je mag die antenne zo hoog hangen als je wilt, (ik zie ze vaak op de nok van gebouwen) bij mij staat deze ook op mijn tuinafsluiting op 3m hoogte ongeveer.Togi schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:03:
Gisteren hier de Navimow geinstalleerd
Weet iemand of de gps antenne perse op die hoogte moet staan?
Ik liep een beetje te rommelen met de positie van het station en de antenne.
De locatie waar ik ze wilde werd grijs weergegeven dus ik kon gaan puzzelen.
Nu staat ie op een andere locatie maar die paal midden in het perkje vind ik eigenlij geen gezicht. Nu staat er een schutting in de buurt waar ik hem (minder opvallend) kan ophangen (zeker als ie boven aan de schutting zit). Maar dan hangt ie op 2+ meter (ipv die 1,5m of zo dat de paal hoog is)
Hoogte maakt niks uit, als hij maar vrij zicht heeft (dus meestal is het hoe hoger hoe beter, afhankelijk van de omgeving natuurlijk).Togi schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:03:
Gisteren hier de Navimow geinstalleerd
Weet iemand of de gps antenne perse op die hoogte moet staan?
Ik liep een beetje te rommelen met de positie van het station en de antenne.
De locatie waar ik ze wilde werd grijs weergegeven dus ik kon gaan puzzelen.
Nu staat ie op een andere locatie maar die paal midden in het perkje vind ik eigenlij geen gezicht. Nu staat er een schutting in de buurt waar ik hem (minder opvallend) kan ophangen (zeker als ie boven aan de schutting zit). Maar dan hangt ie op 2+ meter (ipv die 1,5m of zo dat de paal hoog is)
Ter info ik heb van de week dit ding aangeschaft waardoor de i105 nu 6 mesjes heeft i.p.v. 3. Ik ben zeer te spreken over het resultaat, en dat voor slechts €30.
Belangrijkste lijkt een absoluut vrij zicht naar boven maar ook niet in een steegje oid. Ik vermoed dat ontvangst hoek een soort van omgekeerde paraplu is.
Btw als je de locatie wijzigt verwacht ik ook dat je de zones opnieuw moet maken aangezien de GPS antenne zijn referentie punt is om GPS afwijkingen te corrigeren.
Btw als je de locatie wijzigt verwacht ik ook dat je de zones opnieuw moet maken aangezien de GPS antenne zijn referentie punt is om GPS afwijkingen te corrigeren.
Hoe zou je het resultaat vergelijken?RobertMaes schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:39:
[...]
Hoogte maakt niks uit, als hij maar vrij zicht heeft (dus meestal is het hoe hoger hoe beter, afhankelijk van de omgeving natuurlijk).
Ter info ik heb van de week dit ding aangeschaft waardoor de i105 nu 6 mesjes heeft i.p.v. 3. Ik ben zeer te spreken over het resultaat, en dat voor slechts €30.
Ik kan mij goed vinden in de consensus van de reviews op amazon: Geen last meer gehad van stukjes die hij mist. Bovendien is het ook logisch te beredeneren dat de mesjes nu langer mee gaan omdat de last verdeeld wordt over 6 messen ipv 3. Hierdoor hoef je ze minder vaak te vervangen.
Dat staat denk ik in de handleiding? Hoek van 120 graden naar boven toe.edwin2021 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:40:
Belangrijkste lijkt een absoluut vrij zicht naar boven maar ook niet in een steegje oid. Ik vermoed dat ontvangst hoek een soort van omgekeerde paraplu is.
De techniek gaat wel heel snel dus elk jaar denk ik weer van “is dit het moment om een Robotmaaier aan te schaffen”? Nu heb je weer Lidar. Dat heeft Segway nog niet toch?
Nog niet, wel vision. Waar denk je dat je het voor nodig hebt?Sunri5e schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:00:
De techniek gaat wel heel snel dus elk jaar denk ik weer van “is dit het moment om een Robotmaaier aan te schaffen”? Nu heb je weer Lidar. Dat heeft Segway nog niet toch?
We hebben sinds een paar weken gras rond onze nieuwbouw èn een Mammotion Yuka mini 800, die onze meiden Yuki gedoopt hebben.
Yuki doet het prima. De app werkt uitstekend al moet ik zeggen dat het uitzetten van het gazon niet zo 1-2-3 gaat als ik in de YouTube-filmpjes zie. De antenne staat hier een meter of drie hoog, boven op het garage dak. Het kost best moeite om Yuki precies langst de grens van borders te manoeuvreren, want door oneffenheden loopt 'ie naar buiten. Maar, naar poging #5 hebben we 't aardig onder de knie. Yuki maait er op los.
Echter, er is een maar.
Ons gazon is op de kop af 500m². Dat maait 'ie prima, maar doet er wel héél lang over. Zeker 6 uur. En van die tijd staat 'ie tweemaal op het laadstation om de accu weer te vullen. Ik had verwacht dat die 800 in de typenaam toch echt 800 m² zou zijn, of zeker 600m².
Wie weet of dit normaal is of dat we wat moeten instellen...?
Yuki doet het prima. De app werkt uitstekend al moet ik zeggen dat het uitzetten van het gazon niet zo 1-2-3 gaat als ik in de YouTube-filmpjes zie. De antenne staat hier een meter of drie hoog, boven op het garage dak. Het kost best moeite om Yuki precies langst de grens van borders te manoeuvreren, want door oneffenheden loopt 'ie naar buiten. Maar, naar poging #5 hebben we 't aardig onder de knie. Yuki maait er op los.
Echter, er is een maar.
Ons gazon is op de kop af 500m². Dat maait 'ie prima, maar doet er wel héél lang over. Zeker 6 uur. En van die tijd staat 'ie tweemaal op het laadstation om de accu weer te vullen. Ik had verwacht dat die 800 in de typenaam toch echt 800 m² zou zijn, of zeker 600m².
Mijn huis is slimmer dan ik...
De 800 in de typenaam slaat op het maximale aantal vierkante meters dat het geheugen aan kan.Conrado schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:51:
We hebben sinds een paar weken gras rond onze nieuwbouw èn een Mammotion Yuka mini 800, die onze meiden Yuki gedoopt hebben.
Echter, er is een maar.
De Yuka 800 is aanbevolen voor 800 m2 maar kan tot kan maximaal 1200 m2 in het geheugen wegschrijven als landkaart in max 15 zones.
In jouw geval had je met de Yuka mini 600 die voor 600m2 aanbevolen wordt, en maximaal 800 m2 kan mappen ook voldoende gehad.
De maaisnelheid kan je instellen, net als de baanbreedte en perimeter/no-go-zone maaironden, hier is de totale maaitijd van afhankelijk, net als hoe ingewikkeld de perimeter is en hoe vlak het terrein.
Je begrijpt dat een vierkant horizontaal veldje het snelst gemaaid is.
De 800 heeft een haast 2,5 keer zo grote accu als de 600, nl. 6,1 Ah (tegen 2,4 voor de 600), hiermee doet hij volgens opgave ca. 150 minuten voor 165-340 m2 (afhankelijk van instellingen en terrein) waarna hij 230 minuten doet over opladen tot 100%.
Jouw 7 uur maaien, inclusief opladen, is dus helemaal volgens opgave fabrikant.
Dat je verwacht dat de 600 of 800 in één keer alles kan maaien (600 of 800m2) is dus een foute aanname.
Dan zou zijn accu minstens 2,5 tot 3 x zo groot moeten zijn. En de robot dus ook zwaarder en groter zou worden, en vervangen van de accu, uiteindelijk, navenant duurder.
Ter vergelijk doet mijn Luba 2 5000X max 1200 m2 op een acculading van 12 Ah in ca 190 minuten, wat redelijk overeenkomt met de 2,5 ladingen die hij gebruikt op 3400 m2, en is hij 13,4 uur daarover bezig inclusief opladen.
Zou hij die 5000-6000 m2 in een keer moeten kunnen maaien dan zou er een accu van 50-60Ah in moeten. Die dan 8,5 tot 10 uur aan de lader zou moeten i.p.v nu 2 uur tot vol.
En mijn robot doet dus het werk, elke tweede dag, dat hij er dan ruim 6,5 x zo lang over doet als dat ik zelf maai boeit niet echt.
Ik hoef nu alleen af en toe de kantjes na te lopen, maar dat moest ik ook wanneer ik met de tractor maaide.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dat hoeft natuurlijk niet, ook een 60Ah accu kan in 2 of zelfs 1 uur vol geladen worden. Kwestie van een dikkere lader meeleveren. Gewicht, formaat en kosten zullen eerder de beperking zijn, alhoewel als je de kosten voor een accu doorrekent is dat best een dik verdienmodel voor de meeste fabrikanten.Teijgetje schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:38:
[...]
Zou hij die 5000-6000 m2 in een keer moeten kunnen maaien dan zou er een accu van 50-60Ah in moeten. Die dan 8,5 tot 10 uur aan de lader zou moeten i.p.v nu 2 uur tot vol.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dan snap ik het weerTeijgetje schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:38:
Jouw 7 uur maaien, inclusief opladen, is dus helemaal volgens opgave fabrikant.
Dat je verwacht dat de 600 of 800 in één keer alles kan maaien (600 of 800m2) is dus een foute aanname.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wie heeft ervaring om een robotmaaier zonder perimeterdraad te laten werken op een locatie zonder internet?
Ik lees op het internet namelijk geen eenduidige verhalen over de situatie waarbij er geheel geen internet beschikbaar is.
we willen de ouders van mijn vriendin hun oude dag gunnen in hun eigen huis, Maar daarvoor is extra hulp nodig.
Een zorgkundige en kuisdame komt regelmatig langs, maar voor het gras zou ik graag een robot voorzien.
Dan moeten we zelf enkel eten langsbrengen en de tuin onderhouden en snoeien.
Ik lees op het internet namelijk geen eenduidige verhalen over de situatie waarbij er geheel geen internet beschikbaar is.
we willen de ouders van mijn vriendin hun oude dag gunnen in hun eigen huis, Maar daarvoor is extra hulp nodig.
Een zorgkundige en kuisdame komt regelmatig langs, maar voor het gras zou ik graag een robot voorzien.
Dan moeten we zelf enkel eten langsbrengen en de tuin onderhouden en snoeien.
@Petrik
De Mammotion Luba 2 AWD X, Luba mini, Yuka en Yuka mini-robots hebben internet/wifi nodig voor updates, die zou je via je telefoon/hotspot kunnen doen als je er bent, daarna kunnen ze maaien zonder internetverbinding.
Je kan dan kiezen voor Net-RTK (iNavi, via 4g met abo) om de plaatsbepaling te corrigeren, dit jaar wordt dat gratis meegeleverd.
De Lidar versie kan zelfs zonder RTK(*) of iNavi, maar ook die is nauwkeuriger met satellietondersteuning.
(*) = De standaard RTK antennes hebben wél een verbinding met internet nodig
De Mammotion Luba 2 AWD X, Luba mini, Yuka en Yuka mini-robots hebben internet/wifi nodig voor updates, die zou je via je telefoon/hotspot kunnen doen als je er bent, daarna kunnen ze maaien zonder internetverbinding.
Je kan dan kiezen voor Net-RTK (iNavi, via 4g met abo) om de plaatsbepaling te corrigeren, dit jaar wordt dat gratis meegeleverd.
De Lidar versie kan zelfs zonder RTK(*) of iNavi, maar ook die is nauwkeuriger met satellietondersteuning.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 20-07-2025 11:05 ]
@Teijgetje de standaard RTK antenne heeft toch geen verbinding met laadstation nodig (dat zou mijn plan ernstig overhoop gooien)? 230V is toch genoeg met internet erbij?Teijgetje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:50:
@Petrik
@edwin2021
Nee, die hoeft niet in verbinding te staan met het laadstation.
Hij communiceert alleen met de robot via radiosignaal, tot ca. 3 km afstand bij optimaal weer, waarbij robot en RTK dezelfde satellieten moeten kunnen zien.
Nee, die hoeft niet in verbinding te staan met het laadstation.
Hij communiceert alleen met de robot via radiosignaal, tot ca. 3 km afstand bij optimaal weer, waarbij robot en RTK dezelfde satellieten moeten kunnen zien.
@Petrik Het zou je mogelijkheden wel verruimen als je daar internet/wifi zou kunnen hebben. Mocht de maaier een keer blijven steken, dan kan er tenminste een bericht naar jou.
@Rallye
Dat kan bij Mammotion ook via 4G.
De Yuka/Luba 2X series kunnen met 4G gemonitord worden en je kunt dan zelfs via 4G de FPV inschakelen om mee te kijken. (Al is dat via wifi veel vloeiender)
Ik kijk af en toe mee, meer om te kijken waar hij bezig is, of om te showen
, gewoon omdat het kan.
Niet omdat het echt nodig is want ik krijg op mijn app gewoon te zien waar hij is, wat hij doet, en wat hij al gedaan heeft.
Ik krijg dus gewoon meldingen op stukken waar de wifi te kort schiet.
Als er iets is, hij zit vast, of buiten gebied (zoals toen in de sloot), krijg ik daar gewoon melding van.
Dus geen wifi of internet nodig voor de robot.
Kost natuurlijk wel vanaf volgend jaar 50/j.
Dat is een afweging of je dat gemak koopt of bijvoorbeeld met een wifiversterker aan de gang gaat.
Ik heb beide, maar de beide Ubiquity loco`s dekken toch niet de gehele 5000 m2, terwijl de dekking van 4G overal goed is, en veel beter op punten dan de satellietontvangst bij de robot.
En als je het over de duivel hebt......achteraan het veld heb ik geen wifi.
Net, om 22:34, krijg ik een melding, van helemaal achter op het veld dat de taak gepauzeerd is?????
Robot zit vast is de volgende.
Dus ik ga kijken in de app en zie dat hij drie zones helemaal achteraan is gaan maaien, 42% gemaaid.........WTF??
Ik dacht dat ik alles uitgezet had ivm met de slagregens.
Met wat gewone regen laat ik hem maaien maar het komt hier nu al een tijdje met bakken uit de lucht, echt niet normaal zo hard regent het hier.
Gelukkig reed hij zichzelf los toen ik hem terug naar het laadstation stuurde.
Waar hij zich vastreed is een kuil wat in een zwembad veranderd, dat mag geen plas meer heten.
Ik zag mezelf al soppend door de regen er naar toe moeten gaan.
Maar dus allemaal met 4G, in regen waarbij je haast de overkant van de straat niet meer ziet, en op 120 meter afstand van waar ik zat.
Om een indruk te geven hoe hard het regent........
Toen ik ging kijken vanuit de schuur welk pad hij terug volgde, hij was lekker met verlichting onderweg, kwam op het raam dat iets openstond een torenvalkje schuilen voor de regen.
Ik dacht eerst dat er een duif landde, maar zag toen de gehaakte snavel in het zijaanzicht.
Een foto in het donker zonder flits was geen probleem, hij zat op een halve meter afstand van me.
En dat ik vijf minuten vloekend bezig was om de plotselinge groothoeklensinstelling van de camera te krijgen, met alle oplichtende schermen, deerde hem ook niet.
:strip_exif()/f/image/cw1mp5QE3BofewCs79tS2GvR.jpg?f=fotoalbum_large)
Met flits ook niet, om te kijken of het een torenvalkje was.
:strip_exif()/f/image/xN2dy3ShsK2u6ajAthtkuZ0O.jpg?f=fotoalbum_large)
Pas toen ik van de andere kant een foto wilde maken vloog hij weg.
Dat was net teveel beweging.
Ik heb het andere raam ook maar zo gezet dat het uit de regen openstaat.
Dat kan bij Mammotion ook via 4G.
De Yuka/Luba 2X series kunnen met 4G gemonitord worden en je kunt dan zelfs via 4G de FPV inschakelen om mee te kijken. (Al is dat via wifi veel vloeiender)
Ik kijk af en toe mee, meer om te kijken waar hij bezig is, of om te showen
Niet omdat het echt nodig is want ik krijg op mijn app gewoon te zien waar hij is, wat hij doet, en wat hij al gedaan heeft.
Ik krijg dus gewoon meldingen op stukken waar de wifi te kort schiet.
Als er iets is, hij zit vast, of buiten gebied (zoals toen in de sloot), krijg ik daar gewoon melding van.
Dus geen wifi of internet nodig voor de robot.
Kost natuurlijk wel vanaf volgend jaar 50/j.
Dat is een afweging of je dat gemak koopt of bijvoorbeeld met een wifiversterker aan de gang gaat.
Ik heb beide, maar de beide Ubiquity loco`s dekken toch niet de gehele 5000 m2, terwijl de dekking van 4G overal goed is, en veel beter op punten dan de satellietontvangst bij de robot.
En als je het over de duivel hebt......achteraan het veld heb ik geen wifi.
Net, om 22:34, krijg ik een melding, van helemaal achter op het veld dat de taak gepauzeerd is?????
Robot zit vast is de volgende.
Dus ik ga kijken in de app en zie dat hij drie zones helemaal achteraan is gaan maaien, 42% gemaaid.........WTF??
Ik dacht dat ik alles uitgezet had ivm met de slagregens.
Met wat gewone regen laat ik hem maaien maar het komt hier nu al een tijdje met bakken uit de lucht, echt niet normaal zo hard regent het hier.
Gelukkig reed hij zichzelf los toen ik hem terug naar het laadstation stuurde.
Waar hij zich vastreed is een kuil wat in een zwembad veranderd, dat mag geen plas meer heten.
Ik zag mezelf al soppend door de regen er naar toe moeten gaan.

Maar dus allemaal met 4G, in regen waarbij je haast de overkant van de straat niet meer ziet, en op 120 meter afstand van waar ik zat.
Om een indruk te geven hoe hard het regent........
Toen ik ging kijken vanuit de schuur welk pad hij terug volgde, hij was lekker met verlichting onderweg, kwam op het raam dat iets openstond een torenvalkje schuilen voor de regen.
Ik dacht eerst dat er een duif landde, maar zag toen de gehaakte snavel in het zijaanzicht.
Een foto in het donker zonder flits was geen probleem, hij zat op een halve meter afstand van me.
En dat ik vijf minuten vloekend bezig was om de plotselinge groothoeklensinstelling van de camera te krijgen, met alle oplichtende schermen, deerde hem ook niet.
:strip_exif()/f/image/cw1mp5QE3BofewCs79tS2GvR.jpg?f=fotoalbum_large)
Met flits ook niet, om te kijken of het een torenvalkje was.
:strip_exif()/f/image/xN2dy3ShsK2u6ajAthtkuZ0O.jpg?f=fotoalbum_large)
Pas toen ik van de andere kant een foto wilde maken vloog hij weg.
Dat was net teveel beweging.
Ik heb het andere raam ook maar zo gezet dat het uit de regen openstaat.
[ Voor 129% gewijzigd door Teijgetje op 21-07-2025 23:20 ]
Ik zag net toevallig dat de API voor de segway Navimow X3 meschikbaar is. iemand al iets mee gedaan?
edit:
Hm, nadere inspectie is dat het niet helemaal is wat ik er van verwachtte, dit lijkt meer te gaan over de expansion bay en de communicatie met de maaier. Ik had gehoopt op een software api waarmee je kunt integreren met HA.
edit:
Hm, nadere inspectie is dat het niet helemaal is wat ik er van verwachtte, dit lijkt meer te gaan over de expansion bay en de communicatie met de maaier. Ik had gehoopt op een software api waarmee je kunt integreren met HA.
[ Voor 53% gewijzigd door gjcvro op 22-07-2025 09:26 ]
Had het ook voorbij zien komen op HA Community maar spijtig genoeg enkel voor X3 en beperkt inderdaad... Hoop toch nog ooit mijn i108 te kunnen integreren in HA zonder de Google integratie.gjcvro schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:23:
Ik zag net toevallig dat de API voor de segway Navimow X3 meschikbaar is. iemand al iets mee gedaan?
edit:
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Ik sta het punt de Eufy E18 te bestellen en twijfel tussen bestellen bij Eufy zelf of bij Coolbue. Laatstgenoemde is goedkoper. Ik vraag het me m.n. af omwille eventuele ondersteuning of garantieafhandeling; wat zou slimmer zijn c.q. wie biedt de beste service?
Coolblue staat bij mij meestal hoog op het lijstje, omdat ze betrouwbaar leveren, en de keren dat er wat was zonder drama gewerkt werd naar een oplossing. Alleen in geval van reparatie kan het zijn dat je een extra stap ertussen hebt.
Hey,
Vraagje over de mammotion robotmaaier.
Op de meeste filmpjes of reviews zie ik gazons die in rechte lijnen zijn.
Dus altijd wel vrij rechthoekig.
Onze tuin is met veel bochtenwerk langs de borders en ook "eilandjes" van gras of struiken.
Niet veel rechte lijnen dus.
Is dit iets waar de mammotion mee overweg kan?
Onze tuin is met veel bochtenwerk langs de borders en ook "eilandjes" van gras of struiken.
De Segway, en ik denk ook mamotion gaat eerst langs alle randen, en daarna gaat hij rechte lijnen trekken. je kunt instellen wat/welke lijnen hij aanhoudt. Maar als je dus veel smalle paadjes hebt kan hij daar extreem veel gaan draaien. Beetje hetzelfde idee van =een 3d printer, zie je hetzelfde gedrag.
Dat is geen probleem.uwedp schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:10:
Hey,
Mammotion maait altijd zo efficiënt mogelijk, waarbij het dus in evenwijdige banen maait, en je de maaioverlap in kan stellen.
Je kunt in de instellingen kiezen voor Optimaal : hij maait met de langste rechte kant mee in richting, voor Personaliseren : hij maait volgens een door gebruiker ingestelde maaihoek t.o.v bijvoorbeeld een gebouw of aangrenzende straat, of voor Willekeurig : de maaihoek wordt dan steeds iets veranderd.
Maar je houdt altijd rechte banen over zodat het totaalbeeld er verzorgd uitziet.
Als je een bochtige contourlijn heb dan kun je kiezen om tot 5 keer deze contourlijn te laten volgen, waar hij met de rasterlijnen rekening mee houdt.
Als 10 x de (opgeschoven) contourlijn (tweezijdig dus) het stuk maait dan zal hij daar geen raster meer maaien.
Heb je een RTK epos referentiestation en brandt daar het groene ledje nog constant?Peule_P schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:11:
Deze melding toch nog niet eerder gezien, iemand?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee EPOS Cloud, inmiddels maait ie weer, heeft toch een uurtje of 3 ergens gestaanMad_Manic schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:03:
[...]
Heb je een RTK epos referentiestation en brandt daar het groene ledje nog constant?
Ik heb dan wel ervaring met een heel ander product, namelijk de camera's met bijladen via zonnepaneel. Na 6 maanden o.i.d. ging 1 ervan stuk.Dreadnought schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:57:
Ik sta het punt de Eufy E18 te bestellen en twijfel tussen bestellen bij Eufy zelf of bij Coolbue. Laatstgenoemde is goedkoper. Ik vraag het me m.n. af omwille eventuele ondersteuning of garantieafhandeling; wat zou slimmer zijn c.q. wie biedt de beste service?
Keurig geholpen door een dame in Duitsland en zodra de oude retour was hebben ze mij direct een nieuwe gestuurd.
Die maaier van hen lijkt mij geweldig, ik heb al een Navimow, anders zou ik ook gelijk voor die maaier gaan.
Ik wacht ook op een Europese release van een elektronisch slot van Eufy. Deze gaat op basis van de aderen in je handpalm en naar keuze een spiekgaatje d.m.v. een camera (ook model zonder beschikbaar). Herkenning gaat razendsnel en open en dichtgaan van het slot ook.
Ik wil ermee zeggen dat Eufy op dit moment een behoorlijk innovatief bedrijf is, marktaandeel wil winnen en dat via de moedermaatschappij Anker waarschijnlijk ook wel goed gefund is. Dus die hebben alle belang erbij om je goed te helpen.
De service van Coolblue is niet meer wat het geweest is. Ze hebben 2,5 sterren op de klantenservice in de shopreviews van de Pricewatch.
Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl
Bedankt voor de uitleg!Teijgetje schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:44:
[...]
Dat is geen probleem.
Mammotion maait altijd zo efficiënt mogelijk, waarbij het dus in evenwijdige banen maait, en je de maaioverlap in kan stellen.
Je kunt in de instellingen kiezen voor Optimaal : hij maait met de langste rechte kant mee in richting, voor Personaliseren : hij maait volgens een door gebruiker ingestelde maaihoek t.o.v bijvoorbeeld een gebouw of aangrenzende straat, of voor Willekeurig : de maaihoek wordt dan steeds iets veranderd.
Maar je houdt altijd rechte banen over zodat het totaalbeeld er verzorgd uitziet.
Als je een bochtige contourlijn heb dan kun je kiezen om tot 5 keer deze contourlijn te laten volgen, waar hij met de rasterlijnen rekening mee houdt.
Als 10 x de (opgeschoven) contourlijn (tweezijdig dus) het stuk maait dan zal hij daar geen raster meer maaien.
Het maaibaar gedeelte van onze tuin is ruw geschat volgens google maps 800m² (voortuin 50m²/achtertuin 750m²). Totaal perceel oppervlakte is 2000m². Zou de Luba 1500mini awd dan voldoende?
Als je 800 m² te maaien heb voldoen de Luba mini 800, de Luba mini 1500 en de Luba mini 1500 Lidar, en de Yuka mini 800.uwedp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:15:
[...]
Bedankt voor de uitleg!
Het maaibaar gedeelte van onze tuin is ruw geschat volgens google maps 800m² (voortuin 50m²/achtertuin 750m²). Totaal perceel oppervlakte is 2000m². Zou de Luba 1500mini awd dan voldoende?
De Yuka 1000 is ook voldoende, alleen kan je daar wel een opvangkit achter hangen om gras of bladeren mee op te vangen. Die kost nu maar 1800 incl sweeper, extra batterij, en je krijgt nu ook nog een garage kado.
Het ligt natuurlijk aan wat jij mooi vindt, en hoe het terrein is: Heb je echt AWD nodig?
De Yuka heeft een breder maaidek en de mogelijkheid om maaisel af te voeren, voor minder geld.
En volgens mij is de afstand robotzijkant-maaimes bij de Yuka kleiner dan bij de Luba mini, zodat als je ergens echt langs moet je minder zelfs hoeft te doen later wat hij dan laat staan.
Ons terrein is niet het perfecte golfterrein, laat het mij zo stellen. 
In het voorjaar, najaar kan het ook al sneller vochtiger liggen.
Kortom we hebben nogal een wilde tuin, dus dan lijkt mij AWD aangeraden.
Zijn er hier gebruikers van een Navimow 108I die de standaard mesjes van 35 mm vervangen hebben door mesjes van 43 mm.
Zou je dan niet beter voor de Luba 2 3000X kunnen gaan, €600 duurder dan de mini 1500 maar wel 40 cm maaibreedte, en een betere accu.uwedp schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:16:
Ons terrein is niet het perfecte golfterrein, laat het mij zo stellen.
En minder ongemaaide ruimte tot de zijkant.
![]() | ![]() |
Overigens zou je aan de mini 800 genoeg hebben.
/f/image/PDHa2lqdjHHED3IZCV4T5euk.png?f=fotoalbum_large)
Iets totaal anders, ik kreeg plotseling Kress machines in de aanbieding aangeboden.
Tot 60% goedkoper zolang de voorraad strekt.
Was Kress niet de fabrikant die vind dat alle wijzigingen door de dealer moet gebeuren?Teijgetje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:27:
Iets totaal anders, ik kreeg plotseling Kress machines in de aanbieding aangeboden.
Tot 60% goedkoper zolang de voorraad strekt.
Ja, mapping komt de dealer doen, soms is dat gratis zag ik.gjcvro schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:37:
[...]
Was Kress niet de fabrikant die vind dat alle wijzigingen door de dealer moet gebeuren?
Voordeel is dat je zelf niet hoeft te experimenteren, als het niet klopt dan laat je hem weer opdraven.
Mijn buurman is er tevreden over.
Als ik modellen aanklik krijg ik de volgende levertijd te zien:
Levertijd: 14 april 2025 tot en met 31 juli 2025 of zolang de voorraad strekt
De actie zal aflopen eind deze maand denk ik.
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 25-07-2025 18:44 ]
Ik zou het schijtirritant vinden om voor elke aanpassing iemand over de vloer te moeten laten komen. Toen ik het hoorde was het meteen een dikke nono. Zeker als ik kijk hoeveel ik achteraf nog aangepast heb tijdens gebruik zie je de nieuwe mogelijkheden.Teijgetje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:39:
[...]
Ja, mapping komt de dealer doen, soms is dat gratis zag ik.
Voordeel is dat je zelf niet hoeft te experimenteren, als het niet klopt dan laat je hem weer opdraven.
Mijn buurman is er tevreden over.
Als ik modellen aanklik krijg ik de volgende levertijd te zien:
Levertijd: 14 april 2025 tot en met 31 juli 2025 of zolang de voorraad strekt
De actie zal aflopen eind deze maand denk ik.
Ik denk dat dat een beetje aan de dealer ligt als dat een vervelende man is.gjcvro schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:47:
[...]
Ik zou het schijtirritant vinden om voor elke aanpassing iemand over de vloer te moeten laten komen. Toen ik het hoorde was het meteen een dikke nono. Zeker als ik kijk hoeveel ik achteraf nog aangepast heb tijdens gebruik zie je de nieuwe mogelijkheden.
En je kan het ook andersom bekijken, ik, jij, de meesten, hebben nog eea aangepast na de initiële kaart omdat hij niet goed liep of ergens vastliep, of dat je achteraf bedacht dat een andere opzet beter werkt voor je (geldt voor mij iig).
Eigenlijk moesten wij allen "het wiel opnieuw uitvinden", hoe makkelijk dat ook ging.
Iemand die weet wat wel en niet kan, en dit "dagelijks" doet met zijn plottertje, zal in één keer een goede kaart aanmaken.
Zelfs in zones als dat kan, en natuurlijk in goed overleg met de klant.
Want hij zal vast adviseren hoe het in te delen en hoe je het meeste profijt hebt van de robot met zones, paden en no-go`s.
Ik denk dat i.p.v. schijtziek er veel mensen zullen zijn die dit wel een fijne oplossing vinden.
Want zeg nu zelf: Hoe vaak heb je de kaart aan moeten passen omdat je tuin/grasveld/gazon veranderd is, of de te maaien oppervlakten /tuin groter geworden is?
Mijn buurman is heel tevreden over de Kress, waar hij dus helemaal niets aan heeft hoeven doen, behalve aanschaffen.
[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 25-07-2025 21:26 ]
Zojuist een tweede Luba 2 AWD 3000x geinstalleerd en aangesloten op de al staande RTK. Je moet het LoRa nummer van de al in gebruik zijnde RTK invoeren in de settings van de robot. Dat werkt.edwin2021 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:42:
Dank, ik ga het meemaken zodra vriend de maaier gekocht heeft. Denk dat het een 5000serie wordt voor eerst voorzijde en als dat bevalt een tweede 5000 voor achter. Er loopt een mooi scheiding pad en op die manier kunnen er twee maaiers gelijktijdig werken, lijkt mij. Ben er alleen nog niet uit met de RTK. Hebben we er dan twee nodig of is een voldoende, totaal grondoppervlak is ca 12.000m2. Weet ook niet of een RTK gedeeld kan worden met twee maaiers.
Wel kreeg ik het advies dat je een RTK moet hebben van hetzelfde model dat je gaat installeren...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0Tp6bgq5uay6CCU7oGNAZ8p2.jpg?f=user_large)
3360 Wp, M3
@Hu2bPV
Mooie Pitstraat.....
Wat is de reden of overweging van de tweede Luba? En zijn het alle twee 3000`s?
Hoeveel oppervlak doen ze samen?
Deels zit ik ook te denken er een tweede bij te zetten.
Na de afgelopen regenbuien schiet het gras overal de grond uit, en laat ik hem daarom maar 20 cm brede banen rijden, met dus 50% overlap, zodat het maairesultaat het mooist is, maar hij er dus ook veel langer over doet.
Mooie Pitstraat.....
Na de afgelopen regenbuien schiet het gras overal de grond uit, en laat ik hem daarom maar 20 cm brede banen rijden, met dus 50% overlap, zodat het maairesultaat het mooist is, maar hij er dus ook veel langer over doet.
We hebben onhandige stukken anders ingericht, dus dat alleen al had een extra bezoekje geweest volgebd jaar voortuin, en ik haat afhankelijkheid van anderen en gedwongen bezoekjes al is de vent nog zo vriendelijk. Zelfredzaamheid is erg belangrijk voor mij, dus nooit kress.Teijgetje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:17:
[...]
Ik denk dat dat een beetje aan de dealer ligt als dat een vervelende man is.![]()
![]()
En je kan het ook andersom bekijken, ik, jij, de meesten, hebben nog eea aangepast na de initiële kaart omdat hij niet goed liep of ergens vastliep, of dat je achteraf bedacht dat een andere opzet beter werkt voor je (geldt voor mij iig).
Eigenlijk moesten wij allen "het wiel opnieuw uitvinden", hoe makkelijk dat ook ging.
Iemand die weet wat wel en niet kan, en dit "dagelijks" doet met zijn plottertje, zal in één keer een goede kaart aanmaken.
Zelfs in zones als dat kan, en natuurlijk in goed overleg met de klant.
Want hij zal vast adviseren hoe het in te delen en hoe je het meeste profijt hebt van de robot met zones, paden en no-go`s.
Ik denk dat i.p.v. schijtziek er veel mensen zullen zijn die dit wel een fijne oplossing vinden.
Want zeg nu zelf: Hoe vaak heb je de kaart aan moeten passen omdat je tuin/grasveld/gazon veranderd is, of de te maaien oppervlakten /tuin groter geworden is?
Mijn buurman is heel tevreden over de Kress, waar hij dus helemaal niets aan heeft hoeven doen, behalve aanschaffen.
Top, duidelijk proof of concept. Ik denk dat ik iemand blij kan maken.Hu2bPV schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:26:
[...]
Zojuist een tweede Luba 2 AWD 3000x geinstalleerd en aangesloten op de al staande RTK. Je moet het LoRa nummer van de al in gebruik zijnde RTK invoeren in de settings van de robot. Dat werkt.
Wel kreeg ik het advies dat je een RTK moet hebben van hetzelfde model dat je gaat installeren...
[Afbeelding]
dank jeTeijgetje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:33:
@Hu2bPV
Mooie Pitstraat.....
De eerste Luba 2AWD 3000x kocht ik met wat zorg over de reikwijdte van de RTK: langgerekt terrein en behoorlijk hoogteverschil. RTK op een mast gezet en overal goed bereik nu. Het te maaien oppervlak is rond de 5000 vierkante meter. Nu ik zie dat het werkt en ik tevreden ben over de Luba heb ik er nog een gekocht. Daarbij komt ook dat als het gras hier weer groeit, één luba de 3000+ vierkante meter niet bij sloft. Ik ga nu het terrein verdelen over de twee en verwacht dat het in het piek groei seizoen (net?) goed gaat.
3360 Wp, M3
Ik begin me steeds meer af te vragen of ik mijn vorig jaar gekochte navimow H1500 niet op marktplaats moet zetten en voor een beter model moet gaan.
Naast de opstart problemen, al in dit topic over gehad, heb ik nu steeds vaker dat het apparaat gewoon midden op het gazon staat, totaal uit, zonder een melding vooraf. Of dat het ding, om een of andere reden, buiten het gebied staat en zich vastloopt in zachte grond of beplanting. Daarnaast slaat het ding ook gewoon plekken in het gebied over waarvan niet te zien is waarom.
De laatste vijf dagen meerdere malen de maaier moeten opzoeken en handmatig op de basis neerzetten, omdat de app een totaal verkeerde positie laat zien (heb twee gebieden en hij gaf aan in gebied A, terwijl het ding in gebied B niets stond te doen).
Nu wil de app de locatie helemaal niet meer updaten, ik zie aan het afnemen van de batterij en het toenemen van het aantal gemaaide meters dat hij aan het werk is, maar waar, geen idee, volgens de app staat 'ie op de basis, geeft 'ie charging aan en kan ik het maaien starten.
Het is een leuk ding als ie doet wat ie moet doen, maar betrouwbaarheid is bagger, ik heb nu veel vaker het ding moeten "redden" dan mijn "domme" maaier met een lijntje om te tuin.
Naast de opstart problemen, al in dit topic over gehad, heb ik nu steeds vaker dat het apparaat gewoon midden op het gazon staat, totaal uit, zonder een melding vooraf. Of dat het ding, om een of andere reden, buiten het gebied staat en zich vastloopt in zachte grond of beplanting. Daarnaast slaat het ding ook gewoon plekken in het gebied over waarvan niet te zien is waarom.
De laatste vijf dagen meerdere malen de maaier moeten opzoeken en handmatig op de basis neerzetten, omdat de app een totaal verkeerde positie laat zien (heb twee gebieden en hij gaf aan in gebied A, terwijl het ding in gebied B niets stond te doen).
Nu wil de app de locatie helemaal niet meer updaten, ik zie aan het afnemen van de batterij en het toenemen van het aantal gemaaide meters dat hij aan het werk is, maar waar, geen idee, volgens de app staat 'ie op de basis, geeft 'ie charging aan en kan ik het maaien starten.
Het is een leuk ding als ie doet wat ie moet doen, maar betrouwbaarheid is bagger, ik heb nu veel vaker het ding moeten "redden" dan mijn "domme" maaier met een lijntje om te tuin.
Vorig jaar gekocht, is niet een marktplaats kandidaat (ook niet echt fair) maar een garantie gevalletjeFly-guy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:02:
Ik begin me steeds meer af te vragen of ik mijn vorig jaar gekochte navimow H1500 niet op marktplaats moet zetten en voor een beter model moet gaan.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ik vraag me af of het een defect is of gewoon een slecht ontwerp. Of misschien dat mijn tuin niet voldoet aan waar het ding aankan (is redelijk rechttoe rechtaan).MarcelGo schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:24:
[...]
Vorig jaar gekocht, is niet een marktplaats kandidaat (ook niet echt fair) maar een garantie gevalletje
Was ook meer frustratie, hoop het geval nog een beetje op de lijn te krijgen. Anders maar weer met de zitmaaier aan de slag.
Ik zou gewoon teruggaan naar de dealer/verkoper. Lijkt er op dat je gps module niks/niet goed meer doet?Fly-guy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:19:
[...]
Ik vraag me af of het een defect is of gewoon een slecht ontwerp. Of misschien dat mijn tuin niet voldoet aan waar het ding aankan (is redelijk rechttoe rechtaan).
Was ook meer frustratie, hoop het geval nog een beetje op de lijn te krijgen. Anders maar weer met de zitmaaier aan de slag.
Nee, geen probleem hier.gjcvro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:21:
Over connectie verliezen, zijn er meer mensen waarvan de navimow niet met het 4g netwerk lijkt te verbinden?
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Ik zag het gisteren een halve dag of zo, en vandaag weer. Nou werkt alles uiteindelijk weer, maar lijkt alsof er een storing in het netwerk zit. Gek genoeg zie ik wel de maaier zijn locatie, kan hem alleen niet bedienen.
Hier nu 2 jaar de H3000 draaien. Werkelijk nooit problemen en mijn tuin is wel iets meer uitdaging, maar het werkt altijd. Heb 6 zones waarvan er zelfs 2 erg smal zijn en die ook zonder problemen gaan. Erg tevreden gebruiker hier. 4G werkt altijd goed sinds dit jaar. Ik maai de eene dag zone 1 (grootste) en andere dag de 5 andere zones).Fly-guy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:02:
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Ja, als het hard groeit is het een beetje lastig.Hu2bPV schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:12:
[...]
dank je![]()
De eerste Luba 2AWD 3000x kocht ik met wat zorg over de reikwijdte van de RTK: langgerekt terrein en behoorlijk hoogteverschil. RTK op een mast gezet en overal goed bereik nu. Het te maaien oppervlak is rond de 5000 vierkante meter. Nu ik zie dat het werkt en ik tevreden ben over de Luba heb ik er nog een gekocht. Daarbij komt ook dat als het gras hier weer groeit, één luba de 3000+ vierkante meter niet bij sloft. Ik ga nu het terrein verdelen over de twee en verwacht dat het in het piek groei seizoen (net?) goed gaat.
De afgelopen dagen heb ik (2 dagen) alles laten maaien op slakkegang, met dus 50% baanoverlap (20 cm baanbreedte).
Vandaag alles op 0,6 m/s laten maaien met 32 cm baanbreedte en het is nu weer op hoogte overal.
Wat me nu stoort is de hoeveelheid maaisel dat blijft liggen.
![]() | ![]() |
Maar hij is dus nu al drie dagen bezig het veld weer onder controle te krijgen. (Mijn OCD wil er een green van maken
Ik overweeg er even met de maaitractor en grasrol overheen te rijden, deels om dit te mulchen en deels om alle mollengangen overal plat te drukken, (waar komen die beesten in hemelsnaam steeds vandaan?)
Wat ik ook geen probleem vind gezien ik het drie maanden niet heb hoeven maaien, dan kunnen twee uurtjes op de trekker er wel van af.
En misschien de mesjes van de robot weer op scherp zetten.
Vanochtend een beetje WTF momentje(s)......
Eerst een melding RTK update.
Toen ik hem aan het werk wilde zetten was de maaihoekinstelling in de app plotseling veranderd van 105 graden naar 165 graden??
De instelling/baan van de hoek was hetzelfde in oud en nieuw.
In de nieuwe instelling was nu wel de maaibaan goed te zien, daar zijn brede strepen voor gekomen die meebewegen als je de hoek veranderd, zodat je direct kunt zien hoe de maaibaan loopt t.o.v . het terrein.
Een verbetering dus.
Daarna de robot aan het werk gezet.....en plots neemt hij de kortste weg naar een zone.
Dus schuin over het terrein, waar mijn OCD slecht tegen kan.
Teruggeroepen/abort en alles nagekeken, maar kon verder geen veranderde instellingen vinden.
Weer aan het werk gezet en me geërgerd aan de schuine aanrijroute, dus weer teruggeroepen.
Melding voor een update voor de robot, dus deze geupdatet.
En weer die schuine aanrijroute naar de eerste zone.
Daarna maaide hij de eerste zone vlekkeloos.........maar bij afronden/over stappen naar de naastgelegen zone ging het mis.........melding robot hangt?????????
:strip_exif()/f/image/oFgVZuZKyPucSpUMFyE2HlH6.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer helemaal op de kant gezet en verder laten werken, wat geen problemen gaf.
Daarna melding nieuwe update voor de app, met nieuwe mogelijkheden. Dus die ook geupdatet.
Daarna de zones verder laten maaien, waarbij er veel maaisel op het gras komt te liggen. (ben ook van 65 mm naar 60 mm maaihoogte gegaan)
Dat zou een reden kunnen worden om er een tweede bij te zetten, behalve deze 3700 m2 heeft hij nog ca. 2000 m2 te doen.
Toen ik het resultaat stond te bekijken vanmiddag, viel me een scheve baan op.
En dat is geen zone-overlap, die ligt een stuk meer naar rechts aan het einde van het hegje achterin.
:strip_exif()/f/image/jEvRWtbEcNrJgfdRzJ71H8by.jpg?f=fotoalbum_large)
De robot is hier met zijn tweede perimeter-rondje bezig en bijna met deze zone klaar.
Ik moet me dus weer even verdiepen in de app, wat er veranderd is.
En waar de instelling retour laadstation ook al weer zat als hij klaar is, om te checken of daar iets veranderd is naar kortste weg i.p.v. via perimeter.
Maar wat ik ook weer niet verwacht omdat tijdens updaten van de app de robot bezig was en de huidige taak en voortgang gewoon overgenomen werd.
Misschien toch ook iets met 4G connectiviteit?
@gjcvro hoe lang speelt dat bij jou?
Net even in de robotinstellingen gekeken, ik wou weten hoe lang de mesjes nu mee gegaan zijn: Ik denk de helft van de 474 gemaaide kilometer/378 maaiuren.
Ofwel ca. 6 weken. Zo gerekend gaan mesjes dus een half jaar mee, met 4 x draaien.
En inderdaad was de oplaadroute in de geüpdatete versie verandert naar Directe Route ipv Volg de Grens. Dus teruggezet, OCD gerustgesteld. Pfff.
Je kunt nu het Maaimes-toerental ook regelen naar Laag, Gemiddeld, of Hoog.
Niet maaien op regenachtige dagen weer uitgezet.
De veiligheid-snelheid `s nachts voor wilde dieren ook weer uitgezet.(ons egeltje rent harder dan de robot.
Zijlichten weer aangezet. (gaat ten koste van accu/maaibereik natuurlijk)
Er is nu een Tijdslimiet in te stellen, zodat de robot alleen werkt tussen de uren die jij wilt. (ik denk dat hij dan de volgende dag verder gaat als hij `s avonds naar huis moest omdat de lantaarnpalen aan gingen.....)
Waarom de instellingen naar een "basisinstelling" gegaan zijn, en niet zijn blijven staan, vraag ik me wel af.
Maar ik had dacht ik, achteraf nadenkend, wel ooit zoiets gelezen meen ik me te herinneren, dat je na een update even alle instellingen na moest lopen om ze terug te zetten naar jouw voorkeuren.
Maar al met al fijne updates.
Die scheve schaats zal er dan ook wel uit zijn nu.
En de van de kant af/robot hangt denken we maar onder "kortste weg naar het laadstation".

Volgens mij is die nog niet leverbaarn00bCoder schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:19:
Iemand met de navimow x3 MET trimmer? Lijkt me een handige feature…
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
@Teijgetje sinds gisteren, soms wel soms geen verbinding, maar gek genoeg wel een semi live positie. Geen idee hoe dat werkt.
Nooit nat gras maaien, je maaier zit dan helemaal volgeplakt met gras.Teijgetje schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:25:
[...]
Ja, als het hard groeit is het een beetje lastig.
De afgelopen dagen heb ik (2 dagen) alles laten maaien op slakkegang, met dus 50% baanoverlap (20 cm baanbreedte).
Vandaag alles op 0,6 m/s laten maaien met 32 cm baanbreedte en het is nu weer op hoogte overal.
Wat me nu stoort is de hoeveelheid maaisel dat blijft liggen.![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar hij is dus nu al drie dagen bezig het veld weer onder controle te krijgen. (Mijn OCD wil er een green van maken)
Ik overweeg er even met de maaitractor en grasrol overheen te rijden, deels om dit te mulchen en deels om alle mollengangen overal plat te drukken, (waar komen die beesten in hemelsnaam steeds vandaan?)
Wat ik ook geen probleem vind gezien ik het drie maanden niet heb hoeven maaien, dan kunnen twee uurtjes op de trekker er wel van af.![]()
En misschien de mesjes van de robot weer op scherp zetten.
Vanochtend een beetje WTF momentje(s)......
Eerst een melding RTK update.
Toen ik hem aan het werk wilde zetten was de maaihoekinstelling in de app plotseling veranderd van 105 graden naar 165 graden??
De instelling/baan van de hoek was hetzelfde in oud en nieuw.![]()
![]()
In de nieuwe instelling was nu wel de maaibaan goed te zien, daar zijn brede strepen voor gekomen die meebewegen als je de hoek veranderd, zodat je direct kunt zien hoe de maaibaan loopt t.o.v . het terrein.
Een verbetering dus.
Daarna de robot aan het werk gezet.....en plots neemt hij de kortste weg naar een zone.
Dus schuin over het terrein, waar mijn OCD slecht tegen kan.![]()
Teruggeroepen/abort en alles nagekeken, maar kon verder geen veranderde instellingen vinden.
Weer aan het werk gezet en me geërgerd aan de schuine aanrijroute, dus weer teruggeroepen.
Melding voor een update voor de robot, dus deze geupdatet.
En weer die schuine aanrijroute naar de eerste zone.![]()
Daarna maaide hij de eerste zone vlekkeloos.........maar bij afronden/over stappen naar de naastgelegen zone ging het mis.........melding robot hangt?????????
[Afbeelding]
Weer helemaal op de kant gezet en verder laten werken, wat geen problemen gaf.
Daarna melding nieuwe update voor de app, met nieuwe mogelijkheden. Dus die ook geupdatet.
Daarna de zones verder laten maaien, waarbij er veel maaisel op het gras komt te liggen. (ben ook van 65 mm naar 60 mm maaihoogte gegaan)
Dat zou een reden kunnen worden om er een tweede bij te zetten, behalve deze 3700 m2 heeft hij nog ca. 2000 m2 te doen.
Toen ik het resultaat stond te bekijken vanmiddag, viel me een scheve baan op.![]()
![]()
En dat is geen zone-overlap, die ligt een stuk meer naar rechts aan het einde van het hegje achterin.
[Afbeelding]
De robot is hier met zijn tweede perimeter-rondje bezig en bijna met deze zone klaar.
Ik moet me dus weer even verdiepen in de app, wat er veranderd is.
En waar de instelling retour laadstation ook al weer zat als hij klaar is, om te checken of daar iets veranderd is naar kortste weg i.p.v. via perimeter.
Maar wat ik ook weer niet verwacht omdat tijdens updaten van de app de robot bezig was en de huidige taak en voortgang gewoon overgenomen werd.
Misschien toch ook iets met 4G connectiviteit?
@gjcvro hoe lang speelt dat bij jou?
Net even in de robotinstellingen gekeken, ik wou weten hoe lang de mesjes nu mee gegaan zijn: Ik denk de helft van de 474 gemaaide kilometer/378 maaiuren.
Ofwel ca. 6 weken. Zo gerekend gaan mesjes dus een half jaar mee, met 4 x draaien.
En inderdaad was de oplaadroute in de geüpdatete versie verandert naar Directe Route ipv Volg de Grens. Dus teruggezet, OCD gerustgesteld. Pfff.![]()
Je kunt nu het Maaimes-toerental ook regelen naar Laag, Gemiddeld, of Hoog.
Niet maaien op regenachtige dagen weer uitgezet.(we zijn niet van suiker)
De veiligheid-snelheid `s nachts voor wilde dieren ook weer uitgezet.(ons egeltje rent harder dan de robot.)
Zijlichten weer aangezet. (gaat ten koste van accu/maaibereik natuurlijk)
Er is nu een Tijdslimiet in te stellen, zodat de robot alleen werkt tussen de uren die jij wilt. (ik denk dat hij dan de volgende dag verder gaat als hij `s avonds naar huis moest omdat de lantaarnpalen aan gingen.....)
Waarom de instellingen naar een "basisinstelling" gegaan zijn, en niet zijn blijven staan, vraag ik me wel af.
Maar ik had dacht ik, achteraf nadenkend, wel ooit zoiets gelezen meen ik me te herinneren, dat je na een update even alle instellingen na moest lopen om ze terug te zetten naar jouw voorkeuren.
Maar al met al fijne updates.![]()
Die scheve schaats zal er dan ook wel uit zijn nu.
En de van de kant af/robot hangt denken we maar onder "kortste weg naar het laadstation".(al is het ongetwijfeld een keer/draai-fout)
Kortste weg dwars over je mooie lijnen doet mijn Navimow ook, heel stom idd.
Ben nog wel heel tevreden met mijn X330, werkt echt super. Wat een verademing tov Landroid.
Irritant he? Vooral omdat hij voor de meeste stukken regelmatig terug moet naar het basisstation staan er altijd wel een paar strepen door het gras die de boel ontsieren.Navi schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:06:
Aan de andere kant, vroeger stonden er bij mij rijsporen van de trekker of zitmaaier in en lag het gras door de zijuitworp in banen op het gras, dus het is wel degelijk een flinke verbetering tov wat het was.
Kortste weg was een teruggezette instelling na de update, doet hij nu niet meer.Navi schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Nooit nat gras maaien, je maaier zit dan helemaal volgeplakt met gras.
Ben nog wel heel tevreden met mijn X330, werkt echt super. Wat een verademing tov Landroid.
Deed hij daarvoor ook niet.
/f/image/Xu4Za2hSfWejZuRxL4L24Uo8.png?f=fotoalbum_large)
En hij heeft geen problemen met nat gras, dat je wat opbouw in het maaidek krijgt is ook geen probleem.
Ik spuit hem eens per week schoon.
Grootste nadeel, wat in mijn ogen de hele opzet om zeep helpt, is dat je de maaier dan met de hand moet bedienen bij het gebruik maken van de trimmer.n00bCoder schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:19:
Iemand met de navimow x3 MET trimmer? Lijkt me een handige feature…
Dan ben je met een accutrimmer beter af. Zowel in kostprijs als in tijd.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Omdat het nauwkeuriger is?gjcvro schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:09:
[...]
Nog niet, wel vision. Waar denk je dat je het voor nodig hebt?
RTK loopt hier op 80 meter afstand nog binnen de 5 cm. Dat is voor mij goed genoeg, hij schraapt de betonmuur niet, maar er blijft ook geen 10cm gras staan.
Is die ervaring toevallig met een Segway I-serie? Ik ben aan het kijken naar een i108 en ben benieuwd hoe goed dat werkt met een gazon, 10cm klinkers en dan schutting.gjcvro schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:11:
[...]
RTK loopt hier op 80 meter afstand nog binnen de 5 cm. Dat is voor mij goed genoeg, hij schraapt de betonmuur niet, maar er blijft ook geen 10cm gras staan.
Nee, de X3Notes57 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:53:
[...]
Is die ervaring toevallig met een Segway I-serie? Ik ben aan het kijken naar een i108 en ben benieuwd hoe goed dat werkt met een gazon, 10cm klinkers en dan schutting.
De schutting zal hij moeite mee hebben om kort te houdenNotes57 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:53:
[...]
Is die ervaring toevallig met een Segway I-serie? Ik ben aan het kijken naar een i108 en ben benieuwd hoe goed dat werkt met een gazon, 10cm klinkers en dan schutting.
1 keer maaien met de kettingzaag, daarna kan de robotmaaier het wel bijhouden. Wel even het maaisel opruimen.Teijgetje schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 01:48:
[...]
De schutting zal hij moeite mee hebben om kort te houden
Ik heb de i105 en in plaats van schutting een borderrand van cortenstaal. Een klein randje gras naast de 2 rijen klinkers blijft ongemaaid. De 'vision' laat 'm niet dichterbij komen. Ik heb wel een vision-vrije zone geprobeerd maar dan liep 'ie soms vast tegen de borderrand ('nauwkeurig meten' wil niet zeggen 'nauwkeurig sturen'.Notes57 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:53:
[...]
De grens van het maaigebied iets verder van de borderrand leggen zou dat oplossen, maar dan hou ik ook een ongemaaid randje over. Af en toe met de (Bosch, accu) strimmer overheen is mijn oplossing, kwartiertje werk.
Hier de 410XE in gebruik, nu zie ik in de specs dat de 430XE exact dezelfde batterij heeft maar enkel de laadstroom dubbel is (2.2 vs 4.4 Amp)
Is dat op één of andere manier ergens te 'tweaken'? Het zou de laadtijden aanzienlijk verminderen.
Bv andere transfo erop aansluiten?
https://www.wolfswinkel.n...a-trafo-automower-320-420
EDIT:
Verder onderzoek gedaan:
Partnrs van circuit boards zijn in beide docking stations idem, het enige verschil lijkt echt de transfo te zijn.
Het zou een mooie (goedkope) upgrade zijn alvast..
Is dat op één of andere manier ergens te 'tweaken'? Het zou de laadtijden aanzienlijk verminderen.
Bv andere transfo erop aansluiten?
https://www.wolfswinkel.n...a-trafo-automower-320-420
EDIT:
Verder onderzoek gedaan:
Partnrs van circuit boards zijn in beide docking stations idem, het enige verschil lijkt echt de transfo te zijn.
Het zou een mooie (goedkope) upgrade zijn alvast..
[ Voor 41% gewijzigd door PoltergeistBE op 30-07-2025 14:22 . Reden: extra nuttige info toegevoegd ]
Wat mij leek te helpen is dat je bij het uitzetten dezelfde kant op loopt als dat hij zelf wil maaien, met de klok mee.. De randen maait hij altijd dezelfde kant op rond, waarschijnlijk omdat het mes wat uit het midden zit maar een hoek linksom of rechtsom uitzetten leek bij mij wat verschil te maken (of ik was de 2e keer gewoon wat secuurderJaap19 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:19:
[...]
Ik heb de i105 en in plaats van schutting een borderrand van cortenstaal. Een klein randje gras naast de 2 rijen klinkers blijft ongemaaid. De 'vision' laat 'm niet dichterbij komen. Ik heb wel een vision-vrije zone geprobeerd maar dan liep 'ie soms vast tegen de borderrand ('nauwkeurig meten' wil niet zeggen 'nauwkeurig sturen'.
De grens van het maaigebied iets verder van de borderrand leggen zou dat oplossen, maar dan hou ik ook een ongemaaid randje over. Af en toe met de (Bosch, accu) strimmer overheen is mijn oplossing, kwartiertje werk.
Brillenhouder?n00bCoder schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:49:
[Afbeelding]
Dit komt van mijn huksvarna ac230 af. Weet iemand wat dit is?
Heb ik al gedaan, misschien moet ik het nog een derde keer proberen.gjcvro schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:04:
[...]
Wat mij leek te helpen is dat je bij het uitzetten dezelfde kant op loopt als dat hij zelf wil maaien, met de klok mee.. De randen maait hij altijd dezelfde kant op rond, waarschijnlijk omdat het mes wat uit het midden zit maar een hoek linksom of rechtsom uitzetten leek bij mij wat verschil te maken (of ik was de 2e keer gewoon wat secuurder.
Ik heb naast mijn afsluitingen 2 rijen van klinkers geplaatst, de breedte ervan is in totaal10cm. Kan een robotmaaier dan nog voldoende de kanten maaien van mijn gras?
Hangt van de maaier af...pina schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:56:
Ik heb naast mijn afsluitingen 2 rijen van klinkers geplaatst, de breedte ervan is in totaal10cm. Kan een robotmaaier dan nog voldoende de kanten maaien van mijn gras?
Brillenhoudern00bCoder schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:49:
[Afbeelding]
Ik denk de afdekkap van de hoogteverstelling. maar die ziet er op de foto in de lijst anders uit.
Voor de 220AC is hij uitverkocht.
Diagram A artikel 5
Weet je zeker dat het van de Husqvana 230 AC is? Eigenlijk lijkt geen enkel onderdeel er op.
[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 31-07-2025 20:03 ]
Ik had de Eufy e15. Topding. Maar kon niet een 2e map aanmaken. Een extra zone ging alleen als de maaier er direct naar toe kon rijden en dat gaat bij mij niet.
Zit nu te denken aan yuka mini 600. Maar maak me zorgen, voordat ik ‘m koop dat hij niet genoeg signaal krijgt in de hoeken. Iemand hier ervaring mee?
Video ter idee: https://drive.google.com/...0RtgsKU/view?usp=drivesdk
Zit nu te denken aan yuka mini 600. Maar maak me zorgen, voordat ik ‘m koop dat hij niet genoeg signaal krijgt in de hoeken. Iemand hier ervaring mee?
Video ter idee: https://drive.google.com/...0RtgsKU/view?usp=drivesdk
Dit komt van je laadstation, zit bij de LED.n00bCoder schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:49:
[Afbeelding]
Breekt wel vaker af
/f/image/y7Lk8Z81LlwRoE4U6mFoQEbb.png?f=fotoalbum_large)
Zijn er hier gebruikers van een Navimow 108I die de standaard mesjes van 35 mm vervangen hebben door mesjes van 43 mm.
Ik had er eentje op het oog, weet niet meer welke, met een edge cut functie. Maar die werkte met een perimeterdraad. Die wil "niemand" meer nu de gps rtk maaiers er zijn.pina schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:09:
[...]
enig idee welke merken of modellen dat dan wel zou aan kunnen?
Zoek eens op edge cut robotmaaier. Dan maak je een selectie en kun je hier vragen wat de ervaringen zijn.
Ik zie op https://navimow.segway.com/nl/products/navimow-i105-nl de volgende disclaimer
Als ik hier de maaier bestel, nu met gratis afdakje, dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze gewoon in NL werkt? Of mis ik nu iets?3.Het product dat in de Navimow-winkel wordt verkocht, is alleen beschikbaar en operationeel in de Verenigde Staten.
Disclaimers zetten ze er altijd voor de grap bij.......gewoon negeren.®icha®d schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:08:
Ik zie op https://navimow.segway.com/nl/products/navimow-i105-nl de volgende disclaimer
[...]
Als ik hier de maaier bestel, nu met gratis afdakje, dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze gewoon in NL werkt? Of mis ik nu iets?

Ik zou gewoon even naar een dealer gaan, die hanteren meestal dezelfde prijzen en acties.
[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 01-08-2025 21:53 ]
De meeste dealers lijken de 105 niet te verkopen.
De Bauhaus en Hornbach gaven beide aan niets met de actie te kunnen momenteel. En uiteraard geld een laagste prijs garantie niet in zulke gevallen.
Helaas.
Een week geleden bij de Bauhaus een 105 gekocht waar ik een gratis afdakje bij kreeg. Waarop mijn moeder zei "Oh die wil ik ook wel even proberen"
Nu een week later is ons ingezaaide gras lang genoeg om te maaien, zijn de acties er niet meer en wil mijn moeder de maaier wel houden :-)
De Bauhaus en Hornbach gaven beide aan niets met de actie te kunnen momenteel. En uiteraard geld een laagste prijs garantie niet in zulke gevallen.
Helaas.
Een week geleden bij de Bauhaus een 105 gekocht waar ik een gratis afdakje bij kreeg. Waarop mijn moeder zei "Oh die wil ik ook wel even proberen"
Nu een week later is ons ingezaaide gras lang genoeg om te maaien, zijn de acties er niet meer en wil mijn moeder de maaier wel houden :-)
De 105 wordt niet door dealers verkocht, maar alleen door bouwmarkten. En Amazon voor 865, met dakje zo te zien:®icha®d schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 00:03:
De meeste dealers lijken de 105 niet te verkopen.
Helaas.
https://www.amazon.nl/i10...artografie/dp/B0CXDNFZLL/
Ik heb een keer per ongeluk gezocht op de i105n. Ik kreeg toen alleen resultaten van sites in de VS. Volgens mij is de 105e voor EU en de 105n voor de VS. Ik heb net degene met afdak bij Amazon (NL) besteld. Dat zou de 105e moeten zijn.
Maar wat ik niet helemaal snap?®icha®d schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 00:03:
Helaas.
Een week geleden bij de Bauhaus een 105 gekocht waar ik een gratis afdakje bij kreeg.
Je kocht er een bij de Bauhaus met afdak voor €865.
De Hornbach rekent ook €865, of de afdakactie daar nog geldt weet ik niet want die heeft nooit op de site gestaan maar enkel in de winkels. Maar zou me niets verbazen als die nog steeds geldt, ze hebben nog steeds stapels i105e maaiers staan.
Amazon verkoopt er een voor €865 inclusief afdak.
De Navimow site verkoopt er een voor €865 incl afdak maar met disclaimer.
Dus als je er een via Amazon gratis laat opsturen (prime) dan heb je hem toch voor de actieprijs, te weten incl afdak?
En Amazon is makkelijk qua retourbeleid, mocht hij "niet werken in Nederland".
Prijs is verder overal gelijk?
Of zie ik iets over het hoofd?
En bij Amazon via CashbackXL nog ~50 euro cashback ook.
@pauldaytona Je link werkt bij mij niet. Je bedoelt deze https://www.amazon.nl/i10...Z2V0TmFtZT1zcF9hdGY&psc=1
Nu 4 maanden de navimow I105 draaien en erg tevreden over de maaier, behalve dan dat hij nu niks meer doet? Batterij leeg en hij laadt niet meer op.? Iemand ook tegen dit probleem aangelopen? Als hij stuk is breng je hem dan naar een deal of gaat hij terug naar Amazon?
Je hebt fabrieksgarantie, dus in theorie zou een dealer je kunnen helpen, maar of hij dat wil is naturlijk een 2e, je was nl geen klant om hem te kopen, dus waarom zou hij je helpen nu je problemen hebt? Ik denk dat je beste kans Amazon is. (of een keer de contacten schoon maken van maaier en station)DubbelU schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:21:
Nu 4 maanden de navimow I105 draaien en erg tevreden over de maaier, behalve dan dat hij nu niks meer doet? Batterij leeg en hij laadt niet meer op.? Iemand ook tegen dit probleem aangelopen? Als hij stuk is breng je hem dan naar een deal of gaat hij terug naar Amazon?
Als ik bij een bedrijf kom kan ik gewoon laten repareren waar zij in handelen.gjcvro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:30:
[...]
Je hebt fabrieksgarantie, dus in theorie zou een dealer je kunnen helpen, maar of hij dat wil is naturlijk een 2e, je was nl geen klant om hem te kopen, dus waarom zou hij je helpen nu je problemen hebt?
Of dat nu een auto, fiets, bromfiets of tuinmachine is.
Waarom zou dat bij een maairobot anders zijn? De garantie-kosten worden toch gewoon op Navimow verhaald? Het is niet zo dat zij dat zelf moeten betalen.
Ik verwacht dat een beetje dealer die garantie overneemt, met een nieuwe klant in het achterhoofd.
Doet hij dat niet dan weet hij zeker dat je nooit terugkomt om iets te kopen.
Maar wel een reden waarom ik mijne bij een dealer gekocht heb die kan repareren, ipv Amazon.
Maar met een simpel belletje naar een dealer in de buurt weet hij alles.
Via Hornbach zal hij ook teruggestuurd worden naar Navimow verwacht ik.
[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 03-08-2025 17:46 ]
Hm, garantie is meestal op het apparaat. Om die geregeld te krijgen moet dealer er tijd in steken die hij waarschijnlijk niet vergoed krijgt. Als jij het zelf met Amazon regeld steek jij er tijd in. Amazon maakt het niet zoveel uit, zit in de prijs verwerkt.
Nu zul je zeggen dat is bij de dealer ook zo, maar dat betwijfel ik 🤔
Nu zul je zeggen dat is bij de dealer ook zo, maar dat betwijfel ik 🤔
Je moet je melden bij de verkopende partij, dat is nu eenmaal de wet.
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Als een lokale dealer je wel helpen heb je geluk, maar hij is dit niet verplicht.
Dit is dan ook exact de reden dat ik hem wel bij de lokale dealer heb gekocht. Heb geen zin om weken op mijn robot te moeten wachten.
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Als een lokale dealer je wel helpen heb je geluk, maar hij is dit niet verplicht.
Dit is dan ook exact de reden dat ik hem wel bij de lokale dealer heb gekocht. Heb geen zin om weken op mijn robot te moeten wachten.
[ Voor 83% gewijzigd door Grolsch op 03-08-2025 17:56 ]
Check even de laadcontacten. Die willen wel eens oxideren. Even met scotch brite of een schuurpapjertje erover (zowel op robot als laadstation)DubbelU schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:21:
Ik heb dit ook al eens gehad, en had hier met mijn vorige gardena maaier ook al last van...
Dat kan, dan kom jij duidelijk bij andere dealers dan ik.Teijgetje schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:39:
[...]
Als ik bij een bedrijf kom kan ik gewoon laten repareren waar zij in handelen.
Of dat nu een auto, fiets, bromfiets of tuinmachine is.
Ook voor veel garantiewerk is vaak bepaald hoeveel tijd er aan besteed mag worden. Dat betekent dat de dealer een risico loopt als er iets tegen zit. Iets met elke klus van 10 minuten is 1 afgebroken boutje verwijderd van een 3 uur durende klus
En bij Amazon zal het inderdaad opsturen zijn, als je geluk hebt sturen ze gewoon een nieuwe, als je pech hebt ben je hem een tijd kwijt.
Dat eerste zal vast, ik woon tussen Utrecht en Amsterdam.gjcvro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:32:
[...]
Dat kan, dan kom jij duidelijk bij andere dealers dan ik.
Ook voor veel garantiewerk is vaak bepaald hoeveel tijd er aan besteed mag worden. Dat betekent dat de dealer een risico loopt als er iets tegen zit. Iets met elke klus van 10 minuten is 1 afgebroken boutje verwijderd van een 3 uur durende klus
En bij Amazon zal het inderdaad opsturen zijn, als je geluk hebt sturen ze gewoon een nieuwe, als je pech hebt ben je hem een tijd kwijt.
Over garantiewerk betwijfel ik, garantie is garantie. Dat wordt geheel teruggekoppeld, ook de werktijd.
Hoe vastgeroest kan een boutje zijn in drie maanden tijd? Alles is van kunststof en rvs.
Er is toen met mijn duik van alle zijden overleg geweest met Mammotion, ik verwacht niet dat Van Kats daar deels voor opdraaide.
Ik verwacht eerder dat als blijkt dat er meer loos is dan simpel te repareren, bv nieuw moederbord, de fabrikant toestemming geeft voor een nieuw duur onderdeel of om de robot geheel te vervangen.
Wel omdat zij ook repareren dat ik hem binnen 24 uur gecheckt weer op kon halen.
Ik heb een NaviMow i108.
Ik heb ook een UniFi G4 instant 'over'...
Het lijkt me geinig om die een soort van permanent op de NaviMow te plaatsen; wifi-dekking is geen probleem.
Voeding wel; met een los battery-pack kom je natuurlijk hooguit een dag door, en automatisch laden gaat ook niet zomaar. Laden met een zonnepaneeltje zou nog kunnen, maar de maaier staat logischerwijs standaard juist expres in de schaduw.
De voeding vanuit de i108 halen lijkt dus de meest praktische oplossing en sluit ook het beste aan bij de naam van deze website. 😁
Onderop zit natuurlijk een vak voor de Access+ module. Iemand de aansluiting daarin wel eens gebruikt voor 'iets externs', anders dan die module? Of gemeten wat daar beschikbaar is?
(Met als zijstap, maar dus eigenlijk een topic apart: iemand wel eens in kunne prikken op de feed van de ingebouwde camera?)
Ik heb ook een UniFi G4 instant 'over'...
Het lijkt me geinig om die een soort van permanent op de NaviMow te plaatsen; wifi-dekking is geen probleem.
Voeding wel; met een los battery-pack kom je natuurlijk hooguit een dag door, en automatisch laden gaat ook niet zomaar. Laden met een zonnepaneeltje zou nog kunnen, maar de maaier staat logischerwijs standaard juist expres in de schaduw.
De voeding vanuit de i108 halen lijkt dus de meest praktische oplossing en sluit ook het beste aan bij de naam van deze website. 😁
Onderop zit natuurlijk een vak voor de Access+ module. Iemand de aansluiting daarin wel eens gebruikt voor 'iets externs', anders dan die module? Of gemeten wat daar beschikbaar is?
(Met als zijstap, maar dus eigenlijk een topic apart: iemand wel eens in kunne prikken op de feed van de ingebouwde camera?)
Let op: Ik heb deze net binnen gekregen. Ik heb echter niet gezien dat ik de garage apart moest meebestellen. Die heb ik dus niet gekregen en Amazon wil die niet naleveren. Ze willen dan dat ik alles terug stuur en opnieuw bestel.Rallye schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:49:
@pauldaytona Je link werkt bij mij niet. Je bedoelt deze https://www.amazon.nl/i10...Z2V0TmFtZT1zcF9hdGY&psc=1

Er staat toch heel duidelijk hoe je die korting/garage krijgt in een linkje onder de groene balk.The End schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:47:
[...]
Let op: Ik heb deze net binnen gekregen. Ik heb echter niet gezien dat ik de garage apart moest meebestellen. Die heb ik dus niet gekregen en Amazon wil die niet naleveren. Ze willen dan dat ik alles terug stuur en opnieuw bestel.
Lijkt me haast niet te missen?
Je bestelt de i105e actiemaaier, bestelt een garage, en bij afrekenen wordt de garage op gratis gezet.
Beetje jammer dat je nu Amazon de schuld geeft dat jij fout besteld hebt omdat ze niet een garage los willen opsturen.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 04-08-2025 23:42 ]
Dat staat er helemaal niet. Wat een reactie joh, doe een beetje relaxedTeijgetje schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:37:
[...]
Er staat toch heel duidelijk hoe je die korting/garage krijgt in een linkje onder de groene balk.
Lijkt me haast niet te missen?
Je bestelt de i105e actiemaaier, bestelt een garage, en bij afrekenen wordt de garage op gratis gezet.
Beetje jammer dat je nu Amazon de schuld geeft dat jij fout besteld hebt omdat ze niet een garage los willen opsturen.