Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-07-2023
Klopt je hebt helemaal gelijk ik zie door de bomen het bos niet meer….. aangezien alle beschrijvingen van de EVSE in het engels zijn word dit ook lastig om het goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:18
Femme schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:30:
[...]

Ik heb inderdaad een V3. Modbus heeft wel mijn voorkeur ivm matig wifi bereik op de plek waar de Smart EVSE zicht bevindt. Jouw firmware is alleen met API zonder modbus?

Een Smart EVSE in load balancing setup gebruikt toch modbus om de slave nodes aan te sturen? Zou je denken dat je zelf ook moet kunnen doen zonder Smart EVSE als master.
Daar heb je wifi inderdaad voor nodig, heb om die reden een kleine AP geinstalleerd in mijn zekeringskast.

Wat jij zegt zal technisch wel kunnen, je gaat dan een master moeten simuleren en je 2 EVSE in slave mode zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:33

timovd

Voorsprong door techniek

Tom86 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:48:
Klopt je hebt helemaal gelijk ik zie door de bomen het bos niet meer….. aangezien alle beschrijvingen van de EVSE in het engels zijn word dit ook lastig om het goed te maken.
Als je de RCD (residual current sensor) bij Stegen bestelt en je plaatst de controller en relais in de de groepenkast, voldoet een automaat ook en heb je dus geen aparte aardlekautomaat/-schakelaar nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Dit wil ik nu gaan bestellen en dan kan ik eventueel gewoon een aardlekautomaat type A installeren ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0DziEI3_sL9rar3Hp80Xelh6ss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uHCceQMrH0CPWnxO3u65hG9s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 06:25
Waarvoor bestel je de ‘CURRENT TRANSFORMER 100A’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Tom86 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:45:
Dit wil ik nu gaan bestellen en dan kan ik eventueel gewoon een aardlekautomaat type A installeren ?
Met die RCD kan je inderdaad gewoon een type A installeren.
Persoonlijk ben ik voor een type B, deze werkt onafhankelijk van de EVSE en is een 100% hardwarematige bescherming.
Natuurlijk werkt het ook met de RCD maar een software bug is toch nooit uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Dankje voor het opletten 80A is dus ook goed voor de 3 fase ? Want deze heb je toch nodig voor de stroom te meten van je voeding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Je weet dat je 1 klem per fase nodig hebt? 80A per fase is al heel veel, kans is klein dat je dat ooit als particulier kan krijgen.

De 80A klemmen zijn trouwens kleiner en makkelijker te plaatsen in een zekeringskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Mijn voeding die binnenkomt is 3x25A dus ik heb 3 klemmen nodig. Hoeveel ampere moeten deze dan zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartw2604
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 13:43
@Tom86 zoals @DaRKie al zei: de 80A klemmen zijn voldoende en makkelijker te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Ik wil mijn auto gaan laden met 11 kw is dit mogelijk met dit alles ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Je hebt 3x16A nodig voor 11kWh dus dat zou moeten voldoende zijn. Je auto moet het ook wel aankunnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Volgens de verkoper is dit geen probleem. Het is de renault megane etech electric geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom de stroomklemmen?

Loadbalancing werkt toch al op P1 via de sensorbox….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Tom86 wat voor (digitale) meter heb je?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
timovd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:30:
@Tom86 wat voor (digitale) meter heb je?
Ik heb een dsmr 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Ik wil dit best allemaal aanschaffen maar ik weet ook niet of ik het werkend krijg dus dan is het zonde van het geld of iemand die er bij zou kunnen helpen. De een zegt je hebt dit nodig en een ander zegt van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Het is op zich niet moeilijk maar het blijft elektriciteit waarmee je bezig bent, veel hangt af hoe comfortabel je jezelf voelt hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Tom86 dan zou ik die klemmen niet kopen. Is alleen maar extra werk en via de P1 heb je iedere seconde een telegram met het verbruik per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
timovd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:35:
@Tom86 dan zou ik die klemmen niet kopen. Is alleen maar extra werk en via de P1 heb je iedere seconde een telegram met het verbruik per fase.
Hallo Timo, mag ik jou eventueel een pb schrijven is misschien iets makkelijker dan iedere keer een vraag op het forum te stellen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Tom86 net zo gemakkelijk op het forum, toch? Dan kunnen anderen er ook nog van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
En ik durf bijna te wedden dat je vragen waarschijnlijk al elders op dit forum beantwoord zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Okee een laatste vraag even is het makkelijk te doen om alles aan te sluiten? Zitten er beschrijvingen bij hoe en wat je waarop aansluit ? Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Aangezien ik evse in de groepenkast wil plaatsen en van daaruit met een vaste laadkabel naar de auto wil gaan met een gaatje door de muurheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 12:50

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Tom86 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:49:
Okee een laatste vraag even is het makkelijk te doen om alles aan te sluiten? Zitten er beschrijvingen bij hoe en wat je waarop aansluit ? Groetjes
Er zitten beschrijvingen bij, maar geen stap voor stap handleiding en veel hangt af van jouw situatie en hoe je het aan wil sluiten. Alles in de meterkast, een deel in de meterkast, alles buiten of iets er tussenin. In dit topic zijn al veel voorbeelden te vinden van mensen die hun situatie toelichten en laten zien welke keuzes ze gemaakt hebben en hoe ze het geïnstalleerd hebben. Het is vrij lastig om generieke antwoorden te geven op iets wat in de meeste gevallen toch een behoorlijk component maatwerk bevat.

Ik zou als ik jou was een plan gaan maken, dit topic gaan doorspitten en dan concrete vragen/voorbeelden hier droppen. Dat maakt het een stuk makkelijker om je te helpen met de vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 18:01
Tom86 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:38:
Ik wil mijn auto gaan laden met 11 kw is dit mogelijk met dit alles ?
Ik wil niet pedant overkomen, maar als je die vraag stelt moet je niet zelf aan de slag gaan met groepenkasten, relais en kabels met krachtstroom. De mensen op dit forum zijn extreem behulpzaam, maar als je niet de juiste vragen stelt is er een reële kans dat je een onveilige installatie bouwt. Met 16A kun je al puntlassen, dus brandgevaar is niet ondenkbeeldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
dingo35 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:25:
[...]

Ik wil niet pedant overkomen, maar als je die vraag stelt moet je niet zelf aan de slag gaan met groepenkasten, relais en kabels met krachtstroom. De mensen op dit forum zijn extreem behulpzaam, maar als je niet de juiste vragen stelt is er een reële kans dat je een onveilige installatie bouwt. Met 16A kun je al puntlassen, dus brandgevaar is niet ondenkbeeldig!
Iemand vinden die het voor je maakt zit er niet in dus ik weet niet goed wat ik moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Femme schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:27:
Heeft iemand een idee hoe je een Smart EVSE individueel kunt besturen zonder gebruik te maken van het ingebakken load balancing gedoe. Ik heb een smarthomesysteem / energiemanagementsysteem dat al alle relevante metingen van vermogen en belasting doet dus ik wil daar vanuit de besturing doen.

Ik heb twee Smart EVSE's. Als ik ze als node 1 en 2 configureer kan ik wel de maximale loadstromen via modbus instellen maar de laadsessie start niet en beide controllers klagen over een serial comms error.
Om even terug te komen op mijn vraag. Michael Stegen heeft me verwezen naar deze reactie van hem op Github:
https://github.com/SmartE...1#issuecomment-1073299256

Om Smart EVSE's zelf via modbus te sturen moet je het volgende doen:
  • Smart EVSE's als slave node configureren
  • Charge currents via modbus broadcasten op adres 9 dmv modbus function code 10 (Write Multiple Holding Registers) op registers 32-40. Zie zijn bericht voor formaat.
  • Luisteren naar state change van de nodes op register 0
  • Als de state van een node verandert naar een verzoek om te laden (STATE_COMM_C = 6), dan de state wijzigen in STATE_COMM_C_OK (waarde = 7).
Het broadcasten van de charge currents en daarmee ook het weg krijgen van de communication error meldingen op de Smart EVSE is me al gelukt vanuit IP-Symcon. De rest moet ik nog bouwen maar lijkt simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
deWit schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:40:
[...]So far komt de data van mijn SDM72DM nog niet binnen op de EVSE, en dus ook niet in de API zichtbaar na een custom firmware. Modbus registers van een SDM72DM lijken overeen te komen met een SDM630 dus eens verder zoeken waar het probleem zit.
Ik kan bevestigen dat de SDM72D-M van Eastron zonder verdere aanpassingen communiceert met de SmartEVSE; dus blijkbaar compatibel met de SDM630.

ik had echter een oude versie van de SDM72D-M, welke op geen enkele manier op mijn modbus (toen met Raspberry Pi als master) wilde communiceren; alleen de versies met software-versie 02 01.03 werkten bij mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:13
Ik lees meerdere berichten over de aansluiting van de SmartEVSE v3, vandaar de controlevraag.
Klopt de handleiding t.a.v. de externe modules (het slot en de rfid lezer) of moet er een andere aansluiting gedaan worden dan de v2? Kan iemand dit bevestigen die van een v2 naar v3 is gegaan?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Tom86 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:43:
[...]Iemand vinden die het voor je maakt zit er niet in dus ik weet niet goed wat ik moet doen
Een kabel vanuit je groepenkast naar je auto kan sowieso niet; daar moet een kastje tussen, en dat kastje wordt nu eenmaal een laadpaal genoemd.

Dus je zoekt een laadpaalinstallateur... hier vind je vooral hobbyisten, ik zou de gele gids (tegenwoordig internet genaamd) raadplegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
neographikal schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:00:
Na een behoorlijk robbertje knokken heb ik het werkend: ik kan de smartevse aansturen via mqtt -> ESP32 + modbus!

Code staat hier: https://github.com/neographikal/mqtt-to-smartevse

Het is nog behoorlijk basic, d'r moeten feitelijk nog wat dingen worden toegevoegd en iemand die beter is in C dan ik kan me helpen om de code op te ruimen en te structureren.
@neographikal Ik ben, net als jij eind 2020, op zoek naar een oplossing om de SmartEVSE en Homeassistant aan elkaar te knopen, en daarbij het probleem van 2 masters op 1 modbus te voorkomen.

Begrijp ik goed dat jouw github mqtt-to-smartevse dit oplost? Draait de usb-rs485 interface dan in slave mode, of heb je 2 masters op de bus, of draai je de smartEVSE in slave mode?

In dat laatste geval, draai je dan in Normal/Smart of Solar mode? Of heb je dan loadbalancing aan staan en moet je zelf het smart gedeelte in Hass nabouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

dingo35 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:22:
[...]

Een kabel vanuit je groepenkast naar je auto kan sowieso niet; daar moet een kastje tussen, en dat kastje wordt nu eenmaal een laadpaal genoemd.

Dus je zoekt een laadpaalinstallateur... hier vind je vooral hobbyisten, ik zou de gele gids (tegenwoordig internet genaamd) raadplegen....
Het woord laadpaal is nogal verwarrend, want vaak is het niet eens een "paal". @Tom86 gaat zo te zien de boel bestellen bij Stegen, dus dat kastje dat buiten komt (waterdichte kabelbox/lasdoos) is alleen om van de stugge kabel vanaf de magneetschakelaar naar de laadkabel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Goed verwoord Timo dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dingo35 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:25:
[...]

@neographikal Ik ben, net als jij eind 2020, op zoek naar een oplossing om de SmartEVSE en Homeassistant aan elkaar te knopen, en daarbij het probleem van 2 masters op 1 modbus te voorkomen.

Begrijp ik goed dat jouw github mqtt-to-smartevse dit oplost? Draait de usb-rs485 interface dan in slave mode, of heb je 2 masters op de bus, of draai je de smartEVSE in slave mode?

In dat laatste geval, draai je dan in Normal/Smart of Solar mode? Of heb je dan loadbalancing aan staan en moet je zelf het smart gedeelte in Hass nabouwen?
Standaard staat de SmartEVSE is slave mode op id=1 en is mijn oplossing de master op de bus, SmartEVSE in normal mode. Ik stuur de amperages zelf aan via HA+Appdaemon. Nu draai ik nog wel de 2.17.1 software, de modbusfunctionaliteit is aangepast in de nieuwe firmware en ik heb nog niet de ballen gehad om de SmartEVSE te upgraden. Categorie if it ain't broke...

Ik onderhoud de software trouwens niet, maar het zal vast nog wel werken, Heb nu zelf modbus2mqtt draaien (zie mijn repo's). Ook niet perfect dankzij de gruwelijke serial implementatie in het .net core framework onder Linux, maar functioneel werkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 29-04-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
neographikal schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:14:
[...]

Standaard staat de SmartEVSE is slave mode op id=1 en is mijn oplossing de master op de bus, SmartEVSE in normal mode. Ik stuur de amperages zelf aan via HA+Appdaemon.
Zéér interessant, dit is precies wat ik zoek; ik wordt er een beetje hebberig van 😵‍💫: mag ik vragen om je config files voor modbus gateway, hass /app daemon integratie en een voorbeeld van je user interface ?
Nu draai ik nog wel de 2.17.1 software, de modbusfunctionaliteit is aangepast in de nieuwe firmware en ik heb nog niet de ballen gehad om de SmartEVSE te upgraden. Categorie if it ain't broke...
Ik zit op Smartevse 3, maar ik zie niet op tegen die uitdaging.
Ik onderhoud de software trouwens niet, maar het zal vast nog wel werken, Heb nu zelf modbus2mqtt draaien (zie mijn repo's). Ook niet perfect dankzij de gruwelijke serial implementatie in het .net core framework onder Linux, maar functioneel werkt het.
Enige reden dat je niet deze repo gebruikt hebt: https://github.com/BlackZork/mqmgateway? Of zit je misschien op Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:18
In de brede categorie "zelf je laadpaal (slim) maken".

EVCC is een stukje software wat je kan draaien en door verschillende meters en omvormers toe te voegen kan je je wagen intelligent laten opladen, denk hierbij aan een minimale SoC icm opladen op PV only of een minimaal oplaadvermogen en alle zonnestroom overschot er bij.

Heel veel soorten meters zijn al ondersteund maar DSMR nog niet. Ik ben met de ontwikkelaar in contact en heb zelf bij een familielid een P1 Reader op een 1 fasige DSMR gehangen en de main developer toegang geven. Maar voor 3F zoeken we nog iemand.

Is er hier iemand die thuis een 3 fasige digitale meter en een P1 reader heeft die zijn P1 poort even open wil zetten zodat de jongens van EVCC hier mee aan de slag kunnen? (je kan ze per mail contacteren zodat de toegang niet publiek geweten is).

https://github.com/evcc-io/evcc/issues/2880

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@HyperBart Het is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Ik heb ook even een screencap gestuurd van de P1 bij m'n zus. Is ESPHome en Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
@DaRKie dit moeten we even gaan linken met SmartEVSE v3 :)?
https://docs.evcc.io/docs/reference/plugins/
https://docs.evcc.io/docs/reference/api

Voor de SmartEVSE v3
chargers:
- name: my_charger
type: custom
status: # charger status A..F
source: ...
# ...
enabled: # charger enabled state (true/false or 0/1)
# ...
enable: # set charger enabled state (true/false or 0/1)
# ...
maxcurrent: # set charger max current (A)
# ...
Voor de energiemeters usage: (grid, PV, battery, charge)
meters:
- name: my_meter
type: custom
power: # power (W)
source: # plugin type
# ...
energy: # optional energy (kWh)
# ...
soc: # optional battery soc (%)
# ...
currents: # optional currents (A)
- source: # L1 plugin type
# ...
- source: # L2 plugin type
# ...
- source: # L3 plugin type
# ...

[ Voor 67% gewijzigd door fluppie007 op 01-05-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@fluppie007 @DaRKie : graag, dit moet je echt willen want dat EVCC verhaal zit echt goed in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Je hebt met hem gemail'd veronderstel ik? Echt wel snel dat Andi daar aan gewerkt heeft. Ik heb mijn P1 even op het internet gezet met die P1 Reader van Marcel Zuidwijk. Jij dan ook iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
HyperBart schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:18:
Je hebt met hem gemail'd veronderstel ik? Echt wel snel dat Andi daar aan gewerkt heeft.
Ja, dat was toch het idee? Ik had ook niet de behoefte om aan iedereen mijn P1 telegrammen beschikbaar te maken (meer in het kader dat het niemand wat aangaat, niet omdat ze zo geheim zijn).

Ik had ook niet verwacht dat het binnen 2 uur geregeld zou zijn ;)

Ik heb wel maar een DSMR4 meter en 1tje die blijkbaar alleen in hele A aangeeft en niet eens V laat zien. Het verbruik per fase in kW is wel veel nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jaja zeker! En ik was inderdaad ook verbaasd. Had die P1 eventjes open gezet, access info met hem gedeeld en een paar uur later was ie al klaar. Echt een prachtig project wat ik eens onze digitale meter er is zeker ga gebruiken. Nu heb ik nog een terugdraaiende teller (wat jullie saldering noemen) en kan ik gewoon altijd op volle snelheid laden. Later moet ik het wat intelligenter doen owvh capaciteitstarief en direct verbruik maar dan is EVCC echt schitterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Voor diegenen die interesse hebben in de loadbalancing feature van EVCC:

https://github.com/evcc-i...discussioncomment-2676550

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Zie er voor mezelf niet meteen een voordeel om dit gebruiken. Ook wel jammer dat alles in het Duits is, maakt het toch ook wat lastiger, anders had ik mss eens gekeken hoeveel effort het zou zijn om eens uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frakke0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 14:23
Hi All,

Ik heb al met veel bewondering dit topic gelezen en ben helemaal getriggerd om zelf aan de slag te gaan.
Wel zit ik nog met deze vragen:

1. Ik lees overal 6-32A laden in te stellen, kan je ook instellen om minder dan 6A te laden?
2. Mogelijkheid tot in/uitschakelen EN mogelijkheid tot switchen smart / solar tegelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRKie
Voor zover ik weet kan je volgens de evse standaard niet lager dan 6a gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Tom86 graag vragen stellen via het forum.
Je hebt een B10 (1P + N neem ik aan) en een krachtgroep.
De SmartEVSE sluit je aan de B10 automaat (PE op het aardeblok) met 2,5mm2.
De krachtgroep sluit je aan op het relais/de magneetschakelaar met >=4mm2. Volgorde maakt niet heel veel uit, zolang je maar onder en boven de zelfde volgorde aanhoudt (de drie fasen hoeven niet eens te kloppen, maar dat is nu buiten beschouwing). Op de SmartEVSE zitten (bovenop) een tweede N en een C1 contact. Die sluit je aan op het relais voor besturing. Van de netwerkkabel die naar de laadkabel loopt, pak je één ader en die sluit je aan op de CP (rechtsonder op de SmartEVSE).

RCMON (residal current):
Die sluit je aan op de SmartEVSE middels bijgeleverde kabel. Haal eventueel het groene blokje onderop de SmartEVSE los om er gemakkelijker bij te kunnen. Van de kabel die naar de laadkabel gaat, laat je alleen de 3 fasen en de N door het gat lopen. PE gaat (en past) er niet door.

Load-balancing/Sensorbox:
Meegeleverde P1-kabel aansluiten (geen andere kabel gebruiken). Pak een stuk netwerkkabel, pak vier aders en sluit deze linksonder op de SmartEVSE aan en ook op het groene blokje (PhoenixContact) op de Sensorbox (uiteraard in de zelfde volgorde; A, B, 12V, Gnd).
Als je de krachtgroep uit zet en de B10 aan zet, moet je SmartEVSE het al doen en kleurt het LED-je op de Sensorbox groen. Je moet nu load-balancing in kunnen stellen op de SmartEVSE en er moeten nu geen (communicatie-)errors verschijnen.

In de ((spat)waterdichte) kabeldoos waar je de kabel vanuit de groepenkast met de laadkabel verbindt, verbind je de kabels met elkaar (bijvoorbeeld met 5 Wago 221-612's voor de fasen, N en PE en een *-412 voor de CP). Voor een goede afdichting, mag je maar één kabel per wartel gebruiken (tenzij je daarvoor bestemde wartels gebruikt). Met deze doos verleng je als het ware de laadkabel op het stuk waar die niet flexibel hoeft te zijn. Niets meer dan dat.

Maak je foto's van de voortgang en het eindresultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Bedankt Timo, voor de heldere uitleg ik hoop dat het nu goed gaat komen. we beginnen er volgende week aan aangezien ik weekenddienst heb momenteel. ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DaRKie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:24:
Voor zover ik weet kan je volgens de evse standaard niet lager dan 6a gaan.
Wat ik me afvraag: wat gebeurt als je met een contactor twee fasen afgeschakeld om zo het vermogen verder te kunnen terugregelen? Vindt een auto het ok als je dit tijdens een laadsessie doet? Voor aanvang van de laadsessie kan het neem ik aan sowieso aangezien een auto met een 3-fase lader ook op een enkele fase kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Femme schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Wat ik me afvraag: wat gebeurt als je met een contactor twee fasen afgeschakeld om zo het vermogen verder te kunnen terugregelen? Vindt een auto het ok als je dit tijdens een laadsessie doet? Voor aanvang van de laadsessie kan het neem ik aan sowieso aangezien een auto met een 3-fase lader ook op een enkele fase kan laden.
Dat is een goede vraag, een waar ik het antwoord zelf ook niet op ken. Ik zou verwachten dat de auto slim genoeg is om te zien dat de 2 andere fase kabels aangesloten zijn of niet.

Maar omdat ik niet 100% zeker ben heb ik in mijn V3 firmware wijzigingen dit ook niet toegelaten, just to be safe. Uiteindelijk hoeft zo een stop/start ook niet lang te duren als je dat automatiseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Femme schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Dat hangt van de implementatie van de auto af. De ene auto zal het netjes detecteren (of er gewoon niet om geven) en dan op 1 fase blijven laden. De andere auto zal het als een fout detecteren en stoppen met laden. Het is beter om dan even het laden te stoppen, de twee fases dan af te schakelen en dan weer te starten.

Andersom (dus van 1 naar 3 fase) is wat gevaarlijker. Zo heeft de Zappi laadpaal dit ervaren die als eerste dit mogelijk maakte. Er zijn auto's die, bij het detecteren van 1 fase lader, intern de 2e fase hierbij aan koppelen om zo op 2x 1-fase snelheid te kunnen laden. Bij het schakelen van 1 naar 3 fases gaat het dan goed mis omdat dan de echte 2e-fase van het net via die doorkoppeling aan de 1-fase wordt gekoppeld! Zelf het even laden stoppen en weer starten helpt niet bij sommige auto's! Daar is het werkelijk ontkoppelen nodig om de auto in de juiste stand te krijgen.

In de praktijk hebben 11kW 3-fase auto-laders vaak 3x een enkele 1-fase lader onboard van 3,6kW (16A). Door het doorkoppelen van de 1e-fase op de 2e lader (en dus in feite op de 2e-fase aansluiting) kunnen ze hiermee dan op 7.2kW laden (bij een 1-fase lader). In de Zappi myenergi forum kan je wel lezen welke auto's het sowieso fout doen. Er zijn uiteraard auto's die het wel goed doen.

Dus voordat je dit gaat bouwen weet wel zeker dat je auto dit goed afhandeld. Door goed testen en meten kom je hier achter. Alleen let dan wel dat als je dan een keer een auto van iemand anders er laat laden je ook weer met deze problemen kan komen zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 07-05-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

@thehog Thanks voor de info. Ik heb inmiddels gevonden hoe een Zappi de omschakeling doet:
When the zappi switches to three phases it follows this sequence

Instructs the car to stop the charge
Opens the output contactors, completely isolating the output to the EV
Sends a reset sequence to the car (using the Control Pilot wire)
Restarts the charge in three phase mode
When the EV confirms that it is ready to charge the output contactors are closed again.
All other EV’s that support three phase charging (such as the Tesla Model 3 and Renault Zoe) respond as expected and charge safely.

Unfortunately, the Hyundai Kona safety issue means it does not respond to the above sequence and leaves the relay shorting L1 and L2 energised even though the supply has been isolated, causing a short circuit when the zappi starts the three-phase charge.
De Kona en e-Niro hadden er issues mee. In nieuwe firmware voor die auto's zou het opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Stegen heeft er hier ook één en ander over geschreven: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/14
mstegen commented 16 days ago

You can use two 2 pole contactors, for example the ISKRA 232-20.

The coil of contactor 1 should be connected to N and C1. This contactor will switch the N and L1 to the EV.
The coil of contactor 2 should be connected to N and C2. This contactor will switch the L2 and L3 to the EV.

The idea is that it allows for switching between one and three phase charging.
There is also an analog switch built into the SmartEVSE v3 that can isolate the CP signal, so the EV thinks it's disconnected from the charging station.

Software to allow switching between 1 and 3 phase has not been written yet. But it should always disconnect the CP first, before switching on contactor 2. As the EV might not expect this, and this can cause problems/short circuit with the chargers in the EV. (The chargers are most likely switched in parallel with one phase charging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
fluppie007 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:18:
Stegen heeft er hier ook één en ander over geschreven: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/14

[...]
Nog beter zou het doorbreken van de PP (proximit pilot) zijn maar dat kan de EVSE niet omdat die functionaliteit passief in de stekker van de kabel zit. Pas bij het werkelijk doorbreken van de PP zal de auto het herkennen als een niet verbonden EVSE.

De meest veilige optie is volgens mij dat de EVSE de L2 en L3 spanning meet vanaf de EV-kabel (dus na de contactor) en als daar een spanning op zit terwijl dat er niet hoort te zijn, dat dan de switch van 1 fase naar 3 fase niet gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Ik heb het net even gechecked. Ik heb een monofase aansluiting, maar heb alles al met 5G6 en een 22kW kabel (3F 32A) uitgevoerd. Bij mijn iX3 komt er op L2 aan de contactor een 87V AC met 50Hz component te staan. Op L3 een paar V met een hogere frequentie. Dus wat iemand eerder schreef over parallel schakelen, dat lijkt ook in mijn lader te gebeuren voor L1 en L2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@DaRKie,

Allereerst bedankt voor de toevoegingen die je hebt gedaan aan de oorspronkelijke SmartEVSE3 firmware: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3

Een genot om verder te bouwen op hetgeen Stegen en jij hebben gemaakt!

Ik heb een paar patches gemaakt, als je geinteresseerd bent in pull requests dan hoor ik het graag:
1) extra toevoeging van een "Inverted Eastron kWh meter". De Eastrons zijn bidirectioneel, volgens de documentatie mag je de voeding zowel langs boven als langs onder laten komen. In de meeste NL meterkasten komt de voeding van onder en gaat de afname naar boven, dus heb je veel kruisende (en langere) draden; niet netjes vanuit elektro - oogpunt. Deze patch zorgt ervoor dat je de Eastrons "netjes" aan kunt sluiten, maar zet een min-teken voor de current zodat SmartEVSE weer "normaal" werkt.

2) zoals je misschien weet uit eerdere posts op dit forum is mijn lader op een aparte groep aangesloten op een onderverdeelinrichting; ik kom dat vaak tegen in mijn omgeving: er loopt een drie fasen kabel vanuit de meterkast naar een garage/bijgebouw, en daar moet dan het laadpunt geinstalleerd worden, maar in het bijgebouw worden ook andere groepen afgenomen.
Dat los je dan op door a. de kabel naar het bijgebouw af te zekeren b. in het bijgebouw aparte hoofdschakelaar en aparte groepen voor lader en de rest te maken. MAAR alle groepen in de onderverdeelinrichting mogen niet de afgezekerde kabel-waarde overschrijden. Daarvoor zet je dan een kWh meter op de hoofdschakelaar van de onderverdeelinrichting.
Ik heb een patch gemaakt die, analoog aan het terugregelen van de lader o.b.v. MAINSMETER en MaxMains, ook terugregelt als deze nieuwe kWh meter MaxCircuit dreigt te overschrijden. Zonder extra kWh meter vertoont de code het "normale" gedrag.

3) een wat lastige: ik heb ook een aantal patches gemaakt om de code wat beter leesbaar te maken, ongebruikte functies en variabelen te verwijderen en wat kleine foutjes in de comments te verbeteren. Merk op dat de code naar mijn mening erg goed gedocumenteerd is (goede variabele namen en prima comments), maar dat de opdeling van de code over bestanden niet altijd even logisch is, en dat vrijwel alle belangrijke variabelen als globals zijn gedeclareerd, terwijl dat lang niet altijd nodig is.
Het is altijd een moeilijke beslissing, wil je zo dicht mogelijk tegen de code van de oorspronkelijke ontwikkelaar aan blijven zitten, dan zijn toekomstige wijzigingen gemakkelijk(er) door te voeren, of maak je de code (vooral optisch) beter maar met veel merge problemen in de toekomst....

Ik hoor het wel als er interesse is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRKie
dingo35 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:21:
@DaRKie,

Allereerst bedankt voor de toevoegingen die je hebt gedaan aan de oorspronkelijke SmartEVSE3 firmware: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3

Een genot om verder te bouwen op hetgeen Stegen en jij hebben gemaakt!
...

Ik hoor het wel als er interesse is!
Absoluut, maak maar een PR aan!
Gezien het aantal wijzigingen is het misschien een goed idee dat we eerst een aparte test release uitbrengen.

De originele code is inderdaad niet moeders mooiste :)
Hier en daar had ik ook wat comments aangepast wegens niet duidelijk, maar het merendeel heb ik niet aangeraakt voornamelijk door het gebrek aan automated testen.
Dus mijn ingesteldheid was: if it ain't broken ...

Maar de code wat cleaner maken is zeker geen overbodige lux, dus laat maar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
DaRKie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:24:
[...]
Absoluut, maak maar een PR aan!
Eens vwb test-release; de eerste PR heb ik zojuist klaargezet, dat is een redelijk simpele, cleane, en die draait alweer een weekje bij mij dus is al redelijk getest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
deWit schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:39:
[...]

Ziet er strak uit! Hoe heb je de onderste rail vastgezet, door de achterwand heen? Hij zit lager dan de bevestigingspunten voor de tweede rail. Ik heb hem nu er nog los in zitten namelijk.
Ja helaas door de behuizing moeten boren. Heb wel plastic montage materiaal gebruikt en rubber afdichting. Komt verder ook onder een afdak te hangen dus niet in de regen

Het leven is geen ponnykamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
dingo35 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:06:
[...]

Ziet er zeker strak uit! Het enige dat nog ontbreekt zijn de DIN afdekplaatjes:
https://arva.shop.winfakt...tje_6_mod__WIT___3A_.html
Zitten er inmiddels ook in 😉

Het leven is geen ponnykamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frakke0
Ondertussen heb ik al verschillende materialen binnen.
Mijn wagen kan enkel 1-fasig laden aan 3,7kW.
1 fase, 16A.
Dan lijkt me afzekeren met 20A enkelfasig en 3G2,5 voldoende?
Iemand die dezelfde setup heeft en dit kan bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Frakke0 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:28:
1 fase, 16A.
Is het niet handiger om je laadpunt meteen geschikt te maken voor 3-fase? Zoveel scheelt het niet in kosten en het bespaart een hoop tijd ten opzichte van later alles ombouwen naar 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Frakke0 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:28:
1 fase, 16A.
Als je een 3x25A huisaansluiting hebt kun je beter afzekeren met 16A ivm selectiviteit.
Als je een 3x35A installatie hebt kun je afzekeren met 20A, maar dan is het nut van een SmartEVSE niet zo groot ...

Verder wat Femme zegt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
dingo35 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:17:
[...]

Als je een 3x25A huisaansluiting hebt kun je beter afzekeren met 16A ivm selectiviteit.
Als je een 3x35A installatie hebt kun je afzekeren met 20A, maar dan is het nut van een SmartEVSE niet zo groot ...

Verder wat Femme zegt...
Wederom misbruik van de selectiviteit. 20A kan prima op 25A huisaansluiting. En met smartevse met loadbalancing kan je prima een 32A op een 25A aansluiting. Dat volgt ook de gedachten achter waarom selectiviteit nodig is, namelijk het niet onnodig afschakelen van de hoofdzekering bij overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 20:51
thehog schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:17:
[...]
Wederom misbruik van de selectiviteit. 20A kan prima op 25A huisaansluiting. En met smartevse met loadbalancing kan je prima een 32A op een 25A aansluiting. […]
https://www.nen.nl/media/...llen_tegen_overstroom.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
thehog schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:17:
[...]

Wederom misbruik van de selectiviteit. 20A kan prima op 25A huisaansluiting. En met smartevse met loadbalancing kan je prima een 32A op een 25A aansluiting. Dat volgt ook de gedachten achter waarom selectiviteit nodig is, namelijk het niet onnodig afschakelen van de hoofdzekering bij overbelasting.
Laten we hier niet de hele selectiviteitsdiscussie opnieuw gaan doen. Ik hecht nauwelijks waarde aan selectiviteit, maar als je toch maar 16A gebruikt, waarom zou je dan op 20A afzekeren?
Als je toekomstvast wil zijn, lijkt het me handiger om op 3x25A huisaansluiting te gaan zitten en dan 3x16A afzekeren van je ladergroep, dan op 1x40A te gaan zitten en dan op 1x32A af te zekeren..... En van 3x35A wil je zo lang mogelijk vandaan blijven want dan schiet je vastrecht omhoog (micro) en heb je de mogelijkheid tot grotere piekbelasting van het net (macro niet echt gewenst). Dat is nu juist het mooie van een Smart lader!

Daarnaast is 11kW (=3x16A) laden voor normaal gebruik méér dan voldoende: je komt zelden met een volledig lege accu thuis, en zelfs dan zit je na 7 uurtjes nachtrust weer op 100% lading.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 16:35
dingo35 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:21:
Daarnaast is 11kW (=3x16A) laden voor normaal gebruik méér dan voldoende: je komt zelden met een volledig lege accu thuis, en zelfs dan zit je na 7 uurtjes nachtrust weer op 100% lading.
Maar we zijn Tweakers dus we bouwen wat we kunnen :) ik heb load balancing op de SmartEVSE en laad op de volle netcapaciteit (dus 3*25 A) en mijn auto kan dat ook aan. Is daarom vol in 3,5 uur. Mijn setup staat ergens anders in dit forum uitgelegd.

De discussies over selectiviteit heb ik ter kennisgeving aangenomen, de hoofdzekering is een type D die structureel kan worden belast tot 28,5 A. Zo heb ik mijn EVSE ook ingesteld (beschikbare netstroom op 28A) en daardoor blijft de laadstroom netjes constant op 25 A tenzij er een grootverbruiker wordt ingeschakeld (kookplaat, oven). Is er nog nooit uitgeklapt. Bring it on selectiviteitsfetisjisten })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
mukky schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:25:
[...]
Maar we zijn Tweakers dus we bouwen wat we kunnen :) ik heb load balancing op de SmartEVSE en laad op de volle netcapaciteit (dus 3*25 A) en mijn auto kan dat ook aan. Is daarom vol in 3,5 uur. Mijn setup staat ergens anders in dit forum uitgelegd.
True, techniek is er om maximaal uitgenut te worden 😁.
Toch vind ik het ook wel een uitdaging om, zonder verlies aan comfort, het net zo min mogelijk te belasten met pieken.
Bijkomend voordeel van lagere stromen zijn ook (iets) lagere kabelverliezen

Maar goed, ieder zijn meug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]

De discussies over selectiviteit heb ik ter kennisgeving aangenomen, de hoofdzekering is een type D die structureel kan worden belast tot 28,5 A. Zo heb ik mijn EVSE ook ingesteld (beschikbare netstroom op 28A) en daardoor blijft de laadstroom netjes constant op 25 A tenzij er een grootverbruiker wordt ingeschakeld (kookplaat, oven). Is er nog nooit uitgeklapt. Bring it on selectiviteitsfetisjisten })
Precies!
Ik heb zelfs op 32A af laten zekeren zodat ik bij zonnestroom nog meer kan laden dan 3x25A.
Het helpt dat ik op de hoofdzekering automaten heb natuurlijk. Als het dan toch een keer verkeert gaat (nog niet gebeurd) dan kan ik het zelf weer aanschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 16:42
[...]

Heb in mijn zoektocht van zoeken naar een EV regelmatig gelezen dat de accu langzaam opladen beter is voor de levensduur van de accu. Kan een broodje aap zijn, maar dat is misschien wel iets om rekening mee te houden. Zou natuurlijk mooi zijn als je met software daar weer in kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 16:35
Jfwiet schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Heb in mijn zoektocht van zoeken naar een EV regelmatig gelezen dat de accu langzaam opladen beter is voor de levensduur van de accu. Kan een broodje aap zijn, maar dat is misschien wel iets om rekening mee te houden. Zou natuurlijk mooi zijn als je met software daar weer in kan schakelen.
Ik heb ook gelezen dat er zoiets is als een ideale oplaadstroom per cel (zoals ook op je oplaadbare batterijen staat) maar dat je daar zelfs met 22 kW niet aan komt. Zal ook weer sterk verschillen per auto en batterij, kan me voorstellen dat de nieuwere batterijen geoptimaliseerd zijn voor 11 kW laden maar ik denk eerder dat niemand zich hier nog druk om maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Jfwiet schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Nou ik denk dat wat je gelezen hebt wijst op dat je niet altijd je auto aan de snellader moet laden. Je moet ook zo af en toe de accu's op een AC lader (=traag laden) hangen zodat de accu's via de ingebouwde omvormer een balans actie kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
thehog schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Nou ik denk dat wat je gelezen hebt wijst op dat je niet altijd je auto aan de snellader moet laden.
Volgens mij is allebei waar: liever niet te vaak aan de snellader, maar óók liever niet extreem lang laden; kan het artikel niet meer vinden, maar aanvankelijk was ik van plan onze Enyaq via een Granny lader (thuis) te laden, maar daar toch maar vanaf gezien.

In de handleiding staat iets, dat het optimale laadvermogen tussen iets van 7-11kW ligt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
dingo35 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:19:
[...]

Volgens mij is allebei waar: liever niet te vaak aan de snellader, maar óók liever niet extreem lang laden; kan het artikel niet meer vinden, maar aanvankelijk was ik van plan onze Enyaq via een Granny lader (thuis) te laden, maar daar toch maar vanaf gezien.

In de handleiding staat iets, dat het optimale laadvermogen tussen iets van 7-11kW ligt ...
Accu theorie ziet geen probleem. Anders dat de op lage vermogens meer verlies zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
thehog schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:45:
[...]

Accu theorie ziet geen probleem. Anders dat de op lage vermogens meer verlies zou kunnen hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPXrkHFKAmbHLyBzg13AU6HDX3s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vnxMLZ1PFVq3c0QdCujBc8aP.png?f=user_large

Dus naar jouw mening is dit een loze zinsnede in de handleiding? Ben zeker geen accu specialist maar ben zeker geinteresseerd in achtergrond/onderbouwing, misschien een linkje?

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 15-05-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
dingo35 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:33:
[...]

[Afbeelding]

Dus naar jouw mening is dit een loze zinsnede in de handleiding? Ben zeker geen accu specialist maar ben zeker geinteresseerd in achtergrond/onderbouwing, misschien een linkje?
Ik heb werkelijk geen zin om allerlei linkjes te zoeken voor onderbouwing maar een lithium (LiON, LifePo4 of welke meest gebruiken chemies in EV's) accu vinden een lage C-rate charge helemaal niet zo'n probleem en vinden het zelfs heerlijk. Hoe hoger de C-rate hoe groter de kans op schade.

Waarom deze auto fabrikant dat er dan in heeft geschreven durf ik alleen op te gokken. Bij mij EV staat iets vergelijkbaars over niet te veel DC laden maar dat je een slow-charger (AC) moet gebruiken, zoals een 7.2kW en 11kW laders. Maar niet het woordje 'tussen' deze vermogens. Misschien een slechte vertaling geweest?

Het enige wat dus wel het geval is, is dat er op lagere vermogens meer verlies is over een totale laad sessie. Een auto laden op een granny kost je uiteindelijk meer dan als je hem zou laden op 2x zo'n hoge laadvermogen als die granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:25

bjp

thehog schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Het enige wat dus wel het geval is, is dat er op lagere vermogens meer verlies is over een totale laad sessie. Een auto laden op een granny kost je uiteindelijk meer dan als je hem zou laden op 2x zo'n hoge laadvermogen als die granny.
dit moet je mij eens uitleggen hoe trager laden meer kost... er gaat namelijk evenveel kWh in de batterij in. Verlies in kabels is lineair afhankelijk van de stroom. Dus 2x zo snel is 2x zoveel verlies, op half de tijd, dus netto evenveel energie (kWh).
Wat de controller van de lader zelf verbruikt is te verwaarlozen. Dus ik zie het niet direct.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
bjp schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:13:
[...]

dit moet je mij eens uitleggen hoe trager laden meer kost... er gaat namelijk evenveel kWh in de batterij in. Verlies in kabels is lineair afhankelijk van de stroom. Dus 2x zo snel is 2x zoveel verlies, op half de tijd, dus netto evenveel energie (kWh).
Wat de controller van de lader zelf verbruikt is te verwaarlozen. Dus ik zie het niet direct.
Het verlies in de omvormer/lader in de auto is niet lineair. Er is een basis verlies en die is in verhouding hoger bij lage stromen dan bij hogere stromen. Maar dat is per type lader verschillend uiteraard. In het algemeen wel bekend overigens. Hang maar eens een stroom meter aan je granny lader en daarna vergelijken met je 7kW lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:25

bjp

thehog schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:26:
[...]

Het verlies in de omvormer/lader in de auto is niet lineair. Er is een basis verlies en die is in verhouding hoger bij lage stromen dan bij hogere stromen. Maar dat is per type lader verschillend uiteraard. In het algemeen wel bekend overigens. Hang maar eens een stroom meter aan je granny lader en daarna vergelijken met je 7kW lader.
ik heb de vergelijking gedaan op:
- 5A
- 8A
- 10A
- 13A
- 16A

in alle gevallen was het verschil tussen ervoor en erna op de teller zo goed als hetzelfde (ik heb een kWh-teller extra op die kring wegens facturatie naar werk toe).
Dit allemaal met een granny lader waar je de stroom kan van instellen.
Ik wou weten waar ik het meeste verlies had. 7kW heb ik nog geen specifieke lader voor (waarvoor ik deze thread eerst volg om wat kennis op te doen).

Dat statisch verlies... lijkt dus bij mijn lader niet op te treden, of toch lineair dan?

in alle gevallen was mijn PHEV helemaal leeg, tot 100%.

Ik zou het na een goed jaar en wat software updates van de auto nog eens moeten proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 16-05-2022 21:33 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Weet iemand het volgende?
Momenteel gebruik ik zo'n 2.5 jaar de smart EVSE met volle tevredenheid om mn EV met 3-fase te laden. Dat In de "Normal"-mode kan deze laden met de ingestelde amperage. Staat nu ingesteld op 16A (11kW)
Maar bij extra zonneproductie zou ik dit willen verhogen naar bijvoorbeeld 20A of 25A. Ben gewoon benieuwd of dat kan.
De Smart EVSE kun je weliswaar hoger instellen op bijvoorbeeld die 20A.
In de auto kan ik dat niet aanpassen, daar lijkt die 16A het maximum. Blijkbaar krijgt die een signaal ergens van...
De bedrading vanaf de hoofdschakelaar heb ik hier op voorbereid door alles in 6mm2 uit te voeren, alleen de aardlekautomaat zou dan te krap zijn, want daar zit nu een 3x16A tussen....die gaat die 3x20A natuurlijk niet lang goed vinden....die zou ik dan moeten verwissselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@WillemP22 heb je een slimme meter en de sensorbox?

[ Voor 65% gewijzigd door timovd op 16-05-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
timovd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:33:
@WillemP22 heb je een slimme meter en de sensorbox?
Ja. gekoppeld aan de P1 poort (niet met aparte CT's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@WillemP22 waarom heb je m dan op normal staan en niet op smart? Dan regelt de SmartEVSE de stroom zelf aan de hand van je verbruik en eventuele opbrengst uit de PV-installatie.

Edit: ik heb hier een 25A automaat achter een 3x25A hoofdzekering en met de load balancing gaat dat prima.

[ Voor 23% gewijzigd door timovd op 16-05-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
timovd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:38:
@WillemP22 waarom heb je m dan op normal staan en niet op smart? Dan regelt de SmartEVSE de stroom zelf aan de hand van je verbruik en eventuele opbrengst uit de PV-installatie.

Edit: ik heb hier een 25A automaat achter een 3x25A hoofdzekering en met de load balancing gaat dat prima.
eh, dat is een goeie. Ik switch eigenlijk tussen de normal-mode en de solar-mode. Ik heb altijd gedacht dat die smart-mode eigenlijk de normal-mode is inclusief load-balancing. Ik ga dit morgen eens proberen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 11:48
WillemP22 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:22:
Weet iemand het volgende?
Momenteel gebruik ik zo'n 2.5 jaar de smart EVSE met volle tevredenheid om mn EV met 3-fase te laden. Dat In de "Normal"-mode kan deze laden met de ingestelde amperage. Staat nu ingesteld op 16A (11kW)
Maar bij extra zonneproductie zou ik dit willen verhogen naar bijvoorbeeld 20A of 25A. Ben gewoon benieuwd of dat kan.
De Smart EVSE kun je weliswaar hoger instellen op bijvoorbeeld die 20A.
In de auto kan ik dat niet aanpassen, daar lijkt die 16A het maximum. Blijkbaar krijgt die een signaal ergens van...
De bedrading vanaf de hoofdschakelaar heb ik hier op voorbereid door alles in 6mm2 uit te voeren, alleen de aardlekautomaat zou dan te krap zijn, want daar zit nu een 3x16A tussen....die gaat die 3x20A natuurlijk niet lang goed vinden....die zou ik dan moeten verwissselen.
Het maximaal vermogen is begrenst door de interne omvormer. (Ff opzoeken wat die is van jou auto)
En verder zit er een weerstand in de stekker die aangeeft aan de auto wat deze maximaal mag afnemen. Het kan zijn dat deze weerstand ook bij de Smart module zit. Ben het even kwijt of deze weerstand tussen PP en aarde of tussen CP en aarde zit. 🤔 De Smart geeft alleen aan hoeveel procent van dat maximale vermogen afgenomen mag worden. (M.b.v. een pwm signaal op de andere pin)

Edit: linkje met dezelfde uitleg

[ Voor 9% gewijzigd door cruysen op 17-05-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
WillemP22 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:42:
[...]

eh, dat is een goeie. Ik switch eigenlijk tussen de normal-mode en de solar-mode. Ik heb altijd gedacht dat die smart-mode eigenlijk de normal-mode is inclusief load-balancing. Ik ga dit morgen eens proberen :*)
Dat is ook zo; ook in normal mode wordt MaxMains, de ingestelde maximale stroom van de hoofdzekering, niet overschreden zolang er maar een sensorbox of kWh meter als MainsMeter is aangesloten.
Bij 1 aangesloten SmartEVSE zul je dan ook geen verschil merken tussen Normal en Smart mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
cruysen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:05:
[...] De Smart geeft alleen aan hoeveel procent van dat maximale vermogen afgenomen mag worden. (M.b.v. een pwm signaal op de andere pin)
Bijna goed; de duty cycle van het pwm signaal (in %) = beschikbare stroom (in A) / 0,6 . Dus onafhankelijk van de weerstand in de kabel, dat is een extra "maximum" waar de auto rekening mee moet houden.https://www.beyondlogic.o...851-j1772-evse-interface/

[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 17-05-2022 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Kan iemand mij uitleggen waarom je je EVSE zou willen omschakelen van 1 fase naar 3 fasen of omgekeerd?

In mijn beleving zet je drie fasen op de laadkabel en besluit de auto dan wel of hij 1 of 3 fasen kan afnemen; lijkt me dat het bij de openbare laadpalen ook zo werkt?

Ik moet iets missen, geen idee wat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
dingo35 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:34:
Kan iemand mij uitleggen waarom je je EVSE zou willen omschakelen van 1 fase naar 3 fasen of omgekeerd?

In mijn beleving zet je drie fasen op de laadkabel en besluit de auto dan wel of hij 1 of 3 fasen kan afnemen; lijkt me dat het bij de openbare laadpalen ook zo werkt?

Ik moet iets missen, geen idee wat...
De daarvoor meest gegeven reden is dat mensen op 'zonnestroom' willen laden en dat werkt kennelijk pas boven 1400 watt per fase....wanneer je dan 1 ipv 3 fase gebruikt, zul je eerder van die 'gratis' stroom profiteren.
Op 3 fasen moet je al 4200 watt opwekken om exclusief op zonnestroom te laden.
Dat is al (veel) vaker in dit topic beschreven, dus als 't toch niet waar is, "lieg ik in commissie".

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Peter-036 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:39:
[...]

De daarvoor meest gegeven reden is dat mensen op 'zonnestroom' willen laden en dat werkt kennelijk pas boven 1400 watt per fase....wanneer je dan 1 ipv 3 fase gebruikt, zul je eerder van die 'gratis' stroom profiteren.
Klinkt erg logisch, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04-2023

MaartenP

Heb ik niet

Kan iemand mij op weg helpen?
Van een vorige leaseauto heb ik een op eigen terrein nog een laadpaal staan. Deze heb ik nooit weggehaald toen de lease auto eruit ging. Nu komt binnenkort nieuwe elektrische auto ( privé) en zou het mooi zijn als ik die paal nog kan gebruiken.

Ik heb met Eneco contact gehad, maar die konden enkel met support contract de paal weer activeren. Alleen zit ik niet te wachten op 7 euro per maand abbo kosten. Ik zou het liefste hebben dat hij kan laden zonder pas. De stroom betaal ik toch zelf.

Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6V5p2dRoAkfx0SUtsKsceU1aKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apUZHVERbqsE3PBdP1EDIiHf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
MaartenP schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:55:
Kan iemand mij op weg helpen?
Van een vorige leaseauto heb ik een op eigen terrein nog een laadpaal staan. Deze heb ik nooit weggehaald toen de lease auto eruit ging. Nu komt binnenkort nieuwe elektrische auto ( privé) en zou het mooi zijn als ik die paal nog kan gebruiken.

Ik heb met Eneco contact gehad, maar die konden enkel met support contract de paal weer activeren. Alleen zit ik niet te wachten op 7 euro per maand abbo kosten. Ik zou het liefste hebben dat hij kan laden zonder pas. De stroom betaal ik toch zelf.

[Afbeelding]
Zou moeten kunnen zou je zeggen.
Ik zou hem openmaken en kijken of die schakelaar/registratie van Eneco te elimineren is. En anders de fabrikant van die paal bellen, die zullen het ook weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:44
MaartenP schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:55:
Kan iemand mij op weg helpen?.

De meeste zaken zoals de kast, aansluiting, relais en stekker kun je behouden. De aansturing van Eneco verwijderen en een smartEVSE ervoor in de plaats zetten.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04-2023

MaartenP

Heb ik niet

Dank voor jullie reacties, zal van het weekend eerst eens proberen de kast open te maken en te kijken of ik die zaken kan identificeren ( ben niet heel erg handig)

Zal foto posten als die open is.
Een smartevse kan ik zo te zien gewoon kopen. Ga me daar eens verdiepen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Nou ja, over foto's gesproken, zo is de paal bij mij geworden. OUd hout van oude vlonder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_E4Z7ErXCtEfk6MVO2auN2pzoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFtbHlLxsTevCk4xKeGwuSBb.jpg?f=fotoalbum_large Niet zichtbaar is de kaartlezer, die zit aan de achterkant. Overigens heb ik smartEVSE en contractor in groepenkast gebouwd. Was even risico omdat ik na dat plan las dat de lengte van de CP-kabel max 15m mag zijn en ik daar nu wel wat meters overheen ga. Gelukkig bleek het in één keer te werken. Ik heb nog niet met de scope gekeken hoe de puls eruitziet op de CP-ingang van de smartEVSE. Ik heb wel een cat6-kabel gebruikt om ook andere signalen zoals rfid, leds en 5v voor rfid door te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
rene037 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:18:
Nou ja, over foto's gesproken, zo is de paal bij mij geworden. OUd hout van oude vlonder.[Afbeelding] Niet zichtbaar is de kaartlezer, die zit aan de achterkant. Overigens heb ik smartEVSE en contractor in groepenkast gebouwd. Was even risico omdat ik na dat plan las dat de lengte van de CP-kabel max 15m mag zijn en ik daar nu wel wat meters overheen ga. Gelukkig bleek het in één keer te werken. Ik heb nog niet met de scope gekeken hoe de puls eruitziet op de CP-ingang van de smartEVSE. Ik heb wel een cat6-kabel gebruikt om ook andere signalen zoals rfid, leds en 5v voor rfid door te geven.
ziet er zeer gaaf uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fluppie007
Lachen, lijkt wel alsof Ratio componenten van Stegen gebruikt voor hun laadpaal :-)
https://www.laadkabelwink...22kw-type-2-kabel-5-meter
Het schermpje op de foto lijkt te hard op de SmartEVSE v3 en de manual toont ook een Sensorbox die superhard op die van Stegen lijkt.

Jup 100% zeker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_ARAXiyYPberTAupZfXxE90Las=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YWNhnGEsFQZLt9yn0yBT1rZK.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door fluppie007 op 20-05-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frakke0
Alles aangesloten ondertussen, helaas knippert de LED van de wagen rood.. en start dus niet met laden. Wie kan me helpen en ziet de fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA2G-i6LxLTiNJK8DTQc9xXHvT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4DBYa0FqRYwA2uT4RDg22xu.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 24 ... 88 Laatste