Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Tja, ik zou de perimeterdraad eens goed testen (loskoppelen en schrikdraad generator erop. Als ergens rook uit het gras komt zit daar een zwakke plek) en doormeten (ohm meter gebruiken). Daarnaast ook de voedingscontacten van de perimeter draad opnieuw monteren als dat kan en bescherm deze met bv zuurvrije vaseline of silicone vet. Ook de voeding zou het probleem kunnen veroorzaken.Stiggy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:32:
Wij hebben een Robomow RC308 en ik stoor me mateloos aan de domheid van het ding. Hij mocht echter blijven tot hij echt kapot was. Gisteren nog een nieuw mes besteld, en jawel: vandaag wou hij niet meer.Bleef maar zeuren dat hij buiten de perimeter draad stond en talloze reset en power eraf-erop leek niet te helpen, totdat: tadaa, het ineens weer opgelost was en hij weer ging. 🤷♂️
Ben me toch aan het orienteren op iets moderners. Wensen:Onze tuin is ong. 12 meter diep en 10 breed (ong 80-90m2 gras) met borders van stapelblokken links en rechts, een achterterras, boom en stapstenen, zie foto. Die borders zijn nieuw en het gras dat ik daarlangs gezaaid heb groeit als een idioot (nu elke 2 dagen kantjes knippen!) dus ik zoek iets dat zo dicht mogelijk tegen de borders aan kan maaien. Geen kinderen, huisdieren of spullen op het gazon als we er niet zijn, dus Lidar niet nodig? Tenzij dat ook helpt om scherper de hoek om te gaan bij een terras of border?
- Geen perimeter draad meer.
- Geen abonnement.
- Zo goed mogelijk kantjes maaien.
- Stil.
- Een beetje elegant de bochten om kunnen (Robomow probeert dat vaak met tegengestelde beweging van de achterwielen te doen waardoor het gras kapot gaat als het nat is. Het gras is hier en daar wat hobbelig en de Robomow is ook erg goed in dat lompe voorwiel vast te laten lopen op een mini hobbeltje en de achterwielen laten malen om ook weer 2 kuilen in het gras te graven).
- Zou fijn zijn als hij ons niet te grote veldje in 1x kan doen (de Robomow deed dat in zijn 1e jaar wel, maar daarna niet meer waardoor je altijd 2 maaimomenten hebt).
Veel mensen lijken hier aan de Navimow en de AWD (van de i205) spreekt mij ook aan omdat ik hoop dat die niet zo snel vast zit, maar zou de boom en coniferenhaag problemen met GPS ontvangst opleveren? En ik zie dat de messen wel heel erg in het midden zitten, dus er blijft veel kantknipwerk over?De RC308 gaat wel probleemloos over de stapstenen en heeft het mes aan de zijkant zitten. Maar hij gaat vrij zigzaggend over de perimeterdraad, dus die heb ik zo gelegd dat hij niet tegen de borders aan botst. Blijft er nog een cm of 20 over om met de hand te maaien.
- [Afbeelding] (Achter de Robomow aan de linkerkant een kleine border, rechts een grotere met klein stukje gras er achter).
Budget: tot ong. €1000,-
Andere tips? (Mammotion ben ik niet zo bekend mee en lijkt niet heel passend).
Maar als je er flauw van bent dan een verse halen 😆
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Hornbach, Gamma, Karwei, Praxis, Bauhaus, Amazon, Coolblue - ik zou eerst eens uitzoeken hoe de service geregeld is via die partijen. Hoe lang is je maaier weg als er een probleem is? Leveren ze een (tijdelijke) vervanger al dan niet binnen de garantie? Ik ben er voor dit soort spul best een beetje huiverig voor. Of maak ik me dan teveel zorgen?Stiggy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:21:
@DjoeC Ja als de messen niet op de rand zitten maar in het midden dan hou je natuurlijk een extra grote rand over. Dat is niet zo handig.
Ecovacs heeft maaiers met ingebouwde trimmers. Dat leek me wel wat! Maar de (voornamelijk) Duitse review op Hornbach zijn er niet per se allemaal even enthousiast over.
Heb je geen andere maaier staan?DjoeC schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:10:
[...]
Hornbach, Gamma, Karwei, Praxis, Bauhaus, Amazon, Coolblue - ik zou eerst eens uitzoeken hoe de service geregeld is via die partijen. Hoe lang is je maaier weg als er een probleem is? Leveren ze een (tijdelijke) vervanger al dan niet binnen de garantie? Ik ben er voor dit soort spul best een beetje huiverig voor. Of maak ik me dan teveel zorgen?
Ik heb de benzinemaaier verkocht en daardoor een elektrische maaier teruggekocht.
Ja, want eens in de paar weken loop ik de randjes na (zo'n 250m lopen).procaliber schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:
[...]
Heb je geen andere maaier staan?
Ik heb de benzinemaaier verkocht en daardoor een elektrische maaier teruggekocht.
Wat heet "niet zonder kunnen", het scheelt me momenteel 4-5km per keer achter de maaier lopen en dat met een slechte rug. En de robot maait ook als ik geen tijd heb of ervoor kies geen tijd te hebben. Ik weet, allemaal eerste wereld problemen.....NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:39:
@DjoeC voor je verwarming of vervoer, wellicht, voor je grasmaairobot, not so much. Tis wel veelzeggend als we niet meer zonder een grasmaairobot kunnenWel met je eens dat het belangrijk is dat problemen vroeg of laat adequaat opgelost worden.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:14:
@DjoeC ok, ik snap 'm - maar dat betekent dat je 'm inderdaad hoger op de prio-lijst zet. Net als dat ik AppleCare op m'n iPhone heb wat een enorm overprized verzekering is dat ik eigenlijk altijd de beschikking over een telefoon hebsnap ik wel, na je uitleg. Je zoekt dan dus een maaier met 'Apple-care'
Ben in de race voor de V600 en V1000. Blijft toch veel geld vind ik. Heb nu nog geen borders langs het gras. Dus ben ook benieuwd hoe de maaier het doet “over het randje” zodat ik de kantje niet hoef te maaien.
Ander ervaringen met de Terramow V serie zijn ook welkom.
Heel tevreden hier in de famile van alle roborocks binnenshuis
De informatie is wat troebel... er staat dat de US rollout op zich laat wachten en dat de europe rollout in juni begonnen is, maar ik zie hem niet bij de grote retailers. Echter wel bij resellers aan een plethora van prijzen gaande van €1799 tot €2999. Ik krijg roborock nieuwsbrieven etc en nog niets van de z1 lidar binnen gekregen
Welk hulpmiddel gebruik je bij de randjes nalopen?DjoeC schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:12:
[...]
Ja, want eens in de paar weken loop ik de randjes na (zo'n 250m lopen).
[...]
Die hulpmiddelen had ik al: https://shop.honda.nl/p/h...-pro-spec-motor/12538073/ en een 35 jaar oude versie van https://www.stihl.nl/nl/p...-91-1032000#fs-91-1032000 Afhankelijk van waar en wanneer. De Honda had ik en hou ik omdat het gazon zeker in het voorjaar veel te lang gaat zijn voor de robot (nat, blad, noem maar op). De Stihl gebruik ik ook voor de slootkanten tot aan het water. De X420 gaat vrij dicht langs de slootkant maar de slootkant zelf durf ik toch niet aan vanwege het risico op een dure zwempartij.meesje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:38:
[...]
Welk hulpmiddel gebruik je bij de randjes nalopen?
Yes dat mag je.
Hij bevalt me best wel goed. Eigenlijk werkt ie zonder al te grote problemen.
Waar je rekening mee moet houden:
- je kan instellen hoe ver hij over de rand moet om de kanten te maaien. Alleen als je borders vol staan met begroeiing gaat ie dat niet doen. En hou je dus daar toch een rand. Ik doe dat nu zelf handmatig eens in de zoveel tijd. dan ram ik zelf die robot er ff langs :)
- ik heb 1 plek in de tuin waar hij moeite heeft. waar hij wel eens vast liep, maar met wat grenzen is dat opgelost in de app.
- hij is wat groot, een kleiner model zou ik mooier vinden
- je station moet echt vrij zijn en niet te smal, anders wil hij er niet uit of in.
Als ik weer zou kiezen, zou ik een zoeken die ook lidar gebruikt maar iets kleiner is, en welke een maaischijf heeft die nog dichter op de rand van de robot zit.
Als je een jaartje kunt wachten zul je meer krijgen voor t zelfde geld. Zie eens hoe snel het draadje verdwenen is en opgevolgd door GPS. En hoe Lidar overwaait uit de rijhulpsystemen van auto's. We zijn er nog niet vermoed ik.
Ik zou mijn machine dit jaar niet gekocht hebben als het niet "moest" (gezondheid). Ik had bedacht dat ze over 1 of 2 jaar een stuk beter en betaalbaarder zouden zijn. Aan de andere kant: ook al is het nog niet optimaal zoals met randjes, ik ben wel blij met de mijne.
Shortlist
- Navimow i210 via mijn Hovenier, voordeel: dealer, winterbeurt, direct aanspreekpunt
- Navimow i210 pro lidar, voordeel: lidar, awd niet per se nodig. We hebben een baby en een hele oude kat..
- Mammotion Luba mini 2 awd lidar, voordeel: lidar en 4 wielen en zijmaaier
Qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet gek veel.. De i210 via de hovenier is incl installatie etc... Wat me met name nog beetje afvraag: hoe zit de aftersales bij Mammotion? ik zou met elke Segway sowieso wel bij m'n hovenier terecht kunnen.
[ Voor 9% gewijzigd door Frantic op 23-06-2026 14:05 ]
huh kinderschoenen, dit bestaat toch al zeker 20 jaar? Zou juist eerder zeggen dat het redelijk uitontwikkeld was. Behalve dan dat er nu nieuwe technologieën betaalbaar worden zoals Lidar, misschien bedoel je dat?DjoeC schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:45:
@JaMaaT @Zjemm In mijn beleving staan robotmaaiers nog maar in de kinderschoenen
Veel tweakers zijn al aan hun 2e of 3e maaier toe, en vaak al 4e of zelfs 5e robotstofzuiger. Dat is al erg lang ingeburgerd hoor.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 14:30 ]
Thanks, en wat zou Lidar in dit geval toevoegen? Ben nog nieuwe in de robot wereld namelijkZjemm schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:23:
@JaMaaT
Yes dat mag je.
Hij bevalt me best wel goed. Eigenlijk werkt ie zonder al te grote problemen.
Waar je rekening mee moet houden:updates komen netjes eens in de zoveer tijd binnen
- je kan instellen hoe ver hij over de rand moet om de kanten te maaien. Alleen als je borders vol staan met begroeiing gaat ie dat niet doen. En hou je dus daar toch een rand. Ik doe dat nu zelf handmatig eens in de zoveel tijd. dan ram ik zelf die robot er ff langs :)
- ik heb 1 plek in de tuin waar hij moeite heeft. waar hij wel eens vast liep, maar met wat grenzen is dat opgelost in de app.
- hij is wat groot, een kleiner model zou ik mooier vinden
- je station moet echt vrij zijn en niet te smal, anders wil hij er niet uit of in.
Als ik weer zou kiezen, zou ik een zoeken die ook lidar gebruikt maar iets kleiner is, en welke een maaischijf heeft die nog dichter op de rand van de robot zit.
Wat is precies het probleem waar de maaier dan moeite mee heeft? Is dat iets van hobbelig terrein of wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Grootte en plaatsing station zou niet zo’n probleem moeten zijn.
Ander praktisch vraagje. Ik ga dus omwille terrein grootte voor een V100 en een V600. Kan dat in de app? Dat is 2 apparaten kan registreren?
ik heb een plek met wat lange staptegels en gras er tussen, en ook nog in een bocht en een border met mul zand ernaast, dat vind ie wat moeilijker. geen idee waarom
LiDAR kan handig herkenning van de omgeving. Takken, speelgoed, een auto, dieren, etc. Zodat die die niet hoeft aan te rijden met de bumper. Daarnaast werken er veel met camera’s. Maar in het donker of bij slecht zicht kan dit risico’s m.b.t. bovenstaande geven. Denk dat het gewoon de volgende stap kwa ontwikkeling is. Net als bij robotstofzuigers dit inmiddels ook de norm is.JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:30:
[...]
Thanks, en wat zou Lidar in dit geval toevoegen? Ben nog nieuwe in de robot wereld namelijk![]()
Wat is precies het probleem waar de maaier dan moeite mee heeft? Is dat iets van hobbelig terrein of wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Grootte en plaatsing station zou niet zo’n probleem moeten zijn.
Ander praktisch vraagje. Ik ga dus omwille terrein grootte voor een V100 en een V600. Kan dat in de app? Dat is 2 apparaten kan registreren?
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
LiDAR is inderdaad goed om de omgeving in de kaart te brengen. De plattegrond van je grasveld wordt beter in kaart gebracht. Best een fraaie techniek, zelf ervaar ik dit sinds een paar dagen met een i210 Navimow. Achteraf moest ik bepaalde lijnen nog wel een beetje finetunen.TheKerremenke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:45:
[...]
LiDAR kan handig herkenning van de omgeving. Takken, speelgoed, een auto, dieren, etc. Zodat die die niet hoeft aan te rijden met de bumper. Daarnaast werken er veel met camera’s. Maar in het donker of bij slecht zicht kan dit risico’s m.b.t. bovenstaande geven. Denk dat het gewoon de volgende stap kwa ontwikkeling is. Net als bij robotstofzuigers dit inmiddels ook de norm is.
Maar dat doet de camera toch eigenlijk ook al. Dat hij de diepte niet kan zien is toch niet zo spannend voor een grasmaaier?TheKerremenke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:45:
[...]
LiDAR kan handig herkenning van de omgeving. Takken, speelgoed, een auto, dieren, etc. Zodat die die niet hoeft aan te rijden met de bumper. Daarnaast werken er veel met camera’s. Maar in het donker of bij slecht zicht kan dit risico’s m.b.t. bovenstaande geven. Denk dat het gewoon de volgende stap kwa ontwikkeling is. Net als bij robotstofzuigers dit inmiddels ook de norm is.
Je hebt mijn opmerking hiervoor denk ik net gemist.JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:04:
[...]
Maar dat doet de camera toch eigenlijk ook al. Dat hij de diepte niet kan zien is toch niet zo spannend voor een grasmaaier?
Edit, Navimow wel met RTK... Hmmm
[ Voor 13% gewijzigd door JaMaaT op 23-06-2026 18:18 ]
Waarom geen RTK of NetRTK?JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:14:
Heb ik idd. Dat is ook een interessante optie. Geen draad en geen RTK met AI is mijn voorkeur. Dat heeft de Navimow ook. Thanks!
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Mag ik vragen waar je de Mova voor die prijs gevonden hebt?Batilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:00:
[...]
Hiervoor bestaat de optie om obstakel detectie juist bij de randen uit te zetten (althans the Mova biedt die optie). Daar kwam ik laatst hardhandig achter toen ik die optie had "aangezet" (om te proberen). Ik had hem aan laten staan en later per ongeluk een paar potten op de rand gezet, en daar botste hij dus vervolgens in volle vaart tegen op (zoals je volgens de optie mag verwachten). Nu kan ik me voorstellen dat juist Lidar in staat zou zijn of het om een "hard" object of een zacht object (zoals een overhangende tak) gaat, wellicht komt hier ook nog wat ontwikkeling / verfijning in.
[...]
Je noemde zelf al 2 voordelen van Lidar, hierboven heb ik er ook nog een genoemd, daarnaast vermijd je de kosten van de benodigde nRTK. Maar laten we er maar geen welles/nietes discussie van maken. Ik verwacht dat zowel GPS+(n)RTK, Lidar èn Vision, en nog meer zoals MEMS sensoren de komende tijd op creative manieren gecombineerd gaan worden met steeds betere robot maaiers als resultaat, laten we elkaar op de hoogte houden van onze ervaringen met de verschillende modellen.
[...]
Ik ben met je eens dat de Segway een redelijk veilige keuze is. Ik heb zelf ook getwijfeld, maar toen ik de Mova Lidax Ultra 800 voor € 579,- voorbij zag komen en toch wel veel positieve verhalen hoorde heb ik toch maar toegehapt. Ik ga vast nog wel manco's ontdekken van het apparaat en die hier ook melden.
Om dan maar direct te beginnen: ik vind de besturing om de grenzen aan te geven (in tegenstelling tot wat veel online reviewers melden) toch niet heel handig, wellicht moet ik het automatisch vaststellen van de randen eens proberen. Daarnaast vind ik de edit functies van de kaart in de app ook wat beperkt: ik zou graag een grens die door mijn slechte navigatiekunsten wat kronkelig is geworden recht trekken, dat gaat (bij mijn weten) niet eenvoudig.
De i2 serie ondersteunt: LiDAR + Netwerk RTK + Vision triple fusion-navigatiesysteemJaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:14:
Heb ik idd. Dat is ook een interessante optie. Geen draad en geen RTK met AI is mijn voorkeur. Dat heeft de Navimow ook. Thanks!
Zelf vond ik dit wel goed genoeg klinken.
:strip_exif()/f/image/ccnzRYMjI6RGyoXQHppNsfgP.jpg?f=fotoalbum_large)