PB gestuurd!Monstarr076 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:49:
Mocht hier een liefhebber aanwezig zijn voor een casco Novox C10 met snor kenteken. (mist wel de achterbrug, motor, controller en een accu)
Ik heb er 1 staan, gratis. Heeft wat aandacht nodig maar frame is roestvrij dus als project een goede basis. Altijd overdekt gestaan.
Ik ben wel benieuwd of we die nieuwe StoreDot Flash Battery cellen binnenkort in scooters gaan zien, ik was ietwat sceptisch toen ik dit filmpje zag (scooter in 5 minuten geladen, dat stukje begint ongeveer bij 4:50), maar het lijkt nu werkelijk in productie te gaan bij Chinese producent EVE Energy, en ze beweren dat het geen meerprijs kost boven conventionele cellen. Dat zou betekenen dat de accu's weliswaar niet goedkoper worden, maar je onderweg wel gewoon bij een tankstation met fastcharger kan gaan optoppen. Grote vraag is natuurlijk wel hoeveel laadcycli dit toelaat.
[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 19-01-2021 11:30 ]
ik gellof er geen zak van. als dit kon zou dit magische gebeuren al LANG door de autofabrikanten worden gebruikt.
en sorry, maar het is een ZWAAR geedit filmpje waar ze heel stoer alleen maar een tinybms laten zien en een paar flesjes met chemicalien.
hou nu eens op met in zulke onzinfimpjes te trappen. het is gewoon niet geloofwaardig. die filmjes zijn niet voor "jullie" bedoelt, die zijn voor goedgelovige investeerders bedoelt.
en sorry, maar het is een ZWAAR geedit filmpje waar ze heel stoer alleen maar een tinybms laten zien en een paar flesjes met chemicalien.
hou nu eens op met in zulke onzinfimpjes te trappen. het is gewoon niet geloofwaardig. die filmjes zijn niet voor "jullie" bedoelt, die zijn voor goedgelovige investeerders bedoelt.
[ Voor 65% gewijzigd door flippy op 19-01-2021 12:38 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Het wordt ook door de autofabrikanten gebruikt, Daimler-Benz heeft als ik het goed heb een exclusieve optie op die technologie, dus die zouden idd in hun e-auto's komen. Ik ben net zo sceptisch als jij, maar dit lijkt toch inmiddels van luchtfietserij naar daadwerkelijk massaproductie zijn geschakeld nu.
nee, dat is het niet. mercedes gebruikt nog steeds modules van tesla vor de oude modellen en hybrides en hun nieuwe leverancier voor de EQC en andere nieuwe modellen is exclusief en alleen CATL. en fun fact: CATL maakt ook de cellen voor de chinese teslas die nu van de band af rollen daar.Dreamvoid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:46:
Het wordt ook door de autofabrikanten gebruikt, Daimler-Benz heeft als ik het goed heb een exclusieve optie op die technologie, dus die zouden idd in hun e-auto's komen. Ik ben net zo sceptisch als jij, maar dit lijkt toch inmiddels van luchtfietserij naar daadwerkelijk massaproductie zijn geschakeld nu.
en welke "exclusieve technoligie" bedoel je? actieve ventilatie ipv waterkoeling? dat is geen exclusieve technologie, dat word door wel meer fabrikanten gebruikt met het nodige gezeik bij koud en warm weer en is verre van speciaal.
https://www.amazon.com/XF...echargeable/dp/B07171G832
koop dat ding en dan heb je dezelfde "unieke technieken" maar dan op je huidige telefoon.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 19-01-2021 17:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Exclusief in de zin dat alleen Daimler ze voorlopig mag gebruiken, niet dat Daimler geen andere technieken gebruikt
Ik heb het ook niet over koeling tijdens het laden (dat is idd triviaal), maar hun alternatief voor grafiet op de anode (blijkbaar een tin/silicon compound) waardoor je "plating" voorkomt.
Maar goed, het klinkt allemaal leuk die ultra-fast charging met die nieuwe anode coating, maar geen woord over wat het doet met de levensduur.
Maar goed, het klinkt allemaal leuk die ultra-fast charging met die nieuwe anode coating, maar geen woord over wat het doet met de levensduur.
[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 19-01-2021 17:30 ]
je hoort elek paar weken wel iets fantischtisch en dat het laden zo snel kan. en dan hoor je niks omdat het niet goedkoop geproduceerd kan worden. dat is het hele probleem, niet de anodes.
daarom gaat die nieuwe cel van tesla ook een verschil maken. die lost een berg problemen in 1x op. en veel mensen begrijpen niet helemaal hoe groot die schok gaat zijn in de accuwereld. en de mensen die het wel weten zitten nu allemaal op hete kolen zulke onzinfilmpjes zoals dat te maken om maar te laten zien dat ze niet helemaal 10+ jaar achterlopen op tesla's accus.
en ook al kunnen ze wat beters maken kunnen ze niet het volume maken die nodig is om concurrerend te zijn. tenminste niet voor de aankomende paar jaar. die accufabrieken groeien niet aan een boom. en tesla is al aan het produceren en testen.
daarom gaat die nieuwe cel van tesla ook een verschil maken. die lost een berg problemen in 1x op. en veel mensen begrijpen niet helemaal hoe groot die schok gaat zijn in de accuwereld. en de mensen die het wel weten zitten nu allemaal op hete kolen zulke onzinfilmpjes zoals dat te maken om maar te laten zien dat ze niet helemaal 10+ jaar achterlopen op tesla's accus.
en ook al kunnen ze wat beters maken kunnen ze niet het volume maken die nodig is om concurrerend te zijn. tenminste niet voor de aankomende paar jaar. die accufabrieken groeien niet aan een boom. en tesla is al aan het produceren en testen.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 19-01-2021 17:50 ]
Heeft iemand ervaring met de Govecs ELMOTO Loop? Helaas maar weinig over te vinden.
https://www.govecsgroup.com/en/models/elmoto-loop/
[ Voor 24% gewijzigd door souljah1h op 20-01-2021 15:58 ]
Ik heb wat instellingen van jou overgenomen.Vliegvlug schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:59:
Mijn Novox is omgebouwd van 6 fasen naar 3 fasen motor en nieuwe Kelly controller.![]()
Voor de kerst is @flippy langsgekomen om de nieuwe Kelly KLS 7245N te installeren en heeft daarnaast gelijk een zwaardere 12V omvormer meegenomen zodat ik er ook verwarmde handschoenen op kan aansluiten.![]()
Omdat ik nog het afwerken van de kabels en vastzetten van de omvormer moest doen heb ik er pas afgelopen weekend voor het eerst op gereden.
Daaruit bleek dat ik nog wel de controller anders moet instellen want echt goed rijdt het nog niet.
Hieronder wat foto’s van het opbouw proces
Gaten dichten
Gaten gedicht in de accubak waar de oude controllers op vast zaten:
[Afbeelding]
Mantelbuis motorkabel
Mantelbuis om kabel vanaf de motor en geleiding richting de plek van de controller:
[Afbeelding]
In de foto’s is het nog niet vastgezet maar dat is later gedaan met tiewraps om de oogjes en het frame.
12V omvormer
Testplaatsing van de 12V omvormer:
(omdat deze een stuk groter is dan de oude paste hij niet in het vakje in het midden van de treeplank waar de oude zat)
[Afbeelding]
Het aluminium hoekprofieltje aan de bovenkant heb ik ook extra toegevoegd om het witte plastic schot wat de accu’s tegenhoud die erachter zitten wat beter vast te zetten.
Hiervoor zat het met enkel een hoekprofiel aan de onderkant vast.
Omdat de plek waar de omvormer komt aan de onderkant links en recht een opening heeft waar mogelijk wat water doorheen zou kunnen komen heb ik de omvormer extra beschermd door er een afscherming links en recht op te zetten van plastic hoekprofiel:
[Afbeelding]
Op de foto linksboven zaten er nog geen kabelschoenen op de draden, was voor de test er even snel onder geklemd.
Op de foto is ook het sterke 3m dual lock klittenband te zien waar de omvormer mee aan de scooter is bevestigd.
Na het op zijn plek zetten van de omvormer realiseerde ik me dat deze recht onder de twee voorste bevestigingspunten van de buddybak zit.
Daarin zitten twee kleine gaatjes om vocht uit de buddybak te laten lopen.
Niet echt handig als dat direct in de omvormer druppelt![]()
Daarom een plastic afdakje gemaakt![]()
Dat voorkomt ook dat er stof en gruis in de omvormer valt wanneer je de buddybak losmaakt want dan valt het door de schroefgaten heen.
Geïnstalleerd ziet de omvormer er nu zo uit:
[Afbeelding]
Kelly controller
Omdat onderkant van de controller van aluminium is en ik de controller met RVS bouten wilde bevestigen moest ik ze van elkaar isoleren. Anders vreet het RVS het aluminium op, zeker met vocht erbij.
Gelukkig had ik nog een oude pen waar precies een m6 bout doorheen kon en welke ook precies klemvast in de bevestigingsgaten van de controller paste![]()
[Afbeelding]
Met nylon ringen de RVS ringen voor het vastzetten afgeschermd van het aluminium van de controller.
Daarna de controller geplaatst:
[Afbeelding]
Van rechts komt de kabel vanaf de motor in de mantelbuis omhoog, op dat punt is er bijna geen beweging in de achtervork en kan de kabel ook niet klem komen te zitten.
Met de kap erop ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Eigenlijk steekt de bout waar de plus pool van de accu op vast zit net te veel uit en klemt tegen de kap aan maar het kan net.
Zou er nog een keer een klein hapje uit moeten vijlen.
Rijden en instellen
Nu moet ik nog de instellingen van de controller aanpassen want het rijden zelf is nog niet optimaal.
Ook weet ik nog niet hoe hard de scooter nu maximaal gaat maar dat zoek ik later wel uit.
Het rijden zelf gaan nog niet zo smooth als met de oude 6 fasen motor, voelt een beetje ‘hakerig’ aan, alsof er steeds een klein beetje weerstand overwonnen moet worden en dan weer een stukje soepel, enz.
Optrekken gaat ook minder snel maar dat komt denk ik doordat er nu een lichtere motor in zit.
Ook werkt regeneratie nog niet zoals zou moeten en dat is wel vervelend.
Met de oude motor en controllers was er nauwelijks regeneratie ingesteld en gebruikte ik primair de achterrem om te remmen.
De nieuwe motor die ik van marktplaats heb is alleen minder breed waardoor de schijfrem niet de remklauw haalt, daarom heb ik de schijf eraf gehaald en is regeneratie belangrijk voor het afremmen.
Het idee is dat regeneratie bij loslaten van de gashendel al flink afremt maar dat je nog wel kan uitrollen.
Pas wanneer je de remhandel aanraakt en het remlicht geactiveerd wordt zou regeneratie echt hard moeten aangrijpen om te zorgen dat je echt stevig remt.
Dat laatste is nu helaas nog niet het geval.
De scooter remt nu wel redelijk soepel af op regeneratie wanneer je enkel het gas los laat, zou nog wel wat steviger mogen zelfs.
Maar met de rem erbij rolt hij juist langer uit en dat is natuurlijk niet de bedoeling.![]()
Dit zijn de huidige instellingen:
Vehicle
[Afbeelding]
Control
[Afbeelding]
Motor
[Afbeelding]
Ik weet er helaas nog te weinig vanaf om te kunnen zeggen waar het regeneratie probleem ‘m in zit en of de boel nog smoother te krijgen is.
Heb de handleiding wel uitgeprint en 1 keer doorgelezen maar het is me nog niet echt duidelijk.![]()
Dus als iemand wat suggesties heeft graag.
Alleen heb ik nu een 75 volt, 35 ah 18s lithium er in zitten.
Remmen had ik op 30%
Prima. Maar nu ook even iets lager gezet.
Nou ja, dat ding reed nog maar 30 geloof ik.
Heb jij een snor?
Hard gelachen en alles weer terug gezet.
Nu spurt mijn Novox in luttele seconden naar 60, met zo'n lekker weeig gevoel in je buik, om vervolgens terug te zakken naar 50 km p/u.
IVA NCE PROlaf
Bij mij zit er een 16S18P panasonic PF 18650cellen accu in die uit drie delen bestaat. 60V is dat dacht ik.OlafBso schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:37:
[...]
Ik heb wat instellingen van jou overgenomen.
Alleen heb ik nu een 75 volt, 35 ah 18s lithium er in zitten.
Nee, is een geel kenteken. ik weet niet precies hoe hard die voorheen ging met de oude motor en controllers maar voor mijn gevoel nog net wel binnen de marge. Ik gok ~53 km/uRemmen had ik op 30%
Prima. Maar nu ook even iets lager gezet.
Nou ja, dat ding reed nog maar 30 geloof ik.
Heb jij een snor?
Met de nieuwe controller en motor tikte ik met vers vol geladen accu dit weekend kortstondig de 55Km/u aan maar zakte daarna wel snel terug tot ongeveer 53 a 54.
Was verder geen lang ritje dus weet nog niet of dat nog verder gaat afnemen bij langere ritten.
Mijn instellingen waren dus geen succes begrijp ikHard gelachen en alles weer terug gezet.
Daar ging je dan maar 30 mee?
Maakt de controller en motor blijkbaar toch veel uit en zijn die settings niet 1-op-1 uit te wisselen tussen scooters.
Met de oude controllers en motor was het optrekken ook een stuk sneller dan met de huidige setup.Nu spurt mijn Novox in luttele seconden naar 60, met zo'n lekker weeig gevoel in je buik, om vervolgens terug te zakken naar 50 km p/u.
Ik wil dat wel weer sneller hebben als de motor het aankan.
Kan jij jouw instellingen hier posten?
Hoop dat ik daar uit kan opmaken hoe die van mij instel om sneller op te trekken .
Hahaha. 50 a 53 km.p/u rijden is okay, maar mijn accu is al 30% leeg na 12 kilometer rijden. Ik had de bms gefilmd en ik haal dik 4200 watt op sommige punten. Kost veel te energie.
:strip_exif()/f/image/xIRBqVLLk1boGQ7LkEoF3FU0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yRr4QaBVXzxUUYyKWRuR9I1P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xIRBqVLLk1boGQ7LkEoF3FU0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yRr4QaBVXzxUUYyKWRuR9I1P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/poUMwJ05DCU6gI3gVIS7GoRK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door OlafBso op 22-01-2021 21:15 ]
IVA NCE PROlaf
olaf, ik heb je al gezegd dat je verbruik niet aan de instellingen ligt. het verbruik ligt aan je motor en/of dat er een rem aanloopt. aan anderen hetzelfde vragen tot je een antwoord tegenkomt wat je wel bevalt zal dit niet oplossen.
[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 22-01-2021 21:06 ]
flippy schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:04:
olaf, ik heb je al gezegd dat je verbruik niet aan de instellingen ligt. het verbruik ligt aan je motor en/of dat er een rem aanloopt. aan anderen hetzelfde vragen tot je een antwoord tegenkomt wat je wel bevalt zal dit niet oplossen.
IVA NCE PROlaf
snap ik, maar dit is simpele natuurkunde, het kost x aantal watts om 50 te rijden, hoe SNEL je naar die 50 komt kan je wel wat winst halen maar vlot optrekken verklaart niet jouw hoge verbruik. en 4kW is wat elke electrinsche scooter fabriek af op begrenst is. dat is namelijk de EU wetgeving limiet van een scooter.
hard optrekken met een auto op de oprit en daarna braaf 100 rijden voor 100km doet niet veel op je totale verbruik op 1 tank.
en optrekken harder of zachter is gewoon een kwestie van het hoger of lager zetten van de "current percent". dat reguleert het vermogen wat de motor ingaat, met name bij lage snelheden.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 22-01-2021 21:23 ]
Oei dat gaat best snel dan en vast niet liniear.OlafBso schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:00:
Hahaha. 50 a 53 km.p/u rijden is okay, maar mijn accu is al 30% leeg na 12 kilometer rijden.
Want anders zou je toch nog 40Km moeten kunnen halen, zou niet al te slecht zijn.
Niet bij stil gestaan dat ik op de bms dit soort dingen kan bijhouden.Ik had de bms gefilmd en ik haal dik 4200 watt op sommige punten. Kost veel te energie.
Maar in hoeverre is dat relevant?
De BMS is er toch enkel voor om de accu te beschermen dus als je meer trekt dan veilig is zal hij toch de accu afschakelen?
Dank voor de instellingen!
ik zal eens gaan kijken of ik er wat mee kan.
Ter vergelijking nog de instellingen van mijn oude setup met 2x Kelly KLS7212S en de originele 6-fasen Novox 2,5 Kw motor:
Vehicle
:fill(white):strip_exif()/f/image/jRqr2xPiGQjcafV9UF32J1eY.png?f=user_large)
Motor
:fill(white):strip_exif()/f/image/8QhIDSXKREWiObvMRwqAAnrt.png?f=user_large)
Control
:fill(white):strip_exif()/f/image/1VmgwpvYLNzxNHJxVqgMUAwY.png?f=user_large)
Ah, de 6 fasenmotor.
Wel gaaf, voor en achter een motorwiel.
Maar die heb je nu niet meer toch?
Nee, ik moest van iemand gaan rijden en kijken hoeveel watt de scooter verbruikt tijdens een rit. Omdat de accu zo snel in % afneemt. Vandaar.
Maar Flippo en die man vertelden allebei dat ik moet kijken of er een rem vastloopt wellicht.
En anders is het mijn Novox 2500 watt wiel die niet efficiënt is.
Maar dat is zuur omdat ik eerst met een andere controller beter af zou zijn. Vervolgens een betere bms. En dan heb ik eindelijk die goede accu en nu zou ik weer een ander achterwiel moeten aanschaffen. Als ik dit mijn vrouw vertel vermoord ze me.
Maar die heb je nu niet meer toch?
Nee, ik moest van iemand gaan rijden en kijken hoeveel watt de scooter verbruikt tijdens een rit. Omdat de accu zo snel in % afneemt. Vandaar.
Maar Flippo en die man vertelden allebei dat ik moet kijken of er een rem vastloopt wellicht.
Maar dat is zuur omdat ik eerst met een andere controller beter af zou zijn. Vervolgens een betere bms. En dan heb ik eindelijk die goede accu en nu zou ik weer een ander achterwiel moeten aanschaffen. Als ik dit mijn vrouw vertel vermoord ze me.
IVA NCE PROlaf
OlafBso schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:31:
Ah, de 6 fasenmotor.
Was enkel een motor in het achterwiel hoor
Maar dan een die op 6 fasen werkte ipv 3, vandaar dat er twee 3 fase controllers nodig waren om hem aan te drijven.
De motor is om onduidelijke redenen stuk gegaan, weet nog steeds niet waardoor en krijg ‘m ook niet open om het te kunnen zien.Maar die heb je nu niet meer toch?
Dus vandaar de marktplaats motor en nieuwe controller omdat een enkele van de oude controllers te licht was om een 3 fase motor lekker aan te sturen.
Zeker de zwaardere die ik er nog in wil gaan zetten. Maar ik hik nog tegen de hoge verzendkosten en import toeslagen aan.
Dus je hebt al een betere bms, accu én controller aangeschaft?Nee, ik moest van iemand gaan rijden en kijken hoeveel watt de scooter verbruikt tijdens een rit. Omdat de accu zo snel in % afneemt. Vandaar.
Dan is het wel zuur dat het nog niet goed werkt ja.
Kan me trouwens haast niet voorstellen dat die 2,5Kw motor van jou niet goed zou zijn.
Mijn oude 2,5Kw deed het prima. Dat was natuurlijk wel een 6 fase variant en ik weet er te weinig vanaf om te kunnen inschatten hoeveel dat uitmaakt qua efficiëntie maar je zal er nog steeds grofweg evenveel energie in moeten stoppen lijkt me aangezien ze hetzelfde wattage hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 22-01-2021 21:51 ]
Ah ik ben duidelijk er niet helemaal bij.
Nee, 6 fasen kan ook in 1 motor.
Maar als je voor en achter mijn motorwiel zou hebben, heb je ook 2 Kelly's nodig.
Haha.
En het werkt wel.
Maar voor hoe lang?
En de bms kan ik verkopen.
Maar ja, al doende leer ik, denk ik dan maar..
Nee, 6 fasen kan ook in 1 motor.
Maar als je voor en achter mijn motorwiel zou hebben, heb je ook 2 Kelly's nodig.
Haha.
En het werkt wel.
Maar voor hoe lang?
En de bms kan ik verkopen.
Maar ja, al doende leer ik, denk ik dan maar..
IVA NCE PROlaf
kan je je rem er niet tijdelijk afhalen, één per keer uiteraard
, en dan kijken of je wel verder komt?
Als dat de verdenking is van het probleem.
veel motoren die door emco en consorten worden gebruikt zijn "effcient" op een bapaald toerental gebied. en om goedkoop winst eruit te halen word dat afgestemd op 40km/u en lager. immers rijden die scooters als ze vol zijn met moeite 45 en als de accu leeg is rond de 35. zo komen zoe ook verder, ze rijden gewoon geen 50. dus ga je ineens 50 echte kms rijden lever je wel effcinetie in. combineer dat met een "export kwaliteit" magneten en ditto kwaliteit ijzeren stator en je effcientie is helemaal het raam uit als je dus te langzaam of te snel rijd. voor deze reden heeft tesla ook 2 verschillende motoren in de sportmodellen, 1 voor flink vermogen om van de lijn te komen (achterwiel) en een effcientie voor hogere snelheden en swicht continu tussen beide motoren om zo effcient mogelijk te rijden.
een motor die dus gemaakt is voor dat specifieke toerental en gemaakt met betere magneten en stator kan dus makkelijk tot wel 20~30% winnen op dit gebied.
voorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YTbY9jLsM8zScfcGhf2u10BV.jpg?f=user_large)
de V1 is wat je ziet bij emco en vrienden en als je gewoon een reguliere chinese motor opentrekt. de QS motoren in het wat hogere segment (ze verkopen ook wel V1 als je wilt) zijn V2 of V3. het effcienctieverschil tussen de V1 en V3 is rond de 15% als alles verder hetzelfde is.
de 6 fase motoren zijn vaak de V2 of 3, ik heb nog nooit een V1 6 fase gezien. die zijn ook inherent effcienter en kunnen makkelijker hun vermogen afgeven door de lagere weerstand.
een motor die dus gemaakt is voor dat specifieke toerental en gemaakt met betere magneten en stator kan dus makkelijk tot wel 20~30% winnen op dit gebied.
voorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YTbY9jLsM8zScfcGhf2u10BV.jpg?f=user_large)
de V1 is wat je ziet bij emco en vrienden en als je gewoon een reguliere chinese motor opentrekt. de QS motoren in het wat hogere segment (ze verkopen ook wel V1 als je wilt) zijn V2 of V3. het effcienctieverschil tussen de V1 en V3 is rond de 15% als alles verder hetzelfde is.
de 6 fase motoren zijn vaak de V2 of 3, ik heb nog nooit een V1 6 fase gezien. die zijn ook inherent effcienter en kunnen makkelijker hun vermogen afgeven door de lagere weerstand.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 22-01-2021 22:19 ]
Top!flippy schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:22:
[...]
en optrekken harder of zachter is gewoon een kwestie van het hoger of lager zetten van de "current percent". dat reguleert het vermogen wat de motor ingaat, met name bij lage snelheden.
Dan ga ik daar eens mee spelen.
Zie dat die bij mij nu op 40% staat en bij mijn twee oude controllers op 60% stond en bij @OlafBso op 65%.
Tegelijkertijd lees ik in de handleiding dat dit een percentage is van “peak current of the controller“.
Als ik dan het sommetje maak kom ik voor de verschillende controllers op dit uit:
KLS7245N = 350A x 40% = 140A
2x KLS7212S = 2x 120A x 60% = 144A
KLS7230S = 300A x 65% = 195A
Dan snap ik ook wel dat die van @OlafBso pittig hard optrekt ja.
Maar waarom die huidige setup van mij zoveel trager is dan de oude setup snap ik dan weer niet, dat scheelt nauwelijks iets.
Misschien dat ‘m dat zit in de “Battery limit” die daar onder genoemd staat.
Die staat nu op 40A ingesteld waar dat mij de oude controllers 55A was en bij @OlafBso 50A.
In de handleiding staat namelijk dat een te lage waarde invloed heeft op de acceleratie snelheid.
Kan ik de waarde van Battery limit veilig naar bijv. 50A zetten? @flippy
je moet in beide waardes een balans vinden. dus valt de acceleratie een beetje plat als je optrekt boven de 20~25km/u zet je de battery current hoger. die word namelijk belangrijker naarmate je harder gaat.
de berekende waardes zijn een richtlijn. die zijn ook afhankelijk van de weerstand van de motor zelf (de fysieke koperen windingen) en de Kv van de motor (hoe snel die draait voor het gegeven voltage).
je kan wel een baksteen op dat pedaal leggen en een emmer benzine in de inlaat gieten maar als je in de 5e versnelling zit doet ie niet zoveel van de lijn af.
dat je een amperage instelt wil niet zeggen dat je die ook haalt....
gewoon proberen met beide waardes te emmeren tot je gewenste "effect" behaald is.
de berekende waardes zijn een richtlijn. die zijn ook afhankelijk van de weerstand van de motor zelf (de fysieke koperen windingen) en de Kv van de motor (hoe snel die draait voor het gegeven voltage).
je kan wel een baksteen op dat pedaal leggen en een emmer benzine in de inlaat gieten maar als je in de 5e versnelling zit doet ie niet zoveel van de lijn af.
dat je een amperage instelt wil niet zeggen dat je die ook haalt....

gewoon proberen met beide waardes te emmeren tot je gewenste "effect" behaald is.
[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 22-01-2021 22:17 ]
Tussen jou en mij zit er ook veel verschil in IQ KP en IVT BRK MAX..Vliegvlug schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:11:
[...]
Top!
Dan ga ik daar eens mee spelen.
Zie dat die bij mij nu op 40% staat en bij mijn twee oude controllers op 60% stond en bij @OlafBso op 65%.
Tegelijkertijd lees ik in de handleiding dat dit een percentage is van “peak current of the controller“.
Als ik dan het sommetje maak kom ik voor de verschillende controllers op dit uit:
KLS7245N = 350A x 40% = 140A
2x KLS7212S = 2x 120A x 60% = 144A
KLS7230S = 300A x 65% = 195A
Dan snap ik ook wel dat die van @OlafBso pittig hard optrekt ja.![]()
Maar waarom die huidige setup van mij zoveel trager is dan de oude setup snap ik dan weer niet, dat scheelt nauwelijks iets.
Misschien dat ‘m dat zit in de “Battery limit” die daar onder genoemd staat.
Die staat nu op 40A ingesteld waar dat mij de oude controllers 55A was en bij @OlafBso 50A.
In de handleiding staat namelijk dat een te lage waarde invloed heeft op de acceleratie snelheid.
Kan ik de waarde van Battery limit veilig naar bijv. 50A zetten? @flippy
Ik ga die 65 naar 55 zetten en de 50 naar 45 en dan testen.
IVA NCE PROlaf
Ik heb de voorrem vernieuwd.Vliegvlug schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:53:
kan je je rem er niet tijdelijk afhalen, één per keer uiteraard, en dan kijken of je wel verder komt?
De achterrem doet het echt niet meer.
Ik gebruik hem nog wel zodat mijn remlicht ook aangaat als ik rem, want ik sta zo stil.
Niet zo fijn voor de speed pedelecs achter me.
IVA NCE PROlaf
niet aan die waardes zitten, die zij berekend door de controller tijdens het calliberen!OlafBso schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:20:
[...]
Tussen jou en mij zit er ook veel verschil in IQ KP en IVT BRK MAX..
Ik ga die 65 naar 55 zetten en de 50 naar 45 en dan testen.
Nee,ik zou niet durven.flippy schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:24:
[...]
niet aan die waardes zitten, die zij berekend door de controller tijdens het calliberen!
Scheelt het als ik hem nu nog een keer eens reset?
Of maakt dat niks uit?
IVA NCE PROlaf
doet weinig tot niks. je kan het natuurlijk nog eens doen als je daardoor beter voelt.
Dan ga ik daar eens mee spelen en kijken wat het doet.flippy schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:15:
je moet in beide waardes een balans vinden. dus valt de acceleratie een beetje plat als je optrekt boven de 20~25km/u zet je de battery current hoger. die word namelijk belangrijker naarmate je harder gaat.

Ben echt blij dat ik die Kelly bluetooth module heb gekocht, zou echt geen doen zijn geweest om dat met een console kabel en een laptop ‘on the road’ steeds te moeten aanpassen.
Dan zal het grote verschil in dit geval wel de motor zijn.de berekende waardes zijn een richtlijn. die zijn ook afhankelijk van de weerstand van de motor zelf (de fysieke koperen windingen) en de Kv van de motor (hoe snel die draait voor het gegeven voltage).
De marktplaats MPI motor is een stuk dunner dan de originele motor dus ik ga er vanuit ook een stuk lichter.
Dat is natuurlijk zo maar zal dat in mijn geval ook de beperkende factor zijn?dat je een amperage instelt wil niet zeggen dat je die ook haalt....
En dit kan ik toch uit de instellingen van de BMS halen?
De “Discharge Over-current Cutoff” staat ingesteld op 150A dus dat zit inderdaad al dicht bij de 140A die ik eerder berekende.
Maar goed dat merk ik natuurlijk wel aan het feit of de BMS de boel uitzet
Ik zag dat in de statistics er ook een “Max Discharge Current” wordt bijgehouden dus dat kan ik ook eens in de gaten gaan houden om te zien of die waarde überhaupt in de buurt komt.
Is die 150A trouwens al de max van de BMS of zou dat nog wat hoger kunnen?
150 is de max van de bms. maar dat moet je enkele seconden volhouden voor die afgaat. en dat zal je echt niet halen in jouw situatie. je motor zal eerder vloeibaar worden van binnen. immers 150A*72V=10kW. dat gaat dat marktplaats motortje echt niet grappig vinden langer dan een paar seconden.
Zo had ik er nog niet naar gekeken maar dat klinkt inderdaad wat veel
Toch kom ik op een van de plaatjes die ik gemaakt heb van de bms een max current waarde tegen van 83A, dat is nog steeds flink veel voor die motor verwacht ik.
En is die 16S18P accu die ik heb nu 72 of 60V?
Of is dat zo’n marketing dingetje zoals bij elektrische gereedschap waar het eerst 10,8V was wat later is omgedoopt tot 12V omdat dat beter klinkt?
waarbij de 12v alleen gehaald wordt als de accu net opgeladen is en niet belast wordt?

Toch kom ik op een van de plaatjes die ik gemaakt heb van de bms een max current waarde tegen van 83A, dat is nog steeds flink veel voor die motor verwacht ik.
En is die 16S18P accu die ik heb nu 72 of 60V?
Of is dat zo’n marketing dingetje zoals bij elektrische gereedschap waar het eerst 10,8V was wat later is omgedoopt tot 12V omdat dat beter klinkt?
waarbij de 12v alleen gehaald wordt als de accu net opgeladen is en niet belast wordt?
je pakt het nominale voltage van de cel (dus als de cel halfvol is, in dit geval 3.6V) en doet dat maar aantal in serie. dus 16*3.6=57.6V officeel.
je accu kan officeel 180A leveren en dat kan die ook, maar niet lang, ik heb hem daar niet voor gemaakt.
het echte max ampere wat de accu zou kunnnen leveren zal ergens richting de 1000A zijn. (denk aan steeksleutel over de polen)
de piek is niet erg, het gaat erom hoe lang het duurt.
je accu kan officeel 180A leveren en dat kan die ook, maar niet lang, ik heb hem daar niet voor gemaakt.
het echte max ampere wat de accu zou kunnnen leveren zal ergens richting de 1000A zijn. (denk aan steeksleutel over de polen)
de piek is niet erg, het gaat erom hoe lang het duurt.
[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 23-01-2021 00:12 ]
Dat is ook wat ik ongeveer meet dus we ronden het dan af naar 60V 
En 180A is dus de piek van deze accu maar dat kan de TinyBMS niet aan want daarvan is de max 150A.
En die 1000A die je noemt bij sluiting is niet meer dan een geinig weetje want ik ga er vanuit dat dat eenmalig is
Maar hoeveel Ampere moet die accu nu continue leveren om steady 50Km/h te rijden? Of is dat sowieso geen issue
[edit]
Ik heb zelf een poging gedaan het uit te rekenen.
Heb hier eerder gelezen dat een scooter iets van 32Wh/Km uit de accu trekt wat overeenkomt met ~40Wh/Km uit het stopcontact, maar omdat ik wil weten wat de accu moet leveren en niet het stopcontact pak ik die eerste waarde.
Om 50Km te rijden moet die accu 32Wh/Km * 50Km = 1600Wh leveren en met 50Km/h is dat dan precies 1 uur rijden en dus 1600W.
Dat weer delen door 60V komt dan uit op 26,7A dat de accu continue moet leveren.
Of maak ik ergens een denkfout?
En 180A is dus de piek van deze accu maar dat kan de TinyBMS niet aan want daarvan is de max 150A.
En die 1000A die je noemt bij sluiting is niet meer dan een geinig weetje want ik ga er vanuit dat dat eenmalig is
Maar hoeveel Ampere moet die accu nu continue leveren om steady 50Km/h te rijden? Of is dat sowieso geen issue
[edit]
Ik heb zelf een poging gedaan het uit te rekenen.
Heb hier eerder gelezen dat een scooter iets van 32Wh/Km uit de accu trekt wat overeenkomt met ~40Wh/Km uit het stopcontact, maar omdat ik wil weten wat de accu moet leveren en niet het stopcontact pak ik die eerste waarde.
Om 50Km te rijden moet die accu 32Wh/Km * 50Km = 1600Wh leveren en met 50Km/h is dat dan precies 1 uur rijden en dus 1600W.
Dat weer delen door 60V komt dan uit op 26,7A dat de accu continue moet leveren.
Of maak ik ergens een denkfout?
[ Voor 39% gewijzigd door Vliegvlug op 23-01-2021 10:03 ]
Dit heb ik gemeten op mijn Super Soco.
25 kmph = 500 watt
30 kmph = 600 wstt
50 kmph = 1500 watt
60 kmph = 2000 watt
Dus zit je met je 1600Watt niet ver vandaan.
25 kmph = 500 watt
30 kmph = 600 wstt
50 kmph = 1500 watt
60 kmph = 2000 watt
Dus zit je met je 1600Watt niet ver vandaan.
Ik heb de waarde van “current percent” in de Kelly controller wat opgehoogd van 40 naar 45% en dat trekt wel wat lekkerder op.
En ook voor een tussensprint rond de 25 a 30 Km/u merk ik nu meer pit terwijl ik de waarde voor “battery current” niet verhoogt heb, die staat nog steeds op 40A.
Dat is wel iets wat ik bij de oude controllers en motor niet had, die trok vanuit stilstand lekker vlot op maar als je gas terug had genomen en dan weer wilde versnellen was dat heel geleidelijk.
Dat is nu wel een verbetering met de nieuwe motor en controller.
Ik wil sowieso nog wel naar een andere motor gaan kijken want deze is gewoon niet smooth.
De hele scooter resoneert als het ware als je er mee rijdt. Komt een irritante trilling uit, dat had ik met de oude motor absoluut niet.
Ik weet niet of dat nu iets mechanisch is zoals lagers of iets met de motor(aansturing).
Je hoort bij langzaam rijden ook iets kraken, is ook hoorbaar in het begin van onderstaande filmpje.
Mijn vermoeden is dat dit ook iets te maken heeft met de trillingen.
Een groter probleem is dat de wielmoer aan de rechterkant zichzelf losdraait.
Hierdoor draait de as in de uitsparing van de achtervork:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Qnd4S753bi1Zb4EUIqUwrsD.jpg?f=user_large)
De oude motor had dit probleem ook al maar wel minder omdat die as een stukje dikker was waardoor hij niet zoveel kon draaien.
Verder vastzetten van de moeren hielp daarbij ook geen moer
Zal hierbij niet andere zijn verwacht ik, de zijwaartse kracht die je kan uitoefenen met de moer is gewoonweg niet genoeg om het draaien van de as tegen te houden.
Ik vraag me wel af hoe ze dat bij motoren doen want die hebben ook flink wat koppel. Waarschijnlijk passen de assen daarbij wel precies in de uitsparingen van de achtervork vermoed ik.
Zal op de een of andere manier de vrije ruimte dus moeten opvullen maar ik zie nog niet hoe.
Er gewoon links of recht wat tussen klemmen zal eruit vallen maar een speciaal op maat gemaakte ring met uitsteeksels om de ruimte te vullen zal vast gaan werken. Helaas heb ik geen metaalwerkplaats dus dat zal ik dan moeten laten doen, en is vast niet goedkoop
En ook voor een tussensprint rond de 25 a 30 Km/u merk ik nu meer pit terwijl ik de waarde voor “battery current” niet verhoogt heb, die staat nog steeds op 40A.
Dat is wel iets wat ik bij de oude controllers en motor niet had, die trok vanuit stilstand lekker vlot op maar als je gas terug had genomen en dan weer wilde versnellen was dat heel geleidelijk.
Dat is nu wel een verbetering met de nieuwe motor en controller.
Ik wil sowieso nog wel naar een andere motor gaan kijken want deze is gewoon niet smooth.
De hele scooter resoneert als het ware als je er mee rijdt. Komt een irritante trilling uit, dat had ik met de oude motor absoluut niet.
Ik weet niet of dat nu iets mechanisch is zoals lagers of iets met de motor(aansturing).
Je hoort bij langzaam rijden ook iets kraken, is ook hoorbaar in het begin van onderstaande filmpje.
Mijn vermoeden is dat dit ook iets te maken heeft met de trillingen.
Een groter probleem is dat de wielmoer aan de rechterkant zichzelf losdraait.
Hierdoor draait de as in de uitsparing van de achtervork:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Qnd4S753bi1Zb4EUIqUwrsD.jpg?f=user_large)
De oude motor had dit probleem ook al maar wel minder omdat die as een stukje dikker was waardoor hij niet zoveel kon draaien.
Verder vastzetten van de moeren hielp daarbij ook geen moer
Zal hierbij niet andere zijn verwacht ik, de zijwaartse kracht die je kan uitoefenen met de moer is gewoonweg niet genoeg om het draaien van de as tegen te houden.
Ik vraag me wel af hoe ze dat bij motoren doen want die hebben ook flink wat koppel. Waarschijnlijk passen de assen daarbij wel precies in de uitsparingen van de achtervork vermoed ik.
Zal op de een of andere manier de vrije ruimte dus moeten opvullen maar ik zie nog niet hoe.
Er gewoon links of recht wat tussen klemmen zal eruit vallen maar een speciaal op maat gemaakte ring met uitsteeksels om de ruimte te vullen zal vast gaan werken. Helaas heb ik geen metaalwerkplaats dus dat zal ik dan moeten laten doen, en is vast niet goedkoop

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 24-01-2021 23:27 ]
bij motoren komt er
a: niet zoveel newtonnetjes vrij
b: het vermogen komt uit een motor, niet de velg zelf.
oa j, de as is te klein. je kan dit wel opvullen door een dik stuk ijzer te halen bij de bouwmarkt en die in een U vorm te slijpen (slijpschijf is erg handig hiervoor) en af te werken met een vijl. dan kan je de ruimte goed opvullen en heeft het voldoende vlees.
de 4kW QS motoren hebben al zo'n dikke as....
oa j, de as is te klein. je kan dit wel opvullen door een dik stuk ijzer te halen bij de bouwmarkt en die in een U vorm te slijpen (slijpschijf is erg handig hiervoor) en af te werken met een vijl. dan kan je de ruimte goed opvullen en heeft het voldoende vlees.
de 4kW QS motoren hebben al zo'n dikke as....

[ Voor 60% gewijzigd door flippy op 24-01-2021 23:45 ]
Ik moest even opzoeken wat een “revette” was, maar is dus een sluitringCard Nox schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:41:
Met revette opvullen en op maat vijlen?
Als ik een dikke neem en invijl zal dat wel iets helpen maar punt is dat die ringen een rond gat hebben en de as zelf twee vlak gemaakte vlakken dus dan kan de as zelf alsnog draaien in die ring.
Een gat wat precies de vorm van de afgevlakte as heeft zou wel het mooist zijn natuurlijk.
Als quick fix kan ik jouw idee allicht proberen.
Dus een Govecs heeft hier ook veel minder last van aangezien die een riem heeft?flippy schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:41:
bij motoren komt er
En zet die dan ook minder koppel op de weg dan een naafmotor?
Slijpschijf heb ik wel maar hoe die U vorm dan moet werken zie ik nog niet helemaal.oa j, de as is te klein. je kan dit wel opvullen door een dik stuk ijzer te halen bij de bouwmarkt en die in een U vorm te slijpen (slijpschijf is erg handig hiervoor) en af te werken met een vijl. dan kan je de ruimte goed opvullen en heeft het voldoende vlees.
Bedoel je als een omgekeerde U bovenop de as leggen en die in de uitsparing van de achtervork schuiven?
Ik zal die technische tekening eens goed bekijken, stond me bij dat het alsnog kleiner was dan de originele Novox motor.de 4kW QS motoren hebben al zo'n dikke as....
Ik heb even een tekening gemaakt van een vulring die wel zou moeten werken om het draaien van de as te voorkomen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nK6K1unAiRGiqK5P1VrZ8SwI.jpg?f=user_large)
En dan moet het gedeelte van de vulring wat in de opening van de achtervork valt wel net iets dunner zijn dan de dikte van de achtervork zelf anders kan je het wiel niet meer goed vast klemmen.
Bij de kleine as die er nu in de scooter zit is er wel genoeg ruimte tussen as en de zijkanten van de inkeping in de achtervork maar met een dikkere as worden de zijkanten waarschijnlijk wel erg dun, dus vraag me af of dat niet te weinig vlees is.
Maar goed dit is allemaal in theorie want zie niet hoe ik twee van dergelijk ringen zelf kan maken en dan ook nog met de juiste precisie dat het daadwerkelijk functioneel is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nK6K1unAiRGiqK5P1VrZ8SwI.jpg?f=user_large)
En dan moet het gedeelte van de vulring wat in de opening van de achtervork valt wel net iets dunner zijn dan de dikte van de achtervork zelf anders kan je het wiel niet meer goed vast klemmen.
Bij de kleine as die er nu in de scooter zit is er wel genoeg ruimte tussen as en de zijkanten van de inkeping in de achtervork maar met een dikkere as worden de zijkanten waarschijnlijk wel erg dun, dus vraag me af of dat niet te weinig vlees is.
Maar goed dit is allemaal in theorie want zie niet hoe ik twee van dergelijk ringen zelf kan maken en dan ook nog met de juiste precisie dat het daadwerkelijk functioneel is.
je onderschat wat je kan doen met een simpele slijpschijf en een bankschroef.
en dat ronde gedeelte van die vulring moet je niet maken, alleen het U gedeelte wat IN de achtervork gaat en de onderkant kan je open laten zodat je hem makkelijk kan maken en op het wiel zetten.
en dat ronde gedeelte van die vulring moet je niet maken, alleen het U gedeelte wat IN de achtervork gaat en de onderkant kan je open laten zodat je hem makkelijk kan maken en op het wiel zetten.
[ Voor 61% gewijzigd door flippy op 25-01-2021 21:38 ]
Een bankschroef heb ik gelukkig ook naast een slijpschijf dus dan zou ik enkel nog een stukje gegalvaniseerd staal van de juiste dikte moeten vinden...
Vraag me wel af of zeker met een dikkere as een losse U niet te dun wordt waardoor een poot kan afbreken en eruit vallen.
Als het dan op een ring vast zit gebeurd dat niet maar is inderdaad wel een stuk lastiger te maken.
Ik zal eerst de ‘makkelijke’ methode proberen en eens zien hoe dat gaat.
Vraag me wel af of zeker met een dikkere as een losse U niet te dun wordt waardoor een poot kan afbreken en eruit vallen.
Als het dan op een ring vast zit gebeurd dat niet maar is inderdaad wel een stuk lastiger te maken.
Ik zal eerst de ‘makkelijke’ methode proberen en eens zien hoe dat gaat.
Ik heb er een paar jaar terug naar gekeken, ook op een beurs gezien. Helaas maar een 1.800 Wh 48V accu, dus vrij magere acceleratie en kleine actieradius, die "80 km" uit de folder kan je in de praktijk door de helft doen. Elmoto was eerst een startup, die ging failliet en toen kocht Govecs de boel op. Ze hebben die Loop een tijdje proberen te slijten voor circa 5.000 euro, niet geheel verrassend verkochten ze bar slecht, aangezien de voornaamste concurrent SuperSoco is (hun TS model met vergelijkbare specs is 3.200 euro, de TC 3.500 euro).souljah1h schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:58:
Heeft iemand ervaring met de Govecs ELMOTO Loop? Helaas maar weinig over te vinden.
Govecs heeft inmiddels ook ingezien dat dit zo niet werkt, en recent is de prijs dus flink omlaag geschroefd naar 4.000 euro, nog steeds behoorlijk duur vergeleken met wat je in scooter-vorm kan krijgen, maar het begint ergens op te lijken.
Op zich weinig mis mee, kwalitatief zag het er goed in elkaar gezet uit, en je kan gewoon bij de lokale elektrische fietsenmaker langs voor onderhoud, want feitelijk is dit gewoon een speed-pedelec e-bike zonder pedalen. En alles is relatief, als je die 4.000 euro voor een Loop naast de prijs van een willekeurige Stromer legt (met maar 600-800 Wh accu's!), dan lijkt het ineens niet zo idioot meer.
[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 28-01-2021 18:15 ]
Ik ben 1,94 en zit prima op de GovecsBenny schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:11:
Veel goede dingen gelezen over Govecs maar ben toch bang dat ik met me knieën niet lekker uit kom. Daarom is zo’n model als die Niu ideaal. Zit je gewoon vrij met je benen zegmaar.
Mocht ik er goed op kunnen zitten is een 2e hands wel een optie, als de range idd zo goed is als ik lees. Dat ie snel oplaad is helemaal ideaal.
Waar moet ik op letten bij een 2e hands? Zie er een met 7600 op de teller uit 2018. Vraagprijs €1800..
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Eergister in ontvangst mogen nemen en idd het zit prima met m’n 1,95
iemand ervaring met dit model?
https://www.ecruiser.nl/o...r-2-0-Mat-Rood-p143861523
vind het wel een geinig ding eerlijk gezegd
die apparaten rijden overal rond voor tochtjes. in het gooi word je doodgereden door de voorganger van die versie door de verhuurtoko's in de zomer. zelfde scooter maar dan met een chopper uiterlijk. zelfde rommel onder het zadel....bie100 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:18:
iemand ervaring met dit model?
die dingen kosten 300 euro of zo op aliexpress.
wel een prijsverschil danflippy schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:07:
[...]
die apparaten rijden overal rond voor tochtjes. in het gooi word je doodgereden door de voorganger van die versie door de verhuurtoko's in de zomer. zelfde scooter maar dan met een chopper uiterlijk. zelfde rommel onder het zadel....
die dingen kosten 300 euro of zo op aliexpress.

de reguliere "standaard" electrische scooter van "aziatische afkomst" kost niet veel meer. een containertje vol van die dingen kan je al krijgen voor 500~600 euro per stuk zonder accu.bie100 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:10:
[...]
wel een prijsverschil dandus eigenlijk gewoon rommel zeg maar
deze zijn goedkoper omdat de wielen/motoren kleiner en goedkoper zijn en minder bekapping en spuitwerk.
er is een reden waarom govecs en emax zoveel duurder zijn...
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 30-01-2021 10:39 ]
ik heb een Novox c50 waarin in al een keer 4 nieuwe load accu's in heb gedaan. na ruim 2 jaar zijn die nu ook al weer op.
Dus tijd voor een nieuwe goede accu.
Ik zit te denken om een 13s10p accu met NCR18650BD of LG INR18650-MJ1 cellen te bouwen.
Ik heb geen puntlasser en de aanschaf hiervan maakt de bouw van een accu een stuk duurder.
Is er iemand die mij met het puntlassen kan helpen? ik kom uit Hoofddorp.
Dus tijd voor een nieuwe goede accu.
Ik zit te denken om een 13s10p accu met NCR18650BD of LG INR18650-MJ1 cellen te bouwen.
Ik heb geen puntlasser en de aanschaf hiervan maakt de bouw van een accu een stuk duurder.
accu moet 14S zijn als je de loodaccu wilt vervangen. je moet zoizo een nieuwe lader hebben.
ik kan je nog wel helpen aan een puntlasser.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 30-01-2021 14:38 ]
klopt als je met 3,6 V nominale spanning rekend dan zou ik op een 14s uit komen.flippy schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:31:
accu moet 14S zijn als je de loodaccu wilt vervangen. je moet zoizo een nieuwe lader hebben.
Ja helaas een nieuwe lader, ik heb een halfjaar terug nog mijn huidige laden moeten vervangen.
Het zou top zijn als ik een punlasser zou kunnen gebruiken.
Die Chinese versies hebben geen typegoedkeuring in de EU dus die kan je hier niet op kenteken zetten. Chinese lokale prijzen zijn idd om jaloers van te worden, maar goed daar hebben we hier weinig aan.
Maar idd, met die 1.200 Wh accu is dit qua bereik wel heel mager, voor een bruikbaar dagelijks vervoermiddel zou ik toch naar iets anders kijken. Geen idee hoe de bouwkwaliteit is, maar ik zou er niet heel veel van verwachten.
Maar idd, met die 1.200 Wh accu is dit qua bereik wel heel mager, voor een bruikbaar dagelijks vervoermiddel zou ik toch naar iets anders kijken. Geen idee hoe de bouwkwaliteit is, maar ik zou er niet heel veel van verwachten.
Om dit probleem op te lossen:
Vandaag bezig geweest een vulplaatje gemaakt.
Bij de lokale smederij een plaatje staal van 6mm dik mee gekregen
Hier eerst 2 gaten van 12mm in geboord:
:strip_exif()/f/image/NW987uirB3IeRB11CH6W21oV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dat is de dikte van de as die veel te smal is om goed in de uitsparing van 16,5mm in de achtervork te vallen en daardoor dus gaat draaien.
Helaas zaten de gaten niet recht onder elkaar maar dat was op te lossen door het schuin uit te slijpen
:strip_exif()/f/image/PmPTFNYZDmpVW8wbSodcHptD.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het linker pootje was na uitslijpen iets te dik dus een beetje bij geslepen, daarna los gemaakt en verder bijgeslepen tot het in de uitsparing van de achtervork paste:
:strip_exif()/f/image/yDofvPJ8Pkpfl6waFm9hDwjI.jpg?f=fotoalbum_medium)
ik was achteraf iets te enthousiast met de binnenkant uitslijpen waardoor de as alsnog een klein beetje kan bewegen, maar ik hoop dat het te weinig is om problemen te geven.
Het maken van deze opvul ‘U’ viel me qua tijd trouwens behoorlijk tegen, ben er de halve dag mee bezig geweest.
Het is dat ik niet weet waar ik het kan uitbesteden anders had ik dat wel gedaan.
Vooral ook omdat ik aan de andere kant eigenlijk ook nog zo’n ding moet hebben want ook daar is er te veel ruimte tussen de as en de uitsparing.
Het is dat daar de asmoer de andere kant op draait en daarom niet zo snel loskomt maar helemaal vertrouwen doe ik het niet.
Vandaag bezig geweest een vulplaatje gemaakt.
Bij de lokale smederij een plaatje staal van 6mm dik mee gekregen
Hier eerst 2 gaten van 12mm in geboord:
:strip_exif()/f/image/NW987uirB3IeRB11CH6W21oV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dat is de dikte van de as die veel te smal is om goed in de uitsparing van 16,5mm in de achtervork te vallen en daardoor dus gaat draaien.
Helaas zaten de gaten niet recht onder elkaar maar dat was op te lossen door het schuin uit te slijpen
:strip_exif()/f/image/PmPTFNYZDmpVW8wbSodcHptD.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het linker pootje was na uitslijpen iets te dik dus een beetje bij geslepen, daarna los gemaakt en verder bijgeslepen tot het in de uitsparing van de achtervork paste:
:strip_exif()/f/image/yDofvPJ8Pkpfl6waFm9hDwjI.jpg?f=fotoalbum_medium)
ik was achteraf iets te enthousiast met de binnenkant uitslijpen waardoor de as alsnog een klein beetje kan bewegen, maar ik hoop dat het te weinig is om problemen te geven.
Het maken van deze opvul ‘U’ viel me qua tijd trouwens behoorlijk tegen, ben er de halve dag mee bezig geweest.
Het is dat ik niet weet waar ik het kan uitbesteden anders had ik dat wel gedaan.

Vooral ook omdat ik aan de andere kant eigenlijk ook nog zo’n ding moet hebben want ook daar is er te veel ruimte tussen de as en de uitsparing.
Het is dat daar de asmoer de andere kant op draait en daarom niet zo snel loskomt maar helemaal vertrouwen doe ik het niet.
Je kan ook naar een arduino spot welder kijken, die zijn betaalbaar en werken goed naar ik begreep.novoxc50 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:20:
..
Zelf geen ervaring mee want ik heb helaas de kennis niet om eigen accu’s te bouwen.
Mooie verhalen lees ik hier over hoe jullie je elektrische scooters tunen, werken jullie allemaal in de formule-E?
Ik heb sinds een paar dagen een super soco ts in 25km uitvoering maar zou hem graag ietsje harder willen laten lopen. Kan nu alleen rijden in ecomodus, de schakelaar met standje 1,2,3 doet niets. Sleutelen en elektronica zijn totaal niet mijn ding. Zijn er dealers/specialisten waar jullie weet van hebben die dit zouden kunnen doen?
Ik krijg nu alleen de optie om er een controller van een bromfiets uitvoering in te zetten. Maar dan ga je bij een controle nat.
Snel optrekken en een top van 34 zou voor mij al helemaal top zijn.
Zitpositie op de super soco TS is wel super en het rijdt heerlijk. Is voor mij gewoon een hebbeding om me net mooi weer lui te verplaatsen.
Ik heb sinds een paar dagen een super soco ts in 25km uitvoering maar zou hem graag ietsje harder willen laten lopen. Kan nu alleen rijden in ecomodus, de schakelaar met standje 1,2,3 doet niets. Sleutelen en elektronica zijn totaal niet mijn ding. Zijn er dealers/specialisten waar jullie weet van hebben die dit zouden kunnen doen?
Ik krijg nu alleen de optie om er een controller van een bromfiets uitvoering in te zetten. Maar dan ga je bij een controle nat.
Zitpositie op de super soco TS is wel super en het rijdt heerlijk. Is voor mij gewoon een hebbeding om me net mooi weer lui te verplaatsen.
Andere manier:Het maken van deze opvul ‘U’ viel me qua tijd trouwens behoorlijk tegen, ben er de halve dag mee bezig geweest.![]()
Het is dat ik niet weet waar ik het kan uitbesteden anders had ik dat wel gedaan.![]()
Als je 4mm ruimte hebt, zaag een strook van 2mm x 50mm af en buig die rond. Minder ruimte: vijl de strook dunner.
Te ver geslepen: vul op met voelermaat van de juiste dikte. Is het mooiste als je m op de juiste breedte kunt knippen maar het is erg hard metaal.
Kun je natuurlijk ook direct inzetten als je ruimte < 2mm, 1mm is de max dikte van een standaard set. Heb je minder ruimte neem je een dunner maatje. Kost ~7,50
Om niet te knippen: in de bankschroef en slijpen.
Geen bankschroef: lijmklem t maatje tussen twee stroken platijzer.
Subprutser hier
Hallo allemaal, wat een leerzaam forum hier.Ik heb een Novox C50 gekocht met defecte accu's. Gewoon vanwege de prijs en als hobby. De staat van de scooter mechanisch is top ook al is hij 10 jaar oud en Chinees. Ik heb wel wat vraagjes en hoop dat jullie me op weg kunnen helpen:
-Op mijn huidige en ik denk originele accu (10 jaar oud en 3900km) staat "brushless engine only" (Tisong accu). Is dat hetzelfde als deepcycle?
-als ik zelf een accu wil bouwen moet ik dan ook de controller vervangen/aanpassen?
-Geldt dat ook bij AGM en gelaccu's?
Alvast bedankt voor jullie reacties
-Op mijn huidige en ik denk originele accu (10 jaar oud en 3900km) staat "brushless engine only" (Tisong accu). Is dat hetzelfde als deepcycle?
-als ik zelf een accu wil bouwen moet ik dan ook de controller vervangen/aanpassen?
-Geldt dat ook bij AGM en gelaccu's?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Nieuwe controller kan je zelf instellen met max snelheid. Dus je hoeft niet persé nat te gaan bij controle. Echter dien je wel rekening te houden met je garantie!VlugVlug schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:05:
Mooie verhalen lees ik hier over hoe jullie je elektrische scooters tunen, werken jullie allemaal in de formule-E?
Wat voor controller is dat dan?hgmaster schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:48:
[...]
Nieuwe controller kan je zelf instellen met max snelheid. Dus je hoeft niet persé nat te gaan bij controle. Echter dien je wel rekening te houden met je garantie!
Een controller voor een brom uitvoering is onderweg, dmv een schakelaar wil ik proberen om rijmodus 2 en 3 te kunnen deactiveren in geval van een controle. De schakelaar ga ik uiteraard verbergen, wordt geen grote rode knop.
Ik wil de volgende stap gaan zetten in het maken van mijn eigen Li-ion 14s10p accu pack met LG cellen.
Ik zit nu nog met een aantal vragen.
1. zijn spacers nodig voor de cellen ivm koeling. of is een compacte configuratie mogelijk?
2. hebben jullie tips bij welke chinees ik veilig nikkel strips kan bestellen?
3. tips voor een goede en voordelige 14s lader, liefst 6A
Ik zit nu nog met een aantal vragen.
1. zijn spacers nodig voor de cellen ivm koeling. of is een compacte configuratie mogelijk?
2. hebben jullie tips bij welke chinees ik veilig nikkel strips kan bestellen?
3. tips voor een goede en voordelige 14s lader, liefst 6A
1. Compact kan, er zijn genoeg mensen die de cellen hotgluen. Spacing is betrekkelijk want als je het geheel 'dicht' maakt is het een kwestie van tijd voor die ruimtes ook warm worden.
2. Hier. Deze heb ik gebruikt voor mijn 20S20P pack. Scheelt een hoop gedoe tov losse strips. Ze hebben ook zig zag layouts, weet niet wat je wilt gebruiken. Ik heb zelf deze spacers gebruikt, erg happy mee.
3. sorry, can't help.
2. Hier. Deze heb ik gebruikt voor mijn 20S20P pack. Scheelt een hoop gedoe tov losse strips. Ze hebben ook zig zag layouts, weet niet wat je wilt gebruiken. Ik heb zelf deze spacers gebruikt, erg happy mee.
3. sorry, can't help.
je hebt celhouders die super compact kunnen. maar dat adviseer ik niet als 1e hobbyprojectje. kijk eerst maar eens naar honingraat celhouders.
3: goed en goedkoop bestaat niet. goedkoop = duurkoop.
1. waarom zou je dat niet adviseren? wat is het voordeel ivm super compacte celhouders?flippy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:25:
je hebt celhouders die super compact kunnen. maar dat adviseer ik niet als 1e hobbyprojectje. kijk eerst maar eens naar honingraat celhouders.
3. heb je dan wel een advies voor een goede dure?
structurele sterkte van de accu, koeling van de cellen en meanwell. ERP, ELG en HLG serie afhankelijk van wat je nodig hebt.
Met honingraat is er toch juist geen koeling? Of zie ik dat verkeerd?flippy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:38:
structurele sterkte van de accu, koeling van de cellen en meanwell. ERP, ELG en HLG serie afhankelijk van wat je nodig hebt.
Wat ik nodig heb zei ik al. 14s lader 6 ampereflippy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:38:
met de reguliere honggraat zitten de cellen net even iets verder van elkaar dan waneer je ze aan elkaar lijmt maar hou je wel het voordeel dat ze compacter zitten dan het reguliere "kratje bier" opstelling.novoxc50 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:09:
[...]
Met honingraat is er toch juist geen koeling? Of zie ik dat verkeerd?
als je kijkt naar de verschillen tussen de series die ik heb genoemd kan je zelf invullen welke serie het beste geschikt is voor je. er word wel wat eigen inzet verwacht. ga eerst eens kijken en als je dan nog vragen hebt kan je die natuurlijk stellen.novoxc50 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:13:
[...]
Wat ik nodig heb zei ik al. 14s lader 6 ampere
[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 10-02-2021 23:16 ]
Sinds vandaag in het bezit van een novox c50!
Heb er echter twee dingetjes mee, waar een van jullie wellicht antwoord op weet?
1) snelheidsmeter staat in mph in plaats van km/u, is dit om te zetten?
2) de koplamp doet het niet, schakelaar in orde, lamp ook. Ik vermoed dat de lamp via relais geschakeld wordt? Kan echter nergens iets vinden. Al wat kappen eraf gehad maar vind ook niet waar de bedrading van de schakelaar / lamp uitkomen.
bleek wel de schakelaar
ben benieuwd naar de actieradius, zit nog de originele accu in, vandaag in ieder geval 10km gered zonder laden, binnenkort maar eens de limiet opzoeken.
Heb er echter twee dingetjes mee, waar een van jullie wellicht antwoord op weet?
1) snelheidsmeter staat in mph in plaats van km/u, is dit om te zetten?
2) de koplamp doet het niet, schakelaar in orde, lamp ook. Ik vermoed dat de lamp via relais geschakeld wordt? Kan echter nergens iets vinden. Al wat kappen eraf gehad maar vind ook niet waar de bedrading van de schakelaar / lamp uitkomen.
bleek wel de schakelaar
ben benieuwd naar de actieradius, zit nog de originele accu in, vandaag in ieder geval 10km gered zonder laden, binnenkort maar eens de limiet opzoeken.
@Nico95 Welkom bij de club!
Ik heb ook een Novox C50, kan je alleen niet helpen met de snelheidsmeter want die van mij doet het niet.
De originele controller is vervangen door een Kelly en daarom werkt die niet meer.
Nu heb ik wel gehoord dat de roze draad van de cockpit kan worden aangesloten op de kelly zodat het wel weer werkt maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb ook een Novox C50, kan je alleen niet helpen met de snelheidsmeter want die van mij doet het niet.
De originele controller is vervangen door een Kelly en daarom werkt die niet meer.
Nu heb ik wel gehoord dat de roze draad van de cockpit kan worden aangesloten op de kelly zodat het wel weer werkt maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
bij mij zit 1 van de hall sensor aangesloten op de digitale meter.Vliegvlug schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:01:
@Nico95 Welkom bij de club!
kellys zijn volledig instelbaar. dus je kan 3 verschillende harde snelheidslimieten instellen, vermogen wat naar de motor gaat maar vooral regeneratie krijg je erbij en is ook volledig instelbaar dat je dus zonder rem kan rijden en puur op de gashandel.
heb wel even zitten bladeren in dit topic, komen verschillende varianten van deze controllers voorbij.
stel ik wil zoiets doen, verder standaard Novox C50, want voor controller is dan aan te raden?
stel ik wil zoiets doen, verder standaard Novox C50, want voor controller is dan aan te raden?
ik heb de meter nog nooit open gehad, maar ik verwacht dat het is aan te passen. gewoon een keer open makenNico95 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:38:
@Vliegvlug @novoxc50 hij doet het wel hoorheeft alleen mph aan ipv kph, je zou toch zeggen dat dat te veranderen is.
Heeft zo’n Kelly controller veel voordelen? of doe je dat vooral icm met een lithium accu?
ik heb nog wat vragen open staan voor mij zelf.flippy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:38:
wat zal de maximale stroom zijn die de motor van mij C50 zal trekken? max en met continu snelheid van 30 km/h
(op de velg van de moter staat: TSBM 2000 TSBM45120477) dus ik denk 2000 watt?
en wat zal de controller voor max stroom door laten. ik heb er nu een C20 controller op zitten. de originele was er mee gestopt .
Wat zijn geschikte goede cellen?
bij Nkon zie ik bijv.
LG INR18650-F1L 3350mAh - 4.8A - 2,53
LG INR18650-MJ1 3400mAh - 10A - refurbished - 2,44
Panasonic NCR18650PF 2900mAh - 10A - 3,20
LG INR18650-MJ1 3400mAh - 10A - 3,75
grote prijs verschillen.
zal mijn controller de grotere spanning deviatie van Li-ion pack accepteren.
Je moet je denkwijze aanpassen.
Je motor doet wat de controller zegt. Niet andersom. Dus als jij 10kw in de motor duwt met de controller dan gebeurt dat ook.
Cellen moet je de samsung E6 of E7 hebben.
Je motor doet wat de controller zegt. Niet andersom. Dus als jij 10kw in de motor duwt met de controller dan gebeurt dat ook.
Cellen moet je de samsung E6 of E7 hebben.
ik ben geen expert maar wat ik inmiddels van dit topic heb opgestoken is dat de controller qua voltage moet zijn afgestemd op de accu en dat het max amperage bepaald hoe snel je kan optrekken.Nico95 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:49:
heb wel even zitten bladeren in dit topic, komen verschillende varianten van deze controllers voorbij.
Uiteraard moet je accu dan wel het gewenste vermogen kunnen leveren en je bms het ook kunnen doorgeven.
En de motor het aan kunnen. Dat laatste is nog de minste zorg als je gewoon normaal wilt rijden en niet super hard wilt optrekken.
Kortom, alles moet op elkaar afgestemd zijn, dus met enkel een nieuwe controller ben je er niet.
Waarschijnlijk zit er in jouw C50 nog een lood accu met een laag voltage en dat is ook niet ideaal, een andere accu technologie en hoger voltage (60 a 72V) is beter.
Een goede accu met de door jouw gewenste actieradius is de basis en daaromheen kies je de bms en controller.
Je zult ook een andere lader nodig hebben als je van lood naar lithium overstapt
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 16-02-2021 22:57 ]
In mijn c50 zitten lood accu’s. Ik kan er nu nog 10 km mee rijden. Dus een nieuwe accu heb ik zeker nodig. Voor de rest rijdt die prima en wil ik eigenlijk de huidige controller behouden.Vliegvlug schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:38:
[...]
ik ben geen expert maar wat ik inmiddels van dit topic heb opgestoken is dat de controller qua voltage moet zijn afgestemd op de accu en dat het max amperage bepaald hoe snel je kan optrekken.
Uiteraard moet je accu dan wel het gewenste vermogen kunnen leveren en je bms het ook kunnen doorgeven.
En de motor het aan kunnen. Dat laatste is nog de minste zorg als je gewoon normaal wilt rijden en niet super hard wilt optrekken.
Kortom, alles moet op elkaar afgestemd zijn, dus met enkel een nieuwe controller ben je er niet.
Waarschijnlijk zit er in jouw C50 nog een lood accu met een laag voltage en dat is ook niet ideaal, een andere accu technologie en hoger voltage (60 a 72V) is beter.
Een goede accu met de door jouw gewenste actieradius is de basis en daaromheen kies je de bms en controller.
ik heb zowaar een LifePo4 accu in mijn monster zitten. een Enginely 48V 30Ah. aldus het stickertje.Vliegvlug schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:38:
[...]
ik ben geen expert maar wat ik inmiddels van dit topic heb opgestoken is dat de controller qua voltage moet zijn afgestemd op de accu en dat het max amperage bepaald hoe snel je kan optrekken.
Je zult ook een andere lader nodig hebben als je van lood naar lithium overstapt
20km haal ik er in ieder geval mee, moet de max. nog even uitzoeken.
vind vooral het regeneratieve remmen interessant, elke km extra is mooi. maar zoveel verschillende controllers te vinden...
@Nico95
Je zou naar een Kelly KLS-S of KLS-N kunnen kijken.
Respectievelijk KLS4812S (48V 120A) of een KLS7212N (72V 140A) zijn de goedkoopste opties met $99 dollar.
Zelf zou ik dan voor de tweede gaan want dan kan je later nog een hoger voltage accu erin zetten. En zou afwegen of je toch niet een hoger amperage wilt.
Heb ook geen idee of 140A voor je huidige motor voldoende is.
Wat ik er van begreep is een hogere versie controller enkel duurder maar werkt hij wel gewoon met lagere amerages, je kan dan de instellingen in de controller lager zetten om de motor en accu te beschermen en daarmee voorkomen dat er teveel wordt getrokken.
Maar je geeft aan dat je accu niet best is en je die wilt vervangen.
Dan zou ik dat echt als eerste doen en uitzoeken of je de huidige controller mogelijk ook met een hoger voltage accu kan blijven gebruiken.
Hij is nu voor 48V geschikt en ik gok zomaar dat die niet blij wordt van een hoger voltage maar dat kan een van de kenners hier wel met zekerheid zeggen.
Als dat niet kan is een nieuwe controller ook nodig.
Nu een nieuwe 48V accu erin zou natuurlijk ook kunnen, dan hoef je verder niets aan de scooter aan te passen (of misschien toch de lader, moet je zelf even uitzoeken)
Het beperkt je wel in toekomstige upgrades en dan voornamelijk op het vlak van performance en dacht ook hoe lang je op de cruise snelheid kan doorrijden naar mate je accu leger raakt.
Maar als je gewoon verder wilt komen dan nu en hoe hij nu rijdt al prima vind is dat de goedkoopste optie.
Is jouw huidige motor trouwens een 3 of 6 fasen model?
Bij de laatste heb je wel dubbele controllers nodig.
Je zou naar een Kelly KLS-S of KLS-N kunnen kijken.
Respectievelijk KLS4812S (48V 120A) of een KLS7212N (72V 140A) zijn de goedkoopste opties met $99 dollar.
Zelf zou ik dan voor de tweede gaan want dan kan je later nog een hoger voltage accu erin zetten. En zou afwegen of je toch niet een hoger amperage wilt.
Heb ook geen idee of 140A voor je huidige motor voldoende is.
Wat ik er van begreep is een hogere versie controller enkel duurder maar werkt hij wel gewoon met lagere amerages, je kan dan de instellingen in de controller lager zetten om de motor en accu te beschermen en daarmee voorkomen dat er teveel wordt getrokken.
Maar je geeft aan dat je accu niet best is en je die wilt vervangen.
Dan zou ik dat echt als eerste doen en uitzoeken of je de huidige controller mogelijk ook met een hoger voltage accu kan blijven gebruiken.
Hij is nu voor 48V geschikt en ik gok zomaar dat die niet blij wordt van een hoger voltage maar dat kan een van de kenners hier wel met zekerheid zeggen.
Als dat niet kan is een nieuwe controller ook nodig.
Nu een nieuwe 48V accu erin zou natuurlijk ook kunnen, dan hoef je verder niets aan de scooter aan te passen (of misschien toch de lader, moet je zelf even uitzoeken)
Het beperkt je wel in toekomstige upgrades en dan voornamelijk op het vlak van performance en dacht ook hoe lang je op de cruise snelheid kan doorrijden naar mate je accu leger raakt.
Maar als je gewoon verder wilt komen dan nu en hoe hij nu rijdt al prima vind is dat de goedkoopste optie.
Is jouw huidige motor trouwens een 3 of 6 fasen model?
Bij de laatste heb je wel dubbele controllers nodig.
kwaliteit van de accu moet ik nog ondervinden, tot nu toe valt het me mee, 20 km is in ieder geval te doen, verder nog niet gereden. maar dat is al prima voldoende voor wat ik er mee doe.
ik vermoed 3 fase motor, gezien het aantal kabels. weet je zo ook het verschil tussen de KLS-S en KLS-N?
ik vermoed 3 fase motor, gezien het aantal kabels. weet je zo ook het verschil tussen de KLS-S en KLS-N?
eerst de controller vervangen, dan de accu. je accu werkt NIET op een hoger voltage.
en je moet de KLS-N hebben.
hoger voltage zorgt er ook voor dat je snelheid vast kan zetten zodat je -altijd- 50 kan rijden ipv alleen als ie vers van de lader komt. goed, nu rij je maar 43 als ie van de lader komt. dus dat probleem kan je meteen oplossen maar dan MOET je eerst met de controller beginnen.
en je moet de KLS-N hebben.
hoger voltage zorgt er ook voor dat je snelheid vast kan zetten zodat je -altijd- 50 kan rijden ipv alleen als ie vers van de lader komt. goed, nu rij je maar 43 als ie van de lader komt. dus dat probleem kan je meteen oplossen maar dan MOET je eerst met de controller beginnen.
[ Voor 70% gewijzigd door flippy op 17-02-2021 11:26 ]
Wat vragen puur voor mijn eigen begrip:
Is dat een typo en bedoel je dat de originele Novox controller enkel op 48V werkt en niet hoger?
Uiteraard gaat de LifePo accu die hij nu heeft niet opeens een hoger voltage leveren.
Mijn Novox had eerst wel twee stuks KLS-S controllers erop zitten, of is dat omdat het toen een 6 fasen motor was?
Of gaat het om de prijs?
zie wel dat een KLS-N met vergelijkbare specs goedkoper is dan de KLS-S versie
wat bedoel je daarmee?flippy schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:19:
eerst de controller vervangen, dan de accu. je accu werkt NIET op een hoger voltage.
Is dat een typo en bedoel je dat de originele Novox controller enkel op 48V werkt en niet hoger?
Uiteraard gaat de LifePo accu die hij nu heeft niet opeens een hoger voltage leveren.
Oh, waarom is dat?en je moet de KLS-N hebben.
Mijn Novox had eerst wel twee stuks KLS-S controllers erop zitten, of is dat omdat het toen een 6 fasen motor was?
Of gaat het om de prijs?
zie wel dat een KLS-N met vergelijkbare specs goedkoper is dan de KLS-S versie
@Nico95 Dat zou voor mij de belangrijkste reden zijn om naar een hoger voltage te gaan, maar is natuurlijk wel een stuk duurdere aanpassing want dan wordt wel zo’n beetje alles vervangen muv de motor. Maar rijdt je scooter daarna wel een stuk beter en kan je er van alles zelf aan tweaken!hoger voltage zorgt er ook voor dat je snelheid vast kan zetten zodat je -altijd- 50 kan rijden ipv alleen als ie vers van de lader komt. goed, nu rij je maar 43 als ie van de lader komt. dus dat probleem kan je meteen oplossen maar dan MOET je eerst met de controller beginnen.
ik ga eerst maar eens kijken hoe het zich allemaal houdt, controller van 100 EU kan nog een keer, maar accu wordt nogal een duur geintje, het is nou ook niet zo dat ik er dagelijks enorme afstanden mee ga rijden.
het is voornamelijk niet met de auto hoeven en te lui zijn om te fietsen
het is voornamelijk niet met de auto hoeven en te lui zijn om te fietsen
ja, ik bedoel de controller.
en de N versie is nieuwer en beter dan de S. jouw scooter had 2 S versies omdat ze kleiner zijn en de N versies passen gewoon niet en waren ook slecht beschikbaar.
de N is ook beter te installeren doordat je de kabels direct op de behuizing kan bouten en de koeling is beter.
en je wilt altijd meer amperes. de amperes is namelijk wat je van de plek krijgt. dus meer sjeu van de lijn af is puur en alleen te regelen met meer amperes.
en de N versie is nieuwer en beter dan de S. jouw scooter had 2 S versies omdat ze kleiner zijn en de N versies passen gewoon niet en waren ook slecht beschikbaar.
de N is ook beter te installeren doordat je de kabels direct op de behuizing kan bouten en de koeling is beter.
en je wilt altijd meer amperes. de amperes is namelijk wat je van de plek krijgt. dus meer sjeu van de lijn af is puur en alleen te regelen met meer amperes.
maakt het voor weerbestendigheid nog uit dat de kabels zo aan de buitenzijde zitten? lijkt me niet heel optimaal
nee.Nico95 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:01:
maakt het voor weerbestendigheid nog uit dat de kabels zo aan de buitenzijde zitten? lijkt me niet heel optimaal
@Nico95 Accu is inderdaad het belangrijkste en duurste onderdeel, maar wel de basis waarop alles gebouwd is.
Dus bedenk heel goed vooraf wat je wilt qua range, voltage en amperage want later dat aanpassen is of niet te doen of duur en sowieso weggegooid geld.
El cheepo oplossing kan nog zijn om ergens een tweedehands lifepo accu te regelen die iemand weg doet om te upgraden maar die wel beter is dan degene die je nu hebt.
20Km klinkt nu niet als heel veel, kan me voorstellen dat dat toen de scooter nieuw was het wel een stukje meer moet zijn geweest.
Dus bedenk heel goed vooraf wat je wilt qua range, voltage en amperage want later dat aanpassen is of niet te doen of duur en sowieso weggegooid geld.
El cheepo oplossing kan nog zijn om ergens een tweedehands lifepo accu te regelen die iemand weg doet om te upgraden maar die wel beter is dan degene die je nu hebt.
20Km klinkt nu niet als heel veel, kan me voorstellen dat dat toen de scooter nieuw was het wel een stukje meer moet zijn geweest.
Dank voor de uitleg!flippy schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:59:
ja, ik bedoel de controller.
Niet iedereen is een snelheidsduivelen je wilt altijd meer amperes. de amperes is namelijk wat je van de plek krijgt. dus meer sjeu van de lijn af is puur en alleen te regelen met meer amperes.
Toegegeven een controller met hogere A is niet super veel duurder maar je BMS moet het ook kunnen leveren dus die moet ook weer wat duurder.
En een accu die dat kan leveren misschien ook (weet ik niet)
Dus het blijft altijd een eigen afweging, ook zonde van de euro’s als je het prima vind om gezapig bij het stoplicht weg te tuffen.
Ik geef toe dat stevig optrekken verslavend
acceleratie heeft niks te maken met je topsnelheid. het zegt alleen iets over hoe snel je op die top zit.

je bms lever niks. je bms is een beveiliging om de accu te beschermen, niet andersom. en het amperage in de motor is niet hetzelfde als het amperage wat uit de accu komt. je kan dus maar 25A uit de accu halen maar 250A in de motor duwen.Toegegeven een controller met hogere A is niet super veel duurder maar je BMS moet het ook kunnen leveren dus die moet ook weer wat duurder.
En een accu die dat kan leveren misschien ook (weet ik niet)
het is makkelijker langzamer te gaan dan sneller.Dus het blijft altijd een eigen afweging, ook zonde van de euro’s als je het prima vind om gezapig bij het stoplicht weg te tuffen. Ik geef toe dat stevig optrekken verslavendis maar dat geldt misschien niet voor iedereen

en zwaardere controllers met meer amperes zijn ook een stuk effcientier.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-02-2021 12:20 ]
Ik wist dat deze opmerking zou komen, wilde mijn tekst al verbeteren maar was te laatflippy schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:19:
[...]
je bms lever niks. je bms is een beveiliging om de accu te beschermen, niet andersom.
Ik bedoelde ‘doorgeven’.
Als je accu het kan leveren maar de bms het niet kan verwerken heb je het alsnog niet beschikbaar
Ja, dat had je me eerder verteld, verschil tussen DC en AC wat in de controller wordt omgezet.en het amperage in de motor is niet hetzelfde als het amperage wat uit de accu komt. je kan dus maar 25A uit de accu halen maar 250A in de motor duwen.
Maar inderdaad goed om dat nog even expliciet te maken.
Is er nog een makkelijke manier om te rekenen dat als je x A in de motor wilt duwen je dan y A uit de accu moet kunnen trekken?
Dan zou je de verhouding tussen controller A en bms A kunnen bepalen voor de shopping list wanneer je je scooter wilt ombouwen.
Dat is waar en geeft je ook de ruimte om later alsnog een zwaardere motor te installeren[...]
het is makkelijker langzamer te gaan dan sneller.![]()
en zwaardere controllers met meer amperes zijn ook een stuk effcientier.
Maar als je dat toch niet van plan bent vraag ik me af of die extra euro’s het waard zijn enkel voor die extra efficiëntie.
Hoeveel procent is dat concreet in extra range bijv?
V*A=W.
en de V in de motor is afhankelijk van het toerental. sta je stil is V dus 0. even grof genomen bij 10rpm van de motor heerst er 1V in de motor. (grove versimpeling)
wil je voorruit moet je dus zeg maar bij het wegrijden en je gaat nog maar 10rpm en je ramt 150A door de motor heen is dat alsnog maar 150W aan vermogen wat echt op de grond komt. en 150W is bij 72V van de accu nog geen 2A uit de accu. naarmaate je steeds sneller gaat gaat het voltage in de motor omhoog maar je controller blijft die 150A aanhouden en uiteindelijk is je accuvoltage hetzelfde als je motorvoltage en dan ga je niet meer harder ongeachte het aantal amperes.
en met een KLS-N kan je dus zowel de amperares uit de accu afregelen alsmede de amperes die naar de motor gaan.
en effcinetie van de controller is simpel: meer amperes wil zeggen meer en grotere mosfets, die hebben dus gezamelijk minder weerstand dus minder warmteverlies. een 120A kelly kan dus best heet worden bij 50A bijvoorbeeld waarbij een 300A versie niet eens handwarm word.
en de V in de motor is afhankelijk van het toerental. sta je stil is V dus 0. even grof genomen bij 10rpm van de motor heerst er 1V in de motor. (grove versimpeling)
wil je voorruit moet je dus zeg maar bij het wegrijden en je gaat nog maar 10rpm en je ramt 150A door de motor heen is dat alsnog maar 150W aan vermogen wat echt op de grond komt. en 150W is bij 72V van de accu nog geen 2A uit de accu. naarmaate je steeds sneller gaat gaat het voltage in de motor omhoog maar je controller blijft die 150A aanhouden en uiteindelijk is je accuvoltage hetzelfde als je motorvoltage en dan ga je niet meer harder ongeachte het aantal amperes.
en met een KLS-N kan je dus zowel de amperares uit de accu afregelen alsmede de amperes die naar de motor gaan.
en effcinetie van de controller is simpel: meer amperes wil zeggen meer en grotere mosfets, die hebben dus gezamelijk minder weerstand dus minder warmteverlies. een 120A kelly kan dus best heet worden bij 50A bijvoorbeeld waarbij een 300A versie niet eens handwarm word.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 17-02-2021 13:03 ]
Wie kan mij vertellen wat ‘cell self discharge rate’ (xx %) is in een BMS en hoe je deze kan berekenen of achterhalen?
www.oldskoolnl.nl
dat is hoe snel de cel leegloopt als je hem gewoon laat staan. doorgaans raakt een cel een x aantal % kwijt gewoon door het feit dat hij opgeladen is. hoeveel dat is staat in de datasheet van de cel.Roppedop schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:02:
Wie kan mij vertellen wat ‘cell self discharge rate’ (xx %) is in een BMS en hoe je deze kan berekenen of achterhalen?
i ben begonnen met het aanmaken van een degelijke topicstart. ik heb nu een eerste aanzet gemaakt en ga de aankomende dagen/weken dit verder uitbreiden meer info.
het is de opzet dat op die plaats de meeste vragen die hier worden gesteld worden beantwoord zodat we niet elke 3 paginas dezelfde discussie hebben/uitleg moeten geven.
het is de opzet dat op die plaats de meeste vragen die hier worden gesteld worden beantwoord zodat we niet elke 3 paginas dezelfde discussie hebben/uitleg moeten geven.
Nou mensen..alle moeite van de afgelopen jaren is helemaal voor niks.
Dan heb ik nu een nieuwe accu, heeft de Kelly het begeven.
Gisteren wilde ik een stukje gaan rijden, maar niets deed het.
De Kelly brand geen lampje meer.
Dit is een zwarte dag voor mij.
Veel in geinvesteerd.
0 resultaat.
Ik moet op zoek gaan naar een Govecs.
Als er nog tips zijn, dan graag.
Ik heb echter niet veel meer te besteden.
Wellicht is er iemand die een Novox C50 scooterbody kan gebruiken.
Dan heb ik nu een nieuwe accu, heeft de Kelly het begeven.
Gisteren wilde ik een stukje gaan rijden, maar niets deed het.
De Kelly brand geen lampje meer.
Dit is een zwarte dag voor mij.
Veel in geinvesteerd.
0 resultaat.
Ik moet op zoek gaan naar een Govecs.
Als er nog tips zijn, dan graag.
Ik heb echter niet veel meer te besteden.
Wellicht is er iemand die een Novox C50 scooterbody kan gebruiken.
IVA NCE PROlaf
Spanningen gemeten? Is je accu niet leeg?
www.oldskoolnl.nl
Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
- de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de snorfiets heeft een blauw kenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.