Eh, en aan welke kant komt dan de anode kant van de diode (CP?)diamanten schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:26:
[...]
Voor diegene, die ook eens wil testen zonder EV:
CP via een diode en een weerstand van 880 ohm verbinden met PE en het laden start! [Afbeelding]
Ja, anode aan CP, je meet dan 6V tussen CP en PE, zie ook https://www.zwiebelfam.nl/de-laadpaal-als-stroomvoorziening/edwin2021 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:00:
[...]
Eh, en aan welke kant komt dan de anode kant van de diode (CP?)
[ Voor 7% gewijzigd door diamanten op 19-04-2026 08:44 ]
Heeft er iemand ervaring met de basmeerman firmware versie van SmartEVSE 3.5 versie? Deze lijkt behoorlijk wat verbeteringen met zich mee te brengen. Ik ben nieuwsgierig of dit project een samenwerking is, of iemand met ambitie die op eigen houtje verder is gegaan.
Met info: https://github.com/basmeerman/SmartEVSE-3.5
Wel leuk gedaan, maar wel gelijk een enorm eigen pad in geslagen waardoor het gevoelsmatig nooit meer bij de repo van @dingo35 en @stegen in komt. Ik experimenteer zelf ook veel met AI coding maar als je er geen goede guidelines aan geeft loopt het snel uit de pas en wie snapt de code dan nog als het niet goed meer werkt?Adze schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:56:
Heeft er iemand ervaring met de basmeerman firmware versie van SmartEVSE 3.5 versie? Deze lijkt behoorlijk wat verbeteringen met zich mee te brengen. Ik ben nieuwsgierig of dit project en samenwerking is, of iemand met ambitie die op eigen houtje verder is gegaan.
Ongezouten mening zonder de code te bekijken trouwens.
Vond het leuk om te zien dat de SmartEVSE die ik vorige week binnen kreeg standaard geleverd wordt met de @dingo35 firmware.
@Adze Bas @b01 heeft een tijdje geleden contact met me gezocht, maar zoals @Beekforel ook al opmerkte, de veranderingen zijn zo massaal dat dat niet praktisch inpasbaar is; we proberen evolutionair te ontwikkelen, en dit is een nogal revolutionair loslaten van Claude op onze code, met een sterke nadruk op architectonische terminologie die dan vooral uit de code afgeleid lijkt, ipv op informatie-theoretische principes gebaseerd.
Nogal "talig", wat je van een LLM mag verwachten, maar waarbij orthogonale ontwerpprincipes lijken te ontbreken.
Nogal "talig", wat je van een LLM mag verwachten, maar waarbij orthogonale ontwerpprincipes lijken te ontbreken.
Er is wel veel werk verzet op documentatie zie ik, dat ziet er best goed uit. Het zou geen gek idee zijn om stap voor stap zaken over te brengen naar de bleeding edge repo denk ik, maar wel gecontroleerd en met doel.dingo35 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:03:
@Adze Bas @b01 heeft een tijdje geleden contact met me gezocht, maar zoals @Beekforel ook al opmerkte, de veranderingen zijn zo massaal dat dat niet praktisch inpasbaar is; we proberen evolutionair te ontwikkelen, en dit is een nogal revolutionair loslaten van Claude op onze code, met een sterke nadruk op architectonische terminologie die dan vooral uit de code afgeleid lijkt, ipv op informatie-theoretische principes gebaseerd.
Ik juich parallelle ontwikkeling overigens van harte toe, "may the best version win"; ik vind het alleen jammer dat @b01 geen eigen release-nummering hanteert (bijv. 26.04) maar op die van ons voortborduurt, wat garant staat voor verwarring ("ik zit op v3.13.1", "dat kan niet want die is nog niet uit", etc)
Dat is spijtig te horen. Ik zie het idd ook hier staan:Stufipower schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:06:
Het lijkt erop dat er een sponsortoken nodig is voor de nieuwe integratie van smartevse in evcc. Is dit zo bedoeld? Ik dacht namelijk dat open source hard / software gratis werd geintegreerd.
/f/image/819mIJEYWSue6WmXWdyb75zz.png?f=fotoalbum_large)
Ik lees overigens in deze opmerking dat de load-balancing van smart-evse overruled wordt. Dat is jammer, want die lijkt sneller te acteren dan de loadbalancing van evcc, zoals 'bakkerv' daar schrijft. Zo te zien zijn zijn opmerkingen nog niet meegenomen in de huidige implementatie.
Top, gaaf. Maakt het nog uit welke firmware ik gebruik?sorted.bits schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:45:
Ik heb een andere app gemaakt die de MQTT integratie gebruikt en dus geen aanslag pleegt op je HTTP server. Ook is data actueler omdat er niet gepolled wordt. Hij is nog in test, maar je kan hem al installeren:
Ik ben hem aan het etsten en het valt me op dat de opdrachten "Laadmodus instellen op..." en "Laadstroom instellen op..." niets doen. Ik zag niets veranderen bij mijn Smartevse en toen ik via MQTTX meekeek kwamen er ook geen berichten voorbij. Wel als ik start met laden:
Topic: SmartEVSE/8601/Set/ModeQoS: 0
Normal
Ga je nog een topic starten op het Homey forum, lijkt me een meer aangewezen plaats om dit verder te bespreken.
Ik zie het probleem al, ik heb een geupdate versie geplaatst (hier). Sommige flow kaarten werden nog niet goed geregistreerd.Geim schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:02:
[...]
Top, gaaf. Maakt het nog uit welke firmware ik gebruik?
Ik ben hem aan het etsten en het valt me op dat de opdrachten "Laadmodus instellen op..." en "Laadstroom instellen op..." niets doen. Ik zag niets veranderen bij mijn Smartevse en toen ik via MQTTX meekeek kwamen er ook geen berichten voorbij. Wel als ik start met laden:
Topic: SmartEVSE/8601/Set/ModeQoS: 0
Normal
Ga je nog een topic starten op het Homey forum, lijkt me een meer aangewezen plaats om dit verder te bespreken.
Na een jaar onze R5 geladen te hebben met een granny lader, wilde ik toch wat meer intelligentie in de lader. Na me verdiept te hebben in de verschillende laadpalen, kwam ik toch telkens weer terug in dit forum topic. Net nadat ik het hier volledig doorgelezen had, kreeg ik de mogelijkheid om een oude EVbox over te nemen.
:strip_exif()/f/image/xggZLSYCPXUA40AO8GdynW3W.jpg?f=fotoalbum_large)
Na verwijderen van alle onnodige zooi, had ik meer dan genoeg ruimte om de smartEVSE in te bouwen.
:strip_exif()/f/image/rHDDJKrqdWFZk8H14j3AQ84C.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat de paal in m'n garage hangt, heb ik geen rfid nodig. Wel de knop erbij genomen om eenvoudig te switchen tussen solar en smart laden.
:strip_exif()/f/image/zXoMbk4VlbcR37PS84uIyD45.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik het in- en uitpluggen van de kabel beu ben, koop ik wel een extra kabel die ik er gewoon in laat zitten
Bij deze iedereen die in dit forum gepost heeft hartelijk bedankt, ik heb veel van jullie geleerd!
En vooral natuurlijk @stegen en @dingo35 voor de hard- en software
:strip_exif()/f/image/xggZLSYCPXUA40AO8GdynW3W.jpg?f=fotoalbum_large)
Na verwijderen van alle onnodige zooi, had ik meer dan genoeg ruimte om de smartEVSE in te bouwen.
:strip_exif()/f/image/rHDDJKrqdWFZk8H14j3AQ84C.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat de paal in m'n garage hangt, heb ik geen rfid nodig. Wel de knop erbij genomen om eenvoudig te switchen tussen solar en smart laden.
:strip_exif()/f/image/zXoMbk4VlbcR37PS84uIyD45.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik het in- en uitpluggen van de kabel beu ben, koop ik wel een extra kabel die ik er gewoon in laat zitten
Bij deze iedereen die in dit forum gepost heeft hartelijk bedankt, ik heb veel van jullie geleerd!
En vooral natuurlijk @stegen en @dingo35 voor de hard- en software