-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
Dank voor je reactie. Bij mij is het 1750m2 gras. Dus dan komt die van jou net te kort denk ik. Ik weet ook niet hoe snel zo'n accu terugloopt.Grolsch schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:18:
[...]
Zelf heb ik ook een totaal oppervlakte van 1750m2 waarvan ruim 1000m2 gras, en ook geen hele eenvoudige tuin.
Ik heb een Robomow RS615 pro en ik zou met deze oppervlaktes zeker voor een robot met dubbele messen kiezen.
Het grote voordeel van een robomow is dat de messen buiten de wielen maaien. In principe hoef je bij de kantjes dan niet meer bij. Het is zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel erg betrouwbaar.
Geen fancy "onzindingetjes" maar hij doet precies wat hij moet doen.
Wacht ook even af of anderen nog ervaringen hebben. Ben ook benieuwd of iemand het merk Zoef kent.
De Robomow RS625 pro adviseert men voor 2600m2 tot max 4000m2
Het verschil tussen deze 2 zit hem in de optie "Vind Mijn Robomow"
Technisch, motorisch en qua accu geen verschil, zie onderstaande:
https://www.robomow.com/n...=rs625-pro&product2=rs615
De Robomow is zeker niet de goedkoopste, maar technisch gezien wel 1 van de betere merken.
Ik heb zelf 2 jaar geleden gezocht naar een robot, en voor de Robomow gekozen vanwege de bewezen betrouwbaarheid.
Uit de praktijk kan ik zeggen dat hij mij nog nooit in de steek heeft gelaten, of buiten zijn draad is gekomen, of op een andere manier ook maar 1 storing gehad heeft.
Het komt misschien 1 of 2 x per jaar voor dat hij ergens "vastzit", maar dat heeft dan ook een reden (overactieve mollen bijvoorbeeld
Een kameraad van mij heeft een Robomow uit de RC serie, maar dat is in vergelijking met mijn Robomow uit de RS serie toch maar een "dinky toy". Als je ze naast elkaar zet zie en voel je het verschil. De RS is echt een stuk degelijker, en heeft 2 maaimessen. Met zulke oppervlaktes zou ik de RC niet overwegen, alleen al omdat deze maar 1 mes heeft.
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 03-04-2019 16:41 ]
5 meter klopt maar alles is a al meerdere keren verlengd. Zal eens kijken of ik nog een stukje heb liggen. Goede tip, weekend hopelijk aan de slag hiermee.de Peer schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:40:
[...]
Huh maar dan heb je toch maar hooguit 5 extra meter nodig? of laat je de oude draad liggen?
Mijn ervaring is trouwens dat draad tegen de rand ook niet goed is want dan maait hij precies op je tegel bij het 'randmaaien' (Worx Landroid). Het blijft dus finetunen.
Volgens mij gewoon een normale koperdraad ja dus waarschijnlijk is er ook wel iets goedkopers te vinden.
Tip: in de fine-tune periode: leg in de buurt van je laadstation 1 m extra aan in een loopje ofzo. Dan kun je later altijd je draad nog verleggen (verlengen) totdat je traject definitief is. Anders moet je telkens weer stukjes verlengen/inkorten/verlengen. Nu heb je een stukje buffer.
Ik vertrouw dat ding niet echt als grasmaaier. Ding heeft bijvoorbeeld een mulchfunctie. Maar die is nutteloos bij robotmaaiers.sjorsjes schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:39:
Hebben jullie deze al gezien? Als hij doet wat ze beloven ziet hij er wel nice uit! Wel vrij prijzig. https://www.toadi.com
En daarnaast maait hij de randen niet zoals bijvoorbeeld een Worx.
[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 04-04-2019 09:44 ]
Met gestrekt been.
Maar of het is zal helemaal afhangen van hoe goed hij maait. Buiten dat je geen draad nodig hebt biedt hij weinig meerwaarde.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Mooi, dan zie je waar de dief heenrent met je robot van 3k.Mogelijkheid tot live video.
Erm, kinderen en grasmaaiers zijn juist dingen die je strikt gescheiden moet houden... Scherpe messen enzo.Persoonlijke robot die je entertaint:
Speelt spelletjes met de kids.
Overigens:
Op de voorpagina van de site staat 4.500 m². Beetje misleidend.Welke oppervlakte kan de robot aan?
Toadi is te verkrijgen in 2 modellen: 1.500 m² of 3.000 m².
Bij grotere oppervlaktes zullen 2 (of meerdere) Toadi’s samenwerken om het gras te onderhouden.
Scheelt toch weer 1.170 euro.Hoeveel kost Toadi?
Voor onze Kickstarter campagne werken we tijdelijk met een zeer scherpe prijs omdat je een jaar op voorhand reserveert. Zo kan je binnenkort een full option Toadi pakket aankopen vanaf 2.190,- euro. Wie in 2020 via onze retailers koopt, zal voor hetzelfde pakket 3.360,- euro. Via ‘reserveer een Toadi‘ kan je jouw Toadi op maat configureren en een vroegboekticket reserveren._

[ Voor 105% gewijzigd door Señor Sjon op 04-04-2019 12:01 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 04-04-2019 12:23 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Het is gewoon vrij loze marketingpraat. Alle robotmaaiers mulchen, ik ken althans geen voorbeelden van robotmaaiers met opvang.Artbij schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:40:
[...]
Ik vertrouw dat ding niet echt als grasmaaier. Ding heeft bijvoorbeeld een mulchfunctie. Maar die is nutteloos bij robotmaaiers.
Gras gewoon laten vallen is niet perse mulchen.Femme schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:49:
[...]
Het is gewoon vrij loze marketingpraat. Alle robotmaaiers mulchen, ik ken althans geen voorbeelden van robotmaaiers met opvang.
Mulchen is echt vermalen, dit doen robotmaaiers niet.
Met gestrekt been.
Mulchen is het 'toedekken van de grond', in de context van gazonmaaiers het toedekken van de grasmat met gemaaid gras. Traditionele mulchmaaiers pogen dat te doen door het gemaaide gras te versnipperen zodat het makkelijk verteerd en via de luchtstroming van de draaiende messen onzichtbaar in de grasmat geblazen wordt. Dat doen ze met wisselend resultaat: bij te lang of nat gras ontstaan er snel klonten. Robotmaaiers maaien dagelijks en snijden of knippen de grasspriet in principe altijd kort af, zodat het materiaal onzichtbaar in de grasmat verdwijnt. Hetzelfde als wat een traditionele mulchmaaier beoogd te doen, alleen met een beter resultaat.Artbij schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:21:
[...]
Gras gewoon laten vallen is niet perse mulchen.
Mulchen is echt vermalen, dit doen robotmaaiers niet.
https://www.myrobotcenter.de/de_de/robomow-rs615u-2019
In NL best wel wat duurder; https://www.roboexpert.nl...07OgB8EAkYAiABEgK_A_D_BwE
Volgens de beschrijving moet de afstand minstens 1 meter bedragen. Hoe los ik deze passage het beste op van 0.60 meter?

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 06-04-2019 11:15 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Je kunt de robotmaaier ook een gedeelte over de tegels/klinkers laten rijden (als het niet verhoogt is).Carboy54 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:03:
Graag een adviesje voor het volgende:
Volgens de beschrijving moet de afstand minstens 1 meter bedragen. Hoe los ik deze passage het beste op van 0.60 meter?
[Afbeelding]
En zo'n robot kost je ook kratten met bier, vandaag al zeker 4 flesjes kwijtgeraakt terwijl ik de robot aan het observeren wasNiGeLaToR schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:31:
Die hele grasmaairobot bespaart je nul tijd. Zodra die werkt ga je de je hele tijd voldaan zitten kijken hoe die je gras maait namelijk
scatman schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:11:
weet er iemand of er andere verschillen zijn dan de batterij tussen de nieuwe versies van de worx landroid m500, m700 e, m1000?
Als ik op hun website kijk naar:prijzen op amazon.de:
- m500: https://worx-europe.com/w...019/01/Gruppe-2640-2.webp
- m700: https://worx-europe.com/w...s/2019/01/Gruppe-2644.png
- m1000: https://worx-europe.com/w...019/01/Gruppe-2640-3.webp
dan lijkt mij de voordeligste de m500 te zijn met eventueel een aparte reserve batterij, of ben ik verkeerd?
- m500: https://www.amazon.de/dp/B07LFPKYC1/ 649€
- m700: https://www.amazon.de/dp/B07LFWY9FB/ 899€
- m1000: https://www.amazon.de/dp/B07LFPS71H/ 1.100€
Van amazon specs pagina:
Onderdeelnummer WR141E WR142E WR143E Itemgewicht 8,5 Kg 8,8 Kg 9,4 Kg Productafmetingen 55,8 x 40,4 x 20,5 cm 55,8 x 40,4 x 20,5 cm 55,8 x 40,4 x 20,5 cm Batterijen: 1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen) 1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen) 1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen) Grootte bis zu 500m2 Rasenfläche bis zu 700m2 Rasenfläche bis zu 1000m2 Rasenfläche
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Het gaat om een stenen terras.Rimco schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:28:
@Carboy54 Als de robot er vanaf meerdere kanten bij kan komen en de trampoline wel een stootje kan hebben kan je proberen om enkel een grensdraad te gebruiken, zonder de trampoline een draad te geven.
Vorige zomer ... ik ga het gras afrijden ... ik neem een stella en zet mij op het terras ... mijn vriendin 15 minuten later ... hard aan het werken zie ik ... : ik ben aan het controleren hoeveel millimeter het gras gegroeid is ten op zicht van vorige weekNiGeLaToR schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:31:
Die hele grasmaairobot bespaart je nul tijd. Zodra die werkt ga je de je hele tijd voldaan zitten kijken hoe die je gras maait namelijk
Anoniem: 1080565
Probleem is wel dat je het erg prijzig per m2 wordt als je het ook via wlan wil kunnen bedienen en op kunnen nemen in home-assistant. De instap modellen hebben deze optie vaak niet of via bluetooth.
De modellen die het wel hebben zijn vaak weer een stuk duurder.
Uiteindelijk de oplossing gevonden in een Gardena R40LI via martkplaats en die uitbreiden met een robonect module. Als perimeterdraad zwart vd draad gebruikt wat over was van de verbouwing.
Huisje maken van resthout en wat dakspul.
Onder de 600,- klaar, wlan access met soort api. En een poortje over om gecontroleerd verlichting op de robotmaaier te maken.

Als bron voor dit alles het volgende topic van het robonect forum ( duits...) gevolgd
https://forum.robonect.de...4&hilit=R40LI+beleuchtung
Betreft de worx m500 zoals hierboven opgegeven.
Oostenrijksmartijn22222 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:41:
Begrijp dat veel de maaier via Amazon bestellen? Kwam ook een Duitse webshop tegen maar ben er niet bekend mee;
https://www.myrobotcenter.de/de_de/robomow-rs615u-2019
In NL best wel wat duurder; https://www.roboexpert.nl...07OgB8EAkYAiABEgK_A_D_BwE
Maar zelf ook gebruikt en fijne winkel.
Iemand hier trouwens ervaring met het ingraven van de draad en misschien leggen in een elektrabuis?
[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 08-04-2019 12:04 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Volgens mij staat die op Brico.be goedkoper.Devler schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:22:
Hoe laten jullie de robotmaaier leveren vanuit amazon?? Zowel in België als in Nederland krijg ik foutmelding bij Amazon. Ook geprobeerd met een pakketafhaal station maar bij afrekenen blijf ik de melding krijgen dat levering niet mogelijk is.
Betreft de worx m500 zoals hierboven opgegeven.
Naar wat ik ervan begrijp de draad met de pennen elke 0,75-1,00 meter vastslaan. Deze worden vanzelf overwoekerd door het gras. In ieder geval heb ik via amazon toenterijd een zakje extra Worx pennen meebesteld, kosten een fractie van de prijs in Nederland.icecreamfarmer schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:02:
[...]
Oostenrijks.
Iemand hier trouwens ervaring met het ingraven van de draad en misschien leggen in een elektrabuis?
Zo heb ik het nu gedaan maar met verticuteren blijft dat een uitdaging om de draag niet te beschadigen.Señor Sjon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:39:
[...]
Naar wat ik ervan begrijp de draad met de pennen elke 0,75-1,00 meter vastslaan. Deze worden vanzelf overwoekerd door het gras. In ieder geval heb ik via amazon toenterijd een zakje extra Worx pennen meebesteld, kosten een fractie van de prijs in Nederland.
Ik heb mijn maaier hier ook vandaan. Aanrader!icecreamfarmer schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:02:
[...]
Oostenrijks.
In principe hoef je niet meer te verticuteren na installatie.icecreamfarmer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:39:
[...]
Zo heb ik het nu gedaan maar met verticuteren blijft dat een uitdaging om de draag niet te beschadigen.
De s300 is 599 in de bricoThaDocta schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:34:
[...]
Volgens mij staat die op Brico.be goedkoper.
Maar de m500 is 749 en dat was op amazon tijdje geleden 649
Weet je dat zeker? want ik heb dat ding nu een jaar maar mos en kale plekken overal dus dit jaar toch maar geverticuteerd.Señor Sjon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:12:
[...]
In principe hoef je niet meer te verticuteren na installatie.
Volgens mij juist met een robotmaaier doordat je de bodem 'bedekt'/afsluit is het juist belangrijker om hem af en toe te verticuteren....icecreamfarmer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:33:
[...]
Weet je dat zeker? want ik heb dat ding nu een jaar maar mos en kale plekken overal dus dit jaar toch maar geverticuteerd.
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
https://www.praxis.nl/voo...ken?term=worx+robotmaaier
Heb zelf de m700 gehaald. Bij de m1000 bieden ze ook nog gratis installatie aan.
Interessant! Brengt me weer aan het twijfelen of ik voor de L2000 moet gaan of de Robomow RS615u. In dit geval toch best wel een flink prijsverschil. Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de aangegeven m2 dat de robot haalt, ook correct is. Als ik kijk naar aantal m2 gras (1750m2) dan zal het bij de Robomow net gaan verwacht ik en bij de L2000 ruim.Vuurvlieg schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:05:
De Praxis heeft nu goede aanbiedingen voor Worx robotmaaiers:
Heb zelf de m700 gehaald. Bij de m1000 bieden ze ook nog gratis installatie aan.
[ Voor 8% gewijzigd door martijn22222 op 09-04-2019 15:19 ]
Goed om te weten dat het een betrouwbaar adres is. Dank.SjigEd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:50:
[...]
Ik heb mijn maaier hier ook vandaan. Aanrader!
update; al zeggen ze hier wat anders .. https://www.trustpilot.co...otcenter.de?languages=all
[ Voor 19% gewijzigd door martijn22222 op 09-04-2019 16:09 ]
Dat is toch wat je juist niet doet met een robotmaaier? Idee is dat je allemaal korte stukjes van 1-3mm achter laat, en dat dekt dus niet de bodem af.IJsbeer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:39:
[...]
Volgens mij juist met een robotmaaier doordat je de bodem 'bedekt'/afsluit is het juist belangrijker om hem af en toe te verticuteren....
Ik gok dat de kabels te ver uit elkaar liggen op de vertakking naar het eiland. Dus op het kruispunt van de "hoofddraad" en de vertakking naar het eiland. Hij zou namelijk helemaal niet naar het eiland moeten rijden mijn inziens. Dus ik denk dat de vertakking te ver uit elkaar ligt waardoor de maaier afslaat naar de trampoline.Dev0o schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:02:
Soms, als mijn Worx terug naar het laadstation wil rijden vanwege een lage accu, komt hij als eerste de trampoline tegen, die ik als eiland heb gemarkeerd met de grensdraad. In zo'n geval blijft hij rondjes draaien om de trampoline totdat de accu echt leeg is. Hij komt dan dus niet meer los van de trampoline omdat hij geen laadstation tegenkomt. Heb ik iets verkeerd aangelegd? De draden van de grensdraad richting trampoline liggen tegen elkaar aan en kruisen elkaar niet....
Je laat ze liggen, en dekt dus af. Een 'normale' maaier vangt de resten op en die komen niet terug op het gras.de Peer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:48:
[...]
Dat is toch wat je juist niet doet met een robotmaaier? Idee is dat je allemaal korte stukjes van 1-3mm achter laat, en dat dekt dus niet de bodem af.
Tsja of het wetenschappelijk gezien zo is durf ik niet te zeggen. Gevoelsmatig denk ik dat die kleine snippers niet zorgen voor vervilting. Niet meer hoeven verticuteren wordt juist vaak als 1 van dé voordelen van een robotmaaier genoemd, maar dat op zich is natuurlijk geen argumentIJsbeer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:29:
[...]
Je laat ze liggen, en dekt dus af. Een 'normale' maaier vangt de resten op en die komen niet terug op het gras.
Ik heb het niet goed uitgelegd: 9 van de 10 keer rijd hij naar de grensdraad en keurig langs de trampoline naar het laadstation. Dan vond hij dus als eerste de ‘echte’ grensdraad en gaat het goed. Heel af en toe vind hij als eerste de trampoline en blijft die draad volgen tot in het oneindigeMrFl0ppY schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:51:
[...]
Ik gok dat de kabels te ver uit elkaar liggen op de vertakking naar het eiland. Dus op het kruispunt van de "hoofddraad" en de vertakking naar het eiland. Hij zou namelijk helemaal niet naar het eiland moeten rijden mijn inziens. Dus ik denk dat de vertakking te ver uit elkaar ligt waardoor de maaier afslaat naar de trampoline.

Mijn robomow heeft dat ook soms, maar na 2 rondjes "snapt" hij dat het een eiland is (ook een trampoline) en schiet dan richting een andere kant om de draad aan de zijkant te vinden.Dev0o schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:45:
[...]
Ik heb het niet goed uitgelegd: 9 van de 10 keer rijd hij naar de grensdraad en keurig langs de trampoline naar het laadstation. Dan vond hij dus als eerste de ‘echte’ grensdraad en gaat het goed. Heel af en toe vind hij als eerste de trampoline en blijft die draad volgen tot in het oneindige
Hoe hij dit weet vraag ik me ook af...
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 09-04-2019 20:49 ]
Dan heeft die van jou net 1 hersencel meer dan de onzeGrolsch schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:48:
[...]
Mijn robomow heeft dat ook soms, maar na 2 rondjes "snapt" hij dat het een eiland is (ook een trampoline) en schiet dan richting een andere kant om de draad aan de zijkant te vinden.
Hoe hij dit weet vraag ik me ook af...
Opgelet dat de Duitsers de m500 nog wel goedkoper hebbenVuurvlieg schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:05:
De Praxis heeft nu goede aanbiedingen voor Worx robotmaaiers:
@Dev0o @MrFl0ppY In principe zou de Landroid moeten snappen na anderhalf rondje dat hij op een eiland zit. Dit is in ieder geval een functie die bij de serie van afgelopen jaren nog zelfs een keer een firmware update had gekregen. (Dit werkt heel simpel door te kijken of je meer dan 540 graden naar rechts bent gereden (adhv wielsensoren), want een grensdraad loopt linksom en kan in de praktijk niet zo veel rechtsom gaan.)
De Landroid kan op basis van het signaal niet zien of iets een eiland is of niet. En mocht de draad naar het eiland niet goed bij elkaar zitten zou hij van het eiland naar de grens toe rijden.
Welk model heb je?
[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 09-04-2019 23:19 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
* Rimco is blij dat wij geen eilanden hebben
Ik verticuteer niet meer sinds ik robotmaaiers heb en de mijne gaan nu hun vijfde seizoen in. Toen ik nog een zitmaaier had ging ik wel met enige regelmaat met de verticuteerhark over het gazon, maar ik kan dat ding nu niet meer trekken en zit er ook niet op te wachten dat er grens- of begeleidingsdraden worden losgetrokken.icecreamfarmer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:33:
[...]
Weet je dat zeker? want ik heb dat ding nu een jaar maar mos en kale plekken overal dus dit jaar toch maar geverticuteerd.
Mos heb ik alleen op een paar plekken waar veel schaduw is. Mijn grasmat wordt gelukkig niet zwaar belast en het kost me weinig moeite om het gras vitaal te houden. Het enige dat ik doe is bladblazen en eens per jaar wat kippenmest en kalk erop.
Vervilting heb ik geen last van. De grassnippers die een robotmaaier achterlaat op je grasmat verteren veel makkelijker dan het werk van een goed mulchdek voor een duw- of zitmaaier, om meer helemaal niet te spreken over zo'n lomp ding met zijafwerp waarbij de plakken gras een week later nog zichtbaar zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Femme op 10-04-2019 19:11 ]

Maaier start bij 1 en volgt de draad tegen de klok in naar nr. 6.
Het kleinere stuk gras wordt te weinig gemaaid naar verhouding en nu ik wil gaan werken met zones, maar hoe stel je die dingen in? In de handleiding van Worx staat een mooi voorbeeld, maar dat allemaal uit van min of meer gesloten stukken gras per zone. Heeft iemand ervaring hiermee? Wat doen die zones precies en hoe weet de maaier nou waar hij zit?
Ik zat te denken aan:
nr. 1 -> start zone 1
nr 2 -> niks instellen
nr 3. -> start zone 2
nr 4 -> niks instellen
nr 5 -> start zone 3?
Als ik dan zou willen dat het kleine grasveldje 50% tijd krijgt.
- zone 1: 25%
- zone 2: 50%
- zone 3: 25%
Heeft iemand van jullie iets soortgelijks?
Hier staat het nu 50/50, 1 klein gedeelte met 50m² en direct na het station voor de rest van 500m² ofzo.
Het instellen is trouwens simpel: Procedure starten en op de knop duwen bij de juiste punten. Je hoeft niet alle 4 zones te gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 10-04-2019 21:48 ]
Een paar weken geleden moest ik weer voor het eerst grasmaaien en dus begint het weer te kriebelen. Over een paar weken gaan we een lange reis maken en deze keer wil ik niemand vragen het gras te maaien, maar wil ik dat het automatisch gaat.
Het grasveld bestaat uit een soort rechthoek, waar linksboven een uitsparing met trampoline is, rechtsboven een uitsparing met terras is, rechtsonder een uitsparing met terras is en linksonder geen uitsparing is. Het gras is 10m diep en 11m breed. Als je dit ziet als een soort kruis, staat in het uitsteeksel naar rechts in het midden de voet van een pergola (grijs). Achter die voet, met 2 houten palen, wil ik het laadstation (rood) plaatsen.
Nou lees ik verschillende meningen en constateringen over een mooie rechte en bij voorkeur wat langere route richting het laadstation. Vanaf beide kanten is dit max 0,5-1,00 meter. Ik twijfel of dit dus goed zal gaan. Een andere optie is het laadstation op een terras te plaatsen, maar dan moet ik aan de slag met de tegels om daar de draad onder te plaatsen en op de terrassen plaats ik vaak een tuinmeubelset en zwembad, deze zullen dus in de weg gaan staan.
Het gaat mij niet om een paar Euro meer of minder, ik wil een mooie en goede oplossing hebben. Een App is leuk, maar geen vereiste. Een model dat tot 250 m2 gaat is op zich voldoende, maar, deze kunnen doorgaans ook weer wat meer lawaai maken, een slechtere accu hebben, misschien wat minder goed navigeren, etc. Ik kies dus liever voor een wat duurder model dat eigenlijk voor 500-750m2 bedoeld is, maar, goed in en uit het station kan navigeren, weinig geluid maakt, betrouwbaar is, voldoende capaciteit heeft en bij niet teveel extra kosten ook dmv een App te bedienen is, puur omdat het leuk is.
Modellen die ik heb overwogen:
- Worx Landroid M500 - Model 2019
- Gardena Smart City Sileno 500
- Husqvarna 105 - Model 2019
- Robomow RC304u - Model 2019
Het grasveld:

Rondom het gras is een stenen rand geplaatst, max 1cm hoger dan het gras, maar daar wil ik dus de kabel langs trekken.
Welk type zouden jullie mij aanraden en waarom? Of is er een merk/type dat ik beter kan nemen? Voor mijn gevoel valt de Gardena af omdat ik een aantal reviews heb gelezen die niet erg positief waren. De Worx lijkt mij een goede optie, maar, ik vind het oranje lelijk, maar dat kan ik oplossen door een mooie garage. Afijn, ik hoor graag jullie advies
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
De M500 stond (op dat moment) toch wel een dikke 100 euro duurder. Wat ik niet begrijp is dat ik de maaier wel kan laten leveren via amazon.fr maar niet vanuit amazon.de . Ging ook enkel over de Worx exemplaren, de gardenia kon ik bv wel thuis laten leveren.ThaDocta schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:34:
[...]
Volgens mij staat die op Brico.be goedkoper.
@Taro Als dat oranje niet mooi is, enkele pagina's terug heeft iemand de kap gewrapt met folie van Aliexpress.
[ Voor 11% gewijzigd door Devler op 11-04-2019 08:21 ]
Ik heb verder de Worx kap eraf geschroefd en er camo-warp opgedaan. Alleen het oranje deel bij de messen heb ik oranje gelaten. Ook de knop en de wielen/velgen heb ik van een wrap voorzien. Wrappen is een vak apart, maar met een warmte pistool / fohn best een leuk klusje om op je grasmaaier te proberen/doen. Kun je dus helemaal zelf kiezen hoe die eruit komt te zien. Hij valt nu ook écht een stuk minder op
Ben in dezelfde oriëntatie fase als jij. Gardena heb ik twijfelende reviews over gelezen. Worx schijnt prima te zijn alleen qua degelijkheid en kwaliteit (als ik de reacties en reviews mag geloven!) weegt het niet op tegen het wat duurdere Robomow. Dus in mijn geval zal het een prijsafweging worden denk ik. Ofwel de wat voordeligere Worx of de duurdere Robomow. Ik heb er nog geen haast mee, dus blijf nog even mee lezenTaro schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:25:
Ik lees nu een tijdje mee, heb ook al een aantal keer de keuze gemaakt voor merk X met model Y, maar, uiteindelijk heb ik deze nooit gekocht omdat de "urgentie" er niet was en ik bleef twijfelen over merk en type.
Een paar weken geleden moest ik weer voor het eerst grasmaaien en dus begint het weer te kriebelen. Over een paar weken gaan we een lange reis maken en deze keer wil ik niemand vragen het gras te maaien, maar wil ik dat het automatisch gaat.
Het grasveld bestaat uit een soort rechthoek, waar linksboven een uitsparing met trampoline is, rechtsboven een uitsparing met terras is, rechtsonder een uitsparing met terras is en linksonder geen uitsparing is. Het gras is 10m diep en 11m breed. Als je dit ziet als een soort kruis, staat in het uitsteeksel naar rechts in het midden de voet van een pergola (grijs). Achter die voet, met 2 houten palen, wil ik het laadstation (rood) plaatsen.
Nou lees ik verschillende meningen en constateringen over een mooie rechte en bij voorkeur wat langere route richting het laadstation. Vanaf beide kanten is dit max 0,5-1,00 meter. Ik twijfel of dit dus goed zal gaan. Een andere optie is het laadstation op een terras te plaatsen, maar dan moet ik aan de slag met de tegels om daar de draad onder te plaatsen en op de terrassen plaats ik vaak een tuinmeubelset en zwembad, deze zullen dus in de weg gaan staan.
Het gaat mij niet om een paar Euro meer of minder, ik wil een mooie en goede oplossing hebben. Een App is leuk, maar geen vereiste. Een model dat tot 250 m2 gaat is op zich voldoende, maar, deze kunnen doorgaans ook weer wat meer lawaai maken, een slechtere accu hebben, misschien wat minder goed navigeren, etc. Ik kies dus liever voor een wat duurder model dat eigenlijk voor 500-750m2 bedoeld is, maar, goed in en uit het station kan navigeren, weinig geluid maakt, betrouwbaar is, voldoende capaciteit heeft en bij niet teveel extra kosten ook dmv een App te bedienen is, puur omdat het leuk is.
Modellen die ik heb overwogen:
- Worx Landroid M500 - Model 2019
- Gardena Smart City Sileno 500
- Husqvarna 105 - Model 2019
- Robomow RC304u - Model 2019
Het grasveld:
[Afbeelding]
Rondom het gras is een stenen rand geplaatst, max 1cm hoger dan het gras, maar daar wil ik dus de kabel langs trekken.
Welk type zouden jullie mij aanraden en waarom? Of is er een merk/type dat ik beter kan nemen? Voor mijn gevoel valt de Gardena af omdat ik een aantal reviews heb gelezen die niet erg positief waren. De Worx lijkt mij een goede optie, maar, ik vind het oranje lelijk, maar dat kan ik oplossen door een mooie garage. Afijn, ik hoor graag jullie advies
Ter informatie over wat je van de longterm running costs kunt verwachten:
- Automower 320 (o.a. lagers en bekabeling vervangen): € 225,83
- Automower 320 (o.a. afsluitrubberset en een lager): € 165,06
- Automower 310: € 131,25
Bij alle maaiers zijn afdichtingen, het membraamfilter, uiteraard de messen vangen. Tevens zijn ze schoongemaakt en ingevet. Het arbeidsloon was voor elke robot € 90 ex btw.

klik voor grote variant
Wat zou een geschikte maaier voor deze grootte zijn die ook de verschillende delen kan maaien?
Ik zat zelf te denken aan de Robomow RS625, maar vroeg me af of er nog goede alternatieven zijn voor deze oppervlakte.
Tevens was ik benieuwd of ik de aparte stukken gewoon aan elkaar kan verbinden (zie blauwe lijnen, er zit alleen steen tussen), of moet ik er smalle oversteekjes in maken? of 2 robotmaaiers.. of 3?
YouTube: Worx Landroid WR106SI fährt erfolgreich "nach Hause"
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
https://www.obi.de/garten...uersysteme/c/1281?sc=1465Morpheusk schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:26:
Met mijn Worx S105i ben ik nog niet tevreden over de zijkanten. Nu kwam ik het volgende filmpje tegen met mijn inziens een mooie oplossing voor de hoeken. Iemand enig idee hoe een dergelijke steen heet? Op google lukt het mij niet om deze te vinden.
Wow bedankt! Blijkbaar een typisch Duits iets. Zie het alleen bij de Duitse bouwmarkten. Naast de door jou genoemde Obi zie ik ze bij Hagebau en Hornbach.de. Op de NL site van Hornbach niet te vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door Morpheusk op 14-04-2019 20:22 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dit is al een aantal keer besproken in dit topic. Die stenen zijn gewoon bij de lokale steenhandel verkrijgbaar. In de winkel waar ik was noemden ze het 'visjes' of maairandsteen. Dus de eerste winkel waar ik binnen kwam konden ze gewoon besteld worden voor minder dan 1 euro per stuk.Morpheusk schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:26:
Met mijn Worx S105i ben ik nog niet tevreden over de zijkanten. Nu kwam ik het volgende filmpje tegen met mijn inziens een mooie oplossing voor de hoeken. Iemand enig idee hoe een dergelijke steen heet? Op google lukt het mij niet om deze te vinden.
Ik heb die stenen dus ook rond mijn gras liggen sinds een jaartje.

Dus iets ala

Ik dacht het zwembad gewoon op zo een doek te zetten. Iemand ervaring mee ?
[ Voor 31% gewijzigd door cricque op 17-04-2019 14:10 ]
Van het weekend de Worx installeren. Wou wat inlezen, maar de hele site is opgebouwd voor het nieuwe model en de rest kan stikken? Dafuq. Vanaf welke randhoogte moet je overgaan van 10 naar 26cm afstand? Ik heb een paar stukken waar het gras een paar cm hoger is dan het aansluitend straatwerk en een meter of 5-6 verder ligt het gelijk. Wat mij betreft mag ie daar gewoon over de rand heen rijden, maar gaat dat goed? Ja, ik kan het proberen, maar ik wil zo min mogelijk herleggen natuurlijk.
Zou gewoon goed moeten gaan zolang het zwembad staat. Ik zou wel oppassen met de doek. Die moet niet uitsteken want dan gaat het waarschijnlijk niet goed. Ohja en het zwembad niet leeg laten lopen en laten liggen, want als ie er net overheen kan rijden met een wiel gaat het ook fout kan ik uit ervaring zeggencricque schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:09:
KLeine vraag, ik ben van plan om een opbouw zwembad simpelweg van intex te zetten deze zomer. Hoe gaat een robotmaaier daar mee om ? Want ik moet er nog eentje bestellen. Een echt zwembad is pas voor binnen 10 jaar als de kleinste oud genoeg is en ze de speeltoren met schommel moe zijn
Dus iets ala [Afbeelding]
Ik dacht het zwembad gewoon op zo een doek te zetten. Iemand ervaring mee ?
Zonder precieze situatie te kennen. Dit is vaak toch even trial and error toepassen. De stelregel is simpel, kan ik met 1 wiel buiten het gras rijden = 10cm. Zo niet 26cm. Maar hoe scheef je maaier kan rijden en niet vastloopt is geen exacte wetenschap en moet je dus ondervinden. Ik heb wel ondervonden dat een opsluitbandje (met daarnaast grind) net genoeg is voor een wiel als je de draad op 15cm legt. Dan maait ie net het gras en pakt af en toe het bandje mee. Gewoon een keer proberen en bij het leggen af en toe wat extra draad toevoegen zodat je op dat soort stukken eenvoudig kan aanpassen.Señor Sjon schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:24:
Die stuitert ertegen en gaat weer verder. Sowieso gaat je grasveld dat niet tof vinden en kan je ook deuken in het veld krijgen.
Van het weekend de Worx installeren. Wou wat inlezen, maar de hele site is opgebouwd voor het nieuwe model en de rest kan stikken? Dafuq. Vanaf welke randhoogte moet je overgaan van 10 naar 26cm afstand? Ik heb een paar stukken waar het gras een paar cm hoger is dan het aansluitend straatwerk en een meter of 5-6 verder ligt het gelijk. Wat mij betreft mag ie daar gewoon over de rand heen rijden, maar gaat dat goed? Ja, ik kan het proberen, maar ik wil zo min mogelijk herleggen natuurlijk.
Wat ik me steeds meer afvraag, die apps en toeters en bellen, allemaal leuk. Maar hoe vaak gebruik je die? Eens de robot naar behoren werkt dan kijk je daar toch nooit meer naar om?
Verder lees ik over de nieuwe m1000 van Worx dat die toch wel vaak vastloopt, over de Husqvarna bijna niets negatief. Alleen, is dat 600 euro verschil waard?
Wat zouden jullie aanraden voor de volgende situatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Flight777 op 18-04-2019 09:52 ]
Hehe, als ze erachter komen krijg je inderdaad te maken met de Worx-politieSeñor Sjon schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:24:
Toch wordt in de handleiding vaak losse lussen verboten?
Ik zou het als één veld zien aan de voorzijde. Als de straat gelijk met het gras ligt, kan ie er zo overheen scheuren. Is de achterkant bereikbaar?Flight777 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:51:
Na wat verdieping schiet de keuzestress er in en vind ik het toch wel lastig wat nou de gedegen optie is tussen de 3 merken hier vaak genoemd in het topic (Worx, Robomow, Gardena).
Wat zouden jullie aanraden voor de volgende situatie?We hebben dus eigenlijk "drie" velden, die achterste is niet te echt te zien op de foto maar zit over de breedte achter het paadje bij het vogelhuisje.
[Afbeelding]
Ik wil geen renegade maaier in de bodembedekkers.MrFl0ppY schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:00:
[...]
Hehe, als ze erachter komen krijg je inderdaad te maken met de Worx-politie. Nee zonder gein, het is beter zonder maar het kan prima. Zolang je de lus maar aan de buitenkant houdt en je de in/uit van aftakking goed bij elkaar legt. Hetgeen wat ze ook adviseren als je de draad moet verlengen (dan moet je ook een kleine aftakking maken). Werkt prima.
Min of meer gelijke hoogte inderdaad.Señor Sjon schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:04:
[...]
Ik zou het als één veld zien aan de voorzijde. Als de straat gelijk met het gras ligt, kan ie er zo overheen scheuren. Is de achterkant bereikbaar?
Hoe bedoel je bereikbaar? Dat is het via dat pad (of een pad aan de linkerkant net buiten de foto
Is mijn wens dan niet reëel?
[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 18-04-2019 12:07 ]
Ik weet dat je waterdicht is, maar voor mijn gevoel zou ik hem liever overkapt parkeren....
Ik ben er mee bezig. Vooral op duitse fora kun je veel inspiratie opdoen. Die gasten maken hele kastelen en ondergrondse parkeergarages voor hun robot.Flabergasted schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:35:
Iemand, die zelf al eens een overkapping heeft gemaakt voor zijn (Worx) robot maaier ?
Ik weet dat je waterdicht is, maar voor mijn gevoel zou ik hem liever overkapt parkeren....
Onderstaand enkele foto's van het stukje gras langs onze oprit. Het is circa 35m lang en circa 4mtr breed, totaal dus circa 140m2. Ik heb vooral mijn vraagtekens bij het vrij smalle randje langs de schutting (1 BKK breed) en de perkjes rondom te bomen. De opsluitbandjes steken ongeveer 5cm boven het gras uit.

Ik heb me nog niet echt gebonden aan een bepaald merk of type, maar dat komt wel goed. Als iemand iets specifieks kan aanraden hou ik me graag aanbevolen.
[ Voor 15% gewijzigd door Nhz op 18-04-2019 13:32 ]
Groetjes
Waarom zou je hem niet willen laten botsen?Señor Sjon schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:32:
Het is meer dat de meeste een doorgang van minimaal een meter tussen de grensdraden nodig hebben.Je wil hem denk ik ook niet constant laten botsen, dus zou je wel de eilanden afdraden.
Laat die van mij juist bij een aantal bomen en een klimtoestel van de kinderen wel gewoon botsen.. Als ik de eilanden zou afdraden dan blijven er heel veel plekken waar die niet doorheen kan door de draden natuurlijk.
Ik heb 1 eiland, en dat is rond de trampoline. Verder loopt de robot om onze zandbak heen, maar deze staat dan ook aan de zijkant van onze tuin, dus dat is geen eiland.

Robot moest onder de schutting door om zowel de voor- als achtertuin te kunnen maaien. Nu kan hij ook mooi droog parkeren. Afwatering is voorzien voor het geval er veel regen valt
Regensensor gebruik ik niet meer want sommige sproeiers raken net een gedeelte van het gras en daardoor ging de robot naar huis terwijl 99% van het gras droog was. Via Domoticz regel ik dat de robot naar huis gaat als het gras (nog) nat is (op basis van dauw, regen en sproeiers). Ook zorg ik dat de robot naar huis gaat nog voordat de sproeiers in het gras starten
in 1 woord fantastisch!!Rimco schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:11:
@Flabergasted @de Peer @Señor Sjon Zoiets als dit?(Nog niet af, zou dit weekend moeten gebeuren.)
[Afbeelding]
Robot moest onder de schutting door om zowel de voor- als achtertuin te kunnen maaien. Nu kan hij ook mooi droog parkeren. Afwatering is voorzien voor het geval er veel regen valt![]()
Regensensor gebruik ik niet meer want sommige sproeiers raken net een gedeelte van het gras en daardoor ging de robot naar huis terwijl 99% van het gras droog was. Via Domoticz regel ik dat de robot naar huis gaat als het gras (nog) nat is (op basis van dauw, regen en sproeiers). Ook zorg ik dat de robot naar huis gaat nog voordat de sproeiers in het gras starten
Ben erg tevreden over deze maaier. Ben sowieso blij dat ik niet meer achter die duwmaaier aan hoef te lopen.
Ons gras is ruim 200 m2 met best een moeilijke indeling: veel bomen in het gras en twee smalle doorgangen. Ook nog een heg van 7 meter midden in het gras; daar ligt een lus omheen. Tegen de bomen botst ie. Eén doorgang naar de voortuin en één achter de garage langs. Dat is in feite een strook van ca. 20 x 1,5 meter. Tuin is ingedeeld in 3 zones zodat hij ook in die smalle stukken start.
Alleen was vorig jaar de transformator (die buiten ligt) stuk en vervangen voor een nogal forse € 74,50.
Maait iedere dag van 8 tot 6 met een riante lunchpauze. In de programmering is o.a. ingesteld dat ie in het voor en naseizoen procentueel minder maait als het gras minder snel groeit.
Kortom erg tevreden. Mooie lichte, geluidsarme machine.
Zo ! dat is wel erg Next Level...Rimco schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:11:
@Flabergasted @de Peer @Señor Sjon Zoiets als dit?(Nog niet af, zou dit weekend moeten gebeuren.)
Top gedaan, maar niet helemaal wat ikzelf in gedachten had
Ik zie inderdaad op Youtube ook wat voorbeelden voorbijkomen, die voor mij wel haalbaar zijn.
Met die nieuwe Worx 2019 modellen moet dit bij jou tuin prima lukken. Door gebruik te maken van de nieuwe functies zoals het 'Anti Colission System' of de 'Off limits' gaat die prima om je eilandjes heen zonder te botsen. Tevens heeft de 2019 serie ook een verbeterde AIA functie waardoor nauwe doorgangen geen probleem meer zijnNhz schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:30:
Ik ben ook in de markt voor een robotmaaier. Het gaat niet om een hele grote oppervlakte, maar met circa 1200mtr tuin zijn er genoeg andere dingen te doen dan gras maaien. Ik vraag me echter wel af hoe efficiënt een robotmaaier bij ons gaat zijn, misschien kan een ervaringsdeskundige er iets nuttigs over zeggen.
Onderstaand enkele foto's van het stukje gras langs onze oprit. Het is circa 35m lang en circa 4mtr breed, totaal dus circa 140m2. Ik heb vooral mijn vraagtekens bij het vrij smalle randje langs de schutting (1 BKK breed) en de perkjes rondom te bomen. De opsluitbandjes steken ongeveer 5cm boven het gras uit.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb me nog niet echt gebonden aan een bepaald merk of type, maar dat komt wel goed. Als iemand iets specifieks kan aanraden hou ik me graag aanbevolen.
Zou jij een Worx aanbevelen boven een robomow ? Want waar ik mijne wil kopen raden ze uiteraard de robomow aan (hogere prijs, dus hebben ze meer winst). Maar hun punten zijn, bouwkwaliteit is beter en reparatie kunnen ze zelf doen, terwijl de worx toestellen naar Duitsland gaanRVE_NL schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:55:
[...]
Met die nieuwe Worx 2019 modellen moet dit bij jou tuin prima lukken. Door gebruik te maken van de nieuwe functies zoals het 'Anti Colission System' of de 'Off limits' gaat die prima om je eilandjes heen zonder te botsen. Tevens heeft de 2019 serie ook een verbeterde AIA functie waardoor nauwe doorgangen geen probleem meer zijn(ik lijkt wel een Worx verkoper, maar heb echt geen Worx aandelen).
Of de Worx net zolang blijft uithouden als de Husqvarna is nog maar de vraag, ze zijn nog niet zo heel lang op grote schaal gekocht dus ik denk dat er weinig mensen iets van kunnen zeggen.
Het ding is wel, voor 1 Husqvarna koop je bijna 2x een Worx.MrFl0ppY schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:22:
Of de Worx net zolang blijft uithouden als de Husqvarna is nog maar de vraag, ze zijn nog niet zo heel lang op grote schaal gekocht dus ik denk dat er weinig mensen iets van kunnen zeggen.
Yup. Vier paaltjes in de grond getikt. Met plankjes en dakleer een dakje erop.Flabergasted schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:35:
Iemand, die zelf al eens een overkapping heeft gemaakt voor zijn (Worx) robot maaier ?
1 zijkant was al dicht omdat hij tegen de schutting staat. Andere kant zelf dicht gemaakt.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Weet je zeker dat er zo weinig verschil zit tussen de 615u, 615 pro en 625 pro? In het overzicht op de robomow website zie ik nog wel als verschil dat er een borstelloze motor in de 625 zou zitten vs brushed voor de beide 615's. We hebben hier een tuin van ongeveer 2600 m2 die ook nog eens niet heel simpel in elkaar zat. Met het idee van 'het moet wel voldoende zijn' neigen we nu naar een 625 pro die qua aanbevolen oppervlakte in orde zou zijn. Alleen lijken de drie modellen inderdaad verdacht veel op elkaar en zou het wel zonde zijn om 800 euro extra te betalen t.o.v. een 615u als het verschil tussen de drie vooral op het gebied van connectiviteitsfeatures (GSM/ app) ligt; die zijn namelijk helemaal niet een vereiste voor ons.Grolsch schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:39:
De Robomow RS615 pro adviseert men voor 1600m2 tot max 3000m2
De Robomow RS625 pro adviseert men voor 2600m2 tot max 4000m2
Het verschil tussen deze 2 zit hem in de optie "Vind Mijn Robomow"
Technisch, motorisch en qua accu geen verschil, zie onderstaande:
https://www.robomow.com/n...=rs625-pro&product2=rs615
De Robomow is zeker niet de goedkoopste, maar technisch gezien wel 1 van de betere merken.
Ik heb zelf 2 jaar geleden gezocht naar een robot, en voor de Robomow gekozen vanwege de bewezen betrouwbaarheid.
Uit de praktijk kan ik zeggen dat hij mij nog nooit in de steek heeft gelaten, of buiten zijn draad is gekomen, of op een andere manier ook maar 1 storing gehad heeft.
Het komt misschien 1 of 2 x per jaar voor dat hij ergens "vastzit", maar dat heeft dan ook een reden (overactieve mollen bijvoorbeeld)
Een kameraad van mij heeft een Robomow uit de RC serie, maar dat is in vergelijking met mijn Robomow uit de RS serie toch maar een "dinky toy". Als je ze naast elkaar zet zie en voel je het verschil. De RS is echt een stuk degelijker, en heeft 2 maaimessen. Met zulke oppervlaktes zou ik de RC niet overwegen, alleen al omdat deze maar 1 mes heeft.
Het lijkt me nogal gedurfd vanuit de fabrikant om op basis van de vindfunctie een extra 1000m2 aan te kunnen bevelen, maar het is voor mij ook behoorlijk ondoorzichtig waar ze die gazonoppervlaktes dan wel op baseren.
Verder bevalt ie prima. Hij heeft zelf een schema bedacht van ~13,5 uur/week voor ~350 m2 (Worx S105Si). Ik heb hem meer tijd gegeven, aangezien hij 50% maait en 50% laadt bij een tijd van 3 uur. Dan kan je hem beter 4 uur geven zodat ie twee rondjes/keer kan rijden en dan eventueel een dag minder. Hoe zien jullie schema's eruit?
Ik zie niet meer verschillen als wat jij ziet.Lo_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:38:
[...]
Weet je zeker dat er zo weinig verschil zit tussen de 615u, 615 pro en 625 pro? In het overzicht op de robomow website zie ik nog wel als verschil dat er een borstelloze motor in de 625 zou zitten vs brushed voor de beide 615's. We hebben hier een tuin van ongeveer 2600 m2 die ook nog eens niet heel simpel in elkaar zat. Met het idee van 'het moet wel voldoende zijn' neigen we nu naar een 625 pro die qua aanbevolen oppervlakte in orde zou zijn. Alleen lijken de drie modellen inderdaad verdacht veel op elkaar en zou het wel zonde zijn om 800 euro extra te betalen t.o.v. een 615u als het verschil tussen de drie vooral op het gebied van connectiviteitsfeatures (GSM/ app) ligt; die zijn namelijk helemaal niet een vereiste voor ons.
Het lijkt me nogal gedurfd vanuit de fabrikant om op basis van de vindfunctie een extra 1000m2 aan te kunnen bevelen, maar het is voor mij ook behoorlijk ondoorzichtig waar ze die gazonoppervlaktes dan wel op baseren.
Zelf heb ik zo'n 1000m2 gras, en dat kan de robomow met 2 vingers in de neus aan.
Ik weet niet wat je met "niet heel simpel" bedoelt
Als de Robomow gewoon zijn maaiuren kan maken en voldoende bewegingsvrijheid heeft zie ik geen problemen in 2600m2,