Daar zijn ook kant en klare splitter voor die je aan beide zijden van de kabel plaatst 😉benthouse schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:33:
[...]
Idd ik heb daarvoor een splitter printje geplaatst aan beide zijden. [Afbeelding]
Welk kastje is dat?benthouse schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:33:
[...]
Idd ik heb daarvoor een splitter printje geplaatst aan beide zijden. [Afbeelding]
Ik heb nog eens de setting "rmt/OCPP" geprobeerd. In januari was mij al opgevallen dat dit fout ging. De SmartEVSE schiet dan meteen naar OFF als je probeert te laden. @maarten_NL was dit ook al opgevallen.dingo35 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:15:
Tap stuurt dat niet aan (althans bij mij niet), registreert alleen.
Net heb ik de RFID setting weer teruggezet naar RFID/EnableAll. Echter nu gaat er iets grondig mis. Ik krijg in v3.10.3 OCPP niet meer Connected met TAP. Heb ook versie v3.10.1 en v3.10.2 nog eens geprobeerd, maar OCPP blijft Disconnected. Als ik switch naar v3.8.5, dan is de OCPP meteen Connected. Daarna nog eens naar v3.10.3 gegaan, maar wederom Disconnected. Daarna weer naar v3.8.5 en meteen weer Connected.
Iets zit er nu niet meer lekker in v3.10.x, maar wat? Enig idee wat ik kan doen?
Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal
Foudje..
[ Voor 99% gewijzigd door maarten_NL op 27-04-2026 13:26 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Tap heeft volgensmij problemen, als je op de websocket een willekeurig request doet is alles 404.Grondgebonden schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:15:
[...]
Ik heb nog eens de setting "rmt/OCPP" geprobeerd. In januari was mij al opgevallen dat dit fout ging. De SmartEVSE schiet dan meteen naar OFF als je probeert te laden. @maarten_NL was dit ook al opgevallen.
Net heb ik de RFID setting weer teruggezet naar RFID/EnableAll. Echter nu gaat er iets grondig mis. Ik krijg in v3.10.3 OCPP niet meer Connected met TAP. Heb ook versie v3.10.1 en v3.10.2 nog eens geprobeerd, maar OCPP blijft Disconnected. Als ik switch naar v3.8.5, dan is de OCPP meteen Connected. Daarna nog eens naar v3.10.3 gegaan, maar wederom Disconnected. Daarna weer naar v3.8.5 en meteen weer Connected.![]()
Iets zit er nu niet meer lekker in v3.10.x, maar wat? Enig idee wat ik kan doen?
EDIT:
Zie https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/363
[ Voor 3% gewijzigd door Frankyy op 27-04-2026 06:38 ]
@Grondgebonden Gebruik je een ws of een wss connectie met Tap?
Ik heb sinds 26/04/2026 rond 01:00 ook problemen met Tap, aangezien ik al langer draai met de nieuwste firmware op mijn SmartEVSE lijkt het iets bij Tap te zijn. wss:// veranderen in ws:// helpt in iedergeval voor nu.
[ Voor 4% gewijzigd door thalx op 27-04-2026 08:28 ]
Blbaa
Ik heb met firmware v3.10.2 geen problemen, gebruik een wss connectie.thalx schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:28:
Ik heb sinds 26/04/2026 rond 01:00 ook problemen met Tap, aangezien ik al langer draai met de nieuwste firmware op mijn SmartEVSE lijkt het iets bij Tap te zijn. wss:// veranderen in ws:// helpt in iedergeval voor nu.
Welke bedoel je? Zou je een link kunnen delen?edwin2021 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:56:
[...]
Daar zijn ook kant en klare splitter voor die je aan beide zijden van de kabel plaatst 😉
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik gebruik wss.dingo35 schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:03:
@Grondgebonden Gebruik je een ws of een wss connectie met Tap?
Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal
Ik heb/had hetzelfde issue, nu de URL op ws gezet en het werkt weer, ligt aan TAP.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Maar waarom werkt wss dan wel onder v3.8.5 en niet over v3.10.3?rvdgaag schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:50:
[...]
Ik heb/had hetzelfde issue, nu de URL op ws gezet en het werkt weer, ligt aan TAP.
Beats me geen idee, volgens andere gebruikers doet wss het met v3.10.3 wel bij andere providersGrondgebonden schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:55:
[...]
Maar waarom werkt wss dan wel onder v3.8.5 en niet over v3.10.3?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Even zoeken op ethernet splitter en je krijgt bv deze https://amzn.eu/d/014eDFGQmanusjevanalles schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:33:
[...]
Welke bedoel je? Zou je een link kunnen delen?
Is niets meer als een fysieke splitsing van de 4 aderparen in 2x2 aderparen. Netwerksnelheid zakt dus ook naar max 100mb maar dat is voor dit soort toepassingen geen punt.
Maar als je nog kabel moet leggen, leg er dan altijd wat meer als dat je nodig hebt. Stel 1 kabel nodig, leg er 2. En rond altijd af op een even getal (2,4,6 enz) aangezien de wand / opbouw afwerking meestal per 2 kan.
De ethernet interface is beschikbaar om te bestellen op de Smart EVSE laadpaal.
https://www.stegen.com/nl...lcd-ethernet-upgrade.html
https://www.stegen.com/nl...lcd-ethernet-upgrade.html
Ik lees in het ere topic dat je laadpaal een conformiteitsverklaring zou moeten hebben.niek1230 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:34:
Ik heb sinds vorige week de smart evse laadpaal aan plugchoice gekoppeld, welke vervolgens aan laadloon is gekoppeld zodat de ERE subsidie automatisch wordt verwerkt.
Welke laadpaal heb je dan gekozen bij Plugchoice?
De MID-meter moet die verklaring hebben, niet de laadpaal? Toch?Wolly schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:09:
[...]
Ik lees in het ere topic dat je laadpaal een conformiteitsverklaring zou moeten hebben.
https://www.emissieautoriteit.nl/vraag-en-antwoord/faq-he/hoe-toon-ik-aan-dat-mijn-meter-mid-gecertificeerd-is
Zover ik heb gelezen is dat niet waar, Nergens in de regels van de NEa staat dat de laadpaal een CE moet hebben.Wolly schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:09:
[...]
Ik lees in het ere topic dat je laadpaal een conformiteitsverklaring zou moeten hebben.
De MIDmeter zelf moet wel een MID nummer hebben en een CE.
DIY dan wel zelfsamenstellingen hoeven hier niet aan te voldoen zolang het niet verkocht wordt.
Kona EV 2025 V-moto CPx 2025