• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:39
diamanten schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:26:
[...]

Voor diegene, die ook eens wil testen zonder EV:
CP via een diode en een weerstand van 880 ohm verbinden met PE en het laden start! [Afbeelding]
Eh, en aan welke kant komt dan de anode kant van de diode (CP?)

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:14
edwin2021 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:00:
[...]

Eh, en aan welke kant komt dan de anode kant van de diode (CP?)
Ja, anode aan CP, je meet dan 6V tussen CP en PE, zie ook https://www.zwiebelfam.nl/de-laadpaal-als-stroomvoorziening/

[ Voor 7% gewijzigd door diamanten op 19-04-2026 08:44 ]

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Adze

CCNP !

Heeft er iemand ervaring met de basmeerman firmware versie van SmartEVSE 3.5 versie? Deze lijkt behoorlijk wat verbeteringen met zich mee te brengen. Ik ben nieuwsgierig of dit project een samenwerking is, of iemand met ambitie die op eigen houtje verder is gegaan.

Met info: https://github.com/basmeerman/SmartEVSE-3.5

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Adze schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:56:
Heeft er iemand ervaring met de basmeerman firmware versie van SmartEVSE 3.5 versie? Deze lijkt behoorlijk wat verbeteringen met zich mee te brengen. Ik ben nieuwsgierig of dit project en samenwerking is, of iemand met ambitie die op eigen houtje verder is gegaan.

Met info: https://github.com/basmeerman/SmartEVSE-3.5
Wel leuk gedaan, maar wel gelijk een enorm eigen pad in geslagen waardoor het gevoelsmatig nooit meer bij de repo van @dingo35 en @stegen in komt. Ik experimenteer zelf ook veel met AI coding maar als je er geen goede guidelines aan geeft loopt het snel uit de pas en wie snapt de code dan nog als het niet goed meer werkt?

Ongezouten mening zonder de code te bekijken trouwens. :+

Vond het leuk om te zien dat de SmartEVSE die ik vorige week binnen kreeg standaard geleverd wordt met de @dingo35 firmware.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:51
@Adze Bas @b01 heeft een tijdje geleden contact met me gezocht, maar zoals @Beekforel ook al opmerkte, de veranderingen zijn zo massaal dat dat niet praktisch inpasbaar is; we proberen evolutionair te ontwikkelen, en dit is een nogal revolutionair loslaten van Claude op onze code, met een sterke nadruk op architectonische terminologie die dan vooral uit de code afgeleid lijkt, ipv op informatie-theoretische principes gebaseerd.
Nogal "talig", wat je van een LLM mag verwachten, maar waarbij orthogonale ontwerpprincipes lijken te ontbreken.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dingo35 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:03:
@Adze Bas @b01 heeft een tijdje geleden contact met me gezocht, maar zoals @Beekforel ook al opmerkte, de veranderingen zijn zo massaal dat dat niet praktisch inpasbaar is; we proberen evolutionair te ontwikkelen, en dit is een nogal revolutionair loslaten van Claude op onze code, met een sterke nadruk op architectonische terminologie die dan vooral uit de code afgeleid lijkt, ipv op informatie-theoretische principes gebaseerd.
Nogal "talig", wat je van een LLM mag verwachten, maar waarbij orthogonale ontwerpprincipes lijken te ontbreken.
Er is wel veel werk verzet op documentatie zie ik, dat ziet er best goed uit. Het zou geen gek idee zijn om stap voor stap zaken over te brengen naar de bleeding edge repo denk ik, maar wel gecontroleerd en met doel.

• dingo35
Ik juich parallelle ontwikkeling overigens van harte toe, "may the best version win"; ik vind het alleen jammer dat @b01 geen eigen release-nummering hanteert (bijv. 26.04) maar op die van ons voortborduurt, wat garant staat voor verwarring ("ik zit op v3.13.1", "dat kan niet want die is nog niet uit", etc)

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Stufipower schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:06:
Het lijkt erop dat er een sponsortoken nodig is voor de nieuwe integratie van smartevse in evcc. Is dit zo bedoeld? Ik dacht namelijk dat open source hard / software gratis werd geintegreerd.
Dat is spijtig te horen. Ik zie het idd ook hier staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2riGRTdZhmJ4Ca0pDqC6I5-BbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/819mIJEYWSue6WmXWdyb75zz.png?f=fotoalbum_large

Ik lees overigens in deze opmerking dat de load-balancing van smart-evse overruled wordt. Dat is jammer, want die lijkt sneller te acteren dan de loadbalancing van evcc, zoals 'bakkerv' daar schrijft. Zo te zien zijn zijn opmerkingen nog niet meegenomen in de huidige implementatie.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:04
sorted.bits schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:45:
Ik heb een andere app gemaakt die de MQTT integratie gebruikt en dus geen aanslag pleegt op je HTTP server. Ook is data actueler omdat er niet gepolled wordt. Hij is nog in test, maar je kan hem al installeren:
Top, gaaf. Maakt het nog uit welke firmware ik gebruik?
Ik ben hem aan het etsten en het valt me op dat de opdrachten "Laadmodus instellen op..." en "Laadstroom instellen op..." niets doen. Ik zag niets veranderen bij mijn Smartevse en toen ik via MQTTX meekeek kwamen er ook geen berichten voorbij. Wel als ik start met laden:
Topic: SmartEVSE/8601/Set/ModeQoS: 0
Normal
Ga je nog een topic starten op het Homey forum, lijkt me een meer aangewezen plaats om dit verder te bespreken.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Geim schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:02:
[...]

Top, gaaf. Maakt het nog uit welke firmware ik gebruik?
Ik ben hem aan het etsten en het valt me op dat de opdrachten "Laadmodus instellen op..." en "Laadstroom instellen op..." niets doen. Ik zag niets veranderen bij mijn Smartevse en toen ik via MQTTX meekeek kwamen er ook geen berichten voorbij. Wel als ik start met laden:
Topic: SmartEVSE/8601/Set/ModeQoS: 0
Normal
Ga je nog een topic starten op het Homey forum, lijkt me een meer aangewezen plaats om dit verder te bespreken.
Ik zie het probleem al, ik heb een geupdate versie geplaatst (hier). Sommige flow kaarten werden nog niet goed geregistreerd.

• humulus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:20
Na een jaar onze R5 geladen te hebben met een granny lader, wilde ik toch wat meer intelligentie in de lader. Na me verdiept te hebben in de verschillende laadpalen, kwam ik toch telkens weer terug in dit forum topic. Net nadat ik het hier volledig doorgelezen had, kreeg ik de mogelijkheid om een oude EVbox over te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3MFcDF_u-UE4D_GZAbPmQY3C38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xggZLSYCPXUA40AO8GdynW3W.jpg?f=fotoalbum_large
Na verwijderen van alle onnodige zooi, had ik meer dan genoeg ruimte om de smartEVSE in te bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8KTIrwk__vsegJkPTxqLr6ithc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHDDJKrqdWFZk8H14j3AQ84C.jpg?f=fotoalbum_large
Omdat de paal in m'n garage hangt, heb ik geen rfid nodig. Wel de knop erbij genomen om eenvoudig te switchen tussen solar en smart laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xtNJhW_Ej5bpVxwYpnbIo0A1Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXoMbk4VlbcR37PS84uIyD45.jpg?f=fotoalbum_large
Wanneer ik het in- en uitpluggen van de kabel beu ben, koop ik wel een extra kabel die ik er gewoon in laat zitten :)

Bij deze iedereen die in dit forum gepost heeft hartelijk bedankt, ik heb veel van jullie geleerd!
En vooral natuurlijk @stegen en @dingo35 voor de hard- en software _/-\o_

• Kaspers
dingo35 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:50:
Ja zeker, en voor diegenen die nog wat meer willen experimenteren, in de master branch zitten twee gloednieuwe features:
1 CircuitMeter: voor iedereen die een subpanel (ook wel: garage) configuratie heeft: de EVMeter werd misbruikt om de zekering van je subpanel te bewaken; met deze change wordt de EVMeter weer gewoon de weergave van je EV verbruik, en kun je een aparte kWh meter als CircuitMeter instellen voor het bewaken van je subpanel zekering.
Nuttig voor als je gebruik wil maken van ERE certificaten!!!
Vraagje over "en kun je een aparte kWh meter als CircuitMeter instellen voor het bewaken van je subpanel zekering". Welke opties heb je in de communicatie tussen een (tweede) aparte kWh meter en de smartevse? Kun je naast een EVMeter op modbus nog een CircuitMeter op modbus configureren? Of kun je evt ook over mqtt smartevse voeden met de meetwaarden van een CircuitMeter?

• dingo35
Ja de CircuitMeter kan zowel via modbus als via de API gevoed worden. Als het goed is is dit bijgewerkt in de manual?

• M.Ahammar
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:56
Hallo, ik ben al langere tijd gebruiker van 2 laadpalen met smart evse.
v3.10.3 (ik doe niks met HA)
beide palen met rfid reader, led knop, eigen meter, en back office van TAP. en 3 fase aangesloten, elk een eigen 3 fase groep in de groepenkast.
ik laad 2 auto's. allebei kunnen ze maar 1 fase laden .
Nu gaat er 1 auto weg en komt er een voor terug die 3 fase kan laden (VW ID.4)
deze auto zal op de laadpaal worden geladen die ingesteld staat als volger (node1),
master blijft de VW E-UP aan .
Nu wil ik alleen de laadpaal die als volger staat ingesteld met solar laden , maar als ik op de knop druk op de volger schakelt de master ook mee van solar naar smart, maar deze moet altijd op smart blijven want de VW E-UP moet ten allen tijde geladen worden want de vrouw heeft deze elke dag nodig.
Hoe kan ik dit instellen dat ze allebei hun eigen ding doen.
ik heb maar 1 sensorbox in de groepenkast.
alvast bedankt ,

• dingo35
De master bepaalt hoeveel stroom er beschikbaar is, en verdeelt dit over zichzelf en de slaves; daarom staan ze allen altijd in dezelfde mode.

Als je ze onafhankelijk van elkaar wil laten werken dan moet je de modbus verbinding weghalen, PowerSharing op disabled zetten en ze beiden voeden met MainsMeter data.

• M.Ahammar
Dankje , kan ik ze dan wel onafhankelijk aansluiten op 1 sensorbox , of gaat dit conflicten geven.

Werkt nu prima 👌

[ Voor 10% gewijzigd door M.Ahammar op 20-04-2026 14:00 ]

• dingo35
Op een modbus kan maar 1 master, maar je kunt de tweede SmartEVSE voeden met MQTT of REST data uit de Sensorbox.

• M.Ahammar
Ja klopt inderdaad , 2e paal gaf af en toe storing.
Nu 1 paal via de sensorbox en 1 paal via homewizard.
Morgen even kijken of ik beide palen via homewizard doe en dan zien of dat ook goed gaat.
Tot zover bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VAhNsS2xIClwhfk1_syHlSvU2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvJRRXEekt7jdHbtE70CKdRO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOMVCchDbWB5kOz6V-wkwd7AAjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOXPJ126AXDQVlwhoKy7Jlzt.jpg?f=fotoalbum_large

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
dingo35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:45:
Op een modbus kan maar 1 master, maar je kunt de tweede SmartEVSE voeden met MQTT of REST data uit de Sensorbox.
Weet je toevallig wat de laders dan doen als ze beide in solar staan?

• dingo35
Nee dat hangt van de respons van de regelloop Sensorbox->SmartEVSE->EV->Sensorbox af, en dat scheelt per EV.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:53
Driehoek schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:03:
[...]

Weet je toevallig wat de laders dan doen als ze beide in solar staan?
Er zijn 2 regelaars die tegen elkaar in gaan proberen de 0 op de meter te halen dus dan wordt een leuk dansje ;)

Ik heb het in het begin getest en met een Hyundai Kona en een Kia EV3 is het effect is dat de ene uiteindelijk de overhand krijgt over de andere. Je zou het even kunnen proberen, wie weet regelt de ene auto wel agressiever en neemt altijd de overhand.

Ik heb powershare dus uitgezet en ik regel het extern als ik wil dat de ene auto de prioriteit krijgt.

Wat in mijn geval nog wel een welkome feature zou zijn is dat (met powershare uit) de mainsmeter via modbus gedeeld kan worden zodat de 2e laadpaal met slechte wifi ontvangst een stabiel signaal krijgt.

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 17:42
@dingo35 ter info. Geen idee waarom, maar nu ervaar ik dit probleem niet meer. Geen updates of iets dergelijks gedaan…
Mike_S schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:01:
V3.10.3 geïnstalleerd, ben benieuwd…

Display in UI geeft problemen (iOS Safari), zie hieronder, auto koppel ik morgen pas aan…

[Afbeelding]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:35
Kaspers schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:22:
[...]

Dat is spijtig te horen. Ik zie het idd ook hier staan:
[Afbeelding]
Volgens mij staat de sponsortoken vereiste in ieder geval nu wel goed: https://docs.evcc.io/en/d...stegen-smart-evse-v3--v35

"Without sponsoring" staat er nu. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 20-04-2026 21:57 ]

• dingo35
@Mike_S Hier hetzelfde; het heeft te maken met het openen en hergebruiken van meerdere verbindingen, en dat gaat soms goed, en soms niet; en het lijkt zich na verloop van tijd te stabiliseren. Maar het blijft een bug.....

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:08
Mike_S schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:01:
V3.10.3 geïnstalleerd, ben benieuwd…

Display in UI geeft problemen (iOS Safari), zie hieronder, auto koppel ik morgen pas aan…
Opgelost in https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/pull/361

Dit probleem ontstond doordat het aantal HTTP-verbindingen naar de SmartEVSE beperkt is. Soms was er geen ruimte meer voor het LCD (dat via een WebSocket werkt voor status en bediening). In deze fix wordt altijd één verbinding gereserveerd voor het LCD, waardoor de pagina nu betrouwbaar opent.

Testversie: https://juur.link/download/firmware.bin (niet blind vertrouwen - beter zelf een build maken 😉)

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50
Ik gebruik een maand de smartevse 3.1 met rfid en koppeling naar tap electric. Tot de laatste update van @dingo35 was en een issue met hard afkappen van sessies. Dat is opgelost met 3.10.3

Twee weken geleden heb ik mijn laadstation gekoppeld aan Joulo voor het sparen van ERE certificaten. Omdat ik al een OCPP koppeling heb naar de backend van Tap Electric is er een oplossing bedacht door de makers bij Joulo, de OCPP proxy

Ik draai deze als docker image op mijn synology, richt mijn smartevse naar de proxy en die praat vervolgens met Tap electric als primary en naar Joulo als secondary. Werkt goed.

Ik merkte net dat de lader het niet deed, foutmelding was OCPP offline. gekeken naar de proxy, die was vastgelopen. Vervolgens de smartevse rechtstreekt connected naar Tap Electric, nog steeds offline. Toen de smartevse een reboot gegeven en toen startte de ocpp proxy weer. Omdat ik hier las over de http socket overflow, bedacht ik me dat dit weleens het probleem zou kunnen zijn. Nog andere hier die deze usecase hebben?

Kan je rebooten schedulen via MQTT? Dat zou dan voor nu een eventue workaround zijn

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:54
ik had wat issues met de grid reward bij Tibber. Laadplan werd niet goed juist gemaakt. Het is gelukkig opgelost (zie bericht hieronder). @dingo35 is het onjuist doorgeven of er één of 3 fase wordt geladen een bug in de SmartEVSE?

Daarnaast zou wel jammer zijn als de OCPP integratie met tibber straks gaat stoppen als ze over gaan naar een andere API.

Bedankt voor je bericht. Ik heb onze ontwikkelaars naar het probleem laten kijken en die zagen dat we van de lader doorkregen dat er maar met 1 fase geladen zou worden. We hebben het voor de Renault nu standaard vastgezet op 3-fase. Als je ook andere auto's vast op 3-fase wilt laten instellen dan hoor ik dat graag.

Ik wil opmerken dat we officieel geen ondersteuning geven voor SmartEVSE lader. De OCPP server die we voor MyEnergi/Zappi hebben opgezet zal waarschijnlijk binnenkort uitgezet gaan worden omdat we voor Zappi zijn overgestapt naar de API van MyEnergi.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag. Anders wens ik je een fijne dag!

• dingo35
Dat is geen voor mij bekende bug; ik debug met SteVe en Tap Electric en daar zie ik geen vreemde zaken.

Gebruik je ook een Renault app/API richting Tibber of is de SmartEVSE de enige die info stuurt?

Andere Tibber gebruikers zelfde ervaring?

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:54
dingo35 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:18:
Gebruik je ook een Renault app/API richting Tibber of is de SmartEVSE de enige die info stuurt?
Tibber heeft geen API voor renault. De SmartEVSE is dus de enige API die ik heb met Tibber heb. SOC van de auto geef ik handmatig op in de Tibber app bij aankomst

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:03
superyupkent schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:20:
Ik gebruik een maand de smartevse 3.1 met rfid en koppeling naar tap electric. Tot de laatste update van @dingo35 was en een issue met hard afkappen van sessies. Dat is opgelost met 3.10.3

Twee weken geleden heb ik mijn laadstation gekoppeld aan Joulo voor het sparen van ERE certificaten. Omdat ik al een OCPP koppeling heb naar de backend van Tap Electric is er een oplossing bedacht door de makers bij Joulo, de OCPP proxy

Ik draai deze als docker image op mijn synology, richt mijn smartevse naar de proxy en die praat vervolgens met Tap electric als primary en naar Joulo als secondary. Werkt goed.

Ik merkte net dat de lader het niet deed, foutmelding was OCPP offline. gekeken naar de proxy, die was vastgelopen. Vervolgens de smartevse rechtstreekt connected naar Tap Electric, nog steeds offline. Toen de smartevse een reboot gegeven en toen startte de ocpp proxy weer. Omdat ik hier las over de http socket overflow, bedacht ik me dat dit weleens het probleem zou kunnen zijn. Nog andere hier die deze usecase hebben?

Kan je rebooten schedulen via MQTT? Dat zou dan voor nu een eventue workaround zijn
Ik ervaar het verlies van connectie ook met deze proxy. En ik vind het zeer toevallig dat er een errorcode wordt getoond in de docker logging die gelijk is aan de error code die hier genoemd wordt, namelijk 1006.

Error in docker:
ocpp-proxy-1 | {"time":"2026-04-17T21:12:40.458Z","level":"warn","tag":"25xxxxxxx","msg":"secondary disconnected","url":"wss://ocpp.tapelectric.app/3axxxxxxxxx/xxxxx","code":1006,"reason":""}
Error mbt websocket in SmartEVSE:
The websocket is in CONNECTING state and then closes with error 1006.
Bron: https://github.com/dingo3...1#issuecomment-4263737445
Ik zie ook dat die fix nu ook gemerged is. Ik wil graag deze versie testen maar heb geen bouwomgeving paraat. Als iemand deze versie kan bouwen ga ik meteen weer testen met de Proxy.

Overigens heb ik sinds gisteren de OCPP Proxy er even tussenuit gehaald, om te testen en tot nu toe er nog geen connectie issue opgetreden.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Gisteren even contact gezocht met e-flux, aangezien dit platform door mijn werkgever gebruikt wordt om het thuis opladen van de auto te compenseren.

Ik heb ongeveer 5 minuten met die mevrouw aan de telefoon gezeten en ze had vrij snel mijn laadpaal aangemeld (ik had zelf het serienummer en de WS url al ingevuld). Top, dit werkt dus ook.

• Robert-Jan
  • Laatst online: 14:08
adjego schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:37:
[...]
Bron: https://github.com/dingo3...1#issuecomment-4263737445
Ik zie ook dat die fix nu ook gemerged is. Ik wil graag deze versie testen maar heb geen bouwomgeving paraat. Als iemand deze versie kan bouwen ga ik meteen weer testen met de Proxy.
https://juur.link/download/firmware.bin

• adjego

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-05 00:04
Ik heb een SmartEVSE in mijn EVHub laadpaal gebouwd. Werkt perfect, op 1 dingetje na: ik wil graag de LEDs van de EVHub aansluiten op de SmartEVSE. Nu zie ik wel dat Stegen een losse module (knopje + leds) verkoopt die direct op de print prikt, maar dat is niet wat ik wil.

Volgens het schema van SmartEVSE zit er op J7 enkel de + voor LED_R en LED_G. Zie ook hier: https://github.com/SmartE...hematic/SmartEVSEv3.1.pdf

Heeft iemand hiermee ervaring c.q. weet iemand of ik zonder een stekkertje te kopen (voor 25 euri...) alsnog mijn 3 leds uit de EVHub weer kan aansluiten op de SmartEVSE?

• DanTm
  • Niet online
Dreadnought schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:08:
Ik heb een SmartEVSE in mijn EVHub laadpaal gebouwd. Werkt perfect, op 1 dingetje na: ik wil graag de LEDs van de EVHub aansluiten op de SmartEVSE. Nu zie ik wel dat Stegen een losse module (knopje + leds) verkoopt die direct op de print prikt, maar dat is niet wat ik wil.

Volgens het schema van SmartEVSE zit er op J7 enkel de + voor LED_R en LED_G. Zie ook hier: https://github.com/SmartE...hematic/SmartEVSEv3.1.pdf

Heeft iemand hiermee ervaring c.q. weet iemand of ik zonder een stekkertje te kopen (voor 25 euri...) alsnog mijn 3 leds uit de EVHub weer kan aansluiten op de SmartEVSE?
Die leds zijn niet compatible met de smartevse, ik heb de knop van stegen er in gezet (klein gaatje boren en klaar)

• Dreadnought
DanTm schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:17:
[...]

Die leds zijn niet compatible met de smartevse, ik heb de knop van stegen er in gezet (klein gaatje boren en klaar)
Hoezo niet compatible? Het zijn toch maar gewoon ledjes? Ja, die van de EVHub draaien op 5V en SmartEVSE draait op 12V, maar dat is met een weerstand eenvoudig te fiksen...

• M.Ahammar
Heb de ledjes van de ev hub ook draaien .
Groen : beschikbaar
Blauw : laden
Andere mogelijkheid heb ik niet voor elkaar kunnen krijgen.
Originele voeding laten schakelen met een 230 v relais.
Als het relais van de laadkabel bekrachtigt wordt, bekrachtigt de ledlamp mee en wordt blauw, valt hij af wordt hij weer groen.

Sorry verkeerdgelezen , dit was voor de evbox ipv evhub. Maar denk st het principe hetzelfde is met een externe voeding en relais.
Draadjes op een 9v batterij doen om te testen ( zwarte is vaak de - )

[ Voor 24% gewijzigd door M.Ahammar op 23-04-2026 10:19 ]

• Dreadnought
In de EVHub zit bij mijn geen losse voeding, de leds waren direct op de EVSE aangesloten. Dat gezegd hebbende.. enkel groen en blauw zou voor mijn volstaan, rood kan ik wel missen, die wil ik toch niet zien ;). Neem ik goed aan dat je een willekeurige GND hebt gezocht en de leds daarmee hebt aangesloten? Pinnen 4, 6 en 7 van J7 zouden dan moeten volstaan, right?

• Dreadnought
Nog een vraag; weet iemand wat voor type stekker gebruikt wordt op de print van de SmartEVSE voor de externe schakelaar? Is dat toevallig JST-XH?

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Zo te zien is de EtherLCD uitgebracht:
https://www.stegen.com/en...lcd-ethernet-upgrade.html

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:08
Top, hier zitten veel mensen op te wachten. Prima prijs ook. 😃

• humulus
Net een access point opgehangen in m'n garage :S

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De eenheid van de stromen voor Mains- en EV-meter die je via mqtt aan de SmartEVSE kunt melden is, volgens de documentatie, deci-Amps. Maar geldt dit ook voor de eenheid van de "/Set/HomeBatteryCurrent"? De documentatie vermeldt dit niet.

• superyupkent
adjego schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:06:
[...]

Top, hij draait nu! Test loopt!
Ik heb hem ook geflashed net, eerste laadsessie staat weer aan. Kijken hoe lang de proxy het gaat houden

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 12:28

stegen

8710Wp

Dreadnought schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:17:
Nog een vraag; weet iemand wat voor type stekker gebruikt wordt op de print van de SmartEVSE voor de externe schakelaar? Is dat toevallig JST-XH?
Het is een JST-PH deze heeft een pitch van 2mm.

• superyupkent
superyupkent schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:44:
[...]

Ik heb hem ook geflashed net, eerste laadsessie staat weer aan. Kijken hoe lang de proxy het gaat houden
Helaas,
Sinds vanmiddag 12:40 een solar sessie die nu nog steeds loopt. De communicatie tussen SmartEVSE<-->OCPP proxy<-->Tap Electric loopt. Maar de secondary, Joulo, is na 19 minuten verbroken. Dezelfde foutmelding als hier eerder werd aangegeven door @adjego.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<tr><td>2026/04/23&nbsp;13:40:03</td><td>stdout</td><td>{"time":"2026-04-23T11:40:03.000Z","level":"info","tag":"AlexEVSE","msg":"session&nbsp;started","primary":"wss://ocpp.tapelectric.app/--","secondaries":["wss://ocpp.joulo.nl/cp/AlexEVSE--"],"protocol":"ocpp1.6"}
</td></tr>
<tr><td>2026/04/23&nbsp;13:40:02</td><td>stdout</td><td>{"time":"2026-04-23T11:40:02.995Z","level":"info","tag":"proxy","msg":"charger&nbsp;connected","chargePointId":"AlexEVSE","protocol":"ocpp1.6","ip":"::ffff:172.17.0.1"}
</td></tr>
<tr><td>2026/04/23&nbsp;13:40:02</td><td>stdout</td><td>{"time":"2026-04-23T11:40:02.981Z","level":"info","tag":"AlexEVSE","msg":"charger&nbsp;disconnected","code":1001,"reason":"Primary&nbsp;CSMS&nbsp;disconnected"}
</td></tr>
<tr><td>2026/04/23&nbsp;13:40:02</td><td>stdout</td><td>{"time":"2026-04-23T11:40:02.899Z","level":"info","tag":"AlexEVSE","msg":"session&nbsp;ended"}
</td></tr>
<tr><td>2026/04/23&nbsp;13:40:02</td><td>stdout</td><td>{"time":"2026-04-23T11:40:02.899Z","level":"warn","tag":"AlexEVSE","msg":"primary&nbsp;disconnected","url":"wss://ocpp.tapelectric.app/--","code":1006,"reason":""}
</td></tr>
<tr><td>2026/04/23&nbsp;13:00:16</td><td>stdout</td><td>{"time":"2026-04-23T11:00:16.070Z","level":"warn","tag":"AlexEVSE","msg":"secondary&nbsp;disconnected","url":"wss://ocpp.joulo.nl/cp/--","code":1006,"reason":""}
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fmd4BCsULuOTrRK7JArCO-MsAuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rCtfWr9uyWN40Zh6KMaODqI3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6fOOD4L1unnvmIxPm058IDM1cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7Ui7izNABFsvTNV1v494CAT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV3myWbUEWU0YRAZJXGi_TNC8iA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVbbzXP6WjGkOWbJHZjoz4Z9.png?f=fotoalbum_large

• adjego
Bij mij werkt het sinds gisteren nog steeds prima.
Ik heb de primary naar Tibber wijzen, en de Secondary naar TapElectric.
Ik heb ondertussen een uptime van 29 uur bij TapElectric.

@superyupkent In je logging is ook je primary disconnected.

[ Voor 33% gewijzigd door adjego op 23-04-2026 16:57 ]

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
Voor de Smart EVSE'ers onder ons. Hoe houden jullie laadsessies bij? OCPP met een back-office?

• Daantjezoveel
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:15
jpiscaer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:45:
Voor de Smart EVSE'ers onder ons. Hoe houden jullie laadsessies bij? OCPP met een back-office?
Script gemaakt met chatgpt en in node-red gezet waarna er een CSV uitkomt per dag met secondedata en een andere CSV met een dagoverzicht op mijn server / raspberry pi ;-)

Kona EV 2025 (15.4Kwh/100km doet gewoon mee) V-moto CPx 2 025

• jpiscaer
Ik heb veel lopen klooien met OCPP, verschillende back-offices (ook self-hosted, SteVe). Zie net dat evcc.io, dat ik ook draai, al netjes overzichten bijhoudt, waarbij ook de actuele kosten meegewogen worden (hoe vet is dat!)

• maarten_NL
Grondgebonden schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Ik had RFID eerst op Disabled staan en ook Rmt/OCPP geprobeerd. In beide gevallen werkt het niet en schiet SmartEVSE naar OFF.

In ieder geval lijkt het dus belangrijk om aan de Tapelectric kant het kaartnummer bekend te maken, want daaraan worden de transacties opgehangen. Kaartnummer "00000000000000" is voor Tapelectric dus blijkbaar ook OK.
Ik was vanmiddag samen van Berend van Laadloon.nl bezig de SmartEVSE OCPP integratie tbv de ERE certificaat portal te testen en daar zag ik hetzelfde. Ik heb geen RFID lezen aan mijn SmartEVSE's dus ik heb geprobeerd de rmt/OCPP an te zetten maar dat schiet de status inderdaad naar OFF.

Is er een lokale optie (via MQTT?) of is dat iets wat de OCPP provider in zijn backend aan moet zetten om zo een standaard "pasje" in te stellen en de SmartEVSE kan starten?

Als ik gemini door de code laat neuzen:
Based on my analysis of the SmartEVSE codebase and documentation, here's how Auto-Authorization works in the OCPP implementation:

Auto-Authorization Overview
Auto-Authorization in OCPP context refers to automatic acceptance of charging transactions without requiring RFID card validation or user authentication. When enabled, the OCPP backend server automatically authorizes all charging requests.

How It Works
1. RFID Reader Configuration
The SmartEVSE has several RFID reader modes:

Disabled: No RFID validation
EnableAll/EnableOne: Local RFID whitelist validation
Learn/Delete/DeleteAll: RFID management modes
Rmt/OCPP: Remote authorization via OCPP (bypasses local RFID)
When RFID is set to "Rmt/OCPP", authorization is handled by the OCPP backend instead of local RFID validation.

2. OCPP Backend Configuration
In the SmartEVSE web dashboard OCPP settings:

Backend URL: WebSocket endpoint (e.g., wss://ocpp.tapelectric.app/XXXXXXXX)
Charge Box ID: Unique identifier for the charging station
Auto Authorize: Checkbox to enable automatic authorization
RFID ID: Optional specific RFID tag ID for the backend to accept
3. Authorization Flow
With Auto-Authorization Enabled:

EV Plugs In → OCPP Backend Automatically Authorizes → Charging Starts
With Auto-Authorization Disabled:

EV Plugs In → OCPP Backend Requires Authorization → RFID Card Presented → Backend Validates → Charging Starts
4. Implementation Details
The system uses the MicroOcpp library with these key components:

Transaction Notifications: The backend sends Authorized/DeAuthorized notifications
Connector Locking: Can lock the connector until proper authorization
Remote Control: Backend can remotely start/stop transactions
5. Configuration Examples
Tap Electric (from docs):

Enable "Auto Authorize" in web dashboard
Add specific RFID ID if desired
Backend accepts all charging requests automatically
SteVe (from docs):

Set RFID mode to "Rmt/OCPP"
Configure OCPP backend to accept dummy RFID for auto-authorization
Used for transaction tracking without access control
Key Benefits
Simplified Operation: No need for RFID cards or user authentication
Public Charging: Enables pay-per-use scenarios with backend billing
Transaction Tracking: Still records all charging sessions for reimbursement/billing
Remote Management: Backend can monitor and control charging remotely
Important Notes
Security: Auto-authorization removes access control - anyone can charge
Billing: Requires OCPP backend to handle payment processing
RFID Override: Local RFID modes take precedence over OCPP authorization
Load Balancing: OCPP Smart Charging requires internal load balancing to be disabled
The feature is primarily used for public charging stations or corporate reimbursement scenarios where the OCPP backend handles authentication and billing rather than the local SmartEVSE hardware.
Is het dus iets wat in de OCPP backend aangezet moet worden?

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Daantjezoveel
maarten_NL schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:34:
[...]

Ik was vanmiddag samen van Berend van Laadloon.nl bezig de SmartEVSE OCPP integratie tbv de ERE certificaat portal te testen en daar zag ik hetzelfde. Ik heb geen RFID lezen aan mijn SmartEVSE's dus ik heb geprobeerd de rmt/OCPP an te zetten maar dat schiet de status inderdaad naar OFF.

Is er een lokale optie (via MQTT?) of is dat iets wat de OCPP provider in zijn backend aan moet zetten om zo een standaard "pasje" in te stellen en de SmartEVSE kan starten?

Als ik gemini door de code laat neuzen:

[...]

Ik heb me ook aangemeld bij laadloon, ik zit helaas nog niet in deze lichting met de mogelijkheid om in te loggen. Ik heb ook geen rf-id in mijn opstelling.
Wel heb ik eerder wat gelezen over een fictieve pasnummer in een mqtt bericht te stoppen maar eigenlijk niet goed omdat ik het (niet) nodig heb.

• maarten_NL
Daantjezoveel schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:51:
[...]

Ik heb me ook aangemeld bij laadloon, ik zit helaas nog niet in deze lichting met de mogelijkheid om in te loggen. Ik heb ook geen rf-id in mijn opstelling.
Wel heb ik eerder wat gelezen over een fictieve pasnummer in een mqtt bericht te stoppen maar eigenlijk niet goed omdat ik het (niet) nodig heb.
Dat herinnerde ik ook gelezen te hebben maar ik kon het dus niet vinden, mijn lokale repo was blijkbaar te oud:

Na een verversing en gemini nog een keer laten zoeken:
Current MQTT to OCPP Interface
1. Monitoring OCPP Status (Read-Only)
MQTT publishes OCPP status information:

/OCPP - Shows "Enabled" or "Disabled"
/OCPPConnection - Shows "Connected" or "Disconnected"
2. Indirect OCPP Transaction Control
NEW DISCOVERY: MQTT can simulate RFID card swipes to trigger OCPP transactions:

/Set/RFID - Simulate RFID card swipe

Accepts hex string representing RFID card UID (12 or 14 characters)
Examples: "112233445566" (6 bytes) or "11223344556677" (7 bytes)
When RFID reader is set to "Rmt/OCPP" mode, this triggers OCPP authorization logic
Can start/stop OCPP transactions by simulating card swipes
Usage:

This processes the RFID through the existing logic:

Local whitelist verification (if enabled)
OCPP authorization (if in Rmt/OCPP mode)
Transaction start/stop based on RFID reader settings

[ Voor 3% gewijzigd door maarten_NL op 23-04-2026 22:09 ]

• humulus
Software-matige kWh-meter

Na vijf dagen m'n laadpaal gebruikt te hebben, wilde ik toch wel een idee hebben van hoeveel er geladen wordt. Nu kan ik natuurlijk een modbus kWh-meter in m'n laadpaal plaatsen, maar aangezien ik Home Assistant gebruik dacht ik "Dat moet te berekenen zijn".
Ik hoefde het wiel niet zelf uit te vinden, iemand in de HA community had het al beschreven:
https://community.home-as...-software-ev-meter/756936

Het komt er op neer dat je een sensor moet aanmaken die aangeeft of de smart EVSE aan het laden is:
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
    sensors:
      smartevse_XXXX_charging_yes_or_no:
        friendly_name: "Charging Yes or No"
        value_template: "{{ iif(is_state('sensor.smartevse_XXXX_state', 'Charging'), '1', '0') }}"
        icon_template: mdi:battery-arrow-up-outline
Dit is nodig, omdat de ChargeCurrent van de smart EVSE z'n laatste waarde behoudt.

Je kan nu de hoeveelheid Watt berekenen in een andere sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: template
    sensors:
      smartevse_XXXX_charge_power:
        friendly_name: "Charge power"
        unit_of_measurement: W
        value_template: "{{ ((states('sensor.smartevse_XXXX_chargecurrent')|float) * (states('sensor.huis_verbruik_voltage')|float )  * (states('sensor.smartevse_XXXX_smartevse_charging_yes_or_no')|float ) ) | round(0) }}"
        icon_template: mdi:ev-plug-type2
De Smart EVSE ziet geen voltage. Ik gebruik hier dus het voltage wat ik meet op m'n huisaansluiting.

Nu nog een sensor om de hoeveelheid energie (kWh) te berekenen met een Riemann integratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: integration
    source: sensor.smartevse_XXXX_charge_power
    name: Charge energy
    unit_prefix: k
    unit_time: h
    round: 3
    method: left
Ik had dit zelf nooit bedacht, lang geleden dat ik integraal rekenen gehad heb, weet er niks meer van. :D

Voor iemand die niet geïnteresseerd is in MID kwalificatie of ERE certificaten, geeft dit denk ik een redelijk beeld 8)

• THM0
Ik heb de handel (2x SmartEVSE) sinds een paar dagen gestuurd via EVCC mbv jouw plug-in, met een auto-authorize over OCPP naar Tap Electric voor de ERE certificaten. In TAP zie ik dan dus ook de sessies maar EVCC geeft een beter overzicht omdat je ook aandeel solar en kosten kunt zien.

Overigens werkt je plug-in helemaal subliem bij mij, echt heel blij mee!

• Dreadnought
Ik ben me (plots) ook aan het vediepen in het hele ERE verhaal. Ik heb een SmartEVSE aangestuurd met EVCC. Ik heb er ook een MID-meter voor zitten, maar die wordt ogenschijnlijk niet geaccepteerd door Laadloon. Kan ik dit alsnog aan de gang krijgen zonder enorm de portemonnee te trekken?

• THM0
Dreadnought schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:42:
Ik ben me (plots) ook aan het vediepen in het hele ERE verhaal. Ik heb een SmartEVSE aangestuurd met EVCC. Ik heb er ook een MID-meter voor zitten, maar die wordt ogenschijnlijk niet geaccepteerd door Laadloon. Kan ik dit alsnog aan de gang krijgen zonder enorm de portemonnee te trekken?
Bij TAP Electric werden mijn foto’s direct geaccepteerd. Ik heb beide controllers in de garage hangen, daar hangen ook de MID meters in een verdeler. Die check was dus niet enorm geavanceerd dus wellicht komen ze nog een keer bij me terug…

• jpiscaer
Zijn er hier ervaringen met kabels met de 'Tesla knop', zoals https://www.evchargeking....32a-22kw-115#attr=196,404? Ik wil graag de auto laten stoppen met laden en de laadpoort laten ontgrendelen met zo'n knop, maar vermoed dat er alsnog beperkingen aan deze kabel zitten, dus zoek wat real-world ervaringen.. Kan evt. ook op zoek naar een goedkoper tesla wall connector met kabel, wellicht goedkoper..

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jpiscaer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:09:
Zijn er hier ervaringen met kabels met de 'Tesla knop', zoals https://www.evchargeking....32a-22kw-115#attr=196,404? Ik wil graag de auto laten stoppen met laden en de laadpoort laten ontgrendelen met zo'n knop, maar vermoed dat er alsnog beperkingen aan deze kabel zitten, dus zoek wat real-world ervaringen.. Kan evt. ook op zoek naar een goedkoper tesla wall connector met kabel, wellicht goedkoper..
Ja. Heb al 1x deze kabel laten vervangen onder garantie omdat de knop niet meer werkte. Na 2 jaar was de nieuwe ook defect, heb nu dus een domme kabel zonder knop.

Echt waterdicht is het dus niet ondanks dat ze zeggen van wel.

• adjego
Ik heb hem al sinds 2019 en inderdaad het knopje is al eens vervangen maar altijd onder garantie. Ik vind het top hoe het werkt. Waar denk je beperkingen in te zien?

• jpiscaer
adjego schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:10:
[...]

Ik heb hem al sinds 2019 en inderdaad het knopje is al eens vervangen maar altijd onder garantie. Ik vind het top hoe het werkt. Waar denk je beperkingen in te zien?
Betrouwbaarheid, maar ook volledige werking. Kan me herinneren dat er (in ieder geval jaren geleden) beperkingen aan dat knopje zaten, maar weet niet meer welke...

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik heb hem sinds 2020 en in tegensteling tot de twee posters hierboven nog steeds met de originle knop.

• adjego
jpiscaer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:16:
[...]

Betrouwbaarheid, maar ook volledige werking. Kan me herinneren dat er (in ieder geval jaren geleden) beperkingen aan dat knopje zaten, maar weet niet meer welke...
Deze knop fungeert zoals een origineel Tesla knopje. En de support vanuit EV Chargeking is echt super goed ook! En denk dat ondertussen die kinderziektes er wel uit zijn.
Knopje kun je gebruiken voor het openen van de laadpoort en als de kabel is aangesloten voor het stoppen van het laden en ook daarmee het ontgrendelen van de kabel.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Voor 50 euro een Gen2 wall connector op MP gescoord (dik 7 meter kabel), ondertussen bezig met m'n tweede build en ook weer gelukt. Wel tijdje naar gezocht, ze worden ook voor veel meer geld aangeboden.

Ik had de kabel op twee knoopcellen maar dat was snel over. Maar ook zonder werkt het wel deels, de auto moet vaak wel even wakker worden eerst. In de nieuwe variant wil ik er wat betere stroomvoorziening voor realiseren.

Ik weet overigens niet beter, nog nooit met een andere kabel geladen.

• jpiscaer
Beekforel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:03:
[...]

Voor 50 euro een Gen2 wall connector op MP gescoord (dik 7 meter kabel), ondertussen bezig met m'n tweede build en ook weer gelukt. Wel tijdje naar gezocht, ze worden ook voor veel meer geld aangeboden.

Ik had de kabel op twee knoopcellen maar dat was snel over. Maar ook zonder werkt het wel deels, de auto moet vaak wel even wakker worden eerst. In de nieuwe variant wil ik er wat betere stroomvoorziening voor realiseren.

Ik weet overigens niet beter, nog nooit met een andere kabel geladen.
Ga de marktplaats-route voor een Gen2 Wall Connector maar 's bewandelen. Hier in de buurt eentje voor €100. Nog 's uitvogelen wat voor stroom die knop nodig heeft dan, zal vast te regelen zijn..

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:30
Het is nogal een verhaal geworden maar daar gaan we...

Ik was begonnen met aansturen van mijn smarEvse via EVCC maar heb liever dat de Evse zelf de solar en smart mode doet. Sneller en direct contact met mijn slimmelezer. Maar hoe dit te regelen via Home Assistant?

Het doel is om een modus te hebben waarbij
- de auto 's-ochtends om 06:00 vol is
- zo veel mogelijk zonnestroom wordt gebruikt
- eventueel tekort na zon wordt aangevuld op de goedkoopste uren
- aansturing zo veel mogelijk via de Evse
- laadplan wordt berekend door de EV smart charge integratie
- solar en smart mode blijven behouden als optie

Nu ik er uit ben neem ik jullie even mee in mijn oplossing. Misschien heeft iemand er wat aan.

Stap 1. Zorg dat de smartEvse scrollt tussen 3 modi.
voor de nieuwe modus wordt de off mode gebruikt omdat deze niet meteen gaat laden. met de volgende code gaat de Evse met de meegeleverde knop tussen 3 modi scrollen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: "SmartEVSE: Schakelen + Kleuren"
description: Schakelen tussen 3 modi (Off, Smart, Solar) met dynamische kleur aanpassing
triggers:
  - entity_id: select.smartevse_custombutton_2
    trigger: state
actions:
  - variables:
      next_mode: >
        {% set current = states('select.smartevse_mode_2') %} {% if current ==
        'Off' %}
          Smart
        {% elif current == 'Smart' %}
          Solar
        {% else %}
          Off
        {% endif %}
      target_color: |
        {% if next_mode == 'Smart' %}
          {{ states('text.smartevse_ledcolorsmart_2') }}
        {% elif next_mode == 'Solar' %}
          {{ states('text.smartevse_ledcolorsolar_2') }}
        {% else %}
          {# Gebruik de kleur van 'Normal' als indicator voor 'Off' of stel een eigen kleur in #}
          {{ states('text.smartevse_ledcolornormal_2') }}
        {% endif %}
  - target:
      entity_id: select.smartevse_mode_2
    data:
      option: "{{ next_mode }}"
    action: select.select_option
  - target:
      entity_id: text.smartevse_ledcolorcustom_2
    data:
      value: "{{ target_color }}"
    action: text.set_value
mode: restart
stap 2 Bereken hoeveel solar beschikbaar is.
solar forecast geeft in HA aan hoe veel zonnestroom er nog wordt verwacht vandaag. Een deel daarvan wordt door het huis gebruikt dus niet alles is beschikbaar voor de auto. Op basis van de afgelopen twee weken wordt uitgerekend welk percentage naar verwachting de auto in kan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set opwek = states('sensor.opwek_14_dagen_totaal') | float(0) %}
{% set terug = states('sensor.gecorrigeerde_teruglevering_14_dagen_totaal') | float(0) %}

{% if opwek > 10 %}
  {# Wat we NIET hebben teruggeleverd is ons eigen verbruik #}
  {{ (((opwek - terug) / opwek) * 100) | round(0) }}
{% else %}
  {# Fallback voor winter/nacht #}
  80
{% endif %}
3. bereken hoeveel kWh er nog in de auto moet
Op basis van de accucapaciteit, huidige SOC (state of charge) en de gewenste SOC wordt uitgerekend hoe veel kWh er nog in de auto moet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{% set capaciteit = 64 %}
{% set efficiëntie_factor = 1.15 %} {# Voegt 15% extra toe voor laadverliezen #}
{% set soc = states('sensor.kona_ev_battery_level') | float(0) %}
{% set limit = states('number.kona_ac_charging_limit') | float(100) %}

{% set resterend_percentage = limit - soc %}

{# Berekening: (Capaciteit * percentage) * 1.15 voor laadverlies #}
{% if resterend_percentage > 0 %}
  {{ (capaciteit * (resterend_percentage / 100) * efficiëntie_factor) | round(2) }}
{% else %}
  0
{% endif %}
4. maak een laadplan met EV smart charging
Op basis de beschikbare zonnestroom en hoeveel kWh nog in de auto moet kunnen we uitrekenen hoe veel er nog moet worgen bijgeladen uit het net. De volgende helper rekent op basis daarvan een Dynamic Target SOC uit voor ev smart charger. Een doel voor de integratie om tot een laadplan te komen. Is er meer zonnestroom dan laadbehoefte, dan is het doel gelijk aan de laadstatus van de auto. Is er geen zonnestroom dan is het doel gelijk aan de gewenste SOC bij vertrek. Alles tussenin wordt berekend.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{% set echt_doel = states('number.kona_ac_charging_limit') | float(100) %}
{% set capaciteit = 64 %}
{% set solar_kwh = states('sensor.energy_production_today_remaining') | float(0) %}

{# 1. Haal je schuifbalk op (bijv. 100 voor 'alles naar huis') #}
{% set eigen_verbruik_input = states('input_number.eigen_verbruik_solar') | float(0) %}

{# 2. Bereken wat er OVERBLIJFT voor de auto (bij 100% huis blijft er 0% over) #}
{% set factor_voor_auto = (100 - eigen_verbruik_input) / 100 %}

{# 3. Reken uit hoeveel % de auto nog van de zon krijgt #}
{% set shadow_soc_solar = ((solar_kwh * factor_voor_auto) / capaciteit) * 100 %}

{# 4. Het doel voor de stekker #}
{% set berekening = echt_doel - shadow_soc_solar %}

{# 5. Output: pakt de laagste waarde tussen de berekening en de limiet, afgerond #}
{{ ([berekening, echt_doel] | min) | round(0) }}
Omdat niet kan worden gerekend met de prijzen van morgen als die nog niet beschikbaar zijn wordt de doeltijd met een automation aangepast naar 00:00 uur. Zodra prijzen beschikbaar zijn wordt de doeltijd aangepast aan 6:00 uur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: "smartEVSE: Tijdstip vol (Check morgen)"
description: "Zet doeltijd op 06:00 zodra prijzen voor MORGEN binnen zijn, anders 00:00"
triggers:
  - entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
  - entity_id: sensor.smartevse_evplugstate_2
    to: Connected
  - at: "06:00:00" # Reset moment naar de dag-modus
    trigger: time
actions:
  - action: select.select_option
    target:
      entity_id: select.ev_smart_charging_charge_completion_time
    data:
      option: >
        {% set forecast = state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast') %}
        {% set morgen = (now() + timedelta(days=1)).strftime('%Y-%m-%d') %}

{# Check of de forecast bestaat en of er prijzen in staan voor de datum van morgen #}
        {% if forecast is not none and forecast | selectattr('datetime', 'search', morgen) | list | length > 0 %}
          06:00
        {% else %}
          00:00
        {% endif %}
het laadplan wordt vervolgens met de tijden weergegeven in een grafiek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: false
  title: Laadplan solar+
  show_states: false
graph_span: 24h
span:
  start: hour
  offset: "-2h"
now:
  show: true
  label: Nu
apex_config:
  chart:
    height: 215px
  legend:
  tooltip:
    shared: true
    marker:
    x:
    "y":
      formatter: |
        EVAL:function (val) {
          return val.toFixed(2);
        }
      title:
          EVAL:function() { return ''; }
  yaxis:
    labels:
        EVAL:function (val) {
          return val.toFixed(2);
        }
  xaxis:
    tooltip:
      enabled: false
    labels:
      datetimeFormatter:
        hour: HH:mm
        day: HH:mm
        month: HH:mm
        year: HH:mm
series:
  - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    name: Stroomprijs
    type: area
    curve: stepline
    opacity: 0.3
    unit: " €/kWh"
    stroke_width: 2
    data_generator: |
      return entity.attributes.forecast.map((entry) => {
        return [new Date(entry.datetime).getTime(), entry.electricity_price / 10000000];
      });
  - entity: sensor.ev_smart_charging_charging
    name: Solar+
    type: area
    color: var(--primary-color)
    curve: stepline
    stroke_width: 2
    opacity: 0.4
    data_generator: |
      return entity.attributes.charging_schedule.map((entry) => {
        return [new Date(entry.start).getTime(), entry.value > 0 ? 0.3 : 0];
      });
    show:
      in_header: false
5. gebruik het laadplan
Ok, maar hoe nu het laadplan in te zetten terwijll de smartEvse in off staat? Ik gebruik 4 automatiseringen en een boolean. input_boolean.smartevse_departure_mode houdt bij of is ingeplugd in de "departure mode"

dus, Evse in off en de stekker gaat er in: boolean aan, kijk naar het laadplan en zet de evse op solar of smart.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: "SmartEVSE: Start Automatische Sessie"
description: ""
triggers:
    to: Connected
conditions:
  - condition: state
    state: "Off"
actions:
  - target:
      entity_id: input_boolean.smartevse_departure_mode
    action: input_boolean.turn_on
  - target:
    data:
      option: |
        {% if states('sensor.ev_smart_charging_status') == 'charging' %}
          Smart
        {% else %}
          Solar
        {% endif %}
We zijn begonnen. maar geeft het laadplan aan dat er gewisseld moet worden van modus dan moet de evse worden aangestuurd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: "SmartEVSE: Volg Laadplan (met vertraging)"
description: "Schakelt tussen Smart en Solar op basis van laadplan, met 1 minuut stabilisatie"
triggers:
  - entity_id: sensor.ev_smart_charging_status
    # De status moet minimaal 1 minuut ongewijzigd blijven voordat we de EVSE echt omschakelen
    for:
      minutes: 1
conditions:
    state: "on"
actions:
  - target:
    data:
      option: |
        {% if states('sensor.ev_smart_charging_status') == 'charging' %}
          Smart
        {% else %}
          Solar
        {% endif %}
waneer we klaar zijn met laden en de stekker gaat er uit, dan wordt alles gereset:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: "SmartEVSE: Reset bij ontkoppelen"
triggers:
    from: Connected
actions:
  - target:
    action: input_boolean.turn_off
En als ik handmatig iets wijzig moet er ook worden gereset
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: "SmartEVSE: Handmatige Override Detectie"
triggers:
  - entity_id: select.smartevse_mode_2
conditions:
    state: "on"
actions:
  - if:
      - condition: template
        value_template: >
          {% set plan_mode = 'Smart' if
          states('sensor.ev_smart_charging_status') == 'charging' else 'Solar'
          %} {{ trigger.to_state.state != plan_mode }}
    then:
      - target:
        action: input_boolean.turn_off
6. Laden maar.
De afgelopen twee dagen getest en werkt als een zonnetje :)

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jpiscaer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:28:
[...]

Ga de marktplaats-route voor een Gen2 Wall Connector maar 's bewandelen. Hier in de buurt eentje voor €100. Nog 's uitvogelen wat voor stroom die knop nodig heeft dan, zal vast te regelen zijn..
3,3 volt op 1 van de draden, ik denk de oranje maar ik weet het niet zeker. :X

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-05 18:51
10us10 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:21:

Nu ik er uit ben neem ik jullie even mee in mijn oplossing.
Waarom zo ingewikkeld? Om 8 uur 's ochtends zet je de lader in de zonnemodus en wordt de EV Smart-integratie uitgeschakeld. Om middernacht zet je de lader in de "pauze"-modus en schakel je EV Smart in. Dit zorgt ervoor dat de lader op het juiste moment in de nacht overschakelt naar de smart modus, op basis van de huidige SOC en de gewenste SOC.
Dit zou betekenen dat Home Assistant slechts twee wijzigingen per dag doorvoert en hetzelfde resultaat behaalt. Zie ik iets over het hoofd?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, smartEVSE, Zonneplan, HA

• 10us10
Thepawn schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:26:
[...] Zie ik iets over het hoofd?
De goedkoopste uren zitten in de middag dus wil je het zo organiseren dat hij overdag vol gaat laden in plaats van in de nacht.

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 20:12
Mooi stukje code! Alleen zou je eigenlijk een minimum accu niveau willen instellen voor dagelijks gebruik om x uur. En daarnaast een tweede accu niveau waarop je het laden stopt waar naar wordt doorgeladen als er zonneopwek over is of wanneer de energieprijzen over x ct. zijn.

• 10us10
Die eerste hoeft voor mij niet maar die tweede is wel slim. Ga ik eens naar kijken

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:33
Wij gaan een EV aanschaffen en moeten dus een laadpaal aanleggen.
Nu heb ik:
- 3 x 25A netaansluiting
- Eaton groepenkast met overspannings beveiliging, krachtstroom aardlek, Homewizard Kwh meter etc.
- Uitbreiding kan nog midden rechts en onder rechts. Een krachtgroep staat niet op de foto, maar er zit nog een kook krachtgroep in de middelste rij.
- Slimme meter met P1 poort
- Homewizard spul en Home Assistant
- 4800WP PV panelen 1 fase Solaredge

Als ik het goed vertaal vanuit dit topic heb ik nodig:
1. SmartEVSE
2. 4P relais
3. Krachtgroep automaat
4. Type 2 contra stekker
5. MID Kwh meter, Homewizard?

Situatie is: meterkast zit aan onze oprit.
Wellicht kan alles wel in mijn groepenkast geplaatst worden?
1. Kan smartevse + relais + krachtgroep + kwh meter in mijn kast?
2. Is dat verstandig of beter een aparte kast binnen of buiten?
3. Heb ik nog andere componenten nodig?

Onze kijkrichting is nu een Renault Zoe 2019+ model.

Advies is welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vurVqPpmo8MTChXsbxxn5H_74Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WI0lbMRSMEzw61NvJwvw8a5Z.jpg?f=fotoalbum_large

COTE!

• Daantjezoveel
Bontje Blauw schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:55:
Wij gaan een EV aanschaffen en moeten dus een laadpaal aanleggen.
Nu heb ik:
- 3 x 25A netaansluiting
- Eaton groepenkast met overspannings beveiliging, krachtstroom aardlek, Homewizard Kwh meter etc.
- Uitbreiding kan nog midden rechts en onder rechts. Een krachtgroep staat niet op de foto, maar er zit nog een kook krachtgroep in de middelste rij.
- Slimme meter met P1 poort
- Homewizard spul en Home Assistant
- 4800WP PV panelen 1 fase Solaredge

1. SmartEVSE
2. 4P relais
3. Krachtgroep automaat
4. Type 2 contra stekker

Situatie is: meterkast zit aan onze oprit.
Wellicht kan alles wel in mijn groepenkast geplaatst worden?
1. Kan smartevse + relais + krachtgroep + kwh meter in mijn kast?
2. Is dat verstandig of beter een aparte kast binnen of buiten?
3. Heb ik nog andere componenten nodig?

Onze kijkrichting is nu een Renault Zoe 2019+ model.

Advies is welkom.

[Afbeelding]
Ik zeg doen, als je het kan maken dan kan je het altijd aanpassen.
het enige wat de vraag is of dat de ERE, indien je hier aan mee gaat doen problemen gaat geven met deze opstelling omdat het niet in een aparte kast zit.

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:33
ERE-regeling wilde ik wel iets mee doen. Dan is aparte kast wel handiger.

Verder een krachtstroom aardlekautomaat wellicht handiger dan achter een aardlek met de WP?

COTE!

• Daantjezoveel
Bontje Blauw schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:59:
ERE-regeling wilde ik wel iets mee doen. Dan is aparte kast wel handiger.

Verder een krachtstroom aardlekautomaat wellicht handiger dan achter een aardlek met de WP?
Ligt er aan, ga je voor een dure aardlek of koop je bij Stege ook een DC beveiliging?
Van de week had ik er nog een gesprek over met een inspecteur over laadpalen.
Mijn standpunt was een normale aardlek met losse automaat en een losse dc bebeviliging is totaal hetzelfde als een veel te dure aardlekschakelaar welke alles kan in 1 behuizing.
En goede spullen weg gooien om een duur enkel apparaat terug te plaatsen is naar mijn beleving zonde.
De inspecteur was het met mij eens, met als kanttekening dat alle beveiligingen aanwezig moeten zijn en moeten worden gerespecteerd, het is en blijft spanning en stroom.

Terugkomen op de ere regeling, deze schrijft voor dat het in 1 behuizing moet zitten.
Nu wringt daar al de schoen bij mij en de regels, als je alleen een stopcontact (type2) buiten zou monteren en met een vaste kabel naar binnen gaat, dan valt dit niet meer in het boekje van de NEa (ERE).
als je alleen een laadkabel met contrastekker naar buiten zou brengen en deze vast aansluit op de Smart-evse met een MID-KWH meter dan is deze wel correct.
Het goed lezen van deze regels, (nog niet gepubliceerd in de staatscourant naar mijn weten) is veel werk.

In het grote regeltjesboek staat heel kort dat alles in 1 behuizing moet zitten.(persoonlijk moeilijk puntje)
Corrigeer me als ik er naast zit. ik weet wel dat er nu veel gedoogd gaat worden zolang de gemeten KWH's correct zijn.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:53
Deze kabel heb ik nu sinds oktober 2024 in gebruik en ben er zeer tevreden over. De knop werkt zoals bij Tesla en de stekker is van zeer goede kwaliteit.

All-electric.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:53
Bontje Blauw schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:55:

1. SmartEVSE
2. 4P relais
Doe er ook nog maar een 2P relais bij. Dat maakt de solarladen functie echt veel bruikbaarder in jouw situatie met 4,8kWp opwek. Anders heb je minimaal 3,2kW teruglevering nodig om op 3x6A te kunnen laden.
3. Krachtgroep automaat
Ik zou een alamat nemen, vrijwel net zo duur. En icm de type-B beveiliging van Stegen. Zeker bij een Zoe, die autoladers van renault zijn niet galvanisch gescheiden en daarom zo ongeveer de reden dat je die type-B bescherming nodig hebt.
4. Type 2 contra stekker
Kies een Eastron SDM630M, dan heb je die gewoon direct via modbus op de SmartEVSE en dan weer via MQTT richting HA evt. Geeft geen gezeur met de ERE en OCPP.

All-electric.

• Frankyy
  • Niet online
Vandaag de EtherLCD aangesloten, het is zo makkelijk als de handleiding.
- Bodemplaat er af
- PCB loshalen van de flat cable naar LCD
- Nieuwe LCD flatkabel aansluiten en PCB in behuizing
- Bodemplaat er op

Merkte zelf wel op dat de OCPP een seconde of 15 duurde (Tap) voordat die weer connected was, maar dat gebeurde enkel bij een reboot. Prima dus en blij mee.

Op de MQTT komt de WiFI RSSI 0dbm door waar eerder een echte waarde stond, voor mij voldoende indicatie om via MQTT te kunnen pollen of die op de kabel of WiFi zit.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:40
Hola… dat is cool.
Dan heb je dus opeens een wired internet? Of zie ik dat verkeerd?
Dat betekent dus dat de ethernet poort altijd al op de print zat?
Dat is wel een vrij serieuze “robuustheid upgrade”.
Alleen een beetje sneu dat mij 10-poort ethernet switch al helemaal vol zit. :?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35
Ik dacht ook al "oh, mooi, er ligt al UTP naar de laadpaal". Maar dat was voor de modbus van de kWh meter :+

Los daarvan, ik heb 0 problemen gehad met de SmartEVSE via WiFi.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Andrehj
  • Niet online
Leuke upgrade, maar als ik de installatiehandleiding op Github bekijk snap ik er weinig van. Daar zie je namelijk nergens dat er een ethernetaansluiting wordt toegevoegd.
Wordt nou de hele behuizing inclusief de display uitgewisseld en wordt dus enkel het main board hergebruikt? En hangt die ethernetaansluiting dus aan de display?
Dan is de prijs van 29 euro zeker niet te hoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Niet online
offtopic:
[quote]humulus schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:39:
Net een access point opgehangen in m'n garage :S
[/quote]
Die is sowieso handig. Hier heb ik in mijn garage juist het probleem dat er nauwelijks wifi is, wat erg onhandig is als je daar met een laptop zit of snel iets op je telefoon op wilt zoeken (4/5G werkt hier binnen nauwelijks).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:08
Andrehj schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:09:
[...]

Leuke upgrade, maar als ik de installatiehandleiding op Github bekijk snap ik er weinig van. Daar zie je namelijk nergens dat er een ethernetaansluiting wordt toegevoegd.
Wordt nou de hele behuizing inclusief de display uitgewisseld en wordt dus enkel het main board hergebruikt? En hangt die ethernetaansluiting dus aan de display?
Idd krijg je een compleet nieuwe behuizing. Main board overzetten uit oude behuizing.

• Frankyy
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:09:
[...]

Ja!

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-05 21:22
maarten_NL schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:34:
[...]
[...]
De optie om een RFID door te geven via MQTT is een mooie nieuwe optie in v3.10.3, Dat is iets wat ik zeker nog eens een keer ga testen, want de ingestelde Auto-Authorize RFID op het SmartEVSE dashboard komt bij mij niet door in TAP. Daar zie ik in de Berichten log "...000" als RFID binnenkomen. Ik heb in TAP OCPP backend in de configuratie van mijn laadpaal, in het beheer van de Toegang daarvan, die '0' RFID (14 nullen) ingesteld onder Keys voor gratis gebruik. Niet helemaal veilig, maar het werkt wel. Beter lijkt mij dus die nieuwe MQTT optie. Ik zet mijn laadpaal aan via domotica, dus anderen kunnen niet zomaar mijn laadpaal gebruiken. Sterker nog: de laadpaal zal de laadkabel automatisch locken in de laadpaal en niet meer loslaten totdat ik het commando geef.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:40
Hmmbob schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:15:
Ik dacht ook al "oh, mooi, er ligt al UTP naar de laadpaal". Maar dat was voor de modbus van de kWh meter :+

Ethernet gebruikt maar 2 paren. Als je de kabel uitsplitst kan de modbus op de andere 2 paren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• dingo35
Grondgebonden schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:45:
[...]

De optie om een RFID door te geven via MQTT is een mooie nieuwe optie in v3.10.3, Dat is iets wat ik zeker nog eens een keer ga testen, want de ingestelde Auto-Authorize RFID op het SmartEVSE dashboard komt bij mij niet door in TAP. Daar zie ik in de Berichten log "...000" als RFID binnenkomen. Ik heb in TAP OCPP backend in de configuratie van mijn laadpaal, in het beheer van de Toegang daarvan, die '0' RFID (14 nullen) ingesteld onder Keys voor gratis gebruik. Niet helemaal veilig, maar het werkt wel. Beter lijkt mij dus die nieuwe MQTT optie. Ik zet mijn laadpaal aan via domotica, dus anderen kunnen niet zomaar mijn laadpaal gebruiken. Sterker nog: de laadpaal zal de laadkabel automatisch locken in de laadpaal en niet meer loslaten totdat ik het commando geef.
Probeer eens of het werkt als je je RFID UID zonder trailing nullen invult....

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 17:43
Stefannn schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:27:
[...]

Ethernet gebruikt maar 2 paren. Als je de kabel uitsplitst kan de modbus op de andere 2 paren.
Idd ik heb daarvoor een splitter printje geplaatst aan beide zijden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEZMIYj9mOkZf_QJIPAoqtgv5qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKE6sG9w54WWc7TROeMM7Sxp.jpg?f=fotoalbum_large

• Grondgebonden
dingo35 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:02:
[...]

Probeer eens of het werkt als je je RFID UID zonder trailing nullen invult....
Bedoel je in het Auto-authorize veld? Daar staat nu mijn Shell laadpas RFID UID in. Die heeft geen trailing nullen. Dat nummer komt helaas niet door bij TAP.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

• dingo35
Ook niet als je bij Tap, bij je lader naar ongeautoriseerde tags gaat (vlak nadat je een poging hebt gedaan), en dan aanklikt dat je die wil autoriseren?

• Grondgebonden
dingo35 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:41:
Ook niet als je bij Tap, bij je lader naar ongeautoriseerde tags gaat (vlak nadat je een poging hebt gedaan), en dan aanklikt dat je die wil autoriseren?
Het kan misschien aan mijn configuratie van de laadpaal liggen in TAP, maar ik krijg in TAP geen ongeautoriseerde tags die lijken op mijn Shell pas te zien, maar eerder dus wel "...000". Die heb ik dus toen geautoriseerd. Mijn Shell pas heb ik uiteraard ook geautoriseerd in TAP, maar die RFID UID zie ik dus NIET (en "...000" WEL) terug in de Start Transaction OCPP message.
Misschien dat het probleem met de doorgifte van die Auto-authorize key ontstaat, omdat ik geen RFID lezer heb (en de nieuwe MQTT optie voor RFID nog niet gebruik) icm de SmartEVSE setting "RFID EnableAll".

• dingo35
Hoeveel bytes is de UID van de Shell tag? En wat is de eerste byte?

• Kaspers
Hmmbob schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:15:

Nog een optie, mijns inziens simpeler dan de UTP splitten: Verbind de
smartevse met ethernet en verbind de kWh meter via modbus met smartevse. Vervolgens kun de kWh meter uitlezen via mqtt.

• Grondgebonden
dingo35 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:06:
Hoeveel bytes is de UID van de Shell tag? En wat is de eerste byte?
14 cijfers dus ik neem aan 7 bytes? Start met "04".

• dingo35
Als die "14 cijfers" 14 hexadecimale digits zijn, zou dat zonder problemen moeten gaan...

• adjego
Grondgebonden schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:59:
[...]

Het kan misschien aan mijn configuratie van de laadpaal liggen in TAP, maar ik krijg in TAP geen ongeautoriseerde tags die lijken op mijn Shell pas te zien, maar eerder dus wel "...000". Die heb ik dus toen geautoriseerd. Mijn Shell pas heb ik uiteraard ook geautoriseerd in TAP, maar die RFID UID zie ik dus NIET (en "...000" WEL) terug in de Start Transaction OCPP message.
Misschien dat het probleem met de doorgifte van die Auto-authorize key ontstaat, omdat ik geen RFID lezer heb (en de nieuwe MQTT optie voor RFID nog niet gebruik) icm de SmartEVSE setting "RFID EnableAll".
Moet je niet om het bij TAP te laten werken gebruik maken van de setting "rmt/OCPP" bij RFID?
martijn_van_eck schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Hoe heb je de RFID instelling staan in de SmartEVSE?

Volgens mij moet die op Rmt/OCPP staan.
"Rmt/OCPP: Authorize remotely over OCPP and bypass the SmartEVSE's local RFID storage"
RC Stuntpiloot schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Dat was het probleem :) . Hartelijk dank voor het meedenken. Jammer dat deze info niet in de documentatie van Smart EVSE te vinden is.

[ Voor 26% gewijzigd door adjego op 26-04-2026 20:36 ]

• Grondgebonden
dingo35 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:18:
Als die "14 cijfers" 14 hexadecimale digits zijn, zou dat zonder problemen moeten gaan...
De UID is hexdecimaal ja en zo ingevuld in het Auto-authorize veld.

Wat ik in MQTT zie is dit: SmartEVSE-xxxx/RFIDLastRead 00000000000000. Dat komt dus overeen met wat er in TAP aankomt.

Ik heb net eens via MQTT mijn Shell tag doorgegeven aan SmartEVSE via de rubriek "SmartEVSE-xxxx/Set/RFID". Dan wordt meteen rubriek "SmartEVSE-xxxx/RFIDLastRead" netjes gevuld met mijn Shell tag, en zie ik in TAP ook meteen die Shell tag binnenkomen in een OCPP message, waarin ook staat dat die idTagInfo de Status Accepted heeft (want deze is pre-authorized door mij).

Zou het misschien een oplossing zijn dat de Auto-Authorize waarde naar hetzelfde register van de SmartEVSE moet worden geschreven als dat van "SmartEVSE-xxxx/RFIDLastRead", totdat er een ander RFID is gelezen of ingevuld in Auto-authorize?

• dingo35
Ik zou die tag nog maar eens in Auto Authorize invullen, en de RFID reader op Rmt/OCPP zetten.

• Grondgebonden
adjego schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:34:
[...]
Moet je niet om het bij TAP te laten werken gebruik maken van de setting "rmt/OCPP" bij RFID?
[...]
Ik wil niet via TAP mijn laadsessie starten. Ik stuur de SmartEVSE middels MQTT aan via mijn domotica systeem. TAP is puur voor de registratie van mijn laadsessies. Of begrijp ik die setting verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Grondgebonden op 26-04-2026 21:01 ]

• dingo35
Tap stuurt dat niet aan (althans bij mij niet), registreert alleen.
Pagina: 1 ... 102 ... 105 Laatste