Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 8 ... 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 12:08
Grolsch schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:53:
[...]

Zoals je schrijft (het huis wil hebben) lijkt het wel of je het krijgt, dus dan nooit geen nee zeggen :+

Maar verbouwen kosten inderdaad veel geld, vooral als je zelf niet zo handig bent.
Was het maar zo'n feest :+, . Maar goed, dat wordt goed nadenken

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Grolsch schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:18:
[...]

Zelf heb ik ook een totaal oppervlakte van 1750m2 waarvan ruim 1000m2 gras, en ook geen hele eenvoudige tuin.

Ik heb een Robomow RS615 pro en ik zou met deze oppervlaktes zeker voor een robot met dubbele messen kiezen.

Het grote voordeel van een robomow is dat de messen buiten de wielen maaien. In principe hoef je bij de kantjes dan niet meer bij. Het is zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel erg betrouwbaar.

Geen fancy "onzindingetjes" maar hij doet precies wat hij moet doen.
Dank voor je reactie. Bij mij is het 1750m2 gras. Dus dan komt die van jou net te kort denk ik. Ik weet ook niet hoe snel zo'n accu terugloopt.

Wacht ook even af of anderen nog ervaringen hebben. Ben ook benieuwd of iemand het merk Zoef kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:43
De Robomow RS615 pro adviseert men voor 1600m2 tot max 3000m2
De Robomow RS625 pro adviseert men voor 2600m2 tot max 4000m2

Het verschil tussen deze 2 zit hem in de optie "Vind Mijn Robomow"

Technisch, motorisch en qua accu geen verschil, zie onderstaande:

https://www.robomow.com/n...=rs625-pro&product2=rs615

De Robomow is zeker niet de goedkoopste, maar technisch gezien wel 1 van de betere merken.
Ik heb zelf 2 jaar geleden gezocht naar een robot, en voor de Robomow gekozen vanwege de bewezen betrouwbaarheid.

Uit de praktijk kan ik zeggen dat hij mij nog nooit in de steek heeft gelaten, of buiten zijn draad is gekomen, of op een andere manier ook maar 1 storing gehad heeft.

Het komt misschien 1 of 2 x per jaar voor dat hij ergens "vastzit", maar dat heeft dan ook een reden (overactieve mollen bijvoorbeeld :( )

Een kameraad van mij heeft een Robomow uit de RC serie, maar dat is in vergelijking met mijn Robomow uit de RS serie toch maar een "dinky toy". Als je ze naast elkaar zet zie en voel je het verschil. De RS is echt een stuk degelijker, en heeft 2 maaimessen. Met zulke oppervlaktes zou ik de RC niet overwegen, alleen al omdat deze maar 1 mes heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 03-04-2019 16:41 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
de Peer schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:40:
[...]

Huh maar dan heb je toch maar hooguit 5 extra meter nodig? of laat je de oude draad liggen?

Mijn ervaring is trouwens dat draad tegen de rand ook niet goed is want dan maait hij precies op je tegel bij het 'randmaaien' (Worx Landroid). Het blijft dus finetunen.

Volgens mij gewoon een normale koperdraad ja dus waarschijnlijk is er ook wel iets goedkopers te vinden.

Tip: in de fine-tune periode: leg in de buurt van je laadstation 1 m extra aan in een loopje ofzo. Dan kun je later altijd je draad nog verleggen (verlengen) totdat je traject definitief is. Anders moet je telkens weer stukjes verlengen/inkorten/verlengen. Nu heb je een stukje buffer.
5 meter klopt maar alles is a al meerdere keren verlengd. Zal eens kijken of ik nog een stukje heb liggen. Goede tip, weekend hopelijk aan de slag hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:19
Hebben jullie deze al gezien? Als hij doet wat ze beloven ziet hij er wel nice uit! Wel vrij prijzig. https://www.toadi.com

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 12:59
sjorsjes schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:39:
Hebben jullie deze al gezien? Als hij doet wat ze beloven ziet hij er wel nice uit! Wel vrij prijzig. https://www.toadi.com
Ik vertrouw dat ding niet echt als grasmaaier. Ding heeft bijvoorbeeld een mulchfunctie. Maar die is nutteloos bij robotmaaiers.

En daarnaast maait hij de randen niet zoals bijvoorbeeld een Worx.

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 04-04-2019 09:44 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 16:47
Retailprijs van €3.360; niks voor mij :+.

Maar of het is zal helemaal afhangen van hoe goed hij maait. Buiten dat je geen draad nodig hebt biedt hij weinig meerwaarde.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 13:20
Mogelijkheid tot live video.
Mooi, dan zie je waar de dief heenrent met je robot van 3k. :P
Persoonlijke robot die je entertaint:
Speelt spelletjes met de kids.
Erm, kinderen en grasmaaiers zijn juist dingen die je strikt gescheiden moet houden... Scherpe messen enzo.

Overigens:
Welke oppervlakte kan de robot aan?
Toadi is te verkrijgen in 2 modellen: 1.500 m² of 3.000 m².
Bij grotere oppervlaktes zullen 2 (of meerdere) Toadi’s samenwerken om het gras te onderhouden.
Op de voorpagina van de site staat 4.500 m². Beetje misleidend.
Hoeveel kost Toadi?
Voor onze Kickstarter campagne werken we tijdelijk met een zeer scherpe prijs omdat je een jaar op voorhand reserveert. Zo kan je binnenkort een full option Toadi pakket aankopen vanaf 2.190,- euro. Wie in 2020 via onze retailers koopt, zal voor hetzelfde pakket 3.360,- euro. Via ‘reserveer een Toadi‘ kan je jouw Toadi op maat configureren en een vroegboekticket reserveren._
Scheelt toch weer 1.170 euro. 8)7

[ Voor 105% gewijzigd door Señor Sjon op 04-04-2019 12:01 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik vind het een foeilelijk ding, wat aardig overpriced is met functies waar ik geen toegevoegde waarde in zie.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 04-04-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Op diverse websites lees ik het maken van een corridor wanneer je met verschillende zones gaat werken om ongewild overschrijden van de zones te voorkomen. Heeft iemand enig idee hoe dat er uit gaat zien voor het perimeter draad?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-06 08:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Artbij schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:40:
[...]

Ik vertrouw dat ding niet echt als grasmaaier. Ding heeft bijvoorbeeld een mulchfunctie. Maar die is nutteloos bij robotmaaiers.
Het is gewoon vrij loze marketingpraat. Alle robotmaaiers mulchen, ik ken althans geen voorbeelden van robotmaaiers met opvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 12:59
Femme schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:49:
[...]

Het is gewoon vrij loze marketingpraat. Alle robotmaaiers mulchen, ik ken althans geen voorbeelden van robotmaaiers met opvang.
Gras gewoon laten vallen is niet perse mulchen.

Mulchen is echt vermalen, dit doen robotmaaiers niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Artbij schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:21:
[...]

Gras gewoon laten vallen is niet perse mulchen.

Mulchen is echt vermalen, dit doen robotmaaiers niet.
Mulchen is het 'toedekken van de grond', in de context van gazonmaaiers het toedekken van de grasmat met gemaaid gras. Traditionele mulchmaaiers pogen dat te doen door het gemaaide gras te versnipperen zodat het makkelijk verteerd en via de luchtstroming van de draaiende messen onzichtbaar in de grasmat geblazen wordt. Dat doen ze met wisselend resultaat: bij te lang of nat gras ontstaan er snel klonten. Robotmaaiers maaien dagelijks en snijden of knippen de grasspriet in principe altijd kort af, zodat het materiaal onzichtbaar in de grasmat verdwijnt. Hetzelfde als wat een traditionele mulchmaaier beoogd te doen, alleen met een beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
Ik ga een robotje kopen maar ben dus nu aan het twijfelen. Worx 300s of een robomow rc304u. De verkoper rade mij echt aan om voor die robomow te gaan wegens gemakkelijke reparatie (indien nodig) en betere kwaliteit. Het is voor een grasveld van 200m2. Alles ligt vrij vlak buiten, misschien hier en daar een put. Staat een toren met glijbaan en schommel, ingegraven trampoline en voor de rest vrij normaal. 1 zijkant helt wat af, maar dat is misschien 1% ofzo. Je moet al goed zien om het te zien. Wat zijn de ervaringen ,

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Begrijp dat veel de maaier via Amazon bestellen? Kwam ook een Duitse webshop tegen maar ben er niet bekend mee;
https://www.myrobotcenter.de/de_de/robomow-rs615u-2019

In NL best wel wat duurder; https://www.roboexpert.nl...07OgB8EAkYAiABEgK_A_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Graag een adviesje voor het volgende:
Volgens de beschrijving moet de afstand minstens 1 meter bedragen. Hoe los ik deze passage het beste op van 0.60 meter?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9sgdyyf3b.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 06-04-2019 11:15 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Die hele grasmaairobot bespaart je nul tijd. Zodra die werkt ga je de je hele tijd voldaan zitten kijken hoe die je gras maait namelijk :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24

Gaitman

The Real One

Carboy54 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:03:
Graag een adviesje voor het volgende:
Volgens de beschrijving moet de afstand minstens 1 meter bedragen. Hoe los ik deze passage het beste op van 0.60 meter?

[Afbeelding]
Je kunt de robotmaaier ook een gedeelte over de tegels/klinkers laten rijden (als het niet verhoogt is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
NiGeLaToR schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:31:
Die hele grasmaairobot bespaart je nul tijd. Zodra die werkt ga je de je hele tijd voldaan zitten kijken hoe die je gras maait namelijk :+
En zo'n robot kost je ook kratten met bier, vandaag al zeker 4 flesjes kwijtgeraakt terwijl ik de robot aan het observeren was :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDocta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 07:48
Als je de YouTube filmpjes bekijkt zie je dat de m500 bijvoorbeeld een ander schermpje heeft bovenaan dan de m700 en m1000. De m700 en m1000 lijken gelijkaardig maar de m1000 komt met een snellere lader. Zelf heb ik onlangs de m700 gekocht met ACS module. Ik wacht nu nog tot er gras staat op mijn zandvlakte. :)
scatman schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:11:
weet er iemand of er andere verschillen zijn dan de batterij tussen de nieuwe versies van de worx landroid m500, m700 e, m1000?
Als ik op hun website kijk naar:prijzen op amazon.de:dan lijkt mij de voordeligste de m500 te zijn met eventueel een aparte reserve batterij, of ben ik verkeerd?

Van amazon specs pagina:
OnderdeelnummerWR141EWR142EWR143E
Itemgewicht8,5 Kg8,8 Kg9,4 Kg
Productafmetingen55,8 x 40,4 x 20,5 cm55,8 x 40,4 x 20,5 cm55,8 x 40,4 x 20,5 cm
Batterijen:1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)
Groottebis zu 500m2 Rasenflächebis zu 700m2 Rasenflächebis zu 1000m2 Rasenfläche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:11

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Carboy54 Als de robot er vanaf meerdere kanten bij kan komen en de trampoline wel een stootje kan hebben kan je proberen om enkel een grensdraad te gebruiken, zonder de trampoline een draad te geven.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rimco schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:28:
@Carboy54 Als de robot er vanaf meerdere kanten bij kan komen en de trampoline wel een stootje kan hebben kan je proberen om enkel een grensdraad te gebruiken, zonder de trampoline een draad te geven.
Het gaat om een stenen terras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Carboy54 Dan is je beste advies die van @Gaitman : Als het vlak is kan de maaier er over heen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cricque
NiGeLaToR schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:31:
Vorige zomer ... ik ga het gras afrijden ... ik neem een stella en zet mij op het terras ... mijn vriendin 15 minuten later ... hard aan het werken zie ik ... : ik ben aan het controleren hoeveel millimeter het gras gegroeid is ten op zicht van vorige week :). Maar dat zie ik mezelf ook wel doen deze zomer, dit noemen ze echt multi tasken, relaxen met een drankje en kijken hoe deze je gras gaat afrijden :)

pvoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1080565

Ik kon het uiteindelijk ook niet laten om een robotmaaier te scoren voor omhoog afgerond misschien wel 40m2...

Probleem is wel dat je het erg prijzig per m2 wordt als je het ook via wlan wil kunnen bedienen en op kunnen nemen in home-assistant. De instap modellen hebben deze optie vaak niet of via bluetooth.
De modellen die het wel hebben zijn vaak weer een stuk duurder.

Uiteindelijk de oplossing gevonden in een Gardena R40LI via martkplaats en die uitbreiden met een robonect module. Als perimeterdraad zwart vd draad gebruikt wat over was van de verbouwing.
Huisje maken van resthout en wat dakspul.

Onder de 600,- klaar, wlan access met soort api. En een poortje over om gecontroleerd verlichting op de robotmaaier te maken. :) In het donker wil je toch ook kunnen genieten :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FeU3A3y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y3ymdpv.jpg

Als bron voor dit alles het volgende topic van het robonect forum ( duits...) gevolgd
https://forum.robonect.de...4&hilit=R40LI+beleuchtung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:08
Hoe laten jullie de robotmaaier leveren vanuit amazon?? Zowel in België als in Nederland krijg ik foutmelding bij Amazon. Ook geprobeerd met een pakketafhaal station maar bij afrekenen blijf ik de melding krijgen dat levering niet mogelijk is.

Betreft de worx m500 zoals hierboven opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

martijn22222 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:41:
Begrijp dat veel de maaier via Amazon bestellen? Kwam ook een Duitse webshop tegen maar ben er niet bekend mee;
https://www.myrobotcenter.de/de_de/robomow-rs615u-2019

In NL best wel wat duurder; https://www.roboexpert.nl...07OgB8EAkYAiABEgK_A_D_BwE
Oostenrijks :P .
Maar zelf ook gebruikt en fijne winkel.

Iemand hier trouwens ervaring met het ingraven van de draad en misschien leggen in een elektrabuis?

[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 08-04-2019 12:04 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDocta
Devler schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:22:
Hoe laten jullie de robotmaaier leveren vanuit amazon?? Zowel in België als in Nederland krijg ik foutmelding bij Amazon. Ook geprobeerd met een pakketafhaal station maar bij afrekenen blijf ik de melding krijgen dat levering niet mogelijk is.

Betreft de worx m500 zoals hierboven opgegeven.
Volgens mij staat die op Brico.be goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
icecreamfarmer schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:02:
[...]

Iemand hier trouwens ervaring met het ingraven van de draad en misschien leggen in een elektrabuis?
Naar wat ik ervan begrijp de draad met de pennen elke 0,75-1,00 meter vastslaan. Deze worden vanzelf overwoekerd door het gras. In ieder geval heb ik via amazon toenterijd een zakje extra Worx pennen meebesteld, kosten een fractie van de prijs in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Señor Sjon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:39:
[...]

Naar wat ik ervan begrijp de draad met de pennen elke 0,75-1,00 meter vastslaan. Deze worden vanzelf overwoekerd door het gras. In ieder geval heb ik via amazon toenterijd een zakje extra Worx pennen meebesteld, kosten een fractie van de prijs in Nederland.
Zo heb ik het nu gedaan maar met verticuteren blijft dat een uitdaging om de draag niet te beschadigen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50
icecreamfarmer schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:02:
[...]

Ik heb mijn maaier hier ook vandaan. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
icecreamfarmer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:39:
[...]

Zo heb ik het nu gedaan maar met verticuteren blijft dat een uitdaging om de draag niet te beschadigen. :P
In principe hoef je niet meer te verticuteren na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
ThaDocta schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:34:
[...]

De s300 is 599 in de brico
Maar de m500 is 749 en dat was op amazon tijdje geleden 649

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Señor Sjon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:12:
[...]

In principe hoef je niet meer te verticuteren na installatie.
Weet je dat zeker? want ik heb dat ding nu een jaar maar mos en kale plekken overal dus dit jaar toch maar geverticuteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik begrijp het van @Femme en @Grolsch die al een paar jaar met robotmaaiers werken.

Hier moet de tuinman nog langskomen om alles te verticuteren e.d. Dan kan ik daarna de grensdraad aanleggen en kan de robot beginnen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:33:
[...]

Weet je dat zeker? want ik heb dat ding nu een jaar maar mos en kale plekken overal dus dit jaar toch maar geverticuteerd.
Volgens mij juist met een robotmaaier doordat je de bodem 'bedekt'/afsluit is het juist belangrijker om hem af en toe te verticuteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Soms, als mijn Worx terug naar het laadstation wil rijden vanwege een lage accu, komt hij als eerste de trampoline tegen, die ik als eiland heb gemarkeerd met de grensdraad. In zo'n geval blijft hij rondjes draaien om de trampoline totdat de accu echt leeg is. Hij komt dan dus niet meer los van de trampoline omdat hij geen laadstation tegenkomt. Heb ik iets verkeerd aangelegd? De draden van de grensdraad richting trampoline liggen tegen elkaar aan en kruisen elkaar niet....

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:42
De Praxis heeft nu goede aanbiedingen voor Worx robotmaaiers:
https://www.praxis.nl/voo...ken?term=worx+robotmaaier

Heb zelf de m700 gehaald. Bij de m1000 bieden ze ook nog gratis installatie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Vuurvlieg schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:05:

Heb zelf de m700 gehaald. Bij de m1000 bieden ze ook nog gratis installatie aan.
Interessant! Brengt me weer aan het twijfelen of ik voor de L2000 moet gaan of de Robomow RS615u. In dit geval toch best wel een flink prijsverschil. Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de aangegeven m2 dat de robot haalt, ook correct is. Als ik kijk naar aantal m2 gras (1750m2) dan zal het bij de Robomow net gaan verwacht ik en bij de L2000 ruim.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn22222 op 09-04-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
SjigEd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:50:
[...]

Ik heb mijn maaier hier ook vandaan. Aanrader!
Goed om te weten dat het een betrouwbaar adres is. Dank.
update; al zeggen ze hier wat anders .. https://www.trustpilot.co...otcenter.de?languages=all

[ Voor 19% gewijzigd door martijn22222 op 09-04-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

de Peer

under peer review

IJsbeer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:39:
[...]

Volgens mij juist met een robotmaaier doordat je de bodem 'bedekt'/afsluit is het juist belangrijker om hem af en toe te verticuteren....
Dat is toch wat je juist niet doet met een robotmaaier? Idee is dat je allemaal korte stukjes van 1-3mm achter laat, en dat dekt dus niet de bodem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Dev0o schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:02:
Soms, als mijn Worx terug naar het laadstation wil rijden vanwege een lage accu, komt hij als eerste de trampoline tegen, die ik als eiland heb gemarkeerd met de grensdraad. In zo'n geval blijft hij rondjes draaien om de trampoline totdat de accu echt leeg is. Hij komt dan dus niet meer los van de trampoline omdat hij geen laadstation tegenkomt. Heb ik iets verkeerd aangelegd? De draden van de grensdraad richting trampoline liggen tegen elkaar aan en kruisen elkaar niet....
Ik gok dat de kabels te ver uit elkaar liggen op de vertakking naar het eiland. Dus op het kruispunt van de "hoofddraad" en de vertakking naar het eiland. Hij zou namelijk helemaal niet naar het eiland moeten rijden mijn inziens. Dus ik denk dat de vertakking te ver uit elkaar ligt waardoor de maaier afslaat naar de trampoline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:48:
[...]

Dat is toch wat je juist niet doet met een robotmaaier? Idee is dat je allemaal korte stukjes van 1-3mm achter laat, en dat dekt dus niet de bodem af.
Je laat ze liggen, en dekt dus af. Een 'normale' maaier vangt de resten op en die komen niet terug op het gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IJsbeer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:29:
[...]

Je laat ze liggen, en dekt dus af. Een 'normale' maaier vangt de resten op en die komen niet terug op het gras.
Tsja of het wetenschappelijk gezien zo is durf ik niet te zeggen. Gevoelsmatig denk ik dat die kleine snippers niet zorgen voor vervilting. Niet meer hoeven verticuteren wordt juist vaak als 1 van dé voordelen van een robotmaaier genoemd, maar dat op zich is natuurlijk geen argument :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Niet online

Dev0o

MrFl0ppY schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:51:
[...]

Ik gok dat de kabels te ver uit elkaar liggen op de vertakking naar het eiland. Dus op het kruispunt van de "hoofddraad" en de vertakking naar het eiland. Hij zou namelijk helemaal niet naar het eiland moeten rijden mijn inziens. Dus ik denk dat de vertakking te ver uit elkaar ligt waardoor de maaier afslaat naar de trampoline.
Ik heb het niet goed uitgelegd: 9 van de 10 keer rijd hij naar de grensdraad en keurig langs de trampoline naar het laadstation. Dan vond hij dus als eerste de ‘echte’ grensdraad en gaat het goed. Heel af en toe vind hij als eerste de trampoline en blijft die draad volgen tot in het oneindige 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dev0o schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:45:
[...]

Ik heb het niet goed uitgelegd: 9 van de 10 keer rijd hij naar de grensdraad en keurig langs de trampoline naar het laadstation. Dan vond hij dus als eerste de ‘echte’ grensdraad en gaat het goed. Heel af en toe vind hij als eerste de trampoline en blijft die draad volgen tot in het oneindige 8)7
Mijn robomow heeft dat ook soms, maar na 2 rondjes "snapt" hij dat het een eiland is (ook een trampoline) en schiet dan richting een andere kant om de draad aan de zijkant te vinden.

Hoe hij dit weet vraag ik me ook af...

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 09-04-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Niet online

Dev0o

Grolsch schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:48:
[...]

Mijn robomow heeft dat ook soms, maar na 2 rondjes "snapt" hij dat het een eiland is (ook een trampoline) en schiet dan richting een andere kant om de draad aan de zijkant te vinden.

Hoe hij dit weet vraag ik me ook af...
Dan heeft die van jou net 1 hersencel meer dan de onze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Vuurvlieg schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:05:

Opgelet dat de Duitsers de m500 nog wel goedkoper hebben ;)

@Dev0o @MrFl0ppY In principe zou de Landroid moeten snappen na anderhalf rondje dat hij op een eiland zit. Dit is in ieder geval een functie die bij de serie van afgelopen jaren nog zelfs een keer een firmware update had gekregen. (Dit werkt heel simpel door te kijken of je meer dan 540 graden naar rechts bent gereden (adhv wielsensoren), want een grensdraad loopt linksom en kan in de praktijk niet zo veel rechtsom gaan.)

De Landroid kan op basis van het signaal niet zien of iets een eiland is of niet. En mocht de draad naar het eiland niet goed bij elkaar zitten zou hij van het eiland naar de grens toe rijden.

Welk model heb je?

[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 09-04-2019 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDocta
Ik ga binnenkort mijn Worx Landroid M700 installeren. Nu wil graag het basisstation achter mijn tuinhuis plaatsen. Rond mijn tuinhuis ligt overal gras en dus komt het basisstation eigenlijk in een 'eiland' te liggen. Kan dit? Gaat de robot het basisstation nog kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@ThaDocta Goeie vraag. Ik denk wel dat de robot na 1,5 cirkel linksom ook wel een andere draad gaat zoeken, maar je hebt wel veel kans dat hij weer aan de buitenkant aankomt. Ik zou in het algemeen dus wel zorgen dat het station aan de draad zit met de meeste kans dat de robot die zal tegenkomen.

* Rimco is blij dat wij geen eilanden hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Als ie leeg is volgt ie bij mij de draad tegen de klok in. Als je basis station dus op die route ligt komt ie er vroeg of laat altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:33:
[...]

Ik verticuteer niet meer sinds ik robotmaaiers heb en de mijne gaan nu hun vijfde seizoen in. Toen ik nog een zitmaaier had ging ik wel met enige regelmaat met de verticuteerhark over het gazon, maar ik kan dat ding nu niet meer trekken en zit er ook niet op te wachten dat er grens- of begeleidingsdraden worden losgetrokken.

Mos heb ik alleen op een paar plekken waar veel schaduw is. Mijn grasmat wordt gelukkig niet zwaar belast en het kost me weinig moeite om het gras vitaal te houden. Het enige dat ik doe is bladblazen en eens per jaar wat kippenmest en kalk erop.

Vervilting heb ik geen last van. De grassnippers die een robotmaaier achterlaat op je grasmat verteren veel makkelijker dan het werk van een goed mulchdek voor een duw- of zitmaaier, om meer helemaal niet te spreken over zo'n lomp ding met zijafwerp waarbij de plakken gras een week later nog zichtbaar zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Femme op 10-04-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-06 18:22
Ik zit met het volgende probleem. We hebben twee delen gras. Een groot stuk wat verbonden is met kleiner stuk. Dit met een paadje (over het terras) van 1m breed.
gazon
Maaier start bij 1 en volgt de draad tegen de klok in naar nr. 6.

Het kleinere stuk gras wordt te weinig gemaaid naar verhouding en nu ik wil gaan werken met zones, maar hoe stel je die dingen in? In de handleiding van Worx staat een mooi voorbeeld, maar dat allemaal uit van min of meer gesloten stukken gras per zone. Heeft iemand ervaring hiermee? Wat doen die zones precies en hoe weet de maaier nou waar hij zit?

Ik zat te denken aan:

nr. 1 -> start zone 1
nr 2 -> niks instellen
nr 3. -> start zone 2
nr 4 -> niks instellen
nr 5 -> start zone 3?

Als ik dan zou willen dat het kleine grasveldje 50% tijd krijgt.
- zone 1: 25%
- zone 2: 50%
- zone 3: 25%

Heeft iemand van jullie iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@ThunderStorm Heb hier ook zones aangemaakt om een minder bereikbaar gebied wat te helpen, maar verwacht geen wonderen. In jouw geval kan zou je zone 1 direct na het station kunnen doen en zone 2 bij punt 3. Door dan zelfs 100% bij zone 2 te starten help je het kleine gedeelte. De robot zal vroeg of laat toch ontsnappen naar het grotere veld. Als het kleine veld dan echt te veel wordt gemaaid kan je langzaam zone 1 ook weer wat procenten geven.

Hier staat het nu 50/50, 1 klein gedeelte met 50m² en direct na het station voor de rest van 500m² ofzo.

Het instellen is trouwens simpel: Procedure starten en op de knop duwen bij de juiste punten. Je hoeft niet alle 4 zones te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 10-04-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik lees nu een tijdje mee, heb ook al een aantal keer de keuze gemaakt voor merk X met model Y, maar, uiteindelijk heb ik deze nooit gekocht omdat de "urgentie" er niet was en ik bleef twijfelen over merk en type.

Een paar weken geleden moest ik weer voor het eerst grasmaaien en dus begint het weer te kriebelen. Over een paar weken gaan we een lange reis maken en deze keer wil ik niemand vragen het gras te maaien, maar wil ik dat het automatisch gaat.

Het grasveld bestaat uit een soort rechthoek, waar linksboven een uitsparing met trampoline is, rechtsboven een uitsparing met terras is, rechtsonder een uitsparing met terras is en linksonder geen uitsparing is. Het gras is 10m diep en 11m breed. Als je dit ziet als een soort kruis, staat in het uitsteeksel naar rechts in het midden de voet van een pergola (grijs). Achter die voet, met 2 houten palen, wil ik het laadstation (rood) plaatsen.

Nou lees ik verschillende meningen en constateringen over een mooie rechte en bij voorkeur wat langere route richting het laadstation. Vanaf beide kanten is dit max 0,5-1,00 meter. Ik twijfel of dit dus goed zal gaan. Een andere optie is het laadstation op een terras te plaatsen, maar dan moet ik aan de slag met de tegels om daar de draad onder te plaatsen en op de terrassen plaats ik vaak een tuinmeubelset en zwembad, deze zullen dus in de weg gaan staan.

Het gaat mij niet om een paar Euro meer of minder, ik wil een mooie en goede oplossing hebben. Een App is leuk, maar geen vereiste. Een model dat tot 250 m2 gaat is op zich voldoende, maar, deze kunnen doorgaans ook weer wat meer lawaai maken, een slechtere accu hebben, misschien wat minder goed navigeren, etc. Ik kies dus liever voor een wat duurder model dat eigenlijk voor 500-750m2 bedoeld is, maar, goed in en uit het station kan navigeren, weinig geluid maakt, betrouwbaar is, voldoende capaciteit heeft en bij niet teveel extra kosten ook dmv een App te bedienen is, puur omdat het leuk is.

Modellen die ik heb overwogen:

- Worx Landroid M500 - Model 2019
- Gardena Smart City Sileno 500
- Husqvarna 105 - Model 2019
- Robomow RC304u - Model 2019

Het grasveld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vthGif10TSJ7RsJhlg9PO3Ac/full.png
Rondom het gras is een stenen rand geplaatst, max 1cm hoger dan het gras, maar daar wil ik dus de kabel langs trekken.

Welk type zouden jullie mij aanraden en waarom? Of is er een merk/type dat ik beter kan nemen? Voor mijn gevoel valt de Gardena af omdat ik een aantal reviews heb gelezen die niet erg positief waren. De Worx lijkt mij een goede optie, maar, ik vind het oranje lelijk, maar dat kan ik oplossen door een mooie garage. Afijn, ik hoor graag jullie advies :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:08
ThaDocta schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:34:
[...]

De M500 stond (op dat moment) toch wel een dikke 100 euro duurder. Wat ik niet begrijp is dat ik de maaier wel kan laten leveren via amazon.fr maar niet vanuit amazon.de . Ging ook enkel over de Worx exemplaren, de gardenia kon ik bv wel thuis laten leveren.

@Taro Als dat oranje niet mooi is, enkele pagina's terug heeft iemand de kap gewrapt met folie van Aliexpress.

[ Voor 11% gewijzigd door Devler op 11-04-2019 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Taro een garage kan inderdaad, maar dan zal de regensensor minder goed werken. Althans, bij de Worx zit die bovenop en met een afdakje erboven zal die de regen niet mee krijgen.

Ik heb verder de Worx kap eraf geschroefd en er camo-warp opgedaan. Alleen het oranje deel bij de messen heb ik oranje gelaten. Ook de knop en de wielen/velgen heb ik van een wrap voorzien. Wrappen is een vak apart, maar met een warmte pistool / fohn best een leuk klusje om op je grasmaaier te proberen/doen. Kun je dus helemaal zelf kiezen hoe die eruit komt te zien. Hij valt nu ook écht een stuk minder op :+ in de app heb ik 'm daarom 'my little tank' gedoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Taro schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:25:
Ik lees nu een tijdje mee, heb ook al een aantal keer de keuze gemaakt voor merk X met model Y, maar, uiteindelijk heb ik deze nooit gekocht omdat de "urgentie" er niet was en ik bleef twijfelen over merk en type.

Een paar weken geleden moest ik weer voor het eerst grasmaaien en dus begint het weer te kriebelen. Over een paar weken gaan we een lange reis maken en deze keer wil ik niemand vragen het gras te maaien, maar wil ik dat het automatisch gaat.

Het grasveld bestaat uit een soort rechthoek, waar linksboven een uitsparing met trampoline is, rechtsboven een uitsparing met terras is, rechtsonder een uitsparing met terras is en linksonder geen uitsparing is. Het gras is 10m diep en 11m breed. Als je dit ziet als een soort kruis, staat in het uitsteeksel naar rechts in het midden de voet van een pergola (grijs). Achter die voet, met 2 houten palen, wil ik het laadstation (rood) plaatsen.

Nou lees ik verschillende meningen en constateringen over een mooie rechte en bij voorkeur wat langere route richting het laadstation. Vanaf beide kanten is dit max 0,5-1,00 meter. Ik twijfel of dit dus goed zal gaan. Een andere optie is het laadstation op een terras te plaatsen, maar dan moet ik aan de slag met de tegels om daar de draad onder te plaatsen en op de terrassen plaats ik vaak een tuinmeubelset en zwembad, deze zullen dus in de weg gaan staan.

Het gaat mij niet om een paar Euro meer of minder, ik wil een mooie en goede oplossing hebben. Een App is leuk, maar geen vereiste. Een model dat tot 250 m2 gaat is op zich voldoende, maar, deze kunnen doorgaans ook weer wat meer lawaai maken, een slechtere accu hebben, misschien wat minder goed navigeren, etc. Ik kies dus liever voor een wat duurder model dat eigenlijk voor 500-750m2 bedoeld is, maar, goed in en uit het station kan navigeren, weinig geluid maakt, betrouwbaar is, voldoende capaciteit heeft en bij niet teveel extra kosten ook dmv een App te bedienen is, puur omdat het leuk is.

Modellen die ik heb overwogen:

- Worx Landroid M500 - Model 2019
- Gardena Smart City Sileno 500
- Husqvarna 105 - Model 2019
- Robomow RC304u - Model 2019

Het grasveld:
[Afbeelding]
Rondom het gras is een stenen rand geplaatst, max 1cm hoger dan het gras, maar daar wil ik dus de kabel langs trekken.

Welk type zouden jullie mij aanraden en waarom? Of is er een merk/type dat ik beter kan nemen? Voor mijn gevoel valt de Gardena af omdat ik een aantal reviews heb gelezen die niet erg positief waren. De Worx lijkt mij een goede optie, maar, ik vind het oranje lelijk, maar dat kan ik oplossen door een mooie garage. Afijn, ik hoor graag jullie advies :)
Ben in dezelfde oriëntatie fase als jij. Gardena heb ik twijfelende reviews over gelezen. Worx schijnt prima te zijn alleen qua degelijkheid en kwaliteit (als ik de reacties en reviews mag geloven!) weegt het niet op tegen het wat duurdere Robomow. Dus in mijn geval zal het een prijsafweging worden denk ik. Ofwel de wat voordeligere Worx of de duurdere Robomow. Ik heb er nog geen haast mee, dus blijf nog even mee lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Deze winter heb ik voor het eerst sinds de ingebruikname in 2015 onze Automowers een professionele onderhoudsbeurt laten geven. De 320's hebben inmiddels tegen de 6000 uur gedraaid en eentje maakte een bromgeluid, dus vond het wel tijd voor een beurt. Voorheen deed ik alleen af en toe schoonmaken en mesjes vervangen. Bij één robot heb ik een keer de accu moeten vervangen omdat die de winter niet had overleefd.

Ter informatie over wat je van de longterm running costs kunt verwachten:
- Automower 320 (o.a. lagers en bekabeling vervangen): € 225,83
- Automower 320 (o.a. afsluitrubberset en een lager): € 165,06
- Automower 310: € 131,25

Bij alle maaiers zijn afdichtingen, het membraamfilter, uiteraard de messen vangen. Tevens zijn ze schoongemaakt en ingevet. Het arbeidsloon was voor elke robot € 90 ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier dan ook maar een advies vraag. Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, ongeveer 2500m2 perceeloppervlakte (ik schat zo'n 2000m2 gras).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PMSDx6J/garden.png
klik voor grote variant

Wat zou een geschikte maaier voor deze grootte zijn die ook de verschillende delen kan maaien?
Ik zat zelf te denken aan de Robomow RS625, maar vroeg me af of er nog goede alternatieven zijn voor deze oppervlakte.
Tevens was ik benieuwd of ik de aparte stukken gewoon aan elkaar kan verbinden (zie blauwe lijnen, er zit alleen steen tussen), of moet ik er smalle oversteekjes in maken? of 2 robotmaaiers.. of 3?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan ook denken aan twee robots die ~1.000 m2 aankunnen. Die zijn per saldo even duur als één grote en je hebt niet het probleem van zoneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:39
Met mijn Worx S105i ben ik nog niet tevreden over de zijkanten. Nu kwam ik het volgende filmpje tegen met mijn inziens een mooie oplossing voor de hoeken. Iemand enig idee hoe een dergelijke steen heet? Op google lukt het mij niet om deze te vinden.

YouTube: Worx Landroid WR106SI fährt erfolgreich "nach Hause"

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
Morpheusk schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:26:
Met mijn Worx S105i ben ik nog niet tevreden over de zijkanten. Nu kwam ik het volgende filmpje tegen met mijn inziens een mooie oplossing voor de hoeken. Iemand enig idee hoe een dergelijke steen heet? Op google lukt het mij niet om deze te vinden.

https://www.obi.de/garten...uersysteme/c/1281?sc=1465

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:39
Wow bedankt! Blijkbaar een typisch Duits iets. Zie het alleen bij de Duitse bouwmarkten. Naast de door jou genoemde Obi zie ik ze bij Hagebau en Hornbach.de. Op de NL site van Hornbach niet te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Morpheusk op 14-04-2019 20:22 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Morpheusk schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:26:

Dit is al een aantal keer besproken in dit topic. Die stenen zijn gewoon bij de lokale steenhandel verkrijgbaar. In de winkel waar ik was noemden ze het 'visjes' of maairandsteen. Dus de eerste winkel waar ik binnen kwam konden ze gewoon besteld worden voor minder dan 1 euro per stuk.

Ik heb die stenen dus ook rond mijn gras liggen sinds een jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Alleen jammer als je ~100 meter van dat spul nodig hebt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
KLeine vraag, ik ben van plan om een opbouw zwembad simpelweg van intex te zetten deze zomer. Hoe gaat een robotmaaier daar mee om ? Want ik moet er nog eentje bestellen. Een echt zwembad is pas voor binnen 10 jaar als de kleinste oud genoeg is en ze de speeltoren met schommel moe zijn

Dus iets ala Afbeeldingslocatie: https://i5.walmartimages.ca/images/Large/281/831/999999-078257281831.jpg

Ik dacht het zwembad gewoon op zo een doek te zetten. Iemand ervaring mee ?

[ Voor 31% gewijzigd door cricque op 17-04-2019 14:10 ]

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die stuitert ertegen en gaat weer verder. Sowieso gaat je grasveld dat niet tof vinden en kan je ook deuken in het veld krijgen.

Van het weekend de Worx installeren. Wou wat inlezen, maar de hele site is opgebouwd voor het nieuwe model en de rest kan stikken? Dafuq. Vanaf welke randhoogte moet je overgaan van 10 naar 26cm afstand? Ik heb een paar stukken waar het gras een paar cm hoger is dan het aansluitend straatwerk en een meter of 5-6 verder ligt het gelijk. Wat mij betreft mag ie daar gewoon over de rand heen rijden, maar gaat dat goed? Ja, ik kan het proberen, maar ik wil zo min mogelijk herleggen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
cricque schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:09:
KLeine vraag, ik ben van plan om een opbouw zwembad simpelweg van intex te zetten deze zomer. Hoe gaat een robotmaaier daar mee om ? Want ik moet er nog eentje bestellen. Een echt zwembad is pas voor binnen 10 jaar als de kleinste oud genoeg is en ze de speeltoren met schommel moe zijn

Dus iets ala [Afbeelding]

Ik dacht het zwembad gewoon op zo een doek te zetten. Iemand ervaring mee ?
Zou gewoon goed moeten gaan zolang het zwembad staat. Ik zou wel oppassen met de doek. Die moet niet uitsteken want dan gaat het waarschijnlijk niet goed. Ohja en het zwembad niet leeg laten lopen en laten liggen, want als ie er net overheen kan rijden met een wiel gaat het ook fout kan ik uit ervaring zeggen :+ . Had een klein opblaasbadje net iets te dicht bij het gras liggen, die kon ik dus weggooien...
Señor Sjon schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:24:
Die stuitert ertegen en gaat weer verder. Sowieso gaat je grasveld dat niet tof vinden en kan je ook deuken in het veld krijgen.

Van het weekend de Worx installeren. Wou wat inlezen, maar de hele site is opgebouwd voor het nieuwe model en de rest kan stikken? Dafuq. Vanaf welke randhoogte moet je overgaan van 10 naar 26cm afstand? Ik heb een paar stukken waar het gras een paar cm hoger is dan het aansluitend straatwerk en een meter of 5-6 verder ligt het gelijk. Wat mij betreft mag ie daar gewoon over de rand heen rijden, maar gaat dat goed? Ja, ik kan het proberen, maar ik wil zo min mogelijk herleggen natuurlijk.
Zonder precieze situatie te kennen. Dit is vaak toch even trial and error toepassen. De stelregel is simpel, kan ik met 1 wiel buiten het gras rijden = 10cm. Zo niet 26cm. Maar hoe scheef je maaier kan rijden en niet vastloopt is geen exacte wetenschap en moet je dus ondervinden. Ik heb wel ondervonden dat een opsluitbandje (met daarnaast grind) net genoeg is voor een wiel als je de draad op 15cm legt. Dan maait ie net het gras en pakt af en toe het bandje mee. Gewoon een keer proberen en bij het leggen af en toe wat extra draad toevoegen zodat je op dat soort stukken eenvoudig kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Toch wordt in de handleiding vaak losse lussen verboten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

Intussen serieus aan het twijfelen tussen een Husqvarna en een Worx.

Wat ik me steeds meer afvraag, die apps en toeters en bellen, allemaal leuk. Maar hoe vaak gebruik je die? Eens de robot naar behoren werkt dan kijk je daar toch nooit meer naar om?

Verder lees ik over de nieuwe m1000 van Worx dat die toch wel vaak vastloopt, over de Husqvarna bijna niets negatief. Alleen, is dat 600 euro verschil waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12
Na wat verdieping schiet de keuzestress er in en vind ik het toch wel lastig wat nou de gedegen optie is tussen de 3 merken hier vaak genoemd in het topic (Worx, Robomow, Gardena).

Wat zouden jullie aanraden voor de volgende situatie? :) We hebben dus eigenlijk "drie" velden, die achterste is niet te echt te zien op de foto maar zit over de breedte achter het paadje bij het vogelhuisje.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wYk3ST2/318-1440.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Flight777 op 18-04-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Señor Sjon schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:24:
Toch wordt in de handleiding vaak losse lussen verboten?
Hehe, als ze erachter komen krijg je inderdaad te maken met de Worx-politie :+ . Nee zonder gein, het is beter zonder maar het kan prima. Zolang je de lus maar aan de buitenkant houdt en je de in/uit van aftakking goed bij elkaar legt. Hetgeen wat ze ook adviseren als je de draad moet verlengen (dan moet je ook een kleine aftakking maken). Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Flight777 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:51:
Na wat verdieping schiet de keuzestress er in en vind ik het toch wel lastig wat nou de gedegen optie is tussen de 3 merken hier vaak genoemd in het topic (Worx, Robomow, Gardena).

Wat zouden jullie aanraden voor de volgende situatie? :) We hebben dus eigenlijk "drie" velden, die achterste is niet te echt te zien op de foto maar zit over de breedte achter het paadje bij het vogelhuisje.

[Afbeelding]
Ik zou het als één veld zien aan de voorzijde. Als de straat gelijk met het gras ligt, kan ie er zo overheen scheuren. Is de achterkant bereikbaar?
MrFl0ppY schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:00:
[...]

Hehe, als ze erachter komen krijg je inderdaad te maken met de Worx-politie :+ . Nee zonder gein, het is beter zonder maar het kan prima. Zolang je de lus maar aan de buitenkant houdt en je de in/uit van aftakking goed bij elkaar legt. Hetgeen wat ze ook adviseren als je de draad moet verlengen (dan moet je ook een kleine aftakking maken). Werkt prima.
Ik wil geen renegade maaier in de bodembedekkers. :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12
Señor Sjon schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:04:
[...]

Ik zou het als één veld zien aan de voorzijde. Als de straat gelijk met het gras ligt, kan ie er zo overheen scheuren. Is de achterkant bereikbaar?
Min of meer gelijke hoogte inderdaad.

Hoe bedoel je bereikbaar? Dat is het via dat pad (of een pad aan de linkerkant net buiten de foto ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als het pad tussen de grensdraden groter is dan een meter kan je maaier zijn weg wel vinden, eventueel met zonering aangeven. Is dat pad smaller, dan moet je hem erheen tillen of een tweede maaier nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50
Ik zou eigenlijk mijn, toekomstige, robomaaier's docking station op de stoep willen zetten zodat hij zelf het gras op kan rijden. Maar volgens mij filter ik dan 90% van alle robotmaaiers weg :?

Is mijn wens dan niet reëel?

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 18-04-2019 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ligt eraan. Als de stoep gelijk aan het gazon ligt kan dat prima. Je moet dan wel met de grenskabel aan de slag onder je straatwerk en die moet omhoog komen bij het basisstation. De Worx zijlaadstations hebben een open bodem die dicht kan groeien, die zijn dan wellicht nog het minst opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:23

Flabergasted

Prepare to die !

Iemand, die zelf al eens een overkapping heeft gemaakt voor zijn (Worx) robot maaier ?

Ik weet dat je waterdicht is, maar voor mijn gevoel zou ik hem liever overkapt parkeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Flabergasted schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:35:
Iemand, die zelf al eens een overkapping heeft gemaakt voor zijn (Worx) robot maaier ?

Ik weet dat je waterdicht is, maar voor mijn gevoel zou ik hem liever overkapt parkeren....
Ik ben er mee bezig. Vooral op duitse fora kun je veel inspiratie opdoen. Die gasten maken hele kastelen en ondergrondse parkeergarages voor hun robot. :o. Op youtube staat ook veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat heb je dan nog aan de regensensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 01:05

Nhz

DVNTR

Ik ben ook in de markt voor een robotmaaier. Het gaat niet om een hele grote oppervlakte, maar met circa 1200mtr tuin zijn er genoeg andere dingen te doen dan gras maaien. Ik vraag me echter wel af hoe efficiënt een robotmaaier bij ons gaat zijn, misschien kan een ervaringsdeskundige er iets nuttigs over zeggen. :)

Onderstaand enkele foto's van het stukje gras langs onze oprit. Het is circa 35m lang en circa 4mtr breed, totaal dus circa 140m2. Ik heb vooral mijn vraagtekens bij het vrij smalle randje langs de schutting (1 BKK breed) en de perkjes rondom te bomen. De opsluitbandjes steken ongeveer 5cm boven het gras uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/58s6H0Y/2019-04-18-13-22-36.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2nMLQ4t/2019-04-18-13-22-47.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QCgC8hG/2019-04-18-13-22-57.jpg

Ik heb me nog niet echt gebonden aan een bepaald merk of type, maar dat komt wel goed. Als iemand iets specifieks kan aanraden hou ik me graag aanbevolen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Nhz op 18-04-2019 13:32 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is meer dat de meeste een doorgang van minimaal een meter tussen de grensdraden nodig hebben. :) Je wil hem denk ik ook niet constant laten botsen, dus zou je wel de eilanden afdraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Señor Sjon schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:32:
Het is meer dat de meeste een doorgang van minimaal een meter tussen de grensdraden nodig hebben. :) Je wil hem denk ik ook niet constant laten botsen, dus zou je wel de eilanden afdraden.
Waarom zou je hem niet willen laten botsen?
Laat die van mij juist bij een aantal bomen en een klimtoestel van de kinderen wel gewoon botsen.. Als ik de eilanden zou afdraden dan blijven er heel veel plekken waar die niet doorheen kan door de draden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij mij botst de robot ook tegen het speeltoestel en bomen aan.

Ik heb 1 eiland, en dat is rond de trampoline. Verder loopt de robot om onze zandbak heen, maar deze staat dan ook aan de zijkant van onze tuin, dus dat is geen eiland.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Flabergasted @de Peer @Señor Sjon Zoiets als dit? >:) (Nog niet af, zou dit weekend moeten gebeuren.)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P6rnFTQ/image.png

Robot moest onder de schutting door om zowel de voor- als achtertuin te kunnen maaien. Nu kan hij ook mooi droog parkeren. Afwatering is voorzien voor het geval er veel regen valt ;)

Regensensor gebruik ik niet meer want sommige sproeiers raken net een gedeelte van het gras en daardoor ging de robot naar huis terwijl 99% van het gras droog was. Via Domoticz regel ik dat de robot naar huis gaat als het gras (nog) nat is (op basis van dauw, regen en sproeiers). Ook zorg ik dat de robot naar huis gaat nog voordat de sproeiers in het gras starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rimco schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:11:
@Flabergasted @de Peer @Señor Sjon Zoiets als dit? >:) (Nog niet af, zou dit weekend moeten gebeuren.)

[Afbeelding]

Robot moest onder de schutting door om zowel de voor- als achtertuin te kunnen maaien. Nu kan hij ook mooi droog parkeren. Afwatering is voorzien voor het geval er veel regen valt ;)

Regensensor gebruik ik niet meer want sommige sproeiers raken net een gedeelte van het gras en daardoor ging de robot naar huis terwijl 99% van het gras droog was. Via Domoticz regel ik dat de robot naar huis gaat als het gras (nog) nat is (op basis van dauw, regen en sproeiers). Ook zorg ik dat de robot naar huis gaat nog voordat de sproeiers in het gras starten :)
in 1 woord fantastisch!! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurE
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-04 16:30
Onze Honda Miimo 310 is deze week aan zijn 3e seizoen begonnen.
Ben erg tevreden over deze maaier. Ben sowieso blij dat ik niet meer achter die duwmaaier aan hoef te lopen.
Ons gras is ruim 200 m2 met best een moeilijke indeling: veel bomen in het gras en twee smalle doorgangen. Ook nog een heg van 7 meter midden in het gras; daar ligt een lus omheen. Tegen de bomen botst ie. Eén doorgang naar de voortuin en één achter de garage langs. Dat is in feite een strook van ca. 20 x 1,5 meter. Tuin is ingedeeld in 3 zones zodat hij ook in die smalle stukken start.
Alleen was vorig jaar de transformator (die buiten ligt) stuk en vervangen voor een nogal forse € 74,50.
Maait iedere dag van 8 tot 6 met een riante lunchpauze. In de programmering is o.a. ingesteld dat ie in het voor en naseizoen procentueel minder maait als het gras minder snel groeit.
Kortom erg tevreden. Mooie lichte, geluidsarme machine. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:23

Flabergasted

Prepare to die !

Rimco schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:11:
Zo ! dat is wel erg Next Level...

Top gedaan, maar niet helemaal wat ikzelf in gedachten had 8)
Ik zie inderdaad op Youtube ook wat voorbeelden voorbijkomen, die voor mij wel haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die Honda is toch overkill voor 200m2? Dat ding is ontworpen voor bijna het tienvoudige (en navenant geprijsd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Laatst online: 20-06 18:16
Nhz schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:30:
Ik ben ook in de markt voor een robotmaaier. Het gaat niet om een hele grote oppervlakte, maar met circa 1200mtr tuin zijn er genoeg andere dingen te doen dan gras maaien. Ik vraag me echter wel af hoe efficiënt een robotmaaier bij ons gaat zijn, misschien kan een ervaringsdeskundige er iets nuttigs over zeggen. :)

Onderstaand enkele foto's van het stukje gras langs onze oprit. Het is circa 35m lang en circa 4mtr breed, totaal dus circa 140m2. Ik heb vooral mijn vraagtekens bij het vrij smalle randje langs de schutting (1 BKK breed) en de perkjes rondom te bomen. De opsluitbandjes steken ongeveer 5cm boven het gras uit.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Ik heb me nog niet echt gebonden aan een bepaald merk of type, maar dat komt wel goed. Als iemand iets specifieks kan aanraden hou ik me graag aanbevolen. :)
Met die nieuwe Worx 2019 modellen moet dit bij jou tuin prima lukken. Door gebruik te maken van de nieuwe functies zoals het 'Anti Colission System' of de 'Off limits' gaat die prima om je eilandjes heen zonder te botsen. Tevens heeft de 2019 serie ook een verbeterde AIA functie waardoor nauwe doorgangen geen probleem meer zijn ;) (ik lijkt wel een Worx verkoper, maar heb echt geen Worx aandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
RVE_NL schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:55:
[...]

Met die nieuwe Worx 2019 modellen moet dit bij jou tuin prima lukken. Door gebruik te maken van de nieuwe functies zoals het 'Anti Colission System' of de 'Off limits' gaat die prima om je eilandjes heen zonder te botsen. Tevens heeft de 2019 serie ook een verbeterde AIA functie waardoor nauwe doorgangen geen probleem meer zijn ;) (ik lijkt wel een Worx verkoper, maar heb echt geen Worx aandelen).
Zou jij een Worx aanbevelen boven een robomow ? Want waar ik mijne wil kopen raden ze uiteraard de robomow aan (hogere prijs, dus hebben ze meer winst). Maar hun punten zijn, bouwkwaliteit is beter en reparatie kunnen ze zelf doen, terwijl de worx toestellen naar Duitsland gaan

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Dat hoor je wel vaker. De Robomow heeft als unieke karakteristiek dat het een sterk en groot mes heeft. De overige werken (allemaal) met scheermesjes. Dus als er vaak takjes e.d. in de tuin liggen is dat wel een overweging. Qua bouwkwaliteit merk ik dat veel hoveniers e.d. vooral veel vertrouwen op merkbekendheid. Ze kennen de andere merken al langer en hebben daar vertrouwen in. Maar als ik dan opper dat een robotmaaier wel echt een andere tak van sport is dan de traditionele gereedschappen dan hebben ze daar weinig antwoord op.

Of de Worx net zolang blijft uithouden als de Husqvarna is nog maar de vraag, ze zijn nog niet zo heel lang op grote schaal gekocht dus ik denk dat er weinig mensen iets van kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

MrFl0ppY schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:22:
Of de Worx net zolang blijft uithouden als de Husqvarna is nog maar de vraag, ze zijn nog niet zo heel lang op grote schaal gekocht dus ik denk dat er weinig mensen iets van kunnen zeggen.
Het ding is wel, voor 1 Husqvarna koop je bijna 2x een Worx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De kleine mesjes slaan ook terug bij iets hards en zijn relatief goedkoop en generiek te vervangen. Een groot mes is vaak weer specifiek voor een merk en wat onveiliger. Je hebt eigenlijk twee stromingen hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 18:23
Flabergasted schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:35:

Yup. Vier paaltjes in de grond getikt. Met plankjes en dakleer een dakje erop.
1 zijkant was al dicht omdat hij tegen de schutting staat. Andere kant zelf dicht gemaakt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 15:57

Lo_

Grolsch schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:39:
De Robomow RS615 pro adviseert men voor 1600m2 tot max 3000m2
De Robomow RS625 pro adviseert men voor 2600m2 tot max 4000m2

Het verschil tussen deze 2 zit hem in de optie "Vind Mijn Robomow"

Technisch, motorisch en qua accu geen verschil, zie onderstaande:

https://www.robomow.com/n...=rs625-pro&product2=rs615

De Robomow is zeker niet de goedkoopste, maar technisch gezien wel 1 van de betere merken.
Ik heb zelf 2 jaar geleden gezocht naar een robot, en voor de Robomow gekozen vanwege de bewezen betrouwbaarheid.

Uit de praktijk kan ik zeggen dat hij mij nog nooit in de steek heeft gelaten, of buiten zijn draad is gekomen, of op een andere manier ook maar 1 storing gehad heeft.

Het komt misschien 1 of 2 x per jaar voor dat hij ergens "vastzit", maar dat heeft dan ook een reden (overactieve mollen bijvoorbeeld :( )

Een kameraad van mij heeft een Robomow uit de RC serie, maar dat is in vergelijking met mijn Robomow uit de RS serie toch maar een "dinky toy". Als je ze naast elkaar zet zie en voel je het verschil. De RS is echt een stuk degelijker, en heeft 2 maaimessen. Met zulke oppervlaktes zou ik de RC niet overwegen, alleen al omdat deze maar 1 mes heeft.
Weet je zeker dat er zo weinig verschil zit tussen de 615u, 615 pro en 625 pro? In het overzicht op de robomow website zie ik nog wel als verschil dat er een borstelloze motor in de 625 zou zitten vs brushed voor de beide 615's. We hebben hier een tuin van ongeveer 2600 m2 die ook nog eens niet heel simpel in elkaar zat. Met het idee van 'het moet wel voldoende zijn' neigen we nu naar een 625 pro die qua aanbevolen oppervlakte in orde zou zijn. Alleen lijken de drie modellen inderdaad verdacht veel op elkaar en zou het wel zonde zijn om 800 euro extra te betalen t.o.v. een 615u als het verschil tussen de drie vooral op het gebied van connectiviteitsfeatures (GSM/ app) ligt; die zijn namelijk helemaal niet een vereiste voor ons.

Het lijkt me nogal gedurfd vanuit de fabrikant om op basis van de vindfunctie een extra 1000m2 aan te kunnen bevelen, maar het is voor mij ook behoorlijk ondoorzichtig waar ze die gazonoppervlaktes dan wel op baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 18:57
dien je nog zelf voor een simkaartje en abo te zorgen indien je myrobomow wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zo, van het weekend eindelijk de boel geinstalleerd. Ging vrij probleemloos, alleen grensdraad (~110 meter) was wel lekker bewerkelijk. Uiteindelijk heb ik de mal van Worx gebruikt, maar dan blijft ie zo 4 cm van de kanten af. }:| Die 26cm heb je echter wel nodig bij muren en obstakels. Voor lagere stukken zoals gazonranden, kan je eerder ~22cm aanhouden, dan blijft ie net op de rand rijden en maai je alle kanten mee. Kan dus hele stukken grensdraad een paar cm verleggen... Jeee. :(

Verder bevalt ie prima. Hij heeft zelf een schema bedacht van ~13,5 uur/week voor ~350 m2 (Worx S105Si). Ik heb hem meer tijd gegeven, aangezien hij 50% maait en 50% laadt bij een tijd van 3 uur. Dan kan je hem beter 4 uur geven zodat ie twee rondjes/keer kan rijden en dan eventueel een dag minder. Hoe zien jullie schema's eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Lo_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:38:
[...]

Weet je zeker dat er zo weinig verschil zit tussen de 615u, 615 pro en 625 pro? In het overzicht op de robomow website zie ik nog wel als verschil dat er een borstelloze motor in de 625 zou zitten vs brushed voor de beide 615's. We hebben hier een tuin van ongeveer 2600 m2 die ook nog eens niet heel simpel in elkaar zat. Met het idee van 'het moet wel voldoende zijn' neigen we nu naar een 625 pro die qua aanbevolen oppervlakte in orde zou zijn. Alleen lijken de drie modellen inderdaad verdacht veel op elkaar en zou het wel zonde zijn om 800 euro extra te betalen t.o.v. een 615u als het verschil tussen de drie vooral op het gebied van connectiviteitsfeatures (GSM/ app) ligt; die zijn namelijk helemaal niet een vereiste voor ons.

Het lijkt me nogal gedurfd vanuit de fabrikant om op basis van de vindfunctie een extra 1000m2 aan te kunnen bevelen, maar het is voor mij ook behoorlijk ondoorzichtig waar ze die gazonoppervlaktes dan wel op baseren.
Ik zie niet meer verschillen als wat jij ziet.

Zelf heb ik zo'n 1000m2 gras, en dat kan de robomow met 2 vingers in de neus aan.
Ik weet niet wat je met "niet heel simpel" bedoelt :? Heb je een plattegrondje :?

Als de Robomow gewoon zijn maaiuren kan maken en voldoende bewegingsvrijheid heeft zie ik geen problemen in 2600m2,

Pagina: 1 ... 8 ... 75 Laatste