Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:05

smm

timovd schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:10:
@smm klinkt als een niet goed werkende vergrendeling (hardware).
Dit had ik ook in gedachten, maar wanneer ik de laadsessie probeer te starten, hoor ik dat de vergrendelingsmotor niet wordt aangestuurd.

[ Voor 10% gewijzigd door smm op 25-03-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
smm schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Dit had ik ook in gedachten, maar wanneer ik de laadsessie probeer te starten, hoor ik dat de vergrendelingsmotor niet wordt aangestuurd.
Probeer dat ook eens te meten? En heeft die eerder wel gewerkt icm de SmartEVSE?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smm

smm

RonJ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Probeer dat ook eens te meten? En heeft die eerder wel gewerkt icm de SmartEVSE?
Sinds september de laadpaal zonder problemen gebruikt, sinds enkele dagen heb ik af en toe het probleem dat ik geen laadsessie kan starten, ik zal eens van het weekend meten of de SmartEVSE het motor aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
smm schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Je zou even aan kunnen geven dat je geen vergrendeling hebt in de configuratie om de vergrendelingsmotor als schuldige aan te wijzen of uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smm

smm

ocaj schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Je zou even aan kunnen geven dat je geen vergrendeling hebt in de configuratie om de vergrendelingsmotor als schuldige aan te wijzen of uit te sluiten?
Motor is uitgesloten, gisteren meerdere keren geladen en het ging goed. Dus geen aanpassingen gedaan in de configuratie. Als het probleem zich weer voordoet zal ga ik dit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 09:43
Ik heb een laadpaal met twee vaste kabels. Het liefst zou ik deze met 1 voedingskabel willen voeden, want dat scheelt weer een aansluiting in de meterkast. De auto's hoeven namelijk nooit tegelijk opgeladen te worden, maar ik wil ze we allebei ingeplugd hebben om zoveel mogelijk op zonnestroom te laden. Mijn vraag is of ik dit met 1 SmartEvse controller kan doen, of dat ik per se 2 nodig heb?

Daarnaast heb ik ook een sensorbox v2 gekocht voor de loadbalancing, maar ik heb ook al een wifi p1 meter die ik uitlees in Home Assistant. Heb ik dan nog de sensorbox nodig, of kan ik via Home Assistant mijn fase belasting door sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBei6cszNgD1kbkkrjdZD8621rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSgqszqyJrQashcukRofKBf0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 13:58

decramy

root@birdie:~#

2 smartevse, want je moet communicatie hebben met het voertuig over de beschikbare stroom.

Zonder sensorbox kan, dan ben je afhankelijk van HA en werkt het systeem niet autonoom.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 06:25
smm schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Motor is uitgesloten, gisteren meerdere keren geladen en het ging goed. Dus geen aanpassingen gedaan in de configuratie. Als het probleem zich weer voordoet zal ga ik dit proberen.
Kijk even of alle verbindingen goed vastzitten. Ik heb dit ook ooit gehad en toen zaten de schroefjes van de aarde niet goed vast. Ik zou alles even nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
decramy schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:29:
2 smartevse, want je moet communicatie hebben met het voertuig over de beschikbare stroom.

Zonder sensorbox kan, dan ben je afhankelijk van HA en werkt het systeem niet autonoom.
Bedankt voor je antwoord, ik heb een tweede controller besteld en ga de sensorbox gebruiken voor de load balancing.

Misschien kan iemand mij ook duidelijkheid geven over het volgende:
Ik wil 2 auto's ingeplugd hebben zodat ik ze zoveel mogelijk met zonnestroom kan opladen, maar ze hoeven niet tegelijk opgeladen te worden. Nu heb ik al een 3 fase aansluiting in de meterkast voor de laadpaal en zou ik die graag willen gebruiken voor beide laadpunten. Een extra aansluiting zorgt natuurlijk voor extra kosten en ik hoef niet 2x11kw te laden. Dat trekt mijn 3x25A aansluiting ook niet en ik heb niet de behoefte om extra kosten te maken voor verzwaren. 1x11kw of als het echt moet 2x5.5kw zou ook prima zijn. Mag ik mijn voedingskabel splitsen? Ik heb in dit topic gezocht en kwam dit tegen, maar volgens mij is die alfen laadpaal voor twee voedingskabels en die van mij voor 1 aangezien ik 1 kabeldoorvoer aan de onderkant heb. (Zie plaatje vorige post) Ik heb hem via marktplaats gekocht, maar volgens mij is dit dezelfde: https://www.laadpaal24.nl...abel-wit-2014024/#details
_Brake_ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:24:
Ik kan een Alfen Double overnemen, met waarschijnlijk een dubbele kabelinvoer voor 2x 22kw.

Nu heb ik maar 1 stroomkabel (en wil ook max 1x 22kw / 2x 11kw laden) beschikbaar. Hoe sluit ik dit aan? Ik kan de kabel in de paal natuurlijk splitsen met Wago’s?

[ Voor 8% gewijzigd door BiggieByte op 27-03-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy

decramy

Ja, je mag hem splitsen. Lees je even in op hoe de smartevse's kunnen samenwerken. Dan wordt loadbalancing bijvoorbeeld gedeeld over de twee controllers

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:24
Possible schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Hmm snap niet zo goed wat je hiermee bedoeld. Ik heb de DSMR Reader addon welke dmv MQTT alles naar HA doorzet. In HA heb ik weer sensoren aangemaakt om vebruik + teruglevering met elkaar te vergelijken. Dat ziet er dan als volgt uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
template:
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l1"
        unit_of_measurement: A
        device_class: current
        state: >
          {% set solarl1 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1') | float(0) %}
          {% set currentl1 = states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l1') | float(0) %}
          {{ currentl1 * -1 if solarl1 > 0 else currentl1 }}
        availability: >
          {{ states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1') | is_number and 
            states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l1') | is_number }}
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l2"
          {% set solarl2 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2') | float(0) %}
          {% set currentl2 = states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l2') | float(0) %}
          {{ currentl2 * -1 if solarl2 > 0 else currentl2 }}
          {{ states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2') | is_number and 
            states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l2') | is_number }}
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l3"
          {% set solarl3 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3') | float(0) %}
          {% set currentl3 = states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l3') | float(0) %}
          {{ currentl3 * -1 if solarl3 > 0 else currentl3 }}
          {{ states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3') | is_number and 
            states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l3') | is_number }}

Deze worden met de rest api doorgezet naar smartevse met een shell_command en een automation:

Shell Command:
YAML:
1
dsmrtosmartevse: 'curl -X POST "http://192.168.1.72/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'

En de automation om elke 2 sec te updaten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: 'P1toSmartevse'
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /2
  condition: []
  action:
  - service: shell_command.dsmrtosmartevse
    data: {}
  mode: single

In de GUi zie ik dan:
[Afbeelding]
Ik heb exact deze code overgenomen (muv IP-adres SmartEVSE) in mijn configuration.yaml en automations.yaml in HA, maar ik blijf onderstaande foutmeldingen krijgen en geen waardes in SmartEVSE:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbflb09fpCvv82Fmb3gY7hPKz3o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SEtNeCZryX0kIbT44ROFuMY0.png?f=user_large

Ben bang dat ik er zelf niet uitkom, iemand enig idee wat er mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
TorpedoX_88 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Ik heb exact deze code overgenomen (muv IP-adres SmartEVSE) in mijn configuration.yaml en automations.yaml in HA, maar ik blijf onderstaande foutmeldingen krijgen en geen waardes in SmartEVSE:

[Afbeelding]

Ben bang dat ik er zelf niet uitkom, iemand enig idee wat er mis gaat?
Het lijkt mis te gaan in je automation. Alle namen komen exact overeen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
Aan smartevse gebruikers: is het mogelijk om sommige passen intern en andere passen via occp te autoriseren/verrekenen?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:58

Adze

CCNP !

FatalError schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:35:
Aan smartevse gebruikers: is het mogelijk om sommige passen intern en andere passen via occp te autoriseren/verrekenen?
Ik heb dat niet voor elkaar gekregen. Ben ook erg geïnteresseerd. Ik werk er omheen met de volgende truc.

Mijn laadpalen zijn aangemeld bij Tap Electric. Daar heeft mijn partner een extra gratis druppel besteld. Standaard wordt bij een gratis druppel 10% opslag berekend. Echter kan je bij de tarieven van je laadpaal per druppel en prijs instellen. Ik heb deze prijs aangepast naar 0 euro. En 10% van 0 is nog steeds 0. Zo heb ik het werkend met andere druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
Possible schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:20:
[...]

Het lijkt mis te gaan in je automation. Alle namen komen exact overeen?
Nogmaals gecheckt / gekopieerd maar in de automation lijkt alles goed te gaan, ik kan deze ook openen en krijg dan de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qapt7bwoNbc0D8DFA0OY8KCNuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eqElp9KAXyuz7WUhGkaQ7uG9.png?f=fotoalbum_large

De 3 parameters van "nettocurrent_lx" krijg ik wel als sensor te zien dus heb het idee dat het zit in het definieren van het shell_command in configuration.yaml (zie code hieronder), iemand enig idee wat precies?

code:
1
2
shell_command:
  dsmrtosmartevse: 'curl -X POST "http://192.168.2.182/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:01
Het lijkt me dat die dubbele quotes die je probeert te nesten (wat niet kan) het probleem zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik wil overstappen van m’n huidige newmotion naar een dubbele laadpaal. Had bedacht om
een donor laadpaal te kopen en daar dan 2x SmartEVSE controllers in te zetten.

Nu heb ik de donor binnen, een ChargePoint Cobalt, en daar zit een Phoenix CharX 3100+1000 controller in, met RFID reader, DC detectie, etc.

De controller is een op Linux gebaseerd open platform met OCPP, Rest API en MQTT client. Eigenlijk heel erg compleet. Laadpaal werkt ook zoals zou moeten. Je kunt er ook extra software op draaien zoals evcc.io

Ga voorlopig deze gewoon gebruiken want doet eigenlijk alles wat ik wil en meer. Misschien ook een interessante controller voor zelfbouw als je deze beetje voordelig op de kop kan tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52
Sosabowski schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:14:
[...]

BAUD, PARITY: 9600 EVEN. Zie
https://library.e.abb.com...0a/Modbus%20map_Rev_B.pdf

Heb zelf meerdere EV3 012-100. Met een waveshare USB to RS485 heb ik het nooit voor elkaar gekregen om deze uit te lezen met een slave-id van 10 of meer. Helaas heeft SMART-EVSE die lage adressen allemaal gereserveerd. Dus loopt het nu via MQTT ipv direct

Voor bedrading heb ik gewoon Cat5 gebruikt, we alle drie de aders aangesloten.
Heb je meer info over die EV3 012-100?

Ik heb ook zo'n meter, vooral omdat ie veel goedkoper is dan de ABB B23 meter, maar krijg 'm nu niet aan de praat met de smart-evse.
Ik heb het volgende geprobeerd:
  1. Zowel A aan A-B / B-A als A-A / B-B qua aansluitingen (naar aanleiding van een opmerking in de source 'wiring reversed')
  2. Verschillende ID's vanaf 10 tot en met 32, zowel op de meter als aan de kant van smart-evse aangepast.
Ik stond op het punt om precies zo'n Waveshare USB naar RS485 te kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.7.4 uitgebracht. Deze release is bedoeld als bug-fix release; slechts weinig wijzigingen.
Als over een week of zo deze release nóg stabieler dan v3.7.3 blijkt, dan kan deze naar "stable", en dan kan ik een nieuwe alfa-release v3.8.0 uitbrengen met daarin mooie uitbreidingen uit de community zoals native HomeWizzard P1 ondersteuning en bediening van het LCD scherm via de webserver!

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changes:
  • Modbus: Wait for response before sending new request. Enforce 50ms quiet time between messages, this improves reading slow modbus meters.
  • only LCDlock will disable LCD menu; users who accidently configure Switch to 'Access S' or 'Access B' without connecting a switch (?!) can now still access LCD menu
  • timeout on Node if no Mainsmeter is defined
  • make sure in Normal Mode, PwrShare enabled, MaxMains is NOT obeyed
  • Update docs thx to systeembeheerder, demerstraat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• knuisje69
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 15:04
Ik heb dit weekend met hulp van alle info in dit mooie topic mijn SmartEVSE succesvol kunnen installeren. Het werkt direct helemaal correct, zelfs de iets oudere Eastron kW-meter uit 2021 van marktplaats doet het goed. De verlichte pushbutton heb ik ingebouwd in een DIN-railbehuizing: https://www.reichelt.com/...x_63_mm_lichtgrijs-324325
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOhkUcW26SCb-7Npfy760bk55M8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PNY80zaxYExCZdzrMAhUNlz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32
knuisje69 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:25:
Ik heb dit weekend met hulp van alle info in dit mooie topic mijn SmartEVSE succesvol kunnen installeren. Het werkt direct helemaal correct, zelfs de iets oudere Eastron kW-meter uit 2021 van marktplaats doet het goed. De verlichte pushbutton heb ik ingebouwd in een DIN-railbehuizing: https://www.reichelt.com/...x_63_mm_lichtgrijs-324325
[Afbeelding]
Netjes, zou je ter inspiratie voor mij (en vast ook anderen) ook het deel buiten op de foto kunnen zetten? Hoe heb je bv de overgang naar de laadkabel gemaakt?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knuisje69
Netjes, zou je ter inspiratie voor mij (en vast ook anderen) ook het deel buiten op de foto kunnen zetten? Hoe heb je bv de overgang naar de laadkabel gemaakt?
Zeker, de YMVK-kabel van 5x2,5mm2 die op de contactor is aangesloten komt aan de andere kant uit in een kabeldoos. Hier heb ik met Wago 221 verbindingsklemmen de YMVK-kabel verbonden met de vaste laadkabel.

De laadkabel gaat door een gat in de muur naar een ophanghaspel.

De kabel die ik heb gebruikt is deze: https://www.amazon.nl/dp/B0BNBPG3Z6, een degelijke kabel voor een redelijke prijs die alleen te koop is met aan twee kanten een stekker. De ongebruikte stekker heb ik er afgeknipt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCPTJfMtPYkMWjv9mFoIbi-uEzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilP5y0qDmuRZ6qQBDaUXJ03I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50
Het is een beetje een open duur, maar wat is nu een "zelfbouw" laadpaal? Ik ben zelf op zoek naar een laadpaal die "opensource" is, onafhankelijk van een leverancier etc.. Ik zit zelf te denken om en een lolo te kopen en daar een smartevse in te bouwen, is het echt zo simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

O085105116N schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:04:
Het is een beetje een open duur, maar wat is nu een "zelfbouw" laadpaal? Ik ben zelf op zoek naar een laadpaal die "opensource" is, onafhankelijk van een leverancier etc.. Ik zit zelf te denken om en een lolo te kopen en daar een smartevse in te bouwen, is het echt zo simpel?
Ja en nee. Het is niet alleen de smartEVSE, er zit nog wat schakelmateriaal omheen. Je moet wel weten wat je doet. Blader dit topic door, er zijn talloze voorbeelden te lezen.
Maar als je weet hoe een thuisinstallatie werkt en hoe de regelgeving zit, ben je een heel eind. Als je dan ook nog wat van domotica weet en de digitale elektronica, dan kun je er een heleboel lol aan beleven.
Gelden deze dingen niet voor jou: Niet aan beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
Exact zoals @rene037 zegt.
Als je je veilig en comfortabel voelt met elementen in een meterkast monteren en 230V bedrading aan te sluiten dan is het inderdaad “echt zo simpel”.
Eerlijk gezegd was dat voor mij 1 van de redenen om het zelf te doen. Aanbiedingen van commerciële laadpalen gingen gepaard met veel “geheimzinnig doenerij” van “kijk ons eens een super speciaal en complex product hebben”. Toen ik in de gaten kreeg dat het niks anders was dan een intelligent relais wilde ik het alleen al zelf maken om aan de omgeving te bewijzen dat het geen bal voorstelt.
De smartEvSE heb ik inderdaad mede gekozen omdat de software opensource is en de api volledige controle van de paal toestaat.
Als werkgever laadkosten had betaald had ik het (2 jaar geleden) niet gedaan maar de nieuwe ocpp functie dekt dit denk ik ook af (lees alles nog even goed).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Houdt er rekening mee dat er grote stromen langdurig lopen.

Gebruik adereindhulzen en dergelijke. Weet dat als je dingen niet goed (met het juiste aanhaal moment) aansluit er risco is op brand.

Dit is geen afraden, maar beraden. Dus niet afraffelen van dit doe ik wel even, maar gedegen en zorgvuldig te werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
En weet dat het in de branche gebruikelijk is om installatie-automaten voor dit soort langdurige stroomtoepassingen maar tot 80% te belasten.

Dus óf 20% overdimensioneren t.o.v. een smeltzekering of 20% van je capaciteit tov smeltzekering niet gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50
rene037 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:37:
[...]

Ja en nee. Het is niet alleen de smartEVSE, er zit nog wat schakelmateriaal omheen. Je moet wel weten wat je doet. Blader dit topic door, er zijn talloze voorbeelden te lezen.
Maar als je weet hoe een thuisinstallatie werkt en hoe de regelgeving zit, ben je een heel eind. Als je dan ook nog wat van domotica weet en de digitale elektronica, dan kun je er een heleboel lol aan beleven.
Gelden deze dingen niet voor jou: Niet aan beginnen!
Ik heb alleen even een duw in de goede richting nodig. Regels en techniek is het issue niet, het is meer dat ik op zoek ben naar wat ik precies nodig heb, voor mijn "use case".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
O085105116N schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:43:
[...]

Ik heb alleen even een duw in de goede richting nodig. Regels en techniek is het issue niet, het is meer dat ik op zoek ben naar wat ik precies nodig heb, voor mijn "use case".
Zoals @dingo35 zegt, langdurig belasten liever op maximaal 80%.
Daar is veel over geschreven en echt “zwart wit” is het niet.
Maar ik had origineel een Chinese aardlek automaat van 16 A en b-merk relais. Dat heb ik na 2 jaar vervangen door Hager relais en Hager aardlek automaat van 20A.
Het ging niet “stuk” maar wel af en toe glitches.
Kortom… ik heb nu voor 150euro “nutteloos eruit gesloopt spul” liggen, ik zou je adviseren direct door de appel heen te bijten en direct Hager te kopen.

(Nb, Wie het wil overnemen stuurt me maar een pb)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 01-04-2025 09:09 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
O085105116N schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:43:
[...]

Als je op de Github kijk van de SmartEVSE staat er ook veel informatie hoe het aangesloten wordt en wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:16
Stefannn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:07:
[...]

Maar ik had origineel een Chinese aardlek automaat van 16 A en b-merk relais. Dat heb ik na 2 jaar vervangen door Hager relais en Hager aardlek automaat van 20A.
Het ging niet “stuk” maar wel af en toe glitches.
Kortom… ik heb nu voor 150euro “nutteloos eruit gesloopt spul” liggen, ik zou je adviseren direct door de appel heen te bijten en direct Hager te kopen.

(Nb, Wie het wil overnemen stuurt me maar een pb)
volledig mee eens. Ik heb zelf Siemens aardlekautomaten 16A(C)-30mA gekocht. Beter een A-merk kopen dan goedkope Sh*t uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:35
Stefannn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:07:
[...]

MIjn ervaring is dat met A-merk automaten 100% belasting geen probleem is. Hager, ABB, Eaton etc allemaal moeiteloos al jaren zo in gebruik bij buren, vrienden e.d. De meeste auto's hebben een 11 kW lader waar je max 3*16A in kwijt kan, de 80% regel pas je dan makkelijk toe. Ik heb zelf nog een oude Model S met een 22kW lader en daar prop ik als de zon schijnt graag 3*25A vanaf het net + 3*7A (of meer) vanaf de panelen, gewoon omdat het kan 8) Aderdikte naar de auto 6mm2 en 10mm2 in de meterkast. 32A automaat van Eaton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Ik zit met een kapotte TWC Gen 2. Tesla gaf aan dat de temperatuursensor in de plug waarschijnlijk kapot is... maar krijg een beetje het idee dat ze geen zin hadden in troubleshooten.

Ben nu aan het tubben of ik de kabel ga vervangen of gewoon een andere charger moet halen. Weet iemand of de kabel vervangen kan worden met een willekeurige andere kabel? of moet het een "tesla" kabel zijn?

heeft iemand uberhaupt dit meegemaakt (handle too hot, check for debris)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:36:
Ik zit met een kapotte TWC Gen 2. Tesla gaf aan dat de temperatuursensor in de plug waarschijnlijk kapot is... maar krijg een beetje het idee dat ze geen zin hadden in troubleshooten.

Ben nu aan het tubben of ik de kabel ga vervangen of gewoon een andere charger moet halen. Weet iemand of de kabel vervangen kan worden met een willekeurige andere kabel? of moet het een "tesla" kabel zijn?

heeft iemand uberhaupt dit meegemaakt (handle too hot, check for debris)
Ja gebeurt veel, kapotte NTC. Kun je kortsluiten zonder problemen, staat veel over geschreven (incl. how to fix) op TWC forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Helaas heeft het schoonmaken niet gewerkt
mukky schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:46:
[...]

Ja gebeurt veel, kapotte NTC. Kun je kortsluiten zonder problemen, staat veel over geschreven (incl. how to fix) op TWC forum.
welk twc forum bedoel je?

[ Voor 38% gewijzigd door justice strike op 01-04-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:31:
[...]

Helaas heeft het schoonmaken niet gewerkt

[...]

welk twc forum bedoel je?
Bedoel idd TMC, daar is ook een post van iemand die de temp sensor uit het handvat afkoppelt en ipv daarvan een (10kohm dacht ik) weerstand gebruikt om de twc te laten denken dat de tenperatuur ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mukky schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:33:
[...]

Bedoel idd TMC, daar is ook een post van iemand die de temp sensor uit het handvat afkoppelt en ipv daarvan een (10kohm dacht ik) weerstand gebruikt om de twc te laten denken dat de tenperatuur ok is.
ik zie inderdaad 1 post met een howto. Is het veilig om die sensor af te koppelen? Ik neem aan dat vervangen van de sensor idd niet zo makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:41:
[...]

ik zie inderdaad 1 post met een howto. Is het veilig om die sensor af te koppelen? Ik neem aan dat vervangen van de sensor idd niet zo makkelijk is.
Nee die kan idd niet vervangen worden. Het is veilig zolang er niets anders fout gaat. Volgens mij zit er ook een NTC in de laadpoort als redundantie maar weet ik niet zeker.

Nog een toevoeging, de meeste stekkers hebben uberhaupt niet eens zo’n sensor…

[ Voor 8% gewijzigd door mukky op 01-04-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
prima. Dan maar even opzoek naar die weerstand... kan hem wel krijgen... maar alleen per 100 :D

Nou, een winkel gevonden die het voor een schappelijke prijs 10 stuks kon versturen. Moet ik nu de temperatuur sensor in de kabel volledig afkoppelen, of kan ik hem in parallel laten draaien?

[ Voor 50% gewijzigd door justice strike op 01-04-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
justice strike schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:52:
prima. Dan maar even opzoek naar die weerstand... kan hem wel krijgen... maar alleen per 100 :D

Nou, een winkel gevonden die het voor een schappelijke prijs 10 stuks kon versturen. Moet ik nu de temperatuur sensor in de kabel volledig afkoppelen, of kan ik hem in parallel laten draaien?
Volledig afkoppelen, want parallel veranderd de weerstand waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
dingo35 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 02:03:
Het lijkt me dat die dubbele quotes die je probeert te nesten (wat niet kan) het probleem zijn...
Heb nog het een en ander geprobeerd om voor m'n gevoel op hetzelfde uit te komen als aan het begin haha maar het werkt, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Sja vind het eigenlijk helemaal geen gekke vraag.
Eigenlijk is het dus alleen die controller + een laadkabel zelf?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Geschakeld door een relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Heeft iemand al een setup weten te maken die zorgt dat er gestart wordt bij solar_start_current met netimport, zonder dat dan de 'timer' meteen begint te lopen.
Maar ook zonder dat er altijd XA uit het net geïmporteerd word?
Ik wil bijvoorbeeld (3P) starten bij 12A solar. En dan dus accepteren dat er 6A uit het net komt. Maar ik wil dat als er vervolgens 18A solar is er niet nog steeds ook nog eens 6A uit het net wordt gehaald.

Iemand dat weten te fixen met bijvoorbeeld een automation?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Waarom wil je dat de timer niet gaat lopen?

Als je ImportCurrent op 0A zet, en StartCurrent op -12A, en de timer op 60 minuten, dan doet hij een uur lang precies wat je wil. Als de zon sterker wordt en er geen stroom geimporteerd zou worden, zelfs langer.
Alleen als gedurende dat uur er constant minder dan 18A geleverd wordt door je PV, wordt er na een uur een minuut pauze genomen en wordt er opnieuw gechecked of aan de -12A startcurrent voldaan wordt. Etc.

Lijkt me behoorlijk strak met je use-case overeen te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zou graag willen dat vanaf startcurrent aanvult tot minimaal 6A per fase en zodra de zonnestroom meer dan 18A is ook de laadsnelheid verhogen om zoveel mogelijk terugleveren voorkomen. En dat het laden ononderbroken doorgaat zo lang de stroom > startcurrent is.
Wat is de logica van afschakelen en meteen weer inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Dat het NU al kan. En dat die (maximaal!) 1 minuut per uur niet significant (<1,6%) iets uitmaakt?

Ontwikkeltijd is een schaars goed, en kan m.i. aan veel belangrijkere zaken besteed worden; denk aan v4 (laden tot aan SoC), rekening houden met dynamische tarieven, pauze-functie, verbetering van de fase-detectie, bediening van LCD scherm via de webserver... nog zo veel leuks (en nuttigs!) in het verschiet.

Maar wees welkom om een PR in te sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Daarnaast is er een PR ingestuurd die nog vóór het afschakelen test of er direct weer aangeschakeld zou worden, en dan niet afschakelt.

Kortom, probeer het eens!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justice strike
mjvdzwet schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:49:
[...]

Volledig afkoppelen, want parallel veranderd de weerstand waarde.
Nou net even de weerstand ertussen gezet even uitgetest en de kabel werkt. Nu even tot morgen wachten en kijken of het allemaal gaat werken. Ik wil er de eerste keer even bij zijn zodat ik kan ingrijpen.

(Hij had ook nooit problemen in de nacht dus moet overage met een zonnetje gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

dingo35 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:11:
Daarnaast is er een PR ingestuurd die nog vóór het afschakelen test of er direct weer aangeschakeld zou worden, en dan niet afschakelt.

Kortom, probeer het eens!!
Die wil ik best wel even testen hoor. Ik snap dat ontwikkeltijd schaars is. Maar een sturing die afslaat terwijl aan de startcriteria voldaan wordt (en er dus weer direct ingeschakeld wordt) is natuurlijk sub optimaal. Zeker als er fysiek relais voor geschakeld worden.
Ik zal hem binnenkort eens compilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knuisje69
Klopt het dat de solarmode werkt zoals in het plaatje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV5sQQ0j--MtoxyfGezlaEtUlyc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rhBHDO5F5wZGkwGkaJoQiqDi.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
Ja

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.8.0 uitgebracht. Deze release is bedoeld als alfa release, veel wijzigingen onder de motorkap, maar toch ook leuke uitbreidingen qua functionaliteit.

Changes:
  • introduce Pause status, pauses charging without stopping the OCPP transaction; can be operated through web-interface, REST API or MQTT (topic /Set/Mode value "Pause")
  • we used to honor a reboot request only after disconnecting the EV; we now honor it if no EV is charging.
  • native Homewizard P1 support, thx to kozmoz
  • now showing the LCD screen in the web-interface, and ALSO you can operate the buttons from the web-interface !!! THX to kozmoz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Ahammar
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 16:14
Hallo , klein vraagje. Over de waarde op het display .
Display geeft aan dat er 24A en 3,3kw de auto in gaat.
Maar dit kan maar max 16A zijn.
Of bekijk ik dit op de verkeerde manier , en is dit gewoon het totale stroom verbruik in huis op dit moment.

24A is ook het maximale wat de auto mag laden , daar heb ik hem op ingesteld

Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AE_yrJwDMna56634vI9ASRuOLoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s239uo5Ak0A2ZSxV0ivX107t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsr07hrIDu7Oq6CHy2OuMIRbasY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE60pZ4MxmmXZyOlHkzSj9tl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door M.Ahammar op 06-04-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Je interpreteert het juist, het scherm zegt dat je auto met 3.3kW en 24A (per fase) aan het laden is. Dat klopt natuurlijk niet; aannemelijk is dat de 3.3kW (=14,3A) klopt; op één of andere manier lijkt je EV meter een verkeerde waarde door te geven; dat kun je overigens ook op de web-pagina van je smartevse controleren, http://smartevse-xxx.lan waarbij xxx je serienummer is.

EDIT: Ik doel dan op het EVmeter blok, niet op de weergave van het LCD scherm

Post je /settings eens?

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 06-04-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy

decramy

Haha super cool dat display op de webpagina. Komen natuurlijk meteen vragen uit voort 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
decramy schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:07:
Haha super cool dat display op de webpagina. Komen natuurlijk meteen vragen uit voort 😊
Inderdaad, Nu wil ik die display ook in HomeAssistent kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Je kunt het plaatje volgens mij ophalen op /lcd (ongetest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
Vanmiddag met 3.8.0 solar laden geprobeerd. Het lijkt erop dat de stop na 10 minuten niet meer werkt. Heeft iemand dezelfde ervaring? Dan maak ik een melding op github

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:22:
Vanmiddag met 3.8.0 solar laden geprobeerd. Het lijkt erop dat de stop na 10 minuten niet meer werkt. Heeft iemand dezelfde ervaring? Dan maak ik een melding op github
Wel aan het testen met V3.8.0 en een bugje gevonden, gemeld en gefixed in 1 fase met de HomeWizzard P1 koppeling.

Zal morgen solar modus testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:42
M.Ahammar schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:21:
Hallo , klein vraagje. Over de waarde op het display .
Display geeft aan dat er 24A en 3,3kw de auto in gaat.
Maar dit kan maar max 16A zijn.
Of bekijk ik dit op de verkeerde manier , en is dit gewoon het totale stroom verbruik in huis op dit moment.

24A is ook het maximale wat de auto mag laden , daar heb ik hem op ingesteld

Alvast bedankt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een V2 dus ik weet niet of dit 1:1 ook voor de V3 geldt, maar op de V2 geeft hij middels de kWh meter het vermogen waarmee geladen aan, dus de 3,3kW.
De 24A geeft aan wat de smartEVSE op dat moment vrijgeeft, dit is bij mij ook altijd de max. tenzij de loadbalancing of Solar mode hem begint af te knijpen, dan zie ik de A's teruglopen en dan zal uiteindelijk het vermogen uiteraard ook mee naar beneden gaan.
Edit: Ik weet niet of ik het helemaal duidelijk heb uitgelegd, maar de 24A is dus puur de maximale waarde die vanuit de SmartEVSE wordt gestuurd.
In mijn geval zal de auto nooit meer dan 16A trekken ondanks dat er meer vrijgegeven wordt, omdat dit de limiet van de boordlader is. (praktische metingen: bijna altijd 15,4A max.)

[ Voor 10% gewijzigd door Blackraven op 07-04-2025 08:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• dingo35
Wil iedereen die mijn open-source SmartEVSE repo ondersteunt, even mijn repo op github een " star" geven,

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5

rechts bovenin het scherm; ik kom graag in aanmerking voor de nieuwste/beste github faciliteiten en blijkbaar is mijn repository nog niet populair genoeg (althans, niet als zodanig herkend door MicroSoft).

DANK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:47
dingo35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:55:
Wil iedereen die mijn open-source SmartEVSE repo ondersteunt, even mijn repo op github een " star" geven,

rechts bovenin het scherm; ik kom graag in aanmerking voor de nieuwste/beste github faciliteiten en blijkbaar is mijn repository nog niet populair genoeg (althans, niet als zodanig herkend door MicroSoft).

DANK!

DANK!
Waar moet de teller naartoe? Ik heb hem net naar 59 gezet volgens mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Sinds gisteren heb ik ook een SmartEVSE laadpaal aan de praat; waarbij ik de MAINS via de API vanuit Home Assistant laat doorsturen. In de configuration.yaml toevoeging op GitHub (onder p1_dsmr_to_SmartEVSE_API) wordt gemaakt van cURL; het leek me beter de request native vanuit HA te doen zodat niet elke seconde of paar seconden een shell script gestart hoeft te worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
rest_command:
  dsmrtosmartevse:
    url: >-
      http://192.168.x.y/currents?L1={{ (states('sensor.nettocurrent_l1') | float * 10) | int }}
      &L2={{ (states('sensor.nettocurrent_l2') | float * 10) | int }}
      &L3={{ (states('sensor.nettocurrent_l3') | float * 10) | int }}
    method: POST
    headers:
      accept: application/json
      Content-Type: application/json
    payload: '{}'

De templates in de configuration.yaml blijven uiteraard nodig. En vervolgens roep je in een automation (ik doe het elke 5 seconden) rest_command.dsmrtosmartevse aan in plaats van shell_command.dsmrtosmartevse.

Ik gebruik trouwens de SlimmeLezer (W32-ETH1 om precies te zijn) van Marcel Zuidwijk, als er een slimmere manier is door deze rechtstreeks uit te laten lezen door SmartEVSE hoor ik het graag :)

[ Voor 12% gewijzigd door ruud76 op 07-04-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Mee eens Ruud; gooi jij het in een PR of pas ik het aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
dingo35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:48:
Mee eens Ruud; gooi jij het in een PR of pas ik het aan?
Top - ik ga eens een poging doen er een PR van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
ruud76 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:30:
Ik gebruik trouwens de SlimmeLezer (W32-ETH1 om precies te zijn) van Marcel Zuidwijk, als er een slimmere manier is door deze rechtstreeks uit te laten lezen door SmartEVSE hoor ik het graag :)
Je kunt ook de SlimmeLezer de waarden door laten sturen naar de SmartEVSE, zonder tussenkomst van Home Assistant dus. Daarvoor moet je de YAML van je SlimmeLezer aanpassen en zoiets er aan toevoegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
interval:
  - interval: 2sec
    then:
      - http_request.post:
          url: !lambda |-
            std::string url;

float l1 = id(dsmr_phase_currently_returned_l1).state > 0 ? - id(dsmr_phase_power_current_l1).state : id(dsmr_phase_power_current_l1).state;
            float l2 = id(dsmr_phase_currently_returned_l2).state > 0 ? - id(dsmr_phase_power_current_l2).state : id(dsmr_phase_power_current_l2).state;
            float l3 = id(dsmr_phase_currently_returned_l3).state > 0 ? - id(dsmr_phase_power_current_l3).state : id(dsmr_phase_power_current_l3).state;

url.append("http://192.168.40.222/currents?L1=");
            url.append(to_string(l1*10));
            url.append("&L2=");
            url.append(to_string(l2*10));
            url.append("&L3=");
            url.append(to_string(l3*10));
            return url.c_str();
          headers:
            Content-Length: 0

Dit is wel gebaseerd op de WiFi-variant van de SlimmeLezer, dus je zou moeten checken of de IDs gelijk zijn in de configuraties van beide apparaatjes. En natuurlijk even het IP-adres van je SmartEVSE invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52
Bedankt voor de aanwijzing!

Ik heb een variant op basis van 3.7.4 gebouwd met 8E1 ipv 8N1 voor de UART en aangepaste parameters voor de dividers voor de registers en lijkt nu prima te werken (https://github.com/mbuijs/SmartEVSE-3/tree/abb_ev3).
Ik ben (nog) niet zo bekend in de SmartEVSE code, maar dacht dat ik misschien de code zo kan maken dat de UART config afhankelijk is van de geconfigureerde Mains en EV meter. Uiteraard moeten dan wel alle aangesloten meters en slaves hetzelfde ingesteld staan, maar als dat allemaal SmartEVSE's en apparaten van ABB zijn, dan komt dat goed... O-)

DANK!
Inmiddels 86 O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23
dingo35 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:08:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.8.0 uitgebracht. Deze release is bedoeld als alfa release, veel wijzigingen onder de motorkap, maar toch ook leuke uitbreidingen qua functionaliteit.

Changes:
  • introduce Pause status, pauses charging without stopping the OCPP transaction; can be operated through web-interface, REST API or MQTT (topic /Set/Mode value "Pause")
  • we used to honor a reboot request only after disconnecting the EV; we now honor it if no EV is charging.
  • native Homewizard P1 support, thx to kozmoz
  • now showing the LCD screen in the web-interface, and ALSO you can operate the buttons from the web-interface !!! THX to kozmoz!
Zou er, nu het mogelijk is om de knoppen van de SmartEVSE te bedienen via een web-interface, geen optie moeten zijn om een wachtwoord in te stellen voor de web-interface. Of kun je niet alle instellingen via de web-interface aanpassen?

Niet iedereen heeft de luxe om aparte VLAN's te hebben en je kan nu bijv. maximale amperages aanpassen via de browser.

[ Voor 5% gewijzigd door Netraam op 07-04-2025 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Yep, ik ben bezig er een Pin code op te zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 18:06

erb

Hallo allemaal,
Ik heb onlangs mijn oude EVbox (2015, 3.7kW) van de muur geschroefd, deze werkte nog prima.

Zijn er hier mensen geïnteresseerd in de onderdelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KagdyYhX3_oDzzB0s6BqtffLoXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wjd19Gn0v7qfnDCfqwl88Mx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuqNsHn-OzOEwZITdi7syJfkJrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHwBsU1WM5JH126d2C9w1lgs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:22:
Hier telt hij nog netjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Merk op dat als tijdens de 10 minuten er weer voldoende stroom is, óf StartCurrent opnieuw geraakt wordt, de timer weer uitgezet wordt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@Netraam Ik heb een PIN code check toegevoegd aan de LCD bediening via de web-interface, als je wil testen:
https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23
dingo35 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:51:
@Netraam Ik heb een PIN code check toegevoegd aan de LCD bediening via de web-interface, als je wil testen:
Getest en werkt inderdaad. Zit er ook een limiet aan het aantal pogingen voor de pin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:51:
Van mij mag de pincode (misschien optioneel?) aan de hele web-interface gehangen worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
@dingo35 ik heb een mogelijke fix voor het herverbinden naar de HomeWizzard P1 meter in mijn issue op Github gepost.

Ben nu even aan het kijken of het ook langdurig blijft werken.
Hier stopte na zo'n 12 uur de verbinding met de P1 meter en alleen een reboot van de SmartEVSE hielp dan om het weer werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
SmartEVSE staat ingesteld op Solar. Er is nu nauwelijks opbrengst hier en zeker geen teruglevering. Maar de auto laadt met 3*6A. Gisteren toen er veel meer opbrengst/terulevering was, regelde de smartEVSE keurig bij naar zero im- en export.
Ik denk dat ik een foute instelling heb, maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
Het lukt mij niet om de sensorbox v2 op mijn smart evse controllers werkend te krijgen. Ik heb volgens mij gewoon de instructies gevolgd, maar ik krijg het laden niet werkend met load balancing. De linker krijgt nu alles wel goed door maar start niet met laden en de rechter toont die foutmelding en laad ook niet. Heb ze allebei al op master en node1 en andersom gehad, maar geen succes. Weet iemand wat ik verkeer doe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1BJJoedCwb0VBP84Qff8-beKas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zP5vBURVclkjAjyVgVE0l0G5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Hermarcel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:14:
SmartEVSE staat ingesteld op Solar. Er is nu nauwelijks opbrengst hier en zeker geen teruglevering. Maar de auto laadt met 3*6A. Gisteren toen er veel meer opbrengst/terulevering was, regelde de smartEVSE keurig bij naar zero im- en export.
Ik denk dat ik een foute instelling heb, maar welke?
Vanmorgen extra goed in de gaten gehouden:
Zodra de teruglevering over de drie fasen opgeteld boven de 6A (2A per fase) komt, start het laden met 3x6A. Ik heb de 2nd contactor geïnstalleerd en deze staat op automatisch.

Ik doe iets fout, maar wat?

Edit: Hmm, het lijkt er zelfs op dat laden start zodra er, heel klein beetje, teruglevering is.

Edit2: Als ik contactor2 op Solar zet, dan laadt de auto met 1 fase met 6A maar er is niet voldoende opwek om 6A te leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door Hermarcel op 12-04-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Het laadprotocol ondersteunt geen lagere stroomsterkte dan 6A en heeft zover ik begrepen heb er ook geen weet van hoeveel fases er aangesloten zijn. De auto kijkt zelf of er 1, (2?) of 3 fases aangesloten zijn en gaat dan laden met maximaal de opgegeven stroomsterkte.
Als je dus op 3 fasen gaat laden, dan is het minimaal 3x6A. Heb je minder dan 3600W overproductie dan kun je beter op 1 fase laden.

Hoe heb je je instellingen nu staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@ocaj Dank voor reageren :)

Ik heb zojuist de "Start" van -0 naar -6 gezet. Ik zou verwachten dat Contactor2 uitschakelt bij te weinig zon. Contactor2 werkt correct als ik hem via de LCD bedien.

Edit: "Stop" op 1 minuut gezet. Geen verschil

Edit2: Wolken voor de zon. Contactor2 schakelde correct uit. Er is nog voldoende voor 1F (>6A)

Mijn (Editted) settings:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
{
  "version": "v3.8.0",
  "serialnr": 7532,
  "mode": "SOLAR",
  "mode_id": 2,
  "car_connected": true,
  "wifi": {
    "status": "WL_CONNECTED",
    "ssid": "****",
    "rssi": -27,
    "bssid": "D6:01:C3:73:79:F7"
  },
  "evse": {
    "temp": 36,
    "temp_max": 65,
    "connected": true,
    "access": 1,
    "mode": 2,
    "loadbl": 0,
    "pwm": 102,
    "custombutton": false,
    "solar_stop_timer": 0,
    "state": "Charging",
    "state_id": 2,
    "error": "None",
    "error_id": 0,
    "rfid": "Not Installed"
  },
  "settings": {
    "charge_current": 60,
    "override_current": 0,
    "current_min": 6,
    "current_max": 25,
    "current_main": 25,
    "current_max_circuit": 32,
    "current_max_sum_mains": 0,
    "max_sum_mains_time": 0,
    "solar_max_import": 0,
    "solar_start_current": 6,
    "solar_stop_time": 1,
    "enable_C2": "Auto",
    "mains_meter": "API",
    "starttime": 0,
    "stoptime": 0,
    "repeat": 0,
    "lcdlock": 0
  },
  "mqtt": {
    "host": "*******",
    "port": 1883,
    "topic_prefix": "SmartEVSE-7532",
    "username": "*******",
    "password_set": true,
    "status": "Connected"
  },
  "ocpp": {
    "mode": "Disabled",
    "backend_url": "",
    "cb_id": "",
    "auth_key": "",
    "auto_auth": "Disabled",
    "auto_auth_idtag": "",
    "status": "Disconnected"
  },
  "home_battery": {
    "current": 0,
    "last_update": 0
  },
  "ev_meter": {
    "description": "API",
    "address": 12,
    "import_active_power": 4.199999809,
    "total_kwh": 22.89999962,
    "charged_kwh": 3.900000095,
    "currents": {
      "TOTAL": 175,
      "L1": 58,
      "L2": 58,
      "L3": 59
    },
    "import_active_energy": 22.89999962,
    "export_active_energy": 0
  },
  "mains_meter": {
    "import_active_energy": 0,
    "export_active_energy": 0
  },
  "phase_currents": {
    "TOTAL": 58,
    "L1": 17,
    "L2": 16,
    "L3": 25,
    "last_data_update": 1744448592,
    "original_data": {
      "TOTAL": 58,
      "L1": 17,
      "L2": 16,
      "L3": 25
    }
  },
  "backlight": {
    "timer": 119,
    "status": "ON"
  },
  "color": {
    "off": {
      "R": 0,
      "G": 0,
      "B": 0
    },
    "normal": {
      "G": 255,
    },
    "smart": {
      "G": 255,
    },
    "solar": {
      "R": 255,
      "G": 170,
    },
    "custom": {
      "G": 0,
      "B": 255
    }
  }
}
}

[ Voor 3% gewijzigd door Hermarcel op 12-04-2025 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
BiggieByte schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:37:
Het lukt mij niet om de sensorbox v2 op mijn smart evse controllers werkend te krijgen. Ik heb volgens mij gewoon de instructies gevolgd, maar ik krijg het laden niet werkend met load balancing. De linker krijgt nu alles wel goed door maar start niet met laden en de rechter toont die foutmelding en laad ook niet. Heb ze allebei al op master en node1 en andersom gehad, maar geen succes. Weet iemand wat ik verkeer doe?
[Afbeelding]
Zorg dat je alleen bij de Master als MainsMeter de Sensorbox ingesteld hebt, en niet bij de Nodes. Die nodes vangen zelf de Sensorbox messages op, maar als die óók de Sensorbox gaan uitvragen kan het fout gaan; modbus staat slechts één master device toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 10:30
Vraagje: is er een manier om die 10 seconde timer van de mains meter uit te zetten? ik heb namelijk een beetje instabiele verbinding (via een Powerline adapter) die af en toe hapert en de wifi haalt het niet tot mijn garage. Ik heb liever dat hij met 'oude' waardes door blijft laden (of gewoon vol doorgaat met laden) dan dat hij helemaal stopt op het moment dat de verbinding even wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Bedenk wat de risicos daarvan zijn. En concludeer dan dat dit bewust zo is gebouwd

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Kan de SmartEVSE ook over twee fasen laden? Wist ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfN6MxbDJnIoLhrbwiXjNGb2GaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jEtDpYylQ3NoNio5tA31dNx9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
In afwachting van een EV ben ik aan het kijken naar een laaplaal met de SmartEVSE. Ik heb de v3 besteld en een Ecotap laadpaal op de kop getikt. Ik heb nu alle componenten maar ik ben nog aan het twijfelen waar ik alles laat. Het liefst stop ik de electra in de meterkast maar ik wil buiten wel de RFID reader en LEDs hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Kan ik die aansluitingen verlengen (6-7m)?

-edit-

Gezien het aantal aders en de signalen is het misschien makkelijker om de SmartEVSE wel in de paal te verwerken? Er zijn dan voeding en het relaisschakeldraad nodig, minder aders en allemaal hoge spanning onder dezelfde zekering (dus kan door dezelfde kabel). In mijn plan heb ik niet genoeg ruimte om alles in de paal te plaatsen (minimalistisch ontwerp).

[ Voor 31% gewijzigd door lemming_nl op 12-04-2025 14:35 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
Ik snap dat die 10 seconden met een reden erin zijn gezet maar als je hem in 'normal' mode gebruikt heb je hetzelfde effect. Ik heb de setting gevonden en hem op een minuut gezet om eens te kijken of het helpt (de verbinding ligt er volgens mij nooit lang uit namelijk).

Ah zo overleeft hij ook een reboot van HomeAssistant (die mijn mainsmeter update) :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DS70nKDSzwq8eaz0-zIKLSrj1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfXrykjPi3hWNpIo5RMwm0vW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door maart84 op 12-04-2025 20:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn
maart84 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:16:
Ik snap dat die 10 seconden met een reden erin zijn gezet maar als je hem in 'normal' mode gebruikt heb je hetzelfde effect. Ik heb de setting gevonden en hem op een minuut gezet om eens te kijken of het helpt (de verbinding ligt er volgens mij nooit lang uit namelijk).

Ah zo overleeft hij ook een reboot van HomeAssistant (die mijn mainsmeter update) :)
[Afbeelding]
Je moet het compleet zelf weten.
Maar zoals ik het zie:

Ofwel je vindt de current protectie niet zo belangrijk.
- dan zet je hem in normal
- dan selecteer je een laadstroom waarvan je vrij zeker weet dat het nooit een probleem op levert.
Met die aanpak is niks mis.
Ik heb mijn smartevse de eerste weken ook zo gebruikt omdat ik de stroombewaking nog niet voor elkaar had. Ik had hem toen op 10A staan en dat was een overcurrent risico dat eigenlijk niet groter was dan het risico dat ik voorheen had als ik oven, magnetron, air fryer en wasmachine tegelijk had aangezet.

Ofwel je vindt de current protectie wel belangrijk en “je rekent er ook op”
- dan zet je hem op smart en zorgt voor up-to-date mains informatie
- dan kan je de laadstroom op max zetten (meestal 16A)
- dan zal het ook met regelmaat zo zijn dat het ding die laadstroom actief terug regelt omdat de mains current tegen de max zit
Met die aanpak is ook niks mis
Dat werkt nu bij mij (en velen) zo.
En bij mij regelt hij met grote regelmaat terug als air fryer, espresso apparaat, closein boiler of oven aan gaat.

Maar…
Dat vereist inderdaad data per 10 secondes.
Je hoofd stop gaat er uit als je meer dan 10 secondes dubbele stroom (meestal 50A) trekt of 40 secondes anderhalf keer de stroom (meestal 38A) trekt.
Als je dan nu al constateert dat de verbinding “niet betrouwbaar” is, “meestal na een minuut wel weer ok” dan heb je dus geen enkele garantie.
“Meestal binnen een minuut ok” geeft eigenlijk al aan “soms meer dan een minuut not ok”
Die 50A op de mains zal je wellicht niet zomaar tegenkomen (anders heb je ook zonder laadpaal wel een probleem)
Maar 38A op de mains als je op 16A staat te laden is zeer wel mogelijk. Als je de verbinding niet kan garanderen binnen een minuut zal de hoofd stop er dan vrij zeker uit knallen.

Kortom..
- ofwel je hebt een betrouwbare data verbinding en durft met actieve begrenzing te laden.
- ofwel je hebt dat niet en laadt met een lagere stroom waarmee je die actieve begrenzing niet echt nodig hebt.

Daar kan je dan als individu op eigen risico van afwijken.
Maar de gepubliceerde smartevse software zal die optie echt niet gaan bieden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBQU8o6S_O31HGcBcw523XI-S8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r1ZZHEVQtpAeYzXCJQS1Io3e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Ik had het niet beter kunnen verwoorden @Stefannn !

Even investeren in een betere powerline adapter of een wifi-repeater....

[ Voor 41% gewijzigd door dingo35 op 13-04-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik heb de "Normal" mode niet eens selecteerbaar in mijn (nodered-)dashboardje (dat we normaal gesproken gebruiken om het laden in te stellen of in de gaten te houden en waar ik ook de SOC van de auto via een ander kanaal bij heb staan).

Daar biedt ik 2 switches:
- aan/uit
- alleen op zon ja/nee

Onder water schakel ik daarmee tussen de modes Off, Smart en Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
Dank voor het uitgebreide antwoord! Ik heb al een devolo magic 2 wat volgens mij een van de betere moest zijn. Maar deze aanpassing liet wel zien hoe slecht de verbinding daadwerkelijk was (veel instabieler dan dat Devolo zelf rapporteerde) dus ik ga maar eens kijken hoe ik daar stabiel internet kan krijgen. Maar ik vrees dat er niet veel anders opzit dan graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik had gedacht dat ik de mantelbuis van 40 wel door de laadzuil.com paal heen kon krijgen icm wat 32 mm pvc hulpstukken en dan beschikbaar maken net achter m'n wallbox maar ik ben bang dat dat tegen gaat vallen. Om er daarna ook nog wat handig een 5x6 kabel lekker doorheen te krijgen valt mij ook tegen.

Het kunststof van die paal is ook veel dikker dan de gatzaag die ik heb. :')

Hoe groot is de kans dat ik er later nog iets aan wil veranderen qua bekabeling als ik er nu 2 x UTP en 1 x 5x6mm naartoe heb. Zal wel meevallen denk ik dan? Want dan laat ik de mantelbuis tot in de voet lopen en het laatste stukje kabel los door de paal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
maart84 schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:00:
Dank voor het uitgebreide antwoord! Ik heb al een devolo magic 2 wat volgens mij een van de betere moest zijn. Maar deze aanpassing liet wel zien hoe slecht de verbinding daadwerkelijk was (veel instabieler dan dat Devolo zelf rapporteerde) dus ik ga maar eens kijken hoe ik daar stabiel internet kan krijgen. Maar ik vrees dat er niet veel anders opzit dan graven.
Misschien zitten je Devolo's op verschillende fasen, waardoor de kwaliteit terugloopt? Als dat het geval is kun je het misschien met wat re-wiren in je zekeringenkast oplossen?

EDIT: Je hebt waarschijnlijk aan de remote Devolo een AP hangen om de verbinding met de SmartEVSE tot stand te brengen. Hoe weet je dat de Devolo's het probleem zijn en niet de AP<->SmartEVSE verbinding?

[ Voor 13% gewijzigd door dingo35 op 13-04-2025 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 06:10
is ooit overwogen om de smartEVSE een aansluiting voor een ethernet kabel te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Beekforel schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:53:
Ik had gedacht dat ik de mantelbuis van 40 wel door de laadzuil.com paal heen kon krijgen icm wat 32 mm pvc hulpstukken en dan beschikbaar maken net achter m'n wallbox maar ik ben bang dat dat tegen gaat vallen. Om er daarna ook nog wat handig een 5x6 kabel lekker doorheen te krijgen valt mij ook tegen.

Het kunststof van die paal is ook veel dikker dan de gatzaag die ik heb. :')

Hoe groot is de kans dat ik er later nog iets aan wil veranderen qua bekabeling als ik er nu 2 x UTP en 1 x 5x6mm naartoe heb. Zal wel meevallen denk ik dan? Want dan laat ik de mantelbuis tot in de voet lopen en het laatste stukje kabel los door de paal denk ik.
Ik heb 1xUTP en 5x6mm vergelijkbaar door een 40mm mantelbuis lopen.
Vergelijkbaar probleem, mijn mantelbuis stopt ook al eerder.
Met name het “er doorheen trekken” lukte voor geen meter toen de mantelbuis in de gegraven greppel lag, die lag gelukkig nog niet dicht. Ik heb de draden er doorheen getrokken met de mantelbuis zonder bochten plat op de grond.
Kortom…
Zelfs als je het achter de walbox krijgt betwijfel ik of je er ooit nog een draad bij krijgt.
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je met betreffende utp kabels niet genoeg hebt.
Ik heb de smartEVSE in de meterkast hangen. Als jouw smartEVSE inde walbox zit kan je wellicht sensing kabels voor stroomspoelen toevoegen? Of als de sensorbox in de meterkast komt in ieder geval zorgen dat die bedrading voorzien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Stefannn schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:02:
[...]

Ik heb 1xUTP en 5x6mm vergelijkbaar door een 40mm mantelbuis lopen.
Vergelijkbaar probleem, mijn mantelbuis stopt ook al eerder.
Met name het “er doorheen trekken” lukte voor geen meter toen de mantelbuis in de gegraven greppel lag, die lag gelukkig nog niet dicht. Ik heb de draden er doorheen getrokken met de mantelbuis zonder bochten plat op de grond.
Kortom…
Zelfs als je het achter de walbox krijgt betwijfel ik of je er ooit nog een draad bij krijgt.
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je met betreffende utp kabels niet genoeg hebt.
Ik heb de smartEVSE in de meterkast hangen. Als jouw smartEVSE inde walbox zit kan je wellicht sensing kabels voor stroomspoelen toevoegen? Of als de sensorbox in de meterkast komt in ieder geval zorgen dat die bedrading voorzien is.
1 UTP voor modbus en 1 UTP voor eventueel netwerk/wifi was m'n gedachte.

Goede tip, eerst alles op maat maken en de kabels dan al door de mantelbuis. Hoewel het tracé redelijk rechtdoor is ga ik dat toch ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Beekforel schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:34:
[...]

1 UTP voor modbus en 1 UTP voor eventueel netwerk/wifi was m'n gedachte.

Goede tip, eerst alles op maat maken en de kabels dan al door de mantelbuis. Hoewel het tracé redelijk rechtdoor is ga ik dat toch ook doen.
Mijn trace was ook redelijk recht door. Bij "de grond in" en "de grond uit" heb je echter al een bocht. Het zal met name de stugge 5x6mm kabel zijn geweest die er met geen mogelijkheid doorheen ging. Het "lead touwtje" zit er nog in. Als ik ooit nog wat wil kan ik het proberen. Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat.
(maar ja, toen ik in 1994 in mijn nieuwe huis overal coax had aangelegd had ik ook niet vermoed dat ik ooit utp zou willen)

Pagina: 1 ... 76 ... 88 Laatste