Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
The End schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 06:13:
[...]

Dat staat er helemaal niet. Wat een reactie joh, doe een beetje relaxed 8)7
Euh, dat staat er wel. Niet direct op de product pagina, maar wel middels een groen balkje. Daarop klikken legt duidelijk aan hoe je die gratis garage mee moet bestellen…

Maar denk dat idd de oplossing is. Product terug sturen en opnieuw bestellen. Fouten maken kan gebeuren. Maar de schuld ligt toch echt niet bij Amazon.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:16
TheKerremenke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:30:
[...]

Euh, dat staat er wel. Niet direct op de product pagina, maar wel middels een groen balkje. Daarop klikken legt duidelijk aan hoe je die gratis garage mee moet bestellen…

Maar denk dat idd de oplossing is. Product terug sturen en opnieuw bestellen. Fouten maken kan gebeuren. Maar de schuld ligt toch echt niet bij Amazon.
Denk dat iedereen het er over eens is dat de fout niet bij amazon lag, wat ik wel snap is de irritatie dat het "makkelijker" is om eerst deze weer terug te sturen en daarna een nieuwe + garage te bestellen ipv alleen de garage nasturen. Maar dat is het nadeel van strakke automatisering, geeft weinig ruimte voor geitepaadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

TheKerremenke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:30:
[...]

Er staat niet dat ik Amazon de schuld geef. Ik heb het niet goed gezien (En dat stond letterlijk in mijn eerste bericht, wat jullie beiden niet goed hebben gelezen.) en ik probeer mensen te waarschuwen voor dezelfde fout.

Ik vind wel de oplossing van Amazon belachelijk. Wat een enorme verspilling om dat hele ding terug te sturen en dan opnieuw te bestellen. 8)7 Dat ga ik dus niet doen, ik heb de fabrikant een bericht gestuurd.

[ Voor 10% gewijzigd door The End op 05-08-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 17:06
Ik zie in de Amazon app wel een verwijzing naar “Zo krijg je de korting”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:29
The End schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Er staat niet dat ik Amazon de schuld geef.
Volgens mij dus wel, je vind het belachelijk dat Amazon niet alsnog een garage opstuurt en plaatst daar 8)7 achter.
Want het gestroomlijnde geautomatiseerde systeem kan je niets mee, dat moet zich naar jouw fout onachtzaamheid plooien vind je.
Ik vind wel de oplossing van Amazon belachelijk. Wat een enorme verspilling om dat hele ding terug te sturen en dan opnieuw te bestellen. 8)7 Dat ga ik dus niet doen, ik heb de fabrikant een bericht gestuurd.
Dat dus, er wordt je een oplossing aangeboden maar die wil je niet.
Dat is verspilling vind je.
En nu ga je buiten Amazon op zoek naar de garage direct bij de fabrikant.
Nog meer toonbeeld van dat het systeem naar jou moet buigen ipv dat je gebruik maakt van het systeem.

Ik hoop natuurlijk dat het systeem voor je buigt, ik verwacht echter dat de fabrikant je weer terugverwijst naar Amazon.

En omdat ik eigenlijk verwacht dat je hem al uitgepakt en in gebruik genomen hebt, denk ik dat je hem schoon moet maken en weer in moet pakken, en terugsturen, en hopen dat hij zo geaccepteerd wordt.
Je kan niet een extra machine bestellen mét garage en die machine dan terugsturen ivm het serienummer dat in de orders verwerkt is.
Als je dus de tweede terugstuurt ipv de eerste dan accepteert dat geautomatiseerde systeem dat niet als retour.
Daar zijn voorbeelden van te vinden op deze site dat je dan geen geld terugkrijgt en het apparaat verdwenen is in de donkere krochten van Amazon.
En dat de persoon dan kwaad is op Amazon voor zijn eigen acties.......want nu is hij door eigen toedoen 1000 lichter en heeft niets.

Maar natuurlijk wens ik je succes bij de fabrikant en het wijzigen van het Amazon-systeem. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Nu online

The End

!Beginning

Teijgetje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

Volgens mij dus wel, je vind het belachelijk dat Amazon niet alsnog een garage opstuurt en plaatst daar 8)7 achter.
Want het gestroomlijnde geautomatiseerde systeem kan je niets mee, dat moet zich naar jouw fout onachtzaamheid plooien vind je.

[...]

Dat dus, er wordt je een oplossing aangeboden maar die wil je niet.
Dat is verspilling vind je.
En nu ga je buiten Amazon op zoek naar de garage direct bij de fabrikant.
Nog meer toonbeeld van dat het systeem naar jou moet buigen ipv dat je gebruik maakt van het systeem.

Ik hoop natuurlijk dat het systeem voor je buigt, ik verwacht echter dat de fabrikant je weer terugverwijst naar Amazon.

En omdat ik eigenlijk verwacht dat je hem al uitgepakt en in gebruik genomen hebt, denk ik dat je hem schoon moet maken en weer in moet pakken, en terugsturen, en hopen dat hij zo geaccepteerd wordt.
Je kan niet een extra machine bestellen mét garage en die machine dan terugsturen ivm het serienummer dat in de orders verwerkt is.
Als je dus de tweede terugstuurt ipv de eerste dan accepteert dat geautomatiseerde systeem dat niet als retour.
Daar zijn voorbeelden van te vinden op deze site dat je dan geen geld terugkrijgt en het apparaat verdwenen is in de donkere krochten van Amazon.
En dat de persoon dan kwaad is op Amazon voor zijn eigen acties.......want nu is hij door eigen toedoen 1000 lichter en heeft niets.

Maar natuurlijk wens ik je succes bij de fabrikant en het wijzigen van het Amazon-systeem. ;)
Mijn god zeg, wat een zielig gedoe. Ik probeer mensen te waarschuwen dat ze er goed op moeten letten als ze hem bestellen. Succes ermee :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
The End schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Mijn god zeg, wat een zielig gedoe. Ik probeer mensen te waarschuwen dat ze er goed op moeten letten als ze hem bestellen. Succes ermee :w
Ik denk dat ik normale reacties gegeven heb.
Dat jij dat zielig gedoe vindt laat ik aan jou.
Dat je mensen probeert te waarschuwen dat ze eerst moeten lezen voor ze iets kopen...............ja, duh.
Dat je binnen twee minuten na plaatsing reageert geeft mij het idee dat je ook mijn reactie niet helemaal gelezen hebt, maar na de eerste, of eerste twee alinea(`s) boos hebt gereageerd.

Ik probeer jou te waarschuwen dat je naar alle waarschijnlijkheid weer terug naar af gestuurd wordt door de fabrikant, de actie staat namelijk heel duidelijk, in sterk contrasterende kleur, met een link er direct onder hoe dat te verkrijgen, op de Amazon-site.
En omdat je dat al gemist hebt bij de bestelprocedure probeer ik je te waarschuwen om niet te proberen Amazon te foppen, er staat namelijk nergens dat je dat niet moet doen, Amazon proberen te foppen.
Dat je niet moet proberen een andere te bestellen en die retour te sturen voor de eerste, Amazon accepteert het niet als retour vanwege het serienummer en de i105e verdwijnt , en jij krijgt geen geld terug.
Dan betaal je voor de gratis garage €865.
En kan je achter je geld aan dat je waarschijnlijk niet meer terugkrijgt, je kan dan namelijk ook niet meer de tweede order terugsturen.
Linksom of rechtsom ga je dan de boot in.
Gewoon een eerlijke waarschuwing dus.

Maar nogmaals, ik hoop dat het lukt wat je wil.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 05-08-2025 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Ik denk dat ik normale reacties gegeven heb.
Dat jij dat zielig gedoe vindt laat ik aan jou.
Dat je mensen probeert te waarschuwen dat ze eerst moeten lezen voor ze iets kopen...............ja, duh.

Ik probeer jou te waarschuwen dat je naar alle waarschijnlijkheid weer terug naar af gestuurd wordt door de fabrikant, de actie staat namelijk heel duidelijk, in sterk contrasterende kleur, met een link er direct onder hoe dat te verkrijgen, op de Amazon-site.
En omdat je dat al gemist hebt bij de bestelprocedure probeer ik je te waarschuwen om niet te proberen Amazon te foppen, er staat namelijk nergens dat je dat niet moet doen, Amazon proberen te foppen.
Dat je niet moet proberen een andere te bestellen en die retour te sturen voor de eerste, Amazon accepteert het niet als retour vanwege het serienummer en de i105e verdwijnt , en jij krijgt geen geld terug.
Dan betaal je voor de gratis garage €865.
En kan je achter je geld aan dat je waarschijnlijk niet meer terugkrijgt, je kan dan namelijk ook niet meer de tweede order terugsturen.
Linksom of rechtsom ga je dan de boot in.
Gewoon een eerlijke waarschuwing dus.

Maar nogmaals, ik hoop dat het lukt wat je wil.
Erg fijn dat jij perfect bent en nooit ergens over leest maar voor de minder perfecte mensen (zoals mezelf) is het best fijn dat er een user even laat weten wat de pitfalls zijn.
Denk dat je ook moeilijk kan beargumenteren dat het logisch is dat je een (groot) pakket moet terugsturen om paar dagen later hetzelfde pakket weer te krijgen. Ja het is zo (en daar zullen ongetwijfeld logistieke redenen voor zijn) maar logisch en/of efficiënt? Nee toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Driehoek schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Erg fijn dat jij perfect bent en nooit ergens over leest maar voor de minder perfecte mensen (zoals mezelf) is het best fijn dat er een user even laat weten wat de pitfalls zijn.
Denk dat je ook moeilijk kan beargumenteren dat het logisch is dat je een (groot) pakket moet terugsturen om paar dagen later hetzelfde pakket weer te krijgen. Ja het is zo (en daar zullen ongetwijfeld logistieke redenen voor zijn) maar logisch en/of efficiënt? Nee toch niet.
Ik zeg natuurlijk nergens dat ik perfect ben, ook ik ben wel eens opgelicht voor 4k via een perfecte scam die door diverse checks kwam.
Ik zeg hooguit indirect, tussen de regels door, dat ik kan lezen en niet kleurenblind ben. ;)
En jezelf als minder perfect mens neer te zetten is nergens voor nodig, iedereen heeft andere punten waarop zij uitblinken. d:)b

Ik beargumenteer ook niet dat het onlogisch is om het terug te moeten sturen, dat is het systeem van Amazon dat eigenlijk flawless werkt.
Daarbij maakt de pakketgrootte voor Amazon niet uit en retourzenden is zelfs gratis.

Maar wel dat het onlogisch is om tegen dat systeem in te gaan terwijl je een oplossing geboden wordt.
En je die oplossing niet wil accepteren, zelfs andere wegen gaat bewandelen om "je gelijk te halen".
Zonde van je tijd en energie, breng het gewoon naar een pakketpunt, krijg je geld terug, en bestel het opnieuw nu je weet hoe je die bonus wel erbij krijgt.
Het is nog altijd milieuvriendelijker centraal via een bus vol pakketjes terug te leveren dan iedereen zelf naar een (verre) dealer heen en weer rijden dacht ik.

En ik wijs ook op een af en toe gemaakte "pitfall" dat mensen niet beseffen dat hun bestelling een serienummer heeft dat geregistreerd wordt bij afleveren/verzenden.
En dat Amazon een ander serienummer bij een retourlevering niet accepteert als zijnde retour geleverd, ondanks dat het hetzelfde apparaat in een ongeopende doos is.
Dus dat het geen zin heeft om het dubbel te bestellen en alleen de robot als eerste bestelling retour aan te melden.
Als je dat niet beseft dan kost het je alsnog €865 want dat pakket verdwijnt in het systeem en Amazon markeert het als gestolen als zij automatisch je geld terugstorten na ontvangst zending.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 05-08-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:31
Teijgetje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
En ik wijs ook op een af en toe gemaakte "pitfall" dat mensen niet beseffen dat hun bestelling een serienummer heeft dat geregistreerd wordt bij afleveren/verzenden.
En dat Amazon een ander serienummer bij een retourlevering niet accepteert als zijnde retour geleverd, ondanks dat het hetzelfde apparaat in een ongeopende doos is.
Dus dat het geen zin heeft om het dubbel te bestellen en alleen de robot als eerste bestelling retour aan te melden.
Als je dat niet beseft dan kost het je alsnog €865 want dat pakket verdwijnt in het systeem en Amazon markeert het als gestolen als zij automatisch je geld terugstorten na ontvangst zending.
Oeh, daar was ik laatst ook bijna ingetrapt. Mijn Hornbach bestelling kwam een paar dagen eerder dan die van Amazon, en ik was erg ongeduldig om ermee te gaan spelen. Maar, de prijs match was nog onzeker bij Hornbach. Ik heb toen overwogen de Hornbach gewoon uit te pakken en in gebruik te nemen, mocht de prijs match niet lukken, dan de Amazon machine naar Hornbach te retourneren. Hoewel ik het in theorie prima vond, Hornbach zou gewoon een gesealde, nieuw in doos i105E terugkrijgen, zat het me ergens niet helemaal lekker en heb ik dus mijn ongeduld bedwongen tot ik zeker wist of de prijs match doorging. Doe ging door, dus heb ik de Hornbach gehouden en de Amazon uiteindelijk geretourneerd.

Enfin, offtopic natuurlijk, maar goed om te weten dat ik er goed aan gedaan heb mijn geduld te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetnie080
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57
Jaap19 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb de i105 en in plaats van schutting een borderrand van cortenstaal. Een klein randje gras naast de 2 rijen klinkers blijft ongemaaid. De 'vision' laat 'm niet dichterbij komen. Ik heb wel een vision-vrije zone geprobeerd maar dan liep 'ie soms vast tegen de borderrand ('nauwkeurig meten' wil niet zeggen 'nauwkeurig sturen'.

De grens van het maaigebied iets verder van de borderrand leggen zou dat oplossen, maar dan hou ik ook een ongemaaid randje over. Af en toe met de (Bosch, accu) strimmer overheen is mijn oplossing, kwartiertje werk.
Hi jaap, heb jij een foto?

Ik heb ook een borderand met cortenstaal en nog geen rij met stenen er langs. Maar ik merk dat een groot gedeelte nog ongemaaid blijft, ongeveer 20cm vd rand en de hoeken zijn deels nog erger. Strak langs de cortenstaal zorgt ervoor bij het maaien dat hij over het cortenstaal wilde gaan met allerlei beschadigingen aan de grasmaaier tot gevolg.

Hier mijn situatie.. Ik hoor graag tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtXQ5OFQVvyEBJ5Vx_GFQuvQmp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNfQVJZVV6qPtZv4TfUZOTYf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_jOnu8gWJhPmW7LJsLzbI5TX9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpb6Ia6dI7jvrGgSZdF2G2Jc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Kweetnie080 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

Ik heb ook een borderand met cortenstaal en nog geen rij met stenen er langs. Maar ik merk dat een groot gedeelte nog ongemaaid blijft, ongeveer 20cm vd rand en de hoeken zijn deels nog erger. Strak langs de cortenstaal zorgt ervoor bij het maaien dat hij over het cortenstaal wilde gaan met allerlei beschadigingen aan de grasmaaier tot gevolg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De grens van het gazon zoals ik dat heb vastgelegd met de maaier is vrij strak langs het cortenstaal. In de hoop op een minimaal stukje rand knippen. De 'vision' zorgt er voor dat 'ie toch meer afstand houdt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CgzO9FlZP_gPQwKmNM-lv47ncU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHbaUQZt28PEmaAtDYU8hWla.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik de vision uitschakel, loopt 'ie soms vast omdat sturen toch lastig is (loop zelf maar eens op GPS coördinaten, als je stil staat heb je geen richting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Jaap19 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

De grens van het gazon zoals ik dat heb vastgelegd met de maaier is vrij strak langs het cortenstaal. In de hoop op een minimaal stukje rand knippen. De 'vision' zorgt er voor dat 'ie toch meer afstand houdt.
[Afbeelding]
Als ik de vision uitschakel, loopt 'ie soms vast omdat sturen toch lastig is (loop zelf maar eens op GPS coördinaten, als je stil staat heb je geen richting).
En de bochtige lijn helpt natuurlijk ook niet mee. Ik heb alleen maar rechte lijnen, en tot nog toe gaat het redelijk goed met vision uit, en op bepaalde stukken de speciale edge/bestrating functie. Nog steeds wel wat randjes, maar vooralsnog is het minder werk met de kantenmaaier dan als ik zelf maaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:31
Kweetnie080 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit viel mij vandaag bij de buurman ook op. Die heeft sinds vorige week ook zo’n Navimow maar hij heeft over het hele perceel een rand staan van zo’n 10 cm aan niet gemaaid gras. Ik vind dat wel extreem zeg….

Hoe doet zo’n nieuwe Luba dat met Lidar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:31
Een stenen rand is beter voor elke soort maaier simpel ok ruimte voor de wielen. Zowel voor robot als ook de handmatige maaier.

Hoe krijg je het gemaaird als je een hand bediende grasmaaier gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
mazzoop80 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:38:
Een stenen rand is beter voor elke soort maaier simpel ok ruimte voor de wielen. Zowel voor robot als ook de handmatige maaier.

Hoe krijg je het gemaaird als je een hand bediende grasmaaier gebruikt?
Ook best lastig ja. Ik gebruik een strimmer, 1x normaal en 1x 90 degr gedraaid. 3 rijen stenen zou ook een stuk schelen maar 90 degr gedraaid met de strimmer 'moet' toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetnie080
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57
Dank voor de reacties.

Momenteel laat de grasmaaier van links gezien een rand van bijna 20cm en tussen 20-30 cm lijkt het gemaaid en van 30-40 weer niet. Zal vd weel wel weer een opnieuw proberen in te stellen. Overigens alleen aan 1 kant. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLWK7CFbZeg3H7vtc9tfQjABzno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCyNEzoES1MygJmmDo6GP2MR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:02
Ik heb een filmpje gezien op internet dat de plaatsing van de RTK behoorlijk bepalend is voor de juiste positionering. Dus, vrij zicht rondom en niet langs een wand of in een steeg oid. Ik krijg de indruk van een soort van omgekeerde cone van iets van 120 graden als beste. Niet zelf uitgeprobeerd maar aangezien de RTK als referentie punt fungeerd kan ik mij er wel wat bij voorstellen, zeker gezien het filpmje (ging trouwens over een mammotion Luba kan het alleen niet meer vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:32
Kweetnie080 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:25:
Dank voor de reacties.

Momenteel laat de grasmaaier van links gezien een rand van bijna 20cm en tussen 20-30 cm lijkt het gemaaid en van 30-40 weer niet. Zal vd weel wel weer een opnieuw proberen in te stellen. Overigens alleen aan 1 kant. [Afbeelding]
Tijdens het mappen van het terrein kan je uit onderstaande icoontjes kiezen.
Als je de ride on boundary just rijdt her precies wat je zelf ook rijdt. Anders rijd hij er een stuk binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/567kTwRatpurlB2fINHR7okKo04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUo3BX0gJCztAgVeiATm9Lt7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:25
edwin2021 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:30:
Ik heb een filmpje gezien op internet dat de plaatsing van de RTK behoorlijk bepalend is voor de juiste positionering. Dus, vrij zicht rondom en niet langs een wand of in een steeg oid. Ik krijg de indruk van een soort van omgekeerde cone van iets van 120 graden als beste. Niet zelf uitgeprobeerd maar aangezien de RTK als referentie punt fungeerd kan ik mij er wel wat bij voorstellen, zeker gezien het filpmje (ging trouwens over een mammotion Luba kan het alleen niet meer vinden)
Dat is zeker zo, ik zal het technische verhaal achterwege laten maar je antenne is het belangrijkste. Dat je maaier niet overal 100% gps signaal heeft is niet zo erg, maar de plaatsing van je rtk antenne bepaalt of het goed werkt of niet.

Wie de techniek wil begrijpen kijk deze eens:

YouTube: How RTK Works - Wireless Robot Lawn Mowers Australia

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 07-08-2025 00:16 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:46
Hier net een upgrade gedaan aan mijn Kress KR160E maaier. Hopelijk ook te zien in de maairesultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqs9S2wo0OerpD7wiwVElCykk1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGoHAwDpLBHI0YZVRePvlWmV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
dotcom87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:03:
Hier net een upgrade gedaan aan mijn Kress KR160E maaier. Hopelijk ook te zien in de maairesultaten.

[Afbeelding]
Ik blijf het toch verbazend vinden, als dit een zoveel beter resultaat geeft waarom doen de fabrikanten dat dan niet standaard, de paar euro extra kostprijs zal op 1000 euro toch niet de overweging zijn, dan kun je vast wel op andere dingen besparen zoals een paar procent accu capaciteit. :?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edwin2021
MarcelGo schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Ik blijf het toch verbazend vinden, als dit een zoveel beter resultaat geeft waarom doen de fabrikanten dat dan niet standaard, de paar euro extra kostprijs zal op 1000 euro toch niet de overweging zijn, dan kun je vast wel op andere dingen besparen zoals een paar procent accu capaciteit. :?
Tja, goede vraag. Ik heb zelf een worx Landroid M500 Plus waar inmiddels aardig aan gesleuteld is;
- verzwaarde achterwielen
- verhoogd neuswiel
- mibrobo maaiblad
- 4Ah accu ipv 2Ah
En nu werk hij goed. Ik denk dat het wellicht ook voortschrijdend inzicht is van de Community die de fabrikant niet overneemt in het huidige model maar wellicht wel in de opvolgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 07:41
dotcom87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:03:

[Afbeelding]
Voor de rest trouwens tevreden over die Kress?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:46
CK3v1N schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Voor de rest trouwens tevreden over die Kress?
Op zich wel :) Maait mooie lijntjes in het gras :)

De installateur is wel 1 keer moeten terug komen omdat hij iets te ver van de randjes bleef. Volgens hem zou er eind dit jaar een update uitkomen voor Kress waarmee je zelf ook die dingen op de map kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

dotcom87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Op zich wel :) Maait mooie lijntjes in het gras :)

De installateur is wel 1 keer moeten terug komen omdat hij iets te ver van de randjes bleef. Volgens hem zou er eind dit jaar een update uitkomen voor Kress waarmee je zelf ook die dingen op de map kan aanpassen.
Installeren van robotmaaiers is een betaald beroep? :D
ik blijf me verwonderen soms.

Klinkt wel relaxed, zolang je geen grensdraden hoeft aan te leggen :o

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 07-08-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:34
Bij robbshop 30% korting op h serie met code SEGWAY30H

Net zelf de h1500e besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:31
Zit er veel verschil tussen de X en H versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Een hele generatie, ik zou persoonlijk voor de nieuwste gaan (X), maar ben al 2 jaar en tevreden H1500E gebruiker.

Ben nu bijna 2 weken op vakantie en geen enkel probleem of vastloper gehad. Volgens mijn buurman ligt de grasmat er super strak bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Kleine update v.w.b. mijn problemen met de navimow h1500. Kort gezegd had ik twee grote problemen, het apparaat stopte vaak op de terugweg naar de lader en kwam regelmatig buiten het afgebakend gebied, waar het ofwel vast liep of soort van verdwaalde (ging niet terug naar zijn gebied).

Uitgebreid contact gehad met Segway, al was het uitgebreide meer van mijn kant. Niet dat ze niet wilden, maar kreeg zelden antwoord op mijn replies, maar wel een nieuwe email dat het al een tijd geleden was dat ze van mij gehoord hadden en hoe het ging metijn probleem...
Maar verder dan de standaard tips (geen obstakels, kijk je gps na, reset je lader/mower) kwamen ze niet.

Zelf op zoek gegaan en voor het uitvallen van de maaier contact gehad met de verkoper. Resultaat was onder garantie een nieuwe batterij. Ze herkenden het probleem en dit was de oplossing. Zelf vervangen en tot nu toe lijkt het probleem weg te zijn, tot nu toe altijd weer de lader bereikt.

Voor het buiten de lijntjes gaan, dat is een complexere situatie, het lijkt erop dat als ik de vision gebruik, er bij vrijwel elke bobbel een alternatief pad gekozen wordt door de maaier, ook al ligt deze buiten het gebied. Dat daar een heg staat en de maaier daarin vastloopt, of gewoon verdwaald, is blijkbaar het gevolg.
En de bobbel kan een molshoop zijn, maar ook het wat hogere gras wat is gaan groeien omdat de maaier de vorige keer dus om deze molshoop heen reed.

Ik heb de maaier nu voorzien van de bekende spikes en bij aanwezigheid van molshopen (helaas best wat, nadeel, denk ik, van buitenaf wonen) zet ik de vision uit. Nu ploegt het ding over vrijwel elk obstakel heen en sindsdien nul "buiten de lijnen" meer gehad. Ook het "ingraven" wat wel eens gebeurde op zachtere (natte) grond is niet meer voor gekomen.

Al met al lijken mijn grootste problemen opgelost te zijn, maar er blijven nog wel wat kleinere over. Een eventueel volgende maaier wordt zeker geen Segway, daarvoor is de app, de maaier en de support simpelweg het geld niet waard (maar misschien is dat gewoon standaard voor dit soort apparaten..)

[ Voor 7% gewijzigd door Fly-guy op 08-08-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
de Peer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:44:
[...]

Klinkt wel relaxed, zolang je geen grensdraden hoeft aan te leggen :o
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt :+

Vanavond het grensdraad compleet gemaakt.
En als het blijkt te werken dan moet het nog in de grond :P

De Parkside maaier heeft in elk geval een uurtje zijn rondjes gedraaid.

Morgen het laadstation verder aanpassen zodat Robbie ook zonder hulp kan parkeren. Volgens de handleiding kan mijn setup niet loodrecht op het veld parkeren niet, volgens mij wel :P

Tevens de poten van de trampoline van een plank voorzien. Over de buizen heen met de messen leek het verkeerde geluid :+

Verder wel complimenten dat decimeters hoog onkruid gewoon stukje bij beetje gesloopt werd. Take no prisoners.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:15

timhtc

Home Energy Management

Vandaag een Segway Navimow X390 bij familie mogen installeren. Perceel van 9.000 met 8200 gras.
Beest van een machine in vergelijking met mijn eigen Gardena Sileno City 600.

Installatieproces soepel doorlopen. Je merkt dat het een nieuw model is met snelle processoren. De app en connectiviteit is gewoon heel goed.

Komende weken het maaigedrag goed volgen en dan deel ik m’n ervaring op basis van wat meer m2’s.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Rukapul schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:14:
[...]

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt :+

Vanavond het grensdraad compleet gemaakt.
En als het blijkt te werken dan moet het nog in de grond :P

De Parkside maaier heeft in elk geval een uurtje zijn rondjes gedraaid.

Morgen het laadstation verder aanpassen zodat Robbie ook zonder hulp kan parkeren. Volgens de handleiding kan mijn setup met loodrecht op het veld parkeren niet, volgens mij wel :P

Tevens de poten van de trampoline van een plank voorzien. Over de buizen heen met de messen leek het verkeerde geluid :+

Verder wel complimenten dat decimeters hoog onkruid gewoon stukje bij beetje gesloopt werd. Take no prisoners.
Draad "zakt" vanzelf in het gras/grond weg. Klinkt gek maar na verloop van tijd is draad bijna niet meer terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
edwin2021 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 06:26:
[...]

Draad "zakt" vanzelf in het gras/grond weg. Klinkt gek maar na verloop van tijd is draad bijna niet meer terug te vinden.
Ik vrees dat de verticuteermachine de draad wel terug kan vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Rukapul schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

ja, maar verticuteren kun je sowieso niet doen in de buurt van de grensdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Rukapul schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Maar dat is met robot maaier ook vrijwel niet meer nodig en het enige wat ik doe is een prikroller er overheen halen, en dan niet waar de grensdraad ligt 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Het is gelukt om de Parkside te laten parkeren loodrecht op het veld :)

Ingrediënten:
- bumbers links (en rechts)
- draad die van achter moet komen rechts van het midden onderdoor voeren
- draad die van voren moet komen rechts van het laadstation

Soms docket de robot niet direct goed en moet een extra rondje doen. Beetje tunen dus :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cReFdzeckObQXODdTXqB-IghQFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJsXdiOqPa1qEnTFZi8SmsXl.jpg?f=fotoalbum_large
edwin2021 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:37:
[...]

Maar dat is met robot maaier ook vrijwel niet meer nodig en het enige wat ik doe is een prikroller er overheen halen, en dan niet waar de grensdraad ligt 😂
Mijn knollenveld heeft nog wel wat verticuteren, egalisatie en reparatie nodig hoor :P

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 09-08-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDwazo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 15:25
Zou de navimow i105 kunnen omgaan met de tuin uit de afbeelding?

Voornamelijk i.r.t. De hoge borders en stapstenen.
Van wat ik her en der gelezen heb lijkt het uitzetten van de camera voor het gebied van de stapstenen een oplossing te zijn. Natuurlijk zou ik ook graag zo dicht mogelijk tegen de border willen aan maaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJiNQjLj9qCyYxOhQTUYZvopI9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHZBRb9RNSgJ4WMOQftMLj6O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ďe scherpe binnenhoek is sowieso een probleem. Die gaat hij deels afsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Laatst online: 04:31
Hoe kan ik BMS/batterij kalibratie uitvoeren op een Segway?

Ik heb zelf een H500 die erg goed werkt. Echter verliest de batterij logischerwijs geleidelijk aan capaciteit. Nu merk ik dat het apparaat onder de 15% soms uitvalt en daardoor niet op tijd terugkeert naar zijn basisstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:42
Dit kun je niet zelf doen, schijnt alleen een dealer te kunnen. Maar ook die hebben problemen om het echt voor elkaar te krijgen. Mijn H800e is al 2 x terug geweest, 1e keer kapotte accu, nieuwe accu er in, en daarna elke keer zomaar uitvallen, opgestuurd accu reset uitgevoerd, en daarna werkte hij weer. Echter maar max 30 minuten maaien en dan moest hij weer laden. Segway support kon zien dat hij maar tot 46% oplaadde terwijl de app en maaier op display 100% aangeven. Wederom terug gegaan, geen oplossing voor gekomen want de calibratie was 'succesvol' uitgevoerd volgens de dealer.
Uiteindelijk hebben ze maar een 2x zo grotte accu opgestuurd waardoor hij nu wel wat langer maait, maar nog steeds max 1 uur ofzo.

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The End
  • Nu online

The End

!Beginning

Driehoek schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Ik heb de fabrikant een mail gesttuurd en uitgelegd wat er gebeurd was. Ze hebben direct geregeld dat er alsnog een garage opgestuurd werd. Die is maandag bezorgd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
MrDwazo schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 05:11:
Zou de navimow i105 kunnen omgaan met de tuin uit de afbeelding?

Voornamelijk i.r.t. De hoge borders en stapstenen.
Van wat ik her en der gelezen heb lijkt het uitzetten van de camera voor het gebied van de stapstenen een oplossing te zijn. Natuurlijk zou ik ook graag zo dicht mogelijk tegen de border willen aan maaien.

[Afbeelding]
De stapstenen lijken me geen probleem. Dicht bij de borderrand en de rand onder je raam gaat lastig. Bij jet uitzetten van de gazongrens moet je rekening houden met de onnauwkeurigheid van de positie bepaling én de sturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
The End schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:05:
[...]

Ik heb de fabrikant een mail gesttuurd en uitgelegd wat er gebeurd was. Ze hebben direct geregeld dat er alsnog een garage opgestuurd werd. Die is maandag bezorgd. d:)b
Gefeliciteerd, gezien eerdere reacties van Amazon bij die fabrikant op vragen van klanten had ik dat zeker niet verwacht. (y)
Kudos voor Navimow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 21:31
Zjemm schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:06:
interressant al die maaiers, en wat een keuze :)

Ik vind de lidar maaiers wel erg interressant. maar deze zijn nog erg nieuw dus niet al te veel over te vinden.
Reviews van de a3000 zijn in elk geval erg positief

op mn interresselijst staan nu:

Hookii neomow x
terramow v1000
Ecovacs goat A3000

Misschien zijn er nog andere lidar maaiers die ik kan bekijken, maar nog niet gevonden.
Persoonlijk en uit eigen ervaring vind ik de neomow een goede en correcte maaier. Ik ben backer en beta gebruiker en heb bijna nooit problemen met de neomow gehad. De support van Hookii en Hookii zelf handelen zeer snel en zijn communicatief heel sterk wat tijdens de kickstart-periode zeker niet het geval was.

Ik zie een mooie toekomst voor Hookii in de "robotmaaier wereld" als ze zo verder doen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHXol_BwV0q3yJNgZoMT6agm7Qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duN8N16VINa0zrwY9YRpQbXG.jpg?f=fotoalbum_large

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu2bPV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:22
even een melding over de Luba 2 AWD 3000x:
die had ik een maand niet gebruikt want het was hier droog en heet.
Gisteren weer aangezet en de firmware geüpdatet. De robot was helemaal de weg kwijt...
probeerde een boom omver te rijden en meldde dat het basisstation onvindbaar was, zou buiten het taakgebied zijn en weigerde verder te gaan, terwijl hij midden op het te maaien veld stond. Na wat prutsen blijkt er ook een firmware voor de RTK te zijn en toen die op het zelfde begin nummer was (14.x.x ipv 12.x.x). begon de robot zich weer te gedragen. Het was een goede aanleiding om de post van @Grolsch te volgen en de YouTube video over de RTK te bekijken: aanrader (YouTube: How RTK Works - Wireless Robot Lawn Mowers Australia)

3360 Wp, M3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hu2bPV schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:50:
even een melding over de Luba 2 AWD 3000x:
Na wat prutsen blijkt er ook een firmware voor de RTK te zijn en toen die op het zelfde begin nummer was (14.x.x ipv 12.x.x). begon de robot zich weer te gedragen.
De firmwareupdate van de RTK zou ik gewoon op automatisch zetten als je wifi-ontvangst hebt bij de RTK, dan heb je daar geen omkijken meer naar.
Als je firmware had met 12 als begin dan heb je waarschijnlijk die firmware nog nooit geupdatet.
De robot werkt pas goed als beide firmwareversies, robot en RTK, de laatste zijn.
Van de robot krijg ik meestal een melding (vóór het maaien/taak) omdat de wifi bij het oplaadpunt niet zo sterk is.
Mijn robotversie is 1.14.2.4415, de RTK 1.14.2.3

Let ook op dat na een update de software van de robot hier en daar teruggezet is naar standaardwaarden.
Check of de instellingen nog kloppen met wat jij wil. Hij gaat bv dan terug naar kortste weg bij opladen ipv via omtrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Laatst online: 18:08
In de 2e zomer in een huis met een aardige tuin en na wat bemesten en bijzaaien ben ik nu wel klaar met een 230v maaier vooruit duwen :+ Ik heb de Segway H800E die al een paar weken op marktplaats stond op de kop getikt en na de 1e maaisessie op een proefstuk, dat valt niet tegen.

Achter is na het afmaaien van de mooie kluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z80BLhThMyd8aKL4lDPph0ZRdIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WwkKtbPEA29cqhwXa8NXKyG.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn de upgrades naar een 6 of 9 blads mes het waard? of heeft iemand de bestaand schijf geupgrade naar 6/9?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SecHyg
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-09 15:28
Zijn de upgrades naar een 6 of 9 blads mes het waard? of heeft iemand de bestaand schijf geupgrade naar 6/9?
Ik heb mijn H800E naar een schijf met 6 messen geüpgraded. Het gemaaide gras ziet er nu nog strakker uit.
Voor mij absoluut de moeite waard en had ik eerder moeten doen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:11
maarten_NL schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:10:
In de 2e zomer in een huis met een aardige tuin en na wat bemesten en bijzaaien ben ik nu wel klaar met een 230v maaier vooruit duwen :+ Ik heb de Segway H800E die al een paar weken op marktplaats stond op de kop getikt en na de 1e maaisessie op een proefstuk, dat valt niet tegen.

Achter is na het afmaaien van de mooie kluiten:

[Afbeelding]

Mijn H3000E-VF draait nu voor het 2de jaar en ik heb dit jaar ook de 6 mesjes schijf eronder gezet. Gras is inderdaad nog strakker geworden dus erg blij mee.
Ook heb ik een tijdje de "ijzeren velgen" geprobeerd maar hier ben ik zelf geen fan van. Grond en gras blijft veel meer zitten waardoor de wielen vollopen en uiteindelijk juist meer problemen geven. Ook is het zo dat ik de maaier over veel stoepjes of strak langs planten bakken laat rijden. Deze schijven zorgen dan voor beschadigingen en veel te veel geluid. Nadat ik ze eraf gehaald heb merk ik dat het weer veel beter gaat allemaal maar dit kan goed bij jou tuin anders zijn.

Hier nog steeds erg tevreden over de H3000E-VF. Nooit problemen mee en maait om de dag. Wel is het advies mesjes op tijd te vervangen, dit houd het gras echt vele malen mooier. Dus niet eigenwijs weken langer eronder laten zitten.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:45
koksie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:59:
Vandaag op iBood de Tron in de aanbieding voor 1199+8,95 verzendkosten:

https://www.ibood.com/nl/s-nl/o/airseekers-tron-360/2677771
Iemand deze besteld en ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
smok84 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Iemand deze besteld en ervaring mee?
Totaal geen kennis met deze. Maar de vraag die je je moet afvragen of een partij als ibood wel de meest geschikte is voor de aankoop van zo’n gras maai robot. En dan bedoel ik voornamelijk after sales.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@mvrooij

Bedoel je dat die ijzeren opzet stukken niet origineel zijn? Als ik op alle fotos van de h800e kijk zie ik die inderdaad niet, wel een soort oranje band die ik weer niet heb?

Rijd jij gewoon met de kale wielen?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:11
maarten_NL schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:09:
@mvrooij

Bedoel je dat die ijzeren opzet stukken niet origineel zijn? Als ik op alle fotos van de h800e kijk zie ik die inderdaad niet, wel een soort oranje band die ik weer niet heb?

Rijd jij gewoon met de kale wielen?
Klopt dat zijn losse "velgen" die je kunt bestellen zodat er meer grip is. Maar ik vond het juist nadelig werken dus heb ze na 2 maanden weer verwijderd. Het is gewoon niet nodig. Grip is prima of je moet hem half door zwart zand laten rijden met regen dan kan het zijn dat hij zich ingraaft maar dat moet je gewoonweg niet opzoeken. Beter keer met de kantenmaaier rondlopen, kost je ook geen tijd.

Ik rij met de normale wielen inderdaad.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrnholt
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-09 13:39
Ik heb op dit moment een Gardena Sileno City van een aantal jaren oud, maar ik overweeg een overstap naar een nieuwe maairobot. Ditmaal een "slim" model dat ziet en onthoudt waar hij al geweest is en waar nog niet, en ook draadloos, omdat de tuinman al te vaak de kabel per ongeluk kapot heeft gemaakt. Een ander probleem dat ik heb, is dat er langs mijn gazon betonbandjes staan van tussen de 5 en 10 cm hoog. Mijn huidige maairobot loopt daar vaak op vast. Dan schuift de behuizing net over het betonbandje heen (de wielen niet), waardoor hij daarop vast komt te zitten en dan heeft hij onvoldoende kracht om weer los te komen. 

Ik heb een gazon van ongeveer 200 m2, en daarnaast nog een tweede gazon van ongeveer 60 m2. Ze zijn niet met elkaar verbonden, maar worden gescheiden door een trap (het ene ligt een meter hoger dan het andere). Ik moet de robotmaaier dus handmatig verplaatsen.

Ik heb drie vragen.

Ik zit te kijken naar de Eufy E15, maar het is mij niet duidelijk of ik voor beide gazonnen kaarten kan aanmaken. Ik heb online gelezen dat je wel meerdere zones kunt maken, maar dat die met elkaar verbonden moeten zijn. In een situatie waar dat niet zo is, zou het niet kunnen, of je zou voor het tweede gazon een tweede basisstation moeten aanschaffen. Ik heb voor de zekerheid gisteren de Eufy klantenservice gemaild, en die mailden mij terug: "Aangezien uw gazonnen door een trap van elkaar gescheiden zijn, kan de robotmaaier niet automatisch van het ene gazon naar het andere rijden. U zult de maaier handmatig moeten verplaatsen. Het is mogelijk om kaarten voor beide gazonnen te maken, maar u dient de maaier telkens opnieuw te positioneren op het juiste gazon." Dan zou het dus wel kunnen. Is er een update geweest die dit mogelijk heeft gemaakt? Of klopt het antwoord van de klantenservice niet? 
Ik heb overigens zelf al gevonden dat de Eufy wel over een Spot Mode beschikt waarmee je hem op een tweede grasveld kunt neerzetten, maar als ik het goed begrepen heb, wordt er dan geen kaart gemaakt en opgeslagen.

Tweede vraag: loop ik met de Eufy E15 tegen hetzelfde probleem aan met de betonbandjes, of houdt hij afstand en loopt hij niet vast? Ik zie op foto's dat hij in elk geval bumpers heeft, maar ik kan niet zien hoe hoog die boven de grond zitten. 

Derde vraag: ik heb gelezen dat de Eufy E15 een gerebrande Terramow S800 is. Terramow zelf heeft sinds een paar maanden een opvolger: de Terramow V1000. Dat roept de vraag op of je dan beter voor de Eufy E15 of voor de Terramow V1000 kunt gaan. Qua prijs is er nauwelijks verschil. Iemand ervaringen of gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55
Jrnholt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:46:
Ik heb op dit moment een Gardena Sileno City van een aantal jaren oud, maar ik overweeg een overstap naar een nieuwe maairobot. Ditmaal een "slim" model dat ziet en onthoudt waar hij al geweest is en waar nog niet, en ook draadloos, omdat de tuinman al te vaak de kabel per ongeluk kapot heeft gemaakt. Een ander probleem dat ik heb, is dat er langs mijn gazon betonbandjes staan van tussen de 5 en 10 cm hoog. Mijn huidige maairobot loopt daar vaak op vast. Dan schuift de behuizing net over het betonbandje heen (de wielen niet), waardoor hij daarop vast komt te zitten en dan heeft hij onvoldoende kracht om weer los te komen. 

Ik heb een gazon van ongeveer 200 m2, en daarnaast nog een tweede gazon van ongeveer 60 m2. Ze zijn niet met elkaar verbonden, maar worden gescheiden door een trap (het ene ligt een meter hoger dan het andere). Ik moet de robotmaaier dus handmatig verplaatsen.

Ik heb drie vragen.

Ik zit te kijken naar de Eufy E15, maar het is mij niet duidelijk of ik voor beide gazonnen kaarten kan aanmaken. Ik heb online gelezen dat je wel meerdere zones kunt maken, maar dat die met elkaar verbonden moeten zijn. In een situatie waar dat niet zo is, zou het niet kunnen, of je zou voor het tweede gazon een tweede basisstation moeten aanschaffen. Ik heb voor de zekerheid gisteren de Eufy klantenservice gemaild, en die mailden mij terug: "Aangezien uw gazonnen door een trap van elkaar gescheiden zijn, kan de robotmaaier niet automatisch van het ene gazon naar het andere rijden. U zult de maaier handmatig moeten verplaatsen. Het is mogelijk om kaarten voor beide gazonnen te maken, maar u dient de maaier telkens opnieuw te positioneren op het juiste gazon." Dan zou het dus wel kunnen. Is er een update geweest die dit mogelijk heeft gemaakt? Of klopt het antwoord van de klantenservice niet? 
Ik heb overigens zelf al gevonden dat de Eufy wel over een Spot Mode beschikt waarmee je hem op een tweede grasveld kunt neerzetten, maar als ik het goed begrepen heb, wordt er dan geen kaart gemaakt en opgeslagen.

Tweede vraag: loop ik met de Eufy E15 tegen hetzelfde probleem aan met de betonbandjes, of houdt hij afstand en loopt hij niet vast? Ik zie op foto's dat hij in elk geval bumpers heeft, maar ik kan niet zien hoe hoog die boven de grond zitten. 

Derde vraag: ik heb gelezen dat de Eufy E15 een gerebrande Terramow S800 is. Terramow zelf heeft sinds een paar maanden een opvolger: de Terramow V1000. Dat roept de vraag op of je dan beter voor de Eufy E15 of voor de Terramow V1000 kunt gaan. Qua prijs is er nauwelijks verschil. Iemand ervaringen of gedachten?
Kan je niet een 'paadje achterom' maken om de 2 gazons te verbinden? Het lijkt me wel erg irritant om steeds die maaier te moeten verplaatsen, dan gaat het idee van een robot die werk uit handen neemt toch wat verloren.
Hier maait hij (navimow i105) 5 dagen in de week het gras en ik heb er totaal geen om kijken naar. Eens in de paar maanden til ik hem op om te kijken of er niet teveel gras onder zit en of de mesjes nog soepel draaien. Dat is toch het doel van automatisering ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzb80
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-08 15:21
Heb een Indego S+ 350 robotmaaier die het sinds 2019 toen ik hem kocht altijd goed heeft gedaan.
Kwam een mail van Bosch over een update aan de grasmaaier waarvoor de maaier zou moeten worden opgestuurd. Hieraan waren geen kosten verbonden wat de update betreft. Die update was omdat tot nu toe de maaier kan communiceren via het 2g netwerk en dat moet 4g worden.
Na ontvangst gaat Bosch dan de maaier controleren op problemen. Pas als er geen problemen meer zijn volgt de update. Die maaier die het al die tijd prima heeft gedaan zat vol met problemen: "er werd ook melding gemaakt van een storing in de afdichting van de maaier, wat betekent dat elk soort vuil of vocht de maaier kan binnendringen en meer schade kan veroorzaken. Bovendien meldden de zwenkwielen, die zich aan de voorkant bevinden, een storing en viel de snijmotor uit en produceerde een sterkere stroom dan aanbevolen. Beide kunnen van invloed zijn op de obstakeldetectie, het vermogen om in parallelle banen te maaien en daar in te keren, wat zowel het maairesultaat als het gedrag van de maaier zelf kan beïnvloeden."
De bedoeling was een update voor netwerk connectivity 2g -> 4g en niet voor al dit soort bijkomende kosten. En dan hebben we het maar niet over de kwaliteit van de machine, 302,49 EUR om een vier jaar oude goed functionerende grasmaaier te repareren? Moest €26,62 overmaken om de machine uitelkaar! terug te krijgen. Dit is de laatste keer dat ik zaken heb gedaan met Bosch.
Vandaag kwam hij weer bij ons binnen, heb hem in elkaar gezet en hij heeft vanmiddag gewoon gemaaid. Alleen de app van Bosch doet het niet meer. Wees gewaarschuwd als je zo'n maaier wilt laten updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat een onzin van Bosch, voor mij voldoende reden om geen Bosch te kopen na het lezen van dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrnholt
Smobbo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Kan je niet een 'paadje achterom' maken om de 2 gazons te verbinden? Het lijkt me wel erg irritant om steeds die maaier te moeten verplaatsen, dan gaat het idee van een robot die werk uit handen neemt toch wat verloren.
Hier maait hij (navimow i105) 5 dagen in de week het gras en ik heb er totaal geen om kijken naar. Eens in de paar maanden til ik hem op om te kijken of er niet teveel gras onder zit en of de mesjes nog soepel draaien. Dat is toch het doel van automatisering ;) !
Nee, gezien het hoogteverschil (en dus hellingshoek) en aanwezige borders, bomen en struiken gaat dat niet lukken ben ik bang. Maar twee keer per week de maaier even op het gazon boven zetten, vind ik niet zo’n probleem. Maar de vraag blijft of hij dan een kaart maakt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Jrnholt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:53:
[...]

Nee, gezien het hoogteverschil (en dus hellingshoek) en aanwezige borders, bomen en struiken gaat dat niet lukken ben ik bang. Maar twee keer per week de maaier even op het gazon boven zetten, vind ik niet zo’n probleem. Maar de vraag blijft of hij dan een kaart maakt…
Ik weet het merk niet meer, maar laatst was er 1 die weigerde een 2e kaart te maken als de maaier werd opgetild. Misschien zoeken op "trap" in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:38
bzb80 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:59:
Heb een Indego S+ 350 robotmaaier die het sinds 2019 toen ik hem kocht altijd goed heeft gedaan.
Kwam een mail van Bosch over een update aan de grasmaaier waarvoor de maaier zou moeten worden opgestuurd. Hieraan waren geen kosten verbonden wat de update betreft. Die update was omdat tot nu toe de maaier kan communiceren via het 2g netwerk en dat moet 4g worden.
Na ontvangst gaat Bosch dan de maaier controleren op problemen. Pas als er geen problemen meer zijn volgt de update. Die maaier die het al die tijd prima heeft gedaan zat vol met problemen: "er werd ook melding gemaakt van een storing in de afdichting van de maaier, wat betekent dat elk soort vuil of vocht de maaier kan binnendringen en meer schade kan veroorzaken. Bovendien meldden de zwenkwielen, die zich aan de voorkant bevinden, een storing en viel de snijmotor uit en produceerde een sterkere stroom dan aanbevolen. Beide kunnen van invloed zijn op de obstakeldetectie, het vermogen om in parallelle banen te maaien en daar in te keren, wat zowel het maairesultaat als het gedrag van de maaier zelf kan beïnvloeden."
De bedoeling was een update voor netwerk connectivity 2g -> 4g en niet voor al dit soort bijkomende kosten. En dan hebben we het maar niet over de kwaliteit van de machine, 302,49 EUR om een vier jaar oude goed functionerende grasmaaier te repareren? Moest €26,62 overmaken om de machine uitelkaar! terug te krijgen. Dit is de laatste keer dat ik zaken heb gedaan met Bosch.
Vandaag kwam hij weer bij ons binnen, heb hem in elkaar gezet en hij heeft vanmiddag gewoon gemaaid. Alleen de app van Bosch doet het niet meer. Wees gewaarschuwd als je zo'n maaier wilt laten updaten.
Bizar verhaal zeg! En nog gewoon uit elkaar terugsturen ook. Heel bijzonder...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Alsof je naar de tandarts gaat voor een vulling maar ze toch vinden dat je een kunstgebit moet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
En je een los setje tanden sturen……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
mvrooij schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Klopt dat zijn losse "velgen" die je kunt bestellen zodat er meer grip is. Maar ik vond het juist nadelig werken dus heb ze na 2 maanden weer verwijderd. Het is gewoon niet nodig. Grip is prima of je moet hem half door zwart zand laten rijden met regen dan kan het zijn dat hij zich ingraaft maar dat moet je gewoonweg niet opzoeken. Beter keer met de kantenmaaier rondlopen, kost je ook geen tijd.

Ik rij met de normale wielen inderdaad.
Aha, ik heb een smal stuk van iets van 80cm wat achter een rietkraag door loopt en af en toe wijkt de maaier wat af en rijd daar dan tegenop, of aan de andere kant neemt ie de uitlopers van de klimop mee. Tot zo ver worstelt ie er zelf wel weer uit.
De vorige eigenaar vertelde dat ie het gras "beschadigde" als ie zich vast had gereden en dan stond te malen met de wielen. Mijn grasmat kan wel wat geverticuteer hebben maar ik zal het vd week eens zonder proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:42
Na wat research ga ik een robotmaaier nemen met een lidar-systeem. Lijkt mij voorlopig de meest betrouwbare oplossing. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de Ecovacs Goat O500 Panorama? Van de Eufy heb ik gemengde reviews gelezen. Mammotion heeft er ook maar 2000 euro is nu wel wat te prijzig voor mijn tuin die 300m2 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
pina schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:11:
Na wat research ga ik een robotmaaier nemen met een lidar-systeem. Lijkt mij voorlopig de meest betrouwbare oplossing. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de Ecovacs Goat O500 Panorama? Van de Eufy heb ik gemengde reviews gelezen. Mammotion heeft er ook maar 2000 euro is nu wel wat te prijzig voor mijn tuin die 300m2 is
Waarom geen Segway Navimow. Ik heb 770 m2 en hier loopt een i108. Nog nooit zo'n goede robotmaaier gehad als deze en dit is robot nummer 4 voor mij in 11 jaar. Als je 300m2 hebt zou ik een i105 pakken. Die heb je volgens mij voor onder de 800 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb hier een Navimow i105 maar die gaf laatst paar keer de melding dat hij zich afvroeg of de ontvanger of lader was verplaatst. Omdat de situatie ook niet echt ideaal was (naast elkaar tegen de schuur), heb ik de muur bevestiging maar gehaald. Nadat ik die aan mijn schuur heb gemonteerd moest ik een nieuwe kaart maken. Probleem is dat mijn Navimow aan blijft geven dat de gps zwak is en wilt dus geen kaart gaan maken. Heb een rondje door de tuin gemaakt, maar nergens vind hij het goed genoeg wat voornamelijk door de bomen op het terrein komen (stomme is ook dat hij eerst een locatie zoekt voor de mast, terwijl die op een locatie zit waar de robot nooit kan komen en dus ook niet weet hoe goed die locatie is).

Nu zit ik met het dilemma dat de Navimow niet werkt. Wat ik nog kan doen is:
  • De hele tuin nog een keer doorrijden met locatiezoeker en hopen dat ik een plekje vind wat wel goed genoeg is.
  • Een andere grasmaaier zoeken die iets minder kieskeurig is over GPS of een andere manier gebruikt voor zijn positie
  • Een grasmaaier kopen met draad in de grond. Dit heeft niet mijn voorkeur gezien de hoeveelheid werk, maar volgens mij gebruiken die geen gps.
Of heeft iemand anders nog andere tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Eppo © op 23-08-2025 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Eppo © schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:54:
Heb hier een Navimow i105 maar die gaf laatst paar keer de melding dat hij zich afvroeg of de ontvanger of lader was verplaatst. Omdat de situatie ook niet echt ideaal was (naast elkaar tegen de schuur), heb ik de muur bevestiging maar gehaald. Nadat ik die aan mijn schuur heb gemonteerd moest ik een nieuwe kaart maken. Probleem is dat mijn Navimow aan blijft geven dat de gps zwak is en wilt dus geen kaart gaan maken. Heb een rondje door de tuin gemaakt, maar nergens vind hij het goed genoeg wat voornamelijk door de bomen op het terrein komen (stomme is ook dat hij eerst een locatie zoekt voor de mast, terwijl die op een locatie zit waar de robot nooit kan komen en dus ook niet weet hoe goed die locatie is).

Nu zit ik met het dilemma dat de Navimow niet werkt. Wat ik nog kan doen is:
  • De hele tuin nog een keer doorrijden met locatiezoeker en hopen dat ik een plekje vind wat wel goed genoeg is.
  • Een andere grasmaaier zoeken die iets minder kieskeurig is over GPS of een andere manier gebruikt voor zijn positie
  • Een grasmaaier kopen met draad in de grond. Dit heeft niet mijn voorkeur gezien de hoeveelheid werk, maar volgens mij gebruiken die geen gps.
Of heeft iemand anders nog andere tips?
Plaats hem eens op een meer open plaats en wacht een minuut of 10, probeer dan nog eens te kijken hoeveel satellieten hij ziet. Soms heeft hij even tijd nodig .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Had er redelijk de pee in, dus was het gras gaan sproeien en terwijl ik de laatste tomaatjes pluk die bijna zon gedroogd waren, zie ik hem blauw branden. Kon nu gewoon de kaart maken en zelfs de achtertuin vond hij best . Alleen langs het huis rijden vond hij lastig. Probeer ik morgen even als het niet donker is. Blijkbaar heeft mijn grasmaaier een Tweakers account en zag hij dat hij mogelijk zou worden vervangen (of het was inderdaad het langer wachten wat hielp…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Wat je weergeeft zijn soms de symptomen bij verouderde softwareversies…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:42
martijn k. schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Waarom geen Segway Navimow. Ik heb 770 m2 en hier loopt een i108. Nog nooit zo'n goede robotmaaier gehad als deze en dit is robot nummer 4 voor mij in 11 jaar. Als je 300m2 hebt zou ik een i105 pakken. Die heb je volgens mij voor onder de 800 euro...
Omdat ik aan het kijken ben naar een lidar-systeem. Ik vind het zelf wat absurd om met gps te moeten werken en die rtk-ontvangers voor een robotmaaier als het lokaal kan via lidar. Ik heb hem inmiddels in mijn bezit.

Op het einde van de mapping moet ik in de app aangeven dat hij terug naar base station moet, hoewel ik hem er vlak voor heb gezet, zodat die enkel nog naar voor moet rijden, draait die enkele keren rond zijn as, rijd voor en achteruit waardoor hij vast komt te zitten door het vele manoevreren :|

Ga eens zien of dat altijd zo is, en anders ga ik hem waarschijnlijk opnieuw moeten mappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
pina schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:36:
[...]
Omdat ik aan het kijken ben naar een lidar-systeem. Ik vind het zelf wat absurd om met gps te moeten werken en die rtk-ontvangers voor een robotmaaier als het lokaal kan via lidar. Ik heb hem inmiddels in mijn bezit.
Ehm? Gps en RTK is ook lokaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Vandaag voor de eerste keer de onderkant van de segwway weer eens bekeken en toch maar eens de mesjes vervangen. Kwam tot de ontdekking dat ik 6 reserve setjes mesjes mee heb gekregen, 2 setjes bij de maaier, en 1 extra van de dealer. En ieder setje heeft 12 mesjes. Kan nog even vooruit dus.

Onderkant zag er na een half jaar nog behoorlijk schoon uit, Misschien wel schoner dan de bovenkant (daar zit veel stof op, ondanks dat hij beschut staat.) Misschien toch wat vaker in de regen laten maaien >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
  • Laatst online: 31-08 09:12
Onze tuin wordt binnenkort helemaal opnieuw gedaan, en ik dacht: tijd voor een robotmaaier!

Het betreft (maar) ~70m2 gazon.
Uit 1 stuk.
Maar wel omrand met rechte en organische lijnen.
Bestaande uit diverse objecten als een verhoogde vlonder; borderrand; stapstenen, terras, een vijver op maaihoogte (!), en grind.

Nu heb ik de Segway Navimow i105 op het oog. Of de Eufy E15.

Iemand advies, of misschien een merk / model wat ik over het hoofd zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4aw3O3pZv9u3tPGdAcso9LMT1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izlsTX3mvxjoHkDUMRb6RjfT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Zorg voor een vlak stuk van 15 (specificaties robot check) tussen gras en border zodat je geen trim randen overhoud. Robot moet over gras rand kunnen komen om echt al het gras langs de rand weg te kunnen maaien.
Zorg voor 230v op de juiste plaats voor laadstation en 230v op juiste plaats voor RTK mast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
pina schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:11:
Op Coolbue las ik nogal wat negatieve ervaringen met de Ecovacs. Hoewel lidar me ook ideaal lijkt, geen gedoe meer met antenne, kabels trekken naar het basisstation, etc. lijkt de techniek nog niet helemaal uitontwikkeld. Of wellicht gaat dat over versies met oudere firmware oid.
Lidar lijkt me wel wat, mijn robotstofzuiger doet het er iig perfect mee, dus een grasmaaier zou dat toch ook moeten kunnen. En nog minder obstakels ook dan in een gemiddelde huiskamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
edwin2021 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 01:04:
230v op juiste plaats voor RTK mast.
Ik heb een Segway Navimow i105E, die heeft geen 230V nodig voor de mast. Wel een kabel van mast naar laadstation van de grasmaaier, maar geen eigen stroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
koksie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:56:
[...]
Ik heb een Segway Navimow i105E, die heeft geen 230V nodig voor de mast. Wel een kabel van mast naar laadstation van de grasmaaier, maar geen eigen stroomvoorziening.
Heb je gelijk in. 230v is alleen nodig als RTK ver van lader af staat en kabel (met evt verleng kabel) te kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
ptie schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:37:
Onze tuin wordt binnenkort helemaal opnieuw gedaan, en ik dacht: tijd voor een robotmaaier!

Uit 1 stuk.
Bestaande uit diverse objecten als een verhoogde vlonder; borderrand; stapstenen, terras, een vijver op maaihoogte (!), en grind.

[Afbeelding]
Er lijken wat hoeken in je gazonrand te zitten die kleiner zijn dan 90 graden. Die kan de navimow niet (volgens de specs) en mijn ervaring is dat 90 graden ook al lastig is. Pas die hoeken een beetje aan zodat er een hoek van 90 graden of meer ontstaat. Zo niet, dan moet je randen blijven trimmen.

In theorie zou zo'n hoek kleiner dan 90 graden best moeten kunnen maar dat vereist een intelligentere sturing dan de navimow nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
edwin2021 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 00:28:
[...]

Heb je gelijk in. 230v is alleen nodig als RTK ver van lader af staat en kabel (met evt verleng kabel) te kort is.
Je kunt volgens de handleiding maximaal 3 verlengkabels van 10 meter aan elkaar knopen (waarvan er 1 standaard wordt meegeleverd met de maaier) dus in totaal 30 meter tussen laadstation en RTK. Ik heb er een extra verlengkabel bij gekocht, dus nu in totaal 20m kabel ertussen, omdat ik net 2 meter te kort kwam.
Ik had niet in de gaten dat de RTK ook een 230V aansluiting heeft? Of moet je dan een extra adapter bijkopen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
Jaap19 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:37:
[...]

Er lijken wat hoeken in je gazonrand te zitten die kleiner zijn dan 90 graden. Die kan de navimow niet (volgens de specs) en mijn ervaring is dat 90 graden ook al lastig is. Pas die hoeken een beetje aan zodat er een hoek van 90 graden of meer ontstaat. Zo niet, dan moet je randen blijven trimmen.

In theorie zou zo'n hoek kleiner dan 90 graden best moeten kunnen maar dat vereist een intelligentere sturing dan de navimow nu heeft.
Dank je! Waardevol advies. Ik zal dit tzt aangeven bij de hovenier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrnholt
ptie schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:37:

Uit 1 stuk.

[Afbeelding]
Ik heb zelf na veel lezen en vergelijken besloten om voor de nieuwe Terramow V600 te gaan. Die komt binnenkort beschikbaar voor € 899 en werkt geheel zelfstandig zonder GPS of RTK. En je kunt hem ook op een tweede gazon neerzetten en daar laten maaien, al dan niet in combinatie met het opslaan van een extra kaart. Volgens mij heeft dit apparaat alles wat je je kunt wensen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
koksie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Je kunt volgens de handleiding maximaal 3 verlengkabels van 10 meter aan elkaar knopen (waarvan er 1 standaard wordt meegeleverd met de maaier) dus in totaal 30 meter tussen laadstation en RTK. Ik heb er een extra verlengkabel bij gekocht, dus nu in totaal 20m kabel ertussen, omdat ik net 2 meter te kort kwam.
Ik had niet in de gaten dat de RTK ook een 230V aansluiting heeft? Of moet je dan een extra adapter bijkopen oid?
Is volgens mij alleen als je het met de 30 meter niet red of de kabel niet naar laadstation kunt krijgen.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001

Zjemm

...

Jrnholt schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:12:
[...]

Ik heb zelf na veel lezen en vergelijken besloten om voor de nieuwe Terramow V600 te gaan. Die komt binnenkort beschikbaar voor € 899 en werkt geheel zelfstandig zonder GPS of RTK. En je kunt hem ook op een tweede gazon neerzetten en daar laten maaien, al dan niet in combinatie met het opslaan van een extra kaart. Volgens mij heeft dit apparaat alles wat je je kunt wensen…
waar heb je die info vandaan?
zat zelf ook te wachten op de nieuwe serie. pas net is de v1000 in presale genomen, maar die is meteen sold out (1199), ik zie geen ander model dan de v1000

opensecure.nl

• ptie
Jrnholt schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:12:
[...]

Dank voor de tip! Wat heeft je doen besluiten voor de Terramow V600 te gaan?

• Jrnholt
De V600 staat inderdaad nog niet vermeld op de internationale site van Terramow, maar wel bijvoorbeeld op de Duitse site: https://www.terramow-deutschland.de/. Ook op het Duitse roboter-forum.com wordt er al veel over geschreven. Bij interpick.de staat hij al op de site, maar momenteel nog niet leverbaar. Hij is in alle opzichten gelijk aan de V1000, alleen een andere kleur (wit in plaats van grijs), een kleinere accucapaciteit, en daardoor geschikt voor gazonnen tot 600 m2 in plaats van 1000 m2. Maar daar staat tegenover dat hij wel € 300,- goedkoper is. Deze modellen bouwen voort op de S-serie van vorig jaar, die nu ook door Eufy op de markt worden gebracht als E15 en E18. Deze nieuwe serie is echter in veel opzichten verbeterd en ook nog eens goedkoper. Ik heb begrepen dat de Terramow app qua features en updates ook altijd wat voorloopt op die van Eufy.

De V600 werkt zoals gezegd met zeer goede camera’s en AI, waarmee hij zonder GPS of RTK kaarten kan maken en obstakels kan ontwijken. Je kunt de maaihoogte elektronisch en dus motorisch instellen (wat bijvoorbeeld mij de even dure Segway Navimow i105 niet kan), je kunt de maairichting instellen of met elke maaibeurt laten wijzigen, je kunt per rand van je gazon instellen hoe ver hij eroverheen mag en is qua kantenmaaien echt een van de betere (althans van wat ik gelezen heb…. Ik heb nog geen praktijkervaring), het schijnt zo ongeveer de meest gebruiksvriendelijke maairobot te zijn, en je kunt hem dus los van het basisstation zo op een tweede gazon neerzetten. Hij begint dan meteen te maaien en maakt ondertussen een kaart, en je kunt kiezen of je de extra kaart wel of niet wilt opslaan. Als je wil, kun je hem dus zelfs zomaar even neerzetten in de tuin van je buren of je ouders en daar het gras laten maaien. Deze “spot modus” heeft volgens mij geen enkel ander merk. Dan is er ook nog de regensensor, waardoor hij bij regen automatisch naar het basisstation terugkeert. Dit waren voor mij de belangrijkste argumenten om voor dit type te willen gaan. Van de V600 staan nog geen reviews online. Van de V1000 kun je wel al wat vinden (ook op YouTube) en dat ziet er erg positief uit…. Zie bijvoorbeeld de review bij Testsieger.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ElnQusuQDsaPV7ENxxTfUKJtJw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zYjUzKad26rR19E9aN3yPZUp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeelbC0RnTG6JTVm0OZ6iY49m1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUQ1GyqrXuFYC7FZ8a4BPORB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2EQzykE0TtzFwbh5vS5o-5WjIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcuyJIYPQBEas5mYY0CAcKu8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gZ0Yr4YsZ5WQPTpKa-48FvNVPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JATU4TXxBJZNtSnLkhV5YcBk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Jrnholt op 28-08-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

dit kreeg ik als antwoord via de chat op de site

The V1000 has sold out in the first batch of early birds, but there will be another round of sales soon. As for the V600, it is still in development, and the release date has not been determined yet.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-09 23:14
Jrnholt schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:04:
De V600 staat inderdaad nog niet vermeld op de internationale site van Terramow, maar wel bijvoorbeeld op de Duitse site: https://www.terramow-deutschland.de/. Ook op het Duitse roboter-forum.com wordt er al veel over geschreven. Bij interpick.de staat hij al op de site, maar momenteel nog niet leverbaar. Hij is in alle opzichten gelijk aan de V1000, alleen een andere kleur (wit in plaats van grijs), een kleinere accucapaciteit, en daardoor geschikt voor gazonnen tot 600 m2 in plaats van 1000 m2. Maar daar staat tegenover dat hij wel € 300,- goedkoper is. Deze modellen bouwen voort op de S-serie van vorig jaar, die nu ook door Eufy op de markt worden gebracht als E15 en E18. Deze nieuwe serie is echter in veel opzichten verbeterd en ook nog eens goedkoper. Ik heb begrepen dat de Terramow app qua features en updates ook altijd wat voorloopt op die van Eufy.

De V600 werkt zoals gezegd met zeer goede camera’s en AI, waarmee hij zonder GPS of RTK kaarten kan maken en obstakels kan ontwijken. Je kunt de maaihoogte elektronisch en dus motorisch instellen (wat bijvoorbeeld mij de even dure Segway Navimow i105 niet kan), je kunt de maairichting instellen of met elke maaibeurt laten wijzigen, je kunt per rand van je gazon instellen hoe ver hij eroverheen mag en is qua kantenmaaien echt een van de betere (althans van wat ik gelezen heb…. Ik heb nog geen praktijkervaring), het schijnt zo ongeveer de meest gebruiksvriendelijke maairobot te zijn, en je kunt hem dus los van het basisstation zo op een tweede gazon neerzetten. Hij begint dan meteen te maaien en maakt ondertussen een kaart, en je kunt kiezen of je de extra kaart wel of niet wilt opslaan. Als je wil, kun je hem dus zelfs zomaar even neerzetten in de tuin van je buren of je ouders en daar het gras laten maaien. Deze “spot modus” heeft volgens mij geen enkel ander merk. Dan is er ook nog de regensensor, waardoor hij bij regen automatisch naar het basisstation terugkeert. Dit waren voor mij de belangrijkste argumenten om voor dit type te willen gaan. Van de V600 staan nog geen reviews online. Van de V1000 kun je wel al wat vinden (ook op YouTube) en dat ziet er erg positief uit…. Zie bijvoorbeeld de review bij Testsieger.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant apparaat en prijssstelling. Als navimow gebruiker zet ik wel vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de maaier bij enkel en alleen gebruik van camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrnholt
Zjemm schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:01:
dit kreeg ik als antwoord via de chat op de site

The V1000 has sold out in the first batch of early birds, but there will be another round of sales soon. As for the V600, it is still in development, and the release date has not been determined yet.
Ja, het is een beetje vaag hoe het zit met de leverbaarheid. Op het Duitse forum melden verschillende mensen dat ze al een exemplaar ontvangen hebben, maar het zijn er wel nog maar een handje vol. Het laatste nieuws is dat er volgende week meer bekend zal worden gemaakt. Ik wacht dus nog maar even (on)geduldig af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ik ook :)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
RobertMaes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Interessant apparaat en prijssstelling. Als navimow gebruiker zet ik wel vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de maaier bij enkel en alleen gebruik van camera's.
Bij de navimow (x3) heb ik verschillende stukken juist vision uitgezet omdat hij veel te voorzichtig is. Ja, ik wil dat ie gewoon half over het grind gaat, of strak langs de borders. Als er iets uitsteekt, maai je het maar af. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefvg
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-09 00:29
Vraag over Navimow i series. Ik overweeg deze te kopen om mijn voor en achtertuin te maaien. De ervaringen lijken me best positief met dit merk en model. Enige vraag die ik heb is of ik met 1 toestel kan werken. Alles moet nog aangelegd worden maar mijn achtertuin is 'afgescheiden' van mijn voortuin door een plantenborder, betonnen terras en oprit met grind. Er is dus nergens een strook gras die de maaier kan gebruiken om van de ene tuin naar de andere te gaan. Plan van de tuin op afbeelding hieronder.

Zou hij redelijk gemakkelijk over het terras of over de oprit met grind naar de achtertuin kunnen om die zone dan te maaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY7g2oic1BHQPEHmgXTCfpMYXHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tr4BYfScvaByC02XP8CJEqPf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door deefvg op 31-08-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
deefvg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:23:

Zou hij redelijk gemakkelijk over het terras of over de oprit met grind naar de achtertuin kunnen om die zone dan te maaien?
Dat is afhankelijk van de "drempels" waar hij overheen moet en hoe rul het grind is.

Persoonlijk denk ik dat je beter in de richting van een Luba mini kan denken.
Die gaat met de AWD beter om met grind en kan "drempels" tot 50 mm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
deefvg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:23:
Beetje afhankelijk hoe los je grind is, Los grind vind de navimow hier niet fijn, omdat de wielen zich dan snel ingraven. Bestrating is niet zo'n probleem, je kunt een verbindingspad aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deefvg
gjcvro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:46:
[...]

Beetje afhankelijk hoe los je grind is, Los grind vind de navimow hier niet fijn, omdat de wielen zich dan snel ingraven. Bestrating is niet zo'n probleem, je kunt een verbindingspad aangeven.
Het grind wordt gelegd in grindrasters dus zal niet te los zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je moet nog aanleggen dus gewoon een padje maken waar hij overheen kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefvg
Grolsch schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:58:
Je moet nog aanleggen dus gewoon een padje maken waar hij overheen kan rijden.
Dan is heel het tuin ontwerp wel naar de vaantjes :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
deefvg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Je kunt ook de tuin ontwerper (om advies vragen hierover). Persoonlijk denk ik dat nog wel het e.e.a mogelijk is voordat het aangelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:42
anthbot of yuka mini 600?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
deefvg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Je kan een rand grind fixeren, als in vastplakken, dat heb je in polymeer (bv Gravelfix of Easihold) en 2k, zal minimaal kleurverschil zijn (wetlook) maar dan heb je een "harde" laag. Je kan dan een pad maken waar de auto`s niet rijden.

Mijn Luba 2X heeft geen problemen met grind in grindplaten met daarop een laagdikte van 1 steentje extra.
Op los grind ook niet maar daar graaft hij nog wel eens bij draaien, want dat is altijd op dezelfde plek, maar komt daar door de 4WD altijd uit.
Het verbindingspad wordt bij Mammotion wel geadviseerd 1 meter breed te zijn.

Iets volkomen anders......

Na de afgelopen dagen "problemen" gehad te hebben met positionering bleek dat, na overleg met de helpdesk/chat gisteravond, de systemen waarschijnlijk met elkaar conflicteerden.
Ik heb op 4/5 terrein (van 0,8 ha) Wifi, en overal RTK/satelliet ontvangst, behalve onder bomen, uitgegroeide struiken en overhangend riet.
Maar ik navigeer op iNavi. :?
Ik kreeg dus af en toe de melding dat de RTK niet klaar was, vnl onder bomen e.d. Een enkele keer stopte de robot, om na wat stilstand en wachten weer door te gaan.
De wifi gaf vloeiend beeld over de camera, maar omdat er weak-spots zijn schakelt de robot dus na uitval Wifi over naar 4G en dan weer naar Wifi als er bereik is.
De RTK stond op blauw licht, ipv groen, en niets te vinden over wat continu blauw licht is....
Bij resetten knipperde de RTK eerst even groen, om dan naar continu blauw te springen.

Dus maar chatten om 9 uur op een zaterdagavond, gelijk een medewerker aan de chat. d:)b

Omdat de robot weliswaar met 4G navigeert, kijkt het systeem toch nog naar andere input omdat dat binnenkomt/aan staat.
Zo is de RTK blauw omdat het systeem op 4G staat maar de RTK wel signaal geeft waar de robot in principe niets mee doet. Dus blauw is RTK ready maar niet in gebruik.
Het overschakelen tussen Wifi en 4G komt omdat Wifi voorrang krijgt, ondanks dat ik navigeer via iNavi.

Advies dus om de Wifi van de robot uit te zetten en ook de RTK helemaal uit te zetten als je via iNavi navigeert.

En alle problemen zijn opgelost. _/-\o_
Enige is dat de FPV van de camera nu geen vloeiend beeld geeft maar losse beelden terwijl hij rijdt. Maar dus wel overal beeld waar eerder de wifi bleef proberen verbinding te maken.
Dus met iNavi heb je echt niets anders nodig dan overal 4G signaal.
De rest moet je uitzetten. Of zelfs de RTK niet installeren.
Wifi is alleen nodig om de robot te updaten dacht ik, maar dat is na melding nieuwe software makkelijk aan te zetten. Maar wellicht update hij ook gewoon automatisch over 4G.

Ik denk trouwens dat ik gras tussen mes en rotorblad dat de messen vast zet heb opgelost.
De messing ringen werkten niet optimaal.
Ik heb nu drie nylon ringen er tussen zitten die de ruimte helemaal opvult. Meer in een latere post.

En ik ben van 65 mm naar 40 mm grashoogte gegaan. 65 mm is weliswaar beter bij droogte maar omdat de robot lang gras eerder omverrijd dan netjes egaal afsnijdt, was het beeld overal soms wat rommelig omdat snelgroeiend gras zich snel oprichtte.
Omdat er zoveel gras op het veld bleef liggen bij die aanpassing, wat mij weer stoort, heb ik alles eerst dus geschoren en het gras afgevoerd.
Doordat 2,25 inch maaihoogte met de maaitractor, die het gras eerst omhoog zuigt, ongeveer gelijk was met de 40 mm maaihoogte van de Luba (iets lager zelfs) werd het hele veld kaalgeschoren, zo zag het er uit.
Het merendeel bruin, want boven de grond maar geen licht, en met de droogte iets dat je eigenlijk niet wil zo kort.
Wat weer ding werd omdat de John Deere kuren kreeg en vermogen verloor. Wat aan de aandrijfsnaar lag. En dan wordt 3500 meter maaiwerk een ding.
En na een grote beurt en aandrijfsnaar vervangen, en alles afvoeren naar de composthoop, staken molshopen de kop op. :'(
Inmiddels heb ik nog maar 1 mol te gaan geloof ik en begint het veld weer groen te worden.
Dat dus ook later in een postje, of via een crosspost uit het Tuinentopic.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 01-09-2025 10:49 ]

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste