Mart33 schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:11:
Ik heb ook een Alfen laadpaal en hulp nodig.
Ik heb een ICU EVE met dubbele laad connector. Aan de onderkant zit een stikker met wat info:
- Productiedatum: 11-01-2016
- 4457 400V.50Hz.64A.3F+N+PE.2x32A.PMAT
- Rating: 400V 50Hz 64A 3F+N+PE
- Een 9 cijferig nummer 934457052 (dit is volgens mij het model nummer)
- Een 9 cijfer/teken nummer eindigend op R001
Hij is in 2016 geplaatst via Maxem/Cohere door de vorige bewoner (die helaas niet meer te benaderen is). Ik heb ook een aluminium kastje in de meterkast hangen van Maxem maar howel die allemaal nog mooie lichtjes geeft is hij niet te benaderen met een IP adres (ik kan zien dat de maxem geen IP adres heeft op de (Unifi Dream router) routerpoort. Hij is aangesloten aan de ICU eve d.m.v. een ethernet kabel en met de andere LAN poort aan mijn router. Tevens zijn er 2 productiemeters in de beterkast via een RS485 connectie aangesloten op de Maxem: Eentje die zonnepanalen meet en eentje die het totaal verbruik meet.
Nu heb ik Maxem een paar jaar geleden gebeld en die gaven aan dat ik een nieuw kastje moest bestellen a 500EUR en ook nog een abonnement moest nemen op hun load balancing dienst. Bizar, want het systeem is aangeschaft zonder dat er een abonnement nodig was. Ze hebben later dat abbo geintroduceerd.
Het is mij inmiddels duidelijk dat tegenwoordig men voor de loadbalancing werkt met de P1 poort en dat de laadpaal zelf load balanced. Ik begrijp ook dat je iets als EVCC software zou kunnen gebruiken om een soort Maxem functionaliteit zelf te maken.
Wat ik dan volgens mij nodig heb is toegnag tot de ICU laadpaal. Als ik de laadpaal direct in mijn router stop dan zie ik dat de laadpaal netjes een IP adres heeft gekregen. Ik kan hem ook ping-en. Veel verder kom ik echter niet. DIt zijn mijn verdere bevindingen:
1. Eerst probeerde ik met de MyEve app en de ACE service installer de laadpaal te bereiken. Dit werkt echter niet. Na lang zoeken las ik op de Alfen site dat ACE service installer (en dus ook MyEve denk ik) alleen werkt met NG series laadpalen die geproduceerd zijn na midden 2017.
2. Ik dacht: Laat ik eens kijken met modpoll (
https://www.modbusdriver.com/modpoll.html) software of ik een modus connectie kan krijgen. Mijn aanname is dat de maxem ook modbus signalen over TCP/IP ontvangt en stuurt naar de laadpaal. Helaas krijg ik "Can't reach server/slave! Check TCP/IP and firewall settings." melding terug van deze software.
Vragen:
1. Kan iemand mij vertellen wat ik met mijn 3 fasen x 25A nu precies mee kan laden (max) en wat er met gebruik gebeurt als ik er 2 auto's mee ga laden zonder loadbalacen?
2. Hoe kan ik mijn ICU EVE ui 2016 benaderen / aansturen (met IP)? Heb ik daar ook wachtwoorden voor nodig? Iig kan het met de Maxem dus dan moet het toch ook via andere software over IP kunnen? Gebruikt de Maxem wellicht toch geen MODBUS?
3. Kan ik met andere software dan ACE service installer wellicht software upgrades doen?
4. Werkt dit oudere model laadpaal ook met wachtwoorden e.d.?
Alvast dank voor de hulp