Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 9 ... 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 15:58

xces

To got or not to got..

Goedemiddag, ik sta op het punt om een robotgrasmaaier te installeren en ik lees nèt in de handleiding dat ik het basisstation niet op de plek kan zetten waar ik het wilde hebben -O-

Dit is mijn tuin overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2mffcdj.jpg

Dit was mijn eerste optie;
Deze valt af omdat hij naast het speelhuisje zit en misschien de schommel ook in de weg zit.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/20u6c1h.jpg

Dan heb ik optie 2
Maar dat vind ik niet zo'n beste plek
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/33peeyc.jpg

Of optie 3
Ik denk de mooiste plek en hoop op positief advies :)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/343rybq.jpg

volgens de handleiding zou dit moeten werken met de grensdraad:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2iwar9w.jpg

Wat is jullie ervaring/advies?

Een rand bij de schutting ga ik nog weghalen en vervangen door bestrating, zodra duidelijk is wat de robotgrasmaaier wel en niet kan maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:11
3 vind ik helemaal niet zo goed? Hij rijdt dan vrij snel tegen de schommel aan. Ook zit ie wel erg in de loop bij de containters. Ik zou hem eerder helemaal rechts in de hoek doen. Zo staat ie meer in de schaduw, wat ze erg prettig vinden met opladen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 20:43
xces schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:06:
Goedemiddag, ik sta op het punt om een robotgrasmaaier te installeren en ik lees nèt in de handleiding dat ik het basisstation niet op de plek kan zetten waar ik het wilde hebben -O-

Dit is mijn tuin overzicht:
[Afbeelding]

Dit was mijn eerste optie;
Deze valt af omdat hij naast het speelhuisje zit en misschien de schommel ook in de weg zit.
[Afbeelding]

Dan heb ik optie 2
Maar dat vind ik niet zo'n beste plek
[Afbeelding]

Of optie 3
[Afbeelding]

volgens de handleiding zou dit moeten werken met de grensdraad:
[Afbeelding]

Wat is jullie ervaring/advies?

Een rand bij de schutting ga ik nog weghalen en vervangen door bestrating, zodra duidelijk is wat de robotgrasmaaier wel en niet kan maaien.
Ik ken het merk niet precies, maar in het geval een Robomow zou ik gaan voor optie 3, maar dan meelopend met de schutting, en niet onder 45 graden zoals je het nu tekent.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/06benbqo.jpg

Optie 1 en 2 geven (in ieder geval bij een Robomow) problemen.

Ik vraag me alleen af of de robot genoeg ruimte heeft om achteruit te kunnen, en dan linksom te draaien, of dat hij tegen de paal van de schommel aan loopt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Señor Sjon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:09:
3 vind ik helemaal niet zo goed? Hij rijdt dan vrij snel tegen de schommel aan.
Daar heb je een punt, misschien dan dat optie 2 beter is. Er ligt een stuk stoep achter mijn tuinhuis en de groenbak kan wel opgeschoven worden.
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:09:
Ik zou hem eerder helemaal rechts in de hoek doen. Zo staat ie meer in de schaduw, wat ze erg prettig vinden met opladen.
Rechts in de hoek zou in principe ook kunnen maar daar is nu een loopplank voor de kleintjes gemaakt naast de schutting. Het tuinhuis staat niet geheel tegen de schutting aan maar op 80cm afstand. Dan zit ik daar weer met de palen, niet?
Grolsch schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:11:
Ik ken het merk niet precies...
Gardena Smart Sileno 1300+

[ Voor 22% gewijzigd door xces op 23-04-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kinderen worden groot, dus het basisstation buiten 'line of fire' houden van kerende fietsen e.d. is dan niet heel onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Señor Sjon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:21:
Kinderen worden groot, dus het basisstation buiten 'line of fire' houden van kerende fietsen e.d. is dan niet heel onhandig.
In mijn tuinhuis staat alleen gereedschap en opslag gelukkig. Zie foto om een indicatie van de ruimte te geven die nog vrij is. Er is daar geen poort, doodlopend stuk opslag.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehjgyc.jpg

Rechts is beperktere ruimte:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/168gyo8.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik ben wel blij met mijn Worx 'bushalte' als ik het zo zie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Zie nu dat ik hem schijnbaar wel in de hoek kan plaatsen, dan ga ik toch maar voor optie 2

YouTube: GARDENA Robotic Lawnmower SILENO /SILENO+ How To (Chapter 3: Chargin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 15:57

Lo_

Grolsch schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:54:
[...]

Ik zie niet meer verschillen als wat jij ziet.

Zelf heb ik zo'n 1000m2 gras, en dat kan de robomow met 2 vingers in de neus aan.
Ik weet niet wat je met "niet heel simpel" bedoelt :? Heb je een plattegrondje :?

Als de Robomow gewoon zijn maaiuren kan maken en voldoende bewegingsvrijheid heeft zie ik geen problemen in 2600m2,
Thanks. Ik heb net vandaag de RS615u 2019 besteld. Ook nog 500 meter draad extra bij de 275 die met de maaier komt.

Hieronder plaatje van google maps. Groen zijn bomen, blauw is vijver, wit is anonimisering :P . Vooral het linker deel ga ik niet van uit dat het 100% gedekt kan worden door de robomow. Er zitten nu twee driehoeken in met hogere begroeiiing, maar eigenlijk werkt dat niet echt want het wordt in de praktijk vooral hoge brandnetels. Ik denk dus dat we daar mogelijk gewoon weer gazon laten komen zodat het ook wat simpeler wordt voor de maaier (wel weer iets meer oppervlak). Blijft wel dat doolhofje aan verticale heggen helemaal links over - ik denk dat we dat maar even handmatig blijven doen. Dat zijtuintje rechts en het voortuintje blijft ook met de hand, maar dat is niet zo erg als de rest helemaal automatisch wordt gedaan.

Hopelijk is alles voor dit weekend binnen, dan weet ik volgende week hoe het gaat. De zitmaaier is stuk, dus hij is bijzonder welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XsjZh26/Tuin.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Lo_ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:04:
[...]

Thanks. Ik heb net vandaag de RS615u 2019 besteld. Ook nog 500 meter draad extra bij de 275 die met de maaier komt.

Hieronder plaatje van google maps. Groen zijn bomen, blauw is vijver, wit is anonimisering :P . Vooral het linker deel ga ik niet van uit dat het 100% gedekt kan worden door de robomow. Er zitten nu twee driehoeken in met hogere begroeiiing, maar eigenlijk werkt dat niet echt want het wordt in de praktijk vooral hoge brandnetels. Ik denk dus dat we daar mogelijk gewoon weer gazon laten komen zodat het ook wat simpeler wordt voor de maaier (wel weer iets meer oppervlak). Blijft wel dat doolhofje aan verticale heggen helemaal links over - ik denk dat we dat maar even handmatig blijven doen. Dat zijtuintje rechts en het voortuintje blijft ook met de hand, maar dat is niet zo erg als de rest helemaal automatisch wordt gedaan.

Hopelijk is alles voor dit weekend binnen, dan weet ik volgende week hoe het gaat. De zitmaaier is stuk, dus hij is bijzonder welkom :)

[Afbeelding]
Ik zou in dit geval een aantal zones aanmaken:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/94c1strbh.jpg

Vooral in zone 3 verwacht ik problemen als dat echt zo'n doolhof is als je plaatje.

Zone 1 zou je hem heen kunnen laten lopen, dan houdt hij dat ook wel glad.

Bomen loopt mijn robot tegen aan, een vijver is wat anders ,daar zou ik toch ff een eilandje van maken :P

Kleine doorgangen zijn eigenlijk altijd problematisch, omdat hij volledig willekeurig een patroon loopt, en hij moet dan maar net "per ongeluk" die doorgang zien te vinden.

Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat je geanonimiseerd hebt 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:28

Flabergasted

Prepare to die !

Ik bezit de WORX S105 en zie dat de mesjes gewoon los bungelen / niet vast zitten.

Hoort dit ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 15:57

Lo_

Grolsch schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:12:
[...]

Ik zou in dit geval een aantal zones aanmaken:

Vooral in zone 3 verwacht ik problemen als dat echt zo'n doolhof is als je plaatje.

Zone 1 zou je hem heen kunnen laten lopen, dan houdt hij dat ook wel glad.

Bomen loopt mijn robot tegen aan, een vijver is wat anders ,daar zou ik toch ff een eilandje van maken :P

Kleine doorgangen zijn eigenlijk altijd problematisch, omdat hij volledig willekeurig een patroon loopt, en hij moet dan maar net "per ongeluk" die doorgang zien te vinden.

Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat je geanonimiseerd hebt 8) :+
Dank je! Zo had ik het nog niet bekeken :P Is het opdelen van 2 en 3 in aparte zones vooral nuttig om gelijke tijd in beide delen te maaien? Eigenlijk was het plan om zone 1 met de hand te blijven doen, maar er is inderdaad misschien best wel een doorgang te maken via de voortuin naar dat stukje. Dat zou toch wel leuk zijn als hij dat ook kan maaien. Het is allemaal best groot, als ik afga op de video's die ik heb gezien zal het grootste deel van 3 hopelijk daarom nog wel goed gaan qua bewegingsruimte en blijft het echt bij het meest linker deel dat niet lukt.

Die vijver wilden we in ieder geval een eiland van maken inderdaad, maar is dat veilig genoeg? Komt hij wel eens per ongeluk buiten de draad? Eerlijk gezegd is het onafgewerkt en staat er alleen grondwater in (moeten we nog fixen), maar als hij er in terecht komt zou het toch wel wat schade doen. Een botsrand er omheen maken zou niet zo'n probleem zijn, maar als ze echt nooit buiten de draad komen is het wellicht overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Lo_ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:31:
[...]

Dank je! Zo had ik het nog niet bekeken :P Is het opdelen van 2 en 3 in aparte zones vooral nuttig om gelijke tijd in beide delen te maaien? Eigenlijk was het plan om zone 1 met de hand te blijven doen, maar er is inderdaad misschien best wel een doorgang te maken via de voortuin naar dat stukje. Dat zou toch wel leuk zijn als hij dat ook kan maaien. Het is allemaal best groot, als ik afga op de video's die ik heb gezien zal het grootste deel van 3 hopelijk daarom nog wel goed gaan qua bewegingsruimte en blijft het echt bij het meest linker deel dat niet lukt.

Die vijver wilden we in ieder geval een eiland van maken inderdaad, maar is dat veilig genoeg? Komt hij wel eens per ongeluk buiten de draad? Eerlijk gezegd is het onafgewerkt en staat er alleen grondwater in (moeten we nog fixen), maar als hij er in terecht komt zou het toch wel wat schade doen. Een botsrand er omheen maken zou niet zo'n probleem zijn, maar als ze echt nooit buiten de draad komen is het wellicht overbodig.
Het voordeel van zones is dat je robot er dan naar toe "loopt" en daar begint te maaien. Hij kan natuurlijk wel uit de zone ontsnappen. Als je met zones werkt zul je daar een smalle doorgang moeten maken zodat hij er niet per ongeluk uit kan lopen.

Zie hier mijn zone indeling

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/0f58ff268e835a5dc52cd4fb5dc21cb50a39aa05/?url=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2Fi3e16w.jpg

Je kunt per zone het aantal m2 opgeven, en op basis daarvan bepaald hij zijn maaitijd.
Dat gaat waarschijnlijk toch niet in 1 x goed, maar is een goed uitgangspunt. Beetje bijtunen kan altijd.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de robot ver (hooguit 30CM ofzo) buiten de zone kwam. De handleiding geeft wel aan hoeveel CM afstand je moet houden in geval van een vijver. Als hij om welke reden dan ook over het draad heen gaat stopt hij binnen no time en krijg je de melding "buiten zone".

Voordat je met het draad bezig gaat kun je beter ff goed de handleiding doorlezen. Draad altijd tegen de klok in leggen, en ook zo denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Flabergasted schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:30:
Ik bezit de WORX S105 en zie dat de mesjes gewoon los bungelen / niet vast zitten.

Hoort dit ??
Definieer los?
Ze horen 'om' te kunnen klappen als ze iets hard raken. Dus in die zin bewegen ze wel. Maar als de schroeven er half uithangen is het wat minder.

@Grolsch hoe heb je de maaitijd bepaald? Hier heeft de Worx 13,5 uur als 'norm' voor zichzelf gesteld nadat ik de oppervlakte had opgegeven en hij de grensdraad helemaal rond was gereden. Dat leek me wel wat weinig. Ik heb hem nu op 6 dagen/week, 3,5 uur/dag en 2x/week kantmaaien staan. Dat komt op 21 uur uit. Komt neer op 12 ritten/week met 6x volledig laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 16:47
Flabergasted schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:30:

Hoort dit ??
Ja, als je ze een keer vervangt zul je zien dat dit zo ontworpen is. Waarschijnlijk om de maaier te beschermen als de mesjes een steentje oid raken. Door de centrifugale kracht worden de mesjes tijdens het maaien juist gepositioneerd.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:28

Flabergasted

Prepare to die !

MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:40:
[...]

Ja, als je ze een keer vervangt zul je zien dat dit zo ontworpen is. Waarschijnlijk om de maaier te beschermen als de mesjes een steentje oid raken. Door de centrifugale kracht worden de mesjes tijdens het maaien juist gepositioneerd.
Juist. Ik heb de schroeven al geprobeerd aan te draaien, maar ze kunnen niet verder .
Dus met een reden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:02:
[...]

Definieer los?
Ze horen 'om' te kunnen klappen als ze iets hard raken. Dus in die zin bewegen ze wel. Maar als de schroeven er half uithangen is het wat minder.

@Grolsch hoe heb je de maaitijd bepaald? Hier heeft de Worx 13,5 uur als 'norm' voor zichzelf gesteld nadat ik de oppervlakte had opgegeven en hij de grensdraad helemaal rond was gereden. Dat leek me wel wat weinig. Ik heb hem nu op 6 dagen/week, 3,5 uur/dag en 2x/week kantmaaien staan. Dat komt op 21 uur uit. Komt neer op 12 ritten/week met 6x volledig laden.
In de Robomow app geef je per zone aan hoe groot deze is (hoeveel m2)
Vervolgens kun je de maaitijd per zone aanpassen, als zone 2 dus niet helemaal netjes gemaaid is zeg ik in de app "+10%"

Vervolgens kun je de maaifrequentie instellen (laag = 1 x per week, gemiddeld = 2 x per week, hoog is continu).

Op dit moment mag mijn Robot maaien vanaf 10:00 tot 21:30 (elke dag)
Per maaicylus is hij ongeveer 3 uur kwijt (1 uurtje maaien, dikke 2 uur laden), dus 4 x per dag.
Bij dit schema heeft hij bij mij 2 dagen nodig om alles te maaien.

Schema staat nu bij mij op 1 x per week, hij begint zaterdags rond 10:00 en is zondagavond klaar. Daarna begint hij zaterdags weer.

Nu groeit het gras nog niet zo hard, als het nu begint te regenen (hopelijk) en de temperaturen blijven zo hoog dan gaat bij mij de frequentie naar "gemiddeld" (2 x per week dus).

Het leek afgelopen weekend meer op hooien, wat is de boel weer kurkdroog op dit moment (in Twente) :(

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 23-04-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En hoe zie je nou of ie alles gehad heeft? ;) Helpt ook niet mee dat mijn veld verre van in goede conditie is. De droogte van vorig jaar heeft aardig wat stukken verhard en andere delen wat doen zakken. Het is ook net geverticuteerd en bezand. Daarbij nog wat aanpassingen gedaan en die volgelegd met zoden en zaaisel. Ja... de regen moet wel weer eens gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
Mijn worx landroid m500 is besteld en komen ze volgende week met de machine installeren. Dan kunnen de kleinsten (4j en 1,5j) zeker niet over de draad struikelen.IK heb met moeite 200m² maar heb gekozen voor de m500 ipv de s300 omdat deze toch sneller laad, en dus meer kan rijden.

Heeft er iemand die ACS anti collision detection ? Lijkt mij wel handig als er wat blijft liggen van de kinderen

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De M500 serie is nagelnieuw, hoewel veel onderdelen in basis hetzelfde zijn als de S105. De draad gelijk ingraven is wel onhandig, je zal altijd nog zaken aan moeten passen en de draad verleggen. Overigens zit je elke 50-75 cm de draad vast met een haring. De draad zit zo vlak op de grond, daar struikel je echt niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Señor Sjon schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:17:
De M500 serie is nagelnieuw, hoewel veel onderdelen in basis hetzelfde zijn als de S105. De draad gelijk ingraven is wel onhandig, je zal altijd nog zaken aan moeten passen en de draad verleggen. Overigens zit je elke 50-75 cm de draad vast met een haring. De draad zit zo vlak op de grond, daar struikel je echt niet over.
Tsja leg dat maar uit aan de "baas" :)
Nuja die firma doet dit regelmatig en het is niet echt dat het zo een probleem is. Er zijn niet zoveel "speciallekes" op mijn terrein

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/sadtg6vcapyxu5w/lawn-back.png

Ze doen eerst een testrun op het veld en dan pas ingraven

[ Voor 10% gewijzigd door cricque op 24-04-2019 09:47 ]

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sowieso is de 26 of 10 cm die ze hanteren voor de grensdraad tot de randen apart. De 26 heb je alleen nodig bij hoge obstakels. Bij randen van het veld kan je zo 3-4cm minder nemen (hanteer de afstand van de grensdraad tot de rand van de basis zonder laadtorentje. Daar past de maaier met zijn wielen op en als je die afstand hanteert zal hij randloos maaien). In principe is buitenkant rechterwiel is ook buitenkant maaibereik De 10 cm snap ik niet helemaal, dan rijdt hij met de rechterkant over bv straatwerk, maar echt maaien doet ie dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:35:
En hoe zie je nou of ie alles gehad heeft? ;) Helpt ook niet mee dat mijn veld verre van in goede conditie is. De droogte van vorig jaar heeft aardig wat stukken verhard en andere delen wat doen zakken. Het is ook net geverticuteerd en bezand. Daarbij nog wat aanpassingen gedaan en die volgelegd met zoden en zaaisel. Ja... de regen moet wel weer eens gaan komen.
Als er nog plukken gras staan, dan heeft hij niet alles gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat zie je ook met de reguliere maaier nog. :P Ik heb nog één klein veldje waar ik niet kan komen en eigenlijk moet bestraten (ca 25m2), dat is dan maar mijn referentieveld voor de groei. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 10:06
De Robomow RC 308u is verkrijgbaar als model 2019 maar ook nog als model 2018. Prijsverschil is 200 euro (model 2019 duurder). Ik kan nergens vinden wat het verschil is tussen deze modellen. Iemand die informatie hierover heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:18

Superflip

*pwiet*

Goed nieuws hier. De huidige eigenaars van onze nieuwe woning laten hun robotmaaier achter zonder meerprijs. Een mooi Husqvarna 220 ac.

Intussen al wat ouder maar doet prima zijn ding! Toch weer 2500 euro uitgespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:56
Of optie 3
Heeft je maaier geen volgdraad? Bij mijn Husqvarna heb ik een volgdraad die dwars over het gazon gaat en waarop ik de uitrijafstanden (per zone) kan aangeven.
Dan zou ik die draad eerst schuin tussen de poten van de schommel laten gaan en dan met een bocht recht het gazon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Goose00 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:24:
De Robomow RC 308u is verkrijgbaar als model 2019 maar ook nog als model 2018. Prijsverschil is 200 euro (model 2019 duurder). Ik kan nergens vinden wat het verschil is tussen deze modellen. Iemand die informatie hierover heeft?
Wellicht meer draad/haringen in de 'nieuwe' versie? Linkjes? Sommige winkels maken er ook een potje van, als de EAN hetzelfde is, is in principe ook het product hetzelfde. Maai-robot.com strooit graag met modeljaren en sale. Maar zo te zien plukken ze ook de standaard leveringsverpakking kaal van grensdraad e.d. en geven dan 'korting' die je zelf weer terug moet kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 25-04-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose00
grensdraad e.d. zijn bij beiden inbegerepen en specs lijken ook gelijk te zijn.

2018 versie: https://www.myrobotcenter.eu/en/robomow-rc308u-2018
2019 versie: https://www.myrobotcenter.eu/en/robomow-rc308u-2019

ik zal de verkoper eens vragen wat het verschil tussen beide modellen is

en hierbij het antwoord van de verkoper:
There are only differences in the software and some sensor improvements.
But the functions are the same.

[ Voor 22% gewijzigd door Goose00 op 25-04-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De 2018 versie lijkt me ook geen ramp. :+

Wel apart. Als ik de statistieken erbij pak:
Vrijdag opgeladen
Zaterdag geïnstalleerd en één handmatige run
Zondag volgens programma (1x leegmaaien en opladen)
Maandag-Dinsdag langer programma (~1,5x leegmaaien incl laden)
Gisteren regen, dus niet gemaaid
Vandaag weer regen, dus wordt weer niet gemaaid.

Toch zit ie al op 57x opladen. Valt me ook op dat de accu relatief snel van 100 naar ~85% daalt voor ie weer afgetopt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Ben wel benieuwd op hoeveel mm jullie het gras maaien. Staat hier nu op 30mm en maai op woensdag en zondag.

Gras mag nog wel wat groener worden. Niet voor niks 40kg kalk en 20kg mest gestrooid.
In maart begint u met elke twee weken het gras te maaien, wat u in april opvoert naar 1 keer maaien in 10 dagen. In de maanden mei t/m augustus moet u minimaal 1 keer per week maaien, het liefst niet in de volle vol zon om uitdroging van het gras te voorkomen. Vanaf september begint u weer te minderen met maaien en is 1 keer in 10 dagen genoeg. Dit kunt u volhouden tot het echt kouder begint te worden in november; dan maait u alleen bij zacht weer.
Toch iets minder vaak maaien lees ik hier.

[ Voor 57% gewijzigd door Wackmack op 25-04-2019 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hoe houden jullie een gazon/grasveld aan de noordkant ligt. Rondom het middag uur begint is het zonnetje daar weg. Het is nu een soort mosveldje met hier en daar wat gras, paardenbloemen en nog wat plantjes.

Denk dat ik het beter kan betegelen of omturnen tot een bloemenveldje ofzo?

Zou wel een leuk plekje zijn voor een robotmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wackmack schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:54:
Ben wel benieuwd op hoeveel mm jullie het gras maaien. Staat hier nu op 30mm en maai op woensdag en zondag.

Gras mag nog wel wat groener worden. Niet voor niks 40kg kalk en 20kg mest gestrooid.

[...]

Toch iets minder vaak maaien lees ik hier.
Heb het op 45 mm staan. Maar het principe van een robotmaaier is constant bijhouden, niet eens in de xx dagen maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Señor Sjon schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:29:
[...]

Heb het op 45 mm staan. Maar het principe van een robotmaaier is constant bijhouden, niet eens in de xx dagen maaien.
Eens maar weet niet of ik dat wel mooier vindt. De buurman maait volgens mij eens per week en zijn gazon lijkt er mooier uit te zien. Zelfde graszoden, zelfde kalk en mest. Eens kijken als ik een weekje niet maaien.

Hoevaak maaien jullie? Nu staat het op twee keer ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hier nu op 40mm, ik eindig en begin seizoen altijd op 50mm

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 26-04-2019 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wackmack schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:49:
[...]

Eens maar weet niet of ik dat wel mooier vindt. De buurman maait volgens mij eens per week en zijn gazon lijkt er mooier uit te zien. Zelfde graszoden, zelfde kalk en mest. Eens kijken als ik een weekje niet maaien.

Hoevaak maaien jullie? Nu staat het op twee keer ingesteld.
Als het niet strak is, moet je hem meer tijd geven om te maaien.

Señor Sjon in "Robotmaaiers"

Ik heb hem nu op 3,5 uur per dag staan, 6 dagen in de week (zaterdag niet, dan kan ie je voor de voeten rijden met BBQ e.d.). In prncipe is het 1 tot 1,5 uur maaien, 1.5 laden en dan nog een stukje maaien. Ik ben pas dit weekend begonnen, dus moet even kijken hoe het uitkomt met het veld en de dagen. Je kan in de app heel makkelijk +/- doen met tijd, maar evenzo kan ik er ook dagen uithalen. Scheelt natuurlijk wel weer de ronde langs de grensdraad naar het basisstation die misschien sporen gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Ik dacht dat het de bedoeling was dat je een robotmaaier toch elke dag laat rijden. Hoe meer hij rijdt hoe beter je gras onderhouden wordt.

Zodat ie alles mooi kan houden. Dan kan je het ook op 50mm ofzo zetten als die toch elke dag gaat rijden. Ben zelf in blijde verwachting van mijn worx 500m. Bij mijn oom (husqvarna) voor tamelijk groot terrein staat dit gewoon op de hoogste stand. Uiteraard is de hoogte van je gras een persoonljke keuze. Ikzelf zou toch voor de hoogste stand gaan en elke dag rustig laten rijden.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
@cricque waarom zo hoog gras? Niet elk gras/gazon is mooi op die lengte :) Heeft imho weinig te maken met hoe vaak je de robot laat rijden of zelf maait.

Wat verder goed is om te bedenken is dat je ook van je robot sporen kunt krijgen in het gras, dus als je hem elke dag laat rijden bestaat er een kans dat dit gebeurt. Ook het kantjes-knip-programma doe je daarom niet dagelijks, maar bijvoorbeeld 2 keer per week. Denk dat het een kwestie is van de hoeveelheid uur versus de hoeveelheid dagen per week dat je hem laat rijden afmeten aan het resultaat.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Na de initiële knipbeurt is de hoogte natuurlijk vrij instelbaar. Daarbij maakt het niet uit of het 30 of 50mm is voor de hoeveelheid werk, hoogstens dat niet elk veld er even goed uitziet bij een bepaalde hoogte.

Spoorvorming verwacht ik toch langs de randen wel, aangezien die altijd bereden worden. Wel gaat ie heel traag bij 'coming home', ik denk om het gras wat te sparen en sporen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
De maaier heeft bij mij minimaal 2 dagen (van 8 uur) nodig om helemaal rond te gaan. Ik heb hem daarom 3 dagen rijden en dan precies op de dagen dat wij (en nog belangrijker, de kinderen) er niet zijn. Maandag, dinsdag en donderdag. En 1x per week de kantjes.

Persoonlijk vind ik 40mm een mooie hoogte. Maar het is iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik heb twee veldjes, eentje met thuisstation, de tweede zet ik 'm een paar keer per week gewoon neer (wel een draad eromheen, maar geen basisstation). Valt me op dat ik op beide veldjes een paar 'eilandjes' gras heb waar die gewoon minder vaak komt. Wellicht kwestie van langer laten rijden, zag dat het auto-programma 4 x per week 15 min genoeg vond. Weet niet precies hoe die dat bedacht heb, maar heb er maar wat meer van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:36
Mijn oog is gevallen op een worx S300, die is voor mn veldje van 160m2 wel voldoende. De grasmatten komen volgende week, maar ik wil nu draad onder de matten leggen, dus die bestel ik maar alvast vooruit.

Maaien kan ie voorlopig toch niet op het nieuwe gras.

Mijn vragen; de draad moet 26cm uit de rand volgens de handleiding. Is er iemand die getest heeft of dat ook wat minder kan? Of valt het mee met het werk dat over blijft aan de randen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Lees mijn posts van afgelopen week anders even terug. In principe zou de maat tussen grensdraad en rand basisstation ook moeten werken. Dat zal ca 22 cm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ga morgen mijn gardena R45LI installeren, in de handleiding maar ook op internet wordt het station op het gazon geplaatst, nu zou ik hem het liefst tussen de planten op het zand plaatsen tegen het gras aan.

Als ik de begrenzingsdraad vanaf het gras aan beide kanten langs het basisstation leg om deze vervolgens achterin het station vast zet en ik leg een begeleidingsdraad zodat de robot altijd in het midden van het basisstation uitkomt dan moet dit toch geen probleem zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door schumi1986 op 27-04-2019 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Señor Sjon schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:46:
De 2018 versie lijkt me ook geen ramp. :+

Wel apart. Als ik de statistieken erbij pak:
Vrijdag opgeladen
Zaterdag geïnstalleerd en één handmatige run
Zondag volgens programma (1x leegmaaien en opladen)
Maandag-Dinsdag langer programma (~1,5x leegmaaien incl laden)
Gisteren regen, dus niet gemaaid
Vandaag weer regen, dus wordt weer niet gemaaid.

Toch zit ie al op 57x opladen. Valt me ook op dat de accu relatief snel van 100 naar ~85% daalt voor ie weer afgetopt wordt.
Ja die laadcycli zijn bizar:

62 km
70 werkuren
63 Lemmet werktijd
1084 laadcycli

Wait whut? Why?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
11 km
11 werkuren
10 mesuren
93 laadcycli.

In dit tempo legt de mijne wel wat meer kilometers af dan de jouwe. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@NiGeLaToR Heb bij de Landroid gezien dat de laadcycli zeer snel kunnen gaan als de contacten van het basisstation vuil zijn. Daardoor kan hij tijdens het opladen vaak opnieuw beginnen met tellen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:11
schumi1986 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 01:10:
Ga morgen mijn gardena R45LI installeren, in de handleiding maar ook op internet wordt het station op het gazon geplaatst, nu zou ik hem het liefst tussen de planten op het zand plaatsen tegen het gras aan.

Als ik de begrenzingsdraad vanaf het gras aan beide kanten langs het basisstation leg om deze vervolgens achterin het station vast zet en ik leg een begeleidingsdraad zodat de robot altijd in het midden van het basisstation uitkomt dan moet dit toch geen probleem zijn?
Ik heb een Gardena Sileno rondrijden. Die zijn basisstation staat ook aan de rand tussen de planten. Volgens mijn handleiding moet ik 30 cm aan beide kanten van het laadstation vrijhouden. Mijn begeleidingsdraad loopt een anderhalve meter rechtuit, en maakt dan een vrij haakse bocht. En dit lukt bij mij toch.
De eerlijkheid gebiedt me wel op te zeggen dat ik de plaatsing van het basisstation nog ga aanpassen. Het staat nu scheef tussen de planten en dit ga ik recht plaatsen, met de achterkant tegen een schuurtje.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor wie nog wat inspiratie op wil doen...
https://www.dumpert.nl/me...t_duitse_effici_ntie.html

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Sinds dit weekend in het bezit van een Worx S300, voor 180m2 gras.

De eerste ervaring is: Volgens mij kwam ie al gebruikt/getest uit de doos. Ik kon de pincode niet instellen. Resetten volgens procedure deed het ook niet (fw2.5). Mijn vrouw heeft 5 minuten lang diverse toetsencombinaties en handelingen uitgevoerd met als resultaat dat ik nu een eigen pincode heb ingesteld. Dus een beetje vreemde start. De firmware update werkt niet met een halfvolle accu, hij start wel, doorloopt het hele proces om vervolgens af te breken.

Het instellen van de wifi e.d. verliep ook niet heel vlotjes, scannen van de code wilde niet lukken (op 2 verschillende iphones) en tijdens het activeren gaf de app aan dat de verbinding was weggevallen en dat ik het opnieuw moest proberen. De maaier zelf gaf wel het wifi symbool aan. Dus app afsluiten en opnieuw starten en zie daar, de maaier staat er netjes tussen.

Dus tot zover de 1e ervaring.

De tweede ervaring, het gebruik zelf, de app en de robot:

Nadat de config eenmaal was doorlopen blijkt de app verrassend uitgebreid en makkelijk in gebruik te zijn.
De robot zelf voelt stevig aan, er zitten genoeg reserve mesjes in de doos voor 2 of 3 jaar. De lader is slechts 500mA bij 20V, dat is weinig, maar niet perse een probleem. De oplaadtijd van 0-100% = 4 uur. Ik vind de maaier relatief stil overigens.

De draad ligt 22cm uit de rand en onder de graszoden, ik heb haakse bochten gebruikt, dit werkt prima. Wel is het grasveld "makkelijk" gewoon een rechthoek met een heel lichte helling.

Ik weet alleen nog niet wat ik ga doen met het basisstation. Dat staat op het gras en het gras gaat daar uiteindelijk gewoon stuk. Misschien een paar stoeptegels of zo er onder.

Al met al voor 600 euro en 3 jaar garantie een goede koop vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het gras groeit door het basisstation omhoog. Die wordt zo in de mat verwerkt. Hij houdt dat bij met maaien.

Verder heb ik ook de grensdraad verlegd van het weekend. Het basisstation als maat gebruiken komt precies uit en hij rijdt nu met het rechterwiel op de rand van het grasveld en dus zou hij in principe ook t/m de rand moeten maaien. Eigenlijk zou ik nog met de hoeken aan de slag moeten om de 'draai' van de maaier zo te maken dat ie zoveel mogelijk de hoeken meepakt. Maar mijn draad staat nu al strak door de laatste aanpassing. De grensdraad wilde ik er niet voor opknippen en verlengen.

Jammer genoeg heeft mijn veld veel bochtjes langs de rand, dus superstrak is dat bijna niet te maken zonder strimmer. Maar ik ben er tevreden over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 12:03
Op de lidle staat nu de Florabest voor € 199,-
Is dit wat? Of zeggen jullie niet aan beginnen?https://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/1645152/20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons in het café hangt een mooi bordje. "Kwaliteit kost geld, rotzooi kost kapitalen".

Dit kan haast niet wat zijn voor dit geld, en oogt ook erg plastic fantastic / ali express / el cheapo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3ndr1k
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-03 09:15
Unkie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:13:
Is dit wat? Of zeggen jullie niet aan beginnen?https://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/1645152/20
Ik heb hem tegen beter weten in gewoon besteld. Ik heb een vrij klein gazon en dus was de investering het meestal niet waard. Voor 200 euro mag hij af en toe wat kuren hebben van mij.
Ik zal, zodra alles werkt een recensie schrijven.

Het leven is leuker als je soms stout mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Grolsch schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:29:
Bij ons in het café hangt een mooi bordje. "Kwaliteit kost geld, rotzooi kost kapitalen".

Dit kan haast niet wat zijn voor dit geld, en oogt ook erg plastic fantastic / ali express / el cheapo.
Hij staat al een héle tijd te koop in NL voor 399,- en in DE voor 299,-. De 199,- is in ieder geval een hele scherpe prijs.

Consumentenbond vond het voor 499,- geen slechte aankoop. 199,- is dan voor mensen die de nadelen accepteren een no-brainer lijkt me. @Unkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Het is inderdaad niet duur, maar ik zou er ook niet teveel van verwachten (Mag ook niet voor dat geld).
Desondanks toch een goede nette aanbieding voor het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
O085105116N schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:02:
Sinds dit weekend in het bezit van een Worx S300, voor 180m2 gras.

De eerste ervaring is: Volgens mij kwam ie al gebruikt/getest uit de doos. Ik kon de pincode niet instellen. Resetten volgens procedure deed het ook niet (fw2.5). Mijn vrouw heeft 5 minuten lang diverse toetsencombinaties en handelingen uitgevoerd met als resultaat dat ik nu een eigen pincode heb ingesteld. Dus een beetje vreemde start. De firmware update werkt niet met een halfvolle accu, hij start wel, doorloopt het hele proces om vervolgens af te breken.

Het instellen van de wifi e.d. verliep ook niet heel vlotjes, scannen van de code wilde niet lukken (op 2 verschillende iphones) en tijdens het activeren gaf de app aan dat de verbinding was weggevallen en dat ik het opnieuw moest proberen. De maaier zelf gaf wel het wifi symbool aan. Dus app afsluiten en opnieuw starten en zie daar, de maaier staat er netjes tussen.

Dus tot zover de 1e ervaring.

De tweede ervaring, het gebruik zelf, de app en de robot:

Nadat de config eenmaal was doorlopen blijkt de app verrassend uitgebreid en makkelijk in gebruik te zijn.
De robot zelf voelt stevig aan, er zitten genoeg reserve mesjes in de doos voor 2 of 3 jaar. De lader is slechts 500mA bij 20V, dat is weinig, maar niet perse een probleem. De oplaadtijd van 0-100% = 4 uur. Ik vind de maaier relatief stil overigens.

De draad ligt 22cm uit de rand en onder de graszoden, ik heb haakse bochten gebruikt, dit werkt prima. Wel is het grasveld "makkelijk" gewoon een rechthoek met een heel lichte helling.

Ik weet alleen nog niet wat ik ga doen met het basisstation. Dat staat op het gras en het gras gaat daar uiteindelijk gewoon stuk. Misschien een paar stoeptegels of zo er onder.

Al met al voor 600 euro en 3 jaar garantie een goede koop vind ik.
Ik heb sinds vorige week dus zo een m500 thuis.

Ik had dus geen probleem met pin/wifi/code instellen. Dit ging gewoon zeer gemakkelijk.
Er is wel een bedrijf langsgekomen met een draadmachine om deze meteen de grond in te steken. Op 2 plaatsen zal hij even vastrijden, maar geraakt er dan ook weer uit. Deze plaatsen zijn aan een border waar net naast de border hij zich met zijn behuizing op vastrijdt. Maar dit kan ik simpel oplossen door daar effe de grond wat te verhogen, die ligt eigenlijk een pak lager dan dat zou moeten liggen. Maar alles moest nogal vlug gaan de afgelopen tijd, dus gewoon nog geen tijd gehad.

Ik heb dus ook zo een 190m², maar heb dus het m500 model genomen, gewoon omdat deze maar een uurtje moet opladen. Diegene die komen installeren is had nog niet zoveel worx machines gedaan, maar vond dat deze uiterst stil was (hij zet meestal robomow/husqvarna/...). Ik heb nogal wat kantjes hoekjes en dergelijke, maar alles verloop prima, zelfs onder het speeltoestel kan hij doorrijden.

Ondertussen heb ik er ook al zo een ACS opgezet, daarmee ontwijkt hij obstakel. Nu dat is in 98% van de gevallen zo, als die bijvoorbeeld 1cm rechts te kort komt ofzo, zal hij er toch nog tegen botsen. Maar als er bijvoorbeeld een bal in het gras ligt, dan zal hij gewoon rond de bal rijden. Installatie is poepsimpel, omdraaien, plaatje uitdrukken, 2 verbindingen maken en done

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 16:16
Unkie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:13:
Ik ga er binnenkort achter komen. Snel een test van de consumenten bond bekeken en die waren matig enthousiast voor 500 euro. Als ik dan 200 betaal en het kabeltje wel in het gras verwerk in plaats van erboven dan zou het best eens een leuke deal kunnen zijn.

Wil er best wat tijd in steken om dat ding te finetunen. Volgens mij een goede deal voor een tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Gisteren viel het mij op dat ik in de voortuin heel wat paddestoelen had staan tussen het gras. Denk wel een stuk of 10. Hebben meer mensen daar last van? Ik denk dat het komt door het mulchen en het rotten van het gras. vreemd is wel dat het op 1 deel was van de tuin wat niet eens de hele dag in schaduw ligt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom zou je de kabel ingraven bij eerste aanleg? Als je de voorgeschreven afstanden aanhoudt, dan zit er (bij Worx) teveel marge in en blijft ie 4-5cm van de kant af, terwijl je met het achterwiel ook op de kant kan rijden. Dan maait ie wel alles. En de banden zijn breed genoeg dat je hem wel een beetje eroverheen kan laten gaan. Heck, bij mij is ie ook weer de border uitgekomen na wat botsingen met een testobject. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Bij de voorgeschreven afstanden heb je een soort-van garantie dat hij niet zo ver er buiten zal rijden dat hij hetgeen zal raken dat op 28cm van de draad af staat. Echter dat is niet 100% en hier komt bij nog wel eens tussen de bloemen terecht. Vandaar zeggen ze ook om 50cm (of was het 1 meter?) bij water weg te blijven.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, ik heb om de 50cm een haring erin geslagen. Bij een meter heb je toch kans dat het wat sneller omhoog komt en ik heb veel bochtige borders, dus dan heb je sowieso meerdere haringen nodig. Na 2 weken zat de draad er bij het snelstgroeiende deel van mijn tuin al in het grasdek.

De 26cm heb je overigens wel nodig bij obstakels. Bij randen niet. Die afstand tot water is om het apparaat ruimte te geven te stoppen omdat zijn grensdraad er niet is.

Dingen kosten niks. Voor 12,50 heb ik er toen 100 bijgekocht. https://www.amazon.de/gp/product/B00U0WT9H8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Lidl maaier lijkt me een rebranded Yard Force.
Lidl:
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/85a5166d08a15bd4afe27161253d6751.jpeg
Yard force:
https://robotdiscounter.com/yardforce-sa-600h
Afbeeldingslocatie: https://robotdiscounter.com/media/catalog/product/cache/12/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/y/a/yardforce_sa600h-4.png.jpg

Beide een 28V Lithiumaccu.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Weet iemand wanneer je de maaier mag loslaten op net aangelegde matten? Ik zie dat het gras nu begint te groeien en voor je het weet komt de maaier er zelf niet meer doorheen. Volgens Google mag je er de eerste 6 weken niks mee doen, maar dat is met een handmaaier en niet met een robotmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb hem na ~2 weken losgelaten op een deel met nieuwe zoden erin. Desnoods pas als het gras ~7cm is. De eerste ronde naar 6 laten maaien en vervolgens naar de gewenste hoogte. De maaier is veel lichter dan iemand die met een grasmaaier langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-06 17:11
Voor de Liefhebbers de Work Landroid M500 WR141E is bij de Mediamarkt in Duitsland in de aanbieding en te verkrijgen voor € 619,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Señor Sjon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:27:
Ik heb hem na ~2 weken losgelaten op een deel met nieuwe zoden erin. Desnoods pas als het gras ~7cm is. De eerste ronde naar 6 laten maaien en vervolgens naar de gewenste hoogte. De maaier is veel lichter dan iemand die met een grasmaaier langskomt.
Ja zoiets had ik dus ook in gedachte. De maaier heeft geen impact qua gewicht lijkt me.

Gras groeit hard momenteel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leducw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-01 19:35
Is er een manier om de robotmaaier van Florabest online te bestellen vanuit België.? Voor deze prijs wil ik deze wel uitproberen op ons gazon van +-150m*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Als ze een PostNL pick-up point ondersteunen moet dat wel kunnen. Anders een tweaker in de buurt vinden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Ibood heeft vandaag Robomow rx12u (299 + 9 euro verzendingà an de rx20u (399 + 9 euro verzending)
Net iets goedkoper dan ergens anders 60-70 euro dan de laagste prijs zo te zien

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-06 12:10
cricque schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:09:
Ibood heeft vandaag Robomow rx12u (299 + 9 euro verzendingà an de rx20u (399 + 9 euro verzending)
Net iets goedkoper dan ergens anders 60-70 euro dan de laagste prijs zo te zien
Ja ging hier ook vragen of die goed zijn. Ik lees er een paar negatieve reacties in het iBood forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nou ik struikelde ook net over de Lidl florabest aanbieding voor 200€. Ik dacht ik deel het hier ook ff maar was al gespot zag ik.

Maar volgens mij had ik de laatste hij is nu onvindbaar in de Lidl shop.
jjonkie schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:10:
[...]

Ik ga er binnenkort achter komen. Snel een test van de consumenten bond bekeken en die waren matig enthousiast voor 500 euro. Als ik dan 200 betaal en het kabeltje wel in het gras verwerk in plaats van erboven dan zou het best eens een leuke deal kunnen zijn.

Wil er best wat tijd in steken om dat ding te finetunen. Volgens mij een goede deal voor een tweaker
Was ook wel weer typisch een Consumentenbond "review". Blijkbaar geen flauw idee wat ze aan het doen zijn met die perimeter draad en dan klagen dat het slecht werkt.

Aangezien vrijwel alle robotmaaiers met een zelfde systeem werken is het ook nauwelijks een eigenschap van specifiek deze. Ze werken allemaal ruk als je de draad niet behoorlijk neerlegt.

Maar ach we gaan het meemaken voor 200€ kan hij altijd nog marktplaats op en voor die 150m² hier gaat ie vast volstaan. :)

[ Voor 70% gewijzigd door Flagg op 10-05-2019 11:15 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik blijf bij mijn maaier de draad ook verleggen. En ook moet ik regelmatig nog een hobbeltje pletten of een deukje opvullen omdat ie dan toch vastloopt of anderzijds debiel doet.

Ze zijn alles behalve slim, die robotmaaiers. Mag de pret niet drukken, ben liever bezig m'n robot-met-beperkingen te optimaliseren dan dat ik weer zelf ga maaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDocta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 07:48
O085105116N schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:13:
Weet iemand wanneer je de maaier mag loslaten op net aangelegde matten? Ik zie dat het gras nu begint te groeien en voor je het weet komt de maaier er zelf niet meer doorheen. Volgens Google mag je er de eerste 6 weken niks mee doen, maar dat is met een handmaaier en niet met een robotmaaier.
Goede vraag! Ik zit namelijk ook met dit probleem... 6 weken geleden gazon volledig opnieuw ingezaaid. Eerst droogte en dan koude zorgen ervoor dat het gras zeer traag groeit en op sommige plaatsen helemaal niet. Het onkruid doet het beter. Dit gaat na een tijdje maaien wel weer weg maar ik wil het niet in het zaad laten komen. Ik sta echt op punt om de robotmaaier gewoon op de hoogste stand, 6 cm, te laten starten. Zou dit kwaad kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

ThaDocta schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:20:
[...]

Goede vraag! Ik zit namelijk ook met dit probleem... 6 weken geleden gazon volledig opnieuw ingezaaid. Eerst droogte en dan koude zorgen ervoor dat het gras zeer traag groeit en op sommige plaatsen helemaal niet. Het onkruid doet het beter. Dit gaat na een tijdje maaien wel weer weg maar ik wil het niet in het zaad laten komen. Ik sta echt op punt om de robotmaaier gewoon op de hoogste stand, 6 cm, te laten starten. Zou dit kwaad kunnen?
Ik heb een aantal weken geleden een paar vierkante meter hier en daar vervangen door nieuwe graszoden. Aangezien het gras gewoon groeit heb ik de Worx gewoon aan het werk gezet. Geen centje pijn en de nieuwe zoden groeien beter en sneller dan het oude gras, ondanks dat de Worx er vanaf dag 1 overheen maait.

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
[...]

Ik durf het oprecht niet met zekerheid te zeggen. Ik wacht totdat de matten in ieder geval voldoende houvast hebben in de grond. Dat moet met 1 a 2 weken wel al lukken. Gras groeit altijd wel zei de grasmattenlegger bij mij. Je moet het ook zeker niet verwennen, want dan groeien te wortels niet diep genoeg, op zoek naar water.

Link met relevante info:

https://www.graszoden.nl/gras-onderhoud/graszoden-maaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Ik heb 3 weken geleden 3 dozen zaden verspreid over de kale plekken, en deze staan nu op 3-4 cm. Mijn m500 gaat er vrolijk over en ik zie geen problemen. heb zelf nog een paar lege plekken.

Vorig jaar had ik een grote plek (stond een parasol en zandbak). Wat zaad erover en elke dag water gegeven. Onze dochter was toen 3 jaar, daar moet je niet opkomen lukt wel. Maar dit werd dikwijls vergeten. Dit is ondertussen het mooiste stukje gras. Terwijl er eigenlijk dagelijks opgelopen geweest is. Dus ik zou er mij niet teveel van aantrekken eigenlijk

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Graszoden is na 2 weken prima te belopen. Zaden duurt 6 weken.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFl0ppY op 10-05-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Daar kun je de robot gewoon overheen laten maaien, ik zie geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

cricque schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:28:
Ik heb 3 weken geleden 3 dozen zaden verspreid over de kale plekken, en deze staan nu op 3-4 cm. Mijn m500 gaat er vrolijk over en ik zie geen problemen. heb zelf nog een paar lege plekken.

Vorig jaar had ik een grote plek (stond een parasol en zandbak). Wat zaad erover en elke dag water gegeven. Onze dochter was toen 3 jaar, daar moet je niet opkomen lukt wel. Maar dit werd dikwijls vergeten. Dit is ondertussen het mooiste stukje gras. Terwijl er eigenlijk dagelijks opgelopen geweest is. Dus ik zou er mij niet teveel van aantrekken eigenlijk
Ik heb hetzelfde gedaan 4 weken geleden maar er groeit helemaal niets op geen van de kale plekken niet, zaad lijkt niet te ontkiemen. :'( .

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry D.
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05-2022
vorig week-end M500 landroid geïnstalleerd in buitenverblijf frankrijk en via wifi alles geprogrammeerd (welke dagen, welke tijdstippen, ...)
na testen via grensdraad alles ok
bij terugkeer naar basisstation (laadstation correct aangesloten - groen licht brandt continu) bleef robot mooi staan aan oplaadstation met 2 oplaadpunten op correcte manier tegen laadstation aanleunend, maar batterijcapaciteit (rechts boven aan scherm) blijft knipperen op laagste streepje, zonder duidelijk op te laden

vanuit belgië (via app opvolgbaar) zie ik helemaal geen beweging (noch in het opladen, blijft op 6%, noch in aantal afgelegde kilometers en dergelijke, dus geen maaibeurt gedaan in tussentijd)
iemand een idee wat fout loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan bij mij (105s) de Landroid alleen bedienen als je aangesloten bent op de wifi waarop ie geïnstalleerd staat. Je kan wel de status refreshen als je erbuiten bent. Maar je ziet toch onderin beeld wat ie aan het doen is? Als ie aan het laden is, zie je dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry D.
allicht domme vragen, maar hoe doe je de refresh van de status dan?
welk beeld bedoel je?
statistics blijven ook allemaal op 0 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:31:
Je kan bij mij (105s) de Landroid alleen bedienen als je aangesloten bent op de wifi waarop ie geïnstalleerd staat. Je kan wel de status refreshen als je erbuiten bent. Maar je ziet toch onderin beeld wat ie aan het doen is? Als ie aan het laden is, zie je dat ook.
Vreemd, ik kan mijn 105s overal bedienen. Zonet nog even aan gezet omdat ie gisteren zijn uren niet heeft maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hij reageerde hier eerder niet op schedule en andere wijzigingen, alleen als ik thuis was. Zal het nog eens testen op 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Thierry D. Refreshen kan door het scherm naar beneden te trekken, net als webpagina's in vele mobiele browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry D.
Dank voor tip refresh. Krijg melding "landroid seems to be offline". Vreemd, zal moeten wachten tot ik weer in frankrijk ben.
Iemand een idee waar oplaadprobleem aan te wijten is? Voor duidelijkheid: bij installatie werkte wifi wel degelijk, kon upgrade meteen uitvoeren op de worx, ook instellen frequentie lukte zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Over WiFi moet je toch op hetzelfde netwerk zitten dacht ik met een worx. Als je dit over internet wilt dan moet je toch die fond my droid module met 3G hebben of vergis ik mij daar in ? Zo meteen effe op 4g zetten en is starten als de gras wat droger is en is zien

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Thierry D. schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:52:
Dank voor tip refresh. Krijg melding "landroid seems to be offline". Vreemd, zal moeten wachten tot ik weer in frankrijk ben.
Iemand een idee waar oplaadprobleem aan te wijten is? Voor duidelijkheid: bij installatie werkte wifi wel degelijk, kon upgrade meteen uitvoeren op de worx, ook instellen frequentie lukte zonder probleem.
App even killen en heropenen. Dan kan je weer refreshen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:07
cricque schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:25:
Over WiFi moet je toch op hetzelfde netwerk zitten dacht ik met een worx. Als je dit over internet wilt dan moet je toch die fond my droid module met 3G hebben of vergis ik mij daar in ? Zo meteen effe op 4g zetten en is starten als de hatvgras wat droger is en is zien

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 10-05-2019 21:28 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Bij het model van vorige jaren kan de robot prima via WiFi zijn verbonden met de Worx cloud waarna je de status via je telefoon overal ter wereld kan bekijken. De modellen hebben überhaupt geen lokale connectiviteit en werken niet zonder verbinding met de Worx cloud (AWS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Rimco schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:29:
Bij het model van vorige jaren kan de robot prima via WiFi zijn verbonden met de Worx cloud waarna je de status via je telefoon overal ter wereld kan bekijken. De modellen hebben überhaupt geen lokale connectiviteit en werken niet zonder verbinding met de Worx cloud (AWS).
Dat wist ik dus niet in elk geval werkt dit dus ook voor de nieuwere modellen.

Der zijn maar 2 dingen die ik eigenlijk mis in die app
1- dat je 2 momenten oer dag kan instellen om te rijden (bijvoorbeeld rond de middag en dan in de avond)
2- wanneer heb ik laatst gereden en een mapje van het terrein en waar ben ik niet geweest

Wanneer is alleen maar nuttig bij Rain Delay uiteraard, en het andere is een Nice to know. Ga me dit weekend toch die off limits halen, want onder mijn speeltoestellen heeft hij toch wat moeite soms en ik zou daar eigenlijk beter rubbers leggen, het is toch meer mos dan gras. Soms rijdt hij perfect erdoor rond, Laar als hij de verkeerde draai neemt kan het even duren. Dus de AI isecht wel dom, als je na anderhalve week nog niet weet hoe je daar moet draaien dan is het voor mij domme AI.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
De Florabest robot maaier, is die nog te tweaken? Middels z-wave relais o.i.d.? Heb er wel interesse in, maar hoef van mij absoluut niet elke dag op een vast tijdstip te gaan maaien. Zeker niet als het bijvoorbeeld regent of de kinderen nog in de tuin aan spelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDocta
cricque schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:42:
[...]
Der zijn maar 2 dingen die ik eigenlijk mis in die app
1- dat je 2 momenten oer dag kan instellen om te rijden (bijvoorbeeld rond de middag en dan in de avond)
Komt er in de volgende update van de app. Op het Duitse forum zit iemand die werkt bij Worx en die heeft dit bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
ThaDocta schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 08:41:
[...]

Komt er in de volgende update van de app. Op het Duitse forum zit iemand die werkt bij Worx en die heeft dit bevestigd.
Op regenachtige dagen kan dit nuttig zijn, of bijvoorbeeld je ma rond de middag een keertje rijden dan is het gras toch droog en dan is er tijdens de week meestal niemand thuis (lees kinderen). In elk geval zeer tevreden van die machine. Nu nog zien hoelang hij zal meegaan, maar zelfs die gast die de draad machinaal is komen leggen was verbaast dat je zo gemakkelijk de batterij kon vervangen en dat die zo stil was en snel laadt. Hij zet meestal husqvarna en robomow. Die zei zelf misschien volgende keer toch maar is zo een worx zetten.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27
Rgerr schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 08:21:
De Florabest robot maaier, is die nog te tweaken? Middels z-wave relais o.i.d.? Heb er wel interesse in, maar hoef van mij absoluut niet elke dag op een vast tijdstip te gaan maaien. Zeker niet als het bijvoorbeeld regent of de kinderen nog in de tuin aan spelen zijn.
Je kan kijken of je er een SwitchBot op kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDocta
Op jullie aanraden de Landroid M700 vandaag zijn eerste rondje laten maken. Alles verliep vlekkeloos! Voor degenen die moeite hebben met de app die connectie problemen geeft: zet uw smartphone wifi uit en gebruik 4G, dan werkt het heel goed! Foto: https://imgur.com/a/a9QS5Qr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDocta
Ahja! De ACS module werkt heel goed! De robot rijdt mooi rond mijn boom, compostbakken en regenfilter (die voorlopig nog een stuk boven de grond steekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
ThaDocta schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:36:
Ahja! De ACS module werkt heel goed! De robot rijdt mooi rond mijn boom, compostbakken en regenfilter (die voorlopig nog een stuk boven de grond steekt).
Yups die ACS module is eigenlijk een must als er wat obstakels in je tuin staan. Het is 95% ok naar mijn gevoel. Als het bijvoorbeeld een paal is ofzo, dan zal hij het wel deteceteren als hij echt in het midden dit ziet. Echter als het misschien de wielen zijn die er tegenbotsen dan is het 50/50 kans dat hij er toch nog gaat tegen rijden. In mijn tuin staat een speeltoren met schuifaf + trap + schommel, buiten tussen de zandbak (onderaan de toren en de trap) werkt alles perfect. Tussen de trap/zandbak raakt hij net door, maar soms rijdt hij zich toch vast. Is al beter met de ACS erop, maar toch, soms perfect, en andere keren moet hij 5-6x proberen om eruit te geraken. Als je kinderen hebt die wat laten rondslingeren op het gras, koop die ACS module

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose00
Vandaag de Robomow RC308 geïnstalleerd. Alles is redelijk makkelijk verlopen maar ik heb toch nog een vraag.
Het gazon is opgedeeld in twee delen, een main zone (achter de woning) en een sub zone (voorkant van de woning), de twee zones zijn verbonden door een vrij brede doorgang. Wij zijn overdag niet thuis dus wil ik de robot overdag alleen aan de achterzijde laten maaien (de main zone) en de voorkant Sub zone) pas maaien na 18 uur. Is er al iemand in geslaagd om dagen/tijden per zone in te stellen?
Pagina: 1 ... 9 ... 75 Laatste