• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Scatman_II schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Geweldig verslag, precies mijn ervaring van afgelopen week met het ombouwen van zo'n EVBox paal - heel goed te doen en qua bekabeling is bijna alles her te gebruiken, echt fijn. Het heeft mij ook maar een paar uurtjes gekost en je bespaart me nu mooi het uittikken van mijn verslag ;)
De paal die ik heb omgebouwd is type B1161 uit 2014, voor €20 van marktplaats gehaald. De EVSE componenten kostten natuurlijk nog wel een ~€220.

Geen foto van eindresultaat mét kap, wel zonder:
[Afbeelding]
Er uit: oude printplaat / RFID, GPS antenne en pulse-mete.
Er in: een SmartEVSE, RGB knop en DC lekstroomdetector.
Hergebruikt: Alle bekabeling, 12V voeding, stekkervergrendeling (aangesloten zoals in mijn eerdere post en als solenoid, werkte meteen), contactor, werkschakelaar en behuizing natuurlijk. Ik heb de bracket laten zitten, had geen zin in het uitboren en hij zat niet in de weg.

Nog wel een vraag mbt het configureren van de RGB knop @bb80 : Waar vind ik de documentatie over het 'custom' gebruik van die knop? Je zegt o.a. laadstroom beperken als knop-actie, waar stel je dat in? Of kan dat alleen in de beta firmware?
Nu het ERE verhaal concreet en interessant begint te worden overweeg ik de bovenstaande omgebouwde laadpaal (bij mijn ouders) ook van een MID meter te voorzien.
Voor solarcharging maken zij nu gebruik van de Homewizard P1 dongle.

Vraag: Is het ook mogelijk de Homewizard Wifi kWh meter aan de SmartEVSE te hangen? Bijv. deze 1 fase unit, of de 3 fase variant. Hij doet geen modbus maar wel dezelfde API als de P1 dongle, lijkt het.

Ik heb thuis een Eastron MID Modbus meter er in zitten, maar dat komt bij mijn ouders natuurlijk niet zo mooi in de Homewizard app binnen.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:16
Heb de EtherLCD vanmorgen ingebouwd. Werkt mooi. Enige nadeel vind ik dat standaard in de APP/Webserver het display gelocked is en dat de status van het display random blijft hangen in een ronddraaiende cirkel. Is echt random want ene keer doet hij het wel en andere keer niet.
Verder functioneert de EVSE als altijd, alleen dus nu met een bekabelde netwerkverbinding ipv WiFi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA28fAWmnRUMaBqzT4YxOy-7vVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbqoXSfywulyZa0CxKEjDhhs.jpg?f=fotoalbum_large

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 16:54
Ik heb een 3x 25A netaansluiting en wil toch wel 22 kW laden als mogelijkheid. Of beter gezegd, sneller als 11 kW laden.
Met 80% langdurige belasting regel zou een 32A automaat prima passen en is 40A overkill, right?
Dan kan ik de smart EVSE zetten op 20A of 3x17,5A.

Het goedkoopste is dan een automaat achter mijn 3 fasen aardlek, naast mijn kookgroep en werkplaats groep.
Type A met B kar. 32A €50,-
Type A met B kar. 40A €75,- -> overkill?

Alternatief een aardlek automaat / alamat
Type A met B kar. 32A 30mA alamat €160,-

Een alamat is dus fors duurder, factor 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIdxlyfxQtupUxyq5nS_t663JNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdPKyt2RIhD7nhNnkmjvFb2W.jpg?f=fotoalbum_large

COTE!

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Stufipower op 02-05-2026 13:15 ]

• Bontje Blauw
Nee 22 kW gaat niet, maar 17kW is meer als 11kW.
Gedachte is dat de iets kortere laadtijd kan helpen bij dynamisch contract of korte periode van zonopwek.

COTE!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
THM0 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:07:
[...]

Ik gebruik een ABB ESB25-40N (1SAE231111R0640) en een ABB ESB20-40N (1SBE121111R0620).
Please use normal contactors like the IKA432-40 from Iskra, as energy efficient (AC/DC) or silent contactors (ABB ESBxx series, Hager ESCxxxS) will not work correctly!
@Bontje Blauw

Deze worden in de smartevse documentatie (GitHub) expliciet uitgesloten. Ik had zelf ook deze reeks en heeft een paar maanden goed gewerkt tot het niet meer werkte

• Bontje Blauw
Kan je van een 10m laadkabel met aan beide zijden voorzien van een stekker er één afknippen en de draden in de laadpaal afmonteren?
Of werkt bepaalde logic dan niet meer?

COTE!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
benthouse schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:20:
Heb de EtherLCD vanmorgen ingebouwd. Werkt mooi. Enige nadeel vind ik dat standaard in de APP/Webserver het display gelocked is en dat de status van het display random blijft hangen in een ronddraaiende cirkel. Is echt random want ene keer doet hij het wel en andere keer niet.
Verder functioneert de EVSE als altijd, alleen dus nu met een bekabelde netwerkverbinding ipv WiFi.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je op nieuwe ethernet-connectie zit? Ik had dit fenomeen ook even toen ik via een favoriet in browser verbinding probeerde te maken.. Met de nieuwe hardware heeft je Smart EVSE ook een nieuw mac-adres verkregen.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• benthouse
Hieke schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Weet je zeker dat je op nieuwe ethernet-connectie zit? Ik had dit fenomeen ook even toen ik via een favoriet in browser verbinding probeerde te maken.. Met de nieuwe hardware heeft je Smart EVSE ook een nieuw mac-adres verkregen.
Ja zit 100% op de vaste verbinding. Heb ook een ander IP adres dan met de wifi verbinding hiervoor.

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:24
rvdgaag schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb een aparte kast voor de SMARTEVSE, hier foto's van gestuurd met de MID SDM630 erop en inmiddels goedkeuring van Tap. De registratie duurt even en je krijgt geen feedback.

Inmiddels zie ik online in mijn tap account het resultaat van de laadsessies:

[Afbeelding]
Hier precies hetzelfde.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
benthouse schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Ja zit 100% op de vaste verbinding. Heb ook een ander IP adres dan met de wifi verbinding hiervoor.
Oké, kan verder alleen melden dat je gesignaleerd probleem zich hier niet voordoet in Firefox, zowel Windows als Android.
Zie dat regelmatig unlocked moet worden. Maar dat vind ik geen probleem. Ik gebruik voornamelijk HA om zo nodig aanpassingen te doen.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:43:
Kan je van een 10m laadkabel met aan beide zijden voorzien van een stekker er één afknippen en de draden in de laadpaal afmonteren?
Dit werkt perfect.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:25
Driehoek schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:23:
[...]

[...]

@Bontje Blauw

Deze worden in de smartevse documentatie (GitHub) expliciet uitgesloten. Ik had zelf ook deze reeks en heeft een paar maanden goed gewerkt tot het niet meer werkte
Oh dat is dan nieuw, toen ik ze plaatste zo’n twee jaar geleden stond dat er niet bij.
Tot nu toe geen problemen gehad hier op beide laadpalen.

Deze geven overigens ook gewoon een harde klik bij het schakelen, ABB promoot met name dat ze geen zoemend geluid maken tijdens bedrijf.

• THM0
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:52:
Ik heb een 3x 25A netaansluiting en wil toch wel 22 kW laden als mogelijkheid. Of beter gezegd, sneller als 11 kW laden.
Met 80% langdurige belasting regel zou een 32A automaat prima passen en is 40A overkill, right?
Dan kan ik de smart EVSE zetten op 20A of 3x17,5A.

Het goedkoopste is dan een automaat achter mijn 3 fasen aardlek, naast mijn kookgroep en werkplaats groep.
Type A met B kar. 32A €50,-
Type A met B kar. 40A €75,- -> overkill?

Alternatief een aardlek automaat / alamat
Type A met B kar. 32A 30mA alamat €160,-

Een alamat is dus fors duurder, factor 3.

[Afbeelding]
Die aardlekschakelaar is zo te zien een 40A model, als je dat overschrijdt is de werking niet meer gegarandeerd. Dus daar kun je niet nog een laadpaal achter plaatsen bij de twee bestaande 16A groepen, en al helemaal geen 32A.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:13
Stefannn schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:48:
[...]

Dat is "opmerkelijk",
bij tap als ik je posts goed heb terug gelezen.
- heb je een dedicated aparte groepenkast voor de smartEVSE?
- wat voor fotos heb je opgestuurd? buitenkant? binnenkant?
Klopt, dedicated kast. Ook meer toeval omdat ik precies 2 rijen vol nodig had en ik toch moest uitbreiden. Vergelijkbare set-up als jij verder.

Foto's van gehele binnenkant opgestuurd en een close-up van de MID-meter met serienummer en het MID-certificaat van Eastron voor dit type. Werd na een hele tijd wachten goedgekeurd en ik zie een ERE saldo in de portal. Echt zeker ben ik natuurlijk pas volgend jaar rond deze tijd als ze moeten gaan betalen. Maar ik zie geen enkele reden waarom ik niet aan de ERE-eisen zou voldoen.

Set-up (C20 is inmiddels een B10):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdlQ2t6ZqGcUHMMNxW5GbRo7oDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oGsUQMsbmV2jp9oOqBQzmjI.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:14
Die "altijd draaiende cirkel" die soms in het webdashboard optreedt bij de SmartEVSE is inmiddels opgelost, komt in de eerstvolgende release.

En dan werkt de remote bediening van het LCD scherm ook vanaf een mobiele telefoon; van oudsher was de longpress een probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door dingo35 op 02-05-2026 17:18 ]

• rvdgaag
  • Laatst online: 20:13
Beekforel schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Hoe kom je al aan zoveel saldo, hield je je kWh's bij of had je toevallig een foto van de beginstand oid? Of is dit al van een tijdje laden.
dit is van 1,5 maand laden bij mij, 2 electrische auto's

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Bontje Blauw
THM0 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Die aardlekschakelaar is zo te zien een 40A model, als je dat overschrijdt is de werking niet meer gegarandeerd. Dus daar kun je niet nog een laadpaal achter plaatsen bij de twee bestaande 16A groepen, en al helemaal geen 32A.
Ja je hebt gelijk.
Ik ga denk ik ook voor een aardlekautomaat. Mocht de laadpaal er uit klappen, ligt mijn kookgroep er ook niet meteen uit. Is alleen €100 meer.

Ik vind vooral C kar. 20A+ aardlekautomaten, niet met een B karakteristiek. Die gaan tot 16A ?
Is dat normaal?

[ Voor 11% gewijzigd door Bontje Blauw op 02-05-2026 18:26 ]

COTE!

• dingo35
@ronj waar vond je het mid certificaat voor je Eastron meter? Ik kan voor mijn SDM72D-M v2 alleen een conformiteitsverklaring (soort typegoedkeuring) vinden?

• THM0
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Ja je hebt gelijk.
Ik ga denk ik ook voor een aardlekautomaat. Mocht de laadpaal er uit klappen, ligt mijn kookgroep er ook niet meteen uit. Is alleen €100 meer.

Ik vind vooral C kar. 20A+ aardlekautomaten, niet met een B karakteristiek. Die gaan tot 16A ?
Is dat normaal?
O.a. ABB 2CSR256140R1205 is een B20 30mA aardlekautomaat.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:43:
Waarom zou je er (dure) laadkabel voor gebruiken en de stekker er af knippen? Goede 5 aderige draad en een datakabel er naast is een stuk goedkoper.

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• maarten_NL
dingo35 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:19:
@ronj waar vond je het mid certificaat voor je Eastron meter? Ik kan voor mijn SDM72D-M v2 alleen een conformiteitsverklaring (soort typegoedkeuring) vinden?
https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm72d-m-2-3k7

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• benthouse
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Ja je hebt gelijk.

Is dat normaal?
Verschil tussen een B-Karakteristiek Aardlekautomaat en een C-Karakteristiek Aardlekautomaat zit hem in de kortstondige overbelastbaarheud. Bij een B-karakteristiek is that 4-6x de Nominale waarde (in jouw geval 80-120A) bij C-karakteristiek 6-10x de nominale waarde (bij 20A type C dus 160-200A) Oftewel bij schakelen grote stromen en daarmee gaande inschakelstromen schakelt een B-karakteristiek sneller uit dan een c-karakteristiek. B-karakteristiek vind je vaak in woonomgeving en kantooromgeving. C-karakteristiek meer industrieel.
Een acculader voor bijv een heftruck kan zelfs een D-karakteristiek hebben en is daarmee in uitschakelgedrag nog trager.

• Bontje Blauw
maarten_NL schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:55:
[...]

Waarom zou je er (dure) laadkabel voor gebruiken en de stekker er af knippen? Goede 5 aderige draad en een datakabel er naast is een stuk goedkoper.
Ik heb het dan over de kabel van de lader naar de auto. Buiten dus.

Ik weet ook het verschil wel tussen B en C kar. Voor mijn werkplaats gebruik ik ook een C kar. automaat bijvoorbeeld.
Alleen het aanbod met 25A ~ 40A is vaak allemaal C kar.
Selectiviteit daargelaten, maar met load balancing en max. laadstroom kan je dat ondervangen toch?
MIjn gedachtengang is; met 3x 25 A netaansluiting wil je niet een 20A automaat die dan langdurig aan de max zit en zo warm loopt en de levensduur verkort. Met een 25A of 32A ondervang je dat, maar is er geen selectiviteit.

Dan de vraag, is een C 25A of C 32A automaat met C kar. te "lui" voor een autolader?

[ Voor 48% gewijzigd door Bontje Blauw op 02-05-2026 21:14 ]

COTE!

• benthouse
Bontje Blauw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Ik heb het dan over de kabel van de lader naar de auto. Buiten dus.

Ik weet ook het verschil wel tussen B en C kar. Voor mijn werkplaats gebruik ik ook een C kar. automaat bijvoorbeeld.
Alleen het aanbod met 25A ~ 40A is vaak allemaal C kar.
Selectiviteit daargelaten, maar met load balancing en max. laadstroom kan je dat ondervangen toch?
MIjn gedachtengang is; met 3x 25 A netaansluiting wil je niet een 20A automaat die dan langdurig aan de max zit en zo warm loopt en de levensduur verkort. Met een 25A of 32A ondervang je dat, maar is er geen selectiviteit.
Ik zou voorzichtig zijn met 3x25A hoofdzekeringen en dan een afgaande groep maken van 3x32A+N of zelfs 40A. Selectiviteit is volledig weg dus bij een kortsluiting klapt gewoon je hoofdzekering eruit. Is onveilig voor de mens etc.
Wat wel kan is een 20A aardlekautomaat gebruiken en dan de EVSE begrenzen op 16A. Is nog steeds niet selectief maar de 20A is wel beter geschikt voor continue belasting met 16A en de daarbij gepaard gaande warmteontwikkeling.

• Bontje Blauw
benthouse schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:21:
[...]

Ik zou voorzichtig zijn met 3x25A hoofdzekeringen en dan een afgaande groep maken van 3x32A+N of zelfs 40A. Selectiviteit is volledig weg dus bij een kortsluiting klapt gewoon je hoofdzekering eruit. Is onveilig voor de mens etc.
Wat wel kan is een 20A aardlekautomaat gebruiken en dan de EVSE begrenzen op 16A. Is nog steeds niet selectief maar de 20A is wel beter geschikt voor continue belasting met 16A en de daarbij gepaard gaande warmteontwikkeling.
Precies!

Of nog verder tweaken met een 25A aardlek automaat en EVSE begrenzen op 20A of 3x17,5A. mét load balancing
Dan kan je over de 11kW laden maar zeker geen 22kW natuurlijk.
Ik hou van tweaken, en onze auto is 52kWh. Als het opladen met 1 uur verkort kan worden kan ik meer spelen met PV laden of tijdens lage tarieven.

COTE!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-05 11:17
Ik heb zonet geupdate naar v3.10.3 (via smartevse zelf) in de hoop circ-meter te kunnen instellen (ik heb een mains meter, sub-circuit meter en een EV meter). maar, ik zie de optie niet verschijnen? (ook niet in smart mode). Mis ik iets dat ik moet doen om deze functie te krijgen?

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 13:40
benthouse schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:20:
... dat de status van het display random blijft hangen in een ronddraaiende cirkel. Is echt random want ene keer doet hij het wel en andere keer niet.
Dat probleem is verholpen in de master-branch maar moet nog ge-released worden.

Of evt kan je mijn build gebruiken om te zien dat dat opgelost is: https://juur.link/download/firmware.bin

• dingo35
@maarten_NL Die link had ik ook gevonden maar daar kun je alleen een datasheet en een manual downloaden.
@Yaldair CircuitMeter zit al in de master branch, komt in v3.11.0 .

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:15
Yaldair schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:49:
Ik heb zonet geupdate naar v3.10.3 (via smartevse zelf) in de hoop circ-meter te kunnen instellen (ik heb een mains meter, sub-circuit meter en een EV meter). maar, ik zie de optie niet verschijnen? (ook niet in smart mode). Mis ik iets dat ik moet doen om deze functie te krijgen?
En je weet dat je accu jou dankbaar is met rustig laden?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@dingo35 Omdat de documentatie (voor mij) niet helder is:

Wordt de "/Set/HomeBatteryCurrent" opgegeven in Amps of deci-Amps?

• dingo35
@Hermarcel Bij de MQTT API staat dit idd niet goed gedocumenteerd, bij de REST API staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# POST: /currents

* battery_current

  Actual home battery current multiplied by 10
<br>&emsp;&emsp;A positive number means the home battery is charging
<br>&emsp;&emsp;A negative number means the home battery is discharging
```
curl -X POST "http://ipaddress/currents?battery_current=300" -d ''
```
...means your battery is charging at 10A per phase (3 * 10A = 30A = 300dA).

NOTE: The battery current is ONLY taken into account in SOLAR mode !!!

NOTE: By default the current fed here is divided by three and corrected on every phase.
If C2 is set to "Always Off", you are signalling a single phase system; in that case the correction is put fully on the L1 phase.
Dit is oude code uit versie < 3.0, dus ik zou even de waarde "3" toevoeren en kijken wat het web dashboard meld; vermoedelijk 0.1A per fase. Het zou helemaal mooi zijn als je het resultaat van je "experiment" even in een documentatie - update giet, dan heeft de volgende er ook nog wat aan...

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-05 11:17
edwin2021 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:45:
[...]

En je weet dat je accu jou dankbaar is met rustig laden?
Ik weet even niet hoe dat gerelateerd is aan mijn vraag? Maar, ik heb een max. 32A 1-fase auto die ik meestal met max 20A laad. Alleen voor de toekomst wil ik mogelijk solar gebruiken om sneller te laden, als dat goed uit komt. Nu gebruik ik evcc voor de interface en omzeil ik smartevse load balancing. Liever gebruik ik smartevse load balancing en alleen evcc user interface om laden af te kappen bij bepaalde soc. (Even kijken hoe erg evcc gaat zeuren als zijn gestuurde ampères niet gerealiseerd worden)

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@dingo35
Is niet heel makkelijk omdat mijn Victron systeem de stroomsterkte alleen kent op accuspanningniveau. Dus ik bereken de stroomsterkte bij netspanning (gemiddelde over drie fases). Bovendien heb ik een reserve ingebouwd om de huisaccu's ook wat te gunnen.

Ik denk dat deci-Amps wel correct is. Het lijkt daarmee in orde.

Hoe maak ik een documentatie - update?

• dingo35
Je kunt een Pull Request op github aanmaken, Google is your friend; maar als je dat te lastig vindt kun je de alinea's naar mij posten dan plak ik ze er wel in.

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-05 15:36
Een vraag over het koppelen met van de SMartEVSE met Tab Electric:
(ik heb wat vorige posts hierover gelezen, maar ben er niet helaas uitgekomen)
De laadpaal heb ik succesvol gekoppeld aan Tab. Ik zit even met de RFID card en het starten van het laadproces. Een dergelijke RFID-card heb ik niet.
Dit staat hierover beschreven op github:
If you don't want to use an RFID card (e.g. your charger is mounted inside your garage and you only have one EV):
on the web-dashboard of your SmartEVSE, check the checkbox Auto Authorize
add the ID of your charge card. You can get the ID by scanning the card with your phone using an app like "NFC tools"
Momenteel kan ik het laden alleen starten door in Tap app op de knop "Start op afstand" te drukken.
Voordat ik de boel om zeep help:
Is er een mogelijkheid om dit te omzeilen? Bijv. door een fake ID in SMartEVSE te zetten zodat ik de app niet nodig heb? Momenteel heb ik RFID op disabled staan in de SmartEVSE settings.

[ Voor 8% gewijzigd door diamanten op 03-05-2026 12:08 ]

• THM0
diamanten schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:50:
Een vraag over het koppelen met van de SMartEVSE met Tab Electric:
(ik heb wat vorige posts hierover gelezen, maar ben er niet helaas uitgekomen)
De laadpaal heb ik succesvol gekoppeld aan Tab. Ik zit even met de RFID card en het starten van het laadproces. Een dergelijke RFID-card heb ik niet.
Dit staat hierover beschreven op github:

[...]

Momenteel kan ik het laden alleen starten door in Tap app op de knop "Start op afstand" te drukken.
Voordat ik de boel om zeep help:
Is er een mogelijkheid om dit te omzeilen? Bijv. door een fake ID in SMartEVSE te zetten zodat ik de app niet nodig heb? Momenteel heb ik RFID op disabled staan in te settings.
Wat bij mij goed werkt:
- in de OCPP settings op de SmartEVSE een auto-authorize ID zetten (willekeurig getal)
- In TAP op de settings van de laadpaal naar Charger Access -> Free Usage Keys en dan hetzelfde getal toevoegen wat je in de SmartEVSE hebt gezet.

• diamanten
THM0 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:08:
[...]

Wat bij mij goed werkt:
- in de OCPP settings op de SmartEVSE een auto-authorize ID zetten (willekeurig getal)
- In TAP op de settings van de laadpaal naar Charger Access -> Free Usage Keys en dan hetzelfde getal toevoegen wat je in de SmartEVSE hebt gezet.
Dank! Ga ik proberen.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:15
Yaldair schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Ik weet even niet hoe dat gerelateerd is aan mijn vraag? Maar, ik heb een max. 32A 1-fase auto die ik meestal met max 20A laad. Alleen voor de toekomst wil ik mogelijk solar gebruiken om sneller te laden, als dat goed uit komt. Nu gebruik ik evcc voor de interface en omzeil ik smartevse load balancing. Liever gebruik ik smartevse load balancing en alleen evcc user interface om laden af te kappen bij bepaalde soc. (Even kijken hoe erg evcc gaat zeuren als zijn gestuurde ampères niet gerealiseerd worden)
Er vanuit gaande dat dit thuis is valt er vanuit levensduur iets te zeggen voor het vermijden van snelladen als dat mogelijk is wat een tikkie haaks staat op de eens elk uur minder laden is wenselijk. Maar ieder zijn eigen use-case 😉

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.11.0 uitgebracht:

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

WARNING: If you have sub-panel configuration, your EVMeter was used to guard MaxCircuit. In this version a separate CircuitMeter can be defined, and THAT meter is used to guard MaxCircuit. EVMeter then will be used what it was intended for, to measure the number of kWh that goes into your EV.
So if you have sub-panel (garage-) configuration, reconfigure your current EVMeter to the new CircuitMeter!!
IF YOU DONT CHANGE THIS YOUR MAXCIRCUIT WILL NO LONGER BE GUARDED!!!

Improvements
  • Capacity Mode: you can now guard EU enforced capacity rate tariffs, either FIXED (old MaxSumMains), INTERVAL (limit kW per time interval) or
  • FLANDERS (the capacity rate rules as enforced in Flanders, Belgium)
  • CircuitMeter introduced, so now you can use a separate EVMeter for your ERE certificates AND use a CircuitMeter to guard your sub-panel brea
  • ker
  • Added documentation for EtherLCD hardware add-on.
  • Add MQTT StateID topic for interfacing with evcc.io (#357) thx to Demerstraat
Bugfixes
  • Fix panic when DNS response arrives on Ethernet with WiFi disabled
  • main.cpp, esp32.cpp: move OCPP variables to where they belong
  • Lcd via websocket - bugfix connection error (#361) thx to Kozmoz
  • network_common.cpp: fix wifi needs Disable/Enable to work after reboot, thx to Racquemis
  • Restyled car image for the LCD display, thanks knuisje69 (#360)
  • Increase mbedtls context size to 8Kb, fixes #363 so we can now connect to Tap via wss again
  • Only allow portal page and /erasesettings when portal is active

• Edwin Berger
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-05 12:57
*knip* bij deze ;)

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 03-05-2026 20:09 . Reden: V&A mag alleen in V&A (overige) ]

• bartmarchand
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-05 21:32
Release v3.11.0.
Normaal plaat is steeds zo vlug mogelijk de nieuwste firmware versie.
Maar deze keer wacht ik toch even af. Ik heb een perfect werkend systeem in Vlaanderen, en de impact van de wijzigingen zijn me niet volledig duidelijk.
Wat is het verschil met de instelling FIXED en FLANDERS? Ik gebruik MaxSumMains en pas deze via mqtt aan. Zal dit nog steeds mogelijk zijn?
CircuitMeter: in de github is er sprake van dat er hier een EV meter geconfigureerd moet worden. Maar wat als ik geen extra meter wil bijplaatsen?

• maarten_NL
dingo35 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:45:
@maarten_NL Die link had ik ook gevonden maar daar kun je alleen een datasheet en een manual downloaden.
Ja inderdaad, bij sommige zie je het certificaat en bij andere weer niet. Ik denk dat je Easton zelf even moet mailen :)

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 16:20

lasharor

7 december 2004

Kan iemand mij AUB uitleggen hoe OCPP in combinatie met Load balancing werkt? Ik begrijp dat de interne load balancer uitgeschakeld is bij het gebruik van load balancing. Maar, hoe moet ik dit dan regelen?

Als ik bijvoorbeeld gebruik wil maken van Tibber in combinatie met de SmartEvse moet ik dan voor loadbalancing opeens een P1 meter van Tibber gaan gebruiken? Of, bestaat er een oplossing waarbij ik mijn ESP32 op de P1 meter kan blijven gebruiken? En eigenlijk, vraag 2; wat gebeurt er als ik geen internet meer heb? Met de huidige setup blijft alles werken zolang ik een WIFI verbinding heb. Maar, mij is niet helemaal duidelijk of er een beveiliging opzit op het moment dat mijn internet wegvalt.

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 07:00
Is het bij TAP, en andere ERE 'aanbieders' nodig om naast de MID meter foto ook de EAN code en/of foto van je meter mee te sturen, @Grondgebonden , @THM0?

Ik wil de auto nl. gaan laden bij mijn off-grid garage, met accu's aldaar dus.
Niet super efficiënt ivm dubbele conversie, maar wel gratis.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:17

Adze

CCNP !

lasharor schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:04:
Kan iemand mij AUB uitleggen hoe OCPP in combinatie met Load balancing werkt? Ik begrijp dat de interne load balancer uitgeschakeld is bij het gebruik van load balancing. Maar, hoe moet ik dit dan regelen?

Als ik bijvoorbeeld gebruik wil maken van Tibber in combinatie met de SmartEvse moet ik dan voor loadbalancing opeens een P1 meter van Tibber gaan gebruiken? Of, bestaat er een oplossing waarbij ik mijn ESP32 op de P1 meter kan blijven gebruiken? En eigenlijk, vraag 2; wat gebeurt er als ik geen internet meer heb? Met de huidige setup blijft alles werken zolang ik een WIFI verbinding heb. Maar, mij is niet helemaal duidelijk of er een beveiliging opzit op het moment dat mijn internet wegvalt.
Ik maak gebruik van OCPP met TAP Electric. Bij mij werkt SMART mode dan nog steeds prima en de laadpaal schakelt terug bij overbelasting van MAINS. Ik maak verder geen gebruik van sturing of load-balancing via TAP (OCPP). Geen ervaring met Tibber.

• THM0
GMJansen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:09:
Is het bij TAP, en andere ERE 'aanbieders' nodig om naast de MID meter foto ook de EAN code en/of foto van je meter mee te sturen, @Grondgebonden , @THM0?

Ik moest enkel foto’s van de laadpaal opsturen (en heb daar een foto van de meter van de laadpaal bij gedaan). EAN nummer moet je invullen maar hoef je geen foto van te sturen. Ook niet van je netmeter.

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:12
GMJansen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:09:

Ik heb ERE nog niet aangevraagd bij TAP, maar doe al wel de registratie daar via OCPP.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:32
Ik heb even een vraag met betrekking tot OCPP.
Gister heb ik versie 3.11.0 geinstalleerd en heb ik ook geprobeerd om OCPP met joulo te connecten voor de de ERE certificaten.

Nu blijft er alleen maar websocket disconnected staan.
Ook heb ik het met TAP geprobeerd, maar dit wil ook niet connecten.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

De URL van joulo ziet er zo uit: wss://ocpp.joulo.nl/cp/<ID>?auth=<auth-Key>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jeu7yNWrxmCEXA2qXEUMSc4HSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koaYftlolhx3HbU0FGWyMHcS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZKmEyXuzMC3e1M4xhPUbUJZgIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMz3KYead2vyEyjs4u46rlgC.jpg?f=fotoalbum_large

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:37
riberts schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:06:
Gister heb ik versie 3.11.0 geinstalleerd en heb ik ook geprobeerd om OCPP met joulo te connecten voor de de ERE certificaten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kreeg dit ook niet aan de slag met 3.10. Ik heb de stable 3.8.5 geinstalleerd en nu werkt het wel. Er zit dus toch nog iets fout in die nieuwere versies. Ik heb geprobeerd met logging erachter te komen wat het probleem is, maar ik zie daar niks wat met OCCP te maken heeft voorbij komen.

• THM0
riberts schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer het eens met een ws:// connectie (non-secure). Er is een probleem geconstateerd met een nieuwe versie van een library die in de laatste firmwares zit, dacht dat die in 3.11.0 nog aanwezig is.

• adjego
  • Laatst online: 22:11
THM0 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Probeer het eens met een ws:// connectie (non-secure). Er is een probleem geconstateerd met een nieuwe versie van een library die in de laatste firmwares zit, dacht dat die in 3.11.0 nog aanwezig is.
Die is volgens github al in 3.11.0 opgelost. Heb deze versie net geinstalleerd en ik ben nu weer verbonden via wss met TAP.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:32
THM0 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Ik heb de connectie met TAP inderdaad ook geprobeerd met de ws:// maar dit helpt ook niet.

• adjego
lasharor schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:04:

Waar heb je gelezen dan OCPP load balancer zou uitschakelen? Dit zijn twee verschillende dingen. Je kunt inderdaad via Tibber wel kiezen voor load balancing, maar dat is geen verplichting. Ik heb nu Tibber even er tussenuit gehaald en grid rewards nu via de auto lopen, maar load balancing heeft hier gewoon gewerkt. Ik gebruik zelf den API om de mains door te geven aan de laadpaal.

[ Voor 8% gewijzigd door adjego op 04-05-2026 09:24 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Bontje Blauw schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:51:
Iemand nog suggesties voor contractor voor de smart EVSE?
Bij Stegen.com is de 2 polige niet op voorraad.

Ik heb deze laadkabel op het oog waarbij die soepelheid ook bij winterse temperaturen en de zwarte stekker mij wel aanspreken.
Een 16A kabel is toch prima voor max 11kW laden?
https://www.accu-machine....to?variant=46386254905611
2 polig is zo te zien nu weer op voorraad.

• dingo35
v3.11.0 rapporteert hier "connected" met Tap, óók met wss...
Beetje raadsel waarom dat bij sommigen niet zou lukken?

EDIT: Ik zie in de Tap Electric app wél dat ze de afgelopen dagen rapporteren dat ik af en toe een minuut of zeven, acht offline ben; ik kan een wifi-stoorder niet uitsluiten, maar het kan ook zijn dat Tap connectiviteitsproblemen heeft.

Wat rapporteert jullie Tap app?

[ Voor 53% gewijzigd door dingo35 op 04-05-2026 18:01 ]

• adjego
dingo35 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:56:

EDIT: Ik zie in de Tap Electric app wél dat ze de afgelopen dagen rapporteren dat ik af en toe een minuut of zeven, acht offline ben; ik kan een wifi-stoorder niet uitsluiten, maar het kan ook zijn dat Tap connectiviteitsproblemen heeft.

Ik heb sinds installatie vanochtend geen disconnect gehad.

• Martin123t
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg7XHm00O5P11TbBFoaxam_dYqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QEfo7syGtdlsSXEUxDpgJc9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Martin123t op 04-05-2026 18:38 ]

• M.Ahammar
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:25
Hier ook vaak momenten ofline met Tap, met 2 laadpalen .
Sinds de update van gister lijkt het goed te gaan.

[ Voor 171% gewijzigd door M.Ahammar op 04-05-2026 20:21 ]

• THM0
Ik heb nu een uptime van 27 uur volgens Tap. Gisteren de update naar 3.11.0 gedaan. Vanochtend OCPP aangepast naar secure connectie maar dat is blijkbaar geen downtime bij Tap.

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:43
Ik zie dit ook bij Tap Electric.
Het laden geen enkel probleem, maar die bijna elke dag wel downtime van elke minuten tot een kwartier de hele dag door. zit nu op 93% uptime. ws of wss maakt hierbij niet uit. Dus denk dat wel aan de kant van tap electric ligt.

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik zie alleen downtime omdat mijn Ziggo verbinding er vannacht even uit lag.

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:30

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik was op mijn 1 fase Smart EVSE v3 met OCPP bezig en heb het werkend met wss en TAP en firmware v3.11.0
Echter nu krijg ik telkens 'Out of order' te zien op het schermpje, en op de beheerpagina.
Nu weer gedowngrade naar de default v3.8.5 maar de melding blijft.
Ik stuur elke 5s de L1 naar het device via de REST api tbv load balancing. Dit werkt al 2 jaar prima. In de status json zie ik ook dat alles in orde lijkt, maar de 'Out of order' blijft.

Ik ben een beetje lost nu, want wat kan ik nog meer proberen. Wat ik ook wijzig, hij springt steeds naar 'OFF' en laden lukt dus ook niet nu.
Het enige dat ik kan bedenken is dat de HACS integratie deprecated is, en dat er bij voorkeur via MQTT wordt gewerkt, maar toch heeft het altijd verder goed gewerkt.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:59
johan_solar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:23:
Ik was op mijn 1 fase Smart EVSE v3 met OCPP bezig en heb het werkend met wss en TAP en firmware v3.11.0
Echter nu krijg ik telkens 'Out of order' te zien op het schermpje, en op de beheerpagina.
Nu weer gedowngrade naar de default v3.8.5 maar de melding blijft.
Ik stuur elke 5s de L1 naar het device via de REST api tbv load balancing. Dit werkt al 2 jaar prima. In de status json zie ik ook dat alles in orde lijkt, maar de 'Out of order' blijft.

Ik ben een beetje lost nu, want wat kan ik nog meer proberen. Wat ik ook wijzig, hij springt steeds naar 'OFF' en laden lukt dus ook niet nu.
Het enige dat ik kan bedenken is dat de HACS integratie deprecated is, en dat er bij voorkeur via MQTT wordt gewerkt, maar toch heeft het altijd verder goed gewerkt.
Paar berichten hiervoor ook al gepost.
Even de URL aanpassen naar WS ipv WSS en het werkt waarschijnlijk wel.

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:30

johan_solar

kitesurfing and coding

Als ik OCPP uitzet, dan verdwijnt ook de 'out of order' en kan ik weer laden.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• Martin123t
johan_solar schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:10:
Als ik OCPP uitzet, dan verdwijnt ook de 'out of order' en kan ik weer laden.
URL al aangepast?

• dingo35
"Out of order" verschijnt ook een seconde of 10 na het rebooten, dan is hij via NTP de systeemtijd aan het ophalen; daarvoor is wifi (of sinds kort ethernet) noodzakelijk.
Als hij "out of order" toont, heb je dan wel wifi verbinding, en is je systeemtijd ok (longpress menu key toont tijd rechtsboven in LCD scherm).

• Stufipower
  • Niet online
De ene WSS is de andere WSS niet. Althans, dat lijkt zo. Via plugchoice (over wss) naar joulo (wss) gaat goed, maar direct naar joulo niet, dan is die out or order. Misschien tls ciphersuites, of een ip adres dat als merkwaardig wordt beschouwd. Of hij heeft moeite met het password in de url.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
RonJ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Klopt, dedicated kast. Ook meer toeval omdat ik precies 2 rijen vol nodig had en ik toch moest uitbreiden. Vergelijkbare set-up als jij verder.

Foto's van gehele binnenkant opgestuurd en een close-up van de MID-meter met serienummer en het MID-certificaat van Eastron voor dit type. Werd na een hele tijd wachten goedgekeurd en ik zie een ERE saldo in de portal. Echt zeker ben ik natuurlijk pas volgend jaar rond deze tijd als ze moeten gaan betalen. Maar ik zie geen enkele reden waarom ik niet aan de ERE-eisen zou voldoen.

Set-up (C20 is inmiddels een B10):
[Afbeelding]
dan ga ik ook eens bij Tap kijken, ik heb namelijk ook een zelfde soort opzet, alles in de kast is voor de laadpaal. (behalve een groep voro de tuin, maar die kan ik verplaatsen)
Bij denhartog blijven ze "eisen" dat de mid meter in de laadpaal moet. (wat bij mij dus de meterkast is )

Tijd van werken, tijd van rusten

• Driek
Driek schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:14:
[...]

dan ga ik ook eens bij Tap kijken, ik heb namelijk ook een zelfde soort opzet, alles in de kast is voor de laadpaal. (behalve een groep voro de tuin, maar die kan ik verplaatsen)
Bij denhartog blijven ze "eisen" dat de mid meter in de laadpaal moet. (wat bij mij dus de meterkast is )
antwoord van Tapelectric:
Voor zover ik weet voldoet dit niet aan de voorwaarden, omdat de MID meter geïnstalleerd moet zijn in de fabriek, en niet achteraf toegevoegd mag worden aan de lader.
Toch bijzonder

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:12

Bij mij werkt wss naar TAP nu ook weer na installatie van v3.11.0. _/-\o_
Nog geen uitval van de verbinding gezien en dus geen reden om te switchen naar ws (wss werkte al die tijd WEL bij v3.8.5).

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

• Driek
@RonJ @Martin123t @rvdgaag
als ik het goed zie is jullie aanvraag bij https://tapelectric.app/ met een "meterkast-laadpaal" met geintegreerde mid meter wel goedgekeurd?

Klopt het dat het er dan ongeveer zoals bij mij uitziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNpnkWl21qRazDpn3lQ7SIHNCXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98rG5wsMM0gwmdX0C2PV7Fap.jpg?f=fotoalbum_large

@Stefannn als ik het goed zie wil jij ook hetzelfde bereiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Driek op 05-05-2026 13:51 ]

• RonJ
Driek schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:47:
als ik het goed zie is jullie aanvraag bij https://tapelectric.app/ met een "meterkast-laadpaal" met geintegreerde mid meter wel goedgekeurd?

[Afbeelding]

Ja. Zie eerdere post.

All-electric.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:45

[Afbeelding]

Je mist ws wel het MID certificaat van de SDM72M meter. Heb Eastron een mail gestuurd waarom die niet op de site staat.

• Driek
m.eddy schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Je mist ws wel het MID certificaat van de SDM72M meter. Heb Eastron een mail gestuurd waarom die niet op de site staat.
Goed punt, ik zag alleen dat deze gecertificeerd zou zijn, heb het certifaat nog niet gezocht.
Heb hem op amazon gekocht
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B08X96T1X2
Daar staat bij dat deze certificaten er moeten zijn:
Appendix B and D with MID certification, EN50470-1 and EN50470-3 class B, tamper resistant/non-resetable. Calibrated MID design for billing purposes.

Reactie TAP:
momenteel kan iedereen zijn ERE-mandaat aanmaken bij ons. Wij leveren deze informatie straks aan bij de Nea (dit kan vanaf eind mei), deze bepalen uiteindelijk welke lader wel of niet geschikt is voor de ERE certificaten. Dit zullen wij vervolgens terugkoppelen aan de gebruiker.

[ Voor 17% gewijzigd door Driek op 05-05-2026 14:18 ]

• Stufipower
  • Niet online
Aha. Dus het lijkt erop alsof je goedgekeurd bent als je succesvol gekoppeld bent met TAP, maar eind mei is het pas bekend of het doorgaat?! |:(

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Ik wil melden dat mijn laadpaal (smartevse) is goedgekeurd bij Laadloon. Inboekingen doe ik met een CSV bestand uit Teslamate (ik laad alleen mijn Tesla)

• Driek
Stufipower schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Aha. Dus het lijkt erop alsof je goedgekeurd bent als je succesvol gekoppeld bent met TAP, maar eind mei is het pas bekend of het doorgaat?! |:(
daar lijkt het op
Dat klopt inderdaad. Tap Electric faciliteert de aanvraag en geeft de data door, maar de NEA (Nederlandse Emissieautoriteit) voert de uiteindelijke controle uit en bepaalt of een lader en de bijbehorende sessies in aanmerking komen voor de certificaten.

Wat betreft je specifieke situatie: de NEA is erg streng op de MID-meter eis. In de regel moet de meter onderdeel zijn van de technische eenheid van de laadpaal (vaak af-fabriek). Een losse meter in de meterkast voor een zelfbouw-lader wordt doorgaans niet geaccepteerd, omdat de NEA een directe, gecertificeerde koppeling tussen het laadpunt en de meting verwacht.

Je kunt het uiteraard proberen als je lader OCPP ondersteunt en gekoppeld is aan ons platform, maar houd er rekening mee dat de kans op afkeuring door de NEA bij zelfbouw/retrofitted meters zeer groot is. We kunnen daar helaas geen garanties op geven.
@dingo35 de occp met Tap lijkt mogelijk te zijn toch? is er duidelijk wat we daarvoor moeten doen?

• Deikke
Ik heb in mijn SmartEvse Auto Authorize aangezet om het laden automatisch te autoriseren.
De SmartEvse staat by default op "Off". Als ik de auto nu aansluit, wordt er een autorisatie gedaan en direct gestart met laden (in Smart mode).
Maar zodra Home Assistant ziet dat er een auto is aangesloten wordt er bepaald wat het logischte is om te gaan doen en zet de lader op Pause, Solar of Smart modus. dit zorgt ervoor dat het laden direct geannuleerd wordt.

Is het mogelijk om na autoriseren op Pause te gaan wachten tot Home Assistant bepaald heeft of er daadwerkelijk geladen moet worden? Of het autoriseren pas te doen als HA de mode switched?

• RonJ
Kutbureaucraten. Ik ga desnoods naar de rechter als het moet. Er is geen enkel verschil tussen een EVBOX oid, wat gewoon een plastic buitenmeterkast is met een losse S0 DIN meter binnenin en een smartEVSE in een aparte kast die toevallig binnen zit. Ze kunnen ook nog eens matchen met je slimme meter data via het EAN nummer, dus fraude is vrij makkelijk onaannemelijk te maken.

All-electric.

• Stufipower
  • Niet online
Het zou ook te controleren zijn door kilometerstand op te vragen en type auto. Dan kom je ook op een logisch maximum.

• Driek
RonJ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:50:
[...]

Kutbureaucraten. Ik ga desnoods naar de rechter als het moet. Er is geen enkel verschil tussen een EVBOX oid, wat gewoon een plastic buitenmeterkast is met een losse S0 DIN meter binnenin en een smartEVSE in een aparte kast die toevallig binnen zit. Ze kunnen ook nog eens matchen met je slimme meter data via het EAN nummer, dus fraude is vrij makkelijk onaannemelijk te maken.
ik ben het met je eens, we kunnen alles laten zien en aantonen dat we overal aan voldoen.

• RonJ
Stufipower schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:56:
Het zou ook te controleren zijn door kilometerstand op te vragen en type auto. Dan kom je ook op een logisch maximum.
Klopt, alle laadsessies worden immers al netjes via OCPP vastgelegd, correlereren met slimme meterdata, data van de auto's zelf en ik kan zelfs de camerabeelden aanleveren als ze willen.

All-electric.

• Driek
RonJ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Klopt, alle laadsessies worden immers al netjes via OCPP vastgelegd, correlereren met slimme meterdata, data van de auto's zelf en ik kan zelfs de camerabeelden aanleveren als ze willen.
heb je de occp via tap lopen, is dat makkelijk in te regelen. En is dat alleen voor ERE?

• RonJ
Ja, Ja, nee. Gebruik het ook om de laadsessies te registreren, om het verbruik van 2 verschillende auto's uit elkaar te houden thuis. Bij betaling kan je ook publieke laadpassen (bijv. van de baas) accepteren.

All-electric.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:13

[Afbeelding]

Yep..
Ik wil datzelfde bereiken.
Maar bij mij zit de smartEVSE in een wat grotere groepenkast waar ook een verzamel rails van mijn backup installatie EN een hoofdafsluiter van de PV installatie in zit.
Dat wordt dus nog even puzzelen.

Maar goed...
In ieder geval is er dus wat informatie mbt "wat wel goedgekeurd wordt"
Ik moet zo'n MID meter nog kopen. Dus het is een beetje afwegen "of ik de gok neem"

Ik overweeg het over te zetten in een eigen kast.
Ik ben nog aan het puzzelen (nu ook met een andere klus bezig)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:57
lasharor schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:28:
Ik wil melden dat mijn laadpaal (smartevse) is goedgekeurd bij Laadloon. Inboekingen doe ik met een CSV bestand uit Teslamate (ik laad alleen mijn Tesla)
Hier ook een goedkeur, alleen was een screenshot van mijn laadsessies onvoldoende. Ik heb het in een Excelletje gedrukt, kijken hoe dat verder loopt.
Verder zag ik vandaag de mogelijkheid tot een koppeling met Plugchoice. Ik denk dat ik daar vanaf Q3 gebruik van ga maken.

• Netraam
Deikke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:35:
Is het mogelijk om na autoriseren op Pause te gaan wachten tot Home Assistant bepaald heeft of er daadwerkelijk geladen moet worden? Of het autoriseren pas te doen als HA de mode switched?
Ik doe geen auto authorize maar laat home assistant de authorize doen via een automation.
Je kunt nu een tag sturen via mqtt publish actie.

• Deikke
Netraam schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Ik doe geen auto authorize maar laat home assistant de authorize doen via een automation.
Hoe is de flow dan? Krijg je dan niet hetzelfde probleem na het autoriseren? Of kies je eerst voor de mode en dan een authorize?

• Netraam
Deikke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Hoe is de flow dan? Krijg je dan niet hetzelfde probleem na het autoriseren? Of kies je eerst voor de mode en dan een authorize?
Op het moment dat je HA de authorize laat publishen naar mqtt kun je ook de mode zetten in de automation.

• diamanten
Netraam schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Wat is de syntax van die mqtt publish actie?
Is dat een van deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
/Set/Mode
/Set/CurrentOverride
/Set/CurrentMaxSumMains
/Set/CPPWMOverride
/Set/MainsMeter
/Set/EVMeter
/Set/HomeBatteryCurrent
/Set/RequiredEVCCID
/Set/ColorOff
/Set/ColorNormal
/Set/ColorSmart
/Set/ColorSolar
/Set/CableLock
/Set/EnableC2  0 "Not present", 1 "Always Off", 2 "Solar Off", 3 "Always On", 4 "Auto" ; do not change during charging to prevent unexpected errors of your EV!
               You can send either the number or the string, SmartEVSE will accept both!
/Set/RFID      Hex string representing RFID card UID (12 or 14 hex characters for 6 or 7 byte UIDs)
               Example: "112233445566" (6 bytes) or "11223344556677" (7 bytes)
               This will simulate an RFID card swipe and start/stop a charging session using all existing RFID checks
               (whitelist verification, OCPP authorization, etc.)

• Netraam
diamanten schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:03:
[...]

Wat is de syntax van die mqtt publish actie?
Is dat een van deze:
code:
1
2
3
4
5
/Set/Mode
/Set/RFID      Hex string representing RFID card UID (12 or 14 hex characters for 6 or 7 byte UIDs)
               Example: "112233445566" (6 bytes) or "11223344556677" (7 bytes)
               This will simulate an RFID card swipe and start/stop a charging session using all existing RFID checks
               (whitelist verification, OCPP authorization, etc.)
Met de /Set/RFID kun je inderdaad simuleren dat er een tag wordt aangeboden.

• adjego
lasharor schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:28:
Heb je die export ook al goedgekeurd gekregen? O-)

• lasharor

lasharor

7 december 2004

adjego schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:34:
[...]

Heb je die export ook al goedgekeurd gekregen? O-)
Yes, op deze manier;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrlXFmcRf8I0w1IharOd1HrS0Hg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XUGg1uaXtjZRNe1v7fbjBbPk.png?f=user_large

• Deikke
Netraam schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Met de /Set/RFID kun je inderdaad simuleren dat er een tag wordt aangeboden.
Mijn RFID is maar 4 bytes lang, niet 6 of 7 en lijkt niet te werken. Kan ik hem padden met 0 dan? Bij Auto Authorize werkte dit wel gewoon.

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
dingo35 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:25:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.11.0 uitgebracht:
Ik heb hem er zojuist op gezet (ik heb een EtherLCD hier liggen dus ik bouw ‘m binnenkort om), maar ik krijg nu foutmeldingen op het LCD scherm via de webbrowser. Op dit moment draai ik dus een SmartEVSE *zonder* EtherLCD.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX1G1XpaGIq8fXX8ckQ3qu8MwGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2hPsdAI2bdmIpK5mtViU951.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hV9cOloXB5GuE_5FprUN_hozdBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lom80pVy9zYkfswml2eT1dtO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY3cWER4bpe-v9ovWG077VCglaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wInLDxsD3weti8SsOTbXLD0u.jpg?f=fotoalbum_large

• dingo35
Page refresh?

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:57
Ik heb vandaag de SmartEVSE omgebouwd naar de EtherLCD, werkte flawless bij mij. Runt 3.11.0 en ook verbonden met TAP via wss://. So far so good :)

• Driek
RonJ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:50:
[...]

Dit staat op de website van de Nea

Inboeken elektriciteit particulieren | Nederlandse Emissieautoriteit

[quote]

De NEa behandelt geen vragen van particulieren. 
Wanneer komt u in aanmerking
U komt in aanmerking als u:
  • een laadpaal heeft met geïntegreerde kWh-meter bij u thuis;
  • eigenaar bent van de netaansluiting op uw adres;
  • een laadpaal heeft met een MID-gecertificeerde meter.
In enkele gevallen komen situaties zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking*.

Twijfelt u? Neem contact op met een inboekdienstverlener. Die beoordeelt uw situatie.

[/quote]

Punt 1 is dus de twijfel, we hebben een zelfbouw laadpaal met geintegreerde kWh-meter.

• RonJ
Driek schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Dit staat op de website van de Nea

Inboeken elektriciteit particulieren | Nederlandse Emissieautoriteit

[quote]

De NEa behandelt geen vragen van particulieren. 
Wanneer komt u in aanmerking
U komt in aanmerking als u:
  • een laadpaal heeft met geïntegreerde kWh-meter bij u thuis;
  • eigenaar bent van de netaansluiting op uw adres;
  • een laadpaal heeft met een MID-gecertificeerde meter.
In enkele gevallen komen situaties zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking*.

Twijfelt u? Neem contact op met een inboekdienstverlener. Die beoordeelt uw situatie.

[/quote]

Punt 1 is dus de twijfel, we hebben een zelfbouw laadpaal met geintegreerde kWh-meter.
Ik zie nergens dat je die niet zelf mag bouwen of dat de kast buiten moet hangen. Als ie maar geintegreerd is. Dus alles in 1 dedicated kast zou goed moeten zijn imho.

All-electric.

Pagina: 1 ... 104 ... 107 Laatste