Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 10 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 10:51
Nee, zover ik weet kan dat niet. Wel kun je (handmatig) een zone pauzeren.

Als je een brede doorgang hebt dan heb je een grote kans dat de robot in de andere zone komt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 12:59
Na een paar weken valt op dat ie hier ie een strookje van 10 cm x 2 meter consequent vlakbij een stuk recht grensdraad niet heeft gemaaid. Is aan het eind van een smaller strookje. Wel bijzonder dat de RNG hem daar niet gekregen heeft. Nu heb ik het dit keer meegenomen met de cirkelmaaier, aangezien ik toch één veldje van 20 m2 buiten bereik van de Worx ligt moet maaien, maar wel apart.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 20:22
Wel, ik heb recent de Robomow van mijn moeder eens uit elkaar gegooid, omdat hij een foutmelding gaf. Het bleek uiteindelijk aan een kabeltje te liggen waar een fout in zat (kabel voor batterij-monitoring en balanceren van de cellen).

Wat me aangenaam verraste is dat dat ding duidelijk ontworpen is om makkelijk te kunnen onderhouden. De service manual is zelfs online te vinden zonder veel moeite :p.
Zelfs het moederbord en bekabeling zijn vrij makkelijk en zonder gereedschap toegankelijk als je wat handig bent. Ik weet niet hoe dat met de andere merken robotmaaiers zit, maar dat vind ik in ieder geval een pluspunt van de Robomow (RS reeks in dit geval). Ik heb de mijne dan ook maar eens opengemaakt om hem eens schoon te maken onder de kap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:35
Hier nu ook eindelijk een robotmaaier (Florabest van 199 euro)... Meer als gadget dan als zinvol (30m2 gras, gescheiden door tegels). Kwa timing volgens mij ideaal, want ik moet nieuwe graszoden gaan leggen... Iets wat het leggen van perimeterdraad volgens mij vrij makkelijk maakt?

Misschien heeft iemand ervaring: Kan ik gewoon perimeterdraad leggen, en dan de graszoden eroverheen leggen? aangezien die ~1,5cm dik zijn.

En heb de tegels (helaas) net liggen. Hoe kan ik gemakkelijk het draad leggen zodat hij kan oversteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De grensdraad zou ie tot ~10 cm onder de grond moeten kunnen detecteren. Ik heb hem hier een deel onder tegels (5cm) en dat gaat prima. En je zal de tegel moeten wippen, draad eronder en tegel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Señor Sjon duidelijk. Tegels wippen doe ik liever niet..... aangezien ze net liggen en vrij groot zijn (60x60). Maar ga wel even zien of ik dat nog anders kan oplossen. Wel fijn om te weten dat die relatief diep kan. Ik was bang dat het bij 3cm wel op hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is maar een eenmalige actie. :) Scheelt heel veel grasmaaien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57
Hier ook perimeterdraad onder terras door nav tips vanuit dit topic. Gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier heeft Lidlbot z'n eerste rondje gedraaid.
Eerste indruk is dat het een degelijk apparaat is met goedkoop plastic buitenkant :)
Mijn grond is nog niet overal beworteld (in maart ingezaaid) en op plekken is het nog wat oneffen blijkbaar, dus af en toe graaft hij zich in bij het keren.
Ook is mijn postzegel eigenlijk te klein (20m²), maar ik vind het het waard ;)
Hij is prettig voorspelbaar dom.
Zaterdag de draad beter leggen en de boompjes beschermen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:50:
Hier heeft Lidlbot z'n eerste rondje gedraaid.
Eerste indruk is dat het een degelijk apparaat is met goedkoop plastic buitenkant :)
Mijn grond is nog niet overal beworteld (in maart ingezaaid) en op plekken is het nog wat oneffen blijkbaar, dus af en toe graaft hij zich in bij het keren.
Ook is mijn postzegel eigenlijk te klein (20m²), maar ik vind het het waard ;)
Hij is prettig voorspelbaar dom.
Zaterdag de draad beter leggen en de boompjes beschermen.
Same here. Maar dan een postzegel van 75m², net zo nutteloos in feite. :)

Ik vraag me alleen af of hij ook korter kan maaien. Maaaisessies van 4 uur per dag is wat lang, 2 uur zou ook volstaan.

Nou zit er wel die extra weerstand bij voor kleinere oppervlaktes, maar ik neem aan dat dat niet de maaiduur verkort, kon dat niet ontdekken in de handleiding.

Dingetje doet het prima verder, maar idd wat is tie dom, geen idee waar hij is en waar hij naartoe gaat. Het is een soort technologische visualisatie van de mensheid in het algemeen. :P

[YouTube: Florabest robotmaaier eerste ritje]

En is ook best stil, tot ie de tijdrit over de kasseien gaat doen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Señor Sjon schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:48:
Het is maar een eenmalige actie. :) Scheelt heel veel grasmaaien. :+
Das waar. Maar het lijkt erop dat ik hem tussen de kieren van de tegels kan doen _/-\o_
En anders de tip van mijn ouweheer.... "Gewoon een stugge trekveer eronderdoor douwen. Hoef je niet te graven" O-)

Ik hoop ook dat die korter dan 4 uur kan maaier O-) is hier ook wat overkill.... maar als die dat relatief stil doet, zou dat nog geen issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Van de 4 uur zal ie er zo 2 aan het opladen zijn. :+ Gaat dat Lidl ding nou standaard elke dag 4 uur maaien? Dan is het zeker overkill. Ik heb hem op 17,5 uur per week verdeeld over 5 dagen staan met een veld van 350-400m2 en dat gaat prima met de Worx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Señor Sjon schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:37:
Van de 4 uur zal ie er zo 2 aan het opladen zijn. :+ Gaat dat Lidl ding nou standaard elke dag 4 uur maaien? Dan is het zeker overkill. Ik heb hem op 17,5 uur per week verdeeld over 5 dagen staan met een veld van 350-400m2 en dat gaat prima met de Worx.
De teller loopt inderdaad door, ook al is die aan het laden. Dus (volgens specs)
- 40 minuten maaien
- 1 uur laden
- 40 minuten maaien
- 1 uur laden
- 40 minuten maaien.

Maar eens zien of die het misschien ook in 40 minuten red :+
Als die het op 1 accu red, zet ik gewoon een tijdklok op het laadstation....
10 uur starten, half 11 de stroom eraf. Keert die 10:40 terug om te laden, wat niet gebeurt.

Dan kan de stroom er weer op vanaf half 3, want dan is die klaar met zijn programma van 4 uur :+

EDIT: Oh nee dat kan niet. Want dan is de begrenzingsdraad ook spanningsloos :+ Stroom moet er dus af als die al aan het laden is. Maar eens kijken wat er mogelijk is als die geinstalleer dis.

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 16-05-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 09:09
Señor Sjon schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:37:
Dan rijd de mijne toch ook wat te veel. Ik heb nu 18u per week staan en dat is max 200m². Echter ga ik dit eens proberen in te delen in zones. Ik zit met 2 stroken, waar deze misschien een tijdje vastzit. Maar ik voorzie 2 maaibeurten per dag. Aangezien die m500 maar een uurtje nodig heeft om te laden lukt dit prima

Maar ga het nu zo doen, 1 beurtje op woensdag, 2 andere werkdagen, en in het weekend op zaterdag en zondag ook 1ntje. Lijkt me meer dan voldoende. In elk geval we zijn nu 2 weken en 2 dagen verder en ik heb het gras nog niet moeten maaien. Ik heb ook nergens plekken gezien waar deze niet komt, dus dat is wel in orde. Wel heb ik spoorvorming bij het kantenmaaien. maar dat ligt deels aan mij. Ik heb net een border geplaatst en op de plekken waar spoorvorming is lag de grond niet echt zo vast als het zou moeten. Daar zal ik moeder natuur nog een handje moeten helpen.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Waah
Met een smartplug kan je zien of hij aan het laden is, dan kan je het iets slimmer doen door bij zijn eerste laadpauze de prik eraf te halen. Buiten het maaiwindow altijd prik erop.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Proton_ schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:30:
@Waah
Met een smartplug kan je zien of hij aan het laden is, dan kan je het iets slimmer doen door bij zijn eerste laadpauze de prik eraf te halen. Buiten het maaiwindow altijd prik erop.
Das nog niet eens een gek plan. Heb wel stekkers die je op afstand kan schakelen, en welke de hoeveelheid verbruikte electra bijhouden... Maar eens kijken of we dat aan Domoticz geknoopt krijgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-07 11:19
Heb ook een Florabest robotmaaier gekocht, wordt dit weekend geleverd. Hier zal het helemaal overkill zijn op 16m2 gras. Dus ga eens proberen hem ‘smart’ te maken met een Switchbot op aanraden van @Eskimootje. In eerste instantie eentje er op plakken om te kijken of het goed werkt, misschien later nog een tweede er op plakken om hem ook weer te stoppen nadat hij gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
cricque schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:24:
[...]

Dan rijd de mijne toch ook wat te veel. Ik heb nu 18u per week staan en dat is max 200m². Echter ga ik dit eens proberen in te delen in zones. Ik zit met 2 stroken, waar deze misschien een tijdje vastzit. Maar ik voorzie 2 maaibeurten per dag. Aangezien die m500 maar een uurtje nodig heeft om te laden lukt dit prima

Maar ga het nu zo doen, 1 beurtje op woensdag, 2 andere werkdagen, en in het weekend op zaterdag en zondag ook 1ntje. Lijkt me meer dan voldoende. In elk geval we zijn nu 2 weken en 2 dagen verder en ik heb het gras nog niet moeten maaien. Ik heb ook nergens plekken gezien waar deze niet komt, dus dat is wel in orde. Wel heb ik spoorvorming bij het kantenmaaien. maar dat ligt deels aan mij. Ik heb net een border geplaatst en op de plekken waar spoorvorming is lag de grond niet echt zo vast als het zou moeten. Daar zal ik moeder natuur nog een handje moeten helpen.
Ik heb ook spoorvorming in het gras, vooral het laatste stuk 10-15 meter waar ie natuurlijk het meeste rijdt als ie tijdens een 'bounce' bedenkt te moeten gaan laden. Daarom probeer ik met zo min mogelijk maaibeurten/dag te werken. :)

Ik heb dus één klein stukje van 10cm x 2 meter die de RNG 3 weken lang niet geraakt heeft. Nu met de hand gemaaid, kijken of het weer zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 22:34
Mijn robotmaaier (Landroid 300) loopt nu een paar maanden en ik ben er super blij mee. Wel een beetje een dom ding zonder App optie helaas, dus loopt die nu gewoon elke dag op een vast tijdstip.

Probleem dat ik nog heb is dat de robot in één hoek telkens een rare draait maakt en daardoor met de achterwielen een kuil gemaakt heeft. Ik heb dat al meerdere keren geprobeerd te repareren door er zand in aan te drukken en graszaad te strooien. Dat heeft op andere plekken mooi gewerkt behalve op deze plek, want hier staat de robot met de achterwielen telkens die plek te ploegen.

Het gaat om het hoekje links in het gras
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_1977.jpg

Hier kun je een filmpje zien van hoe de robot daar een gekke bocht rechtsom maakt.
[Video: http://ordelman.org/IMG_1978.m4v]

De draad heb ik zo'n 14 cm uit de rand liggen en dat werkt overal prima. In de hoeken heb ik de draad wat dichter op de randen gelegd op advies van een aantal hier, zodat hij beter de hoeken mee zou nemen.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robotdraad.png

Hebben jullie nog advies hoe ik dit rare gedrag in deze specifieke hoek kan oplossen

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij welke hoek van het plaatje doet ie dat? Ah, bij de eerste.

Wellicht te dicht bij het basisstation? Bij mij is het 'te vers' geïnstallleerd om nog diepe sporen te zien en ik heb geen keitjes langs de kant, dus moet nog steeds strimmen.

[ Voor 69% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2019 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD Lijkt er op dat hij direct vanaf het station rechtdoor wil en tegen de draad aan komt. Als de robot de draad onder een hoek van ongeveer 90 graden raakt zal hij altijd rechtsom draaien (heb ik gemerkt). Echter ziet hij dan de draad rechts en zal nogmaals rechtsom draaien.

Is er een optie om zones aan te zetten zodat hij eerst een stukje draad volgt alvorens weg te rijden? Of is daar de app voor nodig? Je zou anders ook kunnen proberen het basisstation verder of dichterbij te zetten.
Je zou ook de plek waar hij de draad eerst tegen komt iets onder het terras kunnen maken zodat hij de draad onder een hoek zal raken.

We hebben hier op steile hellingen waar gras ook maar moeilijk groeit wat kippengaas bevestigd op de grond. Daardoor zal de robot grip hebben en geen kuil gaan graven. Misschien ook een optie?

[ Voor 13% gewijzigd door Rimco op 17-05-2019 16:39 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Alleen met randmaaien komt ie daar, bij mij gaat ie gelijk een stukje links bij wegrijden en omdan rechtdoor te gaan. Dan pongt ie vanzelf verder over het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Señor Sjon Het lijkt dat het filmpje begint net na het uitparkeren wat een beetje naar links is gegaan. Correct @GAEvakYD? Ik heb zones aanstaan waarbij hij na het volgen van de draad eerst een bocht (80 graden ongeveer) naar links maakt alvorens te beginnen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hij heeft toch telkens draad rechts van zich? Dan zou het bij de andere haakse bochten ook mis moeten gaan.

@GAEvakYD hoe vaak laat je hem maaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
@Rimco
@Señor Sjon
Hij maait bij mij elke dag rond 19:00. Dat is ook wel nodig want het gras groeit hier als een malle en na twee dagen niet maaien heb ik flinke grassprieten.

Ik zou het station ook iets naar rechts kunnen zetten. Daar zit ook nog een meter vrij, maar ideaal is dat ook niet.

Bij het uitparkeren gaat hij altijd eerst iets naar links en gaat dan naar voren. Echter normaal als hij vooruit rijdt en op de begrenzingsdraad stuit, dan zwenkt de robot naar de kant van de grote hoek. Echter in dit specifieke geval draait die naar de binnenhoek naar rechts. Dat is best wel een vreemde move. Maar geen idee hoe dat te fixen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Rgerr schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:29:
Heb ook een Florabest robotmaaier gekocht, wordt dit weekend geleverd. Hier zal het helemaal overkill zijn op 16m2 gras. Dus ga eens proberen hem ‘smart’ te maken met een Switchbot op aanraden van @Eskimootje. In eerste instantie eentje er op plakken om te kijken of het goed werkt, misschien later nog een tweede er op plakken om hem ook weer te stoppen nadat hij gereed is.
Switchbot ga je niks aan hebben, das leuk voor lichtschakelaartjes. Maar de knoppen op de florabest zijn nogal lomp en je moet na een optie gekozen te hebben een klepje dichtdoen. Dat gaan die switchbots niet voor elkaar krijgen vermoed ik.

Ik weet niet hoe de maaier reageert wanneer de stroom eraf gaat. Er is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ie stopt en blijft staan waar ie staat. Dan zou je misschien met wat domotica en een smartplug kunnen regelen dat wanneer hij gaat laden de stroom eraf gaat. En dat je dan de dag erna automatisch de stroom eraf weer opzet, maar ik denk dat ie dan niet weer met zijn programma doorgaat eigenlijk. (Dus moet je knopjes en klepjes bedienen)

Ik zeg, gewoon maaien wanneer je erbij bent, en hem iedere keer naar huis sturen als ie klaar is. Met 16m² gaat een heel domotica project niet zoveel opleveren denk ik.

En dan nu heel wat anders. Vandaag weer eens aan gezet en hij heeft wederom 2 uur op 1 lading gemaaid en hij moest nu toch ook echt wat maaien, niet veel maar dat zal nooit het geval zijn als je iedere dag maait volgens mij. En 2 uur is toch ff wat anders dan 40 minuten. Is dat bij iedereen zo of mis ik iets? Vanwege de nieuwe graszoden heb ik hem op 6cm hoogte staan maar dat maakt toch niet uit qua maaiduur lijkt me.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:59
Mijn landroid trekt zn accu leeg als ie op het station staat. Dat gebeurt in de uren voordat ie moet maaien om 1800 uur. Dan is de capaciteit terug gelopen naar 96%. Ik heb 2 accus 2 en 4ah. Bij beide vergelijkbaar gedrag. Met de 2ah loopt ie ongeveer 1 uur. De 4ah trekt ie eigenlijk in 1,5 uur leeg. Dat was niet zo. Hij heeft pas een paar rondjes op beide accus gereden. Is dit herkenbaar? 180m2 vrij vlak terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:48
@O085105116N het lijkt erop dat hij oplaadt, stopt met laden, dan langzaam leeg loopt (wifi, hij staat altijd aan) en dan op x % weer gaat opladen. Die van mij heeft al zoveel laadcycles gehad.. niet normaal.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:35:
@O085105116N het lijkt erop dat hij oplaadt, stopt met laden, dan langzaam leeg loopt (wifi, hij staat altijd aan) en dan op x % weer gaat opladen. Die van mij heeft al zoveel laadcycles gehad.. niet normaal.
Zoiets dacht ik al ja. Mijn accesspoint heeft buiten geen goede dekking dat zal wellicht ook meespelen. Maar wat me stoort is dat ie bij 100% vol niet zelf start. Dat moet ik alsnog doen. Ik kan hem ook niet eerder starten hij moet helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@O085105116N / @NiGeLaToR Ik had dit probleem in 2 gevallen:
1: De laadpinnen waren vies en maakten slecht contact.
2: De voeding ging/was kapot doordat er water in was gekomen.

Check dus eerst even je laadpinnen en schuur die iets op :)

Edit: Op dit moment duurt het hier 3u per cycle, moet dus ook zelf weer eens gaan kijken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Rimco op 22-05-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Rimco schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:59:
@O085105116N / @NiGeLaToR Ik had dit probleem in 2 gevallen:
1: De laadpinnen waren vies en maakten slecht contact.
2: De voeding ging/was kapot doordat er water in was gekomen.

Check dus eerst even je laadpinnen en schuur die iets op :)

Edit: Op dit moment duurt het hier 3u per cycle, moet dus ook zelf weer eens gaan kijken ;)
Bedankt voor de tip, maar ik wacht even met schuren, i.v.m. eventuele garantie.
De voeding hangt droog, maar ik zal het voor de zekerheid eens checken, of wellicht dat de tussenstekker niet helemaal lekker meer is.

Edit
ipv schuren, kan ik natuurlijk wel gewoon schoonmaken lijkt me.

Hij was opgeladen om 03:04 uur vannacht en staat nu nog op 100%. Ik verwacht dat ie rond 15 uur geen 100% meer is.

[ Voor 12% gewijzigd door O085105116N op 22-05-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ik heb na de nodige afwegingen gekozen voor de Robomow 615U. Zaterdag installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
O085105116N schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:36:
Mijn landroid trekt zn accu leeg als ie op het station staat. Dat gebeurt in de uren voordat ie moet maaien om 1800 uur. Dan is de capaciteit terug gelopen naar 96%. Ik heb 2 accus 2 en 4ah. Bij beide vergelijkbaar gedrag. Met de 2ah loopt ie ongeveer 1 uur. De 4ah trekt ie eigenlijk in 1,5 uur leeg. Dat was niet zo. Hij heeft pas een paar rondjes op beide accus gereden. Is dit herkenbaar? 180m2 vrij vlak terrein.
Dit doet ie constant. Lijkt bijna of ie de grensdraad zelf voedt vanaf het laadstation (kan een keuze zijn die zuiniger is... geen idee).

Vanaf 20 april:
55 km
53 uur
48 uur messen
350 cycli

Ik heb wel het idee dat ie ongeacht de lading start op het moment van het schema. Als ie bijvoorbeeld naar huis gaat om te laden, dan is zijn accu ook opeens ~13% beter omdat ie de messen niet meer aan hoeft te drijven. Hij meet dus enkel het voltage om aan te geven hoeveel prik erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Mijn Worx is de laatste tijd een beetje aan het kloten. Telkens geeft ie aan dat zijn messen geblokkeerd zijn. Soms "terecht" omdat er dan een pluk gras in de grasgeleider zit zeg maar. Daar heeft ie vooral last van bij het opstarten. Maar soms ook spontaan midden op het grasveld en dan is er vaak ook niks te zien waarom. Nu zaten de mesjes wel helemaal "vast" door aangekoekt gras. Wellicht had dat ermee te maken. Ik heb ze nu schoongemaakt, hopelijk verbeterd het hierdoor. Maar ik moet zeggen dat de messen/schijf niet erg sterk zijn. Een takje of een plukje gras/blad en hij slaat al vast. En dat is bagger als je die melding om 10 's ochtends al krijgt...

Hoe vaak maken mensen hier de maaier schoon? Ik merk wel met 's morgens wat vochtig gras dat de maaier echt heel smerig wordt. Echt vastgekoekt gras wat je er af moeten steken. En de Worx S500 is ook moeilijk schoon te maken omdat je er moeilijk bij kan.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier toch ook langzamerhand aan het orienteren op een robotmaaier. Niet dat het grasveld zo groot is, maar wel omdat het dusdanig hard groeit dat ik het eigenlijk drie keer in de week zou moeten maaien. In een week komen er drie volle ladingen van mijn elektrische 'duwmaaier' vanaf.
Heb het even ruw opgemeten, en het gaat om ongeveer 60m2. Erg aan de kleine kant voor de meeste maaiers. Usual suspects zijn de Worx S300 / M500 of de Robomow RX20pro. Ben wel vatbaar voor appjes etc. En natuurlijk moet er wel enigzins slim gemaaid worden, dus de overige RX modellen vallen m.i. af.

Ik weet het, beste overkill, maar wil gewoon een strakke mat hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Señor Sjon schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:29:
[...]

Dit doet ie constant. Lijkt bijna of ie de grensdraad zelf voedt vanaf het laadstation (kan een keuze zijn die zuiniger is... geen idee).

Vanaf 20 april:
55 km
53 uur
48 uur messen
350 cycli

Ik heb wel het idee dat ie ongeacht de lading start op het moment van het schema. Als ie bijvoorbeeld naar huis gaat om te laden, dan is zijn accu ook opeens ~13% beter omdat ie de messen niet meer aan hoeft te drijven. Hij meet dus enkel het voltage om aan te geven hoeveel prik erin zit.
Dat is wel makkelijk te testen, dan pak ik hem van het station af en dan zien we wel of de accu leegloopt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MrFl0ppY schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:45:
Mijn Worx is de laatste tijd een beetje aan het kloten. Telkens geeft ie aan dat zijn messen geblokkeerd zijn. Soms "terecht" omdat er dan een pluk gras in de grasgeleider zit zeg maar. Daar heeft ie vooral last van bij het opstarten. Maar soms ook spontaan midden op het grasveld en dan is er vaak ook niks te zien waarom. Nu zaten de mesjes wel helemaal "vast" door aangekoekt gras. Wellicht had dat ermee te maken. Ik heb ze nu schoongemaakt, hopelijk verbeterd het hierdoor. Maar ik moet zeggen dat de messen/schijf niet erg sterk zijn. Een takje of een plukje gras/blad en hij slaat al vast. En dat is bagger als je die melding om 10 's ochtends al krijgt...

Hoe vaak maken mensen hier de maaier schoon? Ik merk wel met 's morgens wat vochtig gras dat de maaier echt heel smerig wordt. Echt vastgekoekt gras wat je er af moeten steken. En de Worx S500 is ook moeilijk schoon te maken omdat je er moeilijk bij kan.
Ik heb de planning zo staan dat ie pas in de middag maait, na 15.00 en bij vrije dagen na 18.30. 's Ochtends vroeg heb je nat gras van dauw en dan wordt het een bende. Midden op de dag is vaak te heet in de zomer. Als de avonden korter worden laat ik hem eerder stoppen, ook om nat gras te voorkomen. Rain delay staat op 2,5 uur. De Worx staat in de schaduw in de middag dus de sensor droogt traag.

Overigens heb ik hem na een maand nog niet schoongemaakt. Moet er eens onder gaan kijken hoe het erbij hangt.

Door wat groeistuipen van het gras een dag extra en nu maait ie 6x 3,5 uur (ca 2-2,5 uur netto maaitijd) met 2x/week de kanten.
O085105116N schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:54:
[...]

Dat is wel makkelijk te testen, dan pak ik hem van het station af en dan zien we wel of de accu leegloopt, toch?
Ik maak me er eerlijk gezegd niet heel druk om. De leegloop is ook niet van dien aard dat het echt invloed heeft op het maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Leegloop (toen ik heb het getest) was veel minder los van de lader dan aan de lader. Het lijkt zo te zijn dat de laadelektronica besluit dat de accu vol is en daarna stopt met laden. Gevolg is echter dat dezelfde elektronica wel stroom van de accu lijkt te gebruiken.

En hier wordt de robot ook aangestuurd zodat hij zo laat mogelijk op de dag maait, maar wel voor zonsondergang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

De florabest maait exact 4 uur en dat is inclusief laden. Dat gaat dus van de maaitijd af gelukkig. Vanochtend om 11:25 aangezet en hij ging exact om 15:25 zijn hok weer in.

Waarvan 1 uur laden overigens, hij blijft bij mij maaisessies van ruim 2 uur op een volle accu doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Flagg op 22-05-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 09:09
Señor Sjon schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:18:
[...]

Ik heb de planning zo staan dat ie pas in de middag maait, na 15.00 en bij vrije dagen na 18.30. 's Ochtends vroeg heb je nat gras van dauw en dan wordt het een bende. Midden op de dag is vaak te heet in de zomer. Als de avonden korter worden laat ik hem eerder stoppen, ook om nat gras te voorkomen. Rain delay staat op 2,5 uur. De Worx staat in de schaduw in de middag dus de sensor droogt traag.

Overigens heb ik hem na een maand nog niet schoongemaakt. Moet er eens onder gaan kijken hoe het erbij hangt.

Door wat groeistuipen van het gras een dag extra en nu maait ie 6x 3,5 uur (ca 2-2,5 uur netto maaitijd) met 2x/week de kanten.

[...]

Ik maak me er eerlijk gezegd niet heel druk om. De leegloop is ook niet van dien aard dat het echt invloed heeft op het maaien.
Heb dit weekend eens effe gekeken, en na minder dan 3 weken zaten de mesjes bijna vast. Nuja het zijn niet de beste condities geweest. Ik moet wel eerder beginnen met maaien. Aangezien de dochter altijd wel thuis is om 15u30. En staat nu maaien van 11u30 tot 15u30. Maar 1 rondje in de namiddag, en in de avond kan ik nog wel eens via de app op run drukken.

Mijn mesjes zaten dus bijna helemaal vast, maar het weer is niet al te best geweest. Scherp zijn ze nog genoeg. Heb er effe de "koek" afgedaan en dan omgekeerd opgezet en nog een rondje laten lopen.

Maar dat komt er dus van van dit te doen als het gras echt nog nat is. In elk geval, al in 3 weken 15 minuten werk gehad aan het gazon, 10 minuten voor die mesjes ofzo en 2x 2-3 minuten met de kantmaaier. Kan alleen zeggen dat dit mijn m500 mijn beste aankoop van 2019 is

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
vandaag 16:48, gestart met laden, maar hij is nooit terug vol tegen 18 uur. En handmatig starten kan ik nu niet, optie is greyed out. Misschien maar eens een ander schema overwegen?

18:45. Accu is 97% hij is nog niet gestart met maaien. Ben benieuwd of ie nu wel met 100% start.

[ Voor 21% gewijzigd door O085105116N op 24-05-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-07 21:30
Hallo,

Ik overweeg een Gardena sileno 250 aan te schaffen (ca. 75-80m2 gras) en zou deze graag willen aansluiten op de smart gateway behorende bij de Gardena smart irregation set. Ik was in de veronderstelling dat alle sileno’s smart zijn en dat de zogenaamde ‘smart modellen’ alleen de gateway als extra meeleveren, maar ik krijg het vermoeden dat dit niet het geval is. Kan ik de ‘reguliere’ sileno’s aansluiten op de gateway of ben ik aangewezen op de Gardena sileno smart 500 (goedkoopste smart model en ruim 5x de oppervlakte die ik nodig heb...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:13
Hebben jullie tips voor een hele kleine robot maaier. Ik heb 10m2 gras. Inderdaad weinig. Maar ook een klein stukje gras vraagt nog steeds aandacht. Ik wil een robot maaier om mijn gras netjes te houden. Ook als ik op vakantie ben.

Nu maai ik met een kleine flymo maaier. Handig op te bergen, maar geeft relatief veel zooi.

Dus ik zoek bij voorkeur een kleine maaier die verder niet in de weg staat in mijn 66m2 grote tuin. Heel veel hoeft hij niet te kunnen. Gewoon op vast tijdstip in de week (2x/week gok ik) even rondje doen.

De bekende fabrikanten (robomow, worx, Gardena, wolfgarten) hebben voor mijn gras eigenlijk te grote machines die ook nog teveel kunnen. YouTube staan wel wat kleine zelfbouw machines. Ik kan wel assembleren, maar zelf ontwerpen en programmeren kan ik helaas niet.

De ardumower is qua maat wel interessant (en wel leuk project). https://www.marotronics.d...zum-selber-bauen-Eigenbau
Maar €640...

Microcutter heeft mogelijk ook wel iets. Maar de site is mij te zweeds (en translate neit goed genoeg). Ik kan er geen kit op vinden, als heb ik de indruk dat die er wel zou zijn. http://www.microcutter.se/

Nog andere tips voor een machine die bij mij past?

[ Voor 19% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 26-05-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maaien jullie ook 's nachts? Ik hoorde laatst op de radio dat het een afrader is ivm egels.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48

BCC

Ja geen egels hier. Om de een of andere reden is mijn signaal sterkte van het weekend zwakker geworden waardoor hij “kabeltrein” lampje nu knippert 😬 heeft iemand nog tips naast een nieuwe lus leggen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 23:33:
Hebben jullie tips voor een hele kleine robot maaier. Ik heb 10m2 gras. Inderdaad weinig. Maar ook een klein stukje gras vraagt nog steeds aandacht. Ik wil een robot maaier om mijn gras netjes te houden. Ook als ik op vakantie ben.

Nu maai ik met een kleine flymo maaier. Handig op te bergen, maar geeft relatief veel zooi.

Dus ik zoek bij voorkeur een kleine maaier die verder niet in de weg staat in mijn 66m2 grote tuin. Heel veel hoeft hij niet te kunnen. Gewoon op vast tijdstip in de week (2x/week gok ik) even rondje doen.

De bekende fabrikanten (robomow, worx, Gardena, wolfgarten) hebben voor mijn gras eigenlijk te grote machines die ook nog teveel kunnen. YouTube staan wel wat kleine zelfbouw machines. Ik kan wel assembleren, maar zelf ontwerpen en programmeren kan ik helaas niet.

De ardumower is qua maat wel interessant (en wel leuk project). https://www.marotronics.d...zum-selber-bauen-Eigenbau
Maar €640...

Microcutter heeft mogelijk ook wel iets. Maar de site is mij te zweeds (en translate neit goed genoeg). Ik kan er geen kit op vinden, als heb ik de indruk dat die er wel zou zijn. http://www.microcutter.se/

Nog andere tips voor een machine die bij mij past?
Kunstgras. Geen grap, voor 10m2 is het niet de moeite om een robotmaaier te nemen. Een goede. levensechte mat is rond de 35/m2 en met 10m2 ben je voor 350 euro klaar.
Erasmo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:42:
Maaien jullie ook 's nachts? Ik hoorde laatst op de radio dat het een afrader is ivm egels.
Nee, want dan is gras nat aan het worden door dauw en koekt alles aan in de maaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kijk dat scheelt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:13
Señor Sjon schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:54:
[...]

Kunstgras. Geen grap, voor 10m2 is het niet de moeite om een robotmaaier te nemen. Een goede. levensechte mat is rond de 35/m2 en met 10m2 ben je voor 350 euro klaar.
Er ligt net nieuw strak gras in. Dus kunstgras gaat t niet worden. Ik weet dat er mooi kunstgras bestaat, maar ik wilde echt gras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 08:18
Dit topic al wat zitten doorzoeken, maar kan het toch niet direct vinden:
Ik zoek een maaier die via domotica aan te sturen is (dus niet enkel een eigen app, maar een API). Moet max 300 vierkante meter doen, dus liefst niet boven de 1000 euro.
Maar op het eerste zicht betaal ik al snel 500 euro extra als ik die domotica optie wil, wat mss wat overkill is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kjiratsiekoedel schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:29:
[...]

Er ligt net nieuw strak gras in. Dus kunstgras gaat t niet worden. Ik weet dat er mooi kunstgras bestaat, maar ik wilde echt gras
Beter voor het milieu en de kiddo's ook... Kunstgras wordt bloedverziekend heet in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
MrFl0ppY schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:45:

Goed, kreeg toevallig vorige week ook een firmware update. Na de update totaal geen issues meer :/ . Ook graaft hij zich niet meer in, wat ie soms deed bij het terugrijden. Kennelijk was het dus een software issue...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

telenut schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:08:
Dit topic al wat zitten doorzoeken, maar kan het toch niet direct vinden:
Ik zoek een maaier die via domotica aan te sturen is (dus niet enkel een eigen app, maar een API). Moet max 300 vierkante meter doen, dus liefst niet boven de 1000 euro.
Maar op het eerste zicht betaal ik al snel 500 euro extra als ik die domotica optie wil, wat mss wat overkill is...
De Worx Landroid S modellen hebben allemaal dezelfde MQTT cloud interface voor zover ik weet. Heb zelf een 2017/2018 model waar ik mee werk, maar de app heeft een icoon met het nieuwe model.

Alhoewel niet officieel ondersteund, zijn er genoeg scripts en plug-ins te vinden om hem te integreren in een eigen domotica systeem. Heb zelf ook een klein eigen Python script draaien om de Landroid MQTT updates door te sturen naar Domoticz. Ook kan je daarmee de robot naar huis sturen, starten, percentage aanpassen en zone instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telenut
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 08:18
Ziet er al niet slecht uit. Ben nu sterk aan het overwegen om de homey aan te kopen omdat het configureren en aanpassen van Domoticz nu niet zo vlot verloopt (en de integratie met google Home ook niet ideaal is: lees betalend).
Daar is nog geen plugin voor Worx, maar als ik het zo zie zou die wel te maken moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Erasmo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:42:
Ik maai in de periode 10:00 tot 22:00, 's nachts ben ik niet zo'n voorstander van, ik woon redelijk buitenaf, straks word ik op een ochtend wakker en ben ik m'n robot kwijt :+

Ook heb ik 's nachts last van dauw op het gras en dan blijf ik het maaidek aan het schoonmaken.

Ik ervaar de laatste tijd wel "problemen" op het punt waar mijn robot zijn hokje in en uit rijdt. Er is daar geen gras meer over ,alleen maar mul zand vanwege het constante gedraai bij het uitrijden.

Ik denk dat ik er maar een paar stoeptegels voor ga leggen, want dat gras hou ik niet mooi volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Grolsch ik had wel eens iets gelezen over gaas leggen. Dan heeft de robot grip op het gaas waardoor die niet gaat spitten, maar het gras groeit er wel gewoon doorheen.

Stond ergens in een handleiding ergens, maar welke geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Waah schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:28:
@Grolsch ik had wel eens iets gelezen over gaas leggen. Dan heeft de robot grip op het gaas waardoor die niet gaat spitten, maar het gras groeit er wel gewoon doorheen.

Stond ergens in een handleiding ergens, maar welke geen idee.
Dat is ook wel een goed idee! Daar had ik nog niet aan gedacht!! _/-\o_ _/-\o_

Iemand anders hier ervaring mee :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Heb het hier ook gedaan (kippengaas) op de steile hellingen rondom zijn parkeerplek, helpt zeer zeker. Let wel dan als er geen gras meer over is het alsnog moeilijk zal zijn om dat te laten groeien als de robot er over heen blijft rijden. Hier is er een duidelijk verschil tussen het gedeelte met graszaad en zoden op de helling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De landroid maakt die draai op het laadstation al (tikje naar links) en rijdt dan weg. De basis is open zodat gras daar doorheen kan groeien. Heb in ieder geval nog geen kale plekken. Wel zie je de sporen goed van het langs de grensdraad rijden (eerder platgereden dan kapot gras).
MikeyMan schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:13:
[...]

Beter voor het milieu en de kiddo's ook... Kunstgras wordt bloedverziekend heet in de zon.
Moet je ook goede kopen. Daar heb ik echt nooit last van gehad. Ik heb nu alleen 400 m2. Maal ~35 werd 14.000 euro. Dus bij deze tuin blijft het bij natuurgras. Deze had ik en was niet van echt te onderscheiden. Werd ook niet heet en de kinderen konden er gewoon met blote voeten in de zon overheen lopen. Scheelde een boel werk, want onkruid kwam er niet doorheen. Enig nadeel was dat je het BBQ-rooster er niet een nachtje in kon leggen om te ontvetten. :+

[ Voor 57% gewijzigd door Señor Sjon op 27-05-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb mijn robot tegenwoording in mijn houthokje staan en hij rijdt dus eerst een stukje achteruit, en draait dan naar links om vervolgens om het hokje heen te maaien.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ikxjx5.jpg

Op de plek waar je hierboven het laadstation ziet staan is dus ondertussen alles zwart.
Ik heb dit wel opnieuw ingezaaid begin dit jaar, maar dat komt niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, gras onder een overkapping is ook ten dode opgeschreven. Kan je beter een stukje bestraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Voor de duidelijkheid de robot staat nu onder overkapping, en "het probleem" doet zich voor op de plek waar je op de foto het basisstation ziet staan.

Maar inderdaad, het gras groeit daar niet best, dus ik denk ook dat een stukje bestraten de oplossing is.

Hebben we weer iets te doen komend weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grolsch schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:47:
Voor de duidelijkheid de robot staat nu onder overkapping, en "het probleem" doet zich voor op de plek waar je op de foto het basisstation ziet staan.

Maar inderdaad, het gras groeit daar niet best, dus ik denk ook dat een stukje bestraten de oplossing is.

Hebben we weer iets te doen komend weekend.
Wel schaduwgras gezaaid? M.i. moet je wel vrij lang wachten voor je het geregeld kunt maaien. Week of 10 ben je wel onderweg. Eerst lekker laten groeien is beter voor het gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:01
Moet je in de hele tuin goede wifiverbinding hebben? Ik heb een Worx Landroid voor mijn toekomstige grasveld. Maar niet overal in de tuin goede wifi-verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Voor mensen die geinteresseerd zijn/een Florabest robotmaaier van de Lidl hebben: Dit is een rebrand van de Yard Forde SC600 ECO.

Handleiding is hetzelfde. Maar er is wel een installatievideo van in tegenstelling tot de Florabest.

Vanavond de grond aanwalsen en de robotmaaier installeren! Dan voor het weekend het gras leggen (zoden). Hopelijk lukt het de maaier om het pad over te gaan, aangezien ik daar niet heel veel ruimte voor heb.

@Flagg waar heb jij het basisstation geplaatst? In een hoek? recht stuk?
En moest je die weerstand ook gebruiken? Zo ja, hoe verbind je die handig met de rest van de draad :+

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 28-05-2019 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
DCNY schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:50:
Moet je in de hele tuin goede wifiverbinding hebben? Ik heb een Worx Landroid voor mijn toekomstige grasveld. Maar niet overal in de tuin goede wifi-verbinding.
De ontvanger is vrij sterk. Hij heeft hier overal wifi. In ieder geval het basisstation staat ca. 25m van mijn router en hij houdt ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Wifi signaal is niet overal nodig. Wel moet je ervoor zorgen dat ie op het basisstation bereik heeft. Vanzelfsprekend verlies je wel de app-controle als de maaier geen bereik heeft. Ik moet dus soms wel eens wachten totdat ie weer wat dichter bij het huis is om 'm dan een opdracht te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Waah schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:13:
Voor mensen die geinteresseerd zijn/een Florabest robotmaaier van de Lidl hebben: Dit is een rebrand van de Yard Forde SC600 ECO.

Handleiding is hetzelfde. Maar er is wel een installatievideo van in tegenstelling tot de Florabest.

Vanavond de grond aanwalsen en de robotmaaier installeren! Dan voor het weekend het gras leggen (zoden). Hopelijk lukt het de maaier om het pad over te gaan, aangezien ik daar niet heel veel ruimte voor heb.

@Flagg waar heb jij het basisstation geplaatst? In een hoek? recht stuk?
En moest je die weerstand ook gebruiken? Zo ja, hoe verbind je die handig met de rest van de draad :+
Ik heb zo'n houten blokhut als schuur, en die heeft rechts naast de deur onder het raam net mooi ruimte onder de 1m overkapping. Is er eigenlijk voor gemaakt. :) Je moet hem wel uit de hoek hebben staan, hij moet als ie de laatste hoek om is gegaan nog minimaal 1,5 (ze zeggen 2m, maar 1,5 werkt denk ik ook nog) om recht voor het station te komen.

Weerstand heb ik niet gebruikt was blijkbaar niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Flagg op 28-05-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 09:00
Hallo iedereen,

Ik ben ook al een tijdje aan het overwegen een grasrobot te plaatsen. Het gebied dat ik zou willen laten maaien bestaat uit 2 stukken, 1 achter het huis (zone 1) en een voor en langs het huis (zone 2) met een totale geraamde oppervlakte van 415m². De 2 gebieden worden door elkaar gescheiden door een tuinpad dat op dezelfde hoogte als het gras ligt.

In onze tuin is nog een 3de gebied met gras, maar ligt buiten de omheining en wil ik buiten de te maaien zone laten.

De robot zou best op plaats X komen, daar staat hij uit de weg en kan ik stroom nemen vanuit het tuinhuis.

Ik heb onlangs een prijsofferte gevraagd bij een professionele firma en zij stellen hier een Husqvarna AM 315 voor. Geplaatst en geinstalleerd voor 2.700,- euro. Nu dat is mij van het goede toch net iets teveel. Zeker als je weet dat het om zo'n 400m² gaat.

Ik heb ook de firma gevraagd waarom ze dit toestel voorstellen. Dit toestel wordt door de fabrikant voor 1.500m² voorgesteld, de installateur adviseert dit tot 750m² en mijn grasplein is zo'n 400m². Ik weet dat de opgegeven aanbevolen oppervlakte door de fabrikant geldt voor een grasplein is, dat een perfect vierkant vormt. Eens je met obstakels en onregelmatige vormen komt moet je al snel een stuk meer nemen. Maar 400% over de benodigde capaciteit gaan roept toch vragen op.

Hierdoor ben ik zelf op zoek gegaan naar alternatieven en moet zeggen dat ik wel gechameerd ben door de toestellen van Worx (de M700 of M1000).

Voordelen:
- prijs
- moduleerbaar (extra modules zoals de anti collision module vind ik interessant)
- software upgrades
- 'open' rechtstreeks op wifi, niet via een of andere bridge, werkt met ITTT
- werkt op uitwisselbare 20V akkus van Worx
- 3 van die kleine wegklapbare mesjes ipv 1 groot mes (kinderspeelgoed e.d.)
- lijkt goed door smalle openingen te kunnen manouvreren

Nadelen:
- verkocht via Brico doe-het-zelf zaak, m.a.w wat moet dienst na verkoop/garantie/service?

Alternatieven
1. Gardena Sileno 500
Voordelen:
- 'budget' Husqvarna (Rolls Royce onder de grasmaaiers)
- reinigen met de tuinslang

Nadelen
- Geleidingsdraad aanleggen (ik zie dit niet zitten, 2 zones in mijn tuin, hoe dan)
- 500m² als opgegeven oppervlak is volgens mij te krap
- eigen bridge nodig

2. Robomow RC308u
Voordelen:
- Toch een van de grotere merken
- Geraamd op 800m² wat 2x de grasoppervlakte is, dat zou toch moeten volstaan
- Mes niet centraal, dus beter voor de kanten
- App ziet er interessant uit.

Nadelen:
- Vast/hard mes: liever niet om kinderspeelgoed e.d. niet in stukken de rijden
- Op verschillende plaatsen lees ik dat dit toestel het moeilijk heeft met smalle doorgangen (< 2m). Deze opmerking heb ik ook gekregen door een andere installateur. Vooral de smalle strook links van het huis zou een probleem kunnen vormen.

Heeft iemand nog suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qFFLgDq/plan.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Trek boven het terras een horizontale lijn en noem daarboven zone 1 en daaronder zone 2.

Hij hobbelt dan af en toe over dat paadje heen maar geeft dat problemen?

Ik verwacht inderdaad dat dat smalle gedeelte anders het lastigste wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Voor 2700 euro kom ik ook wel langs. :+ Velen hier hebben bv de s105 van Worx van Amazon.de gehaald (450 euro afgelopen najaar).

De smalle strook is vervelend, maar de meesten komen er wel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:27

icecreamfarmer

en het is

Sinds 3 dagen geeft mijn worx wr106i de foutmelding dat hij geen perimeterdraad vindt.
Het aparte is echter dat het basisstation het groene lampje brandt wat zou moeten inhouden dat de draad in orde is. Zie ik iets over het hoofd?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 09:00
Grolsch schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 06:42:
Trek boven het terras een horizontale lijn en noem daarboven zone 1 en daaronder zone 2.
Da's inderdaad een goede opmerking, zo had ik het nog niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik heb het schema van mijn worx aangepast. Steevast vlak voor het maaien was de accu leeg (95%) en begon ie niet te maaien om 18:00 uur. Nu is ie om 19:15 terug vol en start ik nu om 19:30. Ik vind het vreemd gedrag. De maaier heeft nu fw 2.82.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
icecreamfarmer schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:24:
Sinds 3 dagen geeft mijn worx wr106i de foutmelding dat hij geen perimeterdraad vindt.
Het aparte is echter dat het basisstation het groene lampje brandt wat zou moeten inhouden dat de draad in orde is. Zie ik iets over het hoofd?
Sensor in de maaier stuk wellicht? Misschien dat je het kunt testen met een nieuw kleiner stuk bovengronds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

O085105116N schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Sensor in de maaier stuk wellicht? Misschien dat je het kunt testen met een nieuw kleiner stuk bovengronds.
Dat was mijn idee ook. Maar apart dat die sensor opeens kapot gaat na nog geen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48

BCC

Heb je niet toevallig de kabels omgewisseld?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:55
MrFl0ppY schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:04:
Wifi signaal is niet overal nodig. Wel moet je ervoor zorgen dat ie op het basisstation bereik heeft. Vanzelfsprekend verlies je wel de app-controle als de maaier geen bereik heeft. Ik moet dus soms wel eens wachten totdat ie weer wat dichter bij het huis is om 'm dan een opdracht te geven.
Waarom zou hij WiFi moeten hebben op het basisstation? Na het instellen is WiFi niet meer nodig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Artbij schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:15:
[...]

Waarom zou hij WiFi moeten hebben op het basisstation? Na het instellen is WiFi niet meer nodig.
Als je de robot handmatig wilt starten is wifi wel zo handig daar. En als je de beveiliging aanzet moet hij in de laatste 3 dagen wifi hebben gehad, anders start hij niet. Onhandig als hij dan 3 dagen met regen thuis heeft gestaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rimco schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:45:
[...]

Als je de robot handmatig wilt starten is wifi wel zo handig daar. En als je de beveiliging aanzet moet hij in de laatste 3 dagen wifi hebben gehad, anders start hij niet. Onhandig als hij dan 3 dagen met regen thuis heeft gestaan ;)
Dat zijn detail functies. Je kunt ook zonder.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Artbij schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:13:
[...]

Dat ligt er aan hoe je de maaier gebruikt, maar u vraagt, wij draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Artbij schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:13:
[...]

Bedienen van je maaier is een detail functie? :?

Op die manier kun je natuurlijk ook zonder maairobot. Met een nagelschaar je gazon over gaat ook :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Jij woont in de W, niet in Oostenrijk ;)

Mooi ding, maar in NL beetje overdreven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Grolsch schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:03:
[...]

Jij woont in #####, niet in Oostenrijk ;)

Mooi ding, maar in NL beetje overdreven :+
Nou, ik zit dus een beetje rond te kijken voor mijn schoonouders. Die gaan wederom een huis bouwen :+ met flink wat grond. En de huidige maaiers bevallen steeds niet. Geld is niet echt een probleem, maar support en reliability moet goed wezen. Ook moet een tuinman er mee kunnen werken 8)7 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Kecin schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:04:
[...]

Nou, ik zit dus een beetje rond te kijken voor mijn schoonouders. Die gaan wederom een huis bouwen :+ met flink wat grond. En de huidige maaiers bevallen steeds niet. Geld is niet echt een probleem, maar support en reliability moet goed wezen. Ook moet een tuinman er mee kunnen werken 8)7 :X
Naam ff aangepast ;)

Robomow ook al gehad?

Ps ik ga @Waah voordragen voor de nobel prijs. Kippengaas did the trick :+

Geen vastloper meer gehad !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Grolsch schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:07:
[...]

Naam ff aangepast ;)

Robomow ook al gehad?

Ps ik ga @Waah voordragen voor de nobel prijs. Kippengaas did the trick :+

Geen vastloper meer gehad !!
Ja, zelf heb ik ook een Robomow, maar bij hun vierkante meters loopt het gewoon niet lekker. Ze hebben nu 2 woningen die een flinke lap grond hebben. 1 doen/laten ze doen met een zitmaaier, en 1 met een robotmaaier. Al vanalles meegemaakt, van zelf aansluiten, tot laten doen. Hun 2e woning waar ik het over heb ligt aan een kanaal (dus loopt af hier en daar), de robot's maaien steeds daar langs en lopen simpelweg vast. Ook ophogen van terrein werkt niet want het valt steeds weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m2MLtUZh74Uyo9SdzQ2LlBx8/thumb.jpg

Daar dus. Voorkant van de woning heeft wellicht nog wel meer gras, de hoek loopt heel vreemd. Die vlonder was eerst open aan de onderkant zodat een maaier ook onderdoor ging, maar het lijkt wel alsof er een magnetisch veld zit ofzo. Naja, lang verhaal kort, hun toekomstige woning heeft flink veel grond, en die 4x4 (of 2 van die) leek me dus wel een mooie oplossing voor ze :).

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 31-05-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MikeyMan schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:56:
[...]

Bedienen van je maaier is een detail functie? :?

Op die manier kun je natuurlijk ook zonder maairobot. Met een nagelschaar je gazon over gaat ook :P
Bedien jij dat ding dagelijks dan? Dan doe je toch echt iets niet goed.

Een robotmaaier stel je een keer in en dan laat je hem lekker op een keer wat minnen en plussen na. Dacht zelfs dat die nieuwe landroids niet eens meer perse WiFi nodig hebben om hem in te stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Artbij op 01-06-2019 08:22 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Artbij schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:24:
[...]

Een robotmaaier stel je een keer in en dan laat je hem lekker op een keer wat minnen en plussen na. Dacht zelfs dat die nieuwe landroids niet eens meer perse WiFi nodig hebben om hem in te stellen.
En dat instellen gaat in één keer perfect? En je wilt hem nooit een keer een maaibeurt over laten slaan/ op een ander moment laten beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mijn robomow werkt op Bluetooth, dus moet binnen een straal van 15 meter zijn ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MikeyMan schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 08:32:
[...]

En dat instellen gaat in één keer perfect? En je wilt hem nooit een keer een maaibeurt over laten slaan/ op een ander moment laten beginnen?
Als ik er zo veel bezig mee zou moeten zijn maaide ik wel met de hand. En kun je me uitleggen hoe ik een maaibeurt oversla in de app? OF pas jij elke keer dat hele schema aan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

O085105116N schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Dit weekend gechecked maar grensdraad was kapot genoeg voor de maaier maar niet voor het basisstation. Nu gerepareerd en het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
icecreamfarmer schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:04:
[...]

Dit weekend gechecked maar grensdraad was kapot genoeg voor de maaier maar niet voor het basisstation. Nu gerepareerd en het werkt weer.
Hoe check je dat? Zelf nog geen last van, maar voor als het zover is ....

Heb online gelezen over een AM radio pakken en dan de draad volgen. Maar geen idee of dat echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Waah schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:04:
[...]

Hoe check je dat? Zelf nog geen last van, maar voor als het zover is ....

Heb online gelezen over een AM radio pakken en dan de draad volgen. Maar geen idee of dat echt werkt.
Met een 2de draad een kleinere nieuwere cirkel aanleggen en dan kijken of hij het wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Artbij schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:24:
[...]

Je kan blind dat ding op pad sturen, maar nu is het bijvoorbeeld 30 graden. Dan laat ik hem een dagje overslaan. Anders ben ik mijn gras aan het slopen. Ook wil je aan de hand van het seizoen en groeiomstandigheden makkelijk het schema aan kunnen passen. Het hoeft niet, maar dan moet gebruik je alles vaak meer dan nodig.
icecreamfarmer schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:04:
[...]

En wat is kapot genoeg? Lag ie ergens bloot?

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 02-06-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:01:
[...]

Je kan blind dat ding op pad sturen, maar nu is het bijvoorbeeld 30 graden. Dan laat ik hem een dagje overslaan. Anders ben ik mijn gras aan het slopen. Ook wil je aan de hand van het seizoen en groeiomstandigheden makkelijk het schema aan kunnen passen. Het hoeft niet, maar dan moet gebruik je alles vaak meer dan nodig.

[...]

Als hij vandaag zou lopen maakt hij toch niets kapot?

Nooit aan de WiFi is lastig. Maar je bent echt niet dagelijks aan het bijsturen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Señor Sjon schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:01:
[...]

[...]

Ja met de hark geraakt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43
Vanaf morgen hebben ze bji de aldi een robotmaaier in de aanbieding voor €349,-
https://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=2504949
Gaat schijnbaar om de Garden feelings R800 EASY
Kan er eigenlijk niet veel over vinden. Behalve een instructievideo op youtube: YouTube: (NL) Garden Feelings Robotmaaier R800EASY

Specs die ik heb kunnen vinden:
800 vierkante meter werkbereik
Wanneer de batterij leeg is, keert de robotmaaier automatisch terug naar het laadstation
Werktijd: ongeveer 80 minuten per batterijlading
Oplaadtijd: ongeveer 90 minuten

Stroomverbruik: 50 W
Batterij: 28 V DC / 2.85 Ah
Oplader: 32V DC / 1.5A
Spatbescherming: IP67
Maaihoogte 20-60 MM traploos
Werkbreedte: 18 cm
Snelheid: 0,4 m / s
Maximale helling: 35 procent
antidiefstalsysteem
kinderslot
regensensor
Gewicht: 8,5 kg
Schok- en hefsensor

Meegeleverde accessoires:

Perimeterdraad met een lengte van 150 meter
220 pinnen
3 reserve messen
3 reserve schroeven
3 connectoren
Verlengkabel 9 meter
laadstation
Zijn er mensen die dit model kennen?
Volgens mij voor de prijs wel een leuke deal. Ben zelf iig van plan om hem te halen. Wellicht voor anderen ook een interesante optie.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik begin wel gek te worden van mijn Worx(WR095S) maaier. De eerste weken/maanden deed die het prima maar tegenwoordig kan die bijna geen dag maaien zonder dat hij over de rand heen schiet. Dan tref ik de maaier aan in één van de borders. Vaak heeft die dan eerst even éen of meerdere planten even kortgewiekt.
Het begon eerst in één specifieke hoek maar dat doet die nu steeds vaker en ook op meerdere plekken.

Geen idee waarom het nu opeens zo vaak fout gaat. De draad heb ik ongeveer 2cm onder het gras liggen. Ik heb tijdens het aanleggen met een schop een gleufje gemaakt en daar de draad in gedrukt. Iemand ideeën / opties? Misschien een keer die robot een harde reset geven ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 08:26
Zijn hier nog mensen die de Early Bird Toadi besteld hebben? Of zijn er die dit niet gedaan hebben en om welke reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die is eerder gevraagd: sjorsjes in "Robotmaaiers"

Is imo zwaar overpriced.

Pagina: 1 ... 10 ... 76 Laatste