Nee, zonder abo mis ik geen functies.
Met abo heb ik wel een extra mogelijkheid om te mappen zonder zelf een RTK te hoeven plaatsen, met beter bereik omdat eea via 4G werkt, wat ook bereik heeft onder bomen, waar satellietontvangst vaak wegvalt.
Maar je kan gewoon zonder abo alle functies gebruiken, je mist dan hooguit wat extra nauwkeurigheid onder bomen. Maar daar neemt, bij gebrek aan genoeg (gedeelde) satelliet ontvangst, de camera + AI+ sensoren het over om te beslissen wat wel en niet kan. Hij valt dus sowieso niet stil zoals bv een Huskie zonder EPOS dat wel doet.
Omdat de 4G dit jaar gratis er bij zit kan je simpel uitzoeken welk plaatsbepaling systeem voor jou het best werkt.
Werkt het zonder iNavi prima, of goed genoeg met de overgang naar AI bij geen ontvangst, dan heb je geen abo nodig.
Bij mij werkt beide meer dan goed, waarbij de iNavi (NetRTK + Vision) imo net dat beetje meer heeft.
Zo laat ik hem ook in de regen en `s nachts gewoon maaien op 0,6 m/s.
De "wildstand" voor `s nachts gebruik ik niet, dan gaat hij een stuk langzamer en gevoeliger qua obstakels, maar mijn egeltje loopt nog gewoon hier in de rondte `s avonds en `s nachts, de maairobot maait elke tweede dag dat stuk waar hij woont.
Met (felle) verlichting en NetRTK+ Vision is mijn Luba 2X op normale gevoeligheid al egelvriendelijk genoeg. dus.
De Lidar doet het sowieso anders, die heeft dat allemaal niet nodig en baseert zich alleen op AI en sensoren.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.