Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 45 ... 72 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22
paQ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:53:
Die van een paar posts geleden van die startup niks voor je?
Daar zijn 3 modellen van (zal accu duur zijn neem ik aan) en navigeren op GPS en zicht zover ik begrijp.

ze claimen met 1 5000 model , 5000m2 te kunnen maaien:
https://mammotion.com/pro...ire-free-robot-lawn-mower

edit:
herstel GPS en radar.

In elk geval heb je een extra overhead "gps repeater" hetgeen je wellicht al afdoende dekking geeft bij de bomen? Scheelt je dik de helft iig ;)
Heb hun iig eens een contact email gestuurd met wat technische vragen, eens kijken wat de reply gaat zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:32
Navi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Er is een 3.29 maar die is nog in beta, komt later pas via de app binnen. Ik zit nog op 3.26, 3.28 werkte voor geen meter bij mij vorig jaar.
Waar vind je die v3.26? Ik kan nu niet meer terug :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:26
Lacroix schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:22:
[...]

Navimow H3000e (met Vision) heeft zijn eerste maaibeurt erop zitten afgelopen weekend.

Tot nu toe tevreden alleszins, heeft het stuk (700m²) mooi in lijnen afgereden.
Ondertussen 2 maaibeurten verder en altijd heel netjes en zonder problemen afgereden.
Staat ingepland om 3x per week 3 uur te rijden. Dat kan hij op één lading doen, en na zijn 3 uur werk gaat hij dus terug volladen voor de volgende sessie.
Op ongeveer 2 sessies (dus 6 uur maaien) heeft hij de 700m² gedaan.

Had de Bosch Indego ter reparatie naar bol.com teruggestuurd (wegens de accu foutmeldingen) samen met melding van de resem problemen. En die hebben gewoon netjes het volledig aankoop bedrag teruggestort wegens 'niet herstelbaar'.

[ Voor 16% gewijzigd door Lacroix op 22-05-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
scatman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:08:
[...]

Waar vind je die v3.26? Ik kan nu niet meer terug :(
Inloggen bij Worx dan kun je hem downloaden. Downgraden gaat via een usb stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 20:38
heeft iemand gaas voor het laadstation gelegd (waar sporen ontstaan) en dus over eventueel geleidingsdraad wat daar ligt? kan de maaier met het gaas de draad nog volgen?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:23
onne schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Als je er bij de aanleg van je tuin rekening mee houdt hoef je geen kanten te maaien. Bij ons overal een bandje of klinker op niveau van het gras waar hij met 1 wiel overheen rijdt 👌
Ze hebben me ook aangeraden om ervoor te zorgen dat de randen een overloop/band of kantsteen hebben, zodat de robot er gemakkelijk overheen kan rijden.

Hoe breed is de klinker die je daarvoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Navi schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Hier de landroid ook continue vast de afgelopen maand en diepe gaten in het gras. Heb hem naar binnen gehaald.

Stomme ding moet gewoon eerder detecteren dat hij niet vooruit komt ipv maar blijven malen en zich helemaal ingraven.

Ga volgend jaar waarschijnlijk voor iets anders, ben er wel klaar mee. Jammer dat die segway nog veel kinderziektes heeft en ik vrees voor de line of sight van de RTK antenne, dat is er bij mij namelijk niet.
Ligt niet aan mij dus. Lijkt wel of deze met de week dommer wordt. Steeds meer gaten in het gras, echt zonde.

Gaat denk ik de Segway worden. Weinig vertrouwen in de nieuwe Worx Vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
mazzoop80 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Ze hebben me ook aangeraden om ervoor te zorgen dat de randen een overloop/band of kantsteen hebben, zodat de robot er gemakkelijk overheen kan rijden.

Hoe breed is de klinker die je daarvoor gebruikt?
Bij ons ligt een antraciet opsluitbandje plat, dus niet de kopse kant (welke maar 5 cm is ofzo), maar de brede kant (cm of 15?). Is denk ik wel alleen mooi als je echt een grote tuin hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLfq1VaNi3UFd0Ag5tEmJfbSKWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4h3R4JdtC63I4w2MB9wiUO4.jpg?f=fotoalbum_large
Als je 5-10 cm aanhoudt is dat overigens voldoende. Je kan het vrij nauwkeurig uitmeten met de perimeterdraad. En wielen zelf zijn maar een cm of 3-5 breed.

[ Voor 22% gewijzigd door onne op 22-05-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Toch de Lidl Parkside PMRDA 20 Li-A maar geretourneerd. Toch geen vertrouwen in. Ik denk dat mijn tuin echt een maaier nodig heeft die de boel goed in kaart brengt en niet kris kras / random er doorheen gaat. Er zijn veel rondingen in de tuin en bovendien opstaande borderranden.

Ik overweeg nu toch weer de Bosch Indego, Ecovacs Goar G1 of Gardena Sileno smart 750. Gazon is ongeveer 500m2 groot denk ik. Maar ik kom er niet echt uit. Het blijft super veel geld zo'n ding, en geen een is perfect...
  • Bosch Indego, maakt een kaartje en maait dan banen, dat vind ik echt een pro, maar werkt wel met begrenzingsdraad.
  • Gardena, erg stil, en schijnt wel door smalle doorgangen van 60cm te kunnen, werkt met begrenzingsdraad
  • Ecovacs Goat G1, werkt zonder begrenzingsdraad, maar weer even stukje duurder. Nog maar net uit dus nog niet heel veel ervaringen mee.
Iemand ervaringen met een van bovenstaande drie.

[ Voor 33% gewijzigd door Burnd op 23-05-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:36
Inmiddels nu zo een maandje de segway rondrijden, ben over het algemeen zeer tevreden, met de laatste updates draait hij probleemloos zijn rondjes, toch als kritisch persoon zijn er een aantal zaken die in mijn ogen nog beter kunnen, of wellicht snap ik (nog) niet hoe het werkt.

1. Hoog gras is voor dit apparaat ECHT een nogo, met de Bosch rijdt hij er gewoon alsnog overheen en maait het gewoon. De Segway rijdt er dan wel overheen maar lijkt niet de kracht te hebben om het dan te maaien, soms stopt hij dan ook gewoon met maaien. Op zich geen groot probleem, zodra het gras de juiste lengte heeft houd hij het moeiteloos op orde.

2. De planning van het maaien. Dit is denk ik het grootste verbeterpunt en waar de Bosch eigenlijk wel goed in was. Je kunt voor zover mij bekend bij de Segway alleen maar aangeven wanneer hij moet rijden. Maar niet dat hij zelf bepaald op basis van weersvoorspellingen, temperatuur, regen etc wanneer en hoe vaak per week hij moet rijden. Dat doet de Bosch wel. Ook als de Bosch de hele grasmat heeft gemaaid binnen een dag en er is nog tijd over, dan zal hij niet nog een keer gaan maaien. Echter de Segway begint met maaien op het aangegeven tijdstip en stopt alleen met regen, nacht of eindtijd. Als hij dus de mat 30 minuten voor de eindtijd heeft afgerond gaat ie dus nog voor 30 minuten alvast het volgende rondje beginnen. 2 dagen later wanneer hij weer maait pakt hij dat stuk van die laatste 30 minuten dus niet mee.

3. Denk dat ik een klein issue heb (moet ik nog aanmelden) waarbij de snijmessen tegen de behuizing aantikken wat dus een vervelend tikkend geluid maakt.

Maaarrrr conclusie is wel dat ik met de Bosch een chaotisch, rommelig en ongelijke grasmat had en met de segway een volledig strak, netjes in banen (helemaal zen) gazon heb. Geen spijt van deze aankoop alleen hopelijk gaan ze de app nog verder optimaliseren.

De Bosch draait nu zijn rondjes in de voortuin van 200M2 (terwijl hij dus 700+ zou moeten aankunnen) en dat gaat over het algemeen nu ook prima, 1 a 2 x per week staat ie nog wel vast.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:32
Navi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Inloggen bij Worx dan kun je hem downloaden. Downgraden gaat via een usb stick.
Waar vind je die dan terug?
Als ik inlog op https://account.worxlandroid.com krijg ik enkel het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFhrcuD1tcSYK-AR5rtXVRVg2sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IjcZSdBypCd3TwTKoyg6MBz5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
TonCoronel schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:17:
Inmiddels nu zo een maandje de segway rondrijden, ben over het algemeen zeer tevreden, met de laatste updates draait hij probleemloos zijn rondjes, toch als kritisch persoon zijn er een aantal zaken die in mijn ogen nog beter kunnen, of wellicht snap ik (nog) niet hoe het werkt.

1. Hoog gras is voor dit apparaat ECHT een nogo, met de Bosch rijdt hij er gewoon alsnog overheen en maait het gewoon. De Segway rijdt er dan wel overheen maar lijkt niet de kracht te hebben om het dan te maaien, soms stopt hij dan ook gewoon met maaien. Op zich geen groot probleem, zodra het gras de juiste lengte heeft houd hij het moeiteloos op orde.

2. De planning van het maaien. Dit is denk ik het grootste verbeterpunt en waar de Bosch eigenlijk wel goed in was. Je kunt voor zover mij bekend bij de Segway alleen maar aangeven wanneer hij moet rijden. Maar niet dat hij zelf bepaald op basis van weersvoorspellingen, temperatuur, regen etc wanneer en hoe vaak per week hij moet rijden. Dat doet de Bosch wel. Ook als de Bosch de hele grasmat heeft gemaaid binnen een dag en er is nog tijd over, dan zal hij niet nog een keer gaan maaien. Echter de Segway begint met maaien op het aangegeven tijdstip en stopt alleen met regen, nacht of eindtijd. Als hij dus de mat 30 minuten voor de eindtijd heeft afgerond gaat ie dus nog voor 30 minuten alvast het volgende rondje beginnen. 2 dagen later wanneer hij weer maait pakt hij dat stuk van die laatste 30 minuten dus niet mee.

3. Denk dat ik een klein issue heb (moet ik nog aanmelden) waarbij de snijmessen tegen de behuizing aantikken wat dus een vervelend tikkend geluid maakt.

Maaarrrr conclusie is wel dat ik met de Bosch een chaotisch, rommelig en ongelijke grasmat had en met de segway een volledig strak, netjes in banen (helemaal zen) gazon heb. Geen spijt van deze aankoop alleen hopelijk gaan ze de app nog verder optimaliseren.

De Bosch draait nu zijn rondjes in de voortuin van 200M2 (terwijl hij dus 700+ zou moeten aankunnen) en dat gaat over het algemeen nu ook prima, 1 a 2 x per week staat ie nog wel vast.
toon volledige bericht
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Over welke Segway heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

paQ

Burnd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:32:
Toch de Lidl Parkside PMRDA 20 Li-A maar geretourneerd. Toch geen vertrouwen in. Ik denk dat mijn tuin echt een maaier nodig heeft die de boel goed in kaart brengt en niet kris kras / random er doorheen gaat. Er zijn veel rondingen in de tuin en bovendien opstaande borderranden.

Ik overweeg nu toch weer de Bosch Indego, Ecovacs Goar G1 of Gardena Sileno smart 750. Gazon is ongeveer 500m2 groot denk ik. Maar ik kom er niet echt uit. Het blijft super veel geld zo'n ding, en geen een is perfect...
  • Bosch Indego, maakt een kaartje en maait dan banen, dat vind ik echt een pro, maar werkt wel met begrenzingsdraad.
  • Gardena, erg stil, en schijnt wel door smalle doorgangen van 60cm te kunnen, werkt met begrenzingsdraad
  • Ecovacs Goat G1, werkt zonder begrenzingsdraad, maar weer even stukje duurder. Nog maar net uit dus nog niet heel veel ervaringen mee.
deze een optie voor je?
https://eu.worx.com/nl-nl/worx-landroid-vision-m600-wr206e/

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Ja ook overwogen, maar iemand die ik ken heeft die juist weer teruggebracht en daarvoor de Ecovac Goat G1 gehaald. Motivatie waarom weet ik nog niet, ga ik nog even achter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
Burnd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:32:
Dat doet hij echt niet hoor. Mijn model (M+ 700) van vorig jaar toch niet.

'LogiCut' maakt een lappendeken van telkens vierkantjes (van 10x10m ofzo) waar hij baantjes heeft gedaan. Maar hij maakt geen banen over de hele lengte van je gazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 17:06
Een vraag aan de expert mbt het aanschaffen van een robot maaier.

We hebben een hond die graag de houtsnippers uit de tuin naar het gras verplaatst of stokken kapot bijt waardoor er redelijk wat troep in het gras ligt. Is dit iets waar een robotmaaier mee uit de voeten kan of sloop je de messen binnen no-time?

[ Voor 61% gewijzigd door Pieler op 23-05-2023 15:45 . Reden: Zelf antwoord al gevonden. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:11
Shattering schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:19:
Hey! Ben de markt aan het afzoeken naar een robot maaier. Iedereen raad me een Husqvarna aan, dus daar ben ik nu aan het kijken (heb het topic nog niet gelezen).

Na wat zoeken is mijn oog gevallen op de Husqvarna Automower® 320 NERA. Ik vraag me achter af of de mowers ‘zonder draad’ veel voordelen hebben? Ik heb een zeer eenvoudige, rechthoekige gazon - zonder hellingen. Ik heb redelijk eenvoudige requirements.

- Gazon van 420m2, recht op recht.
- Geen hellingen, bomen, bloemenperkjes, ..
- Maaier moet slim zijn 😁 - koppeling met Home Assistant is een must (dus een WiFi verbinding ook).

Ik kom dus uit bij de 320 NERA of de Automower 415X, die beide verbonden kunnen worden met de Connect App. Prijs is ongeveer gelijk, dus ik denk dat de 320 NERA hier de beste keuze is (aangezien nieuwe model). Alleen nog even zien of ik dat hier klaar krijg met die ‘beacon’ die je ergens moet plaatsen.

Of moet ik uit m’n bubble komen en zijn er betere oplossingen dan Husqvarna?
toon volledige bericht
Ik heb de Automower 415X op een gazon van ongeveer 1000 m2. Deze bevalt me erg goed. Vorig jaar registreerde de maaier na een firmware-update veel onterechte botsingen (lees: te hoge graspolletjes), maar na een nieuwe update liep de maaier weer als een zonnetje. Ik heb vrijwel nooit last van vastlopers. In de app zijn veel instellingen mogelijk, o.a. het toewijzen van zones die een eigen maaischema kunnen krijgen. Ik heb geen ervaring met de 320 Nera.
Ik kan je het merk zonder meer aanbevelen. Het kost wel (wat) meer dan de andere merken, maar probleemloos functioneren heeft kennelijk een prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:18
Ook ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden voor een robotmaaier voor mijn tuin. Zie door de bomen het bos niet meer. Mijn tuin is lang en smal, met verschillende gazonnetjes en smalle doorgangen. Zie een (zeer) schematische weergave hieronder.

Enkele vragen/gedachten/overwegingen:
- Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om de verschillende gebieden geheel automatisch te laten maaien ivm de smalle doorgangen?
- Dan is het hopelijk wel mogelijk de maaier slechts één keer te hoeven te verplaatsen tussen het bovenste en onderste gebied?
- Een maaier met GPS (bijv Segway) lijkt een interessante optie mbt gemak, maar is dat echt wel zo, of is de techniek nog niet 'mature'genoeg? Toch maar voor een draad gaan?
- Zijn er aanbevelen van merken/types die in mijn situatie de beste oplossing zijn (uiteraard met de beste prijs/kwaliteit verhouding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA51TKAYIjnC5XySKKylhYg40xE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQfzsIOjmHyON0PiAdzddubF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:41
Iemand die nog een andere ingang heeft bij de support afdeling van worx? Ik wacht al 14 weken op reparatie van mijn maaier maar kom en niet uit met Avalon. De enige!! nederlandse supportmedewerkster. Die vind dat allemaal normaal.

Ik vroeg haar of ik mijn klacht ergens kwijt kon, toen verwees ze me naar de consumentenbond :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 08:16

Mud.Starrr

I shoot people for money

dft2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:50:
Ook ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden voor een robotmaaier voor mijn tuin. Zie door de bomen het bos niet meer. Mijn tuin is lang en smal, met verschillende gazonnetjes en smalle doorgangen. Zie een (zeer) schematische weergave hieronder.

Enkele vragen/gedachten/overwegingen:
- Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om de verschillende gebieden geheel automatisch te laten maaien ivm de smalle doorgangen?
- Dan is het hopelijk wel mogelijk de maaier slechts één keer te hoeven te verplaatsen tussen het bovenste en onderste gebied?
- Een maaier met GPS (bijv Segway) lijkt een interessante optie mbt gemak, maar is dat echt wel zo, of is de techniek nog niet 'mature'genoeg? Toch maar voor een draad gaan?
- Zijn er aanbevelen van merken/types die in mijn situatie de beste oplossing zijn (uiteraard met de beste prijs/kwaliteit verhouding)
[Afbeelding]
Ik heb een hele ingewikkelde tuin met veel vorm en smalle doorgangen. Doorgangen zijn ongeveer een meter. Met de Gardena sileno gaat dit bij mij perfect. Het was wel ff wat instellen en rommelen in t begin. Maar eenmaal werkend komt hij netjes overal, en je kunt 4 zone’s indelen (hoofdzone en 3 extra zone’s). Voor mij werkt dit perfect, een zone staat op corridor stand, dat is een smalle strook in een boemerang vorm. Op de normale stand ging dat niet lekker.

Ik ben wel benieuwd hoe een segway het zou doen. In banen maaien lijkt mij top. Niet dat ik me nu ergens aan stoor, maar ik begrijp dat het veel efficiënter is en hij veel minder vaak hoeft te rijden. Maar ik heb nog geen verhalen gehoord over ingewikkelde tuinen en hoe dat bevalt.

Dit is een van de 4 velden.
Rondjes rond de bomen en sommige randen worden bewust niet helemaal gemaaid, als schuilplek voor mn loopeenden en bloei van klaver voor mn honing bijen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTMqoiSStw92kD9ncg0S-8QNnns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Avpc4lx0S1EFnGsxTYaYX4Jj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-05-2023 19:30 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Mud.Starrr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:22:
[...]

Ik heb een hele ingewikkelde tuin met veel vorm en smalle doorgangen. Doorgangen zijn ongeveer een meter. Met de Gardena sileno gaat dit bij mij perfect. Het was wel ff wat instellen en rommelen in t begin. Maar eenmaal werkend komt hij netjes overal, en je kunt 4 zone’s indelen (hoofdzone en 3 extra zone’s). Voor mij werkt dit perfect, een zone staat op corridor stand, dat is een smalle strook in een boemerang vorm. Op de normale stand ging dat niet lekker.

Ik ben wel benieuwd hoe een segway het zou doen. In banen maaien lijkt mij top. Niet dat ik me nu ergens aan stoor, maar ik begrijp dat het veel efficiënter is en hij veel minder vaak hoeft te rijden. Maar ik heb nog geen verhalen gehoord over ingewikkelde tuinen en hoe dat bevalt.

Dit is een van de 4 velden.
Rondjes rond de bomen en sommige randen worden bewust niet helemaal gemaaid, als schuilplek voor mn loopeenden en bloei van klaver voor mn honing bijen.
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat voor sileno heb je, met draad of gps?
Edit; begrijp ondertussen dat de Gardena/husqvarna maaiers met gps toch ook nog de geleidingsdraden gebruiken. Heeft dat dan wel toegevoegde waarde?

[ Voor 5% gewijzigd door dft2 op 23-05-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 23:24
Komt er bij de update van deze/volgende maand aan. De maaier zal de intelligentie hebben om te weten wanneer het veld voor de volle 100% afgereden werd en zo terugkeren naar zijn station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32

Superflip

*pwiet*

Mud.Starrr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:22:
[...]

Dat doet hij hier prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmDgNRt3hPAxYx_homZYxqlNTX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fG2mQ7DGDDWVZXUKd03eApDq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik snap niet helemaal waar ik nu naar kijk.
Zijn die oranje delen de delen die hij moet maaien ofzo?
dft2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:47:
[...]

Wat voor sileno heb je, met draad of gps?
Edit; begrijp ondertussen dat de Gardena/husqvarna maaiers met gps toch ook nog de geleidingsdraden gebruiken. Heeft dat dan wel toegevoegde waarde?
Ja daarom ben ik benieuwd wat een Segway zou doen, zonder draad. En dan vooral of hij die smalle doorgangen kan vinden.
Verder weet ik niet hoe veilig die met dieren is, styl bijvoorbeeld niet echt. En ik heb loopeenden (en katten) loslopen in de tuin. Maar ook egels in de nacht. Hoewel ik niet perse snachts wil maaien, maar nu moet ik wel tot 23:00 anders haalt hij het niet qua m2.
(hij mag niet rijden als dochtertje thuis is / nog niet slaapt, want die mikt toch af en toe speelgoed neer hier en daar, dus rijd tijdens schooltijd en savonds).

Voordeel van de gps, ook met draden, is dat hij niet random gaat rijden in de hoop alles een keer mee te nemen (veel rijden dus), maar dat hij weet waar hij geweest is en banen kan maken. Staat iets mooier zeggen ze, hoewel ik geen rare patronen zie, maar is vooral veel efficiënter.

Voorlopig ben ik blij met de Sileno life, stond toen ik m aanschafte wel bekend als een van de beste voor smalle doorgangen en lastige tuinen. Maar die draadloze gps machines trekken me ook wel. De meeste zijn me te duur maar die Segway is nog wel enigszins te doen voor 1000m2.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Mud.Starrr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Ik snap niet helemaal waar ik nu naar kijk.
Zijn die oranje delen de delen die hij moet maaien ofzo?

[...]

Ja daarom ben ik benieuwd wat een Segway zou doen, zonder draad. En dan vooral of hij die smalle doorgangen kan vinden.
Verder weet ik niet hoe veilig die met dieren is, styl bijvoorbeeld niet echt. En ik heb loopeenden (en katten) loslopen in de tuin. Maar ook egels in de nacht. Hoewel ik niet perse snachts wil maaien, maar nu moet ik wel tot 23:00 anders haalt hij het niet qua m2.
(hij mag niet rijden als dochtertje thuis is / nog niet slaapt, want die mikt toch af en toe speelgoed neer hier en daar).

Voordeel van de gps, ook met draden, is dat hij niet random gaat rijden in de hoop alles een keer mee te nemen (veel rijden dus), maar dat hij weet waar hij geweest is en banen kan maken. Staat iets mooier zeggen ze, hoewel ik geen rare patronen zie, maar is vooral veel efficiënter.

Voorlopig ben ik blij met de Sileno life, stond toen ik m aanschafte wel bekend als een van de beste voor smalle doorgangen en lastige tuinen. Maar die draadloze gps machines trekken me ook wel. De meeste zijn me te duur maar die Segway is nog wel enigszins te doen voor 1000m2.
toon volledige bericht
De oranje delen zijn zones die hij niet mag maaien. Al de grijze zones mag hij wel maaien. Donkergrijs is wat hij op het moment van de screenshot reeds gemaaid heeft.

Smalle doorangen, randen en hellingen doet hij allemaal zeer netjes. Enkel keren op een helling van > 10 graden met nat weer lukt niet goed, dan schuift hij gewoon in de beek :X is gelukkig nooit volledig kopje onder gegaan en heb daar de grens wat minder ver gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

toon volledige bericht
Precies dezelfde ervaring. Heb trouwens Segway support gemaild over het in mijn ogen onlogische gedrag bij schedule mowing. En ze gaven aan dat hun developers hier aan werken. Weet niet precies wat ze dan gaan bouwen, maar ik heb aangegeven dat ik gewoon wil dat hij 1x maait in het opgegeven bracket.

Ook hier hetzelfde met de Bosch. Staat nu in de voortuin van rond de 100m2 en kan ik gemiddeld 1x per week ergens uit een hoekje vissen omdat hij zich heeft ingegraven of buiten de draad gereden is. Zelfs op minder dan 20% van zn capaciteit nog een kloteding.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Hebben we het hier bij de Segway steeds over de Segway Navimow? Zo ja, hoe strak gaat dat langs de kanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
Burnd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:21:
Hebben we het hier bij de Segway steeds over de Segway Navimow? Zo ja, hoe strak gaat dat langs de kanten?
Dat hangt gedeeltelijk van je kanten af, maar ik zou zeggen dat dit zeker géén sterktepunt van de Navimow is.

Kanten moet je bij quasi elke robotmaaier nog zelf bijtrimmen.
Tenzij je overal rond de kant een vlak oppervlakte hebt waardoor je de maaier met zijn wielen hierover kunt laten rijden).

Bij bijna elke maaier riskeer je vastlopende maaiers als je de voorschriften van de fabrikant niet volgt en hem dicht tegen muurtjes, paaltjes, steentjes etc, laat rijden om toch zoveel mogelijk kant mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
dft2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:47:
begrijp ondertussen dat de Gardena/husqvarna maaiers met gps toch ook nog de geleidingsdraden gebruiken. Heeft dat dan wel toegevoegde waarde?
Ik heb dat juist andersom begrepen: indien de (NERA) maaiers met draad worden gebruikt, wordt de GPS toch ook gebruikt voor de navigatie. (En dus niet (meer) alleen voor diefstalbeveiliging en 'n kaartje in de app.) Dat maakt dan o.a. het gebruik van (tijdelijk) uitgesloten zones mogelijk.

Wanneer je vervolgens RTK toevoegt, kan de draad achterwegen blijven.

GPS-RTK heet bij Husqvarna het EPOS systeem, voor de NERA maaiers is dat een optie van pakweg 1500 euro. RTK is dat stuk van GPS dat 2 centimeter nauwkeurigheid toevoegt. Dat je daarmee de draad kunt weglaten komt dus bij alle merken op hetzelfde neer.

(Nou ja.. ik hoorde van één merk (Stiga?) dat de RTK ontvanger bij de dealers komt, i.p.v. bij iedereen individueel. Da's toch net anders. En zijn er enkele maaiers die inzetten op gras herkennen i.p.v. wat voor begrenzing dan ook, o.a. Toadi/Willow.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanziie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-03 17:23
FireFoz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb hem ook ingegraven in een buis. Ik had regelmatig storingen... ook 2x met verticuteren toch de kabel geraakt en ga dan maar zoeken. Nou is de omtrek van mijn gazon wel zo'n 100 meter dus dat ingraven was wel afzien maar ik vond het het wel waard.

De afstand kan per maaier wat verschillen maar dat is centimeterwerk.

[...]

Over welke "nieuwe" firmware heb je het dan? Want volgens mij is de laatste 3.28 en die is al een jaar oud toch?
In wat voor buis heb je de kabel ingegraven?
Ontvangt uw robotmaaier nog goed het signaal zelfs met die buis rond de kabel?
Ook ben je na het ingraven met buis vrijgebleven van kabelbreuk?

Wij zitten met een jong gazon van 2 jaar, ik zou binnenkort graag een landroid aanschaffen en de kabel dan ingraven (met buis) indien dit kabelbreuk zou kunnen vermijden.
Het is echter de bedoeling om binnen een jaar of 2 deftig te verticuteren en door te zaaien want momenteel veel last van onkruid. Daarmee dat ik graag zou ingraven (indien dit diep genoeg kan zodat we kunnen verticuteren).
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Gwaihir schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:47:
[...]

Ik heb dat juist andersom begrepen: indien de (NERA) maaiers met draad worden gebruikt, wordt de GPS toch ook gebruikt voor de navigatie. (En dus niet (meer) alleen voor diefstalbeveiliging en 'n kaartje in de app.) Dat maakt dan o.a. het gebruik van (tijdelijk) uitgesloten zones mogelijk.

GPS-RTK heet bij Husqvarna het EPOS systeem, voor de NERA maaiers is dat een optie van pakweg 1500 euro. RTK is dat stuk van GPS dat 2 centimeter nauwkeurigheid toevoegt. Dat je daarmee de draad kunt weglaten komt dus bij alle merken op hetzelfde neer.

(Nou ja.. ik hoorde van één merk (Stiga?) dat de RTK ontvanger bij de dealers komt, i.p.v. bij iedereen individueel. Da's toch net anders. En zijn er enkele maaiers die inzetten op gras herkennen i.p.v. wat voor begrenzing dan ook, o.a. Toadi/Willow.)
En hoe zit t dan bij Gardena, daar lijkt toevoeging van het SMART/LONA systeem slechts een paar honderd euro meer te kosten? Ik moet zeggen dat ik weinig wijzer wordt van de beschrijvingen op de websites van de verschillende fabrikanten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Hanziie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Wij zitten met een jong gazon van 2 jaar, ik zou binnenkort graag een landroid aanschaffen en de kabel dan ingraven (met buis) indien dit kabelbreuk zou kunnen vermijden.
Het is echter de bedoeling om binnen een jaar of 2 deftig te verticuteren en door te zaaien want momenteel veel last van onkruid. Daarmee dat ik graag zou ingraven (indien dit diep genoeg kan zodat we kunnen verticuteren).
Alvast bedankt!
Je kan beter een brede randsteen gebruiken en daar het draad onder leggen. Zo kom je ook de draad bij afsteken van gras niet tegen en kan je tot de randen verticuteren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
dft2 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:12:
[...]

En hoe zit t dan bij Gardena, daar lijkt toevoeging van het SMART/LONA systeem slechts een paar honderd euro meer te kosten? Ik moet zeggen dat ik weinig wijzer wordt van de beschrijvingen op de websites van de verschillende fabrikanten..
Ze brengen het allemaal heel mooi met fancy termen en dergelijke, maar over het algemeen stelt het niet zoveel voor.

Feit blijft dat enkel GPS niet accuraat genoeg is om zonder grensdraad te kunnen werken, RTK is dat wel maar daar is het weer lastig een goed bereik door heel je tuin te krijgen als je huis of bomen in de weg staan.

Botssensoren zijn vaak niet meer dan parkeersensoren en hebben ook zijn beperkingen met kleine spullen.

Vision klinkt leuk, maar is pas nieuw en enkel het herkennen van gras ja/nee is niet voldoende, hij moet ook weten waar hij rijd (minder precisie nodig, dus mogelijk vision+gps zou voldoende kunnen zijn)

De generatie zonder draad komt dit seizoen pas echt goed op gang dus ik verwacht binnen 1-2 jaar wel duidelijkheid over welke techniek het beste is.

[ Voor 25% gewijzigd door Navi op 24-05-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:03

Rannasha

Does not compute.

dft2 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:12:
[...]
"Smart" en "LONA" zijn in principe verschillende dingen al zijn ze nu wel aan elkaar gekoppeld. Gardena heeft in alle wijsheid 2 varianten van hun grasmaaiers die vrijwel identiek zijn, maar vooral verschillen in de manier waarop ze met de buitenwereld praten (en elke versie ondersteunt slechts 1 van de 2 opties): Eentje die je via Bluetooth met de app kunt besturen en eentje die via een eigen radio-zender communiceert. Die radio-zender plug je in je netwerk (via ethernet of wifi) en zo kun je er met de app bij. Dit noemt men het "Smart systeem" en hier kun je ook andere Gardena spullen aan koppelen (slimme sproeiers enzo). Nadeel van de Smart versie is dat je een extra kastje hebt om ergens te installeren, maar het voordeel is wel dat je niet binnen ~10m (of wat het Bluetooth bereik ook is) van de maaier hoeft te zijn om hem op afstand te bedienen.

LONA is een nieuwe toevoeging die alleen voor de Smart-versie van de maaiers beschikbaar is. Hoewel de Bluetooth varianten ogenschijnlijk dezelfde specificaties hebben, missen ze blijkbaar de hardware voor LONA. Of het is een commerciele keuze. Ik weet het niet.

Met LONA maakt het apparaat een kaart van de tuin. Omdat de maaier nog altijd alleen met het willekeurig tegen de randen aan stuiteren werkt en niet structureel te werk gaat, kan het best een tijdje duren voordat de kaart compleet is (bij mij was het ruim 20 uur maai-tijd).

Zodra de kaart af is, kun je in de app zien waar de maaier zich bevindt in de tuin. Dit lijkt over het algemeen behoorlijk accuraat voor GPS. Ik heb het niet nagemeten, maar de afwijking lijkt doorgaans niet meer dan een meter te zijn. Hoe de maaier de locatie precies bepaalt, weet ik niet. Er zit sowieso een GPS chip in, maar de rest weet ik niet. Het heeft niet de centimeter-precisie van RTK.

Met de kaart kun je gebieden afbakenen in de tuin. Je kunt start-locaties aangeven, waar je een percentage aan toe kunt kennen. De robot start vervolgens de maaibeurt dat percentage van de keren in dat gebied. Zo kun je een tuin die uit 2 stukken bestaat verdelen waarbij de robot 50% van de tijd in gebied 1 begint en 50% in gebied 2. De geleidingsdraad moet wel door een gebied lopen om het als start-gebied aan te kunnen wijzen, want de robot volgt nog altijd die draad om het beginpunt te vinden.

In principe heb je deze functionaliteit ook zonder LONA / Smart. Je kunt dan een beginpunt aangeven aan de hand van een aantal meters dat de robot langs de geleidingsdraad moet rijden (b.v.: 50% van de ritten bij het laadstation beginnen en 50% van de ritten op 30 meter van het laadstation beginnen). Iets meer werk om het op te zetten, maar feitelijk hetzelfde dus.

Wat wel een LONA-specifieke functie is, is dat je bij zo'n start-gebied kunt aangeven dat wanneer de robot hier begint, hij ook in het gebied blijft. En andersom: De robot zal het gebied niet binnenrijden als hij de rit er niet is gestart. Als je een stuk tuin hebt waar de robot moeilijk vanzelf terecht komt, maar makkelijk wel weer verlaat met z'n willekeurige richtingen, dan kan dit handig zijn. Zonder LONA zal de robot alleen starten op de aangegeven locatie, maar vervolgens vrij rondrijden door de hele tuin.

Een tweede functie die je aan een zone kunt toekennen is om deze als no-go zone aan te wijzen. Dit kan met iedere zone en er hoeft geen geleidingsdraad doorheen te lopen. Als je ergens wat bloemen hebt die in het voorjaar bloeien, maar waar de rest van het jaar gewoon gemaaid moet worden, dan kun je dat op deze wijze regelen. Ik heb dit getest met een hoekje van mijn tuin en het lijkt best goed te werken. Al heb ik het gewoon vanuit mijn luie stoel in de gaten gehouden en ben ik niet de tuin in gegaan met een meetlint om te kijken hoe nauwkeurig de no-go zone wordt aangehouden.

In conclusie: De mogelijkheden van LONA zijn op dit moment nog niet heel erg denderend. De kaart-functies maken het iets makkelijker om het maai-proces te regelen, maar de functies zullen voor velen niet een must-have zijn. Qua functionaliteit zit de maaier nu een beetje tussen een domme robot met begrenzingsdraad en een draadloze RTK-robot in. De Gardena robot is nog altijd afhankelijk van de draad, maar hij is zich wel beter bewust van waar hij zich bevindt en daarmee kunnen er wat extra functies verwezenlijkt worden. Wellicht in de toekomst nog meer via firmware updates.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Gwaihir schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:47:
[...]

Is dat Toadi/willow verhaal niet een grote toneelshow? Ik ben er toen het nog toadi genoemd werd serieus mee bezig geweest. Ben zelfs benaderd om nederlandse distributie en productie (met 3d printers) op te zetten.
Dat leek me toen erg leuk, maar kwam er meer en meer achter dat het veel mooie woorden waren maar dat het product niet kon wat ze zeiden.

Toen het willow ging heten en ze met die armpjes en nog meer beloftes kwamen, terwijl de functies op de toadi maaier nog niet eens normaal werkte was het voor mij de druppel.
Heb toen besloten er niet mee door te gaan. Zonde van de uren die erin zaten, maar denk een goeie keuze geweest.

Daarna niet meer naar omgekeken. Geen idee of er nog wat van geworden is?
Maaien die dingen nu al eens fatsoenlijk ?

[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 24-05-2023 15:23 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Rannasha schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:30:
[...]

"Smart" en "LONA" zijn in principe verschillende dingen al zijn ze nu wel aan elkaar gekoppeld. Gardena heeft in alle wijsheid 2 varianten van hun grasmaaiers die vrijwel identiek zijn, maar vooral verschillen in de manier waarop ze met de buitenwereld praten (en elke versie ondersteunt slechts 1 van de 2 opties): Eentje die je via Bluetooth met de app kunt besturen en eentje die via een eigen radio-zender communiceert. Die radio-zender plug je in je netwerk (via ethernet of wifi) en zo kun je er met de app bij. Dit noemt men het "Smart systeem" en hier kun je ook andere Gardena spullen aan koppelen (slimme sproeiers enzo). Nadeel van de Smart versie is dat je een extra kastje hebt om ergens te installeren, maar het voordeel is wel dat je niet binnen ~10m (of wat het Bluetooth bereik ook is) van de maaier hoeft te zijn om hem op afstand te bedienen.

LONA is een nieuwe toevoeging die alleen voor de Smart-versie van de maaiers beschikbaar is. Hoewel de Bluetooth varianten ogenschijnlijk dezelfde specificaties hebben, missen ze blijkbaar de hardware voor LONA. Of het is een commerciele keuze. Ik weet het niet.

Met LONA maakt het apparaat een kaart van de tuin. Omdat de maaier nog altijd alleen met het willekeurig tegen de randen aan stuiteren werkt en niet structureel te werk gaat, kan het best een tijdje duren voordat de kaart compleet is (bij mij was het ruim 20 uur maai-tijd).

Zodra de kaart af is, kun je in de app zien waar de maaier zich bevindt in de tuin. Dit lijkt over het algemeen behoorlijk accuraat voor GPS. Ik heb het niet nagemeten, maar de afwijking lijkt doorgaans niet meer dan een meter te zijn. Hoe de maaier de locatie precies bepaalt, weet ik niet. Er zit sowieso een GPS chip in, maar de rest weet ik niet. Het heeft niet de centimeter-precisie van RTK.

Met de kaart kun je gebieden afbakenen in de tuin. Je kunt start-locaties aangeven, waar je een percentage aan toe kunt kennen. De robot start vervolgens de maaibeurt dat percentage van de keren in dat gebied. Zo kun je een tuin die uit 2 stukken bestaat verdelen waarbij de robot 50% van de tijd in gebied 1 begint en 50% in gebied 2. De geleidingsdraad moet wel door een gebied lopen om het als start-gebied aan te kunnen wijzen, want de robot volgt nog altijd die draad om het beginpunt te vinden.

In principe heb je deze functionaliteit ook zonder LONA / Smart. Je kunt dan een beginpunt aangeven aan de hand van een aantal meters dat de robot langs de geleidingsdraad moet rijden (b.v.: 50% van de ritten bij het laadstation beginnen en 50% van de ritten op 30 meter van het laadstation beginnen). Iets meer werk om het op te zetten, maar feitelijk hetzelfde dus.

Wat wel een LONA-specifieke functie is, is dat je bij zo'n start-gebied kunt aangeven dat wanneer de robot hier begint, hij ook in het gebied blijft. En andersom: De robot zal het gebied niet binnenrijden als hij de rit er niet is gestart. Als je een stuk tuin hebt waar de robot moeilijk vanzelf terecht komt, maar makkelijk wel weer verlaat met z'n willekeurige richtingen, dan kan dit handig zijn. Zonder LONA zal de robot alleen starten op de aangegeven locatie, maar vervolgens vrij rondrijden door de hele tuin.

Een tweede functie die je aan een zone kunt toekennen is om deze als no-go zone aan te wijzen. Dit kan met iedere zone en er hoeft geen geleidingsdraad doorheen te lopen. Als je ergens wat bloemen hebt die in het voorjaar bloeien, maar waar de rest van het jaar gewoon gemaaid moet worden, dan kun je dat op deze wijze regelen. Ik heb dit getest met een hoekje van mijn tuin en het lijkt best goed te werken. Al heb ik het gewoon vanuit mijn luie stoel in de gaten gehouden en ben ik niet de tuin in gegaan met een meetlint om te kijken hoe nauwkeurig de no-go zone wordt aangehouden.

In conclusie: De mogelijkheden van LONA zijn op dit moment nog niet heel erg denderend. De kaart-functies maken het iets makkelijker om het maai-proces te regelen, maar de functies zullen voor velen niet een must-have zijn. Qua functionaliteit zit de maaier nu een beetje tussen een domme robot met begrenzingsdraad en een draadloze RTK-robot in. De Gardena robot is nog altijd afhankelijk van de draad, maar hij is zich wel beter bewust van waar hij zich bevindt en daarmee kunnen er wat extra functies verwezenlijkt worden. Wellicht in de toekomst nog meer via firmware updates.
toon volledige bericht
Dank voor je uitgebreide uiteenzetting. Ik snap alleen nog niet wat je dan aan die 'kaart' hebt als hij vervolgens alsnog random blijft maaien. Het hele idee van zo'n kaart is dat je dan banen kunt laten maaien lijkt mij toch? De ene keer de ene richting en de andere keer 90graden gedraaid...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 13:02
dft2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:50:

[Afbeelding]
Ik heb de Segway Navimow H3000e en die bevalt me zeer goed!
Het hangt helemaal af van het signaal wat je hebt, maar deze maaier kan over smalle moeilijk paden zo navigeren, dat werkt goed. Zie mijn youtube kanaal voor wat korte filmpjes.
YouTube: Segway Navimow H3000e making his way from sector to sector without w...

Als je specifieke vragen hebt, stel ze maar. Het is het tweede jaar dat ze draaien, 1e jaar hebben ze veel van geleerd, heb wat upgrades gehad in software en hardware, werkt nu als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 11:42
Hanziie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Alvast bedankt!
Ik heb hem in een flexibele buis die ook gebruikt wordt voor elektra. Hij ligt ongeveer 10cm diep en heb nog geen problemen met signaal, breuk of wat dan ook gehad. Ik heb ook probleemloos kunnen verticuteren boven de buis. Het is wel een aardige klus, maar ik zou het dus zo weer doen.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Burnd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:13:
[...]

Dank voor je uitgebreide uiteenzetting. Ik snap alleen nog niet wat je dan aan die 'kaart' hebt als hij vervolgens alsnog random blijft maaien. Het hele idee van zo'n kaart is dat je dan banen kunt laten maaien lijkt mij toch? De ene keer de ene richting en de andere keer 90graden gedraaid...
De kaart is op dit moment te gebruiken om zones te maken waar de maaier wel of juist niet mag komen. Dat is zonder de kaart-functie niet mogelijk.

Wellicht dat baantjes rijden met een latere firmware update mogelijk is. Maar op dit moment is de toegevoegde waarde van de kaart nog enigszins beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-05 20:26
Aan de Smart Home fanaten: hoe integreert de Husqvarna 405X met Home Assistant?
Ik zie deze integratie - https://github.com/Thomas55555/husqvarna_automower - maar zou wel wat notes from the field willen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ik kom er maar moeilijk uit. Ik twijfel tussen de Segway / Ecovacs Goat / Worx Vision / Gardena / Bosch Indego

Vergelijking op hoofdlijnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3zHlp8amZ8OIrYX1q7g6y_eUQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUTk3ZkEvMUTwhgVz5A3BV29.jpg?f=fotoalbum_large

Welke zouden jullie adviseren voor mijn tuin en waarom?

enkele aandachtpunten:
- smal doorgangetje achter trampoline, is ca 60cm, zou fijn zijn als de maaier daar doorheen kan.
- klein stukje gazon tussen de twee terassen naast het huis komt een 'random' robot maaier denk ik niet snel in.
- Ik heb een tuin met opstaande randen en veel ronde vormen. Grensdraad leggen is een nadeel, maar dat heb ik er op zich wel voor over als het moet.

Drone beeld (het gras is inmiddels aardig gegroeid :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pk9DQ8BCC-NgnUAs7DcDR5c4WsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00zmddWRd8x3EGZ3f0dO3LEg.jpg?f=fotoalbum_large

Tuinontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nual4o1E7g25d1RsI90djzhU5oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZTzPvhO5RpB2oFM8AXgZEz7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Burnd op 24-05-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-01-2024

Rde

[quote]Burnd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:35:
Ik kom er maar moeilijk uit. Ik twijfel tussen de Segway / Ecovacs Goat / Worx Vision / Gardena / Bosch Indego

Zeker al geen Indego, je tuin leent zicht echt niet voor lijnen maaien volgens mij.
Iets met geleidingsdraad zoals de Gardena kan mogelijks beter in die kleine aparte en smalle stukjes geraken.
(de rest zal er ook wel geraken als je ze genoeg uren laat maairen)
Worx vision heeft geen RTK volgens mij btw werkt gewoon op camera. (wel een optionele gps module als diefstalbeveiliging)

[ Voor 4% gewijzigd door Rde op 24-05-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-11-2023
Kan het perimeter draad de koordtrimmer wel verdragen? Als hij af en toe tikje krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde

Rde

Aspide schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:42:
Kan het perimeter draad de koordtrimmer wel verdragen? Als hij af en toe tikje krijgt
Hangt van je perimeter draad af. Als je hem zo beschadigd dat de geleider ontbloot is gaat die bij natte grond stroom verliezen. Maar vergeet niet dat je maaier in het midden van je draad maait dus heb je normaal een 15 tal cm dat door de maaier gemaaid is en moet je niet met de trimmer in de buurt van de draad komen. (en na een tijdje groeit de draad in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Aspide schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:42:
Na 1 seizoen ligt de draad al onder het gras, na 2 seizoenen ligt hij rustig 5-10cm diep. Trimmer zal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Mud.Starrr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:32:
Begrijp ik nu goed dat de Sileno Life (smart dan denk ik) dus ook in banen maait? Daarvoor gebruikt hij dan waarschijlijk gps, dus de perimeterdraad zorgt dat hij binnen zn gebied blijft?

Dan zou een Sileno voor mij ook een goede optie zijn, ook omdat ik die mogelijk nog om de trampoline heen kan laten maaien (smalle doorgang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Burnd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Begrijp ik nu goed dat de Sileno Life (smart dan denk ik) dus ook in banen maait? Daarvoor gebruikt hij dan waarschijlijk gps, dus de perimeterdraad zorgt dat hij binnen zn gebied blijft?

Dan zou een Sileno voor mij ook een goede optie zijn, ook omdat ik die mogelijk nog om de trampoline heen kan laten maaien (smalle doorgang).
Alleen de versie met Lona heeft GPS (de smart versie vanaf 2022 is dat geloof ik). Maar zonder RTK systeem is dat niet precies genoeg voor patronen denk ik.
Je kunt alleen gebieden opdelen enzo. En zien waar hij rijd in de app. Maar wie weet komt er nog een update?

Zelf heb ik geen smart versie, de generatie die ik heb was het enige voordeel van het smart gedeelte, dat je er via wifi/internet altijd bij kan, ipv op een max afstand waarop de Bluetooth nog werkt. Dat vond ik de meerprijs niet waard. Maar intussen met wat firmware updates zijn er wel iets meer opties bij de smart uitvoering, maar echt spannend is het allemaal niet.

Alleen maaiers met GPS en RTK kunnen banen maaien zonder draad. Zoals de segway.
Intussen begrijp ik dat die ook goed in smalle stroken zijn.

Mocht ik nu een maaier kopen zou ik denk ik voor de segway zonder draad gaan.
Het enige wat ik nog niet weet is hoe veilig die met dieren is, maar ze claimen zelf van zeer veilig (lopen hier loopeenden door de tuin ter bestrijding van slakken in de moestuin enzo).
En die gaan met moeite opzij voor de maaier.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ah okay, thanks, begin steeds meer naar de Segay te neigen, alleen die prijs...pfff :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Burnd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:35:

Vergelijking op hoofdlijnen:
[Afbeelding]

Welke zouden jullie adviseren voor mijn tuin en waarom?

enkele aandachtpunten:
- smal doorgangetje achter trampoline, is ca 60cm, zou fijn zijn als de maaier daar doorheen kan.
- klein stukje gazon tussen de twee terassen naast het huis komt een 'random' robot maaier denk ik niet snel in.
- Ik heb een tuin met opstaande randen en veel ronde vormen. Grensdraad leggen is een nadeel, maar dat heb ik er op zich wel voor over als het moet.

Drone beeld (het gras is inmiddels aardig gegroeid :)
[Afbeelding]

Tuinontwerp:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Super mooi, zo'n tuin met organische vormen! Zouden meer mensen moeten doen. Heb dat zelf ook. De verschillende lagen qua zicht geven zó veel extra diepte als je vanuit huis je tuin in kijkt. Alsof je je eigen park hebt. Priceless!

Ik heb zelf een Gardena Sileno Smart en een paar smalle doorgangen (minimaal 1.40m) en dat gaat goed. Een beetje zoals bij jou Zone2. Je moet dan wel de zoekkabel helemaal daar naartoe leggen en dan een startpunt in dat gedeelte definiëren waar er bijvoorbeeld 50% van de tijd gestart wordt, want 'per ongeluk' daar in rijden, gebeurt niet zo vaak (per ongeluk eruit wel, overigens, dus misschien zelf 75% van de tijd daar starten).

Ik heb zelf ook veel opstaande randen, dus periodiek met de grastrimmer erlangs, daar ontkom je helaas niet aan. Er blijft toch zo'n 20cm gras ongemaaid.

Je doorgang van 60cm gaat denk ik niet goed, je grenskabels raken elkaar daar al bijna (als je om je trampo heen grenskabel legt, tenminste). Kun je er niet nog wat gras omheen leggen, zodat het breder wordt? Of niets doen en de grastrimmer ook hier gebruiken...

Dat kleine stukje tussen de twee terrassen in is misschien een mooie plaats voor het laadstation/garage van de maaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Ja thanks, zelf ook heel blij met de tuin. Ontwerp laten maken door een tuinarchitect, dit hadden we zelf ook niet kunnen verzinnen.

Denk dat we het laadstation ergens tussen zone 1 en 2 doen, daar komt een speelhuisje, en zit een filterput. Denk dat ik het daar mooi boven kan doen en dan een soort verhoging kan maken waar ik het onder doe ofzo. Maar wat zou jij nu dan doen? Gardena Sileno of Segway Navimow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

JeeEs schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:05:
[...]

Ik heb zelf een Gardena Sileno Smart en een paar smalle doorgangen (minimaal 1.40m) en dat gaat goed. Een beetje zoals bij jou Zone2. Je moet dan wel de zoekkabel helemaal daar naartoe leggen en dan een startpunt in dat gedeelte definiëren waar er bijvoorbeeld 50% van de tijd gestart wordt, want 'per ongeluk' daar in rijden, gebeurt niet zo vaak (per ongeluk eruit wel, overigens, dus misschien zelf 75% van de tijd daar starten).
Dit is iets waar je de LONA functie voor kunt gebruiken. Hiermee kun je aangeven dat de robot de hele maai-sessie in een zone blijft wanneer deze er in begint. Dan heb je geen last meer van de situatie waarbij hij op de juiste plek begint maar naar 5 minuten alweer "ontsnapt" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Ik heb sinds gisteren de Word M500+ draaien.

2 vragen:
- waarom loopt accu langzaam leeg in stilstand? En wat is eraan te doen

- Ik kan geen beschrijving vinden van symbolen op display. Met name benieuwd wat rechts onder , een knipperende vierkant met rond pijltje erin, betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 08-05 21:21
Aspide schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:42:

- Ik kan geen beschrijving vinden van symbolen op display. Met name benieuwd wat rechts onder , een knipperende vierkant met rond pijltje erin, betekent?
Op basis van je beschrijving, nogmaals de ronde doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Aspide schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:42:

2 vragen:
- waarom loopt accu langzaam leeg in stilstand? En wat is eraan te doen

Geen idee, hoe hard loopt hij leeg dan? En neem aan dat je bedoeld als hij niet aan het laadstation staat? Want dan hoort hij altijd op 100% te blijven.

Knipperende vierkant met pijl betekent dat je aan de ronde knop kunt draaien voor meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANCISCUS2
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-05-2023
ik bezit een CentralPark robotmaaier CP1000.
Die verliest telkens de programma instelling en gaat terug naar fabrieksinstelling. Kan mij iemand vertellen hoe men het geheugen batterijtje vervangt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shattering
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om voor een Husqvarna 430X NERA te gaan, zonder EPOS kit (deze kan ik in de toekomst eventueel nog toevoegen). Deze is redelijk ruim voor mijn tuin, omdat ik momenteel nog maar 700m2 gazon heb, maar ik ga wel uitbreiden (is momenteel nog weide) - dus dan kom ik in de toekomst zeker toe. De leverancier om de hoek heeft me ook nog enkele tips gegeven.

- Ze kijken de kat nog even uit de boom met de EPOS kit. Ze hebben momenteel 1500 Husqvarna's draaien en zijn zeker dat deze werken. De NERA's (met EPOS) gaan ze pas installeren zodra deze zichzelf hebben bewezen.
- Een maaier met een grotere capaciteit gaat sneller. Met kinderen, die op het gras willen spelen, is het dus fijn dat de maaier maar 8 uren nodig heeft in plaats van 20 uren. Omdat de maaier minder moet rijden, zal er ook minder wear and tear zijn op de maaier. Hierdoor moet je minder snel onderdelen vervangen.
- De NERA modellen zullen de oude (niet NERA) modellen volledig vervangen (dus als je nu een niet NERA model koopt, koop je "verouderde hardware").

De 430X NERA zou momenteel op stock zijn, dus levering zou ook snel kunnen gaan. Is er niemand die hier al een NERA heeft rondrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Shattering schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:48:
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om voor een Husqvarna 430X NERA te gaan, zonder EPOS kit (deze kan ik in de toekomst eventueel nog toevoegen). Deze is redelijk ruim voor mijn tuin, omdat ik momenteel nog maar 700m2 gazon heb, maar ik ga wel uitbreiden (is momenteel nog weide) - dus dan kom ik in de toekomst zeker toe. De leverancier om de hoek heeft me ook nog enkele tips gegeven.

- Ze kijken de kat nog even uit de boom met de EPOS kit. Ze hebben momenteel 1500 Husqvarna's draaien en zijn zeker dat deze werken. De NERA's (met EPOS) gaan ze pas installeren zodra deze zichzelf hebben bewezen.
- Een maaier met een grotere capaciteit gaat sneller. Met kinderen, die op het gras willen spelen, is het dus fijn dat de maaier maar 8 uren nodig heeft in plaats van 20 uren. Omdat de maaier minder moet rijden, zal er ook minder wear and tear zijn op de maaier. Hierdoor moet je minder snel onderdelen vervangen.
- De NERA modellen zullen de oude (niet NERA) modellen volledig vervangen (dus als je nu een niet NERA model koopt, koop je "verouderde hardware").

De 430X NERA zou momenteel op stock zijn, dus levering zou ook snel kunnen gaan. Is er niemand die hier al een NERA heeft rondrijden?
Hier hetzelfde punt en wil ik ook voor de Nera gaan (dan wel 2x 430X of 1x 430X + 1x 450X ivm de weide die we ook erbij pakken).
Nu ben ik vanmiddag nog bij de lokale Husqvarna dealer geweest voor een offerte en zijn ze ook al hier wezen kijken maar volgens hun zijn ze nog niet leverbaar en kan het nog een paar weken duren?

Ook hier zonder EPOS kit geadviseerd vanwege bomen in de tuin, daarbij is er net nog een stuk van de weide ingezaaid met nieuw gras nadat het gefreesd is dus heb nog niet zo’n haast totdat er gras op staat.

Ben dan ook heel benieuwd naar de eerste echte praktijk ervaringen van mensen met de Nera modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Peule_P schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Hier hetzelfde punt en wil ik ook voor de Nera gaan (dan wel 2x 430X of 1x 430X + 1x 450X ivm de weide die we ook erbij pakken).
Nu ben ik vanmiddag nog bij de lokale Husqvarna dealer geweest voor een offerte en zijn ze ook al hier wezen kijken maar volgens hun zijn ze nog niet leverbaar en kan het nog een paar weken duren?

Ook hier zonder EPOS kit geadviseerd vanwege bomen in de tuin, daarbij is er net nog een stuk van de weide ingezaaid met nieuw gras nadat het gefreesd is dus heb nog niet zo’n haast totdat er gras op staat.

Ben dan ook heel benieuwd naar de eerste echte praktijk ervaringen van mensen met de Nera modellen.
De lokale dealer hier was heel verrast dat de 430X op voorraad was, maar zei dat dit alsnog niets wou zeggen. Ik ga morgen langs om de bestelling te plaatsen en zal laten weten hoe lang het dan zou duren :) - al hoop ik natuurlijk dat ik "geluk heb" en dat hij er snel zal zijn :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:24
Hier een vraag voor Bosch Indego S500+ gebruikers.

De oude S500+ was defect (gelukkig garantie) en niet meer te repareren. Ik heb nu van het geretourneerde geld een nieuwe gekocht (is gelukkig 100 euro goedkoper geworden).
Op de Bosch-DIY website heb ik de gegevens van de oude maaier verwijderd en de nieuwe toegevoegd. Ook heb ik de app op mijn android telefoon verwijderd (alle app data en cache data ook verwijderd) en daarna weer opnieuw geïnstalleerd.
Helaas, na het inloggen met het SingleID account, gaat de app automatisch zoeken naar de oude grasmaaier in plaats dat deze de connectie procedure opstart om de nieuwe maaier te koppelen aan de app.

Heeft iemand dat probleem ook gehad?

SVP geen discussie dat ik een ander merk/type robotmaaier moest kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-04 22:09
Waarom niet de keuze voor een Segway Segway Navimow Robotgrasmaaier H3000E, scheelt nog wel een paar euroś
Peule_P schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
brutus26 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:44:
Waarom niet de keuze voor een Segway Segway Navimow Robotgrasmaaier H3000E, scheelt nog wel een paar euroś

[...]
Aantal (grote) bomen, dus GPS lijkt me geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

RogerSch schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:44:
Hier een vraag voor Bosch Indego S500+ gebruikers.

De oude S500+ was defect (gelukkig garantie) en niet meer te repareren. Ik heb nu van het geretourneerde geld een nieuwe gekocht (is gelukkig 100 euro goedkoper geworden).
Op de Bosch-DIY website heb ik de gegevens van de oude maaier verwijderd en de nieuwe toegevoegd. Ook heb ik de app op mijn android telefoon verwijderd (alle app data en cache data ook verwijderd) en daarna weer opnieuw geïnstalleerd.
Helaas, na het inloggen met het SingleID account, gaat de app automatisch zoeken naar de oude grasmaaier in plaats dat deze de connectie procedure opstart om de nieuwe maaier te koppelen aan de app.

Heeft iemand dat probleem ook gehad?

SVP geen discussie dat ik een ander merk/type robotmaaier moest kopen.
Ik zal dat probleem nooit hebben, want als ik ooit mn geld terug krijg voor dat kloteding ga ik echt geen Bosch meer kopen :+
Als ik het me goed herinner dan heeft de app zelf een 'disconnect' optie toch? Ik heb dat wel eens moeten gebruiken na een firmware update.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Door mijn gecompliceerde tuin met veel rondingen de keuze tot 2 weten te beperken.

Segway Navimow H800E + Vision Fence = ca €1.940
- duurder dan de ecovacs
+ goede ervaringen gelezen, en al iets langer op de markt

Ecovacs Goat G1 = €1.599
Mogelijk nog een extra beacon nodig
+ iets 'goedkoper'
+ zit gelijk al een camera in voor het herkennen van objecten
- Ecovacs heeft nog niet veel ervaring met robotmaaiers (wel robotstofzuigers)
- Beacons zijn groot en wit, dus vallen erg op
+/- werkt misschien iets beter door de combinatie met Beacons, daarom wat minder/geen last van bomen in de omgeving? Want er staan hier om de kavel wel wat grote bomen, niet gelijk boven het gazon.

Welke zouden jullie adviseren tussen deze 2, en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:24
Devil schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:26:
[...]

Ik zal dat probleem nooit hebben, want als ik ooit mn geld terug krijg voor dat kloteding ga ik echt geen Bosch meer kopen :+
Als ik het me goed herinner dan heeft de app zelf een 'disconnect' optie toch? Ik heb dat wel eens moeten gebruiken na een firmware update.
Ik heb het nog niet gevonden..
Dat was mogelijk in de oude app waar je een lokaal account...

[ Voor 7% gewijzigd door RogerSch op 27-05-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Bedankt voor antwoorden van mijn vragen over mijn Landroid M500+. Ik heb gelezen dat vrij normaal is dat hij 10% batterij verliest als hij dag stilstaat.

Nu wat optimalisatie vragen:
- ik gebruik het automatisch schema
- om het maaien van vochtig ochtend gras te voorkomen (hij start nu al soms om 6.45 uur), zetten jullie daarvoor daarvoor bloktijden erin?
- sluiten jullie ook wel eens hele dagen uit, zodat gazon ook rust krijgt?
- je hebt 3 standen in auto programma, hoe groot is verschil in deze stappen?
- nog verdere tips van do's en dont's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-08-2024
Goedendag

Ik heb een paar weken de Stihl rmi 422.2 pc lopen. En tevreden mee. Nu wil ik graag in het dealer menu. Is er iemand wie mij daar mee kan helpen. Hij is via internet gekocht dus een dealer heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 08-05 21:21
Aspide schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:24:
Bedankt voor antwoorden van mijn vragen over mijn Landroid M500+. Ik heb gelezen dat vrij normaal is dat hij 10% batterij verliest als hij dag stilstaat.

- om het maaien van vochtig ochtend gras te voorkomen (hij start nu al soms om 6.45 uur), zetten jullie daarvoor daarvoor bloktijden erin?
M
Ik liet hem op maandag, woensdag en vrijdag rijden. Soms in het weekend op afroep als ik het nodig vond.
De maaitijd stond bij mij op 11:00 zodat het gras al wat droger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:02

Batterij verlies herken ik niet, heb er wel een zwaardere accu ingestopt, hiermee is de maaitijd meer dan verdubbeld en frequentie van naar huis gaan langs de rand gehalveerd. In de e tijd van het jaar begint maaien pas na 14:00 ivm nat gras in schaduwrijke delen. Bloktijden is beetje apart instellen. Geef m 3 dagen in de week rust. Bij nat weer start ik m bij behoefte handmatig als t dan droge dag is en gras wat langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Automatisch programma wordt op basis van jouw gazongegevens en locatie bepaald, bij mijn weten zou hij rekening moeten houden met vochtig gras in de ochtend adhv tijd van het jaar. Bij mij start hij iedere dag om 11u. Ik heb daar verder niets aan veranderd, gaat prima zo (ik heb een klein gazon). Je kunt wel de maaitijd nog iets verhogen, ieder blokje/stand is +10% tijd erbij.

vice versa en weer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aspide
Inmiddels ook mijn eerste "storing" gehad. Dat hij buiten begrensingdraad is gekomen.

Is beetje aan de schuine kant daar met een rijtje palen er langs, denk dat ik draad paar centimeter om moet liggen, hij komt net tegen de paal als hij toevallig er schuin op af komt rijden, en raakt dan de kluts kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Iemand ervaring met de "All terrain " wielen voor de Worx M500+. Ik heb meer grip nodig voor mijn andere tuin, dat gaat me nooit lukken met de originele wielen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Aspide schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:30:
Iemand ervaring met de "All terrain " wielen voor de Worx M500+. Ik heb meer grip nodig voor mijn andere tuin, dat gaat me nooit lukken met de originele wielen
2,5 tot 3,5 kg op zn rug leggen, helpt veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:31
Ik ben voor mijn ouders ook aan het kijken voor een robotmaaier en kan wel even wat advies gebruiken voor wat een goede keuze voor hun zou zijn.

Het gras is ergens tussen de 500 en 750 vierkante meter, maar de uitdaging zit hem vooral in het feit dat ze langs een vaart wonen en dat naar het water toe voor een meter of vijf het gras een hellingshoek heeft van iets van 20 graden (36%) waar veel maaiers volgens mij niet aan kunnen voldoen volgens de specs. Ook wil je natuurlijk kunnen voorkomen dat de maaier het water in rijdt, maar een draad langs de kant ingraven is wellicht wel mogelijk als het echt moet, maar zal nog een hele klus worden in deze situatie.

Zijn er überhaupt robotmaaiers die hier aan kunnen voldoen? En daarnaast zou een integratie met Home Assistant helemaal perfect zijn om de keuze nog wat moeilijker te maken 8) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Invisible_man schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:30:
Ik ben voor mijn ouders ook aan het kijken voor een robotmaaier en kan wel even wat advies gebruiken voor wat een goede keuze voor hun zou zijn.

Het gras is ergens tussen de 500 en 750 vierkante meter, maar de uitdaging zit hem vooral in het feit dat ze langs een vaart wonen en dat naar het water toe voor een meter of vijf het gras een hellingshoek heeft van iets van 20 graden (36%) waar veel maaiers volgens mij niet aan kunnen voldoen volgens de specs. Ook wil je natuurlijk kunnen voorkomen dat de maaier het water in rijdt, maar een draad langs de kant ingraven is wellicht wel mogelijk als het echt moet, maar zal nog een hele klus worden in deze situatie.

Zijn er überhaupt robotmaaiers die hier aan kunnen voldoen? En daarnaast zou een integratie met Home Assistant helemaal perfect zijn om de keuze nog wat moeilijker te maken 8) .
Mijn Worx L1000 zit al regelmatig vast op vlak land, moet er niet aan denken ook nog eens een helling te hebben.

Ik zou zeggen minimaal een 4WD model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Invisible_man schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:30:

De Husqvarna 435X AWD kan dat perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Superflip schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:37:
[...]

De Husqvarna 435X AWD kan dat perfect
Hoewel die mij wat overkill lijkt (meer dan €5000 en bedoeld voor 3500 m2), heeft dit merk zo te zien ook wel kleinere maaiers die interessant lijken zoals de 405X, al is die niet AWD zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:53
Iemand ervaringen met de navimow H500E of H800E?
Meerwaarde van de H800E bij een kleine tuin (tov H500E) is mij nog niet duidelijk.

Indien er geen wifi aanwezig is achteraan in de tuin, kan de H500E dan bij initiële opstart geholpen worden met een hotspot (via gsm) en vervolgens zonder wifi werken? Of moet er steeds wifi aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Invisible_man schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:50:
Hoewel die mij wat overkill lijkt (meer dan €5000 en bedoeld voor 3500 m2), heeft dit merk zo te zien ook wel kleinere maaiers die interessant lijken zoals de 405X, al is die niet AWD zo te zien.
Dat ene model lijkt wel echt véél meer op hellingen gebouwd dan al het andere (binnen en buiten Husqvarna). AWD maaiers zijn zeldzaam. Ik ben alleen nog die 435X en die onlang genoemde 'start up tank' tegengekomen (al let ik er ook niet specifiek op).

Toen mijn Husqvarna dealer op Google Maps onze vijver zag, begon hij gelijk over een vangdraad. Hoeft hier uiteindelijk niet, gelukkig, want de vijver heeft zelf een opstaande rand. Kan dat bij jouw ouders: een 'mini hekje' langs de waterkant, in de vorm van één stevige draad, ca. 15 cm boven de grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Gwaihir schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:45:
[...]

Dat ene model lijkt wel echt véél meer op hellingen gebouwd dan al het andere (binnen en buiten Husqvarna). AWD maaiers zijn zeldzaam. Ik ben alleen nog die 435X en die onlang genoemde 'start up tank' tegengekomen (al let ik er ook niet specifiek op).
Als ik de website van Husqvarna mag geloven kunnen die AWD maaiers, zijn dit soort hellingen geen probleem voor die 435X en zo extreem is dit bij mijn ouders bij lange niet :) :
Afbeeldingslocatie: https://www-static-nw.husqvarna.com/-/images/aprimo/husqvarna/robotic-mowers/photos/action/h350-0671.webp?v=e1cd48448427f33c&format=WEBP_LANDSCAPE_COVER_XXL
Toen mijn Husqvarna dealer op Google Maps onze vijver zag, begon hij gelijk over een vangdraad. Hoeft hier uiteindelijk niet, gelukkig, want de vijver heeft zelf een opstaande rand. Kan dat bij jouw ouders: een 'mini hekje' langs de waterkant, in de vorm van één stevige draad, ca. 15 cm boven de grond?
Hieronder een foto van de desbetreffende tuin. Het zou opzich nog wel kunnen met z'n draad, maar aangezien ze daar ook vaak met kano's enzo aanleggen en op de kant trekken, heeft dat niet echt de voorkeur. En sowieso is dat stukje ruimte tussen de boom en de kant al een probleem als ik er zo naar kijk (eend en aalscholver for scale 8) ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8VD_kkueKqZ8dgQPT2PdlEg3YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBjI8q8OUF9eFVeXFNWfZXpT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:46
Na enkele jaren de ontwikkelingen op te volgen overweeg ik ook om een segway navimow aan te schaffen om het leggen maar ook onderhouden van een perimeterdraad te vermijden. Enkele zaken zijn echter nog niet geheel duidelijk. Misschien iemand met ervaring die hier wat licht op kan schijnen?
  • Is het gebruik van de VisionFence en Ultrasonische sensor complementair? Dus kan je beide gelijktijdig op het apparaat gebruiken of is dit het één of het ander? Indien zo, is de VisionFence dan beter dan de Ultrasonische sensor of is dat ook weer afhankelijk van de situatie?
  • Zijn de VisionFence zowel als de Ultrasonische sensor compatible met alle versies van de navimow?
  • Ik heb een voor- en achtertuin met een gras verbinding tussen beide langs het huis. In de manual zag ik dat de maaier dient te communiceren met de antenne bij het basis station, het is echter niet duidelijk of dit een line of sight moet zijn. Ik kan het station enkel plaatsen in de achtertuin, als de maaier langs de zijkant van het huis naar voor rijd is er no way dat deze nog een directe verbinding met het station heeft. Kan zoiets werken? In de setup guide van segway vond ik eigenlijk nergens deze opstelling terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
miitjohn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 01:17:
Na enkele jaren de ontwikkelingen op te volgen overweeg ik ook om een segway navimow aan te schaffen om het leggen maar ook onderhouden van een perimeterdraad te vermijden. Enkele zaken zijn echter nog niet geheel duidelijk. Misschien iemand met ervaring die hier wat licht op kan schijnen?
  • Is het gebruik van de VisionFence en Ultrasonische sensor complementair? Dus kan je beide gelijktijdig op het apparaat gebruiken of is dit het één of het ander? Indien zo, is de VisionFence dan beter dan de Ultrasonische sensor of is dat ook weer afhankelijk van de situatie?
  • Zijn de VisionFence zowel als de Ultrasonische sensor compatible met alle versies van de navimow?
  • Ik heb een voor- en achtertuin met een gras verbinding tussen beide langs het huis. In de manual zag ik dat de maaier dient te communiceren met de antenne bij het basis station, het is echter niet duidelijk of dit een line of sight moet zijn. Ik kan het station enkel plaatsen in de achtertuin, als de maaier langs de zijkant van het huis naar voor rijd is er no way dat deze nog een directe verbinding met het station heeft. Kan zoiets werken? In de setup guide van segway vond ik eigenlijk nergens deze opstelling terug
Ik overweeg ook de navimow, maar ik twijfel nog tussen de Navimow en de Ecovacs Goat G1. Maar ik kom er niet helemaal uit. Ecovacs is wat goedkoper, iets andere techinek, maar ik vind die beacons wat te groot en te 'wit' en aanwezig voor mijn tuin...

Ik ben ook wel benieuwd naar jouw vragen, het lijkt erop dat het OF de Vison Fence is OF de Ultrasonische sensor. Waarbij mijn inschatting is dat de Vision Fence door AI na verloop van tijd mogelijk beter wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

paQ

Landroid ACS in de aanbieding bij amazon.de
https://www.amazon.de/-/n...chk_typ_quicklook_imgToDp

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:09
miitjohn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 01:17:
Visionfence en utrasone sensor zijn mutual exclusive (oftewel, de een of de ander). Volgens mij kan het op alle navimows (zelf heb ik sinds zaterdag de H500E met visionfence rondrijden)

Volgens mij hoeft er geen line of sight te zijn voor verschillende stukken gazon, zolang het signaal maar wel werkt (in de 800 mHz range ergens geloof ik). .. zijn genoeg filmpjes op youtube te zien waar dit echt werkt zonder line of sight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:09
matth111 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:23:
Iemand ervaringen met de navimow H500E of H800E?
Meerwaarde van de H800E bij een kleine tuin (tov H500E) is mij nog niet duidelijk.

Indien er geen wifi aanwezig is achteraan in de tuin, kan de H500E dan bij initiële opstart geholpen worden met een hotspot (via gsm) en vervolgens zonder wifi werken? Of moet er steeds wifi aanwezig zijn?
Enige verschil is dan wel of geen 4G (voor anti-diefstal). maar de maaier werkt niet zolang de eigenaar de eigenaarscode niet deelt. Dus stelen is zowieso vrij zinloos.

Zelf heb ik een H500E voor zo'n 200 m2 gras (150 achter en 50 voor het huis). Reden om een navimow te kiezen was dat deze ook door lastigere trajecten van het ene veldje naar het andere veldje kan komen, en 2 losse maaiers was duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-04 17:06
Hi iedereen,
Ik heb momenteel een robomow 308pro. De notificaties die ik krijg op mijn telefoon lijken niet erg goed te werken. Wel zie ik dat er goed verbinding is in de myrobomow platform.

Weten jullie of robomow een api beschikbaar heeft om de status te pollen?

ik kwam wel dit tegen online
https://myrobomow.robomow.com/api/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claudia_x
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-02-2024
Claudia_x schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:14:
Ik ben al vele jaren een lurker, maar heb maar een account aangemaakt om te vragen wat jullie van de Segway Navimow vinden. Ik stond op het punt het nieuwe model van Worx Landroid aan te schaffen, maar overweeg toch de komst van de Segway af te wachten.

Mijn belangrijkste bedenking is dat ik aan het water woon. Daardoor heb ik voorheen robotmaaiers zonder perimeterdraad bij voorbaat uitgesloten. Die waren bovendien erg duur, maar de Segway is wat betaalbaarder. Het goedkoopste model (tot 500 m2) kost circa 1200 euro.
Klaarblijkelijk had ik het in september 2021 al over de Navimow. Sinds dit weekeinde hebben we er eindelijk een, de H800E. We hebben een behoorlijk ingewikkelde tuin voor een robotmaaier, met grillig gevormde borders, hellingen, bijgebouwen, bomen, een tuin die doorloopt aan drie kanten van ons vrijstaande huis en water aan twee kanten.

Het gaat tot nog toe verbazingwekkend goed. Het station hebben we in de achtertuin weggewerkt in een border. De maaier maakt overal goed contact. Wat me bovendien opvalt is dat de maaier erg stil is en zich soepeltjes over het terrein beweegt.

Het enige nadeel dat ik tot nog toe heb ontdekt, is het maaischema. Als je een schema instelt, begint de maaier als die klaar is meteen van voor af aan. Maar dat is helemaal niet nodig. Zo snel groeit het gras ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Beide Navimo-ers: hebben jullie de Ecovacs Goat G1 ook overwogen? Zo ja, waarom dan voor de Navimow gegaan?

Ik kom er maar niet uit, maar neig ietsje meer naar de Navimow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 13:02
Claudia_x schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Het enige nadeel dat ik tot nog toe heb ontdekt, is het maaischema. Als je een schema instelt, begint de maaier als die klaar is meteen van voor af aan. Maar dat is helemaal niet nodig. Zo snel groeit het gras ook weer niet...
Dit dacht ik ook, hij kan mijn tuin in 2.5 laad sessie helmaal maaien, dat is ongeveer een 1.5 dag.
Staat bij mij aan van 10:00 tot 21:00 ivm te vochtig gras, dat is niet heel goed voor een maaier. Dat gaat overal tussen zitten etc.

Nu maait hij constant door, het gazon is net een golfbaan zo straak. Het gras groeit dan niet zo snel, door elke keer een ander patroon ziet het er super strak uit en ik heb er helemaal geen omkijken naar. Lekker laten gaan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martien123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
FRANCISCUS2 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:59:
ik bezit een CentralPark robotmaaier CP1000.
Die verliest telkens de programma instelling en gaat terug naar fabrieksinstelling. Kan mij iemand vertellen hoe men het geheugen batterijtje vervangt?
Er zit een CR1220 knoopcel op het board in de maaier. Je moet wel ff weten hoe ie open moet:

1. Leg de maaier op z'n rug en verwijder de 4 kruiskopbouten waarmee de kap vast zit. Daarna de maaier weer op z'n wielen zetten en kap aan de kant leggen.
2. Schroeven eruit rondom waarmee bovenkant aan onderkant vastzit.
3. Onder de sticker voor hoogteinstelling zitten 4 schroeven. Om die los te maken moet je eerst de sticker eraf pellen waar de hoogteinstelling mee aangegeven wordt of je prikt door de sticker heen, je kunt voelen waar die schroeven onder de sticker zitten, zie foto. Kunststof ring rondom knop voor hoogteinstelling kan er nu af.
4. Onder die ring zie je nu verzonken nog 'n keer 4 schroeven zitten waarmee de bovenkant aan de onderkant vastzit, deze 4 schroeven ook verwijderen.
5. De knop voor hoogteinstelling heeft ook soort van schroefdraad en kun je verwijderen door deze linksom te draaien.
6. Nu kan de bovenkant eraf en zie je het mainboard met daarop de knoopcel, op foto rechtsonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogAKsRH6ikTi2nO9DKmzxGWmM3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFs4sWUQsQ1rbnGW3nQ3Ad54.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMX2SELH7dvb8gnSfGh9B-7MccA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmXyoQxnGp9glGARa21ScDOJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door martien123 op 29-05-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Heeft iemand dit weleens geprobeerd om meer grip op hellingen te krijgen? Mijn Worx M500+ mist net wat grip bij de grensdaad waar het ongeveer 20% is.

https://www.amazon.nl/dp/...l_lv_ov_lig_dp_it_im&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Aspide schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:11:
Heeft iemand dit weleens geprobeerd om meer grip op hellingen te krijgen? Mijn Worx M500+ mist net wat grip bij de grensdaad waar het ongeveer 20% is.

https://www.amazon.nl/dp/...l_lv_ov_lig_dp_it_im&th=1
Dat kan goedkoper https://www.bol.com/nl/nl...herming/9200000102637823/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Burnd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Ik overweeg ook de navimow, maar ik twijfel nog tussen de Navimow en de Ecovacs Goat G1. Maar ik kom er niet helemaal uit. Ecovacs is wat goedkoper, iets andere techinek, maar ik vind die beacons wat te groot en te 'wit' en aanwezig voor mijn tuin...

Ik ben ook wel benieuwd naar jouw vragen, het lijkt erop dat het OF de Vison Fence is OF de Ultrasonische sensor. Waarbij mijn inschatting is dat de Vision Fence door AI na verloop van tijd mogelijk beter wordt?
Bericht inmiddels beetje 'ondergesneeuwd' maar iemand een duidelijke voorkeur voor een, of iemand die zijn/haar ervaringen van een van de twee kan delen? Nog weinig reviews over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junta.D
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-11-2023
Shattering schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:01:
[...]

De lokale dealer hier was heel verrast dat de 430X op voorraad was, maar zei dat dit alsnog niets wou zeggen. Ik ga morgen langs om de bestelling te plaatsen en zal laten weten hoe lang het dan zou duren :) - al hoop ik natuurlijk dat ik "geluk heb" en dat hij er snel zal zijn :P .
Iets van info meegekregen? Hier in BE al preorder staan van eind januari, maar nog steeds geen info. Husqvarna Be geeft ook geen info door. Tgras is wat lang aant worden, vandaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shattering
Junta.D schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Iets van info meegekregen? Hier in BE al preorder staan van eind januari, maar nog steeds geen info. Husqvarna Be geeft ook geen info door. Tgras is wat lang aant worden, vandaar ;)
Hey! Momenteel nog geen info. Zaterdag de bestelling gedaan en zij zagen "Op stock", maar dat wou dus niets zeggen. Ik ga hen vandaag even bellen of ze zicht hebben op de levering of niet en zal je op de hoogte houden (ook in België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Burnd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Bericht inmiddels beetje 'ondergesneeuwd' maar iemand een duidelijke voorkeur voor een, of iemand die zijn/haar ervaringen van een van de twee kan delen? Nog weinig reviews over te vinden.
Ben ook wel eens benieuwd naar dit antwoord, zoals in mijn eerdere berichten aangegeven wil ik voor 2 Husqvarna maaiers gaan met draad, gezien GPS geen optie is ivm veel grote bomen en obstakels in mijn tuin.

Maar in de voortuin zou ik nog een Navimow erbij kunnen overwegen waar minder bomen staan en hoe ik begrijp de Navimow ook met slechter GPS signaal goed zou moeten werken icm de camera erop.

Maar hoe zit het met de Navimow met het 4G abonnement? Dit is 3 jaar inbegrepen dacht ik, maar daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Zojuist de Segway Navimow H800E op Robocleaners.com besteld. Daar is een actie dat je er een Vision Fence of Ultrasonic Sensor voor €99 bij kunt krijgen. Dus dat maar gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:38
Iemand de voeding van een Stihl/Viking 422 verlengt? Hier zit standaard ca. 9 meter kabel aan naar het laadstation. Ik wil deze graag met 9 meter verlengen, maar mag/kan dit zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde

Rde

Jcrs7 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:30:
Iemand de voeding van een Stihl/Viking 422 verlengt? Hier zit standaard ca. 9 meter kabel aan naar het laadstation. Ik wil deze graag met 9 meter verlengen, maar mag/kan dit zomaar?
Dat hangt af van de dikte van je kabel maar met vrij standaard draad van 1,5mm2
zou je wel met een 10 tal m moeten kunnen verlengen. (100m niet doen)
Je voeding is 27V 2.23A DC als ik mij niet vergis. Hier kan je dat ingeven: https://www.omnicalculator.com/physics/24v-wire-size

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Junta.D schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Ondertussen de lokale leverancier aan de lijn gehad. Hij zag in het systeem nog steeds dat hij "op stock" was, maar hij was alvast nog niet verzonden. Zodra hij de factuur van Husqvarna ontvangt zou het niet lang meer duren - hij ging me dan direct iets laten weten.

Ook dit zag ik: https://www.reddit.com/r/...very_of_a_nera_model_yet/

BTW; vandaag toevallig iemand van "Aveve Herentals" aan de lijn gehad (robotmaaierwinkel.be). Die man gaf aan dat ze gewoon op stock lagen bij hen in de winkel. Ik geloofde hem niet :P, maar hij zei dat ik gerust mocht langskomen. Misschien de moeite om hen een keer te bellen?

[ Voor 25% gewijzigd door Shattering op 30-05-2023 13:51 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 72 Laatste