ik heb zojuist dit geplaatst: Beste Ibood/mediamarkt,
Ik ben sinds de start van de hunt gisternacht actief geweest op Ibood, het tweakers forum, 1dagskoopjes en social media. Ik wil bij dezen mijn beklag doen over de gang van zaken rondom de Hunt. Enorm spijtig dat er niets meer over is van het geheel wat de Hunt was, waar het voor stond en waaruit de hele Ibood community is ontstaan.
Iedereen snapt dat wanneer er een overname plaatsvindt tussen 2 bedrijven er zaken zullen veranderen. Meestal zal het nieuwe bedrijf het overgenomen product willen verbeteren of versterken, maar ook soms wijzigen/aanpassen. Mediamarkt heeft duidelijk voor dat laatste gekozen en slaat een compleet nieuwe richting in.
Het product Hunt is als enig "middel" overeind gebleven, maar mediamarkt stapt duidelijk af van het Ibood principe; nieuwe producten aanbieden (veelal op technologie gebied) voor de meest scherpe prijs mogelijk.
Het nieuwe principe lijkt de volgende; het up-and-running houden van de website tegen zo laag mogelijke kosten en om de zoveel tijd daar een magazijnleegverkoop te houden met extra winkelkortingen van ± 10% onder de voorgaande Hunt noemer.
Ik zeg niet dat deze nieuwe richting een slecht principe is, maar dit is zeer zeker niet het principe waarvoor 75% van de community hier zich altijd voor wakker hield en zich ooit heeft aangesloten bij Ibood. Dat er uiteindelijk veel serverproblemen waren door Ddos-aanvallen dat is spijtig en ook zeker voor lief te nemen, want iedere eerste keer kan er wat voorvallen. Dat jullie daardoor de actie verlengen prima, maar helder moet zijn dat jullie met de meeste artikelen de grootste doelgroep hebben gemist.
Gevolg van dit al. Mediamarkt omschrijft de hunt als test, iedere beetje fanatieke Ibooder klaagt en de hunt stort met het uur verder in (qua aanbiedingen en artikelen) totdat er morgenavond uiteindelijk 38 keer een oral-b tandenborstelset voorbij is gekomen en het circus weer voorbij is. Laten we ook helder wezen, het wijzigen van het principe een test noemen vind ik overtrokken, dit is een bewuste keuze en goed over nagedacht door de afdeling verkoop/marketing. Foute boel dus.
Als ik jullie 2 tips mag geven dan zouden dat de volgende zijn: Communiceer duidelijk dat het principe is gewijzigd, of dat er in ieder geval voornamelijk oudere types producten in de verkoop gaan in tegenstelling tot vroeger, en zorg dat als je een aanbieding maakt, hij ook echt de moeite waard is voor ons om daarvoor het belabberde iboodservice/verzend en communiceer programma te willen doorlopen. Creeer daarbij dan maar een nieuwe doelgroep.
Als voorbeeld: voor minder dan 20 euro goedkoper ga ik en met mij vele niet bij Ibood bestellen, want weken wachten en dan maar afwachten wanneer mijn pakketje in de bus gaat vallen zie ik nu niet als een meerwaarde. Aangezien 90% van alle aangeboden artikelen verhoudingsgewijs rond die koers zaten (ongeveer 10 – 15% korting op winkelprijs), kwam er maar weinig voorbij wat de moeite waard was, los of dat ik het product überhaupt wilde hebben.
Kijk wat je ermee doet, en realiseer je dat deze manier van Hunten niet de manier is die 75% procent van de community waardeert, en wil je die doelgroep houden, kan er de volgende keer beter naar bovenstaande worden gekeken. Ik wil jullie verder succes wensen met de verdere gang van zaken, en hopelijk komt er nog iets terug naar wat voor en bij ons het vertrouwde Huntgevoel opwekt. Ik heb nu in ieder geval een honderd of 5 in me zak gehouden, toch eigenlijk ook bedankt daarvoor...
Met vriendelijke Groet,
Thijn Daanen