Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 37 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

AlexanderB schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:13:
je kan issues krijgen dat de as zich los draait uit de achtervork, kan het zo 123 niet terugvinden maar volgens mij had iemand hier dat ook al een keer?

[Afbeelding]
Ja, dat was ik.
Mijn achterwiel was niet meer te fiksen.
Flippy heeft uiteindelijk een wiel die ik via Marktplaats kon kopen er weer voor me op gezet.
Het maakt wel dat ik wat onzeker ben geworden of ik nog wel een nieuwe accu wil.
Naast de covid tijden, waarbij je elkaar echt niet mag opzoeken, is er ook de kostenpost en het feit dat ik zeker moet weten dat het achterwiel nog wel een tijd meegaat.
Mijn scooter is uit 2014 en ik onderhoud hem zo goed als ik kan, maar hoe lang het nog meegaat.
Geen idee...

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Vliegvlug schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:37:
[...]

Mijn kapotte motor was ook 2,5KW en dat was ook wel snel genoeg hoor maar Flippy gaf aan dat ik beter een 4KW motor kon nemen voor de efficiëntie vandaar.
En wat extra pit lijkt me ook wel leuk. :D

Dat een China vespa lookalike heel anders handled geloof ik graag maar we gaan het wel zien. :P
Ja, leuk, maar wil jij dan 110 rijden op jouw scooter?
Ik vind het ook fijn als ik in de toekomst bijvoorbeeld de 60 haal, na instellen via een app.
Maar ook met een 2500 watt achterwiel haal je gewoon al de 90 km p.u.
Ik weet dat omdat ik op een Novoxje van iemand mocht rijden, ook een C50, die er een goede accu en een standaard controller in had gezet.
(Ik heb ook een KLS-S, maar die is veel en veel te goed voor wat ik er mee wil..)
Dat ding liep ook 90..met gemak.
Zat een 60 volt accu in.
Ik voelde na mijn rit aan het achterwiel, en die was lauw, nog niet eens warm.
Dus om dan een 4000 watt motor aan te schaffen is zonde van je geld.
De enige manier om harder te gaan is goede cellen, 60 of 72 volt.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Vliegvlug schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:51:
Vandaag mijn nieuwe Kelly controller binnen gekregen!

[Afbeelding: Kelly controller KLS7245N]

Het is een KLS7245N, 72V, 350A.
Ding is echt serieus groot!
(bic pen ter referentie)

Super snelle levering ook, 3 dec om 23:00 besteld en 8 dec om 12:00 bezorgd.

Het bestellen van de 4KW QS motor schiet helaas een stuk minder op.
Ze vroegen me wat gegevens door te geven zodat ze weten hoe ze de motor moeten maken.
Dat 4 december al gedaan maar nog steeds geen reactie, zelfs niet nadat ik er gisteren nog een reminder achteraan heb gestuurd. :|
Hoe ze de motor moeten maken?
Zijn die dingen niet standaard dan?

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
bob-w-1993 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:46:
Die grootte valt nog mee ;) [Afbeelding]

[Afbeelding]

KlS7230N (zelfde grootte als 7245N op koelvin na) Vs 7250H. Komt in een nieuw projectje 👌🏻
Ik vond mijn controller best groot maar naast dit bakbeest is die klein. _/-\o_

Ben erg benieuwd wat je er mee van plan bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 12:42
Ik ga hem in een scootertje bouwen. Ik zie wel waar het eindigt. Wss op m.n achterhoofd 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Aardig beefed-up ‘scootertje’ dan >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
OlafBso schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:41:
[...]

Ja, dat was ik.
Mijn achterwiel was niet meer te fiksen.
Ai, dat is wel fiks balen ja :|

Ik verbaas me wel dat je achterwiel stuk ging door dat doordraaien.

Op basis van het plaatje dat eerder gepost was:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RWYLdvi_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand
zou ik verwachten dat je achtervork zou uitbuigen.

Maar blijkbaar ben ik daardoor op het verkeerde been gezet.

Wat was er met jouw wiel gebeurd dan?
Inkepingen in de as waardoor die doordraaide?
Flippy heeft uiteindelijk een wiel die ik via Marktplaats kon kopen er weer voor me op gezet.
Het maakt wel dat ik wat onzeker ben geworden of ik nog wel een nieuwe accu wil.
Naast de covid tijden, waarbij je elkaar echt niet mag opzoeken, is er ook de kostenpost en het feit dat ik zeker moet weten dat het achterwiel nog wel een tijd meegaat.
Mijn scooter is uit 2014 en ik onderhoud hem zo goed als ik kan, maar hoe lang het nog meegaat.
Geen idee...
Ik snap je gevoel.
Mijn Novox is uit 2012 zelfs en af en toe vraag ik me ook wel af hoe lang die nog mee gaat.
De kappenset is bijv nodig aan vervanging toe want het kunststof is zo broos dat het breekt als je er te lang naar kijkt :X
De schokdempers achter heb ik al vervangen maar voor moet ook nog.
En de voorrem is ook niet helemaal lekker. Achter heb ik net vernieuwd.
Nu is het allemaal wel te vervangen en relatief niet al te duur omdat het een gangbare china scooter is maar het blijft wel gedoe.
En hoewel ik klussen aan een scooter niet vervelend vind is het ook niet mijn hobby. Het is voor mij echt mijn primaire vervoer. Hoewel ik nu wel meer fiets dus dat is ook niet slecht. :P

Tegelijkertijd is het volgens mij wel gewoon mogelijk de accu, controller en motor te hergebruiken op een nieuwe scooter mocht deze het echt begeven, dus vandaar dat ik de investering wel aandurf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Vliegvlug schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:04:
[...]

Ai, dat is wel fiks balen ja :|

Ik verbaas me wel dat je achterwiel stuk ging door dat doordraaien.

Op basis van het plaatje dat eerder gepost was:
[Afbeelding]
zou ik verwachten dat je achtervork zou uitbuigen.

Maar blijkbaar ben ik daardoor op het verkeerde been gezet.

Wat was er met jouw wiel gebeurd dan?
Inkepingen in de as waardoor die doordraaide?
Het plaatje wat op de as zat, die eigenlijk doordraaien zou moeten voorkomen, was helemaal krom gebogen.
Denk dat er een moer niet goed is aangedraaid door de scooter dealer die er een nieuwe band op had gezet.
Toen ik een fietstunnel in ging, die vrij hard afloopt, met roosters onderaan, en over de roosters heen reed is het losgeschoten.
Daarna hield de scooter er gelijk mee op.

Het wiel wat er nu op zit check ik nu regelmatig of de moer er vast op zit. 8)7

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
OlafBso schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:49:
[...]

Ja, leuk, maar wil jij dan 110 rijden op jouw scooter?
Ik vind het ook fijn als ik in de toekomst bijvoorbeeld de 60 haal, na instellen via een app.
Maar ook met een 2500 watt achterwiel haal je gewoon al de 90 km p.u.
Ik weet dat omdat ik op een Novoxje van iemand mocht rijden, ook een C50, die er een goede accu en een standaard controller in had gezet.
(Ik heb ook een KLS-S, maar die is veel en veel te goed voor wat ik er mee wil..)
Dat ding liep ook 90..met gemak.
Zat een 60 volt accu in.
Ik voelde na mijn rit aan het achterwiel, en die was lauw, nog niet eens warm.
Dus om dan een 4000 watt motor aan te schaffen is zonde van je geld.
De enige manier om harder te gaan is goede cellen, 60 of 72 volt.
Zoals ik al eerder zei gaat het me helemaal niet om de snelheid, ik ben van plan dat ding zodanig in te stellen dat ik geen problemen op een rollerbank krijg.
No way dat ik 110, of zelfs maar 90, op mijn scooter zou willen rijden. geloof nooit dat die remmen dat goed aankunnen en wil het zelf sowieso niet, ik ben niet levensmoe ;)

Tussen de auto’s zou ik echter wel graag iets harder kunnen, 5Km/u is al genoeg, dus als het mocht zou ik ‘m zeker op 60 instellen.
Als dat on-the-fly met een app mogelijk is houd ik me aanbevolen! ;) >:)

Die 4Kw motor is voor de efficiëntie en zoveel duurder is die ook niet, scheelt $35 met een 3KW.
En 2,5 verkopen ze niet, dan zit je gelijk weer op 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Vliegvlug schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:04:
Ik snap je gevoel.
Mijn Novox is uit 2012 zelfs en af en toe vraag ik me ook wel af hoe lang die nog mee gaat.
De kappenset is bijv nodig aan vervanging toe want het kunststof is zo broos dat het breekt als je er te lang naar kijkt :X
De schokdempers achter heb ik al vervangen maar voor moet ook nog.
En de voorrem is ook niet helemaal lekker. Achter heb ik net vernieuwd.
Nu is het allemaal wel te vervangen en relatief niet al te duur omdat het een gangbare china scooter is maar het blijft wel gedoe.
En hoewel ik klussen aan een scooter niet vervelend vind is het ook niet mijn hobby. Het is voor mij echt mijn primaire vervoer. Hoewel ik nu wel meer fiets dus dat is ook niet slecht. :P

Tegelijkertijd is het volgens mij wel gewoon mogelijk de accu, controller en motor te hergebruiken op een nieuwe scooter mocht deze het echt begeven, dus vandaar dat ik de investering wel aandurf.
Qua staat is mijn scooter eigenlijk nog in nieuwstaat.
Elk jaar spuit ik de onderkant in met tactyll, anti roest op alle andere onderdelen, ik schuur en verf de wielen en de bok, en mijn bekapping is in top conditie. (ik gebruik een soort waxspray, het is erg goed spul)
De vering heb ik eigenlijk nooit gecheckt.
Wel de voorrem helemaal vernieuwd met remblokjes.
De achterrem doet niets meer, maar aangezien mijn regeneratieve remmen op 30% staat, sta ik zonder te remmen al binnen 10 meter stil als ik het gas los laat.
Ik had het eerst op 50% staan, maar toen plakte ik met mijn gezicht tegen het scherm aan.
|:(
Maar inderdaad...als de scooter echt niet meer kan, kan ik ook de Kelly er uit draaien, wellicht wat van de bedrading, en de accu zelf.
Dat is een prima idee.
Ik heb trouwens ook een GPS kilometer teller er in gezet i.p.v. de oude Novox instrumentarium.
Daarvan deed niets het meer nadat de LiFePo er in was gezet.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Vliegvlug schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:31:
[...]

Zoals ik al eerder zei gaat het me helemaal niet om de snelheid, ik ben van plan dat ding zodanig in te stellen dat ik geen problemen op een rollerbank krijg.
No way dat ik 110, of zelfs maar 90, op mijn scooter zou willen rijden. geloof nooit dat die remmen dat goed aankunnen en wil het zelf sowieso niet, ik ben niet levensmoe ;)

Tussen de auto’s zou ik echter wel graag iets harder kunnen, 5Km/u is al genoeg, dus als het mocht zou ik ‘m zeker op 60 instellen.

Die 4Kw motor is voor de efficiëntie en zoveel duurder is die ook niet, scheelt $35 met een 3KW.
Als ik een andere accu er in zou laten zetten, dan inderdaad ook zo rond de 55 km p.u. instellen, dan is mijn range lekker groot en rij ik mezelf ook niet de vernieling in.
Met 25000 studenten op het fietspad weer straks, en voetgangers die je niet horen of zien, is het sowieso gevaarlijk om harder te rijden.
Er is echter 1 stukje fietspad, groot en breed en lang, waar ik hem wel even flink hard zou willen laten rijden. Kan daar ook makkelijk.
Maar dan is een app weer makkelijk en handig. O-)

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Vliegvlug schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:31:
[...]

Mag ik vragen wat het je nu in totaal gekost heeft, en hoe je dit hebt gedaan?
Voor het geval mijn achterwiel toch de geest geeft, en ik geen andere kan vinden. ;)

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
OlafBso schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:31:
[...]

Het plaatje wat op de as zat, die eigenlijk doordraaien zou moeten voorkomen, was helemaal krom gebogen.
Denk dat er een moer niet goed is aangedraaid door de scooter dealer die er een nieuwe band op had gezet.
Toen ik een fietstunnel in ging, die vrij hard afloopt, met roosters onderaan, en over de roosters heen reed is het losgeschoten.
Daarna hield de scooter er gelijk mee op.

Het wiel wat er nu op zit check ik nu regelmatig of de moer er vast op zit. 8)7
Snap dat je het nu wel vaak controleert ja, zou ik doen in jouw geval en ben ik ook van plan met de nieuwe motor, een gewaarschuwd mens en alles...

Maar je weet niet wat er met de motor uiteindelijk stuk was dat die niet meer te repareren was?

Ik weet ook nog niet wat er met mijn oude motor is omdat ik ‘m niet open krijg :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Vliegvlug schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:55:
[...]

Snap dat je het nu wel vaak controleert ja, zou ik doen in jouw geval en ben ik ook van plan met de nieuwe motor, een gewaarschuwd mens en alles...

Maar je weet niet wat er met de motor uiteindelijk stuk was dat die niet meer te repareren was?

Ik weet ook nog niet wat er met mijn oude motor is omdat ik ‘m niet open krijg :|
De kabel van de Kelly naar het wiel draaide zich stuk om de as van het achterwiel.
:|
Rond de 425 dollar in totaal voor dat achterwiel valt me dan best weer mee moet ik zeggen.
Sorry dat ik dat aan je vroeg, je had het al vermeld.
Ik keek ook even.
Heb jij de motor met of zonder schijf er op voor de schijfrem?

IVA NCE PROlaf

• Vliegvlug
OlafBso schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:52:
[...]

Hoe ze de motor moeten maken?
Zijn die dingen niet standaard dan?
Ze willen weten hoeveel KV de motor moet worden, heeft iets met windingen en draaddiktes te maken.
De sensor in het wiel moet er een zijn die de controller snapt en je kan de breedte van de velg kiezen.

• Vliegvlug
OlafBso schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:47:
[...]

De kabel van de Kelly naar het wiel draaide zich stuk om de as van het achterwiel.
:|
Ai, dat is niet goed. :X
Zeker losgetrokken intern uit het wiel?
Want alleen een kabelbreuk zou nog wel te repareren zijn neem ik aan.
Rond de 425 dollar in totaal voor dat achterwiel valt me dan best weer mee moet ik zeggen.
Sorry dat ik dat aan je vroeg, je had het al vermeld.
Nou, dat is eerder het bedrag waar ik op uit wil komen ;)

Is alleen nog niet voor dat bedrag te krijgen vanwege de hoge verzendkosten. :/

De motor zelf staat voor $273 op zowel aliexpress als alibaba, alleen zijn de verzendkosten bij aliexpress echt exorbitant. :X

Was eerst $380 en nu $338 en ik kan me vaag herinneren dat het $280 was toen ik een paar weken geleden keek maar dat vind ik nog steeds te veel eigenlijk.

Bij alibaba zijn de verzendkosten $125 en dat klinkt me een stuk beter in de oren :9
Alleen zag ik gisteren eigenlijk pas dat daar bij staat:
DAP: Custom duties and import taxes are NOT included. :F

Dus ik vermoed dat daar het verschil vandaan komt, dat het dus niet enkel shipping is maar ook die bijkomende kosten die er bij ali wel in zitten.

Wat ik alleen niet weet is of ik daarmee ook daadwerkelijk alles heb afgedekt of dat je kans loopt dat je hier in nederland bij de douane alsnog 30% extra daar weer bovenop mag gaan aftikken.
Daar wil ik eerst zekerheid over krijgen, voordat ik me over die hoge kosten heen zou kunnen zetten.

Ik heb al wel gevraagd of ze korting kunnen geven :P
Ik keek ook even.
Heb jij de motor met of zonder schijf er op voor de schijfrem?
Zover ik begreep is de schijfrem standaard en zit die er dan ook bij, maar die kan je er natuurlijk zelf afschroeven, zijn maar 3 boutjes.
En als je wilt kunnen ze het wiel ook met trommelrem leveren.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
die customs heb je altijd. die word nooit van tevoren betaald door hun. dus als je 125 kan pakken moet je dat doen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 22:56
Misschien een wat random vraag maar kon het antwoord niet vinden in deze topic. Ik ben in bezit van een NIU N1S (snor) en deze gaat 30 km per uur. Nu rij ik weleens lange afstanden in de avond (30 km) en zou het ideaal zijn als ik wat hander kon.. maar het liefst dat ik het ook weer terug kan zetten naar een langere snelheid. Suggesties of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
juwlez schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:43:
Misschien een wat random vraag maar kon het antwoord niet vinden in deze topic. Ik ben in bezit van een NIU N1S (snor) en deze gaat 30 km per uur. Nu rij ik weleens lange afstanden in de avond (30 km) en zou het ideaal zijn als ik wat hander kon.. maar het liefst dat ik het ook weer terug kan zetten naar een langere snelheid. Suggesties of dit mogelijk is?
bel je dealer. niu is gesloten chinees ecosysteem.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 19-12-2020 21:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
bel je dealer. niu is gesloten chinees ecosysteem.
Ah check, dat wist ik niet dat Niu een gesloten systeem is. Ik weet dat het bij de dealer kan, echter kan je dat niet makkelijk weer aanpassen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:14
Vliegvlug schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:13:
[...]
Ze willen weten hoeveel KV de motor moet worden, heeft iets met windingen en draaddiktes te maken.
Ik heb 960rpm windings.
Daarmee haal ik met mijn 17" wielen ongeveer de 90kmph gok ik zo (nooit gereden, 1x 83kmph GPS), helaas staat de scooter al 3 weken stof te happen vanwege een dode controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 20:13

Erw

Is er iemand hier die een NIU heeft?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
Erw schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:18:
Yes yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:50
Yes

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 20:13

Erw

Ik denk na over een aaschaf, moet er dagelijks 38km woon werk verkeer mee doen, zoek dus ook betrouwbaarheid etc, wat zijn de ervaringen.?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik vind die KSR MOTO TTX er best leuk uit zien. Goedkoop, voor €1599
Accu gel pakketje.
Hahaha.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Erw schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:16:
[...]

Ik denk na over een aaschaf, moet er dagelijks 38km woon werk verkeer mee doen, zoek dus ook betrouwbaarheid etc, wat zijn de ervaringen.?
Kijk ook eens naar de IVA e-go 5.
Zelfde, maar dan goedkoper.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Yes! Ik heb denk ik de goedkoopste NIU (MQI+ Lite) van €2099. Maar ik hoef dan ook maar 10km per dag (ik hou gewoon niet van fietsen 😜).

Qua merk en scooter op zich ben ik gewoon tevreden. Heb deze nu 3 maanden in bezit en met dagelijks gebruik ben ik nog nergens tegen aan gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Beste mensen, ik wil een e-scooter gaan aanschaffen en ben op zoek naar advies. Ik ga in ieder geval voor een 25km/u model. En laat hem dan iets sneller lopen. 34 echte km/u.

Situatie even kort en bondig samengevat:

- 1.95m / 105kg. Lange benen dus dat maakt de keuze al aardig beperkt.
- Mijn vriendin wil af en toe ook mee. Zij is 1.60m lang.
- Gebruiken voor woon-werk verkeer (totaal 15km)
- Zo nu en dan moet ik er ook mee naar familie, dit is totaal 62km. Ik kan hem daar wel weer paar uurtjes opladen. Dus laten we zeggen dat ie het 35km moet kunnen uithouden met mijn gewicht, wind tegen en max snelheid. (35km/u).

Omdat mijn lengte lastig is met scooters (benen tegen stuur) heb ik nu dit model op het oog. https://wvm-mobility.nl/p...qi-gt-pro-25km-antraciet/

Verkoper zegt dat de accu sterk genoeg is voor waar ik hem voor nodig heb.
Nadeel is geen opbergruimte maarja, kan niet alles hebben.

Verder ben ik niet echt modellen tegen gekomen die me echt aanspreken of geschikt lijken. Wel een normale benzine scooter die interessant lijkt, de Kymco Agility. Maar electrisch lijkt me echt super en het merk Niu spreekt me wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
Sinds de zomer in bezit van een N1S. Erg blij mee. Reeds 900 km gereden, rij zo nu en dan Almere - Amsterdam (55 km retour) zonder te hoeven laden. In de zomer rond de 25% over, in de winter tussen de 15-20% over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Benny schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:26:
Beste mensen, ik wil een e-scooter gaan aanschaffen en ben op zoek naar advies. Ik ga in ieder geval voor een 25km/u model. En laat hem dan iets sneller lopen. 34 echte km/u.

Situatie even kort en bondig samengevat:

- 1.95m / 105kg. Lange benen dus dat maakt de keuze al aardig beperkt.
- Mijn vriendin wil af en toe ook mee. Zij is 1.60m lang.
- Gebruiken voor woon-werk verkeer (totaal 15km)
- Zo nu en dan moet ik er ook mee naar familie, dit is totaal 62km. Ik kan hem daar wel weer paar uurtjes opladen. Dus laten we zeggen dat ie het 35km moet kunnen uithouden met mijn gewicht, wind tegen en max /snelheid. (35km/u).

Omdat mijn lengte lastig is met scooters (benen tegen stuur) heb ik nu dit model op het oog. https://wvm-mobility.nl/p...qi-gt-pro-25km-antraciet/

Verkoper zegt dat de accu sterk genoeg is voor waar ik hem voor nodig heb.
Nadeel is geen opbergruimte maarja, kan niet alles hebben.

Verder ben ik niet echt modellen tegen gekomen die me echt aanspreken of geschikt lijken. Wel een normale benzine scooter die interessant lijkt, de Kymco Agility. Maar electrisch lijkt me echt super en het merk Niu spreekt me wel aan.
Hahaha...NIU is niet echt voor grote mensen.
En zeker niet degene die jij wil hebben.
Zo'n klein scootertje voor zo'n grote vent?
De grootste scooter is de Nipponia E-legance...daar pas je ruim op.
Heeft veel opbergruimte.
3000 watt achterwiel.
Betaalbaar.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
OlafBso schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:51:
[...]

Hahaha...NIU is niet echt voor grote mensen.
En zeker niet degene die jij wil hebben.
Zo'n klein scootertje voor zo'n grote vent?
De grootste scooter is de Nipponia E-legance...daar pas je ruim op.
Heeft veel opbergruimte.
3000 watt achterwiel.
Betaalbaar.
Die Niu UQI GT leek me juist goed voor lange mensen. Je zit niet met dat stuur tegen je knieen en 14” wielen.. reviews lijken dat ook te beamen.

Die e-legance ziet er wel interessant uit. Thanks, zal eens wat meer info zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Benny schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:13:
[...]

Die Niu UQI GT leek me juist goed voor lange mensen. Je zit niet met dat stuur tegen je knieen en 14” wielen.. reviews lijken dat ook te beamen.

Die e-legance ziet er wel interessant uit. Thanks, zal eens wat meer info zoeken
Er is een vergelijkend onderzoek geweest.
De Nipponia, BTC en IVA e-go 5.
De e-legance had als enige een 3000 watt achterwand, 1950 cm lang en mega opbergruimte. 12 inch wielen prima.
Op 1 accu kom je met 45 km pu al 60 km ver.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met een 1500 Wh accu kom je met 45 km/u geen 60 km ver.

Zelfs hun eigen website zegt 54 km, en vermeldt niet bij wat voor snelheid, gewicht van de rijder en buitentemperatuur.

Met stadsverkeer (da’s iets zuiniger dan volcontinu op maximum snelheid blazen) moet je in de praktijk ongeveer met 33 Wh/km rekenen, oftewel ga uit van zo’n 45 km op een 1500 Wh accu. Als het vriest kan je er grofweg een derde af schaven, dus 30 km.

Om maar teleurstellingen te voorkomen.

Overigens, als je wat groter bent kan je misschien beter kijken naar motorfiets-type ipv scooter, bv de Supersoco.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 23-12-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
juwlez schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:51:
Sinds de zomer in bezit van een N1S. Erg blij mee. Reeds 900 km gereden, rij zo nu en dan Almere - Amsterdam (55 km retour) zonder te hoeven laden. In de zomer rond de 25% over, in de winter tussen de 15-20% over.
Snor of brom? En hoe lang ben je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
Benny schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:56:
[...]

Snor, gaat 30 km/u. 1,83.

• juwlez
Benny schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:56:
[...]

Aanvulling: wat echt chill is aan de NIU voor lange afstanden: cruise control.

• Benny
Nog steeds spreekt de Niu UQI GT Pro het me het meeste aan. Door de features als cruise control, grote wielen, het model en zithouding. Probleem is dat ik zo nu en dan dus bijna 70km moet rijden. Oke, kan bijladen na 35km maar met beetje rekenen kom ik uit op ong. 4-5 uur bijladen om er zeker van te zijn dat ik die 35km naar huis ga redden. Dit voelt nou niet echt als vrijheid zegmaar, moet daar verplicht blijven tot accu voldoende is opgeladen.

Modellen die geschikt zijn voor mijn postuur met een grotere range zijn meteen een stuk duurder en budget ligt op max €2500. Daar ik een goede benzine scooter voor kopen maar onderhouds en brandstofkosten hebben we liever niet natuurlijk. Ook omdat ie bij mij binnen moet staan in de hal.. in de tuin zou kunnen maar dan moet er weer een hoes omheen. Veel liever dus elektrisch, jammer dat extra accu zo duur is anders zou dat de oplossing zijn.

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Benny schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:27:
Nog steeds spreekt de Niu UQI GT Pro het me het meeste aan. Door de features als cruise control, grote wielen, het model en zithouding. Probleem is dat ik zo nu en dan dus bijna 70km moet rijden. Oke, kan bijladen na 35km maar met beetje rekenen kom ik uit op ong. 4-5 uur bijladen om er zeker van te zijn dat ik die 35km naar huis ga redden. Dit voelt nou niet echt als vrijheid zegmaar, moet daar verplicht blijven tot accu voldoende is opgeladen.

Modellen die geschikt zijn voor mijn postuur met een grotere range zijn meteen een stuk duurder en budget ligt op max €2500. Daar ik een goede benzine scooter voor kopen maar onderhouds en brandstofkosten hebben we liever niet natuurlijk. Ook omdat ie bij mij binnen moet staan in de hal.. in de tuin zou kunnen maar dan moet er weer een hoes omheen. Veel liever dus elektrisch, jammer dat extra accu zo duur is anders zou dat de oplossing zijn.
Ik ben een Niu rijder en ontzettend vóór elektrisch rijden, maar voor die afstand kun je (in ieder geval met de huidige elektrische scooters) beter gewoon voor een benzine kiezen vind ik! Dit schilt een enorm verschil in aankoopbedrag en de "stress" van het batterij verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door hgmaster op 24-12-2020 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
of een betere scooter kopen. een 2e hands govecs met een nieuwe accu doet die afstand op zijn sloffen. en zit ook in 3 uurtjes weer vol.

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:03
Wat Flippy zegt.

Ik heb in juli dit jaar een 2e hands govecs gekocht (3000km op de teller), afgelopen maand nieuwe bms en laders erin gezet door flippy.

Nu voor 2,350 euro een bereik van 110km met 2 (lichte) personen op de scooter.

In de zomer nog van eindhoven naar Renesse gereden en terug voor een weekje vakantie.

Qua grootte lijkt me deze ook goed bij je passen. Ik vergelijk hem een beetje met een yamaha aerox. Heel stuk groter dan de niu, en mijn vriendin is ook 1,65m en kan er op rijden.

• Benny
Veel goede dingen gelezen over Govecs maar ben toch bang dat ik met me knieën niet lekker uit kom. Daarom is zo’n model als die Niu ideaal. Zit je gewoon vrij met je benen zegmaar.

Mocht ik er goed op kunnen zitten is een 2e hands wel een optie, als de range idd zo goed is als ik lees. Dat ie snel oplaad is helemaal ideaal.

Waar moet ik op letten bij een 2e hands? Zie er een met 7600 op de teller uit 2018. Vraagprijs €1800..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
govecs is juist de scooter voor mensen met lange benen. een niu is een kinderscooter in vergelijking van formaat. immers heeft het ook 13" velgen, de govecs/emax is gewoon een veel grotere en zwaardere scooter.

• Benny
En ff een brutale vraag haha.. is het mogelijk die dingen iets harder te laten rijden? Voor mijn woon-werk verkeer is 25km/u prima maar als ik langere afstanden moet afleggen zou het wel erg lekker zijn als ie zegmaar 35 loopt..

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
elke govecs kan omgeprogrammeerd worden om harder te gaan. afhankelijk van de motor en accu zit de limiet ergens rond de 90 echte km/u.

niet vergeten: in duitsland en frankrijk kan je de govecs kopen als lichte motorfiets.

• Benny
flippy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:22:
elke govecs kan omgeprogrammeerd worden om harder te gaan. afhankelijk van de motor en accu zit de limiet ergens rond de 90 echte km/u.

niet vergeten: in duitsland en frankrijk kan je de govecs kopen als lichte motorfiets.
Oke dat is wel fijn. En aan welk bereik moet ik denken ? Redelijk zwaar beladen en 35km/u bijna continue vol gas? In normale weersomstandigheden. Er vanuit gaande dat ik er een koop met een fatsoenlijke accu. Of misschien een nieuwe accu als dat niet al te duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
er zijn meerdere accus in omloop, dus is lastig te zeggen. het is wel makkelijk om zelf een andere aftermarket accu erin te mieteren met veel meer capaciteit.
de 40Ah accu als die nog deftig is zou je een km of 70~80 wel moeten halen. met alternatieve opties (andere accu) kan je ver over de 200km gaan afhankelijk van hoe ver je budget reikt.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 24-12-2020 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:44

Shabbaman

Got love?

Ik vind het wel jammer dat er niet echt een winkel lijkt te zijn waar je binnen kan lopen om een Govecs te kopen. Ik kan een paar winkels vinden waar ze nog een oud model op voorraad hebben, maar daar blijft het dan bij. De nieuwere modellen zoals Elly en Flex hebben uitneembare accu's, en daar zit ik wel aan vast. Zou je een uitneembare accu kunnen inbouwen in een Govecs met vaste accu?

Govecs zelf wil niet in Nederland leveren helaas. Dus dan snap ik nog los van de prijs ook wel waarom mensen voor Niu kiezen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
emotive en den haag is een officiele govecs dealer.

maar ik adviseer met klem om ze 2e hands te kopen.

• Benny
flippy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:40:
emotive en den haag is een officiele govecs dealer.

maar ik adviseer met klem om ze 2e hands te kopen.
Je had het ook over e-max? Deze zijn vergelijkbaar met Govecs? Zie een nieuwe e-max 90S voor mooie prijs..

En waarom adviseer je om 2e hands te kopen? Oudere modellen voldoen prima omdat er toch bijna niks slijt? Zie een 2014 Govecs Go 1.2 voor €1000. 700km gereden met nieuwe accu.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Benny schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:50:
[...]

Je had het ook over e-max? Deze zijn vergelijkbaar met Govecs? Zie een nieuwe e-max 90S voor mooie prijs..

En waarom adviseer je om 2e hands te kopen? Oudere modellen voldoen prima omdat er toch bijna niks slijt? Zie een 2014 Govecs Go 1.2 voor €1000. 700km gereden met nieuwe accu.
Altijd de 2.4 proberen te krijgen.
Heeft met aandrijving te maken.
Ik ken iemand in Nijmegen die nog wel zo'n scooter voor je heeft, met een beest van een accu er in.
Helemaal zelf in te stellen ook.
Ben je voor 2500 wel klaar.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
emax = govecs. maar dan met een velgmotor ipv een riemaandrijving.

je moet alleen oppassen met de 1.2. dat zijn de oude series met LOOD accus. dus idioot zwaar en komt niet ver.
ik adviseer een 2.4, dat zijn de meeste ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benny
Nuttige info. Bedankt allen.

@OlafBso Heb je PM gestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benny
Het wordt een z.g.a.n volledig opgeknapte Govecs 2.4 :)

4x 30ah lithium accu’s met digitale uitlezing. Gaat wel goedkomen met die 70km ritten haha

Blij dat ik hier ff om advies heb gevraagd, en special thanks to @OlafBso en @flippy _/-\o_

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Benny schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:19:
Het wordt een z.g.a.n volledig opgeknapte Govecs 2.4 :)

4x 30ah lithium accu’s met digitale uitlezing. Gaat wel goedkomen met die 70km ritten haha

Blij dat ik hier ff om advies heb gevraagd, en special thanks to @OlafBso en @flippy _/-\o_
Top!
Ja, je hebt dan meteen het beste van het beste.
Kun je weer 15 jaar vooruit.
🙂

IVA NCE PROlaf

• Techkiwi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-07-2022
Ik zou graag mijn 5 volt en 12 volt circuits zelf afzekeren voor ik er teveel aanpassingen aan ga doen . Weet iemand welke waatdes ik aan moet houden ivm selectiviteit van mijn dc/dc converter en de controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:56
Hey all,

Ik ben mij aan het orienteren op een escooter en vind qua looks de etalian wel fraai.

Ik kan er echter vrijwel niks qua ervaringen over vinden. Weet ik dan al genoeg en een grote boog omheen maken of...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Techkiwi schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:36:
Ik zou graag mijn 5 volt en 12 volt circuits zelf afzekeren voor ik er teveel aanpassingen aan ga doen . Weet iemand welke waatdes ik aan moet houden ivm selectiviteit van mijn dc/dc converter en de controller
de 5V die er is moet je vanaf blijven. die is uitsluitend voor de gashandel en motorsensoren.
de 12v moet je afzekeren 15% onder het max vermogen van je omvormer. in geval van een goedkope chinese omvormer: 50%.
boefje79 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:49:
Hey all,

Ik ben mij aan het orienteren op een escooter en vind qua looks de etalian wel fraai.

Ik kan er echter vrijwel niks qua ervaringen over vinden. Weet ik dan al genoeg en een grote boog omheen maken of...?
het is gewoon een standaard chinees ding. dus lees topic maar door over de ervaringen.

TL;DR: wil je looks over kwaliteit: ga je feestelijke gang, wil je iets wat lang meegaat voor dagelijks woonwerkverkeer: koop een 2e hands govecs 2.4 of hoger.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 29-12-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Dank! Kwaliteit is natuurlijk belangrijk. Zo ook een factuur ivm declaratie voor werk, dus 2e hands 🤔

Ik zag ook de Emco Nova R3000, ook chinees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
alleen de govecs en emax worden in europa gemaakt. de rest is chinese meuk.

er zijn bedrijven die "gereviseerde" govecsen verkopen met niewe accus erin. dus met bonnetje.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 30-12-2020 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
flippy schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:46:
alleen de govecs en emax worden in europa gemaakt. de rest is chinese meuk.

er zijn bedrijven die "gereviseerde" govecsen verkopen met niewe accus erin. dus met bonnetje.
Dat zou wel top zijn, heb je tips waar die te vinden met goede reputatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkiwi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-07-2022
Als je alles wat made in china is van een govev of emax af zou sleutelen hou je volgens mij ook niet veel over.
Geld tegenwoordig voor bijna alles .
Wat mij betreft liever een beter chinees onderdeel dan iets waar made in italy of the usa op staat. Das vaak pas echt rommel
.My personal opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Techkiwi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:11:
Als je alles wat made in china is van een govev of emax af zou sleutelen hou je volgens mij ook niet veel over.
My personal opinion.
govecs en emax frames en panelen word volledig gemaakt in polen van russisch staal, de controller is letterlijk de beste in de wereld die te koop is en kost meer dan 1200 euro per stuk als je een pallet van 1000 stuks koopt, de motoren zijn organiek voor zware industrie gemaakt door onder andere Parker, een erg reputabel merk, de emax velgmotor is van QS, de 12v omvormer is van meanwell, een zeer reputabel merk. de cellen in de accu zijn van LG of panasonic en de remmen zijn van een motorfiets.

verdiep je eerst eens in de feiten voor je meningen zoals dat gaat verkondigen.

de govecs/emax is het enigste model wat jarenlang misbruik van die 16 jarige bezorghuftertjes kan overleven zonder doormidden te breken.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 30-12-2020 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ben mij aan het oriënteren voor een elektrische scooter ,welke scooters komen voor mijn wensen in aanmerking ?

Ben 1.90 moet dus niet een te kleine scooter zijn , ga hem naast m’n auto gebruiken en dan alleen als het weer het toelaat, aangezien ik in m’n kelder ruimte geen stroom heb lijkt me een uitneembare accu een must?

Ik kwam qua betrouwbaarheid uit bij een Govec maar aangezien ik er niet dagelijks gebruik van hoef te maken is die prijs technisch aan de te dure kant, eventueel een 2e hands zou nog wel een optie kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

ramrodwillem schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:33:
Ben mij aan het oriënteren voor een elektrische scooter ,welke scooters komen voor mijn wensen in aanmerking ?

Ben 1.90 moet dus niet een te kleine scooter zijn , ga hem naast m’n auto gebruiken en dan alleen als het weer het toelaat, aangezien ik in m’n kelder ruimte geen stroom heb lijkt me een uitneembare accu een must?

Ik kwam qua betrouwbaarheid uit bij een Govec maar aangezien ik er niet dagelijks gebruik van hoef te maken is die prijs technisch aan de te dure kant, eventueel een 2e hands zou nog wel een optie kunnen zijn ?
Jazeker!
Je moet wel de juiste persoon vinden.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
€2750 voor een Govec uit 2014 met nieuwe accu’s en acculader lijkt me toch wat aan de hoge kant ...?

Maar wat zouden ander merken kunnen zijn die hieraan voldoen ,

• Card Nox
Super Soco bied modellen (TS en TC) aan waar je wellicht makkelijker op past als je groter bent.

Of anders standaard scooter model en meer naar achter gaan zitten?

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ramrodwillem schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:10:
€2750 voor een Govec uit 2014 met nieuwe accu’s en acculader lijkt me toch wat aan de hoge kant ...?

een nieuwe govecs kost 6000.

en nee, er zijn geen andere.

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:13
ramrodwillem schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:10:

Ik zou gewoon eens wat gaan proefrijden (zodra lockdown over is). Of als je in een plaats woont waar je deelscooters hebt, probeer die eens.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@flippy,
alleen de govecs en emax worden in europa gemaakt. de rest is chinese meuk [...] de govecs/emax is het enigste model wat jarenlang misbruik van die 16 jarige bezorghuftertjes kan overleven zonder doormidden te breken. [...] en nee, er zijn geen andere.
In dat kader is Silence hier ook al n paar keer genoemd, dat heb ik je niet zien tegenspreken?
Ik lees iig hier over hun eigen Europese fabriek, hier dat PostNL en gemeenten ze ook gebruiken, hier wat goede langere termijn ervaringen oa icm bezorgpubers, hier dat frame en batterijen door het Spaanse bedrijf worden "ontwikkeld en geproduceerd".
Er zit natuurlijk wel wat marketingsaus overheen, en mss is Silence om eoa reden niet zo goed als Govecs, maar ik kan iig zo snel niet vinden waarom het dan gelijk ook chinese meuk is.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
N8w8 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:50:
@flippy,

[...]

In dat kader is Silence hier ook al n paar keer genoemd, dat heb ik je niet zien tegenspreken?
Ik lees iig hier over hun eigen Europese fabriek, hier dat PostNL en gemeenten ze ook gebruiken, hier wat goede langere termijn ervaringen oa icm bezorgpubers, hier dat frame en batterijen door het Spaanse bedrijf worden "ontwikkeld en geproduceerd".
Er zit natuurlijk wel wat marketingsaus overheen, en mss is Silence om eoa reden niet zo goed als Govecs, maar ik kan iig zo snel niet vinden waarom het dan gelijk ook chinese meuk is.
niet om lullig te doen maar je kon een poosje geleden die scooter op alibaba gewoon kopen. zal er nu nog wel steeds op staan, maarde kappen zijn anders in dit model, maar het frame en dergelijke word al jaren verkocht in china.

je kan het zelfs zien op de achtergrond van hu eigen foto's: een pakhuis vol met dozen uit china.
enigste wat hun doen is de chinese onderdelen in elkaar schroeven. alle onderdelen komen uit china. ook de accu's. enigste wat ze daar doen is een stickertje op de accu plakken en een connectortje aan de draadjes maken. meer kunnen ze ook niet want de "fabriek" is net als veel van de "nederlandse" fabrikanten gewoon een sociale werkplaats constructie. je kan niet meer verwachten of vragen van het personeel wat daarbij word aangenomen. wel lekker goedkoop. helemaal in "de zuidelijke landen" zoals spanje waar dat soort mensen worden betaald van ons EU geld.

en het postnl is geen grote klant, ze hebben een stuk of 10~20 van die dingen gekocht voor de PR een poosje geleden en zoals alles bij postnl is het een stille dood gestorven. immers heeft postnl nog steeds het mandaat dat de bezorger zelf voor zijn vervoer zorgt. de meeste van die scooters rijden ook niet meer om die reden. zelfde met die electrische bezorgbakkies, die zijn nu allemaal opgekocht door DHL en de pakketbezorgers moeten maar zelf een busje kopen, immers zijn dat ZZP'ers en geen postnl werknemers.

ik heb ze paar jaar geleden gezien op een EV beurs waar ik zakelijk ook aanwezig was en het was net als alle andere tokos alleen maar marketing, en geen investering in tech. een stapel gladde millenial verkopers en een paar leuke blonde bekkies op de stand zoals elke andere toko maar niemand aanwezig die technische info kan of wilt geven.

laat zo'n scooter maar eens zien na 2 jaar in den haag of amsterdam te hebben gereden met een bezorghuftertje erop. en dat geld voor elk merk die zich op de profi-markt richt.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-01-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan een hoop zeggen over de NIU’s en de VMoto’s, dat hun geadverteerde rijbereik alleen te doen is voor een anorexische chinese kleuter bergaf in de zomer enzo, maar die weten verder wel de basis goed uit te voeren: zonder al te veel gebakken lucht zelf in hun eigen fabrieken grote aantallen e-scooters produceren, waarbij elke generatie kwalitatief ietsje beter wordt.

Veel te veel mensen hebben ook het idee dat e-scooter business een soort van cutting-edge “tech” is, terwijl er maar 1 onderdeel werkelijk high-tech is: de accucellen. De rest van de scooter is zo standaard en conventioneel als het maar kan, decennia oude techniek. Al dat gewauwel over “innovatie” etc is gebakken lucht. De hele e-scooter branche draait maar om 1 ding: waar gaat de prijs van accucellen naartoe?

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 01-01-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Ik ga dit weekend kijken voor 2 Govecs , de 1 heeft bijna 20.000Km gereden , klopt het dat de levensduur van een batterij zo,n 20.000Km is , zo ja dan lijk me het niet rendabel om deze aan te schaffen .

Hoe kan ik , als leek , testen of een batterij nog van een goede kwaliteit is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Dreamvoid schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:03:
Je kan een hoop zeggen over de NIU’s en de VMoto’s, dat hun geadverteerde rijbereik alleen te doen is voor een anorexische chinese kleuter bergaf in de zomer enzo, maar die weten verder wel de basis goed uit te voeren: zonder al te veel gebakken lucht zelf in hun eigen fabrieken grote aantallen e-scooters produceren, waarbij elke generatie kwalitatief ietsje beter wordt.

Veel te veel mensen hebben ook het idee dat e-scooter business een soort van cutting-edge “tech” is, terwijl er maar 1 onderdeel werkelijk high-tech is: de accucellen. De rest van de scooter is zo standaard en conventioneel als het maar kan, decennia oude techniek. Al dat gewauwel over “innovatie” etc is gebakken lucht. De hele e-scooter branche draait maar om 1 ding: waar gaat de prijs van accucellen naartoe?
dat is wel meer dan een versimpeling van hoe het werkt.

wat doen fabrikanten als je duurdere cellen gebruiken? hint: minder cellen gebruiken.
minder cellen (zoals niu) betekent een grotere belasting per cel dus is de levensduur alsnog ruk. dus schiet je er onder de lijn er alsnog geen bal mee op.
het gaat in deze brance maar om 1 ding: hoe kan ik zo goedkoop mogelijk voor zoveel mogelijk geld een product op de weg zetten die de garantieperiode overleeft?

enigste wat er gedaan kan worden is goede cellen en VEEL cellen. en govecs is de enigste die dat doet. daarom kost een vervangde accu ook idioot veel en is het gewoon goedkoper om een aftermarket accu erin te zetten. dan kan je nog verder voor minder geld of nog meer levensduur.
ramrodwillem schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:38:
Ik ga dit weekend kijken voor 2 Govecs , de 1 heeft bijna 20.000Km gereden , klopt het dat de levensduur van een batterij zo,n 20.000Km is , zo ja dan lijk me het niet rendabel om deze aan te schaffen .

Hoe kan ik , als leek , testen of een batterij nog van een goede kwaliteit is ?
nee, accu kan je wel uitlezen met een speciale kabel en software. en die kmstand-levenduur is onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-01-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@flippy, juist ja, bedankt voor de uitgebreide toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Is een Novox C50 met de originele controller er nog op makkelijk om te zetten van snorfiets naar bromfiets?

Het omkeuren bij de RDW heb ik al wel gevonden: https://www.rdw.nl/partic...ets-wijzigen-in-bromfiets
Weet iemand of dat een formaliteit is of dat ze daar heel strikt alles nalopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cat--eye
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:33
Vliegvlug schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:19:

Het omkeuren bij de RDW heb ik al wel gevonden: https://www.rdw.nl/partic...ets-wijzigen-in-bromfiets
Weet iemand of dat een formaliteit is of dat ze daar heel strikt alles nalopen?
Ik heb recent een elektrische scooter van "snor" naar "brom" laten keuren. Dit ging vrij formeel. Ik mocht er niet met mijn neus bovenop staan, maar een rollerbank en een ritje door de keurmeester zelf heb ik wel gezien. In mijn geval was het alleen een instelling van mijn Kelly-controller om van de snor en brom te maken. De keurmeester heeft geen enkele vraag hierover gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Interessant topic! Mijn vriendin is zich ook aan het oriënteren op het kopen van een (elektrische) scooter.

Na het lezen van dit topic zie ik dat Govecs goed is, Niu prima, en veel Chinese rotzooi. Voor haar zijn een aantal dingen belangrijk:

1. Uitneembare batterij
2. Onderhoudsvriendelijk en moet tegen een stootje kunnen (Amsterdam)
3. Prijs (Max €2k, mag ook tweedehands)
4. Kleur en vorm :P

Wat zijn de tips, en waar moeten we ver vandaan blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
"Kleur en vorm" is nogal...persoonlijk. Je hebt al een lijstje van merken staan, welke modellen spreken je vriendin aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
De traditionele looks van b.v. een Vespa vindt ze mooi, maar het strakke design van een Niu wordt ook gewaardeerd. Het design van een Aerox van vroeger bijvoorbeeld weer niet. Zwart of een kleurtje mag, zolang het maar niet wit is. :P

Zolang er een windscherm op past en eventueel zo'n regendekje is ze blij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik ga er een flinke accu in laten zetten.
75 volt, 40Ah, 18S is voldoende lijkt mij.
Aftoppen op 53 km/p.u.
Mijn Novox C50 is uit 2014, dus die houdt het nog wel even vol.
Zit nog geen roestplek op, en ik onderhoud hem ook erg goed.
Toch gaat de accu de levensduur van mijn scooter flink overleven.
Ik kan hem altijd nog weer in een andere scooter zetten.
Inclusief de Kelly KLS-S controller.
Als er nog iemand is die geïnteresseerd is in het overnemen van mijn LiFePO accu, inclusief de TinyBMS van Energus, laat het dan even weten.
De cellen zelf brengen mij (118 kilo zwaar, met windscherm en topkoffer met spullen, berg op en af) nog 25 kilometer ver.
Laat maar weten via DM.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Cat--eye schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:58:
[...]

Ik heb recent een elektrische scooter van "snor" naar "brom" laten keuren. Dit ging vrij formeel. Ik mocht er niet met mijn neus bovenop staan, maar een rollerbank en een ritje door de keurmeester zelf heb ik wel gezien. In mijn geval was het alleen een instelling van mijn Kelly-controller om van de snor en brom te maken. De keurmeester heeft geen enkele vraag hierover gesteld.
Dank voor de info, geeft toch weer een beetje een beeld (y)
Ze doen dus gewoon hun ding en gaan niet vragen of die echt begrenst is of zoiets.

Hoe lang duurde de keuring ongeveer?
.
Vliegvlug schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:19:
Is een Novox C50 met de originele controller er nog op makkelijk om te zetten van snorfiets naar bromfiets?
Nog even een kick van bovenstaande vraag.
Novox van 25 -> 50 Km/u omzetten, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cat--eye
Vliegvlug schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:30:

Hoe lang duurde de keuring ongeveer?
Ongeveer 30-45 minuten (inclusief het wachten op je beurt)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
Mijn Novox is omgebouwd van 6 fasen naar 3 fasen motor en nieuwe Kelly controller. :9

Voor de kerst is @flippy langsgekomen om de nieuwe Kelly KLS 7245N te installeren en heeft daarnaast gelijk een zwaardere 12V omvormer meegenomen zodat ik er ook verwarmde handschoenen op kan aansluiten. d:)b

Omdat ik nog het afwerken van de kabels en vastzetten van de omvormer moest doen heb ik er pas afgelopen weekend voor het eerst op gereden.
Daaruit bleek dat ik nog wel de controller anders moet instellen want echt goed rijdt het nog niet.

Hieronder wat foto’s van het opbouw proces

Gaten dichten
Gaten gedicht in de accubak waar de oude controllers op vast zaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s9sFItEOqQ63DKSO7nu1dT-tL8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q14M5SZsxJGxSfW7xwgs9yGA.jpg?f=fotoalbum_medium

Mantelbuis motorkabel
Mantelbuis om kabel vanaf de motor en geleiding richting de plek van de controller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DV23-cjmlfmav_fWDjczGHXIKM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNtM6GpC7iGjeU2OMDUbJCCi.jpg?f=fotoalbum_medium
In de foto’s is het nog niet vastgezet maar dat is later gedaan met tiewraps om de oogjes en het frame.

12V omvormer
Testplaatsing van de 12V omvormer:
(omdat deze een stuk groter is dan de oude paste hij niet in het vakje in het midden van de treeplank waar de oude zat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J93DFzIOAI9tWhul7MFlQVjifDM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ht6l7mnBeQYajIeeyNrCEsv3.jpg?f=fotoalbum_medium
Het aluminium hoekprofieltje aan de bovenkant heb ik ook extra toegevoegd om het witte plastic schot wat de accu’s tegenhoud die erachter zitten wat beter vast te zetten.
Hiervoor zat het met enkel een hoekprofiel aan de onderkant vast.

Omdat de plek waar de omvormer komt aan de onderkant links en recht een opening heeft waar mogelijk wat water doorheen zou kunnen komen heb ik de omvormer extra beschermd door er een afscherming links en recht op te zetten van plastic hoekprofiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EmhbQLCby273XJLwIn3b9nyksc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEXCR8B4HPDWf8G8v1DC0Axj.jpg?f=fotoalbum_medium
Op de foto linksboven zaten er nog geen kabelschoenen op de draden, was voor de test er even snel onder geklemd.
Op de foto is ook het sterke 3m dual lock klittenband te zien waar de omvormer mee aan de scooter is bevestigd.

Na het op zijn plek zetten van de omvormer realiseerde ik me dat deze recht onder de twee voorste bevestigingspunten van de buddybak zit.
Daarin zitten twee kleine gaatjes om vocht uit de buddybak te laten lopen.
Niet echt handig als dat direct in de omvormer druppelt :X
Daarom een plastic afdakje gemaakt :P

Dat voorkomt ook dat er stof en gruis in de omvormer valt wanneer je de buddybak losmaakt want dan valt het door de schroefgaten heen.

Geïnstalleerd ziet de omvormer er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/624GW1RAbiyc4s3j1AgGJehm62c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mmwl80cL7v3QBfj4AhMvesId.jpg?f=fotoalbum_medium

Kelly controller
Omdat onderkant van de controller van aluminium is en ik de controller met RVS bouten wilde bevestigen moest ik ze van elkaar isoleren. Anders vreet het RVS het aluminium op, zeker met vocht erbij.

Gelukkig had ik nog een oude pen waar precies een m6 bout doorheen kon en welke ook precies klemvast in de bevestigingsgaten van de controller paste :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/br7ehjwrgHinuYSZCfwHiHCPlRY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCgjPm0nidoqIiEzQgUXpw69.jpg?f=fotoalbum_medium
Met nylon ringen de RVS ringen voor het vastzetten afgeschermd van het aluminium van de controller.

Daarna de controller geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXrhZjqH8-GvfrXyv1ONbTHsTH4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qu8nE8DjHvcCbNOYXboTycYA.jpg?f=fotoalbum_medium
Van rechts komt de kabel vanaf de motor in de mantelbuis omhoog, op dat punt is er bijna geen beweging in de achtervork en kan de kabel ook niet klem komen te zitten.

Met de kap erop ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF-i3sT1LYDLIaunOQAbuj3FoTA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMBGpXehHzC73TWz77CkaE29.jpg?f=fotoalbum_medium
Eigenlijk steekt de bout waar de plus pool van de accu op vast zit net te veel uit en klemt tegen de kap aan maar het kan net.
Zou er nog een keer een klein hapje uit moeten vijlen.

Rijden en instellen
Nu moet ik nog de instellingen van de controller aanpassen want het rijden zelf is nog niet optimaal.
Ook weet ik nog niet hoe hard de scooter nu maximaal gaat maar dat zoek ik later wel uit.

Het rijden zelf gaan nog niet zo smooth als met de oude 6 fasen motor, voelt een beetje ‘hakerig’ aan, alsof er steeds een klein beetje weerstand overwonnen moet worden en dan weer een stukje soepel, enz.

Optrekken gaat ook minder snel maar dat komt denk ik doordat er nu een lichtere motor in zit.

Ook werkt regeneratie nog niet zoals zou moeten en dat is wel vervelend.
Met de oude motor en controllers was er nauwelijks regeneratie ingesteld en gebruikte ik primair de achterrem om te remmen.
De nieuwe motor die ik van marktplaats heb is alleen minder breed waardoor de schijfrem niet de remklauw haalt, daarom heb ik de schijf eraf gehaald en is regeneratie belangrijk voor het afremmen.

Het idee is dat regeneratie bij loslaten van de gashendel al flink afremt maar dat je nog wel kan uitrollen.
Pas wanneer je de remhandel aanraakt en het remlicht geactiveerd wordt zou regeneratie echt hard moeten aangrijpen om te zorgen dat je echt stevig remt.

Dat laatste is nu helaas nog niet het geval.
De scooter remt nu wel redelijk soepel af op regeneratie wanneer je enkel het gas los laat, zou nog wel wat steviger mogen zelfs.
Maar met de rem erbij rolt hij juist langer uit en dat is natuurlijk niet de bedoeling. ;(

Dit zijn de huidige instellingen:
Vehicle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j9_HNr2k47Tkkl1goW4w3tNRAU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GXNYcAq4kyO81nJPGaBjgiOm.png?f=user_large

Control
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CatW73uc__s_nXuedTPMIJgpEX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1nLYKJ0P2Ft3o8qqJNIJ7sPu.png?f=user_large

Motor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npdZvt2oP5akUv6J-eKlz9uo6fo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/snaEUfMEd0eLhrdKvDXIBUDv.png?f=user_large

Ik weet er helaas nog te weinig vanaf om te kunnen zeggen waar het regeneratie probleem ‘m in zit en of de boel nog smoother te krijgen is.
Heb de handleiding wel uitgeprint en 1 keer doorgelezen maar het is me nog niet echt duidelijk. :D

Dus als iemand wat suggesties heeft graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cat--eye
Vliegvlug schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:59:

Dus als iemand wat suggesties heeft graag. :)
RLS_TPS Brk Per% ==> regeneratie als je je gas loslaat
Brk_SW Brk Per% ==> regeneratie als je je rem indrukt

Bij jou zijn de waardes 20 en respectievelijk 10. Als je deze omdraait dan vermoed ik dat het remmen wenselijker verloopt.

Mijn waardes zijn 9 en 23

Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Cat--eye schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:11:
[...]

Bij jou zijn de waardes 20 en respectievelijk 10. Als je deze omdraait dan vermoed ik dat het remmen wenselijker verloopt.

Succes!!
Pas op met hoge regeneratiewaardes want dan krijg je gevaarlijke omstandigheden met blokkerende wielen als er verminderd grip is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cat--eye
Monstarr076 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:15:

Pas op met hoge regeneratiewaardes want dan krijg je gevaarlijke omstandigheden met blokkerende wielen als er verminderd grip is.
Helemaal juist Monstarr. Bij droog weer is het allemaal geen probleem. Maar met gladder weer of in bochten kan deze wijze van remmen/regenereren gevaarlijk zijn. Je heb namelijk geen controle meer over de "remkracht" bij deze vaste waarden.

Zelf gebruik ik mijn normale remmen alleen nog maar voor een noodstop. Remmen op regeneratie moet je wel goed onder de knie krijgen. Ik rijdt zo'n 20.000 km per jaar op mijn elektrische scooter, dus heb inmiddels de boel onder controle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Cat--eye schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:11:
[...]

Succes!!
Bedank! Hier heb ik veel aan. d:)b

Met deze waarden rijdt het inderdaad een stuk beter dan met de oude, omgekeerde waarden :Y

Zeker als ik nu de voorrem gebruik, - waar nog wel een remschijf op zit -, sta ik echt erg snel stil.

Zit er alleen nog aan te denken van de voorrem de connector voor het remlicht los te koppelen zodat ik nog een extra rem optie heb in de vorm van enkel fysiek remmen zonder sterke regeneratie; naast gas los, regenereren op remlicht en regenereren icm fysiek remmen.
Maar dat zal ik nog in de praktijk moeten testen of het echt wat toevoegt.
Monstarr076 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Daarom staat er dus in de handleiding:
Caution! The regen is not a safe function.Usually you may use the mechanical brake.:P

Dank voor de waarschuwing, dat is dus wel iets om goed op te letten.

Ik dacht eerst dat het enkel om de noodstops ging en dan maakt het voor mijn gevoel niet echt uit.
Maar het gaat er dus om dat je dan niet meer rustig kan afremmen als het glad is want dan heb je enkel nog gas terug nemen met zacht regenereren over wanneer hard regenereren op basis van remlicht al te veel is.

Misschien is dat dan wel een argument om toch de voorrem van het remlicht los te koppelen want dan heb ik nog wel een remoptie tussen zacht en hard regenereren in.
Die zou ik dan in natte en gladdere situaties kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Cat--eye schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Zelf gebruik ik mijn normale remmen alleen nog maar voor een noodstop. Remmen op regeneratie moet je wel goed onder de knie krijgen. Ik rijdt zo'n 20.000 km per jaar op mijn elektrische scooter, dus heb inmiddels de boel onder controle :)
Hoe ga jij dan om met die gladde omstandigheden?
Of heeft jouw harde regeneratie nooit tot slippen geleid of heb je 1 rem losgekoppeld van het remlicht?

Nu vermoed ik dat de ingestelde waarden ook wel motor en controller afhankelijk zullen zijn en 23 bij jou anders afremt dan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
gewoon de regen wat lager zetten in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Dat is natuurlijk ook nog een optie , ben wel een beetje bang dat je dan in de winter weer moet wennen aan het andere remgedrag.
En niet vergeten om het überhaupt op tijd te doen en niet er pas aan te denken als je er onderweg achter komt dat het glad is. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik ben ook aan het kijken naar het instellen van de maximale snelheid en bij “motor speed” loopt de waarde met de huidige instellingen op tot bijna 1650 wanneer ik de scooter op de bok zet en het gas vol open draai.

Maar wat is dat voor een waarde?
Ik dacht eerst rpm maar als ik dat maal 1,33m voor de wielomtrek doe kom ik op ~130Km/u en dat lijkt me wat veel, of zou dat wel kunnen onbelast?

En hoe verhoudt die waarde zich tot de “max speed” waarde die nu op 4000rpm staat ingesteld?

Want 4000rpm gaat dat wiel natuurlijk nooit draaien.
Als ik 50Kmh omreken naar rpm bij een wieldiameter van 1,33m kom ik op -625rpm uit.
Het is vast te simpel gedacht van mij om dan dat in te vullen bij “max speed”... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je moet het aantal polen van de motor bijstellen (die staat nu op 20). de controller weet niet hoeveel magneten de motor heeft. dat moet je invullen en dan klopt je toerental en je snelheid. zelfde wat je moet doen bij een fietskmteller met zon magneetje werkt zeg maar.

dus reken uit welk toerental de motor moet maken bij 50km/u en zet je 4000 begrenzer op dat toerental (625 dus) en stel de motor polen bij tot je gps overeenkomt met de scooter. (dus paar tripjes maken met foon in je klauwen)

meestal zit het aantal ergens tussen de 30 en 40 polen.

of gebruik een optische prm meter.

en regeneratie bijstellen went heel snel.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 15-01-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@flippy Dank je voor de tip mbt de polen, dan weet ik nu ook waar die setting voor dient :)
Vind wel jammer dat ze dat soort dingen niet in de handleiding toelichten; of een waarde nu echt van invloed is op het aansturen van de motor of puur een meetwaarde.

Is dat soort achtergrondinformatie nog ergens te vinden voor de Kelly controller settings dat je weet?

Ik ga morgen kijken of ik het aantal polen en de snelheid goed ingesteld krijg, als ik tenminste geen last heb van de sneeuw die voorspeld is...
Wil natuurlijk niet gaan slippen omdat de regeneratie te hoog staat. }:|

Zag in de handleiding ook de mogelijkheid om een achteruit optie in te stellen, lijkt me handig om de garage in te rijden want dat is nu best een gedoe.
Wil ik ook nog naar gaan kijken later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
kelly gaat ervannuit dat je een basale kennis hebt van waar je mee bezig bent. dit soort instellingen geld voor alle controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Prima maar je moet die kennis ergens vandaan halen dus een website waar de basale kennis wordt toegelicht is ook goed ;)

En al doende leert men, gaat me er vooral om dat ik geen settings aanpas of zodanig instel dat de boel ‘poef’ zegt. :+
Dat is de primaire kennis die ik nu zoek! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
doorgaans worden zulke specificaties door de motorfabrikant gegeven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Snap ik maar bij deze marktplaats motor is dat niet meegeleverd, hoewel... ik heb ook de originele controller erbij gekregen. Als ik die zou kunnen uitlezen kan dat info over de motor opleveren.

Gaat me er nu eigenlijk om welke setting wel of niet daadwerkelijk invloed op de motor heeft.
Die polen blijkbaar niet, is puur voor de juiste rpm weergave.
Maar andere dus wel en kan je bijv. de motor verbranden als je er teveel amps op zet. Dat soort verschillen. ;)

Ik heb vanmiddag nog gereden met een gps snelheidsmeter en over de snelheidsboetes hoef ik me geen zorgen te maken, hij reedt max 48Km/u :')

Nu was ik wel de accu vergeten op te laden en de topsnelheid zakte daarna nog verder in tot 45 Km/u.
Toen ik thuis kwam stonden de cell voltages op 3,39V:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0810zgIa0UUxRkWWm7FFVopowUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/arOhbNoKIJeU6NUyNCCjmgUk.png?f=user_large
(die SoC waarde klopt niet en moet ik nog resetten, die is in de war geraakt toen ik de accu afkoppelde en weer aansloot terwijl hij niet helemaal opgeladen was)

Hopelijk gaat de scooter met opgeladen accu wel harder.
En anders moet ik de controller anders instellen om harder te gaan. >:)

Die 3,39V was bij de oude motor en controllers trouwens ook al een grens waarop ik geen enthousiast gas meer kon geven zonder dat de bms ingreep, dat was na ongeveer 45Km afstand gereden te hebben.
De bms grijpt nu niet meer in omdat under-voltage nu lager is ingesteld dan toen maar het geeft wel aan dat de accu op dat voltage al aardig leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Mocht hier een liefhebber aanwezig zijn voor een casco Novox C10 met snor kenteken. (mist wel de achterbrug, motor, controller en een accu)
Ik heb er 1 staan, gratis. Heeft wat aandacht nodig maar frame is roestvrij dus als project een goede basis. Altijd overdekt gestaan.

Vergeven

[ Voor 3% gewijzigd door Monstarr076 op 18-01-2021 12:40 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.