Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste
Acties:

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:40
Peule_P schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:28:
[...]

Deze 'afstand' stond al op het maximale van 2,5m, heb deze vanochtend even snel opnieuw ingeleerd zodat hij weer een rechte lijn voor het dock heeft.

Moet wel de huidige gaten nog opvullen, misschien graaft hij zich daar alsnog vast met op het dock rijden en draait hij daarom om zijn as, maar vanochtend reed hij weer in een rechte lijn het dock in dwars door de kuil heen.

We gaan het in de gaten houden! 8)
Even een update omtrent dit, ruim 6 weken verder, geen enkel keer meer een probleem gehad, zelfs niet met de spoorvorming/kuil die inmiddels voor het laadstation ontstaan is, daar gaat ie nu zo doorheen netjes het laadstation in :)

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:59
Stiggy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:32:
Wij hebben een Robomow RC308 en ik stoor me mateloos aan de domheid van het ding. Hij mocht echter blijven tot hij echt kapot was. Gisteren nog een nieuw mes besteld, en jawel: vandaag wou hij niet meer. |:( Bleef maar zeuren dat hij buiten de perimeter draad stond en talloze reset en power eraf-erop leek niet te helpen, totdat: tadaa, het ineens weer opgelost was en hij weer ging. 🤷‍♂️

Ben me toch aan het orienteren op iets moderners. Wensen:
  • Geen perimeter draad meer.
  • Geen abonnement.
  • Zo goed mogelijk kantjes maaien.
  • Stil.
  • Een beetje elegant de bochten om kunnen (Robomow probeert dat vaak met tegengestelde beweging van de achterwielen te doen waardoor het gras kapot gaat als het nat is. Het gras is hier en daar wat hobbelig en de Robomow is ook erg goed in dat lompe voorwiel vast te laten lopen op een mini hobbeltje en de achterwielen laten malen om ook weer 2 kuilen in het gras te graven).
  • Zou fijn zijn als hij ons niet te grote veldje in 1x kan doen (de Robomow deed dat in zijn 1e jaar wel, maar daarna niet meer waardoor je altijd 2 maaimomenten hebt).
Onze tuin is ong. 12 meter diep en 10 breed (ong 80-90m2 gras) met borders van stapelblokken links en rechts, een achterterras, boom en stapstenen, zie foto. Die borders zijn nieuw en het gras dat ik daarlangs gezaaid heb groeit als een idioot (nu elke 2 dagen kantjes knippen!) dus ik zoek iets dat zo dicht mogelijk tegen de borders aan kan maaien. Geen kinderen, huisdieren of spullen op het gazon als we er niet zijn, dus Lidar niet nodig? Tenzij dat ook helpt om scherper de hoek om te gaan bij een terras of border?

Veel mensen lijken hier aan de Navimow en de AWD (van de i205) spreekt mij ook aan omdat ik hoop dat die niet zo snel vast zit, maar zou de boom en coniferenhaag problemen met GPS ontvangst opleveren? En ik zie dat de messen wel heel erg in het midden zitten, dus er blijft veel kantknipwerk over?
  • [Afbeelding] (Achter de Robomow aan de linkerkant een kleine border, rechts een grotere met klein stukje gras er achter).
De RC308 gaat wel probleemloos over de stapstenen en heeft het mes aan de zijkant zitten. Maar hij gaat vrij zigzaggend over de perimeterdraad, dus die heb ik zo gelegd dat hij niet tegen de borders aan botst. Blijft er nog een cm of 20 over om met de hand te maaien.

Budget: tot ong. €1000,-

Andere tips? (Mammotion ben ik niet zo bekend mee en lijkt niet heel passend).
Tja, ik zou de perimeterdraad eens goed testen (loskoppelen en schrikdraad generator erop. Als ergens rook uit het gras komt zit daar een zwakke plek) en doormeten (ohm meter gebruiken). Daarnaast ook de voedingscontacten van de perimeter draad opnieuw monteren als dat kan en bescherm deze met bv zuurvrije vaseline of silicone vet. Ook de voeding zou het probleem kunnen veroorzaken.

Maar als je er flauw van bent dan een verse halen 😆

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:32

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Stiggy ik heb recent wat zitten experimenteren met een Anthbot - inmiddels soms te krijgen op iBood bijvoorbeeld voor ± 750,-. RTK-gps, natuurlijk de onvermijdelijke lading AI-camera's en dus geen draad en wel patroontjes maaien, automatische maaihoogte per zone of randje en een uitgebreide app. 1 jaar 4G abo erbij, das dan ook het enige waar je na een jaar voor zou moeten betalen als je dat wilt blijven gebruiken. Uiteraard ook wifi en BT. Gezien de prijzen en features nog geen echte nadelen gevonden, behalve dat de paal van de RTK antenne in de recente storm wiebelde en dan maait ie niet en ik nog wil uitzoeken hoe het zit moet onderdelen, garantie ervaringen en lange termijn gebruik. Tis een idee - review volgt komende weken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:53
Stiggy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:21:
@DjoeC Ja als de messen niet op de rand zitten maar in het midden dan hou je natuurlijk een extra grote rand over. Dat is niet zo handig.

Ecovacs heeft maaiers met ingebouwde trimmers. Dat leek me wel wat! Maar de (voornamelijk) Duitse review op Hornbach zijn er niet per se allemaal even enthousiast over.
Hornbach, Gamma, Karwei, Praxis, Bauhaus, Amazon, Coolblue - ik zou eerst eens uitzoeken hoe de service geregeld is via die partijen. Hoe lang is je maaier weg als er een probleem is? Leveren ze een (tijdelijke) vervanger al dan niet binnen de garantie? Ik ben er voor dit soort spul best een beetje huiverig voor. Of maak ik me dan teveel zorgen?

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@DjoeC voor je verwarming of vervoer, wellicht, voor je grasmaairobot, not so much. Tis wel veelzeggend als we niet meer zonder een grasmaairobot kunnen :) Wel met je eens dat het belangrijk is dat problemen vroeg of laat adequaat opgelost worden.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:02
DjoeC schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Hornbach, Gamma, Karwei, Praxis, Bauhaus, Amazon, Coolblue - ik zou eerst eens uitzoeken hoe de service geregeld is via die partijen. Hoe lang is je maaier weg als er een probleem is? Leveren ze een (tijdelijke) vervanger al dan niet binnen de garantie? Ik ben er voor dit soort spul best een beetje huiverig voor. Of maak ik me dan teveel zorgen?
Heb je geen andere maaier staan?
Ik heb de benzinemaaier verkocht en daardoor een elektrische maaier teruggekocht.

• DjoeC
procaliber schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Heb je geen andere maaier staan?
Ik heb de benzinemaaier verkocht en daardoor een elektrische maaier teruggekocht.
Ja, want eens in de paar weken loop ik de randjes na (zo'n 250m lopen).
NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:39:
@DjoeC voor je verwarming of vervoer, wellicht, voor je grasmaairobot, not so much. Tis wel veelzeggend als we niet meer zonder een grasmaairobot kunnen :) Wel met je eens dat het belangrijk is dat problemen vroeg of laat adequaat opgelost worden.
Wat heet "niet zonder kunnen", het scheelt me momenteel 4-5km per keer achter de maaier lopen en dat met een slechte rug. En de robot maait ook als ik geen tijd heb of ervoor kies geen tijd te hebben. Ik weet, allemaal eerste wereld problemen.....

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@DjoeC ok, ik snap 'm - maar dat betekent dat je 'm inderdaad hoger op de prio-lijst zet. Net als dat ik AppleCare op m'n iPhone heb wat een enorm overprized verzekering is dat ik eigenlijk altijd de beschikking over een telefoon heb :) snap ik wel, na je uitleg. Je zoekt dan dus een maaier met 'Apple-care' :+

• DjoeC
NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:14:
@DjoeC ok, ik snap 'm - maar dat betekent dat je 'm inderdaad hoger op de prio-lijst zet. Net als dat ik AppleCare op m'n iPhone heb wat een enorm overprized verzekering is dat ik eigenlijk altijd de beschikking over een telefoon heb :) snap ik wel, na je uitleg. Je zoekt dan dus een maaier met 'Apple-care' :+
;)

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:24
@Zjemm , mag ik vragen hoe de Terramow bevalt tot dusver? Na het opnieuw inzaaien worden we toch een beetje flauw van de benzinemaaier :).

Ben in de race voor de V600 en V1000. Blijft toch veel geld vind ik. Heb nu nog geen borders langs het gras. Dus ben ook benieuwd hoe de maaier het doet “over het randje” zodat ik de kantje niet hoef te maaien.

Ander ervaringen met de Terramow V serie zijn ook welkom.

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 17:47
Zijn er ergens nog aankondigingen geweest van de roborock rockmow z1 lidar?
Heel tevreden hier in de famile van alle roborocks binnenshuis
De informatie is wat troebel... er staat dat de US rollout op zich laat wachten en dat de europe rollout in juni begonnen is, maar ik zie hem niet bij de grote retailers. Echter wel bij resellers aan een plethora van prijzen gaande van €1799 tot €2999. Ik krijg roborock nieuwsbrieven etc en nog niets van de z1 lidar binnen gekregen

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:56
DjoeC schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ja, want eens in de paar weken loop ik de randjes na (zo'n 250m lopen).

[...]
Welk hulpmiddel gebruik je bij de randjes nalopen?

• DjoeC
meesje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:38:
[...]

Welk hulpmiddel gebruik je bij de randjes nalopen?
Die hulpmiddelen had ik al: https://shop.honda.nl/p/h...-pro-spec-motor/12538073/ en een 35 jaar oude versie van https://www.stihl.nl/nl/p...-91-1032000#fs-91-1032000 Afhankelijk van waar en wanneer. De Honda had ik en hou ik omdat het gazon zeker in het voorjaar veel te lang gaat zijn voor de robot (nat, blad, noem maar op). De Stihl gebruik ik ook voor de slootkanten tot aan het water. De X420 gaat vrij dicht langs de slootkant maar de slootkant zelf durf ik toch niet aan vanwege het risico op een dure zwempartij.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57

Zjemm

...

@JaMaaT

Yes dat mag je.
Hij bevalt me best wel goed. Eigenlijk werkt ie zonder al te grote problemen.

Waar je rekening mee moet houden:
  • je kan instellen hoe ver hij over de rand moet om de kanten te maaien. Alleen als je borders vol staan met begroeiing gaat ie dat niet doen. En hou je dus daar toch een rand. Ik doe dat nu zelf handmatig eens in de zoveel tijd. dan ram ik zelf die robot er ff langs :)
  • ik heb 1 plek in de tuin waar hij moeite heeft. waar hij wel eens vast liep, maar met wat grenzen is dat opgelost in de app.
  • hij is wat groot, een kleiner model zou ik mooier vinden
  • je station moet echt vrij zijn en niet te smal, anders wil hij er niet uit of in.
updates komen netjes eens in de zoveer tijd binnen

Als ik weer zou kiezen, zou ik een zoeken die ook lidar gebruikt maar iets kleiner is, en welke een maaischijf heeft die nog dichter op de rand van de robot zit.

opensecure.nl

• DjoeC
@JaMaaT @Zjemm In mijn beleving staan robotmaaiers nog maar in de kinderschoenen en is het een produkt dat zich, net als stofzuigers, enorm snel aan het ontwikkelen is qua functies etc. Nu het halve land er mee aan de gang gaat komen de fabrikanten erachter wat wel en niet werkt en welke functies nog missen.

Als je een jaartje kunt wachten zul je meer krijgen voor t zelfde geld. Zie eens hoe snel het draadje verdwenen is en opgevolgd door GPS. En hoe Lidar overwaait uit de rijhulpsystemen van auto's. We zijn er nog niet vermoed ik.

Ik zou mijn machine dit jaar niet gekocht hebben als het niet "moest" (gezondheid). Ik had bedacht dat ze over 1 of 2 jaar een stuk beter en betaalbaarder zouden zijn. Aan de andere kant: ook al is het nog niet optimaal zoals met randjes, ik ben wel blij met de mijne.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:50
Ik ben ook aan het kijken om mijn vers ingezaaide gras te gaan maaien met een robot. Wij hebben plm 500m2 jong gras. Dit zal de komende jaren nog wel wat gaan veranderen als we de tuin verdere invulling gaan even.

Shortlist
- Navimow i210 via mijn Hovenier, voordeel: dealer, winterbeurt, direct aanspreekpunt
- Navimow i210 pro lidar, voordeel: lidar, awd niet per se nodig. We hebben een baby en een hele oude kat..
- Mammotion Luba mini 2 awd lidar, voordeel: lidar en 4 wielen en zijmaaier

Qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet gek veel.. De i210 via de hovenier is incl installatie etc... Wat me met name nog beetje afvraag: hoe zit de aftersales bij Mammotion? ik zou met elke Segway sowieso wel bij m'n hovenier terecht kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Frantic op 23-06-2026 14:05 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

DjoeC schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:45:
@JaMaaT @Zjemm In mijn beleving staan robotmaaiers nog maar in de kinderschoenen
huh kinderschoenen, dit bestaat toch al zeker 20 jaar? Zou juist eerder zeggen dat het redelijk uitontwikkeld was. Behalve dan dat er nu nieuwe technologieën betaalbaar worden zoals Lidar, misschien bedoel je dat?

Veel tweakers zijn al aan hun 2e of 3e maaier toe, en vaak al 4e of zelfs 5e robotstofzuiger. Dat is al erg lang ingeburgerd hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 14:30 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
Als ik de functionaliteiten etc bekijk van mijn robot stofzuiger en robotmaaier zou ik eerlijk gezegd niet weten wat daar nog aan toegevoegd zou moeten worden. Enige wat handige is, is een kantenmaaier, maar dat is eerder een kwestie van de portomonnee trekken denk ik.

• JaMaaT
Zjemm schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:23:
@JaMaaT

Yes dat mag je.
Hij bevalt me best wel goed. Eigenlijk werkt ie zonder al te grote problemen.

Waar je rekening mee moet houden:
  • je kan instellen hoe ver hij over de rand moet om de kanten te maaien. Alleen als je borders vol staan met begroeiing gaat ie dat niet doen. En hou je dus daar toch een rand. Ik doe dat nu zelf handmatig eens in de zoveel tijd. dan ram ik zelf die robot er ff langs :)
  • ik heb 1 plek in de tuin waar hij moeite heeft. waar hij wel eens vast liep, maar met wat grenzen is dat opgelost in de app.
  • hij is wat groot, een kleiner model zou ik mooier vinden
  • je station moet echt vrij zijn en niet te smal, anders wil hij er niet uit of in.
updates komen netjes eens in de zoveer tijd binnen

Als ik weer zou kiezen, zou ik een zoeken die ook lidar gebruikt maar iets kleiner is, en welke een maaischijf heeft die nog dichter op de rand van de robot zit.
Thanks, en wat zou Lidar in dit geval toevoegen? Ben nog nieuwe in de robot wereld namelijk :)

Wat is precies het probleem waar de maaier dan moeite mee heeft? Is dat iets van hobbelig terrein of wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Grootte en plaatsing station zou niet zo’n probleem moeten zijn.

Ander praktisch vraagje. Ik ga dus omwille terrein grootte voor een V100 en een V600. Kan dat in de app? Dat is 2 apparaten kan registreren?

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57

Zjemm

...

ja je kan gewoon een extra apparaat toevoegen zo te zien.

ik heb een plek met wat lange staptegels en gras er tussen, en ook nog in een bocht en een border met mul zand ernaast, dat vind ie wat moeilijker. geen idee waarom :)

opensecure.nl

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:30:
[...]

Thanks, en wat zou Lidar in dit geval toevoegen? Ben nog nieuwe in de robot wereld namelijk :)

Wat is precies het probleem waar de maaier dan moeite mee heeft? Is dat iets van hobbelig terrein of wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Grootte en plaatsing station zou niet zo’n probleem moeten zijn.

Ander praktisch vraagje. Ik ga dus omwille terrein grootte voor een V100 en een V600. Kan dat in de app? Dat is 2 apparaten kan registreren?
LiDAR kan handig herkenning van de omgeving. Takken, speelgoed, een auto, dieren, etc. Zodat die die niet hoeft aan te rijden met de bumper. Daarnaast werken er veel met camera’s. Maar in het donker of bij slecht zicht kan dit risico’s m.b.t. bovenstaande geven. Denk dat het gewoon de volgende stap kwa ontwikkeling is. Net als bij robotstofzuigers dit inmiddels ook de norm is.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• meesje
TheKerremenke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:45:
[...]

LiDAR kan handig herkenning van de omgeving. Takken, speelgoed, een auto, dieren, etc. Zodat die die niet hoeft aan te rijden met de bumper. Daarnaast werken er veel met camera’s. Maar in het donker of bij slecht zicht kan dit risico’s m.b.t. bovenstaande geven. Denk dat het gewoon de volgende stap kwa ontwikkeling is. Net als bij robotstofzuigers dit inmiddels ook de norm is.
LiDAR is inderdaad goed om de omgeving in de kaart te brengen. De plattegrond van je grasveld wordt beter in kaart gebracht. Best een fraaie techniek, zelf ervaar ik dit sinds een paar dagen met een i210 Navimow. Achteraf moest ik bepaalde lijnen nog wel een beetje finetunen.

• JaMaaT
TheKerremenke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:45:
[...]

Maar dat doet de camera toch eigenlijk ook al. Dat hij de diepte niet kan zien is toch niet zo spannend voor een grasmaaier?

• meesje
JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:04:
[...]

Maar dat doet de camera toch eigenlijk ook al. Dat hij de diepte niet kan zien is toch niet zo spannend voor een grasmaaier?
Je hebt mijn opmerking hiervoor denk ik net gemist.

• meesje
Nog iets anders. Als mijn Navimow i210 tijdens het maaien achteruit rijdt, produceert ie een geluidje. Hetzelfde als bv bij vrachtwagens. Is dit uit te zetten. Onder voorkeuren staat heb ik de demp geluid optie aan staan. Maar kennelijk hoort het achteruit rij geluid bij veiligheid. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qghJa6qcXRJLaM7yogdeLwfMbHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccnzRYMjI6RGyoXQHppNsfgP.jpg?f=fotoalbum_large

• JaMaaT
Heb ik idd. Dat is ook een interessante optie. Geen draad en geen RTK met AI is mijn voorkeur. Dat heeft de Navimow ook. Thanks!

Edit, Navimow wel met RTK... Hmmm

[ Voor 13% gewijzigd door JaMaaT op 23-06-2026 18:18 ]

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:14:
Heb ik idd. Dat is ook een interessante optie. Geen draad en geen RTK met AI is mijn voorkeur. Dat heeft de Navimow ook. Thanks!

Waarom geen RTK of NetRTK?

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• JaMaaT
Veel bomen en hoge struiken. En met de huidige technieken, waarom wel?

• JaMaaT
Batilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Hiervoor bestaat de optie om obstakel detectie juist bij de randen uit te zetten (althans the Mova biedt die optie). Daar kwam ik laatst hardhandig achter toen ik die optie had "aangezet" (om te proberen). Ik had hem aan laten staan en later per ongeluk een paar potten op de rand gezet, en daar botste hij dus vervolgens in volle vaart tegen op (zoals je volgens de optie mag verwachten). Nu kan ik me voorstellen dat juist Lidar in staat zou zijn of het om een "hard" object of een zacht object (zoals een overhangende tak) gaat, wellicht komt hier ook nog wat ontwikkeling / verfijning in.

[...]

Je noemde zelf al 2 voordelen van Lidar :), hierboven heb ik er ook nog een genoemd, daarnaast vermijd je de kosten van de benodigde nRTK. Maar laten we er maar geen welles/nietes discussie van maken. Ik verwacht dat zowel GPS+(n)RTK, Lidar èn Vision, en nog meer zoals MEMS sensoren de komende tijd op creative manieren gecombineerd gaan worden met steeds betere robot maaiers als resultaat, laten we elkaar op de hoogte houden van onze ervaringen met de verschillende modellen.

[...]

Ik ben met je eens dat de Segway een redelijk veilige keuze is. Ik heb zelf ook getwijfeld, maar toen ik de Mova Lidax Ultra 800 voor € 579,- voorbij zag komen en toch wel veel positieve verhalen hoorde heb ik toch maar toegehapt. Ik ga vast nog wel manco's ontdekken van het apparaat en die hier ook melden.

Om dan maar direct te beginnen: ik vind de besturing om de grenzen aan te geven (in tegenstelling tot wat veel online reviewers melden) toch niet heel handig, wellicht moet ik het automatisch vaststellen van de randen eens proberen. Daarnaast vind ik de edit functies van de kaart in de app ook wat beperkt: ik zou graag een grens die door mijn slechte navigatiekunsten wat kronkelig is geworden recht trekken, dat gaat (bij mijn weten) niet eenvoudig.
Mag ik vragen waar je de Mova voor die prijs gevonden hebt?

• meesje
JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:14:

De i2 serie ondersteunt: LiDAR + Netwerk RTK + Vision triple fusion-navigatiesysteem

Zelf vond ik dit wel goed genoeg klinken. :) Maar juist LiDAR kan denk ik voor jou wel handig zijn. Dit is niet alleen om objecten te zien (bv een bal op het gras) maar juist om de plattegrond van je gazon nauwkeuriger in de kaart te brengen.

• JaMaaT
Ja daar ben ik nu wel van overtuigd idd. Even verder neuzen (y)

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
meesje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:11:
Nog iets anders. Als mijn Navimow i210 tijdens het maaien achteruit rijdt, produceert ie een geluidje. Hetzelfde als bv bij vrachtwagens. Is dit uit te zetten. Onder voorkeuren staat heb ik de demp geluid optie aan staan. Maar kennelijk hoort het achteruit rij geluid bij veiligheid. Klopt dit?
Dat geluid maakt ie vlgs mij als de messen beginnen te draaien. Niet bij achteruitrijden.
En dat kun je idd niet uitzetten.

• meesje
Simple mind schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:08:
[...]

Dat geluid maakt ie vlgs mij als de messen beginnen te draaien. Niet bij achteruitrijden.
En dat kun je idd niet uitzetten.
Bij het opslaan van de kaart (een beetje finetunen) hoorde ik ook elke keer een geluid. Door het eerder genoemde schuifje (zie meesje in "Robotmaaiers") uit te zetten, hoor ik dit nu niet meer. Ik denk dat de helptekst van deze optie niet duidelijk is (tenminste niet voor mij :) ). Zelf denk ik van als je deze aan zet, dan demp je het geluid. Het is precies andersom.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-07 14:46
Ik heb een bijzonder irritant probleem…

Voor het zomerhuis heb ik een Dreame A1 Pro gekocht 2 weken geleden. Heeft 5 uur totaal gereden, totdat ik de maaier flink zag trillen na het starten en hij vervolgens een brommend/aanlopend geluid maakte. Gekeken naar de onderkant en wat blijkt, 1 mesje is weg inclusief het boutachtige dopje…

Klantenservice van webshop gebeld en ze hebben geen dop liggen om op te sturen.

Wat nu? Is dit ding nu al kapot?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Nee, niet kapot. schroefje los getrild lijkt het, zat blijkbaar niet goed vast. Wel lullig natuurlijk. Even nieuwe bestellen

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 21:11 ]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-07 14:46
de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:11:
[...]

Nee, niet kapot. schroefje los getrild lijkt het, zat blijkbaar niet goed vast. Wel lullig natuurlijk. Even nieuwe bestellen
Het is een soort pinnetje wat ingedrukt moet worden aan de binnenkant van het draaiblad en daarna laat de bout los, erg kansloos dat dat al zo snel gebeurd is.

Het ding is dat de gehele grasmaaier terug moet voor reparatie, dus helaas geen kwestie van een nieuwe bestellen.

• meesje
Vandaag met mijn Navimow i210 even een snelle test gedaan met het instellen van een schema. Het viel me op dat na het maaien van het gehele gazon de robotmaaier weer opnieuw begon.

Ik denk dat de onderste optie vergeten was uit te zetten. Wat is de reden dat je je maaier binnen de ingestelde tijd meerdere keren het gazon zou willen laten maaien? Wat is daar de gedachte achter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAPKqegbHESOz00l1GfVIwBppIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duwkVjBZqlmiP5AB1b80W3hs.jpg?f=fotoalbum_large

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

meesje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:55:
Vandaag met mijn Navimow i210 even een snelle test gedaan met het instellen van een schema. Het viel me op dat na het maaien van het gehele gazon de robotmaaier weer opnieuw begon.

Ik denk dat de onderste optie vergeten was uit te zetten. Wat is de reden dat je je maaier binnen de ingestelde tijd meerdere keren het gazon zou willen laten maaien? Wat is daar de gedachte achter?

[Afbeelding]
Als je een groot gazon hebt kan hij gelijk weer verder aangezien het gras in tussentijd alweer gegroeid is

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Heb een review gemaakt over de Anthbot Genie 800 die een vriend gekocht heeft: RTK GPS en 3D vision en ergens zit er ook AI in. Paden, kantjes, alles laten doen. Voor wie het leuk vindt:

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:03
Hier een redelijk uitgebreide review van de ECOVACS 1200 met ingebouwde kantjes-trimmer:
YouTube: ECOVACS O1200 LiDAR Pro Review: Does the Side Trimmer Actually Work?

Op plekken waar de kanten heel lang waren zijn sommige plekken wat rommelig, maar voor de rest lijkt het toch heel aardig te werken. Review is behoorlijk positief. Uit de comments blijkt ook dat je het trimmen en maaien apart kunt instellen, dus bv niet iedere dag de kantjes doen (maakt meer herrie).

Maakt me toch wel redelijk enthousiast voor dat apparaat!

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:14:
Heb een review gemaakt over de Anthbot Genie 800 die een vriend gekocht heeft: RTK GPS en 3D vision en ergens zit er ook AI in. Paden, kantjes, alles laten doen. Voor wie het leuk vindt:

[Embed: Review, test & Unboxing: de Anthbot Genie 800 grasmaairobot]
Als je net als ik liever leest: de review staat nu ook online.

Anthbot Genie 800 review door NiGeLaToR

@Stiggy heb twee Ecovacs Deebot's rijden - stofzuigers - en die bevallen goed. Wel beide al paar keer wat aan moeten repareren maar alle onderdelen pluk je zo van een zekere Chinese site en er is vervolgens altijd wel iemand die op YT laat zien hoe je het repareert. Als dat voor de grasmaaier ook zo uitpakt.. prima.

[ Voor 21% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-06-2026 14:57 ]

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:03
NiGeLaToR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:55:
[...]

@Stiggy heb twee Ecovacs Deebot's rijden - stofzuigers - en die bevallen goed. Wel beide al paar keer wat aan moeten repareren maar alle onderdelen pluk je zo van een zekere Chinese site en er is vervolgens altijd wel iemand die op YT laat zien hoe je het repareert. Als dat voor de grasmaaier ook zo uitpakt.. prima.
Ken het merk verder niet zo goed, dus onderdelen en service is idd wel iets waar ik me zorgen over maakte. Bedankt voor je reactie! (En ook voor je review, heb hem al bekeken 👍)

• JaMaaT
Na wat meer uitzoekwerk gedaan te hebben staat nu de Mova Lidax Ultra op het lijstje.

Heb eigenlijk 2 tuinen, dus wil ook 2 maaiers. Van één stuk tuin is het grasoppervlakte ongeveer 750m2 en van het andere stuk ongeveer 450m2.

In Nederland zijn ze overal te koop voor € 800,00 zonder garage (wat volgens mij gezien de specificaties een nette prijs is).

Echter heeft de Hornbach in Duitsland de 1000 versie op de schappen liggen inclusief (de duurdere) garage voor € 769,-. Mis is iet of dat dan eigenlijk een hele goede deal?

https://www.hornbach.de/p/maehroboter-lidax-mova-1000-ultra-20-cm-1200-m-ohne-begrenzungsdraht-mit-automatischer-graserkennung-und-kartierung-ai-vision-steigung-bis-45/12654443/

Dan pik ik er de terugweg van vakantie 2 op bij een filiaal welke voorraad heeft (of ik bestel ze vast dat ik ze daar kan oppikken).

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:30

Vos

AFCA

JaMaaT schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:29:
Na wat meer uitzoekwerk gedaan te hebben staat nu de Mova Lidax Ultra op het lijstje.

Heb eigenlijk 2 tuinen, dus wil ook 2 maaiers. Van één stuk tuin is het grasoppervlakte ongeveer 750m2 en van het andere stuk ongeveer 450m2.

In Nederland zijn ze overal te koop voor € 800,00 zonder garage (wat volgens mij gezien de specificaties een nette prijs is).

Echter heeft de Hornbach in Duitsland de 1000 versie op de schappen liggen inclusief (de duurdere) garage voor € 769,-. Mis is iet of dat dan eigenlijk een hele goede deal?

https://www.hornbach.de/p/maehroboter-lidax-mova-1000-ultra-20-cm-1200-m-ohne-begrenzungsdraht-mit-automatischer-graserkennung-und-kartierung-ai-vision-steigung-bis-45/12654443/

Dan pik ik er de terugweg van vakantie 2 op bij een filiaal welke voorraad heeft (of ik bestel ze vast dat ik ze daar kan oppikken).
In mei was de 800 voor 579 euro bij de Mediamarkt in de aanbieding, dus zo gek is die Duitse prijs niet denk ik.

• JaMaaT
Vos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:45:
[...]

In mei was de 800 voor 579 euro bij de Mediamarkt in de aanbieding, dus zo gek is die Duitse prijs niet denk ik.
Nee, snap ik. Alleen dat was die aanbieding denk ik zonder garage die ik wel graag wil hebben.

Dan kom je met aangeboden prijs uit op een 10tje duurder dan de Duitse prijs. En je hebt dan een 1000 ipv een 800 indien ik voor de Duitse aanbieding ga.

Bedankt voor je reactie. Dan ga ik denk ik maar langs de Hornbach in DE.

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Hoe ver staan wij hier met de gratis maaier garage van Navimow? Meer dan 6 weken geleden heb ik een bevestiging gehad van de actie, maar nog niets aangekomen of T&T gedeeld. Nog geen reactie op mijn mail met het verzoek om huidige status.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
Siedo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:05:
Hoe ver staan wij hier met de gratis maaier van Navimow? Meer dan 6 weken geleden heb ik een bevestiging gehad van de actie, maar nog niets aangekomen of T&T gedeeld. Nog geen reactie op mijn mail met het verzoek om huidige status.
Gratis maaier heb ik niet gehad helaas, wel een garage. Circa 4 weken later.

• Bert213
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-06 15:30
Nou ik wacht ook nog steeds,na 7 weken een mailtje gestuurd en de reactie was er is wat fout gegaan,bij de volgende zending sturen we hem op.

Inmiddels weer 6 weken later en nog steeds geen garage,van de week een mailtje gestuurd maar tot nog toe geen reactie.Vraag mij af of het niet gewoon een lokkertje was/is.

Of het is zo’n groot succes dat er te weinig garages zijn.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:28
JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Mag ik vragen waar je de Mova voor die prijs gevonden hebt?
Ja hoor :)

Ik heb deze op één van de 2 dagen gekocht dat ie zo goedkoop was bij de Mediamarkt, was waarschijnlijk een vergissing van de Mediamarkt in mijn voordeel (was meer dan € 400,- goedkoper dan de huidige prijs bij de Mediamarkt). Zie ook de pricewatch hier op Tweakers. Overigens ook nog eens keurig de volgende dag (op zondag!) bezorgd, dus het ding gelijk aan het werk gezet.

Ik was aan het twijfelen tussen de Mova Lidax Ultra en een Segway, maar toen deze aanbieding voorbij kwam heb ik niet langer getwijfeld en maar direct toegeslagen. Tot nu toe geen spijt van. Al is het maar de vraag hoe de service zal verlopen via de Mediamarkt/Mova als je die ooit nodig hebt, maar dat neem ik dan maar op de koop toe.

[ Voor 19% gewijzigd door Batilan op 25-06-2026 15:19 ]

• DjoeC
Hoe gaan jullie om met de mesjes van de maaiers? De mijne hebben na 40 uur draaien al butsen van boomwortels die niet onder het maaiveld blijven. Vervangen jullie "meteen" zodra het blad niet meer scherp is?

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-07 22:51
DjoeC schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:50:
Hoe gaan jullie om met de mesjes van de maaiers? De mijne hebben na 40 uur draaien al butsen van boomwortels die niet onder het maaiveld blijven. Vervangen jullie "meteen" zodra het blad niet meer scherp is?
Merk wel na het verwisselen het gras veel netter is. Is gewoon veel effectiever natuurlijk met nieuwe mesjes.

Maar ik zie ook andere heel erg lang doen met mesjes

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:30
DjoeC schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:50:
Ik wissel ze als ik er zin in heb, tijd voor heb en zie dat het resultaat van het maaien er onder begint te lijden. Ohja, en dan heb je nog de waarschuwing in de app dat ze een x aantal uren gedraaid hebben, die ik vakkundig negeer.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 11:53

pietje63

RTFM

Maaien jullie minder met deze extreme hitte? Het gras groeit (denk ik) wat minder hard en kan wel wat extra rust gebruken toch?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:43
Ik heb de maaisessie van morgenvroeg maar even geskipt, zondag is de volgende dag volgens schema. Afgelopen woensdag wel gemaaid.
Ik maai op 5cm en is nu nog perfect groen, heb nog niet gesproeid.

[ Voor 8% gewijzigd door B-Real op 25-06-2026 21:06 ]

• Nyssa
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13-07 12:34
Sinds gister heb ik een robotmaaier. Ik heb de mova lidar ulta gekocht. Maar hij maait mijn gras niet goed. Hij laat zeker 10cm soms langs de rand staan en hij wilt het pad van 80cm breed niet inrijden. Wat doe ik dout?

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

M’n 8 jaar oude Worx Landroid deed zelf schema aanpassen aan de hand van het weer. Dat m’n budget Lidl maaier dat niet doet kan ik nog begrijpen maar dat zou bij fancy machines toch redelijk standaard moeten zijn?

Heb mijn schema even gepauzeerd, sowieso bezig met wat gazonderhoud.

• gjcvro
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:07:
M’n 8 jaar oude Worx Landroid deed zelf schema aanpassen aan de hand van het weer. Dat m’n budget Lidl maaier dat niet doet kan ik nog begrijpen maar dat zou bij fancy machines toch redelijk standaard moeten zijn?

Heb mijn schema even gepauzeerd, sowieso bezig met wat gazonderhoud.
Uit mijn hoofd kan de navimow met veel wind, regen of hitte stoppen met maaien.

• Batilan
Nyssa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:25:
Sinds gister heb ik een robotmaaier. Ik heb de mova lidar ulta gekocht. Maar hij maait mijn gras niet goed. Hij laat zeker 10cm soms langs de rand staan en hij wilt het pad van 80cm breed niet inrijden. Wat doe ik dout?
Heb je hem zelf de randen laten bepalen of heb je hem er zelf handmatig langs gereden? Je moet dan wel een stukje over de rand rijden. Heb je maaien van randen en ultra-trim aan staan?

Heb je verschillende zones aangemaakt voor de grasdelen aan beide zijden van het pad? Die kun je dan handmatig met elkaar verbinden via bewerken - doorgang instellen.

Als dit allemaal zo gedaan is, kun je dan eens fotos van het pad en het maairesultaat sturen?

Realiseer me overigens dat ik niet meer heb gereageerd met de test van pad breedte :F
Was de afgelopen dagen druk bezig met inzaaien fase 2 van mijn gazon. Eerst goede irrigatie aangelegd, maar het wordt komende dagen wel echt heel warm, hopen dat het allemaal goed gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Batilan op 26-06-2026 00:35 ]

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 22:43
Ik heb de X420 sinds april draaien. Het is mijn eerste robotmaaier en waar ik in het begin heel tevreden was, is mijn enthousiasme toch wel wat gezakt. Ik heb 3 zones in kaart gebracht. Een grote zone van 800m2 grensend aan een bos. Deze zone wordt zeer goed gemaaid. Zone 2 heeft wat meer hoeken, muurtjes, een no vision zone met stapstenen en wat kortere smallere stukken. Hier gaat alles toch niet zo als ik het hoopte. Hoeken worden zeer breed genomen, wat veel ongemaaid gras over laat. Zone 3 wordt het slechtste gemaaid. Deze zone loopt langs ons huis naar de voortuin. Vooral het 'smalle' stuk naast het huis wordt zeer slecht gemaaid. Het is nochtans een strook van 4 meter en de buren staan nog eens 4 meter verder. Stukken worden nietnm gemaaid en hij maait ook niet meer recht, alsof hij gedronken heeft. Echt ergerlijk. Onderstaande foto toont dit heel goed. Los van het feit dat ik na een test de maaihoogte vergeten verhogen ben, zie je duidelijk dat hij sommige banen precies niet gemaaid heeft en diegene die hij wel maaide, zijn zo scheef als maar kan...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpzI0Pdii3VCs8ZmV67PU2ELJuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzBTlVoq1azW9UUYY26iXVN0.jpg?f=fotoalbum_large Tenslotte nog een algemene ergernis. Nadat de maaier eerst 3 maal de grens van een zone gemaaid heeft begint hij al zijn maairichting van de dag. Hij begint daarvoor bijvoorbeeld in het midden om dan naar 1 kant uit te wijken. Is die kant gedaan, rijdt hij random naar het nog ongemaaide stuk en begint daar te maaien. Eens gedaan, rijdt hij vervolgens over het gemaaide stuk rechtstreeks naar de garage. Wat dus het gehele gemaaide stuk 'verpest'.
Al bij al dus wel zeer gemeende gevoelens. Vootak het slecht maaien in mijn zone 3 stoort mij enorm. Zeker voor een maaier van 2500 euro...

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• Vos
  • Laatst online: 11:30

Vos

AFCA

pietje63 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:57:
Maaien jullie minder met deze extreme hitte? Het gras groeit (denk ik) wat minder hard en kan wel wat extra rust gebruken toch?
Geen robotmaaier hier (nog), maar ik sla het maaien over. Als je het al maait dan niet kort maaien.

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
Ik ben vorig weekend naar 5 cm hoogte gegaan. En tot en met woensdag nog dagelijks gemaaid in de avond. Nu sla ik even een paar dagen over. Denk dat ie zondag of maandag weer aan gaat.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15
Ik ben de afgelopen jaren van 2 naar 4,5 cm gegaan en maai gewoon door. Vooral met spelende kinderen en perioden van droogte heeft dit een fijn groen effect. Er ontstaat wel meer 'onkruid' bij ons vooral klaver, dit kan ook beter tegen de hitte natuurlijk.

• gjcvro
CK3v1N schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:32:
Ik heb de X420 sinds april draaien. Het is mijn eerste robotmaaier en waar ik in het begin heel tevreden was, is mijn enthousiasme toch wel wat gezakt. Ik heb 3 zones in kaart gebracht. Een grote zone van 800m2 grensend aan een bos. Deze zone wordt zeer goed gemaaid. Zone 2 heeft wat meer hoeken, muurtjes, een no vision zone met stapstenen en wat kortere smallere stukken. Hier gaat alles toch niet zo als ik het hoopte. Hoeken worden zeer breed genomen, wat veel ongemaaid gras over laat. Zone 3 wordt het slechtste gemaaid. Deze zone loopt langs ons huis naar de voortuin. Vooral het 'smalle' stuk naast het huis wordt zeer slecht gemaaid. Het is nochtans een strook van 4 meter en de buren staan nog eens 4 meter verder. Stukken worden nietnm gemaaid en hij maait ook niet meer recht, alsof hij gedronken heeft. Echt ergerlijk. Onderstaande foto toont dit heel goed. Los van het feit dat ik na een test de maaihoogte vergeten verhogen ben, zie je duidelijk dat hij sommige banen precies niet gemaaid heeft en diegene die hij wel maaide, zijn zo scheef als maar kan...[Afbeelding] Tenslotte nog een algemene ergernis. Nadat de maaier eerst 3 maal de grens van een zone gemaaid heeft begint hij al zijn maairichting van de dag. Hij begint daarvoor bijvoorbeeld in het midden om dan naar 1 kant uit te wijken. Is die kant gedaan, rijdt hij random naar het nog ongemaaide stuk en begint daar te maaien. Eens gedaan, rijdt hij vervolgens over het gemaaide stuk rechtstreeks naar de garage. Wat dus het gehele gemaaide stuk 'verpest'.
Al bij al dus wel zeer gemeende gevoelens. Vootak het slecht maaien in mijn zone 3 stoort mij enorm. Zeker voor een maaier van 2500 euro...
Ik kan bij de X3 aangeven wat voor type rand het is, Als je aangeeft dat de rand langs bestrating ligt gaat hij wat makkelijker over de bestrating heen waardoor er een kleinere rand blijft staan. Ik denk sterk dat je vision gedeelte je hier parten speeelt langs de stoep op. extreme andere oplossing: een novision strook langs je stoep leggen. maar dan mag daar ook nooit troep liggen.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:50
Siedo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:05:
Hoe ver staan wij hier met de gratis maaier garage van Navimow? Meer dan 6 weken geleden heb ik een bevestiging gehad van de actie, maar nog niets aangekomen of T&T gedeeld. Nog geen reactie op mijn mail met het verzoek om huidige status.
Bij mij is de garage eerder verzonden dan de maaier 😅
I210 pro lidar komt er aan..

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 26-06-2026 10:57 ]

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 22:43
gjcvro schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Ik kan bij de X3 aangeven wat voor type rand het is, Als je aangeeft dat de rand langs bestrating ligt gaat hij wat makkelijker over de bestrating heen waardoor er een kleinere rand blijft staan. Ik denk sterk dat je vision gedeelte je hier parten speeelt langs de stoep op. extreme andere oplossing: een novision strook langs je stoep leggen. maar dan mag daar ook nooit troep liggen.
Het gedeelte op de foto heeft geen novision deel. Dat is een andere zone 😅

Op de foto zie je dat de maaier geen vaste lijn kan aanhouden en verschillende delen zelfs vergeet te maaien. Het enige wat ik kan vermoeden is het GPS signaal dat daar niet goed genoeg is... 🤨

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• gjcvro
CK3v1N schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Het gedeelte op de foto heeft geen novision deel. Dat is een andere zone 😅

Op de foto zie je dat de maaier geen vaste lijn kan aanhouden en verschillende delen zelfs vergeet te maaien. Het enige wat ik kan vermoeden is het GPS signaal dat daar niet goed genoeg is... 🤨
Dat is niet wat ik (probeerde) te zeggen. Ik denk dat vision of lidar of whatever een paar obstakels ziet, zoals het nu inmiddels hoger gras en daar om heen gaat navigeren. verder zie je wat kale plekken denk ik, waar die ook omheen gaat. de rand is misschien op te lossen door het juiste type rand aan te geven op je kaart, en als dat niet werkt kun je een novision zone toevoegen langs de rand van je terras en border om te voorkomen dat hij voor enge dingen omrijdt.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-07 23:02
Ik heb mijn garage vorige week ontvangen na een week of 5 wachten

• DjoeC
Ik heb gisteravond laat een rondje laten maken in het zonnige deel en vanochtend is dat afgemaakt in het schaduwdeel. Zeker niet in de volle zon maaien, slecht voor je accu! Ik heb net de maaier ook op een iets koelere plek geparkeerd.

• DjoeC
CK3v1N schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:32:
Ik heb de X420 sinds april draaien. Het is mijn eerste robotmaaier en waar ik in het begin heel tevreden was, is mijn enthousiasme toch wel wat gezakt. Ik heb 3 zones in kaart gebracht. Een grote zone van 800m2 grensend aan een bos. Deze zone wordt zeer goed gemaaid. Zone 2 heeft wat meer hoeken, muurtjes, een no vision zone met stapstenen en wat kortere smallere stukken. Hier gaat alles toch niet zo als ik het hoopte. Hoeken worden zeer breed genomen, wat veel ongemaaid gras over laat. Zone 3 wordt het slechtste gemaaid. Deze zone loopt langs ons huis naar de voortuin. Vooral het 'smalle' stuk naast het huis wordt zeer slecht gemaaid. Het is nochtans een strook van 4 meter en de buren staan nog eens 4 meter verder. Stukken worden nietnm gemaaid en hij maait ook niet meer recht, alsof hij gedronken heeft. Echt ergerlijk. Onderstaande foto toont dit heel goed. Los van het feit dat ik na een test de maaihoogte vergeten verhogen ben, zie je duidelijk dat hij sommige banen precies niet gemaaid heeft en diegene die hij wel maaide, zijn zo scheef als maar kan...[Afbeelding] Tenslotte nog een algemene ergernis. Nadat de maaier eerst 3 maal de grens van een zone gemaaid heeft begint hij al zijn maairichting van de dag. Hij begint daarvoor bijvoorbeeld in het midden om dan naar 1 kant uit te wijken. Is die kant gedaan, rijdt hij random naar het nog ongemaaide stuk en begint daar te maaien. Eens gedaan, rijdt hij vervolgens over het gemaaide stuk rechtstreeks naar de garage. Wat dus het gehele gemaaide stuk 'verpest'.
Het wat grof afsnijden van hoeken door de X420 kan ik beamen. Uiteraard moet je er rekening mee houden dat de messen van de X420 vrij ver naar binnen zitten waardoor er sowieso een flinke rand overschiet /kan overschieten.

Het 2x op dezelfde plek maaien zie ik alleen maar waar de zone's (een beetje) overlappen.

"Niet recht" maaien herken ik totaal niet, behalve bij het initieel maaien langs de buitenkant van de zone. Ik heb een soortgelijk stuk zoals jij en dan ook nog met een helling. Dat is bij mij een losse zone samen met een wat rommelig stuk. Daarvoor het ik de maairichting ingesteld op "alleen in de lengte" maaien. Ik zie wel dat die daar een hoekje in neemt maar het eindresultaat LIJKT recht. Hij maait zeker niet zwalkend! Ik zie ook dat ie op de helling constant met de voorwielen compenseert voor het wegzakken uit de rechte lijn.

Mijn maaihoogte is 50-55 mm omdat er nogal wat bergen en dalen (mollen, kleigrond) in het gazon zitten waardoor bij kort maaien het gras op sommige plekken "te kort" en dus bruin wordt.

• DjoeC
leon1e schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:50:
Er ontstaat wel meer 'onkruid' bij ons vooral klaver, dit kan ook beter tegen de hitte natuurlijk.
Van een afstandje zie je het verschil tussen gras en klaver niet ;) Ander groen is ook groen. Hier groeit van alles dat binnenwaait vanuit het weiland van de buurman aan de westkant, alleen een sloot tussen ons en het onkruid. We zijn gestopt met ons daar druk over te maken.

Het voordeel van elke 2-3 dagen maaien is dat de klaverkopjes ook elke keer verdwijnen - wat wel een nadeel is voor de insecten want met het "oude maaien" van 1x per week of zo hadden die veel meer kans....

• DjoeC
gjcvro schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Is dat ergens een menu keuze? Ik heb dat bij de X4 (nog) niet gezien....

• DjoeC
CK3v1N schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:59:
[...]
In de app zit een menukeuze "Satelite Signal Analyzer". Je wilt zoveel mogelijk blauwe stippen.

• meesje
gjcvro schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Dat is niet wat ik (probeerde) te zeggen. Ik denk dat vision of lidar of whatever een paar obstakels ziet, zoals het nu inmiddels hoger gras en daar om heen gaat navigeren. verder zie je wat kale plekken denk ik, waar die ook omheen gaat. de rand is misschien op te lossen door het juiste type rand aan te geven op je kaart, en als dat niet werkt kun je een novision zone toevoegen langs de rand van je terras en border om te voorkomen dat hij voor enge dingen omrijdt.
Wow, ik ben redelijk nieuw met robotmaaiers en heb sinds een week een Navimow i210 Lidar in gebruik, maar jouw opmerking zet me aan het denken. Ik merk inderdaad dat sommige hoeken nu wat ruimer worden gemaaid. Dat zou inderdaad kunnen liggen aan dat het hogere gras als obstakel wordt gezien.

En verder was me niet bekend dat je een type rand kunt aangeven. In onderstaand filmpje wordt dit duidelijk aangegeven. Bij het in kaart brengen van mijn gazon komt de keuze van op de rand of tegen de rand aan mij niet bekend voor. Ondersteunt mijn i210 dat wel? Komend weekend maar eens uitzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 26-06-2026 12:16 ]

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:42
@meesje nee, wordt niet ondersteund blijkbaar heeft de i2xx serie andere software.

Heb mijn kaart al eens opnieuw moeten maken omdat de robot steeds meer ging afwijken aan de randen. Nu weigert die weer om de uitstekende bak aan de rand te ontwijken en rijdt hij er steeds net tegenaan. De software verdient nog wel de nodige aandacht en verbeteringen.

• meesje
Jeweetje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:26:
@meesje nee, wordt niet ondersteund blijkbaar heeft de i2xx serie andere software.

Heb mijn kaart al eens opnieuw moeten maken omdat de robot steeds meer ging afwijken aan de randen. Nu weigert die weer om de uitstekende bak aan de rand te ontwijken en rijdt hij er steeds net tegenaan. De software verdient nog wel de nodige aandacht en verbeteringen.
Zojuist nog even verder gezocht op rand/kant maaien. Ik zie dat je bij het bewerken van de kaart er opties zijn m.b.t. randmaaien. Wat doet de eerste optie nu precies? Langs de grens rijden is toch altijd wenselijk? Als ik deze optie uit zet, rijdt de maaier dan over grens zodat er het gras bij de randen beter gemaaid wordt (indien de mogelijkheid er is om over de grens te rijden natuurlijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WhoWLNXSmHGzvkOf8bW9L_EL6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMHnBxhzcJUsSXpniF6oj79o.png?f=fotoalbum_large

update: Ik lees net in de FAQ dat deze optie niet bepaald hoe de randen worden gemaaid, maar wel dat bij de start van het maaien er eerst langs de rand wordt gemaaid.

https://navimow-support.zendesk.com/hc/nl/articles/54628069986713--Navimow-i2-Lidar-Hoe-schakel-ik-de-functie-voor-het-maaien-van-de-randen-uit

[ Voor 16% gewijzigd door meesje op 26-06-2026 12:46 ]

• gjcvro
meesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Wow, ik ben redelijk nieuw met robotmaaiers en heb sinds een week een Navimow i210 Lidar in gebruik, maar jouw opmerking zet me aan het denken. Ik merk inderdaad dat sommige hoeken nu wat ruimer worden gemaaid. Dat zou inderdaad kunnen liggen aan dat het hogere gras als obstakel wordt gezien.

En verder was me niet bekend dat je een type rand kunt aangeven. In onderstaand filmpje wordt dit duidelijk aangegeven. Bij het in kaart brengen van mijn gazon komt de keuze van op de rand of tegen de rand aan mij niet bekend voor. Ondersteunt mijn i210 dat wel? Komend weekend maar eens uitzoeken.

[YouTube: How to create a map with different boundary types]
Ja, daarom gaf ik in mijn eerste bericht al aan dat ik de X3 heb, per model lijk je de zelfde app te gebruiken, alleen niet alle mogelijkheden zijn gelijk. Moet zeggen dat het bij mij wel (deels) heeft geholpen om minder gras over te houden langs harde grenzen waar hij gewoon overgeen mag rijden.. Langs andere kanten gebruik ik de novision zone truc. (en soms bij een spontane kale plek)

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:43
@meesje
Langs de grens is de buitengrens maaien.
Als hij dat niet doet dan stopt hij daarop met banen maaien maar er kan in die buitenste grens dan gras blijven staan.

Rond verboden zones is hetzelfde maar dan als binnengrens.

Bij Mammotion kan je dan ook nog kiezen hoeveel banen breed hij de grenzen maait, 1, 2 of 3x breed, en vooraf of achteraf.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• gjcvro
DjoeC schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Is dat ergens een menu keuze? Ik heb dat bij de X4 (nog) niet gezien....
zie bericht onder het jouwe, daar staat een filmpje maar inderdaad kan het zijn dat je het niet hebt.

• meesje
gjcvro schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Ja, daarom gaf ik in mijn eerste bericht al aan dat ik de X3 heb, per model lijk je de zelfde app te gebruiken, alleen niet alle mogelijkheden zijn gelijk. Moet zeggen dat het bij mij wel (deels) heeft geholpen om minder gras over te houden langs harde grenzen waar hij gewoon overgeen mag rijden.. Langs andere kanten gebruik ik de novision zone truc. (en soms bij een spontane kale plek)
Wat bedoel je met de novision zone truc? Hiermee zet je obstakel detectie (op het gras) uit? Maar werkt dit ook om nauwkeuriger randen te maaien?

• gjcvro
meesje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Wat bedoel je met de novision zone truc? Hiermee zet je obstakel detectie (op het gras) uit? Maar werkt dit ook om nauwkeuriger randen te maaien?
Bij mij (met de X3) merkte ik dat hij heel voorzichtig was met plantjes en bestrating of stenen randjes. Ik heb daarlangs een novision zone getekend zodat hij gewoon op zijn gps signaal vertrouwd en niets geeft om de zielige plantjes. Hierdoor blijft hij wat strakker langs de rand. En de ene overhangende plant had daar toch al niets te zoeken. Maar een verdwaald stuk speelgoed geeft dan ook problemen, dus het is zeker niet voor iedereen bruikbaar.

• DjoeC
gjcvro schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Bij mij (met de X3) merkte ik dat hij heel voorzichtig was met plantjes en bestrating of stenen randjes. Ik heb daarlangs een novision zone getekend zodat hij gewoon op zijn gps signaal vertrouwd en niets geeft om de zielige plantjes. Hierdoor blijft hij wat strakker langs de rand. En de ene overhangende plant had daar toch al niets te zoeken. Maar een verdwaald stuk speelgoed geeft dan ook problemen, dus het is zeker niet voor iedereen bruikbaar.
Ik ben (was) onder de indruk dat bij no-vision obstakels gedetecteerd worden door de bumper - mits hoog genoeg voor de bumper of klopt dat niet?

• gjcvro
DjoeC schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Ik ben (was) onder de indruk dat bij no-vision obstakels gedetecteerd worden door de bumper - mits hoog genoeg voor de bumper of klopt dat niet?
klopt, maar een slang of springtouw gaat er onderdoor.

• Thijsteraar
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-07 07:46
Hoi, ik sta op het punt om een MOVA LiDAX Ultra 2000 AWD te bestellen, direct via hun officiële website. Helaas wordt dit model niet door een 'Nederlandse' shop (Coolblue, amazon of Hornbach) verkocht.

Heeft 1 van jullie praktische ervaringen met hun garantiebeleid? Als er over 2 jaar iets stuk gaat, is er dan een centraal servicecenter in nederland? Of is bijvoorbeeld Coolblue een officiële dealer waar je hem naar toe kan brengen?

Ik hoor graag jullie mova service ervaringen, dank!

• Funne
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:21
Ik mijn zoektocht naar een tobotmaaiee, was een van de eerste hits een Worx op deze site. LET OP, mogelijk SCAM https://evapower-shop.myshopify.com/collections/all

De 2 Worx modellen liggen net onder de marktprijs, maar als ik naar de prijs van de Mammotion YUKA mini 2 800R Vision (261 incl garage) dan moet dit toch oplichting zijn.

Kun je dit melden bij Shopify?

• Fly-guy
  • Niet online
Het is weer tijd voor mijn jaarlijkse issues met mijn navimow h1500.

Na een beroerde start, wat vooral aan software lag plus iets wat blijkbaar aan de kant van Segway opgelost moest worden (?), had ik een jaar later een batterij die kuren gaf. Deze zelf kunnen vervangen met een nieuwe van de verkoper.

Nu echter wielproblemen. Hij heeft aan dat hij vast zit in een obstakel, maar staat netjes op platte en harde grond. Dus geen obstakel, niet ingegraven.

Als ik 'm een duw geef, komt 'ie "los", maar gaat dan vrij hard rondjes draaien waarna de melding komt over een overspeed beveiliging van een wiel.

Wielkalibratie komt hij niet doorheen en ik voel duidelijk verschil in "soepelheid" als ik met de hand de achterwielen ronddraai.

Iemand een lumineus idee wat ik zelf nog kan doen of maar weer de verkoper mailen voor reparatie onder garantie (heb nog 2 maand, dan is het ding 2 jaar oud).

• gjcvro
Fly-guy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:57:
Het is weer tijd voor mijn jaarlijkse issues met mijn navimow h1500.

Na een beroerde start, wat vooral aan software lag plus iets wat blijkbaar aan de kant van Segway opgelost moest worden (?), had ik een jaar later een batterij die kuren gaf. Deze zelf kunnen vervangen met een nieuwe van de verkoper.

Nu echter wielproblemen. Hij heeft aan dat hij vast zit in een obstakel, maar staat netjes op platte en harde grond. Dus geen obstakel, niet ingegraven.

Als ik 'm een duw geef, komt 'ie "los", maar gaat dan vrij hard rondjes draaien waarna de melding komt over een overspeed beveiliging van een wiel.

Wielkalibratie komt hij niet doorheen en ik voel duidelijk verschil in "soepelheid" als ik met de hand de achterwielen ronddraai.

Iemand een lumineus idee wat ik zelf nog kan doen of maar weer de verkoper mailen voor reparatie onder garantie (heb nog 2 maand, dan is het ding 2 jaar oud).
Ik zou vast beginnen met de garantie.

• Fly-guy
  • Niet online
gjcvro schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Ik zou vast beginnen met de garantie.
Email is al verzonden, kijken wat ze zeggen..

• meesje
Voor de kanten heb ik een Wolf Garten Finesse 30R. https://www.wolf-garten.com/nl/producten/gazons/grasscharen/detail?tx_mtdproducts_mdtproductsproducts%5Bproduct%5D=4009269303507&cHash=ec80cd231bb371661689140a3774d7f8

Deze had ik nog liggen voor het kleine grasveld bij mijn vorige woning. Ik merk dat bij onze nieuwe woning met een groter gazon het erg bewerkelijk vind om de kanten te doen. Hebben jullie nog advies? Graag iets simpels voor consument.

• gjcvro
meesje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:28:
Voor de kanten heb ik een Wolf Garten Finesse 30R. https://www.wolf-garten.com/nl/producten/gazons/grasscharen/detail?tx_mtdproducts_mdtproductsproducts%5Bproduct%5D=4009269303507&cHash=ec80cd231bb371661689140a3774d7f8

Deze had ik nog liggen voor het kleine grasveld bij mijn vorige woning. Ik merk dat bij onze nieuwe woning met een groter gazon het erg bewerkelijk vind om de kanten te doen. Hebben jullie nog advies? Graag iets simpels voor consument.
Accu kanten/bosmaaier? Ik heb een Stihl maar dat zal voor de meeste wat overkill zijn 8)
Maar maakt er wel heel snel werk van.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:43
Ik heb deze, niet zo sterk als de 52cc variant maar meer dan genoeg.
Mocht je Makita gereedschap hebben, de accu`s daarvan passen ook hier op.
Maar voor een paar tientjes extra heb je twee accu's er bij.
Compleet en betaalbaar.

Dit is de bosmaaier
Heb je alleen wat gras dan heb je hier genoeg aan denk ik, of een makita accu past weet ik niet, neem dus twee accu's er bij.
In het filmpje in de link, onder kan je zien hoe makkelijk je er ook kanten mee snijdt.

[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 29-06-2026 20:01 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen/mening. Ik heb sinds dit jaar een Segway Navimow h230. Hier ben ik in de basis erg tevreden over. Hij maait een strak gazon en de software is fijn. Echter ik loop tegen 1 ding aan. Ik heb veel hagen en bomen die bij storm veel takjes laten vallen. Hier kan hij lastig mee omgaan. Als hij er over heen rijdt dat merk je dat het maaien stopt en hij weer op gang moet komen. Dit is vaak met bijvoorbeeld een takje van de beukenhaag tussen het messenblad. Hij lijkt wat kracht te missen. Nu ben ik benieuwd of bijvoorbeeld een Navimow X430 sterker is en hier bijvoorbeeld beter mee om kan gaan? Wellicht helpen de twee roterende messenbladen ook mee? En wat ga ik met een overstap van de X430 naar de h230 inleveren? Of hebben jullie een betere optie van een ander merk?

[ Voor 8% gewijzigd door Sunri5e op 29-06-2026 21:38 ]

• DjoeC
meesje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:28:

Oef, ik zie mezelf al 150-200m1 randjes knippen met die schaar.....
Teijgetje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:48:
8) 8) Ik zie dat merk constant bij een grote veilingsite langskomen en ben er daarom van weggebleven. Maar, deze keer moest ik grinniken vanwege de eerste verkoper: Speelgoeddebetuwe.nl Maar, als jij er tevreden over bent is het misschien beter dan mijn hersenen denken ;)

[ Voor 27% gewijzigd door DjoeC op 29-06-2026 21:57 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sunri5e schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:37:
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen/mening. Ik heb sinds dit jaar een Segway Navimow h230. Hier ben ik in de basis erg tevreden over. Hij maait een strak gazon en de software is fijn. Echter ik loop tegen 1 ding aan. Ik heb veel hagen en bomen die bij storm veel takjes laten vallen. Hier kan hij lastig mee omgaan. Als hij er over heen rijdt dat merk je dat het maaien stopt en hij weer op gang moet komen. Dit is vaak met bijvoorbeeld een takje van de beukenhaag tussen het messenblad. Hij lijkt wat kracht te missen. Nu ben ik benieuwd of bijvoorbeeld een Navimow X430 sterker is en hier bijvoorbeeld beter mee om kan gaan? Wellicht helpen de twee roterende messenbladen ook mee? En wat ga ik met een overstap van de X430 naar de h230 inleveren? Of hebben jullie een betere optie van een ander merk?
Tsja takken na een storm moet je eigenlijk ook zelf verwijderen en niet laten liggen

• DjoeC
Sunri5e schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:37:
Mijn X420 knettert en knispert wat bij kleine takjes en bladeren. Wel heb ik gisteren voor de maaibeurt uit "het meeste" opgeraapt en weer aan de boomeigenaar retour gegeven (gemeentebomen, andere kant van de sloot).

Grotere takjes wil je ook niet onder je X seriehebben - vergeet niet: Je gaat met een super lichtgewicht scheermesje een dode en dus veel hardere, tak te lijf. De mesjes van beide machines zijn hetzelfde.

Eerlijkheid: ik maai op 50-55mm, veel korte kleine takjes blijven dus onder de messen liggen itt een cirkelmaaier die ze zou opzuigen.

• Sunri5e
de Peer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:57:
[...]

Tsja takken na een storm moet je eigenlijk ook zelf verwijderen en niet laten liggen
Bij 3000 meter perceel ben je dan wel heel even druk....

• DjoeC
de Peer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:57:
[...]

Je kunt ook een net over je gazon spannen, dan houdt je ook het blad nog uit je tuin ;)

• meesje
Teijgetje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:48:
Mocht je Makita gereedschap hebben, de accu`s daarvan passen ook hier op.
Maar voor een paar tientjes extra heb je twee accu's er bij.
Compleet en betaalbaar.

Dit is de bosmaaier
[YouTube: Kibani accu bosmaaier model 2025]

Heb je alleen wat gras dan heb je hier genoeg aan denk ik, of een makita accu past weet ik niet, neem dus twee accu's er bij.
In het filmpje in de link, onder kan je zien hoe makkelijk je er ook kanten mee snijdt.
Bedankt. Zeker de tweede link. Ik wist niet dat je deze apparaten ook in de prijsklasse van enkele tientjes had. Hiermee kan ik wel wat randen mooier houden. Doordat het gras steeds hoger wordt, gaat de maaier er steeds ruimer om heen.

• gjcvro
Sunri5e schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Bij 3000 meter perceel ben je dan wel heel even druk....
Perceeloppervlakte maakt daar niet zo veel op uit, we hebben het dubbele, en was met 1 rondje lopen klaar. Had 1 grotere tak gemist, daar liep hij klem op, onder de maaier uit getrokken en door.

• Sunri5e
gjcvro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Perceeloppervlakte maakt daar niet zo veel op uit, we hebben het dubbele, en was met 1 rondje lopen klaar. Had 1 grotere tak gemist, daar liep hij klem op, onder de maaier uit getrokken en door.
Dan heb je geen idee hoeveel bomen hier op en naast ons perceel staan.

• Batilan
meesje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:26:
[...]

Bedankt. Zeker de tweede link. Ik wist niet dat je deze apparaten ook in de prijsklasse van enkele tientjes had. Hiermee kan ik wel wat randen mooier houden. Doordat het gras steeds hoger wordt, gaat de maaier er steeds ruimer om heen.
De paar tientjes gaat volgens mij niet om het apparaat, maar om de meerprijs van een versie met 2 accu's?
Pagina: 1 ... 92 93 Laatste