Mijn Novox is omgebouwd van 6 fasen naar 3 fasen motor en nieuwe Kelly controller.
Voor de kerst is @
flippy langsgekomen om de nieuwe Kelly KLS 7245N te installeren en heeft daarnaast gelijk een zwaardere 12V omvormer meegenomen zodat ik er ook verwarmde handschoenen op kan aansluiten.
Omdat ik nog het afwerken van de kabels en vastzetten van de omvormer moest doen heb ik er pas afgelopen weekend voor het eerst op gereden.
Daaruit bleek dat ik nog wel de controller anders moet instellen want echt goed rijdt het nog niet.
Hieronder wat foto’s van het opbouw proces
Gaten dichten
Gaten gedicht in de accubak waar de oude controllers op vast zaten:
Mantelbuis motorkabel
Mantelbuis om kabel vanaf de motor en geleiding richting de plek van de controller:
:strip_exif()/f/image/aNtM6GpC7iGjeU2OMDUbJCCi.jpg?f=fotoalbum_medium)
In de foto’s is het nog niet vastgezet maar dat is later gedaan met tiewraps om de oogjes en het frame.
12V omvormer
Testplaatsing van de 12V omvormer:
(omdat deze een stuk groter is dan de oude paste hij niet in het vakje in het midden van de treeplank waar de oude zat)
:strip_exif()/f/image/Ht6l7mnBeQYajIeeyNrCEsv3.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het aluminium hoekprofieltje aan de bovenkant heb ik ook extra toegevoegd om het witte plastic schot wat de accu’s tegenhoud die erachter zitten wat beter vast te zetten.
Hiervoor zat het met enkel een hoekprofiel aan de onderkant vast.
Omdat de plek waar de omvormer komt aan de onderkant links en recht een opening heeft waar mogelijk wat water doorheen zou kunnen komen heb ik de omvormer extra beschermd door er een afscherming links en recht op te zetten van plastic hoekprofiel:
:strip_exif()/f/image/LEXCR8B4HPDWf8G8v1DC0Axj.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op de foto linksboven zaten er nog geen kabelschoenen op de draden, was voor de test er even snel onder geklemd.
Op de foto is ook het sterke
3m dual lock klittenband te zien waar de omvormer mee aan de scooter is bevestigd.
Na het op zijn plek zetten van de omvormer realiseerde ik me dat deze recht onder de twee voorste bevestigingspunten van de buddybak zit.
Daarin zitten twee kleine gaatjes om vocht uit de buddybak te laten lopen.
Niet echt handig als dat direct in de omvormer druppelt
Daarom een plastic afdakje gemaakt
Dat voorkomt ook dat er stof en gruis in de omvormer valt wanneer je de buddybak losmaakt want dan valt het door de schroefgaten heen.
Geïnstalleerd ziet de omvormer er nu zo uit:
Kelly controller
Omdat onderkant van de controller van aluminium is en ik de controller met RVS bouten wilde bevestigen moest ik ze van elkaar isoleren. Anders vreet het RVS het aluminium op, zeker met vocht erbij.
Gelukkig had ik nog een oude pen waar precies een m6 bout doorheen kon en welke ook precies klemvast in de bevestigingsgaten van de controller paste
:strip_exif()/f/image/WCgjPm0nidoqIiEzQgUXpw69.jpg?f=fotoalbum_medium)
Met nylon ringen de RVS ringen voor het vastzetten afgeschermd van het aluminium van de controller.
Daarna de controller geplaatst:
:strip_exif()/f/image/Qu8nE8DjHvcCbNOYXboTycYA.jpg?f=fotoalbum_medium)
Van rechts komt de kabel vanaf de motor in de mantelbuis omhoog, op dat punt is er bijna geen beweging in de achtervork en kan de kabel ook niet klem komen te zitten.
Met de kap erop ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/BMBGpXehHzC73TWz77CkaE29.jpg?f=fotoalbum_medium)
Eigenlijk steekt de bout waar de plus pool van de accu op vast zit net te veel uit en klemt tegen de kap aan maar het kan net.
Zou er nog een keer een klein hapje uit moeten vijlen.
Rijden en instellen
Nu moet ik nog de instellingen van de controller aanpassen want het rijden zelf is nog niet optimaal.
Ook weet ik nog niet hoe hard de scooter nu maximaal gaat maar dat zoek ik later wel uit.
Het rijden zelf gaan nog niet zo smooth als met de oude 6 fasen motor, voelt een beetje ‘hakerig’ aan, alsof er steeds een klein beetje weerstand overwonnen moet worden en dan weer een stukje soepel, enz.
Optrekken gaat ook minder snel maar dat komt denk ik doordat er nu een lichtere motor in zit.
Ook werkt regeneratie nog niet zoals zou moeten en dat is wel vervelend.
Met de oude motor en controllers was er nauwelijks regeneratie ingesteld en gebruikte ik primair de achterrem om te remmen.
De nieuwe motor die ik van marktplaats heb is alleen minder breed waardoor de schijfrem niet de remklauw haalt, daarom heb ik de schijf eraf gehaald en is regeneratie belangrijk voor het afremmen.
Het idee is dat regeneratie bij loslaten van de gashendel al flink afremt maar dat je nog wel kan uitrollen.
Pas wanneer je de remhandel aanraakt en het remlicht geactiveerd wordt zou regeneratie echt hard moeten aangrijpen om te zorgen dat je echt stevig remt.
Dat laatste is nu helaas nog niet het geval.
De scooter remt nu wel redelijk soepel af op regeneratie wanneer je enkel het gas los laat, zou nog wel wat steviger mogen zelfs.
Maar met de rem erbij rolt hij juist langer uit en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Dit zijn de huidige instellingen:
Vehicle
Control
Motor
Ik weet er helaas nog te weinig vanaf om te kunnen zeggen waar het regeneratie probleem ‘m in zit en of de boel nog smoother te krijgen is.
Heb de handleiding wel uitgeprint en 1 keer doorgelezen maar het is me nog niet echt duidelijk.
Dus als iemand wat suggesties heeft graag.