WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Peule_P schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:33:
Iemand hier ervaring met een Stihl imow 422?

Deze rijdt namelijk bij mijn moeder in de tuin sinds een jaar of 3, doet het verder naar behoren, maar iedere keer als ik er ben en dat ding in de gaten houd dan begint ie om 8:30 te rijden volgens programma om vervolgens om 9:00 alweer te gaan opladen tot 10:00 en dan weer een klein half uurtje rondhobbelen etc.

Is dit 'normaal' bij deze dingen of een teken dat de accu slecht aan het worden is? Weet niet wat de te verwachten maai/laadtijd van die dingen is?
Als ik even goegel (ik heb geen Stihl) dan zie ik best wel wat opmerkingen over de accu's in dat apparaat. Er zijn veel soorten (die steeds krachtiger zijn geworden) dus het zal ook samenhangen met de aankoopdatum. Stihl wordt via dealers verkocht dus het beste kun je even de dealer contacteren. Een ander type accu vereist waarschijnlijk een software update via een speciaal USB kabeltje dat niet elke Stihl verkoper heeft. Zie o.a.: https://www.facebook.com/...7/posts/2850277205312024/

In t algemeen wordt op accu's 1-2 jaar garantie gegeven. Levensduur van de accu zal afhangen van de m2 die gemaaid moeten worden, loopt de maaier van X tot Y tijd constant, elke dag of 2 maal per week? etc. Of "een half uur maaien en weer laden" normaal is is dus na 3 jaar niet zomaar te zeggen. Ga uit van een jaar of 5 als accu levensduur.

• DjoeC
  • Nu online
Teijgetje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Hij zou normaal 150 minuten moeten kunnen werken op een acculading.
Er zijn iets grotere accu`s te koop ter vervanging.
Benieuwd waar jij die 150 minuten hebt gevonden en voor welk type dat geldt. Ik kom wel 4-5 verschillende typen (grootten) tegen.

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Teijgetje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Hij zou normaal 150 minuten moeten kunnen werken op een acculading.
Er zijn iets grotere accu`s te koop ter vervanging.
Ja 150 minuten haalt ie bij lange na niet, zal eens de lokale Stihl dealer die hem ook geinstalleerd heeft contacten, lees in de omschrijving van deze link dat er dan iig ook een software update nodig is.

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DjoeC schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Als ik even goegel (ik heb geen Stihl) dan zie ik best wel wat opmerkingen over de accu's in dat apparaat. Er zijn veel soorten (die steeds krachtiger zijn geworden) dus het zal ook samenhangen met de aankoopdatum. Stihl wordt via dealers verkocht dus het beste kun je even de dealer contacteren. Een ander type accu vereist waarschijnlijk een software update via een speciaal USB kabeltje dat niet elke Stihl verkoper heeft. Zie o.a.: https://www.facebook.com/...7/posts/2850277205312024/

In t algemeen wordt op accu's 1-2 jaar garantie gegeven. Levensduur van de accu zal afhangen van de m2 die gemaaid moeten worden, loopt de maaier van X tot Y tijd constant, elke dag of 2 maal per week? etc. Of "een half uur maaien en weer laden" normaal is is dus na 3 jaar niet zomaar te zeggen. Ga uit van een jaar of 5 als accu levensduur.
Het gazonnetje zal een 125-150m2 max zijn, ding loopt 5 dagen in de week van 8:30 tot 18:00, maar heb het idee dat hij het dan ook niet helemaal gedaan krijgt altijd, staan soms toch wat plukjes gras her en der.
Met half uur rijden, uur laden zal hij volgens bovenstaand programma dus ook niet veel meer dan 3 uur kunnen maaien op een dag...

Zit er ook niet de hele dag naast om te timen, en heeft helaas geen app zoals mijn eigen maaiers om het enigzins in de gaten te houden.

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:18
DjoeC schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Benieuwd waar jij die 150 minuten hebt gevonden en voor welk type dat geldt. Ik kom wel 4-5 verschillende typen (grootten) tegen.
https://techdaten.de/stih...vens-problemen-en-review/

De 422 P, met een iets grotere accu heeft dan weer maar 60 minuten maaitijd.
https://www.teeuwentuinma...hl-rmi-422-p-robotmaaier/

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 08-06-2026 10:32 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:16
Paar weken geleden kwam er via via een gebruikte Gardena Sileno City op mijn pad, nog geen jaar uit en beperkt aantal draai uren.
Ik had mijn zinnen al wel gezet op een robotmaaier dit jaar, dus kwam niet helemaal ongelegen. Wilde graag een zonder draad, maar zo heel veel gras heb ik ook weer niet dus ook weer enigszins kapitaalvernietiging.

Ik was laat met verticuteren, gras kwam niet lekker door (warmere weer hielp ook niet) dus een week of twee geleden nog maar weer eens wat los geharkt, plekken met veel onkdruid aangepakt, bij gezaaid, topdressing erover en ook maar DCM Vital Green.\

De maaier stond rustig in de doos in de garage te wachten, met een ongeduldig baasje er naast. Toch maar geïnstalleerd, mooi klusje en ging eigenlijk heel erg soepel. Koppelen met de app, was even een dingetje. Moest blijkbaar een ander type selecteren. Draad installeren was echt een fluitje van een cent.
Proefrondje gereden, maar echt maaien was nog niet handig, het gras moest er eerst beter door.

Twee weken verder, twee weken met gematigd weer en een goede hoeveelheid regen. Hoeveel je ook sproeit, regenwater doet het toch altijd beter.

Vanochtend was het moment daar. Gras heeft goed zijn best gedaan, dus kon/mocht gemaaid worden. Robotmaaier doet al een uurtje of 1,5 gestaag zijn werk. Ik werk thuis vandaag, dus even iets vaker een kopje koffie halen en even langs de grasmat kijken hoe het er voor staat :P

Ga hem voor nu op maandag, woensdag, vrijdag een ochtend zijn ding laten doen. Eerst maar eens op 5 cm.

• DjoeC
  • Nu online
Ahh, als het "nieuwere" model "maar" 60 minuten kan maaien (is ook meer in lijn met mijn Navimow) lijkt me die 150 minuten wishful thinking....

Interessant in je eerste link is dit:
Helaas zijn er enkele problemen gemeld met de Stihl RMI 422, waaronder problemen met de accuduur en de navigatie.
[...]
Echter, de gemelde problemen met de accuduur en navigatie kunnen een punt van zorg zijn voor sommige gebruikers
Niet gezegd dat dat bij @Peule_P speelt maar het kan natuurlijk wel....

• DjoeC
  • Nu online
Peule_P schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Het gazonnetje zal een 125-150m2 max zijn, ding loopt 5 dagen in de week van 8:30 tot 18:00, maar heb het idee dat hij het dan ook niet helemaal gedaan krijgt altijd, staan soms toch wat plukjes gras her en der.
Met half uur rijden, uur laden zal hij volgens bovenstaand programma dus ook niet veel meer dan 3 uur kunnen maaien op een dag...

Zit er ook niet de hele dag naast om te timen, en heeft helaas geen app zoals mijn eigen maaiers om het enigzins in de gaten te houden.
Ik zou denken: Als de maaier inderdaad constant, elke dag 9 uur bezig is met laden/maaien/... dan zal de accu na 3 jaar einde oefening zijn, da's 5-6 maal laden * 200 dagen * 3 jaar = 3.600 keer laden. Aantallen zijn uiteraard schattingen.

Laat een nieuwe, grotere, accu monteren en stel de maaier in op 1x per dag het gazon compleet maaien en 1x per 2-3 dagen. Dat zou voldoende moeten zijn. Of waardeer op naar een maaier die wat beter instelbaar is.

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:57
Siedo schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Vandaag 'eindelijk' een oordeel gehad via de chat. Het is 'a type of damage that we cannot resolve through a remote update'. Niet gekocht bij een dealer, dus Navimow gaat een 'repair service arrangen' Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en hoe lang het duurt...
Update omtrent de foutmelding 3519 van een Navimow X450. Na flink wat contact heen en weer en niet meteen bij het eerste oordeel neerleggen, komt er eindelijk een nieuwe maaier mijn kant op. Niet heel soepel en snel, maar uiteindelijk wel. Doordat het euvel binnen 30 dagen na activatie plaats vond, krijg ik een nieuwe in plaats van reparatie.
I can now confirm that the application I submitted yesterday has been approved. However, since the X4 series mower is relatively large in size and also quite heavy, the shipment may take some time to dispatch. I will continue to follow up on this during this period, and once it has been shipped, I will provide you with the responsible logistics carrier and the tracking number as soon as possible. Please be patient for a little while.

Best Regards
Charlie
Segway Navimow Support Team

• DjoeC
  • Nu online
Siedo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Update omtrent de foutmelding 3519 van een Navimow X450. Na flink wat contact heen en weer en niet meteen bij het eerste oordeel neerleggen, komt er eindelijk een nieuwe maaier mijn kant op. Niet heel soepel en snel, maar uiteindelijk wel. Doordat het euvel binnen 30 dagen na activatie plaats vond, krijg ik een nieuwe in plaats van reparatie.

[...]
Potverdrie, als ik me goed herinner had die melding ook in de eerste week maar een "soort van reset" (geklooi) zorgde ervoor dat de melding wegging en sindsdien niet meer gehad.

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:57
DjoeC schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Potverdrie, als ik me goed herinner had die melding ook in de eerste week maar een "soort van reset" (geklooi) zorgde ervoor dat de melding wegging en sindsdien niet meer gehad.
Ik had online wel gelezen dat een firmware update en opnieuw 'kalibreren' ook wel eens helpen. Maar bij mij niet, kwam stelselmatig terug, wat ik ook deed. Zolang ie weg blijft, is goed toch?

Reparatie doen ze ook, reken op ruim 14 dagen.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:39

pietje63

RTFM

pietje63 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Ik heb deze idd besteld. Lijkt een goede deal, ondanks too much voor mijn 300m2. Beetje googled en perimeter draad is niet de meest moderne techniek maar oog wel degelijk
Dit was de robomow rks1500. Het klonk als een bekend merk dat al lang in business is. In dit topic zie ik echter veel negatieve reacties over robomow. Is het e het zo slecht?

Situatie: twee delen gras (L en rechthoek) gescheiden door een pad (doorsteek iets van 4 meter. Totaal 300m2. Geen gekke hoeken oid, wel af en toe wat speelgoed op gras.

Wat is jullie advies? Goede deal voor €300, of beter niet kopen.. heb geen zin om €700 uit te geven dus blijf dan denk ik met de hand (OK Stihl accumaaier) maaien

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• DjoeC
  • Nu online
pietje63 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:46:
[...]

Dit was de robomow rks1500. Het klonk als een bekend merk dat al lang in business is. In dit topic zie ik echter veel negatieve reacties over robomow. Is het e het zo slecht?

Situatie: twee delen gras (L en rechthoek) gescheiden door een pad (doorsteek iets van 4 meter. Totaal 300m2. Geen gekke hoeken oid, wel af en toe wat speelgoed op gras.

Wat is jullie advies? Goede deal voor €300, of beter niet kopen.. heb geen zin om €700 uit te geven dus blijf dan denk ik met de hand (OK Stihl accumaaier) maaien
Tja, 300,- is voor jou 1 euro per m2, ik verwacht dat je voor de grond meer betaalt of betaald hebt ;)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:39

pietje63

RTFM

@DjoeC dank voor je reactie, al snap ik niet helemaal wat je wilt zeggen met de vergelijking van de grondkosten..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
300m2 zou ik een fatsoenlijk apparaat kopen. Hoe lang gaat zo'n maaier mee, jaar of 7 / 8?

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:52
STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:24:
300m2 zou ik een fatsoenlijk apparaat kopen. Hoe lang gaat zo'n maaier mee, jaar of 7 / 8?
Mijn eerste Husqvarna heeft het 20 jaar volgehouden... wel iedere winter naar binnen gehaald.

• Hu2bPV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:53
Vraagje over Luba 2 AWD 3000x. Ik heb er twee en bij beide heb ik een probleem dat soms wel en dan weer niet voorkomt.

Zijn er meer Luba 2 gebruikers die meemaken dat de robot het laadstation bereikt, ongeveer 2 meter ervoor stopt met foutcode 1203 of vergelijkbare meldingen, en vervolgens na een tweede ‘Recharge’-opdracht wél probleemloos dockt?

3360 Wp, M3

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:35

Roy

Hobbies?

pietje63 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:46:
[...]

Ik heb hier de RKS1500 al een jaar of 2 aan het werk, doet het perfect. Daarvoor een andere Robomow gekocht die na 8 jaar toch wel echt een slechte accu had. Verder qua motor e.d. geen problemen. De RKS1500 is gewoon een simpele maar degelijke machine. Ik wou ook namelijk juist weer een maaier met perimeterdraad omdat mijn tuin ook gedeeltelijk tussen bomen zit, en geen duidelijke afbakening heeft (loopt namelijk gewoon door in een bos). Alle gps/camera systemen werken dan toch een stuk minder nauwkeurig. Met het draad (kost je een uurtje om te leggen, ik heb zo'n 700m2) kan je op de centimeter nauwkeurig bepalen waar de maaier moet komen. En na een paar maanden is het draad onzichtbaar omdat het onder het gras komt te zitten.

De app van Robomow is wel erg karig, je kan niet zoveel instellen en echt 'smart' is die ook niet echt.

Inderdaad...

• DjoeC
  • Nu online
pietje63 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:12:
@DjoeC dank voor je reactie, al snap ik niet helemaal wat je wilt zeggen met de vergelijking van de grondkosten..
Ik bedoel te zeggen: Als ie voor dat geld een paar jaar mee gaat en je er blij mee bent is het een goede koop. Voordeel van een grensdraad, lijkt mij, is dat je die in de border kunt leggen waardoor de randjes ook gemaaid worden (met 1 wiel tegen/in de border). Ik wil geen grensdraad want dat zou zomaar 250m kunnen zijn en ze willen nog wel eens defect raken.
Pagina: 1 ... 90 91 Laatste