Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 7 ... 71 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 22:08
Rimco schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:07:
Je kan de kabel inderdaad ook stuk voor stuk plaatsen zolang de volgende meters maar niet in de buurt liggen (en je moet wel allebei de uiteinden van de kabel aansluiten). Paar meter afrollen, met een boog terug is prima (moet wel linksom terug). Vandaar zeg ik ook om de draad gewoon met een paar pennen even rondom te leggen (met voldoende speling) om dan meter voor meter met meer pennen strak te leggen.

Wil je zo min mogelijk overgeslagen plekken hebben kan ik je nu al vertellen dat je bij 90 graden binnenbochten redelijk wat speling met de draad nodig hebt. Als je dat niet doet zal de robot gewoon de bocht afsnijden. Door een halve cirkel nog dichter bij de rand te plaatsen kan je heb precies de hoek in sturen (zolang de robot maar de ruimte heeft om dat te doen).

Direct na het station bij het terras zou ik dus adviseren om de robot iets langer rechtdoor te laten gaan, het terras op, om daarna weer terug het gras op te rijden. Op die manier zal de hoek ook goed gemaaid worden. Heel simpel gezien moet je de draad leggen waar je het neuswieltje wilt hebben, wat in bochten dus anders is dan de handleiding aangeeft. Door dit stap voor stap te testen met [START][HOME][OK] kan je dit heel makkelijk doen.
Goede tips mbt de hoeken. Dat ga ik zo proberen aan te leggen zoals je zegt.

Je schrijft dat het linksom terug moet. Zeg je daarmee dat de robot dus linksom gaat en zo het rondje maakt naar het station om de draad te volgen tot dat hij bij het station aankomt? Linksom is in mijn eerste plaatje dus dat de robot iets naar achter gaat en dan richting het terras gaat rijden?

Dank voor je hulp van deze robot noob. :X

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD De robot rijdt inderdaad vanaf het station richting het terras, maar zal eerst "uitparkeren". In mijn geval is dat 10cm achteruit, paar graden naar links om dan met een klein bochtje naar rechts weer bij de draad uit te komen.

Het is belangrijk dat de kabel (ook wanneer je nog aan het aanleggen bent) een cirkel linksom rond de robot maakt. De kabel genereert namelijk een RF signaal dat de robot kan ontvangen, maar hij weet ook of hij binnen of buiten zijn gebied is. Stel dat je de kabel verkeerd om zou aansluiten of aanleggen denkt de robot dat hij buiten de cirkel is.

Heb zelf ook geprobeerd hoe de robot reageert als het basisstation uitvalt. Tegen mijn verwachtingen in kon de robot dit detecteren terwijl hij in het midden was, ongeveer 5-10 meter van alle randen af. De robot kan het signaal dus ten alle tijden detecteren, zelfs al is hij niet dicht bij de draad.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rimco schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:27:
@GAEvakYD De robot rijdt inderdaad vanaf het station richting het terras, maar zal eerst "uitparkeren". In mijn geval is dat 10cm achteruit, paar graden naar links om dan met een klein bochtje naar rechts weer bij de draad uit te komen.

Het is belangrijk dat de kabel (ook wanneer je nog aan het aanleggen bent) een cirkel linksom rond de robot maakt. De kabel genereert namelijk een RF signaal dat de robot kan ontvangen, maar hij weet ook of hij binnen of buiten zijn gebied is. Stel dat je de kabel verkeerd om zou aansluiten of aanleggen denkt de robot dat hij buiten de cirkel is.

Heb zelf ook geprobeerd hoe de robot reageert als het basisstation uitvalt. Tegen mijn verwachtingen in kon de robot dit detecteren terwijl hij in het midden was, ongeveer 5-10 meter van alle randen af. De robot kan het signaal dus ten alle tijden detecteren, zelfs al is hij niet dicht bij de draad.
In de handleiding die ik zojuist nog nagekeken heb staat niet duidelijk wat de IN en OUT van de Rf draad is. Ze noemen alleen dat je de IN draad op de Rode aansluiting moet doen en de Out op de Zwarte aansluiting. De vraag is wat is IN en wat is Out.

Ik heb ook een plaatje gemaakt voor draad van die binnen bochten. Is dat wat je bedoelde om de binnenbochten zo goed mogelijk te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robotdraad.png

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD Ik zou morgen even buiten moeten kijken welke draad waar zit, maar als de robot niet wil rijden heb je het snel genoeg verwisseld ;)

De bochten heb je inderdaad goed getekend, maar blijft altijd een beetje natte vingerwerk. Gewoon blijven verleggen tot je tevreden bent met het resultaat :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:59

Timple

Ik ben ook nog steeds aan het kijken voor een robot komende zomer. Waarschijnlijk gaat het een 2000m2 model worden en dan is de Landroid de goedkoopste in dat segment.

Echter ik zie dat deze 26cm hoog is :o

Nu zou ik graag zowel de voortuin als achtertuin met de robot doen, maar de achtertuin is afgezet vanwege de kids en de hond.

Heeft iemand nog een creatieve manier om de robot wel door te laten maar de kids/hond niet? Eerst wilde ik gewoon een gat in de omheining maken, maar ik had formaat robotstofzuiger in mijn hoofd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Timple Wij hebben hier een tunnel (nog niet afgedekt nu) onder de schutting door, maar die houdt geen honden tegen ;) Dan zou je creatief moeten worden met beweegbare delen denk ik. Alsnog moeilijk mocht een hond er tegen aan gaan duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:02
@Timple Ik heb een soort afsluitbaar luik gemaakt in ons hek, zie onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p09976agld.jpg

Vandaag ga ik de kabels ff verleggen i.v.m. de nieuwe bomen etc. :P
Ook ga ik proberen het basisstation in m'n hokje te krijgen, eens kijken of dat gaat lukken :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

@Grolsch Dien je nu telkens zelf het luik open te maken dan?
Want indien de robot deze zelf open krijgt door te duwen, lukt de hond dat ook wel denk ik.

En waarom zit er daar eigenlijk een hek als je er gewoon omheen kan? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Timple schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:37:
@Grolsch Dien je nu telkens zelf het luik open te maken dan?
Want indien de robot deze zelf open krijgt door te duwen, lukt de hond dat ook wel denk ik.

En waarom zit er daar eigenlijk een hek als je er gewoon omheen kan? :+
Omdat daar links een poorthek zit die ik dicht kan doen.
Ik moet inderdaad het luik zelf open of dicht doen.

Onze eigen kinderen weten donders goed dat ze niet voor aan straat mogen komen, en die lopen dus al vrij rond het huis (2 en 4), als we visite hebben gaat het luik dicht.

Zojuist het basisstation onder het afdak gezet, en het draad achter verlegd, hij loopt weer als een zonnetje :P

https://streamable.com/gtyu1

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

sebastiaan3 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:17:
Winteropslag van mijn robomow RS, hoe zit het nu?

Deze link: https://www.tuinvdb.be/fi..._van_Robomow_RS_modellen/ zegt: binnen halen en de hele winter aan de lader.

Hier: https://robomow.zendesk.c...5005326565-Winter-storage lees ik: binne halen, opladen, uit, zekering eruit.

Wat is het nou?
Waar zit die zekering bij de 516? Want ik vind daar niks over in het boekje en de enige zekering die ik zie zit in het batterij compartiment maar zit aan de accu vast.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Vandaag de Worx robotmaaier geïnstalleerd. Dat was wel even priegelen om de juiste afstanden en de hoeken goed te krijgen, maar uiteindelijk erg blij mee. Helaas wel 1 probleem.

Hij gaat niet over het pad naar de andere kant van het gras. Toen ik aan het aanleggen was en 'heenlijn' tussen de stenen door had gelegd ging die tijdens het testen wel over het pad heen. Daarna heb ik dat stuk gras rond gelegd en via dezelfde sleuf weer terug naar het eerste deel van het gras. Nu gaat die niet meer over het pad en gaat die bij de afslag gewoon rechtdoor. Ik heb het wel gedaan volgens mij zoals het in het boekje staat, maar is dit fout?

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robot1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robot2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robot3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robot4.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD: Ik denk dat je het verkeerde stukje van de handleiding hebt gebruikt ;) 2 kabels strak tegen elkaar aan gebruik je alleen om de kabel binnen je grasveld naar een obstakel te leiden. Je kan dan de kabel daar naartoe krijgen zonder dat de robot hier last van heeft. Wat er namelijk gebeurt als je 2 kabels naast elkaar legt in tegenovergestelde richting is dat het signaal zichzelf zal elimineren. Zoals je merkt merkt de robot niets van zo'n stukje kabel. Op deze manier kan je ook willekeurig ergens een stuk reserve kabel neerleggen, zolang het maar haaks loopt vanaf de grensdraad strak naast elkaar heen en weer.

Om je probleem op te lossen heb je 2 opties:
1. Zoals ook ergens in de handleiding staat kan je een doorgang maken door minimaal 1 meter tussen de kabels te houden. 50+50cm is namelijk de afstand waarop de 2 kabels elkaar niet meer storen. Als de landroid dan toevallig op deze doorgang komt zal hij er door heen kunnen rijden. Je kan ook instellen dat de robot op het kleine veld begint, maar je hebt geen garantie dat de robot hier zal blijven. De doorgang wordt gezien als een stuk van zijn gebied waar hij onbelemmerd heen en weer zal rijden.

2. Gezien jouw layout adviseer ik iets anders: Ik zou het complete pad bij het werkgebied betrekken. Dus bijna direct na de paal rechtsaf om dan rond het 2e veld te gaan en aan de andere kant rechtdoor over het pad heen.

Ik denk dat de tweede een betere optie is dan de eerste omdat in het eerste geval je verschil zal gaan zien tussen het stuk waar de landroid langs de kant rijdt en het gedeelte waar hij over heen rijdt. Het is mooier als alles 1 geheel is. Daarnaast is het geen probleem voor de robot om over het pad heen te rijden, waarbij een brede doorgang zelf beter is om alles even veel te maaien zonder zones. Het pad zal er ook weinig last van hebben op een klein beetje verloren gras na misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rimco schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:45:
@GAEvakYD: Ik denk dat je het verkeerde stukje van de handleiding hebt gebruikt ;) 2 kabels strak tegen elkaar aan gebruik je alleen om de kabel binnen je grasveld naar een obstakel te leiden. Je kan dan de kabel daar naartoe krijgen zonder dat de robot hier last van heeft. Wat er namelijk gebeurt als je 2 kabels naast elkaar legt in tegenovergestelde richting is dat het signaal zichzelf zal elimineren. Zoals je merkt merkt de robot niets van zo'n stukje kabel. Op deze manier kan je ook willekeurig ergens een stuk reserve kabel neerleggen, zolang het maar haaks loopt vanaf de grensdraad strak naast elkaar heen en weer.

Om je probleem op te lossen heb je 2 opties:
1. Zoals ook ergens in de handleiding staat kan je een doorgang maken door minimaal 1 meter tussen de kabels te houden. 50+50cm is namelijk de afstand waarop de 2 kabels elkaar niet meer storen. Als de landroid dan toevallig op deze doorgang komt zal hij er door heen kunnen rijden. Je kan ook instellen dat de robot op het kleine veld begint, maar je hebt geen garantie dat de robot hier zal blijven. De doorgang wordt gezien als een stuk van zijn gebied waar hij onbelemmerd heen en weer zal rijden.

2. Gezien jouw layout adviseer ik iets anders: Ik zou het complete pad bij het werkgebied betrekken. Dus bijna direct na de paal rechtsaf om dan rond het 2e veld te gaan en aan de andere kant rechtdoor over het pad heen.

Ik denk dat de tweede een betere optie is dan de eerste omdat in het eerste geval je verschil zal gaan zien tussen het stuk waar de landroid langs de kant rijdt en het gedeelte waar hij over heen rijdt. Het is mooier als alles 1 geheel is. Daarnaast is het geen probleem voor de robot om over het pad heen te rijden, waarbij een brede doorgang zelf beter is om alles even veel te maaien zonder zones. Het pad zal er ook weinig last van hebben op een klein beetje verloren gras na misschien.
toon volledige bericht
Oeps. Dan heb ik inderdaad de handleiding verkeerd gelezen. Wel een goede tip om zo hiermee wat reserve draad te leggen op een paar plaatsen. >:)

Ik ga van de week optie 2 van je eens proberen. Is het niet storend als dat pad iets hoger ligt en die daar bij het heen en weer rijden telkens op en neer moet en misschien dat neuswieltje te snel slijt?

Voor optie 1 met een meter tussen de draden over het pad heen. Dan houd ik toch altijd twee stukken gras die niet optimaal gemaaid zijn tussen de meter links en rechts van het pad? Daar loopt dan geen draad. Of snap ik je niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 09:11
sebastiaan3 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:24:
[...]

Precies. Desnoods kunstgras erin, maar op 50 Meter is een robot toch onzin?
Ik heb minder dan 30m2 en ik vind de robot ideaal. Jarenlang heb ik 20m2 elektrisch met de hand gedaan. De exacte maaitijd was niet lang maar met op- en aftuigen was best wel een uur per twee weken.

Je hebt er bijna (wekenlang, afhankelijk van de moeilijke randjes) geen omkijken naar.
Nooit de ergernis dat je na een korte week alweer lang gras hebt (en dan ook nog te kort gaat maaien).
Geen achterstand bij vakanties.
Geen / minder rommel in de schuur, denk ook aan gras dat uit de maaier valt.
Geen grasafval.
Tot nu toe nul onkruid, in elk geval krijg je niets dat boven het maaiveld kan groeien.

Kunstgras ziet er niet uit, ik zie uit mijn raam echt treurige stukjes liggen (professioneel aangelegd), het wordt platgelopen en erg heet in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@GAEvakYD post eens een plattegrond, dan wil ik wel intekenen hoe ik het zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Grolsch schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:30:
@GAEvakYD post eens een plattegrond, dan wil ik wel intekenen hoe ik het zou doen.
Bij deze de layout van de tuin. Hier boven staan ook een paar foto's. Het pas komt de robot dus prima over heen, maar is wel een opstaand randje van 0.5 cm gok ik zo.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/gras_layout.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

GAEvakYD schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:27:
[...]

Oeps. Dan heb ik inderdaad de handleiding verkeerd gelezen. Wel een goede tip om zo hiermee wat reserve draad te leggen op een paar plaatsen. >:)

Ik ga van de week optie 2 van je eens proberen. Is het niet storend als dat pad iets hoger ligt en die daar bij het heen en weer rijden telkens op en neer moet en misschien dat neuswieltje te snel slijt?

Voor optie 1 met een meter tussen de draden over het pad heen. Dan houd ik toch altijd twee stukken gras die niet optimaal gemaaid zijn tussen de meter links en rechts van het pad? Daar loopt dan geen draad. Of snap ik je niet goed?
Dit zijn de opties:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tX4pSVc/image.png

Met zowel optie 1 als 2 zal het gras prima gemaaid worden. Omdat de Landroid goed langs de kant kan maaien wordt het stuk net naast het pad ook gemaaid in geval 1. Het stuk waar geen draad ligt zal ook prima gemaaid worden want dat doet hij wanneer hij bezig is om door de doorgang te rijden. Dat doet hij niet altijd op dezelfde manier maar gewoon willekeurig.

Het probleem met optie 1 is echter dat de robot wat sporen langs de rand zal achter laten (in blauw). In dit geval zal je die sporen maar een gedeelte naast het pad zien en in het midden niet. Vandaar zou ik voor optie 2 gaan waarbij je überhaupt geen sporen naast het pad zal krijgen. Deze Landroid series heeft geen optie om (willekeurig) naast de draad te rijden, hij zal dus altijd precies hetzelfde pad volgen en daardoor krijg je wel wat sporen.

En ik verwacht geen problemen met die halve centimeter hoogteverschil, hier loopt hij wel over meer verschillende hoogtes heen met bestrating. Sowieso zal hij toch echt een keer er over heen moeten, doorgang van 1 of 5 meter maakt dan ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik had het niet beter uit kunnen leggen @Rimco , Was precies mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rimco schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:29:
[...]

Dit zijn de opties:

[Afbeelding]

Met zowel optie 1 als 2 zal het gras prima gemaaid worden. Omdat de Landroid goed langs de kant kan maaien wordt het stuk net naast het pad ook gemaaid in geval 1. Het stuk waar geen draad ligt zal ook prima gemaaid worden want dat doet hij wanneer hij bezig is om door de doorgang te rijden. Dat doet hij niet altijd op dezelfde manier maar gewoon willekeurig.

Het probleem met optie 1 is echter dat de robot wat sporen langs de rand zal achter laten (in blauw). In dit geval zal je die sporen maar een gedeelte naast het pad zien en in het midden niet. Vandaar zou ik voor optie 2 gaan waarbij je überhaupt geen sporen naast het pad zal krijgen. Deze Landroid series heeft geen optie om (willekeurig) naast de draad te rijden, hij zal dus altijd precies hetzelfde pad volgen en daardoor krijg je wel wat sporen.

En ik verwacht geen problemen met die halve centimeter hoogteverschil, hier loopt hij wel over meer verschillende hoogtes heen met bestrating. Sowieso zal hij toch echt een keer er over heen moeten, doorgang van 1 of 5 meter maakt dan ook niet meer uit.
toon volledige bericht
Grolsch schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:35:
Ik had het niet beter uit kunnen leggen @Rimco , Was precies mijn idee.
Mannen, dank voor jullie hulp. Ik ga morgen een extra dagje vrij nemen om van het mooie weer te genieten en dan ga ik optie 2 aanleggen. Ik houd dan een stuk draad over, die ik dan verderop mooi uitleg als reserve draad. Dus aanvoer en retour van de draad over elkaar heen. Anders moet ik de hele draad ook aan het grote stuk gras weer open halen, of doorknippen en een extra las maken wat volgens mij ook niet optimaal is.

Ik zal morgen laten weten wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Ik zou juist optie 1 nemen:

1. Minder 'loos' over het pad, je hebt dus wat tijdswinst. Afhankelijk van stenen kan het ook wat rammelen als dat ding er telkens overheen rijdt.
2. Minder werk om aan te passe

Ongeacht je keuze: Als de 0,5cm toch wat tegenvalt, als je er elke 2 weken langs de randen een dun laagje aarde op gooit (1mm) dan groeit het gras daar gewoon vrolijk doorheen. (je bedekt het al niet eens, alleen als je teveel en te snel doet dan kan je wat wortelrot krijgen)

edit: oja foto's ;) dat pad/hoogteverschil lijkt me geen enkel probleem

[ Voor 7% gewijzigd door jnr24 op 25-02-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
hmmmm nog een extra dingetje. Ik kwam net thuis en trof de robot aan die was gaan werken maar stil stond. Wat bleek, hij heeft zelf de draad doorgesneden met de messen op één van de randen. Enig idee hoe dat kan ?

Ik heb de haringen zo ver mogelijk erin geslagen en om de meter de haringen gedaan. Wel lelijk wat nu moet ik daar ook las maken om de draad te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD Ik heb de meeste draad hier paar cm onder de grond liggen omdat ik simpelweg niet genoeg haringen had. Als ik het goed herinner zegt de handleiding iets van 80cm tussen elke haring, maar kan altijd gebeuren. Als de kabel niet strak ligt dan kan de robot met wat manoeuvreren de kabel wel omhoog krijgen. Hoe langer de kabel er ligt des te beter zal het onder het gras komen de liggen.

Van de reparatie zou je weinig last moeten hebben. Als je die waterdichte connector gebruikt en die in de grond stopt zie je er niks van. Sowieso misschien een leuk werkje morgen om de hele kabel wat dieper te krijgen.

Ik heb hier het meeste gedaan door met een stukje metalen buis van 1 cm, plat uiteinde, door het gras heen te schrapen waar de kabel ligt. Daarmee maak je meestal wel een geul die diep genoeg is voor de kabel. Nog een keer er over heen om de kabel er in te duwen, geultje dicht duwen en klaar.

@jnr24 Om een stuk van het pad over te slaan zou je ook nog de kabel kunnen hergebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FD3445p/image.png

Ik zou het zelf niet doen, maar is wel een optie die je kan uitproberen als de kabel toch te lang is ;) Zolang beide openingen 1 meter zijn moet dit goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rimco schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:39:
@GAEvakYD Ik heb de meeste draad hier paar cm onder de grond liggen omdat ik simpelweg niet genoeg haringen had. Als ik het goed herinner zegt de handleiding iets van 80cm tussen elke haring, maar kan altijd gebeuren. Als de kabel niet strak ligt dan kan de robot met wat manoeuvreren de kabel wel omhoog krijgen. Hoe langer de kabel er ligt des te beter zal het onder het gras komen de liggen.

Van de reparatie zou je weinig last moeten hebben. Als je die waterdichte connector gebruikt en die in de grond stopt zie je er niks van. Sowieso misschien een leuk werkje morgen om de hele kabel wat dieper te krijgen.

Ik heb hier het meeste gedaan door met een stukje metalen buis van 1 cm, plat uiteinde, door het gras heen te schrapen waar de kabel ligt. Daarmee maak je meestal wel een geul die diep genoeg is voor de kabel. Nog een keer er over heen om de kabel er in te duwen, geultje dicht duwen en klaar.

@jnr24 Om een stuk van het pad over te slaan zou je ook nog de kabel kunnen hergebruiken:
[Afbeelding]

Ik zou het zelf niet doen, maar is wel een optie die je kan uitproberen als de kabel toch te lang is ;) Zolang beide openingen 1 meter zijn moet dit goed gaan.
toon volledige bericht
Check, dan ga ik morgen idd het spul maar eens dieper leggen. Met een buisje of met schop erin, even voor en achter wrikken, draadje erin. Ik heb helaas niet van de waterdichte connectors. Ik wilde een klein kroonsteentje gebruiken en die voorzien van een dikke laag tape er omheen. :X :X :X Is dit prima of toch echt heel sterk af te raden. Indien af te raden, worden die waterdichte connectors ergens in bouwwinkel of wat verkocht?

Ik twijfel nog steeds wel tussen optie 1 en 2. Klopt mijn aanname dat de robot bij optie 1 minder vaak over het pad heen gaat, maar dat die optie dus als nadeel heeft dat je sporen ziet zoals je in de vorige post aangaf? Met sporen bedoel je dan wat gras resten die op (stenen) rand komen neem ik aan? Hoe bepaalt robot bij optie 1 wanneer hij van de ene kant naar de andere kant moet gaan? Bij optie 2 is het één groot vlak voor de robot en zal die kriskras over het pad blijven gaan. Is dat bij optie 1 dus minder neem ik aan omdat die dan door een dunnere doorgang moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Heb zelf ook een robotmaaier en gebruik toch een trimmer voor de kantjes. In het begin ging de robotmaaier te vaak over de rand van de kabel heen waardoor een kabel breuk volgde. Nu een jaar later zou het beter moeten gaan. Weekend maar is uittesten en anders kabel dichter bij de rand leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:34
GAEvakYD schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:53:
[...]

Check, dan ga ik morgen idd het spul maar eens dieper leggen. Met een buisje of met schop erin, even voor en achter wrikken, draadje erin. Ik heb helaas niet van de waterdichte connectors. Ik wilde een klein kroonsteentje gebruiken en die voorzien van een dikke laag tape er omheen. :X :X :X Is dit prima of toch echt heel sterk af te raden. Indien af te raden, worden die waterdichte connectors ergens in bouwwinkel of wat verkocht?
Draadjes afstrippen, in elkaar draaien en kripkous erover. Zo heb ik dat hier ook gedaan.
Ligt al een jaar zo, dus dat gaat prima.

De Worx is hier sinds afgelopen weekend ook weer aan het werk.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD Ik dacht dat je er standaard 2 of 3 krijgt bij de Landroid. Zijn van die wit-blauwe ovaaltjes. Zie hier of daar bijvoorbeeld.

Heb zelf ooit een doosje van 50 stuks gekocht, want prijzen voor kleine aantallen zijn belachelijk (zeker als je ze koopt bij winkels voor robotmaaiers).

Mocht je in de buurt van Eindhoven/Maarheeze komen, ik heb er nog genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik gebruik onderstaande doppen, kheb er al zeker een stuk of 8 tussenzitten, geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://maai-robot.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/o/doorverbinddoppen.jpg

https://maai-robot.com/3m...ingskabel-waterdicht-10st

Al vraag ik me wel af hoe ik ooit een toekomstige kabelstoring ga oplossen.
Alles met elkaar ligt er wel zo'n 250 meter kabel in liggen denk ik.

[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2019 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Ik heb ooit een kabelbreuk moeten opsporen. Makkelijkste was om dat met benzinemaaier te doen. Stukje draad wikkelen om de kabel tussen bobine en bougie. Dat stukje draad verbinden met de begrenzingsdraad en andere uiteinde los laten (beiden niet aan het laadstation verbinden).

Dan kan je een (draagbare) AM radio zo afstemmen dat je de ontsteking duidelijk oppikt bij de kabel. Dan begin je te lopen en dan merk je op een gegeven moment wanneer het signaal weg valt. We hebben hier ongeveer 200 meter kabel en daarvoor heeft het gewerkt.

De methode wordt hier ook nog uitgelegd. Andere videos vertellen dat je het signaal van het basisstation ook op zou kunnen pikken (verschilt misschien per merk), maar dat signaal heb ik nooit fatsoenlijk kunnen vinden op de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
De draad trekt zich vanzelf wat dieper de eerste weken. Begin dus met de maaier op de hoogste stand en nog liever eerst een week of 2 wachten en haringen natikken.
Echt kan natuurlijk ook, met een mes of nog handiger tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Rimco als je de juiste zoektermen maar weet :P

YouTube: Robomow - Finding a Wire Break

Dus blijkbaar gewoon met een AM radio :P Altijd handig voor het geval dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Die "simpele" variant werkt dus niet voor een Landroid, signaal is blijkbaar anders dan Robomow. Komt de benzinemaaier ten minste nog van pas buiten die enkele keer dat het gras te lang is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Vanmorgen de draad aangepast. Ik heb een combinatie van optie 1 en 2 gekozen.

Wel direct na de veranda oversteken, zodat dat 1 rechte lijn is. Dan vierkantje rondmaken en draad met een schop een paar cm onder het oppervlakte. Weer terug naar de andere kant 1m10 voor heendraad. Tot op heden lijkt dit prima te werken. Even in de gaten houden of het linker vierkant voldoende wordt gemaakt in alle hoeken. Ook laat ik het gras nog wat aan de lange kant met deze koude nachten.

Van het weekend het andere stuk de draad ook maar onder de oppervlakte leggen. Dat ging best eenvoudig met een schop. Langs de al liggende draad even de schop erin steken, naar voren en achter halen en volgende stukje.

Hoevaak laten jullie de robot maaien? Met dit weer heb je nog vorst in de ochtend en is het gras nog bevroren. Ik zit daarom te denken aan elke dag na 20:00 ofzo. Misschien in de zomer aanpassen naar 0700 in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb de robot net sinds dit weekend weer in programma gezet, maarfrequentie 1 x per week.

Nu om 11.30 beginnen tot 18.30.
Dan heeft de robot +- 3 dagen nodig om de boel glad te trekken.

De start en eindtijd wijzig ik gedurende het "seizoen".
De dauw moet wel een beetje weg zijn en het gras droog, anders krijg je er zo'n smurrie van.

En ook laten lopen in het donker ben ik niet zo happig op om de 1 of andere manier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch/@GAEvakYD Mocht je een API hebben kan je het ook automatiseren. Met Landroid heb ik het voor elkaar dat de duur en planning volledig afhankelijk is van het weer.

Heel simpel gezegd: Begin elke dag zo laat mogelijk, maar probeer voor zonsondergang klaar te zijn. Voordeel is dat met slechter of kouder weer hij dus korter en dus ook later zal beginnen, wat meer tijd geeft om de dauw te laten verdampen.

Daarnaast is het ook geïntegreerd om naar huis te gaan voordat de sproeiers aan gaan of voor/tijdens regen. En hij blijft netjes thuis als het gras (waarschijnlijk) nog nat is :) Mocht het de hele dag nat zijn geweest zal hij de volgende dag(en) ook langer rijden om te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rimco schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:38:
@Grolsch/@GAEvakYD Mocht je een API hebben kan je het ook automatiseren. Met Landroid heb ik het voor elkaar dat de duur en planning volledig afhankelijk is van het weer.

Heel simpel gezegd: Begin elke dag zo laat mogelijk, maar probeer voor zonsondergang klaar te zijn. Voordeel is dat met slechter of kouder weer hij dus korter en dus ook later zal beginnen, wat meer tijd geeft om de dauw te laten verdampen.

Daarnaast is het ook geïntegreerd om naar huis te gaan voordat de sproeiers aan gaan of voor/tijdens regen. En hij blijft netjes thuis als het gras (waarschijnlijk) nog nat is :) Mocht het de hele dag nat zijn geweest zal hij de volgende dag(en) ook langer rijden om te compenseren.
Ik zal eens kijken maar volgens mij heeft mijn Worx 300 basic geen API of iets. Wel jammer want ik heb meer verstand van Home Automation en programmeren dan tuinieren 😂🤣.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD Als je Landroid een app heeft, dan heb je hoogstwaarschijnlijk dezelfde serie als ik. https://github.com/MeisterTR/ioBroker.landroid-s is een voorbeeld van een interface daarvoor.

Zelf heb ik een eigen Python implementatie die samen met Domoticz werkt ook op basis van subscriptions. Elke status update van de Landroid wordt dan netjes doorgegeven aan Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rimco schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:38:

Zo luxe heb ik het helaas niet voor elkaar, er zit wel een regensensor in, maar bij mij gaat hij nu z'n 3e seizoen in, en alles wat jij aangeeft heb ik geen "last" van, en ik zie er ook niet zoveel voordelen in eigenlijk. Behalve dat automatiseren natuurlijk leuk is :P

Ik verleng het schema ook niet met een half uur ofzo, als ik het aanpassen (paar keer per jaar) is dat gelijk met een uur of 2,5 á 3, want zo lang duurt een cyclus wel bij mij (laden +- 1,5 uur, en maaien ook een uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Op basis van het weer is er een gewenst aantal minuten, maar zelfs beter dan origineel: Hij zal pas stoppen als de accu leeg is en daardoor weer naar huis gaat. Hij zal niet met een half volle accu plots besluiten om naar huis te gaan tenzij het echt nodig is (flink wat regen of sproeiers) :)

Dat vond ik namelijk ook irritant met de originele instelmogelijkheden. Daarin specificeer je een schema, maar dat houdt geen rekening met laden. Of je nou net 5 minuten onderweg bent of überhaupt het laatste uur hebt staan opladen, tijd is tijd...

Ik kijk daadwerkelijk naar het aantal minuten dat hij aan het maaien is geweest, zonder de tijd aan de oplader mee te tellen. En inderdaad, automatiseren is leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik heb helaas de Worx WR095S. Die versie heeft helaas ook geen App of wat. Blijkbaar toch weer net te karig geweest bij de aanschaf. :) Dan toch maar handmatig de tijd even goedzetten en in het seizoen aanpassen waar nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Mijn Robomow heeft wel een app, maar ik geloof geen API waar tegen aan te programmeren is.

Nu is programmeren al niet mijn ding, en Domotica heb ik ook helemaal niets mee :P

Ik hou meer van KISS (Keep It Stupid & Simple) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:28

Superflip

*pwiet*

Ik ben ook in de markt voor een robotmaaier vanwege een nieuw huis met 800m2 gras. Hele topic doorgelezen en toch wat wijzer geworden.

Ik was helemaal overtuigd van de Husqvarna Automower (310/315/315x) maar ontdek ik net dat Worx nieuwe modellen heeft met aantrekkelijke opties. De nieuwe Worx Landroid M WR143E 1000m² ziet er een onklopbaar robotje uit met een aantrekkelijke prijs (999 euro).

Afbeeldingslocatie: https://worx-europe.com/wp-content/uploads/2019/01/WR143E_3-4-1030x1030.png

[ Voor 10% gewijzigd door Superflip op 03-03-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Timple schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:42:
Beste grasmaai-gemakzuchtigen

Een maand geleden heb ik overal nieuw gras ingezaaid (was meer gemaaid onkruid) en deze winter ga ik me eens oriënteren op een robot maaier.

De m2 staat natuurlijk netjes vermeld bij elke maaier, maar hoe strak deze langs een kant af maaien is al veel lastiger te vergelijken. Dus even een beroep op de ervaring die jullie hebben met jullie maaiers.

Dit is het oppervlak dat gemaaid zal moeten worden:
[Afbeelding: gras]
De twee grasvelden zijn verbonden via de oprit, hier zou dus een robotmaaier over kunnen rijden. Maar lijntjes trekken is daar lastig.

Veel van het grasveld is afgezet door muren. Dus het liefst zou ik een grasmaaier hebben die strak tot de muren kan maaien. Een beetje zoals een robot-stofzuiger dat doet.
Ook staan er redelijk wat bomen in de tuin (blauwe stippen). Het zou fijn zijn als een robotmaaier deze dynamisch mee pakt (obstacle avoidance) en dat ik niet elke boom helemaal van een lus moet voorzien zoals je vaak in de handleiding ziet.(Dat gaat me een godsvermogen aan draad kosten :z

Wensen pakket op volgorde van prio:
  • 1600m2 grasoppervlakte (praktijk, geen theorie)
  • Ondersteuning zones verdeeld door 30x1m pad
  • Kanten snijden tegen de muur
  • Bomen vermijden zonder draad
  • Home-automation ondersteuning (niet maaien indien sprinklers actief bijv.)
  • Idealiter zonder draad, RTK GPS anyone? :+
Wat hoop ik te bereiken:
  • Veel minder gras wegbrengen na elke maaibeurt
  • Minder onkruid doordat paardenbloemen minder kans krijgen door het vele maaien
  • Een superstrak gazon
toon volledige bericht
Ik heb uiteindelijk besloten voor een Worx Landroid L2000 wg797e.1 te gaan. Voornamelijk een kosten afweging.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit specifieke model?

Ik heb nog enkele vragen na het lezen van de handleiding:

* Hoe nauw komt de 45 centimeter die ik van de kant moet aanhouden?
* Hoeveel cm gras blijft er staan aan de rand indien ik die 45cm aan houd?

En wat nog onduidelijk is, er staat in de handleiding dat een doorgang >1m moet zijn. Maar indien ik dan bovenstaande 45cm van de kanten aan zal houden, zit er dus maar 10cm tussen de draden. Gaat dit goed? Of zal deze dit zien als een 'onzichtbare draad' zoals je dat bij eilanden gebruikt?
Femme schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:20:
Mijn 320 moet zo'n 70 meter rijden tussen twee velden met verschillende bochten in het parcours en heeft daar geen moeite mee.
Als je robot nou terug naar z'n station wil, maar net achter de station de draad vind. Gaat deze dan helemaal de draad volgen en dus 2x 70 meter heen en weer rijden onderweg naar huis?

[ Voor 7% gewijzigd door Timple op 03-03-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolitecho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 16:43
Superflip schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:49:

De nieuwe Worx Landroid M WR143E 1000m² ziet er een onklopbaar robotje uit met een aantrekkelijke prijs (999 euro).
Ik heb deze ook op het oog. Waarschijnlijk haal ik er me ook zo eentje. Volg dit topic ook al een tijdje.

Ik kan alleen niet direct terugvinden of deze ook beveiligd is met een pincode tegen diefstal. Iemand?

De oudere modellen hadden dit zeker. Ik vraag me af of de nieuwe dat nu hebben of niet. Er zijn wel extra opties die je kunt bijkopen, maar een simpel alarm zou voor mij al voldoende zijn liefst al basisoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Nolitecho Volgens mij is dit hetzelfde als de bestaande Landroid S generatie, je kan dan de Landroid koppelen aan je account + WiFi netwerk. Indien WiFi weg is voor 3 dagen stopt hij tenzij je via jouw account de robot vrijgeeft.

Robot kan niet zomaar aan ander account worden gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolitecho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 16:43
Bedankt. Dus hij is redelijk veilig tegen diefstal?

Hij zou hier in de tuin zijn werk doen, maar ik heb nog geen afspanning staan. Het zou dus fijn zijn dat mijn nieuwste speeltje niet zomaar gepikt kan worden 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46
Nolitecho schreef op maandag 4 maart 2019 @ 00:22:
Bedankt. Dus hij is redelijk veilig tegen diefstal?

Hij zou hier in de tuin zijn werk doen, maar ik heb nog geen afspanning staan. Het zou dus fijn zijn dat mijn nieuwste speeltje niet zomaar gepikt kan worden 🙂
Risico bestaat altijd, maar er is in ieder geval 'iets' aan gedaan om te voorkomen dat ie na jatten bruikbaar is.
Ik heb er voor de zekerheid camo wrap op geplakt, dan zie je 'm gewoon niet :+

Heb 'm voor de gelegenheid ook 'myLittleTank' genoemd.

Afbeeldingslocatie: https://photos1.blogger.com/blogger/6929/2773/1600/Gruber.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-03-2019 08:35 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Timple schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:13:
[...]

[...]

Als je robot nou terug naar z'n station wil, maar net achter de station de draad vind. Gaat deze dan helemaal de draad volgen en dus 2x 70 meter heen en weer rijden onderweg naar huis?
Yup, hij zal tegen de klok in z'n basisstation weer opzoeken en hij heeft geen flauw idee of hij dan nog 10 meter of 200 meter moet lopen.

Mijn robot (een Robomow) stopt met maaien als de accu op 35% zit, en gaat dan z'n basisstation zoeken. In mijn geval kan dat betekenen dat dit een route is van zo'n 200 meter, daar is hij dan ruim 10 minuten mee bezig.

Zelfde als een start in zone 2, dan moet de Robomow ook 10 minuten "wandelen" (ook zo'n 150 meter) voor hij in zone 2 staat en daar begint te maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch In jouw laatste filmpje leek het of de robot niet strak de grensdraad volgt, maar een beetje er naast, klopt dat? Zo ja, hoe weet de robot dan om dat niet te doen dicht bij het basisstation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rimco schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:22:
@Grolsch In jouw laatste filmpje leek het of de robot niet strak de grensdraad volgt, maar een beetje er naast, klopt dat? Zo ja, hoe weet de robot dan om dat niet te doen dicht bij het basisstation?
Geen flauw idee, maar met het maken van bochtjes loopt hij wel vaker niet exact over de draad heen, daarom is het ook van belang voor het basisstation toch een meter of 2 á 3 rechte inloop te hebben.

Bij hoeveel seconden in het filmpje zie je wat jij bedoelt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Het was vanaf 0:18, waarbij hij eerst naar achteren ging (hoe werkt dat dan?) en dan op 0:23 - 0:38 dat hij inderdaad een hele ruime bocht neemt voordat hij weer bij de draad aankomt.

De Landroid wijkt eigenlijk nooit van zijn draad af, zelfs al ligt daar een obstakel. Vind ik eigenlijk wel jammer omdat we daardoor eigenlijk overal sporen hebben. Het gras langs de kant is dan wel mooi gemaaid, maar daar krijg je sporen voor terug. Daarentegen als hij willekeurig naast de draad zou gaan rijden kan hij makkelijk zijn station missen, dus zo simpel is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rimco schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:55:
@Grolsch Het was vanaf 0:18, waarbij hij eerst naar achteren ging (hoe werkt dat dan?) en dan op 0:23 - 0:38 dat hij inderdaad een hele ruime bocht neemt voordat hij weer bij de draad aankomt.

De Landroid wijkt eigenlijk nooit van zijn draad af, zelfs al ligt daar een obstakel. Vind ik eigenlijk wel jammer omdat we daardoor eigenlijk overal sporen hebben. Het gras langs de kant is dan wel mooi gemaaid, maar daar krijg je sporen voor terug. Daarentegen als hij willekeurig naast de draad zou gaan rijden kan hij makkelijk zijn station missen, dus zo simpel is het ook niet.
Dat in het huisje / uit het huisje heeft te maken met het programma. Bij start programma maait hij eerst de rand (van alle zone's) gaat in het huisje, en rijdt dan naar de zone toe waar hij moet maaien.

Bij de Robomow kun je aangeven dat hij niet elke keer hetzelfde spoor terug moet nemen, dan rijdt hij er inderdaad iets naast.

Ik heb die waarde bij mij weer even op 0 gezet, want sinds ik bomen in de tuin heb rijdt hij soms vlak langs een boom. Met die draadafstand moet ik nog een keer experimenteren.

Hoe hij dan wel goed in z'n huisje komt weet ik eigenlijk ook niet. Nog nooit over nagedacht.

In dit filmpje neemt hij rond 0.23 inderdaad een vrij grote bocht, dit heb ik alweer iets aangepast zodat hij een wat krappere bocht neemt. Hij rijdt net om de regenpijp nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Timple schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:13:
[...]

Hij weet in welke richting de begeleidingsdraad gevolgd moet worden om bij het laadstation te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1193706

Ik heb me ook de nieuwe Worx Landroid M WR143E robotmaaier gekocht.
Nu heb ik hier een vraag over, je moet deze binnen de 30 dagen registreren bij Worx voor de verlenging van de garantie maar dit lukt bij mij niet, hij neemt het serienummer wel aan maar niet het modelnummer zijnde WR143E,
dit staat nog niet in de lijst, iemand die me hiermee kan helpen?
Heb hiervoor al een mail naar Worx gestuurd maar nog geen reactie.
Aangezien hier ook al mensen deze robot gekocht hebben zullen zij hem ook niet kunnen registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:51
Ik heb 1 jaar de Landroid s500i S3 gehad en is 3x terug geweest naar de fabriek. Spijt van als haren op mijn hoofd.

Zodra het ietsje omhoog loopt gaat hij gek doen (zichzelf ingraven en ook elke keer de beveiliging inschakelen omdat hij denkt dat hij op zijn kop ligt).... Er gaat hier dus een andere komen; ik zit nu te denk aan de Gardena smart SILENO life 750. Deze is momenteel nergens verkrijgbaar, maar komt met:

- Ondersteuning voor tot wel 30 procent hellingen (mijn tuin heeft een verhoging van +/- 1 meter, welke bereikt wordt over 4 meter, dus volgens mij ik op ongeveer 25%)
- Niet tevreden geld terug garantie (gezien eerdere ervaringen zeker wat waard)
- Ondersteuning voor een app via WiFi (dus ook vanaf vakantie bijsturen)

Bij aanschaf krijg je nu 100 euro retour of gratis installatie; ik twijfel nog tussen beide. Installatie van de Worx heb ik zelf gedaan, maar blijft toch altijd een gepriegel en ik had enkele hoekjes die ik niet top kreeg. Hopelijk krijgt een vakman dat wel voor mekaar....

Iemand nog tips of alternatieven gezien mijn wensen/vereisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
MiKeZZa schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:17:
Ik heb 1 jaar de Landroid s500i S3 gehad en is 3x terug geweest naar de fabriek. Spijt van als haren op mijn hoofd.

Zodra het ietsje omhoog loopt gaat hij gek doen (zichzelf ingraven en ook elke keer de beveiliging inschakelen omdat hij denkt dat hij op zijn kop ligt).... Er gaat hier dus een andere komen; ik zit nu te denk aan de Gardena smart SILENO life 750. Deze is momenteel nergens verkrijgbaar, maar komt

Bij aanschaf krijg je nu 100 euro retour of gratis installatie; ik twijfel nog tussen beide. Installatie van de Worx heb ik zelf gedaan, maar blijft toch altijd een gepriegel en ik had enkele hoekjes die ik niet top kreeg. Hopelijk krijgt een vakman dat wel voor mekaar....

Iemand nog tips of alternatieven gezien mijn wensen/vereisten?
Voor die installatie moet je dus bellen en dan kan je gemakkelijk 2-3 maand moeten wachten. Je kan ook voor een huisje kiezen. Dus misschien eerst even bellen voor hoelang het ongeveer zou duren om te installeren. Want dat zou eens dik kunnen tegenvallen. wou dat vorig jaar ook doen en moest toen wachten tot Augustus

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:51
cricque schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:47:
[...]

Voor die installatie moet je dus bellen en dan kan je gemakkelijk 2-3 maand moeten wachten. Je kan ook voor een huisje kiezen. Dus misschien eerst even bellen voor hoelang het ongeveer zou duren om te installeren. Want dat zou eens dik kunnen tegenvallen. wou dat vorig jaar ook doen en moest toen wachten tot Augustus
Mmmmmm..... Er werd gesproken over 10 dagen, maar ik had ook al wat twijfels om dat te geloven.

En ik begin nu ook te twijfelen aan die tevredenheidsgarantie; die zie ik ineens nergens meer staan...

Dat zet de keuze toch wel even op losse schroeven moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
MiKeZZa schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:55:
[...]

Mmmmmm..... Er werd gesproken over 10 dagen, maar ik had ook al wat twijfels om dat te geloven.

En ik begin nu ook te twijfelen aan die tevredenheidsgarantie; die zie ik ineens nergens meer staan...

Dat zet de keuze toch wel even op losse schroeven moet ik zeggen.
Ja ik zou gewoon effe bellen om zeker te zijn. Nuja ik had toen gebeld einde april - begin mei moet dat ergens geweest zijn. Dat is natuurlijk prime time wanneer iedereen zijn maaier al gekocht heeft. Je wilt die wel hebben tegen April ongeveer uiteraard en niet in September. Kwestie van er optimaal geniet van te hebben :)

Ik ga mij zelf een Landroid kopen, heb nagedacht over die Gardena, maar het zal toch zo een Worx landroid worden. Het is slechts 200m², min of meer gelijk. Geen hellingen ofzo. Geen rare vormen. Er staat alleen een toren met trap en schommel en een ingraaftrampoline. Deze wordt dit weekend ingegraven. En ik zoek die robotmaair binnen dit en een maand te installeren

Ik heb al vele vergelijkingen gemaakt en reviews gezien, gelezen. Een regensensor en bediening via een app is een must. Sommige merken tellen wel "topdollars" voor een app. Heb toch veel goeie dingen gelezen over landroid, en zeker het AI aspect staat mij aan. Nuja je kan het maar pas zien als je er eentje effectief heb staan. En elk terrein is anders. Ik heb wel hier en daar een paar putten, maar die ga ik wel op voorhand opvullen om zeker te zijn dat de machine die ik koop er geen problemen mee heeft. Dus basically eender wat ik koop zou wel moeten werken. Ik bezie het zo, het kost mij 5 euro per maaibeurt om het gras kwijt te geraken (ongeveer). Dan nog de tijd die ik erin moet steken. Das 125 euro per jaar aan zo een 25 maaibeurten. DUs op 5 jaar is dat dan 625 euro. Als dat ding 5 jaar meegaat enja er zijn nog mesjes enzo te kopen. Dan heb ik wat tijdswinst gehad en die Landroid kost 599 heb ik gezien. Dus lijkt me wel goed. Mag gerust duurder zijn ook. Maar ik zou daar geen machine van +1500 euro zetten ofzo voor die 200m².

Ik heb op mijn grasmachine wel een mulcher extensie zitten. Werkt wel goed .... maaaaaar wij hebben regelmatig een champion uitbraak. En met kleine kinderen ga ik altijd effe speuren voor ze buiten gaan. Met een robotje krijgen die echt geen kans om te groeien. Tenzij het lang periodes misschien donker en nat is.

Dus voor mij lijkt het ideaal. Gardena heb ik dus ook overwogen, maar prijs is een park duurder. En bij sommige reviews wordt een landroid aangeprezen boven gardena

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _koen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 09:53
Tussen mijn voortuin en achtertuin staat een haagje. De afstand tussen de boompjes van dit haagje is ongeveer 45 cm. Ik zoek een robotmaaier die door dat haagje zou kunnen rijden naar mijn voortuintje (en liefst weer mooi terugkeert ook ;-) ). Iemand die ervaring hiermee heeft ? Alles wat ik tot nu gelezen heb spreekt over minimum 60 cm, maar daar kom ik dus niet aan... . Zou daar marge op zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Nee, dat ding moet met fuzzy logic de doorgang vinden. Veel merken hebben 1 meter als minimale maat voor een corridor.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDocta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-02 12:14
Ik heb de nieuwe Worx M700 WR142E besteld bij Brico in België. € 869 en de ACS module voor € 159. Aanvankelijk ging ik voor de Robomow rc308u maar nog wat verder rondlezen heeft me bij de Worx gebracht. Voor € 1032,95 inclusief verzending heb ik nu een robot die flexibel is met het ACS systeem. Met een opzetzwembad en een picknick bank in de tuin die regelmatig van plaatst wisselt leek me dit de beste keuze. Nu eerst mijn gazon volledig opnieuw aanleggen... 14 ton compost wordt volgende dinsdag geleverd. Infrezen, gelijkleggen en inzaaien. Na 11 jaar geen onderhoud aan het gazon, ongeveer 600 vierkante meter, is dit echt wel nodig. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 14:25
Mijn grasveld is van een beprerkte omvang. Wat ik mij afvraag of een robotmaaier toch te rechtvaardige is? Wordt met een robot het gras beter onderhouden, zodat het er fraaier oogt? Zou graag minder onkruit willen en een dichter gazon. Mijn gevoel zegt dat dit bereikt kan worden door het dagelijks te (laten) maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

danielvn schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:24:
Mijn grasveld is van een beprerkte omvang. Wat ik mij afvraag of een robotmaaier toch te rechtvaardige is? Wordt met een robot het gras beter onderhouden, zodat het er fraaier oogt? Zou graag minder onkruit willen en een dichter gazon. Mijn gevoel zegt dat dit bereikt kan worden door het dagelijks te (laten) maaien.
Kan perfect. Vrienden van me hebben ook een zeer beperkt oppervlak. De installatie kan wat zoeken zijn vooral ivm plaatsing van het basisstation, maar verder moet je vooral enkel nog genieten. Gezonder gras en geen omzien meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hoe zit het met verticuteren? Eigenlijk zou je dit jaarlijks moeten doen volgens mij. Vooral als je de grasrestanten laat liggen zoals met een robot maaier. Echter is zit er niet op te wachten om elk jaar die grensdraad weg te halen, te verticuteren en de draad weer terug te plaatsen. Dat kost je voor 200m2 dan zeker een volle 8-10 uur aan werk gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

GAEvakYD schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:05:
Hoe zit het met verticuteren? Eigenlijk zou je dit jaarlijks moeten doen volgens mij. Vooral als je de grasrestanten laat liggen zoals met een robot maaier. Echter is zit er niet op te wachten om elk jaar die grensdraad weg te halen, te verticuteren en de draad weer terug te plaatsen. Dat kost je voor 200m2 dan zeker een volle 8-10 uur aan werk gok ik zo.
Verticuteren is eigenlijk bedoeld om de viltlaag weg te halen, maar met een robotmaaier heb je hier eigenlijk geen last van. Verder maak je je gras dan enkel stuk door er stukken uit te trekken tijdens het verticuteren waardoor je onkruid weer vrij spel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Superflip schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:10:
[...]

Verticuteren is eigenlijk bedoeld om de viltlaag weg te halen, maar met een robotmaaier heb je hier eigenlijk geen last van. Verder maak je je gras dan enkel stuk door er stukken uit te trekken tijdens het verticuteren waardoor je onkruid weer vrij spel geeft.
Ow oke, dat zou top zijn. Ik hoor mensen de opmerking maken dat je juist dat vilt creëert als je restanten laat liggen op je gras. Zou fijn zijn als verticuteren niet of nauwelijks nodig is. Als ik het eens in de drie jaar moet doen kan ik er nog wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt omdat bij regulier maaien er stukken van 2-3cm afgaan. Bij een robotmaaier maar enkele millimeters.

Eerst moet de mat hier geverticuteerd worden, her en der opgehoogd, gevoed en weet ik veel wat en dan kan ik eindelijk de boel installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik verticuteer ook nooit met ruim 1000m2 gras.

Is me veel te veel werk, en zoals je zelf al aangeeft moet je dan gigantisch goed rekening houden met de draad, en het is gewoon erg veel werk.

Mijn buurman verticuteert wel (geen robotmaaier) en bemest en sproeit zijn gras, maar mijn gras ziet er altijd beter / groener uit :P

Ze hebben mij altijd geleerd dat je gras niet teveel moet verwennen (dus zo min mogelijk sproeien/bemesten) en dat je daar sterk gras van krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het gemeentegras is bijkans gecremeerd in de hete zomer, mijn veld hield ik gesproeid. Netto resultaat was hetzelfde. Dat doe ik dus ook niet meer. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:13

de Peer

under peer review

Señor Sjon schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:24:
Het gemeentegras is bijkans gecremeerd in de hete zomer, mijn veld hield ik gesproeid. Netto resultaat was hetzelfde. Dat doe ik dus ook niet meer. :P
Oh dat is hier echt wel anders. Zowel gemeentegras als het gras bij mij op het werk is ook gecremeerd en totaal niet hersteld. Daar groeit nu eigenlijk nog vooral onkruid en mos-achtige planten met een paar sprietjes gras. Ziet er niet uit

Ik blijf dus zeker sproeien!

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Deze week mooi huisje gemaakt voor de robotmaaier. Gras is weer perfect groen en de maaier doet het prima. Wat nog wel een puntje is, het draad ligt op 20 a 25cm vanaf de kant. Hierdoor blijft er een strook langs gras over. Lelijk en wekelijks wat werk.

Is het jullie gelukt om de rand naast het gras mooi te maaien? Zo ja, hoe? Iemand foto's?

Heb naast het gras een rand met betonnen klinkers en hierna een randje met een steen dus ideaal zodat de maaier hier over heen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wackmack schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:44:
Deze week mooi huisje gemaakt voor de robotmaaier. Gras is weer perfect groen en de maaier doet het prima. Wat nog wel een puntje is, het draad ligt op 20 a 25cm vanaf de kant. Hierdoor blijft er een strook langs gras over. Lelijk en wekelijks wat werk.

Is het jullie gelukt om de rand naast het gras mooi te maaien? Zo ja, hoe? Iemand foto's?

Heb naast het gras een rand met betonnen klinkers en hierna een randje met een steen dus ideaal zodat de maaier hier over heen kan.
Ja bij mij maait hij ook de rand en hoef ik echt niets meer te doen. Kwestie van fine-tunen. :)
Ik heb ook zo'n rand met stenen inderdaad. Erg handig.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
de Peer schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:44:
[...]

Ja bij mij maait hij ook de rand en hoef ik echt niets meer te doen. Kwestie van fine-tunen. :)
Ik heb ook zo'n rand met stenen inderdaad. Erg handig.
YouTube: Viking MI 422 robotmaaier , randen maaien

Deze is best vet. Maar je hebt gelijk. Zal een rol kopen met draad en goed afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miorky
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-04 13:08
Graag jullie advies:
Wij hebben een tuin met twee grote eikenbomen. Nu zijn wij opzoek naar een robot maaier die hier mee kan opgaan /eikels kan vermalen. Zijn er maaiers die hier mee overweg kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Denk gezien de twee meest gebruikte messystemen (roterend mes als een cirkelmaaier of soort scheermesjes), dat geen van beide het tof vindt om dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
de Peer schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:07:
[...]

Oh dat is hier echt wel anders. Zowel gemeentegras als het gras bij mij op het werk is ook gecremeerd en totaal niet hersteld. Daar groeit nu eigenlijk nog vooral onkruid en mos-achtige planten met een paar sprietjes gras. Ziet er niet uit

Ik blijf dus zeker sproeien!
Bij ons ook, 70% van het publieke gras is hersteld, de rest is nu een kale onkruid toestand.
Blijf dus wel sproeien, maar niet zo vaak en dan even flinke plas in 1 keer ipv kleine sproeibeurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26
weet er iemand of er andere verschillen zijn dan de batterij tussen de nieuwe versies van de worx landroid m500, m700 e, m1000?
Als ik op hun website kijk naar:prijzen op amazon.de:dan lijkt mij de voordeligste de m500 te zijn met eventueel een aparte reserve batterij, of ben ik verkeerd?

Van amazon specs pagina:
OnderdeelnummerWR141EWR142EWR143E
Itemgewicht8,5 Kg8,8 Kg9,4 Kg
Productafmetingen55,8 x 40,4 x 20,5 cm55,8 x 40,4 x 20,5 cm55,8 x 40,4 x 20,5 cm
Batterijen:1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)
Groottebis zu 500m2 Rasenflächebis zu 700m2 Rasenflächebis zu 1000m2 Rasenfläche

[ Voor 34% gewijzigd door scatman op 01-04-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 20:18
Misschien ga ik nu een hele stomme vraag stellen :) maar zijn er ook robot maaiers zonder perimeter draad? Of ben je hier altijd aan gebonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37
the-edge schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:28:
Misschien ga ik nu een hele stomme vraag stellen :) maar zijn er ook robot maaiers zonder perimeter draad? Of ben je hier altijd aan gebonden?
Voor zover ik weet niet. Omdat GPS ook nooit zo precies kan zijn.
scatman schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:11:
weet er iemand of er andere verschillen zijn dan de batterij tussen de nieuwe versies van de worx landroid m500, m700 e, m1000?
Als ik op hun website kijk naar:prijzen op amazon.de:dan lijkt mij de voordeligste de m500 te zijn met eventueel een aparte reserve batterij, of ben ik verkeerd?

Van amazon specs pagina:
OnderdeelnummerWR141EWR142EWR143E
Itemgewicht8,5 Kg8,8 Kg9,4 Kg
Productafmetingen55,8 x 40,4 x 20,5 cm55,8 x 40,4 x 20,5 cm55,8 x 40,4 x 20,5 cm
Batterijen:1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)1 Lithium-Ionen batterijen vereist. (inbegrepen)
Groottebis zu 500m2 Rasenflächebis zu 700m2 Rasenflächebis zu 1000m2 Rasenfläche
toon volledige bericht
Een reservebatterij voor de dagelijkse knip en scheerbeurt doet de grootste USP van een robotmaaier teniet. Namelijk het maaien als jij er niet bent/iets anders aan het doen bent. Dat zou ik ook niet als alternatief zien.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
MrFl0ppY schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:31:
Een reservebatterij voor de dagelijkse knip en scheerbeurt doet de grootste USP van een robotmaaier teniet. Namelijk het maaien als jij er niet bent/iets anders aan het doen bent. Dat zou ik ook niet als alternatief zien.
het prijsverschil tussen de m500 en m700 is 150€, de 4.0A batterij is apart te koop voor: 59€ https://www.amazon.de/dp/B016OXZYL6/

dus dan toch beter de m500 kopen met aparte 4.0A batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
@scatman oh my bad, ik dacht dat je van plan was om deze elke keer te wisselen. Maar het plan is om de batterij te upgraden. Dat zou in theorie moeten volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

@scatman @MrFl0ppY zijn die dingen ook niet softwarematig beperkt in het opp. dat die kan maaien?

En de m700 en m1000 hebben een verschillende gewicht maar dezelfde batterij, er zullen dus nog componenten anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Superflip schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:00:
@scatman @MrFl0ppY zijn die dingen ook niet softwarematig beperkt in het opp. dat die kan maaien?

En de m700 en m1000 hebben een verschillende gewicht maar dezelfde batterij, er zullen dus nog componenten anders zijn.
Er zit bij de m700 en m1000 ook met draad en haken, dus gewicht kan daar ook mee te maken hebben. Software verschil zou kunnen, maar weet ik niet. Vandaar dus mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afgelopen november via Amazon voor een zeer zacht prijsje een Worx Landroid 105 SI.1 gekocht. Het wordt nu tijd om deze te installeren voor mijn oppervlakte van 500 m2 geen overbodige luxe. Ik heb de volgende installatie vragen:

Volgens de manual dient de afstand voor en achter van het zijdelingse laadstation 2 meter te zijn dus 4 meter in totaal. Het beste komt mij uit eerst bocht 90 graden dan 2 meter vooraf en daarna na ongeveer 0.80 meter een bocht van 90 graden. Heeft iemand hiermee ervaring of dat goed gaat?

Volgens de manual dienen bomen met een cirkel van de geleidingsdraad omgeven te worden dit ivm het eventueel beschadigen van de wortels. Mijn wortels zitten diep in de grond en ik heb de toegestane max lengte van de draad 250 meter hard nodig. Nog noodzakelijk dan?

Ik heb een nogal gecompliceerde tuin met een doorgang van 1 meter breed. Werken 3 zones naar behoren?

Bedankt alvast.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
the-edge schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:28:
Zeker wel, check :

https://www.robotmaaierve...raad-ambrogio-l60-review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Carboy54 Volg deze paar posts even: Rimco in "Robotmaaiers"

Voor de boomwortels zal het geen probleem zijn, maar de robot zal wel elke keer tegen de boom zelf aanrijden, dus de bast zal wel wat beschadigen denk ik.

Zones werken hier prima, hij komt overal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Carboy54 ik laat mijn Worx gewoon tegen de boompjes aantikken, gaat prima. Ja, de robot raakt snel bekrast, maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is dan ook het enige voordeel als ik lees wat ie kan. :X Je moet hem handmatig opladen. Dan maar een draad. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:14
Dag Allen,

Ik heb een woning op het oog met een behoorlijke lap grond (1300m2), ik houd wel van ruimte maar heb een hekel aan tuinieren. Heb nu ongeveer 100m2 aan gras en een beetje beplanting.

Met de huidige situatie (veel beplanting) valt het huis voor mij af vanwege het vele werk. Ik heb talloze hobby's waar ik liever mijn tijd in steek dan het wieden van onkruid en maaien van gras.

Nu was mijn idee, de tuin omheinen met een hek, paar boompjes erin en vol zaaien met gras. Er is een situatie te creëren waarin een robotmaaier overal in de tuin kan komen, het huis staat namelijk in het midden van de tuin. Verder zal ik het gras moeten verticuteren, voeden en randen bij moeten knippen. Mijn idee was om alle randen te voorzien van bakstenen zodat ik minimaal randjes bij hoef te knippen.

Ik zit een beetje in dubio, mijn ouders zeggen, waar begin je aan. Echter is mijn inschatting dat ik op termijn een zeer onderhoudslichte, doch, groene tuin kan maken. Ik verwacht zeker niet dat ik er geen werk aan ga hebben. Ik denk wel dat ik de tuin zo kan krijgen dat ik er maximaal iets meer mee bezig ben dan dat ik nu ben. Wat is jullie ervaring hiermee?

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Intruder schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:26:
Dag Allen,

Ik heb een woning op het oog met een behoorlijke lap grond (1300m2), ik houd wel van ruimte maar heb een hekel aan tuinieren. Heb nu ongeveer 100m2 aan gras en een beetje beplanting.

Met de huidige situatie (veel beplanting) valt het huis voor mij af vanwege het vele werk. Ik heb talloze hobby's waar ik liever mijn tijd in steek dan het wieden van onkruid en maaien van gras.

Nu was mijn idee, de tuin omheinen met een hek, paar boompjes erin en vol zaaien met gras. Er is een situatie te creëren waarin een robotmaaier overal in de tuin kan komen, het huis staat namelijk in het midden van de tuin. Verder ik het gras moeten verticuteren, voeden en randen bij moeten knippen. Mijn idee was om alle randen te voorzien van bakstenen zodat ik minimaal randjes bij hoef te knippen.

Ik zit een beetje in dubio, mijn ouders zeggen, waar begin je aan. Echter is mijn inschatting dat ik op termijn een zeer onderhoudslichte, doch, groene tuin kan maken. Ik verwacht zeker niet dat ik er geen werk aan ga hebben. Ik denk wel dat ik de tuin zo kan krijgen dat ik er maximaal iets meer mee bezig ben dan dat ik nu ben. Wat is jullie ervaring hiermee?
toon volledige bericht
Goh, tis net of ik mezelf zie schrijven :P

Wij hebben ook een "lapje" grond gekocht van 1750m2, huis gebouwd, hek / haag eromheen, gras erin, randje voorzien dmv betonbandjes / stenen, en een robot verzorgd al het onderhoud van het gras.

Helemaal vrij van onderhoud ben je niet, kantjes bij maaien hou je toch, maar ik denk dat ik nu zo'n uurtje in de week kwijt ben i.p.v. 4 uur per week als ik alles moet maaien en bijhouden.

Verticuteren, sproeien, knuffelen en bemesten doe ik niet aan, en de mat ligt er akelig mooi/groen bij 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-05 13:07
Hallo,

Ik ben op zoek naar een robot grasmaaier. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, vandaar dat ik dit forum in de gaten hou. Ik heb een tuin van 1750 m2. Heb voldoende technische kennis om de maaier zelf te plaatsen.

Belangrijke punten:
- Dat het gras netjes gemaaid wordt
- Dat de robot redelijk betrouwbaar is
- Wil een zo onderhoudsvriendelijk mogelijke tuin (vandaar ook de robot) dus het is prettig als ik niet iedere week alle kanten bij hoef te knippen. Stenen leggen aan de zijkant is lastig gezien het ontwerp van de tuin. Als er dus een model is die ook de randen haalt, dan heeft dat de voorkeur.

Er zijn verschillende merken. Kent iemand het merk "Zoef - hendrik jan"? Qua prijs/kwaliteit lijkt het interessant maar is aanzienlijk voordeliger dan de overige merken. Dat is niet voor niets lijkt me? Verder ben ik benieuwd of er bepaalde websites zijn waar soms acties op voorbij komen. Insteek is om hem ergens binnen nu en 2 maanden aan te schaffen.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

[ Voor 5% gewijzigd door martijn22222 op 02-04-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Vraag voor de Worx eigenaren. Wellicht zie ik iets over het hoofd maar is er een refresh functie in de huidige versie van de app? Soms duurt het bij mij enkele uren voordat de status wordt geupdate. Andriod overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
martijn22222 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:04:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een robot grasmaaier. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, vandaar dat ik dit forum in de gaten hou. Ik heb een tuin van 1750 m2. Heb voldoende technische kennis om de maaier zelf te plaatsen.

Belangrijke punten:
- Dat het gras netjes gemaaid wordt
- Dat de robot redelijk betrouwbaar is
- Wil een zo onderhoudsvriendelijk mogelijke tuin (vandaar ook de robot) dus het is prettig als ik niet iedere week alle kanten bij hoef te knippen. Stenen leggen aan de zijkant is lastig gezien het ontwerp van de tuin. Als er dus een model is die ook de randen haalt, dan heeft dat de voorkeur.

Er zijn verschillende merken. Kent iemand het merk "Zoef - hendrik jan"? Qua prijs/kwaliteit lijkt het interessant maar is aanzienlijk voordeliger dan de overige merken. Dat is niet voor niets lijkt me? Verder ben ik benieuwd of er bepaalde websites zijn waar soms acties op voorbij komen. Insteek is om hem ergens binnen nu en 2 maanden aan te schaffen.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
toon volledige bericht
Zelf heb ik ook een totaal oppervlakte van 1750m2 waarvan ruim 1000m2 gras, en ook geen hele eenvoudige tuin.

Ik heb een Robomow RS615 pro en ik zou met deze oppervlaktes zeker voor een robot met dubbele messen kiezen.

Het grote voordeel van een robomow is dat de messen buiten de wielen maaien. In principe hoef je bij de kantjes dan niet meer bij. Het is zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel erg betrouwbaar.

Geen fancy "onzindingetjes" maar hij doet precies wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Iemand een goed adresje voor 100m draad? Heb al een mooi circuit liggen echter 15cm vanaf de rand. Wil nu het circuit leggen direct tegen de rand zodat ik echt alles automatisch kan doen.

Vind 50e per duur voor een simpel draadje. Iemand die misschien een alternatief weet? Het is toch gewoon koper draad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb het gekocht via onderstaande shop, scheelt een tientje

https://maai-robot.com/perimeterdraad-100-mtr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Grolsch schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:26:
Ik heb het gekocht via onderstaande shop, scheelt een tientje

https://maai-robot.com/perimeterdraad-100-mtr
Valt inderdaad mee, ga hem bestellen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:43
Mijn Worx Landroid WR105Si weer uit de winterstalling gehaald. Alleen nu werkt de hoogte regeling niet meer goed. van 5 naar 6mm gaat heel stroef/onmogelijk en van 3 naar 2mm idem. Ben benieuwd hoe ze met garantie omgaan. Zo even mailen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MrFl0ppY schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:10:
Vraag voor de Worx eigenaren. Wellicht zie ik iets over het hoofd maar is er een refresh functie in de huidige versie van de app? Soms duurt het bij mij enkele uren voordat de status wordt geupdate. Andriod overigens.
Herkenbaar, had de mijne van het weekend. Kreeg ook alle pushberichten in een keer ‘s avonds ergens. Ook verbinding kwijt af en toe: uit en aan helpt.

* NiGeLaToR moet z’n grasmaaier af en toe rebooten. Wat een vooruitgang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wackmack schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:16:
Iemand een goed adresje voor 100m draad? Heb al een mooi circuit liggen echter 15cm vanaf de rand. Wil nu het circuit leggen direct tegen de rand zodat ik echt alles automatisch kan doen.

Vind 50e per duur voor een simpel draadje. Iemand die misschien een alternatief weet? Het is toch gewoon koper draad?
Huh maar dan heb je toch maar hooguit 5 extra meter nodig? of laat je de oude draad liggen?

Mijn ervaring is trouwens dat draad tegen de rand ook niet goed is want dan maait hij precies op je tegel bij het 'randmaaien' (Worx Landroid). Het blijft dus finetunen.

Volgens mij gewoon een normale koperdraad ja dus waarschijnlijk is er ook wel iets goedkopers te vinden.

Tip: in de fine-tune periode: leg in de buurt van je laadstation 1 m extra aan in een loopje ofzo. Dan kun je later altijd je draad nog verleggen (verlengen) totdat je traject definitief is. Anders moet je telkens weer stukjes verlengen/inkorten/verlengen. Nu heb je een stukje buffer.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 03-04-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:14
Grolsch schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:31:
[...]

Goh, tis net of ik mezelf zie schrijven :P

Wij hebben ook een "lapje" grond gekocht van 1750m2, huis gebouwd, hek / haag eromheen, gras erin, randje voorzien dmv betonbandjes / stenen, en een robot verzorgd al het onderhoud van het gras.

Helemaal vrij van onderhoud ben je niet, kantjes bij maaien hou je toch, maar ik denk dat ik nu zo'n uurtje in de week kwijt ben i.p.v. 4 uur per week als ik alles moet maaien en bijhouden.

Verticuteren, sproeien, knuffelen en bemesten doe ik niet aan, en de mat ligt er akelig mooi/groen bij 8) :+
Bedankt voor je antwoord, dat komt overeen met het beeld die ik voorheen had van de tuin. Een snelle photoshop van de voortuin gevuld met gras ziet er tevens erg goed uit!

De tuin gaan dus geen probleem zijn voor dit huis, echter zijn er nog wel een paar nadelen (gedateerd, asbest en kleine woonkamer 8)7) die ik moet overwegen of ik het huis hebben wil. Erg lastig dat je op voorhand nooit weet wat het hele grapje gaat kosten.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Intruder schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:51:
[...]

Bedankt voor je antwoord, dat komt overeen met het beeld die ik voorheen had van de tuin. Een snelle photoshop van de voortuin gevuld met gras ziet er tevens erg goed uit!

De tuin gaan dus geen probleem zijn voor dit huis, echter zijn er nog wel een paar nadelen (gedateerd, asbest en kleine woonkamer 8)7) die ik moet overwegen of ik het huis hebben wil. Erg lastig dat je op voorhand nooit weet wat het hele grapje gaat kosten.
Zoals je schrijft (het huis wil hebben) lijkt het wel of je het krijgt, dus dan nooit geen nee zeggen :+

Maar verbouwen kosten inderdaad veel geld, vooral als je zelf niet zo handig bent.

Pagina: 1 ... 7 ... 71 Laatste