Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
deefvg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:23:
Vraag over Navimow i series. Ik overweeg deze te kopen om mijn voor en achtertuin te maaien. De ervaringen lijken me best positief met dit merk en model. Enige vraag die ik heb is of ik met 1 toestel kan werken. Alles moet nog aangelegd worden maar mijn achtertuin is 'afgescheiden' van mijn voortuin door een plantenborder, betonnen terras en oprit met grind. Er is dus nergens een strook gras die de maaier kan gebruiken om van de ene tuin naar de andere te gaan. Plan van de tuin op afbeelding hieronder.

Zou hij redelijk gemakkelijk over het terras of over de oprit met grind naar de achtertuin kunnen om die zone dan te maaien?

[Afbeelding]
Een Navimow kan gewoon een route over asfalt of tegels naar een andere zone. Een kanaal noemen ze dat, hij maait daar dan ook niet, enkel om van zone naar zone te gaan. Minimaal 1 meter breedte aanhouden.

Los grind niet doen want daar heeft hij geen grip in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 17:09
deefvg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Dan is heel het tuin ontwerp wel naar de vaantjes :'(
Het lijkt mij toch dat zoiets te maken moet zijn, en de navimow ondersteund ook isolated zones, ook nog een optie.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hebben mensen nog tips over hoe ik mijn Navimow over een klein padje krijg? Had netjes een kanaal aangelegd langs het huis, maar blijkbaar is dat toch iets te lastig.

Volgens de kaart weet hij ook dat hij naast het padje zit, dus qua locatie zit hij goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf1MULSGGdflrif-cu4fq6VQNdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oi41GycPMJ3bTKkpeAbB5QpB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dzn42Wlb-j8y8zKww7siUfT3ODs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eo6rS6RGUZICqGj7aDOvOBqy.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:28
@Eppo © als ik moet gokken, ging het mis vanaf die scherpe hoek in de bestrating, of door de dieper gelegen stenen en het gebrek aan grip van die wielen om het te corrigeren. Als het de hoek was, wat meer bestrating leggen/ruimere bocht leggen. Anders die paar stenen even ophalen dat het wat gladder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@gjcvro bedankt! Bestrating strakker maken stond al op de planning, maar ga ik nu iets naar voren halen. Breder maken moet ik even kijken, want volgens mij heb ik daar de stenen niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:28
Eppo © schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:09:
Hebben mensen nog tips over hoe ik mijn Navimow over een klein padje krijg? Had netjes een kanaal aangelegd langs het huis, maar blijkbaar is dat toch iets te lastig.

Volgens de kaart weet hij ook dat hij naast het padje zit, dus qua locatie zit hij goed.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een pad moet een meter breed zijn volgens de gebruiksaanwijzing.
Dus als je dat uitzet dan denkt de robot daar links en rechts ruimte bij tot die meter breedte.

Ik zou proberen het pad strak langs de gevel uit te zetten. En kijken of dat werkt.
Zo te zien heb je hem nu uitgezet langs de rand van de bestrating, en neemt hij daar 40 cm bij de snippers in.
Langs de gevel kan hij alleen aan één kant extra ruimte nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 01-09-2025 11:27 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:04
Rukapul schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:53:
Het is gelukt om de Parkside te laten parkeren loodrecht op het veld :)

Ingrediënten:
- bumbers links (en rechts)
- draad die van achter moet komen rechts van het midden onderdoor voeren
- draad die van voren moet komen rechts van het laadstation

Soms docket de robot niet direct goed en moet een extra rondje doen. Beetje tunen dus :)
[Afbeelding]

[...]

Mijn knollenveld heeft nog wel wat verticuteren, egalisatie en reparatie nodig hoor :P
Begrijp ik goed dat je de maaier dus aan de rand van het veld heb weten te krijgen ipv in het midden van het veld (zoals de foto laat zien)? Dat is interessant, ik heb die van mij sinds vrijdag en ben nog op zoek naar een beteren plek. Zo midden op het veld (soort van) vind ik niet ideaal en mooi staan..

Heb je wellicht een foto of tekening van hoe je de draden hebt laten lopen op de foto? :)

[ Voor 5% gewijzigd door hk12nl op 01-09-2025 12:54 ]

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Eppo © schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:24:
@gjcvro bedankt! Bestrating strakker maken stond al op de planning, maar ga ik nu iets naar voren halen. Breder maken moet ik even kijken, want volgens mij heb ik daar de stenen niet voor.
Beste is denk ik toch een keertje meekijken als hij over het pad gaat, kijken waar die nou precies moeite mee heeft. Kan ook zijn dat vision je nog in de weg zit, dat hij probeert te ver van de muur vandaan te blijven.

Blijft toch een beetje experimenteren om te kijken waar het probleem nou echt zit. Wat ik tot nog toe gezien heb bij onze navimow is dat hij normaal prima binnen de lijntjes blijft, maar als hij vast komt te zitten wil die nog wel eens buiten de lijntjes kleuren. Toen stond hij ineens vol in de plantenborder. tot nog toe maar 1x gezien in een half jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
SPX420 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Je moet hem nog handmatig op schema zetten op de robot zelf. Een keer op het agendatje drukken en daarna op ok. Niet heel logisch, moest het ook opzoeken nadat hij niet volgens het schema aan ging.
Ah thx. Daarom deed hij het niet. Moet je dit dan doen op het tijdstip dat je ook wilt dat de Robot start of kan het op elk willekeurig moment? Ik dacht hier namelijk iets over gelezen te hebben, dat de robot vanaf het moment dat je dit indrukt met de tijd gaat rekenen en dus niet de werkelijke tijd.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 13:38
Tweakers, ik ben op zoek naar een schaamteloos aankoopadvies. Ik ben op zoek naar een maaier voor een nogal simpel grasvlak; rechthoekig, en grotendeel omlijst door bestrating (tegels en waaltjes) en nog wat borders (afgezet door betonbanden). Het grasvlak is zo'n 85 m2 (een kleine 12.5 bij 6.8 meter). Sterke voorkeur gaat uit voor GPS (op aanraden van de hovenier) i.v.m. het maaien van mooie grasbanen en geen touwtjes/grenzen uitzetten. Ik weet niet of het nog uitmaakt, maar heb wel WIFI bereik op gehele grasveldje. Ik zie vooral heel veel maaiers met functionaliteiten waar geen behoefte aan is. Liever eentje die dus vooral zijn simpele taak nauwkeurig en betrouwbaar doet. Wat is een fijne prijs/kwaliteit maaier in deze situatie? Die Terramow600 lijkt mij op het eerste gezicht een interessante (ook al werkt die niet op GPS maar zou wel mooie banen en geen touwtje vereisen), maar wellicht ook al wat overkill? Mova600?

[ Voor 10% gewijzigd door VerrekteZakStro op 01-09-2025 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
hk12nl schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:51:
[...]

Ah thx. Daarom deed hij het niet. Moet je dit dan doen op het tijdstip dat je ook wilt dat de Robot start of kan het op elk willekeurig moment? Ik dacht hier namelijk iets over gelezen te hebben, dat de robot vanaf het moment dat je dit indrukt met de tijd gaat rekenen en dus niet de werkelijke tijd.
Bij mij pakt hij dan gewoon het schema op en gaat op de tijden aan die ik in de app heb ingevuld. Heel af en toe gaat hij van de schema modus af en moet ik hem handmatig opnieuw op de schema stand zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
SPX420 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:11:
[...]

Bij mij pakt hij dan gewoon het schema op en gaat op de tijden aan die ik in de app heb ingevuld. Heel af en toe gaat hij van de schema modus af en moet ik hem handmatig opnieuw op de schema stand zetten
Ik zag inderdaad na een handmatige start dat hij er ook vanaf is dus ik zal dat in de gaten houden. Maar goeie tip die toch slecht in de handleiding staat. d:)b

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
hk12nl schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:50:
[...]

Begrijp ik goed dat je de maaier dus aan de rand van het veld heb weten te krijgen ipv in het midden van het veld (zoals de foto laat zien)? Dat is interessant, ik heb die van mij sinds vrijdag en ben nog op zoek naar een beteren plek. Zo midden op het veld (soort van) vind ik niet ideaal en mooi staan..

Heb je wellicht een foto of tekening van hoe je de draden hebt laten lopen op de foto? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iQPo_z6is_W-meOrMhCmBJ1TSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4RBkBGzSLXaQpRVy9iGZmv7.jpg?f=fotoalbum_large

De blauwe laat ik met een 45graden hoek uitkomen voor de basisplaat (iets voor wat ik heb getekend) op iets minder dan de helft van de basisplaat. De draad loopt recht onder tegel en basisplaat naar achteren.
De rode laat ik er langs lopen.
Het precieze verloop kun je met een beetje trial en error afstemmen.

Ik snap niet waarom in de handleiding iets anders voorgeschreven wordt.

Ik heb trouwens twee tegels achter elkaar gelegd en de basisplaat daar opgeschroefd. Aan de zijkanten hout om tegen te houden.

edit: parkeervideo

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 01-09-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Rukapul schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:24:
[...]

[Afbeelding]

De blauwe laat ik met een 45graden hoek uitkomen voor de basisplaat (iets voor wat ik heb getekend) op iets minder dan de helft van de basisplaat. De draad loopt recht onder tegel en basisplaat naar achteren.
De rode laat ik er langs lopen.
Het precieze verloop kun je met een beetje trial en error afstemmen.

Ik snap niet waarom in de handleiding iets anders voorgeschreven wordt.

Ik heb trouwens twee tegels achter elkaar gelegd en de basisplaat daar opgeschroefd. Aan de zijkanten hout om tegen te houden.

edit: parkeervideo
Thx! Heb ik van het weekend weer wat te doen :D

©2004

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jrnholt
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-09 13:02
Ik heb contact gehad met de Duitse leverancier Interpick inzake de Terramow V600. Helaas hebben zij gisteren van Terramow te horen gekregen dat dit model pas in november leverbaar zal zijn (maar dan is het maaiseizoen natuurlijk al voorbij). Op dit moment is wel de Terramow V1000 al leverbaar. Die heeft een grotere capaciteit en sterkere accu, wat op zich natuurlijk een voordeel is, en qua kleur vind ik hem persoonlijk ook wat mooier (en minder vuilgevoelig) dan de witte V600. Nadeel is dat de V1000 EUR 300 duurder is. Ik heb dit bij Interpick aangekaart, en ze boden me toen EUR 150 korting aan voor de Terramow V1000. Hij kost dan EUR 1.049, en inclusief verzenden naar Nederland EUR 1.067. Weliswaar duurder dan de V600, maar nog steeds meer dan EUR 200 goedkoper dan bijvoorbeeld de Eufy E15, terwijl dit het nieuwere, verbeterde (en mooiere....) model is. Ik heb daarom zojuist mijn Terramow V1000 besteld. Ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 10:00

Zjemm

...

nette deal, ik wacht nog wel ff op de v600

toch ook maar besteld, maar dan rechtstreeks voor 1099

[ Voor 43% gewijzigd door Zjemm op 02-09-2025 15:00 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrnholt
  • Laatst online: 25-09 13:02
Bij Interpick was hij met verzenden € 32 goedkoper en hij is vandaag meteen al verzonden. Bij Terramow duurt het volgens mij nog 1 of 2 weken….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:06
Zo na flink meelezen in deze groep heb ik besloten ook een nieuwe maaier te kopen. Mijn oude huqsvarna 230ACX (17000 uur gelopen) zijn aan vervanging toe. De short list was Luba 2 X of de Segway x330E. het is die laatste geworden. in de aanbieding voor 2600 Euro in duitsland. Kijk uit naar wat van mijn ervaringingen hier zodra ik hem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 12:00
Ik twijfel ook tussen deze 2. Wat heeft je uiteindelijk voor de Segway doen kiezen?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:46
Bewust geen Lymow? Wel nog vrij nieuw maar wel een “echt” maaiblad. Wat je zelf kunt scherp houden dmv slijpen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik heb hem wel overwogen, helemaal omdat ik hem toen nog voor 1700 incl verzending kon kopen in de pre-sale op Kickstarter.
Hoewel de Lymow er goed uitziet en goed resultaat geeft, vind ik hem te luidruchtig vergeleken met alle andere robotmaaiers.
Voor mij was dat de dealbreaker. De Luba 2x gaat hier gewoon ongemerkt zijn gang, ook al is hij binnen 6 meter aan het werk.
Maar de Lymow mulcht wel meer dan de Luba 2x.

Ik ben dus wel benieuwd naar gebruikersreviews als hij eind van de maand uitgeleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:46
Teijgetje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:16:
[...]

Ik heb hem wel overwogen, helemaal omdat ik hem toen nog voor 1700 incl verzending kon kopen in de pre-sale op Kickstarter.
Hoewel de Lymow er goed uitziet en goed resultaat geeft, vind ik hem te luidruchtig vergeleken met alle andere robotmaaiers.
Voor mij was dat de dealbreaker. De Luba 2x gaat hier gewoon ongemerkt zijn gang, ook al is hij binnen 6 meter aan het werk.

Ik ben dus wel benieuwd naar gebruikersreviews als hij eind van de maand uitgeleverd gaat worden.
Same here. Twijfel tussen de Luna 2X, Lymow en Yardo (die laatste is wel erg duur..) Maar wacht nog de reviews af. Heb de maaier dit jaar niet meer nodig.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:16:
[...]
Als je vaak genoeg laat maaien is mulchen toch niet echt nuttig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@gjcvro
Maar dat hangt wel van de grootte van je gazonnetje af.
Als ik alles laat maaien is hij daar twee dagen mee bezig.
En soms kan hij niet maaien omdat het te hard regent, dan loop je al snel achter dat "niet hoeven mulchen" aan.
Als ik een paar dagen niet maai dan krijg ik grote grassnippers op het gras dat langzaam een hooirand gaat vormen, waar ik me aan stoor.

Dit is bv op 65 mm maaihoogte, je kan het gemaaide gras zien liggen.
En ook al verander je de maaibreedte, die rij snippers blijft in het midden van de maaier achter.
Maar doordat het gras ook omgeduwd wordt kan je bv achter de robot pollen zien die weerbarstiger zijn en niet mooi gemaaid worden cq sneller groeien dan de rest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcGLvyqGnBdpPXujCLFThmGHRS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1NfWKXgrBJxUxBKSbEgUCFF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is na nat weer, te nat om te laten maaien.
Waardoor het gras nog uitbundiger groeit.
Links en rechts kun je het ongemaaide gras zien met daar bovenop de oude grassnippers.
Wat je ziet aan maaibanen is hoe het er uit ziet als je dan terugmaait naar 40 mm, als experiment.
Dat ziet er niet uit....... (zegt mijn OCD)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nERCDx9lk35XE1YvFcM9AHyUsGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmkgAMHGOBjQUlHPBtlhgBpj.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dan maar helemaal terug en het gras opvangen.
Dit is wat de maaitractor doet op 2,25 inch.......
Die zuigt het gras op om het daarna af te snijden.
Dit is dus voor de maaitractor op 5,7 cm, zoals je kan zien is dat lager dan de 40 mm van de Luba.
Leuk extra weetje, en om een beeld te krijgen, dat baantje in het midden, vanaf de rand tot 3/4 van dat ongemaaide stuk, is 270 liter grassnippers, en dan stopt de maaier en moet de opvangzak geleegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTknNWezXNbcdOgc7EhYVw1pSkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrvn5aBpPF99D35fanNmfLBM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f-Eo33dA64uogTBovSCaL8KCN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgVGOSQJjpKh6Jq9hD8BXKQ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOhS28Qjs7J986vq7pygfzoVEwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwZUzpIEix3JsFYPhqcGMmuu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThfsEm6ofcXhIAf_ZUvPzjmpo0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CnaBVaLhkieTpLl9N4w3dRq.jpg?f=fotoalbum_tile
Maar eigenlijk blijft het veld dan zo achter, beetje te kort voor als er droogte en hitte is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPtYhLv-5Er1-4pgnfPC1DoFdeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nphhkcY4r8cGzkDbEE0IqZYO.jpg?f=fotoalbum_large

En vergeet niet dat je dan een kuub of 5, of meer, van het veld afhaalt.
Alles wat hier bruin is, van de rechthoekige indruk van de bak van de voorlader tot aan de composthoop, lag vol met grashopen van 270 liter, 2,5 meter breed.
Dat heeft een paar dagen voor liggen drogen en broeien, zodat de 50 cm hoge hopen nog maar 35 cm waren.
Wel fijn dat dat even met de frontlader van de tractor op de composthoop gegooid kon.
(En oeps, te ver gegooid...... :X )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThnBV1JJmhF0XVGXaz6mTxqCwxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0lft0iRalB7oIGvkm9gJe4a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYpVp7yNBR6RS9Az3_CeI3J-j6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gXA5uSDrP8nsskN7o2BUqUw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-4Ey8nmci7x1gLFOm-zKxEY5Nk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dv6XKktpCHbSgmK7YYYz5JX7.jpg?f=fotoalbum_tile
En dan, als het zo kort is, kom je mollengangen en heuvels tegen overal.
De voedselgangen zorgen dat het gras dood gaat omdat de wortels geen vocht meer vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzQFuHWJrgv3ZXpk_kN8WL8GEn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUnq647xEp3kOZweblROkoUQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWehzfmRJK9W21NZvM4Dz5tcyn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7e53XeaOX5aYupnYWE5jiKg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0f4Dho0S-g_C1NFCVBopVeiCudc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTlStB4PGvabUfI1DsFthlci.jpg?f=fotoalbum_tile
En heel langzaam wordt het gras dan weer groen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST2hiEPhHMe5NZSrf8AY-fRjwmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clSVtZXh4w2j1R4NE3yOVybD.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels zijn we hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC5pqTh92rU00TdPU6bOZKslImM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h68qfjG8fso9X8A08Bojigs6.jpg?f=fotoalbum_large
Overigens is het 3/4 gras, en een kwart onkruid, als het niet half gras, half onkruid is. ;)

En regent het weer hard......... :(

Daar zou de Lymow dus minder last van moeten hebben, gezien je naast mulchen, met speciale mulchmessen, ook een zijuitworp hebt.
Die zou dus inderdaad in fasen de boel naar kort moeten kunnen maaien, zonder alles vol te gooien met hooi.
En er is veel goeds te zeggen voor de Lymow, ook qua app en instellingsmogelijkheden.
Dit is heel recent en volgens mij de final versie.

Maar ja,,,,,,,,die herrie.................(en die RTK :+)

De Lymow is op 5000 rpm haast 15 dB luider, dat is 3x zoveel geluid als de Luba.
(De Luba 2X heeft wel instelbare messnelheden bij de laatste update, zoals deze Luba 2 nog niet heeft, hij kan dus nog zachter maaien qua geluid)

Laten we van de herrie zeggen dat je daar ook veel voor terug krijgt.
Ik vind de rust wel zo aangenaam. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
Toekejoeke schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:10:
Heb de mova 1000, bestelt en ontvangen. Ziet er zo op het eerste gezicht netjes uit. Wel meteen de 5ah accu bijbestelt. Over een kleine maand ga ik deze installeren en ga mijn ervaringen met jullie delen!

Edit: Vandaag in ieder geval al een aangename verrassing. Robotmaaier en accu bij Mova Duitsland bestelt. Op het eerste plaatje stond in een vierkant kader de garage met een strikje eromheen (kado). Tekstueel werd nergens iets benoemd. Ging dus nergens vanuit maar de garage is bezorgd! Goede deal dus nu, 200 euro korting en de garage kado..
Ben benieuwd wat je ervaringen zijn inmiddels. Heb de Mova600 kit besteld voor €710,- bij amazon. Denk dat die het beste past qua prijs kwaliteit bij de tuin die ik heb (recht toe recht aan 85m2 grasvlak). Vermoed dat ik nog wel een afdakje mag gaan bouwen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:13:
@gjcvro
Maar dat hangt wel van de grootte van je gazonnetje af.
Als ik alles laat maaien is hij daar twee dagen mee bezig.
Tsja, hier heb ik het stuk in drie gedeeld, zodat hij in 3 dagen alles gedaan kan hebben, om dan weer van voor af aan te beinnen. Blijkbaar groeit het gras hier minder hard, met de trekker zag je vaak wel afgemaaid gras liggen (weidebloter van 1,8 meter breed, en maaide 1x per week) met de navimow kan ik eigenlijk geen afgemaaid gras meer vinden.

En dan zit ik op de 4800m2 van de 5000 die de maaier aan zou moeten kunnen.

• Teijgetje
gjcvro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:43:
[...]

Tsja, hier heb ik het stuk in drie gedeeld, zodat hij in 3 dagen alles gedaan kan hebben, om dan weer van voor af aan te beinnen. Blijkbaar groeit het gras hier minder hard, met de trekker zag je vaak wel afgemaaid gras liggen (weidebloter van 1,8 meter breed, en maaide 1x per week) met de navimow kan ik eigenlijk geen afgemaaid gras meer vinden.

En dan zit ik op de 4800m2 van de 5000 die de maaier aan zou moeten kunnen.
Ik zit op 15 zones, en net onder de max van 6000m².
Hij doet er 8 op dag 1 en 7 op dag 2.
Op de foto's zie je eigenlijk alleen zone 3, 6, 7 en 8, deels.

Ik hoop dat nu het kort is dat de snippers minder op gaan vallen omdat het gras blijft staan onder de maaier.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 04-09-2025 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Roborock heeft nu ook een robotmaaier aangekondigd: https://garden.roborock.com/eu/products/roborock-rockmow-z1

Toch wel benieuwd hoe deze gaat presteren gezien de ervaring die Roborock al heeft opgedaan met robotstofzuigers, ook al kun je een binnen en buitenhuis omgeving niet 1 op 1 vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

wel grappig dat al die grasmaaier sites er zon beetje hetzelfde uitzien in al die pruductaankondigingen

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 09:26
VerrekteZakStro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:28:
[...]

Ben benieuwd wat je ervaringen zijn inmiddels. Heb de Mova600 kit besteld voor €710,- bij amazon. Denk dat die het beste past qua prijs kwaliteit bij de tuin die ik heb (recht toe recht aan 85m2 grasvlak). Vermoed dat ik nog wel een afdakje mag gaan bouwen ;-).
Je hebt gelijk, door drukte van de verhuizing en opstarten na de vakantie daar nog niet aan toe gekomen.

Ik heb 0,0 ervaring met robotmaaiers, of het daarmee van waarde is moet een ander maar beoordelen. Alles zat goed verpakt, boel uitgepakt en aan de hand van de quick start het laadstation geplaatst en begonnen met de initiële set-up. Verbinding maken ging niet helemaal soepel aangezien de wifi dekking naar de achtertuin niet ideaal is. Heb via een mesh-netwerk het zo gekregen dat het werkt. De quick start en app gevolgd en eigenlijk spreekt dat allemaal voor zich. De tuin met vele organische vormen, zoals ronde bloemenperken, bosschages en fruitbomen is dus niet recht toe recht aan.

Gekozen voor 1 zone, de eerste keer via de app de robotmaaier langs de randen gereden via de app. Ging allemaal soepel. Toen dat gereed was dacht ik wil die lidar wel in actie zien, geen no-go zones gemaakt en/of andere opties. Eerste de beste run, stond die meteen in een bloemenperk. Na 1 no-go zone toegevoegd te hebben draait die sindsdien elke dinsdag/donderdag en zondag. Heeft nog nooit vastgezeten en het resultaat een strakke mat op 4 cm hoogte. Her en der moet ik de map nog wat aanpassen waar 'ie te ver van de kant afblijft. Het euvel hierbij is dat zodra het gras hoger wordt dit wel door de lidar gedetecteerd wordt waardoor er een steeds breder niet gemaaid stuk gras overblijft. al met al ben ik zeer aangenaam verrast door de kwaliteit en het gebruiksgemak van het apparaat. De grotere accu is ook fijn op 2 ladingen kan die de mat van 525m2 maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Ik heb nu mijn robotmaaier van Parkide van het gras gehaald en op het aansluitende terras gezet wat prima werkt. @Rukapul nogmaals bedankt voor de tip.

Ik heb in de hoek van de tuin een trampoline staan. De grasmaaier komt hier vaak niet uit en keert om doordat hij of de schutting of de trampoline raakt (logisch). Iemand nog tips hoe ik er voor kan zorgen dat hij hier makkelijker en vaker komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PryaBvj1_E1_X4YrxQVX8Kzd3ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilYlwn3RooOuwXIkGu2k4XTC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9SUe5-j9F5RWWYhWjcsEQtVONI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIk3EwuLdNACUQDaHYCzWXIq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o0kzTlbfOK1AWQcB_w4NljiSJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AvVDoB9g5xKfVV8OcVIuhnW.jpg?f=fotoalbum_tile

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
hk12nl schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:30:
Ik heb nu mijn robotmaaier van Parkide van het gras gehaald en op het aansluitende terras gezet wat prima werkt. @Rukapul nogmaals bedankt voor de tip.

Ik heb in de hoek van de tuin een trampoline staan. De grasmaaier komt hier vaak niet uit en keert om doordat hij of de schutting of de trampoline raakt (logisch). Iemand nog tips hoe ik er voor kan zorgen dat hij hier makkelijker en vaker komt?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb ook een trampoline ;w
Ding staat boven het gras en heb dus 3 beugels (verhoogd met planken) en een trapje (voorzien van planken als bumber omdat de maaier en trap in een epic battle verzeild raakten).

Nauwe doorgangen zijn gewoon moeilijk. De maaier maakt bij grensdraad of object immers een willekeurig draai naar rechts. De enige methode om daar een beetje sturing op te maken lijkt het links en rechts inkaderen (zie garage).

In jou geval zou je het stuk achter de trampoline weg kunnen laten door het grensdraad te verleggen.
Of misschien kun je de grensdraad zodanig de vorm van de trampoline laten volgen dat de robot geen draai gaat maken maar min of meer alleen vooruit kan. Betekent een wel dat de hoek niet gemaaid zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 12:00
Yaay schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:45:
Roborock heeft nu ook een robotmaaier aangekondigd: https://garden.roborock.com/eu/products/roborock-rockmow-z1

Toch wel benieuwd hoe deze gaat presteren gezien de ervaring die Roborock al heeft opgedaan met robotstofzuigers, ook al kun je een binnen en buitenhuis omgeving niet 1 op 1 vergelijken.
Ziet er alleszins wel goed uit. Edge Trimming, voorwielen die draaien, vering in de wielen etc. Eentje om in het oog te houden.

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@Jrnholt Heb je hem al binnen? Ik ben benieuwd naar je bevindingen

[ Voor 38% gewijzigd door Zjemm op 08-09-2025 10:16 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Vorige week mijn Navimow H3000E terug gezet naar Werkmodus Standaard maaien en niet meer Efficiënt. Merk dat het resultaat hier mooier van wordt. Ook van 4 naar 3,5mm gegaan, ziet er nu allemaal nog strakker uit. Wist eerlijk gezegd ook niet dat hij naar Efficiënt maaien gegaan is, hij is wat sneller klaar maar dat heeft dus wel nadelige gevolgen voor het gazon (vind ik). Andere hier ook ervaring mee?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
mvrooij schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:40:
Vorige week mijn Navimow H3000E terug gezet naar Werkmodus Standaard maaien en niet meer Efficiënt. Merk dat het resultaat hier mooier van wordt. Ook van 4 naar 3,5mm gegaan, ziet er nu allemaal nog strakker uit. Wist eerlijk gezegd ook niet dat hij naar Efficiënt maaien gegaan is, hij is wat sneller klaar maar dat heeft dus wel nadelige gevolgen voor het gazon (vind ik). Andere hier ook ervaring mee?
Momenteel loopt de x3 hier nog steeds op efficiënt maaien, maar het gras is nog herstellende van de zomer dus groeit nog niet zo hard. Tevens hebben we niet echt een gazonmat, meer een gras onkruidmix, dus ik kan nog niet echt verschil merken, behalve dat hij een stuk sneller klaar is en het een keer laden scheelt. 8)

Wel net de mesjes vervangen, werd wel tijd, ze hebben net wat te veel grond/molshopen gezien de afgelopen maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Ik heb gekeken in mijn Navimow handleiding, maar ik kon eigenlijk niks vinden of ik kon aanpassen wat hij bij welke accu percentage moet gaan doen.

Heb namelijk een keer gehad dat hij niet wilde starten omdat de accu percentage onder de 95% was
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRokWkovVs3cYfuuumk-K6b7RVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lQDi6cVG9F0IsjZaT2ZINWI8.png?f=user_large

En ik heb een keer gehad dat hij terug naar zijn laadstation ging omdat hij moest laden. Toen ik verbinding maakte met de maaier had hij nog 63% accu. Snap de veiligheidsmarge, maar zou die graag wat lager willen zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPhcuUEpAskw4gbt1wY926nRLHk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o4AdXkyon1lYmxJTEKLUqY5w.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHEJfYciTGJWUdyynY1ypd3DmvE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wfntlaCUSuCIds4aQXJv6RQx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Eppo © schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:34:
Ik heb gekeken in mijn Navimow handleiding, maar ik kon eigenlijk niks vinden of ik kon aanpassen wat hij bij welke accu percentage moet gaan doen.

Heb namelijk een keer gehad dat hij niet wilde starten omdat de accu percentage onder de 95% was
[Afbeelding]

En ik heb een keer gehad dat hij terug naar zijn laadstation ging omdat hij moest laden. Toen ik verbinding maakte met de maaier had hij nog 63% accu. Snap de veiligheidsmarge, maar zou die graag wat lager willen zetten

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik met bijvoorbeeld 50% zeg dat hij moet gaan maaien, gaat hij maaien. En keert pas terug als die klaar is of bij 15%, wat ik nog redelijk vroeg vind. Zou fijn zijn als ik dat op 10% zou kunnen zetten, die 10% is ruim voldoende om terug te komen bij het laadstation. Helaas heb ik die optie ook nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:42:
[...]

Als ik met bijvoorbeeld 50% zeg dat hij moet gaan maaien, gaat hij maaien. En keert pas terug als die klaar is of bij 15%, wat ik nog redelijk vroeg vind. Zou fijn zijn als ik dat op 10% zou kunnen zetten, die 10% is ruim voldoende om terug te komen bij het laadstation. Helaas heb ik die optie ook nog niet gevonden.
Klopt je kunt maaien wanneer je maar wilt als het maar minimaal 15%+ is.

Van mij mag deze marge ook lager. 5% is bij mij meer dan voldoende om vanuit het uiterste punt terug te komen. Een mogelijkheid om dit zelf in te stellen zou mooi zijn, je kunt zelf wel inschatten hoeveel er nodig is. Mocht het mis gaan zet je hem de volgende keer gewoon hoger. Zonde van die 10%.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Ja, bij mij ging hij al terug op 63% (en eigenlijk al eerder, want ik verbond met hem toen hij was vastgelopen op de weg terug. Hij had dus al eerder besloten om terug te gaan…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Eppo © schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:02:
Ja, bij mij ging hij al terug op 63% (en eigenlijk al eerder, want ik verbond met hem toen hij was vastgelopen op de weg terug. Hij had dus al eerder besloten om terug te gaan…).
Ja, dat is idioot, en klinkt als een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoe vergaat het eenieder qua accu-levensduur? En in het bijzonder de Husqvarna (/ Gardena) gebruikers?

Mijn maaier vraagt om 'n nieuwe accu. Heeft er ca. 2,2 maaiseizoen op zitten nu. Ik schrik ervan; dacht eens per vijf jaar. Volgens het meldingsbericht krijg ik nog onder garantie een nieuwe, dus de portemonnee hoeft nog niet gelijk getrokken.

Maar de dealer geeft wel aan dat het eens per twee à drie jaar feest is. Zie 'n internetprijs van ruim 200 euro voor dat onderdeel. Dealerprijs plus wat montage is dat pakweg 125 euro per jaar! Dat vind ik echt véél! (Zit de stroom en het overig onderhoud nog niet bij in.)

Anderzijds verzamelt zo'n accu over die periode wel ruim 1900 laadcycli. Dus dat hij versleten is klinkt niet zo gek. Maar verdorie, slikt dan iedereen dit soort kosten maar als logisch? Ik dacht te besparen t.o.v. de onderhoudskosten van een zitmaaier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-09 16:41
Ik heb flink wat pagina's terug gelezen, maar niet echt antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Onderstaand is een plattegrond van onze tuin in totaal zo'n 1700m2.
Als je bij voorbeeld voor een Luba gaat, dan moet je ook een RTK mast neerzetten.
Heeft de maaier altijd zicht nodig aan deze mast? Of kan hij ook achter de woning waar geen zicht op de mast is maaien?

Ook ben ik benieuwd hoe nauwkeurig de maaiers zijn. Wij hebben voor onze kleine jongen de tuin in delen opgedeeld. kan zo'n maaier bijvoorbeeld door een poortje van ongeveer 100cm navigeren?

En dan nog een laatste vraag, hebben jullie nog een aankoop advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR-NiCj1F9GbFvIXMPRsrdCefCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVJMOoGbP6H6bZv00KBqxelY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ZL900 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:03:
Ik heb flink wat pagina's terug gelezen, maar niet echt antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Als je bij voorbeeld voor een Luba gaat, dan moet je ook een RTK mast neerzetten.
Heeft de maaier altijd zicht nodig aan deze mast? Of kan hij ook achter de woning waar geen zicht op de mast is maaien?

Ook ben ik benieuwd hoe nauwkeurig de maaiers zijn. Wij hebben voor onze kleine jongen de tuin in delen opgedeeld. kan zo'n maaier bijvoorbeeld door een poortje van ongeveer 100cm navigeren?

[Afbeelding]
RTK mast heeft vooral vrij zicht (omgekeerde kegel van 120 graden adviseren ze vaak)) naar boven nodig, niet per se zicht op de maaier.

Hier maait hij prima uit het zicht van de mast gescheiden door een dubbele garage. Paadje van 1 meter is voor de meeste voldoende. Wij hebben de Segway Navimow, doet het perfect, de Luba heb ik hier ook nog weinig problemen mee gezien.

Nauwkeurigheid: op grofweg 80 meter afstand van de RTK mast zie ik een afwijking van maximaal 5 cm.
Hij loopt ergens langs een betonnen hoek en die heb ik een keer iets ruimer gezet (5cm) omdat hij daar af en toe de wielen langs schaafde. Voor de segway heb ik wel diverse no-vision zones gemaakt, omdat hij daar door de vision logica te ver van planten en randen vandaan bleef. Met no-vision volgt hij daar vooral de opgegeven lijnen.

• VerrekteZakStro
Toekejoeke schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:57:
[...]

Je hebt gelijk, door drukte van de verhuizing en opstarten na de vakantie daar nog niet aan toe gekomen.

Ik heb 0,0 ervaring met robotmaaiers, of het daarmee van waarde is moet een ander maar beoordelen. Alles zat goed verpakt, boel uitgepakt en aan de hand van de quick start het laadstation geplaatst en begonnen met de initiële set-up. Verbinding maken ging niet helemaal soepel aangezien de wifi dekking naar de achtertuin niet ideaal is. Heb via een mesh-netwerk het zo gekregen dat het werkt. De quick start en app gevolgd en eigenlijk spreekt dat allemaal voor zich. De tuin met vele organische vormen, zoals ronde bloemenperken, bosschages en fruitbomen is dus niet recht toe recht aan.

Gekozen voor 1 zone, de eerste keer via de app de robotmaaier langs de randen gereden via de app. Ging allemaal soepel. Toen dat gereed was dacht ik wil die lidar wel in actie zien, geen no-go zones gemaakt en/of andere opties. Eerste de beste run, stond die meteen in een bloemenperk. Na 1 no-go zone toegevoegd te hebben draait die sindsdien elke dinsdag/donderdag en zondag. Heeft nog nooit vastgezeten en het resultaat een strakke mat op 4 cm hoogte. Her en der moet ik de map nog wat aanpassen waar 'ie te ver van de kant afblijft. Het euvel hierbij is dat zodra het gras hoger wordt dit wel door de lidar gedetecteerd wordt waardoor er een steeds breder niet gemaaid stuk gras overblijft. al met al ben ik zeer aangenaam verrast door de kwaliteit en het gebruiksgemak van het apparaat. De grotere accu is ook fijn op 2 ladingen kan die de mat van 525m2 maaien.
Ik ben ook benieuwd; moet eerst het gras nog een keer met hand maaien, want ligt er net in en moet het blijkbaar . Daarna mag die eerst keer in actie gaan komen, vermoed dat dat niet vaak meer zal hoeven tot komend voorjaar. Grotere accu ga ik wellicht ook nog aanschaffen. Altijd fijn een accu achter de hand te hebben.

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 13:59
gjcvro schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:18:
[...]

RTK mast heeft vooral vrij zicht (omgekeerde kegel van 120 graden adviseren ze vaak)) naar boven nodig, niet per se zicht op de maaier.

Hier maait hij prima uit het zicht van de mast gescheiden door een dubbele garage. Paadje van 1 meter is voor de meeste voldoende. Wij hebben de Segway Navimow, doet het perfect, de Luba heb ik hier ook nog weinig problemen mee gezien.

Nauwkeurigheid: op grofweg 80 meter afstand van de RTK mast zie ik een afwijking van maximaal 5 cm.
Hij loopt ergens langs een betonnen hoek en die heb ik een keer iets ruimer gezet (5cm) omdat hij daar af en toe de wielen langs schaafde. Voor de segway heb ik wel diverse no-vision zones gemaakt, omdat hij daar door de vision logica te ver van planten en randen vandaan bleef. Met no-vision volgt hij daar vooral de opgegeven lijnen.
Ik merk wel dat de segway ook vrij zicht naar boven nodig heeft, hier wilde ik hem eigenlijk via een carport en overkapping naar de voortuin laten rijden, maar in de ongeveer 10 meter die hij dan overdekt rijdt heeft ie een afwijking van 1m, en dan knalt ie dus of tegen de auto, tegen een muur of tegen de tuinbank aan. (Ik denk overigens dat dat houten dak nog niet eens zo'n groot probleem is, maar waarschijnlijk de zonnepanelen die er bovenop liggen wel)

• gjcvro
FrankRicard schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:05:
[...]

Ik merk wel dat de segway ook vrij zicht naar boven nodig heeft, hier wilde ik hem eigenlijk via een carport en overkapping naar de voortuin laten rijden, maar in de ongeveer 10 meter die hij dan overdekt rijdt heeft ie een afwijking van 1m, en dan knalt ie dus of tegen de auto, tegen een muur of tegen de tuinbank aan. (Ik denk overigens dat dat houten dak nog niet eens zo'n groot probleem is, maar waarschijnlijk de zonnepanelen die er bovenop liggen wel)
Euh, ja, die heeft inderdaad ook zicht nodig. Ik had overigens wel verwacht dat ie dan in ieder geval met Vision veilig onder de carport door zou kunnen.

Hier heb ik overal goed zicht voor beide, alleen niet perse naar elkaar en dat gaat perfect. Zelfs het laadstation staat bijna binnen, met alleen een gat om door te rijden. Dat gaat vrij goed, krijg alleen af en toe de melding dat het laadstation verplaatst is, denkt hij. Negeren en het lost zichzelf op.

• albertwh
  • Laatst online: 25-09 14:43
Wij hebben een Worx Landroid Vision M600 (WR206E). Maairobot zonder grensdraad. Werkt puur op camera. Heeft het een jaar prima gedaan op een best lastig gazon van ca. 220 m2, maar reed achteruit bij het draaien in een hoek toch over het struikeldraadje op de beschoeiing het water in. Hij bleef drijven, maar toch was er water binnengedrongen. In de garantievoorwaarden (bij alle fabrikanten) staat schade als gevolg van een zwempartij uitgesloten, dus ik ben benieuwd waar Teknihall Benelux (het reparatiecentrum van Positec) mee komt.
Eigenlijk had de robot nooit achteruit over het draadje mogen rijden. Dat is echt een fout in de software.
Hebben meer mensen dit soort ervaringen met Worx?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:59
Yaay schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:45:

Ik ben mezelf de vraag aan het stellen of dit een goed moment is om een robotmaaier aan te schaffen. Ik overweeg al twee seizoenen om er een aan te schaffen, maar de snelheid waarmee de techniek verbeterd doet mij twijfelen. Elk jaar worden er erg grote stappen gezet in de ontwikkeling. Als je er nu een koopt is voor mijn idee de techniek over 2 jaar alweer zwaar verouderd....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjcvro
Sunri5e schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:12:
[...]

Ik ben mezelf de vraag aan het stellen of dit een goed moment is om een robotmaaier aan te schaffen. Ik overweeg al twee seizoenen om er een aan te schaffen, maar de snelheid waarmee de techniek verbeterd doet mij twijfelen. Elk jaar worden er erg grote stappen gezet in de ontwikkeling. Als je er nu een koopt is voor mijn idee de techniek over 2 jaar alweer zwaar verouderd....
Jep, en die van over 2 jaar is ook over 2 jaar weer verouderd. In de tussentijd heb je 4 jaar "met de hand" gemaaid. dus wat is het je waard? Het is net als met het kopen van een auto of PC, elk jaar komt er wel weer iets nieuws dat je zou willen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door gjcvro op 11-09-2025 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:00

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

[...]

Afgelopen zomer eentje aangeschaft, en had dat gewoon 5 jaar geleden moeten doen, ongeacht de techniek. Ik kan gewoon nu op een zondag met een biertje op het terras zitten.. zooo veel uren al bespaard :)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01
[...]

Mijn broertje heeft recent een Segway gekocht, en die is er ERG tevreden over. Er zullen vast nog allerhande optimalisaties en verbeteringen komen, maar in de basis doen die dingen gewoon al prima wat ze moeten doen: automatisch grasmaaien ;P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
olafmol schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:49:
[...]

Mijn broertje heeft recent een Segway gekocht, en die is er ERG tevreden over. Er zullen vast nog allerhande optimalisaties en verbeteringen komen, maar in de basis doen die dingen gewoon al prima wat ze moeten doen: automatisch grasmaaien ;P
Ik moet ook zeggen, afgelopen voorjaar een Segway gekocht, was erg bang voor de werking, omdat we nou niet de beste/gladste grasmat hebben, maar hij doet het buiten verwachting goed. Kan alleen nog niets over de duurzaamheid zeggen, de tractor die ik normaal gebruikte is 60 jaar oud, dat zie ik deze dingen niet worden. 8)

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:19
Ik ben me ook aan het oriënteren op een robotgrasmaaier. Ik heb de afgelopen zomer onze tuin een grondige opknapbeurt gegeven dat het nu tijd is voor die final touch. Het gras krijgt op dit moment als laatste weer alle aandacht die het verdient en het begint er weer goed uit te zien. Onkruid heb ik nagenoeg helemaal verwijderd en na 2x voeding en extra zaad begint het nu ook weer helemaal dicht te groeien. Als ik sommige video’s bekijk hoe mooi zo’n robotmaaier van die baantjes maait dan denk ik ‘dat wil ik ook’. Ik wil gewoon een mooie groene strakke mat en dat iedere dag.

Mijn oog is gevallen op een Mova 600 (ik wil geen draad in het gras). Toch ben ik nog aan het twijfelen……mijn grasmat is namelijk niet veel groter dan 40m2. Eigenlijk is het meer schaamte. Als ik soms lees hoe groot andere grasmatten zijn is die van mij eigenlijk maar één van minimale proporties en is het dan te rechtvaardigen om er een robotmaaier op los te laten? Ik ben een weegschaal en een enorme twijfelaar :o

Schaamte voorbij en er gewoon één aanschaffen?

Is het sowieso verstandig om er nu nog één aan te schaffen of toch maar begin volgend groeiseizoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Ik heb net de terramow v1000 binnen. Nu het installeren nog even uitzoeken. zal binnenkort wel wat delen

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Crawl NL schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:26:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een robotgrasmaaier. Ik heb de afgelopen zomer onze tuin een grondige opknapbeurt gegeven dat het nu tijd is voor die final touch. Het gras krijgt op dit moment als laatste weer alle aandacht die het verdient en het begint er weer goed uit te zien. Onkruid heb ik nagenoeg helemaal verwijderd en na 2x voeding en extra zaad begint het nu ook weer helemaal dicht te groeien. Als ik sommige video’s bekijk hoe mooi zo’n robotmaaier van die baantjes maait dan denk ik ‘dat wil ik ook’. Ik wil gewoon een mooie groene strakke mat en dat iedere dag.

Mijn oog is gevallen op een Mova 600 (ik wil geen draad in het gras). Toch ben ik nog aan het twijfelen……mijn grasmat is namelijk niet veel groter dan 40m2. Eigenlijk is het meer schaamte. Als ik soms lees hoe groot andere grasmatten zijn is die van mij eigenlijk maar één van minimale proporties en is het dan te rechtvaardigen om er een robotmaaier op los te laten? Ik ben een weegschaal en een enorme twijfelaar :o

Schaamte voorbij en er gewoon één aanschaffen?

Is het sowieso verstandig om er nu nog één aan te schaffen of toch maar begin volgend groeiseizoen?
Ja, het is bijna de moeite niet waard, maar simpel: heb je er een paar honderd euro voor over om niet zelf wekelijks/2x per week je gras tye maaien? Dan heb je daar je antwoord. Niemand kan in je portemonnee kijken, nog beslissen wat je met je geld doet 8)

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:19
gjcvro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:40:
[...]

Ja, het is bijna de moeite niet waard, maar simpel: heb je er een paar honderd euro voor over om niet zelf wekelijks/2x per week je gras tye maaien? Dan heb je daar je antwoord. Niemand kan in je portemonnee kijken, nog beslissen wat je met je geld doet 8)
Tja, eigenlijk heb je gelijk. Zo’n robotmaaier maait ook mooier dan ikzelf en het is ook fijn dat dit dan dagelijks gebeurt. Het gras krijgt dan ook nog een tweede functie als voeding. Nu verdwijnt het gras ook maar in de ‘groene’ container. Gewoon dan toch maar doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
ZL900 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:03:

[Afbeelding]
Mijn Luba 2X is nauwkeurig genoeg voor onze terreinen.
Je hoeft geen RTK neer te zetten als je via Navi laat navigeren.
Bij mij werkt dat perfect, zeker nadat ik de RTK fysiek, en wifi op de robot, uitgeschakeld heb.
Dat bleek inderdaad af en toe te botsen in het programma qua voorrang wat hij moest doen.
Sinds dat uitgeschakeld is geen problemen of onverklaarbare stilstand meer gehad.

Of dat jou 50 euro per jaar waard is moet je zelf bedenken.
Maar Luba levert deze functie op meerdere modellen.
De RTK krijg je er bij, werkt dat prima overal dan kost het niets.

Zag net dat de Luba 2 3000X en 5000X in de aanbieding zijn. Wel via Duitsland, geen idee of dat hier bij de dealer ook geldt.
Maar €250 is een leuk voordeeltje, bv voor een garage en een extra jaar iNavi.

Even nog ter info.
Ook updaten doet hij probleemloos via 4G.
Je bent dus inderdaad met iNavi helemaal vrij van andere randapparatuur.
Neerzetten en gaan, of zelf even mappen natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhfkHSN_cBAQuCBUYQRxDi_GuGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JrGD6trIH5fylZU4xq5lTIrQ.png?f=fotoalbum_large

Update robot betreft verbeterd draaien en wat ander kleins.
Bovendien zijn in het menu met de app update wat kekke animaties toegevoegd zodat je ziet wat hij gaat doen bij draaien of terugkeren naar het laadstation.
Hij rijdt de blauwe lijntjes af (en dockt bij laden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTXA2Lf_a0IHtxI0l_0zFDN5onI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HSw2hhoOEKsWBlOh6lNS7kPV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YNZLQyYkYUgEHQrwDqfrU9XcWk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9SwTgnJRAXTE6SvZQBW4ZE45.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3hXbSg-vUlE-XGX0jkfiN4hPn8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cpOuwB7tRco2FmEgPqajAEjs.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_MqgYejJVwde9uvQhYnhBnz7-U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VJxAVKtj5QpqxsxzjHlUamY2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxUgjmpZT377zOY0uRRRLjcErZg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rRTh7pcOnAnmP8dQ9L42knN0.png?f=fotoalbum_tile
De app wordt steeds mooier. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 12-09-2025 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Vandaag de Terramow v1000 geinstallerd.
eerste rondje pakte hij niet het hele oppervlak. er liggen wat stapstenen in het gras waar hij niet voorbij ging en ook niet tussen ging maaien.

toen wat maaizones toegevoegd en een nieuwe run gestart. hij pakt ze nu gewoon mee.

ben benieuwd naar de randen (veel ronde vormen in de ruin). daar zal ik nog wat moeten tunen gok ik.

maar oh wat is het magisch. Je zet hem aan, en hij gaat gewoon zn gang.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OENucBuFioXdQ8ortAiB4U8qPLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5vSNB4RGCOc1e4WaePZ6fCN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door Zjemm op 12-09-2025 13:10 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Zjemm schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:03:

ben benieuwd naar de randen (veel ronde vormen in de ruin). daar zal ik nog wat moeten tunen gok ik.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :9~
Op mijn kaart zijn de randen waar hij maait groen.
Bomen en bosjes staan niet op de kaart, hooguit als geel vlakje/no-go-zone.
De kaart is verder gepositioneerd op een satellietfoto zodat je kan zien hoe/waar de kaart ligt.
Maar vooral: alle grenzen zijn (gebogen) lijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3aca6tYu_5-ihorKZfq42N0DXM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2VBxf6uDmfByO3cXy81d5mPs.png?f=fotoalbum_large

Bij jou lijken er overal bosjes rondom te staan en zijn de randen rafelig?
Of zijn dat boomkronen die over de kaart geprojecteerd staan?
Of is dat niet de maaikaart uit de app maar een artist-impressie?
Ik snap niet helemaal hoe de robot zo`n kaart aan kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Nee vrij weinig bosjes hoor
Dat vult hij een beetje in want de robot weet niet hoe het er van boven uit ziet, maar het is best grappig en klopt aardig

Mijn randen zijn veelal met Waaltjes gemaakt

opensecure.nl

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:42
Ik heb een Navimow i105e, met 2 zones. Ik stoor me aan het feit dat de maaier verschillende maairichtingen kiest per zone. Is er een manier om de maairichting voor beide zones te synchroniseren?

• gjcvro
rusman schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:14:
Ik heb een Navimow i105e, met 2 zones. Ik stoor me aan het feit dat de maaier verschillende maairichtingen kiest per zone. Is er een manier om de maairichting voor beide zones te synchroniseren?
Als het goed is ,ls de volgorde van de maairichtingen gelijk, dus dan is het een kwestie van 1 zone handmatig nog een keer aanzetten? (ik heb zelf maar 2 richtingen per zone, haaks op elkaar)

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
rusman schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:14:
Haha, ja dat heb ik ook. Eerst was het in beide zones gelijk, maar na een aanpassing in een zone (en/of maaionderbreking) zijn ze ongelijk.
Ik stoor me er niet aan. Maar wat je kan proberen is het maaischema helemaal opnieuw maken. En/of beide zones (ook) opnieuw. Een beetje trial en error methode :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
Teijgetje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:26:
[...]

Mijn Luba 2X is nauwkeurig genoeg voor onze terreinen.
Je hoeft geen RTK neer te zetten als je via Navi laat navigeren.
Bij mij werkt dat perfect, zeker nadat ik de RTK fysiek, en wifi op de robot, uitgeschakeld heb.
Dat bleek inderdaad af en toe te botsen in het programma qua voorrang wat hij moest doen.
Sinds dat uitgeschakeld is geen problemen of onverklaarbare stilstand meer gehad.

Of dat jou 50 euro per jaar waard is moet je zelf bedenken.
Maar Luba levert deze functie op meerdere modellen.
De RTK krijg je er bij, werkt dat prima overal dan kost het niets.

Zag net dat de Luba 2 3000X en 5000X in de aanbieding zijn. Wel via Duitsland, geen idee of dat hier bij de dealer ook geldt.
Maar €250 is een leuk voordeeltje, bv voor een garage en een extra jaar iNavi.
Bedankt allemaal voor jullie antwoord.
Ik leg dit allemaal voor aan de vrouw (iets met goedkeuring vragen/ overleg)
Toen stelde ze terecht de vraag hoe zit het met Diefstal van zo'n maaier?
Hoe bergen jullie de maaier op? of staat hij zo voor de grijp in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 09:26
ZL900 schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:57:
[...]

Ik heb een navimow en die staat in principe voor de grijp. Het is wel zo dat bij mij de tuin omheind is en dat de toegang 95% van de tijd op slot is.

Overigens zit er ook nog een pincode op en in het geval van de Navimow ook een alarm. De vrouw des huizes had de maaier pas "gered" van een plek waar hij vast zat door hem op te tillen en te verplaatsen. Dat optillen was de trigger voor het alarm, waarna ze me in paniek belde dat de hele buurt wakker werd :+

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ZL900 schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:57:
[...]

De navimow heeft een pincode, optil alarm en geofence alarm.
Maar je vraag is heel terecht, ik twijfelde ook heel erg, maar als je goed oplet staan ze bijna allemaal onbeschermd, ik weet er inmiddels 3 hier in de buurt te staan, die zo te pakken zijn, dus blijkbaar is het gevaar redelijk klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:53
Een workx is gelocked op het ssid en, volgens mij, het Mac adres vd netwerk gateway. M.a.w. voorstad je daar iets mee doet eerst de lock eraf halen. Als iemand hem dus oppakt en meeneemt kan hij er niets mee maar ben je hem wel kwijt. Ik hoop maar dat die snelle jongens dat weten en hem laten staan.

[ Voor 12% gewijzigd door edwin2021 op 15-09-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
gjcvro schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:51:
[...]

De navimow heeft een pincode, optil alarm en geofence alarm.
Maar je vraag is heel terecht, ik twijfelde ook heel erg, maar als je goed oplet staan ze bijna allemaal onbeschermd, ik weet er inmiddels 3 hier in de buurt te staan, die zo te pakken zijn, dus blijkbaar is het gevaar redelijk klein.
Misschien weet ik de vrouw verder te overtuigen.
Nog een vraagje over de genoemde M2's bij de Navimow i105 staat maximaal maai oppervlak 600m2. aanbevolen is 500m2. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR-NiCj1F9GbFvIXMPRsrdCefCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVJMOoGbP6H6bZv00KBqxelY.jpg?f=fotoalbum_large

onze tuin is in totaal 1700m2, maar zoals je kan zien op de kaart is het grootste gedeelte van de tuin bebouwd of dieren verblijf waar hij niet hoeft te maaien. Dus het maaioppervlak is misschien maar 500m2 verspreid door de tuin. Is de Navimow dan wel geschikt of kan hij deze oppervlakte niet mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:46

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Maximale aantal m2 te mappen voor een i105 is 620m2
Anders een i108 kopen die kan 960 m2 mappen, dus steeds + 20%

[ Voor 4% gewijzigd door 964C2 op 16-09-2025 09:25 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ZL900 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:53:
[...]

Misschien weet ik de vrouw verder te overtuigen.
Nog een vraagje over de genoemde M2's bij de Navimow i105 staat maximaal maai oppervlak 600m2. aanbevolen is 500m2. [Afbeelding]

onze tuin is in totaal 1700m2, maar zoals je kan zien op de kaart is het grootste gedeelte van de tuin bebouwd of dieren verblijf waar hij niet hoeft te maaien. Dus het maaioppervlak is misschien maar 500m2 verspreid door de tuin. Is de Navimow dan wel geschikt of kan hij deze oppervlakte niet mappen.
Alles wat hij niet hoeft te maaien, dus ook verboden zones in het gras vallen buiten de te maaien oppervlakte. Nadeel is wel dat ze tellen naar wat hij redelijkerwijs op een dag kan doen, dat is dus vaak inclusief een oplaadbeurt. Voordeel dan van een duurder model is dat hij minder vaak terug hoeft om te maaien, en dat je accu minder vaak vol-> leeg wordt gebruikt.

Of het echt opweegt weet ik niet. Ik heb zelf een X350, die kan in theorie 5000m2 maaien, toch heb ik het stuk in drie dagen verdeeld, en dan nog moet hij tussendoor minimaal 1x laden per dag. Misschien dat er mensen zijn die aan kunnen geven wat de 105/108 redelijkerwijs aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik heb een i105 en 125 m2, verdeeld over 2 zones.
Normaal gesproken maait 'ie dat in 1x zonder opladen. Vandaag was er aan het eind nog 30% batterijvermogen over. Maar als er veel gras onder de maaier vastzit, dan haalt 'ie het nét niet en moet er even opgeladen worden.

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 15:31
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een robotmaaier.
Via een veiling heb ik een Husqvarna 305 weten te winnen. Mijn tuin is ongeveer 400 m² groot, dus ik hoop dat de maaier dit oppervlak netjes kan bijhouden.

Volgende week ga ik de perimeterdraad installeren, zodat ik hem nog even kan uitproberen voordat hij de winteropslag in gaat.

Twijfel heb ik nog wel over de aanschaf van een garage voor de robotmaaier. Is dat echt noodzakelijk voor de levensduur, of is het vooral een kwestie van uitstraling en gemak?

• Rukapul
GB_gaming101 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:44:

Twijfel heb ik nog wel over de aanschaf van een garage voor de robotmaaier. Is dat echt noodzakelijk voor de levensduur, of is het vooral een kwestie van uitstraling en gemak?
Noodzakelijkheid laat ik aan iemand anders over, maar qua uitvoering kan het natuurlijk heel simpel. Ik heb wat paaltjes gepakt en wat betonplex wat ik nog had liggen en voila een dakje.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:53
GB_gaming101 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:44:
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een robotmaaier.
Via een veiling heb ik een Husqvarna 305 weten te winnen. Mijn tuin is ongeveer 400 m² groot, dus ik hoop dat de maaier dit oppervlak netjes kan bijhouden.

Volgende week ga ik de perimeterdraad installeren, zodat ik hem nog even kan uitproberen voordat hij de winteropslag in gaat.

In mijn optiek belangrijkste functie van garage is oplaadpunten droog houden en maaier/accu uit de zon houden.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
Paar weken geleden (half augustus) de mesjes vervangen van mijn Husqvarna Nera 410x omdat er een witte gloed onstond. Meteen daarna herstelde het gras weer.
Nu lijkt het erop dat er weer een witte gloed ontstaat. Waarschijnlijk worden de mesjes snel bot door takjes en de kleine walnoten die erop liggen. Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad zorgt voor een versnelde slijtage?

• Teijgetje
Mad_Manic schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:22:
Paar weken geleden (half augustus) de mesjes vervangen van mijn Husqvarna Nera 410x.
Waarschijnlijk worden de mesjes snel bot door takjes en de kleine walnoten die erop liggen. Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad zorgt voor een versnelde slijtage?
Heb je de hakselaar uitvoering of de maairobot uitvoering van de Nera 410X?

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
Teijgetje schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:01:
[...]

Heb je de hakselaar uitvoering of de maairobot uitvoering van de Nera 410X?
Volgens mij post ik in het robotmaaier topic

• Teijgetje
Mad_Manic schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:57:
[...]

Volgens mij post ik in het robotmaaier topic
De Nera 410X kan in de robotmaaierversie geen takken en walnoten hakselen, daar raken de mesjes inderdaad snel bot van, en de takjes en walnoten blijven ook nog eens heel.
Dus eigenlijk is hij dan lang bezig met niets.

Daar moet je hakselaar-versie voor hebben, die heeft dikke messen en een automatische invoer.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Deze week hebben ze bij onze voetbalvereniging een Kress robotmaaier geïnstalleerd voor het maaien van het voetbalveld. Wat een bizar mooi maairesultaat zeg. Hij lijkt wel kunstgras zo strak. Zijn er mensen met ervaring met dit merk Kress? Geven andere maaiers een net zo mooi resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

de Segway Navimow is hier verkrijgbaar voor 583 euro. Too good to be true?

https://goedkopetuinieren.com/product/segway-navimow-i105e/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:07
de Peer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:06:
de Segway Navimow is hier verkrijgbaar voor 583 euro. Too good to be true?

https://goedkopetuinieren.com/product/segway-navimow-i105e/
Ik zou het er niet op gokken.

Geen reviews, domein nog geen jaar oud, geen keurmerken en een hele vage whois.

Afblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
martijn k. schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:11:
[...]

Ik zou het er niet op gokken.

Geen reviews, domein nog geen jaar oud, geen keurmerken en een hele vage whois.

Afblijven.
Adres een “gewone” hoekwoning in Blaricum in een woonwijk en het is een groothandel 8)7

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bv's op woonadres is vrij normaal eigelijk, maar ik zou hem er niet kopen ik zou de link opgeven als referentie bij hornbach LPG ;)

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:45
@twain4me Geen KVK nummer op de website is niet alleen een red flag, maar ook (imo valide) reden voor Hornbach om LPG te weigeren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 08:54
Ik heb sinds dit jaar een yuka mini. Ik lees in de handleiding dat je hem als het -20 wordt binnen moet opslaan. Hier in Vlaanderen kan ik mij niet herinneren dat het zo laag is geweest. Zijn er mensen die hem het gehele jaar door gewoon buiten laten staan? Want binnen zetten en om de 90 dagen opladen (zoals in de handleiding staat) is ook problematisch. Ik zou het station sowieso willen laten staan...

• gjcvro
Horla schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:09:
Ik heb sinds dit jaar een yuka mini. Ik lees in de handleiding dat je hem als het -20 wordt binnen moet opslaan. Hier in Vlaanderen kan ik mij niet herinneren dat het zo laag is geweest. Zijn er mensen die hem het gehele jaar door gewoon buiten laten staan? Want binnen zetten en om de 90 dagen opladen (zoals in de handleiding staat) is ook problematisch. Ik zou het station sowieso willen laten staan...
Je zou hem binnen kunnen zetten tegen de tijd dat het echt koud wordt buiten, laten we zeggen begin januari. 90 dagen later is al weer maart, dus eigenlijk hoef je hem dan niet tussentijd op te laden. Het is vooral voor de accu wel beter om die vorstvrij te houden.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 08:54
Mja, heb juist deze voormiddag ingezaaid dus hij gaat sowieso een paar maanden niet rijden. Misschien dat ik hem dan toch ergens binnen zet binnenkort.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:45
@Horla Je kunt het station buiten laten staan, en ergens met mooi weer ergens tussen dag 70 en 90 hem daar eens kunnen opladen. Hoef je dat station niet heen en weer te sjouwen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Rukapul
Moderne accu's kun je gewoon driekwart vol wegleggen op een plek waar het niet echt koud wordt.

Kou is slecht door de hoge zelfontlading.

Ik kan de accu er gewoon uithalen. Zal tzt dus de maaier in schuur zetten, accu in warme garage en basisstation buiten.

• Caris
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:28
Zelf haal ik m je de winter er altijd geladen uit.
En maak ik t hele spul schoon en zet het binnen. Zal na volgende week wel weer zijn.

• gjcvro
Caris schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:25:
Zelf haal ik m je de winter er altijd geladen uit.
En maak ik t hele spul schoon en zet het binnen. Zal na volgende week wel weer zijn.
Volgende week? Het is nog ruim boven de 10 graden, dus het gras groeit nog wel een maand of 2.

• Caris
gjcvro schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:48:
[...]

Volgende week? Het is nog ruim boven de 10 graden, dus het gras groeit nog wel een maand of 2.
Heb afgelopen 3 weken nog maar 1x hoeven te maaien. 🙂

• gjcvro
Caris schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:51:
[...]

Heb afgelopen 3 weken nog maar 1x hoeven te maaien. 🙂
Waar woon je dan? Ijsland?
Het begint hier na de zomerhitte net weer door te groeien, zodat 2x per week maaien echt noodzaak is.

[ Voor 19% gewijzigd door gjcvro op 20-09-2025 22:10 ]

• Caris
gjcvro schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:09:
[...]

Waar woon je dan? Ijsland?
Het begint hier na de zomerhitte net weer door te groeien, zodat 2x per week maaien echt noodzaak is.
Gewoon in Nederland.
Blijkbaar groeit dat van jou dan een stuk harder.
Waarschijnlijk een andere soort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Hier moet ik ook nog gewoon elke 2e dag maaien om het op 4 cm te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OghbggIEUb7XfkjwlIq8jB8CqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH8Z20uiN9Q62WineVUaMTss.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46lLKs7PJ6pY8JKXW90PGIoSpQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXDwY710M9w645TzG9LKVTjB.jpg?f=fotoalbum_tile
Ziet er wel beter uit dan op 6,5 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Caris schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:48:
[...]

Gewoon in Nederland.
Blijkbaar groeit dat van jou dan een stuk harder.
Waarschijnlijk een andere soort.
Apart, ik moet eigenlijk blijven maaien tot het onder de 5/10 graden komt. Ik heb winters gehad dat ik op 1 januari nog een keer gemaaid heb omdat het te lang naar mijn zin werd. Met temperaturen boven de 15 groeit het nog volop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-B-tje
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-09 16:25
Zjemm schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:03:
eerste rondje pakte hij niet het hele oppervlak. er liggen wat stapstenen in het gras waar hij niet voorbij ging en ook niet tussen ging maaien.

toen wat maaizones toegevoegd en een nieuwe run gestart. hij pakt ze nu gewoon mee.

maar oh wat is het magisch. Je zet hem aan, en hij gaat gewoon zn gang.[Afbeelding]
hoe doet de maaier het ? heeft die overal wifi nodig of kan die zonder?
- loopt die makkelijk vast of maait die goed door?
mijn zitmaaier is kapot, (deelde die met zus) zij heeft nu een hele dure Kress, en ze kan niks zelf instellen, dus kijk ik naar husq/ uefy dreame->terramow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

De maaier doet het goed. hij is vandaag toevallig een keer vastgelopen op een randje. ben nog een beetje aan het fine tunen.

verder is de software best nieuw, dus ik heb een paar dagen gehad waarop hij gewoon het gras op reed en verder niets deed. bleek een bug te zijn, die is later weer opgelost.

Voor het instellen heb je wel internet nodig, maar in princiepe word alles op de maaier opgeslagen en kan hij verder zonder functioneren heb ik begrepen van terramow zelf.

ik heb wel een AP in de tuin hangen dus hij heeft eigenlijk altijd verbinding

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
De Mammotion met Lidar nu in de aanbieding:

Linkje
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste