Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 29 ... 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-09 21:52
paQ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 06:55:
[...]

Het doet allemaal niks…
Nieuwe 2.4 netwerk aangemaakt, landroid pal naast de router.

Daarna hotspot aangemaakt via telefoon, en op ipad geprobeerd. Dat slaagde wel. Update doorgevoerd, duurde best even, aan het eind een geluidje. (Melding niet kunnen zien) maar nog steeds op 3.2 :(

Edit:
Nogmaals via hotspot geprobeerd.
Nu gebeurt er vanalles :)

Hopelijk zometeen ook gewoon wifi via router.

Edit 2:
Ja! *O*
FW issue dus.
Mijn ouders, zus en ik hebben alledrie een Landroid gekocht. Bij mij lukte verbinden met WiFi onmiddellijk. Bij mijn zus en ouders lukt het niet. Ik krijg hem ook niet verbonden via hotspot zoals jij hierboven schrijft. Je hebt dus een hotspot gemaakt op je telefoon en daarmee de iPad en Landroid verbonden waarna je de firmware kon updaten?

Edit: mijn ouders hadden in de app ingelogd via mijn pa en Landroid geregistreerd onder via mijn ma. Toen ik voor beiden dezelfde login gebruikte werkte het.

[ Voor 8% gewijzigd door Davy_Rx op 03-07-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Davy_Rx schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:09:
[...]

Mijn ouders, zus en ik hebben alledrie een Landroid gekocht. Bij mij lukte verbinden met WiFi onmiddellijk. Bij mijn zus en ouders lukt het niet. Ik krijg hem ook niet verbonden via hotspot zoals jij hierboven schrijft. Je hebt dus een hotspot gemaakt op je telefoon en daarmee de iPad en Landroid verbonden waarna je de firmware kon updaten?

Edit: mijn ouders hadden in de app ingelogd via mijn pa en Landroid geregistreerd onder via mijn ma. Toen ik voor beiden dezelfde login gebruikte werkte het.
Ja het was een heel geklooi, en eigenlijk superirritant. Want als je geen extra mobile device hebt, of het niet snapt, dan kun je geen kant op.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-08 10:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik zit een beetje in dubio.

Heb nu een robomow sinds 2016. En al best wat kosten/reparaties gehad. En nu moet ik waarschijnlijk weer minimaal 200 euro ertegenaan gooien (nieuwe LCD display, en waarschijnlijk weer nieuwe sensoren). Dus na 5 jaar misschien toch afscheid gaan nemen.

(Overigens ben ik voor reparaties, heb ondertussen best wat reserveonderdelen voor de robomow verzameld).

Maar ik kan dus voor een nieuwe gaan, ik verwacht dat technologie vooruit gegaan is de afgelopen jaren. Maar ik merk dat robomow wat achter loopt. Vinden jullie dat ook?

Ik lees best wat over de landroid, hoe is die qua duurzaamheid/betrouwbaarheid? Ik vind het niet erg om af en toe wat te repareren/aanpassen. Maar ik ben het wel beu om elke keer weer best wat geld ertegenaan te gooien.

Overigens tuin is een groot vierkant / vlak van ongeveer 1000 M2 met best wat kleine bomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Chielos Om meteen op je vraag qua innovatie in te haken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpY3ctqge4WW2pDvwU8UaSpGCGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyziAlVWalk4LePorxTwphyL.jpg?f=fotoalbum_large

The king is dead, long live the king!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eK2KWfbYxCeIUTqN07KoxDlRy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkeGDEoe9MUv4dnTE13rXkwi.jpg?f=fotoalbum_large

De oude M700 (2017 model uit Duitsland) had helaas besloten de vijver in te rijden toen hij vast kwam te zitten tijdens de terugweg naar huis. Inboedelverzekering heeft gelukkig het grootste gedeelte vergoed en de nieuwste M700+ (2021 model, ook weer in Duitsland gehaald) rijdt nu net zijn eerste rondjes. Mooi meegenomen: Aangezien deze 2 modellen hetzelfde type lader gebruiken (tenminste backwards compatible) heb ik niets mbt de lader en/of grensdraad aan moeten passen. Hij zal wel even door het hogere gras heen moeten ploeteren omdat het sinds een week niet gemaaid werd.

Het valt mij op dat niet alleen de HW beter is ontworpen (stabieler, lager, minder mogelijkheden om vast te komen zitten, zwevende messen), maar dat de SW ook een stuk slimmer is geworden. Het oude model kreeg zijn laatste FW update in 2019 en je kan toch wel zien dat de nieuwere modellen meer ontwikkelingen hebben gehad.

Waar hij eerst simpelweg langs de rand vast zou komen te staan na wat gewiebel probeert deze toch nog wel wat meer dingen voordat hij het opgeeft. Dat was eerder ons grootste probleem, dus dat moet goed komen. Ook de snelheid waarmee hij naar huis rijdt is een stuk hoger om in de bochten even langzamer te gaan. Het is allemaal simpelweg wat soepeler.

Samenvattend verwacht ik dus dat alle nieuwere modellen wel wat beter zullen kunnen werken, onafhankelijk van het merk, maar zeker bij Worx.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:50
Gwaihir schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:20:
[...]

Super fijn dat je daarover wilt delen :).

[...]

Wat maakt 't verrassend goed?

[...]

Klinkt alsof ze een nette balans weten te slaan tussen naar de grote nieuwe features toe bouwen en degene die er al (zo'n beetje) in zitten praktijk-proef maken.

[...]

Dat is mooi om te horen.

Ik heb dat persoonlijk wellicht net iets te vaak gedaan - wacht ook nog op 'n paar kickstarters van een jaar+ over de datum. Dus ik probeer wat voorzichtig te blijven, zeker daar deze zowel prijzig is, als serieus flink werk te verzetten heeft. Heb iets te vaak gemerkt dat een bedrijf 't gewoon niet waar kan maken voordat het geld op is en ook dat er toch wijzigingen aan de hardware nodig waren, waardoor "Gen1" (al snel) buiten de boot viel.
Met "verrassend goed" bedoel ik de technologie die Toadi gebruikt om te navigeren doorheen jouw tuin. Dit door middel van 4K camera's die het frontzicht analyseert en zelf bepaalt of ze gaat maaien of niet (ja kan zelf ook meekijken door deze ogen), doorrijden of niet ... Dit zonder perimeterdraad!
Side note: doordat het nog in beta zit, blijft ze wel een 20 cm van de randen van je tuin vandaan, hierdoor heb ik om de paar weken nog even werk met een aparte grasmaaier of kantentrimmer. Dit zou in de toekomst opgelost moeten worden met hun "follow border" functionaliteit.

Ik moest een tijdje geleden de keuze maken tussen een niewe zitmaai of een robotmaaier. Mijn tuin was nog in aanleg (nog steeds trouwens) waardoor ik niet wilde knoeien met perimeterdraad die ik toch zou moeten verleggen.
De afwerking zitmaaier <> Toadi werd toen snel gemaakt, dit omdat de prijs van 2.500 euro wel ongeveer zou uitkomen met het nadeel dat ik die zitmaaier nog moet zien te stokeren (en wat meer onderhoud).
Wat ik ook een voordeel vind is dat ze obstakels uit de weg gaat. Speeldgoed, egels, hondendrollen, molshopen, ... worden netjes vermeden waardoor alles netjes blijft.
Ook kan ze hier 8 uur aan een stuk maaien in één oplaadbeurt.

Mijn ervaring zelf met Toadi is dat ze even een dipje gehad hebben door de overvloeg aan ticketjes in hun support. Hierdoor hebben ze mensen moeten recruteren, trainen, backlog wegwerken, ... waardoor hun response tijd van 10 werkdagen naar 1 dag herleid is.

Via de besloten Facebookgroep, wat vooral dient om de support te verlichten, wordt er rechtstreeks gecommuniceerd door de CEO zelf. Dit met komende updates, changelogs, live demos, ...

Eerlijk is eerlijk, niet iedereen is even positief over Toadi (Facebook community). Dit door verschillende verwachtingspatronen.
  • De ene dacht al een 100% werkend product aangeschaft te hebben (dit was misschien niet super duidelijk in de omschrijving, of het stond ergens in de kleine lettertjes).
  • De complexiteit van je tuin. Momenteel rijdt ze zoals elke robotmaaier random door je tuin. In nauwe hoekjes, overhangende bladeren, ... heeft ze soms wat tijd nodig om te beslissen of ze er maait en hoe ze er weg kan.
  • de grootte van je tuin. Ze zou in theorie 4.800m² moeten kunnen maaien. Maar dit zal pas kunnen zodra de "line mowing" op punt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
3svb schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:12:
Side note: doordat het nog in beta zit, blijft ze wel een 20 cm van de randen van je tuin vandaan, hierdoor heb ik om de paar weken nog even werk met een aparte grasmaaier of kantentrimmer. Dit zou in de toekomst opgelost moeten worden met hun "follow border" functionaliteit.
En, is het al een 'nette' 20 cm - waaruit blijkt dat Toadi de rand prima ziet - of moet daar nog wat werk in?
Wat ik ook een voordeel vind is dat ze obstakels uit de weg gaat. Speeldgoed, egels, hondendrollen, molshopen, ... worden netjes vermeden waardoor alles netjes blijft.
Iets wat 's nachts maait, maar géén kleine egeltjes, da's hier een ding.

Nou neem ik aan, gezien de schuwheid van die beesten, dat je nog niet echt zelf Toadi een egel hebt zien ontwijken, of toevallig wel? Welke van je lijstje heb je zelf al echt in actie gezien (misschien simpelweg omdat je 't uit wilde proberen)? Zit daar al maatje & onopvallendheid van een jonge egel bij?
• De complexiteit van je tuin. Momenteel rijdt ze zoals elke robotmaaier random door je tuin. In nauwe hoekjes, overhangende bladeren, ... heeft ze soms wat tijd nodig om te beslissen of ze er maait en hoe ze er weg kan.
• de grootte van je tuin. Ze zou in theorie 4.800m² moeten kunnen maaien. Maar dit zal pas kunnen zodra de "line mowing" op punt staat.
Dat is dan misschien niet onverdeeld handig, qua prioriteitsvolgorde van wat ze 'm leren. Die groep die wél vergelijkt met aanschaf van een zitmaaier - wat klopt qua prijs -, maar toch de tuin nog klein genoeg heeft om met random maaien weg te komen, lijkt mij niet zo gek groot.
Via de besloten Facebookgroep, wat vooral dient om de support te verlichten, wordt er rechtstreeks gecommuniceerd door de CEO zelf. Dit met komende updates, changelogs, live demos, ...
Hmm, Facebook verplicht :(. Daar knap ik hard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

wat zijn de landroid-users hun afstanden van de draad tot aan muur / bloembak / iets anders?
Als ik de mal aanhoudt, dan heb ik een rand gras van ca 6 cm... :( Dat is niet cut to edge!
Of had ik het gaatje in de mal moeten gebruiken?

Hoe dan ook, ik ga alles dus opschuiven / dichterbij leggen, maar wat is 'de' afstand om te zorgen dat zowel de rand gemaaid is, en hij niet langs een gevel schuurt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:25:
wat zijn de landroid-users hun afstanden van de draad tot aan muur / bloembak / iets anders?
Als ik de mal aanhoudt, dan heb ik een rand gras van ca 6 cm... :( Dat is niet cut to edge!

Hoe dan ook, ik ga alles dus opschuiven / dichterbij leggen, maar wat is 'de' afstand om te zorgen dat zowel de rand gemaaid is, en hij niet langs een gevel schuurt?
Je geeft zelf het antwoord al. 6 centimeter dichterbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:50
Gwaihir schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:11:
[...]

En, is het al een 'nette' 20 cm - waaruit blijkt dat Toadi de rand prima ziet - of moet daar nog wat werk in?

[...]

Iets wat 's nachts maait, maar géén kleine egeltjes, da's hier een ding.

Nou neem ik aan, gezien de schuwheid van die beesten, dat je nog niet echt zelf Toadi een egel hebt zien ontwijken, of toevallig wel? Welke van je lijstje heb je zelf al echt in actie gezien (misschien simpelweg omdat je 't uit wilde proberen)? Zit daar al maatje & onopvallendheid van een jonge egel bij?

[...]

Dat is dan misschien niet onverdeeld handig, qua prioriteitsvolgorde van wat ze 'm leren. Die groep die wél vergelijkt met aanschaf van een zitmaaier - wat klopt qua prijs -, maar toch de tuin nog klein genoeg heeft om met random maaien weg te komen, lijkt mij niet zo gek groot.

[...]

Hmm, Facebook verplicht :(. Daar knap ik hard af.
Als je meekijkt kan je zien wanneer de robot de rand ziet. Daarin hebben ze voorlopig wel een bepaalde threshold in geprogrammeerd. Ik geef nu 20cm aan, maar het kan ook iets meer/minder zijn.

's Nachts rijdt Toadi niet. Door de simpele reden dat ze geen kleuren kan waarnemen met de IR module. 2 uur na zonsopgang begint ze te maaien en stopt 2 uur voor zonsondergang.
Dus egeltjes die 's nachts de tuin doorkruisen zijn sowieso veilig.
Overdag zie je ze inderdaad niet, maar uit eigen ondervinden rijdt ze niet over speelgoed, hondenpoep, kippen en kinderen :) ook als je bloemen in je gras hebt staan gaat ze niet maaien.

Ik heb mijn tuin ondertussen wat verdeeld met plantenborders en een groot terras dus inderdaad zou het met een gewone zelftrekker ook goed wegkomen. Al moet ik dan zelf het werk doen en zeg nu zelf, als je zo'n stukje technologie ziet rondbollen wil je niet anders, toch?

Die Facebook community was voor mij ook een bummer..., daar ik zelf geen facebookprofiel heb. Dan maar een nepaccountje aangemaakt. Ik veronderstel dat dit enkel de manier van werken gaat zijn in bèta fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
paQ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:25:

Op rechte stukken kun je wel iets krapper dan de 26cm van landroid gaan zitten, een cm of 23 denk ik.
Echter in de hoeken loopt hij dan vast, omdat hij voor de draai net iets meer ruimte nodig heeft, dus daar moet je wel zeker op ie 26cm blijven zitten.

Dus nee echt "cut to edge" is het niet. Geen idee hoeveel een vergelijkbare robot van Gardena of Bosch laat staan die officieel niet Cut to edge is, maar t valt mij ook wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:34

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

(jarig!)
Gisteren bezig geweest bij mijn ouders de Worx Landroid M500 (141E) voor te bereiden op de installatie, dus laadstation tijdelijk in de aanbouw neergezet, WiFi e.d. ingesteld en de laatste firmware er op gezet. Dat kostte me nog de minste tijd. Het lullige waar ik de meeste tijd aan kwijt was is dat ik hem niet in de acculaadstand kreeg en hij maar E1 als foutmelding gaf. Ik dacht dat hij alleen maar contact hoefde te maken met de laadstationcontactpunten, maar blijkbaar moet je hem even verder doorduwen (~45 graden) voordat hij echt begint met laden. Daarna Landdoid-app geïnstalleerd en met een krap uurtje was dit gedeelte klaar.

Vanmiddag om drie uur begonnen om een plek voor het laadstation te bedenken en daarna de draad trekken langs de tuinranden. Twee plaatsen waar de draad onder een staptegel door moest, maar uiteindelijk rond half vijf kon de maaier zijn eerste maaisessie doen en op één hoekje na - opgevuld met een baksteen uiteindelijk - ging dat allemaal prima, valt me tot nog toe niet tegen. Ik heb hem momenteel nog op het standaardmaaiprogramma staan en kijk even aan hoe het er de komende dagen uit ziet.

Als dat allemaal goed loopt de komende tijd ben ik van plan om uit te breiden naar een ander stukje grasveld, maar dat grasveld loopt schuin af richting een sloot. Nou vertrouw ik de draden op zich wel, maar voor de zekerheid wil ik nog een soort paaltjes met plankjes op de grens van het gras/sloot plaatsen. Iemand die hier nog tips voor heeft en ervaring? Liefst zo subtiel mogelijk wegwerken, maar er zal denk ik toch een minimale hoogte moeten zijn om een eventueel wegglijdende robot tegen te kunnen houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjeerd op 05-07-2021 22:04 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@--MP-- De nieuwe modellen geven je er een speciale mal bij die je in de bochten kunt gebruiken. Waar het op neer komt is om even verder door te rijden en dan weer terug de bocht om, met een driehoek dus. In de praktijk is het vooral kijken waar het neuswiel moet rijden en dat zo aanpassen zodat het allemaal net past. Even met pinnen vastzetten en dan beetje bij beetje aanpassen dan is eigenlijk alles wel te bereiken behalve scherpe binnenbochten met een opstaande rand er naast.

@Tjeerd Let vooral even op de handleiding. Daarin staat hoe steil het mag aflopen als je er een grensdraad wilt leggen. Als hij tegen de grens aan zit kan hij moeilijk wegkomen als dat enkel bergopwaarts kan.

En verder paaltjes van 5-10cm hoogte om de 30cm zal hem wel tegen moeten houden, zeker als die buiten zijn gebied staan, want dan stopt hij al snel met bewegen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:42
Die driehoek is onderdeel van de doos. Je moet hem eruit drukken/snijden net als de afstands "mal"
Als je het niet weet heb je de doos weg gegooid voordat je er erg in hebt. Wat mij betreft tamelijk el-cheapo oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Rimco schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:13:
@--MP-- De nieuwe modellen geven je er een speciale mal bij die je in de bochten kunt gebruiken. Waar het op neer komt is om even verder door te rijden en dan weer terug de bocht om, met een driehoek dus. In de praktijk is het vooral kijken waar het neuswiel moet rijden en dat zo aanpassen zodat het allemaal net past. Even met pinnen vastzetten en dan beetje bij beetje aanpassen dan is eigenlijk alles wel te bereiken behalve scherpe binnenbochten met een opstaande rand er naast.
buitenbochten netjes gelegd met zo'n 3 hoek, maar het gaat inderdaad om de 90 graden binnen bochten, naast een kleine verhoging. Hij wil dan een paar cm naar achter rijden als hij de bocht maakt en dan loopt hij of vast, of hij klimt die verhoging op en gaat dan in foutmodus omdat hij denkt dat hij opgetilt is. Daar moet ik dus echt wel 26-28 cm ruimte pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik heb de Workx M700 nu zo'n maandje in gebruik maar ik begin er steeds minder positief over te worden. Er gaat werkelijk geen dag voorbij dat de maaier het gewoon doet zonder problemen. Ik had mij wel ingesteld op wat opstartproblemen, maar er komt geen einde aan. Mijn grootste punten:

1) Het ontwerp van maar 1 voorwiel is naar mijn idee echt slecht. Ik heb regelmatig dat de maaier weer ergens vast zit omdat ie met het voorwiel in een kuiltje is gereden. Mijn gazon is matig vlak, maar die kuiltjes ontstaan soms gewoon doordat er een muis of ander dier ergens heeft zitten wroeten of iets dergelijks, maar ook door de achterwielen van de maaier zelf. Het zijn ook geen kuilen van 10 cm, gewoon 3 cm ofzo, maar de maaier weet zich er in vast te rijden.

2) De wielen zitten iedere dag vol met aarde. Hierdoor verliest ie grip en gaat het draaien nog slechter en komt ie nog sneller vast te zitten.

3) Met de huidige temperaturen groeit alles in de tuin best snel. Mijn gazon loopt door tot aan het hek waarachter struiken groeien die door het hek heen komen. Ik moet zo'n beetje iedere week kleine doorstekende takjes weghalen omdat de maaier er anders helemaal de weg van kwijt raakt als ie de kabel volgt.

4) De onderkant van de maaier moet ik ook iedere paar dagen wel schoonmaken. Het gras plakt vast (terwijl ik niet maai met nat gras) en loopt helemaal vol. Het zit tussen de wielen, maar vooral ook dat stuk met die kam naast de messen loopt helemaal vol.

Als ik een berichtje krijg op mijn telefoon ga ik er tegenwoordig al van uit dat het van Landroid is dat de maaier ergens vast zit. Het begint me nu wel behoorlijk te irriteren, ik denk dat ik er nu net zo veel tijd aan kwijt ben als zelf maaien alleen is dat een stuk minder frustrerend. Ik hou het nog even vol en probeer het gazon zo vlak mogelijk te krijgen, maar met een maaier die steeds overal zelf ook gaten maakt is dat niet zo makkelijk. Wellicht dat de ondergrond ook van belang is. Ik heb een vrij zanderige grond dat snel droog en mul is. Hierdoor is de grond zacht en graaft de maaier zich wellicht sneller in dan bij een kleiachtige grond. Hij heeft de draad ook al 2x doorgemaaid omdat ie zichzelf aan het ingraven was. Deze nu maar om de 40cm vastgezet ipv om de 80cm. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat dit in de herfst met bladeren en takken goed gaat...

Ik heb het idee dat de maaier wel goed zou werken als je een mooie strakke mat hebt en in een droog gebied woont, maar dat de maaier niet zo geschikt is voor een wat minder perfect gazon en regenachtig gebied. Ik snap dat een goed gazon wel belangrijk is, maar met een gazon van zo'n 500m2 is het best lastig om nergens een kuiltje of oneffenheid te hebben.

De app moet ik ook bij ieder gebruik afsluiten en opnieuw omstarten omdat ie anders de verbinding verloren heeft dus zelfs die werkt niet echt goed. (op dat na overigens weinig klachten over de app)

[ Voor 3% gewijzigd door FireFoz op 06-07-2021 11:56 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revo_Fx
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 08:43
I feel you pain, ik kan me in sommige punten terugvinden
FireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:32:
1) Het ontwerp van maar 1 voorwiel is naar mijn idee echt slecht.
Klopt dat dit een "ontwerpfout" is, hoewel dit niet zo'n groot probleem bij mij. Ik heb 1 putje, moet het enkel nog afvlakken.
2) De wielen zitten iedere dag vol met aarde.
Klopt dit gebeurt als hij zich vastrijd. Hij merkt het niet zo snel (soms blijft ie gaan tot zijn batterij leeg is) waardoor dat je 2 nieuwe putjes hebt van het ingraven.
3) Ik moet zo'n beetje iedere week kleine doorstekende takjes weghalen omdat de maaier er anders helemaal de weg van kwijt raakt als ie de kabel volgt.
Deze snap ik niet zo goed. Indien je ACS hebt zal hij door die takjes afwijken, maar eens hij "naar huis gaat" wordt ACS uitgeschakelt en knalt ie overal door.
4) De onderkant van de maaier moet ik ook iedere paar dagen wel schoonmaken.
Moet de mijne nog steeds checken :$
Als ik een berichtje krijg op mijn telefoon ga ik er tegenwoordig al van uit dat het van Landroid is dat de maaier ergens vast zit.
Ik had dit ook, maar bij mij waren de problemen van een iets andere aard (trampoline, pergola, ...) Het robotproof maken van je tuin is de eerste stap. De grondproblemen die jij hebt, daar kan ik geen advies over geven
Ik heb het idee dat de maaier wel goed zou werken als je een mooie strakke mat hebt en in een droog gebied woont, maar dat de maaier niet zo geschikt is voor een wat minder perfect gazon en regenachtig gebied. Ik snap dat een goed gazon wel belangrijk is, maar met een gazon van zo'n 500m2 is het best lastig om nergens een kuiltje of oneffenheid te hebben.
Mijn gazon is ook niet zo vlak en vochtig genoeg maar bij mij loopt ie nu een week goed (op dat ene putje na)
De app moet ik ook bij ieder gebruik afsluiten en opnieuw omstarten omdat ie anders de verbinding verloren heeft dus zelfs die werkt niet echt goed. (op dat na overigens weinig klachten over de app)
De app doet het bij mij super, heb wel een extra AP buiten geïnstalleerd. Enige klacht die ik heb: als je 500m² oppervlakte ingeeft maait ie elke werkdag 2u15; dit lijkt me wel bijzonder weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Is die draad universeel? Ik ga komend weekend tuin voorbereiden op gras (weet nog niet of het zaaien of matten wordt), zou dan graag het meeste van de draad al in de grond stoppen, weet alleen nog niet welk merk maaier het gaat worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --MP--
FireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:32:
Ik heb de Workx M700 nu zo'n maandje in gebruik maar ik begin er steeds minder positief over te worden. Er gaat werkelijk geen dag voorbij dat de maaier het gewoon doet zonder problemen. Ik had mij wel ingesteld op wat opstartproblemen, maar er komt geen einde aan. Mijn grootste punten:

1) Het ontwerp van maar 1 voorwiel is naar mijn idee echt slecht. Ik heb regelmatig dat de maaier weer ergens vast zit omdat ie met het voorwiel in een kuiltje is gereden. Mijn gazon is matig vlak, maar die kuiltjes ontstaan soms gewoon doordat er een muis of ander dier ergens heeft zitten wroeten of iets dergelijks, maar ook door de achterwielen van de maaier zelf. Het zijn ook geen kuilen van 10 cm, gewoon 3 cm ofzo, maar de maaier weet zich er in vast te rijden.

2) De wielen zitten iedere dag vol met aarde. Hierdoor verliest ie grip en gaat het draaien nog slechter en komt ie nog sneller vast te zitten.

3) Met de huidige temperaturen groeit alles in de tuin best snel. Mijn gazon loopt door tot aan het hek waarachter struiken groeien die door het hek heen komen. Ik moet zo'n beetje iedere week kleine doorstekende takjes weghalen omdat de maaier er anders helemaal de weg van kwijt raakt als ie de kabel volgt.

4) De onderkant van de maaier moet ik ook iedere paar dagen wel schoonmaken. Het gras plakt vast (terwijl ik niet maai met nat gras) en loopt helemaal vol. Het zit tussen de wielen, maar vooral ook dat stuk met die kam naast de messen loopt helemaal vol.

Als ik een berichtje krijg op mijn telefoon ga ik er tegenwoordig al van uit dat het van Landroid is dat de maaier ergens vast zit. Het begint me nu wel behoorlijk te irriteren, ik denk dat ik er nu net zo veel tijd aan kwijt ben als zelf maaien alleen is dat een stuk minder frustrerend. Ik hou het nog even vol en probeer het gazon zo vlak mogelijk te krijgen, maar met een maaier die steeds overal zelf ook gaten maakt is dat niet zo makkelijk. Wellicht dat de ondergrond ook van belang is. Ik heb een vrij zanderige grond dat snel droog en mul is. Hierdoor is de grond zacht en graaft de maaier zich wellicht sneller in dan bij een kleiachtige grond. Hij heeft de draad ook al 2x doorgemaaid omdat ie zichzelf aan het ingraven was. Deze nu maar om de 40cm vastgezet ipv om de 80cm. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat dit in de herfst met bladeren en takken goed gaat...

Vervelend dat je zo veel problemen hebt. Hier loopt sinds april een M500 maar herken eigenlijk geen van de klachten. Het voorwiel wil in een haakse binnenbocht even lastig gaan soms inderdaad. maar nu ik een paar kleine kuiltjes vlak gemaakt heb in 2 van deze binnenhoeken loopt hij bij mij nergens meer vast. Ook ingraven komt niet meer voor eigelijk.

De wielen pikken bij mij helemaal geen aarde op, zijn altijd brandschoon, ook de onderkant hoef ik niets aan te doen. net even een foto gemaakt, dit is gewoon tijdens het maaien, al weken niet naar omgekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ9XGLUhtJ_kpiH8pDexuonRwAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6co640Rzkk9Ej0edDqnhacP.jpg?f=fotoalbum_large

Ook met de app geen problemen. werkt prima.

Lijkt erop dat de kwaliteit van je grasmat erg veel inlvoed heeft op hoe soepel de maaier zijn werk doet. Onze grasmat is nieuw, dus nog mooi strak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

--MP-- schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Vervelend dat je zo veel problemen hebt. Hier loopt sinds april een M500 maar herken eigenlijk geen van de klachten. Het voorwiel wil in een haakse binnenbocht even lastig gaan soms inderdaad. maar nu ik een paar kleine kuiltjes vlak gemaakt heb in 2 van deze binnenhoeken loopt hij bij mij nergens meer vast. Ook ingraven komt niet meer voor eigelijk.

De wielen pikken bij mij helemaal geen aarde op, zijn altijd brandschoon, ook de onderkant hoef ik niets aan te doen. net even een foto gemaakt, dit is gewoon tijdens het maaien, al weken niet naar omgekeken.

[Afbeelding]

Lijkt erop dat de kwaliteit van je grasmat erg veel inlvoed heeft op hoe soepel de maaier zijn werk doet. Onze grasmat is nieuw, dus nog mooi strak.
Hier hetzelfde inderdaad. Nóóit problemen met de Landroid. Zit nooit vast, nooit aarde op de wielen. Het enige dat ik doe is 1 x per jaar of per 2 jaar de mesjes vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
--MP-- schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]

Wow wat een verschil, echt niet normaal gewoon :D ik denk dat het een behoorlijke wisselwerking is.

Vastzitten veroorzaakt aarde tussen het profiel van de wielen wat alleen maar zorgt voor nog meer vastzitten en aarde. Ik heb gisteravond de maaihoogte verhoogd naar 5cm en moet zetten dat ie het vandaag de hele dag wel goed heeft gedaan. Het ziet er absoluut niet uit zoals die van jou, maar hij zat in ieder geval niet vast.

Ik heb ook last van langer gras of andere takjes die om de as van het voorwiel gaan zitten. Volgend jaar ga ik na het verticuteren het gras verder proberen te egaliseren. Nu voer ik af en toe quick fixes uit, maar aangezien ik dan aarde /zand gebruikt waar ie dan weer doorheen rijdt en de wielen weer volzitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 20:34
mvrhrln schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:39:
Is die draad universeel? Ik ga komend weekend tuin voorbereiden op gras (weet nog niet of het zaaien of matten wordt), zou dan graag het meeste van de draad al in de grond stoppen, weet alleen nog niet welk merk maaier het gaat worden.
De draad op zich is wel universeel, maar de afstand waarop je de draad van de rand moet leggen niet.

Voor nu eerst gras erin, goed op laten komen, en de draad nadien op het gras spijkeren zou mijn advies zijn.

Kun je meteen mooi testen of de afstand tot de rand goed is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --MP--
mvrhrln schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:39:
Dat wil je niet.

Was ook mijn plan om de draad onder de matten te leggen. Maar ik de praktijk wil je toch in het begin soms de draad net iets verplaatsen zodat de maaier er mooier langs loopt.

Zou dus lekker je gras leggen. En daarna pas de draad erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Voor de gebruikers van 'kippengaas' bij moeilijke plekken. Welke grote is beter, 13 of 25mm gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
DanTm schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:00:
Voor de gebruikers van 'kippengaas' bij moeilijke plekken. Welke grote is beter, 13 of 25mm gaten?
Wat je toevallig hebt liggen, :)

maar als je wat gaat kopen zou ik 13mm nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
FireFoz schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:19:
[...]

Wow wat een verschil, echt niet normaal gewoon :D ik denk dat het een behoorlijke wisselwerking is.

Vastzitten veroorzaakt aarde tussen het profiel van de wielen wat alleen maar zorgt voor nog meer vastzitten en aarde. Ik heb gisteravond de maaihoogte verhoogd naar 5cm en moet zetten dat ie het vandaag de hele dag wel goed heeft gedaan. Het ziet er absoluut niet uit zoals die van jou, maar hij zat in ieder geval niet vast.

Ik heb ook last van langer gras of andere takjes die om de as van het voorwiel gaan zitten. Volgend jaar ga ik na het verticuteren het gras verder proberen te egaliseren. Nu voer ik af en toe quick fixes uit, maar aangezien ik dan aarde /zand gebruikt waar ie dan weer doorheen rijdt en de wielen weer volzitten 8)7
Hoe laat begin je met maaien? Want wat jij omschrijft is maaien met te nat gras en in de regel is dat dan te vroeg in de ochtend. Dan is het nog allemaal nat van de dauw. Een keer op stop betekent ook een tijd niet gemaaid en dat moet hij ook inhalen. Ik merk dat dit veel nattere jaar dan normaal zorgt voor veel meer maaisel en troep in verhouding tot afgelopen jaren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:50
Niet te vergeten dat het gras ook gewoon hard groeit met dit weer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:42
Goed, na 2 stuks robomow (rc312 en ruim 3 jaar later een rc308) ben om er helemaal klaar mee. De eerste beviel goed en destijds ook nog goede service, nu is de service om te janken, letterlijk. Wat een prutsbedrijf sinds het is overgenomen. Maaier 3x opgestuurd en ze konden er niets aan vinden.

Een Bosch Indigo gekocht, m 700. Dit was niets, kon mijn matje absoluut niet aan (600m2) en na een aantal dagen geretourneerd. Nu een gardena sileno gekocht, tot nu toe erg fijne machine. Stil en doet zijn werk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

hoe kan ik hier het beste de draad leggen?
Hij ligt momenteel (nog) langs de grasrand om het zwembad heen, maar als het goed is ligt dit weekend de bestrating er (waar nu planken liggen) en dan wil ik de draad er meteen onder leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPkKhRP0fC0tdsagKVdNktlxAH8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/n0SGSmluC4PuxkmUWluEu8iU.gif?f=fotoalbum_large

Kan ik het beste vanaf de waterzuil schuin een pad creeeren over het bestrate deel weer naar het gras? En zo ja, waar laat ik dan de draden bijeen komen rond het zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
DanTm schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:00:
Voor in de grond tegen het ingraven? Dat is wel slim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
FireFoz schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:46:
[...]

Voor in de grond tegen het ingraven? Dat is wel slim :)
heb ik niet zelf bedacht hoor.. zo slim ben ik niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:40:
hoe kan ik hier het beste de draad leggen?
Hij ligt momenteel (nog) langs de grasrand om het zwembad heen, maar als het goed is ligt dit weekend de bestrating er (waar nu planken liggen) en dan wil ik de draad er meteen onder leggen.

[Afbeelding]

Kan ik het beste vanaf de waterzuil schuin een pad creeeren over het bestrate deel weer naar het gras? En zo ja, waar laat ik dan de draden bijeen komen rond het zwembad?
Zou het zo leggen alsof er gras ligt, zodat de maaier er gewoon over gaat.
Als het mogelijk is in een (pvc, grijs, slagvast) buis leggen, net onder de tegels.
Kun je de draaid opnieuw leggen indien nodig.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o9UKE7GJb6pnDEyPFuHivFJQIQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/0ybqcHPWKl2dECerF08VtoKN.png?f=fotoalbum_small

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ZeRoC00L schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Zou het zo leggen alsof er gras ligt, zodat de maaier er gewoon over gaat.
Als het mogelijk is in een (pvc, grijs, slagvast) buis leggen, net onder de tegels.
Kun je de draaid opnieuw leggen indien nodig.

Zoiets:
[Afbeelding]
right, dat was het idee idd, maar het zwembad is nu 'een muur' waar langs de draad ligt. Ergo: de lader staat niet tegen het zwembad aan, maar je kan wel vrij rond het bad. Waar laat ik de draden het best samen komen om rond het bad te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@paQ
Misschien een tekening van heel je tuin ?

Maar ik denk dat je het zwembad moet zien als 'boom'/obstakel. Meestal maak je een lus van 2 draden, maar is afhankelijk van merk/type maaier denk ik

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Relevante stukje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXCHzyMab17AXYaZAe8rL7jOFIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOunWWwtG6vTIltWSS0O9o4b.jpg?f=fotoalbum_large

Uiterst links staat de lader met de Landroid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:59
Ik heb in het midden van het gras een rond terras.
Ik begrijp dat ik hier met de grensdraad omheen moet gaan. Maar ik moet dan vanuit de buitenzijde van het gras er naar toe gaan en weer terug.

Kan deze heengaande en teruggaande draad naast of tegen elkaar aan liggen?

Daar waar deze draden liggen ontwijkt de robot en moet je deze strook dus zelf maaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Scanniexxl schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:21:
Ik heb in het midden van het gras een rond terras.
Ik begrijp dat ik hier met de grensdraad omheen moet gaan. Maar ik moet dan vanuit de buitenzijde van het gras er naar toe gaan en weer terug.

Kan deze heengaande en teruggaande draad naast of tegen elkaar aan liggen?

Daar waar deze draden liggen ontwijkt de robot en moet je deze strook dus zelf maaien?
Bij de Worx als je de draden tegen elkaar legt rijd hij er gewoon over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:20
DanTm schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:38:
[...]

Bij de Worx als je de draden tegen elkaar legt rijd hij er gewoon over heen.
Bij husqvarna werkt dit ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
De Landroid M500 draait nu alweer een weekje bij mijn ouders en tot nu toe helemaal tevreden, laatste firmware er op gezet.

Hij maait nu één gazon, maar het idee is om binnenkort een tweede gazon toe te voegen om te maaien. Ik begrijp dat om een doorgang van de ene zone naar de andere te maken je de draden 15 cm. uit elkaar moet hebben liggen. Ik heb er op zich wel vertrouwen in dat het gaat lukken, maar heb toch twee punten waarvan ik me afvraag of die geen problemen kunnen opleveren:

- draden onder de tegels, heb in het eerste gazon deze onder twee tegels van hooguit 5 cm. gelegd, dat gaat goed, maar de tegels waar ze nu onder door moeten kunnen wel eens 6 of 7 cm. dik zijn; officieel wordt er gezegd niet meer dan 5 cm., maar iemand ervaring met dieper dan dat?
- de maaier moet via een border naar de tegels toe, de border is een cm. of 30 hoog en moet dat blijven, ik dacht er zelf aan om er een paadje van 60 cm. breedte doorheen te maken, waarbij hij vanaf het gras erop kan rijden en eraf rijdt op de tegels en andersom. De maaier zal dus een beetje een hellingkje op en af moeten rijden, ik wil daar een oud stukje kunstgras neerleggen zodat de maaier altijd een betrouwbare ondergrond heeft

Volgens mij moet het wel lukken, maar misschien dat iemand hier nog iets weet waar op te letten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFZs_3o1uETZtidJVslZ1Ys9LW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QD9xrA5oG2nuw0kNN4aNISwC.png?f=user_large

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-09 10:15
Inmiddels een aantal weken de Landroid M700 in gebruik en ik kan maar één ding zeggen: WOW! Vooraf heel sceptisch over onze nogal lastige tuin: we hebben namelijk 4 zones/tuinen die allemaal gescheiden van elkaar liggen. Waarbij vooral zone 1 tot zone 2 bijna een attractie is hoe ver hij moet rijden om daar te komen. Hij tuft dus over een stuk pad van 20 a 25 meter, over een stuk grindpad (grof grind) en over tegels om maar overal te komen. Ik vind het echt bizar dat hij gewoon overal overheen knalt, daarmee verrast hij ons echt. En er blijven nooit plukken staan, ideaal.

@bovenstaande reactie:
Hier liggen de draden bij de parkeerplaats onder klinkers van pak 'm beet 8-9cm dik. Ik dacht eerst dat dat een drama zou worden, maar hij loopt er mooi overheen. en dat is toch wel een stuk van van zo'n 10 meter.
Hij stuurt dan wel hele tijd van links naar rechts tijdens het rijden omdat hij dan niet precies weet welk draad hij moet hebben, maar dat vind ik niet erg. Zo blijft de baan mooi smal waar hij overheen gaat.
En ja, wij hebben hem ook een grindpad over laten oversteken (80cm breed ong). Hier liggen tegels van 60x40 tussen in en hij rijd er probleemloos overheen. Hier liggen de draden nog wel wat dieper, zeker 10cm.
Soms heeft hij 4 a 5 pogingen nodig om over het bandje heen te komen, maar ook dat lukt hem dan altijd wel (bij droog weer!). Mocht je nog met opsluitbanden in de maag zitten, ik heb er met een slijptol een gleufje in gemaakt voor het draad van zo'n 5cm diep. Daarover vloeibaar beton uit de kit. Werkt per-fect. Zo weet je zeker dat hij daar niet te diep ligt, want bandjes zijn vaak al gauw 20cm hoog.

Zijn er verbeterpunten? Ja tuurlijk, maar voor dit geld is het echt een WAANZINNIGE maaier. Kan hem iedereen aanbevelen. De app is onmisbaar voor ons, dat wel! Als je toch echt even zou moeten klagen kun je nog zeggen dat hij toch nog redelijk vaak (ondanks de vrije ruimte van SLECHTS 7 a 8 cm) de zones uitbreekt. Nog geen manier gevonden om dit te voorkomen.
Ook met de randen (ondanks de cut-to-edge) moet je gewoon rekening houden dat je deze eens in de 1 a 2 weken met een bosmaaier langs moet. Hoe strak je het ook afstelt, hij laat altijd gras overhangen wat ie niet mee pakt. Maar héy, het is een robot hé! Hij heeft me zeker 2 uur in de week werk uit handen genomen en dat is nogal prettig. :) :) :)
Week terug keken vrienden van ons met lede ogen aan wat deze oranje krachtpatser allemaal kan. Hun waren toch wel lichtelijk teleurgesteld over hun Husqvarna maaier gezien het prijsverschil. I'm happy! _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door chefspecial op 12-07-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:21
Mijn maaier loopt regelmatig vast op een lastig hoekje in mijn tuin. Ik heb een soort parkeer hoekje gemaakt maar in de praktijk rijdt de maaier zich daar regelmatig klem in de kleine ruimte en ploegt ondertussen het gras mooi om ;)

Onderstaande foto is de situaties met in zwart de draad zoals die nu ligt. Ik wil het aanpassen naar rood. Gevolg is minder onhandige hoek, dus hopelijk minder vastrijden. Maar wel iets meer handmatig maaien. Zou dit zo werken of heeft iemand aan beter idee?

Eigenlijk is deze plek voor het laadstation niet zo handig, maar anders staat de maaier gigantisch in het zicht.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 19:19
Zaterdag de gerepareerde Worx (WR130E) teruggekregen. Was ter reparatie opgestuurd omdat de knoppen bovenop de unit niet meer reageerde na zijn winterslaap. Er zat geen beschrijving van de reparatie in de doos, maar hij doet het wel weer. Zaterdag en zondag heeft hij weer als een zonnetje lopen maaien. Damm wat een feest is dat toch.

Tot dat ik zojuist thuiskwam en de robot net buiten zijn station zag staan. Error e1, draad ontbreekt. Dammm ik haat telkens de issues met dat ding. Sowieso is dit weer erg vreemd want gisteravond heeft hij prima gemaaid en na zijn rondje terug naar het station gegaan. Ook vreemd het lampje op het station brand gewoon groen. Geen geknipper of rood lampje.

Ik heb de robot een keer uit en aan gezet maar helaas blijft hij zeggen dat de draad ontbreekt. Als de uiteinde van de draad uit het basisstation haal, dan is het lampje rood. Doe ik hem er weer in dan is het lampje weer groen. Dit doet mij toch vermoeden dat de grensdraad goed is en de robot toch weer kuren heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door GAEvakYD op 12-07-2021 18:48 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
chefspecial schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:49:
@bovenstaande reactie:
Hier liggen de draden bij de parkeerplaats onder klinkers van pak 'm beet 8-9cm dik. Ik dacht eerst dat dat een drama zou worden, maar hij loopt er mooi overheen. en dat is toch wel een stuk van van zo'n 10 meter.
Hij stuurt dan wel hele tijd van links naar rechts tijdens het rijden omdat hij dan niet precies weet welk draad hij moet hebben, maar dat vind ik niet erg. Zo blijft de baan mooi smal waar hij overheen gaat.
En ja, wij hebben hem ook een grindpad over laten oversteken (80cm breed ong). Hier liggen tegels van 60x40 tussen in en hij rijd er probleemloos overheen. Hier liggen de draden nog wel wat dieper, zeker 10cm.
Soms heeft hij 4 a 5 pogingen nodig om over het bandje heen te komen, maar ook dat lukt hem dan altijd wel (bij droog weer!). Mocht je nog met opsluitbanden in de maag zitten, ik heb er met een slijptol een gleufje in gemaakt voor het draad van zo'n 5cm diep. Daarover vloeibaar beton uit de kit. Werkt per-fect. Zo weet je zeker dat hij daar niet te diep ligt, want bandjes zijn vaak al gauw 20cm hoog.
Dat geeft heel veel hoop, bij mijn ouders gaat het om een border van 2 meter waar hij door-/overheen moet, ondertussen is daar al een paadje gemaakt zodat hij wat makkelijker erover heen kan komen. Ik zit zelf te denken om een padbreedte van richting de 80 cm. aan te houden zodat hij de ruimte heeft. De zijkanten van het pad in de verhoogde border wil ik rondbandpalissade plaatsen die we over hebben van een verbouwing in onze eigen tuin. En het aantal tegels waar hij onder door moet zijn er een stuk of twintig van 30x30. Binnenkort het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
chefspecial schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:49:
Hij stuurt dan wel hele tijd van links naar rechts tijdens het rijden omdat hij dan niet precies weet welk draad hij moet hebben, maar dat vind ik niet erg
Lijkt me opzettelijk, om spoorvorming in het gras te voorkomen. (Hij registreert immers niet dat hij daar een stuk over tegel rijdt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
Ik heb erg last gekregen van klaver rondom het laad station waar hij telkens in en uit rijdt. Iemand goed idee om daar ook weer wat fatsoenlijk gras te krijgen? Ik heb al een bemesting gedaan om het stikstof gehalte wat omhoog te krijgen. Misschien toch maar bespuiten met klaver-bestrijding?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-09 18:50
Hallo mede tweakers

Ik overweeg al een tijdje een robot maaier voor een gazon van ongeveer 1000-1200m2.

Nu ben ik op de Worx Landroid als beste match uitgekomen. En kom ik bij de wr155e uit. Voor 1149 te koop bij de praxis.

Nu zag ik voor 150 euro meer een wg797e.1 model. Is dit een beter model? Volgens mij wel een generatie ouder. Wat zeggen jullie? Ik kan bar weinig vinden om een goed vergelijk te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
GAEvakYD schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:45:
Zaterdag de gerepareerde Worx (WR130E) teruggekregen. Was ter reparatie opgestuurd omdat de knoppen bovenop de unit niet meer reageerde na zijn winterslaap. Er zat geen beschrijving van de reparatie in de doos, maar hij doet het wel weer. Zaterdag en zondag heeft hij weer als een zonnetje lopen maaien. Damm wat een feest is dat toch.

Tot dat ik zojuist thuiskwam en de robot net buiten zijn station zag staan. Error e1, draad ontbreekt. Dammm ik haat telkens de issues met dat ding. Sowieso is dit weer erg vreemd want gisteravond heeft hij prima gemaaid en na zijn rondje terug naar het station gegaan. Ook vreemd het lampje op het station brand gewoon groen. Geen geknipper of rood lampje.

Ik heb de robot een keer uit en aan gezet maar helaas blijft hij zeggen dat de draad ontbreekt. Als de uiteinde van de draad uit het basisstation haal, dan is het lampje rood. Doe ik hem er weer in dan is het lampje weer groen. Dit doet mij toch vermoeden dat de grensdraad goed is en de robot toch weer kuren heeft.
Meet de lus. Moet volgens mij onder de 20 ohm blijven. Jouw fenomeen zie je vaak op roboter-forum.de en is vaak of reparatie plekken kabel, kabel half door of de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-09 10:15
Iemand al update 3.25 geïnstalleerd op worx? Wat zijn de veranderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
edwin2021 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:08:
[...]

Meet de lus. Moet volgens mij onder de 20 ohm blijven. Jouw fenomeen zie je vaak op roboter-forum.de en is vaak of reparatie plekken kabel, kabel half door of de voeding.
Thanks.

Ik ben gisteren begonnen met de kabel doormeten. Eerst met een lusje geprobeerd en dan meet ik inderdaad een weerstand. Daarna de hele lus vanaf het basisstation doorgemeten en dan is er geen weerstand. Dus de kabel is gek genoeg wel echt stuk.

Toen op verschillende plekken de kabel naar boven gehaald, doorgeknipt en vanaf daar de lus met het basisstation doorgemeten. Telkens meet ik nog weerstand. Ik ben ondertussen op 80% van de lus zonder resultaat. Helaas begon het toen te regenen en moest ik de zoektocht afbreken. Morgen ga ik mij op de laatste 20% van de lus richten. Ergens moet daar iets zitten waardoor de kabel stuk is. Helaas geeft de Radio op AM en 700Khz niet zo snel een duidelijk aanwijsbaar breekpunt.

Wat ik wel heel verwarrend vind is dat het basisstation dus groen brand, maar de kabel dan nog steeds stuk kan zijn.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
chefspecial schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:11:
Iemand al update 3.25 geïnstalleerd op worx? Wat zijn de veranderingen?
Als je Worx registreerd op https://account.worxlandroid.com/product-items dan zie je bij de laatste firmware versies ook direct de changelog. Ik verwacht 3.25 komend weekend te installeren, als de robot weer maait. Zie bovenstaand probleem.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Version 3.25.1

Release Date
2021-07-08
Changelog
New feature for ShortCut (refer to knowledge base at https://support.worx-europe.com/en/shortcut)
New feature for Auto-Lock mower's keyboard (refer to knowledge base athttps://support.worx-europe.com/en/auto-lock)
Improved motor performances for slopes & rough environment
Improved movement with obstacles near boundary wire (trap)
Fixed an issue that prevent to correctly configure WiFi SSID containing spaces
Minor Bug fixes and improvements

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaringen hebben met robotmaaiers die veel uren hebben gelopen.

De mijne zijn nu vier tot zes jaar oud. Eén robot heeft er 10.500 uren op zitten en een ander zit op 8.000. 10.000 uren lijkt ook de technische levensduur te zijn gezien de vele defecten waar ik momenteel mee te maken heb. Op een machine had ik dit seizoen eerst een kapotte wielmotor (met het commentaar dat de messenmotor ook aan vervanging toe is) en daarna een kabelbreuk waardoor hij niet meer kon laden. Bij de andere liep een van de voorwielen er af door kapotte lagers. Dit laten oplossen, deed een identiek probleem zich een paar weken later voor bij het andere voorwiel. Inmiddels is dat gerepareerd maar zit er opeens speling en een ratelend geluid op een van de achterwielen. Bij deze robot (die met 10.500 uren) is vorig jaar ook al een wielmotor vervangen.

Ik moet zeggen dat dit me wel tegenvalt. Als je een zitmaaier koopt dan verwacht je niet na zes jaar alle bewegende onderdelen te moeten vervangen. Mijn Automower 320's staan zo'n 12 uur per dag stil en draaien dus ruim onder de maximale capaciteit. Koop je ze voor de capaciteit die ze beloven te hebben dan ben je na vier jaar al aan een revisie toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
Femme schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:04:
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaringen hebben met robotmaaiers die veel uren hebben gelopen.

De mijne zijn nu vier tot zes jaar oud. Eén robot heeft er 10.500 uren op zitten en een ander zit op 8.000. 10.000 uren lijkt ook de technische levensduur te zijn gezien de vele defecten waar ik momenteel mee te maken heb. Op een machine had ik dit seizoen eerst een kapotte wielmotor (met het commentaar dat de messenmotor ook aan vervanging toe is) en daarna een kabelbreuk waardoor hij niet meer kon laden. Bij de andere liep een van de voorwielen er af door kapotte lagers. Dit laten oplossen, deed een identiek probleem zich een paar weken later voor bij het andere voorwiel. Inmiddels is dat gerepareerd maar zit er opeens speling en een ratelend geluid op een van de achterwielen. Bij deze robot (die met 10.500 uren) is vorig jaar ook al een wielmotor vervangen.

Ik moet zeggen dat dit me wel tegenvalt. Als je een zitmaaier koopt dan verwacht je niet na zes jaar alle bewegende onderdelen te moeten vervangen. Mijn Automower 320's staan zo'n 12 uur per dag stil en draaien dus ruim onder de maximale capaciteit. Koop je ze voor de capaciteit die ze beloven te hebben dan ben je na vier jaar al aan een revisie toe.
Ja ik heb wel het idee dat deze consumenten elektronica niet gebouwd wordt om 10 jaar mee te kunnen. Veel gebruik van plastic etc, aan de andere kant een zitmaaier moet ook elk jaar onderhoud en dat is denk ik wel iets duurder dan een lager vervangen of heb ik het mis. Zijn de kosten voor een volledige revisie te overzien of kun je beter een nieuwe kopen die weer 5 jaar mee kan?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
GAEvakYD schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Thanks.

Ik ben gisteren begonnen met de kabel doormeten. Eerst met een lusje geprobeerd en dan meet ik inderdaad een weerstand. Daarna de hele lus vanaf het basisstation doorgemeten en dan is er geen weerstand. Dus de kabel is gek genoeg wel echt stuk.

Toen op verschillende plekken de kabel naar boven gehaald, doorgeknipt en vanaf daar de lus met het basisstation doorgemeten. Telkens meet ik nog weerstand. Ik ben ondertussen op 80% van de lus zonder resultaat. Helaas begon het toen te regenen en moest ik de zoektocht afbreken. Morgen ga ik mij op de laatste 20% van de lus richten. Ergens moet daar iets zitten waardoor de kabel stuk is. Helaas geeft de Radio op AM en 700Khz niet zo snel een duidelijk aanwijsbaar breekpunt.

Wat ik wel heel verwarrend vind is dat het basisstation dus groen brand, maar de kabel dan nog steeds stuk kan zijn.
Wat ik op het Duitse forum ook lees is dat men de lus volledig loskoppelt en dan een schrikdraad generator gebruikt van 7 joule (kilo, mega geen idee) zodat je het tikken kunt horen daar waar je een aardlek hebt doordat de isolatie stuk is.
Maarre als je nu al zoveel punten doorgeknipt hebt die je ook weer moet herstellen (solderen en dan verlijmde krimpkous) kun je misschien beter de kabel vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Femme schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:04:
Da's wel schrikken!
ChiLLeR schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Ja ik heb wel het idee dat deze consumenten elektronica niet gebouwd wordt om 10 jaar mee te kunnen. Veel gebruik van plastic etc,
Zouden de pro modellen van Husqvarna dan volstrekt anders zijn onder de kap?
aan de andere kant een zitmaaier moet ook elk jaar onderhoud en dat is denk ik wel iets duurder dan een lager vervangen of heb ik het mis.
Zitmaaier pakt hier om het jaar gemiddeld zo'n 400 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
Tjeerd schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:44:
De Landroid M500 draait nu alweer een weekje bij mijn ouders en tot nu toe helemaal tevreden, laatste firmware er op gezet.

Hij maait nu één gazon, maar het idee is om binnenkort een tweede gazon toe te voegen om te maaien. Ik begrijp dat om een doorgang van de ene zone naar de andere te maken je de draden 15 cm. uit elkaar moet hebben liggen. Ik heb er op zich wel vertrouwen in dat het gaat lukken, maar heb toch twee punten waarvan ik me afvraag of die geen problemen kunnen opleveren:

- draden onder de tegels, heb in het eerste gazon deze onder twee tegels van hooguit 5 cm. gelegd, dat gaat goed, maar de tegels waar ze nu onder door moeten kunnen wel eens 6 of 7 cm. dik zijn; officieel wordt er gezegd niet meer dan 5 cm., maar iemand ervaring met dieper dan dat?
- de maaier moet via een border naar de tegels toe, de border is een cm. of 30 hoog en moet dat blijven, ik dacht er zelf aan om er een paadje van 60 cm. breedte doorheen te maken, waarbij hij vanaf het gras erop kan rijden en eraf rijdt op de tegels en andersom. De maaier zal dus een beetje een hellingkje op en af moeten rijden, ik wil daar een oud stukje kunstgras neerleggen zodat de maaier altijd een betrouwbare ondergrond heeft

Volgens mij moet het wel lukken, maar misschien dat iemand hier nog iets weet waar op te letten?

[Afbeelding]
Om op mijn vorige bericht verder te gaan, alles is gerealiseerd. De draad onder de tegels gaat prima en hij pikt het signaal bij de dikke tegels van 6 cm. ook goed op. Had de heen- en terugdraad eerst 7.5 cm uit het midden gelegd, omdat ik begreep dat de afstand 15 cm. moest zijn tussen de draden. De doorgang is maar 60 cm. breed en dat redt de Landroid nét niet. De afstand tussen de draden heb ik kleiner gemaakt in de hoop dat hij dan net wat meer bewegingsruimte heeft.

Het grootste probleem is nu dat die 60 cm. doorgang ook nog langs een stoep van 20 cm. hoog loopt. Hij schuurt nu op de terugweg langs de stoeprand. Ga morgen toch een rij klinkers erbij leggen en de draad een cm. of 5-10 opschuiven, zodat hij dan de stoeprand niet meer raakt.

Wel lekker buiten bezig geweest met lekker weer, maar toch al een paar keer de stoeptegels eruit gehaald en telkens testen of het wel goed gaat. Maar goed, moet zeggen dat 95% prima gaat en ik wel de grenzen opzoek qua doorgangsbreedte, maar er is gewoon niet eenvoudig meer ruimte te maken zonder het overhoop te gooien. Wil het mijn ouders op leeftijd ook niet aandoen om er nog meer werk van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
edwin2021 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:00:
[...]

Wat ik op het Duitse forum ook lees is dat men de lus volledig loskoppelt en dan een schrikdraad generator gebruikt van 7 joule (kilo, mega geen idee) zodat je het tikken kunt horen daar waar je een aardlek hebt doordat de isolatie stuk is.
Maarre als je nu al zoveel punten doorgeknipt hebt die je ook weer moet herstellen (solderen en dan verlijmde krimpkous) kun je misschien beter de kabel vervangen?
Uiteindelijk gisteren de lus gemaakt. Uiteindelijk is mij nog niet 100% duidelijk wat en waarom de kabel kapot was. Ik kwam namelijk uit bij een reparatiepunt van vorig jaar. Zo'n waterdicht plastic verbindingsstuk. Die heb ik losgeknipt en opnieuw de draad verbonden en toen was de lus weer in tact. Blijkbaar maakte de kabel in dat verbindingsstuk (uit zichzelf) toch geen lekker contact. Maar goed. De robot heeft gister weer heerlijk staan maaien. Als dat ding zijn werkt doet dan kan ik er echt uren naar kijken onder het genot van een biertje. 8) 8)

Ik heb nu ondertussen wel een kabel met veel las / reparatiepunten. Hij heeft er geen last van, maar optimaal lijkt mij dit niet. Echter die hele kabel opnieuw gaan ingraven zie ik echt niet zitten. Dat was destijds ook een volle dag werk. Misschien toch eens kijken naar die schrikdraadgenerator optie. Zodat als de kabel weer eens ergens kuren heeft, ik sneller de breuk kan vinden.

Ps gisteren ook maar direct firmware Version 3.25.1 geïnstalleerd. Ik heb nu wel iets vreemd, wat misschien door deze versie komt. De robot heeft gistermiddag zijn laatste rondje gemaakt. Daarna heb ik (terwijl hij stond te laden) de firmware geupdate. Zojuist probeerde ik via de Landroid app de robot te starten, echter gebeurde er niets. Daarna handmatig naar de robot gelopen en op de knop Start en dan Ok te drukken. Dan start de robot ook niet, hij geeft de melding STOP aan. Toen de robot maar eens helemaal uit en aan gezet, maar dat lost helaas niets op.

Is dit een nieuwe feature ofzo? De gebruikshandleiding kent geen melding STOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:41
GAEvakYD schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:24:
[...]
Uiteindelijk gisteren de lus gemaakt. Uiteindelijk is mij nog niet 100% duidelijk wat en waarom de kabel kapot was. Ik kwam namelijk uit bij een reparatiepunt van vorig jaar. Zo'n waterdicht plastic verbindingsstuk.
Toevallig heb ik die verbindingsstukjes net besteld, en gezien dat er veel goedkope namaak op de markt is van de echte 3M Scotchlock 314 koppelingen. Waren jouw koppelingen toevallig ook goedkope namaak? Of de echte van 3M (te herkennen aan het 3M logo).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Andrehj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Toevallig heb ik die verbindingsstukjes net besteld, en gezien dat er veel goedkope namaak op de markt is van de echte 3M Scotchlock 314 koppelingen. Waren jouw koppelingen toevallig ook goedkope namaak? Of de echte van 3M (te herkennen aan het 3M logo).
Oeps dat klopt. Dat waren van die goedkope namaak van Ali express. Goedkoop duurkoop blijkt dus maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:41
GAEvakYD schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:47:
[...]
Oeps dat klopt. Dat waren van die goedkope namaak van Ali express. Goedkoop duurkoop blijkt dus maar weer.
Dank voor de eerlijke terugkoppeling. En blij dat ik de echte van 3M heb besteld. Moet je voor de grap eens uitrekenen hoeveel tijd het fout zoeken je nu gekost heeft en wat je zou hebben verdiend als je die uren had gewerkt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
Vandaag de middag bezig geweest met het probleem van een schuine kant/helling waar de grensdraad loopt tot op een halve meter van de sloot. Zit een plankje en palen om te voorkomen dat hij de sloot in rijdt. Maar, ik loop er nu tegen aan dat de Worx Landroid moeite heeft om wanneer hij loodrecht op de grensdraad afrijdt van de helling af, hij een draai moet maken bij de draad en compleet wegslipt en buiten de draad komt. Ik zie op internet meerdere mensen die dit hebben ervaren.

Ik heb nu tijdelijk achter de draad een paar lange balken neergelegd om het wegglijden te voorkomen, maar dat is niet de eindoplossing.

Ik zou eigenlijk grip willen maken rondom de lijn die op de helling ligt. Ik ben nu op zoek naar een soort rubbermatten van 30 a 40 cm breedte oid met gaten erin waar het gras nog door heen kan groeien en die ik dan op de draad wil leggen. Had grastegels van kunsstof gezien, maar is er ook iets dunners? Of hoe kan ik dit probleem anders oplossen? Hoop dat iemand nog tips heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 20:34
Kippengaas? Gebruik ik ook op plekken waar ik grip wil hebben.

https://www.bol.com/be/nl...kleurig/9200000095487578/

[ Voor 46% gewijzigd door Grolsch op 18-07-2021 21:17 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Iemand enig idee die weet wat de melding STOP betekent op de Landroid?

Ik krijg mijn robot (S300) met geen mogelijkheid meer aan het rijden. Niet via de app, niet handmatig en ook niet na een powercycle.

Helaas valt er in de handleiding niets terug te vinden over een melding STOP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD Normaal zie ik dat (bij de nieuwe versie tenminste) als je op de STOP knop duwt. Zit de stopknop wellicht vast of geeft die kortsluiting? Paar keer er op slaan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rimco schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:44:
@GAEvakYD Normaal zie ik dat (bij de nieuwe versie tenminste) als je op de STOP knop duwt. Zit de stopknop wellicht vast of geeft die kortsluiting? Paar keer er op slaan :P
Damm ik was inderdaad te voorzichtig. Die knop vandaag meerdere keren ingedrukt omdat ik het vermoeden dat het daar mee te maken had.

Net na jouw tip een paar keer wat harder staan rammen op die knop en opeens zegt de robot 'idle'.

Thanks >:) >:) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
Dat klinkt inderdaad als de meest eenvoudige oplossing waar ik zelf nog niet eens opgekomen was. Nu je het zo noemt klinkt dat inderdaad al als een verbetering voor de grip. Ga het morgen gelijk proberen, bedankt voor de tip (y).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freshprince
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-09 16:34
Tjeerd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:03:
[...]

Dat klinkt inderdaad als de meest eenvoudige oplossing waar ik zelf nog niet eens opgekomen was. Nu je het zo noemt klinkt dat inderdaad al als een verbetering voor de grip. Ga het morgen gelijk proberen, bedankt voor de tip (y).
Ik heb het ook op een helling waar die anders out of wire error kreeg.
Door die kippengaas slipt die nu niet verder en draait ie om.

Werkt perfect en goedkoop :)
Visueel heb je er ook geen last van na een tijdje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Hier ligt dat kippengaas al zo lang dat op de plekken waar het hersteld is al onder de grasmat zelf zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:17
Na een zaterdag achter de grasmaaier te hebben gelopen, knoop doorgehakt er komt een robotmaaier....

Gisteren al veel gelezen en bedacht wat ik wil en wat er mogelijk is. Probleem is dat wij bezig zijn met de renovatie van onze tuin. Dit is een meerjarenproject en daar zit een beetje het probleem, nu al investeren in een robotmaaier die het uiteindelijk aan kan of nu een robotmaaier kiezen die het 'wellicht' aankan maar dan op termijn de juiste kiezen.

Status nu:
Grasveld 1: 150 m2 (1 zone) met in het midden een gebied waar de maaier niet mag komen (bloemperk)

Eind dit jaar:
Grasveld 1
Grasveld 2 (400 m2) bestaande uit 3 zones (gescheiden door heg/bloemperkjes etc) met veel obstakels, zoals kippenhok, stoelen, tafels etc, die niet op een vaste plek (blijven) staan.
Om van grasveld 1 naar grasveld 2 te komen moet de maaier over de inrit heen rijden.

Over 2 jaar:
Grasveld 3 (700m2); 1 rechthoek ook alleen bereikbaar via een inrit/stoep.

Eind resultaat is dus:
Grasveld: 1250 m2 bestaande uit 5 zones (heel misschien 6). Het kan zomaar zijn dat grasveld 3 er pas over 5 jaar ligt... (er moet nog wat gesloopt en weggehaald worden en dat kost nog 'wat').

Mijn idee is om nu een robotmaaier te kopen die grasveld 1 en 2 aan kan (dus per saldo 550 m2 en 4 zones) en dan later te zien of voor grasveld 3 een aparte maaier gekocht moet worden of dat er gewoon een geheel nieuwe gekocht moet worden.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een maaier die geen perimeterdraad nodig heeft, scheelt weer draad leggen ;).
Maar als ik de modellen bekijk die geheel zelfstandig 'ingewikkelde' grasvelden kan maaien is er eigenlijk niet veel keuze. De GPS/zelfstandig opererende maaiers kunnen alleen maar 'simpele' grasvelden aan.

Ik kom eigenlijk uit op een Worx landroid M500 of M700 met ACS (ivm de tafels en stoelen op grasveld 2) maar wel draad leggen en dan in de toekomst maar te kijken of er een extra maaier komt of een geheel nieuwe als grasveld 3 gereed is.

Of heeft iemand nog een ander/beter idee, budget wat ik mee heb gekregen van mrs. BB-One ;) is max 1000 (kan indien er iets fantastisch is wel wat opgerekt worden, maar niet heel veel...)

Edit: Ik zag zojuist dat de Bosch Idego M700 ook een botssensor heeft en multi area dus dat zou wellicht ook nog een optie zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
Op de adviezen mbt antislip bij hellingen begreep ik dat kippengaas de oplossing is. Ik had nog een aantal meters van dat gaas over (van de moestuin) en het gaat nu wel merkbaar beter, maar hij glijdt een enkele keer toch weer weg. Heb zitten kijken of er verschil in de gatengrootte zit en ik blijk dubbeltjesgaas te hebben gebruikt. Kippengaas heeft een stuk grotere gaten en ik vermoed dat het gaas van mij dat ik nog over had dus nog te veel kans op slippen geeft, ook al merk ik dat het wel al beter is.

Ik ga morgen echt kippengaas regelen, ik verwacht en hoop dat dat echt nog meer grip geeft vanwege de grotere gaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 19-07-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 18:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grrr. Mijn maaier (Worx S105) is van het padje af.
Hij wil niet laden, want krijg continu wire missing en manual stop errors. Zet ik hem uit en op de lader, dan laadt hij wel op. Zet ik hem aan op de lader, dan krijg ik continu fouten, ook in het syslog zelf.

Stuur ik hem dan voor een rondje maaien, dan is er weer geen probleem, maar bij terugkomen bij de basis, rijdt ie geregeld gewoon door.

Worx support had het over de accu, maar dat lijkt me stug. De base geeft geen laadvermogen, verliest spanning op de grensdraad en breekt ook de laadsessie telkens af. Een rotte accu geeft je niet ruim een uur maaitijd per maaironde. De accu heb ik gecheckt, maar die is niet bol. Heeft er 1.150 laadsessies op zitten sinds 2019.

Een draadzoeker geeft gewoon herrie aan het begin en eind van de grensdraad. Ook 3 opgegraven stuk draad geven gewoon een toon door.

Enige wat ik nog kan verzinnen is dat de slakken die telkens rond de maaier zitten in de laadpaal gekropen zijn en daar iets kortgesloten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
Lus meten, moet minder als 20ohm zijn
Lader vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Inderdaad doormeten met een multimeter heeft mij afgelopen weekend ook geholpen. Mijn radio met AM 700Khz zette mij ook op het verkeerde spoor.

Ps die nieuwe shortcut optie in firmware 3.25 is cool voor wanneer je grote stukken gras hebt:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Zie hier de officiële Landroid pagina erover:
https://support.worx-europe.com/en/shortcut

[ Voor 11% gewijzigd door GAEvakYD op 20-07-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berkely
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-02 21:15
Ik heb problemen met mijn Worx Landroid M700 (WR142E model 2021) te verbinden met de app op mijn smartphone.
Alles lijkt te lukken aan de Landroid zijde en er verschijnt een melding "Koppeling gelukt" op het LCD van de robot.
Echter op de app komt telkens "Connection error"
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/siweXPK.png

Ik heb dit geprobeerd op 2 verschillende GSM's met hetzelfde resultaat. Ergens lukt het half want ik zie in mijn Pi-hole log dat de robot verbinding maakt en ik krijg blijkbaar push berichten op mijn mobiel maar als ik de app open wordt mij direct gevraagd de QR code te scannen..

Iemand een idee of tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Op de router/wifi tijdelijk 5Ghz uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
Toch nog even een vraag over het kippengaas. Ik begrijp dat de 25 mm variant gebruikt wordt hier, maar ik zie dat er ook kippengaas bestaat met 50 mm gaten. Zou het zin hebben om voor nog grotere gaten te gaan voor nog meer grip? Of is 25 mm de ideale maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
edwin2021 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:19:
Lus meten, moet minder als 20ohm zijn
Lader vervangen.
GAEvakYD schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:57:
Inderdaad doormeten met een multimeter heeft mij afgelopen weekend ook geholpen. Mijn radio met AM 700Khz zette mij ook op het verkeerde spoor.

Ps die nieuwe shortcut optie in firmware 3.25 is cool voor wanneer je grote stukken gras hebt:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Zie hier de officiële Landroid pagina erover:
https://support.worx-europe.com/en/shortcut
Ik ga eens meten. Ik heb zo'n Amazon breukzoeker en die geeft aan beide kanten van de draad geluid. Ook als ik de grensdraad losgekoppeld heb en de toongenerator van dat setje gebruik, dan is er aan beide kanten geluid, hoewel 1 kant ietsje zachter. Op drie verschillende plekken de draad opgegraven en ook daar nog steeds geluid.
Tjeerd schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:38:
Toch nog even een vraag over het kippengaas. Ik begrijp dat de 25 mm variant gebruikt wordt hier, maar ik zie dat er ook kippengaas bestaat met 50 mm gaten. Zou het zin hebben om voor nog grotere gaten te gaan voor nog meer grip? Of is 25 mm de ideale maat?
50 is veel te groot, daar passen de wielen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
@Señor Sjon dan ga ik ook voor de 25 mm variant (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
GAEvakYD schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:02:
[...]

Damm ik was inderdaad te voorzichtig. Die knop vandaag meerdere keren ingedrukt omdat ik het vermoeden dat het daar mee te maken had.

Net na jouw tip een paar keer wat harder staan rammen op die knop en opeens zegt de robot 'idle'.

Thanks >:) >:) 8)
@Rimco Grmbl de STOP actie had toch niet met de knop bovenop te maken. Blijkbaar is de begrenzingsdraad toch niet helemaal correct.

Net contact met de helpdesk gehad en op hun advies de errorcode bekeken nadat de robot weer stopt. In de app etc staat er dan Handmatige stop waardoor je denkt dat het aan de Stop knop ligt. Echter zegt hij ook de errorcode daarna en dat is code E1. Dat betekent dat toch de draad ergens niet lekker is. Terwijl als ik hem doormeet ik toch een weerstand meet.

Iemand enig idee hoe ik dit probleem van de draad kan achterhalen? Het lijkt er dus op dat de draad ergens niet lekker verbinding maakt of half door is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Goh, welkom bij de club. :P

Heb je het log al uit de robot gedownload via USB? Deze geeft veel meer aan dan de app. In principe is handmatige stop een standaard code die gebeurt bij elke foutmelding.

Mijn log is sinds een maand vergeven van deze meldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAGJRxyQ6wThsSws1Nv0JXgIurc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IdBZLynFlwehRQg4z5PhVXRs.png?f=user_large

En hij heeft sinds een week veel vaker moeite met de basis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lceIcSmz4GVC_a-A7Dqkgy4Ak1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TGq2LVWJWSPkvjGqgzwvobIr.png?f=user_large

Ik heb ze bij Worx nog niet helemaal overtuigd dat dit misschien iets met de base is, aangezien wire missing ook kan komen doordat ie te weinig prik krijgt en ook niet kan laden. Zonder Landroid op de lader gaat het wel goed. Ik neem aan dat de accu-pcb wel altijd werkt, ook al doe je een emergency charge.

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 20-07-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Draad meten met ohm meter! Max 20ohm.
Kan zomaar ergens half door zijn of een aardlek. Het probleem daarna vinden is lastiger. Ik lees op roboter-forum.de dat men wel eens een schrikdraad generator gebruik van 7 (denk mega) joule. Daar waar je geluid hoort, zit je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:09:

Heb je het log al uit de robot gedownload via USB? Deze geeft veel meer aan dan de app. In principe is handmatige stop een standaard code die gebeurt bij elke foutmelding.

Mijn log is sinds een maand vergeven dan deze meldingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ze bij Worx nog niet helemaal overtuigd dat dit misschien iets met de base is, aangezien wire missing ook kan komen doordat ie te weinig prik krijgt en ook niet kan laden. Zonder Landroid op de lader gaat het wel goed. Ik neem aan dat de accu-pcb wel altijd werkt, ook al doe je een emergency charge.
Damm inderdaad. Ik had net even kort geprobeerd om het logbestand uit te lezen. USB stick waarmee ik ook de firmware had geüpgraded in de Landroid gestoken, gewacht tot de pieptoon van de Landroid en toen de USB stick eruit getrokken. Dat gaf het volgende bestand op de USB stick "LOG_WR130E_20210720_#2.html", echter is het bestand leeg.

Straks nog maar een keer proberen.

Ik zal de weerstand van de lus straks nog eens meten.

Als ik iemand zou weten die voor 50 euro een volledig nieuwe begrenzingskabel zou willen ingraven, dan had die beste man/vrouw vandaag nog een opdracht. :X :X Wat een gek*t is dit toch zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Een knabbel beest of een foutje van jezelf en de kabel kan onbetrouwbaar zijn geworden. Wat zou helpen is als je dan een duidelijke foutmelding krijgt maar helaas.
Meten is simpele actie. Repareren op zich ook maar vind de lokatie maar eens, zeker een kabel die niet door is maar wel beschadigd is lastig.
Schrikdraad generator lijkt de oplossing te zijn (wel laadstation geheel loskoppelen en de draadeinden ver uit de buurt houden) omdat een beschadigde kabel altijd een aardlek zal veroorzaken die je hoort als een luide "pets"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
GAEvakYD schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:58:
[...]

Damm inderdaad. Ik had net even kort geprobeerd om het logbestand uit te lezen. USB stick waarmee ik ook de firmware had geüpgraded in de Landroid gestoken, gewacht tot de pieptoon van de Landroid en toen de USB stick eruit getrokken. Dat gaf het volgende bestand op de USB stick "LOG_WR130E_20210720_#2.html", echter is het bestand leeg.

Straks nog maar een keer proberen.

Ik zal de weerstand van de lus straks nog eens meten.

Als ik iemand zou weten die voor 50 euro een volledig nieuwe begrenzingskabel zou willen ingraven, dan had die beste man/vrouw vandaag nog een opdracht. :X :X Wat een gek*t is dit toch zo.
1x piepen is log aanmaken
2x piepen (ca 1 minuut) is log compleet, dan kan de USB eruit.
Ik heb maar e.e.a geupload:
YouTube: Worx Landroid S Grensdraad links vs rechts (zeg maar de AM-radio test). Op drie verschillende plekken op de route krijg ik dezelfde ‘ruis’.
YouTube: Worx Landroid S Laadactie bij PWR OFF
YouTube: Worx Landroid S Laadactie wordt telkens onderbroken bij PWR ON de wire missing fouten zijn er niet als de Landroid los in het veld staat. Dan maait ie ook gewoon.
YouTube: Worx Landroid S Negeren basisstation Dit doet ie een paar rondjes tot ie op 0% komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 20-07-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nieuwe ronde. Meting komt op 4 Ohm weerstand, piepsignaal van tester komt ook door (gaat tot 20 Ohm).
Lengte is iets van 125 meter.

Met de grensdraad zelf lijkt dus niks mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:09:

Mijn log is sinds een maand vergeven van deze meldingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hmmmm bij mij is het vreemder.

Bij de stopmomenten van afgelopen dagen zie ik veel van dit soort meldingen:
code:
1
2
3
#00902 - 19/07/2021 22:35:57 - Stop button pressed
#00903 - 19/07/2021 22:35:57 - Mower searching home
#00904 - 19/07/2021 22:35:57 - Mower base detected! chk current...

Echter. Die van vanmorgen lijkt wel weer meer op die van jou
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#00133 - 20/07/2021 13:01:41 - Mower base detected! chk current...
#00134 - 20/07/2021 13:01:36 - Mower base detection failed :(
#00135 - 20/07/2021 13:01:34 - Mower base detected! chk current...
#00139 - 20/07/2021 13:00:47 - !ERROR! wire missing!
#00145 - 20/07/2021 13:00:39 - Mower in idle state 31.8°C 17.38 Volt
#00146 - 20/07/2021 13:00:39 - Total statistics: 100603m, 6731min, blade on time: 6442min
#00147 - 20/07/2021 13:00:39 - Current cut statistics: 111m, 9min, blade on time: 8min, yaw: 271°
#00148 - 20/07/2021 13:00:39 - Stop button pressed

Ik heb dit weekend de draad gerepareerd. Daarvoor was de draad dus wel echt kapot en op die momenten staat de log echt bomvol met meldingen met de tekst
code:
1
2
#11594 - 12/07/2021 19:36:51 - Mower base detected! chk current...
#11595 - 12/07/2021 19:36:46 - Mower base detection failed :(

Dit lijkt er bij mij meer op dat de draad niet top is, maar ook niet helemaal door. Van het weekend had ik na het reageren van een paar herstelpunten weer een goede draad. Bij het doormeten met de multimeter zag ik ook dat een weerstand had. Nu zojuist de draad losgekoppeld van het basisstation en nu meet ik weer geen weerstand. MAAR ik druk op de startknop van de robot en die gaat braaf staan maaien nu.

Schiet maar lek.... 8)7 8)7 8)7 Bestaat er al een praatgroep voor getraumatiseerde Worx robotmaaier gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Post je logfile in de juiste rubriek op roboter-forum.de
Gebruik desnoods deepl.com om even te vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Had ik stiekem al gekeken, kom daar vaak de voeding tegen, hoewel Worx het bij de grensdraad en accu blijft zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:05:
Had ik stiekem al gekeken, kom daar vaak de voeding tegen, hoewel Worx het bij de grensdraad en accu blijft zoeken
Ik zou hem posten. Zit veel kennis van worx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Gisteren een Worx M500 gekocht, op basis van de posts in dit topic. Gister avond had hij echter opeens de grensdraad te pakken en nog voordat ik kon ingrijpen was er al een stukje uit gehakt. Balen. Met een paar kabelverbinders gaat 't wel weer goed, maar wel balen dat 't gelijk gebeurt.

Nu knal ik maar wat meer ankertjes op de grensdraad om 'm zo strak mogelijk bij de grond te krijgen. Hopelijk is 't daarmee opgelost.

Paar vraagjes die ik wellicht wel uit de documentatie had kunnen halen, maar vragen staat vrij :P

- "Automatisch schema" heeft 3 standen. Staat dit voor de frequentie of intensiviteit van het maaiprogramma? Enige reden om dit niet op "3" te zetten?

- M'n gras was recent gemaaid, maar ivm aanleg dit voorjaar nog vrij lang. Nu had ik de Landroid op "5" gezet, en was het gemulchte gras niet echt heel fijn, maar sprietjes van 2-3cm. Is dat Ok, of kan ik dat beter nog proberen weg te harken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RSP schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:43:
- "Automatisch schema" heeft 3 standen. Staat dit voor de frequentie of intensiviteit van het maaiprogramma? Enige reden om dit niet op "3" te zetten?
frequentie, of eigenlijk: tijd die hij aan maaien besteedt.
Ik zou hem niet op 3 zetten als je een kleine tuin hebt, dan gaat hij 10 x over hetzelfde stuk heen terwijl dat al kort gemaaid is.
Ik zou 3 gebruiken in de weken dat het gras het snelst groeit. Beetje met het weer rekening houden dus.
- M'n gras was recent gemaaid, maar ivm aanleg dit voorjaar nog vrij lang. Nu had ik de Landroid op "5" gezet, en was het gemulchte gras niet echt heel fijn, maar sprietjes van 2-3cm. Is dat Ok, of kan ik dat beter nog proberen weg te harken?
Maakt allemaal niet zo heel veel uit, zeker als het eenmalig is zou ik het lekker laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
Ik heb nu de handleiding van de Worx Landroid en dit onderwerp zitten lezen over het instellen van zones en percentages per zone. Dat heb ik gedaan, dus laten wegrijden van het basisstation via de grensdraad en dan na een paar meter in de Landroid-app gezegd dat het eerste grasveld "Zone 1" is. Dan rijdt hij verder langs de grensdraad en komt de robotmaaier op een gegeven moment bij een punt waar de draad de hoek om gaat naar waar de draden een cm. of tien uit elkaar liggen (de flessenhals) en hij naar het andere grasveld gaat een meter of zes verderop. Als hij de flessenhals door is en hij de draad verder volgt (meter of drie) in het andere grasveld dan heb ik dat "Zone 2" genoemd. Daarna heb ik hem de draad laten volgen en uiteindelijk komt hij weer terug bij de flessenhals uit en gaat hij terug naar het eerste grasveld via de grensdraad tot aan het basisstation.

Daarna ingesteld dat "Zone 1" 60% is en "Zone 2" 40%. Maar tot mijn verbazing heeft hij vanochtend van 9.00 tot 11.00 gemaaid in "Zone 1". Toen ging hij terug naar zijn basisstation opladen tot 12.00 uur en nu heeft hij nog een half uurtje weer Zone 1 gemaaid. Hij komt dus helemaal niet in "Zone 2" terecht.

Waarom zou hij niet naar "Zone 2" kunnen gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Tjeerd op 21-07-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:17
@Tjeerd Heb je wellicht door de draden op 10 cm afstand er twee losse zones van gemaakt (zie onderstaande link , onderaan die webpagina) ? Voor een flessenhals moet volgens de beschrijving 15 cm afstand tussen de draden zitten.

https://support.worx-euro...stel-ik-een-multi-zone-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

(jarig!)
BB-One schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:15:
@Tjeerd Heb je wellicht door de draden op 10 cm afstand er twee losse zones van gemaakt (zie onderstaande link , onderaan die webpagina) ? Voor een flessenhals moet volgens de beschrijving 15 cm afstand tussen de draden zitten.

https://support.worx-euro...stel-ik-een-multi-zone-in
Je hebt gelijk met die 15 cm. De reden dat die onderlinge draadafstand 10 cm. is geworden is omdat het pad waar de flessenhals over heen loopt maar 80 cm. breed is en hij het met die 15 cm. nét niet redde wanneer hij de lijn volgt, dan ging hij tegen de zijkant (stoep) aanschuren. Maar bij de ingang van de flessenhals kan ik misschien toch weer 15 cm. er van maken en zodra hij het pad op gaat wel bij de 10 cm. onderlinge afstand tussen de draadjes blijven. Wel raar dat hij dan bij het configureren van de zones met de Landroid-app hij de draad wel netjes heeft gevolgd en naar het andere grasveld kon rijden via de flessenhals. Ik ga het proberen in ieder geval met die 15 cm bij de ingang van de flessenhals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

de Peer schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:43:
[...]

frequentie, of eigenlijk: tijd die hij aan maaien besteedt.
Ik zou hem niet op 3 zetten als je een kleine tuin hebt, dan gaat hij 10 x over hetzelfde stuk heen terwijl dat al kort gemaaid is.
Ik zou 3 gebruiken in de weken dat het gras het snelst groeit. Beetje met het weer rekening houden dus.

[...]

Maakt allemaal niet zo heel veel uit, zeker als het eenmalig is zou ik het lekker laten liggen.
Cool, thanks! Met 'n beetje zon erop zou het gemaaide gras ook redelijk snel moeten drogen. Vanavond maar even kijken hoe 't erbij ligt. Hij heeft vanmorgen automatisch z'n eerste "eigen" rondje gedaan. Eerst langs de rand en daarna gewoon maaien. Is Iets minder dan 90 mins bezig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tjeerd Hij wisselt niet elke beurt van zone, dus het kan zijn dat je even moet wachten op zone 2. Volgens mij was het zelfs zo dat het eerst 6x zone 1 is en dan 4x zone 2, maar het is al even geleden dat ik het gebruikt heb. Tegenwoordig laat ik mijn domotica maar de zones bepalen per maaibeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
Tjeerd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Je hebt gelijk met die 15 cm. De reden dat die onderlinge draadafstand 10 cm. is geworden is omdat het pad waar de flessenhals over heen loopt maar 80 cm. breed is en hij het met die 15 cm. nét niet redde wanneer hij de lijn volgt, dan ging hij tegen de zijkant (stoep) aanschuren. .
Oversteek volgens mij 15 a 20cm uit elkaar. Flessenhals (het smalle gedeelte) experimenteren. Start met 2 cm als hij hem dan negeert bij send home, iets ruimer maken. Net zolang totdat hij net de draad blijft volgen. Doe je dit niet dan loop je grote kans dat robot ontsnapt van de ene naar de andere zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zo, we puzzelen verder.
Andere grens gelegd (nieuw), zelfde resultaat.

Heb nu alle stekkers losgehad (230V + schroefstekker base) en een ander hoofdsnoer getest.

Eureka, alsof er niks aan de hand is... Maar we gaan verder testen of het zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daviddek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08-2024
Ondertussen hebben jullie me overtuigd om voor de worx te gaan. Ik denk dat ik toch maar voor de nieuwe M500 versie ga om wat toekomstbestendiger te zijn. Maar waar kan ik de WR165E nu het beste kopen? Ik zie dat hij bij Amazon ooit veel goedkoper is geweest en nu veel websites m niet op voorraad hebben. Ik woon niet bij de grens. Suggesties voor een goede prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
Tja, ik heb die van mij (M500 plus met klapgarage ) via ebay-kleinanzachen gekocht bij een Duitse bouwmarkt Obi. Heb ook mensen gezien via Franse Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Weer 'n vraagje; ik heb een trampoline in m'n tuin, en ik heb de grensdraad volgens de instructies hier netjes omheen aangebracht. De Landroid komt ook niet tegen de trampoline aan, dus dit gaat goed, maar in het "Randroutine" programma slaat hij de randen van de trampoline over.

Ik heb 'm al eens tegen de trampoline aangezet, maar hij vertikt 't dan om z'n randprogramma te starten.

Suggesties over hoe ik 'm toch de randjes van de trampoline kan laten maaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I36RvMFJUYhVQYdHeM3fFLGwvbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o3vqzMIMH2MSsC0B87cLJVJb.jpg?f=user_large

Edit; het gaat dus om een Worx Landroid M500.

[ Voor 13% gewijzigd door RSP op 22-07-2021 13:16 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 79 Laatste