marty830 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 01:53:
[...]
Ik ben ook juist naar Parkside aan het kijken voor een grasveld van 400 m2. Voor zover ik zie, zijn deze machines identiek op volgende specificaties na:Ik heb hem aangeschaft, zal mijn ervaringen delen zodra dat kan. Mijn hele gazon, ca 500m2, afgelopen woensdag ingezaaid. Dus zal nog wel een paar weekjes duren.
- Geen Wifi/Bluetooth vs wel (dus instelbaar via app)
- 18 vs 22 cm snijbreedte
- 2900 vs 3100 rpm snijbreedte
- 2 vs 4 Ah batterij (45 vs 70 minuten rijtijd)
- 130 vs 200 m begrenzingskabel
- max 500 vs 1000 m2 grasveld
- 279 vs 399 euro
Waar ik al achter was na mijn onderzoekje en reviews; geen een robotmaaier is perfect en je zult sowieso met kantenmaaiers aan de slag moeten en hij zal hoe dan ook af en toe vastlopen. Daarom dacht ik: dan ga ik geen 1000-1200 euro uitgeven. Dat verschil is wel erg groot, en je krijgt er dan mijns inziens niets extra's voor terug.
Moest je overgaan tot de aankoop, ben ik zeker geïnteresseerd in je ervaring.
Das wel erg 'flauw' idd...screamer82 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:20:
[...]
Ik weet dat gardena een dochter is van Husqvarna, dat er componenten gedeeld worden is dus zeker normaal. Ik had echter op de "kritische" onderdelen wel een upgrade verwacht bij Husqvarna.
Het meest frapante vind ik wel nog dat er geen enkel verschil is tussen modellen die 750 / 100 of 1250m² als "bereik" hebben. Behalve mogelijks software begrenzing.
Voor onze tuin met ca. 4000m2 gras ben ik aan het kijken voor een robotmaaier en nu heb ik 2 opties op het oog:
- Husqvarna Automower 450X Nera
- Stihl iMow 7 Evo
Nu zijn ze beide de 'top' modellen van beide merken en zullen ze vast hun pro's en con's hebben.
Maar het is lastig om een objectief vergelijk te vinden omdat er hier in de buurt geen dealers zijn die beide merken voeren.
Van beide merken/dealers komt er komende week iemand langs voor advies op locatie ivm de complexiteit van de tuin met verschillende perkjes etc.
Maar verwacht van beide een beetje een 'wij van WC-eend adviseren WC-eend' verhaal.
Dus is er iemand hier die voor een soortgelijke keuze heeft gestaan en een paar goede punten om voor de een of de ander te kiezen of wellicht een heel andere optie?
- Stihl iMow 7 Evo
Nu zijn ze beide de 'top' modellen van beide merken en zullen ze vast hun pro's en con's hebben.
Maar het is lastig om een objectief vergelijk te vinden omdat er hier in de buurt geen dealers zijn die beide merken voeren.
Van beide merken/dealers komt er komende week iemand langs voor advies op locatie ivm de complexiteit van de tuin met verschillende perkjes etc.
Maar verwacht van beide een beetje een 'wij van WC-eend adviseren WC-eend' verhaal.
Dus is er iemand hier die voor een soortgelijke keuze heeft gestaan en een paar goede punten om voor de een of de ander te kiezen of wellicht een heel andere optie?
Ow dacht dat de Husqvarna wel al te krijgen was? Althans gisteren in de showroom stond ie gewoon? Als ik reviews zoek kom ik idd wel uit bij de 450X (zonder Nera).
Qua perimeterdraad, de dikte is dit bepalend voor de hoeveelheid draad? Ik zou voor een stuk gazon, ca. 1500m2 en omtrek 275-300m draad dienen te bestellen.
Kwam voor de Worx een magnetische afbakening tegen. Kun je strips op de grond leggen ipv een grens draad:
https://eu.worx.com/nl-nl...rtuele-afbakening-wa0863/
Wellicht oud nieuws, maar kende het nog niet. Werkt helaas niet op de mijne.Met deze optie kunt u maaizones in uw gazon creëren zonder dat u de hoofdgrensdraad hoeft te vernieuwen. Compatibel met: WR130E / WR141E / WR142E / WR143E / WR153E / WR155E
Vereenvoudigt installatie zonder binnenzones te maken met de perimeterdraad
Creëer tijdelijk niet-maaien zones in uw gazon
Eenvoudige installatie
My prediction: we'll evolve into a digital form.
en het enige waar je dat dus mee kunt regelen zou de laadsnelheid zijn. laad een 'kleine' dan 2 keer zo langzaam als een grote? Is wel raar.
Wat is bepalend voor het maximaal maaioppervlak van een robotmaaier? Of deze geschikt zijn voor 500 800 1000 1500m2?
De maaibreedte, grootte van de accu, laadsnelheid.Jcrs7 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:43:
Wat is bepalend voor het maximaal maaioppervlak van een robotmaaier? Of deze geschikt zijn voor 500 800 1000 1500m2?
Wat ontzettend veel keus zeg qua merken en maaiers.. Iemand voor mij een gouden tip?
Ik heb een vlak gazon (net ingezaaid) van ongeveer 250m2 met enkele borders. In eerste instantie leek mij een Bosch wel wat; mooi maaipatroon etc maar, na het lezen van alle horror verhalen hier ga ik toch liever voor iets anders
Nu twijfel ik tussen een Worx S300 / M500 of een Gardena Sileno 250.
Nu lees ik veel goede verhalen over de Worx én de M500 heeft natuurlijk de 'cut to egde'. Heeft iemand toevallig beide getest? Is de M500 qua maaiwerk echt beter dan de S300? Of is de Gardena de betere optie?
Hoe is het geluid van deze maaiers als ze op het terras komen? Schrik je je te pletter in bed? Of niet merkbaar?
We hebben namelijk tijdelijk in een huurwoning gewoond met een husqvarna die vrolijk het gras maaide.. maar in de nacht, over een tegelpaadje bij de slaapkamer was geen goed idee
Ik heb een vlak gazon (net ingezaaid) van ongeveer 250m2 met enkele borders. In eerste instantie leek mij een Bosch wel wat; mooi maaipatroon etc maar, na het lezen van alle horror verhalen hier ga ik toch liever voor iets anders

Nu lees ik veel goede verhalen over de Worx én de M500 heeft natuurlijk de 'cut to egde'. Heeft iemand toevallig beide getest? Is de M500 qua maaiwerk echt beter dan de S300? Of is de Gardena de betere optie?
Hoe is het geluid van deze maaiers als ze op het terras komen? Schrik je je te pletter in bed? Of niet merkbaar?
We hebben namelijk tijdelijk in een huurwoning gewoond met een husqvarna die vrolijk het gras maaide.. maar in de nacht, over een tegelpaadje bij de slaapkamer was geen goed idee

Dan zou je ook nog de 8Ah accu kunnen plaatsen waardoor je langer en meer kan maaien !?Burnd schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:48:
Gardena is het 'dochtermerk' van Husqvarna, vandaar de gedeelde componenten.
Ik ben zelf ook op zoek naar een robotmaaier voor ca 500m2. En ik vind ze eigenlijk allemaal veel te duur (voor wat ze kunnen).
- Bosch Indego 750 - smart en maait in lijnen (dus weet je hoe 'ver' hij is, lijkt me handig) ca €1000
- Gardena smart Sileno 750 - smart en erg stil maar maait kris-kras, ca €1200
Ik kwam toen een van de Lidl van Parkside tegen. Iemand daar ervaringen mee? --> geschikt voor 1000m2 en €399 en lijkt heel erg veel op de Bosch
https://www.lidl.nl/p/par...grasmaaier-20v/p100325200
Ik heb deze voor mijn tuin van 200m2. Werkt echt super. Loopt nooit vast. Maait de kanten mooi. En een zweven maaidek zorgt echt voor een mooi resultaatJohann0r schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:52:
Heeft hier iemand ervaringen met de Robomow RK1000 robotmaaier - 1000m?
Heb zelf totaal 250m2 gras, voorhuis en achterhuis met een klein graspad aan de zijkant.
Wil eigenlijk zo weinig mogelijk kantjes maaien en deze zou 'cutting edge' moeten hebben.
De M500 heeft ook nog als voordeel dat de maai'wagen' omhoog en omlaag kan. Dus bij bulten mee omhoog komt. (of juist bij kuilen zakt, of allebei... ik weet het niet meer precies)Fethoz69 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:30:
Wat ontzettend veel keus zeg qua merken en maaiers.. Iemand voor mij een gouden tip?
Ik heb een vlak gazon (net ingezaaid) van ongeveer 250m2 met enkele borders. In eerste instantie leek mij een Bosch wel wat; mooi maaipatroon etc maar, na het lezen van alle horror verhalen hier ga ik toch liever voor iets anders![]()
nog 2 stuks in de aanbieding bij amazon.bleubleubleu
[Voor 3% gewijzigd door paQ op 10-05-2023 18:12]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zojuist de Husqvarna Automower 310 Mark II besteld, ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen wanneer deze over een weekje bezorgd wordt. Ik twijfel nog om ook de installatiekit erbij te kopen omdat we wat obstakels hebben en de boundary wire hier goed voor kunnen gebruiken. Is dit aan te raden?
Ondanks dat ik zelf grasmaaien leuk vind, heb ik voor dit specifieke stuk van de tuin onvoldoende tijd. De rest van onze tuin is een typische wilde tuin omdat daar veel fruitbomen en struiken staan, dus daar willen we niet maaien. Ben nieuwsgierig!
@emielbf Ik zag je post een jaar terug over het koppelen van Netatmo aan de grasmaaier en hem terugstuurt als er regen is. Nu regen het heel weinig waar ik woon (Zweden), maar ik vind dit wel leuk speelgoed. Met welk systeem koppel je ze aan elkaar? Ik heb al een Netatmo weerstation die detecteert wat voor weer het is en een paar Philips Hue lampen hierop afstelt en projecteert op een muur (regen is een donkerblauwe gloed, zon lichtblauw, storm is rood, heel warm buiten rood, etc). Zou leuk zijn als ik de grasmaaier hier ook aan kan koppelen.
Ondanks dat ik zelf grasmaaien leuk vind, heb ik voor dit specifieke stuk van de tuin onvoldoende tijd. De rest van onze tuin is een typische wilde tuin omdat daar veel fruitbomen en struiken staan, dus daar willen we niet maaien. Ben nieuwsgierig!
@emielbf Ik zag je post een jaar terug over het koppelen van Netatmo aan de grasmaaier en hem terugstuurt als er regen is. Nu regen het heel weinig waar ik woon (Zweden), maar ik vind dit wel leuk speelgoed. Met welk systeem koppel je ze aan elkaar? Ik heb al een Netatmo weerstation die detecteert wat voor weer het is en een paar Philips Hue lampen hierop afstelt en projecteert op een muur (regen is een donkerblauwe gloed, zon lichtblauw, storm is rood, heel warm buiten rood, etc). Zou leuk zijn als ik de grasmaaier hier ook aan kan koppelen.
[Voor 54% gewijzigd door Orangelights23 op 10-05-2023 20:25]
De Luba 5000 is denk ik nog niet te verkrijgen in BE en NL. (of je kan hem daar toch niet laten leveren als je bestelt op de site van Mammotion zelf) in DE wel.MarcelGo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:16:
Zijn er hier bezitters van de Luba Mammotion? Sinds 1 week deze zelf maar er moet nog wel het nodige aan software updates komen om een goed bruikbare maaier te worden.
1 van de vragen die ik heb is hoe de RTK antenne contact houdt met de Luba zelf, tussen het huis en de garage is de nauwkeurigheid bedroevend...
Die ziet er wel qua hardware het beste uit voor de prijs.
Die kan teminste maaien als het gras lang is. Blijkbaar wel nog redelijk wat software bugs.
Ik heb ondertussen al een Worx WG791 (heeft het 5 jaar volgehouden) en Bosh Indego S+350 (amper 2 jaar) versleten. Dat is te zeggen het laadstation begaf het in beide gevallen. En printplaat of basis station is natuurlijk nergens te vinden. (of te duur 300€ ingeval van de Bosh)
Husqvarna onderdelen vind je precies veel gemakkelijker. (maar ja die betaal je wel 2keer zoveel)
Tussen de Netatmo regenmeter en de husqy zit nog een fibaro domotica systeem. Die bepaalt of de husky wel of niet mag maaien. En hij kijkt naar regen (van de afgelopen 24uur en actuele regen), licht/donker (ivm egeltjes) en of we thuis zijn of niet.Orangelights23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:13:
Super! En wat een prijs verschil ten opzichte van de prijzen in NederlandpaQ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:12:
[...]
De M500 heeft ook nog als voordeel dat de maai'wagen' omhoog en omlaag kan. Dus bij bulten mee omhoog komt. (of juist bij kuilen zakt, of allebei... ik weet het niet meer precies)
nog 2 stuks in de aanbieding bij amazon.bleubleubleu

[Voor 3% gewijzigd door Fethoz69 op 11-05-2023 07:46]
Ik zou niet te lang wachten.Fethoz69 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:46:
[...]
Super! En wat een prijs verschil ten opzichte van de prijzen in Nederland. Dit wordt 'm!
op .es was hij ook in de aanbieding maar nu niet meer.
Ik heb zo ene via kickstarter gekocht een hele tijd geleden. (heb het voorlopig 1 maand - en begin van de maand was er een serieuze bug met de software, maar was nog zo'n beetje het beta moment)
https://www.kickstarter.c...ot-lawn-mower/description
Het doet voorlopig zijn ding. Al is de software voorlopig nog beperkt in vergelijking met de andere alternatieven.
Afhankelijk van de instelling doet het 150m2 op 1 uur (ruw - er snel over) of 220m2 op 3 uur (fijn maaien - 2 richtingen).
Ik vond het gewoon een verademing dat ik niet moet zitten klooien met perimeterdraad. En voorlopig heb ik nog geen last gehad met de nauwkeurigheid. Belangrijkste is voorlopig echter dat die in baantjes maait. Dus niet random zoals zeer veel van zeker de goedkopere robotmaaiers met perimeterdraad. Dit zorgt er dan ook voor dat ook al kost het top toestel 3k€. Dat dit toch nog interessant was.
Nu bon, ik heb die voor 1.3k op de kop getikt. En voor mij is het op dit moment mijn beste aankoop geweest...
Een klein nadeel van deze luba is echter wel dat die wat ruw is voor het gras, zeker aan de charging dock. Door het feit dat die AWD heeft en er dus gedraaid wordt via het niet aansturen van bepaalde wielen. Maar daar bestaan oplossingen voor.
https://www.kickstarter.c...ot-lawn-mower/description
Het doet voorlopig zijn ding. Al is de software voorlopig nog beperkt in vergelijking met de andere alternatieven.
Afhankelijk van de instelling doet het 150m2 op 1 uur (ruw - er snel over) of 220m2 op 3 uur (fijn maaien - 2 richtingen).
Ik vond het gewoon een verademing dat ik niet moet zitten klooien met perimeterdraad. En voorlopig heb ik nog geen last gehad met de nauwkeurigheid. Belangrijkste is voorlopig echter dat die in baantjes maait. Dus niet random zoals zeer veel van zeker de goedkopere robotmaaiers met perimeterdraad. Dit zorgt er dan ook voor dat ook al kost het top toestel 3k€. Dat dit toch nog interessant was.
Nu bon, ik heb die voor 1.3k op de kop getikt. En voor mij is het op dit moment mijn beste aankoop geweest...
Een klein nadeel van deze luba is echter wel dat die wat ruw is voor het gras, zeker aan de charging dock. Door het feit dat die AWD heeft en er dus gedraaid wordt via het niet aansturen van bepaalde wielen. Maar daar bestaan oplossingen voor.
[Voor 5% gewijzigd door RenegadexRIPxx op 13-05-2023 02:19]
best puik dingetje... geen last van de brede voorbanden die het gras platdrukken net voordat het bij de messen komt?
Nog niet opgevallen, wel als ie een scherpe bocht maakt...paQ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:36:
best puik dingetje... geen last van de brede voorbanden die het gras platdrukken net voordat het bij de messen komt?
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Mijn buren hebben sinds gisteren een robotmaaier rondrijden. Zo te zien een Gardena.
Het ding maakt elke zoveel tellen een schrapend/ratelend geluid. Is dat normaal? Hoeveel geluid maakt zo'n ding normaal gesproken?
Het stoort ons best wel.. vooral omdat dat ding bijna de hele dag rond rijdt.
Het ding maakt elke zoveel tellen een schrapend/ratelend geluid. Is dat normaal? Hoeveel geluid maakt zo'n ding normaal gesproken?
Dat is waarschijnlijk het maaien van hoog/stug gras, wat op zich logisch is de eerste paar keer. Als hij overal geweest is en het schema houdt het goed bij, zal dat wel minder zijn en het geluid dus ook veel minder.FastForwardNL schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:09:
Mijn buren hebben sinds gisteren een robotmaaier rondrijden. Zo te zien een Gardena.
Niet opgemerkt, maar er zou een functionaliteit voorzien zijn zodanig dat je bepaalt onder welke hoek die zijn lijnen maakt. Dus als je ervoor zorgt dat je meerdere schedules voorziet zou je dat daarmee kunnen oplossen. Dat je dat langere gras de volgende keer dan wel mee hebt.paQ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:36:
Enigste waar ik wel eens wat miserie (allez, op de dag zelf was dat kort, de dag erna stak dat gewoon terug mooi zijn kopje op) mee gehad heb was toen ik hem instelde op fijn maaien, dat die de grote stammen van onkruid er niet echt leek af te krijgen. (ik denk door die wielen, dat die tgv het overlappend karakter van telkenmale een volgende lijn te maken de helft van de breedte van de robotmaaier) de volle kracht van de maaibladen niet te zien krijgt en dus eerder licht geraakt wordt en onderafgeduwd wordt.
Heb echter eens een aparte keer op het maaiprogramma voor hoog gras gemaaid en toen was dat allemaal zo goed als weg.
Je mag ook niet vergeten dat dit toestel een ultrasoon sensor heeft die soms bij hoog gras/onkruid getriggerd wordt en je dan de robotmaaier er ziet rondom manoeuvreren. Bij het programma hoog gras is die sensor uitgeschakeld. Bij fijn maaien is die in basis ingeschakeld.
Maar je kan via custom zelf maaiprogramma's opstellen en instellen zoals je het wilt. Al zijn de instellingen nog redelijk rudimentair (hoogte maaivlak, ontwijkingsensor aan/uit/tussenniveau, hoek onder welke die dient te maaien, enkel lijn, dubbel lijn, ik dacht zelfs begin of eind de omtrekzone maaien, en nog wat andere opties).
Voor mij is het zeker op hardware vlak, voorlopig een zeer puik toestelletje. Op software is er nog werk aan (betere opties, planningsmogelijkheden,... en simpel vb de mogelijkheid om in te stellen dat die enkel de kanten en de kanten van de ingestelde no go zones doet of...). Maar bon, ik heb het ook gekocht via een kickstarter aan -60% van de normale prijs. Dan moet je ook niet direct de perfectie verwachten.
En desondanks, het zou mij echt verwonderen indien het geen betere deal is, zelfs met de huidige software toestand, als die robotmaaiers van 4 - 6k met draad zoals de stihl en de husqvarn van hierboven.
Een mogelijk nadeel dat ik wel zie, is dat er op het gebied van klantenondersteuning en klachtenrespons wat aan de beperkte kant is. Maar aan de andere kant, niet geheel onlogisch. Het is geen mastodont met uitgebreide dealernetwerken of zelfs in elk land gecentraliseerd een dealer. Of een bedrijf met een enorm grote support staf. Maar opnieuw, dat weet je als je het steunde via de kickstarter of er nu koopt. Je gaat wat meer geduld moeten hebben.
Maar bon, niet echt onlogisch natuurlijk. Al vind ik wel dat ze hun best doen, of op zijn minst lijken te doen.
Ik vind van niet. De meeste reviews zeggen overdimensioneer met 20%. Ik zeg 100%.SteffanS schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:23:
Even een vraagje de robomow rk1000 is dit overkill voor 300m2 ?
Beter voor de batterij dat hij niet 3 dagen een volle dag moet maaien.
En het regent hier veel dus soms laat je ze beter bijna een hele week niet maaien.
(ja je kan ze bij nat gras ook laten maaien maar kuis ze dan ook maar elke week)
Maar Robomow? Komt goed uit korte tests ja. Tot je ze enige tijd in gebruik hebt...
https://www.kieskeurig.be...k1000-robotmaaier/reviews
Nu ja, elke robotmaaier heeft zijn problemen.
(Zelf vrienden met Husqvarnas blijven niet gespaard van problemen)
Welke dan wel? Ik weet het niet, ik ben zelf ook op zoek.
Maar zie het niet als een lange termijn investering en zoek er een met goede service ondersteuning.
(gewoon mijn 2cts)
Van de imow 6 evo is het maaiblad een dingetje... De mesjes zitten boven de het blad, idee is dat ze weg klappen bij opstakels en kunnen draaien zodat ze van 2 kanten worden gebruikt. Maar nu is het probleem dat het hele blad continu op het gras ligt en draait, gevolg het wordt geremd, zeker bij vochtig gras, dan stopt de maaier. Volgens mij heeft de imow 7 exact hetzelfde blad.Peule_P schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:14:
Voor onze tuin met ca. 4000m2 gras ben ik aan het kijken voor een robotmaaier en nu heb ik 2 opties op het oog:
- Stihl iMow 7 Evo
Zag gister bij de Hornbach in Breda de nieuwe Worx Vision M600 WR206E als demo staan en lagen er ook 3 op voorraad, 1495 per stuk incl gratis garage tot 31 mei.
Flink ding om te zien in vergelijking met de oude Landroid.
[Voor 62% gewijzigd door Navi op 14-05-2023 09:42]
Idd moeilijke keuze! ik weet het zelf ook niet meer :-) ik wil gewoon dat het goed werktRde schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:59:
[...]
Ik vind van niet. De meeste reviews zeggen overdimensioneer met 20%. Ik zeg 100%.
En het regent hier veel dus soms laat je ze beter bijna een hele week niet maaien.
(ja je kan ze bij nat gras ook laten maaien maar kuis ze dan ook maar elke week)
Maar Robomow? Komt goed uit korte tests ja. Tot je ze enige tijd in gebruik hebt...
Maar zie het niet als een lange termijn investering en zoek er een met goede service ondersteuning.
(gewoon mijn 2cts)
Ik heb nu ruim een week een Gardena robot rondrijden. Het ratelende geluid is van de mesjes die terugklappen. De maaier werkt met 3 kleine mesjes die aan een draaiende schijf zitten. De mesjes kunnen vrij draaien rondom de schroef waarmee ze vast zitten en dat betekent dat zodra ze tegen iets hards aankomen, ze terugklappen en dat maakt wat geluid.FastForwardNL schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:09:
Het langere / stuggere gras kan dit al veroorzaken. Als de robot net is geinstalleerd, dan is het gras lang niet overal kort genoeg, waardoor dit terugklappen continue gebeurt. Maar met de tijd krijgt de robot het gras onder controle en wordt het steeds minder. Ik merk na een week dat het geluidsniveau al een stuk lager is. Het staat ook in de gebruiksaanwijzing dat het apparaat in het begin meer lawaai maakt.
Overigens is dit systeem van 3 vrij bewegende mesjes aan een draaiende schijf niet specifiek voor Gardena maaiers. Andere merken gebruiken dit ook en zullen hetzelfde geluid maken in het begin.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dat is niet per se bedoeld als 1-op-1 vervanger van regulier grensdraad. Dit is bedoeld om rondom tuinperkjes of te beschermen boomstammen te leggen die zich midden in een gazon bevinden waar je geen stroom heen kunt krijgen, of waar het aanleggen van stroom c.q. perimeterdraad verwarrend zou kunnen werken voor de maairobot omdat de lijn midden door het gazon gaat.NiGeLaToR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:08:
Kwam voor de Worx een magnetische afbakening tegen. Kun je strips op de grond leggen ipv een grens draad:
[...]
Wellicht oud nieuws, maar kende het nog niet. Werkt helaas niet op de mijne.
[Voor 5% gewijzigd door DUX op 15-05-2023 10:07]
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Navimow H3000e (met Vision) heeft zijn eerste maaibeurt erop zitten afgelopen weekend.Lacroix schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:16:
[...]
Hier overigens de H3000e besteld... ben benieuwd.
Tot nu toe tevreden alleszins, heeft het stuk (700m²) mooi in lijnen afgereden.
Hij heeft hier en daar wel een kleine strook overgeslaan, oa. waar hij 1x is gestopt om te laden denk ik.
Heeft hier zonder een exclusion zone maar met zijn Vision sensor ook rond een Wicky speeltuin (2 torens + glijbaan en schommels) zitten navigeren... volgens de kaart was dat ook redelijk gelukt maar heb hem het nog niet zelf zien doen.
Na dit weekend wederom met de oude benzine grasmaaier aan het stinken te zijn geweest, wil ik me nu toch wel serieus verdiepen in een robotmaaier. En omdat onze tuin nog enigszins in ontwikkeling zal zijn de komende jaren, leek mij een oplossing zonder draad wel makkelijk irt toekomstige aanpassingen van het grasveld. De Navimow H500E lijkt me wel wat.
Zojuist de check van Navimow gedaan, en deze geeft 'tricky' als uitkomst. Waarschijnlijk komt dit, doordat een groot deel van ons grasveld onder een grote 100jaar oude walnoot valt. Zou dit inderdaad 'tricky' worden? Hebben mensen ervaring met dit systeem onder bomen?
Zojuist de check van Navimow gedaan, en deze geeft 'tricky' als uitkomst. Waarschijnlijk komt dit, doordat een groot deel van ons grasveld onder een grote 100jaar oude walnoot valt. Zou dit inderdaad 'tricky' worden? Hebben mensen ervaring met dit systeem onder bomen?
Iets met wortels?DUX schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:07:
of te beschermen boomstammen te leggen die zich midden in een gazon bevinden waar je geen stroom heen kunt krijgen, of waar het aanleggen van stroom c.q. perimeterdraad verwarrend zou kunnen werken voor de maairobot omdat de lijn midden door het gazon gaat.
Rondom bomen in het gras krijg je die draad niet de grond in en / of gaat eerst de boom stuk en later de draad..
Onder een boom klinkt inderdaad wel risicovol.Nosch schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:55:
Na dit weekend wederom met de oude benzine grasmaaier aan het stinken te zijn geweest, wil ik me nu toch wel serieus verdiepen in een robotmaaier. En omdat onze tuin nog enigszins in ontwikkeling zal zijn de komende jaren, leek mij een oplossing zonder draad wel makkelijk irt toekomstige aanpassingen van het grasveld. De Navimow H500E lijkt me wel wat.
Ik heb een pad van de achter naar de voortuin en daar staat een boom waardoor het bereik bijna helemaal wegvalt. De gps moet vrij zicht hebben naar boven en dat is erg belangrijk. Als dat belemmert word zal de ontvangst zeer minimaal zijn wat resulteert in een maaier die niet weet waar hij heen moet rijden.
Ik heb 2 gazons die beide ongeveer 180m2 zijn. 1 in L-vorm en de andere in U-vorm. Er zit in beide een helling in van ongeveer 20 graden. De gazons zijn gescheiden zonder mogelijkheid tot doorsteken, dus heb er 2 nodig.
Ik overweeg worx ivm prijs/ kwaliteit verhouding. Maar welke model kies ik? Zou de S300 volstaan?
Ik overweeg worx ivm prijs/ kwaliteit verhouding. Maar welke model kies ik? Zou de S300 volstaan?
Dank voor je reactie. Ik begreep dat de Navimow een (extra?) vrijstaande antenne heeft. Als ik deze nu voldoende ver van de boom zet, zou de maaier dan onder de boom nog steeds verdwalen? Ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt, zoals je uit mijn vragen vast al door had.Eelco Bos schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:36:
[...]
Onder een boom klinkt inderdaad wel risicovol.
Ik heb een pad van de achter naar de voortuin en daar staat een boom waardoor het bereik bijna helemaal wegvalt. De gps moet vrij zicht hebben naar boven en dat is erg belangrijk. Als dat belemmert word zal de ontvangst zeer minimaal zijn wat resulteert in een maaier die niet weet waar hij heen moet rijden.
Zowel de antenne als de maaier moeten volgens mij goede ontvangst hebben (en communiceren onderling) om een goede positie te bepalen.Nosch schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:03:
[...]
Dank voor je reactie. Ik begreep dat de Navimow een (extra?) vrijstaande antenne heeft. Als ik deze nu voldoende ver van de boom zet, zou de maaier dan onder de boom nog steeds verdwalen? Ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt, zoals je uit mijn vragen vast al door had.
Alsjeblieft: Gwaihir in "Robotmaaiers"Nosch schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:03:
Ik begreep dat de Navimow een (extra?) vrijstaande antenne heeft. Als ik deze nu voldoende ver van de boom zet, zou de maaier dan onder de boom nog steeds verdwalen? Ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt, zoals je uit mijn vragen vast al door had.
De vrijstaande antenne moet inderdaad zo vrij mogelijk staan, maar daarmee ben je er nog niet.
Nee ik bedoelde puur maai-technisch: sommige bomen kunnen niet zo goed tegen botsingen met een maairobot dus dan wil je die uit de buurt houden.Gwaihir schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:50:
[...]
Iets met wortels?
Rondom bomen in het gras krijg je die draad niet de grond in en / of gaat eerst de boom stuk en later de draad..
@DUX Ja, maar je schreef dat de stroomdraad erheen trekken de maaier in de war zou maken. Maar dat lijkt me niet het probleem: je kunt de stroomdraad daar niet kwijt vanwege de wortels => zo'n magnetische oplossing.
Ik ontken niet dat jouw casus een situatie kan zijnGwaihir schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:16:
@DUX Ja, maar je schreef dat de stroomdraad erheen trekken de maaier in de war zou maken. Maar dat lijkt me niet het probleem: je kunt de stroomdraad daar niet kwijt vanwege de wortels => zo'n magnetische oplossing.

De stroomdraad die je om een "eiland" (zoals een boom of een perkje) legt gaat daarna ook weer terug naar de buitenrand. De beide stukken (heen en terug) leg je direct naast, maar omdat ze in tegenovergestelde richting lopen heffen de beide magneetvelden elkaar op en voelt de robot dus niets van deze stukken.DUX schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:37:
[...]
Ik ontken niet dat jouw casus een situatie kan zijnIk zeg dat ik een andere situatie beschrijf. Nogmaals mijn voorbeeld: als jij een stroomdraad naar een boom/tuinperk leidt dwars door je gazon heen dan gaat jouw robotmaaier ineens linksaf met die draad mee terwijl hij eigenlijk rechtdoor had gemoeten.
Je kunt dus prima een eiland in je tuin afbakenen met begrenzingsdraad, zolang je het maar strak aanlegt. Ik heb dit zelf ook gedaan en de robot rijdt probleemloos over de dubbele draad die tussen de buitenrand en het eiland loopt heen.
...
[Voor 98% gewijzigd door Joris748 op 16-05-2023 11:43]
Ik las dat bij sommige merken het binnenwerk exact hetzelfde is en dat het aantal m2 kunstmatig afgedwongen wordt met o.a. software matig de laadsnelheid.Rde schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:59:
[...]
Ik vind van niet. De meeste reviews zeggen overdimensioneer met 20%. Ik zeg 100%.
(gewoon mijn 2cts)
De reden om over capaciteit te nemen zou dan interessant zijn omdat zo'n maaier dan alleen het aantal m2 haalt in optimale omstandigheden (regen, obstakels, etc.). En niet de accu. Dan klinkt 20% nog niet zo verkeerd.
[Voor 9% gewijzigd door 2green op 16-05-2023 13:54]
Ik overweeg de aankoop van een robotmaaier maar gezien de structuur van mijn gazon - eigenlijk 3 zones (zie tekening) - vraag ik mij af of het mogelijk is om alle 3 de zones te maaien waarbij de nauwe doorgangen - resp. 1,5 en 1m - geen beletsel zijn en dit te doen is met 1 laadstation in zone A (ca 250 m²) waarbij de robot - zonder dat ik hem zelf moet terug dragen als hij gemaaid heeft in zones B (ca. 70 m²) en/of C (ca 60 m²) - zelfstandig terug keert naar het laadstation in zone A.
Mijn voorkeur ging oorspronkelijk uit naar de Bosch Indego S +500 maar de Worx Landroid en de Gardena Sileno lijken mij flexibeler wat dergelijke configuratie betreft. Alle tips en suggesties welkom! Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mijn voorkeur ging oorspronkelijk uit naar de Bosch Indego S +500 maar de Worx Landroid en de Gardena Sileno lijken mij flexibeler wat dergelijke configuratie betreft. Alle tips en suggesties welkom! Alvast bedankt voor jullie reacties.
[Voor 20% gewijzigd door cdcd op 16-05-2023 14:57. Reden: Vergeten foto toe te voegen]
Even een vraagje moet je rondt een inbouw trampoline die een 15cm boven de grond uitsteekt een draad leggen voor de robomow ?
Tja.. zeg nooit nooit? Dat zou je dan met gedetailleerd vergelijk moeten uitvinden.2green schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:52:
Ik las dat bij sommige merken het binnenwerk exact hetzelfde is en dat het aantal m2 kunstmatig afgedwongen wordt met o.a. software matig de laadsnelheid.
Bij mijn weten is het gebruikelijk(er) om wél een andere accu capaciteit te monteren (vaak ook met een met de capaciteit mee stijgende laadsnelheid). Doordat zo'n ding minder staat te laden en minder van / naar de lader aan het rijden is, haalt het dan een hogere capaciteit.
Ik heb zelf een Gardeno Sileno, dus dat is het model waarvan ik de mogelijkheden en beperkingen het beste ken. Toegepast op jouw tuin zie ik de volgende dingen:
- Het ding kan doorgangen aan van 60 cm gemeten tussen de begrenzingsdraad aan beide kanten. Afhankelijk van wat er aan de andere kant van de rand van het grasveld zit, moet de begrenzingsdraad tussen de 10 cm (gelijkvloers, <1 cm hoogte) en 35 cm (hoog obstakel, b.v. een muur) van de rand zitten. Dus als de nauwe passage aan beide kanten iets als gelijkvloerse bestrating heeft, dan is 80 cm breedte voldoende (ik vermoed zelfs dat je de kabel nog wat dichter tegen de rand kan leggen). Maar als de passage tussen twee muren loopt, dan heb je 130 cm breedte nodig.
- De Gardena maaier heeft zowel een begrenzingsdraad als een geleidedraad. Deze laatste loopt vanaf het laadstation door het grasveld (dus niet langs de rand) naar de andere kant van het grasveld waar hij vastgemaakt wordt aan de begrenzingsdraad. Het doel van deze geleidedraad is om de robot de weg terug naar huis te laten vinden en om moeilijk bereikbare plekken te kunnen vinden. In jouw tekening zijn B en C gebieden waar een robot met een random pad vanaf het laadstation niet snel terecht komt en wanneer dat wel zo is, zal hij waarschijnlijk vrij snel weer in A terecht komen. Op het apparaat kun je verschillende start-locaties langs de geleidedraad instellen en hoe vaak de robot op elke start-locatie moet beginnen. Maar als je het laadstation in A neer zet, dan kun je de geleidekabel naar B of naar C laten lopen, maar niet beiden. Als je deze naar B laat lopen, dan zal C wellicht iets minder vaak bezocht worden. Gezien de vorm en grootte van de doorgang tussen A en C zal dat niet een onoverkomelijk probleem zijn, zeker als het station dicht bij de doorgang staat. Maar idealiter zou je het laadstation in B of C plaatsen zodat de geleidedraad door alle zones kan lopen.
[quote]Rannasha schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:51:
[...]
Hoe bevalt je Gardena? Hoe groot is je tuin en hoe lang moet je maaier per week maaien schat je? Hoelang al in gebruik? Ik zou ze graag proberen maar een paar details schrikken mij af: Dat zelf het 1500 model een 2.1Ah batterij gebruikt en dat de max maaihoogte 5cm is. Dat kan wel werken als je tuin een biljart tapijt evenaart veronderstel ik.
[...]
Hoe bevalt je Gardena? Hoe groot is je tuin en hoe lang moet je maaier per week maaien schat je? Hoelang al in gebruik? Ik zou ze graag proberen maar een paar details schrikken mij af: Dat zelf het 1500 model een 2.1Ah batterij gebruikt en dat de max maaihoogte 5cm is. Dat kan wel werken als je tuin een biljart tapijt evenaart veronderstel ik.
Ik heb hem pas anderhalve week, dus echt uitgebreide ervaring heb ik nog niet. Vooralsnog bevalt hij prima. Ik heb 350 m2 aan gras, maar wel relatief complex (geen simpele rechthoek). De tuin is zeker niet vlak, maar er zitten geen grote gaten of hellingen in. Hiervoor gebruikten we een simpele elektrische maaier met snoer die op een maaihoogte van 6 cm stond (max voor dat ding). Nu hebben we het Sileno model voor 550 m2 (en de maaihoogte staat op 5 cm ingesteld).Rde schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:02:
[quote]Rannasha schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:51:
[...]
We weten ook nog niet precies hoeveel maaitijd nodig is. Na de eerste week het ding vrij fanatiek te hebben laten rondrijden, hebben we hem nu ingesteld om 4 dagen in de week te maaien (niet op woensdag en weekend), met een ruime tijdsallocatie (07:00-19:00) maar met de functie waardoor hij stopt als hij merkt dat er te weinig weerstand zit bij het maaien (=> gras kort genoeg). Vandaag en gisteren vond de robot in de loop van de middag dat hij klaar was.
Tot nu toe gaat alles goed, ondanks dat we behoorlijk goede weersomstandigheden hebben gehad voor de groei van het gras met redelijk wat regen, maar ook veel zon en middagtemperatuur vaak tegen de 20 graden. Maar goed, anderhalve week is zeker niet lang genoeg voor een volledig oordeel.
Opvallend om te zien hoeveel functies/patenten van Husqvarna nu ook terug te vinden zijn in de Gardena's.Rannasha schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:51:
[...]
Ik heb zelf een Gardeno Sileno, dus dat is het model waarvan ik de mogelijkheden en beperkingen het beste ken. Toegepast op jouw tuin zie ik de volgende dingen:
- Het ding kan doorgangen aan van 60 cm gemeten tussen de begrenzingsdraad aan beide kanten. Afhankelijk van wat er aan de andere kant van de rand van het grasveld zit, moet de begrenzingsdraad tussen de 10 cm (gelijkvloers, <1 cm hoogte) en 35 cm (hoog obstakel, b.v. een muur) van de rand zitten. Dus als de nauwe passage aan beide kanten iets als gelijkvloerse bestrating heeft, dan is 80 cm breedte voldoende (ik vermoed zelfs dat je de kabel nog wat dichter tegen de rand kan leggen). Maar als de passage tussen twee muren loopt, dan heb je 130 cm breedte nodig.
- De Gardena maaier heeft zowel een begrenzingsdraad als een geleidedraad. Deze laatste loopt vanaf het laadstation door het grasveld (dus niet langs de rand) naar de andere kant van het grasveld waar hij vastgemaakt wordt aan de begrenzingsdraad. Het doel van deze geleidedraad is om de robot de weg terug naar huis te laten vinden en om moeilijk bereikbare plekken te kunnen vinden. In jouw tekening zijn B en C gebieden waar een robot met een random pad vanaf het laadstation niet snel terecht komt en wanneer dat wel zo is, zal hij waarschijnlijk vrij snel weer in A terecht komen. Op het apparaat kun je verschillende start-locaties langs de geleidedraad instellen en hoe vaak de robot op elke start-locatie moet beginnen. Maar als je het laadstation in A neer zet, dan kun je de geleidekabel naar B of naar C laten lopen, maar niet beiden. Als je deze naar B laat lopen, dan zal C wellicht iets minder vaak bezocht worden. Gezien de vorm en grootte van de doorgang tussen A en C zal dat niet een onoverkomelijk probleem zijn, zeker als het station dicht bij de doorgang staat. Maar idealiter zou je het laadstation in B of C plaatsen zodat de geleidedraad door alle zones kan lopen.
Ik begin me echt af te vragen waarom ik ooit nog naar HQV zou moeten gaan als mijn 305 ooit vervangen moet worden.
Vroeger waren dingen zoals de functie rond "voelen of het gras hard gegroeid is" (WeatherTimer bij HQV, SensorCut bij Gardena) of het gecombineerd zoeken naar het basisstation dingen die voor HQV waren voorbehouden. Sinds de overname is dat allemaal samen aan het vloeien.
EDIT: voor zover ik kan zien hebben de Gardena's slechts 3 wieltjes. Bij Husqvarna alleen de instapper, dacht dat Gardena vroeger ook een 4 wiel modelletje had.
[Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 17-05-2023 09:13]
Vandaag even niets
ik ook welmarty830 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 01:53:
[...]
Ik ben ook juist naar Parkside aan het kijken voor een grasveld van 400 m2. Voor zover ik zie, zijn deze machines identiek op volgende specificaties na:Moest je overgaan tot de aankoop, ben ik zeker geïnteresseerd in je ervaring.
- Geen Wifi/Bluetooth vs wel (dus instelbaar via app)
- 18 vs 22 cm snijbreedte
- 2900 vs 3100 rpm snijbreedte
- 2 vs 4 Ah batterij (45 vs 70 minuten rijtijd)
- 130 vs 200 m begrenzingskabel
- max 500 vs 1000 m2 grasveld
- 279 vs 399 euro
wat is er eigenlijk zo smart aan deze?
de domme variant was in de aanbieding voor 199 euro... helaas gemist....
[Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 18-05-2023 23:43]
Ik heb gekozen voor de Worx Landroid m500+. Nu ben ik de installatie handleiding aan het lezen maar snap iets niet. Er staat dat de perimeter draad langs de muur op 26cm moet liggen en langs een gelijk liggend pad op 10cm. Betekent dit dat hij 26-10= 16cm grasstrook laat staan langs de muur?
Nee. Maaier rijdt langs muur ca 5 -10 cm blijft staan.
Leg je bochten goed vloeiend en hou de afstanden aan die opgegeven worden.
dus je kunt nog aan de gang met een kanten trimmer?Jeweetje schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:40:
Nee. Maaier rijdt langs muur ca 5 -10 cm blijft staan.
Sowieso. Tenzij je stenen hebt op gelijk niveau, dan leg je hem op 10cm afstand en rijd hij met 1 wiel over de stenen.Maxwp schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 03:38:
[...]
dus je kunt nog aan de gang met een kanten trimmer?
Probeer hem niet zo strak te leggen dat je geen kanten hoeft te maaien, dan kom je in een wereld van “maaier zit vast”, trust me.
24cm kan nog wel ipv 26, krapper niet doen.
ja dan heeft het ook niet zoveel zin moet je nog aan de slag met het gras.Navi schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:01:
[...]
Sowieso. Tenzij je stenen hebt op gelijk niveau, dan leg je hem op 10cm afstand en rijd hij met 1 wiel over de stenen.
Probeer hem niet zo strak te leggen dat je geen kanten hoeft te maaien, dan kom je in een wereld van “maaier zit vast”, trust me.
24cm kan nog wel ipv 26, krapper niet doen.
snap dat er edge maaiers zijn want de rest maait ook als je met het wieletje over de kant rijd nog niet eens de kant mee omdat deze messen in het midden zitten.
beetje waardeloos een robot maaier waar je alsnog werk aan hebt met maaien.
[Voor 19% gewijzigd door Maxwp op 20-05-2023 09:56]
Als je er bij de aanleg van je tuin rekening mee houdt hoef je geen kanten te maaien. Bij ons overal een bandje of klinker op niveau van het gras waar hij met 1 wiel overheen rijdt 👌Maxwp schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:55:
[...]
ja dan heeft het ook niet zoveel zin moet je nog aan de slag met het gras.
snap dat er edge maaiers zijn want de rest maait ook als je met het wieletje over de kant rijd nog niet eens de kant mee omdat deze messen in het midden zitten.
Ligt eraan, ik heb een complexe tuin met zo’n 1200m2 gras en de maaier doet alles en ik rij 1x per week een rondje langs de rand met een duwmaaier. (20 min) Is toch echt heel veel sneller dan elke week alles maaien. (3,5 uur)Maxwp schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:55:
[...]
ja dan heeft het ook niet zoveel zin moet je nog aan de slag met het gras.
Plus dat je gezon er vele malen beter bij ligt met een robot maaier. Tenzij je echt structureel minstens iedere week maaitNavi schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:45:
[...]
Ligt eraan, ik heb een complexe tuin met zo’n 1200m2 gras en de maaier doet alles en ik rij 1x per week een rondje langs de rand met een duwmaaier. (20 min) Is toch echt heel veel sneller dan elke week alles maaien. (3,5 uur)
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Wij hebben de gardena sileno life 1000, en die heeft ook 4 wielen. Onder de klep zit een typeplaatje, en daar staat gewoon HUSQVARNA op grappig genoeg.HyperBart schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:09:
[...]
Opvallend om te zien hoeveel functies/patenten van Husqvarna nu ook terug te vinden zijn in de Gardena's.
Ik begin me echt af te vragen waarom ik ooit nog naar HQV zou moeten gaan als mijn 305 ooit vervangen moet worden.
Vroeger waren dingen zoals de functie rond "voelen of het gras hard gegroeid is" (WeatherTimer bij HQV, SensorCut bij Gardena) of het gecombineerd zoeken naar het basisstation dingen die voor HQV waren voorbehouden. Sinds de overname is dat allemaal samen aan het vloeien.
EDIT: voor zover ik kan zien hebben de Gardena's slechts 3 wieltjes. Bij Husqvarna alleen de instapper, dacht dat Gardena vroeger ook een 4 wiel modelletje had.
Hier maait hij 800m2 aan gras in een zeer complexe tuin. Hij moet 3 smalle paden door van zo’n 70cm breed. Veel bomen waar we een draad in cirkel omheen hebben gelegd. Verder rare vormen en hoogteverschillen. Daarnaast een vijver, zwemvijver en een beekje.
Dankzij main zone en 3 subzone’s die ook met een corridor stand ingesteld kunnen worden werkt dit prima.
In het begin wel steeds dingetjes aanpassen, ook omdat we niet bepaald een perfect golfbal gazonnetje hebben. Dus liep nog wel eens hier en daar vast. Wat gaten moeten vullen en hobbels weg spitten hier en daar. En af en toe het draad ff anders leggen (achteraf erg blij dat ik bovengronds heb aangelegd, ook al was dit 1,5 dag werk, maar je past dan wel zo even wat aan). Eerste week moest ik er regelmatig mee aan de slag. Maar na begin periode weinig omkijken naar. Af en toe tuinslang op het maaidek en klaar.
Maar scheelt ons een keer in de week 2,5 uur tijd, loopmaaier pakken, benzine vullen, maaien, maaidek reinigen en weer opruimen.
We hebben een wat wildere tuin verder, dus randjes doe ik amper, maai de niet gemaaide delen (stukken bewust ivm eigen bijen), incl een aantal stijle heuvels, 2x per jaar met de bosmaaier en haal het dan af om de grond te verarmen. Daar krijg je mooie wilde bloemen van. Lekker makkelijk.
Al met al een goede investering. Heb hem 2e hands via een bedrijf wat ze opknapt gekocht met weinig draaiuren voor de fractie van de prijs. Gewoon met garantie. Ik had namelijk niet verwacht dat onze tuin zou lukken, maar wou het toch proberen. En vond het zonde om hem dan nieuw te kopen en hoop af te schrijven als het niets bleek te zijn.
Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sony: 25 F/1.4 GM | 35 F/1.4 GM | 50 F/1.2 GM | 85 F/1.8
| 24-70 F/2.8 GM | 100-400 F/4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
moet zeggen ik heb afgelopen weekend het gras voor het eerste gemaaid sinds vorig jaar en toen ben ik al vrij vroeg gestopt omdat het veel regen werd en niet de kans kreeg.FireFoz schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:48:
[...]
Plus dat je gezon er vele malen beter bij ligt met een robot maaier. Tenzij je echt structureel minstens iedere week maait
gras doet het beste als het wat langer is
het zorg voor eigen schaduw in de zomer zodat het ook dan mooi groen blijft en het is beter tegen het uidrogen van de grond er onder
daarnaast zijn er minder resouces nodig omdat er minder word gedaan.
daar waar het gras altijd erg kort is zie ik meestal dorheid na verloop van tijd.
Welke is een aanrader zonder begrenzingsdraad? (800m2)
Het stuk van 800m2 is in 2 gedeeld, scheiding met draadpanelen en een poort van 1m breed, de robot maaier zou beide stukken moeten maaien, hij moet dus door de poort opening rijden en terug.
Poort kan indien nodig op een andere plaats gezet worden, op de scheiding ligt een strook betontegels van 25cm breed zodat de maaier aan beide kanten netjes de kanten kan afrijden.
Het stuk van 800m2 is in 2 gedeeld, scheiding met draadpanelen en een poort van 1m breed, de robot maaier zou beide stukken moeten maaien, hij moet dus door de poort opening rijden en terug.
Poort kan indien nodig op een andere plaats gezet worden, op de scheiding ligt een strook betontegels van 25cm breed zodat de maaier aan beide kanten netjes de kanten kan afrijden.
[Voor 165% gewijzigd door Funky22 op 21-05-2023 11:19]
https://discord.gg/x8uWt9
Ik ben zelf erg tevreden met de Segway Navimow . In jouw geval moet de 800 versie voldoende zijnFunky22 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:47:
Welke is een aanrader zonder begrenzingsdraad? (800m2)
Het stuk van 800m2 is in 2 gedeeld, scheiding met raadpanelen en een poort van 1m breed, de robot maaier zou beide stukken moeten maaien, hij moet dus door de poort opening rijden en terug.
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT LG65E9
Zag deze net ook in Apeldoorn, echt mooi apparaat. Heb zelf nog een Worx M700 maar vind deze zo dom. Loopt vaak vast, accu snel leeg en mist regelmatig stukken.Navi schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:41:
Zag gister bij de Hornbach in Breda de nieuwe Worx Vision M600 WR206E als demo staan en lagen er ook 3 op voorraad, 1495 per stuk incl gratis garage tot 31 mei.
[Afbeelding]
Zou de Worx Vision wel willen kopen. Ben benieuwd hoe die presteert tegenover de Segway.
Dat klopt, maar korter oogt strakker. Maar net wat je belangrijker vindt... Maar bij een robotmaaier kun je ook gewoon de hoogte instellen hèMaxwp schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:44:
[...]
moet zeggen ik heb afgelopen weekend het gras voor het eerste gemaaid sinds vorig jaar en toen ben ik al vrij vroeg gestopt omdat het veel regen werd en niet de kans kreeg.
gras doet het beste als het wat langer is
het zorg voor eigen schaduw in de zomer zodat het ook dan mooi groen blijft en het is beter tegen het uidrogen van de grond er onder
daarnaast zijn er minder resouces nodig omdat er minder word gedaan.
daar waar het gras altijd erg kort is zie ik meestal dorheid na verloop van tijd.

10 cm? of toch wel minimaal 5 cmFireFoz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Dat klopt, maar korter oogt strakker. Maar net wat je belangrijker vindt... Maar bij een robotmaaier kun je ook gewoon de hoogte instellen hè
Hey! Ben de markt aan het afzoeken naar een robot maaier. Iedereen raad me een Husqvarna aan, dus daar ben ik nu aan het kijken (heb het topic nog niet gelezen).
Na wat zoeken is mijn oog gevallen op de Husqvarna Automower® 320 NERA. Ik vraag me achter af of de mowers ‘zonder draad’ veel voordelen hebben? Ik heb een zeer eenvoudige, rechthoekige gazon - zonder hellingen. Ik heb redelijk eenvoudige requirements.
- Gazon van 420m2, recht op recht.
- Geen hellingen, bomen, bloemenperkjes, ..
- Maaier moet slim zijn 😁 - koppeling met Home Assistant is een must (dus een WiFi verbinding ook).
Ik kom dus uit bij de 320 NERA of de Automower 415X, die beide verbonden kunnen worden met de Connect App. Prijs is ongeveer gelijk, dus ik denk dat de 320 NERA hier de beste keuze is (aangezien nieuwe model). Alleen nog even zien of ik dat hier klaar krijg met die ‘beacon’ die je ergens moet plaatsen.
Of moet ik uit m’n bubble komen en zijn er betere oplossingen dan Husqvarna?
Na wat zoeken is mijn oog gevallen op de Husqvarna Automower® 320 NERA. Ik vraag me achter af of de mowers ‘zonder draad’ veel voordelen hebben? Ik heb een zeer eenvoudige, rechthoekige gazon - zonder hellingen. Ik heb redelijk eenvoudige requirements.
- Maaier moet slim zijn 😁 - koppeling met Home Assistant is een must (dus een WiFi verbinding ook).
Ik kom dus uit bij de 320 NERA of de Automower 415X, die beide verbonden kunnen worden met de Connect App. Prijs is ongeveer gelijk, dus ik denk dat de 320 NERA hier de beste keuze is (aangezien nieuwe model). Alleen nog even zien of ik dat hier klaar krijg met die ‘beacon’ die je ergens moet plaatsen.
[Voor 81% gewijzigd door Shattering op 21-05-2023 14:59]
Die RTK beacon is een losse optie van 1500 eur. Krijg je er niet bij, heeft standaard gewoon een draad nodig.Shattering schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:19:
Hey! Ben de markt aan het afzoeken naar een robot maaier. Iedereen raad me een Husqvarna aan, dus daar ben ik nu aan het kijken (heb het topic nog niet gelezen).
Waarom kijk je overigens naar zulke grote maaiers voor 420m2?
Hey! Goeie vraag .. verschillende verkopers bij mij in de buurt zeggen altijd om 2x zoveel capaciteit te nemen als nodig. Niet nodig dan? Dan kom ik mss toe met de 405X?Navi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:36:
[...]
Die RTK beacon is een losse optie van 1500 eur. Krijg je er niet bij, heeft standaard gewoon een draad nodig.
Waarom kijk je overigens naar zulke grote maaiers voor 420m2?
Wat is dan het verschil tussen de Automowers en de NERA, als je toch apart die beacons moet kopen?
[Voor 13% gewijzigd door Shattering op 21-05-2023 15:49]
Dat nera de nieuwe modellen zijn, verder is er nog weinig over bekend, verwacht zonder rtk weinig verschil.Shattering schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:44:
[...]
Hey! Goeie vraag .. verschillende verkopers bij mij in de buurt zeggen altijd om 2x zoveel capaciteit te nemen als nodig. Niet nodig dan? Dan kom ik mss toe met de 405X?
Wat is dan het verschil tussen de Automowers en de NERA, als je toch apart die beacons moet kopen?
Iets extra kan geen kwaad, maar je keek nu naar modellen met meer dan 4x de capaciteit, 2x zoveel is zat.
Hoi, ik overweeg een robot grasmaaier voor 185m2 gazon.
Echter hebben we een zwembad in de tuin en als de kids zwemmen dan rennen ze natuurlijk ook met een bal over het gazon en als het net gemaaid is (handmatig met bak) dan merk ik wel dat er meer grassprietjes in het zwembad komen.
Met een robot maaier blijft dat liggen, nu vraag ik me hoe jullie dat afgesneden gras ervaren? Blijft dat aan je voeten plakken? Het vergaat binnen een paar dagen lees ik, maar als die robot elke dag maait ligt er altijd vers gras. Iemand toevallig ervaring met een zwembad erbij die hier last van heeft?
Ik ben niet zo'n tuin man en als ik het gras maai dan is het altijd te lang, maar dan komt er ok direct een half 240liter groencontainer gras vanaf. Zodoende vraag ik me af hoe jullie het gras ervaren dat blijft liggen.
Echter hebben we een zwembad in de tuin en als de kids zwemmen dan rennen ze natuurlijk ook met een bal over het gazon en als het net gemaaid is (handmatig met bak) dan merk ik wel dat er meer grassprietjes in het zwembad komen.
Met een robot maaier blijft dat liggen, nu vraag ik me hoe jullie dat afgesneden gras ervaren? Blijft dat aan je voeten plakken? Het vergaat binnen een paar dagen lees ik, maar als die robot elke dag maait ligt er altijd vers gras. Iemand toevallig ervaring met een zwembad erbij die hier last van heeft?
Ik ben niet zo'n tuin man en als ik het gras maai dan is het altijd te lang, maar dan komt er ok direct een half 240liter groencontainer gras vanaf. Zodoende vraag ik me af hoe jullie het gras ervaren dat blijft liggen.
Het verpulvert. Ja het blijft aan voeten kleven maar het zijn meer kleine stukjes dan hele sprieten.The Source schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:59:
Hoi, ik overweeg een robot grasmaaier voor 185m2 gazon.
De oplossing:
https://www.amazon.nl/Int...id=pla-422392619015&psc=1
Goedemorgen,
Van het weekend wat bomen gepland en een border gezet. Hierdoor heb ik de lus draad van de Gardena los gehaald en áchter de border gelegd.
Hij ligt daar gewoon los in en de maaier kan er niet bij komen. Hij heeft 2 nachten probleemloos gereden maar begint nu opeens dat hij geen signaal met de lus draad heeft.
Ik heb de draad achter de border bekeken, en afgezien van een reparatie stukje (wat maanden heeft gewerkt) is de draad volledig in takt.
Iemand enig idee of, en hoe, je redelijk kan bepalen waar die storing zit?
Van het weekend wat bomen gepland en een border gezet. Hierdoor heb ik de lus draad van de Gardena los gehaald en áchter de border gelegd.
Hij ligt daar gewoon los in en de maaier kan er niet bij komen. Hij heeft 2 nachten probleemloos gereden maar begint nu opeens dat hij geen signaal met de lus draad heeft.
Ik heb de draad achter de border bekeken, en afgezien van een reparatie stukje (wat maanden heeft gewerkt) is de draad volledig in takt.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Je hebt van die testsetjes, beetje zoeken rond de 30 euro.Toppe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:18:
Goedemorgen,
Even een lange schroef ofzo de grond in als aardpen, prik je zwarte klem op, rode klem op een kant van het draad, en dan met tester langs de kabel geluidssignaal zoeken tot je een plek hebt waar het geluidsignaal niet meer werkt.
(Handleiding geeft vaak aan dat je de klemmetjes op beide kanten draad kunt zetten, maar dan vind je de breuk heel lasig omdat het geluidssignaal dan 2 kanten op gestuurd wordt. Moet je wel heel toevallig op de breuk komen, aardpen werkt 10x makkelijker).
Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sony: 25 F/1.4 GM | 35 F/1.4 GM | 50 F/1.2 GM | 85 F/1.8
| 24-70 F/2.8 GM | 100-400 F/4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ah, een pieper heb ik wel! Alleen nog even een lange schroef halen!Mud.Starrr schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:28:
[...]
Je hebt van die testsetjes, beetje zoeken rond de 30 euro.
Even een lange schroef ofzo de grond in als aardpen, prik je zwarte klem op, rode klem op een kant van het draad, en dan met tester langs de kabel geluidssignaal zoeken tot je een plek hebt waar het geluidsignaal niet meer werkt.
(Handleiding geeft vaak aan dat je de klemmetjes op beide kanten draad kunt zetten, maar dan vind je de breuk heel lasig omdat het geluidssignaal dan 2 kanten op gestuurd wordt. Moet je wel heel toevallig op de breuk komen, aardpen werkt 10x makkelijker).
Dank!
Uiteindelijk niet nodig gehad. Vrouwlief had de draad doorgeknipt aan de andere kantMud.Starrr schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:28:
[...]
Je hebt van die testsetjes, beetje zoeken rond de 30 euro.

Shattering schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:44:
Die Nera's zijn in feite 'modeljaar 2023'. Dat ze 'n nieuw label toevoegen geeft wel aan dat tenminste de marketing afdeling het als een groter dan standaard stap weet te zienNavi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:55:
Dat nera de nieuwe modellen zijn, verder is er nog weinig over bekend, verwacht zonder rtk weinig verschil.

En dat wil ik wel met ze eens zijn. Er staat veel info op de Husqvarna site en dat gaat echt niet alleen over de RTK optie die nu naar consumenten komt. Een drietal 'musts' voor ons weet ik zo: ze zijn aanzienlijk vriendelijker voor jonge egeltjes (d.m.v. een ultrasoon systeem dacht ik). Je kunt stukken van je gras uitsluiten. Ook zonder RTK dus, al maakt die het wel nauwkeuriger. En ze hebben (allen?) WiFi. Verder meen ik o.a. ook afsproeibaarheid voor veel meer maaiers.
moet zeggen dat ik wel blij ben met de nieuwe landroid firmware 
minder "hoek van inval is hoek van weerkaatsing", maar meer bochtenwerk.
Kan me voorstellen dat er zo ook minder delen gras op steeds dezelfde plekken kapot gaan.

Kan me voorstellen dat er zo ook minder delen gras op steeds dezelfde plekken kapot gaan.
[Voor 24% gewijzigd door paQ op 22-05-2023 09:17]
Even een update:Peule_P schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:14:
- Stihl iMow 7 Evo
Afgelopen week 2 verschillende bedrijven hier gehad voor offertes voor zowel Stihl als Husqvarna, beide kwamen ze op dezelfde conclusie en dat was dat we i.i.g. 2 maaiers nodig hadden.
De ''Husqvarna-dealer" gaf wel aan dat ze ook Stihl leveren maar dan enkel de andere tuinmachines en niet de robotmaaiers en dat ze diverse klanten hadden nu die van Stihl over stapten naar Husqvarna.
Robomow hebben ze ook gehad maar zijn ze mee gestopt ivm overname importeurschap door een andere partij en niks als slechte ervaringen mee.
Qua Husqvarna modellen raadt hij aan 2x de 430X of 430X Nera ipv 1x 450X Nera zoals ikzelf gedacht had, dan zou die namelijk 16/17 uur per dag moeten maaien volgens zijn berekeningen.
Wel dan met geleidedraad ivm opstructie GPS signal door bomen etc. in de tuin en dan had hij de voorkeur om 1 grote zone te maken met de geleidedraad die de meerdere perkjes verbindt en dan beide 430X-en in hetzelfde gebied te laten rijden en dat ze zo met elkaar communiceren.
Honda leveren hun ook maar daar werkte het met 2 robots samen niet zo lekker en was de Husqvarna de enige/juiste optie volgens hem.
De "Stihl-dealer" gaf ook een beetje hetzelfde aan maar dan 2 aparte zones, 1 kleinere met een Imow 5.0 of 5.0 EVO en 1 grotere zone met een Imow 7.0 of 7.0 EVO.
Andere merken leveren ze niet (meer) maar gaf wel aan dat Husqvarna ook een premium merk was en dat ook hun in het verleden Robomow hadden maar om exact dezelfde redenen ermee zijn gestopt als de Husqvarna dealer me vertelde.
Verder zelfde verhaal dus enkel 2 aparte zones.
Qua prijs is de Husqvarna ongeveer €1000 duurder op de totaalprijs incl aanleggen.
Zelf heb ik over Husqvarna eigenlijk ook geen negatieve berichten kunnen vinden en over Stihl af en toe, daarbij zowat iedere review op Youtube gezien en eigenlijk komt de Husqvarna ook steevast overal als winnaar uit de bus t.o.v. de (vorige generatie) Stihl modellen.
Ik neig dan ook naar de Husqvarna of heeft iemand nog een goede reden om de Imow EVO te kiezen?
Gardena is gewoonweg geen optie gezien de perceelgrootte en Gardena 'maar' tot 1500m2 per robot gaat.
Die van een paar posts geleden van die startup niks voor je?
Daar zijn 3 modellen van (zal accu duur zijn neem ik aan) en navigeren op GPS en zicht zover ik begrijp.
ze claimen met 1 5000 model , 5000m2 te kunnen maaien:
https://mammotion.com/pro...ire-free-robot-lawn-mower
edit:
herstel GPS en radar.
In elk geval heb je een extra overhead "gps repeater" hetgeen je wellicht al afdoende dekking geeft bij de bomen? Scheelt je dik de helft iig
Daar zijn 3 modellen van (zal accu duur zijn neem ik aan) en navigeren op GPS en zicht zover ik begrijp.
edit:
herstel GPS en radar.
In elk geval heb je een extra overhead "gps repeater" hetgeen je wellicht al afdoende dekking geeft bij de bomen? Scheelt je dik de helft iig

[Voor 50% gewijzigd door paQ op 22-05-2023 10:09]
Had ook even terug gescrolld en de Kickstarter link gevonden, zal deze eens goed bekijkenpaQ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:53:
edit:
herstel GPS en radar.

ik kan mij eigenlijk niet goed voorstellen hoe je gras heel blijft met die brede wielen die volgens mij niet kunnen draaien.paQ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:53:
edit:
herstel GPS en radar.
het ding stuurt toch ook?DanTm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:53:
[...]
ik kan mij eigenlijk niet goed voorstellen hoe je gras heel blijft met die brede wielen die volgens mij niet kunnen draaien.
oe... nee idd
Hij rijdt als een tank met 4 wielen
[Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-05-2023 10:58]
Ik ben het topic hier ook al even aan het volgen en ben zelf aan het zien om eventueel een robotmaaier aan te kopen. Ik heb een rechthoekige grasvlakte van om en bij de 400m².
De Segway Navimow lijkt voor mij het perfecte toestel. Ik wil absoluut geen domme robotmaaier die 24/7 (bij manier van spreken) moet rijden om toch zeker te zijn dat de maaier op iedere stukje gras eens gereden heeft. Het lijkt mij zowel economisch als ecologisch veel beter om een toestel te hebben die rechte lijnen kan rijden en zelfs om de 2 dagen kan rijden ipv iedere dagen meerdere uren.
Een ander voordeel is het feit dat dit zonder perimeterdraad werkt. Ik heb het zelf nog nooit moeten aanleggen, maar het lijkt mij een groot werk om dit initieel in orde te zetten en je hebt er in de toekomst ook geen probleem mee mocht de draad stuk gaan.
Mijn vraag aan jullie: mis ik iets en waarom kijken er nog zoveel mensen naar andere fabrikanten die wel nog met perimiterdraad werken? De prijs van het toestel kan wel nog meespelen, maar als ik hier prijzen zie van andere toestellen, dan ligt de Segway Navimow qua budget toch ook mooi in de markt?
De Segway Navimow lijkt voor mij het perfecte toestel. Ik wil absoluut geen domme robotmaaier die 24/7 (bij manier van spreken) moet rijden om toch zeker te zijn dat de maaier op iedere stukje gras eens gereden heeft. Het lijkt mij zowel economisch als ecologisch veel beter om een toestel te hebben die rechte lijnen kan rijden en zelfs om de 2 dagen kan rijden ipv iedere dagen meerdere uren.
Een ander voordeel is het feit dat dit zonder perimeterdraad werkt. Ik heb het zelf nog nooit moeten aanleggen, maar het lijkt mij een groot werk om dit initieel in orde te zetten en je hebt er in de toekomst ook geen probleem mee mocht de draad stuk gaan.
Mijn vraag aan jullie: mis ik iets en waarom kijken er nog zoveel mensen naar andere fabrikanten die wel nog met perimiterdraad werken? De prijs van het toestel kan wel nog meespelen, maar als ik hier prijzen zie van andere toestellen, dan ligt de Segway Navimow qua budget toch ook mooi in de markt?
Eerst had ik zelf ook schrik voor zo'n draad te leggen.. achteraf gebleken.. er is niets simpeler. Het is goedkoop en het werkt.argon007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:32:
In een uurtje kan je de draad al in een grote tuin leggen en als je geen hond ofzo zal je niet snel schade aan je draad hebben.
Segway is zeker een van de merken die zorgt dat de prijs aantrekkelijk blijft, dat klopt. Maar juist met die merken zijn de ervaringen nogal wisselend. Wellicht zelfs met Segway voorop, al is dat niet heel verwonderlijk: nieuw in de markt en gelijk met een flink vernieuwende insteek. Zoek er maar 'ns op in dit topic.argon007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:32:
Maar eh.. 400m2 rechthoek dus? Dat begint alvast simpel, vanuit die machines gezien. Obstakels? Speelgoed dat erop rondslingeren kan? Bomen? (Da's een ding voor de GPS-RTK machines zoals die Segway.)
Ik ben het eens met deze respons. Echter, als je van plan bent om vaak je gazon te verticuteren moet je hier wel rekening mee houden: verticuteren zal de perimeterdraad doorsnijden. Daarom heb ik die van mij ingegraven. Maar: zelfs dat is te overzien! Als je het professioneel laat doen hebben de installateurs een speciaal apparaat dat de draad direct de grond in werkt. Maar ik heb het simpelweg gedaan met een spade, en was na een uurtje klaar voor een gazon van 100m2.hanssen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:35:
[...]
Eerst had ik zelf ook schrik voor zo'n draad te leggen.. achteraf gebleken.. er is niets simpeler. Het is goedkoop en het werkt.
In een uurtje kan je de draad al in een grote tuin leggen en als je geen hond ofzo zal je niet snel schade aan je draad hebben.
You are not a beautiful and unique snowflake.
Eensch!Zartos schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Ik ben het eens met deze respons. Echter, als je van plan bent om vaak je gazon te verticuteren moet je hier wel rekening mee houden: verticuteren zal de perimeterdraad doorsnijden. Daarom heb ik die van mij ingegraven. Maar: zelfs dat is te overzien! Als je het professioneel laat doen hebben de installateurs een speciaal apparaat dat de draad direct de grond in werkt. Maar ik heb het simpelweg gedaan met een spade, en was na een uurtje klaar voor een gazon van 100m2.
Na de afgelopen drie jaar 4x een reparatie te hebben moeten uitvoeren (verticuteren(2x)/beluchten/hak van kinderschoen van rennend kind), ook hier alle kabels ingegraven.
Dat wil zeggen; met een graskantensnijder (insteken, wrikken, uithalen, repeat) een sleuf maken, kabel erin, daarna met een stukje bamboestok of oud timmermanspotlood eroverheen om goed naar beneden te drukken en alles weer aanstampen.
Klein klusje, groot plezier!
Wat als uw apparaat binnen X tijd stuk is en je koopt een robotmaaier van een ander merk, dan vermoed ik dat de kabel terug ingegraven moet worden op een andere plaats?
Met andere woorden, niet ieder merk zit met dezelfde afstand tussen de robotmaaier en de kant vermoed ik? Of maakt men gebruik van een standaardafstand?
Met andere woorden, niet ieder merk zit met dezelfde afstand tussen de robotmaaier en de kant vermoed ik? Of maakt men gebruik van een standaardafstand?
Ik heb hem ook ingegraven in een buis. Ik had regelmatig storingen... ook 2x met verticuteren toch de kabel geraakt en ga dan maar zoeken. Nou is de omtrek van mijn gazon wel zo'n 100 meter dus dat ingraven was wel afzien maar ik vond het het wel waard.argon007 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:33:
Wat als uw apparaat binnen X tijd stuk is en je koopt een robotmaaier van een ander merk, dan vermoed ik dat de kabel terug ingegraven moet worden op een andere plaats?
De afstand kan per maaier wat verschillen maar dat is centimeterwerk.
Over welke "nieuwe" firmware heb je het dan? Want volgens mij is de laatste 3.28 en die is al een jaar oud toch?paQ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:17:
moet zeggen dat ik wel blij ben met de nieuwe landroid firmware
november dacht ik?FireFoz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:38:
[...]
Ik heb hem ook ingegraven in een buis. Ik had regelmatig storingen... ook 2x met verticuteren toch de kabel geraakt en ga dan maar zoeken. Nou is de omtrek van mijn gazon wel zo'n 100 meter dus dat ingraven was wel afzien maar ik vond het het wel waard.
De afstand kan per maaier wat verschillen maar dat is centimeterwerk.
[...]
Over welke "nieuwe" firmware heb je het dan? Want volgens mij is de laatste 3.28 en die is al een jaar oud toch?
Maar pas sinds 2-3 weken het ding weer aan.
Er is een 3.29 maar die is nog in beta, komt later pas via de app binnen. Ik zit nog op 3.26, 3.28 werkte voor geen meter bij mij vorig jaar.FireFoz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:38:
[...]
Over welke "nieuwe" firmware heb je het dan? Want volgens mij is de laatste 3.28 en die is al een jaar oud toch?