over hoeveel er daadwerkelijk geladen wordt door de auto, dus ik zou altijd hergebruik aanraden als je hem toch al hebt :*)

Inepro handleiding: https://cdn.prod.website-...manual%20S%20Mb%20Mod.pdf
Op pagina 18 staat hoe je het modbus adres aanpast, en eventueel baudrate/parity (moet 9600/none zijn volgens mij). Bij mij stond de Inepro nog gewoon op het standaard wachtwoord (0000).

[ Voor 5% gewijzigd door thalx op 05-05-2025 21:58 ]

Blbaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Driek schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:38:
[...]

mainsmeter met dsmr. in de logica richting de smartevse wordt daar de Amp doorgegeven met het juiste teken op basis van teruglevering of niet.

[Afbeelding]

Netto is er op een moment 12 A "over", dat zou kunnen want er is zonnestroom van 8,3+6,2= 14,5 A. Maar aangezien de 8,3 van de 3 phasen omvormer is, zou ik verwachten dat we met 8A gaan laden. Dan gaat hij laden met 13A, en is er netto 7A gebruik, wat dan bijzonder is. En de productie en verbruik blijft dan heen en weer pingpongen.
Je schreef eerst 45A?

De SmartEVSE kijkt naar het totaal, dus als je mains op -12A staat zal hij proberen die stroom in je auto te stoppen. Dat er maar 8A op de fase zit is niet erg, je (slimme) meter saldeert intern dus netto heb je geen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalx
Driek schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:38:
[...]

[Afbeelding]

Als je bijvoorbeeld een DSMR4.x meter hebt, krijgt de SmartEVSE slechts elke 10 seconde een meting door, hierdoor loopt hij vaak flink achter de feiten aan merk ik ook bij mijn setup, waardoor hij gaat 'pingelen'. Heb je er zoiezo ook een EV-meter bij op zitten?

Tevens zou ik zelf de start-stroom hoger zetten, 2A is erg laag, als je 1-fase kunt laden (1-fase lader of een C2 contactor) is het minimum meestal 6A wat je kunt laden. Bij 3-fase is het 3x6A=18A. Zelf heb ik de start op 12A staan en Max Import op 4A (ik moet nog een C2 contactor toevoegen voor 1-fase laadoptie).

[ Voor 3% gewijzigd door thalx op 05-05-2025 22:20 ]

Blbaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Beekforel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:08:
[...]

Je schreef eerst 45A?

De SmartEVSE kijkt naar het totaal, dus als je mains op -12A staat zal hij proberen die stroom in je auto te stoppen. Dat er maar 8A op de fase zit is niet erg, je (slimme) meter saldeert intern dus netto heb je geen verbruik.
klopt, ik keek even naar 1 phase. Totaal 3 phases.
Maar ik zal even goed de 3 phases in kaart brengen. Verklaart nog steeds niet de negatieve oplaadwaarde.

En inderdaad, het doorgeven van p1 gaat via HA, met daarbij uiteraard wat vertraging, dit zal wat onhandig werken in de praktijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Driek op 06-05-2025 07:57 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.8.1 uitgebracht. Deze release is nog steeds bedoeld als ALFA release, vooral bugfixes, waaronder een blokkerende voor Master/Slave configuraties:

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changes:
  • fix erroneous modbus response on function 0x10; this especially gave problems on Master/Slave configs
  • fix switching modes on a Node with no MainsMeter configured
  • remove USB-backup SSID input validation routine since everything is allowed
  • make Homewizard P1 interface work with single phase mainsmeters
  • increase accuracy of Homewizard P1 to 1 decimal
  • add "Pause" to the list of Mode options in MQTT
  • ask for PIN code to operate LCD screen on web dashboard
  • add Schneider kWh meter
  • sl32.yaml: add support for SlimmeLezer thx to ruud-coder
  • update docs on wifi setup, thx to Ferforfaen
  • fix double flash frequency off LEDs on switch when waiting for power
  • update self-signed certificate now valid until 2035
  • add extra documentation on single phase charging in solar mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpaulij
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:35
Ik gebruik mijn evse nu al meer dan een jaar in combinatie met mijn tesla y en het werkt opzich prima. Alleen tegenwoordig als ik de kabel eruit haal, dus unlock in de app, dan krijg ik van de Tesla een error dat de laadpaal defect is. Heeft iemand anders hier ook last van? Ik zit nog wel op een oude firmware.

[ Voor 5% gewijzigd door hpaulij op 07-05-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
hpaulij schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:43:
Ik gebruik mijn evse nu al meer dan een jaar in combinatie met mijn tesla y en het werkt opzich prima. Alleen tegenwoordig als ik de kabel eruit haal, dus unlock in de app, dan krijg ik van de Tesla een error dat de laadpaal defect is. Heeft iemand anders hier ook last van? Ik zit nog wel op een oude firmware.
Ik heb een Model 3 Highland, met SmartEVSE V3.8.1, ik krijg geen melding van mijn Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpaulij
mjvdzwet schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:00:
[...]

Ik heb een Model 3 Highland, met SmartEVSE V3.8.1, ik krijg geen melding van mijn Tesla.
Ik ken de software eens een keer updaten :)
ik kreeg eerst ook geen meldingen meer nu is het goed reproduceerbaar. Tesla zegt dat er spanning op de contacten staat als er geen stroom gevraagd wordt. Als ik hem aansluit en direct op opladen druk, lukt het wel. Ook als ik de stekker eruit haal en op de contacten meet, staat er geen spanning op dus het relais lijkt te werken.
Kan ook nog aan de auto liggen misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Dank @dingo35 voor deze release!

Ik ben nog even opzoek naar de documentatie rondom het gebruiken de homewizard P1 meter. Ik doe dit nu via home assistant door het iedere 9 seconden te posten. Maar als SmartEVSE direct kan werken met de p1 meter zou dat wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Je zit hier wel op tweakers, dus waarom probeer je het niet gewoon :-) wijzig je MainsMeter instelling naar Homewizard P1 ....

Let op: er is een bugmelding mbt de Homewizard P1
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Ik had het daar niet verwacht, had gedacht dat het 'gewoon' API zou moeten zijn. Heb nog even naar je API documentatie op Git zitten kijken en op basis van de response van /settings de volgende post bedacht maar zonder succes om de hostname in te stellen:
curl -X POST http://192.168.8.247/mains_meter?host=HW-p1meter-1B3402 -d '' maar dit geeft geen 200 terug.

Het display blijft verder dit geven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMBqtlXlhuCTlidK6Np9wbhetHE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hlowe6MqWCvJYzAx8IxUy4oy.png?f=user_large

Settings:
code:
1
{"version":"v3.8.1","serialnr":7889,"mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"Tuinlan","rssi":-78,"bssid":"D0:21:F9:68:10:6E"},"evse":{"temp":23,"temp_max":65,"connected":false,"access":1,"mode":2,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"Communication Error","error_id":2,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":20,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":30,"enable_C2":"Not present","mains_meter":"HmWzrd P1","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/7889","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0,"host":"p1meter-1B3402.local"},"phase_currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":0,"original_data":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}

Issue zal zijn:
code:
1
(getMainsFromHomeWizardP1)(C1) getMainsFromHWP1(): Error on HTTP request (httpCode=-5), url=http://p1meter-1B3402.local/api/v1/data.

Vraag is dan ook, hoe 'set' ik de host?

PS ik zit op tweakers daarom had ik ook al eerder een PR gemaakt voor je :) Ik heb het nu in m'n DNS server aangepast zodat p1meter-1B3402.local resolved maar ik blijft wel dit houden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
De SmartEVSE zou de Homewizard voĺledig moeten autodiscoveren via mDNS.
Zover ik weet is dat tegenwoordig automatisch aanwezig op elk SOHO lan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
"PS ik zit op tweakers daarom had ik ook al eerder een PR gemaakt voor je"

Ha ha ja sorry het project sneeuwbalt een beetje dus ik kan niet precies meer bijhouden wie wat ingestuurd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Doe eens een grep op "wizard" in src/network.cpp, dan zie je de auto discovery code ....

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• stefxx
Ik heb besloten – na het zoveelste gezeur met NewMotion/ShellRecharge/50five - mijn laadpaal om te bouwen naar een Smart EVSE.
Zo, inmiddels is het gelukt, met dank aan @thalx en @basfromasd. Ook de adapter van thalx is erg handig. Ik heb maar gelijk de meest uitgebreide versie geinstalleerd, inclusief button, RFID lezer, en 1/3 fase schakelen. Zo ziet het er nu uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLQ6GAiC-cW82YzSYYioO0nne4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3SzQff8Vq7WAtMvdVOs1ZUy.jpg?f=fotoalbum_large

Met name de button/led is aan te bevelen op een NewMotion behuizing. Ik moest de uitsparing waar voorheen de LED zat iets opschuren (paste echt nét niet) en daarachter met een dremeltje iets meer ruimte maken voor de bedrading van de button. Maar ik vind het er strak uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIGroPhucHypRG-leocfQ53CtJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLhI8SwXBFRLnJtMfMIhbjmY.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de zekerheid na een half uurtje volop laden de temperatuur even gemeten, maar dat ziet er gezond uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ2ts3K0j6VtVQKECT8CyBXxh_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaPwrRKLQUCTuvAl5Up7eBmR.jpg?f=fotoalbum_large

Sta natuurlijk open voor suggesties of verbeteringen. Dank voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 16:36
dingo35 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:35:
Binnen hetzelfde LAN/VLAN wel.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:46
twixx schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:32:
PS ik zit op tweakers daarom had ik ook al eerder een PR gemaakt voor je :) Ik heb het nu in m'n DNS server aangepast zodat p1meter-1B3402.local resolved maar ik blijft wel dit houden:
De .local zou helemaal niet bij de DNS moeten uitkomen; de SmartEVSE zou dit zelf moeten resolven, althans dat is de theorie. Heb je enig idee waarom dit toch gebeurt? Zijn er bijzonderheden aan het netwerk die dit kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:55
dingo35 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 04:22:
Je zit hier wel op tweakers, dus waarom probeer je het niet gewoon :-) wijzig je MainsMeter instelling naar Homewizard P1 ....

Let op: er is een bugmelding mbt de Homewizard P1
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/213
Ik kan bevestigen dat het perfect werkt op versie 3.8.0.
Echter met 3.8.1 kan ik niet meer via solar laden de L1 waarde blijft positief ipv negatief.
Is het mogelijk terug te gaan naar 3.8.0?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xBWmxYnTOOo-iS-l0ffWh7kZDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLlDMrhudb7ARRyxGbkSR29J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 16:36
Chris96 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:32:
Hier kan je de juiste file downloaden: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Zip uitpakken, en dan naar de update pagina van je SmartEVSE en "choose file" kiezen, firmware.bin selecteren en gaan.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Laatst online: 22:46
Chris96 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Ik kan bevestigen dat het perfect werkt op versie 3.8.0.
Echter met 3.8.1 kan ik niet meer via solar laden de L1 waarde blijft positief ipv negatief.

[Afbeelding]
Of deze build van de main (deze heb ik net vers ge-build vanuit main - 2025-05-08 15:05).
Daarin zit een fix voor de HomeWizard P1. Ben wel benieuwd of daarmee het probleem ook echt opgelost is.

http://juur.link/download/firmware.bin

[ Voor 4% gewijzigd door Robert-Jan op 08-05-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Geen idee of het met 3.8.1 te maken heeft (ik heb de SmartEVSE pas vandaag geinstalleerd) maar er is iets wat me opvalt en ik niet kan verklaren.

Ik heb CONTACT2 op AUTO staan. Werkt prima in SOLAR mode met de ingestelde settings, al heb ik hem nog niet van 1 naar 3 fase zien gaan. Dat zou overigens goed kunnen omdat de zon net niet sterk genoeg is vanmiddag hier.

Maar als ik dan omschakel naar SMART, worden fase 2 en 3 ook niet bijgeschakeld. Als ik het laden eerst stop en dan een SMART sessie start, worden wel alle drie de fases gebruikt.

Mis ik iets? Is dit by design of is het een bugje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Dat is bij design, bij het starten van een laadsessie wordt de waarde van CONTACT2 in ogenschouw genomen en wordt C2 al dan niet geschakeld.

Niet alle EVs kunnen tegen het domweg aan- of uitschakelen van C2; dat is ook niet volgens de protocol standaarden.

Dus moet je naar "OFF" schakelen, zodat de laadsessie netjes beëindigd wordt, bij het kiezen van de nieuwe mode wordt C2 weer in ogenschouw genomen en de sessie weer netjes opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Merk overigens op dat "Auto" nogal experimenteel is, met nogal wat raar gedrag.

Als je zonnepanelen minder dan 18A (enkelfasig) kunnen leveren en je laadt driefasig, dan is "Solar_Off" de beste keuze, met een Import 0A en een timer van 60 min, en een StartCurrent naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
dingo35 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:17:
Dat is bij design, bij het starten van een laadsessie wordt de waarde van CONTACT2 in ogenschouw genomen en wordt C2 al dan niet geschakeld.

Niet alle EVs kunnen tegen het domweg aan- of uitschakelen van C2; dat is ook niet volgens de protocol standaarden.

Dus moet je naar "OFF" schakelen, zodat de laadsessie netjes beëindigd wordt, bij het kiezen van de nieuwe mode wordt C2 weer in ogenschouw genomen en de sessie weer netjes opgebouwd.
Duidelijk, dank. Maar zou de SmartEVSE dan niet eerst zelf de sessie kunnen stoppen, en vervolgens een nieuwe sessie starten met C2 aan? Is in ieder geval een stuk beter voor de WAF ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
dingo35 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:21:
Merk overigens op dat "Auto" nogal experimenteel is, met nogal wat raar gedrag.

Als je zonnepanelen minder dan 18A (enkelfasig) kunnen leveren en je laadt driefasig, dan is "Solar_Off" de beste keuze, met een Import 0A en een timer van 60 min, en een StartCurrent naar keuze.
Ehh... ik heb 3 fase zonnepanelen, die ~8A per fase kunnen leveren. Is dan bovenstaand advies van toepassing? Lijkt me van niet...

[ Voor 18% gewijzigd door stefxx op 08-05-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
dingo35 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:35:
Ik had toch de Homewizard P1 meter eens door Postman gehaald zonder resultaat. Na het herstarten van de P1 meter werkt het wel. Toch wel lekker. Ben benieuwd hoe het gaat! Lijkt een toffe integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:55
Robert-Jan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Of deze build van de main (deze heb ik net vers ge-build vanuit main - 2025-05-08 15:05).
Daarin zit een fix voor de HomeWizard P1. Ben wel benieuwd of daarmee het probleem ook echt opgelost is.

http://juur.link/download/firmware.bin
Geïnstalleerd en de P1 waardes kloppen weer. De auto is momenteel weg dus kan morgen pas testen als de zon weer voldoende terug is.

Leuk versie nummer trouwens🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-09 11:35
stefxx schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Zo, inmiddels is het gelukt, met dank aan @thalx en @basfromasd. Ook de adapter van thalx is erg handig. Ik heb maar gelijk de meest uitgebreide versie geinstalleerd, inclusief button, RFID lezer, en 1/3 fase schakelen. Zo ziet het er nu uit:

[Afbeelding]

Met name de button/led is aan te bevelen op een NewMotion behuizing. Ik moest de uitsparing waar voorheen de LED zat iets opschuren (paste echt nét niet) en daarachter met een dremeltje iets meer ruimte maken voor de bedrading van de button. Maar ik vind het er strak uitzien:

[Afbeelding]

Voor de zekerheid na een half uurtje volop laden de temperatuur even gemeten, maar dat ziet er gezond uit:

[Afbeelding]

Sta natuurlijk open voor suggesties of verbeteringen. Dank voor alle tips!
Mooi werk hoor!
Is er een specifieke reden dat je ook de abb contactor hebt vervangen? En ben je verbonden met de sensorbox via een CAT5 kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
10us10 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:36:
[...]
Mooi werk hoor!
Is er een specifieke reden dat je ook de abb contactor hebt vervangen? En ben je verbonden met de sensorbox via een CAT5 kabel?
Dank. Ik heb de originele contactor vervangen omdat ik dus ook 1 fase wilde kunnen laden en dat anders niet zou passen zonder de hele boel te verbouwen. De ISKRA 4-polige contactor is een stuk kleiner dan de ABB contactor. Ik heb me er voor 24 euro extra dus lekker makkelijk vanaf gemaakt ;)

En ja, ik had al een CAT5 grondkabel welke direct op de P1 was aangesloten tbv loadbalancing op de NewMotion paal. Nu heb ik een Sensorbox in de meterkast, en deze dus via die bestaande kabel aangesloten op de SmartEVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
stefxx schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:27:
[...]

Duidelijk, dank. Maar zou de SmartEVSE dan niet eerst zelf de sessie kunnen stoppen, en vervolgens een nieuwe sessie starten met C2 aan? Is in ieder geval een stuk beter voor de WAF ;)
Dat zou kunnen, maar dan krijg je weer dat iemand die door zijn menu scrollt zijn laadsessie zit te onderbreken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
stefxx schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:28:
[...]

Ehh... ik heb 3 fase zonnepanelen, die ~8A per fase kunnen leveren. Is dan bovenstaand advies van toepassing? Lijkt me van niet...
De minimum laadstroom is 6A; bij 3 fasen is dat dus 18A .

Als je EV een maximale laadstroom van 16A heeft, dan is de range bij 1 fase: 6-16A, bij 3 fasen: 18-48A.

Dan zit je met max 24A teruglevering er net tussenin: in de praktijk zal je die 8A alleen bij felle zon halen, en zit je dus meestal zo rond 4-18A terugelevering, dus dan zou ik op 1 fase laden, en dus C2=SolarOff.

Maar als je liever snel laadt, of als die 8A al een gemiddelde is, of als je EV veel verbruikt tijdens het laden, dan C2=AlwaysOn.

Ideaal zou zijn als C2= Auto goed zou werken, maar die schakelt alleen 3F->1F, en ook dat werkt niet altijd goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
dingo35 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:58:
[...]

Dat zou kunnen, maar dan krijg je weer dat iemand die door zijn menu scrollt zijn laadsessie zit te onderbreken....
Misschien na enige tijd? Als je schakelt van Solar naar Smart, eerst op 1 fase doorgaan maar na een minuut ofzo herstarten met 3 fasen indien nodig?

Aangezien er meerdere gebruikers van deze laadpaal zijn, heb ik er een drukknop op gezet om makkelijk te kunnen schakelen. Geel=Zon (langzaam, goedkoop), Groen=Smart (snel, duurder). Het is al uitdaging genoeg om ze dat uit te leggen... Daarnaast is ook niet aan de buitenkant te zien of de auto op het moment van omschakelen op 1 of 3 fase laad, dus of herstarten uberhaupt wel nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
dingo35 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:05:
[...]

Ideaal zou zijn als C2= Auto goed zou werken, maar die schakelt alleen 3F->1F, en ook dat werkt niet altijd goed..
Dank voor de uitleg. Voorlopig dan misschien toch maar C2=SolarOff. Dat is al een forse verbetering tov de oude situatie. En ik heb er alle vertrouwen in dat C2=Auto op een dag beter zal werken :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• m.eddy
Hier de SmartEVSE nu twee weken draaien naar volle tevredenheid!

Draai met een subversie van v3.8.0: Version: 12:03:29 @Apr 16 2025.
Deze doet wat ik wil namelijk gewoon laden met OCPP.

Alle spullen komen van Stegen.

Socket direct van buiten in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcrjydNHjaYbIJePc7z35rugc90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg07QU6VjyTPq3gMfGRB3OiE.jpg?f=fotoalbum_large

Onderverdeler in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NjBLYjV6S3vIasZ7Ekz9WSuxA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMZwurO5tX4bFmsDcis8QKJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amFogamrENSyA6XInDrJQECnRjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AapBqvIp4Ire2iIk9LMFMurK.jpg?f=fotoalbum_large

Laden met beugel zodat de kabel niet op de grond ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uimdusHGDojavJIKLeaGxw0JR18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DshqgSMeOKoeJ0o9hww9QTCt.jpg?f=fotoalbum_large

Wat werkt die RGB button toch goed :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1pa4WhwGsf1vmNE1k2SBCYf82c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/I1Nfh4tsNhg6Bu4cwp2CI26k.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpaulij
hpaulij schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Ik ken de software eens een keer updaten :)
ik kreeg eerst ook geen meldingen meer nu is het goed reproduceerbaar. Tesla zegt dat er spanning op de contacten staat als er geen stroom gevraagd wordt. Als ik hem aansluit en direct op opladen druk, lukt het wel. Ook als ik de stekker eruit haal en op de contacten meet, staat er geen spanning op dus het relais lijkt te werken.
Kan ook nog aan de auto liggen misschien...
De software was inderdaad het probleem. Snap nog steeds niet hoe maar met de nieuwe software werkt het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik snap niet hoe het kan, de Tesla moppert er ook wat over, maar ik laad momenteel op 2 fasen.

Ik ben vanmorgen optisch de bedrading langs gelopen en dat lijkt in orde. Binnenkoart alles maaar even doormeten, ik vermoed toch dat er iets niet in orde is met m'n laadkabel. Zou jammer zijn, dure hobby die kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Check ook je installatie-automaat; die mag bij continue belasting eigenlijk maar op 80% van de maximale stroom belast worden; dus een 20A automaat voor 16A laden....

Ik had dus 1 fase doorgebrand omdat ik deze vuistregel niet in acht genomen had...

[ Voor 20% gewijzigd door dingo35 op 13-05-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dingo35 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:46:
Check ook je installatie-automaat; die mag bij continue belasting eigenlijk maar op 80% van de maximale stroom belast worden; dus een 20A automaat voor 16A laden....

Ik had dus 1 fase doorgebrand omdat ik deze vuistregel niet in acht genomen had...
Op de Eastron geven alle 3 fases voltage dus dat lijkt wel goed te zitten. Desalniettemin een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Is het nu ook mogelijk om met de SmartEVSE en de Dingo firmware (Heb nu v3.8.1) Dynamisch te laden via Tibber?

Had het gevraagd aan ChatGPT en die zegt van wel maar heeft het ook over firmware versie v1.2.5 moet hebben.

Edit;

Zie dat er nu ook een status Pause erbij staan.
Echter als ik deze via homey en MQTT publish wordt deze weer overschreven, doe ik dit met het verkeerde commando?

[ Voor 28% gewijzigd door Crxtreem op 13-05-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 08:52
Crxtreem schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:00:
Is het nu ook mogelijk om met de SmartEVSE en de Dingo firmware (Heb nu v3.8.1) Dynamisch te laden via Tibber?

Had het gevraagd aan ChatGPT en die zegt van wel maar heeft het ook over firmware versie v1.2.5 moet hebben.

Edit;

Zie dat er nu ook een status Pause erbij staan.
Echter als ik deze via homey en MQTT publish wordt deze weer overschreven, doe ik dit met het verkeerde commando?
Ik heb smartevse met homey gekoppeld en met de app power by the hour bepaal ik wanneer er geladen moet worden. Ik kan mijn flow morgen wel even met je delen als je dit handig vind. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UllQKgtyjzkvxgkREfcNH8tPInY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UudcRnlvZZvMvOCetblea30w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCAMSaB2jIsKbQY9JUPAzLJcOBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nATNEwFAURQiMDpvmlmZcrBz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
martijn_van_eck schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Ik heb smartevse met homey gekoppeld en met de app power by the hour bepaal ik wanneer er geladen moet worden. Ik kan mijn flow morgen wel even met je delen als je dit handig vind. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar je flows. :*)

Maar bij printscreens zijn van power by the hour?
Die onderste ziet er wel erg interessant uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-09 14:47
Beekforel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:08:
Ik snap niet hoe het kan, de Tesla moppert er ook wat over, maar ik laad momenteel op 2 fasen.

Ik ben vanmorgen optisch de bedrading langs gelopen en dat lijkt in orde. Binnenkoart alles maaar even doormeten, ik vermoed toch dat er iets niet in orde is met m'n laadkabel. Zou jammer zijn, dure hobby die kabels.
Een bekend issue is het doorbranden van de zekering van 1 van de fasen in de on-board charger (bij een model S). Die zijn gewoon te vervangen maar Tesla verkoopt je graag een nieuwe OBC voor € 2.500. Probeer even met een andere auto en zoek daarna even op het TMC forum naar video's over hoe te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_van_eck
Crxtreem schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:38:
[...]

Ben benieuwd naar je flows. :*)

Maar bij printscreens zijn van power by the hour?
Die onderste ziet er wel erg interessant uit.
Prima, Ik stuur je in de loop van de dag wel even een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 05-09 15:28
martijn_van_eck schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Ik heb smartevse met homey gekoppeld en met de app power by the hour bepaal ik wanneer er geladen moet worden. Ik kan mijn flow morgen wel even met je delen als je dit handig vind. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen op welke manier je de EVSE aan Homey hebt gekoppeld?

Edit: Is dat op basis van Power by the hour?

[ Voor 3% gewijzigd door Jfwiet op 14-05-2025 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn_van_eck
Jfwiet schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:20:
[...]

Mag ik vragen op welke manier je de EVSE aan Homey hebt gekoppeld?

Edit: Is dat op basis van Power by the hour?
Ik heb op Homey
* een MQTT broker geinstallerd. De SmartEVSE maakt verbinding met deze broker.
* een Device Capabilities app geïnstalleerd. Hierin heb ik een laadpaal gemaakt die alle values en statussen heeft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qodAaJLmzSxm4cwuHg4jUJqNQbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BVlVfRmPaNcbaUxikferklGp.png?f=fotoalbum_large
* ook heb ik een MQTT client geïnstalleerd. Deze client luistert naar de ontvangen berichten van SmartEVSE kopieert de values naar laadpaal (Enhanded Device widget in Homey)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sxwDqph0grEOIyGdU62U8u8U38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FMRqkkozNVOQHq0eAJz68kKx.png?f=fotoalbum_large

* volgende stap is je auto ook in te lezen zodat je de SOC weet. Je kan met SOC bepalen hoelang de auto nodig heeft om een bepaald eind SOC te bereiken. Dan in combinatie met de app power by the hour (die de goedkoopste tijden bepaald) start en stop commando's genereren voor de laadpaal. Met de MQTT client kan je vervolgens de commando's naar SmartEVSE sturen in de vorm van Smart mode of Off mode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnZmNeSxRPIK4kYU8hZ4IWIgA5g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C6wnpQbnsgjEqsd8e2ziy5ay.png?f=user_large

Ik hoop dat dit jullie een beeld geeft hoe het aan te pakken.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_van_eck op 16-05-2025 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Dat is wel gaaf, ik ga me verdiepen.

Heb een relatief oude BMW i3 dus er zijn wel wat mogelijkheden voor koppelen van de auto. Maar omdat hij maar op 1 fase laad kan ik grote verbruikers op de andere fases wel weer belasten.

Voor mij was dit een van de missende puzzelstukjes en zet ik nu de EVSE aan met een relais verbonden als knop op de EVSE. Dus ben erg enthousiast nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Jfwiet
Als het beter uitkomt voor je dan MQTT: De SmartEVSE heeft ook een REST-api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Het bouwen van de EVSE was voor mij geen enkel probleem, maar dingen programmeren zit op het niveau knippen/plakken en kleine veranderingen. Dus een Rest Api is geweldig, maar ik moet dan altijd hopen dat iemand anders het wiel maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:49
@dingo35 , is er een mogelijkheid om bijv een status “4” te kunnen kiezen (naast 0=Off, 1=Normal, 2=Smart, 3=Solar) warbij “4” de status laden “Pause” wordt? Dan kan nl middels een script de EVSE tussen 16.000u en 21.00u gepauzeerd worden zonder interventie.
Pagina: 1 ... 78 ... 88 Laatste