Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:36
Stefannn schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:01:
[...]

Dat is begrijpelijk (dacht ik eerst ook), maar betrekkelijk.
Je vertrouwt nu WEL op een goedkoop merk aardlek. Maar NIET op een fatsoenlijke evse.
Het is een terechte wens om voor veiligheids zaken te vertrouwen op zo simpel mogelijke systemen. Dat is het meest robuust.
Ik zie de smartevse echter als redelijk robust.
Het betreft welliswaar een geprogrammeerde component, maar het is wel een plc. Geen “General purpose computer”. Het gedraagt zich daarom meer als een intelligente component dan als een vrij programmeerbare computer die bijvoorbeeld kan crashen.
Nb.. de overstroom beveiliging gaat ook via de smartevse. Als je de dc beveiliging niet vertrouwt is het raar die wel te vertrouwen,
Daarnaast… zoals anderen ook zeggen… de dc beveiliging is redelijk “ver gezocht”. Voor eigenlijk alle autos behalve de Renault zoe is het eigenlijk irrelevant.

Dus… weet je zeker dat die goedkope ingebouwde dc beveiliging veiliger is als de smartevse oplossing?
Hij lijkt in ieder geval eerder stuk te gaan.
En kwa veiligheid lijkt een smartevse dus best ok.
Ik ben het met je eens. Het is misschien alleen het gevoel dat ik het testknopje kan gebruiken en dat ik nog weet dat de aardlek werkt. Maar je hebt gelijk misschien is het wel een schijnveiligheid en is de EVSE oplossing niet eens zo gek, mocht het in een uitzondelijk geval (wat eigenlijk al in de auto is geborgd) fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
jongerenchaos schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:06:
[...]

Ik ben het met je eens. Het is misschien alleen het gevoel dat ik het testknopje kan gebruiken en dat ik nog weet dat de aardlek werkt. Maar je hebt gelijk misschien is het wel een schijnveiligheid en is de EVSE oplossing niet eens zo gek, mocht het in een uitzondelijk geval (wat eigenlijk al in de auto is geborgd) fout gaat.
Hoewel ik het zelf nog nooit gedaan heb.
Je kan met een batterijtje een draadje door de sensor halen met een lampje en een knopje. Als je het knopje indrukt moet de beveiliging afgaan.
Als je het maar 1x wil proberen hoef je het niet zo netjes met knopje aan te leggen.
Draadje erdoor en beide uiteinden op een aaa batterijtje duwen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ik heb Smart EVSE V3 Version: v3.6.1 draaien.
Vanmorgen wilde de laadkabel er niet uit na de uitpluggen uit de auto.
Een reboot lost het ook niet op, opnieuw koppelen aan de auto ook niet.

Ik kan zo snel hier ook niet vinden wat de oplossing is.
Iemand een idee?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:58
Driek schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:18:
ik heb Smart EVSE V3 Version: v3.6.1 draaien.
Vanmorgen wilde de laadkabel er niet uit na de uitpluggen uit de auto.
Een reboot lost het ook niet op, opnieuw koppelen aan de auto ook niet.

Ik kan zo snel hier ook niet vinden wat de oplossing is.
Iemand een idee?
Dat ligt aan de locking motor op de socket. Die zou 'm moeten vrijgeven. Je kunt het motortje met de rode pin met de hand bedienen en dan even kijken of deze weer zelf vergrendelt en ontgrendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
mukky schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:22:
[...]

Dat ligt aan de locking motor op de socket. Die zou 'm moeten vrijgeven. Je kunt het motortje met de rode pin met de hand bedienen en dan even kijken of deze weer zelf vergrendelt en ontgrendelt.
ja dat is de last resort, maar betekent open schroeven. Ik hoop op een softwarematige oplossing, indien beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakyllo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-09-2024
Ik probeer een smartevse aan te sluiten met een PZEM-016 slave die op "aangepast" is ingesteld, maar ik kan de juiste configuratie niet vinden. Is het iemand gelukt om de smartevse aan het werk te krijgen met die meter?.
Zo ja, welke parameters hebt u geconfigureerd? Heel hartelijk bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:07
Driek schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:52:
[...]

ja dat is de last resort, maar betekent open schroeven. Ik hoop op een softwarematige oplossing, indien beschikbaar.
Eerst locken en dan alsnog unlocken? heeft bij mij wel eens gewerkt. Dit komt omdat de smart evse geen "weet" heeft van de stand van de pin. Dus je zult dan de stekker weer in de auto moeten steken, proberen te laden en dan weer uit de auto halen. Al zou alleen terug in de auto steken genoeg moeten zijn.

Let op dat met de laatste versie hij lockt zodra er een auto gekoppeld is. Dus je zult hem mogelijk eerst uit de auto moeten halen voordat je hem uit de laadpaal haalt.

En als het iets fysieks is, wiebelen en dan opnieuw proberen met in de auto en uit de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Ferrox1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:24:
[...]

Eerst locken en dan alsnog unlocken? heeft bij mij wel eens gewerkt. Dit komt omdat de smart evse geen "weet" heeft van de stand van de pin. Dus je zult dan de stekker weer in de auto moeten steken, proberen te laden en dan weer uit de auto halen. Al zou alleen terug in de auto steken genoeg moeten zijn.

Let op dat met de laatste versie hij lockt zodra er een auto gekoppeld is. Dus je zult hem mogelijk eerst uit de auto moeten halen voordat je hem uit de laadpaal haalt.

En als het iets fysieks is, wiebelen en dan opnieuw proberen met in de auto en uit de auto.
Ja ben nu weer aan het laden, even kijken wat er dan gebeurt.

• Driek
  • Nu online
Helaas heeft het niet geholpen. Ook na de nieuwe laadsessie blijft hij geblokkeerd.
Ook nogmaals aansluiten etc helpt helaas niet.

Wordt dus openschroeven.

@dingo35 Is het niet mogelijk om dit softwarematig af te dwingen. Knopje op de frontend ofzo?

• Ferrox1
Vind het bijzonder, is de actuator niet defect? Misschien een instelling gewijzigd?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Driek schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:50:
Helaas heeft het niet geholpen. Ook na de nieuwe laadsessie blijft hij geblokkeerd.

Wordt dus openschroeven.

@dingo35 Is het niet mogelijk om dit softwarematig af te dwingen. Knopje op de frontend ofzo?
Over het algemeen zijn dit soort vergrendelingen normally open, dus als je de stroom eraf haalt, moet hij loskomen. Probeer eerst even de groep uit te schakelen in de groepenkast.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Ferrox1
adjego schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:16:
[...]

Over het algemeen zijn dit soort vergrendelingen normally open, dus als je de stroom eraf haalt, moet hij loskomen. Probeer eerst even de groep uit te schakelen in de groepenkast.
Diegene die ik heb is dat zeker niet. Alleen bij de beweging staat er spanning op, omdat het geen veer heeft of iets dergelijks wat de pin terug doet laten schieten.

Misschien is het de aansluiting van de actuator?

Wat je ook nog zou kunnen doen is een 12V voeding pakken en op de kabel zetten (wel even los halen van de SMART EVSE). Een puls van 3 seconden moet genoeg zijn. Ik heb echter geen idee hoe deze aangesloten moet worden omdat er alleen brw staat op de SMART EVSE. Er staan wel in de handleiding als deze verkeerd om werkt je blauw en wit moet wisselen.

Als je dit wil doen zul je zelf even uit moeten zoeken wat het schema is van de actuator. Aan de andere kant, misschien is even open schroeven dan alsnog sneller.

• Driek
  • Nu online
Ferrox1 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:34:
[...]

Diegene die ik heb is dat zeker niet. Alleen bij de beweging staat er spanning op, omdat het geen veer heeft of iets dergelijks wat de pin terug doet laten schieten.

Misschien is het de aansluiting van de actuator?

Wat je ook nog zou kunnen doen is een 12V voeding pakken en op de kabel zetten (wel even los halen van de SMART EVSE). Een puls van 3 seconden moet genoeg zijn. Ik heb echter geen idee hoe deze aangesloten moet worden omdat er alleen brw staat op de SMART EVSE. Er staan wel in de handleiding als deze verkeerd om werkt je blauw en wit moet wisselen.

Als je dit wil doen zul je zelf even uit moeten zoeken wat het schema is van de actuator. Aan de andere kant, misschien is even open schroeven dan alsnog sneller.
stroom eraf hielp inderdaad niet.

Voor nu open geschroefd en de hendel gebruikt.
We gaan het bij de volgende laadsessie weer zien of hij weer werkt zoals verwacht.

Het mooiste zou zijn dat je toch de lock software matig kan schakelen in dit soort gevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Driek op 05-09-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:00
Driek schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:50:

Wordt dus openschroeven.

Er vanuit gaande dat je een recente versie gebruikt: zodra de SmartEVSE detecteert dat de kabel niet langer met het EV verbonden is, worden er meerdere (software) opdrachten tot unlock gegeven.
Een knopje om dat dan nóg een keer te doen helpt dan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 15:31
Kun je een smartevse V2 ook nog in Home assistant integreren?

Ik wil een oude laadpaal ombouwen met een smartevse en hoop met een V2 wat goedkoper uit te zijn, maar wil de laadpaal wel in Home Assistant kunnen integreren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:54
In het kort: nee, een SmartEVSE V2 in Home assistant integreren kan niet.

Het zou kunnen via modbus maar dit heb ik zelf nooit goed werkend gekregen wat vermoedelijk komt doordat er dan 2 masters op de bus zitten wat de communicatie onstabiel maakt. Als je in dit topic zoek op mqtt-to-smartevse kun je hier nog wel wat meer informatie over vinden.

Als je nog niets heb zou ik wat meer geld uitgeven voor een V3 waarin dit via een API ondersteund wordt en momenteel ook volop doorontwikkeling plaatsvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitri_Maes
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Kan er mij eens iemand uitleggen hoe de SMART mode werkt in detail ? zowel voor enkelfase als 3 fase.
Bij enkelfase wordt er bij mij wel geregeld maar bij 3 fase verbruik ik veel te veel. wat is de tijdsrespons bij SMART ? Hoe kan ik mijn max verbruik instellen ? zowel bij 3 fase als enkelfase ? ik gebruik serkri 1.7.3 en de sensorbox V2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.6.10 uitgebracht.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Bugfix release with the following bugfixes:
  • Preferences from the LCD menu are now saved correctly.
  • In Solar mode, when StopTimer Disabled, the EVSE now continues to charge indefinitely, as per documentation.
  • When Mains is lower then Max, we now allow charging up to Max when Mains is not exceeded (e.g. when solar power is added to the house grid).
  • The MQTT topic that was named EVEVMeterEnergyCharged incorrectly is now named back to EVEnergyCharged.
Known bugs: spurious malformed MQTT packets are generated, which cause the MQTT broker to disconnect and immediately reconnect. This problem is rarely noticed, it has been there since v3.5.1 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
dingo35 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:47:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.6.10 uitgebracht.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Bugfix release with the following bugfixes:
  • Preferences from the LCD menu are now saved correctly.
  • In Solar mode, when StopTimer Disabled, the EVSE now continues to charge indefinitely, as per documentation.
  • When Mains is lower then Max, we now allow charging up to Max when Mains is not exceeded (e.g. when solar power is added to the house grid).
  • The MQTT topic that was named EVEVMeterEnergyCharged incorrectly is now named back to EVEnergyCharged.
Known bugs: spurious malformed MQTT packets are generated, which cause the MQTT broker to disconnect and immediately reconnect. This problem is rarely noticed, it has been there since v3.5.1 .
Zit in deze release ook al de MQTT SolarStopTimer waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
mjvdzwet schreef op zondag 8 september 2024 @ 06:40:
[...]

Zit in deze release ook al de MQTT SolarStopTimer waarde?
Die zie ik niet op mijn broker verschijnen met deze versie.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 09:21
Hallo @dingo35 ,

Sinds versie v3.6.9 (en ook op 3.6.10) is het mij opgevallen dat de solar stop timer instelling niet meer goed werkt.
Je kan instellen wat je wil maar toch valt hij telkens na 1 minuut aftellen al uit als er te weinig opbrengst is.
In de Verbose logging hieronder zie je dit. Stond ingesteld om na 5 minuten (300s) uit te schakelen.
Maar na 240 seconden schakelt hij al uit.

Edit: Net getest en in versie 3.6.3 gaat het wel nog goed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
(D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 2: Request MainsMeter Measurement
(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x0a, function: 0x04, reg: 0x0000, token:0x0a040000, data: 0x0014.
(V) (ModbusDecode)(C1) Received packet (43 bytes) 0a 04 28 01 14 32 83 43 62 99 9a 43 61 00 00 43 6b cc cd 40 18 83 f4 40 89 62 fd bf b4 38 74 00 00 00 00 00 00 00 [0;32m(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x0a, function: 0x04, reg: 0x0000, token:0x0a040000, data: 0x0014.
(V) (ModbusDecode)(C1) Received packet (43 bytes) 0a 04 28 01 14 32 83 43 62 99 9a 43 61 00 00 43 6b cc cd 40 18 83 f4 40 89 62 fd bf b4 38 74 00 00 00 00 00 00 00 (V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=6.0 A Imeasured=4.2 A MaxCircuit=25 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=2.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Current is limited by MaxSumMains: MaxSumMains=10A, Isum=5.1A, Temp_Phases=3.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) phaseLastUpdate=1725788093.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 2 Isetbalanced=6.0 A, Idifference=1.6, mod=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 3 Isetbalanced=3.5 A, IsumImport=5.1, Isum=5.1, ImportCurrent=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=3.5 A.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) [H]Node 0 = 6.0 A.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=6.0 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 242 NoCurrent: 0 Imeasured: 4.2 A IsetBalanced: 6.0 A, MainsMeter.Timeout=11, EVMeter.Timeout=64.
(I) (printStatus)(C0) L1: 2.3 A L2: 4.2 A L3: -1.4 A Isum: 5.1 A
(setState)(C0) 11:34:54 STATE C -> C1
(D) (IsCurrentAvailable)(C0) No current available StartCurrent line 910. ActiveEVSE=0, TotalCurrent=0.0A, StartCurrent=6A, Isum=5.1A, ImportCurrent=0A.
(D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 2: Request MainsMeter Measurement
(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x0a, function: 0x04, reg: 0x0000, token:0x0a040000, data: 0x0014.
[0;32m(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x0a, function: 0x04, reg: 0x0000, token:0x0a040000, data: 0x0014.
(V) (ModbusDecode)(C1) Received packet (43 bytes) 0a 04 28 01 14 32 83 43 62 4c cd 43 60 e6 66 43 6a 66 66 40 18 b7 b7 40 89 29 c7 bf b4 c0 38 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
(V) (ModbusDecode)(C1)  valid Modbus packet: Address 0x0a Function 0x04 Register 0x0000 Response
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=6.0 A Imeasured=4.2 A MaxCircuit=25 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=2.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Current is limited by MaxSumMains: MaxSumMains=10A, Isum=5.1A, Temp_Phases=3.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) phaseLastUpdate=1725788095.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 2 Isetbalanced=6.0 A, Idifference=1.6, mod=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 3 Isetbalanced=3.5 A, IsumImport=5.1, Isum=5.1, ImportCurrent=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=3.5 A.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=3.5A, saveActiveEVSE=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=3.5 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: C1 Error: 1 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 60 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 4.2 A IsetBalanced: 3.5 A, MainsMeter.Timeout=11, EVMeter.Timeout=64.
(I) (printStatus)(C0) L1: 2.3 A L2: 4.2 A L3: -1.4 A Isum: 5.1 A
(D) (IsCurrentAvailable)(C0) No current available StartCurrent line 910. ActiveEVSE=0, TotalCurrent=0.0A, StartCurrent=6A, Isum=5.1A, ImportCurrent=0A.
(setState)(C0) 11:34:55 STATE C1 -> B1
(setState)(C1) Pilot Disconnected
(setState)(C1) Switching Contactor1 OFF.
(setState)(C1) Switching Contactor2 OFF.
(setState)(C0) Switching Contactor1 OFF.
(setState)(C0) Switching Contactor2 OFF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@jaaktrek Laat ik nu net altijd op stoptimer = 1 minuut testen, omdat het anders allemaal wel erg lang duurt...

@mjvdzwet Nee dit is een bugfix release, daarin nog geen nieuwe features...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• astrapowerrr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 15:03
Hoi allen,

Is er al wat vordering gemaakt wat betreft ocpp?
Is las dat er meer info hopelijk zou komen na het plugfest. Zie hier alleen geen verdere info over.
Wij gaan binnenkort zakelijk (lease) elektrisch rijden en zou graag dan thuis met onze mooie eigen laadpunt de auto willen laden zonder zelf voor de kosten op te draaien.

Er is veel stilte rond dit onderwerp. Ik zit hier voor toch wel op de juiste plek. Wat betreft de smartevse.

Ik hoop dat deze vraag wat informatie oplevert of iemand die dit weekend heeft en zo ja hoe en wat.

Prettig weekend verder nog. Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:16
astrapowerrr schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:10:
Hoi allen,

Is er al wat vordering gemaakt wat betreft ocpp?
Is las dat er meer info hopelijk zou komen na het plugfest. Zie hier alleen geen verdere info over.
Wij gaan binnenkort zakelijk (lease) elektrisch rijden en zou graag dan thuis met onze mooie eigen laadpunt de auto willen laden zonder zelf voor de kosten op te draaien.

Er is veel stilte rond dit onderwerp. Ik zit hier voor toch wel op de juiste plek. Wat betreft de smartevse.

Ik hoop dat deze vraag wat informatie oplevert of iemand die dit weekend heeft en zo ja hoe en wat.

Prettig weekend verder nog. Marco
Goeie vraag 👍.

Ben ook benieuwd om dezelfde reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Als je zelf kunt compileren kun je met de huidige versie OCPP gebruiken (-e ocpp toevoegen aan de CLI); de eerste tests zijn positief.

Het kan zijn dat je een niewe RFID reader nodig hebt, de oude leest 6 bytes, de nieuwe 7; dit hangt af van je tag én hoe je provider hiermee om gaat, de praktijk zal dit uit moeten wijzen.

Onder opensource management software Steve lijkt eea goed te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Wellicht ten overvloede: voor het registreren en doorbelasten van je verbruik zal je een kWh meter als EVMeter geînstalleerd moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op maandag 9 september 2024 @ 06:13:
Als je zelf kunt compileren kun je met de huidige versie OCPP gebruiken (-e ocpp toevoegen aan de CLI); de eerste tests zijn positief.

Het kan zijn dat je een niewe RFID reader nodig hebt, de oude leest 6 bytes, de nieuwe 7; dit hangt af van je tag én hoe je provider hiermee om gaat, de praktijk zal dit uit moeten wijzen.

Onder opensource management software Steve lijkt eea goed te werken!
@lucas321 , @astrapowerrr ,
Zelf compileren is wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar dit betreft natuurlijk wel een tweaker/community zelfbouw project.
@dingo35 , nieuwe functionaliteit is prachtig, maar persoonlijk ben ik heel heel blij dat er een paar “stability releases” zijn geweest.
Ik heb de indruk (maar ik kan me vergissen) dat de move naar 3.6.3/3.6.4 wat instabiliteit heeft gebracht (no offence en waarschijnlijk voor goede reden, ik gok de noodzakelijke code cleanup voor ocpp). Ik ben heel heel blij dat die stabiliteit in de opvolgende releases tot nu dus 3.6.10 weer terug aan het komen is.
Dank daarvoor dus.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:30
dingo35 schreef op maandag 9 september 2024 @ 06:13:
Is de "nieuwe" reader degene die nu bij Stegen in de webshop staat (https://www.stegen.com/nl...ezer-1356-mhz-mifare.html)?

Ik heb de OCPP versie gecompileerd en voor zover ik het kan testen werkt dit naar behoren. De laadpaal is geregistreerd bij Tap Electric en lijkt de gegevens juist door te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ik heb even bij Michael geinformeerd, en ik heb voor mijn beurt gesproken: de 7 bytes versie die ik ter test heb is een prototype en nog niet via de webshop verkrijgbaar.
Overigens kun je de noodzaak voor 7 bytes zelf testen door je NFC tag uit te lezen met je smartphone, het gaat om de het UID-veld. Op Android werkt bijv. de NFC card Manager app prima.

@nvdbosch Hou ons op de hoogte aub van je OCPP ervaringen, zijn nogal wat mensen geïnteresseerd in! :)

[ Voor 13% gewijzigd door dingo35 op 09-09-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
dingo35 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:47:
@nvdbosch Hou ons op de hoogte aub van je OCPP ervaringen, zijn nogal wat mensen geïnteresseerd in! :)
Zal ik doen. Eind september heb ik als het goed is een laadpas en auto om echt mee te gaan testen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:24
Hoera, mijn laadpaal is eindelijk operationeel
Ik heb een goedkope Schneider kast als donor gebruikt om de Smartevse V3 in te bouwen. Veel werk zat ik het graven en ombouwen van de meterkast.
De donor RCD van Schneider is nog geen succes, tript instant bij start van het laden (een ‘officiële ’ is nu on order bij Michael) en tijdelijk de optie even uitgezet in het menu

Om de leds werkend te krijgen heb ik wel een mod in de firmware moeten maken (invert outputs)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hv_vAlMaUwXWTg4IFg3Vt7UCE9E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqMFIsHKH1VSshEN0MERBERo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAhzzoz4NBAyOu0M4Z2vJgdvBMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2cgTAoUbf5NaQAVu5zZPtZ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-48CzM6II6F-iBQMFWzbLpvyDps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT7s3fXHYX9L4o1IQZ6IuMrF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfqVOpVW_rK9_4kWqsfr-yURBvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nQLIw6hv4ogXngRr4XItGSs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door willemoldemans op 09-09-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
willemoldemans schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:05:
Ik heb een goedkope Schneider kast als donor gebruikt om de Smartevse V3 in te bouwen. Veel werk zat ik het graven en ombouwen van de meterkast.
De donor RCD van Schneider is nog geen succes, tript instant bij start van het laden (een ‘officiële ’ is nu on order bij Michael) en tijdelijk de optie even uitgezet in het menu

Om de leds werkend te krijgen heb ik wel een mod in de firmware moeten maken (invert outputs)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan tussen de LEDs eventueel ook een (iverterende) optocoupler hangen. Dan kan je de stock firmware gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ik hoop niet dat Schneider datzelfde merk is waar je 40 jaar geleden audio installaties voor een prikkie van kon kopen, want tsjonge wat een bagger was dát !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321

[Afbeelding]
Beetje off topic:
De aardlek meteen naast je hoofdschakelaar, daar zitten 5 groepen achter. Je mag max 4 groepen achter je ALA hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Stefannn schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:19:
[...]

@lucas321 , @astrapowerrr ,
Zelf compileren is wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar dit betreft natuurlijk wel een tweaker/community zelfbouw project.
@dingo35 , nieuwe functionaliteit is prachtig, maar persoonlijk ben ik heel heel blij dat er een paar “stability releases” zijn geweest.
Ik heb de indruk (maar ik kan me vergissen) dat de move naar 3.6.3/3.6.4 wat instabiliteit heeft gebracht (no offence en waarschijnlijk voor goede reden, ik gok de noodzakelijke code cleanup voor ocpp). Ik ben heel heel blij dat die stabiliteit in de opvolgende releases tot nu dus 3.6.10 weer terug aan het komen is.
Dank daarvoor dus.
@Stefannn ik snap je opmerking niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
dingo35 schreef op maandag 9 september 2024 @ 06:16:
Wellicht ten overvloede: voor het registreren en doorbelasten van je verbruik zal je een kWh meter als EVMeter geînstalleerd moeten hebben.
er moet een ge-ijkte kWh tussen, bedoel je? Met MOD bus functionaliteit? Deze kun je aansluiten op de de SMART EVSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:24
lucas321 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:41:
[...]

Beetje off topic:
De aardlek meteen naast je hoofdschakelaar, daar zitten 5 groepen achter. Je mag max 4 groepen achter je ALA hebben.
Thanks voor de tip! ik heb wel rekening gehouden met de theoretische load per fase voor de grootverbruikers.
Echter om aan deze requirement te voldoen zal ik wellicht groepen moeten combineren (of e.g. de 'natte' machines op een losse ALA zetten, echter is dat een challenge op zich gezien alles vol zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
willemoldemans schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:02:
[...]

Thanks voor de tip! ik heb wel rekening gehouden met de theoretische load per fase voor de grootverbruikers.
Echter om aan deze requirement te voldoen zal ik wellicht groepen moeten combineren (of e.g. de 'natte' machines op een losse ALA zetten, echter is dat een challenge op zich gezien alles vol zit)
Die Groep nr. 1, is dat de kookplaat? Die zou je kunnen vervangen door een 3fase Aardlek Automaat, en dan rechtstreeks op de hoofdschakelaar (of de verdeel rail ) erachter aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@lucas321 Ja van mij hoeft'ie niet geijkt (MID) te zijn, maar je werkgever/provider denkt daar misschien anders over. Modbus is idd nodig, deze wordt veel toegepast:
https://www.amazon.nl/V2-...+v2&qid=1725884415&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

[Afbeelding]
Wat is dat ding linksboven dat zoveel warmte genereerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
Hmmbob schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:18:
[...]

Wat is dat ding linksboven dat zoveel warmte genereerd?
Beltrafo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 14:19

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Inmiddels alweer bijna anderhalf jaar tevreden gebruiker van deze toffe zelfbouw laadoplossing met de EVSE v3.

Via home assistant en de SmartEVSE en 'EV Smart Charging' HACS integratie laadt de auto op de goedkoopste dynamische uurtjes op, of van eigen solar - ideaal.

Even iets wat ik niet snap / niet kan terugvinden: ik heb een vaste kabel in een rustige wijk, en ben niet bang voor kabeldiefstal. Sinds kort (of ik ben gek) vergrendelt de stekker metéén na inpluggen ipv na het daadwerkelijk beginnen van laden. De paal op 'off' zetten werkt niet altijd, de auto nog een keer extra vergrendelen/ontgrendelen wel, maar is omslachtig.

Ik kan noch de changelog met deze wijziging, noch een setting om deze te veranderen vinden (mqtt, plugin of fysiek in het ESP menu).

Is deze automatische vergrendeling uit te schakelen zolang er nog niet wordt geladen?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
Scatman_II schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:26:
Inmiddels alweer bijna anderhalf jaar tevreden gebruiker van deze toffe zelfbouw laadoplossing met de EVSE v3.

Via home assistant en de SmartEVSE en 'EV Smart Charging' HACS integratie laadt de auto op de goedkoopste dynamische uurtjes op, of van eigen solar - ideaal.

Even iets wat ik niet snap / niet kan terugvinden: ik heb een vaste kabel in een rustige wijk, en ben niet bang voor kabeldiefstal. Sinds kort (of ik ben gek) vergrendelt de stekker metéén na inpluggen ipv na het daadwerkelijk beginnen van laden. De paal op 'off' zetten werkt niet altijd, de auto nog een keer extra vergrendelen/ontgrendelen wel, maar is omslachtig.

Ik kan noch de changelog met deze wijziging, noch een setting om deze te veranderen vinden (mqtt, plugin of fysiek in het ESP menu).

Is deze automatische vergrendeling uit te schakelen zolang er nog niet wordt geladen?
Is dit niet een instelling in de auto?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Een kleine hint dat als je goed tussen de regels door leest je kan zien dat er wel degelijk heel veel voortgang is en dat het inmiddels wel een beetje piept en kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Scatman_II schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:26:

Ergens in de changelogs vind je dat de kabel locked zodra de EV verbonden is (state != STATE A ).

Daar was toentertijd het deel van de community dat een cable lock gebruikte unaniem heel blij mee.

Waarom zou je pas willen locken tijdens het laden? Zodra er een EV aan de EVSE hangt, zit er een kabel aan, als je het geld uitgegeven hebt aan een lock wil je dat gebruiken toch?

Als je niet bang bent voor kabeldiefstal (terecht denk ik in veel use cases), waarom heb je dan een cable lock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:23
dingo35 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:40:
Ik hoop niet dat Schneider datzelfde merk is waar je 40 jaar geleden audio installaties voor een prikkie van kon kopen, want tsjonge wat een bagger was dát !!
De Schneider van die audio apparatuur en computers Amstrad CPC464 en Schneider Joyce was een Duits bedrijf dat begon met houtbewerkingsmachines en via radiokasten in de electronica verzeilde.Ze kochten van Thomson het merk Dual van de draaitafels om hun goedkope apparatuur in Frankrijk te kunnen verkopen waar al een Schneider aktief was in elektrotechniek. De laatste bestaat nog steeds en produceert van simpele installatiematerialen tot middenspannings trafostations en domotica als KNX en EV laadpalen als EVlink.

Wikipedia: Schneider Rundfunkwerke

Wikipedia: Schneider Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

dingo35 schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:12:
[...]

Ergens in de changelogs vind je dat de kabel locked zodra de EV verbonden is (state != STATE A ).

Daar was toentertijd het deel van de community dat een cable lock gebruikte unaniem heel blij mee.

Waarom zou je pas willen locken tijdens het laden? Zodra er een EV aan de EVSE hangt, zit er een kabel aan, als je het geld uitgegeven hebt aan een lock wil je dat gebruiken toch?

Als je niet bang bent voor kabeldiefstal (terecht denk ik in veel use cases), waarom heb je dan een cable lock?
Nee, ik heb een vaste kabel en de kabel lockt aan de áuto zijde. Dat was vroeger niet zo, alléén als er ook daadwerkelijk werd geladen. Nu altijd, direct na aansluiten.
Mijn auto wordt altijd ingeplugd, en de HACS plugin (of zon in solarmode) bepaalt of er ook daadwerkelijk wordt geladen.

Ik heb vanmiddag de firmware weer geupdate en gereboot, maar nog niet kunnen testen. Zal eens opnieuw proberen in welke scenarios mijn vaste kabel wel of niet vrij los te koppelen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Scatman_II op 09-09-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

BarryH schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:34:
[...]

Is dit niet een instelling in de auto?
Ik geloof niet dat de eerste generatie Ioniq daar enige controle over biedt. Maar ik ga eens kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Scatman_II op 09-09-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
@dingo35

Liep er iets op malformed MQTT messages?

Ik zie dit net toevallig op 3.6.9:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ON3TE0xeRSBpEDWQ8ojrhxmIlo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O8l1HOyPEwUJBPO63zK5KuQQ.png?f=user_large

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
Scatman_II schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:06:
[...]

Ik geloof niet dat de eerste generatie Ioniq daar enige controle over biedt. Maar ik ga eens kijken.
Auto lock dacht ik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
maarten_NL schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:18:
@dingo35

[Afbeelding]
Dit is wat ik ook zie, na van loop van tijd wordt het steeds meer rommel, maar de SmartEVSE blijft werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Scatman_II schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:05:
[...]

Nee, ik heb een vaste kabel en de kabel lockt aan de áuto zijde. Dat was vroeger niet zo, alléén als er ook daadwerkelijk werd geladen. Nu altijd, direct na aansluiten.
Mijn auto wordt altijd ingeplugd, en de HACS plugin (of zon in solarmode) bepaalt of er ook daadwerkelijk wordt geladen.

Ik heb vanmiddag de firmware weer geupdate en gereboot, maar nog niet kunnen testen. Zal eens opnieuw proberen in welke scenarios mijn vaste kabel wel of niet vrij los te koppelen is.
De cable lock van de SmartEVSE bepaalt alleen het locken aan de EVSE zijde, bij een losse kabel.
Het locken aan de auto zijde heeft niets met de SmartEVSE te maken, dat wordt door de auto bepaald....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@maarten_NL Ja, zie github issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
maarten_NL schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:18:
@dingo35

[Afbeelding]
Ja: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/115

edit: oh, er was nog een pagina 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 10-09-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
dingo35 schreef op maandag 9 september 2024 @ 06:16:
Ik gebruik een kWh meter op de laadpaal groep van homewizard.

En waar kan ik meer documentatie vinden over hoe alles in te regelen enz en de bevindingen door te lezen van de mensen die tot nu toe positief zijn over de test resultaten?

Ben erg nieuwsgierig geworden al ik wel twijfel of het niveau mij net iets te hoog word… maar sta er voor open om het aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Ik zou beginnen met dit topic op homewizzard te doorzoeken, en van daaruit verder te gaan; de meesten hier zitten op HomeAssistant.

Voor de SmarrEVSE vind je de doc in de repo onder aan de hoofdpagina:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ben bezig met oriëntatie en voorbereiding van een SmartEVSE installatie. Ik heb mijn hoofdverdeler uitgekozen om alles in te monteren (veeel vrije ruimte in die kasten en op de juiste muur). Maar de kasten zijn van metaal en dat botst met betrouwbaar WIFI naar de SmartEVSE.

Ik lees in dt topic wel van bedrade ethernet verbindingen maar de communicatie hierover is blijkbaar anders dan via Wifi (ethernet_to_RS45 converter naar de RS485 aansluiting van de SmartEVSE). Ik heb het gevoel dat ik hiermee de funktionaliteit van de Home Assistant HACS component voor de SmartEVSE niet voor elkaar ga krijgen.

Een Din-rail mounted accesspoint, met POE, in de metalen kast is een (dure, over the top) optie.

Heeft iemand hier ideeën over?

• lucas321
dingo35 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:21:
@lucas321 Ja van mij hoeft'ie niet geijkt (MID) te zijn, maar je werkgever/provider denkt daar misschien anders over. Modbus is idd nodig, deze wordt veel toegepast:
https://www.amazon.nl/V2-...+v2&qid=1725884415&sr=8-1
Ik vind nergens in de documentatie waar je de mod bus van deze kWh aansluit op de smartEVSE.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
lucas321 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:56:
[...]

Ik vind nergens in de documentatie waar je de mod bus van deze kWh aansluit op de smartEVSE.
Als het goed is zitten er aan de onderzijde aansluitingen voor A, B, en GND. Dat is de modbus aansluiting. Ik geloof dat je het adres van de Eastron nog wel even moet wijzen naar iets boven de 10(?) omdat ze daaronder gereserveerd zijn voor andere dingen. En in de SmartEVSE moet je hem vervolgens uiteraard nog even inschakelen.

• dingo35
https://github.com/dingo3...ocs/SmartEVSEv3_build.pdf

Is het zo onlogisch om de link "Hardware installation" , en dan "wiring diagram" te kiezen?

Ik sta open voor suggesties om de documentatie toegankelijker te maken, vind dit soort RTFM vragen nogal zonde van ieders tijd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
Ik vond zelf de handleiding ook niet heel intuïtief voor wat betreft het aansluiten van een extra meter...
Alle andere dingen worden wel netjes in een tekening/schema aangegeven.

Dit was voor mij een stuk duidelijker:
https://github.com/SmartE.../4#issuecomment-808054166

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• daanbrons
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-01 18:24
Beste allen,

Ik weet niet of ik in het juiste topic zit maar ik hoop dat jullie als zelfbouwers of experts kunnen helpen. Ik heb een evohub laadpaal met een eigenaardig probleem.

Als de accu van de auto vol is, schakelt de lader/ magneetschakelaar uit, maar daarna schakelt hij gelijk weer in. Dit doet hij continu, ongeveer 3 a 4 keer per minuut schakelt hij in en uit. Dit doet hij dus alleen bij een volle accu. Het lijkt erop dat hij dit ook alleen doet bij auto’s die drie fase laden toestaan. Bij een 1 fase auto doet hij het niet. Helaas is de garantie van de paal verlopen en wil ik er zelf induiken.
In het begin van de plaatsing de laadpaal was dit probleem er al, toen is de magneetschakelaar vervangen en leek het weg, helaas toen een tijd geen drie fase auto gehad waardoor het op de achtergrond was. Nu heb ik weer een auto en is het probleem zeer sterk aanwezig.

Wat is jullie gedachte? Wat zou ik kunnen doen?

Alvast dank voor de hulp, groet Daan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YULGY6DIilR84V8W3aqvrHg4HTc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8GI8cScIT4jAqiAjl7bMvdlc.png?f=fotoalbum_large

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@daanbrons je kan het relais uitsluiten of aanwijzen als oorzaak door te meten wanneer er spanning op de aansturing vanuit de EVHUB staat. Als je daar 230V bij ingeschakeld meet en niet bij uitgeschakeld dan veroorzaakt de EVHUB dit gedrag en is het relais goed.

• Scatman_II

Scatman_II

dingo35 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 05:24:
[...]

De cable lock van de SmartEVSE bepaalt alleen het locken aan de EVSE zijde, bij een losse kabel.
Het locken aan de auto zijde heeft niets met de SmartEVSE te maken, dat wordt door de auto bepaald....
Je / jullie hebben helemaal gelijk :o
Het mooie voordeel van onwetend zijn is dat je elke dag wat bijleert ;)

In de Ioniq blijkt inderdaad - exact op kniehoogte - een knopje te zitten dat bepaalt of de stekker metéén, of alleen bij actief laden vergrendelt (dank @BarryH ).
En blijkbaar heeft mijn knie dat knopje geraakt rond de tijd dat ik een changelog las mbt locken van de kabel.. }:O Opgelost, dank!

• Scatman_II

Scatman_II

Blackraven schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:35:
Ik vond zelf de handleiding ook niet heel intuïtief voor wat betreft het aansluiten van een extra meter...
Alle andere dingen worden wel netjes in een tekening/schema aangegeven.

Dit was voor mij een stuk duidelijker:
https://github.com/SmartE.../4#issuecomment-808054166
Precies de post die mij ook heeft geholpen, mag wat mij betreft als voorbeeld in de manual!

Ik dacht even dat de modbus uitlezing kapot was na de update (ik krijg altijd automatisch als ik de stekker eruit haal via HA een Android notification hoeveel kWh / km er is geladen en die was raar nu), maar gelukkig was dit 1 release later weer verholpen na het juist terug-hernoemen van het mqqt topic _evenergycharged - echt top zo'n actieve code maintainer! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Scatman_II schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:23:
Precies de post die mij ook heeft geholpen, mag wat mij betreft als voorbeeld in de manual!
Heb mooie van Open Source: je kan dit zelf aanpassen en indienen met een pull request!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbrons
Erik1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:42:
@daanbrons je kan het relais uitsluiten of aanwijzen als oorzaak door te meten wanneer er spanning op de aansturing vanuit de EVHUB staat. Als je daar 230V bij ingeschakeld meet en niet bij uitgeschakeld dan veroorzaakt de EVHUB dit gedrag en is het relais goed.
Dankje ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:20

HaTe

haat niet

Klopt het dat de SDM630 maar vermogens registreert in stappen van 100W (over modbus)? Of is dit een limitatie in SmartEVSE?
Dat laatste lijkt me niet, want ik zie niks in de code wat hierop doet wijzen, maar dat eerste lijkt me ook niet? Ik kan dit niet vinden in de handleiding van de SDM630.

Heb het al gevonden, het wordt wel afgerond:
C++:
1
doc["ev_meter"]["import_active_power"] = round((float)EVMeter.PowerMeasured / 100)/10; //in kW, precision 1 decimal

https://github.com/SmartE...EVSE-3/src/evse.cpp#L4853

Waarom is dat?

[ Voor 27% gewijzigd door HaTe op 13-09-2024 19:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Het aantal bytes dat elke 6s uitgegeven wordt is momenteel gelimiteerd tot 1600 bytes; het is een evenwicht tussen enerzijds zoveel mogelijk data exporteren en anderzijds beperken van de belasting van de ESP32 en de wifi-library. Daarom kappen we niet signifante digits af, zodat we wat extra velden kunnen exporteren met dezelfde belasting.

• Hermarcel
  • Niet online
Kan de Smart-EVSE metergegevens van een MQTT ontvangen? Of alleen via de REST api?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:13
Hermarcel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:03:
Kan de Smart-EVSE metergegevens van een MQTT ontvangen? Of alleen via de REST api?
De SmartEVSE kan de gegevens ook op MQTT ontvangen, namelijk op topic SmartEVSE-<ID>/Set/MainsMeter

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

• Hmmbob
Dat, en RTFM

• astrapowerrr
Even nog een vraagje tussendoor. Klopt/begrijp ik het goed dat ik de sensor box uit mijn systeem kan halen en daar voor in de plaats via mqtt de smartevse kan vullen met data? Ik heb een p1 lezer van homewizard. Kan ik dit ook doen met mijn homewizard 3 fase kWh meter? Nu zit alleen mijn laadpaal achter de kWh meter. Bijna hetzelfde maar ziet nu de smartevse hem niet. En de dus webpagina ook niet.ik wil graag zien wat de auto daadwerkelijk opneemt. Of moet dit perse via modbus? Is denk ook nodig als ik Ocpp wil gaan gebruiken. Ik lees afgelopen dagen inmiddels zoveel tekst. En ik ben maar een stagiair tweaker…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Wel gezocht, niet gevonden. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:34
astrapowerrr schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:40:
Even nog een vraagje tussendoor. Klopt/begrijp ik het goed dat ik de sensor box uit mijn systeem kan halen en daar voor in de plaats via mqtt de smartevse kan vullen met data? Ik heb een p1 lezer van homewizard. Kan ik dit ook doen met mijn homewizard 3 fase kWh meter? Nu zit alleen mijn laadpaal achter de kWh meter. Bijna hetzelfde maar ziet nu de smartevse hem niet. En de dus webpagina ook niet.ik wil graag zien wat de auto daadwerkelijk opneemt. Of moet dit perse via modbus? Is denk ook nodig als ik Ocpp wil gaan gebruiken. Ik lees afgelopen dagen inmiddels zoveel tekst. En ik ben maar een stagiair tweaker…
Met die gesloten home-wizzard boel kan je helemaal niks, je moet een 3 fase modbus meter hebben om je hoofdaansluiting data in de Smart EVSE te krijgen. Voor de echter IT enthousiastelingen is het ook goed te doen via de API input op de Smart EVSE maar dan moet je bedreven zijn in Home Assistant (HA). Of HOme Wizzard ook met HA samenwerkt geen idee, ik vermoed van niet.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je zit dankzij de API niet vast aan Home Assistant, maar kunt alles gebruiken wat je maar wil (en MQTT of HTTP ondersteunt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Voor wie het nog niet wist (ik niet, en het heeft lang geduurd voordat ik door had dat dit mijn problemen met mijn zelfgebouwde laadpaal na de verhuizing veroorzaakte):

De RJ12 6P6C P1-kabel voor de Sensorbox-2 voor de SmartEVSE van Stegen Electronics heeft een (ongebruikelijke) REVERSE pinout, en niet de meer gebruikelijke STRAIGHT pinout.

Het stond bij nader inzien voor de goede lezer wel met zoveel woorden in de Sensorbox 2 handleiding op de webshop van Stegen Electronics, maar voor iemand zoals ik die ook veel met andere P1-lezers bezig is, is het niet direct duidelijk dat de Sensorbox2 de uitzondering is.

Ik ben recent verhuisd en had al mijn modulaire kabels netjes gesorteerd, zonder op reverse versus straight pinout te letten (nu heb ik wel zakjes met opschriften als 6P6C-S, 6P6C-R, 6P2C-R, 6P2C-S, 4P4C-R, 8P4C-S). Minstens één van mijn 2 originele SensorBox 2 kabels is waarschijnlijk bij een proefpersoon van mijn werk terechtgekomen en daardoor werkte de P1-uitlezing met onze (open source en open hardware) twomes-p1-gateway-hardware bij één of twee proefpersonen waarschijnlijk niet :-(

Ik bleek zelf gelukkig nog één heel korte RJ12 6P6C kabel met reverse pinout te hebben, dus het werkt nu weer!

Intussen kan ik ook melden dat ook de Kaifa MA304 SMR 5.5 (metercode begint met E0079) werkt met de Sensorbox 2. Dat is een andere dan de al genoemde MA304H4CNL (waarvan de metercode begint met E0056... of E0060...). Voor een meer volledig overzicht van alle ons bekende slimme metertypen (inmiddels ruim meer dan 90), zie de overzichtstabel op onze GitHub repo dsmr-info.

Ik heb een fork gemaakt van de Sensorbox-2 repo met een branch met wat updates waarin ik bovenstaande heb verwerkt en waarin ik ook een markdown variant heb opgenomen van installatiehandleiding en zal na wat laatste checks binnenkort een Pull Request doen.

[ Voor 0% gewijzigd door hterhofte op 15-09-2024 20:45 . Reden: Typo (RJ21 -> RJ12) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
rvdgaag schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:45:
[...]

Met die gesloten home-wizzard boel kan je helemaal niks, je moet een 3 fase modbus meter hebben om je hoofdaansluiting data in de Smart EVSE te krijgen. Voor de echter IT enthousiastelingen is het ook goed te doen via de API input op de Smart EVSE maar dan moet je bedreven zijn in Home Assistant (HA). Of HOme Wizzard ook met HA samenwerkt geen idee, ik vermoed van niet.
Helaas heb ik 2 jaar geleden mijn hele domoticz automatisering over geheveld naar homey. Ben daar erg tevreden mee. Heb toen wel gekeken naar HA maar vond dat hele systeem weer zo knutselig en complex(is volgens mij inmiddels wel wat makkelijker geworden). Was daar wel klaar mee. Maar vanuit homey kan ik wel werken met mqtt. Zover mijn kunde en kennis gaat.

En eigenlijk heb ik de voorkeur dat de laadpaal standalone werkt. Niet dat er een storing is in homey/HA bijv en dat dan ook de paal niet functioneert.

Dat zeggende moet ik dus wel met een modbus kWh meter werken die in de paal zit en met de sensorbox om de gegevens uit de meterkast te halen.
Kan dit parallel trouwens aangesloten worden? Want er is maar 1 aansluiting voor modbus(waar nu de sensorbox aanhangt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:34
astrapowerrr schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:19:
[...]

Dat zeggende moet ik dus wel met een modbus kWh meter werken die in de paal zit en met de sensorbox om de gegevens uit de meterkast te halen.
Kan dit parallel trouwens aangesloten worden? Want er is maar 1 aansluiting voor modbus(waar nu de sensorbox aanhangt).
Modbus is een daisychain systeem, google maar even. Je kan 256 apparaten op 1 bus zetten met max 1 master. De master in dit geval de SmartEVSE

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbrons
Erik1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:42:
Ik heb gemeten, en wat je aangeeft doet hij, ingeschakeld staat er 230 op en uitgeschakeld niet.

Als hij steeds in en uitschakelt, komt er steeds even kort spanning op. Op de foto zie je hoe ik gemeten heb.

Volgens mij kan ik dus concluderen dat de controller stuk is?

Wat zouden jullie adviseren? Een nieuwe evc, van evhub of een smartevse?

Dank alvast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49tTyJFnieIo-kBSLtdKgXTpo8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nv4Igy1UaZxIjYjnGZY60DXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPDPYLSzWxcpcnDSXvaMKGTuPu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BIga06yAKFxbKvghbhhsR59.jpg?f=fotoalbum_large

• nvdbosch
dingo35 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:47:
Overigens kun je de noodzaak voor 7 bytes zelf testen door je NFC tag uit te lezen met je smartphone, het gaat om de het UID-veld. Op Android werkt bijv. de NFC card Manager app prima.
Vandaag heb ik de laadpas ontvangen en met een NFC card manager de UID uitgelezen. Deze wordt weergegeven als 11:22:33:44:55:66:77. In de OCPP-instellingen zag ik een optie voor automatische autorisatie. Als ik deze UID, 11:22:33:44:55:66:77, daar invoer, worden alle laadsessies dan automatisch aan mijn laadpas gekoppeld?

• dingo35
Nee, zover ik weet moet je dan een RFID reader hebben, en elke sessie aanmelden door je NFC tag te tappen.

Je kunt kiezen voor lokale autorisatie door RFIDreader=Enable[All|One] te zetten, of remote op Rmt/OCPP; in dat laatste geval moet je provider de Tag autoriseren.

Overigens heb je vermoedelijk een oude versie, toen hanteerde ik de 11:22:... notatie; die blijkt voor NFC UIDs niet gebruikelijk te zijn, we hanteren nu 112233 ....

• nvdbosch
Toch maar even een RFID reader aanschaffen. Moet alleen dan een vinden met 7 bytes ondersteuning.

• dingo35
Ik sluit niet uit dat we, als we wat meer ervaring met providers hebben, een configuratie zonder RFIDreader i.c.m. OCPP kunnen ondersteunen.

Zover ik weet zijn er verder geen SmartEVSE compatible (OneWire) readers op de markt....

[ Voor 30% gewijzigd door dingo35 op 19-09-2024 16:22 ]

• dingo35
Om te experimenteren kun je ook de FAKE_RFID compile optie gebruiken, die had ik vroeger nodig om de code te testen zonder RFID reader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Troubleshooting vraag:

Heb een installatie met een SmartEVSE 2 (v2.17) met daarop een kWh meter en een RCD. Geen Sensorbox, fixed op 16A. Deze ging zich op een dag vreemd gedragen (relais aan- en uit) en laadt nu niet meer. Als je de stekker in de auto steekt gebeurt er niets, de display blijft "Ready to charge" weergeven. Wat heb ik getest:
  • De SmartEVSE zelfs werkt prima bij mij thuis, die is niet stuk
  • De CP kabel van de SmartEVSE naar de stekker doorgemeten, die is goed (0,2 Ohm)
  • De kabelweerstand is 500 Ohm
Waar kan ik nog meer naar gaan zoeken? Tips welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
Open deur, maar heb je het relais + de aansluitingen ervan ook getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
WillemI schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:36:
Open deur, maar heb je het relais + de aansluitingen ervan ook getest?
Nee, omdat de auto de lader niet zag dacht ik dat het probleem elders moest liggen. Klopt die redenering niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Bij de SmartEVSE v3 kun je op het display zien of de SmartEVSE de auto ziet: zodra je de kabel aansluit wordt er een lijntje van het huisje naar de auto getekend. Zodra er feitelijk geladen wordt gaat er een stip van huis naar auto.

Weet niet of de v2 dit ook al had, maar het detailniveau van Michael Stegen kennende verwacht ik van wel.
Verder kun je volgens mij alleen via USB/serieel debuggen op de v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
dingo35 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:59:
Bij de SmartEVSE v3 kun je op het display zien of de SmartEVSE de auto ziet: zodra je de kabel aansluit wordt er een lijntje van het huisje naar de auto getekend. Zodra er feitelijk geladen wordt gaat er een stip van huis naar auto.

Weet niet of de v2 dit ook al had, maar het detailniveau van Michael Stegen kennende verwacht ik van wel.
Dat lijntje is niet zichtbaar, er staat alleen "ready to charge" op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Hmm dat is alleen in Smart of Solar mode inderdaad; als je geen Mainsmeter hebt gaat dat je niet helpen, helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Als de kWh meter via modbus is aangesloten op de SmartEVSE, kun je die misschien tijdelijk als MainsMeter configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
dingo35 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:23:
Als de kWh meter via modbus is aangesloten op de SmartEVSE, kun je die misschien tijdelijk als MainsMeter configureren?
Yups dat is-ie, goeie tip, ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
dingo35 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:59:
Ik heb een v2 en een v3 (=master) naast elkaar hangen. Met een actuele software versie biedt de v2 deze visualisatie ook. De v2 heeft idd geen WiFi mogelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoTHP3OdXoC6IrVvmItyKvHHrgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5atv4CklIWL91cBzggay9sJo.png?f=user_large
Links de v3 en rechts de v2.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
sandergar schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:36:
[...]

Ik heb een v2 en een v3 (=master) naast elkaar hangen. Met een actuele software versie biedt de v2 deze visualisatie ook. De v2 heeft idd geen WiFi mogelijkheid.

[Afbeelding]
Links de v3 en rechts de v2.
Enig idee hoe die software te updaten is? Er is een oude smartevse.nl website die praat over een bootloader, werkt dat nog? Die FTDI kabel heb ik nog wel liggen.

Ik kwam net een issue tegen op Github van een vergelijkbaar probleem en daar was het water in de laadstekker van EVChargeking. Volgens hun handleiding moet de PP weerstand 1 van de volgende waarden hebben:
  • For max 13A cables (1,5 mm² wire section) : 1500 Ohm
  • For max 20A cables (2,5 mm² wire section): 680 Ohm
  • For max 32A cables (6 mm² wire section): 220 Ohm
  • For max 63Ahort screws cables (16 mm² wire section): 100 Ohm
Ik heb 500 ohm gemeten (maar wel stabiel), zou dat het kunnen zijn?

Update: het knopje van de EVChargeking kabel was inderdaad gaan lekken, daardoor verkeerde ohmwaarde op de PP. Ik heb ze om een nieuw knopje gevraagd. TBC

[ Voor 5% gewijzigd door mukky op 20-09-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
mukky schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:30:
[...]

Enig idee hoe die software te updaten is? Er is een oude smartevse.nl website die praat over een bootloader, werkt dat nog? Die FTDI kabel heb ik nog wel liggen.
Idd middels een FTDI kabel. De v2 heeft nog geen USB aansluiting en geen WiFi.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
Ja, die procedure werkt nog, ik heb deze recent gebruikt om een V2 van nieuwe software te voorzien.
De kabel kun je zoiezo gebruiken om op de console mee te kijken, maar zonder zelf een debug versie te bouwen is daar niet zoveel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
WillemI schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:03:
[...]

Ja, die procedure werkt nog, ik heb deze recent gebruikt om een V2 van nieuwe software te voorzien.
De kabel kun je zoiezo gebruiken om op de console mee te kijken, maar zonder zelf een debug versie te bouwen is daar niet zoveel te zien.
Het compileren is gelukt maar het bestand waar ik mee eindig is 157 kb groot in plaats van 136 kb (de binary op github). Ik vind ook de /bootloader directory nergens, waar staat die dan? En heb je dan je eigen build of die van GH gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robo4u
  • Registratie: Augustus 2024
  • Niet online
Voor alle SmartEVSE-3 gebruikers, zojuist heb ik release v3.6.10 PLUS 20240919 uitgebracht.
https://github.com/rob040...ases/tag/v3.6.10+20240919

Deze volgt de SW stand van Dingo35, maar dan PLUS het volgende:
- Solar charging op 1-fase en 3-fase met omschakeling daartussen, afhankelijk hoeveel energie (stroom) er over is.
- MQTT publish alleen verschillen, zonder vertraging(!)
- MQTT publish and announce SolarStopTimer (@mjvdzwet, @Hmmbob)
- LCD melding "ACCESS DENIED" is vervangen door "OFF"
- LCD ERROR melding "ERROR NO SERIAL COMM" is vervangen door "ERR MAINS METER DATA"
- verschillende (kleine) webpage verbeteringen; ook de 3 solar parameters kunnen hier nu ingesteld worden in plaats van uitsluitend op het LCD menu en REST-API.
- correct output format of EVmeter in status JSON
- verschillende interne bug fixes
- geen compile warnings meer

(sorry voor mijn half Engels in bovenstaand, is beroeps deformatie)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
robo4u schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:10:
Voor alle SmartEVSE-3 gebruikers, zojuist heb ik release v3.6.10 PLUS 20240919 uitgebracht.
Toffe wijzigingen, maar ik snap iets niet..... Dingo's project is super actief - waarom breng je dit los uit in plaats van een pull request bij dingo?

Nu zijn er 3 versies van ongeveer dezelfde software (de officiële variant, de "bleeding edge" variant en nu jouw variant).

Ik snap niet waarom?

Edit: heb nog even gecheckt, maar ik zie inderdaad geen PR (of issue) van je in de repo van Dingo - ook geen "afgewezen" PRs ofzo waarom je nu zelf iets uit zou brengen. Ik zou je dat toch willen laten overwegen om je wijzigingen the PR'en, zitten interessante wijzigingen tussen (y)

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 20-09-2024 17:21 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 88 Laatste