Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:24
Dat was idd een bug die NA v3.7.3 is verholpen; dus óf de huidige master branch flashen, óf MaxMains extreem hoog zetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vanavond de Corsa-e opgehaald en bij thuiskomst ingeprikt.
En het werkt nog ook. *O*

Had hem eerst begrensd op 10A en dat werkte goed dus daarna op 16A gezet.
Ook dat werkte direct.
Dus kacheltje in het stopcontact en bij het aanzetten zie je de stroom mooi teruglopen.
Dus voor zover werkt alles. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Nog wel een vraagje.

Auto staat nu te laden volgens mijn Homewizard op 10268W dus 3 fase en bijna 16A per fase.

Maar als ik in de webportal kijk van SmartEVSE zie ik bij de Phase details
L1: 15A
L2: 6A
L3: 6,8A

Zijn dit dan de waardes buiten het te laden vermogen om?
Of wijken mijn stroomtransformatoren flink af?

Zonnepanelen staan op L3 maar leveren nu maar 700W terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:02
Crxtreem schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:32:
Nog wel een vraagje.

Auto staat nu te laden volgens mijn Homewizard op 10268W dus 3 fase en bijna 16A per fase.

Maar als ik in de webportal kijk van SmartEVSE zie ik bij de Phase details
L1: 15A
L2: 6A
L3: 6,8A

Zijn dit dan de waardes buiten het te laden vermogen om?
Of wijken mijn stroomtransformatoren flink af?

Zonnepanelen staan op L3 maar leveren nu maar 700W terug.
Gokje: dat is stroom van netaansluiting, niet van auto. Dus dan zijn er zonnepanelen of accu die op l2 en l3 wat terugleveren

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulaan
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 13:07
Heb een gestorven Alfen EVE single Pro-line vervangen door een Smart EVSE (incl Sensorbox v2). Alles werkt naar behoren en verwachting. Ik wil nu de ABB Elektriciteitsmeter (B23 112-10M) ook koppelen via modbus maar krijg de instellingen niet goed. De handleiding helpt me ook niet verder. Wie kan me helpen aan de juiste instellingen voor de ABB Elektriciteitsmeter (baud, parity)? En zijn er nog speciale eisen aan de kabel om de RS485 verbinding te maken of volstaat simpel 2-aderig?

(De Eve kast is er alleen nog voor de kabel, de rest van de installatie hangt netjes in de meterkast)

[ Voor 15% gewijzigd door rulaan op 02-03-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 23:50
Zonder typenummer van de ABB-meter is dat lastig denk ik...

Hier wel iets gevonden
https://library.e.abb.com...xnYZedLJ1CVctGKOtkiQtUtRy
https://library.e.abb.com...k93VAOp77X0f5cq0ZLBIXCaVO

[ Voor 88% gewijzigd door dennistd op 01-03-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:35
Ok, ik ben met de eerste tests begonnen in een testopstelling met SmartEVSE.

Ik kom echter direct al niet op WIFI.
Ik heb geen spaties in het ssid of wachtwoord.
Wel is het wachtwoord 20 karakters lang.

Geprobeerd met IOS 18.3.1 met uiteraard EspTouch V2

Edit:
Unit was uitgeleverd met 3.6.10 dus dacht even naar 3.7.3 te gaan met ESPTool.
esptool --port COM3 write_flash 0x10000 firmware.bin
en
esptool --port COM3 write_flash 0x1c0000 firmware.bin

Hebben beide de juiste output (denk ik):
C:\Users\test\Downloads\esptool-v4.8.1-win64\esptool-win64>esptool --port COM3 write_flash 0x10000 firmware.bin
esptool.py v4.8.1
Serial port COM3
Connecting.....
Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again...
Connecting....
Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32-D0WD-V3 (revision v3.0)
Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Configuring flash size...
Flash will be erased from 0x00010000 to 0x00189fff...
Compressed 1546192 bytes to 982340...
Wrote 1546192 bytes (982340 compressed) at 0x00010000 in 88.2 seconds (effective 140.3 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Hard resetting via RTS pin...

En

C:\Users\test\Downloads\esptool-v4.8.1-win64\esptool-win64>esptool --port COM3 write_flash 0x1c0000 firmware.bin
esptool.py v4.8.1
Serial port COM3
Connecting.....
Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again...
Connecting....
Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32-D0WD-V3 (revision v3.0)
Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Configuring flash size...
Flash will be erased from 0x001c0000 to 0x00339fff...
Compressed 1546192 bytes to 982340...
Wrote 1546192 bytes (982340 compressed) at 0x001c0000 in 88.2 seconds (effective 140.3 kbit/s)...
Hash of data verified.

Leaving...
Hard resetting via RTS pin...

Echter hierna leeg wit scherm. Moet de esp in normal boorloader mode gezet worden?

[ Voor 79% gewijzigd door m.eddy op 02-03-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
In de handleiding staat de backup procedure via USB kabel beschreven...(v.w.b. wifi). Zodra je wifi hebt werkt het updaten OTA ook veel gemakkelijker...

EDIT ok, je hebt de moeilijke route gekozen:
If all else fails, volg de pio run -t upload procedure, dat werkt altijd...

[ Voor 64% gewijzigd door dingo35 op 02-03-2025 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
dingo35 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 03:30:
In de handleiding staat de backup procedure via USB kabel beschreven...(v.w.b. wifi). Zodra je wifi hebt werkt het updaten OTA ook veel gemakkelijker...

EDIT ok, je hebt de moeilijke route gekozen:
If all else fails, volg de pio run -t upload procedure, dat werkt altijd...
Ja het pad via VS Code en platformio had ik ook geprobeerd. Snapte niet dat je dan ipv de standaard firmware zip het hele project moet koppelen. |:(

Hij draait nu in 3.7.3 en in het Wifi. :)

PS Ik heb nu de complete key ingevoerd op het display tijdens de WIFI procedure. Was dat ook in 3.6.10 de bedoeling?
Ik nam aan met die referentie van de eerste 8 nullen, dat je daar alleen de rest moest invullen.

Met mijn eigen gebouwde versie zijn er trouwens geen eerste 8 nullen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Die aanname is incorrect; je moet de hele key invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
dingo35 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Uit mijn hoofd, dus ik kan het mis hebben: de niet v2 geeft alleen stromen, de v2 ook spanning, frequentie, vermogen, energie.

Dat zou de niet v2 nog steeds geschikt maken als MainsMeter, ware het niet dat de queries naar de andere variabelen (soms?/altijd?) tot vreemde responses leiden.
Heb een eerste test gedaan met de SmartEVSE en de - inmiddels beruchte - 1.3 Eastron SDM72D-M.

Opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNdZga-KFOF3O_coZ0R-QFJJuzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77htTnCmlZpvvihLvQXRygqf.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze mooie ev kachel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXMyeOBkP2_fWZK0ezRUNfMldF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzYBrKLAaicZzLDSoytkO2fT.jpg?f=fotoalbum_large

Modbus verkeer met deze beperkte test:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOUA_IhZtonYOWt8n_45F5WXrYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qot6Sq5UU2Mlm5andCyeccgE.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CHlmOo93zMwm-NKGJ985Dj_XNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RcjFcnGknPnflz8ATQ0ekbS1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHBaKEmjtq7exhekxq9gdNG3ogk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/czT08EQVTqw7XZrTr7o1rVSX.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRt4q24Ga6ieYqVO6zlHx4QnYkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWZSRDtO2VbE1rGaWLT2hScE.png?f=fotoalbum_large

Voorlopig zie ik dus alleen dat SmartEVSE adressen 06 en 48 uitvraagt.

@dingo35 Je gaf eerder aan dat queries naar andere variabelen soms tot vreemde responses zouden kunnen leiden. Ik kan met deze test natuurlijk de SmartEVSE niet laten charges, maar is dit een afdoende test voor deze Eastron meter? Kan ik de SmartEVSE nog andere variabelen laten uitlezen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Als je m op EV meter zet moet hij ook nog Power uit gaan vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
En waarom post je niet gewoon de web-pagina van de smartevse, dan zie je in één oogopslag of het werkt.
Configureer m 1 keer als MainsMeter, kijk of de waardes kloppen, en 1 keer als EVMeter, idem checken, en klaar is Eddy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:48:
[...]

Gokje: dat is stroom van netaansluiting, niet van auto. Dus dan zijn er zonnepanelen of accu die op l2 en l3 wat terugleveren
Ik ben nu ook aan het laden dus geen zon.
En heb ook weer:
L1 15,5A
L2 5,9A
L3 9,2A

Maar volgens mijn KwH meter van de laadpaal ben ik met 9937W aan het laden.
Volgens mijn P1 meter gebruik ik totaal 10580W.

Dus volgens mij geven alle fasen te weinig stroom weer.
En hebben L2 en L3 een flinke afwijking.

Ik heb jammergenoeg een DSMR 4 meter dus volgens de documentatie werkt die niet met de sensorbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Crxtreem schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:44:
[...]

En heb ook weer:
L1 15,5A
L2 5,9A
L3 9,2A

Ik heb jammergenoeg een DSMR 4 meter dus volgens de documentatie werkt die niet met de sensorbox.
“Wie” meet die waardes? Lijkt me dat betreffende meter een afwijking heeft.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:56:
[...]

“Wie” meet die waardes? Lijkt me dat betreffende meter een afwijking heeft.
Die waardes worden gemeten met Stroomspoelen op de sensorbox.
En deze lees ik af in de webportal van de SmartEVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Crxtreem schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:58:
[...]

Ah… dat is dan dus raar.
Stroom spoelen eens verwisselen?
1/ stroomspoel-sensorbox hetzelfde houden, op andere fases zetten.
Als de weergave hetzelfde blijft dan weet je dus dat hij inderdaad verkeerd meet.
2/ stroom spoelen op zelfde fase houden, aansturing sensorbox veranderen
Als weergave hetzelfde blijft dan zit fout in sensorbox, als weergave verandert dan heb je verkeerde stroom spoelen.

Stroom spoel “kan” verkeerd zijn, afhankelijk van stroom range die ze moeten meten hebben ze meer of minder windingen. Misschien verkeerd type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:43
Crxtreem schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:58:
[...]

Voor de zekerheid: zit de stekker van de sensorbox in een stopcontact dat op fase 1 zit (zie de opmerking hierover in de handleiding)?
Uit ervaring weet ik dat als dit niet zo is dit tot flinke afwijkingen kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ja Sensorbox zit op L1.
Maakt het ook nog uit of ik de stekker omdraai?
Of meet hij dan alles negatief?

Spoelen zitten wel vrij dicht bij elkaar in mijn groepenkast.
Uit de KwH meter komen massieve draden die vrij strak zitten.
Of kan ik ze nog afschermen zodat ze geen last hebben van elkaars magnetisch veld?

Ik heb net ook een P1 splitter besteld bij Homewizard.
Hopelijk morgen testen of de sensorbox werkt met mijn dsmr 4 meter.

Edit; als ik het goed begrijp gaat mijn P1 poort ook niet werken omdat dsmr 4 geen aparte fases meet. -O-

[ Voor 10% gewijzigd door Crxtreem op 03-03-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 23:48
Crxtreem schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:14:
Ja Sensorbox zit op L1.
Maakt het ook nog uit of ik de stekker omdraai?
Of meet hij dan alles negatief?

Spoelen zitten wel vrij dicht bij elkaar in mijn groepenkast.
Uit de KwH meter komen massieve draden die vrij strak zitten.
Of kan ik ze nog afschermen zodat ze geen last hebben van elkaars magnetisch veld?

Ik heb net ook een P1 splitter besteld bij Homewizard.
Hopelijk morgen testen of de sensorbox werkt met mijn dsmr 4 meter.

Edit; als ik het goed begrijp gaat mijn P1 poort ook niet werken omdat dsmr 4 geen aparte fases meet. -O-
dsmr 4.2 meet wel per fase, maar ook alleen vermogen, geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:44:
[...]

En heb ook weer:
L1 15,5A
L2 5,9A
L3 9,2A

Heb je misschien 1 van de klemmen op de N aangesloten?
Of ben je toevallig een Belg met een driehoeksaansluiting? Ben niet zeker of je dan met de klemmen kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:34:
[...]

dsmr 4.2 meet wel per fase, maar ook alleen vermogen, geen stroom.
Maar dat zet de sensorbox niet op toch?
Driehoek schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:20:
[...]

Heb je misschien 1 van de klemmen op de N aangesloten?
Of ben je toevallig een Belg met een driehoeksaansluiting? Ben niet zeker of je dan met de klemmen kan werken.
Nee Zit echt op de fasedraden en gewoon in Nederland.

Ik ga denk ik van het weekend achter de hoofdschakelaar een langere lus maken zodat ik meer ruimte heb in de draden voor de spoelen.
Kan ik ze ook verder uit elkaar plaatsen.

En anders toch maar een nieuwe KwH meter laten plaatsen, maar de wachttijd is ca.13 weken.

[ Voor 5% gewijzigd door Crxtreem op 04-03-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:39
Om terug te komen op mijn eerdere Normal euvel ("not enough power available"). Power sharing staat uit, en de EVSE is volledig geupdate.

Gisteren uiteindelijk de EVSE laten laden (door middel van een routine in HA die op het moment als mijn andere lader aanstaat, eerst die op pauze te zetten, 1 minuut te wachten en daarna als de EVSE is gestart weer op te starten en te load balancen).

Nu zie ik alleen dat als ik in normal mijn laadsnelheid verlaag van 16A naar 14A, dat de gemeten current (hieronder in oranje) helemaal niet veranderd! Als test om 11:25 hem nog even naar 11A gezet. Maar hij blijft doodleuk op 16A laden. alleen als de auto zelf begint af te bouwen dan zie je de current naar beneden lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9prEFMvNL4PnETfd6Pwngazp0U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8mfD0ofEMyHTXlRGoagUQEf7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:21

mjl

Ugh

Ik heb de volgende vraag:

Ik ben voornemens een 2e auto te kopen (EV). Ik heb al een auto die op 1 fase kan laden, de bekabeling naar de laadpaal is al 3 fase voorbereid. Kan ik een 2e laadpaal monteren die alleen de 2 vrije fasen gebruikt (en bij voorkeur slechts 13 of 10A) om zo overbelasting van de installatie te voorkomen?

Qua belasting van de null moet dat goed gaan (de inductie kookplaat doet hetzelfde en de fase verschuiving maakt dat de stroom nooit over de maximale 16A gaat in de Null),

Ik vraag me alleen af of de auto daar niet mee om kan gaan omdat die 1 of 3 fase verwacht?

Ik kan me echter voorstellen dat dit op grote parkeerplatsen wel meer zo geregeld is als een vorm van loadbalancing?

Via wat zoeken vond ik alleen wat informatie over auto die uit zichzelf maximaal 2 fase landen (Audi e-trom bijv)m dus het komt van nature ook al voor ;)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/147657

Qua hardware heb ik een 3 fase laadunit liggen die instelbaar is op verschillende vermogens.

Qua afzekering, nu zit de fase van de huidige auto via een 16A 4P aardlekautomaat (ja geen 20A opmdat ik deze al had liggen....) aangesloten, kan ik daar dan de 2 fasen van "aftappen " of kan ik beter splitsen in 1x 2P 20A en 1x 3of4P 20A apart nemen?

De aansluiting is zowiezo nog afezekerd met een 4p 25A aardlek automaat in de meterkast. (Makkelijk om de boel af te schakelen bij problemen of onderhoud...)

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

rulaan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:40:
Heb een gestorven Alfen EVE single Pro-line vervangen door een Smart EVSE (incl Sensorbox v2). Alles werkt naar behoren en verwachting. Ik wil nu de ABB Elektriciteitsmeter (B23 112-10M) ook koppelen via modbus maar krijg de instellingen niet goed. De handleiding helpt me ook niet verder. Wie kan me helpen aan de juiste instellingen voor de ABB Elektriciteitsmeter (baud, parity)? En zijn er nog speciale eisen aan de kabel om de RS485 verbinding te maken of volstaat simpel 2-aderig?

(De Eve kast is er alleen nog voor de kabel, de rest van de installatie hangt netjes in de meterkast)
BAUD, PARITY: 9600 EVEN. Zie
https://library.e.abb.com...0a/Modbus%20map_Rev_B.pdf

Heb zelf meerdere EV3 012-100. Met een waveshare USB to RS485 heb ik het nooit voor elkaar gekregen om deze uit te lezen met een slave-id van 10 of meer. Helaas heeft SMART-EVSE die lage adressen allemaal gereserveerd. Dus loopt het nu via MQTT ipv direct

Voor bedrading heb ik gewoon Cat5 gebruikt, we alle drie de aders aangesloten.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:08

decramy

root@birdie:~#

mjl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:55:
Ik heb de volgende vraag:

Ik ben voornemens een 2e auto te kopen (EV). Ik heb al een auto die op 1 fase kan laden, de bekabeling naar de laadpaal is al 3 fase voorbereid. Kan ik een 2e laadpaal monteren die alleen de 2 vrije fasen gebruikt (en bij voorkeur slechts 13 of 10A) om zo overbelasting van de installatie te voorkomen?

Ik vraag me alleen af of de auto daar niet mee om kan gaan omdat die 1 of 3 fase verwacht?
Ik denk dat het per auto verschilt hoe die er op reageert (op 2 fases spanning aangeboden krijgen).
test het uit, plaats eventueel een tweede relais voor fallback naar 1 fase als je een gastauto hebt.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 16-09 17:21

mjl

Ugh

decramy schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat het per auto verschilt hoe die er op reageert (op 2 fases spanning aangeboden krijgen).
test het uit, plaats eventueel een tweede relais voor fallback naar 1 fase als je een gastauto hebt.
Ik zal dit weekend de laadkast aansluiten met 2 fase, zodra ik dan een proefrit maak, ff langs huis om te testen :)

Ik zat ook te denken dat ik via een relais schakeling de 3e fase kan bijschakelen als de andere laadpaal niet gebruikt wordt :) ik weet alleen weer niet of een auto het leuk vindt dat er tijdens het laden met 2 fasen dat er een 3e opeeens bij komt.

[ Voor 9% gewijzigd door mjl op 04-03-2025 20:40 ]

-------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 12:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEEXYMe-UIEt-9QKXiw4uep9oCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYEDdxdIEweXS0NHDet8bJ0m.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog best wat gepriegel in die Tesla box maar het begint er op te lijken. Vandaag de "Tesla-knop" werkend gemaakt met een Cr2032 houdertje (die werkt dus ook mooi als de stroom uitgevallen is, je weet maar nooit :+). Nog wat rijgklemmen nodig en dan nog de mantelbuis ingraven en poer stellen en de boel aansluiten.

O en de slagen uit de kabel zien te halen. Misschien als hij een tijdje in de zon heeft gehangen dat het wat soepeler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:12:
[Afbeelding]

Het is nog best wat gepriegel in die Tesla box maar het begint er op te lijken. Vandaag de "Tesla-knop" werkend gemaakt met een Cr2032 houdertje (die werkt dus ook mooi als de stroom uitgevallen is, je weet maar nooit :+). Nog wat rijgklemmen nodig en dan nog de mantelbuis ingraven en poer stellen en de boel aansluiten.

O en de slagen uit de kabel zien te halen. Misschien als hij een tijdje in de zon heeft gehangen dat het wat soepeler wordt.
Op welke ader(s) heb je de 3V aangesloten?

Ik heb nog wel eens dat het openen knopje niet werkt.
Maar ben er nog niet uit waarom niet.

Ontgrendelen werkt altijd, maar dat gebeurt in de stekker aan de auto zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mjvdzwet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Op welke ader(s) heb je de 3V aangesloten?

Ik heb nog wel eens dat het openen knopje niet werkt.
Maar ben er nog niet uit waarom niet.

Ontgrendelen werkt altijd, maar dat gebeurt in de stekker aan de auto zijde.
Op rood en aarde.

Misschien dat ik later nog wel eens een buck converter aan de SmartEVSE hang om er 3,3 V uit te halen, maar vond dit nu de makkelijkste oplossing

[ Voor 17% gewijzigd door Beekforel op 05-03-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:04:
[...]

Op rood en aarde.

Misschien dat ik later nog wel eens een buck converter aan de SmartEVSE hang om er 3,3 V uit te halen, maar vond dit nu de makkelijkste oplossing
Ik gebruik een buck converter, maar heb dus regelmatig dat het niet werkt.

Misschien dat ik een HiLink 230v->3v converter ga proberen. Al dan niet met een extra elco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 18:16
mjvdzwet schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:42:
[...]

Misschien dat ik een HiLink 230v->3v converter ga proberen. Al dan niet met een extra elco.
Ik heb zelf een buckconverter 12Vdc -> 5Vdc aan de EVSE gehangen om een klein routertje die fungeert als AP te voeden. Werkt als een tierelier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
benthouse schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:56:
[...]

Ik heb zelf een buckconverter 12Vdc -> 5Vdc aan de EVSE gehangen om een klein routertje die fungeert als AP te voeden. Werkt als een tierelier.
Zo heb ik het nu ook zitten, maar dan 3v voor de knop op de Tesla kabel en een zigbee switch die de kabel in de houder detecteert.

Zodra ik de kabel uit de houder neem dan stuur ik via de Tesla API het laadklepje open commando.

Dan is die open voordat ik de meter van de houder naar de auto heb afgelegd. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:21
Ik heb via marktplaats een alfen advance laadpaal gekocht, in de veronderstelling dat het een double pro line was. Toen ik hem aansloot deden de lampjes het allemaal en de ingebouwde kwh meters gaven aan hoeveel er in totaal geladen was. Het lukte mij alleen niet om het laden te starten.

Na wat google kwam ik bij dit topic terecht: https://gathering.tweaker...ilter_keywords%5D=Advance.

Hierbij werd aangegeven dat het een oud model is waar ik nu niks mee zou kunnen. Ik had de hoop al opgegeven en hulp gezocht voor mijn situatie in het Thuislanden van je ev topic en iemand wees mij daar op dit topic.

Zou ik een smart evse controller in de advance lader kunnen bouwen om mijn auto's op te laden?

Ik heb een 3x25A aansluiting, er loopt een vijfaderige 2.5mm2 kabel en P1 kabel naar de laadpaal en op de laadpaal zitten twee sockets. 11kw laden is genoeg en ik ben van plan om de auto's beide ingeplugd te hebben, maar wel 1 auto tegelijk op te laden. Verder heb ik ook home assistant draaien, dus de mogelijkheid om daarmee te integreren.

Als ik nog wat met de advance laadpaal kan, zou iemand hier mij verder kunnen helpen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:19
BiggieByte schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:06:
Zou ik een smart evse controller in de advance lader kunnen bouwen om mijn auto's op te laden?
Je gaat vast meer reacties krijgen als je foto's van de binnenkant toont! Welke componenten zitten er nu in? Heb je genoeg ruimte? Etc

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 16:35
BiggieByte schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:06:
Ik heb via marktplaats een alfen advance laadpaal gekocht, in de veronderstelling dat het een double pro line was. Toen ik hem aansloot deden de lampjes het allemaal en de ingebouwde kwh meters gaven aan hoeveel er in totaal geladen was. Het lukte mij alleen niet om het laden te starten.

Na wat google kwam ik bij dit topic terecht: https://gathering.tweaker...ilter_keywords%5D=Advance.

Hierbij werd aangegeven dat het een oud model is waar ik nu niks mee zou kunnen. Ik had de hoop al opgegeven en hulp gezocht voor mijn situatie in het Thuislanden van je ev topic en iemand wees mij daar op dit topic.

Ik heb een 3x25A aansluiting, er loopt een vijfaderige 2.5mm2 kabel en P1 kabel naar de laadpaal en op de laadpaal zitten twee sockets. 11kw laden is genoeg en ik ben van plan om de auto's beide ingeplugd te hebben, maar wel 1 auto tegelijk op te laden. Verder heb ik ook home assistant draaien, dus de mogelijkheid om daarmee te integreren.

Als ik nog wat met de advance laadpaal kan, zou iemand hier mij verder kunnen helpen?

Alvast bedankt.
Ik denk dat dat degene is met die eigen computers op een rail. Ze worden veelvuldig aangeboden io MP voor veel te hoge prijzen. Leuk ombouwproject, mogelijk kun je naast de sockets ook de EV meter hergebruiken en de DC lekstroomdetectie. De RFID lezer moet je wel vervangen. Je hebt wel 2 SmartEVSE’s nodig om beide sockets tegelijk te gebruiken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:17
mukky schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:31:
[...]
Je hebt wel 2 SmartEVSE’s nodig om beide sockets tegelijk te gebruiken :/
Ook twee nodig om beide sockets om en om te kunnen gebruiken. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
THM0 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Ook twee nodig om beide sockets om en om te kunnen gebruiken. :-)
Tuurlijk niet, gewoon parallel schakelen en “hope for the best” })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Vandaag weer eens verder met mijn stroomspoelen.

Heb nu L2 en L3 gewisseld en krijg nu op deze fases wel juiste waardes binnen.
Het maakt waarschijnlijk dus ook uit welke volgorde de fases gemeten worden.

Maakt het voor de laadpaal/auto nog uit of het draaiveld juist is?
Of werkt de lader per fase naar de nul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:21
sandergar schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Je gaat vast meer reacties krijgen als je foto's van de binnenkant toont! Welke componenten zitten er nu in? Heb je genoeg ruimte? Etc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l75IE8BegPv8NXBDBFVoYZQIlu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaKsO4aB8uR8HQZn1bAfNvVy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF7yim16F5rKZY-vY-TNm0xWLYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvoC7DaBn9Hrc0cG3fF4L1oM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgLimoFfZf7gYmHI0HS1OXelbwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3vsYJV3bmVZXCqwL6fGm0Zc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afhhbH9QFYpa4fpBe6jcstERuxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ootm1FlBpF31HR7xrd3x7UQV.jpg?f=fotoalbum_large

As het kan zou ik ze graag als plug and charge willen instellen. Ik hoef toch niks te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Als je die 2 ABB AF26z-40 contactors eruit haalt en doorlust met rijgklemmen dan heb je permanent spanning op je laadpoorten.

let wel op dat je de draad die erop aangesloten is om de contactor te activeren (=20-30V) goed isoleert of weghaalt.

Of je dit moet willen weet ik niet, stop/start via de bediening in de laadpaal werkt dan niet meer.

Normaliter communiceerd de laadpaal eerst met de auto voordat deze de contactor activeert dus ik zou het neit doen.

Als er een circuit in zit om bv eerst een nfc tag erlangs te halen moet je dat circuit opzoeken en het signaal waarschijnlijk kortsluiten (doen alsof er altijd een nfc pas tegenaangehouden wordt) zodat de paal actief is.

[ Voor 47% gewijzigd door rvdgaag op 08-03-2025 15:57 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:19
BiggieByte schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:43:
[...]
As het kan zou ik ze graag als plug and charge willen instellen. Ik hoef toch niks te verrekenen.
Waarom zou je deze kast niet kunnen ombouwen?

Genoeg ruimte voor de Smart EVSE. Of de huidige contactor hergebruikt kan worden zal je moeten uitzoeken.
Mooiste is om elke uitgang een eigen Smart EVSE te geven. Op afstand of met instellingen kan je dan inregelen welke uitgang actief is en welke niet.

Wil je het met 1 Smart EVSE gaan doen dan zorgen dat beide uitgangen nooit tegelijk actief kunnen zijn. Bijv met een relais zorgen dat uitgang 2 niet actief kan zijn als uitgang 1 actief is en andersom.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dingo35
rvdgaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:50:
Als je die 2 ABB AF26z-40 contactors eruit haalt en doorlust met rijgklemmen dan heb je permanent spanning op je laadpoorten.

let wel op dat je de draad die erop aangesloten is om de contactor te activeren (=20-30V) goed isoleert of weghaalt.

Of je dit moet willen weet ik niet, stop/start via de bediening in de laadpaal werkt dan niet meer.

Normaliter communiceerd de laadpaal eerst met de auto voordat deze de contactor activeert dus ik zou het neit doen.
Dit is echt een HEEL slecht idee; de EV, de laadpoorten, alles is er op ontworpen om stroomloos de contacten te maken/verbreken.

Een EV laden is meer dan alleen spanning zetten op een paar pennen, er is een uitgebreid protocol dat specificeert welke signalen tussen EV en EVSE gaan, en hoe en binnen welke tijd EV resp. EvSE moeten reageren. Daarbij is speciale aandacht geschonken aan fout-situaties.

Het doorverbinden van je relais stelt al dat soort veiligheden buiten werking.
NIET DOEN DUS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
BiggieByte schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In alle eerlijkheid... ik denk dat dit nog wel aan de praat te krijgen is als standalone. Ik zou gaan zoeken naar de software om ze standalone in te stellen en er geen EUR 500 tegenaan gooien als het niet hoeft. De laadpaal kan niet werken met OCCP 1.6 maar dat is in jouw geval geen bezwaar. Succes met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:53
Ik heb vorig jaar een SmartEVSE geïnstalleerd in de meterkast. De SmartEVSE en contactor hangen in de meterkast en in de tuin heb ik een paal met een vaste laadkabel. De afstand tussen laadpaal en meterkast is 18 meter. Voor het CP signaal heb ik een speciale signaal grondkabel gebruikt. In het begint werkte deze naar behoren. Daarna is de laadpaal niet veel gebruikt omdat ik voornamelijk op het werk heb geladen (goedkoper tarief).

Sinds november heb ik echter heel veel problemen met het laden. Het laden start, maar wordt daarna op willekeurige momenten onderbroken en weer opnieuw gestart. Omdat dit gedrag wel aan de communicatie tussen auto en controller moet liggen heb ik van alles geprobeerd met mijn CP kabel. Ik heb een andere ader geprobeerd, aarde/afscherming veranderd en uiteindelijk heb ik ook nog een andere kabel geprobeerd maar het probleem bleef bestaan.

Daarom heb ik vandaag besloten om de SmartEVSE uit de meterkast te halen en (tijdelijk om te testen) in een aparte draagbare behuizing te bouwen. Aan deze box zit gewoon een normale 230V stekker en ik heb maar 1 fase aangesloten. De vaste laadkabel zit ook direct op de contactor/SmartEVSE zonder dat er een extra kabel o.i.d. tussen zit.

Ik had gehoopt dat dit zou werken, maar ook nu heb ik het aan/uit/aan/uit gedrag. De vaste laadkabel heb ik doorgemeten en voor zover ik kan zien zit er geen breuk in de CP draad. Omdat ik al het andere nu heb uitgesloten lijkt het me dat het toch wel aan de laadkabel moet liggen. Wat denken jullie? Of zou het toch aan mijn SmartEVSE controller kunnen liggen?

Ik gebruik trouwens de laatste versie 3.7.3 i.c.m. een Nissan Leaf (1 fase). De debug versie heb ik ook al eens gebruikt en daarmee lijkt het dat de auto tijdens het laden ineens niet meer verbonden is om vervolgens na een paar seconden weer te starten te met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
silvanverschuur schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:16:
Ik heb vorig jaar een SmartEVSE geïnstalleerd in de meterkast. De SmartEVSE en contactor hangen in de meterkast en in de tuin heb ik een paal met een vaste laadkabel. De afstand tussen laadpaal en meterkast is 18 meter. Voor het CP signaal heb ik een speciale signaal grondkabel gebruikt. In het begint werkte deze naar behoren. Daarna is de laadpaal niet veel gebruikt omdat ik voornamelijk op het werk heb geladen (goedkoper tarief).

Sinds november heb ik echter heel veel problemen met het laden. Het laden start, maar wordt daarna op willekeurige momenten onderbroken en weer opnieuw gestart. Omdat dit gedrag wel aan de communicatie tussen auto en controller moet liggen heb ik van alles geprobeerd met mijn CP kabel. Ik heb een andere ader geprobeerd, aarde/afscherming veranderd en uiteindelijk heb ik ook nog een andere kabel geprobeerd maar het probleem bleef bestaan.

Daarom heb ik vandaag besloten om de SmartEVSE uit de meterkast te halen en (tijdelijk om te testen) in een aparte draagbare behuizing te bouwen. Aan deze box zit gewoon een normale 230V stekker en ik heb maar 1 fase aangesloten. De vaste laadkabel zit ook direct op de contactor/SmartEVSE zonder dat er een extra kabel o.i.d. tussen zit.

Ik had gehoopt dat dit zou werken, maar ook nu heb ik het aan/uit/aan/uit gedrag. De vaste laadkabel heb ik doorgemeten en voor zover ik kan zien zit er geen breuk in de CP draad. Omdat ik al het andere nu heb uitgesloten lijkt het me dat het toch wel aan de laadkabel moet liggen. Wat denken jullie? Of zou het toch aan mijn SmartEVSE controller kunnen liggen?

Ik gebruik trouwens de laatste versie 3.7.3 i.c.m. een Nissan Leaf (1 fase). De debug versie heb ik ook al eens gebruikt en daarmee lijkt het dat de auto tijdens het laden ineens niet meer verbonden is om vervolgens na een paar seconden weer te starten te met laden.
De kabel is inderdaad de hoofdverdachte en niet de SmartEVSE. Ik zou ook even testen met een andere auto om e.e.a. uit te sluiten. Wat ook mogelijk is is dat je relais niet meer goed werkt en gaat klapperen, in dat geval zal de SmartEVSE op het scherm laten zien dat er gewoon geladen wordt maar hoor je het relais aan- en uitschakelen. Succes met zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
mukky schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:43:
[...]

De kabel is inderdaad de hoofdverdachte en niet de SmartEVSE. Ik zou ook even testen met een andere auto om e.e.a. uit te sluiten. Wat ook mogelijk is is dat je relais niet meer goed werkt en gaat klapperen, in dat geval zal de SmartEVSE op het scherm laten zien dat er gewoon geladen wordt maar hoor je het relais aan- en uitschakelen. Succes met zoeken :)
Op het scherm komt op zo'n moment ook "Ready to charge" te staan dus dan zal het waarschijnlijk niet het relais zijn. Ik las ergens in dit topic dat enige tijd geleden wat timings m.b.t. het laden gewijzigd zijn in de software. @dingo35 Zou dit eventueel ook mijn probleem kunnen veroorzaken? En kan ik eventueel een oude versie (vorig jaar juni) zo over de laatste versie heen flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
silvanverschuur schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:16:

Zowieso met de debug versie wel een log maken van de telnet sessie tijdens de problemen. En de knop raw-data tijdens een paar momenten van de sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
Ik heb zelf ook al een tijd lang issues met het laden van mijn Tesla model 3 2019. Heb 3 versies met hetzelfde probleem, smartevse herkent de evse niet en wil niet laden. Mercedes en VW uit de straat wel. Heb net de v1 vervangen voor de versie 3. Ook daar alles laden behalve mijn tesla. Eerder kreeg ik met wat liefde en extra proberen dit wel aan de praat. Nu ook niet meer.

Kabel van evchargeking.com met tesla knop. Wat zou er volgens jullie te testen zijn aan de kabel? En hoe dit dan te doen? Dan kan ik daar ook nog eens ene poging wagen om mijn lader weer tot leven te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
superyupkent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:22:
Ik heb zelf ook al een tijd lang issues met het laden van mijn Tesla model 3 2019. Heb 3 versies met hetzelfde probleem, smartevse herkent de evse niet en wil niet laden. Mercedes en VW uit de straat wel. Heb net de v1 vervangen voor de versie 3. Ook daar alles laden behalve mijn tesla. Eerder kreeg ik met wat liefde en extra proberen dit wel aan de praat. Nu ook niet meer.

Kabel van evchargeking.com met tesla knop. Wat zou er volgens jullie te testen zijn aan de kabel? En hoe dit dan te doen? Dan kan ik daar ook nog eens ene poging wagen om mijn lader weer tot leven te wekken.
Afhankelijk van de leeftijd van je kabel kan de knop zijn gaan roesten, dan verandert ook de weerstand van het PP signaal en weigert de Tesla te laden. Even doormeten en EVChargeking mailen, die stuurde mij als service een nieuwe knop op _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mjvdzwet schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:42:
[...]

Hoe heb jij de Tesla kabel verder aangesloten? De paarse op de SmartEVSE PP en de overige draadjes niet in gebruik? Enig idee waar die draden voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
mukky schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Afhankelijk van de leeftijd van je kabel kan de knop zijn gaan roesten, dan verandert ook de weerstand van het PP signaal en weigert de Tesla te laden. Even doormeten en EVChargeking mailen, die stuurde mij als service een nieuwe knop op _/-\o_
En, als je zegt even doormeten. Wat meet ik dan tussen wat en wat? met een multimeter? En waarom hebben andere auto's hier dan geen last van?

PS heb gisteren idd evchargekings een berichtje verzonden, de kabel is 5 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:43
superyupkent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:18:
[...]

En, als je zegt even doormeten. Wat meet ik dan tussen wat en wat? met een multimeter? En waarom hebben andere auto's hier dan geen last van?

PS heb gisteren idd evchargekings een berichtje verzonden, de kabel is 5 jaar oud
al doorgemeten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Nee, maar doe het met liefde :-) Als iemand me hier een tip kan geven wat ik meet en met welke tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
superyupkent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Met een multimeter meet je de weerstand tussen PP en aarde. Die zou bij een 32A kabel 220 ohm moeten zijn. Waarschijnlijk is-ie bij jou lager omdat er vocht in zit. Tesla is best kritisch op de waarde, anders auto's wellicht minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Beekforel schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Hoe heb jij de Tesla kabel verder aangesloten? De paarse op de SmartEVSE PP en de overige draadjes niet in gebruik? Enig idee waar die draden voor zijn?
De rest idd los, 1 van de draden is van een, ik gok, NTC weerstand in het handvat. Verder zaten er aan mijn kabel geen extra draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mjvdzwet schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:26:
[...]

De rest idd los, 1 van de draden is van een, ik gok, NTC weerstand in het handvat. Verder zaten er aan mijn kabel geen extra draden.
Ik heb oranje en zwart/wit die "over" blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Beekforel schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Ik heb oranje en zwart/wit die "over" blijven.
Er zijn verschillende kabels gebruikt in verschillende modellen van de Tesla laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
mukky schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:29:
[...]

Met een multimeter meet je de weerstand tussen PP en aarde. Die zou bij een 32A kabel 220 ohm moeten zijn. Waarschijnlijk is-ie bij jou lager omdat er vocht in zit. Tesla is best kritisch op de waarde, anders auto's wellicht minder.
Negeert de smartevse de weerstand niet als je hem op fixed zet? In dat geval kan je zo ook troubleshooten (de stroom wel begrenzen volgens de rating van je kabel in de instellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Driehoek schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:08:
[...]

Negeert de smartevse de weerstand niet als je hem op fixed zet? In dat geval kan je zo ook troubleshooten (de stroom wel begrenzen volgens de rating van je kabel in de instellingen)
De weerstand zit aan beide kanten van de kabel tussen PP en aarde. De SmartEVSE kijkt ernaar (als-ie idd op socket staat naar mijn weten) en de auto kijkt er altijd naar. Iig de Tesla, wellicht dat andere auto's er niet naar kijken en leunen op de analyse van de laadpaal :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
silvanverschuur schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Op het scherm komt op zo'n moment ook "Ready to charge" te staan dus dan zal het waarschijnlijk niet het relais zijn. Ik las ergens in dit topic dat enige tijd geleden wat timings m.b.t. het laden gewijzigd zijn in de software. @dingo35 Zou dit eventueel ook mijn probleem kunnen veroorzaken? En kan ik eventueel een oude versie (vorig jaar juni) zo over de laatste versie heen flashen?
In principe kun je onbeperkt down- en upgraden (tot en met de serkri-versies of zelfs de oorspronkelijke 3.0.1 van Stegen), met dien verstande dat je bij de heel oude versies niet moet vergeten de spiffs.bin mee te flashen.

Als je dat vergeet krijg je een blanco web-scherm (en soms zelfs een blanco LCD scherm), maar naar mijn ervaring kun je eigenlijk altijd wel via http://ipadres/update flashen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09 13:19
Even een vraagje over het vullen van MQTT topic SmartEVSE-xxxx/Set/MainsMeter. Als je mainsmeter solar aan het exporteren is op fase 1 en 2 en aan het consumeren is op fase 3, mag je dan bijvoorbeeld deze waarde doorgeven naar dat topic: "-54:-32:12", of geeft dat problemen en zou het eigenlijk "0:0:12" moeten zijn?

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Grondgebonden schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:22:
Even een vraagje over het vullen van MQTT topic SmartEVSE-xxxx/Set/MainsMeter. Als je mainsmeter solar aan het exporteren is op fase 1 en 2 en aan het consumeren is op fase 3, mag je dan bijvoorbeeld deze waarde doorgeven naar dat topic: "-54:-32:12", of geeft dat problemen en zou het eigenlijk "0:0:12" moeten zijn?
De eerste. Anders kan de SmartEVSE niet constateren dat er overschot is. De slimme meter verrekent overigens over de fasen (in ieder geval in NL), dus je betaalt in zo'n geval enkel voor het netto verbruik/teruglevering over de drie fasen gecombineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09 13:19
THM0 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:25:
[...]

De eerste. Anders kan de SmartEVSE niet constateren dat er overschot is. De slimme meter verrekent overigens over de fasen (in ieder geval in NL), dus je betaalt in zo'n geval enkel voor het netto verbruik/teruglevering over de drie fasen gecombineerd.
Dank voor het antwoord! _/-\o_ Leek mij ook logisch, maar kon het niet terugvinden in de MQTT API documentatie op github.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
m.eddy schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Zowieso met de debug versie wel een log maken van de telnet sessie tijdens de problemen. En de knop raw-data tijdens een paar momenten van de sessie.
Ik heb de afgelopen dagen weer een aantal keer geladen en telkens de hele sessie gelogd (via telnet). Vreemd genoeg ging het nu vaak goed. Vandaag had ik ineens weer dat het laden midden in de sessie onderbroken werd. Ik had de auto om 08:15 aangesloten en rond 11:00 zag ik ineens dat hij stopte en opnieuw startte met laden. Dit is het deel van de debug log waar het fout gaat. Je ziet de state van C -> B gaan en vervolgens weer van B -> C. Verder zie ik hier zelf niets vreemds aan dus ik kan niet goed verklaren waardoor dit komt. Ter info: de SmartEVSE zit nu in een tijdelijke behuizing direct aan een vaste laadkabel van 5m. Deze behuizing heb ik nu met een schuko stekker met een WCD verbonden. Daarom heb ik de max current ook op 10A gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
(I) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 9.0 A IsetBalanced: 10.0 A, MainsMeter.Timeout=9, EVMeter.Timeout=64.
(I) (printStatus)(C0) L1: 1.0 A L2: 1.0 A L3: 9.0 A Isum: 11.0 A
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=10.0 A Imeasured=9.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=10.0 A.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint b: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=10.0A, ActiveEVSE=1.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) [L]Node 0 = 10.0 A(CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=10.0 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 9.0 A IsetBalanced: 10.0 A, MainsMeter.Timeout=10, EVMeter.Timeout=64.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=10.0 A Imeasured=9.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint b: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=10.0A, ActiveEVSE=1.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) [L]Node 0 = 10.0 A(CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=10.0 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 9.0 A IsetBalanced: 10.0 A, MainsMeter.Timeout=8, EVMeter.Timeout=64.
(setState)(C1) 11:01:31 STATE C -> B
(setState)(C1) Switching Contactor1 OFF.
(setState)(C1) Switching Contactor2 OFF.
(Timer10ms)(C1) Diode OK
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=10.0A, saveActiveEVSE=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=10.0 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 9.0 A IsetBalanced: 10.0 A, MainsMeter.Timeout=9, EVMeter.Timeout=64.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=10.0A, saveActiveEVSE=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=10.0 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 9.0 A IsetBalanced: 10.0 A, MainsMeter.Timeout=7, EVMeter.Timeout=64.
(D) (IsCurrentAvailable)(C1) Current available checkpoint D. ActiveEVSE increased by one=1, TotalCurrent=0.0A, StartCurrent=4A, Isum=11.0A, ImportCurrent=0A.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 1 Isetbalanced=10.0 A Imeasured=9.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 4 Isetbalanced=10.0 A.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=10.0A, saveActiveEVSE=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 5 Isetbalanced=10.0 A.
(setState)(C1) 11:01:34 STATE B -> C
(setState)(C1) Switching Contactor1 ON.
(I) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 9.0 A IsetBalanced: 10.0 A, MainsMeter.Timeout=5, EVMeter.Timeout=64.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=10.0 A Imeasured=1.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol_b
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-05 20:00
decramy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Ja, ofwel de hoofdaansluiting op 0 houden. Dan is het laadvermogen gelijk aan opbrengst minus eigen verbruik, ofwel wat je anders zou terug leveren.

Dit gedrag is eenvoudig te gebruiken met de SOLAR modus
Ja, ok.
Maar dan moet de laadpaal nog te weten komen aan welk vermogen er mag geleverd worden.
En hoe weet die dat dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Stel dat je 10A terug levert. Dan kun je 10A gaan laden en komt de meter op 0A.
Zet je de magnetron aan, wordt er 4A geïmporteerd. Zul je terug moeten schakelen naar 6A laden om weer op 0 op de meter te komen.

Als de zon-opbrengst afneemt, van 10A naar 9A, zul je weer 1A importeren. Kun je de laadstroom weer aanpassen van 6 naar 5.
Magnetron uit, en 2A extra zon (4+2) exporteer je 6A. Laadstroom omhoog!

Je weet hoeveel je laad, je weet hoeveel de meter importeert/exporteert. Ongeacht de hoeveelheid opbrengst/verbruik: de meter moet je op 0 houden om onafhankelijk te blijven.

[ Voor 49% gewijzigd door decramy op 14-03-2025 22:05 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 10:20
Ik heb een SmartEvse 3.5, best tevreden van, maar heeft soms rare kuren met het solenoid lock...
Soms wil ie gewoon de kabel niet los laten, ook al zit die niet meer inde auto ingeplugd. Lijkt wat te maken te hebben met timeouts van de auto en SmartEvse: als ik de auto (Kia EV6) open maak (na afgeronde laadsessie), dan maakt hij even het slot van de kabel open aan de auto zijde. Als ik niet binnen de minuut de kabel uittrek, gaat die weer op slot. Daarna gaat het soms mis: de auto laat los, maar de SmartEVSE niet meer, de enige oplossinge is de SmartEVSE power-cyclen en dan meermaals opnieuw in de auto stoppen.

Nog iemand last van? Vind het maar niks dat er een bug in zoiets dom en simpel zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Xoliul schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:34:
Ik heb een SmartEvse 3.5, best tevreden van, maar heeft soms rare kuren met het solenoid lock...
Soms wil ie gewoon de kabel niet los laten, ook al zit die niet meer inde auto ingeplugd. Lijkt wat te maken te hebben met timeouts van de auto en SmartEvse: als ik de auto (Kia EV6) open maak (na afgeronde laadsessie), dan maakt hij even het slot van de kabel open aan de auto zijde. Als ik niet binnen de minuut de kabel uittrek, gaat die weer op slot. Daarna gaat het soms mis: de auto laat los, maar de SmartEVSE niet meer, de enige oplossinge is de SmartEVSE power-cyclen en dan meermaals opnieuw in de auto stoppen.

Nog iemand last van? Vind het maar niks dat er een bug in zoiets dom en simpel zit..
Toevallig een silent contactor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Xoliul schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:34:
Soms wil ie gewoon de kabel niet los laten, ook al zit die niet meer inde auto ingeplugd. Lijkt wat te maken te hebben met timeouts van de auto en SmartEvse: als ik de auto (Kia EV6) open maak (na afgeronde laadsessie), dan maakt hij even het slot van de kabel open aan de auto zijde. Als ik niet binnen de minuut de kabel uittrek, gaat die weer op slot.
Dat regelt de Kia, niet de EVSE. Wellicht kun je iets instellen bij de Kia?
Daarna gaat het soms mis: de auto laat los, maar de SmartEVSE niet meer, de enige oplossinge is de SmartEVSE power-cyclen en dan meermaals opnieuw in de auto stoppen.
Zodra de verbinding met het EV verbroken is (state A) moet de solenoid loskoppelen.
Probeer eerst vast te stellen of het een hardware of software probleem is: als je de debug-versie flashed kun je naar je SmartEVSE telnetten; in je log zie je dan meldingen als "Locking Actuator" en "Unlocking Actuator".

Aan de hand daarvan kijk je dan wat het probleem is: wordt het Unlock commando niet gegeven, of wordt wel gegeven maar werkt de Actuator niet (altijd) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol_b
decramy schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:58:
Stel dat je 10A terug levert. Dan kun je 10A gaan laden en komt de meter op 0A.
Zet je de magnetron aan, wordt er 4A geïmporteerd. Zul je terug moeten schakelen naar 6A laden om weer op 0 op de meter te komen.

Als de zon-opbrengst afneemt, van 10A naar 9A, zul je weer 1A importeren. Kun je de laadstroom weer aanpassen van 6 naar 5.
Magnetron uit, en 2A extra zon (4+2) exporteer je 6A. Laadstroom omhoog!

Je weet hoeveel je laad, je weet hoeveel de meter importeert/exporteert. Ongeacht de hoeveelheid opbrengst/verbruik: de meter moet je op 0 houden om onafhankelijk te blijven.
Ok, maar die installatie wordt off grid.
En dan zou er toch ergens een verschil moeten kunnen gemeten worden tussen het aangeboden vermogen en het huishoudelijk verbruik, om zo te bepalen wat de laadstroom mag zijn.
Of wat mis ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Pol_b schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:33:
[...]

En dan zou er toch ergens een verschil moeten kunnen gemeten worden tussen het aangeboden vermogen en het huishoudelijk verbruik, om zo te bepalen wat de laadstroom mag zijn.
Of wat mis ik ?
Je zult dan via de API de Mains meter moeten simuleren denk ik, obv verbruik en zonnestroom bepalen hoeveel ampère je beschikbaar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Pol_b schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Of wat mis ik ?
Je hebt een MainsMeter nodig, die meet de stromen op je hoofdzekering. Dat kan een Sensorbox zijn, een kWh meter, of de P1 aansluiting van je electriteitsmeter die je naar de SmartEVSE interfaced.

Als er teveel stroom afgenomen wordt (ten opzichte van je op de SmartEVSE ingestelde waarden), dan regelt de SmartEVSE de laadstroom terug. Als er te weinig afgenomen wordt, regelt hij op.

Zodoende bereik je een dynamisch evenwicht rond de ingestelde waarden zonder dat je huishoudelijk verbruik of geleverd zonnepaneel vermogen hoeft te weten.

[ Voor 15% gewijzigd door dingo35 op 17-03-2025 01:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy

decramy

Als je helemaal offgrid zou geraken, zou ik de laadstroom 'handmatig' invoeren, via API's.

Zonder laadpaal... Hoe bepaal je dan of er stroom tekort is of teveel? Laat je een accu bijladen bij overschot? Dan zou ik de accu mogelijk als hoofdaansluiting intekenen; zonder laadpaal stroom over -> naar de accu. Stroom tekort komt ook uit de accu.

Maar... Wat als je wilt dat de accu 80% vol zit voor het einde van de dag?
Ik denk dat je voor jezelf een flowchart moet maken met wat moet wanneer gebeuren. De SmartEVSE heeft als usecase een standaard woning met vaste stroomaansluiting. Daar zijn de SMART en SOLAR modi voor ontworpen.

Je kunt de SmartEVSE wel gebruiken hoor! Hij kan alles wat je wilt. Maar je zult wat meer zijdelings moeten invoegen (via de API) om het gedrag te beinvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pol_b
Zoiets zal het moeten worden.
Maar dan moet afhankelijk van het beschikbaar vermogen uit hetzij de accu, of de omvormer, bepaald worden hoe groot het laadvermogen kan zijn.
En dan is blijkbaar toch een dingetje.

Waarom dit eigenlijk off grid zou moeten zijn, is omdat de huidige kabel 150 meter lang is tot aan de meter.
Die kabel is duidelijk niet berekend op die afstand waardoor, zelfs als het kookvuur op gaat de verlichting al naar de helft van de lichtsterkte gaat.
Die kabel hangt bovendien in het bos, waardoor het kwestie van tijd is dat er een boom op valt, en we dus zonder elektriciteit zitten. Iets wat nu ook al gemakkelijk gebeurt door het bovengrondse stroomnet.

[ Voor 52% gewijzigd door Pol_b op 17-03-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Pol_b schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:44:
Zoiets zal het moeten worden.
Maar dan moet afhankelijk van het beschikbaar vermogen uit hetzij de accu, of de omvormer, bepaald worden hoe groot het laadvermogen kan zijn.
En dan is blijkbaar toch een dingetje.
Ik denk dat je het te moeilijk probeert te maken door de Mains Meter logica van de SmartEVSE te gebruiken, die hier niet voor gemaakt is. Volgens mij staan hier al allerlei goede ideeën genoemd voor je situatie.

Je zult een marge aan moeten houden aan wat er daadwerkelijk beschikbaar is uit PV+accu om niet op een tekort aan stroom uit te komen. Maar je weet wat er maximaal uit de accu komt als vermogen lijkt me. Dat aangevuld met een voorzichtige schatting van het PV vermogen komende halve minuut oid, verminderd met verbruik uit de woning, dat deel je door de spanning en je hebt de maximale stroomsterkte die de paal kan gebruiken.
Overschot gaat in principe de accu in als die niet vol is dus dat is niet weg.

Vervolgens stel je op de laadpaal de max current in afhankelijk van bovenstaande berekening (die is minimaal 6A) en dat stuur je iedere paar seconden bij. En dan moet je dus zorgen dat je genoeg marge hebt gehouden wanneer er ineens een wolk voor de zon schuift, zodat je geen tekort krijgt.
Vervolgens kun je het allemaal mooier maken door te bepalen in welk scenario je wel uit de accu wilt laden en wanneer niet, of je eerst de huisaccu vol wilt gooien, hoe vol de huisaccu minimaal moet zijn alvorens de auto uberhaupt begint met laden, etc. De flowcharts zeg maar die al geopperd zijn.

Of missen we dan iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Normaal gesproken is de grid je accu. Nu is je accu je accu.

Dus zet je MainsMeter op de accu aansluiting en je kunt gewoon alles regelen zoals ervoor; Smart of Solar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
Iemand toevallig een stukje code voorhanden voor Home Assistant om de EVSE ‘uit te schakelen’ als de auto accu vol is?
Ik gebruik eigenlijk alleen het SMART laden op dit moment en wil dus dat de EVSE van SMART naar OFF gaat na bijv 15 minuten een laadstroom van 0A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 20:42
Kun je redelijk simpel bouwen:
Trigger:
- Numeric trigger: SmartEVSE Charge Current below 1 for 00:15:00

Actions:
- Select: Select option 'OFF' on SmartEVSE Mode Selector

Als de charge current boven 1 is geweest, en daarna voor 15 minuten minder dan 1 is, schakelt de mode naar OFF.
Op de MQTT integratie is alleen de eerste letter een hoofdletter, verder hetzelfde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
benthouse schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:48:
Iemand toevallig een stukje code voorhanden voor Home Assistant om de EVSE ‘uit te schakelen’ als de auto accu vol is?
Ik gebruik eigenlijk alleen het SMART laden op dit moment en wil dus dat de EVSE van SMART naar OFF gaat na bijv 15 minuten een laadstroom van 0A.
Waarom zou je dit willen? Ik begrijp de use case niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
benthouse schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:48:
dingo35 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:17:
[...]

Ik heb een zelfbouw home automation, geen home assistant (dat bestond in 2008 nog niet) maar heb die functie wel gebouwd ( na 1 minuut, geen 15)

Echt super essentieel is het niet maar er is wel een “waarom”:
1/ display verlichting gaat dan uit, die bleef voorheen branden in “ready to charge” (of zoiets, is paar maanden geleden, kan zomaar zijn dat nieuwere evse software dit ook heeft opgelost).
2/ in de GUI van mijn home automation kan ik nu zien “klaar met laden”. Dat onderscheid zich daarmee van “kan even niet laden omdat andere gebruikers te veel stroom trekken”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
dingo35 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:17:
[...]

Scheelt een handeling. Hoef ik de RFID tag niet langs de lezer te halen voor afkoppelen van de auto. (Ik werk met een vaste kabel). En aangezien alles in HA zit op dit moment denk ik dat het met een kleine automatisering wel op te lossen is.

Als ik namelijk de auto in de ochtend afkoppel moet ik eerst de EVSE naar OFF zetten voordat ik de auto ontgrendel anders start hij weer met 'laden' om even later weer te stoppen omdat de accu vol is. Dat opnieuw starten van het laden wil ik hiermee voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazytesting
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-09 21:24
Ik ben net begonnen met het ombouwen van een EVBox Businessline (B1161-1001) naar SmartEVSE. Waar ik nog niet helemaal uit kom is of mijn locking actuator ondersteund is en hoe ik die moet aansluiten.

Er zit een sticker op met Mennekes en part no. 196521 en er zitten 3 blauwe draden aan (lekker handig). Iemand toevallig een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ecb9Y2sLUyzeSAt8L0zImRZ_V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldMT2tcETKkj6r3AsylAMXSB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_o9rgqrC9jFLsH0QM75PXZwZIsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GebmnPfT55GAjE4pYaGnPy0t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:24
Ja dat werkt.

Instellen als ratio lock, text uit handleiding:

The Ratio lock has 3 wires, connect them as follows:
B: Blue R: Black W: Red
Set the Lock option in the menu to SOLENOID

Bij mij stonden er witte streepjes op de blauwe draadjes, de volgorde van links naar rechts op de smartevse hoe ik het had gedaan was

2,1,3 (aantal witte streepjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazytesting
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-09 21:24
dank je @sanderb2001 ! Dat ga ik proberen, bij mij staan er helaas geen streepjes op dus het zal wel een beetje trial and error worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
benthouse schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:21:
[...]

Scheelt een handeling. Hoef ik de RFID tag niet langs de lezer te halen voor afkoppelen van de auto.
Dat hoeft toch sowieso niet? Ik trek m gewoon uit de auto en dan stopt automatisch de sessie. Ook met een backoffice.
(Ik werk met een vaste kabel). En aangezien alles in HA zit op dit moment denk ik dat het met een kleine automatisering wel op te lossen is.

Als ik namelijk de auto in de ochtend afkoppel moet ik eerst de EVSE naar OFF zetten voordat ik de auto ontgrendel anders start hij weer met 'laden' om even later weer te stoppen omdat de accu vol is. Dat opnieuw starten van het laden wil ik hiermee voorkomen.
Dat moet idd met HA wel kunnen. Ik wil dat juist niet, want ik wil eerst laden maar daarna verwarmen of koelen voor vertrek binnen de sessie.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
lazytesting schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:23:
dank je @sanderb2001 ! Dat ga ik proberen, bij mij staan er helaas geen streepjes op dus het zal wel een beetje trial and error worden :)
Heb je hier wat aan? Bron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Zh__jUzAMuUL8RxFteO0_yvA-U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2XJCRNmXk93Dwqi6LUWAdbDK.png?f=user_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:41
lazytesting schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:23:
Hier de connectors bij die actuators die ik in evbox heb gezien. Clip zit aan de achterkant. Met de handleiding van de smartevse kom je er wel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIwwP8l7qDcCn7yCO5gNsJRkXBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGxMHsHe51xIfDthAvtJz2dM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
Hi paar vraagjes,

ik ben sinds kort een beetje aan het proberen met OCPP, Ik heb dit nu werkend, maar betekend dit dat ik hem niet meer "remote" via home-assistant of webpagina kan starten zonder RFID kaart?
Dit lukt mij tot nu toe (niet) meer.

kan het zijn dat dit stukje weer eruit is gehaald? want bij mij werkt dit niet:
"
Improved Start/Stop Functionality via LCD Screen
Pressing the "O" button for longer than 2 seconds will open the Menu screen.
Pressing the "<" button for less than 2 seconds will toggle between Smart and Solar modes.
Pressing the "<" button for longer than 2 seconds will deny access, setting the mode to "Off" and stopping charging.
Pressing the ">" button for longer than 2 seconds will grant access, activating the previously set mode and resuming charging.
Simultaneously pressing both "<" and ">" buttons will refresh the LCD screen
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
sanderb2001 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:26:
Hi paar vraagjes,

ik ben sinds kort een beetje aan het proberen met OCPP, Ik heb dit nu werkend, maar betekend dit dat ik hem niet meer "remote" via home-assistant of webpagina kan starten zonder RFID kaart?
Dit lukt mij tot nu toe (niet) meer.

kan het zijn dat dit stukje weer eruit is gehaald? want bij mij werkt dit niet:
"
Pressing the "<" button for less than 2 seconds will toggle between Smart and Solar modes.
Pressing the "<" button for longer than 2 seconds will deny access, setting the mode to "Off" and stopping charging.
Pressing the ">" button for longer than 2 seconds will grant access, activating the previously set mode and resuming charging.
"
Dat kan met het vinkje auto-authorize (en een ingevuld card ID dat je OCPP slikt).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Merk daarbij op dat in v3.7.3, als je Auto-authorize aanvinkt, je op een page refresh moet wachten voordat de box verschijnt waarin je je tag ID kunt invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@dingo35 Is er een manier om de web interface van de SmartEVSE te beveiligen tegen ongeauthoriseerde toegang? Maw kan er een pasword op gezet worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 22-03-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
Hi @dingo35 ,

Kan het zijn dat deze functionaliteit er weer uit is gehaald of doe ik iets verkeerd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Hermarcel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:39:
@dingo35 Is er een manier om de web interface van de SmartEVSE te beveiligen tegen ongeauthoriseerde toegang? Maw kan er een pasword op gezet worden?
Nee dat is momenteel niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
sanderb2001 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:32:
Hi @dingo35 ,

Kan het zijn dat deze functionaliteit er weer uit is gehaald of doe ik iets verkeerd:

Dat werkt allemaal nog steeds zo. Tenzij je "LCDlock" aangevinkt hebt op het web-scherm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superyupkent
Hermarcel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:39:
Je smartevse in een vlan zetten waar geen boefjes in zitten? 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:07
Robert-Jan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:23:
[...]Ik heb zojuist weer een Pull Request ingediend om het LCD-scherm toe te voegen aan de webinterface. Het scherm wordt nu live weergegeven via de webinterface en daarnaast zijn de knoppen volledig bedienbaar.

Erg handig als de SmartEVSE in een dichte kast zit.

Feedback is natuurlijk welkom!

[Afbeelding]
Wanneer kunnen we deze aanvulling verwachten in een nieuwe firmware? 8) _/-\o_ . Zou voor mij echt een mooie feature zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
martijn_van_eck schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Wanneer kunnen we deze aanvulling verwachten in een nieuwe firmware? 8) _/-\o_ . Zou voor mij echt een mooie feature zijn.
Ik heb deze versie gewoon in gebruik, en werkt prima. Mooi om dit scherm ook in de webinterface te hebben. Het tweede linkje is een link naar de firmware met dit erin.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:05

smm

Beste Tweakers,

Sinds september gebruik ik mijn zelfgebouwde laadpaal, ingebouwd in een New Motion Lolo-behuizing. De SmartEVSE V3 draait op firmware 3.73. Mijn auto, een Audi Q5 uit 2022, heeft tot voor kort probleemloos geladen.

De laatste tijd ondervind ik echter een probleem bij het starten van een laadsessie. Wanneer ik de laadsessie wil starten, brandt de LED groen, maar hoor ik geen vergrendeling en start de laadsessie niet (is ook logisch). Pas nadat ik de laadsessie stop en opnieuw start (meerdere keren), of de laadkabel eruit en erin steek, begint het laden alsnog.

Ik heb inmiddels enkele mogelijke oorzaken uitgesloten:

* Een andere laadkabel geprobeerd
* De SmartEVSE opnieuw opgestart
* Geen wijzigingen aan de configuratie gedaan

Heeft iemand een idee waar dit probleem aan zou kunnen liggen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjdiLbdEHl_oDAn-OjScRsypioo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bW0e0tYPZlYkNYNPCDil5BQl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@smm klinkt als een niet goed werkende vergrendeling (hardware).

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 25-03-2025 12:10 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 75 ... 88 Laatste