@
gjcvro
Maar dat hangt wel van de grootte van je gazonnetje af.
Als ik alles laat maaien is hij daar twee dagen mee bezig.
En soms kan hij niet maaien omdat het te hard regent, dan loop je al snel achter dat "niet hoeven mulchen" aan.
Als ik een paar dagen niet maai dan krijg ik grote grassnippers op het gras dat langzaam een hooirand gaat vormen, waar ik me aan stoor.
Dit is bv op 65 mm maaihoogte, je kan het gemaaide gras zien liggen.
En ook al verander je de maaibreedte, die rij snippers blijft in het midden van de maaier achter.
Maar doordat het gras ook omgeduwd wordt kan je bv achter de robot pollen zien die weerbarstiger zijn en niet mooi gemaaid worden cq sneller groeien dan de rest.
Dit is na nat weer, te nat om te laten maaien.
Waardoor het gras nog uitbundiger groeit.
Links en rechts kun je het ongemaaide gras zien met daar bovenop de oude grassnippers.
Wat je ziet aan maaibanen is hoe het er uit ziet als je dan terugmaait naar 40 mm, als experiment.
Dat ziet er niet uit....... (zegt mijn OCD)
Dus dan maar helemaal terug en het gras opvangen.
Dit is wat de maaitractor doet op 2,25 inch.......
Die zuigt het gras op om het daarna af te snijden.
Dit is dus voor de maaitractor op 5,7 cm, zoals je kan zien is dat lager dan de 40 mm van de Luba.
Leuk extra weetje, en om een beeld te krijgen, dat baantje in het midden, vanaf de rand tot 3/4 van dat ongemaaide stuk, is 270 liter grassnippers, en dan stopt de maaier en moet de opvangzak geleegd.
:strip_exif()/f/image/vrvn5aBpPF99D35fanNmfLBM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar eigenlijk blijft het veld dan zo achter, beetje te kort voor als er droogte en hitte is.
En vergeet niet dat je dan een kuub of 5, of meer, van het veld afhaalt.
Alles wat hier bruin is, van de rechthoekige indruk van de bak van de voorlader tot aan de composthoop, lag vol met grashopen van 270 liter, 2,5 meter breed.
Dat heeft een paar dagen voor liggen drogen en broeien, zodat de 50 cm hoge hopen nog maar 35 cm waren.
Wel fijn dat dat even met de frontlader van de tractor op de composthoop gegooid kon.
(En oeps, te ver gegooid......

)
En dan, als het zo kort is, kom je mollengangen en heuvels tegen overal.
De voedselgangen zorgen dat het gras dood gaat omdat de wortels geen vocht meer vinden.
En heel langzaam wordt het gras dan weer groen.
Inmiddels zijn we hier.
:strip_exif()/f/image/h68qfjG8fso9X8A08Bojigs6.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens is het 3/4 gras, en een kwart onkruid, als het niet half gras, half onkruid is.
En regent het weer hard.........
Daar zou de Lymow dus minder last van moeten hebben, gezien je naast mulchen, met speciale mulchmessen, ook een zijuitworp hebt.
Die zou dus inderdaad in fasen de boel naar kort moeten kunnen maaien, zonder alles vol te gooien met hooi.
En er is veel goeds te zeggen voor de Lymow, ook qua app en instellingsmogelijkheden.
Dit is heel recent en volgens mij de final versie.
Maar ja,,,,,,,,die herrie.................(en die RTK

)
De Lymow is op 5000 rpm haast 15 dB luider, dat is 3x zoveel geluid als de Luba.
(De Luba 2X heeft wel instelbare messnelheden bij de laatste update, zoals deze Luba 2 nog niet heeft, hij kan dus nog zachter maaien qua geluid)
Laten we van de herrie zeggen dat je daar ook veel voor terug krijgt.
Ik vind de rust wel zo aangenaam.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.