Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 46 ... 73 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-05 20:27
Rde schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:45:
[...]
Dat hangt af van de dikte van je kabel maar met vrij standaard draad van 1,5mm2
zou je wel met een 10 tal m moeten kunnen verlengen. (100m niet doen)
Je voeding is 27V 2.23A DC als ik mij niet vergis. Hier kan je dat ingeven: https://www.omnicalculator.com/physics/24v-wire-size
De kabel wat er nu aanzit is een H05RN-F 2x0,75mm2 ik wil deze verlengen met een H05RR-F 2x0,75. Dit zal max. 10meter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudia_x
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-02-2024
DrkZnl schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:55:
[...]

Dit dacht ik ook, hij kan mijn tuin in 2.5 laad sessie helmaal maaien, dat is ongeveer een 1.5 dag.
Staat bij mij aan van 10:00 tot 21:00 ivm te vochtig gras, dat is niet heel goed voor een maaier. Dat gaat overal tussen zitten etc.

Nu maait hij constant door, het gazon is net een golfbaan zo straak. Het gras groeit dan niet zo snel, door elke keer een ander patroon ziet het er super strak uit en ik heb er helemaal geen omkijken naar. Lekker laten gaan dus.
De oplossing waar ik nu aan denk is handmatig een seintje geven dat-ie moet maaien. Ik kies dan de droge dagen uit (het liefst een dag in een reeks van droge dagen) en vermijd de ochtenden. We wonen in veenweidegebied, dus het is hier al gauw erg nat. Met integratie in Home Assistant zouden we regels in kunnen stellen en er bijv. de weersomstandigheden bij kunnen gebruiken. Het zou aardig zijn als zo'n integratie er kwam.

Ik ben er vooralsnog niet heel erg van onder de indruk hoe slim zo'n maaier nu echt is. Maar verder is het een stoer en behending ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:46
jammer dat die aanbieding van de lidl weg is en uitverkocht.
als je nou kon bestellen voor die goedkopere prijs en leveren zodra weer op voorraad was.
199 euro dat is te doen

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claudia_x
Burnd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:15:
Zojuist de Segway Navimow H800E op Robocleaners.com besteld. Daar is een actie dat je er een Vision Fence of Ultrasonic Sensor voor €99 bij kunt krijgen. Dus dat maar gedaan :)
Met je andere vragen kon ik je niet helpen en ik lees nu dat je overstag bent. Hopelijk bevalt-ie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Wie heeft er ervaring met de Robomow ( https://www.robomow.com ) deze komt bij de consumentebond als beste uit de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 22:43
Zojuist de Segway Navimow H800E op Robocleaners.com besteld. Daar is een actie dat je er een Vision Fence of Ultrasonic Sensor voor €99 bij kunt krijgen. Dus dat maar gedaan :)
Wat is aangeraden, ultrasonic of visionfence?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-05 15:20
matth111 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Wat is aangeraden, ultrasonic of visionfence?
Visionfence is nieuwer, dus in principe VisionFence.

Maar er gaan altijd situaties zijn waar de ene mss niet zo goed werkt en de andere het beter zou doen. Maar over het algemeen zou VisionFence een beter resultaat moeten geven.

Bvb, je kan niet 's nachts maaien met VisionFence als dat een vereiste zou zijn. Als je 's nachts wil rijden moet de sensor af staan.

Verder zijn er bepaalde ondergronden (bvb een betonnen tegels ín je gras) waar VisionFence wel problemen mee kan hebben, al kan je die stukken wel gewoon op de kaart aanduiden en VisionFence daar automatisch uitzetten.

Hier heb ik zelf alleen maar ervaringen met VisionFence, en tot nu toe daar ook wel tevreden van.
Het speeltuin, de wasdraad enzo van die dingen, daar botst hij niet tegen maar stopt netjes ervoor en probeert er rond te maaien. (en die zaken zijn dus niet via exclusion zone ingegeven).

[ Voor 8% gewijzigd door Lacroix op 31-05-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-05 20:26
Ik heb een vraagje voor degene die al een Husqvarna hebben rondrijden. Een deel van mijn tuin is een "wilde bloemen veld". Ik zou hier graag een pad door hebben, dan de robotmaaier maait. Kan dit en wat is de minimum breedte?

Moet ik daar dan zo'n geleide draad leggen of moet ik echt een begrenzingsdraad aan beide kanten van het pad leggen?

[ Voor 17% gewijzigd door Shattering op 31-05-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 21:25

bord4kop

maximaal 100KB!

Een vraagje;

De grasmaaier is aan vervanging toe, ik dacht: 'waarom niet meteen een robotmaaier?'

Nou heb ik gezocht en volgens mij is het enige minpunt; de 90 graden hoeken met de borders.
Wie weet of de maaier dit vierkant zal kunnen afwerken? Of gaat hij veel in de borders vast komen te zitten?

Aansturing zal grotendeels via domotica zijn vwb (niet-) maaien met regen en beregening.

Even los van de postzegel gras die ik heb. Ik wil het gewoon :+)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v4CMpLS-SuZkill-OXFUrH8MxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dD9p6L6WiVe6l7T78OR17SM0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFYMxm8Ck1KmNNuJI3InH0szTMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58BFXy4bouMauT3MSkpnlTse.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4Vw7ObxghxafhSZ3awxxo1d18Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exmPKUYDioFEUNef9O5uV1jX.jpg?f=fotoalbum_large

PS:
- de garage komt achterin de hoek bij de overkapping.
- perimeter draad op de rand van het gras (tussen gras - tegel respectievelijk gras - bandje) neem ik aan?

[ Voor 28% gewijzigd door bord4kop op 31-05-2023 13:58 ]

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-05 11:38
Mud.Starrr schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:20:
[...]

Is dat Toadi/willow verhaal niet een grote toneelshow? Ik ben er toen het nog toadi genoemd werd serieus mee bezig geweest. Ben zelfs benaderd om nederlandse distributie en productie (met 3d printers) op te zetten.
Dat leek me toen erg leuk, maar kwam er meer en meer achter dat het veel mooie woorden waren maar dat het product niet kon wat ze zeiden.

Toen het willow ging heten en ze met die armpjes en nog meer beloftes kwamen, terwijl de functies op de toadi maaier nog niet eens normaal werkte was het voor mij de druppel.
Heb toen besloten er niet mee door te gaan. Zonde van de uren die erin zaten, maar denk een goeie keuze geweest.

Daarna niet meer naar omgekeken. Geen idee of er nog wat van geworden is?
Maaien die dingen nu al eens fatsoenlijk ?
Dat doet het zeker. Ook in rechte banen als je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bord4kop schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:53:
Nou heb ik gezocht en volgens mij is het enige minpunt; de 90 graden hoeken met de borders.
Wie weet of de maaier dit vierkant zal kunnen afwerken? Of gaat hij veel in de borders vast komen te zitten?
Want?

Hij lijkt aan alle kanten ietsje over het gras heen te kunnen steken, zelfs met 'n wieltje (geen hoogteverschillen). Dus het lijkt mij dat dit zonder enige rand over te laten moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-05 21:23
JeeEs schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:05:
[...]

Super mooi, zo'n tuin met organische vormen! Zouden meer mensen moeten doen. Heb dat zelf ook. De verschillende lagen qua zicht geven zó veel extra diepte als je vanuit huis je tuin in kijkt. Alsof je je eigen park hebt. Priceless!

Ik heb zelf een Gardena Sileno Smart en een paar smalle doorgangen (minimaal 1.40m) en dat gaat goed. Een beetje zoals bij jou Zone2. Je moet dan wel de zoekkabel helemaal daar naartoe leggen en dan een startpunt in dat gedeelte definiëren waar er bijvoorbeeld 50% van de tijd gestart wordt, want 'per ongeluk' daar in rijden, gebeurt niet zo vaak (per ongeluk eruit wel, overigens, dus misschien zelf 75% van de tijd daar starten).

Ik heb zelf ook veel opstaande randen, dus periodiek met de grastrimmer erlangs, daar ontkom je helaas niet aan. Er blijft toch zo'n 20cm gras ongemaaid.

Je doorgang van 60cm gaat denk ik niet goed, je grenskabels raken elkaar daar al bijna (als je om je trampo heen grenskabel legt, tenminste). Kun je er niet nog wat gras omheen leggen, zodat het breder wordt? Of niets doen en de grastrimmer ook hier gebruiken...

Dat kleine stukje tussen de twee terrassen in is misschien een mooie plaats voor het laadstation/garage van de maaier?
@Burnd

Ik heb zelf ook een Gardena Sileno Smart in een klein, organisch gevormd, stadstuintje.. Een doorgang kleiner dan 60 cm is mogelijk. Mijn tuin is opgedeeld in twee stukken, met een plantsoen in het midden. Er zijn twee doorgangen tussen die twee stukken, van ieder ongeveer 40 a 50cm breed op het dunste stuk, met daarbij ook nog een bocht.

Het werkt wel, maar niet optimaal. Het nadeel is dat de maaier langer in een deel gebied blijft hangen, en meer "geluk" nodig heeft om er uit te rijden; omdat hij min of meer een willekeurige draai maakt bij het raken van een begrenzingsdraad. (Doet een beetje denken aan het computerspel pong :+ ).

Het e.a. hangt ook af van of er bochten in je doorgang zitten, dit vergroot namelijk de kans dat hij in de doorgang een draad raakt en dan draait, hierdoor neemt de kans toe dat hij een andere kant op draait dan waar je hem naartoe zou willen hebben.
De begeleidingsdraad heeft hier overigens wel een positief effect op, het naar binnen rijden van een lastig te bereiken gebied lukt daarmee in mijn geval in één keer. Helaas wordt dit niet gebruikt als geleiding voor het uitrijden/verspreiden van de aandacht over verschillende gebieden.
Wellicht dat er met het instellen van zones nog mogelijk is om er voor te zorgen dat alle gebieden evenveel aandacht krijgen. (heb daar nog geen ervaring mee, is mijn tuin wellicht ook te klein voor.)

Kortom, het kan werken (wellicht juist met een kleinere tuin zoals bij mij, omdat hij dan sneller/vaker een rand raakt en weer een poging doet om door de doorgang te rijden). Maar het kost wel wat tijd en moeite om de draad locaties te finetunen.
Advies is dan ook om kleine doorgangen toch zoveel mogelijk te vermijden / ontwerp aan te passen zodat de doorgangen groot genoeg zijn.

Nog twee ervaring tips:
1. Je kan de afstand buiten bedrading verlagen van de standaard 35cm naar 20cm. Hiermee rijd de maaier minder ver over de draad heen, en dus kun je de draden wat dichter tegen de obstakels aanleggen en hiermee de doorgang ook weer vergroten.

2. Ik zou de draden eerst met de pinnen boven het gras vastzetten, dan kun je het e.a. uitproberen en finetunen. Als het eenmaal werkt kun je ze alsnog ingraven (voor zover het gras er t.z.t. niet al overheen is gegroeid) en de draad onder tegels e.d. wegwerken.
Stel de maaier wel in op de hoogste stand, om de kans kleiner te maken dat je de draad kapot maait. En zet de draad goed laag tegen de grond en regelmatig met pinnen vast.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 21:07

Mud.Starrr

I shoot people for money

Gijs007 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:49:
[...]

@Burnd

Ik heb zelf ook een Gardena Sileno Smart in een klein, organisch gevormd, stadstuintje.. Een doorgang kleiner dan 60 cm is mogelijk. Mijn tuin is opgedeeld in twee stukken, met een plantsoen in het midden. Er zijn twee doorgangen tussen die twee stukken, van ieder ongeveer 40 a 50cm breed op het dunste stuk, met daarbij ook nog een bocht.

Het werkt wel, maar niet optimaal. Het nadeel is dat de maaier langer in een deel gebied blijft hangen, en meer "geluk" nodig heeft om er uit te rijden; omdat hij min of meer een willekeurige draai maakt bij het raken van een begrenzingsdraad. (Doet een beetje denken aan het computerspel pong :+ ).

Het e.a. hangt ook af van of er bochten in je doorgang zitten, dit vergroot namelijk de kans dat hij in de doorgang een draad raakt en dan draait, hierdoor neemt de kans toe dat hij een andere kant op draait dan waar je hem naartoe zou willen hebben.
De begeleidingsdraad heeft hier overigens wel een positief effect op, het naar binnen rijden van een lastig te bereiken gebied lukt daarmee in mijn geval in één keer. Helaas wordt dit niet gebruikt als geleiding voor het uitrijden/verspreiden van de aandacht over verschillende gebieden.
Wellicht dat er met het instellen van zones nog mogelijk is om er voor te zorgen dat alle gebieden evenveel aandacht krijgen. (heb daar nog geen ervaring mee, is mijn tuin wellicht ook te klein voor.)

Kortom, het kan werken (wellicht juist met een kleinere tuin zoals bij mij, omdat hij dan sneller/vaker een rand raakt en weer een poging doet om door de doorgang te rijden). Maar het kost wel wat tijd en moeite om de draad locaties te finetunen.
Advies is dan ook om kleine doorgangen toch zoveel mogelijk te vermijden / ontwerp aan te passen zodat de doorgangen groot genoeg zijn.

Nog twee ervaring tips:
1. Je kan de afstand buiten bedrading verlagen van de standaard 35cm naar 20cm. Hiermee rijd de maaier minder ver over de draad heen, en dus kun je de draden wat dichter tegen de obstakels aanleggen en hiermee de doorgang ook weer vergroten.

2. Ik zou de draden eerst met de pinnen boven het gras vastzetten, dan kun je het e.a. uitproberen en finetunen. Als het eenmaal werkt kun je ze alsnog ingraven (voor zover het gras er t.z.t. niet al overheen is gegroeid) en de draad onder tegels e.d. wegwerken.
Stel de maaier wel in op de hoogste stand, om de kans kleiner te maken dat je de draad kapot maait. En zet de draad goed laag tegen de grond en regelmatig met pinnen vast.
Met de zone’s werkt het prima.
Ik heb ook een lange smalle doorgang tussen 2 delen, in boemerang vorm. En nog een kleine doorgang vlak na het veldje waar hij staat. Verder 2 grote velden.

Omdat hij de smalle stukken wel snel uitrijd bij mij heb ik de procenten dat hij in die zone’s moet starten relatief hoog staan (vergeleken met het oppervlak), maar na wat pielen om te zoeken naar een goede verhouding werkt het prima.

In totaal heb ik nu 4 zone’s.
De smalste doorgang is 70cm.

* Het voorste veldje, waar hij staat (voortuin) als default zone.
* zone 1, het grootste veld (eerde deel achtertuin), waar hij start in de doorgang daarnaartoe in corridor cut modus. Hij gaat dan links/rechts heen en weer steeds een stukje naar voren, tot hij op t grote veld uitkomt en gaat daar in normale modus verder.
* zone 2, de 2e doorgang, boemerang vorm, met een wat breder stuk in t midden. Hier werkt de corridor cut echt, dus dit is een aparte startzone.
* zone 3, het achterste veld, iets kleiner dan het grotere veld.

Edit, screenshot toegevoegd voor de duidelijkheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNNoGO2tJmKlKcq27JNerbmRYLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kUnbSWb1VNdufqtlebfk7n5n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 31-05-2023 18:50 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavdtas
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ben benieuwd naar je ervaringen? Ik twijfel over dezelfde 2 (Ecovacs Goat G1), alleen is mijn grasveld wat vierkanter op dit moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Gijs007 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:49:
[...]

@Burnd

Nog twee ervaring tips:

Thanks voor je ervaringen. Vanwege de kleine kans de hij in bepaalde secties komt, en als hij er al komt, is hij er waarschijnlijk zomaar weer uit, wil ik dus niet dat 'random' systeem. Precies de reden dat ik verder heb gezocht naar een die dus een kaart maakt van alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aspide
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-11-2023
Na een week draaien, waarin ik 7/10 tevreden ben met mijn Worx M500+ ga ik over tot aankoop van mijn tweede M500+ voor mij tweede gazon waar ik vanwege fysieke obstakels niet met mij eerste bij kan komen.

Nu zie ik in de Worx app wel dat je 2de Landroid kan toevoegen, maar geen tweede gazon.
- hoe berekent hij dan hoe lang hij moet maaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
Gavdtas schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:53:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen? Ik twijfel over dezelfde 2 (Ecovacs Goat G1), alleen is mijn grasveld wat vierkanter op dit moment :)
Ja zal ik even laten weten als ik een paar keer gemaaid heb. Ik heb hem nog niet binnen.

Ik vond die beacons van de ecovacs gewoon te groot en niet mooi. Die navimow is al een jaartje uit en las daar wel goede ervaringen over. De Ecovacs is echt net uit en dus lees ik daar ook wat minder ervaringen over. De actie dat die Vision Fence voor 100 euro erbij kom heeft me uiteindelijk over de streep getrokken.

Bovendien; de navimow werkt voor dat AI van dat vision fence met 4g, waardoor je altijd bereik hebt. Die Ecovacs werkt via wifi, dus dan heb je met een grote tuin wat dat betreft weer een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 23:13
Hi Tweakers,
Ik heb sinds kort een nieuw huis en een tuin waarbij het gras eindelijk een beetje groeit. Binnenkort moet dat ook gemaaid worden. Het is een soort L vormige tuin van ca 400m (gazon). De uitdaging en vraag is: naast het gazon loopt de tuin af onder ca 45 graden. Dit schuine stuk is ca 1 tot 1,5m en daar “onderaan” zit een sloot. Kan een Navimow hier mee omgaan of is het risico aanwezig dat als de GPS een keer 10 sec offline is, dat ding in het water ligt?
De vervolgvraag: gaat dat wel goed met een maaier met een boundary draad? Of gaan die daar ook “heel soms” overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 21:06
brutus26 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:32:
Wie heeft er ervaring met de Robomow ( https://www.robomow.com ) deze komt bij de consumentebond als beste uit de test.
Ik heb een RX20, een model van een paar jaar oud. Het ding is echt heel dom en ik vindt het eigenlijk schandalig dat ie ooit zo duur was(650,-).

Ik weet niet hoe het met de nieuwe modellen gesteld is maar ik zou goed onderzoek doen naar je wensen en wat daarop aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Laatst online: 11:20
brutus26 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:32:
Een paar pagina’s terug werd ik ook getipt op de Robomow omdat deze de ‘beste’ was uit de test.
Nu heb ik hier 2 verschillende dealers die verschillende merken voeren over de vloer gehad voor advies/offerte (Stihl, Husqvarna en Honda) en beide dealers gaven aan dat ze ook Robomow hadden in het verleden maar sinds er een nieuwe importeur/investeringsmaatschappij achter zit zijn ze er beiden me gestopt van ellende zeggen ze… slechte service, garantie, onderdelen voorziening noem maar op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_a_lf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11-2024
Nu ik na heraanleg van de tuin eindelijk terug een mooi gazon heb zou ik dat ook zo willen houden en zit te kijken naar een robotmaaier. De tuin is met 200m² amper de moeite om een robotmaaier voor te nemen, maar ik heb een hekel aan gras maaien waardoor ik het vaak veel te lang blijf uitstellen wat het gazon niet ten goede komt (en het alleen maar een hatelijker klusje maakt, iets van een self fulfilling prophecy dus).

Ik dacht met snel wat googlen wel snel het juiste exemplaar te vinden maar dat viel toch even tegen. In eerste instantie leek ik met hoe meer ik opzocht steeds minder te gaan weten. Ik denk het momenteel tot twee opties herleid te hebben: ofwel ga ik simpelweg voor goedkoop met een Central Park 500m² ofwel een Landroid M500. Ik blijf echter twijfelen, dus kom hier toch jullie meningen eens vragen.

Het is op zich een vrij eenvoudige L-vormige tuin met een speeltuig en een trampoline, hier en daar wel een kleine oneffenheid maar geen echte hellingen.Het gras komt bijna overal tot tegen een omheining of het 40cm hoger gelegen terras dus zal sowieso af en toe met een trimmer moeten rondgaan.

Door de vrij kleine en eenvoudige tuin neigt de ene helft van me naar de goedkopere Central Park, maar de eeuwige tweaker in me neigt dan weer meer naar de Landroid.
Wat denken jullie? Of sla ik de bal compleet mis in mijn keuzes en/of zie ik misschien nog een goede optie over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:09
k_a_lf schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:56:
Nu ik na heraanleg van de tuin eindelijk terug een mooi gazon heb zou ik dat ook zo willen houden en zit te kijken naar een robotmaaier. De tuin is met 200m² amper de moeite om een robotmaaier voor te nemen, maar ik heb een hekel aan gras maaien waardoor ik het vaak veel te lang blijf uitstellen wat het gazon niet ten goede komt (en het alleen maar een hatelijker klusje maakt, iets van een self fulfilling prophecy dus).

Ik dacht met snel wat googlen wel snel het juiste exemplaar te vinden maar dat viel toch even tegen. In eerste instantie leek ik met hoe meer ik opzocht steeds minder te gaan weten. Ik denk het momenteel tot twee opties herleid te hebben: ofwel ga ik simpelweg voor goedkoop met een Central Park 500m² ofwel een Landroid M500. Ik blijf echter twijfelen, dus kom hier toch jullie meningen eens vragen.

Het is op zich een vrij eenvoudige L-vormige tuin met een speeltuig en een trampoline, hier en daar wel een kleine oneffenheid maar geen echte hellingen.Het gras komt bijna overal tot tegen een omheining of het 40cm hoger gelegen terras dus zal sowieso af en toe met een trimmer moeten rondgaan.

Door de vrij kleine en eenvoudige tuin neigt de ene helft van me naar de goedkopere Central Park, maar de eeuwige tweaker in me neigt dan weer meer naar de Landroid.
Wat denken jullie? Of sla ik de bal compleet mis in mijn keuzes en/of zie ik misschien nog een goede optie over het hoofd?
Zat hier in een zelfde situatie, blijft een boel geld he voor een maaier :$
Hier voor de Landroid 500 gegaan. Makkelijk te verwisselen accu, verbinden met WiFi + app mogelijk, krijgt regelmatig een firmware update en maait ook echt de randjes aan het terras. Al zou het 'cut to edge' bij jou dan niet zo zinvol zijn, gezien de opstaande randen. En je kunt de maaier uitbreiden met ACS (kost weer 180 euro).

Ding rijdt hier nu 2 dagen, erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:28

Rannasha

Does not compute.

Burnd schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:50:
[...]
Vanwege de kleine kans de hij in bepaalde secties komt, en als hij er al komt, is hij er waarschijnlijk zomaar weer uit,
Je kunt (zolang je de "smart" versie hebt en niet de Bluetooth versie) gewoon aangeven dat het apparaat de hele maai-sessie in dezelfde zone moet blijven waar hij gestart is. Hij is dan alsnog willekeurig rond aan het rijden, maar je weet wel dat iedere zone uiteindelijk de door jou ingestelde fractie van de maai-tijd krijgt en dat de robot niet na een paar minuten uit de zone waarin hij is begonnen ontsnapt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shattering
De eerste Husqvarna NERA review lijkt eindelijk online te staan!

https://www-m3-se.transla...x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:05

paQ

bord4kop schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:53:

- perimeter draad op de rand van het gras (tussen gras - tegel respectievelijk gras - bandje) neem ik aan?
nee, dan ben je te ver voor het maaiblad en heb je geen randmaaien.
De perimeter draad wordt in het midden van de maaier gemeten; het maaiblad zit nagenoeg altijd rechts van het midden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aspide
Als je aan de gratis garage actie van Worx meedoet, kun je dan nog ergens de status hiervan terug vinden? Ik heb alleen mailtje terug met het formulier die ik heb ingevuld en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-02-2024
Robomow RT300 Robotmaaier | 22BTBABB619
https://www.ibood.com/off...button&utm_content=831250

Nu bij iBOOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junta.D
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-11-2023
Shattering schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Ondertussen de lokale leverancier aan de lijn gehad. Hij zag in het systeem nog steeds dat hij "op stock" was, maar hij was alvast nog niet verzonden. Zodra hij de factuur van Husqvarna ontvangt zou het niet lang meer duren - hij ging me dan direct iets laten weten.

Ook dit zag ik: https://www.reddit.com/r/...very_of_a_nera_model_yet/

BTW; vandaag toevallig iemand van "Aveve Herentals" aan de lijn gehad (robotmaaierwinkel.be). Die man gaf aan dat ze gewoon op stock lagen bij hen in de winkel. Ik geloofde hem niet :P, maar hij zei dat ik gerust mocht langskomen. Misschien de moeite om hen een keer te bellen?
Bedankt voor de info, is al meer dan wat ik via de dealers gehoord heb :P

Ik zie nu links en rechts webshops in fr / nl met stock.
Net even gebeld naar waar ik deze in bestelling staan heb. Daar wisten ze totaal van niets en <was er totaal geen zicht op enige info :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudia_x
De Naviwmow-vreugde was hier van korte duur. De maaier geeft steeds als foutcode 8005, VisionFence disconnected. De filmware is up-to-date en we hebben al een keer VisionFence volledig opnieuw aangesloten, maar dat mocht niet baten. Mocht iemand een tip hebben? De klantenservice is vooralsnog niet verder gekomen dan 'de firmware moet up-to-date zijn en daarna moet je VisionFence installeren'. Maar dat hadden we al gedaan én al doorgegeven.

Zonder VisionFence is de maaier waardeloos in onze tuin, dus waarschijnlijk gaat-ie binnen de twee weken zichttermijn terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-05 23:11

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik was even wat recensies aan het opzoeken van de Landroid Worx Vision, maar ik kwam toen ineens het merk EcoFlow tegen die blijkbaar ook met behulp van GPS, camera's, LIDAR, antenne en zonder grensdraad kan maaien. Moet zeggen dat het er wel hip uit ziet allemaal. Ook een interessant gebruik van wielen met daarop wieltjes die ook weer kunnen draaien, met het idee dat het gras tijdens het bochten draaien minder door de wielen wordt verpest. Of het natuurlijk echt goed maait weet ik niet, maar het is goed dat er flink wat concurrentie komt op dit gebied, ook qua vormgeving.

https://eu.ecoflow.com/products/blade-robotic-lawn-mower

Afbeeldingslocatie: https://fscl01.fonpit.de/userfiles/7446224/image/ecoflow-blade/NextPit-ecoflow-blade-product.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Tjeerd op 03-06-2023 13:46 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Tjeerd Volgens mij zag ik die laatst bij LTT:

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik ben donderdag (1 juni) gebeld dat onze 430X Nera bij de dealer is aangekomen (Nederland).

Installatie kon aankomende week al, maar helaas niet in mijn agenda.

@Shattering, @Peule_P , @Junta.D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-05 23:11

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Die had ik nog niet gezien, geeft duidelijk aan hoe je een kaart moet maken. Een voordeel dat ik zie bij deze robotmaaier is dat het maaiplatform elektronisch omhoog en omlaag kan. Zo kun je in niet-maaistand over wat 'ruiger' terrein rijden of over grind bijvoorbeeld om een ander stuk gras (lees: zone) te bereiken. Het is dat hij best prijzig is voor tegen de 3k, maar ik kan nog weinig minpunten vinden. Zal misschien ook net als de Landroid Worx op afstand kunnen worden voorzien van nieuwe software, denk ik.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Gwaihir schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:05:
Ik ben donderdag (1 juni) gebeld dat onze 430X Nera bij de dealer is aangekomen (Nederland).

Installatie kon aankomende week al, maar helaas niet in mijn agenda.

@Shattering, @Peule_P , @Junta.D
Bedankt! Hopelijk zijn wij dan ook snel aan de beurt :*) . Stond je al lang op de wachtlijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tjeerd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:58:
geeft duidelijk aan hoe je een kaart moet maken.
... en dat je vooral niet de antenne moet verplaatsen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Aspide schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:37:
Als je aan de gratis garage actie van Worx meedoet, kun je dan nog ergens de status hiervan terug vinden? Ik heb alleen mailtje terug met het formulier die ik heb ingevuld en verder niets.
Zijn hier nog meer deelnemers aan deze actie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Shattering schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:40:
Bedankt! Hopelijk zijn wij dan ook snel aan de beurt :*) . Stond je al lang op de wachtlijst?
Ja, dat denk ik wel. D.w.z. de dealer had er een aantal besteld, vermoedelijk kort na aankondiging van deze '2023 modellen'. Ik kocht begin februari een van deze reeds bestelde exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argonyx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-05 17:31
Heeft er iemand ervaring met een Worx landroid die zijn basisstation blijft missen? Dit probleem had ik vorig jaar al maar aangezien de robotmaaier tot nu in de berging heeft gestaan ivm aanleg nieuw terras heb ik er niks mee gedaan.

De landroid volgt mooi de draad tot aan het laadstation, rijd vervolgens ook moeiteloos het station op. Maar dan rijd hij te ver door waardoor niet beide stroompunten de landroid meer raken. Vervolgens gaat ie weer een rondje rijden om het opnieuw te proberen.

Laadstation staat waterpas. En de weg ernaar toe is recht +-1.5m.

(gaat om een landroid L2000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Gwaihir schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:33:
[...]

Ja, dat denk ik wel. D.w.z. de dealer had er een aantal besteld, vermoedelijk kort na aankondiging van deze '2023 modellen'. Ik kocht begin februari een van deze reeds bestelde exemplaren.
Bedankt!
Ik heb hem nog niet besteld, dus weet niet of mijn dealer zelf voorraad besteld heeft of niet.
Aankomende woensdag komen ze ook nog eens langs voor advies mbt beregening en dan wil ik in 1x de knoop doorhakken voor alles samen.

Voortuin nog even buiten beschouwing, die sluit niet aan op de achtertuin en zou een flink stuk over de oprit moeten rijden met risico overreden te worden door een auto dus niet echt handig :P
Enige optie daar is nog een extra maaier of even met de hand blijven doen. Voorzichtig daar aan het kijken naar een (kleiner) model Navimow om eens te stoeien met GPS. Maar ook daar weer behoorlijk wat bomen en hoge beukenhaag…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekmanteltje
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-06-2024
Claudia_x schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:01:
De Naviwmow-vreugde was hier van korte duur. De maaier geeft steeds als foutcode 8005, VisionFence disconnected. De filmware is up-to-date en we hebben al een keer VisionFence volledig opnieuw aangesloten, maar dat mocht niet baten. Mocht iemand een tip hebben? De klantenservice is vooralsnog niet verder gekomen dan 'de firmware moet up-to-date zijn en daarna moet je VisionFence installeren'. Maar dat hadden we al gedaan én al doorgegeven.

Zonder VisionFence is de maaier waardeloos in onze tuin, dus waarschijnlijk gaat-ie binnen de twee weken zichttermijn terug.
Speciaal een account aangemaakt om hier op te reageren.

Heb nu een anderhalve maand de navimow 1500 en twee weken geleden kreeg ik de errorcode 8006. Ook een visionfence probleem blijkbaar. Kreeg de maaier enkel nog aan de praat door de visionfence er af te halen. En er is 1 plek in mijn tuin waar die echt wel nodig is.

Met de camera naar de dealer, die wist ook niet wat doen. Hij heeft contact genomen met support en toen ging het als volgt:
- moest de camera weer ophalen
- moest die installeren en op een afgesproken moment ervoor zorgen dat de visionfence aangesloten was op een wifi-netwerk. Er zou dan een interventie van op afstand uitgevoerd worden.
- en op het afgesproken moment begint de maaier te flikkeren maar na dat flikkeren bleef de foutmelding.
- dan maar zelf maaier afgezet en weer opgestart. Foutmelding was weg en maaier werkt sinds donderdag weer zoals het hoort.

Heb geen telefoon of mail gehad en weet dus niet wat ze precies gedaan hebben (en daar hou ik niet van). Maar het is opgelost.

Verder redelijk tevreden van dat toestel. Heb hier 1100 vierkante meter gras en kreeg dat maar niet bijgemaaid. Enige probleem: kantjes krijg je niet heel precies maar 1 keer per maand met de kantmaaier volstaat om dat proper te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:38
Ben me op een robot maaier aan het orienteren. Ik heb 3 zones, waarvan de grootste zonder trampoline 143m2 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6CV1unH99W46lTuHj8q_y-kBMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vI4jC33MowOrismNr2hUZ3cD.png?f=user_large

Graag advies hiervoor:
1. Wat te doen met de zones? Zijn er maaiers die makkelijk een stenen pad over kunnen steken of kan ik de twee kleine stukken het beste met de hand maaien?
2. k heb een zwembad waar een hek omheen staat. Nu is die poort niet altijd dicht en ik wil dus niet dat de robot grasmaaier de zwembad robot gaat opzoeken. Nu lees ik wel eens dat een robot over zijn draad heengaat. Hoe groot is de kans dat deze het zwembad intieft?
3. Het gazon is best hobbelig, niet dat grote gaten zijn maar vlak ligt het niet. Kunnen alle robots hiermee overweg?
4. Er staan beste wat bomen en struiken dus er zullen ook wel wat bladeren liggen die ik niet 100% kan opruimen, zijn er robot maaier die beter met bladeren omgaan / aankunnen?
5. Is er een goede website (zoals de tweakers pricewatch, maar daar staan maar 10 modellen in) waar ik over verschillende aspecten robot maaiers kan vergelijken.

Een advies mag ook natuurlijk, budget is niet zo'n probleem. Wel is support/garantie en betaalbare reserve onderdelen van belang. En graag een goede prijs/performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 19:58
Shattering schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:32:
Aan de Smart Home fanaten: hoe integreert de Husqvarna 405X met Home Assistant?
Ik zie deze integratie - https://github.com/Thomas55555/husqvarna_automower - maar zou wel wat notes from the field willen.

Bedankt!
Dezelfde vraag hier. Want ik heb dezelfde maaier en wil ook zoveel mogelijk integreren in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
The Source schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:33:
1. Wat te doen met de zones? Zijn er maaiers die makkelijk een stenen pad over kunnen steken of kan ik de twee kleine stukken het beste met de hand maaien?
Alle maaiers, denk ik. Zo lang jij de (eventuele) draad er maar onderdoor legt.

De breedte van dat smalle stuk is wel lastig voor (sommige) maaiers.
2. k heb een zwembad waar een hek omheen staat. Nu is die poort niet altijd dicht en ik wil dus niet dat de robot grasmaaier de zwembad robot gaat opzoeken. Nu lees ik wel eens dat een robot over zijn draad heengaat. Hoe groot is de kans dat deze het zwembad intieft?
Niet groot, bij de meeste merken. Maar tja..

Is een behoorlijke drempel een optie? (Verkleint de kans, al zal die formeel wellicht nog te laag zijn om echt te vangen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
witterholt schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Dezelfde vraag hier. Want ik heb dezelfde maaier en wil ook zoveel mogelijk integreren in Home Assistant.
Ondertussen gevonden dat er in HACS een niet-officiële Husqvarna integratie is waarmee je robot kan opvolgen en besturen - al heb ik deze wel nog niet zelf kunnen testen 😋.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-05 07:28
Is er hier iemand die het fenomeen ‘loop’ van Robomow kent? En dan niet als daadwerkelijke draadbreuk, maar als een keer op keer terugkerend probleem wat je oplost door de maaier én het laadstation een paar uur uit/zonder stroom te zetten?

Ik heb het al weken en het is vrijwel elke keer dat ik wil maaien bal. Ik heb al zoveel gezeik gehad met dit ding dat ik echt nooit meer een Robomow wil, maar zolang ik hem nog kan reanimeren hou ik het geld voor een nieuwe graag nog even in mijn zak…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:14
Afgelopen weekend mijn eerste robotmaaier geinstalleerd. Ik heb de Husqvarna 405x. Tijdens het aanpakken van de tuin afgelopen maanden al een mooi huisje gemaakt (lees: laten maken) die hij gelijk de eerste keer netjes wist te vinden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uJvsXpz-iBoevgmPbnRzGjcOGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7aT0Cdl39inP5guEpsuL9qw.jpg?f=fotoalbum_large
Ook heb ik de hele tuin voorzien van sproeiers van Gardena en ook daarbij de smart control set. Nu meen ik mij te herinneren dat de Husqvarna Automower ook toegevoegd kan worden aan de Gardena Smart App, alleen deze optie kan ik nergens vinden. Iemand een idee hoe dit zit?

Evt kan ik ook alles gaan toevoegen aan mijn Homey en daar flows maken dat de maaier niet naar buiten gaat x tijd nadat er gesproeid is. Of dat er dus niet gesproeid gaat worden als de maaier buiten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
Peule_P schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:33:
[...]

Bedankt!
Ik heb hem nog niet besteld, dus weet niet of mijn dealer zelf voorraad besteld heeft of niet.
Aankomende woensdag komen ze ook nog eens langs voor advies mbt beregening en dan wil ik in 1x de knoop doorhakken voor alles samen.

Voortuin nog even buiten beschouwing, die sluit niet aan op de achtertuin en zou een flink stuk over de oprit moeten rijden met risico overreden te worden door een auto dus niet echt handig :P
Enige optie daar is nog een extra maaier of even met de hand blijven doen. Voorzichtig daar aan het kijken naar een (kleiner) model Navimow om eens te stoeien met GPS. Maar ook daar weer behoorlijk wat bomen en hoge beukenhaag…
Hier momenteel 5 op stock (volgens de website): https://www.wolfswinkel.s...430x-nera-automower-3200m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
Aspide schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:27:
[...]

Zijn hier nog meer deelnemers aan deze actie!
Jep, hier ook! Ook helaas geen status van het verzoek kunnen vinden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 19:58
RickKoets schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:52:
...
Ook heb ik de hele tuin voorzien van sproeiers van Gardena en ook daarbij de smart control set. Nu meen ik mij te herinneren dat de Husqvarna Automower ook toegevoegd kan worden aan de Gardena Smart App, alleen deze optie kan ik nergens vinden. Iemand een idee hoe dit zit?

Evt kan ik ook alles gaan toevoegen aan mijn Homey en daar flows maken dat de maaier niet naar buiten gaat x tijd nadat er gesproeid is. Of dat er dus niet gesproeid gaat worden als de maaier buiten is.
Klopt, in de vorige versie van de Gardena app kon je de Husqvarna connect maaiers nog koppelen. Ik heb dezelfde maaier en ook het Gardena Smart system. Maar Gardena heeft in al haar wijsheid besloten dat alleen Gardena maaiers gekoppeld kunnen worden in de huidige versie van de app.
Dus moet je in dit geval zelf, in mijn geval met Home Assistant en in jouw geval met Homey, gaan fröbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:14
witterholt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Klopt, in de vorige versie van de Gardena app kon je de Husqvarna connect maaiers nog koppelen. Ik heb dezelfde maaier en ook het Gardena Smart system. Maar Gardena heeft in al haar wijsheid besloten dat alleen Gardena maaiers gekoppeld kunnen worden in de huidige versie van de app.
Dus moet je in dit geval zelf, in mijn geval met Home Assistant en in jouw geval met Homey, gaan fröbelen.
Ahh, duidelijk. Dank voor je uitleg. Dan hoef ik niet verder te zoeken. Dat was destijds een van mijn redenen om een Husqvarna te kopen. Maar dan gaan we met Homey aan de slag, daar lukt het ook vast mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Husqvarna gebruiksaanwijzing schrijft:
Als er kans op onweer is, raadt Husqvarna aan om de voedingskabel en alle draden naar het laadstation los te koppelen om het risico op schade aan elektrische componenten te verminderen. Sluit de voedingskabel en alle draden weer aan als er geen onweer meer dreigt. Het is belangrijk dat alle draden correct zijn aangesloten.
Right.. alsof dat er ooit van komt.. Maar het zit allemaal allemaal wel lekker aangesloten op draden door de grond. Zou binnen het laadstation dan niet in enige bliksemveiligheid voorzien moeten zijn?

Is bliksemschade veel voorkomend? Iemand het al eens gehad? En wat dan: laadstation en / of voeding? Of ook de maaier? Of ook in huis?

De andere kant op heb ik hier en daar wel een overspanningsbeveiliging (type 3) in gebruik. Is zoiets hier ook wenselijk? En hoe zie ik dan welke types juist het stopcontact beschermen tegen overspanning vanuit het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:56
Ik heb recentelijk de Husqvarna 305 gekocht en in eerste instantie de medium installatiekit. De installatiekit is vermist geraakt tijdens het verzenden, dus ik had de grasmaaier al geïnstalleerd. Nu heb ik de set wel echt nodig (ding rijdt al af en toe de straat op als de poort open staat), maar nu ben ik benieuwd of je ook twee sets kunt koppelen. Nu is de medium set voldoende voor dit huis, maar we trekken over een paar maanden in een ander huis waar we met een ingewikkeldere tuin te maken hebben. Hier zou de large set plus de medium set voldoende moeten zijn, maar kan je deze dus koppelen en de boundary wire hiermee dus verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Nog een drietal vragen over mijn Worx M500+.
1) hoe kan ik de maaitijd verlengen van 1 beurt. Hij maakt nu 2x 1,5 uur. Zit een 4ah accu in en na 1,5 uur maaien zit hij nog 52%

2) houd automatisch schema ook rekening om niet maaien als zon op zijn scherpst is.

3) zie foto, ik snap niet wat met paars gekleurde zin betekent Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv6Rjtm6u4aD7C9XlRwgfnAwD8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c9Fvw5MmZnohqeaI7c17VIoa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Laatst online: 07:28
Orangelights23 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:27:
Hier zou de large set plus de medium set voldoende moeten zijn, maar kan je deze dus koppelen en de boundary wire hiermee dus verlengen?
jazeker, en als het goed is heb je bij de set al een koppelstukje want je moet ergens de aftakking in 2 grensdraden maken met de begeleidingsdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:56
emielbf schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:19:
[...]

jazeker, en als het goed is heb je bij de set al een koppelstukje want je moet ergens de aftakking in 2 grensdraden maken met de begeleidingsdraad.
Goed om te weten, bedankt! Kan ik daar mooi mee gaan spelen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 09:27
Mijn robomow rs615u heeft door een tuinheraanleg bijna een jaar in storage gestaan
Ik stak hem nu gewoon in het basestation zonder perimeterdraad (dus rood flikkerend licht) maar zelfs na een hele dag laden gaat hij niet aan.
Toen ik hem er instak begon hij te piepen en wou hij de code hebben maar toen ging display af en sinds dan niets meer. Laadt hij eigenlijk wel op als er geen perimeterdraad inzit?
Enige dingen die ik kan proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
Claudia_x schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:01:

Ik heb een dagje de Segway Navimow aan het werk gehad, en werkt zoals ik had gehoopt. Met vision Fence, niet de foutmeldingen die jij omschrijft gelukkig. De eerste dag was gelijk een goede test met kinderen en buurkinderen die ook aan het spelen waren. Dus constant fietsjes, stepjes, ballen etc die in de weg lagen. Dat ging allemaal goed.

Helaas kwam ik er na 1 dag wel achter dat ik per ongeluk het verkeerde model geleverd had gekregen! De 500 ipv de 800, gelukkig reageerde de webshop snel en adequaat (robocleaners.com) en kon ik of het verschil terug krijgen of omruilen. Wel voor omruilen gekozen, dus moest alles weer afbreken en in de doos stoppen. Maargoed, ik weet nu hoe het werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
Aspide schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:04:
Nog een drietal vragen over mijn Worx M500+.
1) hoe kan ik de maaitijd verlengen van 1 beurt. Hij maakt nu 2x 1,5 uur. Zit een 4ah accu in en na 1,5 uur maaien zit hij nog 52%
Gebruik je het automatische schema? Dan kun je deze nog 2 standjes omhoog plussen

2) houd automatisch schema ook rekening om niet maaien als zon op zijn scherpst is.

3) zie foto, ik snap niet wat met paars gekleurde zin betekent [Afbeelding]
Als je bv op de maandag en woensdag aangeeft dat er niet gemaaid mag worden in de 'Tijd niet actief', betekend dus dat de maaier dit even opnieuw moet inleren om het maairesultaat weer te optimaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Dank je wel.
Ik gebruik de automatische planning. Ik dacht dat met + en - de frequentie van de maaibeurten werd ingesteld en niet de duur van 1 maaibeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanbolle
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
matth111 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:23:
Iemand ervaringen met de navimow H500E of H800E?
Meerwaarde van de H800E bij een kleine tuin (tov H500E) is mij nog niet duidelijk.

Indien er geen wifi aanwezig is achteraan in de tuin, kan de H500E dan bij initiële opstart geholpen worden met een hotspot (via gsm) en vervolgens zonder wifi werken? Of moet er steeds wifi aanwezig zijn?
Ik heb de 500 in gebruik en super tevreden. Wifi achteraan in de tuin was niet zo moeilijk. Als je een beschut stopcontact hebt ergens achteraan, neem dan een powerline Wifi kit (ik gebruik een setje van Devolo). Zo kan je een wifi accesspoint achteraan je tuin instellen over bestaande electrische 230V bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:50
Ik twijfel tussen de Gardena smart SILENO life 750 en de Gardena smart SILENO life 1000. Iemand die het verschil tussen deze twee maaiers weet? Alle specificaties, gewicht, uiterlijk, functies, accu capacities etc. lijkt hetzelfde. Is misschien het enige verschil dat de accu capaciteit in de 750 misschien via software is beperkt?

Ik heb op dit moment al een Gardena Smart irrigatie systeem met pop up sproeiers, vandaar Gardena.

[ Voor 18% gewijzigd door talkatoo op 07-06-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Aspide schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:50:
[...]

Dank je wel.
Ik gebruik de automatische planning. Ik dacht dat met + en - de frequentie van de maaibeurten werd ingesteld en niet de duur van 1 maaibeurt.
Met + word de maaltijd van 1 cyclus niet langer, ondanks dat batterij nog lang niet leeg is. Wel begint hij nu 3x, eerst 2x.

Moet je met automatische schema nog meer dingen instellen? Mijn gazon is 105 m2. Ik vind dat hij zo vaak gaat, wel 13-15 uur per week.

Tevens zou ik liefste hebben dat hij 1x lang loopt ipv 2x kort

[ Voor 5% gewijzigd door Aspide op 07-06-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurensV
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-06-2023
Hallo! Ik volg dit topic al een tijdje.

Ik ben aan het kijken om een robot grasmaaier te installeren. Momenteel ben ik druk in de weer om het gras 'robotklaar' te maken. 4x geverticuteerd om het meeste mos er uit te krijgen en begonnen met de kantjes mooi af te stekken langs de haag. Volgende stap is wat herstelgras wanneer er regen wordt gegeven :).

Ik heb deze op het oog: https://www.coolblue.be/n...mart-sileno-life-750.html. Deze robot lijkt mij qua prijs / kwaliteit ideaal voor mijn use case (geen al te ingewikkelde tuin).

De tuin is net geen 500m2 en de bedoeling van de installatie is de volgende:

Achtertuin
In de achtertuin blijft het op het eerste zicht straight forward. In het tuinhuis is elektriciteit aanwezig, waardoor ik gemakkelijk het laadstation aan de voorkant van het tuinhuis kan plaatsen. Hierdoor zal ik wel de draad om de robot naar de garage te laten navigeren gedeeltelijk moeten plaatsen over het terras? Wat is de beste optie hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwWYppfAz_WlRm567JT5HVf8i40=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lXFK8CanYlP6yt3klQ38yAIs.png?f=user_large

aan de zijkant van het huis (rechts op de foto hierboven) heb ik een tuinhekken met een pad die naar de straatkant loopt. Idealiter zou de robot over het pad navigeren om zo zelf naar voor te gaan. Hierdoor moet de kabel volgens mij over het pad, waardoor het niet zo mooi zal ogen lijjkt mij. Is dit de beste optie? Of zorg ik voor 2 zones en verplaats ik handmatig de robot naar voor als hij daar het gras dient te maaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTVYtEV7_1GERsOu-PYWHpJGufU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WoR7vMXwFDI4WOGnGH60crSP.png?f=fotoalbum_large

Voorkant
Hieronder nog een foto van de voortuin, hier opnieuw een straight forward vierkant. Hier opnieuw de vraag, best afsplitsen of toch geleiding zoeken over het pad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DfbS_mKxzAUFL4JWXGfgLXq2uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VRFPtrXSMgLM4YyU3SVD9NQ7.png?f=fotoalbum_large

Als iemand van jullie wat tips of tricks heeft of mij kan helpen bij de efficiëntie van mijn opstelling, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-05 20:27
Kun je een kabelbreuk in de begrenzingsdraad van 2,7mm slaan? Als je de draadpen in de grond tikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
Aspide schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:13:
[...]

Met + word de maaltijd van 1 cyclus niet langer, ondanks dat batterij nog lang niet leeg is. Wel begint hij nu 3x, eerst 2x.

Moet je met automatische schema nog meer dingen instellen? Mijn gazon is 105 m2. Ik vind dat hij zo vaak gaat, wel 13-15 uur per week.

Tevens zou ik liefste hebben dat hij 1x lang loopt ipv 2x kort
Hmm bij mij maait hij net zo lang tot de accu leeg is. Mijn gazon is zo'n 250m2 dus net iets groter. En je hebt gelijk, hij maait vaker ipv langer. Sorry, meende dat hij dan langer zou maaien, maar heb het hier ook even getest. Met hetzelfde resultaat.
Hoelang staat je maaier al op het automatische schema? Het schijnt dat het apparaat zelf leert hoevaak en hoeveel hij moet maaien om je gazon kort te houden..
Ik heb het net sinds een paar dagen aan staan, dus kan er zelf nog niets over zeggen. :P

Jij hebt ook die gratis garage aangevraagd toch? Kreeg zojuist een mailtje (Teknihall Warehouse) dat deze verzonden is!

[ Voor 14% gewijzigd door Fethoz69 op 08-06-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 21:25

bord4kop

maximaal 100KB!

Jcrs7 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:10:
Kun je een kabelbreuk in de begrenzingsdraad van 2,7mm slaan? Als je de draadpen in de grond tikt?
Tja, alles kan kapot.. maar als je de originele bijgeleverde draad i.cm. bijgeleverde draadpennen gebruikt (én niet gaat bateren met een moker :+ ) zou het erop berekend moeten zijn lijkt me..

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Ik zit er over na te denken om boven op mijn garage een kunststof ring van 2mm hoog en 30mm doorsnede te lijmen te hoogte van mijn regensensor op Landroid M500+. Dan klein gaatje te boren zodat regen of besproeiing naar beneden druppelt.

Iemand toevallig dat al een keer geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:13
sinds een week of 2 heb ik een heel raar probleem met mijn Gardena SILENO city.

soms maait hij een dag zonder problemen en de volgende dag staat hij naar de eerste run al midden op het grasveld. robot wil op dat moment ook niet aan (reageert nergens op) en wanneer je hem op laadstation doet springt hij direct aan en krijg je de laatste echte error die hij heeft gehad van 3 weken terug.

ik heb zelf het gevoel dat de accu het begeeft omdat hij uit staat maar je zou een lege accu melding ofzo verwachten. en de maai tijd op de dagen dat hij wel werkt lijken nog wel redelijk rond het uur te liggen net als eerder

wat is jullie idee hier bij?

[ Voor 9% gewijzigd door hjvg op 12-06-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:42
Aspide schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:50:
Ik zit er over na te denken om boven op mijn garage een kunststof ring van 2mm hoog en 30mm doorsnede te lijmen te hoogte van mijn regensensor op Landroid M500+. Dan klein gaatje te boren zodat regen of besproeiing naar beneden druppelt.

Iemand toevallig dat al een keer geprobeerd?
Nee, maar wel precies de reden dat de mijne al 3 jaar gewoon onoverdekt buiten (in de regen) staat en dus niet onnodig begint met maaien. Maar wel een goed idee, al denk ik dat je trechtertje wellicht iets groter moet zijn om het verschil te maken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
[D'oh.. even bij juiste robot posten]

[ Voor 95% gewijzigd door Gwaihir op 13-06-2023 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claudia_x
Dekmanteltje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Speciaal een account aangemaakt om hier op te reageren.

Heb nu een anderhalve maand de navimow 1500 en twee weken geleden kreeg ik de errorcode 8006. Ook een visionfence probleem blijkbaar. Kreeg de maaier enkel nog aan de praat door de visionfence er af te halen. En er is 1 plek in mijn tuin waar die echt wel nodig is.

Met de camera naar de dealer, die wist ook niet wat doen. Hij heeft contact genomen met support en toen ging het als volgt:
- moest de camera weer ophalen
- moest die installeren en op een afgesproken moment ervoor zorgen dat de visionfence aangesloten was op een wifi-netwerk. Er zou dan een interventie van op afstand uitgevoerd worden.
- en op het afgesproken moment begint de maaier te flikkeren maar na dat flikkeren bleef de foutmelding.
- dan maar zelf maaier afgezet en weer opgestart. Foutmelding was weg en maaier werkt sinds donderdag weer zoals het hoort.

Heb geen telefoon of mail gehad en weet dus niet wat ze precies gedaan hebben (en daar hou ik niet van). Maar het is opgelost.

Verder redelijk tevreden van dat toestel. Heb hier 1100 vierkante meter gras en kreeg dat maar niet bijgemaaid. Enige probleem: kantjes krijg je niet heel precies maar 1 keer per maand met de kantmaaier volstaat om dat proper te houden.
Dank je hiervoor! Geweldig dat je er een account voor hebt aangemaakt. Bij zo'n nieuw product is het fijn om ervaringen uit te kunnen wisselen.

Een update: wij hebben de maaier aangemeld om binnen de zichttermijn te retourneren, maar de webwinkel garandeerde ons dat het probleem aan de VisionFence lag. We moesten de installatie nog een keer volgens een bepaald procedé doorlopen en screenshots opsturen. De foutmelding bleef. Daarop kregen we een nieuwe VisionFence (heel snel) en sindsdien is het probleem opgelost en maait de Navimow probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
  • Laatst online: 24-05 22:58
Ik ben zelf voor een Wiper gegaan. Het valt me op dat er weinig verdelers zijn van Zuchetti (Ambrogio, Wiper en Lizard) bij mijn zoektocht bleek mijn lokale tuinmateriaal verdeler ze te hebben.

Volgens wat ik heb teruggevonden is dit merk minstens zo goed zijn als de Husqvarna.

Ik vroeg me wie dit merk ook heeft meegenomen in de overweging voor een robot maaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Fethoz69 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:12:
[...]

Hmm bij mij maait hij net zo lang tot de accu leeg is. Mijn gazon is zo'n 250m2 dus net iets groter. En je hebt gelijk, hij maait vaker ipv langer. Sorry, meende dat hij dan langer zou maaien, maar heb het hier ook even getest. Met hetzelfde resultaat.
Hoelang staat je maaier al op het automatische schema? Het schijnt dat het apparaat zelf leert hoevaak en hoeveel hij moet maaien om je gazon kort te houden..
Ik heb het net sinds een paar dagen aan staan, dus kan er zelf nog niets over zeggen. :P

Jij hebt ook die gratis garage aangevraagd toch? Kreeg zojuist een mailtje (Teknihall Warehouse) dat deze verzonden is!
Ik heb de garage binnen.
Ik kan nog niet helemaal vinden met auto programma, hij maait nu 5x per 45 minuten. Dan houd hij het niet mooi kort.
Snap niet wat er precies gebeurd, want eerst maaide hij nog 2x 1,5 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
na mijn eerdere berichten mbt de keuze voor een (of twee) robotmaaiers heb ik vanochtend de knoop doorgehakt en een 450X Nera + een 430X Nera besteld.
De 450X Nera was inmiddels gewoon op voorraad en hadden ze een hele pallet staan, de 430X Nera moest nog binnenkomen.

Installatie zal echter wel pas eind augustus/begin september gebeuren gezien we ook meteen de bestaande beregeningsinstallatie in de tuin laten aanpassen/uitbreiden en dan zullen er ook wat graafwerkzaamheden zijn. Beter dan de grensdraad aanleggen ipv nu al en straks kapot trekken met graven overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Junta.D schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Bedankt voor de info, is al meer dan wat ik via de dealers gehoord heb :P

Ik zie nu links en rechts webshops in fr / nl met stock.
Net even gebeld naar waar ik deze in bestelling staan heb. Daar wisten ze totaal van niets en <was er totaal geen zicht op enige info :'(
Vandaag nog een keer daar geweest. Ze hebben ondertussen verschillende 450X NERA binnengekregen, maar 430X nog niets... het gaat dus toch nog wat langer duren, maar ze zagen er dus wel "beweging in komen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Laatst online: 29-05 11:00
Hallo,

Ik heb de SILENO city 250 aangeschaft vorig jaar en deze is zonder Wifi en ik zie nu dat er ook smart versies worden aangeboden en deze hebben dus wel Wifi.

Nu weet ik eigenlijk niet of deze vorige jaar ook al beschikbaar waren maar dacht van niet want die Wifi vind ik eigenlijk toch wel handig.

Is het mogelijk om achteraf in de SILENO city 250 een wifi module in te bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vector060
  • Laatst online: 24-05 22:58
bruce the boss schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:52:
Hallo,

Ik heb de SILENO city 250 aangeschaft vorig jaar en deze is zonder Wifi en ik zie nu dat er ook smart versies worden aangeboden en deze hebben dus wel Wifi.

Nu weet ik eigenlijk niet of deze vorige jaar ook al beschikbaar waren maar dacht van niet want die Wifi vind ik eigenlijk toch wel handig.

Is het mogelijk om achteraf in de SILENO city 250 een wifi module in te bouwen?
lmgtfy >:)
https://www.robonect-shop.de/shop/robonect-hx/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
430X Nera heeft net z'n eerste uurtje gereden :).

Eerste observatie: wat is dat ding heerlijk stil! Da's serieus een stuk stiller dan een handmaaier of doorsnee elektrische maaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junta.D
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-11-2023
Shattering schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Vandaag nog een keer daar geweest. Ze hebben ondertussen verschillende 450X NERA binnengekregen, maar 430X nog niets... het gaat dus toch nog wat langer duren, maar ze zagen er dus wel "beweging in komen".
Ik heb mijn verkoper nog eens aan de lijn gehad. Eerst was het "er is geen zicht op levering" Nu is het van "ah oei er heeft een fout plaatsgevonden, maar eind augustus komen ze"

Dit met preorder van januari. Probeer nu te annuleren maar dat gaat natuurlijk niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Gwaihir schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:08:
430X Nera heeft net z'n eerste uurtje gereden :).

Eerste observatie: wat is dat ding heerlijk stil! Da's serieus een stuk stiller dan een handmaaier of doorsnee elektrische maaier.
Had jij hem al lang in bestelling staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Shattering schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Had jij hem al lang in bestelling staan?
Déjà vu

Gwaihir in "Robotmaaiers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:38
ik heb een worx landlord en ik zou het laadstation graag op mijn stenen teras (zelfde hoogte als gazon) neerzetten.

Weet iemand of dit mogelijk (volgens de handleiding wel) en hoe dan de bekabeling vast te maken tussen de stenen? Heeft iemand hier duidleijk fotos van? Kan bv ook dat je laadstatation op een stoep of tegels staat ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 17:49
Ik ben me ook aan het orienteren op een robotmaaier en heb de eerste offerte voor een Husquvarna 315 mark II binnen (+/- 2500 euro met installatie). De prijs is niet hoger als ik verwacht had, maar het is toch een behoorlijke investering. Ik ben daarom naar manieren opzoek om de prijs iets te drukken.

Mijn situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CtYCmiJN-mSe6glWU6kyp1-Sfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WMl0n3mBm7fb9pMObyHwUxtt.png?f=fotoalbum_large

De zwarte lijn in het midden is gerealiseerd door middel van staptegels die op het gazon liggen. Hier kan de maaier dus niet zonder meer overheen en moet ik iets voor aanpassen, wat geen probleem is. Het bruine vlak achterin de tuin is een overkapping en het zwarte vlak is een zandwal die beplant zal worden. De grijze vlakken zijn terrassen. De opening aan de rechterzijkant van het huis gaat in de toekomst dicht gemaakt worden, maar ik wil altijd met een auto achter het huis kunnen dus de maaier kan gebruik maken van de zelfde doorgang.

Ik was aan het denken om twee kleinere maaiers te kopen in plaats van 1 grote.

De eerste maaier zal dan de achtertuin kort houden (212m2). Hiervoor was ik aan een Worx S300 (530 euro bij Obi, net over de grens) aan het denken. Voor de voor/zij tuin was ik aan een Worx M700 (Plus?) van 700 euro aan het denken. Hier zal ik waarschijnlijk nog wat draad voor bij moeten halen waarbij de totaalprijs op ongeveer 1500 euro uitkomt voor twee maaiers.

Ik kan de prijs nog iets verder drukken door voor de L1000 te gaan (1049 euro), maar dan moet ik iets gaan fabriceren om hem over de staptegels te laten rijden.

Gedachten? Zie ik iets over het hoofd? Ik weet niet hoelang Obi deze prijzen hanteert dus ik ben geneigd dit weekend nog even over de grens te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdcd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09-2024
Om nog eens terug te komen op mijn post van 16 mei 2023, ik heb ondertussen de WORX Landroid M500+ aangekocht en geïnstalleerd. Tot nu toe ben ik erg tevreden: hij volgt probleemloos zijn programma (aan te passen via app WIFI of bluetooth) en rijdt netjes de achtertuin, met smalle doorgangen naar de 2 voortuintjes waarna hij na ca 1,5 uur terug keert naar het laadstation. Ik heb zelfs tot nu toe geen zones ingesteld. Het is misschien nog te vroeg om een algemeen oordeel te vellen vooral wegens de grasmat die er behoorlijk droog bijligt.
Nog wat tips:
- ik heb 2 bloembakken staan in de achtertuin: die heb ik niet afgebakend met perimeterdraad. Hij rijdt er soms effe zachtjes tegen en keert zich dan om om zijn weg verder te zetten.
- Er wordt aanbevolen om opstaande borders af te bakenen met perimeterdraad op 26 cm maar je zou kunnen overwegen om 24 cm te nemen want nu rijdt hij met zijn achterwielen op ca 3 cm van de opstaande border. Als je dit doet, hou dan best wel wat perimeterdraad op overschot vooraleer aan te sluiten op het laadstation zodat je achteraf nog kunt corrigeren.
- Je gebruikt best wel de driehoek ( Bertelsen-methode) om hoeken die naar het gazon gericht staan af te bakenen met perimeterdraad. Als je dit niet doet, maak dan een voldoende wijde bocht (> 26 cm van de hoek), zo niet zal hij hier haperen. Bovendien is een te ruime bocht beter dan een te smalle want die kun je achteraf nog gemakkelijk corrigeren.
- Ook hoeken die niet naar het gazon gericht staan neem je best wat ruim. Bij een correctie van de perimeterdraad achteraf heb je beter wat draad te veel dan te weinig!
- Ik wil hier geen publiciteit maken voor Brico of Brico PlanIt maar ik heb die daar gekocht omdat je zo maar eventjes - na registratie weliswaar - 5 jaar garantie geniet. Zie https://www.worx-europe.com/nl/aanbiedingen-en-acties/ (helemaal onderaan de pagina)

Nu nog wachten op wat meer regen zodat mijn robotmaaier geen honger hoeft te lijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 13:26
Supermario16 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:01:
Ik ben me ook aan het orienteren op een robotmaaier en heb de eerste offerte voor een Husquvarna 315 mark II binnen (+/- 2500 euro met installatie). De prijs is niet hoger als ik verwacht had, maar het is toch een behoorlijke investering. Ik ben daarom naar manieren opzoek om de prijs iets te drukken.

Mijn situatie is als volgt:

[Afbeelding]

De zwarte lijn in het midden is gerealiseerd door middel van staptegels die op het gazon liggen. Hier kan de maaier dus niet zonder meer overheen en moet ik iets voor aanpassen, wat geen probleem is. Het bruine vlak achterin de tuin is een overkapping en het zwarte vlak is een zandwal die beplant zal worden. De grijze vlakken zijn terrassen. De opening aan de rechterzijkant van het huis gaat in de toekomst dicht gemaakt worden, maar ik wil altijd met een auto achter het huis kunnen dus de maaier kan gebruik maken van de zelfde doorgang.

Ik was aan het denken om twee kleinere maaiers te kopen in plaats van 1 grote.

De eerste maaier zal dan de achtertuin kort houden (212m2). Hiervoor was ik aan een Worx S300 (530 euro bij Obi, net over de grens) aan het denken. Voor de voor/zij tuin was ik aan een Worx M700 (Plus?) van 700 euro aan het denken. Hier zal ik waarschijnlijk nog wat draad voor bij moeten halen waarbij de totaalprijs op ongeveer 1500 euro uitkomt voor twee maaiers.

Ik kan de prijs nog iets verder drukken door voor de L1000 te gaan (1049 euro), maar dan moet ik iets gaan fabriceren om hem over de staptegels te laten rijden.

Gedachten? Zie ik iets over het hoofd? Ik weet niet hoelang Obi deze prijzen hanteert dus ik ben geneigd dit weekend nog even over de grens te stappen.
Ik zie gezien het perceel geen enkele reden voor 2 maaiers. Licht je overweging eens toe.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
dirkjesdirk schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:02:
[...]

Ik zie gezien het perceel geen enkele reden voor 2 maaiers. Licht je overweging eens toe.
De staptegels (60x60) liggen op het gazon. Hier kan de maaier niet tussendoor of overheen rijden volgens de installateur van de Husqvarna. Hier zou ik dus twee tegels voor met elkaar moeten verbinden en een klein “schansje” moeten maken zodat hij er niet tegenaan maar overheen rijdt. Dit wordt iets dat er niet uit ziet (geen symmetrie meer in de staptegels) en het is maar de vraag of dit goed gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
Supermario16 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:01:
ik zou de installatie zelf doen, kan makkelijk en scheelt behoorlijk geld. 2 maaiers is onzinnig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
emielbf schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:52:
ik zou de installatie zelf doen, kan makkelijk en scheelt behoorlijk geld. 2 maaiers is onzinnig.
Ben wel blij met mijn keurig de grond in geduwde draad :).

@Supermario16 Waarom liggen die stapstenen op het gazon en hoe maai je nu dan tussen de stenen? Meestal liggen stapstenen en andere paden gelijk met het gazon. Dat maait wel zo makkelijk..

Mocht je het met een plaatselijke doorgang oplossen, dan zou ik ook daarvoor denken aan de stenen laten zakken, i.p.v. een 'schans' eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Ik zal eens gaan denken of ik de tegels kan/wil ingraven. Het is een nieuw gazon waar ik de tegels na het inzaaien “opgelegd” heb. Het gras is er nu dus omheen aan het groeien, maar ik verwacht niet dat een robot er overheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 13:26
Supermario16 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 05:26:
[...]

De staptegels (60x60) liggen op het gazon. Hier kan de maaier niet tussendoor of overheen rijden volgens de installateur van de Husqvarna. Hier zou ik dus twee tegels voor met elkaar moeten verbinden en een klein “schansje” moeten maken zodat hij er niet tegenaan maar overheen rijdt. Dit wordt iets dat er niet uit ziet (geen symmetrie meer in de staptegels) en het is maar de vraag of dit goed gaat werken.
Ok, maar je schreef "daar moet ik iets voor aanpassen, wat geen probleem is", dus ik ging er vanuit dat je hier een oplossing voor zag.
Nu wil ik mij daar natuurlijk niet mee bemoeien, maar je kunt aan het begin of eind (of precies in het midden) toch wel 1 staptegel laten verzinken en daar een doorgang van maken? Mijn Husqvarna kan met een geleidedraad door een kleine doorgang rijden en je kunt met zonering precies aangeven hoe vaak en waar de maaier na een laadbeurt moet starten.
Dat lijkt mij minder omslachtig dan 2 maaiers.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Bij de Worx M500+, kan het zijn dat het handmatige en het automatische schema gekoppeld zij aan elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
ik zou tegels gewoon ingraven, als ze erop liggen is het sowieso een struikel object. Gewoon met een oud keukenmes om de tegels heen snijden, graspol eruit, beetje wit zand erin voor stabiliteit en tegel weer terugleggen op maaiveld hoogte. Klein klusje, veel maai & loop plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Bedankt voor alle suggesties. Ik ga morgen de tegels inderdaad even in het gras leggen. Dan kan de maaier er ook gewoon overheen rijden en hoef ik niet met doorgangen te gaan werken.

Voor 620m2 zal de Worx M700 te krap zijn neem ik aan? De L1000 past dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
emielbf schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 06:59:
ik zou tegels gewoon ingraven, als ze erop liggen is het sowieso een struikel object. Gewoon met een oud keukenmes om de tegels heen snijden, graspol eruit, beetje wit zand erin voor stabiliteit en tegel weer terugleggen op maaiveld hoogte. Klein klusje, veel maai & loop plezier.
Graspol? Tegels er kort na inzaaien neergelegd, begrijp ik. Ik verwacht daar niet veel graspol onder. Wel goed herkenbare afdrukken. Snijden / markeren met mes dus waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Ik hoop dat mijn Automower snel geleverd wordt en ben momenteel aan het kijken waar ik best het station kan plaatsen. Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe "complex" de gebieden mogen zijn, want ik moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat hij z'n huisje terug vind :).

Onderstaande afbeelding is hoe ik het zou willen doen - denken jullie dat dit lukt? Rood is de lus, geel & blauw zijn de twee geleidingsdraden. Voor het huisje is maar net 3m ruimte - dat is misschien te weinig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEttU0hJmML5fcKhq3TEqtBcEc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bks1MVGEJtFtFifhXqjw9EyL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Shattering schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:31:
Ik hoop dat mijn Automower snel geleverd wordt en ben momenteel aan het kijken waar ik best het station kan plaatsen. Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe "complex" de gebieden mogen zijn, want ik moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat hij z'n huisje terug vind :).
Dat komt wel goed; daar zorgen de draden wel voor.
Onderstaande afbeelding is hoe ik het zou willen doen - denken jullie dat dit lukt?
Nee
Rood is de lus, geel & blauw zijn de twee geleidingsdraden.
De (gele) geleidingsdraad mag de lus niet kruisen (en de maaier kan zich ook niet laten geleiden buiten de lus).

Zo van bovenaf lijkt het logisch dat de gebieden links in elkaar overlopen en de gele draad via dat gras links loopt.

Mocht dat niet kunnen dan zou je een doorgang binnen de lus kunnen maken waar je nu de gele draad dat stuk hebt getekend buiten de lus.

Wat voor Automower is het? Bij een NERA kun je er misschien later nog een verwilderingszone van maken, d.w.z. dat hij dat stuk niet actief maait. Maar geen idee of hij dat accepteert als iets om nog wel doorheen te rijden, of hij er 'all terrain' genoeg voor blijkt, en of hij niet gaat ontwijken op basis van objectdetectie (die je dan voor de hele tuin uit zou moeten zetten).
Voor het huisje is maar net 3m ruimte - dat is misschien te weinig?
Da's ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hier heeft de NERA trouwens na acht dagen z'n kaart af. De genoemde 'twee à drie weken' lijken dus wel een uiterste.

Mooi op tijd, want er staan weer 'ns plassen op een deel van het gras, dus ik kan de 'te vermijden zone' uitproberen. Intekenen gaat een beetje lomp, o.a. omdat de satellietfoto op dat moment niet op de achtergrond getoond wordt. En bij vervolgens bewerken liggen de instelpunten ook nog door de war (dus je begint bijna opnieuw). Tja.. nog een erg nieuwe feature..

Kan 'm vervolgens wel eenvoudig op 'niet actief' zetten wanneer e.e.a. weer is opgedroogd (en de volgende keer weer aan). Dus zo vaak hoeft er niet getekend te worden :).

Al met al voelt het product nog steeds heel volwassen aan: doet het gewoon. Niks geen gezeur of gekkigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Gwaihir schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Dat komt wel goed; daar zorgen de draden wel voor.

[...]

Nee

[...]

De (gele) geleidingsdraad mag de lus niet kruisen (en de maaier kan zich ook niet laten geleiden buiten de lus).

Zo van bovenaf lijkt het logisch dat de gebieden links in elkaar overlopen en de gele draad via dat gras links loopt.

Mocht dat niet kunnen dan zou je een doorgang binnen de lus kunnen maken waar je nu de gele draad dat stuk hebt getekend buiten de lus.

Wat voor Automower is het? Bij een NERA kun je er misschien later nog een verwilderingszone van maken, d.w.z. dat hij dat stuk niet actief maait. Maar geen idee of hij dat accepteert als iets om nog wel doorheen te rijden, of hij er 'all terrain' genoeg voor blijkt, en of hij niet gaat ontwijken op basis van objectdetectie (die je dan voor de hele tuin uit zou moeten zetten).

[...]

Da's ruim voldoende.
Bedankt voor de informatie! Onderstaande afbeelding zou dus wel moeten werken?

Het is een 430X NERA, kijk er heel hard naar uit. Leuk om te horen dat die van jouw het probleemloos doet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai-Su6BR04dg8QRGMf2zEP9UrI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OFjHosZngujsOIau1MSAFD0e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Shattering schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:42:
Bedankt voor de informatie! Onderstaande afbeelding zou dus wel moeten werken?
Ja en op de NERA hoef je ook niets meer in te stellen m.b.t. smalle passages, x % van de tijd op punt y op geleiddraad z beginnen. Dat zoekt hij helemaal zelf uit. (Je kunt het allemaal nog wel doen, maar dan zet je de 'modernere' navigatie juist uit.)
Het is een 430X NERA, kijk er heel hard naar uit. Leuk om te horen dat die van jouw het probleemloos doet!
Ja, ik wordt wel blij van dat ding.

Er bloeit wel erg zichtbaar veel klaver in het gras momenteel. Geef ik 'm graag de schuld van, alsof hij die bloemetjes niet wegsnijdt, maar ze lijken toch echt oprecht zo verrekte laag te blijven. Misschien zoog het grote machien (met grasbak en dus 'ventilator') ze in effectief naar zich toe of zo?

En ik heb nog wat meer ongemaaide randjes dan nodig zou moeten zijn. De dealer is daar wat voorzichtig geweest, in zowel z'n instelling (waardoor ik dus nog ongemaaide randjes heb nu) als voorspelling (dat hij regelmatig met een wiel net het perk in zou gaan: dat heb ik nog nooit gezien).

Het oogt wel universeel = de hele tuin rond hetzelfde. Dus da's een kwestie van steeds wat verder over de draad laten gaan. Wél veel meer randjes meenemen zonder ergens vast te lopen zou volgens mij moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Gwaihir schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:23:
[...]

Ja en op de NERA hoef je ook niets meer in te stellen m.b.t. smalle passages, x % van de tijd op punt y op geleiddraad z beginnen. Dat zoekt hij helemaal zelf uit. (Je kunt het allemaal nog wel doen, maar dan zet je de 'modernere' navigatie juist uit.)

[...]

Ja, ik wordt wel blij van dat ding.

Er bloeit wel erg zichtbaar veel klaver in het gras momenteel. Geef ik 'm graag de schuld van, alsof hij die bloemetjes niet wegsnijdt, maar ze lijken toch echt oprecht zo verrekte laag te blijven. Misschien zoog het grote machien (met grasbak en dus 'ventilator') ze in effectief naar zich toe of zo?

En ik heb nog wat meer ongemaaide randjes dan nodig zou moeten zijn. De dealer is daar wat voorzichtig geweest, in zowel z'n instelling (waardoor ik dus nog ongemaaide randjes heb nu) als voorspelling (dat hij regelmatig met een wiel net het perk in zou gaan: dat heb ik nog nooit gezien).

Het oogt wel universeel = de hele tuin rond hetzelfde. Dus da's een kwestie van steeds wat verder over de draad laten gaan. Wél veel meer randjes meenemen zonder ergens vast te lopen zou volgens mij moeten kunnen.
Ja, dat gaat nog even uitzoeken zijn - hoe ver de kabel net van de rand moet liggen. Beter wat verder dan te dicht lijkt me, omdat je dit toch nog via de app kan aanpassen.

De maaier maait toch ook gewoon als hij ik een smalle doorgang de geleider volgt hè?
Pagina: 1 ... 46 ... 73 Laatste