Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:01
Uit mijn hoofd kan dat nu al? Niet getest maar dat zijn wel de toegekende waardes van mode_id.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 19:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxZh-q3MrP3G5Y4A_YHlx9sXglM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRazmJruI6Gp1oMyEP3Q4MRf.jpg?f=fotoalbum_large

Ter lering ende vermaek deel ik hierbij mijn ervaring:

Na maanden van simuleren, heb ik eindelijk mijn eerste lader gebouwd met de SmartEVSE!

Voor de contactors (C1 en C2) heb ik gekozen voor de Eaton Z-SCH230/25-40. Deze is ook gebruikt in mijn Laadpaal24-lader, waar hij inmiddels al meer dan 7 jaar probleemloos functioneert.

Als hoofdschakelaar heb ik een ABB-installatieautomaat toegepast. Deze had ik toevallig nog liggen, wat mooi van pas kwam. In de meterkast zit een Type B aardlekschakelaar die ook DC lekstromen detecteert, dit is een EMAT aardlekschakelaar 4-polig 40A 30mA type B.

Het CP signaal gaat via een netwerkkabel. De oranje en oranje-wit heb ik samengevoegd. Andere paren worden nog niet gebruikt, maar die ga ik voor 12v gebruiken denk ik.

De laadkabel van 4m2 loopt naar de oprit, lengte van de kabel zo'n 20 meter.

Ondanks dat ik voor een ruime kast heb gekozen (Schneider Electric 27,5cm x 22,5cm IP66 - NSYTBS292412), bleek de ruimte toch behoorlijk beperkt tijdens de montage. Achteraf gezien had ik de kast beter in landscape-modus kunnen plaatsen. Maar goed, daar leer je weer van voor de volgende keer!

[ Voor 4% gewijzigd door Robert-Jan op 19-05-2025 09:24 . Reden: Details van DC aardlek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:47
Robert-Jan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:08:
[Afbeelding]

Na maanden van simuleren, heb ik eindelijk mijn eerste lader gebouwd met de SmartEVSE!

Voor de contactors (C1 en C2) heb ik gekozen voor de Eaton Z-SCH230/25-40. Deze is ook gebruikt in mijn Laadpaal24-lader, waar hij inmiddels al meer dan 7 jaar probleemloos functioneert.

Als hoofdschakelaar heb ik een ABB-installatieautomaat toegepast. Deze had ik toevallig nog liggen, wat mooi van pas kwam.

Het CP signaal gaat via een netwerkkabel. De oranje en oranje-wit heb ik samengevoegd. Andere paren worden nog niet gebruikt, maar die ga ik voor 12v gebruiken denk ik.

Ondanks dat ik voor een ruime kast heb gekozen (Schneider Electric 27,5cm x 22,5cm IP66 - NSYTBS292412), bleek de ruimte toch behoorlijk beperkt tijdens de montage. Achteraf gezien had ik de kast beter in landscape-modus kunnen plaatsen. Maar goed, daar leer je weer van voor de volgende keer!
Ziet er goed uit. Betreffende de ruimte, waarom heb je hier de hoofdschakelaar gebruikt? Dit is een onder verdeler. Ik neem aan dat je de kabel in de groepenkast hebt beveiligd. Die beveiliging kun je ook gebruiken om de onder verdeler spanningsloos te maken. Scheelt een flinke hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:50
[Afbeelding]

Als hoofdschakelaar heb ik een ABB-installatieautomaat toegepast. Deze had ik toevallig nog liggen, wat mooi van pas kwam.

Ligt het aan mij of mis ik hier de DC-lekstroombeveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
m.eddy schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:20:
[...]

Ziet er goed uit. Betreffende de ruimte, waarom heb je hier de hoofdschakelaar gebruikt? Dit is een onder verdeler. Ik neem aan dat je de kabel in de groepenkast hebt beveiligd. Die beveiliging kun je ook gebruiken om de onder verdeler spanningsloos te maken. Scheelt een flinke hoofdschakelaar.
Goede vraag! Mijn andere laadkast van Laadpaal24 heeft ook een hoofdschakelaar. Theoretisch handig als je meerdere laders hebt en er één wilt uitschakelen, maar eerlijk gezegd heb ik die functie nog nooit gebruikt. Overigens zijn er ook compacte hoofdschakelaars verkrijgbaar, waardoor er wat extra ruimte overblijft voor bijvoorbeeld een EV-meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert-Jan
dennistd schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:35:
[...]

Ligt het aan mij of mis ik hier de DC-lekstroombeveiliging?
Zit niet in deze kast inderdaad. In de meterkast zit een Type B aardlekschakelaar. Dat lijkt mij voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
Robert-Jan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:48:
[...]

Zit niet in deze kast inderdaad. In de meterkast zit een Type B aardlekschakelaar. Dat lijkt mij voldoende.
Type B? Meer dan honderdvijftig euro? Dat geeft inderdaad dc beveiliging.
Of karakteristiek B? Paar tientjes, dat betreft enkel de snelheid van afschakelen bij te hoge stroom en geeft geen dc beveiliging.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:38
[Afbeelding]

Afgezien de DC beveiliging wat al opgenoemd is, klopt de de bedrading van je SmartEVSE naar je relais ook niet.

Je SmartEVSE heb je afgezekerd met een B16 automaat. Daar ga je (schat ik) met 2,5mm2 naar je SmartEVSE.
De draden naar je relais zijn kleiner en dus niet goed afgezekerd. Die "moeten" infeiten ook minimaal 2,5mm2 zijn want afgezekerd op 16A.

Nu zal het wel loslopen en acht ik de kans klein op kortsluiting echter strict genomen zou je nog je SmartEVSE moeten afzekeren met een kleinere (6A bv) automaat, of de kabels naar minimaal 2,5mm2 vervangen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 11:48
Jazsie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:42:
[...]

Afgezien de DC beveiliging wat al opgenoemd is, klopt de de bedrading van je SmartEVSE naar je relais ook niet.

Je SmartEVSE heb je afgezekerd met een B16 automaat. Daar ga je (schat ik) met 2,5mm2 naar je SmartEVSE .
De draden naar je relais zijn kleiner en dus niet goed afgezekerd. Die "moeten" infeiten ook minimaal 2,5mm2 zijn want afgezekerd op 16A.

Nu zal het wel loslopen en acht ik de kans klein op kortsluiting echter strikt genomen zou je nog je Smart EVSE moeten afzekeren met een kleinere (6A bv) automaat, of de kabels naar minimaal 2,5mm2 vervangen.
2,5 mm² zou genoeg moeten zijn voor 16A. (Normaal huisinstallatie. En flexibel mag ook nog meer hebben.) Echter aan de kleur van de aderhuls schat ik in dat het 1,5mm² is. Dan zou deze idd los afgezekerd moeten worden.
Maar de zekering moet eigenlijk alle (vaste) bedrading beveiligen. Dan zouden de sporen in de EVSE ook meegenomen moeten worden. 8)
Ik zou eigenlijk verwachten dat bij het installatievoorbeeld van de Smart EVSE een zekering van een bepaalde waarde opgenomen is. En misschien een glaszekering (5x20 houder) of automaat van B2A is misschien al voldoende.

Maar de kans dat de draad op dit stuk overbelast is en doorbrand is zo klein. Dan zou ik zeggen dat het geen gevaar oplevert voor brand. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sandergar
Jazsie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:42:
[...]
Aanvullend :
  • De vulmantel van de YMVK hoort niet in je installatie kast thuis
  • In 1 dubbele aderhuls mogen alleen kabels van gelijke diktes. Het combineren van 2 verschillende diktes in 1 aderhuls mag niet. Waarschijnlijk is er ook geen gebruik gemaakt van een dubbele aderhuls maar een gewone en zijn daar 2 aders in gestopt. Ook niet toegestaan.
  • Zijn de aardklemmen wel verbonden met elkaar?
  • Zwarte tape gebruik? Waarom niet de juiste bekabeling gebruiken zodat kleur hercodering niet nodig is?

[ Voor 12% gewijzigd door sandergar op 19-05-2025 09:14 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
Stefannn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:24:
[...]

Type B? Meer dan honderdvijftig euro? Dat geeft inderdaad dc beveiliging.
Of karakteristiek B? Paar tientjes, dat betreft enkel de snelheid van afschakelen bij te hoge stroom en geeft geen dc beveiliging.
Om precies te zijn een EMAT aardlekschakelaar 4-polig 40A 30mA type B. €139,- incl BTW (in 2020).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 07:00
[Afbeelding]

In de meterkast zit een Type B aardlekschakelaar die ook DC lekstromen detecteert, dit is een EMAT aardlekschakelaar 4-polig 40A 30mA type B.
Ik neem aan dat je in de meterkast naast een aarlekschakelaar ook nog een automaat heb zitten? Een aardlekschakelaar beveiligt namelijk niet tegen overbelasting. Een (aardlek)automaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
martijn_van_eck schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Ik neem aan dat je in de meterkast naast een aarlekschakelaar ook nog een automaat heb zitten? Een aardlekschakelaar beveiligt namelijk niet tegen overbelasting. Een (aardlek)automaat wel.
Ja, het gaat om een 4-polige ABB C20. Waarom dit een C-type is, weet ik eigenlijk niet. Deze is ongeveer acht jaar geleden geplaatst voor mijn eerste laadpaal.

Nu blijkt dat ik, als ik de 16A-automaat in de lader vervang, kan opschalen naar 20A. Dat is handig bij éénfase-laden in combinatie met solar, zeker voor mijn Renault Zoë, die tot 32A per fase aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:34
Robert-Jan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:31:
[...]

Ja, het gaat om een 4-polige ABB C20. Waarom dit een C-type is, weet ik eigenlijk niet. Deze is ongeveer acht jaar geleden geplaatst voor mijn eerste laadpaal.

Nu blijkt dat ik, als ik de 16A-automaat in de lader vervang, kan opschalen naar 20A. Dat is handig bij éénfase-laden in combinatie met solar, zeker voor mijn Renault Zoë, die tot 32A per fase aankan.
Heb je een specifieke reden om ook een aardlekschakelaar in de laadpaal zelf te plaatsen? Als je in de meterkast al voorziet in een aardlekautomaat (niet te verwarren met aardlekschakelaar), en je hebt enkel de laadpaal achter die aardlekautomaat zitten ben je volgens mij afdoende beschermd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
Kunt de B16A in deze kast vervangen door klemmen met eventueel een 1fase 2A voor de Smart EVSE. Aangezien de kabel toch al afgezekerd is op 20A is dat hier niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert-Jan
sandergar schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:49:
[...]

Aanvullend :
  • De vulmantel van de YMVK hoort niet in je installatie kast thuis
  • In 1 dubbele aderhuls mogen alleen kabels van gelijke diktes. Het combineren van 2 verschillende diktes in 1 aderhuls mag niet. Waarschijnlijk is er ook geen gebruik gemaakt van een dubbele aderhuls maar een gewone en zijn daar 2 aders in gestopt. Ook niet toegestaan.
  • Zijn de aardklemmen wel verbonden met elkaar?
  • Zwarte tape gebruik? Waarom niet de juiste bekabeling gebruiken zodat kleur hercodering niet nodig is?
Goede toevoegingen. Ik heb dubbele aderhulzen en extra klemmen besteld om het probleem van verschillende aderdiktes in één huls op te lossen.

De aardklemmen zijn verbonden via de DIN-rail, met een schroef in het midden voor bevestiging.

De groen-gele draad heb ik met zwarte tape hercodeerd. Dit was een praktische keuze omdat ik die draad al beschikbaar had. Het is misschien niet de mooiste oplossing, maar ik heb gelezen dat hercoderen met tape is toegestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
Robert-Jan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:00:
[...]
De groen-gele draad heb ik met zwarte tape hercodeerd. Dit was een praktische keuze omdat ik die draad al beschikbaar had. Het is misschien niet de mooiste oplossing, maar ik heb gelezen dat hercoderen met tape is toegestaan.
Groen-geel is wettelijk gereserveerd voor de beschermingsgeleider (PE/aarding) volgens de NEN 1010. Deze kleur mag niet voor andere doeleinden worden gebruikt, ongeacht eventuele hercodering met tape, krimpkous of markeringen. Hergebruik of hercodering van een PE-draad voor een andere functie (zoals fase of nul) is onveilig en kan tot verwarring of gevaarlijke situaties leiden, vooral bij onderhoud of inspectie.

Uitzonderingen? Alleen bij oude installaties:
Bij oude installaties waar kleuren al niet meer volgens de huidige norm zijn, zijn soms hercoderingen met tape zichtbaar (bijv. zwart met blauwe tape als nuldraad). Dit is echter geen goed praktijkvoorbeeld en mag in nieuwe installaties nooit worden toegepast.

Het werkt en is lekker praktisch maar verstandig is het niet!

[ Voor 9% gewijzigd door sandergar op 19-05-2025 13:16 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Robert-Jan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:26:
[...]

Om precies te zijn een EMAT aardlekschakelaar 4-polig 40A 30mA type B. €139,- incl BTW (in 2020).
specsheet

Beetle verwarrend:
Het is zeer zeker een "type lekstroom B".
Ik zie echter geen enkele verdere specificatie van het DC gedrag.
Het is echter een zuivere aardlek, geen "afschakel automaat die B karakteristiek kan hebben" dus de B kan enkel voor de aarlek zijn.
Beetje verwarrend maar ik denk dat je wel goed zit.

En daarbij: "zolang je geen ZOE hebt" is de hele DC beveiliging nauwelijks nuttig

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cruysen
Stefannn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:12:
[...]

specsheet

Beetle verwarrend:
Het is zeer zeker een "type lekstroom B".
Ik zie echter geen enkele verdere specificatie van het DC gedrag.
Het is echter een zuivere aardlek, geen "afschakel automaat die B karakteristiek kan hebben" dus de B kan enkel voor de aarlek zijn.
Beetje verwarrend maar ik denk dat je wel goed zit.
Hier ff een uitleg op Wikipedia. Ook betreft type AC, type A en type B.
En zover ik weet is een Type B altijd alleen aardlek-schakelaar.

Edit: En op de aardlek zelf staat het eigenlijk ook als je de symbolen kent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrEYRPmgre5YWElPaoE4ouV8VwI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KOkqePrb1KoJkcx5uwuk9m9Y.png?f=user_large
Op de site Which RCD type (in het engels) de uitleg over de symbolen. (Ook nog ander type's beschreven)
En daarbij: "zolang je geen ZOE hebt" is de hele DC beveiliging nauwelijks nuttig
Zal als grapje bedoeld zijn neem ik aan. O-) Toevallig heeft deze auto idd dat probleem gehad.
Echter de DC component is echter heel serieus. Als er namelijk 'ergens' een DC lek is kan de differentieel spoel magnetisch verzadigd raken en werkt dus de gehele aardlekschakelaar niet meer. Dit zie je verder niet, het is misschien maar een kleine ongevaarlijke DC stroom, maar je complete aardlekbeveiling is geheel weg. :X Daar kom je pas achter als iemand een flinke optater krijgt !

[ Voor 16% gewijzigd door cruysen op 19-05-2025 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
Renault ZOE
Let op bij het laden van een Renault ZOE. De Renault ZOE heeft geen galvanische scheiding van lader en de rest van de auto. Dat betekent dat de lader niet galvanisch gescheiden is van de verschillende onderdelen in de auto zoals de inverter/ converter, de elektromotor en de batterij/ accu. Dit maakt de kans op foutstromen groter en daarmee is het voor de ZOE echt verplicht om zeker altijd een aardlekschakelaar van het type B in installeren. Voor alle andere auto’s geld die galvanische scheiding wel, maar is er nog steeds een risico op foutstromen en daarmee een levensgevaarlijk DC lek.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
cruysen schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Hier ff een uitleg op Wikipedia. Ook betreft type AC, type A en type B.
En zover ik weet is een Type B altijd alleen aardlek-schakelaar.

Edit: En op de aardlek zelf staat het eigenlijk ook als je de symbolen kent:
[Afbeelding]
Op de site Which RCD type (in het engels) de uitleg over de symbolen. (Ook nog ander type's beschreven)

[...]

Zal als grapje bedoeld zijn neem ik aan. O-) Toevallig heeft deze auto idd dat probleem gehad.
Echter de DC component is echter heel serieus. Als er namelijk 'ergens' een DC lek is kan de differentieel spoel magnetisch verzadigd raken en werkt dus de gehele aardlekschakelaar niet meer. Dit zie je verder niet, het is misschien maar een kleine ongevaarlijke DC stroom, maar je complete aardlekbeveiling is geheel weg. :X Daar kom je pas achter als iemand een flinke optater krijgt !
Ik neem aan dat je met "differentieelspoel" de spoel in de ALS bedoelt; maar die kan niet verzadigd raken door een DC stroom als het EV galvanisch gescheiden is van de EVSE. En zover ik weet is de Zoë het enige bekende EV dat géén galvanische scheiding hanteert. Dus zover ik het begrijp geen grapje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cruysen
dingo35 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:04:
[...]

Ik neem aan dat je met "differentieelspoel" de spoel in de ALS bedoelt; maar die kan niet verzadigd raken door een DC stroom als het EV galvanisch gescheiden is van de EVSE. En zover ik weet is de Zoë het enige bekende EV dat géén galvanische scheiding hanteert. Dus zover ik het begrijp geen grapje...
Klopt, de Zoë is voor mij ook zover ik weet de enigste die geen galvanische scheiding heeft. En daardoor dus dat risico heeft.

Met dat grapje bedoel ik dat het niet alleen voor de Zoë van toepassing hoeft te zijn. 😇 De NEN schijft dit voor bij alle AC/DC omvormers. Alleen is de norm hier dus weer onduidelijk in door de uitzondering te maken als de fabrikant van het aangesloten apparaat aangeeft dat deze een elektrische scheiding heeft. (=galvanisch scheiding) Echter bij een laadpaal weet je niet wat voor een auto aangesloten wordt of gaat worden. Ik weet dat mijn auto (Kia EV6) een galvanische scheiding heeft, echter ik kan het niet in de manual vinden dat ik dan geen Type B aardlekschakelaar hoef te gebruiken. :?
Van mijn zonnepanel heb ik het wel gevonden: SolarEdge HD wave

Dus om een lang verhaal niet veel langer te maken:
Er zijn situaties bij een EV lader dat het niet verplicht is. Echter je weet het niet en deze beveiliging kost misschien wel wat, maar kan nooit geen kwaad.

(P.s. over die verzadiging staat ook zo omschreven in het NEN document. Maar idd, bij een galvanische scheiding zou er geen DC stroom kunnen lopen.)
Edit: en voor diegene die misschien nu bang zijn geworden dat elk apparaat in huis dit kan hebben. Wees gerust, deze zijn meestal uitgerust met een trafo of een geschakelde voeding dat ook via een trafo gaat. Dus daarom is het in een normaal huishouden niet verplicht. 👌

[ Voor 8% gewijzigd door cruysen op 20-05-2025 09:00 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 10:30
Voor de mensen die bij Tibber zitten: ik heb mijn smartevse weten te koppelen in de tibber app (om gebruik te kunnen maken van grid rewards) en dat lijkt te werken!

Binnen de Tibber app is de Myenergi Zappi integratie namelijk een ocpp koppeling en ik dacht, laat ik die eens in mijn SmartEvse opvoeren en dat werkt (zat eerst nog op versie 3.8.0 en toen leek start & stop het niet te doen, maar nu op 3.8.1 wel). Als chargebox ID moest ik een numeriek getal opgeven voordat Tibber dat accepteerde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:42
maart84 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:05:
Voor de mensen die bij Tibber zitten: ik heb mijn smartevse weten te koppelen in de tibber app (om gebruik te kunnen maken van grid rewards) en dat lijkt te werken!

Binnen de Tibber app is de Myenergi Zappi integratie namelijk een ocpp koppeling en ik dacht, laat ik die eens in mijn SmartEvse opvoeren en dat werkt (zat eerst nog op versie 3.8.0 en toen leek start & stop het niet te doen, maar nu op 3.8.1 wel). Als chargebox ID moest ik een numeriek getal opgeven voordat Tibber dat accepteerde.
Erg interessant!
Kun je misschien jouw configuratie delen? En moet je hiervoor ook een RFID reader hebben?

Daarnaast een update gedaan op mijn zelfbouw. Heb een kWh meter toegevoegd als EVMeter. Aangesloten via modbus op de SmartEvse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wvMyxMsthmlt9AZOAGjsP7YcTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrRDFGuH0E1KnSgNu6wpG6xn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door adjego op 22-05-2025 09:40 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online

Hoe selecteer je dit dan in de laadpaal?
Krijg je dan een extra keuze erbij voor dynamisch?

Als ik het bij Tibber lees wordt een Zappi paal gedeeltelijk overgenomen door Tibber.
Dan vraag ik mij af hoe ver dit dan bij de SmartEVSE is.

[ Voor 15% gewijzigd door Crxtreem op 22-05-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:13

Nice, maar kun je een ID delen want ik ook invoer het werkt niet.
\

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 10:30
Mijn setup: ik heb geen RFID lezer want mijn paal hangt in mijn garage. Ik heb wel auto authorize ingesteld bij de OCPP settings maar ik weet niet of dat nodig is eigenlijk.

De OCPP settings kun je gewoon in de webinterface van je paal doen. Qua overname door Tibber: alleen het starten en stoppen nemen zij over, maar je kan ook gewoon in Tibber direct starten. Ik gebruikte Tibber al voor het laden maar dan via de auto (tesla). Maar daar gaven ze geen grid rewards voor.

wat betreft Charge ID: ik denk dat ieder id maar 1x geregistreerd kan worden, al weet ik dat niet zeker, maar als je google image search doet op Zappi serial number krijg je wel wat foto's van palen van mensen te zien :) Volgens google beginnen Zappi's 2.1 met een 2 en zijn 8 cijfers lang.

[ Voor 4% gewijzigd door maart84 op 22-05-2025 21:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:15
Mmm, dat is wel leuk. Ik heb mijn SmartEVSE gemaakt van een defecte Zappi waar ik geen garantie meer op kreeg. Maar heb nog wel het serienummer ergens. Sinds paar maanden ook bij Tibber en best vaak een EV bij huis staan dus ook maar eens mee spelen dit weekend.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
maart84 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:53:
Mijn setup: ik heb geen RFID lezer want mijn paal hangt in mijn garage. Ik heb wel auto authorize ingesteld bij de OCPP settings maar ik weet niet of dat nodig is eigenlijk.

De OCPP settings kun je gewoon in de webinterface van je paal doen. Qua overname door Tibber: alleen het starten en stoppen nemen zij over, maar je kan ook gewoon in Tibber direct starten. Ik gebruikte Tibber al voor het laden maar dan via de auto (tesla). Maar daar gaven ze geen grid rewards voor.

wat betreft Charge ID: ik denk dat ieder id maar 1x geregistreerd kan worden, al weet ik dat niet zeker, maar als je google image search doet op Zappi serial number krijg je wel wat foto's van palen van mensen te zien :) Volgens google beginnen Zappi's 2.1 met een 2 en zijn 8 cijfers lang.
Wordt dan de originele Zappi paal met het serienummer ook niet overgenomen door Tibber?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robert-Jan
Mijn bijgewerkte laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBEt39ewCYAfFYg7E-dwl-MJ3to=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvRMzBoBkoihwrGyJ05YykJo.jpg?f=fotoalbum_large

Wijzigingen en verbeteringen
  • Hoofdschakelaar:
    Extra smalle hoofdschakelaar geplaatst zodat er voldoende ruimte overblijft voor de EV-meter en een extra zekering.
  • Adereindhulzen:
    Er zijn dubbele adereindhulzen gebruikt en alleen aders van gelijke dikte per huls.
  • Zekering voor draadovergang:
    Een 4A zekering is toegevoegd bij de overgang van dikkere naar dunnere bedrading voor de voeding van de SmartEVSE.
    Type zekeringhouder: Schneider Electric TeSys 1-polig, 10x38 mm
  • EV-Meter toegevoegd:
    Model: Shelly PRO 3EM
    Realtime monitoring van het stroomverbruik van de laadpaal.
  • Afwerking YMVK-kabel:
    De mantel van de YMVK-kabel stopt netjes bij het betreden van de kast
Alles werkt, geen kortsluiting en m’n EV's laden op overtollige solar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:42
maart84 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:53:

Maar wat zijn dan die OCPP settings?

Edit: Je moet hier dus wel een OCPP provider voor hebben, wat maandelijkse kosten met zich mee brengt?
Edit: Ik vind iets in Tibber app na het invullen van een chargeID :)

Laatste edit:
Ik heb ook mijn laadpaal kunnen toevoegen! Ik ga dit de komende periode eens gebruiken en kijken wat ik er van vind :)

[ Voor 13% gewijzigd door adjego op 23-05-2025 08:39 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:21
Robert-Jan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:51:
[...]

Mijn bijgewerkte laadpaal.

[Afbeelding]

Wijzigingen en verbeteringen
  • Hoofdschakelaar:
    Extra smalle hoofdschakelaar geplaatst zodat er voldoende ruimte overblijft voor de EV-meter en een extra zekering.
  • Adereindhulzen:
    Er zijn dubbele adereindhulzen gebruikt en alleen aders van gelijke dikte per huls.
  • Zekering voor draadovergang:
    Een 4A zekering is toegevoegd bij de overgang van dikkere naar dunnere bedrading voor de voeding van de SmartEVSE.
    Type zekeringhouder: Schneider Electric TeSys 1-polig, 10x38 mm
  • EV-Meter toegevoegd:
    Model: Shelly PRO 3EM
    Realtime monitoring van het stroomverbruik van de laadpaal.
  • Afwerking YMVK-kabel:
    De mantel van de YMVK-kabel stopt netjes bij het betreden van de kast
Alles werkt, geen kortsluiting en m’n EV's laden op overtollige solar. :D
Zie er netjes uit, ik heb dit ook op de planning staan. Begrijp ik het dat jij op de oprit een socket hebt waar je die 4m2 kabel op aangesloten is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robert-Jan
Freezhost schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:15:
[...]
Zie er netjes uit, ik heb dit ook op de planning staan. Begrijp ik het dat jij op de oprit een socket hebt waar je die 4m2 kabel op aangesloten is?
De kast hangt in de garage. Van daaruit loopt de grondkabel richting de voorkant van de tuin, naar een eenvoudige laadpaal met een Type 2-stekker. Geen gedoe met losse kabels: er hangt een vaste kabel, aangesloten via een lasdoos op de grondkabel. Het Control Pilot-signaal (CP) loopt gewoon via een netwerkkabel. Werkt prima.

De paal zelf? Zo basic mogelijk. Plug & play, geen pasjes, geen apps, geen poespas. Iedereen zou ermee kunnen laden, maar in de praktijk is wel duidelijk dat dit een privépaal is.

De kabel is precies lang genoeg om makkelijk in te pluggen, maar kort genoeg om niet op de grond te slingeren. Dat oogt netter en voorkomt dat je met een vieze kabel staat te hannesen.

Er komt nog een extern display op de paal. Daarmee wil ik met één druk op de knop kunnen schakelen tussen "Smart" modus en "Solar" modus, en direct de actuele status kunnen zien. Uiteraard moet dat wel WAF-approved zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGcgrOg7svAzUBZgU7uXOvRTCf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaycDLQzCrqWDMlBaJRuIJHo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WS9AxTXD9lZEAGQimDNzVmwPRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eHOu1vfvD8TKUch4Ta2geEG.jpg?f=fotoalbum_large

SmartEVSE-Display GitHub project

https://github.com/kozmoz/smartevse-display - SmartEVSE Display is a software project aimed at providing a display and control interface for SmartEVSE v3. It utilizes ESP32 microcontroller hardware along with various software capabilities, enabling users to monitor and control EVSE devices wirelessly.

[ Voor 8% gewijzigd door Robert-Jan op 24-05-2025 19:33 . Reden: Link naar GitHub project toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedennis12
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:45
Robert-Jan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:18:
[...]

De kast hangt in de garage. Van daaruit loopt de grondkabel richting de voorkant van de tuin, naar een eenvoudige laadpaal met een Type 2-stekker. Geen gedoe met losse kabels: er hangt een vaste kabel, aangesloten via een lasdoos op de grondkabel. Het Control Pilot-signaal (CP) loopt gewoon via een netwerkkabel. Werkt prima.

De paal zelf? Zo basic mogelijk. Plug & play, geen pasjes, geen apps, geen poespas. Iedereen zou ermee kunnen laden, maar in de praktijk is wel duidelijk dat dit een privépaal is.

De kabel is precies lang genoeg om makkelijk in te pluggen, maar kort genoeg om niet op de grond te slingeren. Dat oogt netter en voorkomt dat je met een vieze kabel staat te hannesen.

Er komt nog een extern display op de paal. Daarmee wil ik met één druk op de knop kunnen schakelen tussen "Smart" modus en "Solar" modus, en direct de actuele status kunnen zien. Uiteraard moet dat wel WAF-approved zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie toevoeging met dit display. Is deze waterdicht om buiten te plaatsen of komt er nog een afdekking overheen? Kan je het merk en type delen van dit display?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert-Jan
thedennis12 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:32:
[...]
Mooie toevoeging met dit display. Is deze waterdicht om buiten te plaatsen of komt er nog een afdekking overheen? Kan je het merk en type delen van dit display?
M5Stack Tough ESP32 device.
Waterdicht volgens de specs.

https://shop.m5stack.com/...iot-development-board-kit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBxQvUOg4d28_j52oYLwwyRsbdQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/eHFxABeNjXTmZdiRb3emynWj.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:21
@Robert-Jan bedankt voor de toelichting. En een heel goed idee dat scherm, recent al naar gekeken voor een ESP home project dus die staat nu ook op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
adjego schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:19:
[...]

Edit: Je moet hier dus wel een OCPP provider voor hebben, wat maandelijkse kosten met zich mee brengt?

Laatste edit:
Ik heb ook mijn laadpaal kunnen toevoegen! Ik ga dit de komende periode eens gebruiken en kijken wat ik er van vind :)
In jedlix kan je via een paar laadpalen ook slim laden. nl. easee, zaptec en wallbox. Zou je dit ook met de smartevse kunnen benutten dan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Crxtreem schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Wordt dan de originele Zappi paal met het serienummer ook niet overgenomen door Tibber?
Geen ervaring met Tibber, maar op basis van mijn kennis van de OCPP implementatie in de SmartEVSE:
Dat kan alleen een probleem gaan vormen als de "originele" Zappi paal zich óók bij Tibber aanmeldt.

De SmartEVSE geeft fabrikant, type en serienummer door aan Tibber; het hangt nu van de interne Tibber systemen af wat als unieke identificatie gebruikt wordt voor de laadpaal: als dat "chargeboxid+fabrikant+serienummer" is, dan is er volgens mij niets aan de hand.
Maar als dat alleen "chargeboxid" is (en dat ligt voor de hand) dan heb je kans dat Tibber beide of geen laadpalen start en stopt...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dingo35
Ik heb contact opgenomen met Tibber, ik hoop dat zij bereid/in staat zijn een "eigen" koppelcategorie voor de SmartEVSE te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
adjego schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:19:
[...]

Laatste edit:
Zoals je al gemerkt hebt: Tibber IS dan zelf de OCPP provider :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
BarryH schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:31:
[...]

In jedlix kan je via een paar laadpalen ook slim laden. nl. easee, zaptec en wallbox. Zou je dit ook met de smartevse kunnen benutten dan?
Als zij geen check uitvoeren op de door OCPP aangeleverde data (fabrikant, serienummer) dan moet dat werkend te krijgen zijn; je hebt alleen de kans als je hetzelfde ChargeboxId als een andere klant hanteert, dat dit allerlei problemen gaat geven.

Als jedlix per klant een chargebox id genereert, en jij voert dat in het dashboard van je SmartEVSE in, dan is er geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Jedlix lijkt alleen gebruik te maken van cloud APIs, zowel aan de EV kant als aan de EVSE zijde. Dat is dus geen OCPP, en dus, zover ik kan zien, geen koppeling met SmartEVSE mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
dingo35 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 07:18:
Ik heb contact opgenomen met Tibber, ik hoop dat zij bereid/in staat zijn een "eigen" koppelcategorie voor de SmartEVSE te maken.
Ik heb mijn Smartevse ook gekoppeld nu met Tibber. Ik zie nu ook instelling load balancing. @dingo35 is dit mogelijk met de Smartevse? Of zal deze niet reduceren als Tibber het vraagt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFCsafRHjop90ePvvbxHUhryrso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTZ2vcDdFvmsofh7aRtHEhs5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:29
martijn_van_eck schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:03:
[...]

Ik heb mijn Smartevse ook gekoppeld nu met Tibber. Ik zie nu ook instelling load balancing. @dingo35 is dit mogelijk met de Smartevse? Of zal deze niet reduceren als Tibber het vraagt?
[Afbeelding]
Wacht even. Hoe heb jij de Smartevse gekoppeld met Tibber precies? :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn_van_eck
djoenez schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Wacht even. Hoe heb jij de Smartevse gekoppeld met Tibber precies? :|
Ja in de Tibber app kan je een zappi laadpaal toevoegen.
Tibber vraagt dan om een serie nummer. Deze kan je zelf kunnen verzinnen (deze begint met 2 en moet 8 cijfers lang zijn)
Daarna krijg je van Tibber een url, password. Deze vul je samen met het bedachte serienummer in in de Smartevse.
In smartevse dien je RFID authorisatie instelling op OCPP te zetten (althans dat heb ik gedaan)

Hierna is je laadpaal connected en kan je grid rewards verdienen. Nu een dagje draaien, maar vooralsnog tevreden. Vanochtend 55 cent verdiend 👍🏽

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_van_eck op 24-05-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
martijn_van_eck schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:03:
[...]

[Afbeelding]
De SmartEVSE zou moeten reduceren als Tibber dat vraagt; je zou dat gemakkelijk kunnen testen door een lagere waarde bij Tibber in te vullen voor je hoofdzekering.

Maar het lijkt me nogal omslachtig/traag reagerend, als Tibber jouw meter uit moet lezen en op basis daarvan de SmartEVSE terugregelt; kan me niet voorstellen dat zij dit elke paar seconden doen?
Dus dan is de Smart of Solar mode toch meer voor de hand liggend om je hoofdzekering te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 16:35
dingo35 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:56:
[...]

De SmartEVSE zou moeten reduceren als Tibber dat vraagt; je zou dat gemakkelijk kunnen testen door een lagere waarde bij Tibber in te vullen voor je hoofdzekering.

Maar het lijkt me nogal omslachtig/traag reagerend, als Tibber jouw meter uit moet lezen en op basis daarvan de SmartEVSE terugregelt; kan me niet voorstellen dat zij dit elke paar seconden doen?
Dus dan is de Smart of Solar mode toch meer voor de hand liggend om je hoofdzekering te beschermen.
Ik vermoed dat TS een Tibber P1 meter heeft en daarmee deze optie krijgt aangeboden. Ik zou dit niet activeren omdat de Tibber oplossing niet werkt met SmartEVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_van_eck
dingo35 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Ik heb het getest. Tibber schroeft inderdaad (via OCPP) het vermogen terug wanneer de hoofdzekering te zwaar belast wordt. Meting wordt gedaan via de Tibber P1 meter.

Ik ben het met je eens dat dit geen inderdaad niet de juiste manier is om dit via de cloud te doen. Maar het is dus wel een optie als je geen modbus kabel beschikbaar hebt met je smartEVSE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BMPh3tJ3Lv7i0gAp9AYsusqKpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmhbhLA9IoHaZcTwEcdzveUB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_van_eck op 25-05-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-08 19:47
Hebben jullie ook een backoffice aan de paal gekoppeld?

Is het daarbij ook mogelijk om in smartEVSE een standaard laadpaal code toe te voegen welke automatisch wordt gebruikt voor laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
Ja en ja.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:47
niek1230 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:08:
Hebben jullie ook een backoffice aan de paal gekoppeld?

Is het daarbij ook mogelijk om in smartEVSE een standaard laadpaal code toe te voegen welke automatisch wordt gebruikt voor laden?
Zoek het topic op OCPP dan komen de voorbeelden voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik laad de auto in de zomer maanden mbv de solar mode. Echter, nu heb ik een 40kW EV batterij die ik als opslag gebruik icm een hybride omvormer. Ik lever dus niets terug want alles verdwijnt in dat zwarte ding. Nu wil ik evengoed laden met directe solar omdat ik anders tóch twee keer omzetverliezen heb.
SmartEVSE berekent z'n overschot op basis van de P1 maar dat wil ik dus eigenlijk niet.
Mooier zou zijn als ik de actuele opbrengst uit de omvormer kan gebruiken. Als de EV vol is, zal het evengoed weer opgeslagen worden. Ik wil dus eigenlijk smart en solar uit elkaar trekken omdat de data op verschillende manieren tot stand komt.
Wie denkt er effe met me mee?
Ben niet geheel helder door een recente operatie.
Oh ja, omvormer en evse zijn beiden enkele fase, aansturing via HA.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Roger_de_Poger schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:15:
Ik laad de auto in de zomer maanden mbv de solar mode. Echter, nu heb ik een 40kW EV batterij die ik als opslag gebruik icm een hybride omvormer. Ik lever dus niets terug want alles verdwijnt in dat zwarte ding. Nu wil ik evengoed laden met directe solar omdat ik anders tóch twee keer omzetverliezen heb.
SmartEVSE berekent z'n overschot op basis van de P1 maar dat wil ik dus eigenlijk niet.
Mooier zou zijn als ik de actuele opbrengst uit de omvormer kan gebruiken. Als de EV vol is, zal het evengoed weer opgeslagen worden. Ik wil dus eigenlijk smart en solar uit elkaar trekken omdat de data op verschillende manieren tot stand komt.
Niet je P1 data gebruiken maar direct de productie van je PV meten. Indien je huisverbruik wil mee nemen dan de sensorbox met CT klemmen (https://www.stegen.com/nl...rt-evse-sensorbox-v2.html) gebruiken ipv de P1 data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Roger_de_Poger schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:15:
Er zit een optie in de smartevse om je batterij laad/ontlaad stroom via de API aan te geven.
Ik weet niet precies hoe de logica precies werkt, werkt samen met solar mode geloof ik.
Hier staat ea:

https://github.com/SmartE...REST_API.md#post-currents

https://github.com/SmartE...tEVSE-3/src/main.cpp#L940

[ Voor 4% gewijzigd door DanTm op 26-05-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Niet je P1 data gebruiken maar direct de productie van je PV meten. Indien je huisverbruik wil mee nemen dan de sensorbox met CT klemmen (https://www.stegen.com/nl...rt-evse-sensorbox-v2.html) gebruiken ipv de P1 data.
...maar als ik alleen de productie van de PV meet, kan SmartEVSE de smart modus niet meer bepalen, toch?

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
DanTm schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Er zit een optie in de smartevse om je batterij laad/ontlaad stroom via de API aan te geven.
Ik weet niet precies hoe de logica precies werkt, werkt samen met solar mode geloof ik.
Hier staat ea:

https://github.com/SmartE...REST_API.md#post-currents

https://github.com/SmartE...tEVSE-3/src/main.cpp#L940
Ik gebruik die batterij data nu ook niet. Heb nooit goed begrepen wat daar relevant aan is.

Je zou willen dat solar niet via P1 bepaald wordt (opwek minus direct verbruik) maar een eigen "meetwaarde" betreft, dus direct aan de omvormer gemeten. Nu bereken je overschot, maar ik wil PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:52
Ik ben me ook voorzichtig aan het orienteren om 1 van mijn dieseltjes in te ruilen op een EV en heb daarom ook een laadpaal nodig. Bij de (her)aanleg van mijn tuin heb ik al rekening gehouden met dit scenario, en er ligt al een 63mm mantelbuis van de MK naar de Paal.

Ik heb nog een paar zaken waar ik nog niet helemaal uit ben waar ik wat advies in nodig heb:

Er staat op dit moment al een paal 50*120mm uit mn hoofd, het idee was om daar een laadbox op te monteren. Inmiddels heb ik bedacht om er een paal van 50*120 tegen aan te schoeven, deze uit te hollen zodat alle kabels onzichtbaar zijn en er een Type2 socket in te maken. Ik ben alleen nog niet overtuigd of ik niet beter voor een vaste kabel kan kiezen. Losse kabels geeft wat meer vrijheid met parkeren, vaste kabel meer gemak.
Waar ik wel over na wil denken is hoe ik het laden wil starten en of ik buiten iets van een tag-reader moet plaatsen. De paal staat op een oprit en het is duidelijk dat deze niet publiek is, maar ik ben er nog niet over uit of het handig is om 'm volledig 'open' te laten staan. Ik zou er wellicht nog een HomeAssistant automation op los kunnen laden dat het laden pas start als ik de voordeur open, want dat zou een vreemde als het goed is niet voor elkaar moeten krijgen. Zie ik een probleem wat er niet is, of kan het geen kwaad om hier vast rekening mee te houden?

De enige uitdaging die ik heb is dat mijn MK te vol is, ik heb nog ruimte voor een 4unit brede schakelaar/automaat, en de rest moet naar een externe kast 50 cm verderop. Om dit correct aan te sluiten, moet ik dan een Alamat in de MK plaatsen --> 50cm 6mm2 draad --> Schakelaar --> Contactor, of moeten de schakelaar en de Alamat andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Roger_de_Poger schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:34:
[...]

Ik gebruik die batterij data nu ook niet. Heb nooit goed begrepen wat daar relevant aan is.

Je zou willen dat solar niet via P1 bepaald wordt (opwek minus direct verbruik) maar een eigen "meetwaarde" betreft, dus direct aan de omvormer gemeten. Nu bereken je overschot, maar ik wil PV.
De meeste mensen willen dat hun auto in solar mode alle energie in de auto stopt die anders naar het net zou gaan, zonder extra energie van het net af te nemen.
En met een accu willen de meesten niet dat de energie in de de accu van het huis overgepompt wordt naar de auto.

Het is overigens vrij lastig optimaal in te richten zonder een forecast van PV opwek en huisverbruik gedurende de dag. En dan heb je nog persoonlijke voorkeur qua prioriteit, eerst de huisaccu of eerst de auto?

[ Voor 5% gewijzigd door THM0 op 26-05-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:44:
[...]

De meeste mensen willen dat hun auto in solar mode alle energie in de auto stopt die anders naar het net zou gaan, zonder extra energie van het net af te nemen.
En met een accu willen de meesten niet dat de energie in de de accu van het huis overgepompt wordt naar de auto.

Het is overigens vrij lastig optimaal in te richten zonder een forecast van PV opwek en huisverbruik gedurende de dag. En dan heb je nog persoonlijke voorkeur qua prioriteit, eerst de huisaccu of eerst de auto?
Voorkeur zou zijn; eerst EV vol, daarna batterij. De hybride EV is namelijk vrij snel vol (5 of 7kW) terwijl in de grote batterij altijd wel capaciteit is. Los daarvan gebruik ik wat HA automatisering om wat randgebeuren te sturen.
Maar het gaat mij erom dat de instelling solar niet puur solar is. Als ik de batterij actief terug laat leveren, ziet SmartEVSE dat óók als solar... Solar wordt nu berekend terwijl je het ook kunt meten. En dat snap ik wel, want alles uit P1 trekken is makkelijk maar als je een hybride omvormer hebt met een flinke batterij, klopt het niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Roger_de_Poger op 26-05-2025 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
gastje01 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:44:
... er een Type2 socket in te maken. Ik ben alleen nog niet overtuigd of ik niet beter voor een vaste kabel kan kiezen. Losse kabels geeft wat meer vrijheid met parkeren, vaste kabel meer gemak.
Of beide. Een vaste kabel voor eigen gebruik en een socket voor gast gebruik!
Waar ik wel over na wil denken is hoe ik het laden wil starten en of ik buiten iets van een tag-reader moet plaatsen. De paal staat op een oprit en het is duidelijk dat deze niet publiek is, maar ik ben er nog niet over uit of het handig is om 'm volledig 'open' te laten staan.
Deze angst is er bij vele laadpaal eigenaren en in de praktijk lees ik er niets over. "Stelen" van laadpaalstroom lees ik nergens terug. En stel dat iemand het een keertje doet, wat zou je schade zijn? 20 euro max? Weegt dit op tegen de extra investering en de dagelijkse extra handeling(en) als je zelf wilt laden? Voor vakanties kan je in de meterkast altijd de installatie automaat uitzetten. En staat er een keer een vreemde auto op je oprit dan plaats je je eigen auto ervoor en mag de bestuurder eerst een duit in het zakje doen voordat je je auto verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Roger_de_Poger schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Voorkeur zou zijn; eerst EV vol, daarna batterij. De hybride EV is namelijk vrij snel vol (5 of 7kW) terwijl in de grote batterij altijd wel capaciteit is. Los daarvan gebruik ik wat HA automatisering om wat randgebeuren te sturen.
Maar het gaat mij erom dat de instelling solar niet puur solar is. Als ik de batterij actief terug laat leveren, ziet SmartEVSE dat óók als solar... Solar wordt nu berekend terwijl je het ook kunt meten.
Nou ja als je het zelf kunt meten: de SmartEVSE laat zich prima sturen. En stuurt zichzelf niet op de manier die jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Roger_de_Poger schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Maar het gaat mij erom dat de instelling solar niet puur solar is. Als ik de batterij actief terug laat leveren, ziet SmartEVSE dat óók als solar... Solar wordt nu berekend terwijl je het ook kunt meten. En dat snap ik wel, want alles uit P1 trekken is makkelijk maar als je een hybride omvormer hebt met een flinke batterij, klopt het niet meer.
Daarom het gebruik van de Sensorbox. Kan je de CT klemmen plaatsen achter de batterij en voor je huisverbruik en PV productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Nou ja als je het zelf kunt meten: de SmartEVSE laat zich prima sturen. En stuurt zichzelf niet op de manier die jij wilt.
Prima, maar hier gaan meer gebruikers tegenaan lopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:04:
[...]

Daarom het gebruik van de Sensorbox. Kan je de CT klemmen plaatsen achter de batterij en voor je huisverbruik en PV productie.
Het is een hybride omvormer. Met die klemmen bereik je helemaal niets. De HV batterij zit direct op de omvormer waar ook de PV op zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_i3jJq6YqYLXg6VfFTnbQXii48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YM36jtoKIkcr8h5D4wvtQPPn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Roger_de_Poger op 26-05-2025 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Via zowel de REST API als via MQTT kun je een HomeBatteryCurrent aanleveren; hiermee zet je een offset op de berekende laadstroom, zowel in Solar als in Smart mode; de offset kan zowel positief als negatief zijn.

In theorie kun je hiermee dus alles zo manipuleren zoals je wil: overschot geheel in het EV, overschot geheel in de home battery, of een verdeelsleutel; het helpt dan wel als je ook de home battery aan kunt sturen, of op z'n minst uit kunt lezen.

Deze functionaliteit is al heel oud (stamt nog uit het Serkri tijdperk); ik heb geen home battery dus geen praktijk ervaring...

https://github.com/dingo3...#home-battery-integration

[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 26-05-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Of beide. Een vaste kabel voor eigen gebruik en een socket voor gast gebruik!
1 Kabel is wel voldoende, als gasten willen laden zal 1 van mijn eigen voertuigen tocht van de oprit moeten, of ze maken gebruik van de openbare paal.
Deze angst is er bij vele laadpaal eigenaren en in de praktijk lees ik er niets over. "Stelen" van laadpaalstroom lees ik nergens terug. En stel dat iemand het een keertje doet, wat zou je schade zijn? 20 euro max? Weegt dit op tegen de extra investering en de dagelijkse extra handeling(en) als je zelf wilt laden? Voor vakanties kan je in de meterkast altijd de installatie automaat uitzetten. En staat er een keer een vreemde auto op je oprit dan plaats je je eigen auto ervoor en mag de bestuurder eerst een duit in het zakje doen voordat je je auto verplaatst.
Wel een terecht punt denk ik. Het is overduidelijk dat dit geen publieke paal is qua locatie en worst case loop ik inderdaad een keer 2 tientjes mis. Ik hoor er nooit iets over inderdaad, maar dat is ook omdat de meeste mensen in mijn kring een kant-en-klare paal hebben (lease maatschappij) waarbij altijd RFID gebruitk moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
dingo35 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:53:
Via zowel de REST API als via MQTT kun je een HomeBatteryCurrent aanleveren; hiermee zet je een offset op de berekende laadstroom, zowel in Solar als in Smart mode; de offset kan zowel positief als negatief zijn.

In theorie kun je hiermee dus alles zo manipuleren zoals je wil: overschot geheel in het EV, overschot geheel in de home battery, of een verdeelsleutel; het helpt dan wel als je ook de home battery aan kunt sturen, of op z'n minst uit kunt lezen.

Deze functionaliteit is al heel oud (stamt nog uit het Serkri tijdperk); ik heb geen home battery dus geen praktijk ervaring...

https://github.com/dingo3...#home-battery-integration
-gewijzigd-

[ Voor 13% gewijzigd door Roger_de_Poger op 26-05-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
gastje01 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:58:
[...]

1 Kabel is wel voldoende, als gasten willen laden zal 1 van mijn eigen voertuigen tocht van de oprit moeten, of ze maken gebruik van de openbare paal.

[...]

Wel een terecht punt denk ik. Het is overduidelijk dat dit geen publieke paal is qua locatie en worst case loop ik inderdaad een keer 2 tientjes mis. Ik hoor er nooit iets over inderdaad, maar dat is ook omdat de meeste mensen in mijn kring een kant-en-klare paal hebben (lease maatschappij) waarbij altijd RFID gebruitk moet worden.
Een eventuele gast kan eventueel zijn losse kabel gebruiken om jouw vaste kabel te verlengen.

“Stelen” van stroom is in mijn beleving een extreem theoretisch probleem (tenzij je in een duidelijke probleemwijk woont natuurlijk).
Bij mij op de oprit staat het ook al 2 jaar zonder enig probleem “open”.
Op vakantie schakel ik hem wel af met de schakelaar in de meterkast.
Naar mijn beleving is optimaliseren van gebruikersgemak het belangrijkste:
- vaste kabel
- altijd aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Zelf heb ik een gekrulde kabel, die hoef je niet op te rollen of the hangen. Een 3D-geprinte socket waar ik hem in steek. Plaatje al vaker gepost, dus maar even een link naar een post waar het in staat:
rene037 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 15:57
Waar ik wel over na wil denken is hoe ik het laden wil starten en of ik buiten iets van een tag-reader moet plaatsen. De paal staat op een oprit en het is duidelijk dat deze niet publiek is, maar ik ben er nog niet over uit of het handig is om 'm volledig 'open' te laten staan. Ik zou er wellicht nog een HomeAssistant automation op los kunnen laden dat het laden pas start als ik de voordeur open, want dat zou een vreemde als het goed is niet voor elkaar moeten krijgen. Zie ik een probleem wat er niet is, of kan het geen kwaad om hier vast rekening mee te houden?
Ik heb over hetzelfde nagedacht en uiteindelijk het e.e.a. geautomatiseerd via HA. Via de Kia integratie kan ik de locatie van mijn auto in de gaten houden, gaat de auto van huis weg, dan wordt het e.e.a uitgeschakeld zodat andere niet kunnen laden ook al zouden ze de kabel inprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Gaat dat wel goed?
In mijn installatie geeft de SMA5000-TL21 slechts 1x in de 5 minuten een waarde door en daarmee loop je steeds achter de feiten aan.
Daarom automatisering ingesteld op waarde P1.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
De Sensorbox geeft het stroomverbruik volgens mij elke 2 seconden door! Iets sneller dan jouw 5 min ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
sandergar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:51:
De Sensorbox geeft het stroomverbruik volgens mij elke 2 seconden door! Iets sneller dan jouw 5 min ;-)
P1 krijg ik wel elke 2 seconden door maar de PV waarden worden slechts 1 x per 5 minuten ververst.
Zoals gezegd, vandaar P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
tukker999 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:02:
[...]

P1 krijg ik wel elke 2 seconden door maar de PV waarden worden slechts 1 x per 5 minuten ververst.
Zoals gezegd, vandaar P1
Ben jij wel bekend met de sensorbox met CT klemmen? Misschien even studeren wat de sensorbox is? Zie https://www.stegen.com/nl...rt-evse-sensorbox-v2.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 14:27
Tibber denkt nu ook dat mijn SmartEvse een zappi is. Zo de auto er eens aanhangen en kijken wat ie doet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
sandergar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Ben jij wel bekend met de sensorbox met CT klemmen? Misschien even studeren wat de sensorbox is? Zie https://www.stegen.com/nl...rt-evse-sensorbox-v2.html
Jawel.
De sensorbox kan worden aangesloten op een slimme meter met de P1 aansluiting. Gebruik hiervoor de bijgeleverde RJ12 kabel. De slimme meter moet wel het DSMR 5 protocol ondersteunen.
Ik lees P1 uit met een serieel stekkertje direct van de meter.
Zoals gezegd. Wat van de SMA omvormer uit 2013 komt via een BT signaal is slechts 1x per 5 minuten. Zo heeft SMA dat destijds ingesteld.
Ik zal om de kabel van de omvormer straks een stroomtang leggen om direct te meten wat er van de omvormer komt.
code:
1
2
3
4
2025-05-27 12:17:21.639 dzVents: Handling events for: "Power", value: "36787984;19892760;12665980;30329156;0;780"
2025-05-27 12:17:31.629 dzVents: Handling events for: "Power", value: "36787984;19892760;12665980;30329158;0;800"
2025-05-27 12:17:41.598 dzVents: Handling events for: "Power", value: "36787984;19892760;12665980;30329162;0;820"
2025-05-27 12:17:51.653 dzVents: Handling events for: "Power", value: "36787984;19892760;12665980;30329164;0;840"

P1 geeft een constante stroom aan informatie.

[ Voor 24% gewijzigd door tukker999 op 27-05-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
tukker999 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:17:
[...]

Jawel.
De sensorbox kan worden aangesloten op een slimme meter met de P1 aansluiting. Gebruik hiervoor de bijgeleverde RJ12 kabel. De slimme meter moet wel het DSMR 5 protocol ondersteunen.
Ik lees P1 uit met een serieel stekkertje direct van de meter.
Zoals gezegd. Wat van de SMA omvormer uit 2013 komt via een BT signaal is slechts 1x per 5 minuten. Zo heeft SMA dat destijds ingesteld.
Ik zal om de kabel van de omvormer straks een stroomtang leggen om direct te meten wat er van de omvormer komt.
En dit stukje dan?
De SmartESVE Sensorbox v2 heeft drie ingangen voor CT's (stroom transformatoren), een spannings ingang om de richting van de stroom te kunnen bepalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
De sensorbox kan allebei (niet tegelijk): of de P1 ingang, of, als je geen P1 hebt/wil gebruiken, CT klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:15
@dingo35 een kleine suggestie voor een volgende firmware: als ik de knop (die normaliter schakelt tussen Solar en Smart) ingedrukt houd, wordt de laadsessie afgebroken. En daarmee ook de kabel aan de kant van de auto losgekoppeld. Dat is heel prettig.

Echter, als er geen laadsessie actief is (bijv. omdat de auto klaar is met laden) dan werkt dat niet meer. Logisch, want er is geen sessie om te stoppen, maar ook jammer want de kabel wordt nu ook niet losgekoppeld aan de kant van de auto.

Wellicht iets om te overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Daar kan de EVSE niets aan doen, dat wordt bepaald door de software van je auto...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dingo35
Voor de SmartEVSE gebruikers die (met een zelf verzonnen serienummer) Tibber gebruiken, hier hun antwoord:

"We zullen voorlopig die klanten nog niet actief gaan weren en gaan zelfs kijken naar een generieke Power-up, zoals wij onze integraties noemen, voor andere laders die OCPP ondersteunen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 14:27
Tof dat Tibber zo actief is met dit soort dingen.
Ik heb m'n nagenoeg volgeladen 28kw Ioniq er vanmiddag aangehangen en de volgens mijn laadpaal is er 0,6kw ingegaan waarmee ik volgens de Tibber app 0,41 cent mee verdient heb. Dat lijkt me compleet uit verhouding :?

hmm.. ik moet dus handmatig mijn accupercentage invullen. Hij meent dat ie van 50 naar 100% kan laden maar dat is dus niet het geval. Heb het aangepast en dan zal de grid reward wel snel zakken denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door achterhoeker op 27-05-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
rene037 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:15:
Zelf heb ik een gekrulde kabel, die hoef je niet op te rollen of the hangen. Een 3D-geprinte socket waar ik hem in steek. Plaatje al vaker gepost, dus maar even een link naar een post waar het in staat:
rene037 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Waar heb je die kabek vandaan? Of is dit een geknipte versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

gastje01 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:40:
[...]

Waar heb je die kabek vandaan? Of is dit een geknipte versie?
Ik weet niet of die er nog is, maar het was:
Type 2 Spiraal laadkabel, 3 fase - 16A - lengte 5 meter met stekker
autozijde - geen - open kabeleinden
bij EV-Europe. ff snel gekeken, daar zie ik hem niet (meer). Destijds € 189 ex BTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Deze angst is er bij vele laadpaal eigenaren en in de praktijk lees ik er niets over. "Stelen" van laadpaalstroom lees ik nergens terug. En stel dat iemand het een keertje doet, wat zou je schade zijn? 20 euro max? Weegt dit op tegen de extra investering en de dagelijkse extra handeling(en) als je zelf wilt laden?
Ik heb hiervoor simpelweg een automation in home assistant gemaakt. Niet waterdicht, maar wel zo goed als. De SmartEVSE staat standaard uit, zodra de kabel wordt ingestoken kijkt HA via de KIA integratie of mijn auto thuis is en of de laadpoort open staat. Als dat zo is (en het lage energietarief geldt of anders zodra het ingaat), zet HA de SmartEVSE in Smart mode.

Als iemand anders inplugt zal hij op deze manier niks doen…

[ Voor 17% gewijzigd door ruud76 op 28-05-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Even een wilde gedachte, zou de sensorbox met zijn P1 poort een P1 meter kunnen emuleren en daarmee andere P1 gebruikers (zoals thuis accu’s) kunnen manipuleren?
Weet iemand wat daar voor nodig zou zijn?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Kort antwoord: nee. De sensorbox is passief, hij kijkt. Tenzij je bedoelt dat de de 'uitgang' (via de smartevse en rest of mqtt) wilt emuleren, dat kan wel. Als je dus nep data wilt genereren om iets te beinvloeden, maar dannis dat wel een rare omweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Mij lijkt het juist van toegevoegde waarde om via p1 naar de meter te luisteren en ct clamps van de sensorbox uit te lezen voor de accu compensatie

https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/82

[ Voor 3% gewijzigd door LinuZZ op 28-05-2025 19:50 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Is het eigenlijk mogelijk om via OBD2 onze Corsa uit 2020 de laadstatus uit te lezen tijdens het laden zodat ik weet hoe veel procent deze vol is?

Ik zou de auto graag tot 80% opladen maar dit is met de app van Opel niet te doen omdat deze als een roulette update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 13:58

decramy

root@birdie:~#

De smartevse kan (nog) niet communiceren met de auto. Je zult op een andere manier (geen idee of odb2 werkt) de SOC moeten achterhalen en aan de hand daarvan de laadsessie stoppen

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Veel zaken zijn makkelijker geworden sinds we kunnen beschikken over AI.
Vraag:
code:
1
Kan je voor mij een pyhton script schrijven dat de data van de stellantis api ophaalt met als eerste een plek om de auto data in te vullen

Antwoord:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
Hier is een Python-script waarmee je gegevens van de Stellantis API kunt ophalen. Het script bevat een invoerveld voor de autogegevens (zoals VIN, merk, model, etc.) en maakt vervolgens een verzoek naar de API.

### Vereisten:
- Je hebt een API-key nodig voor de Stellantis API (deze moet je verkrijgen via Stellantis)
- Python 3.x geïnstalleerd
- De `requests` bibliotheek (installeer via `pip install requests`)

### Script:

```python
import requests
import json

def get_stellantis_vehicle_data():
    # Vraag de gebruiker om autogegevens in te voeren
    print("Voer de gegevens van uw voertuig in:")
    vin = input("VIN (Voertuig Identificatienummer): ").strip()
    brand = input("Merk (bijv. Peugeot, Citroën, Opel): ").strip()
    model = input("Model: ").strip()
    year = input("Bouwjaar (optioneel): ").strip() or None

# API-configuratie (vervang met jouw API-gegevens)
    API_KEY = "jouw_api_key_hier"  # Vervang dit door je echte API-key
    BASE_URL = "https://api.stellantis.com/your_api_endpoint"  # Vervang met het echte API-eindpunt

headers = {
        "Authorization": f"Bearer {API_KEY}",
        "Content-Type": "application/json"
    }

# Maak de payload voor het API-verzoek
    payload = {
        "vin": vin,
        "brand": brand,
        "model": model,
    }

if year:
        payload["year"] = year

try:
        print("\nBezig met gegevens ophalen...")
        response = requests.post(BASE_URL, headers=headers, json=payload)
        response.raise_for_status()  # Controleer op fouten

# Verwerk de respons
        data = response.json()

print("\nVoertuiggegevens succesvol opgehaald:")
        print(json.dumps(data, indent=2, ensure_ascii=False))

# Optioneel: opslaan naar een bestand
        save_to_file = input("\nWil je de gegevens opslaan in een bestand? (ja/nee): ").lower()
        if save_to_file == 'ja':
            filename = f"stellantis_data_{vin}.json"
            with open(filename, 'w', encoding='utf-8') as f:
                json.dump(data, f, indent=2, ensure_ascii=False)
            print(f"Gegevens opgeslagen in {filename}")

except requests.exceptions.RequestException as e:
        print(f"\nFout bij het ophalen van gegevens: {e}")
    except json.JSONDecodeError:
        print("\nFout: Ongeldige JSON-respons ontvangen van de API.")

if __name__ == "__main__":
    get_stellantis_vehicle_data()
```

### Aanpassingen die je mogelijk moet maken:
1. **API-eindpunt en sleutel**: Vervang `jouw_api_key_hier` en `https://api.stellantis.com/your_api_endpoint` met de echte API-gegevens.
2. **API-specificaties**: Afhankelijk van hoe de Stellantis API werkt, moet je mogelijk de headers, payload of verzoekmethode (POST/GET) aanpassen.
3. **Foutafhandeling**: Mogelijk wil je meer specifieke foutafhandeling toevoegen voor verschillende API-responscodes.

### Gebruik:
1. Sla het script op als `stellantis_api_client.py`
2. Voer het uit met `python stellantis_api_client.py`
3. Volg de prompts om je voertuiggegevens in te voeren

Let op: Dit is een basisvoorbeeld. De exacte implementatie hangt af van hoe de Stellantis API is opgebouwd. Controleer de API-documentatie voor specifieke vereisten.

Er is ook een integratie voor Stellantis auto's in HomeAssistant.
In HomeAssistant kan je de SmartEVSE aansturen.
Als je niet precies weet hoe je dat moet doen vraag je het aan AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

rene037 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:44:
Kort antwoord: nee. De sensorbox is passief, hij kijkt. Tenzij je bedoelt dat de de 'uitgang' (via de smartevse en rest of mqtt) wilt emuleren, dat kan wel. Als je dus nep data wilt genereren om iets te beinvloeden, maar dannis dat wel een rare omweg.
Ik heb Marstek accu's die aangestuurd worden via een de P1 poort van de meter. En iknheb een smart EVSE. Ik zou de P1 lezer van de accu's op de P1 van de smartevse willen aansluiten om foute data te voeden.

Eigenlijk zoek ik dus een P1 emulator die zelf de echte stroom kan meten. Daar heeft de smwartevse sensorbox alles voor in huis.

Ik zoek dus eigenlijk een P1 meter poort emula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Devil schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Ik heb Marstek accu's die aangestuurd worden via een de P1 poort van de meter. En iknheb een smart EVSE. Ik zou de P1 lezer van de accu's op de P1 van de smartevse willen aansluiten om foute data te voeden.

Eigenlijk zoek ik dus een P1 emulator die zelf de echte stroom kan meten. Daar heeft de smwartevse sensorbox alles voor in huis.

Ik zoek dus eigenlijk een P1 meter poort emula
De sensorbox geeft de data hardwarematig door aan de smartEVSE. Nu is de hard- en software open, dus je kunt die aanpassen. Maar dat is wel wat werk. Zoals gezegd, hij is daar niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

rene037 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:53:
[...]

De sensorbox geeft de data hardwarematig door aan de smartEVSE. Nu is de hard- en software open, dus je kunt die aanpassen. Maar dat is wel wat werk. Zoals gezegd, hij is daar niet voor gemaakt.
Precies en daarom vraag ik of iemand kennis heeft van wat er voor nodig is om dit aan te passen. Is de hardware hier geschikt voor en dus alleen software aanpassing? Of vereist het ook andere hardware? Maar misschien is dit niet de juiste plek voor die vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32
Devil schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:06:
[...]

Precies en daarom vraag ik of iemand kennis heeft van wat er voor nodig is om dit aan te passen. Is de hardware hier geschikt voor en dus alleen software aanpassing? Of vereist het ook andere hardware? Maar misschien is dit niet de juiste plek voor die vraag.
Kwam laatst toevallig dit project tegen, wellicht kan je er wat mee als basis/inspiratie? https://github.com/tomquist/b2500-meter

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

manusjevanalles schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Kwam laatst toevallig dit project tegen, wellicht kan je er wat mee als basis/inspiratie? https://github.com/tomquist/b2500-meter
Ja die ken ik, maar is ten eerste te langzaam en ten tweede wil ik een CT003 voor de gek houden. CT003 kan hij niet emuleren, omdat het protocol nog niet bekend is. Dus leek het mij een goede oplossing om dan de CT003 dus de juiste data te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
tukker999 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:36:
Veel zaken zijn makkelijker geworden sinds we kunnen beschikken over AI.
Vraag:
code:
1
Kan je voor mij een pyhton script schrijven dat de data van de stellantis api ophaalt met als eerste een plek om de auto data in te vullen

Antwoord:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
Hier is een Python-script waarmee je gegevens van de Stellantis API kunt ophalen. Het script bevat een invoerveld voor de autogegevens (zoals VIN, merk, model, etc.) en maakt vervolgens een verzoek naar de API.

### Vereisten:
- Je hebt een API-key nodig voor de Stellantis API (deze moet je verkrijgen via Stellantis)
- Python 3.x geïnstalleerd
- De `requests` bibliotheek (installeer via `pip install requests`)

### Script:

```python
import requests
import json

def get_stellantis_vehicle_data():
    # Vraag de gebruiker om autogegevens in te voeren
    print("Voer de gegevens van uw voertuig in:")
    vin = input("VIN (Voertuig Identificatienummer): ").strip()
    brand = input("Merk (bijv. Peugeot, Citroën, Opel): ").strip()
    model = input("Model: ").strip()
    year = input("Bouwjaar (optioneel): ").strip() or None

# API-configuratie (vervang met jouw API-gegevens)
    API_KEY = "jouw_api_key_hier"  # Vervang dit door je echte API-key
    BASE_URL = "https://api.stellantis.com/your_api_endpoint"  # Vervang met het echte API-eindpunt

headers = {
        "Authorization": f"Bearer {API_KEY}",
        "Content-Type": "application/json"
    }

# Maak de payload voor het API-verzoek
    payload = {
        "vin": vin,
        "brand": brand,
        "model": model,
    }

if year:
        payload["year"] = year

try:
        print("\nBezig met gegevens ophalen...")
        response = requests.post(BASE_URL, headers=headers, json=payload)
        response.raise_for_status()  # Controleer op fouten

# Verwerk de respons
        data = response.json()

print("\nVoertuiggegevens succesvol opgehaald:")
        print(json.dumps(data, indent=2, ensure_ascii=False))

# Optioneel: opslaan naar een bestand
        save_to_file = input("\nWil je de gegevens opslaan in een bestand? (ja/nee): ").lower()
        if save_to_file == 'ja':
            filename = f"stellantis_data_{vin}.json"
            with open(filename, 'w', encoding='utf-8') as f:
                json.dump(data, f, indent=2, ensure_ascii=False)
            print(f"Gegevens opgeslagen in {filename}")

except requests.exceptions.RequestException as e:
        print(f"\nFout bij het ophalen van gegevens: {e}")
    except json.JSONDecodeError:
        print("\nFout: Ongeldige JSON-respons ontvangen van de API.")

if __name__ == "__main__":
    get_stellantis_vehicle_data()
```

### Aanpassingen die je mogelijk moet maken:
1. **API-eindpunt en sleutel**: Vervang `jouw_api_key_hier` en `https://api.stellantis.com/your_api_endpoint` met de echte API-gegevens.
2. **API-specificaties**: Afhankelijk van hoe de Stellantis API werkt, moet je mogelijk de headers, payload of verzoekmethode (POST/GET) aanpassen.
3. **Foutafhandeling**: Mogelijk wil je meer specifieke foutafhandeling toevoegen voor verschillende API-responscodes.

### Gebruik:
1. Sla het script op als `stellantis_api_client.py`
2. Voer het uit met `python stellantis_api_client.py`
3. Volg de prompts om je voertuiggegevens in te voeren

Let op: Dit is een basisvoorbeeld. De exacte implementatie hangt af van hoe de Stellantis API is opgebouwd. Controleer de API-documentatie voor specifieke vereisten.

Er is ook een integratie voor Stellantis auto's in HomeAssistant.
In HomeAssistant kan je de SmartEVSE aansturen.
Als je niet precies weet hoe je dat moet doen vraag je het aan AI.
dit is volgens mij wat je nodig hebt. https://github.com/flobz/psa_car_controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 21:37
Crxtreem schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:48:
Is het eigenlijk mogelijk om via OBD2 onze Corsa uit 2020 de laadstatus uit te lezen tijdens het laden zodat ik weet hoe veel procent deze vol is?

Ik zou de auto graag tot 80% opladen maar dit is met de app van Opel niet te doen omdat deze als een roulette update.
Ik gebruik hier zelf een MeatPi WiCan module voor via WiFi + Home Assistant, hiermee kan ik de SOC uitlezen van onze Hyundai Kona en dan met een script weer de SmartEVSE aansturen.
Die WiCan modules hebben zowel een Home Assistant module als ook MQTT ondersteuning, dus genoeg om mee te spelen/automatiseren i.c.m. SmartEVSE via HA/Scripts/Node Red.

Voor redelijk wat auto's zijn er standaard lijsten met de juiste adressen voor bijvoorbeeld SOC, LV-Accu spanning, etc. Maar bij overige auto's moet je soms even op zoek naar de juiste waardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgAg92iA3kQ-5_VAnoJ1GuN6F-o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JeYVOxWl5qr0Z9Zhibd9BR1G.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door thalx op 01-06-2025 10:33 ]

Blbaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 12:38
achterhoeker schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:07:
Tof dat Tibber zo actief is met dit soort dingen.
Ik heb m'n nagenoeg volgeladen 28kw Ioniq er vanmiddag aangehangen en de volgens mijn laadpaal is er 0,6kw ingegaan waarmee ik volgens de Tibber app 0,41 cent mee verdient heb. Dat lijkt me compleet uit verhouding :?

hmm.. ik moet dus handmatig mijn accupercentage invullen. Hij meent dat ie van 50 naar 100% kan laden maar dat is dus niet het geval. Heb het aangepast en dan zal de grid reward wel snel zakken denk ik.
Begrijp ik het goed dat je de Smart EVSE met Tibber hebt kunnen integreren, over OCPP?

Even een paar paginas teruglezen en ik heb een aardig beeld van wat kan. Nice!

Alleen jammer dat mijn EMS nu als OCPP provider fungeert om load balancing redenen. Die functionaliteit raak ik kwijt/moet anders ingevuld worden.

Mijn laadpaal is ook eindelijk operationeel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2_LFohm8c7dKxVgweASKmXkhVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HupXZErIIpMOynA8DpISEchF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door dev-random op 01-06-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 16:35
dev-random schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Begrijp ik het goed dat je de Smart EVSE met Tibber hebt kunnen integreren, over OCPP?

Even een paar paginas teruglezen en ik heb een aardig beeld van wat kan. Nice!

Alleen jammer dat mijn EMS nu als OCPP provider fungeert om load balancing redenen. Die functionaliteit raak ik kwijt/moet anders ingevuld worden.
Dit opent de deur om met een emulator te gaan werken en zo Tibber te laten weten wanneer je aanspraak maakt op Grid rewards. Gezien de kans op misbruik vraag ik me af hoe lang men dit nog toe blijft staan. Zou interessant zijn om in te bouwen in SmartEVSE maar zijn de specs wel toegankelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door mukky op 01-06-2025 14:10 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 88 Laatste