Nu het ERE verhaal concreet en interessant begint te worden overweeg ik de bovenstaande omgebouwde laadpaal (bij mijn ouders) ook van een MID meter te voorzien.Scatman_II schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:27:
[...]
Geweldig verslag, precies mijn ervaring van afgelopen week met het ombouwen van zo'n EVBox paal - heel goed te doen en qua bekabeling is bijna alles her te gebruiken, echt fijn. Het heeft mij ook maar een paar uurtjes gekost en je bespaart me nu mooi het uittikken van mijn verslag
De paal die ik heb omgebouwd is type B1161 uit 2014, voor €20 van marktplaats gehaald. De EVSE componenten kostten natuurlijk nog wel een ~€220.
Geen foto van eindresultaat mét kap, wel zonder:
[Afbeelding]
Er uit: oude printplaat / RFID, GPS antenne en pulse-mete.
Er in: een SmartEVSE, RGB knop en DC lekstroomdetector.
Hergebruikt: Alle bekabeling, 12V voeding, stekkervergrendeling (aangesloten zoals in mijn eerdere post en als solenoid, werkte meteen), contactor, werkschakelaar en behuizing natuurlijk. Ik heb de bracket laten zitten, had geen zin in het uitboren en hij zat niet in de weg.
Nog wel een vraag mbt het configureren van de RGB knop @bb80 : Waar vind ik de documentatie over het 'custom' gebruik van die knop? Je zegt o.a. laadstroom beperken als knop-actie, waar stel je dat in? Of kan dat alleen in de beta firmware?
Voor solarcharging maken zij nu gebruik van de Homewizard P1 dongle.
Vraag: Is het ook mogelijk de Homewizard Wifi kWh meter aan de SmartEVSE te hangen? Bijv. deze 1 fase unit, of de 3 fase variant. Hij doet geen modbus maar wel dezelfde API als de P1 dongle, lijkt het.
Ik heb thuis een Eastron MID Modbus meter er in zitten, maar dat komt bij mijn ouders natuurlijk niet zo mooi in de Homewizard app binnen.
OC / CM - Begint eer ge Bezint
:strip_exif()/f/image/xbqoXSfywulyZa0CxKEjDhhs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fdPKyt2RIhD7nhNnkmjvFb2W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3oGsUQMsbmV2jp9oOqBQzmjI.jpg?f=fotoalbum_large)