• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Scatman_II schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Geweldig verslag, precies mijn ervaring van afgelopen week met het ombouwen van zo'n EVBox paal - heel goed te doen en qua bekabeling is bijna alles her te gebruiken, echt fijn. Het heeft mij ook maar een paar uurtjes gekost en je bespaart me nu mooi het uittikken van mijn verslag ;)
De paal die ik heb omgebouwd is type B1161 uit 2014, voor €20 van marktplaats gehaald. De EVSE componenten kostten natuurlijk nog wel een ~€220.

Geen foto van eindresultaat mét kap, wel zonder:
[Afbeelding]
Er uit: oude printplaat / RFID, GPS antenne en pulse-mete.
Er in: een SmartEVSE, RGB knop en DC lekstroomdetector.
Hergebruikt: Alle bekabeling, 12V voeding, stekkervergrendeling (aangesloten zoals in mijn eerdere post en als solenoid, werkte meteen), contactor, werkschakelaar en behuizing natuurlijk. Ik heb de bracket laten zitten, had geen zin in het uitboren en hij zat niet in de weg.

Nog wel een vraag mbt het configureren van de RGB knop @bb80 : Waar vind ik de documentatie over het 'custom' gebruik van die knop? Je zegt o.a. laadstroom beperken als knop-actie, waar stel je dat in? Of kan dat alleen in de beta firmware?
Nu het ERE verhaal concreet en interessant begint te worden overweeg ik de bovenstaande omgebouwde laadpaal (bij mijn ouders) ook van een MID meter te voorzien.
Voor solarcharging maken zij nu gebruik van de Homewizard P1 dongle.

Vraag: Is het ook mogelijk de Homewizard Wifi kWh meter aan de SmartEVSE te hangen? Bijv. deze 1 fase unit, of de 3 fase variant. Hij doet geen modbus maar wel dezelfde API als de P1 dongle, lijkt het.

Ik heb thuis een Eastron MID Modbus meter er in zitten, maar dat komt bij mijn ouders natuurlijk niet zo mooi in de Homewizard app binnen.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:57
Heb de EtherLCD vanmorgen ingebouwd. Werkt mooi. Enige nadeel vind ik dat standaard in de APP/Webserver het display gelocked is en dat de status van het display random blijft hangen in een ronddraaiende cirkel. Is echt random want ene keer doet hij het wel en andere keer niet.
Verder functioneert de EVSE als altijd, alleen dus nu met een bekabelde netwerkverbinding ipv WiFi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA28fAWmnRUMaBqzT4YxOy-7vVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbqoXSfywulyZa0CxKEjDhhs.jpg?f=fotoalbum_large

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb een 3x 25A netaansluiting en wil toch wel 22 kW laden als mogelijkheid. Of beter gezegd, sneller als 11 kW laden.
Met 80% langdurige belasting regel zou een 32A automaat prima passen en is 40A overkill, right?
Dan kan ik de smart EVSE zetten op 20A of 3x17,5A.

Het goedkoopste is dan een automaat achter mijn 3 fasen aardlek, naast mijn kookgroep en werkplaats groep.
Type A met B kar. 32A €50,-
Type A met B kar. 40A €75,- -> overkill?

Alternatief een aardlek automaat / alamat
Type A met B kar. 32A 30mA alamat €160,-

Een alamat is dus fors duurder, factor 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIdxlyfxQtupUxyq5nS_t663JNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdPKyt2RIhD7nhNnkmjvFb2W.jpg?f=fotoalbum_large

COTE!

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Stufipower op 02-05-2026 13:15 ]

• Bontje Blauw
  • Nu online
Nee 22 kW gaat niet, maar 17kW is meer als 11kW.
Gedachte is dat de iets kortere laadtijd kan helpen bij dynamisch contract of korte periode van zonopwek.

COTE!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
THM0 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:07:
[...]

Ik gebruik een ABB ESB25-40N (1SAE231111R0640) en een ABB ESB20-40N (1SBE121111R0620).
Please use normal contactors like the IKA432-40 from Iskra, as energy efficient (AC/DC) or silent contactors (ABB ESBxx series, Hager ESCxxxS) will not work correctly!
@Bontje Blauw

Deze worden in de smartevse documentatie (GitHub) expliciet uitgesloten. Ik had zelf ook deze reeks en heeft een paar maanden goed gewerkt tot het niet meer werkte

• Bontje Blauw
  • Nu online
Kan je van een 10m laadkabel met aan beide zijden voorzien van een stekker er één afknippen en de draden in de laadpaal afmonteren?
Of werkt bepaalde logic dan niet meer?

COTE!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
benthouse schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:20:
Heb de EtherLCD vanmorgen ingebouwd. Werkt mooi. Enige nadeel vind ik dat standaard in de APP/Webserver het display gelocked is en dat de status van het display random blijft hangen in een ronddraaiende cirkel. Is echt random want ene keer doet hij het wel en andere keer niet.
Verder functioneert de EVSE als altijd, alleen dus nu met een bekabelde netwerkverbinding ipv WiFi.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je op nieuwe ethernet-connectie zit? Ik had dit fenomeen ook even toen ik via een favoriet in browser verbinding probeerde te maken.. Met de nieuwe hardware heeft je Smart EVSE ook een nieuw mac-adres verkregen.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• benthouse
Hieke schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Weet je zeker dat je op nieuwe ethernet-connectie zit? Ik had dit fenomeen ook even toen ik via een favoriet in browser verbinding probeerde te maken.. Met de nieuwe hardware heeft je Smart EVSE ook een nieuw mac-adres verkregen.
Ja zit 100% op de vaste verbinding. Heb ook een ander IP adres dan met de wifi verbinding hiervoor.

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:39
rvdgaag schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb een aparte kast voor de SMARTEVSE, hier foto's van gestuurd met de MID SDM630 erop en inmiddels goedkeuring van Tap. De registratie duurt even en je krijgt geen feedback.

Inmiddels zie ik online in mijn tap account het resultaat van de laadsessies:

[Afbeelding]
Hier precies hetzelfde.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
benthouse schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Ja zit 100% op de vaste verbinding. Heb ook een ander IP adres dan met de wifi verbinding hiervoor.
Oké, kan verder alleen melden dat je gesignaleerd probleem zich hier niet voordoet in Firefox, zowel Windows als Android.
Zie dat regelmatig unlocked moet worden. Maar dat vind ik geen probleem. Ik gebruik voornamelijk HA om zo nodig aanpassingen te doen.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:43:
Kan je van een 10m laadkabel met aan beide zijden voorzien van een stekker er één afknippen en de draden in de laadpaal afmonteren?
Dit werkt perfect.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:32
Driehoek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:23:
[...]

[...]

@Bontje Blauw

Deze worden in de smartevse documentatie (GitHub) expliciet uitgesloten. Ik had zelf ook deze reeks en heeft een paar maanden goed gewerkt tot het niet meer werkte
Oh dat is dan nieuw, toen ik ze plaatste zo’n twee jaar geleden stond dat er niet bij.
Tot nu toe geen problemen gehad hier op beide laadpalen.

Deze geven overigens ook gewoon een harde klik bij het schakelen, ABB promoot met name dat ze geen zoemend geluid maken tijdens bedrijf.

• THM0
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:52:
Ik heb een 3x 25A netaansluiting en wil toch wel 22 kW laden als mogelijkheid. Of beter gezegd, sneller als 11 kW laden.
Met 80% langdurige belasting regel zou een 32A automaat prima passen en is 40A overkill, right?
Dan kan ik de smart EVSE zetten op 20A of 3x17,5A.

Het goedkoopste is dan een automaat achter mijn 3 fasen aardlek, naast mijn kookgroep en werkplaats groep.
Type A met B kar. 32A €50,-
Type A met B kar. 40A €75,- -> overkill?

Alternatief een aardlek automaat / alamat
Type A met B kar. 32A 30mA alamat €160,-

Een alamat is dus fors duurder, factor 3.

[Afbeelding]
Die aardlekschakelaar is zo te zien een 40A model, als je dat overschrijdt is de werking niet meer gegarandeerd. Dus daar kun je niet nog een laadpaal achter plaatsen bij de twee bestaande 16A groepen, en al helemaal geen 32A.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:36
Stefannn schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:48:
[...]

Dat is "opmerkelijk",
bij tap als ik je posts goed heb terug gelezen.
- heb je een dedicated aparte groepenkast voor de smartEVSE?
- wat voor fotos heb je opgestuurd? buitenkant? binnenkant?
Klopt, dedicated kast. Ook meer toeval omdat ik precies 2 rijen vol nodig had en ik toch moest uitbreiden. Vergelijkbare set-up als jij verder.

Foto's van gehele binnenkant opgestuurd en een close-up van de MID-meter met serienummer en het MID-certificaat van Eastron voor dit type. Werd na een hele tijd wachten goedgekeurd en ik zie een ERE saldo in de portal. Echt zeker ben ik natuurlijk pas volgend jaar rond deze tijd als ze moeten gaan betalen. Maar ik zie geen enkele reden waarom ik niet aan de ERE-eisen zou voldoen.

Set-up (C20 is inmiddels een B10):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdlQ2t6ZqGcUHMMNxW5GbRo7oDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oGsUQMsbmV2jp9oOqBQzmjI.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:19
Die "altijd draaiende cirkel" die soms in het webdashboard optreedt bij de SmartEVSE is inmiddels opgelost, komt in de eerstvolgende release.

En dan werkt de remote bediening van het LCD scherm ook vanaf een mobiele telefoon; van oudsher was de longpress een probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door dingo35 op 02-05-2026 17:18 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:01
Beekforel schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Hoe kom je al aan zoveel saldo, hield je je kWh's bij of had je toevallig een foto van de beginstand oid? Of is dit al van een tijdje laden.
dit is van 1,5 maand laden bij mij, 2 electrische auto's

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Bontje Blauw
  • Nu online
THM0 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Die aardlekschakelaar is zo te zien een 40A model, als je dat overschrijdt is de werking niet meer gegarandeerd. Dus daar kun je niet nog een laadpaal achter plaatsen bij de twee bestaande 16A groepen, en al helemaal geen 32A.
Ja je hebt gelijk.
Ik ga denk ik ook voor een aardlekautomaat. Mocht de laadpaal er uit klappen, ligt mijn kookgroep er ook niet meteen uit. Is alleen €100 meer.

Ik vind vooral C kar. 20A+ aardlekautomaten, niet met een B karakteristiek. Die gaan tot 16A ?
Is dat normaal?

[ Voor 11% gewijzigd door Bontje Blauw op 02-05-2026 18:26 ]

COTE!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:19
@ronj waar vond je het mid certificaat voor je Eastron meter? Ik kan voor mijn SDM72D-M v2 alleen een conformiteitsverklaring (soort typegoedkeuring) vinden?

• THM0
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Ja je hebt gelijk.
Ik ga denk ik ook voor een aardlekautomaat. Mocht de laadpaal er uit klappen, ligt mijn kookgroep er ook niet meteen uit. Is alleen €100 meer.

Ik vind vooral C kar. 20A+ aardlekautomaten, niet met een B karakteristiek. Die gaan tot 16A ?
Is dat normaal?
O.a. ABB 2CSR256140R1205 is een B20 30mA aardlekautomaat.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:43:
Waarom zou je er (dure) laadkabel voor gebruiken en de stekker er af knippen? Goede 5 aderige draad en een datakabel er naast is een stuk goedkoper.

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
dingo35 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:19:
@ronj waar vond je het mid certificaat voor je Eastron meter? Ik kan voor mijn SDM72D-M v2 alleen een conformiteitsverklaring (soort typegoedkeuring) vinden?
https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm72d-m-2-3k7

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• benthouse
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Ja je hebt gelijk.

Is dat normaal?
Verschil tussen een B-Karakteristiek Aardlekautomaat en een C-Karakteristiek Aardlekautomaat zit hem in de kortstondige overbelastbaarheud. Bij een B-karakteristiek is that 4-6x de Nominale waarde (in jouw geval 80-120A) bij C-karakteristiek 6-10x de nominale waarde (bij 20A type C dus 160-200A) Oftewel bij schakelen grote stromen en daarmee gaande inschakelstromen schakelt een B-karakteristiek sneller uit dan een c-karakteristiek. B-karakteristiek vind je vaak in woonomgeving en kantooromgeving. C-karakteristiek meer industrieel.
Een acculader voor bijv een heftruck kan zelfs een D-karakteristiek hebben en is daarmee in uitschakelgedrag nog trager.

• Bontje Blauw
  • Nu online
maarten_NL schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:55:
[...]

Waarom zou je er (dure) laadkabel voor gebruiken en de stekker er af knippen? Goede 5 aderige draad en een datakabel er naast is een stuk goedkoper.
Ik heb het dan over de kabel van de lader naar de auto. Buiten dus.

Ik weet ook het verschil wel tussen B en C kar.
Alleen het aanbod met 25A ~ 40A is vaak allemaal C kar.

Dan de vraag, is een C 25A of C 32A automaat met C kar. te "lui" voor een autolader?

[ Voor 22% gewijzigd door Bontje Blauw op 02-05-2026 21:09 ]

COTE!

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste