Ik ken de betuwse klei niet, wel de maas en waalse, andere kant van de waal. Met nat weer zakt alles weg, met droog weer kun je er een volle vrachtwagen overheen sturen. Met droog weer krijg je geen schop de grond in met nat weer gooi je de klei met schop en al weg. Dus ja ken het een beetje, en heb ook al vele meters er doorheen gegraven.DjoeC schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Dat hamertje tik werkt niet als de klei nog nat is, bij droogte krimpt ie in en valt het er "bijna" vanzelf af. Voor het soort klei in deze regio is ooit een speciale spa ontwikkeld: https://www.visserenvisser.nl/kleispade-merkus-betuws-model Een Hollands model https://www.visserenvisse...-kunststof-steel-1041-s-j krijg je hier niet de grond in. Zelfs dan kun je bij droogte niet serieus werken want te hard en bij flinke nattigheid blijft de spa kleven.
Maar goed, ik heb voldoende tips gekregen, ik ga nog wel wat dingen uitproberen.
Of een stukje kunstgras die lijkt op wat je hebt groeien.DjoeC schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:49:
[...]
Ja, da's mij ook opgevallen. Hij neemt een keurig recht pad achteruit vanaf de lader en draait dan exact 180 graden, altijd op dezelfde centimeters. Het hele draaiveld betegelen zie ik niet zitten. Ik denk dat ik onder het laadstation 2x3 50x50 tegels oid ga leggen. Of de maaier ergens op het terras ga laten parkeren al staat ie daar (met een nog te maken garage) wel in de weg.....
Hoe hard is die natte klei dan wel niet?DjoeC schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:41:
Zo'n borstel (harde versie van Vero) was ook mijn eerste keus. Dat was speelgoed op die kleiWerkt niet.
Ik heb nog even tussen mijn metselgereedschap gezocht, daar zit deze tussen. (volgens mij van AH, maar hang me er niet aan op)
![]() | ![]() | ![]() |
Is jouw natte klei dan zoveel harder dan vrijwel uitgeharde gips of Eurocol 705?
Kan het me haast niet voorstellen, zeker niet met een klein straaltje water erbij dat het gelijk wegspoelt.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
:strip_exif()/f/image/rjCDgv4FugHyfZMHVd94UTuL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xVKgau2oBukuHGQvFfWCdFBq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ObX9ZOM8TSVjFaXDbOTWp2Gj.jpg?f=fotoalbum_tile)