Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je hebt helemaal gelijk! Loopt als een trein nu! Dankjewel!timovd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:48:
@Frakke0, het relais is niet goed aangesloten.
Op de bovenste aansluitingen heb je van links naar rechts:
L, N, N, C1, C2, _ en PE.
C2 is voor een tweede relais en die gebruik je niet. Het relais moet aangesloten worden met N en C1. De controller moet gevoed worden met L en N.
Edit: zo dus:
[Afbeelding]
Als ik goed zie dan heb je de contactor fout aangesloten, je moet boven met N verbinden en onder met de C1 poort.Frakke0 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:42:
Alles aangesloten ondertussen, helaas knippert de LED van de wagen rood.. en start dus niet met laden. Wie kan me helpen en ziet de fout?
[Afbeelding]
Nu heb je C1 en C2 gebruikt maar deze zijn om 2 verschillende contactors aan te sluiten.
Edit: niet gezien dat het antwoord al gegeven was
[ Voor 3% gewijzigd door DaRKie op 20-05-2022 16:47 ]
Femme, held. Dit is er dus gebeurd met een loaner e-Niro, een Alfen laadpaal en EVCC die van 1 fase naar 3 gegaan is.Femme schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:11:
@thehog Thanks voor de info. Ik heb inmiddels gevonden hoe een Zappi de omschakeling doet:
[...]
De Kona en e-Niro hadden er issues mee. In nieuwe firmware voor die auto's zou het opgelost moeten zijn.
Interessante vondst!fluppie007 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:22:
Lachen, lijkt wel alsof Ratio componenten van Stegen gebruikt voor hun laadpaal :-)
https://www.laadkabelwink...22kw-type-2-kabel-5-meter
Het schermpje op de foto lijkt te hard op de SmartEVSE v3 en de manual toont ook een Sensorbox die superhard op die van Stegen lijkt.
Jup 100% zeker
[Afbeelding]
Zou dit dan ook betekenen dat zij ook de CE markering geregeld hebben (voor het geheel, met de SmartEVSE als module)?
CE is een zelfcertificering dus stelt niet veel voor. Als je naar de opbouw van de box kijkt, KROONSTENEN om 32A voeren kabels te verbinden, pruts werk dus.WillemI schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:57:
[...]
Interessante vondst!
Zou dit dan ook betekenen dat zij ook de CE markering geregeld hebben (voor het geheel, met de SmartEVSE als module)?
CE= China Engineering :-)
[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 21-05-2022 16:16 ]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik gebruik momenteel een Fibaro smart implant zijn uitgangen om de CP te schakelen en switch te doen tussen Smart/Solar laden.
Op de smart implant kan ik ook een potentiaal vrije input gebruiken.
Mijn plan is dus om de N + C1 te gebruiken om dan een relais die potentiaal vrij is te schakelen op 230v.
Heeft er iemand hier al ervaring mee? Of is er een andere oplossing?
Ja de schema laat dat duidelijk zien. Signaal 'cpoff' (GPIO15) kan het mini relais uitschakelen. Of dit voldoende is om het 1 naar 3 fase probleem voor sommige auto's op te lossen is maar de vraag. Myenergi (Zappi) heeft dat volgens mij wel geprobeerd maar was niet voldoende.fluppie007 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:04:
BTW, de v3 zou een ingebouwde micro relais hebben voor CP. ivm 1F naar 3F en terug tijdens solar.
Dankzij dit topic veel geleerd over de werking van laders en met die kennis moest het mogelijk zijn om zelf een lader te bouwen. Een leuke uitdaging en dacht dat indien het niet zou lukken, kon ik altijd nog het pad van de "Smart EVSE" module op gaan.
Hier is mijn zelfbouw "knutsel" lader.
De laad controller op basis van een ESP32-WROOM bordje, met de 1kHz PWM CP interface met 2 OpAmps opgebouwd op gaatjesprint, een 0,96inch OLED display zorgt voor de visuele informatie, en een kleine DC/DC converter van 12V naar +/- 12V voor voeding OP's (en stroomtrafo).
De controller software die op de ESP32 draait, heb ik "geleend" van ergens op internet en hier en daar wat aangepast.
De contactor 40A 2 polig had ik nog liggen, de 230V spoel wordt aangestuurd door een SSR met 3V3 uit de ESP32 logische poort.
Het zwarte blokje boven de contactor is een Honeywell stroomtrafo CSNB131 voor stroommeting door de ESP32 EVSE controller. Verder is er nog een 12V voeding op de din-rail.
In de groepenkast is een aparte groep, afgezekerd met een 25A Alamat (de huis installatie is 1 Fase 35A) voor de lader. Deze is met 6mm aansluitdraad verbonden.
Het geheel hangt in de meterkast met een doorvoer voor de RN 4G4 laadkabel naar buiten.
M'n "slimme meter" lees ik uit met een andere ESP32 met deze software erop, die aan de P1 poort hangt en de DMSR-V5 data is dus aanwezig op een websocket.
Met een python scriptje (op een Linux servertje) ga ik proberen "loadbalancing" in te regelen door middel van het uitlezen van de websocket en op basis daarvan sturen van de laadstroom (ook via websocket).
![]() |
MT Venus E V2 (v153.215) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E EV
In Normal en Smart mode alleen bij start/einde sessie.Frakke0 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:43:
Ik zou ook graag willen weten hoeveel keer de contactor in of uitgeschakeld wordt.
In Solar mode hangt het sterk af van je startcurrent, importcorrent en solartimer settings af.
Bijvoorbeeld: als ik startcurrent op -5 zet, importcurrent op 0, en solartimer op 15min, dan start een laadsessie zodra mijn installatie meer dan 5A (opgeteld over alle fases) terug gaat leveren. Omdat ik laad op 3 fasen, gaat Smartevse automatisch naar het minimum van 3x6A (immers importcurrent=0).
Dat betekent dat de timer gaat lopen. Na 15 min. wordt de sessie be"eindigd, ook al is er constant voldaan aan startcurrent < -5A (waarbij gecorrigeerd wordt voor de laadstroom van SmartEVSE, immers startcurrent gaat uit van overproductie zonder actieve EVSE's).
Dus vrijwel onmiddellijk na het uitschakelen van de sessie schakelt deze weer een opnieuw in, enz.
Dit gedrag is overigens precies zoals gespecificeerd in de comments in de code.
Naar mijn mening moet de timer gereset worden naar de ingestelde waarde, elke keer als gedurende de laadsessie aan het startcurrent criterium voldaan wordt.
Antwoord op de vraag: bij Solar kan de contactor steeds na verstrijken van de timer periode uit, en vrijwel onmiddellijk erna, weer ingeschakeld worden.
[ Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 23-05-2022 09:08 ]
Ik heb een current clamp op een ESP8266 om fase 1 zitten. Op de opgaande en neer gaande flanken heb ik een Telegram berichtje gezet:Frakke0 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:06:
Ik wil inderdaad graag weten hoeveel de contactor per dag in en uitgeschakeld wordt. Maar, ik wil hier niet de hele tijd blijven naast zitten
/f/image/BJFfnuvIHTsbRAbv1R0ZNNTY.png?f=fotoalbum_large)
Als er stroom wordt gemeten check ik de GPS locatie van mijn auto, mocht die niet thuis zijn dan zit er iemand aan mijn stekker
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
ik zou de hand kunnen leggen op een EVbox laadpaal, HomeLine reeks. Spijtig genoeg lijkt je daarvoor een abonnement te moeten nemen, en zo verder. Het is een paal met RFID lezer, en je kan de box openen. Daar lijken alle standard onderdelen in te steken, zoals de contactor en zo.
Ik was aan het denken...
Wat als ik de controller vervang met een SmartEVSE, dan heb ik toch een eigen laadpaal waar geen abonnement vereist is? Eventueel kan ik ook de RFID lezer terug aansluiten, maar dat is geen vereiste (de laadpaal komt in mijn gesloten garage).
Waar moet ik op letten?
Huis is 3x400V+N, met 20A per fase. laadpaal is ook 3-fazig, en zou meer aankunnen (tot 32A, maar de auto niet). Doel is om load-balancing te doen via Home Assistant waar mijn zonnepanelen + omvormer/batterij al aan hangt, en ook optimaal laden op basis van de zon.
Is het zo simpel als module kopen en juist aansluiten of komt hier meer bij kijken?
Verder wil ik op termijn de kast ombouwen naar 3 fase, buiten de laadkabel zelf lijkt het alsof ik niks hoef te vervangen behalve de aardlekschakelaar (nu 2 polig). Klopt deze veronderstelling?
Componenten:
ABL Sursum RP2203 Aardlekschakelaar A 2-polig 25 A 0.03 A 230 V (vervangen door 4 polig indien 3 fase?)
ABL IS2540 CONTACTOR 4-P. 4NO, 2PU, 25A 230/400V
Eltako Monofase kWh-teller WSZ12DE-32A (verwijderen indien SmartEVSE)
ABL EVCC (vervangen door SmartEVSE)
:strip_exif()/f/image/OqcW3Wyp7GYA7AXCwSDZAkod.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, heb ik ook gedaan. Staan wat foto's op dit forum. En ik heb het aan de hand van een ander gedaan die dat ook op dit forum had gepost.ouhaha schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:24:
Dag forum,
ik zou de hand kunnen leggen op een EVbox laadpaal,
(...)
Wat als ik de controller vervang met een SmartEVSE, dan heb ik toch een eigen laadpaal waar geen abonnement vereist is?
Niet nodig, en er is een abbo+verbinding met een provider nodig met kosten van dien, als je dat doet kun je die weg net zo goed bewandelen ipv ombouwen met de EVSE.Eventueel kan ik ook de RFID lezer terug aansluiten, maar dat is geen vereiste (de laadpaal komt in mijn gesloten garage).
Je zou kunnen uitzoeken wat je moet doen om dat wel mogelijk te maken in de toekomst. Dus wel dusdanig aansluiten dat het kan, ook al doet de huidige auto dat niet. Dus voldoende dikke kabels, de juiste automaat, etc. Smart EVSE kun je ook instellen hoeveel A er naar de kast mag.Huis is 3x400V+N, met 20A per fase. laadpaal is ook 3-fazig, en zou meer aankunnen (tot 32A, maar de auto niet).
Zelf heb ik dat toen niet gedaan omdat ik een oude Outlander rij (max 16A) en een volgende zoveel duurder zal zijn dat er een modernere laadpaal bij kan.
Daarover staat hier ook veel informatie, ook met extra componenten door de Smart EVSE op te bouwen. Heb het zelf niet gedaan, kan toch salderen en was allang blij dat ik van de granny lader af was. Maar nu komt er toch zo e.e.a. bij aan apparatuur (warmtepomp, kookplaat, airco, etc) waardoor ik blij ben dat ik het wel voorbereid heb toen, ik hoef de kruipruimte niet meer in om dikkere kabels te leggen bijvoorbeeld. Niet zoveel haast mee nu het salderen nog wel even doorloopt en het net mijn accu is.Doel is om load-balancing te doen via Home Assistant waar mijn zonnepanelen + omvormer/batterij al aan hangt, en ook optimaal laden op basis van de zon.
Dus: hier ff zoeken via mijn username en een plan opstellen voor nu en voor later.
Heb het simpe gehouden met enkel de evse en magneetschakelaar maar krijg geen stroom.
Ingang van de magneetschakelaar heeft spanning en ik hoor hem ook klikken als ik auto aankoppel, maar vervolgens komt er geen spanning naar auto toe.
Zal ongetwijfeld iets niet goed doen ( of heb ik überhaupt verkeerde schakelaar) maar enige hulp zou fijn zijn.
De smart evse zegt overigens als ik de auto aansluit dat hij aan het laden is, maar dat klopt dus niet ( kan hij ook niet weten want dat meer ik verder niet)
:strip_exif()/f/image/IJoRiGlMROFAWDVLhlW18kq7.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt een relais met 2x NO en 2x NC.
zo te zien heb je de verkeerde aansluiting op je relais te pakken, foto is wat wazig, maar ik vermoed dat je de middelste 2 moet gebruiken als ik het plaatje op je relais goed ontcijfer.
Edit, lag aan de browser. Foto is nu goed, conclusie blijft hetzelfde
[ Voor 13% gewijzigd door Blackraven op 28-05-2022 19:00 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Klopt. Je moet de blauwe draad verhuizen naar het 3e contact.Blackraven schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:57:
@MaartenP
Je hebt een relais met 2x NO en 2x NC.
zo te zien heb je de verkeerde aansluiting op je relais te pakken, foto is wat wazig, maar ik vermoed dat je de middelste 2 moet gebruiken als ik het plaatje op je relais goed ontcijfer.
Edit, lag aan de browser. Foto is nu goed, conclusie blijft hetzelfde
1-2 is het 1e contact en 3-4 het 2e contact dat je moet gebruiken. De R* contacten heb je niet nodig.
Heb aantal ampere weer gezet op 12 waarop de auto eerst ging laden, maar doet hij nu ook niet meer….
Geen idee. Maar als het net zo'n prul is als de losse ratio stekker die ik aan mijn laadpaal heb hangen, dan verbaast het me niks dat er water in komt. Itt de Aliexpress stekker die ik later kocht heeft die van ratio geen siliconen afdichting tussen de twee helften en ook aan de kant van het insteekdeel maakte het geen enorm waterdichte indruk. Heb het zelf proberen te mitigeren door preventief flink wat WD40 op de contacten aan de binnenkant te sprayen, maar of het een heel lang leven is beschoren durf ik niet te zeggen. Oja het torx schroefje in het CP contact brak ook af zonder dat die overdreven hard werd vastgedraaid. Kortom: rommel.fluppie007 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:31:
Na een regenbui zat er wat water in de stekker en kwam deze blauwe rommel uit de stekker. Iemand al eens gehad? Ratio kabel met aangegoten/aangespoten stekker.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
https://www.ad.nl/auto/in...e-je-nodig-hebt~a82d6690/
Er is blijkbaar nog maar weinig nodig om tegenwoordig in de krant te komen

Krom verhaal verder ook nog eens. Het nadeel van een vaste laadpaal zou zijn dat je de oprit moet opbreken, dus blijkbaar laat je voor deze oplossing permanent een snoer rondslingeren? Maar je kan wel weer als extraatje een vast schuko stopcontact monteren.
Heb je iets meer info over die current clamp icm die esp?maarten_NL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:37:
[...]
Ik heb een current clamp op een ESP8266 om fase 1 zitten. Op de opgaande en neer gaande flanken heb ik een Telegram berichtje gezet:
[Afbeelding]
Als er stroom wordt gemeten check ik de GPS locatie van mijn auto, mocht die niet thuis zijn dan zit er iemand aan mijn stekker

Ik heb deze firmware:Wolly schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:49:
[...]
Heb je iets meer info over die current clamp icm die esp?
https://github.com/alcar21/WemosEM
Met een 20A CT clamp van onze grote vriend in het oosten. De hoogste resolutie behaal je door zo'n laag mogelijke waarde te kiezen.
Ik heb de CT clamp om fase 1 zitten en extrapoleer dat naar 3.
Dat gaat een InfluxDB in en dan kan je er dit van maken:
/f/image/FtqEgSU92YnVCht93lvHpwzx.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren was er geen pijl op de zon te trekken dus ik heb de evse op 3x10A laten laden.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Je toont hier Watt ipv Ampere. Dat zou betekenen dat je ook de voltage meet. Of ga je uit van een vaste waarde (230V bijv.)?maarten_NL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:32:
[...]
Ik heb deze firmware:
https://github.com/alcar21/WemosEM
Met een 20A CT clamp van onze grote vriend in het oosten. De hoogste resolutie behaal je door zo'n laag mogelijke waarde te kiezen.
Ik heb de CT clamp om fase 1 zitten en extrapoleer dat naar 3.
Dat gaat een InfluxDB in en dan kan je er dit van maken:
[Afbeelding]
Gisteren was er geen pijl op de zon te trekken dus ik heb de evse op 3x10A laten laden.
thehog schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:25:
[...]
Je toont hier Watt ipv Ampere. Dat zou betekenen dat je ook de voltage meet. Of ga je uit van een vaste waarde (230V bijv.)?
/f/image/uv37RHhYUEfTMAZMxge7vtYf.png?f=fotoalbum_large)
Even uit mijn hoofd stuur ik het actuele fase voltage (vanuit de P1) naar het mqtt topic van de wemos. De firmware maakt dus van gemeten current * actuele voltage = watts en kWhs.
:strip_exif()/f/image/x0Ig20KbswB0mcn3bB68h59Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk hebben we hier nu VA en geen Watt want ik neem het reactief vermogen niet mee. Ik heb ooit ergens gelezen dat OBCs van EVs het net netjes moeten belasten dus een Var = 1 hebben. Daarnaast ben ook ik met mijn meter van nog geen 10 euro ook niet opzoek naar een meting tot op 3 cijfers achter de komma.
:strip_exif()/f/image/mmyDB1DGHXjuOWjv8bYxmEGk.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is later geworden:
:strip_exif()/f/image/DVUHrzzoTSa62BLbcsRKUXUx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Ywz5Cim9I3KBBFx4Ozhq76n.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn auto eraan gehangen. Laden gestart volgens max stroom door ik ingesteld heb. 👍
Mooi, dat ging goed.
Alle instellingen nagegaan. Helaas komen die dus niet overeen met de Manual die op Github staat. (Laatst versie van Smart EVSE V3)
De WiFi aan de gang brengen was een ander punt. Je moet dus de module in de WiFiSetup zetten en in dat menu laten staan. Dan gaat deze de hotspot opzetten om de WiFi in te stellen. (Wifi Password = serie nr op het scherm. IP voor de instellingen = 192.168.4.2)
Resultaat:
/f/image/WimjvRguPlgdkbstEyaYLInu.png?f=fotoalbum_large)
Helaas, rechtsboven wel een menu knop, maar deze werkt helaas niet. 😠
Alleen dus weergave gegevens.
En valt me op dat alle fasen 0A weergeven.
Dus weet nu niet of de Load Balancing werkt of niet. 😔 De sensor box geeft alleen een rode LED. A en B van de RS485 is juist aangesloten.
Verder had ik een instelling verwacht of ik 3 fase of 1 fase laadt. (De auto die komt kan helaas maar 1 fase laden.) En bij de keuze van 1 fase had ik een instelling verwacht op welke fase de Balancing moet reageren. 🤷🏻♂️
Weet iemand misschien hoe dit op te lossen is? 🤨
Enigste wat ik nu nog kan verzinnen is 1 loadcel op die fase aansluiten en de P1 eraf halen. 🤔
Verder update kan op de WiFi onder "https:/IP/update", echter wordt op deze pagina niet de huidige versie weergegeven. En ik kan tot nu toe nog nergens een update bestaande vinden op Github voor Smart EVSE V3. 🤷🏻♂️
Je sensorbox moet groen branden. Ik vermoed dat er geen telegrammen binnenkomen vanuit je digitale meter. Vraag je netbeheerder om een oplossing. Andere optie zijn stroomklemmen gebruiken, maar daar zou ik niet aan beginnen als het ook anders kan.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De load balancing werkt niet als je smartevse niet de actuele stroomsterkte weergeeft; ik heb zelf geen sensorbox dus kan je daar niet mee helpen.cruysen schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:46:
Dus weet nu niet of de Load Balancing werkt of niet. 😔 De sensor box geeft alleen een rode LED. A en B van de RS485 is juist aangesloten.
Verder had ik een instelling verwacht of ik 3 fase of 1 fase laadt. (De auto die komt kan helaas maar 1 fase laden.) En bij de keuze van 1 fase had ik een instelling verwacht op welke fase de Balancing moet reageren. 🤷🏻♂️
Enigste wat ik nu nog kan verzinnen is 1 loadcel op die fase aansluiten en de P1 eraf halen. 🤔
Verder update kan op de WiFi onder "https:/IP/update", echter wordt op deze pagina niet de huidige versie weergegeven. En ik kan tot nu toe nog nergens een update bestaande vinden op Github voor Smart EVSE V3. 🤷🏻♂️
De loadbalancing werkt op de max van de drie fases. (In de serkri versie op github kun je weliswaar keuze 1/3 fase instellen, maar dit heeft alleen invloed op het meeschakelen van een tweede relais).
Je zou dus heel soms de smartevse zien terugregelen als één van de andere fases aan zijn max zou komen, alleen zal dit nauwelijks voorkomen (tenzij je zus in een huis woont waar de hoofdzekering regelmatig springt).
Ik zou me dus concentreren op het aan de praat krijgen van je sensorbox. Worst case scenario zet je een SDM72-v2 modbus in de meterkast (eur 70).
In de stegen firmware is de afgelopen maanden niets veranderd op wat optische wijzigingen in de readme na. Als je wil kan ik de recentste versie (of die van serkri) voor je compileren, maar je probleem zit hem in die sensorbox aansluiting...
Merk op dat de ab modbus aansluiting officieel getermineerd moet worden met 120 ohm weerstanden, aan beide zijden. Stegen heeft de interface firmware wat minder kritisch gemaakt door een patch, dus het zou niet uit mogen maken, bij mij werkt modbus met en zonder patch. Liever niet afwijken van de industrie standaard.
Tot slot: wat bedoel je met een load cell? In mijn omgeving is dat een sensor die kracht in stroom omzet, geen idee hoe je dat in deze context wil gebruiken...
[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 05-06-2022 09:14 ]
Ik heb deze op 1 fase uitgevoerd omdat er in dat huis ook een warmtepomp draait die voornamelijk op fase 1 en een beetje op fase 2 zijn stroom trekt. Bij een 3 fase uitvoering wordt dan de maximale laad stroom beperkt naar de fase die het zwaarst belast wordt.timovd schreef op zondag 5 juni 2022 @ 06:52:
@cruysen waarom niet gelijk voorbereid op 3 fasen? Kost iets meer, maar een 1-fase auto kan ook op een 3 fasenaansluiting laden.
Je sensorbox moet groen branden. Ik vermoed dat er geen telegrammen binnenkomen vanuit je digitale meter. Vraag je netbeheerder om een oplossing. Andere optie zijn stroomklemmen gebruiken, maar daar zou ik niet aan beginnen als het ook anders kan.
De aansluiting daar is 3x25A. De auto kan Max 1 fase 29A laden.
Mijn thuissituatie is net andersom, mijn auto kan 11kW. Alleen ik heb 1x35A, ik laadt nu met 1x32A.
Edit: ombouwen naar een 3fase is daar zo gedaan. Een nieuw kabel 5x4mm en een relais vervangen met een 4 polige.
[ Voor 6% gewijzigd door cruysen op 05-06-2022 10:00 ]
Klopt, met RS485 zou je eindweerstanden moeten gebruiken. Maar met deze snelheid en lengte van de kabel denk ik dat deze opstelling nog geen last heeft met reflectie.dingo35 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:47:
Merk op dat de ab modbus aansluiting officieel getermineerd moet worden met 120 ohm weerstanden, aan beide zijden. Stegen heeft de interface firmware wat minder kritisch gemaakt door een patch, dus het zou niet uit mogen maken, bij mij werkt modbus met en zonder patch. Liever niet afwijken van de industrie standaard.
Tot slot: wat bedoel je met een load cell? In mijn omgeving is dat een sensor die kracht in stroom omzet, geen idee hoe je dat in deze context wil gebruiken...
En I.d.d. een loadcel is een kracht sensor. Ik bedoel een stroomspoel/-transformator van Stegens.
De term loadcel wordt wel ooit gebruikt op Engels talige sites. Vandaar de verwarring.

Waar heb je de rozet vandaan als ik vragen mag. Ik ben nog opzoek naar een vergelijkbare maar dan vierkant.
Die komt van de site laadpaal24.nl voor €13,61 (Is van de site Elektramat.nl trouwens.)KoBolD54 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Waar heb je de rozet vandaan als ik vragen mag. Ik ben nog opzoek naar een vergelijkbare maar dan vierkant.
Helaas, alleen rond.
Misschien een optie om een (rvs) plaat te laten laseren op maat ergens?
De type 2 stekker is trouwens ook van die site €80
Edit: Deze vierkante was ik ook nog tegengekomen. Alleen leek me te klein voor op de muur. De pluggen zitten dan te kort op het gat. (En €35 als optie bij de stekker)
[ Voor 17% gewijzigd door cruysen op 05-06-2022 11:27 ]
Ik wil met alle plezier de firmware wijzigen zodat je op 1 fase kunt load balancen; lijkt me een zinnige toevoeging.cruysen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:57:
[...]
Ik heb deze op 1 fase uitgevoerd omdat er in dat huis ook een warmtepomp draait die voornamelijk op fase 1 en een beetje op fase 2 zijn stroom trekt. Bij een 3 fase uitvoering wordt dan de maximale laad stroom beperkt naar de fase die het zwaarst belast wordt.
De aansluiting daar is 3x25A. De auto kan Max 1 fase 29A laden.
Ik lever momenteel mijn PRs aan aan de serkri github van @DaRKie, omdat de oorspronkelijke github van Stegen geen PRs lijkt te accepteren; ook Darkie heeft het echter druk, er staan nog een paar PRs in de wachtrij.... en ik wil voorkomen dat ik de zoveelste fork ga afsplitsen
[ Voor 3% gewijzigd door dingo35 op 05-06-2022 12:54 ]
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Daar heb ik iets meer achtergrond bij nodig; mijn Smartevse staat net op de grens van het bereik van mijn AP, maar toch heb ik vrijwel altijd verbinding, dus ik heb de indruk dat als de verbinding wegvalt hij automatisch reconnect. Ik gebruik de master branch en de daarvan afgeleide release 1.4.0 branch.mightym schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:08:
Klopt het dat @Darkie zijn versie al heeft bijgewerkt om een verloren Wifi verbinding te herstellen?
In de code vind ik dit:
1
2
| WiFi.setAutoReconnect(true); WiFi.persistent(true); |
(committed 11 april)
...en dat zie ik niet bij de oorspronkelijke Stegen versie, dus ik vermoed dat hiermee je probleem opgelost is...
[ Voor 18% gewijzigd door dingo35 op 05-06-2022 14:13 ]
Deels waar. Maar de smartevse verhoogt de laadvermogen in kleine stapjes. De 2e fase van de warmtepomp zal niet stijgen en alleen de fase waar de laadpaal op zit. Zo kan je dus nog steeds de maximale laadvermogen van die ene fase gebruiken.cruysen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:57:
[...]
Ik heb deze op 1 fase uitgevoerd omdat er in dat huis ook een warmtepomp draait die voornamelijk op fase 1 en een beetje op fase 2 zijn stroom trekt. Bij een 3 fase uitvoering wordt dan de maximale laad stroom beperkt naar de fase die het zwaarst belast wordt.
Bijv. als je 2e fase door de warmtepomp al voor 24A vol zit gaat de smartevse 1A toevoegen aan het laadvermogen. Een paar tellen later is de 2e fase nog steeds 24A en verhoogd smartevse nog eens met 1A. Dit gaat door totdat de 1e fase op 25A zit.
Dus niet echt een probleem
Volgens mij constateert de routine IsCurrentAvailable dat er op de fase met het hoogste verbruik slechts 1A ter beschikking is, is er 6A (default waarde van MinCurrent) nodig voor de meeste autos, en wordt er niet gestart met laden, of, als er gestart was, het laden onderbrokenthehog schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:58:
[...]
Deels waar. Maar de smartevse verhoogt de laadvermogen in kleine stapjes. De 2e fase van de warmtepomp zal niet stijgen en alleen de fase waar de laadpaal op zit. Zo kan je dus nog steeds de maximale laadvermogen van die ene fase gebruiken.
Bijv. als je 2e fase door de warmtepomp al voor 24A vol zit gaat de smartevse 1A toevoegen aan het laadvermogen. Een paar tellen later is de 2e fase nog steeds 24A en verhoogd smartevse nog eens met 1A. Dit gaat door totdat de 1e fase op 25A zit.
Dus niet echt een probleem
Niet getest, maar uit de code gelezen.
[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 06-06-2022 07:57 ]
Je hebt gelijk. Voorbeeld even met 19A nemen ipv 24A maar voor de rest zelfde. Warmtepomp zal echt niet zomaar 19A gebruiken.dingo35 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:56:
[...]
Volgens mij constateert de routine IsCurrentAvailable dat er op de fase met het hoogste verbruik slechts 1A ter beschikking is, is er 6A (default waarde van MinCurrent) nodig voor de meeste autos, en wordt er niet gestart met laden, of, als er gestart was, het laden onderbroken
Niet getest, maar uit de code gelezen.
Eens; dus de conclusie is dat zolang op alledrie de fasen minimaal MinCurrent (meestal 6A) beschikbaar blijft, de TS hooguit een wat vertraagde loadbalancing zal ervaren, maar deze uiteindelijk de ene fase waarop geladen wordt naar MaxCurrent/Maxcircuit zal regelen.thehog schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:01:
[...]
Je hebt gelijk. Voorbeeld even met 19A nemen ipv 24A maar voor de rest zelfde. Warmtepomp zal echt niet zomaar 19A gebruiken.
Gisteren de ronde rozet binnengekregen, maar hij past - zoals verwacht - toch niet zo goed bij de rest van onze architectuur. Om die reden heb ik gisteravond zelf maar een plaat ontworpen. Nu nog even kijken waar ik deze kan laten lasersnijden. Tips zijn welkomcruysen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:13:
[...]
Die komt van de site laadpaal24.nl voor €13,61 (Is van de site Elektramat.nl trouwens.)
Helaas, alleen rond.
Misschien een optie om een (rvs) plaat te laten laseren op maat ergens?
De type 2 stekker is trouwens ook van die site €80
Edit: Deze vierkante was ik ook nog tegengekomen. Alleen leek me te klein voor op de muur. De pluggen zitten dan te kort op het gat. (En €35 als optie bij de stekker)
Ik heb zelf mijn roset bij http://www.snijdenmetwater.nl/ laten watersnijdenKoBolD54 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Gisteren de ronde rozet binnengekregen, maar hij past - zoals verwacht - toch niet zo goed bij de rest van onze architectuur. Om die reden heb ik gisteravond zelf maar een plaat ontworpen. Nu nog even kijken waar ik deze kan laten lasersnijden. Tips zijn welkom
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Zodra ze binnen zijn zal ik jullie voorzien van foto's.
Late reactie... Maar ik heb dus ook die firmware op de Eastron zitten maar hij wil niet communiceren met de smartEVSE. Waar het probleem zit is me niet duidelijk, toch maar eens de Eastron aan een rpi oid hangen om te debuggen...dingo35 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:04:
[...]
Ik kan bevestigen dat de SDM72D-M van Eastron zonder verdere aanpassingen communiceert met de SmartEVSE; dus blijkbaar compatibel met de SDM630.
ik had echter een oude versie van de SDM72D-M, welke op geen enkele manier op mijn modbus (toen met Raspberry Pi als master) wilde communiceren; alleen de versies met software-versie 02 01.03 werkten bij mij....
Ik kan maar drie dingen bedenken om 'm aan de praat te krijgen:deWit schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:45:
[...]
Late reactie... Maar ik heb dus ook die firmware op de Eastron zitten maar hij wil niet communiceren met de smartEVSE. Waar het probleem zit is me niet duidelijk, toch maar eens de Eastron aan een rpi oid hangen om te debuggen...
1 termineren van de modbus met 2x120 ohm
2 omwisselen A en B; ik begrijp dat sommige fabrikanten A en B verkeerden gebruiken, en dat + en - eenduidiger is
3 zorgen dat de modbus patch van Steegen actief is (als je eigen firmware geflashed hebt), dat maakt de modbus minder kritisch
Weet iemand of zo'n opstelling ook kant en klaar te krijgen is? Ik zou graag dezelfde opstelling willen hebben voor bij mij thuis maar beschik helaas niet over jullie skills.cruysen schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:46:
Vandaag even creatief geweest bij mijn zus:
[Afbeelding]
Dit is later geworden:[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn auto eraan gehangen. Laden gestart volgens max stroom door ik ingesteld heb. 👍
Mooi, dat ging goed.
Alle instellingen nagegaan. Helaas komen die dus niet overeen met de Manual die op Github staat. (Laatst versie van Smart EVSE V3)
De WiFi aan de gang brengen was een ander punt. Je moet dus de module in de WiFiSetup zetten en in dat menu laten staan. Dan gaat deze de hotspot opzetten om de WiFi in te stellen. (Wifi Password = serie nr op het scherm. IP voor de instellingen = 192.168.4.2)
Resultaat:
[Afbeelding]
Helaas, rechtsboven wel een menu knop, maar deze werkt helaas niet. 😠
Ik kan niets vinden of ik gebruik de verkeerde zoektermen..
Gaat mij vooral om de kast in de meterkast en enkel de aansluiting in de muur zonder kabel. Ik hoef niet perse een kast aan de buitenmyur te hebben.timovd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:42:
@Nadser in de richting van een Zappi of Easee bedoel je dan?
De meterkast zit bij mij meteen aan de muur waar ik de aansluiting zou willen hebben.
Dan hang je die laadpaal toch in je meterkast?Nadser schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:03:
[...]
Gaat mij vooral om de kast in de meterkast en enkel de aansluiting in de muur zonder kabel. Ik hoef niet perse een kast aan de buitenmyur te hebben.
De meterkast zit bij mij meteen aan de muur waar ik de aansluiting zou willen hebben.
Iets compacter zou fijn zijn... heb natuurlijk geen mooie kap nodig etc.. En ik heb dan nogsteeds geen aansluiting voor in de muur.dingo35 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:54:
[...]
Dan hang je die laadpaal toch in je meterkast?
Maar nee is ook een antwoord...
Wil je zoiets? cruysen in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"Nadser schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 01:30:
[...]
Iets compacter zou fijn zijn... heb natuurlijk geen mooie kap nodig etc.. En ik heb dan nogsteeds geen aansluiting voor in de muur.
Naar mijn idee is een vaste kabel een stuk handiger, die hangt er altijd en je hoeft nooit in je kofferbak te grabbelen.Nadser schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 01:30:
[...]
Iets compacter zou fijn zijn... heb natuurlijk geen mooie kap nodig etc.. En ik heb dan nogsteeds geen aansluiting voor in de muur.
:strip_exif()/f/image/jpF8ebden4sUogCFRpfqmlUI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ccteIdKo1ilobrbJL8tbgyvU.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik dit topic al een tijdje volg was mijn interesse toch gewekt om zelf een laadpaal te gaan bouwen. Ik vond het wel een uitdaging om het zo simpel mogelijk te houden en daarom heb ik gekozen om dit m.b.v. een ESP32 module te gaan doen. De bouw heb ik samen met mijn broer gedaan en toevallig hadden we een aantal benodigde onderdelen nog liggen (contactor, behuizing, voeding, weerstandjes etc).
De eisen:
* Goedkoop (mijn granny charger voldeed namelijk ook prima)
* 1 fase, maar wel eenvoudig uit te breiden naar 3 fasen
* MQTT support om zo eenvoudig te kunnen koppelen met Home Assistant
* Mogelijkheid tot load balancing (P1 / zonnepanelen zijn al gekoppeld aan Home Assistant)
* Liefst een vaste laadkabel
Het resultaat is een zeer compacte behuizing geworden met een vaste laadkabel (3x32A).
:strip_exif()/f/image/OhNiYhs5LceCLbxHZgzUPmPq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tnSPUByDBJUqAxd6m3nPNvpA.jpg?f=fotoalbum_large)
De basis wordt gevormd door een ESP32-WROOM bordje. Deze is op een printje geplaatst samen met een DC/DC converter voor de +/-12V. De voeding voor de ESP32 module (MeanWell 5V) is onder het printje geplaatst. De contactor (die we nog hadden liggen) wordt aangestuurd door een relais via de ESP module. Op dit moment is mijn huisaansluiting 1 x 35A. De contactor is geschikt voor 1x20A of 3x9A. Leuk om nu even mee te testen maar deze wordt op termijn vervangen door een zwaarder exemplaar. Tot slot zit er nog een header op de print om een Dallas temperatuur sensor op aan te sluiten.
Als basis voor de software heb ik deze code gebruikt:
https://forum.arduino.cc/...-tesla-6-16a-esp32/878422
Het web gedeelte heb ik verwijderd en vervangen door een MQTT integratie. De lader kan ik hiermee aansturen vanuit Home Assistant. Naast de status kan ik de lader in/uitschakelen en kan ik dynamisch de laadstroom regelen.
Doordat we een aantal onderdelen al in bezit hadden zijn de totale kosten erg laag:
* 3x32A laadkabel (nieuw) via Marktplaats voor 75,-
* ESP32-WROOM bordje voor 10,-
Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat. Vooral omdat ik de software nu in eigen beheer heb en al mijn wensen dus zelf kan implementeren
Source code is hier te vinden:
https://github.com/silvanverschuur/ev-charger
Het enige commentaar dat ik zou kunnen leveren is dat je geen dc-lekstroom beveiliging hebt, maar zolang je geen Renault Zoë of een Chinees gaat laden zul je daar geen last van hebben...
Bedankt voor de feedback! In de meterkast komt uiteraard nog een aardlek + groep. Met een type B aardlek heb ik deze beveiliging wel als ik het goed begrijp?dingo35 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:02:
Mooi gedaan, ziet er goed uit!!
Het enige commentaar dat ik zou kunnen leveren is dat je geen dc-lekstroom beveiliging hebt, maar zolang je geen Renault Zoë of een Chinees gaat laden zul je daar geen last van hebben...
Met een type B aardlek zit je goed, niet te verwarren met een B-karakteristiek. Maar het is wel een duur grapje, als ik zie wat je zelf ontworpen en gebouwd hebt ben je misschien beter af met een RCM14-03; er is ook nog wat goedkoper spul verkrijgbaar maar de specs daarvan zijn lastig boven water te krijgen. Zie https://gathering.tweaker...message/69841464#69841464silvanverschuur schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:35:
[...]
Met een type B aardlek heb ik deze beveiliging wel als ik het goed begrijp?
[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 19-06-2022 09:55 ]
Bedankt voor de tip. Ik ga er even naar kijken.dingo35 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:46:
[...]
Met een type B aardlek zit je goed, niet te verwarren met een B-karakteristiek. Maar het is wel een duur grapje, als ik zie wat je zelf ontworpen en gebouwd hebt ben je misschien beter af met een RCM14-03; er is ook nog wat goedkoper spul verkrijgbaar maar de specs daarvan zijn lastig boven water te krijgen. Zie https://gathering.tweaker...message/69841464#69841464
Chint Type B
Ik heb nog een aantal Type A aardlekschakelaars liggen vandaar mijn vraag. Waarschijnlijk krijg ik op termijn wel een 3 fase hoofdaansluiting. Het is een beetje jammer van het geld om nu een relatief dure 1 fase Type B aardlekschakelaar te kopen en deze mogelijk met een aantal maanden te moeten vervangen. Als het niet anders kan dan ga ik dit uiteraard gewoon doen.
Maakt op zich niet veel uit welke fase je aansluit, maar ik zou de fase doen waar de testknop ook mee werkt.
Zo heb ik het ook gedaan, alles voorbereid op 3-fasen maar draai nog steeds op 1 fase. Dus de eerder genoemde 3-fase type B aardlek van Chint op 1 fase aangesloten.timovd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:43:
@silvanverschuur waarom zou dat niet kunnen, je sluit dan toch alleen de N en één van de fases aan?
Maakt op zich niet veel uit welke fase je aansluit, maar ik zou de fase doen waar de testknop ook mee werkt.
Ik heb de 40A versie gebruikt (dacht ook naar die gelinkt te hebben, maar blijkbaar niet), maar inderdaad, dat geldt per fase.silvanverschuur schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:24:
@vanenkelen De genoemde Chint aardlekschakelaar is 63A, geldt dit dan ook indien je maar 1 fase gebruikt?
Ik heb nu daar achter (boven) zowel een 3-fase automaat als een 1 fase automaat zitten, die heb ik dus wel fit for the job gekocht en gebruikt.
Dus de automaat vangt eventuele overbelasting op. Nu 25A bij 1-fase en straks 16A bij 3-fase en de aardlekschakelaar is er dus vooral voor de lekstromen. Die 40A of 63A zal dus normaalgesproken nooit de limiet zijn, dan gaat de automaat die ervoor zit al eerder.
:strip_exif()/f/image/vaNeGh1V45ry88gyJHWOjXDg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door vanenkelen op 21-06-2022 15:28 ]
Ik meet spanning op de bovenkant van het relais maar het relais schakelt niet. Ook lijken de sensorbox V2 en DC beveiliging goed te werken (lampjes branden zoals het moet en de EVSE laat gebruik ampèrage zien van andere gebruikers).
De instellingen heb ik als volgt staan:
Config: Fixed (ik heb een laadkabel van een Tesla wallcharger gebruikt)
Mode: Smart
Load bal: Master
Mains: 25A
Min: 6A
Circuit: 25A
Max: 20A
Switch: disabled
Rcmon: enabled
RFID: disabled
Mainsmet: Sensorbox
EV meter: Disabled
WIFI: Disabled
Kan iemand zien of ik op basis van bovenstaande iets verkeerd heb gedaan?
Als ik geen fout heb gemaakt in bovenstaande denk ik dat het in drie dingen kan zitten:
CP signaal niet goed (Kabel tesla wallcharger paars, zie https://teslamotorsclub.c...la-wall-connector.139228/)
Laadkabel zelf niet goed; vervangen
Probeem met auto (Ioniq 2018, laad prima op 230V bijgeleverde lader)
Fout in aansluiting tussen 5x6mm naar laadkabel
Fout in aansluiting tussen paars laadkabel - cat5 kabel naar EVSE
:strip_exif()/f/image/bXqTdTNzayCZISB5ZziO7hX4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Sideways op 22-06-2022 15:28 ]
Zo te zien heb je het relais op contactor1 en contactor2 aangesloten. Contactor2 is om een tweede relais te schakelen, dus het relais moet tussen Contactor 1 en nul.Sideways schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:13:
Recent heb ik een zelfbouwlaadpaal gebaseerd op de Smart EVSE V3 gemaakt. Helaas krijg ik deze niet in bedrijf. Als ik de auto (Ioniq 2018) aansluit gebeurt er niets (geen meldingen in auto of op EVSE, geen beweging in relais).
Ik meet spanning op de bovenkant van het relais maar het relais schakelt niet. Ook lijken de sensorbox V2 en DC beveiliging goed te werken (lampjes branden zoals het moet en de EVSE laat gebruik ampèrage zien van andere gebruikers).
De instellingen heb ik als volgt staan:
Config: Fixed (ik heb een laadkabel van een Tesla wallcharger gebruikt)
Load bal: Master
Circuit: 25A
Max: 20A
Rcmon: enabled
RFID: disabled
WIFI: Disabled
Kan iemand zien of ik op basis van bovenstaande iets verkeerd heb gedaan?
Je sensorbox lijkt goed te werken immers 12A op het scherm te zien, maar om te testen kun je het simpel houden en in Normal mode starten .
Interessant! Ik heb nu een EVSE-Wifi maar vanwege het ontbreken van updates en bijvoorbeeld MQTT wil deze uiteindelijk gaan vervangen.silvanverschuur schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:30:
Sinds vorig jaar hebben wij een EV als 2e auto voor woon/werk verkeer en alle ritjes rondom het huis. De auto heb ik tot nu toe altijd met de granny charger geladen en dat bevalt eigenlijk prima. We rijden ongeveer 400 a 500 km per week en dat gaat prima met een paar uurtjes laden in de nacht.
Omdat ik dit topic al een tijdje volg was mijn interesse toch gewekt om zelf een laadpaal te gaan bouwen. Ik vond het wel een uitdaging om het zo simpel mogelijk te houden en daarom heb ik gekozen om dit m.b.v. een ESP32 module te gaan doen. De bouw heb ik samen met mijn broer gedaan en toevallig hadden we een aantal benodigde onderdelen nog liggen (contactor, behuizing, voeding, weerstandjes etc).
De eisen:
* Goedkoop (mijn granny charger voldeed namelijk ook prima)
* 1 fase, maar wel eenvoudig uit te breiden naar 3 fasen
* MQTT support om zo eenvoudig te kunnen koppelen met Home Assistant
* Mogelijkheid tot load balancing (P1 / zonnepanelen zijn al gekoppeld aan Home Assistant)
* Liefst een vaste laadkabel
Het resultaat is een zeer compacte behuizing geworden met een vaste laadkabel (3x32A).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De basis wordt gevormd door een ESP32-WROOM bordje. Deze is op een printje geplaatst samen met een DC/DC converter voor de +/-12V. De voeding voor de ESP32 module (MeanWell 5V) is onder het printje geplaatst. De contactor (die we nog hadden liggen) wordt aangestuurd door een relais via de ESP module. Op dit moment is mijn huisaansluiting 1 x 35A. De contactor is geschikt voor 1x20A of 3x9A. Leuk om nu even mee te testen maar deze wordt op termijn vervangen door een zwaarder exemplaar. Tot slot zit er nog een header op de print om een Dallas temperatuur sensor op aan te sluiten.
Als basis voor de software heb ik deze code gebruikt:
https://forum.arduino.cc/...-tesla-6-16a-esp32/878422
Het web gedeelte heb ik verwijderd en vervangen door een MQTT integratie. De lader kan ik hiermee aansturen vanuit Home Assistant. Naast de status kan ik de lader in/uitschakelen en kan ik dynamisch de laadstroom regelen.
Doordat we een aantal onderdelen al in bezit hadden zijn de totale kosten erg laag:
* 3x32A laadkabel (nieuw) via Marktplaats voor 75,-
* ESP32-WROOM bordje voor 10,-
Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat. Vooral omdat ik de software nu in eigen beheer heb en al mijn wensen dus zelf kan implementeren
Heb je de code/schema en kun je deze delen?
Ik zie op de foto dat dit zo lijkt maar het relais is op C1 en N aangesloten.dingo35 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:36:
[...]
Zo te zien heb je het relais op contactor1 en contactor2 aangesloten. Contactor2 is om een tweede relais te schakelen, dus het relais moet tussen Contactor 1 en nul.
Je sensorbox lijkt goed te werken immers 12A op het scherm te zien, maar om te testen kun je het simpel houden en in Normal mode starten .
In normal starten heb ik ook geprobeerd maar maakte geen verschil.
Dan zou ik eerst de fout lokaliseren door de spanning op C1 te meten, als de SmarEVSE in Normal mode staat, de auto aangesloten met een laadvraag.Sideways schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:42:
[...]
Ik zie op de foto dat dit zo lijkt maar het relais is op C1 en N aangesloten.
Staat er 230V op C1, dan is je relais kapot.
Staat er dat niet op, dan is óf de SmartEVSE kapot (kleine kans), waarschijnlijker is dat je laadkabel niet goed aangesloten/kapot is.
Van de PP pin naar aarde moet je 680 ohm meten bij 16A kabel, 220ohm bij 32A kabel.
Verder kun je de CP ader doormeten op geleiding.
Hier in stap 10 zie je hoe je een auto kunt simuleren:
https://www.instructables...V-J1772-Charging-Station/
Met deze stappen moet snel duidelijk worden waar het probleem zit..
N.B. Op de foto zou ik toch zweren dat A2 op C2 aangesloten zit en niet op nul, maar goed, als jij zegt dat 't niet zo is moet je verder zoeken.
N.B. 2: Zo te zien heeft die Tesla laadkabel de weerstand van 680/220 ohm niet ingebouwd in de plug (zelf nameten!).
Bij een vaste kabel moet die eigenlijk ingebouwd zitten, maar je kunt waarschijnlijk om te testen ook de oranje leiding op PP van de SmartEVSE aansluiten, en de setting van "fixed" afhalen.
Als dit t probleem oplost moet je die oranje leiding weer loshalen en met de juiste weerstand naar aarde verbinden.
[ Voor 24% gewijzigd door dingo35 op 22-06-2022 20:22 ]
Het probleem is als volgt, we sluiten de kabel aan op de socket en daarna op de auto, hierna wordt de RFID reader gebruikt met de setting "EnableOne" om de SmartEVSE te activeren. Op dat moment begint de RGB led fel groen te branden, ook begint op dat moment de charging led indicator bij het aansluitpunt op de e208 rood te branden (wat volgens de beschrijving op een storing zou duiden). Vanaf dat moment geeft de SmartEVSE in de portal de status "Connected to EV aan", maar begint deze niet meteen met laden.
Als ik dan de auto sluit gebeurd er uiteindelijk niets, totdat ik dan ~5 minuten de deurvergrendeling van de auto haal en deze meteen begint met laden.
Soms stopt het laden na korte tijd vanzelf terwijl deze nog niet klaar is, daarbij is de status weer veranderd naar "Connected to EV". Na ontgrendelen van de auto begint deze weer met laden.
Maar soms laad de auto ook gewoon door zonder problemen.
Onderstaande config gebruik ik momenteel met de standaard firmware.
Config: Socket
Lock: Solenoid
Load bal: Disabled
Max: 15A
Rcmon: disabled
RFID: EnableOne
WIFI: Enabled
Wat heb ik zelf al onderzocht.
- PP - PE pin geeft 680 ohm aan (16A kabel)
- CP - PE geeft 12v aan
- Aangesloten op een publiek punt waar deze zonder problemen meteen begint met laden
- Hetzelfde gedrag doet zich ook voor als ik de RFID reader uitschakel en switch op " Access B" zet
- Hetzelfde gedrag doet zich ook voor als ik de RFID reader en Switch uitschakel
- Andere laadkabel
- Kan geen info vinden over de "storing" bij het rood kleuren van de led in de auto
Daarnaast dient loadbalancing nu aan te staan bij het gebruik van 1 SmartEVSE en Sensorbox v2 die via P1 is verbonden met de meter?
Geeft het LCD schermpje normale, logische waarden aan voor het door de sensorbox gemeten verbruik ?
Het klinkt alsof de SmartEVSE zichzelf uitschakelt omdat hij denkt dat er niet genoeg stroom beschikbaar is..
Ik zou ook proberen wat er gebeurt als je MainsMet op disabled zet, dan weet je of het aan je sensorbox ligt of niet...
[ Voor 16% gewijzigd door dingo35 op 23-06-2022 07:02 ]
Je kan eens de serial connectie maken met smartevse om wat debugging informatie op te halen.Mr.MarQuez schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:00:
Iemand een idee wat ik verder nog kan controleren?
En als je de mogelijkheid hebt, een scope hangen aan de CP. In deze status zit je op B1 of B2. Pas de switch naar C gaat de auto laden.
Het lijkt er op dat je in B1 blijft (CP piek is dan 9V maar er is al een PWM aanwezig). De auto moet dan schakelen naar B2 (door de CP naar 6V te trekken). De EVSE zal dan naar C1 gaan en de contactor aanzetten.
Het kan ook zijn dat de smartevse niet genoeg stroom kan leveren volgens zijn eigen meting. Dan zal de auto ook niet naar B2 willen gaan omdat hij meer stroom wil. Kan dus goed zijn dat daar iets mis is in je configuratie.
Loadbalancing gebruik je alleen bij meerdere smartevse's. Maar het zou geen probleem zijn als je loadbalancing aan hebt staan maar wel de master bent.
Op het scherm worden correct waardes weergegeven vergeleken met de waardes van de P1 metingen en de SmartEVSE geeft de status "Ready" aan.dingo35 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:19:
[...]
Geeft het LCD schermpje normale, logische waarden aan voor het door de sensorbox gemeten verbruik ?
Het klinkt alsof de SmartEVSE zichzelf uitschakelt omdat hij denkt dat er niet genoeg stroom beschikbaar is..
Ik zou ook proberen wat er gebeurt als je MainsMet op disabled zet, dan weet je of het aan je sensorbox ligt of niet...
MainsMet uitschakelen is niet mogelijk, dan zal ik de stroom voorzien van de sensorbox moeten loskoppelen.
Moet ik nog iets inschakelen bij het connectie maken via de serial connectie om debug logs te zien?thehog schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:23:
[...]
Je kan eens de serial connectie maken met smartevse om wat debugging informatie op te halen.
En als je de mogelijkheid hebt, een scope hangen aan de CP. In deze status zit je op B1 of B2. Pas de switch naar C gaat de auto laden.
Het lijkt er op dat je in B1 blijft (CP piek is dan 9V maar er is al een PWM aanwezig). De auto moet dan schakelen naar B2 (door de CP naar 6V te trekken). De EVSE zal dan naar C1 gaan en de contactor aanzetten.
Het kan ook zijn dat de smartevse niet genoeg stroom kan leveren volgens zijn eigen meting. Dan zal de auto ook niet naar B2 willen gaan omdat hij meer stroom wil. Kan dus goed zijn dat daar iets mis is in je configuratie.
Loadbalancing gebruik je alleen bij meerdere smartevse's. Maar het zou geen probleem zijn als je loadbalancing aan hebt staan maar wel de master bent.
Heb helaas geen scope tot mijn beschikking, is het mogelijk om deze status wijzigingen te zien via de serial connectie?
Hoe kan ik controleren of de SmartEVSE niet genoeg stroom kan leveren?
Ik heb zelf nog nooit op de serial gekeken maar gezien de code lijkt hij constant bij elke wijziging wel wat debug info te printen.Mr.MarQuez schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:29:
[...]
Op het scherm worden correct waardes weergegeven vergeleken met de waardes van de P1 metingen en de SmartEVSE geeft de status "Ready" aan.
MainsMet uitschakelen is niet mogelijk, dan zal ik de stroom voorzien van de sensorbox moeten loskoppelen.
[...]
Moet ik nog iets inschakelen bij het connectie maken via de serial connectie om debug logs te zien?
Heb helaas geen scope tot mijn beschikking, is het mogelijk om deze status wijzigingen te zien via de serial connectie?
Hoe kan ik controleren of de SmartEVSE niet genoeg stroom kan leveren?
Het lijkt er dus in ieder geval op dat de auto niet eens is met de info die hij krijgt (EVSE geeft te weinig Ampere door wat hij mag laden, of de voltage/PWM kloppen helemaal niet maar dat zou een kapotte EVSE betekenen of slechte aansluitingen). Is er een instelling in de auto van bijv. minimale laadsnelheid?
Had je loadbalancing al eens uit gezet? Misschien omdat als je die aan hebt maar Max Circuit nog op 0 hebt staan, dan gaat ie ook niet verder.
settings saved
PP pin: 707 (1345 mV)
14:55:28 STATE A -> B
Diode OK
14:55:58 STATE B -> Activate
14:56:01 STATE Activate -> B
Diode OK
page / (root) requested and sent
ws[/ws][32] disconnect
ws[/ws][33] connect
15:00:41 STATE B -> C (hier ontgrendel ik de auto)
15:05:45 STATE C -> B (hier stopt het laden vanzelf, accu is zo goed als vol, maar zag ditzelfde gedrag ook bij een niet volle accu)
Diode OK
ws[/ws][33] disconnect
ws[/ws][34] connect
Loadbalancing staat al uit aangezien mij vermoeden was dat dit niet nodig is met 1 smartevse.
Heb je de kans om een andere auto testen op je lader?
@LiquidSmoke Het schema staat grotendeels gedocumenteerd in de code (link naar het arduino forum uit mijn post). Mocht het nodig zijn dan kan ik eventueel nog wel een schema van mijn hardware posten. Ik ben nog bezig met een clean up in de software. Daarna zal ik deze even op github zetten. I.v.m. werk kom ik daar denk ik niet voor het weekend aan toe. Ik zal nog even een link in dit topic posten als de software gedownload kan worden.LiquidSmoke schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:36:
[...]
Interessant! Ik heb nu een EVSE-Wifi maar vanwege het ontbreken van updates en bijvoorbeeld MQTT wil deze uiteindelijk gaan vervangen.
Heb je de code/schema en kun je deze delen?
De stroom voorzien van de sensorbox?Mr.MarQuez schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:29:
[...]
[...]
https://github.com/silvanverschuur/ev-charger
Niet direct iemand die ik even kan vragen.thehog schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:30:
Lijkt mijn theorie te bevestigen. Hij blifjt in B omdat de auto dat beslist. Iets in de auto bepaalt dat hij niet wil laden met de informatie die smartevse communiceert. Maar alleen na het ontgrendelen even. Geen idee waarom. De auto moet op basis van de PWM signaal op de CP een weerstand er bij zetten om van B naar C te gaan. Dat doet ie blijkbaar niet. Of het PWM signaal is niet goed (maar waarom dan wel na ontgrendelen voor een paar minuten?).
Heb je de kans om een andere auto testen op je lader?
Bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik de stroom voorziening van de sensorbox dan moet ontkoppelen, met andere woorden de 12v aansluiting. Aangezien ik gebruik maak van de P1 heb ik de "standaard" aansluiting voor stroom niet in gebruik.
Waar woon je? Vast wel iemand hier in de buurt die een keer langs wil rijden.Mr.MarQuez schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:06:
[...]
Niet direct iemand die ik even kan vragen.
Jij hebt hier geen locking actuator op zitten? Ik was zoiets al zelf aan het maken, maar laten laser/water snijden ergens zal net zo duur zijn.
Wat is de diameter van deze?
Probleem dat de contactor heeft is dat deze na inschakelen niet meer uitschakelt en er dus ten alle tijden spanning op de kabel blijft staan. Waarschijnlijk vind de auto dit niet leuk bij het aansluiten van de kabel, waardoor deze in storing gaat en pas na 5 minuten iets van een reset ofzo uitvoert.
Hij geeft aan dat stille contactors van Hager, Iskra of ABB allen niet goed samenwerken met de SmartEVSE.
Heeft zojuist een contactor verzonden die hij op zijn website verkoopt, morgen testen of het hier wel goed mee werkt.
@thehog @dingo35 @Martin123t bedankt voor het meedenken!
Hier exact hetzelfde probleem. Contactor reeds ontvangen, maar nog niet getest.Mr.MarQuez schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:59:
Probleem lijkt bovenwater, heb vandaag contact opgenomen met M. Stegen en na wat zaken door te hebben gemeten komt hij tot de conclusie dat de Hager esc425s contractor niet lijkt niet goed samen te werken met de SmartEVSE.
Probleem dat de contractor heeft is dat deze na inschakelen niet meer uitschakelt en er dus ten alle tijden spanning op de kabel blijft staan. Waarschijnlijk vind de auto dit niet leuk bij het aansluiten van de kabel, waardoor deze in storing gaat en pas na 5 minuten iets van een reset ofzo uitvoert.
Hij geeft aan dat stille contractors van Hager, Iskra of ABB allen niet goed samenwerken met de SmartEVSE.
Heeft zojuist een contractor verzonden die hij op zijn website verkoopt, morgen testen of het hier wel goed mee werkt.
Zijn er hier SmartEVSE gebruikers met een wel werkend ABB relais?
Gek verhaal. Dus de contactor blijft gesloten. Is de stuurspanning van de evse wel weg dan? Zou toch gek zijn dat de contactor gesloten blijft als de stuurspanning weg is.Mr.MarQuez schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:59:
Probleem lijkt bovenwater, heb vandaag contact opgenomen met M. Stegen en na wat zaken door te hebben gemeten komt hij tot de conclusie dat de Hager esc425s contactor niet goed samen lijkt te werken met de SmartEVSE.
Probleem dat de contactor heeft is dat deze na inschakelen niet meer uitschakelt en er dus ten alle tijden spanning op de kabel blijft staan. Waarschijnlijk vind de auto dit niet leuk bij het aansluiten van de kabel, waardoor deze in storing gaat en pas na 5 minuten iets van een reset ofzo uitvoert.
Hij geeft aan dat stille contactors van Hager, Iskra of ABB allen niet goed samenwerken met de SmartEVSE.
Heeft zojuist een contactor verzonden die hij op zijn website verkoopt, morgen testen of het hier wel goed mee werkt.
Ja heb dit probleem al paar maanden geleden aangegeven Gebruik nog mijn smartEVSE V2 die werkt prima met mijn ABB relais.bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:22:
[...]
Zijn er hier SmartEVSE gebruikers met een wel werkend ABB relais?
En welk type? En welk type was problematisch bij jou?aartvg schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:56:
[...]
Ja heb dit probleem al paar maanden geleden aangegeven Gebruik nog mijn smartEVSE V2 die werkt prima met mijn ABB relais.
Bij mij is het momenteel de 1SAE231111R0640.