Daar zijn ook kant en klare splitter voor die je aan beide zijden van de kabel plaatst 😉benthouse schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:33:
[...]
Idd ik heb daarvoor een splitter printje geplaatst aan beide zijden. [Afbeelding]
Welk kastje is dat?benthouse schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:33:
[...]
Idd ik heb daarvoor een splitter printje geplaatst aan beide zijden. [Afbeelding]
Ik heb nog eens de setting "rmt/OCPP" geprobeerd. In januari was mij al opgevallen dat dit fout ging. De SmartEVSE schiet dan meteen naar OFF als je probeert te laden. @maarten_NL was dit ook al opgevallen.dingo35 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:15:
Tap stuurt dat niet aan (althans bij mij niet), registreert alleen.
Net heb ik de RFID setting weer teruggezet naar RFID/EnableAll. Echter nu gaat er iets grondig mis. Ik krijg in v3.10.3 OCPP niet meer Connected met TAP. Heb ook versie v3.10.1 en v3.10.2 nog eens geprobeerd, maar OCPP blijft Disconnected. Als ik switch naar v3.8.5, dan is de OCPP meteen Connected. Daarna nog eens naar v3.10.3 gegaan, maar wederom Disconnected. Daarna weer naar v3.8.5 en meteen weer Connected.
Iets zit er nu niet meer lekker in v3.10.x, maar wat? Enig idee wat ik kan doen?
Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal
Foudje..
[ Voor 99% gewijzigd door maarten_NL op 27-04-2026 13:26 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Tap heeft volgensmij problemen, als je op de websocket een willekeurig request doet is alles 404.Grondgebonden schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:15:
[...]
Ik heb nog eens de setting "rmt/OCPP" geprobeerd. In januari was mij al opgevallen dat dit fout ging. De SmartEVSE schiet dan meteen naar OFF als je probeert te laden. @maarten_NL was dit ook al opgevallen.
Net heb ik de RFID setting weer teruggezet naar RFID/EnableAll. Echter nu gaat er iets grondig mis. Ik krijg in v3.10.3 OCPP niet meer Connected met TAP. Heb ook versie v3.10.1 en v3.10.2 nog eens geprobeerd, maar OCPP blijft Disconnected. Als ik switch naar v3.8.5, dan is de OCPP meteen Connected. Daarna nog eens naar v3.10.3 gegaan, maar wederom Disconnected. Daarna weer naar v3.8.5 en meteen weer Connected.![]()
Iets zit er nu niet meer lekker in v3.10.x, maar wat? Enig idee wat ik kan doen?
EDIT:
Zie https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/363
[ Voor 3% gewijzigd door Frankyy op 27-04-2026 06:38 ]
@Grondgebonden Gebruik je een ws of een wss connectie met Tap?
Ik heb sinds 26/04/2026 rond 01:00 ook problemen met Tap, aangezien ik al langer draai met de nieuwste firmware op mijn SmartEVSE lijkt het iets bij Tap te zijn. wss:// veranderen in ws:// helpt in iedergeval voor nu.
[ Voor 4% gewijzigd door thalx op 27-04-2026 08:28 ]
Blbaa
Ik heb met firmware v3.10.2 geen problemen, gebruik een wss connectie.thalx schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:28:
Ik heb sinds 26/04/2026 rond 01:00 ook problemen met Tap, aangezien ik al langer draai met de nieuwste firmware op mijn SmartEVSE lijkt het iets bij Tap te zijn. wss:// veranderen in ws:// helpt in iedergeval voor nu.
Welke bedoel je? Zou je een link kunnen delen?edwin2021 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:56:
[...]
Daar zijn ook kant en klare splitter voor die je aan beide zijden van de kabel plaatst 😉
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik gebruik wss.dingo35 schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:03:
Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal
Ik heb/had hetzelfde issue, nu de URL op ws gezet en het werkt weer, ligt aan TAP.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Maar waarom werkt wss dan wel onder v3.8.5 en niet over v3.10.3?rvdgaag schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:50:
[...]
Ik heb/had hetzelfde issue, nu de URL op ws gezet en het werkt weer, ligt aan TAP.
Beats me geen idee, volgens andere gebruikers doet wss het met v3.10.3 wel bij andere providersGrondgebonden schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:55:
[...]
Maar waarom werkt wss dan wel onder v3.8.5 en niet over v3.10.3?
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Even zoeken op ethernet splitter en je krijgt bv deze https://amzn.eu/d/014eDFGQmanusjevanalles schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:33:
[...]
Welke bedoel je? Zou je een link kunnen delen?
Is niets meer als een fysieke splitsing van de 4 aderparen in 2x2 aderparen. Netwerksnelheid zakt dus ook naar max 100mb maar dat is voor dit soort toepassingen geen punt.
Maar als je nog kabel moet leggen, leg er dan altijd wat meer als dat je nodig hebt. Stel 1 kabel nodig, leg er 2. En rond altijd af op een even getal (2,4,6 enz) aangezien de wand / opbouw afwerking meestal per 2 kan.
De ethernet interface is beschikbaar om te bestellen op de Smart EVSE laadpaal.
https://www.stegen.com/nl...lcd-ethernet-upgrade.html
https://www.stegen.com/nl...lcd-ethernet-upgrade.html
Ik lees in het ere topic dat je laadpaal een conformiteitsverklaring zou moeten hebben.niek1230 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:34:
Ik heb sinds vorige week de smart evse laadpaal aan plugchoice gekoppeld, welke vervolgens aan laadloon is gekoppeld zodat de ERE subsidie automatisch wordt verwerkt.
Welke laadpaal heb je dan gekozen bij Plugchoice?
De MID-meter moet die verklaring hebben, niet de laadpaal? Toch?Wolly schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:09:
[...]
Ik lees in het ere topic dat je laadpaal een conformiteitsverklaring zou moeten hebben.
https://www.emissieautoriteit.nl/vraag-en-antwoord/faq-he/hoe-toon-ik-aan-dat-mijn-meter-mid-gecertificeerd-is
Zover ik heb gelezen is dat niet waar, Nergens in de regels van de NEa staat dat de laadpaal een CE moet hebben.Wolly schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:09:
[...]
Ik lees in het ere topic dat je laadpaal een conformiteitsverklaring zou moeten hebben.
De MIDmeter zelf moet wel een MID nummer hebben en een CE.
DIY dan wel zelfsamenstellingen hoeven hier niet aan te voldoen zolang het niet verkocht wordt.
Kona EV 2025 (15.4Kwh/100km doet gewoon mee) V-moto CPx 2 025
Zou je voor ERE-registratie een Alfen EVE single pro kunnen plaatsen en achteraf ombouwen met Smart EVSE?
Dan hoef ik geen opties er bij te nemen en dan kost deze € 599,- + de Smart EVSE.
Al denk ik dat ik de meerkosten voor een MID geregistreerde laadpaal de eerste 4 jaar er niet uit haal met mijn te verwachten thuisladen.
Dan hoef ik geen opties er bij te nemen en dan kost deze € 599,- + de Smart EVSE.
Al denk ik dat ik de meerkosten voor een MID geregistreerde laadpaal de eerste 4 jaar er niet uit haal met mijn te verwachten thuisladen.
COTE!
Ik heb specifiek voor het model op de foto gekozen ivm DIN rail bevestiging en schroefverbindingen naar de MODbus klemmen op de EVSE.edwin2021 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:25:
[...]
Even zoeken op ethernet splitter en je krijgt bv deze https://amzn.eu/d/014eDFGQ
Is niets meer als een fysieke splitsing van de 4 aderparen in 2x2 aderparen. Netwerksnelheid zakt dus ook naar max 100mb maar dat is voor dit soort toepassingen geen punt.
Maar als je nog kabel moet leggen, leg er dan altijd wat meer als dat je nodig hebt. Stel 1 kabel nodig, leg er 2. En rond altijd af op een even getal (2,4,6 enz) aangezien de wand / opbouw afwerking meestal per 2 kan.
https://a.aliexpress.com/_EvC2xIe
Bij mij werkte het tot vandaag 23:07 nog met wss (al maanden zonder problemen) maar nu ineens alleen nog maar met ws connectie.dingo35 schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:03:
Er zijn meer problemen met Tap, want ik krijg vanochtend push berichten van sessies die al langer geleden zijn gestopt. Ik heb ondertussen 14 berichten, sommige van meerdere dagen geleden. Dus de wss: connectie kan zomaar eens een Tap only issue zijn....
Hier werkt tap gewoon met wss maar zit nog op oudere firmware (aug 2025).
Kijk eens of de datum/tijd goed automatisch opgehaald is in smartevse ?
Kijk eens of de datum/tijd goed automatisch opgehaald is in smartevse ?
Sinds middernacht staat mijn OCPP (Tap Electric) op Websocket Disconnected. Internetverbinding is prima in orde. Iemand anders ook last van? (firmware 3.10.3)
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Hier ook op exact 23:07 uitgevallen. Omzetten naar ws ipv wss was inderdaad de oplossing.Netraam schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:53:
[...]
Bij mij werkte het tot vandaag 23:07 nog met wss (al maanden zonder problemen) maar nu ineens alleen nog maar met ws connectie.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ja, ook op Disconnected...Tassadar32 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:24:
Sinds middernacht staat mijn OCPP (Tap Electric) op Websocket Disconnected. Internetverbinding is prima in orde. Iemand anders ook last van? (firmware 3.10.3)
PVOutput: Almere 16800WP 22 Oost-West 18 zuid
Hier ligt tap er ook uit. Heeft goed gewerkt met versie 3.10.3. Daar staat hij al even op.
Tijd staat ook goed.
Maar ik ben geen fan om zomaar de ssl verbinding er af te halen. Doe je dit als je hem aanpas van wss naar ws?
Tijd staat ook goed.
Maar ik ben geen fan om zomaar de ssl verbinding er af te halen. Doe je dit als je hem aanpas van wss naar ws?
Ja, klopt. Is ook een afweging aan de hand wat je er over heen stuurt.Ferrox1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:55:
Hier ligt tap er ook uit. Heeft goed gewerkt met versie 3.10.3. Daar staat hij al even op.
Tijd staat ook goed.
In mijn geval kan/doe ik zakelijke verrekening die ik dan niet meer heb als ik het niet aanpas, dan maar liever niet-secure maar wel geld blijven vangen.
Michael Stegen heeft t probleem al op de korrel https://github.com/dingo3...3#issuecomment-4330657400
Ik heb nog een vraagje over mijn SmartEVSE + EVCC: ik laad hiermee mijn EX40 (2025-model) op. Zodra ik de auto uittrek dan gaat de SmartEVSE op pauze. Plug ik de auto weer in dan komt de EVSE nooit uit pauze; ik moet handmatig de EVSE in Normal mode zetten om de auto aan het laden te krijgen. Daarna neemt EVCC het weer over en werkt alles, totdat ik de auto uittrek... is dit een bekend issue en is er een fix? EVSE is geconfigureerd op een vaste kabel (want dat heb ik).
Ik heb iets vergelijkbaars met een Dacia Spring en Tesla Model Y. Kan de vinger niet helemaal achter 't exacte gedrag krijgen, maar moet vaak ook even naar 'off'Dreadnought schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:47:
Ik heb nog een vraagje over mijn SmartEVSE + EVCC: ik laad hiermee mijn EX40 (2025-model) op. Zodra ik de auto uittrek dan gaat de SmartEVSE op pauze. Plug ik de auto weer in dan komt de EVSE nooit uit pauze; ik moet handmatig de EVSE in Normal mode zetten om de auto aan het laden te krijgen. Daarna neemt EVCC het weer over en werkt alles, totdat ik de auto uittrek... is dit een bekend issue en is er een fix? EVSE is geconfigureerd op een vaste kabel (want dat heb ik).
Yep hier zelfde probleem met EVCC, weet niet of dit aan SmartEVSE ligt of de nieuwe koppeling die net gemaakt is met EVCC?
Ik weet niet wat de bedoeling van EVCC is, maar de functie Pause is om tijdelijk te pauzeren met laden zodanig dat een OCPP sessie actief blijft.
Het normale gedrag is dat bij uitpluggen van je EV je in de mode blijft waarin je was, tenzij je een RFID reader enabled hebt, dan gaat hij naar OFF.
Dus het lijkt mij dat dit gedrag door de EVCC interface veroorzaakt wordt.
Lijkt me handig dat een EVCC gebruiker dit even meldt c.q. om verduidelijking vraagt bij de auteurs op github.
Het normale gedrag is dat bij uitpluggen van je EV je in de mode blijft waarin je was, tenzij je een RFID reader enabled hebt, dan gaat hij naar OFF.
Lijkt me handig dat een EVCC gebruiker dit even meldt c.q. om verduidelijking vraagt bij de auteurs op github.
Ik zie net dat mijn omgebouwde EVBox naar SmartEVSE is goedgekeurd voor ERE (bij Tap Electric).
Mocht er nog twijfel over zijn: Een zelfbouw laadpaal kan dus prima in aanmerking komen. Ook meteen alle kWh's van het hele jaar worden meegenomen.
Mocht er nog twijfel over zijn: Een zelfbouw laadpaal kan dus prima in aanmerking komen. Ook meteen alle kWh's van het hele jaar worden meegenomen.
Ik zat te denken, waarom heb ik daar nou geen last van. Hier geen enkele disconnect naar TAP. Maar als je de Joulo ocpp proxy er tussen hebt, dan loopt het kennelijk wel goed.Ferrox1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:55:
Tijd staat ook goed.
Ik moet nog wat meer testen, maar ik denk te merken dat bij het uitpluggen van mijn auto de SmartEVSE in de Normal mode blijft, maar na enige tijd automatisch wisselt naar Pauze. Kan dat door EVCC komen, bijv. doordat EVCC de lader in de pauze stand zet omdat er volgens EVCC geen sprake van "optimaal laden" is?dingo35 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:03:
Ik weet niet wat de bedoeling van EVCC is, maar de functie Pause is om tijdelijk te pauzeren met laden zodanig dat een OCPP sessie actief blijft.
Yes, hier is mijn zelfbouw SmartEVSE laadpaal ook goedgekeurd en al ruim 2MWh op de teller voor ERE credits (gaat snel met twee EVs). Is al mooi ~200 Euro zonder er iets voor te hoeven doen!PimDoos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:20:
Ik zie net dat mijn omgebouwde EVBox naar SmartEVSE is goedgekeurd voor ERE (bij Tap Electric).![]()
[Afbeelding]
Tassadar32 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:20:
[...]
Yes, hier is mijn zelfbouw SmartEVSE laadpaal ook goedgekeurd en al ruim 2mWh op de teller voor ERE credits (gaat snel met twee EVs). Is al mooi ~200 Euro zonder er iets voor te hoeven doen!
Hoe is hij ingebouwd? In een hergebruikte behuizing of anders?niek1230 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:34:
Ik heb sinds vorige week de smart evse laadpaal aan plugchoice gekoppeld, welke vervolgens aan laadloon is gekoppeld zodat de ERE subsidie automatisch wordt verwerkt.
[ Voor 27% gewijzigd door Stefannn op 29-04-2026 07:32 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Is je gehele bestaande meterstand overgenomen? Dat is bij mijn twee palen niet gedaan door Tap…Tassadar32 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:20:
[...]
Yes, hier is mijn zelfbouw SmartEVSE laadpaal ook goedgekeurd en al ruim 2mWh op de teller voor ERE credits (gaat snel met twee EVs). Is al mooi ~200 Euro zonder er iets voor te hoeven doen!
Hier zijn de wss connecties op verschillende momenten inmiddels ook offline gegaan overigens.
[ Voor 10% gewijzigd door THM0 op 29-04-2026 07:38 ]
Ik meen dat ik het al eens had gelezen, maar kan het niet weer terugvinden. Als ik gebruik maak van OCPP (Tap of Plugchoice) functioneert dan de Solar- en Smart mode uit mijn SmartEVSE niet meer? Met andere woorden er wordt geladen op maximaal vermogen zonder met de P1 waarde rekening te houden?
Welke MID-meter hebben jullie (@Tassadar32) ingebouwd in dit geval?PimDoos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:20:
Ik zie net dat mijn omgebouwde EVBox naar SmartEVSE is goedgekeurd voor ERE (bij Tap Electric).![]()
[Afbeelding]
Welk type EVBox en welke (serie)nummers heb je gebruikt voor correcte aanmelding?PimDoos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:20:
[Afbeelding]
Ben ook benieuwd of dit ná 2027 nog wordt geaccepteerd... (zelfbouw met mid)
Mijn EVBox naar SmartEVSE ombouw was ook goedgekeurd door Tap, alleen sinds een paar weken worden er geen ERE credits meer geregistreerd (terwijl er wel laadsessies waren). Dus heb maar een mailtje naar Tap gestuurd, hoop dat ze reageren.
mWh (milliWatt-uur) is wel héél weinigTassadar32 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:20:
al ruim 2mWh op de teller voor ERE credits (gaat snel met twee EVs).
Je bedoelt vast MWh (megaWatt-uur). Scheelt een factor 10^9, dus best de moeite.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ook al valt het misschien onder het ERE topic, specifiek voor smartevse / zelfbouw ben ik best benieuwd welke inboekdienstverleners “ja” zeggen tegen zelfbouw.
Een (ietwat gevestigde) partij die kwartaallijks uitbetaalt lijkt me persoonlijk de voorkeur te hebben. Ik zie het best gebeuren dat sommige BV’s gaan ploffen net voor de (jaarlijkse) uitbetaaldatum en daarbovenop je gegevens op straat komen te liggen.
Een (ietwat gevestigde) partij die kwartaallijks uitbetaalt lijkt me persoonlijk de voorkeur te hebben. Ik zie het best gebeuren dat sommige BV’s gaan ploffen net voor de (jaarlijkse) uitbetaaldatum en daarbovenop je gegevens op straat komen te liggen.
Standaard waterdichte DIN rails behuizing.Stefannn schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:30:
[...]
[...]
Hoe is hij ingebouwd? In een hergebruikte behuizing of anders?
Eastron SDM72D-M V2 (driefase).bart155 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:40:
[...]
Welke MID-meter hebben jullie (@Tassadar32) ingebouwd in dit geval?
Bij wie? En je moet toch bij inschrijving een fabrikant selecteren (en een serienr)? Hoe heb je dat gedaan?Tassadar32 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:20:
[...]
Tap Electric. Die ondersteunen ook merk "anders" en met een paar foto's erbij was het prima.Wolly schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:01:
[...]
Bij wie? En je moet toch bij inschrijving een fabrikant selecteren (en een serienr)? Hoe heb je dat gedaan?
Ik lees hier over ERE. Natuurlijk fijn dat je geld kan vangen, maar het zorgt dat een ander kan vervuilen op jouw naam toch?
Niet echt.captnemo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:48:
Ik lees hier over ERE. Natuurlijk fijn dat je geld kan vangen, maar het zorgt dat een ander kan vervuilen op jouw naam toch?
Vervuilen kon hij sowieso al.
Het wordt alleen duurder.
Daarmee is de incentive om er mee op te houden groter.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Weet je toevallig hier de details van en hoe dat werkt als je 2 "laadpunten" hebt op 1 "laadpaal"? Ik heb dan 2x SmartEVSE enz. in 1 behuizing, maar vraag mij af of ik dan 1 aardlek icm. 2 automaten zou kunnen doen.Jazsie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Volgens de NEN moet ieder laadpaal zijn eigen Aardlek hebben, deze mag je dus niet delen met je PV.
[...]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Oeps, verkeerde topic.
[ Voor 92% gewijzigd door Beekforel op 29-04-2026 21:35 ]
Ben erg benieuwd waar dit staat in de norm.Rimco schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:14:
[...]
Weet je toevallig hier de details van en hoe dat werkt als je 2 "laadpunten" hebt op 1 "laadpaal"? Ik heb dan 2x SmartEVSE enz. in 1 behuizing, maar vraag mij af of ik dan 1 aardlek icm. 2 automaten zou kunnen doen.
Er is wel een advies gegeven dat het verstandig is, maar niet dat het niet mag. (Nederlandse Praktijk Richtlijn NPR)
De beveiligingen van de voeding voor de laadpaal moeten een type B zijn dus detectie 30mA ac lekstroom en 6mA DC lekstroom uitschakelen.
Maar de norm zegt ook dat een Type A ook mag, dat houd in dat alleen de 30mA beveiligd moet zijn door de aardlek, maar dan moet ook de laadpaal (smart-evse) ook voorzien zijn van een DC beveiliging welke de lader stopt bij 6mA DC lekspanning.
Dus een combibeveiliging is oke, maar 1+1 is ook oke.
Waar het advies ook over is geschreven is dat als er meerdere laadpalen of een PV op staat is dat de foutstromen aanzienlijk toenemen welke ongewenste uitschakelingen over 1 aardlek kunnen veroorzaken.
Voorbeeld: 4 groepen op 1 aardlek is 4 keer een foutje kan resulteren in een totale lekstroom welke de uitschakeling veroorzaakt.
met een aardlekautomaat is het 1 groep met 1 aardlek dus hoeft de lekstroombeveiliging niet te delen wat dus resulteerd in minder ongewenste uitschakelingen..
En uiteraard de maximale stromen door de aardlek respecteren ongeacht het type waar deze voor geschikt is.
Nogmaals ben benieuwd waar dit staat in de norm dat het niet mag.
[ Voor 4% gewijzigd door Daantjezoveel op 29-04-2026 21:47 ]
Kona EV 2025 (15.4Kwh/100km doet gewoon mee) V-moto CPx 2 025
De koper moet compenseren, dus door jou geld te geven hoeven ze niets meer te doen. Door ERE certificaten te verkopen ben je dus de CO2 compensatie aan het verminderen...Stefannn schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:09:
[...]
Niet echt.
Vervuilen kon hij sowieso al.
Het wordt alleen duurder.
Daarmee is de incentive om er mee op te houden groter.
Als je aan NEN1010 wilt voldoen moet ieder laadpaal achter een eigen aardlekschakelaar.Rimco schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:14:
[...]
Weet je toevallig hier de details van en hoe dat werkt als je 2 "laadpunten" hebt op 1 "laadpaal"? Ik heb dan 2x SmartEVSE enz. in 1 behuizing, maar vraag mij af of ik dan 1 aardlek icm. 2 automaten zou kunnen doen.
Verder zoals @Daantjezoveel zegt is het een norm, het moet niet722.531.2.6 Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.
Als jij ermee kan leven dat bij een aardlek fout beiden laadpalen eruit liggen dan is er technisch geen probleem.
2x Alamats gebruikt minder ruimte dan 1x ALS en 2x automaten... Dus tja ik zou persoonlijk gewoon voor 2x alamats gaan.
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Inmiddels heb ik wat tests gedaan:Dreadnought schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:27:
[...]
Ik moet nog wat meer testen, maar ik denk te merken dat bij het uitpluggen van mijn auto de SmartEVSE in de Normal mode blijft, maar na enige tijd automatisch wisselt naar Pauze. Kan dat door EVCC komen, bijv. doordat EVCC de lader in de pauze stand zet omdat er volgens EVCC geen sprake van "optimaal laden" is?
Indien ik EVCC inschakel (ik bedoel de app / container in totaliteit, niet een modus in EVCC) dan gaat de SmartEVSE na het uittrekken van de auto binnen enkele minuten op Pause. Deze stand blijft'ie in staan, totdat ik via SmartEVSE (unit of webapp) de status wissel, bijv. naar Normal. Het inprikken van mijn auto (EX40) heeft geen effect.
Met EVCC uitgeschakeld wisselt de SmartEVSE na het laden niet van modus en staat er ook op het display Ready to Charge. Zodra ik mijn EX40 inprik gaat de SmartEVSE braaf laden.
Bij wie ligt hier nou de schuld? Is het EVCC wie abusievelijk de SmartEVSE in Pause zet of is het SmartEVSE wie niet goed uit de Pause stand komt?
Vrij zeker dat de EVCC code voor de smartevse 'm in PAUSE zetDreadnought schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:47:
[...]
Inmiddels heb ik wat tests gedaan:
Indien ik EVCC inschakel (ik bedoel de app / container in totaliteit, niet een modus in EVCC) dan gaat de SmartEVSE na het uittrekken van de auto binnen enkele minuten op Pause. Deze stand blijft'ie in staan, totdat ik via SmartEVSE (unit of webapp) de status wissel, bijv. naar Normal. Het inprikken van mijn auto (EX40) heeft geen effect.
Met EVCC uitgeschakeld wisselt de SmartEVSE na het laden niet van modus en staat er ook op het display Ready to Charge. Zodra ik mijn EX40 inprik gaat de SmartEVSE braaf laden.
Bij wie ligt hier nou de schuld? Is het EVCC wie abusievelijk de SmartEVSE in Pause zet of is het SmartEVSE wie niet goed uit de Pause stand komt?
OK, vanuit de geachte van EVCC vind ik dat overigens niet geheel onlogisch, je wilt immers met EVCC laden wanneer het opportuun is (en als je wilt laden wil je de laadstroom modereren; dit laatste werkt overigens prima). Is het dan ook niet aan EVCC om de SmartEVSE uit Pause te halen of zie ik dat fout?jpiscaer schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:49:
[...]
Vrij zeker dat de EVCC code voor de smartevse 'm in PAUSE zet
Er is al een issue en fix als het goed is:Dreadnought schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:48:
[...]
OK, vanuit de geachte van EVCC vind ik dat overigens niet geheel onlogisch, je wilt immers met EVCC laden wanneer het opportuun is (en als je wilt laden wil je de laadstroom modereren; dit laatste werkt overigens prima). Is het dan ook niet aan EVCC om de SmartEVSE uit Pause te halen of zie ik dat fout?
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/29445
Dus even wachten tot nieuwe evcc release.
Oh wow, ja, inderdaad, grote kans. Ik ga even wachten. Doorlooptijden bij EVCC lijken over het algemeen kort te zijn, dus dat moet wel goedkomenFutureCow schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:06:
[...]
Er is al een issue en fix als het goed is:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/29445
Dus even wachten tot nieuwe evcc release.
Even een en ander voor mijzelf uitgewerkt.
Onderdelen noodig voor zelfbouw laadstation:
1. Smart EVSE €149
2. 4P + 2P actuator €44,50
3. Eastron SDM630M MID meter €114,-
4. DC current sensor €49,-
5. Krachtgroep, EATON 3P+N B16 €40,- of Alamat €95
6. Donor laadpaal €50 á €100 euro
7. Laadkabel €100,-
Totaal: € 550 á €600
Even een check.
Mijn meterkast zit aan de buitengevel.
1. Het lijkt mij dat een laadpaal aan muur mét de MID meter en dan de Smart EVSE in mijn groepenkast mogelijk is?
Zeg maar ca. 1 meter bekabeling tussen EVSE en fysieke laadpaal en dan de signaal kabels verlengen.
2. Smart EVSE + Homewizard P1 meter kunnen met elkaar communiceren, dus een sensorbox zou ik achterwege kunnen laten?
3. Hoe werkt OCPP en meterstanden uitwisselen met een inboekdienstverlener? Dat is mijn niet helemaal duidelijk.
Kan dat via een docker container met een bepaalde service?
4. Zijn er meerdere inboekdienstverleners die "zelfbouw" of een MID meter retrofit accepteren of zijn dat er maar een paar?
Alternatief kan voor mij zijn:
Zaptec Go 2 + sense box €850,-
Met MID meter, loadbalancing, solar functie, RFID voorbereid op bidirectioneel laden, geen risico op afwijzen ERE-regeling.
Graag jullie zienswijze en het beantwoorden van mijn vragen.
1. Smart EVSE €149
7. Laadkabel €100,-
Even een check.
1. Het lijkt mij dat een laadpaal aan muur mét de MID meter en dan de Smart EVSE in mijn groepenkast mogelijk is?
Zeg maar ca. 1 meter bekabeling tussen EVSE en fysieke laadpaal en dan de signaal kabels verlengen.
2. Smart EVSE + Homewizard P1 meter kunnen met elkaar communiceren, dus een sensorbox zou ik achterwege kunnen laten?
3. Hoe werkt OCPP en meterstanden uitwisselen met een inboekdienstverlener? Dat is mijn niet helemaal duidelijk.
4. Zijn er meerdere inboekdienstverleners die "zelfbouw" of een MID meter retrofit accepteren of zijn dat er maar een paar?
Met MID meter, loadbalancing, solar functie, RFID voorbereid op bidirectioneel laden, geen risico op afwijzen ERE-regeling.
[ Voor 5% gewijzigd door Bontje Blauw op 30-04-2026 15:39 ]
COTE!
Eastron SDM630-Modbus V2.bart155 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:40:
[...]
Welke MID-meter hebben jullie (@Tassadar32) ingebouwd in dit geval?
EVBox BusinessLine G2. Als serienummer gewoon SmartEVSE-XXXX gebruikt (dus gewoon het echte serienummer).Allewijn schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:00:
[...]
Welk type EVBox en welke (serie)nummers heb je gebruikt voor correcte aanmelding?
Ben ook benieuwd of dit ná 2027 nog wordt geaccepteerd... (zelfbouw met mid)
Zie ook dit bericht van eerder
[ Voor 8% gewijzigd door PimDoos op 30-04-2026 19:49 ]
Als er maar zó weinig kosten verschil gaat zitten tussen jouw zelfbouw en een kant en klaar oplossing, zou ik zéker kiezen voor kant en klaar met garantie op ERE. Niet alleen dit jaar, maar ook volgende jaren (en dát is sterk de vraag bij zelfbouw).Bontje Blauw schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:35:
1. Smart EVSE €149
7. Laadkabel €100,-
Even een check.
Sterker nog, je kans voor 350 euro een Webasto Unite kopen mét garantie op ERE.
Je vergelijk is niet helemaal eerlijk, wil je graag die Zaptec? Want daar reken je wel naar toe.Bontje Blauw schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:35:
1. Smart EVSE €149
7. Laadkabel €100,-
Even een check.
7. Laadkabel €100,-
Heb je in beide gevallen nodig lijkt mij. Dat maakt wel een flink verschil.
Ook hier vergeet je de laadkabel.Allewijn schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:06:
[...]
Als er maar zó weinig kosten verschil gaat zitten tussen jouw zelfbouw en een kant en klaar oplossing, zou ik zéker kiezen voor kant en klaar met garantie op ERE. Niet alleen dit jaar, maar ook volgende jaren (en dát is sterk de vraag bij zelfbouw).
Ja klopt, heb je gelijk in.Beekforel schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:14:
[...]
Je vergelijk is niet helemaal eerlijk, wil je graag die Zaptec? Want daar reken je wel naar toe.
7. Laadkabel €100,-
Heb je in beide gevallen nodig lijkt mij. Dat maakt wel een flink verschil.
Maar het is grosso modo de helft goedkoper met Smart EVSE en meer controle over het smart gedeelte.
Op basis van mijn jaarlijks te verwachten kWh vergoeding via ERE-regeling kom ik op €110 tot €130 euro per jaar. Dat vind ik niet opwegen tegen meer invloed op de smart functies en goedkopere laadpaal kosten.
COTE!
Moet zeggen dat ik die Webasto net wel even heb bestudeerd. Die kan ook fase wisselen en lijkt ook goed lokaal aanstuurbaar. Verleidelijk.
Maar goed, ik ben momenteel mijn tweede SmartEVSE laadpaal aan het bouwen omdat ik dat ook gewoon heel leuk vind om te doen. Beetje nadenken, onderdelen verzamelen, tweaken, etc. Hobby mag ook wat kosten.
Maar goed, ik ben momenteel mijn tweede SmartEVSE laadpaal aan het bouwen omdat ik dat ook gewoon heel leuk vind om te doen. Beetje nadenken, onderdelen verzamelen, tweaken, etc. Hobby mag ook wat kosten.
Is dat inclusief opties als loadbalancing en slim PV laden. Dat zijn vaak opties die je nog bij moet nemen.Allewijn schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:06:
[...]
Als er maar zó weinig kosten verschil gaat zitten tussen jouw zelfbouw en een kant en klaar oplossing, zou ik zéker kiezen voor kant en klaar met garantie op ERE. Niet alleen dit jaar, maar ook volgende jaren (en dát is sterk de vraag bij zelfbouw).
COTE!
Hij is idd wel weg interessant denk ik...Beekforel schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:04:
Moet zeggen dat ik die Webasto net wel even heb bestudeerd. Die kan ook fase wisselen en lijkt ook goed lokaal aanstuurbaar. Verleidelijk.
Ik ben hem ook sterk overwegende.
Hier veel info:
Webasto Unite Laadstation
Dat is idd mogelijk. Ook 1p3p automatisch fase switchen. Oa via HA en/of evcc aan te sturen.Bontje Blauw schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:07:
[...]
Is dat inclusief opties als loadbalancing en slim PV laden. Dat zijn vaak opties die je nog bij moet nemen.
Veel info dus hier:
Webasto Unite Laadstation
We hebben er zakelijk 14, grappig spul op het eerste gezicht, maar er zijn er nu ook al een paar stuk ondertussen (moederbord). Ik ben nog niet onder de indruk van deze laders.Beekforel schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:04:
Blbaa
Ik heb eind 2024 een oude NewMotion laadpaal omgebouwd met SmartEVSE en gebruik naar volle tevredenheid loadbalancing en solar mode. Maar met de ERE regeling op komst heb ik gekeken naar alternatieven, omdat mijn MID meter in de meterkast zit, en ik graag zekerheid wil.
Ook ik heb het Webasto draadje gevonden en bij Bol die paal gekocht voor 318 euro (nu niet meer leverbaar trouwens). Na wat updates en configuratie in Home Assistant heb ik nu ook loadbalancing werkend, lokaal op de api zonder cloud, via deze integratie. En ook OCPP werkt, dus mijn paal is zichtbaar in Tap Electric.
Ook ik heb het Webasto draadje gevonden en bij Bol die paal gekocht voor 318 euro (nu niet meer leverbaar trouwens). Na wat updates en configuratie in Home Assistant heb ik nu ook loadbalancing werkend, lokaal op de api zonder cloud, via deze integratie. En ook OCPP werkt, dus mijn paal is zichtbaar in Tap Electric.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Ik ervaar nieuw gedrag: hij springt steeds naar No Power Available? Ik ben mooi de limieten aan het opzoeken van de mains met de lage tarieven nu, maar ik heb dit nog niet eerder gezien.
Staat op modus Smart. Het lijkt erop dat hij dit meldt als 1 van de fasen op 25A zit, of misschien de som van de fasen op 75A?
[edit] Ik zie dat 1 van de fasen af en toe wel flink piekt, als in boven de 30A. Is de failsave van SmartEVSE om dan te stoppen? Ik heb hem maar even op 14A max gezet nu, even kijken hoe lang dat lopen blijft.
[ Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 01-05-2026 12:35 ]
Je moet even goed kijken naar of die fase naast het laden nog ruimte heeft voor minimaal 6A. Is dit niet zo dan zal inderdaad het laden stoppen want het minimale is 6A.Beekforel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:25:
[Afbeelding]
Ik ervaar nieuw gedrag: hij springt steeds naar No Power Available? Ik ben mooi de limieten aan het opzoeken van de mains met de lage tarieven nu, maar ik heb dit nog niet eerder gezien.
Staat op modus Smart. Het lijkt erop dat hij dit meldt als 1 van de fasen op 25A zit, of misschien de som van de fasen op 75A?
[edit] Ik zie dat 1 van de fasen af en toe wel flink piekt, als in boven de 30A. Is de failsave van SmartEVSE om dan te stoppen? Ik heb hem maar even op 14A max gezet nu, even kijken hoe lang dat lopen blijft.
Dus als die fase zonder de laadpaal al meer dan 19A aan het verbruiken is, zal het laden worden onderbroken.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
Zodra het laden stopte viel het terug naar 9A.adjego schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Je moet even goed kijken naar of die fase naast het laden nog ruimte heeft voor minimaal 6A. Is dit niet zo dan zal inderdaad het laden stoppen want het minimale is 6A.
Dus als die fase zonder de laadpaal al meer dan 19A aan het verbruiken is, zal het laden worden onderbroken.
Het was de oven die de boel verstierde volgens mij, nu stabiel (maar wel op 14A, wat ook prima is).
Maar dat is gek, dan valt hij dus niet terug in je aansturing maar stopt hij volledig met laden zonder minder vermogen te gebruiken. Dat is vreemd. Kloppen wel al je instellingen?Beekforel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:44:
[...]
Zodra het laden stopte viel het terug naar 9A.
Het was de oven die de boel verstierde volgens mij, nu stabiel (maar wel op 14A, wat ook prima is).
Kun je die eens delen? Graag in een code view
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
Ik zou eea altijd bij elkaar in 1 kast houden voor ERE. Bij mij zit alles behalve laadkabel, rfid lezer en knop binnen in een aparte groepenkast. Is gewoon goedgekeurd voor de ERE.Bontje Blauw schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:35:
Even een check.
Dat kan opzich, maar ik zou het nogmaals bij elkaar houden. Of alles binnen, of alles buiten in de kast van de donorpaal.Zeg maar ca. 1 meter bekabeling tussen EVSE en fysieke laadpaal en dan de signaal kabels verlengen.
Ja, mits je een DSMR5.x hebt. Een DSMR4 of ouder geeft maar 1x per 10s een waarde, dat werkt toch minder goed bij bijv. solar laden.2. Smart EVSE + Homewizard P1 meter kunnen met elkaar communiceren, dus een sensorbox zou ik achterwege kunnen laten?
Ik heb Tapelectric als OCPP, houdt netjes de standen bij voor beide auto's en doet ook de ERE. Is gratis zolang je geen publieke laadpassen wil accepteren (roaming).3. Hoe werkt OCPP en meterstanden uitwisselen met een inboekdienstverlener? Dat is mijn niet helemaal duidelijk.
All-electric.
Ja ik vind het ook gek, daarom postte ik het ook. Ik stuur de mains data via MQTT, is obv een Eastron mainsmeter die elke seconden nieuwe data geeft.adjego schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:51:
[...]
Maar dat is gek, dan valt hij dus niet terug in je aansturing maar stopt hij volledig met laden zonder minder vermogen te gebruiken. Dat is vreemd. Kloppen wel al je instellingen?
Kun je die eens delen? Graag in een code view
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
| { "version": "v3.10.3", "serialnr": [REDACTED], "mode": "SMART", "mode_id": 3, "car_connected": true, "wifi": { [REDACTED] }, "eth": { "present": false, "connected": false, "has_ip": false }, "evse": { "temp": 42, "temp_max": 65, "connected": true, "access": 1, "mode": 1, "loadbl": 0, "pwm": 238, "custombutton": false, "solar_stop_timer": 0, "state": "Charging", "state_id": 2, "error": "None", "error_id": 0, "rfidreader": "Disabled", "nrofphases": 3, "rfid": "Not Installed" }, "settings": { "charge_current": 140, "override_current": 0, "current_min": 6, "current_max": 14, "current_main": 25, "current_max_circuit": 16, "current_max_sum_mains": 0, "max_sum_mains_time": 0, "solar_max_import": 0, "solar_start_current": 8, "solar_stop_time": 20, "enable_C2": "Auto", "mains_meter": "Eastron3P", "starttime": 0, "stoptime": 0, "repeat": 0, "lcdlock": 0, "lock": 0, "cablelock": 0, "ledmode": 0 }, "mqtt": { [REDACTED] }, "ocpp": { "mode": "Disabled", "backend_url": "", "cb_id": "", "auth_key": "", "auto_auth": "Disabled", "auto_auth_idtag": "", "status": "Disconnected" }, "home_battery": { "current": 130, "last_update": 1777632799 }, "ev_meter": { "description": "Eastron3P", "address": 240, "import_active_power": 10024, "total_wh": 1025876, "charged_wh": 7811, "currents": { "TOTAL": 426, "L1": 141, "L2": 143, "L3": 142 }, "import_active_energy": 1025876 }, "mains_meter": { "import_active_energy": 38274884, "export_active_energy": 29464594 }, "phase_currents": { "TOTAL": 580, "L1": 210, "L2": 140, "L3": 230, "last_data_update": 1777632800, "original_data": { "TOTAL": 580, "L1": 210, "L2": 140, "L3": 230 } }, "backlight": { "timer": 120, "status": "ON" }, "color": { "off": { "R": 0, "G": 0, "B": 0 }, "normal": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "smart": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "solar": { "R": 255, "G": 170, "B": 0 }, "custom": { "R": 0, "G": 0, "B": 255 } } } |
Ik zou deze eens omhoog gooien:Beekforel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:57:
[...]
Ja ik vind het ook gek, daarom postte ik het ook. Ik stuur de mains data via MQTT, is obv een Eastron mainsmeter die elke seconden nieuwe data geeft.JSON:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 { "version": "v3.10.3", "serialnr": [REDACTED], "mode": "SMART", "mode_id": 3, "car_connected": true, "wifi": { [REDACTED] }, "eth": { "present": false, "connected": false, "has_ip": false }, "evse": { "temp": 42, "temp_max": 65, "connected": true, "access": 1, "mode": 1, "loadbl": 0, "pwm": 238, "custombutton": false, "solar_stop_timer": 0, "state": "Charging", "state_id": 2, "error": "None", "error_id": 0, "rfidreader": "Disabled", "nrofphases": 3, "rfid": "Not Installed" }, "settings": { "charge_current": 140, "override_current": 0, "current_min": 6, "current_max": 14, "current_main": 25, "current_max_circuit": 16, "current_max_sum_mains": 0, "max_sum_mains_time": 0, "solar_max_import": 0, "solar_start_current": 8, "solar_stop_time": 20, "enable_C2": "Auto", "mains_meter": "Eastron3P", "starttime": 0, "stoptime": 0, "repeat": 0, "lcdlock": 0, "lock": 0, "cablelock": 0, "ledmode": 0 }, "mqtt": { [REDACTED] }, "ocpp": { "mode": "Disabled", "backend_url": "", "cb_id": "", "auth_key": "", "auto_auth": "Disabled", "auto_auth_idtag": "", "status": "Disconnected" }, "home_battery": { "current": 130, "last_update": 1777632799 }, "ev_meter": { "description": "Eastron3P", "address": 240, "import_active_power": 10024, "total_wh": 1025876, "charged_wh": 7811, "currents": { "TOTAL": 426, "L1": 141, "L2": 143, "L3": 142 }, "import_active_energy": 1025876 }, "mains_meter": { "import_active_energy": 38274884, "export_active_energy": 29464594 }, "phase_currents": { "TOTAL": 580, "L1": 210, "L2": 140, "L3": 230, "last_data_update": 1777632800, "original_data": { "TOTAL": 580, "L1": 210, "L2": 140, "L3": 230 } }, "backlight": { "timer": 120, "status": "ON" }, "color": { "off": { "R": 0, "G": 0, "B": 0 }, "normal": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "smart": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "solar": { "R": 255, "G": 170, "B": 0 }, "custom": { "R": 0, "G": 0, "B": 255 } } }
code:
Die staat bij mij op maximaal.
1
| "current_max_circuit": 160, |
Niet zonder ik weet wat die waarde doet. Kan deze niet echt vinden in de docs?adjego schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:00:
[...]
Ik zou deze eens omhoog gooien:code:Die staat bij mij op maximaal.
1 "current_max_circuit": 160,
Het lijkt mij goed dat het laden reageert op 35A door mijn mains (die is maar 25A) maar ik zou verwachten dat hij afschaalt ipv uitgaat.
[ Voor 18% gewijzigd door Beekforel op 01-05-2026 13:06 ]
Die wordt gebruikt als je een onderverdeler gebruikt.Beekforel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:05:
[...]
Niet zonder ik weet wat die waarde doet. Kan deze niet echt vinden in de docs?
https://github.com/dingo3...l-or-garage-configuration
Ik denk overigens dat dat hem niet is, maar welke dan wel...
[ Voor 8% gewijzigd door adjego op 01-05-2026 13:10 ]
Kun je zien met welk vermogen de SmartEVSE aan het laden was bij die piek van 35A? jij hebt volgens mij ook alles wel in Home Assistant hangen, dus dat zou je moeten kunnen kijken. Het zou nog steeds prima kunnen dat de oven zorgde voor veel vermogen op 1 fase, en dat het dus niet meer terug te regelen was door de laadpaal. Zou het kunnen dat er bijvoorbeeld op dezelfde fase als de oven ook nog een andere grote verbruiker bezig was?Beekforel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:05:
[...]
Niet zonder ik weet wat die waarde doet. Kan deze niet echt vinden in de docs?
Het lijkt mij goed dat het laden reageert op 35A door mijn mains (die is maar 25A) maar ik zou verwachten dat hij afschaalt ipv uitgaat.
Ik had van de week iets vergelijkbaars, mijn thuisbatterij was aan het opladen, en mijn vaatwasser ging aan (dynamisch tarief en op dat moment flink negatief) en de laadpaal stopte ermee. En ik snapte het initieel niet maar deze beide apparaten waren al 21A aan het gebruiken op die fase, en daar past geen 6A meer bij als minimum voor laden.
Als ik Claude mag geloven is de regeling redelijk beschermend, als hij 3 cycli (3 seconden) niet genoeg current berekent heeft gaat hij stoppen.
Misschien is het logischer om mijn current_main iets lager in te stellen en de current_max dan weer op 16 te zetten?
:strip_exif()/f/image/kGgbdirQ4GFM5NygtzkyX0FI.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cVwAbT204bLmuuKu345a5WR8.png?f=user_large)
Mainsmeter is de bron voor SmartEVSE, de andere is de DSMR P1 meter (die een stuk trager is).
Misschien is het logischer om mijn current_main iets lager in te stellen en de current_max dan weer op 16 te zetten?
:strip_exif()/f/image/kGgbdirQ4GFM5NygtzkyX0FI.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cVwAbT204bLmuuKu345a5WR8.png?f=user_large)
Mainsmeter is de bron voor SmartEVSE, de andere is de DSMR P1 meter (die een stuk trager is).
[ Voor 58% gewijzigd door Beekforel op 01-05-2026 13:48 ]
Ja toch vreemd dat hij helemaal uit gaat. Hij zou netjes gewoon alles kunnne laten zakken. Overigens kom je nog steeds in dit scenario met 14A laden, want dat scheelt maar 2A en dan zou fase 3 op 28A zitten, want hem dan nog steeds zou uitschakelen. Vreemd dat hij niet deed terugschalen.Beekforel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:37:
Als ik Claude mag geloven is de regeling redelijk beschermend, als hij 3 cycli (3 seconden) niet genoeg current berekent heeft gaat hij stoppen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
EDIT: sorry, loze comment, ik mistte een volledige pagina aan reeds gegeven antwoorden :-)
[ Voor 154% gewijzigd door thalx op 01-05-2026 19:50 ]
Blbaa
Iemand nog suggesties voor contractor voor de smart EVSE?
Bij Stegen.com is de 2 polige niet op voorraad.
Ik heb deze laadkabel op het oog waarbij die soepelheid ook bij winterse temperaturen en de zwarte stekker mij wel aanspreken.
Een 16A kabel is toch prima voor max 11kW laden?
https://www.accu-machine....to?variant=46386254905611
Ik heb deze laadkabel op het oog waarbij die soepelheid ook bij winterse temperaturen en de zwarte stekker mij wel aanspreken.
[ Voor 60% gewijzigd door Bontje Blauw op 01-05-2026 20:12 ]
COTE!
De 4 polige die ze bij stegen ook verkopen, ook al sluit je er nu 2 van de 4 niet aan, dan heb je voor een paar euro meer al een beetje voorbereid op 3 fase ladenBontje Blauw schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:51:
Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Ik wilde de 4P + de 2P contractor installerenmaarten_NL schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:02:
[...]
De 4 polige die ze bij stegen ook verkopen, ook al sluit je er nu 2 van de 4 niet aan, dan heb je voor een paar euro meer al een beetje voorbereid op 3 fase laden
Die 2P kan wellicht achteraf erbij gezet worden, maar liever maar ik alles in een keer voor elkaar.
[ Voor 13% gewijzigd door Bontje Blauw op 01-05-2026 21:11 ]
COTE!
Ik gebruik een ABB ESB25-40N (1SAE231111R0640) en een ABB ESB20-40N (1SBE121111R0620).Bontje Blauw schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:11:
[...]
Ik wilde de 4P + de 2P contractor installeren
Die 2P kan wellicht achteraf erbij gezet worden, maar liever maar ik alles in een keer voor elkaar.
Ik heb smartEVSE met relais en alles in de meterkast en voel me een beetje gecorned mbt ERE. Ik kijk het nog even aan voordat ik beslis hoe ik daarmee om ga.Bontje Blauw schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:35:
1. Smart EVSE €149
7. Laadkabel €100,-
Even een check.
Als je voor smartEVSE gaat dan zou ik die dus ook zeker in dezelfde “duidelijke laadpaal behuizing “ zetten als het relais en de mid meter. Anders neem je toch onnodig risico op afkeur. Ik zie ook geen enkel voordeel om de smartEVSE in de meterkast te hebben als de rest van de spullen in de laadpaal behuizing zit.
Bij mij zit alles dus in de meterkast. Dat heeft als voordeel dat het buiten heel “lean en mean” is. Enkel een klein doosje om de laadkabel aan de Vmvk te zetten.
Tja… verder is prijsverschil tussen smartEVSE en kant en klaar tegenwoordig niet zo groot meer. Voordeel van smartEVSE is de super goede api. Erg handig als je hem helemaal zelf wilt besturen. Maar een kant en klaar paal met goede api is tegenwoordig zeer zeker een goed idee.
Ik heb geen sensorbox. Ik doe de stroombewaking zelf in mijn homeautomation en bestuur hem volledig via api.
Dan heb ik geluk gehad, denk ik. Vorig weekend kreeg ik er nog 1 binnen. Samen met nieuwe mid-meter geplaatst in mijn laadpaal die al 3,5 jaar functioneert. Mijn kWh-saldo voor ERE's staat nu op 21,68. :-)Bontje Blauw schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:51:
Bij Stegen.com is de 2 polige niet op voorraad.[...]
Deze week mijn EVHUB omgebouwd met de SmartEVSE V3 met firmware version:v3.10.3 incl. de C2 contactor, LED knop en een kWh MID meter. Het paste allemaal net.
:strip_exif()/f/image/f42iQ6BNJ2o9bQiswooGjTzA.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk met het mooie weer de SOLAR mode geprobeerd. Het werkte goed op 3F en het omschakelen van 3F naar 1F in de avond verliep ook soepel. Alleen daarna wilde ik SMART laden en toen bleef hij op 1F hangen. Het forceren van C2 naar Always ON werkte ook niet. Alleen door de spanning er helemaal af te halen en er weer op te zetten ging hij weer op 3F laden. Lijkt mij niet de bedoeling.
Is er naast het meten met de multimeter ook een manier om softwarematig de status van de C2 contactor uit te lezen? C2 contactor staat nu weer op AUTO ingesteld.
:strip_exif()/f/image/f42iQ6BNJ2o9bQiswooGjTzA.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk met het mooie weer de SOLAR mode geprobeerd. Het werkte goed op 3F en het omschakelen van 3F naar 1F in de avond verliep ook soepel. Alleen daarna wilde ik SMART laden en toen bleef hij op 1F hangen. Het forceren van C2 naar Always ON werkte ook niet. Alleen door de spanning er helemaal af te halen en er weer op te zetten ging hij weer op 3F laden. Lijkt mij niet de bedoeling.
Is er naast het meten met de multimeter ook een manier om softwarematig de status van de C2 contactor uit te lezen? C2 contactor staat nu weer op AUTO ingesteld.
Ik heb eergisteren foto's van mijn laadpaal + MID mater e.d. naar Laadloon gestuurd. Ik ben benieuw, anders stap ik over naar TAP, heb daar intussen al een account aangemaakt. De laadprijzen zijn daar ook interessant met 5% toeslag i.p.v. een starttarief zoals bij de ANWB (ik rij hybride, maximaal een keer 15 kWh laden).THM0 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:22:
[...]
Bij TAP Electric werden mijn foto’s direct geaccepteerd.
Dat is "opmerkelijk",RonJ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:56:
[...]
Ik zou eea altijd bij elkaar in 1 kast houden voor ERE. Bij mij zit alles behalve laadkabel, rfid lezer en knop binnen in een aparte groepenkast. Is gewoon goedgekeurd voor de ERE.
bij tap als ik je posts goed heb terug gelezen.
- heb je een dedicated aparte groepenkast voor de smartEVSE?
- wat voor fotos heb je opgestuurd? buitenkant? binnenkant?
Ik heb de boel ook in een groepenkast.
behalve de smartEVSE zitten daarin:
- onderin wat verzamelstroken waar de hoofdaansluiting wordt gesplitst naar backupunit, smartevse en primaire groepenkast
- bovenin een 3fase schakelaar om PV omvormer stroomloos te kunnen maken.
Dat zijn potentieel "vervuilers" van het laadpaal plaatje.
Ik heb nog geen MID meter. Ik twijfel erg om er een aan te schaffen want als het dan niet wordt goedgekeurd is het een des-investering.
Ziet er netjes uit met trekontlasting en al. Wel opmerking. Lijkt erop dat niet alle wago connectoren geheel dicht zitten en als ik het goed heb is het niet toestaan om meerdere draden onder één schroefaansluiting van een automaat te hebben.diamanten schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:15:
Deze week mijn EVHUB omgebouwd met de SmartEVSE V3 met firmware version:v3.10.3 incl. de C2 contactor, LED knop en een kWh MID meter. Het paste allemaal net.
[Afbeelding]
Ik heb een aparte kast voor de SMARTEVSE, hier foto's van gestuurd met de MID SDM630 erop en inmiddels goedkeuring van Tap. De registratie duurt even en je krijgt geen feedback.Stefannn schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Dat is "opmerkelijk",
bij tap als ik je posts goed heb terug gelezen.
- heb je een dedicated aparte groepenkast voor de smartEVSE?
- wat voor fotos heb je opgestuurd? buitenkant? binnenkant?
Ik heb de boel ook in een groepenkast.
behalve de smartEVSE zitten daarin:
- onderin wat verzamelstroken waar de hoofdaansluiting wordt gesplitst naar backupunit, smartevse en primaire groepenkast
- bovenin een 3fase schakelaar om PV omvormer stroomloos te kunnen maken.
Dat zijn potentieel "vervuilers" van het laadpaal plaatje.
Ik heb nog geen MID meter. Ik twijfel erg om er een aan te schaffen want als het dan niet wordt goedgekeurd is het een des-investering.
Inmiddels zie ik online in mijn tap account het resultaat van de laadsessies:
Heb je nou links nog een extra shuko gemaakt? Zodat je de auto kunt stofzuigen op ERE?diamanten schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:15:
[Afbeelding]
Hoe kom je al aan zoveel saldo, hield je je kWh's bij of had je toevallig een foto van de beginstand oid? Of is dit al van een tijdje laden.rvdgaag schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:23:
[...]
Ik heb een aparte kast voor de SMARTEVSE, hier foto's van gestuurd met de MID SDM630 erop en inmiddels goedkeuring van Tap. De registratie duurt even en je krijgt geen feedback.
Inmiddels zie ik online in mijn tap account het resultaat van de laadsessies:
[Afbeelding]
Ik zou zeggen, het past net niet. Want je hebt nu een drietal los hangende Wago klemmen, die in zo'n kast eigenlijk niet zijn toegestaan. Dat hadden nette klemmen op een dinrail moeten zijn, maar daar heb je dus geen plek meer voor.diamanten schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:15:
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.