@ThunderStorm , misschien heb ik het mis, maar bij Hornbach kun je een 2.0ah accu kopen voor €40,-.maar ze verkopen naast 2,0 ook 2,5, 3,0, 4 en 6Ah. De duurste is €96,-.Of is die accu niet geschikt voor jouw maaier? Als je zeeen van tijd hebt kun je natuurlijk gaan knutselen, maar in mijn geval vind ik het een goedkope oplossing voor een aankoop die me weer uren extra oplevert om ándere dingen te doen :-)
Niet alleen tijd, maar ook best lef. Met een (onopgemerkte) fout bij deze upgrade vliegt de boel wellicht op een zeker moment rigoureus in de fik tijdens het laden. Er is elektronica te bedenken waaraan veiliger te hobbyen valt dan Li-Ion accu's
.
Heeft iemand toevallig ervaring met de doorrijhoogte van een M500 (WR141E) mét ACS?
Zonder ACS is het immers gewoon de hoogte van de maaier zelf, maar ik kan niet inschatten hoe hoog de "ogen" staan afgesteld.
Ik heb in mijn tuin veel obstakels van speel,- en klimdingen (zie eerdere foto's in dit draadje). Bij velen kan ik evt de onderste delen weghalen, zodat er minder dode ruimtes komen voor de robot. Als dat net iets meer dan de robot+acs is, dan gaat het nog wel, maar als die ogen ook dingen op 50cm hoogte detecteren, wordt het letterlijk een grote stap...
Zonder ACS is het immers gewoon de hoogte van de maaier zelf, maar ik kan niet inschatten hoe hoog de "ogen" staan afgesteld.
Ik heb in mijn tuin veel obstakels van speel,- en klimdingen (zie eerdere foto's in dit draadje). Bij velen kan ik evt de onderste delen weghalen, zodat er minder dode ruimtes komen voor de robot. Als dat net iets meer dan de robot+acs is, dan gaat het nog wel, maar als die ogen ook dingen op 50cm hoogte detecteren, wordt het letterlijk een grote stap...
Ik ben op zoek naar een stukje advies.
Wij wonen vrij af en hebben vorig jaar de hele tuin laten inrichten en bestraat. Nu kom ik er eigenlijk wel achter dat het onderhouden van het gras me zo'n 4 tot 5 uur per week kost als je het goed wil doen. Tijd wat ik niet heb.
Ben dus erg aan het overwegen om een robotmaaier (of misschien 2 kleinere) te kopen. Mijn oog is gevallen op de Worx modellen, vooral vanwege de randen. Lees: wij hebben alle randen in de tuin netjes met bandjes afgewerkt (net onder of op grasniveau) dus daar kan de grasmaaier/robotmaaier mooi overheen.
Alleen ik zit met een redelijk complexe tuin.
De tuin (voor en achter) bestaat uit in totaal 4 graszones. Telkens onderbroken met klinkerpaden of grind.
De grote vraag is: kun je de zones achtereenvolgens bereiken met een robotmaaier?
Opzicht had ik wel een idee. In de tekening hieronder een schets. Met de gele lijnen heb ik de route van zone naar zone uitgestippeld. Echter, aangezien net alles gelegd is aan bestrating ben ik niet erg enthousiast om de hele hoop weer los te halen, dus had ik het idee om rubberen matten als speciale weg voor de robotmaaier te leggen. Dit boven op de tegels die er nu liggen. Hoogteverschil tussen stenen en die rubberen matten zullen dan +/- 1 cm zijn (de dikte van de rubberen mat). Pal onder die rubberen mat dacht ik dan eventueel de begrenzingsdraden aan te leggen. Alleen nog even in het duister aan het tasten hoe je dat vast krijgt tussen de klinkers/tegels... :-/
Q:
- Maait de Worx maaier door als hij de 'route' naar de zone rijd? Of stoppen de messen met draaien? Ik zit namelijk vooral voor het huis met het pad naar de voordeur met het issue dat ik geen rubberen matten in het grind wil hebben liggen. Hoe groot is de kans dat hij niet over grind heen komt?
- Hoe ver moeten de draden van elkaar af als je 'm een route laat rijden naar de andere zone? Kan dit precies onder een mat van 40x40 door?
- Hoeveel cm leg je het draad vanaf een verhoogde border af om echt strak de randen mee te pakken. Wel rekening houdend met een bandje die op grasniveau ligt (dus waar hij overheen kan) van 6cm breed? Het is toch 20 cm vanaf de buitenkant, en dan min die 6 cm dus 14cm vanaf het bandje?
Situatie tekening::strip_exif()/f/image/Jep4W5Xey0B3dSNkvFuhgghD.jpg?f=fotoalbum_large)
Tips, tricks en ideëen zijn enorm welkom!
Wij wonen vrij af en hebben vorig jaar de hele tuin laten inrichten en bestraat. Nu kom ik er eigenlijk wel achter dat het onderhouden van het gras me zo'n 4 tot 5 uur per week kost als je het goed wil doen. Tijd wat ik niet heb.
Ben dus erg aan het overwegen om een robotmaaier (of misschien 2 kleinere) te kopen. Mijn oog is gevallen op de Worx modellen, vooral vanwege de randen. Lees: wij hebben alle randen in de tuin netjes met bandjes afgewerkt (net onder of op grasniveau) dus daar kan de grasmaaier/robotmaaier mooi overheen.
De tuin (voor en achter) bestaat uit in totaal 4 graszones. Telkens onderbroken met klinkerpaden of grind.
De grote vraag is: kun je de zones achtereenvolgens bereiken met een robotmaaier?
Opzicht had ik wel een idee. In de tekening hieronder een schets. Met de gele lijnen heb ik de route van zone naar zone uitgestippeld. Echter, aangezien net alles gelegd is aan bestrating ben ik niet erg enthousiast om de hele hoop weer los te halen, dus had ik het idee om rubberen matten als speciale weg voor de robotmaaier te leggen. Dit boven op de tegels die er nu liggen. Hoogteverschil tussen stenen en die rubberen matten zullen dan +/- 1 cm zijn (de dikte van de rubberen mat). Pal onder die rubberen mat dacht ik dan eventueel de begrenzingsdraden aan te leggen. Alleen nog even in het duister aan het tasten hoe je dat vast krijgt tussen de klinkers/tegels... :-/
Q:
- Maait de Worx maaier door als hij de 'route' naar de zone rijd? Of stoppen de messen met draaien? Ik zit namelijk vooral voor het huis met het pad naar de voordeur met het issue dat ik geen rubberen matten in het grind wil hebben liggen. Hoe groot is de kans dat hij niet over grind heen komt?
- Hoe ver moeten de draden van elkaar af als je 'm een route laat rijden naar de andere zone? Kan dit precies onder een mat van 40x40 door?
- Hoeveel cm leg je het draad vanaf een verhoogde border af om echt strak de randen mee te pakken. Wel rekening houdend met een bandje die op grasniveau ligt (dus waar hij overheen kan) van 6cm breed? Het is toch 20 cm vanaf de buitenkant, en dan min die 6 cm dus 14cm vanaf het bandje?
Situatie tekening:
:strip_exif()/f/image/Jep4W5Xey0B3dSNkvFuhgghD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door chefspecial op 20-05-2021 13:33 ]
- 40 cm breed is te smal om door te rijden. Daar komt hij vast te zitten als hij met maaien het pad op loopt.chefspecial schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:30:
Q:
Situatie tekening: [Afbeelding]
- Grind heb ik nooit geprobeerd, maar denk dat hij zich daarin vastgraaft en er niet doorheen komt.
Met gestrekt been.
Mijn ervaring van een Worx maaier:chefspecial schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:30:
Vanaf zijn basisstation rijdt hij zonder draaiende messen naar de zone en gaat dan pas maaien. Maar als hij dan vervolgens 'ontsnapt' uit die bepaalde zone dan blijven de messen wel gewoon draaien. De robot weet enkel waar de zone is door domweg het aantal omwentelingen van de wielen bij te houden langs de perimeterdraad vanaf het basisstation. Hij kan dus niet zelf detecteren wat zijn ondergrond is.
De zone's bij Worx zijn puur voor het startpunt. Hij maait daarna gewoon ad random.
Met gestrekt been.
Het voorwieltje is het grootse probleem met grind.
Ik heb in het nieuwe seizoen veel last van dat ie zich buiten de draad manoeuvreert doordat het zwenkwieltje blijft hangen achter de vers gestoken graskanten bij de terrassen. Dan gaat ie keren, maar draait dan de verkeerde kant op, van het veld af. Meestal in de loop van het jaar verdwijnt dat weer.
@chefspecial Dat is wel heel versplinterd qua velden. Als je terras net vers is, ziet het er natuurlijk helemaal niet uit om hier matten op te gaan leggen. 1 en 4 zou ik aan de linkerkant koppelen door een grasstrook van ca 1-1,5m. Voor 2-3 een 2e maaier of een accumaaier kopen. Strimmer heb je toch nodig (randen moeten eens in de zoveel tijd toch gedaan worden. Maar goed, in je ontwerp is eigenlijk nul rekening gehouden met zonering van maaiers.
De mal van de worx voor de grensdraad is erg conservatief, je kan makkelijk een paar centimeter verder naar buiten voor een strakkere afwerking.
Ik heb in het nieuwe seizoen veel last van dat ie zich buiten de draad manoeuvreert doordat het zwenkwieltje blijft hangen achter de vers gestoken graskanten bij de terrassen. Dan gaat ie keren, maar draait dan de verkeerde kant op, van het veld af. Meestal in de loop van het jaar verdwijnt dat weer.
@chefspecial Dat is wel heel versplinterd qua velden. Als je terras net vers is, ziet het er natuurlijk helemaal niet uit om hier matten op te gaan leggen. 1 en 4 zou ik aan de linkerkant koppelen door een grasstrook van ca 1-1,5m. Voor 2-3 een 2e maaier of een accumaaier kopen. Strimmer heb je toch nodig (randen moeten eens in de zoveel tijd toch gedaan worden. Maar goed, in je ontwerp is eigenlijk nul rekening gehouden met zonering van maaiers.
De mal van de worx voor de grensdraad is erg conservatief, je kan makkelijk een paar centimeter verder naar buiten voor een strakkere afwerking.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
@chefspecial Dat lijkt mij ook een lastige opgave, met het ontwerp van de tuin is duidelijk geen rekening gehouden met een robotmaaier.
Dat grind zou bij een Robomow ook niet goed gaan verwacht ik.
Ik vraag me wel af hoe je 4 á 5 uur per week bezig kunt zijn met 500m2 gras
Maai je het gras met een (nagel)schaar ofzo 
Met een fatsoenlijk (evt. aangedreven) drukmaaier moet dit toch binnen een uur glad zijn?
Ook voorzie veel problemen met een robot in jouw situatie.
Ik vraag me wel af hoe je 4 á 5 uur per week bezig kunt zijn met 500m2 gras
Met een fatsoenlijk (evt. aangedreven) drukmaaier moet dit toch binnen een uur glad zijn?
Nou alles bij elkaar in een hele week toch 4 uurtjes hoor. Maai nu met een benzine maaier 42cm. Maai nu twee keer in de week. Het gras groeit bij ons nu ook als anabolen. ( Vorig jaar ingezaaid en op tijd mesten )Grolsch schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:08:
@chefspecial Dat lijkt mij ook een lastige opgave, met het ontwerp van de tuin is duidelijk geen rekening gehouden met een robotmaaier.
Ik vraag me wel af hoe je 4 á 5 uur per week bezig kunt zijn met 500m2 grasMaai je het gras met een (nagel)schaar ofzo
En elke week doe ik ook zeker de randen aftrimmen met een benzine bosmaaier en knip ik ook de randen met de hand. Aan één zijde zit namelijk onze paardenwei en ik wil die randen ook strak hebben.
Ik was eerst ook niet van plan een robot aan te schaffen, echter alles samen (5000m2 grond waarvan 70% gras en wei) is iets te veel icm het grasmaaien.
Ook die wei moet elke week met de zitmaaier.
Misschien toch maar 2x de S300 aanschaffen.. 1 voor de grote Zone en 1 voor 2-3-4.
Het klopt inderdaad dat die matten niet mooi zijn op een relatief nieuw terras maar ja moet wat. Misschien zit er niet meer op dan toch een rij tegels eruit te halen.
Vandaag eindelijk de Landroid WR165E aangesloten. Maar krijg Wifi voor geen meter werkend... kan niet connecten met de app en alleen maar time outs of errors. 5 Ghz al uitgeschakeld maar niks.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Worx zegt zelf 26cm vanaf de verhoging bij de M500, 24/25 cm wil in de praktijk ook nog. Maar in de binnen hoeken kan dat niet, dan loopt hij vast.chefspecial schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:30:
Q:
Situatie tekening: [Afbeelding]
Over grint gaat echt niet goedkomen denk ik. Daar zit hij binnen no time vast.
Daarnaast zoals gezegd andere zone is puur dat hij op een andere plek start, Daarna gaat hij gewoon random heen en weer rijden. Dus zou hij nog op het grint terecht kunnen komen
Vreemd, hier moest ik ook wel 5Ghz hard uitschakelen in mijn access points, omdat mijn telefoon anders steeds dat 5Ghz netwerk op bleef pakken. Maar toen dat eenmaal gedaan was had ik ook zo verbinding.Phusebox schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:52:
Vandaag eindelijk de Landroid WR165E aangesloten. Maar krijg Wifi voor geen meter werkend... kan niet connecten met de app en alleen maar time outs of errors. 5 Ghz al uitgeschakeld maar niks.
Ik neem aan dat internet voldoende is en ik gewoon mijn gastnetwerk kan gebruiken? Of moet die ook andere devices kunnen zien op mijn netwerk etc.--MP-- schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:55:
[...]
Vreemd, hier moest ik ook wel 5Ghz hard uitschakelen in mijn access points, omdat mijn telefoon anders steeds dat 5Ghz netwerk op bleef pakken. Maar toen dat eenmaal gedaan was had ik ook zo verbinding.
Jij hebt een 2.0 toch? weet niet of het daar anders is als bij de 1.0.Phusebox schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:56:
[...]
Ik neem aan dat internet voldoende is en ik gewoon mijn gastnetwerk kan gebruiken? Of moet die ook andere devices kunnen zien op mijn netwerk etc.
Bij mij moet moest de telefoon eerst verbinden met de Landroid via het netwerk. Dus moesten zowel telefoon als landroid op het 2.4Ghz netwerk zitten. En aangezien mij telefoon steeds terugschakelde naar het 5Ghz netwerk heb ik dat tijdelijk even uitgezet. Na dat de landroid ingesteld was, en eenmaal werkte kon ik natuurlijk gewoon 5Ghz weer aanzetten.
Tja het lukt echt niet. Firmware net al met USB bijgewerkt... niks.--MP-- schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:59:
[...]
Jij hebt een 2.0 toch? weet niet of het daar anders is als bij de 1.0.
Bij mij moet moest de telefoon eerst verbinden met de Landroid via het netwerk. Dus moesten zowel telefoon als landroid op het 2.4Ghz netwerk zitten. En aangezien mij telefoon steeds terugschakelde naar het 5Ghz netwerk heb ik dat tijdelijk even uitgezet. Na dat de landroid ingesteld was, en eenmaal werkte kon ik natuurlijk gewoon 5Ghz weer aanzetten.
Hij zegt nu dat mijn telefoon verbonden is met 5 GHz, maar dat staat uit in de router...
Zucht. Heb de 5 GHz radio al op minimale kracht gezet en nog steeds krijg ik geen verbinding. Kom niet verbinden zegt ie dan.
[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 20-05-2021 17:19 ]
Randen aftrimmen en kanten knippen gaat de robot natuurlijk ook niet voor je doen, dus dat blijf je houden.chefspecial schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:38:
[...]
Nou alles bij elkaar in een hele week toch 4 uurtjes hoor. Maai nu met een benzine maaier 42cm. Maai nu twee keer in de week. Het gras groeit bij ons nu ook als anabolen. ( Vorig jaar ingezaaid en op tijd mesten )
En elke week doe ik ook zeker de randen aftrimmen met een benzine bosmaaier en knip ik ook de randen met de hand. Aan één zijde zit namelijk onze paardenwei en ik wil die randen ook strak hebben.
Ik was eerst ook niet van plan een robot aan te schaffen, echter alles samen (5000m2 grond waarvan 70% gras en wei) is iets te veel icm het grasmaaien.
Ook die wei moet elke week met de zitmaaier.
Misschien toch maar 2x de S300 aanschaffen.. 1 voor de grote Zone en 1 voor 2-3-4.
Het klopt inderdaad dat die matten niet mooi zijn op een relatief nieuw terras maar ja moet wat. Misschien zit er niet meer op dan toch een rij tegels eruit te halen.
Puur en alleen het maaien zal je dus een uur of 2 per week besparen (1 uur per maaironde), en dat is naar mijn mening voldoende om een robot te kopen, want vrije tijd is haast niet in geld uit te drukken
Maar nog denk ik dat je een lastige tuin hebt voor een robot, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen
Hoeveel centimeter moet er tussen het draad zitten aan beide zijdes wanneer je een 'weggetje' creëert langs het terras op? Dan weet ik hoeveel bakstenen ik eruit moet halen over de lengteSeñor Sjon schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:31:
Het voorwieltje is het grootse probleem met grind.
Ja door alle tegels eruit te halen zeker, haha. Zou wel een aantal eruit kunnen halen en dan aan de rand van het grind een pad maken die helemaal langs het grind op gaat naar zone 2. Toch vraag ik me dan wel af waar je het beste resultaat mee krijgt.Grolsch schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:26:
[...]
Randen aftrimmen en kanten knippen gaat de robot natuurlijk ook niet voor je doen, dus dat blijf je houden.
Puur en alleen het maaien zal je dus een uur of 2 per week besparen (1 uur per maaironde), en dat is naar mijn mening voldoende om een robot te kopen, want vrije tijd is haast niet in geld uit te drukken
Maar nog denk ik dat je een lastige tuin hebt voor een robot, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen
2x s300 of 1x s700/500.
Nou ik heb ze binnen. Ik heb eerst met een motormaaier het ondertussen toch wel 15-20cm gras weggemaaid en nu met de nieuwe wielen, met zowel de gewichtschijven van de nieuwe als de oude de achterkant verzwaard. Hij lijkt nu minder vaak vast te lopen maar terwijl ik dit type welFire69 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:04:
[...]
Met andere wielen werkt het misschien al beter?
https://www.amazon.de/-/e...roid-wheels/dp/B084SC6L6N
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik zit op de website van de bouwmarkt te kijken, maar zie dat ze alleen het 2021 model verkopen. Hier staat niet cut to edge op de zijkant. Betekend dat dat deze de randen minder goed maait?
(https://www.praxis.nl/tui...landroid-s300-20v/5680149)
En heeft worx ook een begeleidingsdraad zoals bv Husqvarna?
Dat klopt, de S300 heeft geen cut to edge. Daarom heb ik de M500, het oude model (nog verkrijgbaar bij Hornbach bijvoorbeeld), gekocht. Mijn gazon is overigens zo'n 70m2, dus in die zin is het overkill. De meerprijs van het cut to edge vond ik het echter wel waard.chefspecial schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:40:
Ik zit op de website van de bouwmarkt te kijken, maar zie dat ze alleen het 2021 model verkopen. Hier staat niet cut to edge op de zijkant. Betekend dat dat deze de randen minder goed maait?
En inderdaad, ook een begrenzingsdraad.
Dit is het "kleintje" die heeft sowieso geen cut to edge. ongeacht welk modeljaar.chefspecial schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:40:
Vanaf de 500 hebben ze dat pas. En moet zeggen dat me dat nog tegen valt. Blijft nog steeds wel een paar cm gras staan langs de schutting randen.... Geen idee hoeveel slechter dat dan nog is bij een grasmaaier die geen cut to edge heeft. Maar het verdient niet helemaal de naam.
Ik denk dat dat ook afhankelijk is hoe nauwkeurig de draad ligt. Fabrikanten gaat vaak aan de veilige kant zitten.
Wil zelf voor de M500 2.0 gaan, ook maar 80m2 maar vind c2e handig en geluid scheelt 7dB
Wil zelf voor de M500 2.0 gaan, ook maar 80m2 maar vind c2e handig en geluid scheelt 7dB
Dan valt de s300 denk ik gewoon af. Als je de m700 pakt of de m500: wat is hier het verschil tussen? zie in de specs dat hij 200m meer kan maaien dan de 500... Maar in hoeverre is die 500 ook echt precies 500m..
Bij mij zou het er om hangen qua vierkante m2. Hij zou dan nog wel wat tussen routes extra hebben van zone naar zone. Vraag me wel af of 1 robot maaier alle 4 de zones kort kan houden, want begreep dat je dat in moest stellen ik de app qua percentages.
2x m500 word me wel wat te duur.
Bij mij zou het er om hangen qua vierkante m2. Hij zou dan nog wel wat tussen routes extra hebben van zone naar zone. Vraag me wel af of 1 robot maaier alle 4 de zones kort kan houden, want begreep dat je dat in moest stellen ik de app qua percentages.
2x m500 word me wel wat te duur.

[ Voor 61% gewijzigd door chefspecial op 20-05-2021 22:32 ]
Ik heb vandaag dus de m500 plus in gebruik genomen en mja die afstanden die ze aangeven zijn niet echt accuraat.
Waar ik de draad op 26cm van een muurtje heb blijft deze er ruim vanaf, zeker 8 cm nog.
Waar ik een stenen rand langs het gazon heb en hem dus op 10cm had gelegd schraapt ie vervolgens langs de opstaande rand die 12cm van het gazon ligt. Daar moet ik dus naar ca. 20-22 cm om safe te zitten. De nieuwe Landroid is nu dus al flink gehavend en cut to edge voegt alleen iets toe als je overal om het gazon bestrating hebt waar hij overheen kan rijden. Anders is het bij lange na geen cut to edge.
Vind ook dat ie best lang erover doet. Bijna een uur op iets meer dan 50m2. Accu ging toen al van 100% naar 45%. Dus hoe die 500m2 moet halen. Als ie 24 uur loopt per dag met opladen tussendoor zeker?
Waar ik de draad op 26cm van een muurtje heb blijft deze er ruim vanaf, zeker 8 cm nog.
Waar ik een stenen rand langs het gazon heb en hem dus op 10cm had gelegd schraapt ie vervolgens langs de opstaande rand die 12cm van het gazon ligt. Daar moet ik dus naar ca. 20-22 cm om safe te zitten. De nieuwe Landroid is nu dus al flink gehavend en cut to edge voegt alleen iets toe als je overal om het gazon bestrating hebt waar hij overheen kan rijden. Anders is het bij lange na geen cut to edge.
Vind ook dat ie best lang erover doet. Bijna een uur op iets meer dan 50m2. Accu ging toen al van 100% naar 45%. Dus hoe die 500m2 moet halen. Als ie 24 uur loopt per dag met opladen tussendoor zeker?
Ik heb inmiddels een Bosch Indego S500+ rondrijden. Als je twijfelt tussen de 500 en 500+ (connected), dan kun je voorlopig prima met de 500 uit de voeten, aangezien het enige significante verschil de app is. En de app is absoluut ruk op het moment. Zeer buggy (bijvoorbeeld elke keer inloggen, veel crashes etc).
De maaier doet het vooralsnog prima, ik heb een aantal krappe doorgangen en obstakels, maar hij komt niet vast te zitten en komt overal. Het ‘logicut’ zal daar ongetwijfeld bij helpen. Kan alleen nog niet beoordelen of er nietbstiekem baantjes of hoekjes overgeslagen worden rond de obstakels.
Qua draad heb ik de geadviseerde 30cm tot een harde kant (omheining) aangehouden en 5cm tot een ‘zachte’ (zelfde niveau waar de robot overheen kan). Ik heb eerste getest met 25cm en dat gaat goed met kantenmaaien, maar als hij loodrecht op de draad af rijdt dan rijdt hij iets verder door en botst dan tegen de kant. Met 30cm stopt hij precies op tijd.
De maaier doet het vooralsnog prima, ik heb een aantal krappe doorgangen en obstakels, maar hij komt niet vast te zitten en komt overal. Het ‘logicut’ zal daar ongetwijfeld bij helpen. Kan alleen nog niet beoordelen of er nietbstiekem baantjes of hoekjes overgeslagen worden rond de obstakels.
Qua draad heb ik de geadviseerde 30cm tot een harde kant (omheining) aangehouden en 5cm tot een ‘zachte’ (zelfde niveau waar de robot overheen kan). Ik heb eerste getest met 25cm en dat gaat goed met kantenmaaien, maar als hij loodrecht op de draad af rijdt dan rijdt hij iets verder door en botst dan tegen de kant. Met 30cm stopt hij precies op tijd.
[ Voor 22% gewijzigd door Devil op 20-05-2021 22:47 ]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Hmm is de accu van de Worx robotmaaiers echt zo slecht? Hij ging automatisch maaien om 11.00u en em 11.45 stond ie alweer aan de lader omdat ie rond de 25% zat...
Nu heb ik maar een kleine tuin, maar met een grotere tuin is dat toch redelijk dramatisch dan?
Nu heb ik maar een kleine tuin, maar met een grotere tuin is dat toch redelijk dramatisch dan?
Is hij niet om een andere reden terug gegaan? Hij moet normaal gewoon door maaien tot 9% en dan terug gaan.Phusebox schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:48:
Hmm is de accu van de Worx robotmaaiers echt zo slecht? Hij ging automatisch maaien om 11.00u en em 11.45 stond ie alweer aan de lader omdat ie rond de 25% zat...
Daarom moet hij in verhouding ook veel uren maaien. Omdat hij tussendoor regelmatig moet opladen.
Misschien was ie klaar, dat zie ik niet in de app. Maar ik vind 75% in 45 minuten wel veel... Ben ik blij dat ik geen grote tuin heb waar dat ding dan 6 uur per dag mee bezig is.--MP-- schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:54:
[...]
Is hij niet om een andere reden terug gegaan? Hij moet normaal gewoon door maaien tot 9% en dan terug gaan.
Daarom moet hij in verhouding ook veel uren maaien. Omdat hij tussendoor regelmatig moet opladen.
1) Hij moet nog op gang komen, dus pas na een paar keer laden volle capaciteitPhusebox schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:48:
2) de accumeter vertekent, want die schiet zo 10-15% omhoog omdat hij de messen uitschakelt bij terugrijden. Dit komt omdat de accu dan veel minder belast wordt.
3) Hier is het meestal uurtje maaien, anderhalf uur laden. Daar heb ik de dagtaak ook op ingesteld, dat ie altijd 2 volle acculadingen kan vermaaien. De laadtijd is dan de marge voor regen e.d.
[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 21-05-2021 12:29 ]
@Phusebox,
Mijn L2000 maait 2 uur 50 min, rijdt naar huis in soms 14 min. Herladen in 1 uur 13 min 5 Ah.
Mijn L2000 maait 2 uur 50 min, rijdt naar huis in soms 14 min. Herladen in 1 uur 13 min 5 Ah.
Mijn Robomow maait +- een uur (Afhankelijk van hoe hoog het gras staat, nat gras, smerig maaidek) en laadt dan 2 uur.
Dus elke 3 uur een maairondje zo gemiddeld.
11.00 - 14.00 - 1700 - 2000
Ik heb zo'n 9 maairondes nodig voor een volle maaibeurt, dus 2 dagen en een beetje
Dus elke 3 uur een maairondje zo gemiddeld.
11.00 - 14.00 - 1700 - 2000
Ik heb zo'n 9 maairondes nodig voor een volle maaibeurt, dus 2 dagen en een beetje
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 21-05-2021 13:18 ]
Tsja, dat is wel een beetje de eigenschap van een robotmaaier. Dat kost veel uren en daar moet je rekening mee houden. Het voordeel is dat je er niet bij hoeft te zijn. Bovendien hoeft de maaier ook niet elke dag te rijden. Zo heeft de maaier bij mij ook echt meer dan een dag (10 - 22) nodig om alles te maaien. Daarom laat ik 'm 3 hele dagen en enkele avonden rijden per week. Prima, zolang ie mij niet lastigvalt. Het nadeel is dat ik elke keer het gras moet schoonvegen wat best lastig is met 2 kleine kinderen.Phusebox schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:56:
[...]
Misschien was ie klaar, dat zie ik niet in de app. Maar ik vind 75% in 45 minuten wel veel... Ben ik blij dat ik geen grote tuin heb waar dat ding dan 6 uur per dag mee bezig is.
Overigens varieert de acculading ook behoorlijk. Hoe dik is het gras, de afgestelde hoogte, nat gras, helling etc.
Maar voor 50m2 is het toch helemaal niet boeiend? Laat 'm 3/4 avonden rijden van 6-10 en het gras is altijd netjes.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Nou, heb de M700 toch maar in reservering gezet. Nog 24 uur bedenktijd dus kan er nog van af als het moet. 😝
Daarom even wat korte vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen zodat ik definitief kan kiezen.
- hoeveel cm moeten de begrenzingskabels van elkaar af liggen om een pad te creëren waar hij overheen moet naar de andere zone(s)? Kunnen deze op circa 10cm uit elkaar liggen? Ik ga toch tegels uithalen en ze dan hieronder leggen. Dan zou ik met 1 rij tegels genoeg hebben (tegels zijn 20 breed)
Hij hoeft NIET te maaien op de route naar de zones toe.
- kun je in de app ook dagelijks de percentages wijzigen als je 4 zones instelt? Of werkt dat niet zo?
Dus vandaag bv 60/10/10/10 en morgen 10/30/30/30? Ik ben anders bang dat hij nooit bij zone 4 gaat komen omdat dat vrij ver ligt.
- klopt het dat als de maaier van zone naar zone gaat, deze stopt met maaien? Kun je bv ook instellen dat alleen zone 2,3 en 4 op 1 dag maaien en dus 1 zone word overgeslagen?
- is de m700 afdoende voor zo'n 480m2 tuin verdeeld over 4 zones?
- op paden van zone naar zone is een pad van 60cm voldoendeb en daar dan precies middenin de kabels leggen?
Alvast zeer bedankt
Daarom even wat korte vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen zodat ik definitief kan kiezen.
- hoeveel cm moeten de begrenzingskabels van elkaar af liggen om een pad te creëren waar hij overheen moet naar de andere zone(s)? Kunnen deze op circa 10cm uit elkaar liggen? Ik ga toch tegels uithalen en ze dan hieronder leggen. Dan zou ik met 1 rij tegels genoeg hebben (tegels zijn 20 breed)
- kun je in de app ook dagelijks de percentages wijzigen als je 4 zones instelt? Of werkt dat niet zo?
Dus vandaag bv 60/10/10/10 en morgen 10/30/30/30? Ik ben anders bang dat hij nooit bij zone 4 gaat komen omdat dat vrij ver ligt.
- klopt het dat als de maaier van zone naar zone gaat, deze stopt met maaien? Kun je bv ook instellen dat alleen zone 2,3 en 4 op 1 dag maaien en dus 1 zone word overgeslagen?
- op paden van zone naar zone is een pad van 60cm voldoendeb en daar dan precies middenin de kabels leggen?
Alvast zeer bedankt
[ Voor 6% gewijzigd door chefspecial op 21-05-2021 17:00 ]
Ik durf niet te zeggen of 10 cm genoeg is. Misschien iemand anders?chefspecial schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:58:
Nou, heb de M700 toch maar in reservering gezet. Nog 24 uur bedenktijd dus kan er nog van af als het moet. 😝
Alvast zeer bedankt
Zones moet je zien als startpunten. Bij 60/10/10/10 start hij van de 10x 6x in de eerste zone, 1x in de tweede, 1x in de derde en 1x in de vierde. En dan gaat hij gewoon maaien tot hij naar huis moet. Vindt hij de doorgang naar een andere zone dan gaat hij daar gewoon door, dus niet gegarandeerd dat hij in de zone blijft maaien. Hoe kleiner de doorgang naar de andere zones, hoe minder kans dat hij de zone vroeg tijds verlaat.
En om zones af te bakenen middels de app, druk je dan op de knop op het moment dat de maaier de graszone echt op rijd of al op het moment dat hij zone x uit rijd en het "pad" volgt maar de betreffende zone?Pepernootje schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:06:
[...]
Ik durf niet te zeggen of 10 cm genoeg is. Misschien iemand anders?
Zones moet je zien als startpunten. Bij 60/10/10/10 start hij van de 10x 6x in de eerste zone, 1x in de tweede, 1x in de derde en 1x in de vierde. En dan gaat hij gewoon maaien tot hij naar huis moet. Vindt hij de doorgang naar een andere zone dan gaat hij daar gewoon door, dus niet gegarandeerd dat hij in de zone blijft maaien. Hoe kleiner de doorgang naar de andere zones, hoe minder kans dat hij de zone vroeg tijds verlaat.
10cm als tunnel zou moeten werken mits opening 4 cm is. Op roboter-forum.de staat er een heel stuk over. Idem multi zone. Als hij zone passed op weg naar een zone schijnen de messen uit te staan. Is niets meer als een markering van een startpunt zoveel omwentelingen vanaf ladestation.
Heb nog geen m500 maar wel aardig ingelezen.
Zoals je het nu omschrijft wil dat zeggen: halverwege zone 1 maak ik een opening naar Zone 2.. De ingang heeft de lijnen 4cm van elkaar en daarna lopen ze op naar 10cm van elkaar. Aan het eind(begin zone 2) dan weer op 4cm dan? Las al iets van een flessenhals in de handleiding....edwin2021 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:14:
10cm als tunnel zou moeten werken mits opening 4 cm is. Op roboter-forum.de staat er een heel stuk over. Idem multi zone. Als hij zone passed op weg naar een zone schijnen de messen uit te staan. Is niets meer als een markering van een startpunt zoveel omwentelingen vanaf ladestation.
Zo ongeveer. De 4 cm opening/flessenhals heeft wel een speciale vorm. Op de Duitse site staat heel goed uitgelegd. https://www.roboter-forum...&postID=458229#post458229
En, wat is de ervaring ondertussen? Nog vast gelopen nu?franssie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:01:
[...]
Nou ik heb ze binnen. Ik heb eerst met een motormaaier het ondertussen toch wel 15-20cm gras weggemaaid en nu met de nieuwe wielen, met zowel de gewichtschijven van de nieuwe als de oude de achterkant verzwaard. Hij lijkt nu minder vaak vast te lopen maar terwijl ik dit type wel
Anders hier nog iets om te proberen: https://www.reddit.com/r/...x4/upgrade_on_the_wheels/
Vraagje over de regensensor op een Word maaier... Hij staat nu sinds gisterochtend 10u op regenvertraging. Echter is het sinds gisteravond 21u droog. Hij gaat pas weer maaien als het water verdampt is uit dat putje waar de sensor in zit?
Had gisteren de garage openstaan om te testen en daarna dicht gedaan. Daar moet ik ook nog iets op verzinnen dat de regensensor werkt met de garage dicht. Een gat in de garage of iets dat regen opvangt en herleidt naar de plek waar de sensor zit..
Had gisteren de garage openstaan om te testen en daarna dicht gedaan. Daar moet ik ook nog iets op verzinnen dat de regensensor werkt met de garage dicht. Een gat in de garage of iets dat regen opvangt en herleidt naar de plek waar de sensor zit..
Wat je sommige mensen ziet doen is inderdaad een gaatje maken in het dak en een stukje tuinslang leiden naar de regensensor zodat die altijd nat wordt.Phusebox schreef op zondag 23 mei 2021 @ 06:39:
Vraagje over de regensensor op een Word maaier... Hij staat nu sinds gisterochtend 10u op regenvertraging. Echter is het sinds gisteravond 21u droog. Hij gaat pas weer maaien als het water verdampt is uit dat putje waar de sensor in zit?
Ik heb zelf de Landroid opgenomen in mijn domotica systeem, dus kan het nu ook koppelen aan buienradar. Dus maaier kan nu ook binnen blijven als het over 15 min gáát regenen.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Even een vraagje, ik ga binnen kort een nieuw gazon aanleggen (nu nog ruwe grond) van ±90m2, zou eventueel graag een robotmaaier gaan gebruiken. Kan dat zomaar met een nieuw gazon of is het toch ook noodzakelijk om een gewone (elektrische) maaier ernaast aan te houden?
Nee hoor kan gewoon. Alleen robot is genoegmvrhrln schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:37:
Even een vraagje, ik ga binnen kort een nieuw gazon aanleggen (nu nog ruwe grond) van ±90m2, zou eventueel graag een robotmaaier gaan gebruiken. Kan dat zomaar met een nieuw gazon of is het toch ook noodzakelijk om een gewone (elektrische) maaier ernaast aan te houden?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Je wil misschien nog wel een trimmer voor langs paaltjes/bomen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja die heb ik, een zware van bosch (kruising trimmer/bosmaaier)Proton_ schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:52:
Je wil misschien nog wel een trimmer voor langs paaltjes/bomen.
(had ik voor zwaar onkruid om te zwiepen)
Maar een lichte op accu erbij is inderdaad wel een optie dan.
[ Voor 10% gewijzigd door mvrhrln op 23-05-2021 12:58 ]
Aantal weken geleden ook nieuw gras gelegd (zoden)mvrhrln schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:37:
Ik heb de eerste 2x nog met de normale elektrische gemaaid. Had het vrij lang laten groeien in eerste instantie. Nu na ruim 2 weken later houd de robot het netjes bij. Hoewel hij met de combinatie veel regen, wat zon en vers bemeste ondergrond wel elk droog moment moet benutten om te maaien. T schiet uit de grond momenteel... Jumanji is er niks bij
De Worx loopt hier nu een weekje of zo en moet zeggen dat ik wel tevreden ben met het maairesultaat. Je moet wel zelf nog echt de kantjes doen want dat redt de Worx toch ook niet ondanks "cut to edge". Als je overal om het gras iets hebt op gelijke hoogte waar hij overheen kan rijden dan wel, maar in de meeste tuinen zal dat niet het geval zijn.
Heb ook maar een Worx trimmer besteld en alles goed bevalt gaat de Bosch grasmaaier de deur uit. Enige dat ik me dan afvraag de eerste keer maaien na de winter red je natuurlijk niet met de robotmaaier dus moet je dat met de trimmer doen?
Heb ook maar een Worx trimmer besteld en alles goed bevalt gaat de Bosch grasmaaier de deur uit. Enige dat ik me dan afvraag de eerste keer maaien na de winter red je natuurlijk niet met de robotmaaier dus moet je dat met de trimmer doen?
Hoezo niet? Doe ik wel gewoon hoor.Phusebox schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:27:
Enige dat ik me dan afvraag de eerste keer maaien na de winter red je natuurlijk niet met de robotmaaier dus moet je dat met de trimmer doen?
Ik gebruik de reguliere maaier soms als stofzuiger in de herfst voor bladeren.
Die zou ik niet wegdoen.
En hoe doe je dat, dat laatste?de Peer schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:44:
[...]
Wat je sommige mensen ziet doen is inderdaad een gaatje maken in het dak en een stukje tuinslang leiden naar de regensensor zodat die altijd nat wordt.
Ik heb zelf de Landroid opgenomen in mijn domotica systeem, dus kan het nu ook koppelen aan buienradar. Dus maaier kan nu ook binnen blijven als het over 15 min gáát regenen.
Buienradar plugin van domoticz heeft een virtuele sensor met 'regenval komende uur' in millimeters.
Dus als die niet gelijkaan nul is, houd ik de robot binnen.
Ik stuur de landroid aan via Tasker en autoinput via een Android tablets die hier aan de muur hangt.
Hmm misschien toch maar eens een Homey kopen dan, die kan tenminste ook mijn Homewizard vervangen. Zo'n zelfbouw ding weet ik niet of dat iets voor mij is.de Peer schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:13:
[...]
Buienradar plugin van domoticz heeft een virtuele sensor met 'regenval komende uur' in millimeters.
Dus als die niet gelijkaan nul is, houd ik de robot binnen.
Ik stuur de landroid aan via Tasker en autoinput via een Android tablets die hier aan de muur hangt.
Als ik mijn maaier moet binnenhouden wanneer het regent stond het gras nu al tot mijn middel ben ik bang.
Homey heeft geen app voor Landroid, dus dan zal het knutselen worden vrees ik.Phusebox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:55:
[...]
Hmm misschien toch maar eens een Homey kopen dan, die kan tenminste ook mijn Homewizard vervangen. Zo'n zelfbouw ding weet ik niet of dat iets voor mij is.
Daar is buienradar mij veel te onbetrouwbaar voor, ik ga af op de regensensor van het apparaat zelf.
Die werkt ook nog gewoon natuurlijk, dus het is eerder aanvullend. En het mooie is dat ik ook kan kijken of het eerder op die dag geregend heeft waardoor het gras nog nat zou kunnen zijn terwijl de sensor al weer opgedroogd kan zijn.Señor Sjon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:51:
Daar is buienradar mij veel te onbetrouwbaar voor, ik ga af op de regensensor van het apparaat zelf.
Nadeel van die regensensor van Worx is dat hij niet meer werkt in een garage en je robot dus eerst een rondje door het natte gras maakt.
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 25-05-2021 11:00 ]
Zelfbouw? tsja volgens mij zul je home automation altijd zelf moeten opbouwen.Phusebox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:55:
[...]
Hmm misschien toch maar eens een Homey kopen dan, die kan tenminste ook mijn Homewizard vervangen. Zo'n zelfbouw ding weet ik niet of dat iets voor mij is.
Hoe meer kant en klaar, des te minder valt het vaak nog domotica/huisautomatisering te noemen.
Mijn Worx vindt steeds vaker dat ie schizofreen is. Wire missing, escaped from area, manual stop, krijg die berichten soms in een keer achter elkaar binnen. Ga ik kijken, issie relaxt aan het maaien.
Ik vrees/vermoed dat mijn perimeter draad te vaak is doorgeknipt en alles reparaties het signaal geen goed doet. Vooral bij nat weer doet ie moeilijker, zo lijkt het. Sowieso is de modderbende irritant, maakt dan sneller sporen of graaft zich in her en der.
Verder wel mooi strak matje gemiddeld genomen, toch heerlijk om die luxe problemen te delen met elkaar
Ik vrees/vermoed dat mijn perimeter draad te vaak is doorgeknipt en alles reparaties het signaal geen goed doet. Vooral bij nat weer doet ie moeilijker, zo lijkt het. Sowieso is de modderbende irritant, maakt dan sneller sporen of graaft zich in her en der.
Verder wel mooi strak matje gemiddeld genomen, toch heerlijk om die luxe problemen te delen met elkaar
Na veel te hebben gelezen over robots zie ik even het bos door de bomen niet meer.
We hebben een vrij complexe tuin, zie afbeelding. Alles samen zo'n 700m² gras. Het is wel ver rijden voor zo'n robot tussen het begin en einde. Overal is een betonboord aangelegd van ofwel 20cm tegen de afscheiding of 15cm bij de moestuinpaadjes.
Er is maar één plaats waar hij over een paadje moet, daar zal ik de begrenzingsdraad inslijpen.
Ps al de orange nummers op het plaatje zijn fruitbomen of fruitstruiken.
We denken aan ofwel een:
Ik ben vooral benieuwd naar de afterservice van deze merken
We hebben een vrij complexe tuin, zie afbeelding. Alles samen zo'n 700m² gras. Het is wel ver rijden voor zo'n robot tussen het begin en einde. Overal is een betonboord aangelegd van ofwel 20cm tegen de afscheiding of 15cm bij de moestuinpaadjes.
Er is maar één plaats waar hij over een paadje moet, daar zal ik de begrenzingsdraad inslijpen.
Ps al de orange nummers op het plaatje zijn fruitbomen of fruitstruiken.
We denken aan ofwel een:
- Robomow RK1000
- Husvarna 310 of 315 (als hij ergens wat goedkoper is)
- Worx L1000 maar dan het nieuwe model dat ik nergens in de lokale handel vind.
- Honda Miimo 310
- Gardena silano 1000
Ik ben vooral benieuwd naar de afterservice van deze merken
/f/image/JvrPHlhZ69YfAsjWNgZedHEf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Higherdemon1978 op 28-05-2021 08:44 ]
Het is prima gelukt, moest alleen mijn HA versie updaten voor het werkte:hendrik12345678 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:23:
[...]
Kijk eens naar deze, hier kun je alles mee
https://github.com/Barma-lej/halandroid
:fill(white):strip_exif()/f/image/KCf7ZZEEAVwONx2uiclGY4IM.png?f=user_large)
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Mijn Robomow RX20u heb ik sinds dit deze week na meer dan een jaar niet gebruikt te hebben weer in de tuin rondrijden. We hadden geen gras meer na verhuizing, nu sinds paar weken wel weer.
Met gewone grasmaaier het gras gemaaid en nu rijdt hij rond, maar de wieltjes slippen, hij stop vaker even, warmt dan weer op en maait weer stukje, hij heeft wat moeite.
Kan dit een teken zijn dat ik de accu moet vervangen?
De maaier is nu 4 jaar oud en heeft een jaar in de schuur buiten gestaan (stom, weet ik, vergeten binnen te zetten).
Met gewone grasmaaier het gras gemaaid en nu rijdt hij rond, maar de wieltjes slippen, hij stop vaker even, warmt dan weer op en maait weer stukje, hij heeft wat moeite.
De maaier is nu 4 jaar oud en heeft een jaar in de schuur buiten gestaan (stom, weet ik, vergeten binnen te zetten).
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Beste mensen
Van het weekend wil ik mijn worx M700 installeren.
Ik heb even voor de zekerheid even wat antwoorden nodig. Ik heb al een soortgelijke vraag gesteld maar zou toch nog heel graag bevestiging willen zodat ik het niet verkeerd doe..
Ik ga 4 zones creëren, zone 1 (hier bevind de maaier zich) is ca. 300m2. Zone 2 is ca. 40m2. Zone 3 is ca. 30m2 en zone 4 is circa 24m2.
Tussen zone 1 en 2 ligt een klinkerpad van ca. 15 meter lang, hier wil ik dus 2 draden onderdoor leggen. Is het noodzakelijk om de draden ook vast te pinnen onder de klinkers, of kan dat gewoon los liggen en de klinkers er bovenop gebaterd?
Ik begreep dat de overgang zone 1 naar het pad richting zone 2 max 4 cm breed mag zijn, kan het daarna naar 10cm van elkaar tot aan de opening van zone 2 en dan weer 4cm van elkaar?
Dit zelfde geldt ook voor de overgang zone 3 en 4. Ook weer 4cm begin en eind en 10cm onder het hele pad?
En als het goed is maaien de messen niet over de paden toch?
Alvast heel erg bedankt. Zou het f*cked up vinden als de klinkers beschadigd raken.
Ik heb even voor de zekerheid even wat antwoorden nodig. Ik heb al een soortgelijke vraag gesteld maar zou toch nog heel graag bevestiging willen zodat ik het niet verkeerd doe..
Ik ga 4 zones creëren, zone 1 (hier bevind de maaier zich) is ca. 300m2. Zone 2 is ca. 40m2. Zone 3 is ca. 30m2 en zone 4 is circa 24m2.
Tussen zone 1 en 2 ligt een klinkerpad van ca. 15 meter lang, hier wil ik dus 2 draden onderdoor leggen. Is het noodzakelijk om de draden ook vast te pinnen onder de klinkers, of kan dat gewoon los liggen en de klinkers er bovenop gebaterd?
Ik begreep dat de overgang zone 1 naar het pad richting zone 2 max 4 cm breed mag zijn, kan het daarna naar 10cm van elkaar tot aan de opening van zone 2 en dan weer 4cm van elkaar?
Dit zelfde geldt ook voor de overgang zone 3 en 4. Ook weer 4cm begin en eind en 10cm onder het hele pad?
Alvast heel erg bedankt. Zou het f*cked up vinden als de klinkers beschadigd raken.
de messen zullen de klinkers niet zomaar raken, tenzij er klinkers uitsteken en je heel kort maait natuurlijk.chefspecial schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:48:
Beste mensen
Voor wat betreft de zone setup.
https://support.worx-euro...stel-ik-een-multi-zone-in
Daar staat ongeveer 15 cm uit elkaar. Breder mag, maar dan kan de robot makkelijker uit de zone ontsnappen (dat doet hij ook bij 15 cm wel eens). Smaller dan ziet de robot het niet meer.
Elders in dit topic stond wel dat 10cm goed was.DanTm schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:16:
[...]
de messen zullen de klinkers niet zomaar raken, tenzij er klinkers uitsteken en je heel kort maait natuurlijk.
Voor wat betreft de zone setup.
https://support.worx-euro...stel-ik-een-multi-zone-in
Daar staat ongeveer 15 cm uit elkaar. Breder mag, maar dan kan de robot makkelijker uit de zone ontsnappen (dat doet hij ook bij 15 cm wel eens). Smaller dan ziet de robot het niet meer.
Maar zoals jij het omschrijft is minder dan 15cm niet(goed) werkend.
Dat is toch vreemd opzicht? Je hebt bij robotmaaiers toch een heen en terug draad, waardoor hij misschien zelfs op elkaar kan liggen of volgt hij het draad niet. Of klopt dat niet wat ik zeg
[ Voor 6% gewijzigd door chefspecial op 28-05-2021 19:23 ]
Er is geen heen en terug draad, het is een lus, dus alles is 1 draad.chefspecial schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:22:
[...]
Elders in dit topic stond wel dat 10cm goed was.
Maar zoals jij het omschrijft is minder dan 15cm niet(goed) werkend.
Dat is toch vreemd opzicht? Je hebt bij robotmaaiers toch een heen en terug draad, waardoor hij misschien zelfs op elkaar kan liggen of volgt hij het draad niet. Of klopt dat niet wat ik zeg
In het artikel van Worx staat ongeveer 15 cm. Mogelijk dat 10 nog werkt, ik heb zelf gewoon 15 cm aangehouden om een paadje over te steken.
En heb je het onder de klinkers/tegels gelegd? Vast gemaakt of los?DanTm schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:47:
[...]
Er is geen heen en terug draad, het is een lus, dus alles is 1 draad.
In het artikel van Worx staat ongeveer 15 cm. Mogelijk dat 10 nog werkt, ik heb zelf gewoon 15 cm aangehouden om een paadje over te steken.
Hij ligt los onder de tegels. Eronder kan het geen kant op. Wel opletten dat het niet te diep ligt. Worx geeft aan tot ongeveer 5 cm.chefspecial schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:15:
[...]
En heb je het onder de klinkers/tegels gelegd? Vast gemaakt of los?
Maar een stukje onder de opsluitbandjes van 10 cm door gaat bij mij goed.
Oke thanks. Heb zelf opsluitbanden van 20 hoog daar moet ik dus echt even wat op bedenken want uitgerekend daar moeten ze op 4cm van elkaar liggen zodat die zone afbakening goed gaat.DanTm schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:24:
[...]
Hij ligt los onder de tegels. Eronder kan het geen kant op. Wel opletten dat het niet te diep ligt. Worx geeft aan tot ongeveer 5 cm.
Maar een stukje onder de opsluitbandjes van 10 cm door gaat bij mij goed.
Als je met een slijptol nou een sneetje maakt aan de bovenkant en je legt beide kabels over die 5cm van het bandje op elkaar, dan gaat het dus mis? Anders werkelijk geen idee hoe dat draad weggewerkt onder het bandje te krijgen is aangezien 5 cm hoogte de max is.
[ Voor 20% gewijzigd door chefspecial op 28-05-2021 20:35 ]
@chefspecial hoe kom je aan die 4cm? Ik zou ze minimaal 15 cm uit elkaar leggen en zeker als het diep komt te liggen. Dan kan de robot de heen en retour lus minder goed onderscheiden.
Dat is hier omschreven en tevens op het Duitse forum. Daar stond 4cm aan het begin van de "tunnel" en dan als een flessenhals richting 10cm dan het pad uitzetten en aan het eind weer terug naar 4cm. Zo staat het volgens mij omschreven, daarom ook de vragen.I-King schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:13:
@chefspecial hoe kom je aan die 4cm? Ik zou ze minimaal 15 cm uit elkaar leggen en zeker als het diep komt te liggen. Dan kan de robot de heen en retour lus minder goed onderscheiden.
Nog een vraag. Ik heb waarschijnlijk zo'n 100m tekort aan draad. Is draad universeel? Ofwel kun je verlengen met een andere merk draad?
Bv deze(is geschikt voor het oude type)
https://www.praxis.nl/tui...100m/5331799#store-finder
[ Voor 13% gewijzigd door chefspecial op 28-05-2021 21:44 ]
De mesjes van mijn landroid zijn bijna iedere week vastgekoekt met een zwarte smurrie.
Opgedroogd gras fzo denk ik.
Ik moet dan met een breekmes die koek manueel verwijderen. De mesjes kunnen ook niet meer vrij ronddraaien dan.
Is nog al een gepruts...
Hebben jullie daar ook last van? En hoe kuisen jullie de onderkant van de landroid om die aangekoekte boel los te krijgen?
Ik moet dan met een breekmes die koek manueel verwijderen. De mesjes kunnen ook niet meer vrij ronddraaien dan.
Is nog al een gepruts...
Hebben jullie daar ook last van? En hoe kuisen jullie de onderkant van de landroid om die aangekoekte boel los te krijgen?
[ Voor 7% gewijzigd door freshprince op 29-05-2021 01:12 ]
hij houdt het ook maar 45 min vol of zo, dan gaat ie weer slapen in z'n huisje. Ik heb maar eens een nieuwe accu besteldBoy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:18:
Mijn Robomow RX20u heb ik sinds dit deze week na meer dan een jaar niet gebruikt te hebben weer in de tuin rondrijden. We hadden geen gras meer na verhuizing, nu sinds paar weken wel weer.
Nee dat heb ik nooit. Maar ik laat de maaier ook niet door nat gras rijden, want dat is de oorzaak volgens mij.freshprince schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 01:11:
De mesjes van mijn landroid zijn bijna iedere week vastgekoekt met een zwarte smurrie.
Is nog al een gepruts...
Ik vervang 1 x per jaar de mesjes voor nieuwe mesjes van AliExpress.
Ik maak ook niets schoon verder, het valt er vanzelf wel weer vanaf
Raar. Ik ook niet. Hij mag pas starten om 14:00.de Peer schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:58:
[...]
Nee dat heb ik nooit. Maar ik laat de maaier ook niet door nat gras rijden, want dat is de oorzaak volgens mij.
Ik maak ook niets schoon verder, het valt er vanzelf wel weer vanaf
Geen idee waarom het bij mij dan toch vastkoekt.
Zijn er mensen met een Worx die gebruik maken van de auto schedule functie?
Wat zijn precies de ervaringen?
Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik kan veranderen met de plus en min:
:strip_exif()/f/image/7cVimaqm0NUCaiCh6m6USAN2.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft dit invloed op de frequentie van uitrijden?
:strip_exif()/f/image/7cVimaqm0NUCaiCh6m6USAN2.jpg?f=fotoalbum_large)
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Ja, vooral op het aantal uren per dag dat er gemaaid wordt volgens mij.Kire88 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:20:
[Afbeelding]
Ik zou denken dat dit de bedoeling is maar ik heb dit zelf niet getest dus geen idee of het effectief werkt.Kire88 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:20:
[Afbeelding]
Bij mij staat die nu op 1/3 maar ie rijd toch nog 2 keer uit per dag (500m2) dusja...
Ok, ik ga het eens aankijken.de Peer schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:26:
[...]
Ja, vooral op het aantal uren per dag dat er gemaaid wordt volgens mij.
Ik dacht juist dat deze functie zelf berekende hoe vaak het nodig is om uit te rijden.
Ja klopt. Maar om daar niet aan vast te zetten kun je dus zeggen: doe maar iets meer/minder dan het model denkt dat nodig is.Kire88 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:31:
[...]
Ok, ik ga het eens aankijken.
Ik dacht juist dat deze functie zelf berekende hoe vaak het nodig is om uit te rijden.
Wie heeft er de module "find my landroid"?
Wat zijn de opties hiervan? Is het echt puur alleen op het moment dat ie gejat word je hem kan volgen? Of kun je ook live zien waar hij op dat moment maait in de tuin? Zie je bijvoorbeeld ook gedane gps routes? Zou wel heel vet zijn overigens.
Stond er vanmiddag even bij bij de Praxis, wou het meepakken maar weet niet wat de opties zijn.
Wat zijn de opties hiervan? Is het echt puur alleen op het moment dat ie gejat word je hem kan volgen? Of kun je ook live zien waar hij op dat moment maait in de tuin? Zie je bijvoorbeeld ook gedane gps routes? Zou wel heel vet zijn overigens.
Stond er vanmiddag even bij bij de Praxis, wou het meepakken maar weet niet wat de opties zijn.
https://support.worx-europe.com/nl/find-my-landroid-optiechefspecial schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:20:
Wie heeft er de module "find my landroid"?
Is dat een beetje ok kwaliteit? Zie er 30 voor €12,- ofzo, terwijl ze bij bol.com 9 voor €12,- zijn..de Peer schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:58:
[...]
Ja hoor, het is echt een verbruiksartikel dus voor dat geld kun je bijna geen miskoop doen. Ik merkte zelf geen verschil met de originele mesjes.DCNY schreef op zondag 30 mei 2021 @ 06:30:
[...]
Is dat een beetje ok kwaliteit? Zie er 30 voor €12,- ofzo, terwijl ze bij bol.com 9 voor €12,- zijn..
Ok, ik heb gisteren eens gekeken aan de onderkant en zat flink wat gras aangekoekt. Ik heb het verwijderd en hij hield het bijna 2 uur vol. De accu ga ik dus maar annulerenBoy schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:39:
[...]
hij houdt het ook maar 45 min vol of zo, dan gaat ie weer slapen in z'n huisje. Ik heb maar eens een nieuwe accu besteld
Is er een off grid oplossing voor robotmaaiers? Maaier op zonne energie? Ik wil een stuk gras kort houden op een erg afgelegen locatie waar geen stroom aansluiting is. Dan hoeft ik niet elke keer dat ik daar kom eerst te gaan maaien met de handmaaier.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Waar heb jij hem besteld?Phusebox schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:52:
Obi in Duitsland, via eBay Kleinanzeigen. Staat ergens in dit topic.
Eindelijk draait de landroid hier, na 479 haringen en 339 meter draad eindelijk alles werkend. Wat ik echter wel ervaar: schuren van de zijkant tegen verhoogde betonbandjes bij 90 graden bochten. Ik heb gewoon echt het draad 90 graden eromheen gelegd. Toen ik klaar was met alles zag ik een mooie driehoek in het karton zitten 😔.
Ik heb gelijk 4 zones aangemaakt. Maar die werking daarvan snap ik (nog steeds) niet helemaal.
Ingesteld in de app: 50/20/20/10. Ik begrijp dat hij van de tien keer maaien dan 5x in 1 gaat, 2x in 2 etc.
Maar de allereerste keer na het instellen heb ik hem aangezet waarna hij ging zoeken naar de zone. Hij reed zone 1 straal voorbij op zoek naar zone ?.. Gaat dit random? Als je 50% in 1 hebt ingesteld lijkt het me voor de hand liggend dat hij eerst zone 1 begint, toch? Op het display en de app kon ik ook niet zien naar welke zone hij zocht. Mis ik iets???
Ik heb zo'n 2 m van de basisstation op zone 1 gedefineerd in de app, toen (na een pad van 10 meter over klinkers) bij het begin van zone 2 dit ook weer gedefinieerd in de app en zo ook bij het begin van 3 en het begin van 4. (Tussen 3 en 4 zit ook 9 m pad waar hij overheen gaat eerst).
Leuk weetje: hier liggen de draden 12cm onder de tegels op 10cm van elkaar. Hij gaat hele tijd links rechts maar blijft wel netjes binnen de lijnen.
Ik heb gelijk 4 zones aangemaakt. Maar die werking daarvan snap ik (nog steeds) niet helemaal.
Ingesteld in de app: 50/20/20/10. Ik begrijp dat hij van de tien keer maaien dan 5x in 1 gaat, 2x in 2 etc.
Maar de allereerste keer na het instellen heb ik hem aangezet waarna hij ging zoeken naar de zone. Hij reed zone 1 straal voorbij op zoek naar zone ?.. Gaat dit random? Als je 50% in 1 hebt ingesteld lijkt het me voor de hand liggend dat hij eerst zone 1 begint, toch? Op het display en de app kon ik ook niet zien naar welke zone hij zocht. Mis ik iets???
Ik heb zo'n 2 m van de basisstation op zone 1 gedefineerd in de app, toen (na een pad van 10 meter over klinkers) bij het begin van zone 2 dit ook weer gedefinieerd in de app en zo ook bij het begin van 3 en het begin van 4. (Tussen 3 en 4 zit ook 9 m pad waar hij overheen gaat eerst).
Leuk weetje: hier liggen de draden 12cm onder de tegels op 10cm van elkaar. Hij gaat hele tijd links rechts maar blijft wel netjes binnen de lijnen.
In het “activiteiten logboek” in de app kun je zien welke zone hij gaat maaien. Je kan daar ook de historie zien.chefspecial schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:27:
Eindelijk draait de landroid hier, na 479 haringen en 339 meter draad eindelijk alles werkend. Wat ik echter wel ervaar: schuren van de zijkant tegen verhoogde betonbandjes bij 90 graden bochten. Ik heb gewoon echt het draad 90 graden eromheen gelegd. Toen ik klaar was met alles zag ik een mooie driehoek in het karton zitten 😔.
Thanks kerel. Zie screenshotje van mijn app, zie het zelf niet staan. Had zelf ook wel even gekeken daar. Misschien zie ik iets over het hoofd 😝Pepernootje schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:46:
[...]
In het “activiteiten logboek” in de app kun je zien welke zone hij gaat maaien. Je kan daar ook de historie zien.
:strip_exif()/f/image/CyxMDFVOH9UOuCc9e4joRIi6.jpg?f=fotoalbum_large)
Vreemd. Bij mij is het wel te zien:chefspecial schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:15:
[...]
Thanks kerel. Zie screenshotje van mijn app, zie het zelf niet staan. Had zelf ook wel even gekeken daar. Misschien zie ik iets over het hoofd 😝
[Afbeelding]
/f/image/xdCZSU5ixrcaUnA7IxfFIzqg.png?f=fotoalbum_large)
Misschien ligt het aan de app. Ik heb de iOS versie.
Ah dan zal dat het wel zijn, heb zelf Android...Pepernootje schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:17:
[...]
Vreemd. Bij mij is het wel te zien:
[Afbeelding]
Misschien ligt het aan de app. Ik heb de iOS versie.
Als je bij mijn gazon de zones bekijkt, en je drukt op verplaatsen rechts van een bepaalde zone staan daar tijden. Enig idee wat dat wil zeggen?
Ik denk dat dat meters zijn. Dus na hoeveel meter rijden langs de begrenzingsdraad de zone start.chefspecial schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:30:
[...]
Ah dan zal dat het wel zijn, heb zelf Android...
Als je bij mijn gazon de zones bekijkt, en je drukt op verplaatsen rechts van een bepaalde zone staan daar tijden. Enig idee wat dat wil zeggen?
Bij mij is het de laatste weken veel beter met aankoeken. De eerste maanden van het jaar heb ik hier beduidend meer last van. (begin maaiseisoen)freshprince schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 01:11:
Is nog al een gepruts...
Wat bij mij helpt is om hem juist al te laten starten als het gras nog een beetje nat is. Dan weekt de smurrie er af :-).
Ja, nu lijkt het inderdaad beter te gaan.donderz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:36:
[...]
Bij mij is het de laatste weken veel beter met aankoeken. De eerste maanden van het jaar heb ik hier beduidend meer last van. (begin maaiseisoen)
Wat bij mij helpt is om hem juist al te laten starten als het gras nog een beetje nat is. Dan weekt de smurrie er af :-).
Zal die tip onthouden en eens uit proberen als er weer wat vastgekoekt zit.
Bedankt!
Laat svp even weten hoe dat gegaan is. Zit zelf naar een M500 te kijken.Phusebox schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:08:
[...]
Obi in Duitsland, via eBay Kleinanzeigen. Staat ergens in dit topic.
Alvast bedank!
Prima gegaan, besteld, betaald per bank, duurt paar dagen voor het daar binnen is. Alles netjes ontvangen.edwin2021 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:30:
[...]
Laat svp even weten hoe dat gegaan is. Zit zelf naar een M500 te kijken.
Alvast bedank!