32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Als de loadbalancing niet werkt, stopt de EVSE met werken, dat is voor mij voldoende selectief.Devil schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:06:
[...]
Als de load balancer het altijd perfect deed, dan had je überhaupt geen zekeringen nodig. Dat is nou precies het punt, je zekert zaken af voor de gevallen waarin het (catastrofaal) mis gaat. Kortsluiting, kabelbreuk etc. Op dit moment is je hoofdzekeringen de zekering die je laadpaal beveiligd en niet die 32A die er tussen zit. Je installatie voldoet dus ook niet aan de richtlijnen.
Fysiek is verder ook alles voldoende beveiligd, alle bedrading in mijn groepenkast met 6 mm2 uitgelegd, voldoende voor 40A. Geen van de zekeringen zit daarboven.
Loadbalancing staat niet in de selectiveitsnormen en is daarmee een punt van discussie, daar ben ik me van bewust. Jij en ik verschillen daarover fundamenteel van mening, dat mag op een forum.
Als ik 2 normale huisgroepen over dezelfde fase op 15A gebruik, zal mijn hoofdzekering ook gaan.
Verder laat ik de selectiveits-discussie voor wat het is, dit Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 is daar de plek voor.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
[ Voor 99% gewijzigd door jhead22 op 28-03-2022 21:00 ]
1
| doc["settings"]["EVMeter_total_kWh"] = EnergyEV; |
1
| doc["settings"]["EVMeter_charged_kWh"] = EnergyCharged; |
1
| doc["settings"]["EVMeter_W"] = PowerMeasured; |
Zo'n regeltjes toe te voegen?
Die eerdere lijn
1
| DynamicJsonDocument doc(1024); |
Update:
Voor de geïnteresseerden:
https://github.com/serkri...ases/tag/v1.1.0-serkri-v3
Er zijn nogal wat updates gebeurd, bekijk zeker eerst de swagger file voor je deze installeert want daar zijn ook een paar kleine changes (vooral met de /currents, voorheen /phases)
En de status pagina is nog wat verder uitgewerkt:

[ Voor 97% gewijzigd door DaRKie op 29-03-2022 17:45 ]
Nee die hoeft niet, onze build pipeline maakt die ook maar mag je skippenfluppie007 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:26:
Is het nodig om de partitions.bin te flashen?
/f/image/R3sb9zPpPDHeNLFifNVTg7lF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hVdY02Cqsm5Pf4kGFuJxqaNW.png?f=fotoalbum_large)
De state is zoals ik die terugkrijg van de originele code:
1
| {"Ready to Charge", "Connected to EV", "Charging", "D", "Request State B", "State B OK", "Request State C", "State C OK", "Activate", "Charging Stopped", "Stop Charging" }; |
Dat krijg ik ook op mijn scherm te zien als de auto niet ingeplugged is.
Nope the html pagina blijft connected aangeven.DaRKie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:59:
Verandert de connected status naar false als je de pagina refreshed?
De state is zoals ik die terugkrijg van de originele code:
code:
1 {"Ready to Charge", "Connected to EV", "Charging", "D", "Request State B", "State B OK", "Request State C", "State C OK", "Activate", "Charging Stopped", "Stop Charging" };
Dat krijg ik ook op mijn scherm te zien als de auto niet ingeplugged is.
Het was inderdaad een bugje, was me nooit opgevallen omdat mijn wagen bijna altijd insteekt:fluppie007 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:34:
[...]
Nope the html pagina blijft connected aangeven.
https://github.com/serkri...ases/tag/v1.1.2-serkri-v3
Enkel de spiffs.bin updaten is voldoende
En dat van die RFID status "PRESENT RFID CARD" zit trouwens niet in de main, maar in de glcd code: https://github.com/serkri...tEVSE-3/src/glcd.cpp#L541
Zou je een soort van LCD screen mirror kunnen maken door inde functies zoals bv. https://github.com/serkri...tEVSE-3/src/glcd.cpp#L319 een lijn toe te voegen? Dat je in de webinterface exact dezelfde content hebt staan dan op't scherm? Of nodeloos complex?
[ Voor 41% gewijzigd door fluppie007 op 02-04-2022 13:20 ]
https://github.com/serkri...ases/tag/v1.2.0-serkri-v3
Het zat al een tijdje in mn hoofd om te kijken hoe het laden sneller zou kunnen zonder het risico te nemen dat de hoofdzekering (1x35A) eruit zou klappen. Naast de gebruikelijke zaken is er ook warmtepomp in bedrijf die zo'n 12A kan trekken.
De afgelopen weken heb ik dit forum doorgespit om de mogelijkheden van de SmartEvse te ontdekken. Van programmeren en software heb ik totaal geen kaas gegeten maar gelukkig leek alles gemakkelijk in te stellen.
Vorige week de boel besteld en de afgelopen dagen de boel geïnstalleerd:
SmartEvse met Smart Sensorbox V2 en een residual current sensor.
32A alamat in de meterkast.
Vaste laadkabel type 2 met 4x6mm kabel erbij.
Zoals voorgeschreven weerstand 220ohm tussen CP en PP geplaatst.
Tot mijn verdriet werkte het niet. De sensorbox ging aan, de SmartEvse ging aan, maar de auto laadde niet.
Met mijn handen in het haar een borrel gedronken en wat rondgestruind op dit forum.
Daar las ik dat er een zekere weerstand moet zijn tussen PP en aardedraad. De 220 Ohm weestand in de stekker dus maar tussen PP en aarde gezet en jawel, nu werkt hij!
Met dank aan iedereen die hier de afgelopen jaren op dit forum gepost heeft!
ps de contractor is een 25a die ik nog had liggen, wordt uiteraard vervangen voor een 32A+ exemplaar
:strip_exif()/f/image/tIBoTUbKjNghN7YiNMAZ0GBU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Gelder op 03-04-2022 19:55 . Reden: toevoeging ]
PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016
Nu heb ik de nieuwe controller binnen en aangesloten probleem waar ik mee zit is dat de relay (ABB 3F) actief blijft en niet terug schakelt naar de off stand na een laadsessie mijn auto (Tesla M3) wil na opnieuw aansluiten ook niet meer gaan landen en geeft een foutmelding dat iets mis is met de laadinfra. .
Wat er dus gebeurd dat er 400V op de aansluiting blijft staan ook als de kabel niet ingeplugt is.
Na het terugplaatsen van de V2 zijn alle problemen weg.
Heb ook verschillende firmware versies geprobeerd.
[ Voor 14% gewijzigd door aartvg op 04-04-2022 23:17 ]
Heb je die stekkervergrendeling überhaupt nodig op je (neem ik aan) eigen terrein? Indien niet kan je hem natuurlijk ook weglaten.
Bij een vriend van mij een ik een SmartEVSE geïnstalleerd met sensorbox, maar er worden geen waarden weergegeven op het display van de SmartEVSE; niet tijdens opladen en ook niet op andere momenten. De LED knippert amber (ipv groen). In een oude post zie ik alleen @fjux die zo'n meter had, maar daar was iets anders aan de hand.
De telegrammen van een 1- of 3-fase E360 zouden toch niet veel verschillen van elkaar?
[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 08-04-2022 21:48 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Toevallig wel de juiste/meegeleverde cross-Rj12 kabel gebruikt? Had zelf ook in eerste instantie geen connectiviteit tussen slimme meter en Sensorbox, maar dat kwam dus om dat ik een andere, langere en dus normale rj12 kabeltje gebruikt had.timovd schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:33:
Iemand ervaring met een 1 fase L+G E360 meter en load balancing? Thuis heb ik een 3-fase E360 (ook dsmr 5.0) en dat gaat prima.
Bij een vriend van mij een ik een SmartEVSE geïnstalleerd met sensorbox, maar er worden geen waarden weergegeven op het display van de SmartEVSE; niet tijdens opladen en ook niet op andere momenten. De LED knippert amber (ipv groen). In een oude post zie ik alleen @fjux die zo'n meter had, maar daar was iets anders aan de hand.
De telegrammen van een 1- of 3-fase E360 zouden toch niet veel verschillen van elkaar?
Zie ook deze post.
[ Voor 5% gewijzigd door vanenkelen op 09-04-2022 08:59 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Om het iets netter weg te werken een extra din rail in het standaard kastje van Stegen gemonteerd.
Een extra stopcontact als nood oplossing voor als ik 2 zware verbruikers tijdelijk wil gebruiken (bijv mijn cirkelzaag en de stofzuiger, rest van mijn gereedschap is makita 18v).
In het witte doosje zit een klein smarthome relais (FIBARO smart implant) wat aangesloten zit op de aan/uit knop en zijn voeding krijgt van de 12v van de EVSE.
De 12v loopt via de zwart/oranje rijgklem. En had wel met dubbele adereindhuls de boel kunnen splitsen voor dat extra stopcontact maar wilde uit interesse de rijgklemmen ook proberen.
:strip_exif()/f/image/tFht62WuohHnTU3sVW4sBAvP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Martin123t op 10-04-2022 09:08 ]
Bedankt voor het bovenstaande, werkt perfect!fluppie007 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:28:
Ok, ik heb al een deel werkend, alleen geen idee of ik het juist/efficiënt doe.
[Afbeelding]
Home Assistant configuration.yaml
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 # SmartEVSE v3 HTTP RESTful API rest: - authentication: basic username: "guest" password: "guest" scan_interval: 60 resource: http://192.168.1.119/settings sensor: - name: "SmartEVSE v3 temp" value_template: "{{ value_json['evse']['temp'] }}" device_class: temperature unit_of_measurement: '°C' state_class: measurement - name: "SmartEVSE v3 state" value_template: "{{ value_json['evse']['state'] }}" - name: "SmartEVSE v3 error" value_template: "{{ value_json['evse']['error'] }}" - name: "SmartEVSE v3 charge current" value_template: "{{ value_json['settings']['charge_current'] /10}}" - name: "SmartEVSE v3 override current" value_template: "{{ value_json['settings']['override_current'] /10}}" - name: "SmartEVSE v3 min current" value_template: "{{ value_json['settings']['current_min'] }}" - name: "SmartEVSE v3 max current" value_template: "{{ value_json['settings']['current_max'] }}" - name: "SmartEVSE v3 mainsmeter total current" value_template: "{{ value_json['phase_currents']['TOTAL'] /10}}" unit_of_measurement: 'A' state_class: measurement device_class: current - name: "SmartEVSE v3 mainsmeter L1 current" value_template: "{{ value_json['phase_currents']['L1'] /10}}" unit_of_measurement: 'A' state_class: measurement device_class: current - name: "SmartEVSE v3 mainsmeter L2 current" value_template: "{{ value_json['phase_currents']['L2'] /10}}" unit_of_measurement: 'A' state_class: measurement device_class: current - name: "SmartEVSE v3 mainsmeter L3 current" value_template: "{{ value_json['phase_currents']['L3'] /10}}" unit_of_measurement: 'A' state_class: measurement device_class: current binary_sensor: - name: "SmartEVSE v3 connected" value_template: "{{ value_json['evse']['connected'] }}" device_class: plug - name: "SmartEVSE v3 access" value_template: "{{ value_json['evse']['access'] }}" device_class: lock
Heb jij het al werkend gekregen dat je vanuit HomeAssistant je opbrengst per fase naar de smartEVSE kan sturen?
Ietsje verder gekomen. Ik kan wel via terminal met curl de mode veranderen met:
curl -X 'POST' 'http://ip/settings?mode=1'
Maar
curl -X 'POST' 'http://ip/currents?L1=50&L2=30&L3=80'
krijg ik een null terug
Ook als ik probeer de mains_meter naar API te zetten met:
curl -X 'POST' 'http://ip/settings?mains_meter=API'
krijg ik een null terug.
Ik heb weinig kaas gegeten van http gets/posts. ik probeer het te begrijpen via de Swagger, maar ik zie niet helemaal wat ik nu fout doe.
[ Voor 8% gewijzigd door djoenez op 10-04-2022 12:07 ]
Weer een stap verder, en ik voel mij een urkelDaRKie schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:11:
Als je null krijgt dan ondersteunt je firmware de endpoint niet, dus ik vermoed dat je nog niet de laatste versie er hebt opstaan?

Ik heb lokaal op de EVSE hem even op solar gezet, daar kon ik wel mains_meter vervangen naar API. en als ik nu mijn commandos verstuur krijg ik wel een reactie.

@DaRKie:Nog wel een vraag, als ik hem op solar zet. En ik geef een negatieve stroom aan boven de solar_start_current, dan zou hij moeten starten met laden, correct?
Nog een update: Hm, als ik in normal mode de charge current vervang ( via charge_current=100 of via de browser op de landingpage van de EVSE) reageert hij hier niet op. --> Ah dit is de override_current. Dan werkt het wel via curl command, niet via de landingpage.
Als ik op off druk, geeft hij een RCM trip error. Dit is nieuw (smartEVSE heeft al een maand op originele firmware gewerkt). Iemand dit ook meegemaakt?
[ Voor 39% gewijzigd door djoenez op 10-04-2022 12:37 ]
Als de som van de 3 fases >= ingesteld start waarde dan gaat de EVSE inderdaad laden, hij begint wel pas na 60s dacht ik.djoenez schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:15:
[...]
@DaRKie:Nog wel een vraag, als ik hem op solar zet. En ik geef een negatieve stroom aan boven de solar_start_current, dan zou hij moeten starten met laden, correct?
Nog een update: Hm, als ik in normal mode de charge current vervang ( via charge_current=100 of via de browser op de landingpage van de EVSE) reageert hij hier niet op. --> Ah dit is de override_current. Dan werkt het wel via curl command, niet via de landingpage.
Als ik op off druk, geeft hij een RCM trip error. Dit is nieuw (smartEVSE heeft al een maand op originele firmware gewerkt). Iemand dit ook meegemaakt?
Override current laat ik momenteel enkel toe als het in NORMAL mode zit (op de status page)
Ik gebruik zelf niet de RCM op de EVSE, kan ik niet zo meteen zeggen wat het probleem is.
Bedankt voor je reactie.DaRKie schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:35:
[...]
Als de som van de 3 fases >= ingesteld start waarde dan gaat de EVSE inderdaad laden, hij begint wel pas na 60s dacht ik.
Override current laat ik momenteel enkel toe als het in NORMAL mode zit (op de status page)
Ik gebruik zelf niet de RCM op de EVSE, kan ik niet zo meteen zeggen wat het probleem is.
Het is mij gelukt om vanuit home assistant L1,2 en 3 te sturen. Klopt het dat als ik terug ga leveren aan het net de waarden die ik naar de smartevse stuur ook negatief moeten zijn? Dan moet ik dat nog even knutselen (op het moment geeft mijn DSMR wel currents per L, maar blijft deze altijd positief).
Als dit zo is dan wordt het waarschijnlijk iets als: L1_A= ((L1_consumption-L1_production) / L1_Voltage) *10
het ziet er zo uit (voor als iemand geinteresseerd is):
shell_command:
data_push_smartevse: curl -X 'POST' 'http://192.168.1.226/currents?L1={{ states("sensor.current_l1_prod") | float*10&L2={{ states("sensor.current_l2_prod") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.current_l3_prod") | float*10 }}'
deze command trigger ik elke 15 seconden via een automation (time pattern /15 s).
de override current toekennen in normal mode vanuit het dropdown menu werkt bij mij niet (allen via curl kan ik deze pushen).
Over de RCM, ik zie nu dat ik (niet volgens de tekening) de aarde hier ook doorheen lus. Misschien komt het daardoor.
[ Voor 3% gewijzigd door djoenez op 10-04-2022 20:16 ]
De status page is nog redelijk basic, ampere aanpassen vereist dat je ook de normal mode knop gebruikt:
- pas ampere aan
- druk op normal
/f/image/iAur5M5KLNKbhk9n9aWsFBLm.png?f=fotoalbum_large)
- Voor zover ik begrijp zit hier geen pp kabel op omdat de weerstand in de stekker zit. Dus de pp van de wagen wordt direct gesloten in de stekker naar PE met de overeenkomstige weerstand voor max amperage kabel. Klopt dat?
- De 2 kabels (zwart/rood en rood/grijs) hier op de foto die een huls tot 1 aansluiting zijn omgevormd zouden hier de CP moeten zijn. Enig idee waarom dit 2 kabels zijn die dan tot 1 aansluiting zijn gemaakt? Ik dacht at CP gewoon 1 kabeltje was en dat dit in de stekker naar PE gaat?
1. Dat klopt
2. vanwege bovenstaande, vermoed ik dat er een standaard EV kabel met CP en PP ader is gebruikt, en dat ze deze nu gekoppeld hebben, enerzijds om de losse ader weg te werken, anderzijds misschien vanwege aderbreuk (maar als je dat hebt, zal er waarschijnlijk meer stuk in je kabel zijn...).
Is dit niet simpeler en tikje goedkoper op te lossen door de boel zó te schakelen:Blackraven schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:51:
[...]Mijn laadpaal is effectief met 32A afgezekerd, daar kan ik nu maximaal mee laden, met loadbalancing.
De enige reden om het op deze manier te doen is om de extra invoeding tot 32A mogelijk te maken met zonnepanelen. Anders heeft het inderdaad geen zin.
:strip_exif()/f/image/Wyy4pcz68WDgVSI0M2OVGVSP.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel simpeler, maar het mag niet.dingo35 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:09:
[...]
Is dit niet simpeler en tikje goedkoper op te lossen door de boel zó te schakelen:
[Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik ben geen expert op gebied van NEN1010, maar dit is de standaard schakeling die toegepast wordt wanneer de zonnepanelen aangesloten worden op een bestaande groep (omdat directe kabel naar meterkast niet mogelijk is). Zie bijv. https://www.vekto.nl/pv-v...ardlekautomaat-16a-b-30ma, waar wordt verwezen naar NPR5310 pagina 368 Blad 65 bladzijde 10.daemonix schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:04:
[...]
Wel simpeler, maar het mag niet.. Zonnepanelen en laders moeten ieder hun eigen groep/zekeringsautomaat krijgen volgens NEN1010.
Het schema aldaar wordt blijkbaar gevat onder "onderverdeelinrichting". Om het geheel volgens het schema te krijgen moet er óók nog een 32A beveiliging bij de charger opgenomen worden.
En zelfs al zou het niet toegestaan zijn, is het dan technisch gesproken toch niet al beter/veiliger dan de oorspronkelijk oplossing, nl. het toepassen van een 32A beveiliging?
[ Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 11-04-2022 10:39 ]
Dus dit mag dan wel?daemonix schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:49:
De eis ligt aan de zijde van de lader, die MOET op een aparte groep.
:strip_exif()/f/image/M3pFiZDIKWD4P0k2WdjC4P6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, dat was de bedoeling, excuses voor de onduidelijkheid.JeroenE schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:34:
@daemonix Ik denk dat @dingo35 bedoeld dat de twee vierkantjes in de onderverdeler ook alamats zijn (maar het staat er niet expliciet bij, dat klopt).
Precies mijn gedachtegang. Dat wordt dan een "distributie groep" genoemd, zo begrijp ik.Dan zit de lader toch op zijn eigen 32A alamat en de Solar op zijn eigen 16A alamat?
Ik krijg steeds meer het idee dat mensen wél NEN1010 kennen, maar niet de uitwerking NPR5310 ...
Het hele idee is dat je de laadpaal dan met 32A kan laten draaien, mits je zonnepanelen natuurlijk ook 16A aan het leveren is.tomtommie schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:41:
Dat zou je moeten doen zo ja met allemaal alamats, maar 32A afzekeren achter een 16A is natuurlijk niet handig. Sterker nog 16 naar 16 ook al niet ivm selectiviteit.
Selectiviteit is sowieso een onhandig begrip want je hebt verschil bij kortsluiting en overbelasting. Zie ook Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Je kan ook beargumenteren dat je met loadbalancing er voor kan zorgen dat de (hoofd)zekering niet klapt door overbelasting. Of althans niet door je laadpaal.
Ik heb het opgelost met een rest command en een 3tal template sensoren. De Currents die de P1 meter geeft zijn eigenlijk niet echt bruikbaar heb ik gemerkt.djoenez schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:15:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Het is mij gelukt om vanuit home assistant L1,2 en 3 te sturen. Klopt het dat als ik terug ga leveren aan het net de waarden die ik naar de smartevse stuur ook negatief moeten zijn? Dan moet ik dat nog even knutselen (op het moment geeft mijn DSMR wel currents per L, maar blijft deze altijd positief).
Als dit zo is dan wordt het waarschijnlijk iets als: L1_A= ((L1_consumption-L1_production) / L1_Voltage) *10
het ziet er zo uit (voor als iemand geinteresseerd is):
shell_command:
data_push_smartevse: curl -X 'POST' 'http://192.168.1.226/currents?L1={{ states("sensor.current_l1_prod") | float*10&L2={{ states("sensor.current_l2_prod") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.current_l3_prod") | float*10 }}'
deze command trigger ik elke 15 seconden via een automation (time pattern /15 s).
de override current toekennen in normal mode vanuit het dropdown menu werkt bij mij niet (allen via curl kan ik deze pushen).
Over de RCM, ik zie nu dat ik (niet volgens de tekening) de aarde hier ook doorheen lus. Misschien komt het daardoor.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| rest_command: share_p1: url: "http://192.168.1.10/currents?L1={{ states('sensor.consolodiated_current_l1')|float*10 }}&L2={{ states('sensor.consolodiated_current_l2')|float*10 }}&L3={{ states('sensor.consolodiated_current_l3')|float*10 }}" method: post - platform: template sensors: consolodiated_current_l1: friendly_name: Stroom L1 unit_of_measurement: "A" value_template: "{{ ((states('sensor.power_consumption_phase_l1') | float - states('sensor.power_production_phase_l1')|float ) * 1000 / states('sensor.voltage_phase_l1') | float ) | round(2)}}" consolodiated_current_l2: friendly_name: Stroom L2 unit_of_measurement: "A" value_template: "{{ ((states('sensor.power_consumption_phase_l2') | float - states('sensor.power_production_phase_l2')|float ) * 1000 / states('sensor.voltage_phase_l2') | float ) | round(2)}}" consolodiated_current_l3: friendly_name: Stroom L3 unit_of_measurement: "A" value_template: "{{ ((states('sensor.power_consumption_phase_l3') | float - states('sensor.power_production_phase_l3')|float ) * 1000 / states('sensor.voltage_phase_l3') | float ) | round(2)}}" |
Nu eens even een iets chiquer overzichtje maken voor op het dashboard en eens kijken of ik ook de huidige batterijepercentages uit mijn 'domme' Ionic erin kan krijgen. Benieuwd of de SMART modes voldoende is om de hoofdzekering heel te houden of dat ik de controle en logica in Home Assistant wil stoppen en de VSE allen via override current toesta om sneller te laden.
Ik ken NEN1010 niet uit mijn hoofd. Het hele selectiviteitsverhaal zal ooit bedacht zijn toen het laten smelten van de hoofdzekeringen in de tijd van de smeltzekeringen iets was dat je ten alle tijden wilde voorkomen. Je zat in zo'n situatie immers langdurig zonder stroom en de netbeheerder moest er iemand op uit sturen om de zekering te vervangen. Met automaten als hoofdzekering heb je dat probleem niet.dingo35 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:37:
[...]
Ik ben geen expert op gebied van NEN1010, maar dit is de standaard schakeling die toegepast wordt wanneer de zonnepanelen aangesloten worden op een bestaande groep (omdat directe kabel naar meterkast niet mogelijk is). Zie bijv. https://www.vekto.nl/pv-v...ardlekautomaat-16a-b-30ma, waar wordt verwezen naar NPR5310 pagina 368 Blad 65 bladzijde 10.
Het schema aldaar wordt blijkbaar gevat onder "onderverdeelinrichting". Om het geheel volgens het schema te krijgen moet er óók nog een 32A beveiliging bij de charger opgenomen worden.
En zelfs al zou het niet toegestaan zijn, is het dan technisch gesproken toch niet al beter/veiliger dan de oorspronkelijk oplossing, nl. het toepassen van een 32A beveiliging?
Daarnaast is het niet wenselijk dat een gebouw volledig stroomloos wordt als er ergens in een groep sluiting ontstaat en de hoofdzekering eruit klapt. Het is niet alleen onpraktisch maar ook potentieel gevaarlijk. Een bejaarde die slecht ter been is zou bijvoorbeeld van de trap kunnen donderen als hij 's avonds in het donker op zoek moet naar de meterkast.
In jouw voorbeeld maak je een onderverdeler die in de hoofdverdeler is afgezekerd met een 16A aardlekautomaat. Hierachter zit een laadpunt dat is afgezekerd op 32A en tevens een omvormer op een eigen zekering. Als de lader teveel stroom trekt uit de hoofdverdeler (door kortsluiting dan wel een slechte besturing van de laadpaal) zal de zekering in de hoofdverdeler klappen en zijn zowel je lader als omvormer stroomloos. Jammer van de opwek die je mogelijk mist maar verder is er geen man overboord. Het belangrijkste is mijn inziens dat je een installatie aanlegt die goed beveiligd is.
Je hebt duidelijk de schakeling niet bekeken. De lader is afgezekerd via de onderverdeelinrichting op 16A, zodat de hoofdzekering van 25A er nooit uit kan gaan.daemonix schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:30:
Tsja, totdat je er achter komt dat een lader die kapot gaat (ja, een telefoon lader) de hoofdzekering en de groep er uit trekt. Dan word je, net als ik, toch wat voorzichtiger en volg je de regels wat beter. Zeker met de stromen die een autolader kan hebben.
Lees mijn verhaal nog eens.dingo35 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:37:
[...]
Je hebt duidelijk de schakeling niet bekeken. De lader is afgezekerd via de onderverdeelinrichting op 16A, zodat de hoofdzekering van 25A er nooit uit kan gaan.
De groep ging er uit EN de hoofdzekering.
[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 12-04-2022 18:10 ]
Zou je dat willen uitleggen? De 16A zal er toch veel eerder uitvliegen waardoor de 25A hoofdzekering niet meer in contact staat met de lader? Hoe kan die 25A er dan uit gaan?daemonix schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:09:
[...]
Lees mijn verhaal nog eens.
De groep ging er uit EN de hoofdzekering.
PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016
Zie Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Precies. Bij kortsluiting speelt selectiviteit geen rol in de woning installaties.Blackraven schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:02:
De afschakel karakteristieken voor de automaten liggen zo dicht bij elkaar bij kortsluiting, dat er praktisch weinig zinnigs over te zeggen is, welke eerst gaat... (of tegelijk dus).
Zie Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Twee weken mijn nieuwe auto besteld, Mazda MX-30. Nu nog wachten tot die geleverd wordt.
Dat betekent mooi tijd om een laadpaal te maken, en toen stuit ik op dit topic.
Ik heb net alle onderdelen voor een SmartEVSE laadpaal besteld. Zodra alles binnen is neem ik jullie mee door het SmartEVSE laadpunt projectje.
Het leven is geen ponnykamp
Alle andere onderdelen zijn voorbereid op 22kw, niet dat je dat gaat halen in praktijk maar dan is die er in ieder geval klaar voor.
Heeft iemand hier ervaring mee? De laadbox mag dus voor mijn part “zo kopen” zijn maar via api aanstuurbaar via home assistant
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Een SmartEVSE is bestuurbaar via modbus.Icekiller2k6 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:46:
Misschien verkeerde plaats om dit te vragen maar ik heb momenteel shelly 3em meter in mijn kast en aan het zien voor een 3 fase laadpaal. Ik zou eentje willen die ik kan schalen 6a -> 11a. Afhankelijk van zonnepanelen en ander gebruik. Zeker kijkende naar de toekomst.
Heeft iemand hier ervaring mee? De laadbox mag dus voor mijn part “zo kopen” zijn maar via api aanstuurbaar via home assistant
Ik heb er afgelopen weekend twee geïnstalleerd en even kort de modbusbesturing van maximale laadstroom uitgeprobeerd (nog zonder dat er een auto aan hing, ik moet de netwerkkabel nog aanleggen).
In simpele besturing is niet moeilijk om te maken als je wat programmeerkennis hebt. Hoe dit in Home Assistant moet weet ik verder niet, ik gebruik een ander platform.
Dit is te doen via home assistant, er is alleen nog niet een officiele plugin. Dus wat zelf copy pasten en programmeren is wel nodig.Icekiller2k6 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:46:
Misschien verkeerde plaats om dit te vragen maar ik heb momenteel shelly 3em meter in mijn kast en aan het zien voor een 3 fase laadpaal. Ik zou eentje willen die ik kan schalen 6a -> 11a. Afhankelijk van zonnepanelen en ander gebruik. Zeker kijkende naar de toekomst.
Waar het hier om gaat is of het door mij geschetste ontwerp geschikt is om een lader zwaarder te kunnen laten laden dan de hoofdaansluiting, m.b.v. solar.daemonix schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:09:
[...]De groep ging er uit EN de hoofdzekering.
Jouw traumatische ervaring met een telefoonlader doen m.i. niet echt ter zake. Laten we hier kennis uitwisselen, geen meningen.
[ Voor 24% gewijzigd door dingo35 op 13-04-2022 18:57 ]
Ja, dat kan, dat had ik eerder al aangegeven. Met als gevolg weer een hele discussie over selectiviteit.
In jouw post met mijn quote, laat je het belangrijkste stukje weg en komt met allerlei alternatieve schakelingen, terwijl ik al duidelijk had gemaakt dat het niet om het besparen op componenten gaat.Blackraven schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:51:
[...]
De vraag was wie het zo aangesloten heeft, het heeft niks met kostenbesparing te maken.
[...]
Bovendien zit het al zo in mijn meterkast en ik vind dit de veiligste en meest logische methode om boven het vermogen van je hoofdzekering te gaan laden.
Om het te verduidelijken, ik kan nu tot 25A uit de aansluiting trekken en 7A uit de zonnepanelen op dezelfde fase.
Uiteraard met loadbalancing, want anders zal de hoofdzekering inderdaad snel klappen.
In de situatie die jij schetst met een onderverdeler, zul je nooit meer dan 16A uit je aansluiting kunnen halen.
Dus ja, het kan en nee, het is niet volgens het boekje, doe er je voordeel mee.
Edit: en waarom tot 25A? om de teruglevering over de andere 2 fasen te compenseren.
[ Voor 4% gewijzigd door Blackraven op 13-04-2022 23:29 . Reden: #doeslief ]
Dank voor je toelichting, ik had even gemist dat je de volle 25A uit je aansluiting wilde gebruiken. Inderdaad handig gebruik gemaakt dat voor teruglevering de som van de drie fasen gebruikt wordt!Om het te verduidelijken, ik kan nu tot 25A uit de aansluiting trekken en 7A uit de zonnepanelen op dezelfde fase.
Uiteraard met loadbalancing, want anders zal de hoofdzekering inderdaad snel klappen.
In de situatie die jij schetst met een onderverdeler, zul je nooit meer dan 16A uit je aansluiting kunnen halen.
Dus ja, het kan en nee, het is niet volgens het boekje, doe er je voordeel mee.
Edit: en waarom tot 25A? om de teruglevering over de andere 2 fasen te compenseren.
Ik hen de SmartEVSE afgezekerd met een B10 automaat en er zit nog een B16 voor de wcd in de deksel. Zodra ik hem ga ophangen komt er ook direct loadbalancing bij.
:strip_exif()/f/image/aCN9oEXPt2FVPFoQhRzIJYZn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X4sXj1kYEp2LZgk8R4U30POH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WBGfQDmdeGAKARnwhiUDcKdH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bFFlSqZV8HhA7I2INL79VGW3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5VbKHw4SAbj22Olrydx8KJTu.jpg?f=fotoalbum_large)
een B10 automaat is best ruim gegrepen B6 had ook wel goed geweest B4 trouwens ookYannick-ski schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:14:
Vandaag alles binnen gekregen in geassembleerd, morgen laatste onderdelen als wartels en afdekplaatjes voor de open modules. En nog een standaard wcd in de deksel.
Ik hen de SmartEVSE afgezekerd met een B10 automaat en er zit nog een B16 voor de wcd in de deksel. Zodra ik hem ga ophangen komt er ook direct loadbalancing bij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en de B16 is zo te zien een 6Ka dat is dat stukje met de getallen 6000 als die in je groepen kast het zelfde is is dat volgens mij niet helemaar volgens code en moet je er een met 4,5Ka pakken of terwijl 4500
Volgens mij is een alamat met 4kA kortsluitstroom prima voor een normale installatie, zoals je zelf al aangeeft, dus 6kA voldoet ruim.
Het is al lovenswaardig dat @Yannick-ski de EVSE zelf apart heeft afgezekerd.
Edit: net even in m'n eigen groepenkast gekeken en de bijbehorende afschakel karakteristieken erbij gezocht:
De lichtste B16 zekeringen gaan met uiterlijk 700A en de zwaarste D25 hoofdzekeringen met 3000A kortsluitstroom.
Moraal van het verhaal, boven de 3000A gaan ze allemaal (binnen 1ms)...
[ Voor 37% gewijzigd door Blackraven op 16-04-2022 23:50 ]
Ik heb een B10 gepakt gezien deze bin de meeste webshops leverbaar zijn een B6 of 4 had zeker gekunt maar een B10 is prima.TECHboyy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:15:
[...]
een B10 automaat is best ruim gegrepen B6 had ook wel goed geweest B4 trouwens ook
en de B16 is zo te zien een 6Ka dat is dat stukje met de getallen 6000 als die in je groepen kast het zelfde is is dat volgens mij niet helemaar volgens code en moet je er een met 4,5Ka pakken of terwijl 4500
Wat de 6Ka betreft heeftet de maximale kortsluitstroom te maken waar de automaat tegen bestand is. In een huis installatie moet deze tussen de 3000 en 6000 liggen. Hetaakt niet uit of je een 6000 acher een 4500 zet of andersom of twee de zelfde achter elkaar. Een 6000 kan een maximale stoom aan van 6000A daar boven gaat die kapot. Bij een 4500 is dat 4500A.
Is snap dat een 6Ka en een 4Ka net een adere karakteristiek hebben maar voor de selectiviteit gaat dat zo als @Blackraven zegt bijna geen verschil maken.
[ Voor 8% gewijzigd door Yannick-ski op 17-04-2022 10:36 ]
ja nu je het zo zegt als je lager in vermogen gaat maakt de selectiviteit niet uit dat speelt pas een rol als je op het zelfde vermogen blijft als de voor liggende groep.Yannick-ski schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:22:
[...]
Ik heb een B10 gepakt gezien deze bin de meeste webshops leverbaar zijn een B6 of 4 had zeker gekunt maar een B10 is prima.
Wat de 6Ka betreft heeftet de maximale kortsluitstroom te maken waar de automaat tegen bestand is. In een huis installatie moet deze tussen de 3000 en 6000 liggen. Hetaakt niet uit of je een 6000 acher een 4500 zet of andersom of twee de zelfde achter elkaar. Een 6000 kan een maximale stoom aan van 6000A daar boven gaat die kapot. Bij een 4500 is dat 4500A.
Is snap dat een 6Ka en een 4Ka net een adere karakteristiek hebben maar voor de selectiviteit gaat dat zo als @Blackraven zegt bijna geen verschil maken.
en ja den is een B10 een goede keuze ind.
ik volg dit topic al een lange tijd heb tevens al heel wat tijd door gebracht met lezen en 2 jaar geleden ook een laad paal van ev box om gebouwd om dat ik er niet voor wilde betalen en dit voorbij zag komen leek het me een goede op lossing en dat is het tot nu toe nog steeds.Blackraven schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:28:
@TECHboyy Welkom in dit topic...
Volgens mij is een alamat met 4kA kortsluitstroom prima voor een normale installatie, zoals je zelf al aangeeft, dus 6kA voldoet ruim.
Het is al lovenswaardig dat @Yannick-ski de EVSE zelf apart heeft afgezekerd.
Edit: net even in m'n eigen groepenkast gekeken en de bijbehorende afschakel karakteristieken erbij gezocht:
De lichtste B16 zekeringen gaan met uiterlijk 700A en de zwaarste D25 hoofdzekeringen met 3000A kortsluitstroom.
Moraal van het verhaal, boven de 3000A gaan ze allemaal (binnen 1ms)...
maar wat je zegt is ind ook weer zo.
Dat ziet er heel netjes uit, mag ik vragen waar je de housing heb gekocht? De meeste die ik vind zijn met een groenig venster en deze is zwart wat ik mooier vindYannick-ski schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:14:
Vandaag alles binnen gekregen in geassembleerd, morgen laatste onderdelen als wartels en afdekplaatjes voor de open modules. En nog een standaard wcd in de deksel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat kastje staat in de webshop van de maker van de SmartEVSE:KoBolD54 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:31:
[...]
Dat ziet er heel netjes uit, mag ik vragen waar je de housing heb gekocht? De meeste die ik vind zijn met een groenig venster en deze is zwart wat ik mooier vind
https://www.stegen.com/nl...ng-ip65-met-din-rail.html
Daar lijkt het vizier weer groenig, maar dat zal dat wel aan de lichtinval liggen, thanks!Femme schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:54:
[...]
Dat kastje staat in de webshop van de maker van de SmartEVSE:
https://www.stegen.com/nl...ng-ip65-met-din-rail.html
Klopt komt inderdaad van de website waar ik de EVSE vandaan heb, heb er wel nog een extra dinrail ingezet.KoBolD54 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:07:
[...]
Daar lijkt het vizier weer groenig, maar dat zal dat wel aan de lichtinval liggen, thanks!
Overige componenten heb ik bewust van Eaton gekocht. Ben zelf geen fan merken die ik niet ken.
Als je overgens meer ruimte nodig hebt kan je beter een soortgelijke kast kopen waar 3 din railen in passen. Die kast die ik nu heb is eigenlijl wat klein. Ik moet nog even gaan uitvogelen hoe ik hier een duidelijke trekontlasting in krijg.
Som-zadel binnenin om je kabel heen tegen de tule aan?Yannick-ski schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:19:
[...]
Klopt komt inderdaad van de website waar ik de EVSE vandaan heb, heb er wel nog een extra dinrail ingezet.
Overige componenten heb ik bewust van Eaton gekocht. Ben zelf geen fan merken die ik niet ken.
Als je overgens meer ruimte nodig hebt kan je beter een soortgelijke kast kopen waar 3 din railen in passen. Die kast die ik nu heb is eigenlijl wat klein. Ik moet nog even gaan uitvogelen hoe ik hier een duidelijke trekontlasting in krijg.
Jou software werkt perfect hier! Enige functie die ik nog mis is een setting om in solar mode een bepaalde buffer in te stellen. met een 10seconden update frequentie heb ik soms dat hij te laat reageert waardoor ik net toch wat stroom uit het grid trek). als ik hem 0.1 A buffer kan geven gaat dit (altijd) goed.
Dus standaard kan je enkel instellen na hoeveel minuten hij moet stoppen met laden als er te weinig stroom is, met een minimum van 1 minuut.
Heb hier niet meteen iets aan verandert omdat de solar opbrengst soms heel sterk kan fluctueren, meteen stoppen als er te weinig zon is om dan daarna weer verder te gaan, en dit misschien heel veel achter elkaar leek me niet zo gezond voor de auto.
Of bedoel je iets anders met die buffer?
Check, wat ik er van begrijp van de solar mode is:DaRKie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:43:
Aan de solar mode werking heb ik op zich niets verandert, enkel de aansturing rond de beschikbare ampere ifv thuis batterij.
Dus standaard kan je enkel instellen na hoeveel minuten hij moet stoppen met laden als er te weinig stroom is, met een minimum van 1 minuut.
Heb hier niet meteen iets aan verandert omdat de solar opbrengst soms heel sterk kan fluctueren, meteen stoppen als er te weinig zon is om dan daarna weer verder te gaan, en dit misschien heel veel achter elkaar leek me niet zo gezond voor de auto.
Of bedoel je iets anders met die buffer?
EVSE checkt hoeveel - A er totaal is
EVSE past zijn laadsnelheid aan totdat totaal 0 is (of max laadsnelheid is bereikt).
Wat ik bedoel met buffer is veranderen dat hij niet regelt tot het totaal 0 A is, maar naar -0.1A bijvoorbeeld.
Stoppen vanaf 0,5 of 1A gaat dan meer effect hebben, maar dan ga je weer solar mislopen wss.
In mijn garage is al 3-fase 16A aanwezig (iemand had een vooruitziende blik in de jaren zestig); echter 1 fase is afgetakt voor de wasmachinegroep in het washok, achter de garage.
Ik zou de SmartEVSE 3 dus graag niet alleen willen laten bewaken dat de hoofdzekering (3 x 25A) niet overbelast wordt, maar óók dat zijn eigen groep (3 x 16A) niet overbelast wordt. Daarvoor heb ik 2 Eastron SDM72 kWh meters geinstalleerd die via modbus met de SmartEVSE kunnen (gaan) communiceren.
De "MAIN" kWh meter kan op de normale manier geconfigureerd worden, de vraag is hoe ik het beste de tweede ("groepsbewaking") kWh meter kan configureren; ik realseer me dat ik misschien software aanpassingen moet doen.
Wat is het simpelste, de info van de kWh meter soort van voeden in "load balancing" mode, dat hij als het ware de wasmachine als een tweede EVSE beschouwd, of via de Solar mode, en dan als negatieve solar (dus verbruik i.p.v. genereren) voeden, zodat hij de wasmachine als een "negatieve solar" beschouwt?
Andere ideeën, anders dan het ingraven van een extra kabel naar de wasmachine?
Let wel op dat een dergelijke installatie niet volgens Nederlandse norm is. De norm (NEN1010) schrijft voor dat ieder EV aansluitpunt op een eigen aardlek beveiliging en endgroep zit. Er mogen dus geen andere apparaten op de zelfde groep zitten als waar het EV aansluitpunt op staat. voor meer info zie --> https://www.ew-installati...sluit-je-een-laadpaal-aandingo35 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:39:
Aangezien ik geen SmartEVSE forum kan vinden, stel ik de vraag maar hier:
In mijn garage is al 3-fase 16A aanwezig (iemand had een vooruitziende blik in de jaren zestig); echter 1 fase is afgetakt voor de wasmachinegroep in het washok, achter de garage.
Ik zou de SmartEVSE 3 dus graag niet alleen willen laten bewaken dat de hoofdzekering (3 x 25A) niet overbelast wordt, maar óók dat zijn eigen groep (3 x 16A) niet overbelast wordt. Daarvoor heb ik 2 Eastron SDM72 kWh meters geinstalleerd die via modbus met de SmartEVSE kunnen (gaan) communiceren.
De "MAIN" kWh meter kan op de normale manier geconfigureerd worden, de vraag is hoe ik het beste de tweede ("groepsbewaking") kWh meter kan configureren; ik realseer me dat ik misschien software aanpassingen moet doen.
Wat is het simpelste, de info van de kWh meter soort van voeden in "load balancing" mode, dat hij als het ware de wasmachine als een tweede EVSE beschouwd, of via de Solar mode, en dan als negatieve solar (dus verbruik i.p.v. genereren) voeden, zodat hij de wasmachine als een "negatieve solar" beschouwt?
Ik heb wartels genomen met een interne trekontlasting, ik ga testen of deze degelijk werken.Blackraven schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:55:
[...]
Som-zadel binnenin om je kabel heen tegen de tule aan?
Voor de zekerheid nog een dikke tyrap om de kabel aan de binnenzijde van de kast.
3 fase onderverdeler ter plaatse. Dan moet je verder even kijken hoe je dat invult met die meters, waarschijnlijk eentje in de onderverdeler.dingo35 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:39:
Aangezien ik geen SmartEVSE forum kan vinden, stel ik de vraag maar hier:
Ik heb zelf iets vergelijkbaars voor m'n 3-fase warmtepomp, aanvoer in de meterkast op 20A afgezekerd en in de verdeler zelf met 16A verder richting warmtepomp en andere (1-fase) verbruikers. Alleen zal de WP zelf nooit 16A trekken, dus gelijktijdigheid is niet zo'n issue bij mij.
Mijn beeld van zijn verhaal is dat hij dat echt wel doet. De smartevse komt op een eigen aardlek en eindgroep achter de onderverdeler waar ook een eindgroep voor de wasmachine zit. Helemaal volgens de richtlijn.Yannick-ski schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:54:
[...]
Let wel op dat een dergelijke installatie niet volgens Nederlandse norm is. De norm (NEN1010) schrijft voor dat ieder EV aansluitpunt op een eigen aardlek beveiliging en endgroep zit. Er mogen dus geen andere apparaten op de zelfde groep zitten als waar het EV aansluitpunt op staat. voor meer info zie --> https://www.ew-installati...sluit-je-een-laadpaal-aan
Maar n echt antwoord op de vraag heb ik nog niet 😬.
Het simpelste is misschien wel alle code die zich bezighoudt met het bewaken van MAIN dupliceren naar MAIN2 of SUBDIV (is subdivision device een goede vertaling van onderverdeelinrichting?).
EDIT: SUBPANEL is waarschijnlijk een betere term.
[ Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 23-04-2022 08:29 ]
Ziet er strak uit! Hoe heb je de onderste rail vastgezet, door de achterwand heen? Hij zit lager dan de bevestigingspunten voor de tweede rail. Ik heb hem nu er nog los in zitten namelijk.Yannick-ski schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door deWit op 23-04-2022 21:42 ]
Is dit nog ergens in een *.bin terecht gekomen? Sinds dit weekend heb ik er ook een kWh meter aan hangen en het zou wel mooi zijn als de werkelijke laadsnelheid en hoeveelheid ook op de API beschikbaar is voor hoge assistent.fluppie007 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:13:
@DaRKie als je nog variabelen wilt outputten naar de JSON, volstaat het dan gewoon om
code:
1 doc["settings"]["EVMeter_total_kWh"] = EnergyEV;
code:
1 doc["settings"]["EVMeter_charged_kWh"] = EnergyCharged;
code:
1 doc["settings"]["EVMeter_W"] = PowerMeasured;
Zo'n regeltjes toe te voegen?
Die eerdere lijncode:is om 1kB geheugen te alloceren?
1 DynamicJsonDocument doc(1024);
Ik heb deze nog toegevoegd. Had gehoopt alle registers te kunnen uitlezen, voltage, vermogen, schijnbaar vermogen, import, export. Maar weet niet of dat dat de loop te veel gaat vertragen.doc["mains_meter"]["mains_meter"] = EMConfig[MainsMeter].Desc;
doc["mains_meter"]["mains_meter_addr"] = MainsMeterAddress;
doc["mains_meter"]["mains_meter_meas"] = MainsMeterMeasure;
doc["ev_meter"]["EVMeter_total_kWh"] = EnergyEV;
doc["ev_meter"]["EVMeter_charged_kWh"] = EnergyCharged;
doc["ev_meter"]["EVMeter_W"] = PowerMeasured;
doc["ev_meter"]["EVMeter"] = EMConfig[EVMeter].Desc;
doc["ev_meter"]["EVMeter_addr"] = EVMeterAddress;
//doc["pv_meter"]["PVMeter_total_kWh"] = EnergyPV;
doc["pv_meter"]["PVMeter"] = EMConfig[PVMeter].Desc;
doc["pv_meter"]["PVMeter_addr"] = PVMeterAddress;
doc["pv_meter"]["PV_current_TOTAL"] = PV[0] + PV[1] + PV[2];
doc["pv_meter"]["PV_current_L1"] = PV[0];
doc["pv_meter"]["PV_current_L2"] = PV[1];
doc["pv_meter"]["PV_current_L3"] = PV[2];
Dus heb ik een ESP Easy ESP8266 module die iedere 15s de mains meter en iedere 30s EV en PV meter uitleest. Voorlopig lijkt dat redelijk goed te gaan.
Heb het zelfde gedaan, mijn manier was een paar 19mm buisklemmen, daar de vingers vanaf gezaagd en vast lijmen aan bodem en wand. De rail zit vast met een boutje/moer.deWit schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:39:
[...]
Ziet er strak uit! Hoe heb je de onderste rail vastgezet, door de achterwand heen? Hij zit lager dan de bevestigingspunten voor de tweede rail. Ik heb hem nu er nog los in zitten namelijk.
Ziet er zeker strak uit! Het enige dat nog ontbreekt zijn de DIN afdekplaatjes:
https://arva.shop.winfakt...tje_6_mod__WIT___3A_.html
[ Voor 33% gewijzigd door dingo35 op 25-04-2022 16:08 ]
Das ook wel een mooie route, geen issues met een extra item op de bus?fluppie007 schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:36:
[...]
Ik heb deze nog toegevoegd. Had gehoopt alle registers te kunnen uitlezen, voltage, vermogen, schijnbaar vermogen, import, export. Maar weet niet of dat dat de loop te veel gaat vertragen.
Dus heb ik een ESP Easy ESP8266 module die iedere 15s de mains meter en iedere 30s EV en PV meter uitleest. Voorlopig lijkt dat redelijk goed te gaan.
So far komt de data van mijn SDM72DM nog niet binnen op de EVSE, en dus ook niet in de API zichtbaar na een custom firmware. Modbus registers van een SDM72DM lijken overeen te komen met een SDM630 dus eens verder zoeken waar het probleem zit.
Zie https://github.com/reaper...y_Meter/blob/master/SDM.h vanaf lijn 103
ik kan helaas geen laadpaal plaatsen maar moet met een kabel vanaf de groepenkast naar buiten om de auto te kunnen laden.hoe kan ik dit het beste doen volgens jullie aangezien ik nog weinig ervaring heb.
ik lees veel over de evse module met bijbehorende artikelen ?
Een Smart EVSE is daar inderdaad ideaal geschikt voor omdat je 'm in onderdelen in je groepenkast kan plaatsen. Een Smart EVSE is ook nog erg betaalbaar.Tom86 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:43:
goedemorgen, in november krijg ik mijn auto, groepenkast is al aangepast naar 3 fase 3x25A.
ik kan helaas geen laadpaal plaatsen maar moet met een kabel vanaf de groepenkast naar buiten om de auto te kunnen laden.hoe kan ik dit het beste doen volgens jullie aangezien ik nog weinig ervaring heb.
ik lees veel over de evse module met bijbehorende artikelen ?
Je zou een vijfaderige kabel van je groepenkast naar buiten kunnen leiden en daar in een waterdichte opbouwdoos de overgang naar een vaste laadkabel kunnen maken. Verder heb je nog een draadje nodig voor het control pilot signaal. Als je hier wat dikkere draad voor gebruikt kan de charge controller prima op ruime afstand van het laadpunt geplaatst worden.
Wat je nodig hebt om een laadpunt te bouwen met behulp van een SmartEVSE:
- Aardlekautomaat (zou ik afstemmen op de fabrikant en serie waarmee je groepenkast is opgebouwd)
- SmartEVSE charge controller
- 4-polige contactor
- DC-lekstroomsensor (als alternatief kun je ook een aardlekschakelaar of aardlekautomaat type B nemen maar die zijn moeilijker te vinden)
- Laadkabel met open draadeinde (of type 2 socket als je de laadkabel wil gebruiken die bij de auto wordt geleverd). Een vaste laadkabel is mijn inziens praktischer.
De laatste vier onderdelen vind je in de webshop van Stegen.
Waarschijnlijk heb je ook een lege groepenkast nodig om de onderdelen in te monteren, tenzij je nog veel ruimte beschikbaar hebt.
Afhankelijk van hoe je het gaat monteren heb je nog rijgklemmen nodig (bijvoorbeeld Wago 2006-1201, 2006-1204 en 2006-1207) om de bedrading vanaf de aardlekautomaat naar de SmartEVSE en contactor aan te sluiten.
Ik heb twee Smart EVSE's. Als ik ze als node 1 en 2 configureer kan ik wel de maximale loadstromen via modbus instellen maar de laadsessie start niet en beide controllers klagen over een serial comms error.
Ik heb inderdaad een V3. Modbus heeft wel mijn voorkeur ivm matig wifi bereik op de plek waar de Smart EVSE zicht bevindt. Jouw firmware is alleen met API zonder modbus?DaRKie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:43:
Als je een V3 hebt en mijn gewijzigde firmware er op zet, dan kan je die via een API volledig aansturen.
Een Smart EVSE in load balancing setup gebruikt toch modbus om de slave nodes aan te sturen? Zou je denken dat je zelf ook moet kunnen doen zonder Smart EVSE als master.
Ter info: dat is geen type B aardlek, maar een karakteristiek B aardlek, Type B Aardlek automaten zijn niet te koop. Type B Aardlekschakelaars wel (maar die zijn duur, Chint rond de 150 euro, ABB enzo rond de 300 euro).Tom86 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding] Aan plaats geen gebrek bedankt voor de info tot dusver