Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
basfromasd schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:54:
[...]

@manusjevanalles , goede info! Als dat de versie is met CT clamps, welke clamps heb je hiervoor gebruikt?
Volgens mij is dit de versie zonder CT-clamps. Ik heb iig die zonder clamps.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 18:16
Beekforel schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Ik heb hier twee gekocht. Zijn nieuw uit 2024.

De Amazon v2 is ook geen v2 begreep ik volgens mij uit dit topic.

Ik ben een beetje lost in wat connectors een aansluitingen.

1. Ik dacht dat de twee witte connectors op de SmartEVSE van het type JST waren maar dat past niet. Het is PH2.0 klopt dat?
2. Via de 12 pin connector is er geen B voor de RGB led beschikbaar?
3. Is er een kant een klaar kabeltje tussen de SmartEVSE en de RCM14-03 te krijgen ergens? Ik heb een weliswaar een RCM14-01 maar aansluitingen zijn gelijk. de 01 is alleen voor DC zie ik, dus dat gaat niet werken. Lekker wel, zo zit het in zo'n NewMotion laadpaal. :X
4. Is er 3.3V beschikbaar uit de SmartEVSE tbv de "Tesla button" ?
Als antwoord op vraag 1. Ik heb een PH2.0 kabeltje gekocht via Ali. Daarmee kan je alle 3 de kleuren aansturen. De connector op de printplaat en open einde aan de andere kant op klemmen afgemonteerd. Op andere zijde van de klemmen de 3-kleuren LED aangesloten met common Anode.

- 1x Drie Kleuren Metalen Led 22mm Signaal Lamp Pilot Met Draad 12Vdc Common Anode (Aliexpress) 4Euro
- 1 PH2.0MM, Length 30CM, 6P verbindingskabel met connector, pitch 2mm (Aliexpress) 0,40 Euro

Antwoord op vraag 2, klopt, alleen R en G via de 12polige schroefconnector. B ontbreekt.

[ Voor 3% gewijzigd door benthouse op 16-02-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
LutraVulgaris schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:20:
vraagje met betrekking tot de smart EVSE laadpalen. ik heb er reeds 4 jaar een zelfbouw laadpaal in gebruik, naar alle tevredenheid. Deze is gesitueerd in mijn meterkast maar nu wil ik de laadpaal verplaatsen, wellicht in een EVHUB behuizing, buiten.

de sensorbox v2 blijft in de meterkast, de rest vertrekt naar buiten, kan ik de 12v datakabel van de sensorbox met een 10 meter werkend krijgen?
Ja hoor, dat is modbus en dat gaat tot ongeveer 100 meter. Als je een goede netwerkkabel met massieve kern gebruikt gaat dat prima werken.
in de EVHUB zit een LED statuslamp. Nu wil ik eens kijken of ik dit werkend kan krijgen met de Smart EVSE. er zit een 12v rgb aansluiting op (welliswaar met switch) hoe kan ik dit aansluiten zonder de switch.
dus: kan de Smart EVSE een RGB signaal afgeven zonder dat er een switch op aan is gesloten? zodoende kan ik op zoek gaan naar een vervangende LED RGB lamp om in de behuizing te plaatsen.
Ja dat kan, de switch gebruikt een aparte pin, dus dat kan los van elkaar werken. De standaard terminal heeft echter alleen Rood en Groen, geen Blauw. Als je die kleur ook wilt moet je even het juiste stekkertje bestellen voor aansluiting op de P2 poort. Zie ook de post hierboven. :)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol_b
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-05 20:00
Wat ik hier niet meteen kan vinden (sorry dat ik even tussen de kabeltjes door kom binnenvallen), dat is hoe ik de laadstroom kan aanpassen aan de opbrengst.

Als je, zoals in mijn geval zoveel mogelijk onafhankelijk wil zijn van het net (omdat het net niet erg stabiel is), dan zit je met 2 problemen:
1) De wisselende opbrengst van de zonnepanelen.
2) Het huishoudelijk verbruik.

In het 2de geval is dat geen probleem. Hier werd al beschreven dat je de laadstroom kan aanpassen aan het verbruik, in de veronderstelling dat je weet wat er beschikbaar is.

Maar in het eerste geval is dat wat anders, want dan moet je bijkomend de beschikbare laadstroom ook meerekenen.
Hoe kan je dit doen, in eerste instantie zonder rekening te houden met opslag van batterijen) ?
Dat is geen koppeling met een meter, wel met de omvormer, maar kan daaruit de beschikbare opbrengst gehaald worden ? En dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 08:41

Smz

Het is belangrijk om te begrijpen dat bij het aansturen van je EVSE (laadpaal) niet zozeer de totale opbrengst van je zonnepanelen doorslaggevend is, maar het saldo tussen je huisverbruik en de productie van je zonnepanelen. Dit saldo bepaalt hoeveel stroom beschikbaar is om je elektrische auto slim te laden.

PVOutput: Almere 16800WP 22 Oost-West 18 zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
Robert-Jan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:23:
[...]Ik heb zojuist weer een Pull Request ingediend om het LCD-scherm toe te voegen aan de webinterface. Het scherm wordt nu live weergegeven via de webinterface en daarnaast zijn de knoppen volledig bedienbaar.

Erg handig als de SmartEVSE in een dichte kast zit.

Feedback is natuurlijk welkom!

[Afbeelding]
Net dankbaar gebruikt van deze functie. De laadpaal hier op kantoor zit op 25 meter afstand, en de behuizing is ruk om los te halen. Ik had het vermogen niet goed ingesteld, waardoor ik maximaal met 10A kon laden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55

decramy

root@birdie:~#

Smz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:13:
Het is belangrijk om te begrijpen dat bij het aansturen van je EVSE (laadpaal) niet zozeer de totale opbrengst van je zonnepanelen doorslaggevend is, maar het saldo tussen je huisverbruik en de productie van je zonnepanelen. Dit saldo bepaalt hoeveel stroom beschikbaar is om je elektrische auto slim te laden.
Ja, ofwel de hoofdaansluiting op 0 houden. Dan is het laadvermogen gelijk aan opbrengst minus eigen verbruik, ofwel wat je anders zou terug leveren.

Dit gedrag is eenvoudig te gebruiken met de SOLAR modus

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Ik ga hier de vraag maar eens stellen. Misschien dat jullie kunnen helpen.

Ik wil mijn Newmotion paal kunnen schakelen van 3- naar 1-fase. Inmiddels ben ik erachter dat de paal prima functioneert als ik fasedraden 2 en 3 van de laadkabel naar de auto loskoppel. Dus dacht ik misschien kan ik er een extra 2-polige magneetschakelaar inzetten, icm een zigbee schakelaar voor de stuurstroom.

Maar waar ik tegenaan loop:
- moet het perse 40A zijn? Ik kan max. 11kw laden (3*16A). Waarom is de ingebouwde relais zo zwaar uitgevoerd?
- is er ruimte onder de ronde opening bovenin voor een kleine rail met deze 2 componenten?
- is er iets anders te verzinnen? Misschien de huidige ABB40-40N vervangen door 1+2 magneetschakelaars?

Ik moet voorzichtig te werk gaan want de paal rapporteert zijn status aan Shell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDEGlCiStnJmxiAYGi8CdrGTBC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOGNbKI5W7y947CwY6I9iw4U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 16:35
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:11:
Ik ga hier de vraag maar eens stellen. Misschien dat jullie kunnen helpen.

Ik wil mijn Newmotion paal kunnen schakelen van 3- naar 1-fase. Inmiddels ben ik erachter dat de paal prima functioneert als ik fasedraden 2 en 3 van de laadkabel naar de auto loskoppel. Dus dacht ik misschien kan ik er een extra 2-polige magneetschakelaar inzetten, icm een zigbee schakelaar voor de stuurstroom.

Maar waar ik tegenaan loop:
- moet het perse 40A zijn? Ik kan max. 11kw laden (3*16A). Waarom is de ingebouwde relais zo zwaar uitgevoerd?
- is er ruimte onder de ronde opening bovenin voor een kleine rail met deze 2 componenten?
- is er iets anders te verzinnen? Misschien de huidige ABB40-40N vervangen door 1+2 magneetschakelaars?

Ik moet voorzichtig te werk gaan want de paal rapporteert zijn status aan Shell.

[Afbeelding]
Het makkelijkst is een schakelaar of relais in de meterkast en die dan aansturen met je favo domotica tool. Ik zou in de paal zelf niet gaan klooien, er is boven wel ruimte maar je moet dan allemaal extra dikke kabels gaan trekken langs de controller. 40A is omdat de paal ws 22kW aankan dus 3 * 32 ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
mukky schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Het makkelijkst is een schakelaar of relais in de meterkast en die dan aansturen met je favo domotica tool. Ik zou in de paal zelf niet gaan klooien, er is boven wel ruimte maar je moet dan allemaal extra dikke kabels gaan trekken langs de controller. 40A is omdat de paal ws 22kW aankan dus 3 * 32 ampere.
Helaas, dat heb ik geprobeerd. Paal gaat allerlei vreemde dingen doen, amperage fluctueert, op 5A stopt ie met laden. Op laadkabel gewoon stabiel.

Als ik max 11kW laad, dan moet ik toch wegkomen met 16A of 25A magneetschakelaars? Die zijn iig al een stukje kleiner.

[ Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-02-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
Ik weet niet hoe geavanceerd je eea wil doen, maar je kan ook een 1fase laadkabel erbij kopen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Helaas, dat heb ik geprobeerd. Paal gaat allerlei vreemde dingen doen, amperage fluctueert, op 5A stopt ie met laden. Op laadkabel gewoon stabiel.

Als ik max 11kW laad, dan moet ik toch wegkomen met 16A of 25A magneetschakelaars? Die zijn iig al een stukje kleiner.
Ja hoor kan gewoon. Ze zijn niet duur en als je het al getest hebt kun je het netjes proberen te maken. Interessant dat de paal dus wel gevoelig is voor se ingangsspanning maar de uitgangsspanning niet in de gaten zou houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
mukky schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:37:
[...]

Ja hoor kan gewoon. Ze zijn niet duur en als je het al getest hebt kun je het netjes proberen te maken. Interessant dat de paal dus wel gevoelig is voor se ingangsspanning maar de uitgangsspanning niet in de gaten zou houden?
Schijnbaar. Ik twijfel nog of ik de 40A ESB40-40N-06 zal vervangen voor 2x 20A ESB20-20N-06. Dan kan ik de huidige din rail gebruiken. Maar dan is het hulpcontact links nog maar op 1 magneetschakelaar aangesloten. Kan en heeft het zin om er nog een hulpcontact bij te zetten, en de kabels richting moederbord af te splitsen? Ik denk dat de functie van het hulpcontact is om te checken of het relais is blijven plakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
Beekforel schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Ik zat al steeds te dubben om toch een kabel te kopen, hoewel ik met socket wel veel cleaner vind staan. Maar de reacties in dit topic over een fijne vaste kabel hebben mij overtuigd. En ik vind de Tesla kast ook wel wat mooier ogen dan de NewMotion die ik al heb.

Alleen nu weer nieuwe twijfels, ik heb eigenlijk maar 2,5 meter kabel nodig... 5 meter opgerold hangen is misschien niet het meest verstandig?
Hier de SmartEVSE DIY in een Tesla behuizing met 7.5m vaste kabel.

Ik gebruik voor 99% hooguit 2-3 meter, maar voor die 1% dat de auto andersom geparkeerd staat is die 7.5m wel erg fijn :).

Kabel gewoon ruim opgerold, gaat al 2 jaar prima zo.

Zou geen losse kabel willen, vanaf begin vaste gekozen en geen moment spijt van :9.
m.eddy schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:52:
[...]
Goeie tip! Die 630 is smartEVSE v3 compatibel?
Ja, werkt prima hier.
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:44:
[...]

Schijnbaar. Ik twijfel nog of ik de 40A ESB40-40N-06 zal vervangen voor 2x 20A ESB20-20N-06. Dan kan ik de huidige din rail gebruiken. Maar dan is het hulpcontact links nog maar op 1 magneetschakelaar aangesloten. Kan en heeft het zin om er nog een hulpcontact bij te zetten, en de kabels richting moederbord af te splitsen? Ik denk dat de functie van het hulpcontact is om te checken of het relais is blijven plakken?
Ik zou het de huidige relais laten staan en achter fase 2-3 een relais plaatsen.

Ziet er wel allemaal wat krapjes uit, boven lijkt er nog wel plek te zijn :P.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:27
Vandaag de Silent contactor van Hager ESC440S geinstalleerd met direct paralllel een snubber.

https://elektradirect.nl/...kelaar-esc440s-geruisarm/

https://www.otronic.nl/nl...2gxzpTEAQYASABEgJpvfD_BwE

Werkt als een zonnetje ! Heerlijk stil in vergelijk met de ISKRA lawaaibak.

Nadeel is wel dat de Hager iets breder is van een 3 fase ISKRA dus de 1 fase ISKRA die ik had voor de solar modus heb ik opgegeven ivm beperkte ruimte in het kastje.

[ Voor 15% gewijzigd door rvdgaag op 18-02-2025 15:20 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 07:20
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Schemaatje:
https://github.com/SmartE...on.md#second-contactor-c2

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
"This way the (dangerous) situation is avoided that some Phases are switched ON, and Neutral is switched OFF."

Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarabeus
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-08 19:54
rvdgaag schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:56:
Vandaag de Silent contactor van Hager ESC440S geinstalleerd met direct paralllel een snubber.

https://elektradirect.nl/...kelaar-esc440s-geruisarm/

https://www.otronic.nl/nl...2gxzpTEAQYASABEgJpvfD_BwE

Werkt als een zonnetje ! Heerlijk stil in vergelijk met de ISKRA lawaaibak.

Nadeel is wel dat de Hager iets breder is van een 3 fase ISKRA dus de 1 fase ISKRA die ik had voor de solar modus heb ik opgegeven ivm beperkte ruimte in het kastje.
nice , heb je ook plaatje/beschrijving/schema van hoe je de snubber aangesloten hebt? Voor dit bedrag wil ik wel eens kijken of ik mijn ABB ga afstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:46
Heb de SDM72D-M binnen. Wat me direct opviel is de aparte doorvoer voor de modbus aansluiting. Blijkbaar moet je het zomaar tussen de behuizing en de bovenste klep doorvoeren.

Hier zie je het van boven en dus niet zo goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pe_Qex3w9QzU7tpR87dtCOS1qNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jCi60CjdIJpxDqtImwbYgIQ7.jpg?f=user_large Sorry voor de schaamteloze link naar foto van eerdere post. ;)

Net alsof ze eerst de versie zonder Modbus hebben ontwikkeld. Ach de utp draadjes kunnen er prima doorheen.

[ Voor 5% gewijzigd door m.eddy op 18-02-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
m.eddy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:22:
Heb de SDM72D-M binnen. Wat me direct opviel is de aparte doorvoer voor de modbus aansluiting. Blijkbaar moet je het zomaar tussen de behuizing en de bovenste klep doorvoeren.

Hier zie je het van boven en dus niet zo goed:
[Afbeelding] Sorry voor de schaamteloze link naar foto van eerdere post. ;)

Net alsof ze eerst de versie zonder Modbus hebben ontwikkeld. Ach de utp draadjes kunnen er prima doorheen.
Ik heb het klepje nog open staan, zie je toch niet met de kast dicht... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benthouse
Blackraven schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:36:
[...]

Ik heb het klepje nog open staan, zie je toch niet met de kast dicht... O-)
Wel uitkijken met die Modbus bedrading. Werkte niet direct hier, was wat aan het klooien en de bedrading voor Modbus kwam tegen de (grote) schroefaansluiting van de Eastron kWh meter aan. Resultaat was een defecte Smart EVSE en defecte sensorbox…… was even 200 euries kwijt voor nieuw…..

Werken onder spanning mag niet zo leer ik het iedereen en dan zelf die fout maken 😢

[ Voor 8% gewijzigd door benthouse op 18-02-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bij mijn SDM630 zit (tegenwoordig?) er een plastic afdekplaatje bij dat je op de schroeven waarmee je de 230V aansluit duwt. Pas daarna kun/moet je - veilig - de modbus aansluiten.

Uiteraard spanningsloos werken.
Heb ik ook ooit na een pijnlijk leermomentje geleerd: Normaal doe ik alles spanningsloos, maar ik had een SDM630 zonder zo'n afdekplaatje en dacht "even" de modbus aan te sluiten. Je tikt zo tegen die 230V-schroeven aan en toen was het poef: 1 raspberry pi, allebei mijn pv-omvormers en 3 kwh-meters dood :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
ocaj schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:26:
Bij mijn SDM630 zit (tegenwoordig?) er een plastic afdekplaatje bij dat je op de schroeven waarmee je de 230V aansluit duwt. Pas daarna kun/moet je - veilig - de modbus aansluiten.
Bij de (wel/niet ;) ) V2 op Amazon die ik al vaker heb besteld zit ook altijd zo’n klepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
mukky schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:36:
[...]

Bij de (wel/niet ;) ) V2 op Amazon die ik al vaker heb besteld zit ook altijd zo’n klepje.
In mijn geval was het dus niet-V2...
Toen maar een 630 besteld en de 72 voor de warmtepomp gebruikt, beide hadden overigens wel een afdekplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Blackraven schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:31:
[...]

In mijn geval was het dus niet-V2...
Toen maar een 630 besteld en de 72 voor de warmtepomp gebruikt, beide hadden overigens wel een afdekplaatje.
Welke data mis je met de niet v2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Ja bedankt voor de tips mbt het aansluiten van de SDM72. Ik zie nu dat er idd een afdekplaatje op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 06:24
Beekforel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:58:
[...]

Welke data mis je met de niet v2?
Uit mijn hoofd, dus ik kan het mis hebben: de niet v2 geeft alleen stromen, de v2 ook spanning, frequentie, vermogen, energie.

Dat zou de niet v2 nog steeds geschikt maken als MainsMeter, ware het niet dat de queries naar de andere variabelen (soms?/altijd?) tot vreemde responses leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
dingo35 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Uit mijn hoofd, dus ik kan het mis hebben: de niet v2 geeft alleen stromen, de v2 ook spanning, frequentie, vermogen, energie.

Dat zou de niet v2 nog steeds geschikt maken als MainsMeter, ware het niet dat de queries naar de andere variabelen (soms?/altijd?) tot vreemde responses leiden.
Maar ook als EV Meter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dingo35 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Hmm ok, in dit topic volgens mij meerdere setups met de non-V2 gezien.

Ik heb er 2 gekocht, 1 voor mainsmet en 1 voor ev. Obv deze pagina leek dit mij wel te voldoen:
  • Import / Export & Total Active energy (kWh)
  • Power per phase and total (W)
  • Current per phase (A)
  • Volts per phase (V)
Maar dit is misschien wel de v2 ? "SDM72D-M-2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Beekforel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Ik heb er 2 gekocht, 1 voor mainsmet en 1 voor ev. Obv deze pagina leek dit mij wel te voldoen:
  • Current per phase (A)
  • Volts per phase (V)
Dat is de v2 idd, v1 ga je ook niet meer vinden. Volgens mij staat dat alleen bij de SDM630 er ook expliciet op.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Beekforel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:53:
[...]

• Current per phase (A)
  • Volts per phase (V)
Het is een beetje jammer dat Eastron verschillende versies onder een type lijkt te hebben. Ik heb de 1.3 van marktplaats gehaald maar de typenummers SDM72D-M en 0120/SGS0213 komen gewoon overeen met die url.
Er staat op de zijkant wel een heel verhaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ-0c0ab5VL2eoj7HYJGLH5-uxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WygX8SbaRPOX0bcW1roBegGg.jpg?f=fotoalbum_large
Sorry voor de 90 graden. Pas op met je nek >:)

SW:1.3 lijkt op software te wijzen en wellicht te upgraden?
3K7 komt overeen met die url weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

m.eddy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Het is een beetje jammer dat Eastron verschillende versies onder een type lijkt te hebben. Ik heb de 1.3 van marktplaats gehaald maar de typenummers SDM72D-M en 0120/SGS0213 komen gewoon overeen met die url.
Er staat op de zijkant wel een heel verhaal:
[Afbeelding]
Sorry voor de 90 graden. Pas op met je nek >:)

SW:1.3 lijkt op software te wijzen en wellicht te upgraden?
3K7 komt overeen met die url weer.
Zelfde verkoper zeker. :+

Lijkt er dus op dat dit de v2 is, dus zal wel loslopen dan. Ik heb helaas nog niet de tijd en energie gevonden om m'n oprit open te gooien en om de bekabeling in te graven dus voorlopig nog geen resultaten vanuit mij.

• dingo35
V2 staat duidelijk op de voorkant. Op de marktplaats-foto staat duidelijk géén v2....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Het is een beetje apart hoe Eastron de versies nummert. Op eastron.nl is nergens een SDM72D-M-2 te vinden. Maar op eastroneurope.com wel. Het plaatje daarbij (hierondeer) toont echter ook geen V2 op het apparaat, en als ik op de europese typegoedkeuring zoek 0120/SGS0213 staat er op het certificaat weer hardware v1.1. Ik kan ook echt nergens via google een afbeelding vinden van een 72 met v2 erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPMS5M_sBeTcwJAHSZk0eyt0Pho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2piL0k2a08klOm6bjQBJipdE.png?f=user_large

Ik heb hier beide in de kast, de SDM72M(ID) is me wel verkocht als een V2 volgens de factuur, maar het staat er niet op. Bij de SDM630 staat het er wel op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd1kpFTLqCMzzKabpMV0iEhaSOI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lEdW17Ohymun7gMemFcDECAB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7QYWF5IRq9VCSqN3dO2Rr5-TYA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BCxpEHfJo2aPeTU80PamsMqM.png?f=user_large

Hoe dan ook, beide doen het (inmiddels) prima icm de SmartEVSE.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
RonJ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:59:
Het is een beetje apart hoe Eastron de versies nummert. Op eastron.nl is nergens een SDM72D-M-2 te vinden. Maar op eastroneurope.com wel. Het plaatje daarbij (hierondeer) toont echter ook geen V2 op het apparaat, en als ik op de europese typegoedkeuring zoek 0120/SGS0213 staat er op het certificaat weer hardware v1.1. Ik kan ook echt nergens via google een afbeelding vinden van een 72 met v2 erop.

[Afbeelding]

Ik heb hier beide in de kast, de SDM72M(ID) is me wel verkocht als een V2 volgens de factuur, maar het staat er niet op. Bij de SDM630 staat het er wel op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe dan ook, beide doen het (inmiddels) prima icm de SmartEVSE.
Idem voor de Eastron SDM630 v3. Overal (inclusief de site van Eastron) is alleen de V2 te vinden, maar Amazon en Marktplaats verkopen ook de V3.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Dit wordt een Eastron showcase topic!

Mijn SDM72 werd dus als 1.3 verkocht op marktplaats.
Doos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4o4BJWkOfHGgJiAocO5fEJmx_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFuD3fkPcHi3GYFbxky1N738.jpg?f=fotoalbum_large

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvibOSYTX3kRXpyRRWrg_Nd4dJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5YhD8whhMBQJZfWUuZ7ngk3.jpg?f=fotoalbum_large

Zijkant een paar posts hierboven:
https://gathering.tweaker...message/81693966#81693966

Dit lijkt mij dus een echte 1.3, aan de zijkant te zien dan.

@dingo35 Moeten @Beekforel en ik onze 1.3's weer op marktplaats zetten of kunnen we hier een test mee draaien?

• RonJ
m.eddy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:40:
Dit wordt een Eastron showcase topic!

Mijn SDM72 werd dus als 1.3 verkocht op marktplaats.
Doos:
[Afbeelding]

Voorkant:
[Afbeelding]

Zijkant een paar posts hierboven:
https://gathering.tweaker...message/81693966#81693966

Dit lijkt mij dus een echte 1.3, aan de zijkant te zien dan.

@dingo35 Moeten @Beekforel en ik onze 1.3's weer op marktplaats zetten of kunnen we hier een test mee draaien?
1.3 (op de zijkant) is de software versie, dat is weer wat anders dan de hardware versie.

Deze heb ik ook en doet het echt prima met de SmartEVSE, dus ga vooral testen.

All-electric.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Die van @RonJ lijkt meer op deze en die van ons lijkt meer op deze.

De laatste staat op hun site ook specifiek onder EV Charger Metering solutions.

https://www.eastrongroup....ase-mid-energy-meter.html
https://www.eastrongroup....unction-energy-meter.html
https://www.eastrongroup....ion-ev-charger-meter.html

Ze doen wel goed hun best om het zo onduidelijk mogelijk te maken zeg. :D

• Ruupje
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heeft er iemand al ervaring met deze lader van een Nederlandse firma genaamd Edgetech? Lijkt ook SmartEVSE te heten. Ik heb hier even gezocht, maar kon niks vinden.

Ben zelf al een tijdje op zoek naar een laadpaal die ik zoveel mogelijk zelf kan beheren en deze leek me voor mijn situatie iets handiger dan een SmartEVSE van Stegen omdat:
  • Heeft conformiteitsdocumenten. Ik woon in Belgë en moet de lader dus laten keuren. Lijkt me wel fijn als hiernaar gevraagd wordt.
  • Kant en klaar voor €194,53, geen aparte contactors of kWh meter nodig. Dus lijkt me in totaal iets goedkoper dan ééntje van Stegen.
  • Beetje eenvoudiger qua bekabeling.
Kan aangestuurd en uitgelezen worden via modbus, dus lijkt me ook niet moeilijk om te integreren in Home Assistant.

Nadeel is wel dat hij niet open-source is.

Dit is hun website.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruupje op 20-02-2025 12:09 ]

blinkycursor.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
ocaj schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:26:

Uiteraard spanningsloos werken.
Heb ik ook ooit na een pijnlijk leermomentje geleerd: Normaal doe ik alles spanningsloos, maar ik had een SDM630 zonder zo'n afdekplaatje en dacht "even" de modbus aan te sluiten. Je tikt zo tegen die 230V-schroeven aan en toen was het poef: 1 raspberry pi, allebei mijn pv-omvormers en 3 kwh-meters dood :-(
Ben blij dat ik niet de enige stommeling ben die dit overkomen is.... :-)

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21

bjp

Ruupje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:02:
Heeft er iemand al ervaring met deze lader van een Nederlandse firma genaamd Edgetech? Lijkt ook SmartEVSE te heten. Ik heb hier even gezocht, maar kon niks vinden.

Ben zelf al een tijdje op zoek naar een laadpaal die ik zoveel mogelijk zelf kan beheren en deze leek me voor mijn situatie iets handiger dan een SmartEVSE van Stegen omdat:
  • Heeft conformiteitsdocumenten. Ik woon in Belgë en moet de lader dus laten keuren. Lijkt me wel fijn als hiernaar gevraagd wordt.
  • Kant en klaar voor €194,53, geen aparte contactors of kWh meter nodig. Dus lijkt me in totaal iets goedkoper dan ééntje van Stegen.
Kan aangestuurd en uitgelezen worden via modbus, dus lijkt me ook niet moeilijk om te integreren in Home Assistant.

Dit is hun website.
ik kan me vergissen, maar lijkt niet 1-fase/3-fase switching te ondersteunen. Of kan je elke fase apart aan/uit zetten?

Lijkt wel interessant.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:07
Ruupje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:02:

Dit is hun website.
Ziet er op zich mooi uit.
Ik maak me wel wat zorgen het powerdeel van het circuit. Dat gaat met 4x 1 polig relais. Als 1 relais faalt, bijvoorbeeld het N relais, dan gaat er wel een en ander mis aan de auto kant.
Kortom… ik ben zelf wel blij dat de power relais met een smartevse van steegen separaat zijn en dat je daarvoor gerenommeerde spullen kan kiezen.

Ieder zijn eigen afwegingen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik ben opzoek naar een status led voor een zelfbouw evse.

Ik heb deze al gevonden: https://www.amazon.nl/12V...B+indi%2Caps%2C147&sr=8-3 maar die is helaas common cathode en de evse heeft common anode nodig.

Weet iemand iets vergelijkbaars?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• benthouse
Mike2k schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:59:
Ik ben opzoek naar een status led voor een zelfbouw evse.

Ik heb deze al gevonden: https://www.amazon.nl/12V...B+indi%2Caps%2C147&sr=8-3 maar die is helaas common cathode en de evse heeft common anode nodig.

Weet iemand iets vergelijkbaars?
ik heb zelf deze besteld; is alleen een verlichte ring in 3 kleuren is onafhankelijk van common Anode of common cathode. Ik gebruik de drukknop functie niet.

https://nl.aliexpress.com...878&gatewayAdapt=glo2nld[

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zQCqaP2rTp9yQU5ShS5C8zgNjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4m5Ti0UOfxfOqo9ZKfgAsRXk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door benthouse op 20-02-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 17-09 12:41
Even een vraag...

SItuatie: Kia e-Niro 3 fase EV uit 2021

Nu heb ik de SMARTEVSE van Stegen op SOLAR modus gezet. De relais gaat aan voor 2 sec maar schakelt dan ook weer uit na 3/4 sec. En zo herhaalt zich dit elke keer.

Kan het kloppen dat er eerst een minimale Ampere teruglevering nodig is? Op dit moment lever ik terug op:

L1 -1A
L2 -4 A
L3- -3A

[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 21-02-2025 12:02 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
Possible schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:00:
Even een vraag...

Nu heb ik de SMARTEVSE van Stegen op SOLAR modus gezet. De relais gaat aan voor 2 sec maar schakelt dan ook weer uit na 3/4 sec. En zo herhaalt zich dit elke keer.

Kan het kloppen dat er eerst een minimale Ampere teruglevering nodig is?
Opladen vereist 6A per fase minimaal. Als je het tweede relais hebt ingebouwd en op Auto hebt dan kun je in Solar mode dus vanaf ~1400W overschot gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
THM0 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Opladen vereist 6A per fase minimaal. Als je het tweede relais hebt ingebouwd en op Auto hebt dan kun je in Solar mode dus vanaf ~1400W overschot gaan laden.
Daar was ik al bang voor inderdaad. Thanks! Dan moet ik dus wachten dat ik meer ga terugleveren.

Maar in mijn geval heb ik een Oost/Zuid/West opstelling m.b.t panelen. Ik heb ook 3 losse omvormers. Hoe gaat dit straks in de praktijk dan in zijn werk? Na 13:00 uur in de zomer is het in principe klaar voor mijn Oost kant en lever ik dus niks meer terug.

Of gaat het om de totale - A die je aan het terugleveren bent?

[ Voor 30% gewijzigd door Possible op 21-02-2025 12:15 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
Possible schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Daar was ik al bang voor inderdaad. Thanks! Dan moet ik dus wachten dat ik meer ga terugleveren.

Maar in mijn geval heb ik een Oost/Zuid/West opstelling m.b.t panelen. Ik heb ook 3 losse omvormers. Hoe gaat dit straks in de praktijk dan in zijn werk? Na 13:00 uur in de zomer is het in principe klaar voor mijn Oost kant en lever ik dus niks meer terug.

Of gaat het om de totale - A die je aan het terugleveren bent?
Laadpaal maar op 1 fase aansluiten

En het is gek dat het zo snel gaat. Bij mij blijft de laadpaal nog 10 minuten laden voordat hij stopt

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 21-02-2025 12:30 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
BarryH schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:28:
[...]

En het is gek dat het zo snel gaat. Bij mij blijft de laadpaal nog 10 minuten laden voordat hij stopt
Kan het te maken hebben dat de auto minimale ampere wil per fase? En daarom als een soort beveiliging uitschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Possible schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:00:
Even een vraag...

Kan het kloppen dat er eerst een minimale Ampere teruglevering nodig is? Op dit moment lever ik terug op:

L1 -1A
L2 -4 A
L3- -3A

Ik heb het zelf niet, maar afgaande wat ik het afgelopen jaar zo heb opgepikt…

Je moet wel zorgen dat L2 en L3 met het 2de relais worden onderbroken. Dat is nog best even puzzelen. Er staat geen L123 op de draadjes. Maar je moet er dus voor zorgen dat “datgene dat de energiemeter cq CT klemmen als L1 bestempelen” ook daadwerkelijk voor het laden wordt gebruikt.
Aangezien het aan/uit schakelen zo snel gaat kan ik me zomaar voorstellen dat het verkeerd zit. Zodra je dan gaat laden krijgt de smartevse verkeerde informatie en houdt er weer mee op.

En er zijn wat instellingen vanaf welke stroom hij op Solar gaat en een hysterese zodat hij niet bij heteerste wolkje ophoudt. Ook laatste firmware gebruiken, check de release notes.
Voor zover begrepen hebt telt hij alle fases samen (dat is nu juist de lol van dat extra relais) dus je hebt -8 totaal, dat moet genoeg zijn.

Foutje. Text klopt geloof ik wel maar hij heeft een 1 fase systeem. Geen 2de relais.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 21-02-2025 13:10 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Stefannn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Ik heb het zelf niet, maar afgaande wat ik het afgelopen jaar zo heb opgepikt…

Je moet wel zorgen dat L2 en L3 met het 2de relais worden onderbroken. Dat is nog best even puzzelen. Er staat geen L123 op de draadjes. Maar je moet er dus voor zorgen dat “datgene dat de energiemeter cq CT klemmen als L1 bestempelen” ook daadwerkelijk voor het laden wordt gebruikt.
Aangezien het aan/uit schakelen zo snel gaat kan ik me zomaar voorstellen dat het verkeerd zit. Zodra je dan gaat laden krijgt de smartevse verkeerde informatie en houdt er weer mee op.

En er zijn wat instellingen vanaf welke stroom hij op Solar gaat en een hysterese zodat hij niet bij heteerste wolkje ophoudt. Ook laatste firmware gebruiken, check de release notes.
Voor zover begrepen hebt telt hij alle fases samen (dat is nu juist de lol van dat extra relais) dus je hebt -8 totaal, dat moet genoeg zijn.
Is het mogelijk om SmartEVSE naar ''Totaal'' te laten kijken? (Op dit moment namelijk -11A)

Dan zou het probleem ook opgelost zijn denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9riNiExMM4lrdf69POMMWdZqRuU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mqcJNi0aEqD14aXXmNMfALcP.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 21-02-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Possible schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:44:
[...]

Is het mogelijk om SmartEVSE naar ''Totaal'' te laten kijken? (Op dit moment namelijk -11A)

Dan zou het probleem ook opgelost zijn denk ik.

[Afbeelding]
Dat doet hij volgens mij dus ook.
Je moet wel echt zorgen dat L1 niet met het tweede relais geschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Stefannn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Dat doet hij volgens mij dus ook.
Je moet wel echt zorgen dat L1 niet met het tweede relais geschakeld wordt.
Ik heb nu maar 1 relais geïnstalleerd namelijk. Maar omdat ik een 3 fase auto heb, dan moet ik dus minimaal 18A gaan terugleveren voor het goed gaat werken?

Of is het minimaal -6A op totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21

bjp

totaal is wat telt.

Je kan op sommige fases afnemen en andere injecteren, het is (nog altijd) het totaal dat telt., zover ik weet.

Alvast in België.

[ Voor 13% gewijzigd door bjp op 21-02-2025 13:01 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Possible schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Ik heb nu maar 1 relais geïnstalleerd namelijk. Maar omdat ik een 3 fase auto heb, dan moet ik dus minimaal 18A gaan terugleveren voor het goed gaat werken?

A foutje… ik had in je eerste post 2 sec in de gauwigheid als 2de relais gelezen.
Dan kloppen mijn reacties heel erg niet.
Excuus.

Zou nog steeds wel “totaal” moeten zijn, er zitten wat instellingen van begin en eind die je goed moet hebben staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:27
Possible schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:54:
[...]

nee dan moet je minimaal 18A hebben ja. Je kunt ook nog instellen dat je een bepaalde hoeveelheid import toelaat.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
BarryH schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Dat is instelbaar en idd wel aan te bevelen. Anders ga je bij bijv. bewolkt weer wel heel vaak schakelen. Bij kleinere installaties kan het toestaan van een beetje import ook helpen om toch zoveel mogelijk uit je eigen opwek te laden.

Uit de docs:
The following options are only shown when MODE is set to <Solar> and
PWR SHARE set to <Disabled> or <Master>:
START set the current on which the EV should start Solar charging:
-0 -48A (sum of all phases)

STOP Stop charging when there is not enough solar power available:
Disabled - 60 minutes (Disabled = never stop charging)

IMPORT Allow additional grid power when solar charging: 0-20A (sum of all phases)
This option can be used when you do not have enough solar power
installed, but still want to use as much of it to charge your EV.
As the MIN charge current is usually 6A per phase, you will need
6A x 3 x 230V = ~4140W of power to keep charging at 3 phases.
Use this option to allow some power taken from the grid.

NOTE: Note that START and IMPORT are summed over all phases, and MIN is per phase!
Another option is to use a second contactor, and only charge at one
phase when solar charging. See next menu option.

En je wil absoluut een 2e relais als je wil solarladen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
adjego schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:09:
[...]

nee dan moet je minimaal 18A hebben ja. Je kunt ook nog instellen dat je een bepaalde hoeveelheid import toelaat.
Fout

[ Voor 60% gewijzigd door Stefannn op 21-02-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Stefannn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:21:
[...]

@Possible
Even bijkomend van mijn eerdere vergissing…..

Maar ik denk dat je dan kan aangeven dat je een C2 (2de relais) hebt, zelfs als je die niet hebt.
Want als hij het C2 relais schakelt tijdens de Solar mode dan gaat hij ervan uit dat je op 1 fase laadt.
Ik vraag me wel een beetje af of het dan bij gewoon gebruik nog goed gaat want als hij C2 niet schakelt zet hij op alle fases spanning.
Mmhhh… aangezien hij in dat geval toch “per fase” de maxmains bewaakt moet dat ook goed gaan.

Kortom… C2 activeren zonder een 2de relais te monteren zou het wel eens kunnen oplossen.

Ik zou de paal in dat geval wel echt 1 fase maken. Mocht er ooit een 3fase auto op laden zonder C2 relais klopt er dan namelijk niks meer van.
Huh? Hij heeft op 3 fases opwek en een 3-fase auto. Wat gaat dit dan precies doen?

Hij moet gewoon een C2 relais bijplaatsen of meer opwekken/meer import toestaan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Hij kan de paal ook gewoon enkelfasig maken (en C2 op "always off") en dan gewoon beginnen laden vanaf 6A teruglevering.
Ofwel import hoger zetten.
Ofwel een tweede relais plaatsen.

Wat stefannn zegt klopt volgens mij helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
RonJ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Huh? Hij heeft op 3 fases opwek en een 3-fase auto. Wat gaat dit dan precies doen?

Hij moet gewoon een C2 relais bijplaatsen of meer opwekken/meer import toestaan.
Driehoek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:29:

Wat stefannn zegt klopt volgens mij helemaal niet.
Ouch…
Jullie hebben gelijk
Complete dwaling
Ik heb het weggehaald

[ Voor 27% gewijzigd door Stefannn op 21-02-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik probeer de stroomspoelen in mijn meterkast te plaatsen. En het valt mij op dat ik af en toe een bromgeluid hoor.
Maken de stroomspoelen geluid als ze nog niet aangesloten zijn op de smartbox of heb ik ergens een ader die niet goed contact maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Crxtreem schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:15:
Ik probeer de stroomspoelen in mijn meterkast te plaatsen. En het valt mij op dat ik af en toe een bromgeluid hoor.
Maken de stroomspoelen geluid als ze nog niet aangesloten zijn op de smartbox of heb ik ergens een ader die niet goed contact maakt?
Klinkt als een loszittende draad of defecte automaat.
Wordt er iets warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
mjvdzwet schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Klinkt als een loszittende draad of defecte automaat.
Wordt er iets warm?
Denk toch de stroomtransformatoren.
Heb nu de smartbox aan de spoelen gehangen en het brommen is weg.

Ik hou het in ieder geval in de gaten maar lijkt vooralsnog het magnetisch veld van de spoelen te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Crxtreem schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:36:
[...]

Ik hou het in ieder geval in de gaten maar lijkt vooralsnog het magnetisch veld van de spoelen te zijn.
Zaten de draden al door de spoelen?
Zo ja... dan zijn het de spoelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:28
Crxtreem schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:36:
[...]

Als je stroomspoelen niet gebruikt dien je ze kort te sluiten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benthouse
martijn_van_eck schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:31:
[...]

Als je stroomspoelen niet gebruikt dien je ze kort te sluiten
Klopt, ik heb zelf veel schakelpanelen gebouwd voor de industrie en in de paneeldeuren zaten toen regelmatig gewone Ampere meters. Die werden ook aangesloten op een stroomtransformator die kortgesloten moest zijn zolang niet in gebruik. Dit om schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Nadat ik de stroomspoelen in de smartbox had geprikt is alles stil.

Alles is nu geïnstalleerd en ik krijg waardes binnen op de Smart EVSE. Enigste wat ik moest doen is 1 spoel omdraaien.
Er zit er nu 1 met de tekst omlaag en de andere 2 met de tekst omhoog.

Vanavond eens kijken hoe ik de WiFi aan de praat krijg.

Donderdagavond gaan we onze Corsa-e ophalen dus dan is de echte vuurdoop of alles werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:34
Ik heb recent met de informatie uit dit forum mijn zelfbouw laadpaal met Smart EVSE V3 (met v3.7.3) aangelegd. Super hoeveel kennis er inmiddels al is gedeeld!

Ik heb gekozen voor een socket en actuator (beide van Stegen). De actuator werkt prima tijdens het laden. Ook na afloop blijft de laadkabel vastzitten in de socket, totdat ik de laadkabel uit de auto trek. Dan laat de actuator de laadkabel ook los.

Bij het direct starten en bij een ingeplande toekomstige laadsessie wordt de actuator echter pas geactiveerd bij het daadwerkelijk starten van de laadsessie. Ik dacht dat de actuator al actief zou worden als de laadkabel in de auto wordt gestoken en de SmartEVSE de auto kan zien. @dingo35 Dat zou toch sinds v3.6.1 zo moeten werken? Ik kan als je wilt er een issue voor inschieten op github.

Ook zou het fijn zijn als er een optie komt om de actuator te activeren zonder dat er een auto aangesloten is. Dan kun je de laadkabel gewoon buiten laten hangen alsof het een vaste laadkabel is, terwijl je toch een mogelijkheid hebt om de laadkabel weg te kunnen nemen.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Grondgebonden schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:27:
Ik heb recent met de informatie uit dit forum mijn zelfbouw laadpaal met Smart EVSE V3 (met v3.7.3) aangelegd. Super hoeveel kennis er inmiddels al is gedeeld!

Ik heb gekozen voor een socket en actuator (beide van Stegen). De actuator werkt prima tijdens het laden. Ook na afloop blijft de laadkabel vastzitten in de socket, totdat ik de laadkabel uit de auto trek. Dan laat de actuator de laadkabel ook los.

Bij het direct starten en bij een ingeplande toekomstige laadsessie wordt de actuator echter pas geactiveerd bij het daadwerkelijk starten van de laadsessie. Ik dacht dat de actuator al actief zou worden als de laadkabel in de auto wordt gestoken en de SmartEVSE de auto kan zien. @dingo35 Dat zou toch sinds v3.6.1 zo moeten werken? Ik kan als je wilt er een issue voor inschieten op github.

Ook zou het fijn zijn als er een optie komt om de actuator te activeren zonder dat er een auto aangesloten is. Dan kun je de laadkabel gewoon buiten laten hangen alsof het een vaste laadkabel is, terwijl je toch een mogelijkheid hebt om de laadkabel weg te kunnen nemen.
Ik weet vrij zeker dat het communicatie protocol dat niet toestaat.
Dan kan de smartevse het dus niet maken.
De smartevse geeft via pwm aan met welke laadstroom er geladen mag worden. Dat heeft echter als minimale waarde 6 ampere. Je kan dus niet aangeven “laden met 0 ampere”, hetgeen betekent “actuator aan, alles in stand-by”. De enige optie om “0 ampere” met de auto te communiceren is “uit”. En dat is dus ook “niet vergrendeld”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
De contactor gaat pas dicht op het moment dat de auto daar om vraagt.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Grondgebonden schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:27:

Zodra het EV aangesloten wordt, gaat de SmartEVSE van State A naar B en wordt de actuator van de SmartEVSE geactiveerd. Zodra de verbinding verbroken wordt (door de plug uit de EV te halen) wordt de actuator gedeactiveerd.
Ik heb dit zojuist nog even op de test-bench getest en het werkt nog streeds zo
in de huidige ontwikkelbranch.

De actuator aan de EV zijde wordt door het EV aangestuurd, daarop heeft de SmartEVSE geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:00:
Die van @RonJ lijkt meer op deze en die van ons lijkt meer op deze.

De laatste staat op hun site ook specifiek onder EV Charger Metering solutions.

https://www.eastrongroup....ase-mid-energy-meter.html
https://www.eastrongroup....unction-energy-meter.html
https://www.eastrongroup....ion-ev-charger-meter.html

Ze doen wel goed hun best om het zo onduidelijk mogelijk te maken zeg. :D
Testopstelling gemaakt met twee keer een Eastron SDM72D-M, 1 als mains en 1 als EV meter. Beide modbus adres gegeven en alle communicatie werkt naar behoren. Heb er geen load aan gehad maar dat geloof ik verder wel. Zitten ook legio mogelijkheden in die Eastron dus volgens mij is dit de 'v2'. Als je in dit topic zoekt op Eastron vind je ook best oude posts over dit type en de features en dat het werkt.

Als ik straks alles geïnstalleerd heb zou ik de mains meter ook in Home Assistant willen lezen via modbus. Maar dit kan denk ik niet omdat er maar 1 master mag zijn? Hoe werkt dit? Ik wil mijn omvormers ook op dezelfde mains meter modbus aansluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 22-02-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grondgebonden
dingo35 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Zodra het EV aangesloten wordt, gaat de SmartEVSE van State A naar B en wordt de actuator van de SmartEVSE geactiveerd. Zodra de verbinding verbroken wordt (door de plug uit de EV te halen) wordt de actuator gedeactiveerd.
Ik heb dit zojuist nog even op de test-bench getest en het werkt nog streeds zo
in de huidige ontwikkelbranch.

De actuator aan de EV zijde wordt door het EV aangestuurd, daarop heeft de SmartEVSE geen invloed.
Ik heb het natuurlijk alleen over de actuator in de laadpaal. Als op de test-bench de laadpaal-actuator wel activeert bij aansluiten van een EV, dan wordt mijn EV, een Fisker Ocean, wellicht in eerste instantie niet goed gedetecteerd. Ik zal morgen eens vragen of de buurman zijn EV eens ff bij mij zet, om te kijken of het dan wel werkt.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Als je de debug versie flashed kun je naar je SmartEVSE telnetten en zien welke in welke State de SmartEVSE komt en wanneer de actuator ge(de-)activeerd wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@Beekforel, je kunt veel data uit de SmartEVSE in HA laden via MQTT; zie de documentatie pagina's in de repo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dingo35 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 02:19:
@Beekforel, je kunt veel data uit de SmartEVSE in HA laden via MQTT; zie de documentatie pagina's in de repo..
Bedoelen we hetzelfde?

Kan de SmartEVSE alle data doorgeven vanaf de modbus van de Eastron mains meter? Dus ook voltage, Hz, etc?

Ik kon dat niet vinden in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grondgebonden
dingo35 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 02:18:
Als je de debug versie flashed kun je naar je SmartEVSE telnetten en zien welke in welke State de SmartEVSE komt en wanneer de actuator ge(de-)activeerd wordt...
Heb de debug versie erop gezet. Als de laadkabel ingestoken wordt in zowel laadpaal alsook in de auto blijft de SmartEVSE in State A totdat het laden daadwerkelijk start. Via de webinterface zie ik wel Connected=Yes als de laadkabel ingestoken is en Connected=No als ik die er weer uit trek. De EVSE detecteerd de auto dus WEL, maar de State blijft A.
Heb het nog niet met de auto van de buurman geprobeerd, maar zou de detectie van de auto niet al genoeg moeten zijn voor de State change naar B?

Edit: ik heb de SmartEVSE nog niet smart gemaakt. Er komen nog geen gegevens door van de Mains/PV meters. Misschien dat dit ermee te maken kan hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Grondgebonden op 23-02-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@Beekforel
https://github.com/dingo3...configuration.md#mqtt-api

"You can easily show all the MQTT topics published:

mosquitto_sub -v -h ip-of-mosquitto-server -u username -P password -t '#'"

Dus niet alle data, maar wel veel....

Het alternatief is dat je via een USB-RS485 adapter je modbus beschikbaar maakt voor HA, dus de SmartEVSE loskoppelt qua modbus, en dat je de data via MQTT of via REST API vanuit HA in de SmartEVSE laadt.

Het staat écht allemaal in de docs....

[ Voor 39% gewijzigd door dingo35 op 23-02-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dingo35 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:03:
@Beekforel
https://github.com/dingo3...configuration.md#mqtt-api

"You can easily show all the MQTT topics published:

mosquitto_sub -v -h ip-of-mosquitto-server -u username -P password -t '#'"

Dus niet alle data, maar wel veel....

Het alternatief is dat je via een USB-RS485 adapter je modbus beschikbaar maakt voor HA, dus de SmartEVSE loskoppelt qua modbus, en dat je de data via MQTT of via REST API vanuit HA in de SmartEVSE laadt.

Het staat écht allemaal in de docs....
Ja, dat laatste alternatief ken ik maar ik wil die waardes niet afhankelijk maken van HA, de SmartEVSE merkt een herstart van HA gelijk op omdat er dan net wat data mist.

Ik heb wel bekeken wat er in MQTT zat en dacht daar niet alles te zien. Zal dit nog even verder bekijken en mij verdiepen in modbus.

[edit] ik denk dat ik een modbus proxy nodig heb om te kunnen bereiken wat ik wil. Ik zie dat er een esphome voorbeeld is die waarschijnlijk doet wat ik wil.

Eerst maar eens zorgen dat die laadpaal werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Beekforel op 23-02-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
In oudere versies van SmartEVSE (serkri?) zat een modbus-proxy. Als ik me goed herinner werkte die niet stabiel en is er daarom uitgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Dat klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik probeer via mijn Homey de mode op de SmartEVSE te wijzigen met MQTT.
Ik verstuur
code:
1
Set/Mode “2”
naar topic SmartEVSE.
Ik zie in de MQTT Explorer het commando binnen komen maar de status veranderd niet.

Zie ik iets over het hoofd?

Als ik via de webpagina van SmartEVSE de status verander zie ik dit wel in de MQTT Explorer.

Dit is mijn eerste keer dat ik MQTT gebruik dus alles is nog vrij nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Probeer eens "Smart" te sturen ipv "2"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
ocaj schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:08:
Probeer eens "Smart" te sturen ipv "2"....
Die heb ik ook geprobeerd.
Ook met en zonder aanhalingstekens en dubbele en enkele.

Zo ver ik weet heb ik ook geen gebruikersnaam en wachtwoord ingesteld.
Is dit misschien een vereiste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Crxtreem schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:46:
[...]

Die heb ik ook geprobeerd.
Ook met en zonder aanhalingstekens en dubbele en enkele.

Nee.

Heb even met MQTT explorer meegekeken wat er gebeurt als ik in Home Assistant smart kies:

Topic: SmartEVSE-6360/Set/Mode (die 4 cijfers zullen voor jou anders zijn)
Payload: Smart (incl hoofdletter, zonder ")

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Crxtreem schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:46:
[...]
Even kapen :P

Heb je het hier over een gebruikersnaam/password voor de SmartEVSE GUI? Zo ja, hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarabeus
hterhofte schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:13:
[...]

Wie is je netbeheerder? Ik hoor erg graag òf er een firmware update is geweest en wat je firmware versie nu is.

Reden: ons huidige open hardware ontwerp en firmware heeft problemen met het uitlezen van (sommige?) L+G modellen uit de E360 serie; zie ook hterhofte in "Slimme meter uitlezen via P1-poort" voor context. We hebben al een hardware herontwerp in gang gezet, maar dat ligt nu even stil. Als het met een firmware update door een netbeheerder opgelost kan worden zou ook heel prettig zijn...
klein maandje verder, E360 bleef errors geven tussen valide metingen door. Monteur kwam met nieuwe meter (Kaifa) en gaf aan dat hij er niet direct wat van verwachtte, maar sensorbox knippert nu alleen nog groen , dus dat is opgelost.

Heb intussen ook een snubber binnen om te kijken of dat gaat werken. Klopt het dat deze op de volgende manier aangesloten moet worden tussen contactor en EVSE? Ga nog niet aan het knutselen voordat ik dit bevestigd/verbeterd heb gezien. Mocht iemand fotootje of schema hebben houd ik me aanbevolen

code:
1
2
3
4
5
contactor A1------EVSE
              |
           snubber
              |
contactor A2------EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:27
scarabeus schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Heb intussen ook een snubber binnen om te kijken of dat gaat werken. Klopt het dat deze op de volgende manier aangesloten moet worden tussen contactor en EVSE? Ga nog niet aan het knutselen voordat ik dit bevestigd/verbeterd heb gezien. Mocht iemand fotootje of schema hebben houd ik me aanbevolen

code:
1
2
3
4
5
contactor A1------EVSE
              |
           snubber
              |
contactor A2------EVSE
Nee, de snubber komt parallel aan de draad uit C1(fase) naar de Relaismodule en aan de andere kant aan de nul op de relaismodule (schakelinput) samen met de nul draad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pV6PUaj8czQNS5oEgAFzbYvZpLs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8cAHALLZfWAVOCNA2SEyrxTi.png?f=user_large

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55

decramy

root@birdie:~#

Tis maar net hoe je het schema van @rvdgaag leest 😊
De snubber moet paralel aan de contacter komen. Schema klopt dus.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarabeus
rvdgaag schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Nee, de snubber komt parallel aan de draad uit C1(fase) naar de Relaismodule en aan de andere kant aan de nul op de relaismodule (schakelinput) samen met de nul draad.

[Afbeelding]
als de stippellijntjes in je plaatje naar C1 en N van de EVSE gaan dan bedoelen we denk ik hetzelfde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:49:
[...]

Nee.

Heb even met MQTT explorer meegekeken wat er gebeurt als ik in Home Assistant smart kies:

Topic: SmartEVSE-6360/Set/Mode (die 4 cijfers zullen voor jou anders zijn)
Payload: Smart (incl hoofdletter, zonder ")
Na wat worstelen en in discussie te gaan met ChatGPT kom ik erachter dat mij ik de Flow kaart verkeerd invulde.
Ik gebruik de MQTT Server app
Ik heb daar de vakken Topic en Value.
Dus het invullen is:
In het Topic veld: SmartEVSE-xxxx/Set/Mode
In het Value veld: Smart

Dus kan nu met flows schakelen tussen laad mode’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Hermarcel schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Even kapen :P

Heb je het hier over een gebruikersnaam/password voor de SmartEVSE GUI? Zo ja, hoe doe je dat?
Voor zover ik het kan zien is deze niet te beveiligen.
De gebruikersnaam en wachtwoord die ik bedoel is voor MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:31
1 van mijn smartevses is weg, omdat ik een 3 fase paal wou en grid rewards via tibber niet werkt via smartevse.

Nu wil ik graag mijn 1 fase lader gebruiken voor of: Solar opladen / of als domme lader (dus hij hoeft niet meer te kijken naar of er nog genoeg op de fase aanwezig is, load balancing doet de Easee lader).

Ik dacht dat ik hem dan gewoon op normal moest zetten, maar ik zie dat hij dan niet wil starten als de Easee lader al aan het laden is (melding: "No power unavailable". Ik zou natuurlijk kunnen instellen dat hij geen mainsmet meer heeft. maar dan werkt de solar functie niet meer.

Wie heeft er een goede oplossing voor deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@djoenez vieze oplossing: zet je max mains 16A omhoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online
djoenez schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:20:
1 van mijn smartevses is weg, omdat ik een 3 fase paal wou en grid rewards via tibber niet werkt via smartevse.

Nu wil ik graag mijn 1 fase lader gebruiken voor of: Solar opladen / of als domme lader (dus hij hoeft niet meer te kijken naar of er nog genoeg op de fase aanwezig is, load balancing doet de Easee lader).

Ik dacht dat ik hem dan gewoon op normal moest zetten, maar ik zie dat hij dan niet wil starten als de Easee lader al aan het laden is (melding: "No power unavailable". Ik zou natuurlijk kunnen instellen dat hij geen mainsmet meer heeft. maar dan werkt de solar functie niet meer.

Wie heeft er een goede oplossing voor deze situatie?
Staat hij ingesteld op enkelfasig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
djoenez schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:20:

Ik dacht dat ik hem dan gewoon op normal moest zetten, maar ik zie dat hij dan niet wil starten als de Easee lader al aan het laden is (melding: "No power unavailable".
Vreemd probleem. Ik gebruik alleen Smart en Solar mode, maar mijn beeld is dat hij in Normal-mode gewoon als domme laadpaal de ingestelde stroom aan de auto aanbiedt?

Zo staat het ook in de documentatie:
MODE:
Per default you are in Normal EVSE mode; you can also choose Smart Mode or Solar Mode,
but you will have to configure a MAINSMETer to use these modes.
<Normal> The EV will charge with the current set at MAX
<Smart> The EV will charge with a dynamic charge current, depending on MAINSMET
data, and MAINS, MAX, MIN settings
<Solar> The EV will charge on solar power

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@djoenez Laatste versie v3.7.3 geinstalleerd? PWR Share disabled?

Upload je /settings eens hier, Power Unavailable wijst op Smart Mode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online
dingo35 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:39:

Je kan deze melding ook krijgen icm capaciteitstarief in NORMAL als hij ingesteld staat op driefasig (instelling C2)

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:31
dingo35 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:39:

Ik zie dat ik nog een test versie draai van ten tijde dat we aan het kijken waren waar een modbus probleem was (versie 16:00:39, jul 22 2024). Ik zal vanavond updaten naar de laatste versie en alle settings aflopen of ze goed staan.

Update: ik zie in mijn settings dat current main op 18 A staat (en niet 25), dit zal waarschijnlijk het probleem zijn. maar verwachte eigenlijk niet dat hij op Normal daar naar kijkt. ik zal vanavond even knutselen :)
Pagina: 1 ... 74 ... 88 Laatste