Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 16 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

blitzkrieg

Whoop Whoop!

icecreamfarmer schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:53:
Iemand ervaring met het leggen van de begeleidingsdraad in een elektrapijp in/onder het gras.
Betreft een Workx toestel. Vorig jaar die draad 3x moeten repararen omdat hij er doorheen gaat omdat het gras niet helemaal vlak is en wat rare bewegingen van de robot (begon vorig jaar pas). Afgelopen weekend was het helemaal raak met de verticuteermachine. Dus ik wil het wat steviger aanleggen.
Bij mijn broer ligt de draad op de hoeken bij de straat in tyleenslang ter bescherming van net door het gras draaiende tractoren/vrachtwagens. Dat werkt wel goed.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-07 17:04
icecreamfarmer schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:53:
Iemand ervaring met het leggen van de begeleidingsdraad in een elektrapijp in/onder het gras.
Betreft een Workx toestel. Vorig jaar die draad 3x moeten repararen omdat hij er doorheen gaat omdat het gras niet helemaal vlak is en wat rare bewegingen van de robot (begon vorig jaar pas). Afgelopen weekend was het helemaal raak met de verticuteermachine. Dus ik wil het wat steviger aanleggen.
Hoe hoog staat ie? Ik maai op 45mm. Hij heeft iig niet zelf het draad gesloopt bij mij...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Hoe hoog staat ie? Ik maai op 45mm. Hij heeft iig niet zelf het draad gesloopt bij mij...
Bij mij heeft ie vorig najaar met onhandig vastlopen in de prut de draad een keer opgegraven met een wiel en toen stukgemaaid. Verder ook niet.

De draad is na een paar weken meer onder dan op het gras en vaak lastig te vinden.
Overigens is verticuteren volgens mij niet heel hard meer nodig als je de worx z'n ding laat doen. Ik zou anders eerste de draad maar weghalen denk ik.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 12:34

icecreamfarmer

en het is

okio schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:07:
Mjah een elektrapijp dat weet ik even niet, ik heb zelf een stukje door een pvc buis heen. Dat gaat op zich prima. Moet je wel zorgen dat je het niet al te diep legt want dan detecteerd hij hem niet meer
Hoe diep is te diep? Hij zou net onder het oppervlak moeten komen.
blitzkrieg schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:39:
[...]

Bij mijn broer ligt de draad op de hoeken bij de straat in tyleenslang ter bescherming van net door het gras draaiende tractoren/vrachtwagens. Dat werkt wel goed.
Tyleen is misschien een goede al is dat prijzig spul dacht ik. Liefst een dun plastic buisje.
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:50:
[...]

40 heb ik hem staan dacht ik maar zie hieronder.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:56:
[...]

Bij mij heeft ie vorig najaar met onhandig vastlopen in de prut de draad een keer opgegraven met een wiel en toen stukgemaaid. Verder ook niet.

De draad is na een paar weken meer onder dan op het gras en vaak lastig te vinden.
Overigens is verticuteren volgens mij niet heel hard meer nodig als je de worx z'n ding laat doen. Ik zou anders eerste de draad maar weghalen denk ik.
Bij mij deed hij dat wekelijks. Mijn gazon is op sommige plekken in een woestenij veranderd en hij graaft zich daar vast. Tevens zit er echt gigantisch veel mos in.

Tevens hoe doe ik multi quote want dat kreeg ik niet werkend.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NiGeLaToR schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:56:
[...]

Duurde bij mij wat langer, maar ik krijg niet eens de haringpennen teruggevonden nu. Verticuteren is gewoon 20-25cm van de kant afblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:22
icecreamfarmer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:25:
[...]

[...]

Tyleen is misschien een goede al is dat prijzig spul dacht ik. Liefst een dun plastic buisje.

[...]

[...]

Bij mij deed hij dat wekelijks. Mijn gazon is op sommige plekken in een woestenij veranderd en hij graaft zich daar vast. Tevens zit er echt gigantisch veel mos in.

Ik heb hele stukken draad onder de bestrating liggen en dat gaat goed, dus een pijpje moet dan ook goed gaan.

Al snij je met een verticuteermachine natuurlijk ook zo een tyleenpijpje kapot.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsakker
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-06-2021
Draadbreuk is en blijft een ding. De ene keer heb je het binnen 5 minuten gevonden en de andere keer na een halve dag. De meeste robotmaaiers functioneren prima tot een bepaalde waarde aan ohms over de draad. Je kunt immers de draad vaak tot enkele kilometers lang maken en dat heeft ook een hogere weerstand.

Opstoken door 230 volt erop te zetten gaat je denk ik niet lukken want punt 1 je aardlek gaat je uitlachen. En punt 2 is de ohmse weerstand zo groot dat vaak zelfs 230 volt er geen vermogen door kan proppen. Kabelbreuk detectoren werken vaak door een 2 delige set met 1 signaaltransmitter een gecodeerd signaal op de kabel te zetten, en daarna met een ontvanger met een optisch en akoestisch signaal de draad te volgen in de hoop dat je hem duidelijk vind. Vaak bij problemen dat robots de draad over rijden en het nooit gedaan hebben kan inderdaad een oorzaak hebben van een beschadigde buitenmantel en van binnen groen-geoxideerd.

Het kan hem ook in de robot zitten. Bijvoorbeeld speling op een wiel. Waardoor hij per ongeluk over de draad heen schiet. Een vastzittende voorwiel of slecht contact tussen signaalspoel en ontvanger. Dit kun je weer concluderen aan de hand van de weerstand die je meet op de kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05-2022
Bij mij draait de Landroid SB700 WR110MI.1 sinds enkele weken.
De installatie viel me heel erg mee en de maaier houdt het gras (oppervlak ongeveer 30x15) erg mooi kort (4cm).
Nu het maaischema nog even tweaken als het straks iets warmer wordt.
Wat een genot om naar te kijken =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-06 08:26
NFSteef schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:45:
Bij mij draait de Landroid SB700 WR110MI.1 sinds enkele weken.
De installatie viel me heel erg mee en de maaier houdt het gras (oppervlak ongeveer 30x15) erg mooi kort (4cm).
Nu het maaischema nog even tweaken als het straks iets warmer wordt.
Wat een genot om naar te kijken =)
Wat heb je hiervoor betaald?
Staat nu in MM duitsland aan 479€, Tevreden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curlito
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb een week geleden (na lang twijfelen) een Husqvarna automower 430X model 2020 online besteld. Deze is vandaag geleverd en zal jullie de komende dagen/weken mijn ervaringen delen. Nu is het enkel nog wachten op mijn "Automower Installatiekit" (kabel, grondpinnen, kabelverbinders...) en ik kan eindelijk starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wzeemans
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-05-2023
predmat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:06:
[...]

Wat is het grote verschil tussen de M700 WR142E en de SB700 WR110MI.1, behalve het schermpje op de robot zelf en de SB700 al een tijdje op de markt is? Want er zit een behoorlijk prijsverschil tussen deze 2 types...

[ Voor 20% gewijzigd door Wzeemans op 02-04-2020 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 09:09
Wzeemans schreef op donderdag 2 april 2020 @ 06:51:
[...]

Wat is het grote verschil tussen de M700 WR142E en de SB700 WR110MI.1, behalve het schermpje op de robot zelf en de SB700 al een tijdje op de markt is? Want er zit een behoorlijk prijsverschil tussen deze 2 types...
Op de nieuwere versie kan je allerlei addons installeren, dat kon je niet op de oude dacht ik.
De cut to edge functie zou beter zijn dacht ik ook (oude model was 2,5 cm)
Verder nieuwere motor/componenten/software zeker ?

Voor andere verschillen zal je toch echt ver moeten gaan zoeken denk ik

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je moet eigenlijk een kantstrook plaatsen. Cut-to-edge is leuk, maar je moet nog steeds trimmen.

Maaier heeft eergister weer gemaaid zonder draad te overschrijden... snap er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Señor Sjon schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:13:
Je moet eigenlijk een kantstrook plaatsen. Cut-to-edge is leuk, maar je moet nog steeds trimmen.

Maaier heeft eergister weer gemaaid zonder draad te overschrijden... snap er niks van.
Is toch zeer minimaal bij mij hoor daar trimmen. En om eerlijk te zijn het stoort mij ook niet. Ik heb zo een draadloze trimmer (bosch) en heb altijd wel van die power 4 all batterijen van bosch liggen. Die max 5 minuten effe de kanten doen om de week weegt niet op tegen het voordeel :).

Ik laat de kanten doen op maandag/vrijdag. Nu moet ik wel zeggen bij mij zit de kabel in de grond en diegene die dit machinaal gedaan heeft, heeft gekeken dat hij wel degelijk over de kant gaat, buiten op 3 kleine stukken was dit niet mogelijk. Tegen een muur ofzo heb ik maar slechts 50cm ofzo, maar daar ook geen problemen eigenlijk. Dus zeker zeer tevreden van. Nuja ik kan ook niet vergelijken met andere makers van robotmaaiers. En dan zou je dit nog moeten vergelijken in dezelfde condities, dus in dezelfde tuin

Wat ik wel gemerkt hebt bij Worx is dat soms na een update de patronen telkens veranderen. En sinds een bepaalde update vorig jaar graaft hij zichzelf soms vast in op een bepaald punt. Maar dat heeft hij tot nu toe niet gedaan en draait hier nu toch sinds vorige week.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
predmat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:06:
[...]

Een zelfde prijs heb ik ook betaald. En ik ben er erg tevreden mee. Hij is draadloos bestuurbaar via een app en kan (tot op heden) met gemak mijn grasoppervlak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
Wzeemans schreef op donderdag 2 april 2020 @ 06:51:
[...]

Wat ik weet van de SB700 WR110MI.1 uit de specificaties:
Maaibreedte 18cm
Maait tot 2,5 cm langs de rand
Geluid <68db
Batterij 20 Volt - 2,9 Ah
Bij een volle accu zou de robot 60min moeten lopen en ongeveer het dubbele nodig hebben om op te laden.

In de praktijk lijkt laden sneller te gaan. Maar echt gemeten heb ik dit niet. Als voorbeeld. De maaier is om 12 uur begonnen vandaag en rijdt nu 13.13 rond met een accu van 28%...
Edit. Inmiddels laadt de robot, maar ik heb het exacte start -moment van laden niet. Wel enkele gegevens tijdens het laden:
13.38 9% opgeladen
13.50 32% opgeladen
14.25 60% opgeladen
14.42 83% opgeladen
14.56 begon de robot weer
16.43 op de oplader

Net even gekeken bij de 142
Maaiduur 120 min
Oplaadtijd 180 min
Accu 20 volt - 4,0 Ah
Geluid <60db

Dus het verschil zit em denk ik voornamelijk in de accu.

[ Voor 20% gewijzigd door NFSteef op 02-04-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
Kan iemand ervaring delen voor een maaischema?

Ik heb initieel op 6cm gemaaid, toen 5 cm en inmiddels op 4cm en heb het volgende schema voor mijn Worx SB700 WR110MI.1
Ma maaien tussen 12-16uur
Di 13-16uur
Wo 13-16uur
Do 12-17uur
Vr 10-16uur
Za 10-16uur
Zo 12-15uur
en op maandag en zaterdag randroutine.
De robot is dus 30 uur in de weer in de week en het gras is mooi kort. Maar is dit schema te veel, of juist te weinig? En hoeveel verschil is er per maand/weertype nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door NFSteef op 02-04-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:25:
[...]

[...]

[...]

[...]

Update: Tyleen was te lastig te verwerken in ene bestaand gazon. Heb nu met een broodmes een snede gemaakt en daar de draad ingelegd.

Alles lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FootLigt
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-04-2020
Mijn Florabest robotmaaier lijkt niet op te laden. Zie geen lichtjes of iets op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@NFSteef Ligt eraan hoe groot het gazon is. :P

Ik maai 4x week 4 uur met een Worx S500 op ca 400m2. Randroutine 3-4 dagen uit elkaar, za/ma is maar een paar dagen. Je moet zelf de routine bijwerken, maar ik denk dat je nu teveel doet. Ik ga uit van 1 u maaien, 1,5u laden, 1u maaien.

Qua accu, hij gaat door tot 15% oid, dan stopt ie de messen en krijgt ie er zo weer 10% bij omdat ie minder hoeft aan te drijven. Daarmee kan ie rustig via de grensdraad naar de lader rijden.

De afgelopen tijd is ie niet meer over de grens gegaan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FootLigt op het laadstation wel?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Updateje van de Lidl Florabest maaiert.

Na de hele winter gewoon buiten (onder een soort afdak) op het laadstation te hebben gestaan.

Week of 2 geleden op de startknop gedrukt, en verdomd het gaat gewoon aan de slag. :o

Net even het gras van vorig jaar weggehaald tussen de messen en wielen, en het gekke ding doet het nog perfect. Merk ook nog niks aan de maaiduur, nog net zo lang als vorig jaar.

Ik had serieus niet verwacht dat ie nog wat zou doen eigenlijk, accu naar de eeuwige jachtvelden of te vochtig geweest misschien. Maar nee tuft gewoon door. _/-\o_

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:56:
@NFSteef Ligt eraan hoe groot het gazon is. :P

Ik maai 4x week 4 uur met een Worx S500 op ca 400m2. Randroutine 3-4 dagen uit elkaar, za/ma is maar een paar dagen. Je moet zelf de routine bijwerken, maar ik denk dat je nu teveel doet. Ik ga uit van 1 u maaien, 1,5u laden, 1u maaien.

Qua accu, hij gaat door tot 15% oid, dan stopt ie de messen en krijgt ie er zo weer 10% bij omdat ie minder hoeft aan te drijven. Daarmee kan ie rustig via de grensdraad naar de lader rijden.

De afgelopen tijd is ie niet meer over de grens gegaan trouwens.
Het gazon is zo een 450-500m2
Maar het is niet recht toe, recht aan.

Ik heb ook de mesjes even bekeken, die waren flink aangekoekt. Ik denk door het vochtige gras in de ochtend. Dus die heb ik maar schoongemaakt met een tandenborstel. En heb het schema aangepast dat de Worx pas om 12 uur begint op z'n vroegst. Totale schematijd van rondrijden is momenteel 26uur. (Zondag heeft ie een dagje vrij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb ook veel bochten e.d., maar ik denk dat je veel te lang maait. Als je merkt dat het gras onregelmatig is, dan gooi je er pas dagen bij. Het is een beetje zoeken, maar je wordt er vanzelf handig in. Ook groeit gras onregelmatig door het weer natuurlijk. Hij heeft een auto-configure in de app, die geeft ook lang niet zoveel uren op denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
De auto-configure gaat uit van 19 uur....oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:36
Ik houd dit topic al een tijdje in de gaten, sinds gisteren ben ik de bezitter van een worx WR130E. Ik heb de perimeter draad geïnstalleerd en het apparaat opgestart. Ik zag dat er een firmware update was en heb deze aangezet (via app). Na een tijdje kwam in terug bij de Landroid en zag dat hij uit stond. Als ik hem nu aanzet hoor ik een piep en zie ik het klokje groen knipperen, die gaat na een tijdje constant branden. Verder geen reactie:( Iemand hier ervaring mee? Ik zie in de handleiding en op internet niets hierover, ben bang dat er iets is mis gegaan bij de firmware update.

Is het mogelijk om de Landroid een hard reset oid te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1370552

Sinds deze week ook een worx Landroid wR155E gekocht.
Na installatie van het draad rondje laten rijden en de update gedraaid. Daarna kreeg ik hem niet meer aan. Terug naar de winkel en een nieuwe gekregen. Blijkt vaker voor te komen bij het draaien van een update...
De nieuwe rijdt nu zijn rondjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haegen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-10-2020
Ik ben van plan mijn eerste robotmaaier te kopen. Heb al redelijk wat opzoekwerk gedaan, maar ken er zeker en vast niet voldoende van, vandaar ik hier even om raad vraag. Budget hiervoor is rond de €1400

In totaal heb ik 3 graszones, samen zo'n 2000 m^2. Een van de drie graszones rond het huis (de grootste zone) heeft op een bepaald punt een hellingsgraad van 40%.
Voor de verschillende graszones zal ik de robot handmatig moeten verzetten, want er ligt een oprit tussen.

Kan je 3 aparte circuits hebben waarbinnen eenzelfde robot kan werken?
Ik vind het belangrijk dat de grasrand mooi gesneden wordt. Dien ik dit nog handmatig te doen met een bosmaaier? Of loop je hierdoor teveel risico van de perimeter te beschadigen?

Ik twijfel nu tussen Husqvarna Automower 420, Worx Landroid L2000, Robomow, Ambrogio of een model van Gardena...

Advies is welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
Anoniem: 1370552 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:39:
Sinds deze week ook een worx Landroid wR155E gekocht.
Na installatie van het draad rondje laten rijden en de update gedraaid. Daarna kreeg ik hem niet meer aan. Terug naar de winkel en een nieuwe gekregen. Blijkt vaker voor te komen bij het draaien van een update...
De nieuwe rijdt nu zijn rondjes.
Dat klinkt bekend, wat voor reactie gaf de landroid na de update? Deed hij nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
haegen schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:37:

In totaal heb ik 3 graszones, samen zo'n 2000 m^2. Een van de drie graszones rond het huis (de grootste zone) heeft op een bepaald punt een hellingsgraad van 40%.
Voor de verschillende graszones zal ik de robot handmatig moeten verzetten, want er ligt een oprit tussen.

Ik vind het belangrijk dat de grasrand mooi gesneden wordt. Dien ik dit nog handmatig te doen met een bosmaaier? Of loop je hierdoor teveel risico van de perimeter te beschadigen?
hellingsgraad is afhankelijk van de specs van de maaier, mijn Worx L2000 kan nog aardige hobbels nemen, belangrijk is alleen dat het verloop niet te snel is, dan kan hij zich vastrijden.

Je kunt wel 3 aparte circuits maken, maar de draad zal toch onderling verbonden moeten zijn. Ik laat mijn maaier gewoon over de oprit rijden (draden onder de stenen door gelegd en een soort gangetje daarmee gemaakt van ongeveer 1 meter breed).

Bosmaaier is alleen nodig als je niet strak tot de grens van je gras kunt komen met de maaier. Dus als de wiel van je maaier buiten de grasmat kan rijden (op steen ofzo) dan is een bosmaaier niet nodig. Sommige maaiers maaien buiten hun wielen, maar dan nog heb je enige ruimte nodig om overheen te steken.

Ik maai zelf af en toe wel met de bosmaaier, maar mijn gezon is niet helemaal strak :) Geen problemen met de perimiter draad, de robot maait al ongeveer 10cm buiten de draad.

Ik heb zelf ook ongeveer 2000m2 gras, en de Worx is daarvoor krap bemeten. Mogelijk dat ik een 2de kleinere Worx erbij koop (heb ook meerdere stukken grond, dus kan die wel weer scheiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:36:
[...]

Update: Tyleen was te lastig te verwerken in ene bestaand gazon. Heb nu met een broodmes een snede gemaakt en daar de draad ingelegd.

Alles lijkt te werken.
Te vroeg gejuigd, op onverklaarbare wijze heeft hij toch weer een stuk draad kapot weten te maaien ondanks dat het bijna in de grond lag. Was ook niet op een moeilijk stuk. Hij lijkt hem er ook bijna uitgetrokken te hebben want zelfs de haring was er uitgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hier gaat het alweer een paar weken goed met binnen de draadjes blijven. Snap er geen hol van. Alsof ie nog slaapdronken begonnen is aan het seizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-06 11:01

Lo_

haegen schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:37:
Ik ben van plan mijn eerste robotmaaier te kopen. Heb al redelijk wat opzoekwerk gedaan, maar ken er zeker en vast niet voldoende van, vandaar ik hier even om raad vraag. Budget hiervoor is rond de €1400

Ik twijfel nu tussen Husqvarna Automower 420, Worx Landroid L2000, Robomow, Ambrogio of een model van Gardena...

Advies is welkom :-)
Van de modellen die je noemt zou ik zeggen dat ik de beste indruk heb van de Husqvarna - hoewel dat alleen op basis van online bronnen is. Maar ik denk eigenlijk niet dat je voor 1400 een geinstalleerde 420 kunt hebben. Sowieso zijn er een paar online shops waar je erg op moet passen of wel alles er bij zit en niet de installatiedraad er uit is gehaald om het goedkoper te laten lijken.

Hier hebben we een robomow rs615u voor meer dan 2500m2, wat best goed gaat. Ten opzichte van vooral de Landroid is dit volgens mij een heel stuk breder en dus meer geschikt voor grotere oppervlakte. Robomow doet het qua oppervlakte per prijs zo ongeveer het beste, alleen met het nadeel dat de kwaliteit wat lager kan liggen. Dat kan misschien wat ondervangen worden door een goed serviceadres. Recent nog redelijk goede ervaring gehad met roboservice, misschien kan je daar een afspraak maken voor wat info.

We hebben hier ook gazon op een dijk. Het wordt herkend als er een wiel meer weerstand krijgt (dat gebeurt bij schuin er op rijden) en dan stuurt hij wat tegen. Het werkt niet perfect, het is vaak nog steeds 'van de helling wegrollen', maar met voldoende vaak maaien komt het alsnog wel strak te staan. Ik denk dat alle maaiers dit wel deels doen.

Zie voor mogelijkheden mbt zones youtube filmpjes als Robomow RS installation of gelijk voor Husqvarna. Mogelijkheden zijn redelijk hetzelfde tussen maaiers, hoewel Husqvarna volgens mij nog speciale geleidedraad naar subzones heeft. Als het geen gravel is zou ik de maaier gewoon over de oprit laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:04
Jarrean schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:26:
[...]
Is het mogelijk om de Landroid een hard reset oid te geven?
Niet via een knop op de WR130E voor zover ik weet. Alleen de accu 30s verwijderen en vervolgens terugplaatsen en starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
Rob Z schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:41:
[...]

Niet via een knop op de WR130E voor zover ik weet. Alleen de accu 30s verwijderen en vervolgens terugplaatsen en starten.
Helaas, nogsteeds alleen een piepje :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Jarrean Heb met de SB700 ook wel eens een slechte firmware er op gekregen. Ging volgens mij via USB en toen was het mogelijk om met de juiste USB stick en inhoud hem weer aan de praat te krijgen. Is jouw model ook met usb?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Mijn Worx L2000 maaier blijft regelmatig ergens hangen (wielen slippen dan door). Daar het vaak dezelfde plekken zijn ontstaan er dan kuilen.
Helaas is mijn tuin niet helemaal een strak gazonnetje.
Iemand tips om de tractie te verbeteren? Ik zag op het internet hier en daar aangepaste wielen met spikes bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
Rimco schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:38:
@Jarrean Heb met de SB700 ook wel eens een slechte firmware er op gekregen. Ging volgens mij via USB en toen was het mogelijk om met de juiste USB stick en inhoud hem weer aan de praat te krijgen. Is jouw model ook met usb?
Hij heeft een usb slot, ik heb geprobeerd de laatste versie van de firmware hierop te zetten en dan de maaier te booten maar er gebeurd nogsteeds niets. Volgens de handleiding zou hij dan op zijn minst USB moeten tonen op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

franssie

Save the albatross

DanTm schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:42:
Mijn Worx L2000 maaier blijft regelmatig ergens hangen (wielen slippen dan door). Daar het vaak dezelfde plekken zijn ontstaan er dan kuilen.
Helaas is mijn tuin niet helemaal een strak gazonnetje.
Iemand tips om de tractie te verbeteren? Ik zag op het internet hier en daar aangepaste wielen met spikes bv.
Ik vul die kuiltjes op met potgrond en wat graszaad. Als het voorste leun wiel vast zit helpen spikes niet veel denk ik al zal ie er wel iets makkelijker achterruit kunnen trekken. De meeste plekken waar die vast liep zo verholpen. Nog is er één punt waar ie steeds vastloopt maar ik snap niet waarom, misschien moet i de draad daar toch wat verleggen.
Omdat ik hier mollen hebmiljoenen ze gedeeltelijk gedoog zal k nooit een vlakke grasmat hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 15-04-2020 15:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-07 14:44
Ik heb ook wel eens last op bepaalde plaatsen. Eerst probeer ik wat op te hogen met zand, als dat niet lukt ergens een graskant ergens anders afsteken en daar plaatsen.
Ik heb hier ook eens gelezen van iemand die kippendraad op de bodem gelegd had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DanTm/@donderz Hier ligt inderdaad wat (groen) kippengaas in de moeilijke hoeken (volgens mij nu nog maar 1) waar hij iets te vaak ging graven. Het is wel te verhelpen met het verleggen van de draad, maar het blijft moeilijk als je tot in de hoek wilt maaien. Ook bij de steile helling voor de "tunnel" ligt (of lag, want hebben er wel eens nieuw, stevig gras op gelegd) het om te zorgen dat hij wat meer grip zou hebben, werkt(e) ook prima.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
@franssie @donderz en @Rimco bedankt voor de tips. Ik heb graszaad besteld, dat ga ik eerst proberen. Mocht dat niet voldoende helpen zal ik het eens met kippengaas proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

franssie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:18:
[...]

Ik vul die kuiltjes op met potgrond en wat graszaad. Als het voorste leun wiel vast zit helpen spikes niet veel denk ik al zal ie er wel iets makkelijker achterruit kunnen trekken. De meeste plekken waar die vast liep zo verholpen. Nog is er één punt waar ie steeds vastloopt maar ik snap niet waarom, misschien moet i de draad daar toch wat verleggen.
Omdat ik hier mollen hebmiljoenen ze gedeeltelijk gedoog zal k nooit een vlakke grasmat hebben.
Bij een oudere firmware had ik er geen last van en reed de workx gewoon achteruit ipv een kuil te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
icecreamfarmer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:15:
[...]

Bij een oudere firmware had ik er geen last van en reed de workx gewoon achteruit ipv een kuil te graven.
Dat had ik dus ook een paar plaatsen waar deze zich g8ng inbunkeren. Opgevuld met wat grond en zaad, en helemaal geen probleem meer. Nu inheb wel die acs uitbreiding erop. Maar ik merk wel dat hij tov vorig jaar andere patronen maakt en minder zich onder de speeltuin vastzet. Kan misschien zij dat ik mij dit inbeeld, maar lijkt beter te werken dan anders. Mij worx draait nu 3 weken alleen in de late namiddag/vroege avond. Maar mesjes zijn wel al sterk aangekoekt, straks even kuisen en omdraaien. Maar op 3 weken tijd is het echt wel veel groen op de mesjes. Numansdorp vorig jaar stond deze er op 1 mei, en om de 3 weken draaide ik n dan 3 weken later vervangen. Misschien zit er gewoon wat meer vocht in het gras momenteel waardoor deze sneller aankoeken

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
NFSteef schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:37:
De auto-configure gaat uit van 19 uur....oeps
Ik heb 200m ongeveer met een ingegraven trampoline, 3 kleine stroken en nog een speeltuig met dubbele schommel zandbak etc, en laat die gewoon elke dag 1x rijden en 2x per week de randroutine. Als ik merk dat er ergens toch plekken zijn dan zet ik hem een rondje extra op. Nu ik heb dus een 500 terwijl ik maar 200m. In elk geval je kan dus die auto opzetten en zien als het goedgaat. Ik doe alles manueel, de kinderen laten nog wel wat rondslingeren (2 en 5) dus ik enable dan effe zelf mijn schema als ik wil kanten maaien en de andere dagen gewoon effe op start in de app.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:29

Nakebod

Nope.

[...]
Heb ook het idee dat daar nog wel het eea aan verbeterd kan worden.
"He ik zit vast", 5 cm naar achter en draai een klein beetje en kom weer vast te zitten.
"He ik zit vast", 5 cm naar achter en draai een klein beetje en kom weer vast te zitten.

Rij gewoon een flink stuk naar achter, draai random 90-180 graden, en hij zou niet vast komen te zitten
Het heet wel robotmaaier, maar echt slim is ie niet in dat soort gevallen :P

Vorig jaar heb ik de messen van mijn Worx M500 niet vervangen (M500 is stiekem een beetje overpowered voor mijn 200 m2 gazon, maar die had cut to edge, de M300 niet) dus mijn messen slijten volgens die logica ook iets minder snel.
Dit jaar voor het eerst de messen vervangen, nog 6 op voorraad dus kan nog even vooruit. Maar wel vast gezocht naar vervangers.

Handleiding zelf zegt bij 1x per dag maaien, om de 2 maanden vervangen. Maar dat is wel bij 500 m2. Ik maai 3x per week, en flink minder m2. Ik ga er vanuit dat ik 1 x per jaar/seizoen mijn messen ga vervangen.

Hoeveel nut/voordeel hebben titanium messen tov stalen messen? Ze gaanlanger mee, dus misschien in mijn "beperkte" gebruik juist wel handig dat ze iets langer scherp blijven ipv aan het einde van het seizoen met botte messen rond te rijden.
Alternatief zou zijn gewoon 2x per jaar messen vervangen natuurlijk :+

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
predmat schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:06:
Pff, hoeveel keuze kan er zijn!
Ik wil dit jaar mij een robotmaaier aanschaffen, al was mijn origineel idee eentje zonder perimeter draad. Aangezien dit amper op de markt te verkrijgen is, heb ik dat al zo goed als uit mijn hoofd gezet...
Mijn budget is pak ongeveer 1000 euro
Mijn tuin is niet gelijk, redelijk wat onkruid/mos te bespeuren en er staat 1 speeltoestel in, voor de rest is het zo goed als een grote rechthoek met dan nog een uitloopstukje van 2m op 4m.
ongeveer 300m² groot
Mijn oog is gevallen op volgende modellen :
Husqvarna 105
ambrogio L15
Gardena smart Sileno City 500 m²
Pff en dan heb ik nog de Worx Landroid S700i
Hulp nodig met mijn keuze dus :'(
Indien er andere tips zijn mogen die ook nog gegeven worden natuurlijk ;-)
En hoe zit het met de messen? Ik lees hier dat ik die kan vinden op aliexpres? Is dat met alle modellen zo?
Hier even terug op inpikken, ik was dus voorstander van een Ambrogio te kopen maar ik wil mijn aankoop doen met eco cheques ( geen idee of dat bestaat in NL, dat is een extra legaal voordeel hier in België waarmee je allerhande zaken kan aankopen ) de verdelers die hier binnen het uur rijden zijn van Ambrogio accepteren deze niet dus ik moet een andere keuze gaan maken...
Nu had ik nog steeds de Husqvarna 105 op het oog OF de worx landroid M500 en in mindere maten eentje van Gardena smart sileno model
Iemand die me kan zeggen welke van de 3 te kiezen?
Ik heb wel niet overal in mijn tuin WIFI voorziening, is dit een groot nadeel?
Het uiterlijk maakt me niks uit, het belangrijkste voor mij is dat het moet werken en dat er zeer weinig onderhoud op moet gebeuren ( willen we dat niet allemaal? :D )
Bedankt vr de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
[...]
De WR130E hier lijkt het juist beter te doen met de meest recente firmware (3.08).
(wat ook helpt is het ca. 10cm afschuinen van binnenhoeken in de begrenzingsdraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 12:59
iemand een fix gevonden tegen het "ingraven" van de lidl grasmaaier?
rond de droogmolen bijvoorbeeld is er een kuil en alle gras pleite..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het tijdelijk uitsluiten van een gebied om te maaien? Ik heb een deel gras dat ik mogelijk deze lente of ander in de herfst wil repareren (verwijderen van mos, doorzaaien en bemesten). Dat betekent dat het voor een week of 6-8 niet gemaaid dient te worden. Het is een uiteinde van het L-stuk, kan ik als het waren de draad aanpassen - of een extra draad aanleggen - zodat dat deel wordt overgeslagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cricque
Nakebod schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:41:
[...]

Heb ook het idee dat daar nog wel het eea aan verbeterd kan worden.

Rij gewoon een flink stuk naar achter, draai random 90-180 graden, en hij zou niet vast komen te zitten
Het heet wel robotmaaier, maar echt slim is ie niet in dat soort gevallen :P

Vorig jaar heb ik de messen van mijn Worx M500 niet vervangen (M500 is stiekem een beetje overpowered voor mijn 200 m2 gazon, maar die had cut to edge, de M300 niet) dus mijn messen slijten volgens die logica ook iets minder snel.
Dit jaar voor het eerst de messen vervangen, nog 6 op voorraad dus kan nog even vooruit. Maar wel vast gezocht naar vervangers.

Handleiding zelf zegt bij 1x per dag maaien, om de 2 maanden vervangen. Maar dat is wel bij 500 m2. Ik maai 3x per week, en flink minder m2. Ik ga er vanuit dat ik 1 x per jaar/seizoen mijn messen ga vervangen.

Hoeveel nut/voordeel hebben titanium messen tov stalen messen? Ze gaanlanger mee, dus misschien in mijn "beperkte" gebruik juist wel handig dat ze iets langer scherp blijven ipv aan het einde van het seizoen met botte messen rond te rijden.
Alternatief zou zijn gewoon 2x per jaar messen vervangen natuurlijk :+
Bij mij zijn die messen na 2-3 weken toch serieus aangekoekt, en dat begon je te zien. Ik verwijder "de koek" om de 2-3 weken en draai de mesjes om. Zodat ik 4-6 weken doe met een set. En dan zet ik er nieuwe op. Ik heb dus ook een 500m² voor de cut to edge op net iets minder dan 200m². Ik laat hem wel elke dag uitrijden. Ik vind wel dat na 2-3 weken het maairesultaat minder is. Of deze mesjes na het reinigen minder goed snijden, is een andere vraag.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
draakhoofd schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:57:
Heeft iemand ervaring met het tijdelijk uitsluiten van een gebied om te maaien? Ik heb een deel gras dat ik mogelijk deze lente of ander in de herfst wil repareren (verwijderen van mos, doorzaaien en bemesten). Dat betekent dat het voor een week of 6-8 niet gemaaid dient te worden. Het is een uiteinde van het L-stuk, kan ik als het waren de draad aanpassen - of een extra draad aanleggen - zodat dat deel wordt overgeslagen?
Bij worx heb je "off limits" dat is een extra kit die je op je maaier kan zetten. Voor zo een gevallen. Voor andere weet ik dit niet, maar geen idee of het mogelijk is. Als je de draad kan verleggen is het probleem zo opgelost uiteraard

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Niet online
cricque schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:59:
[...]

Bij worx heb je "off limits" dat is een extra kit die je op je maaier kan zetten. Voor zo een gevallen. Voor andere weet ik dit niet, maar geen idee of het mogelijk is. Als je de draad kan verleggen is het probleem zo opgelost uiteraard
Het gaat in mijn geval om een Gardena (nog te installeren). Ik verwacht dat eerst de draad volledig aanleggen, en daarna het verleggen, wellicht het makkelijkste is. Ik hou dan als het ware een lang stuk draad over na verleggen, maar hopelijk raakt hij daar niet door van slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:45
oNNoZeLe schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:31:
iemand een fix gevonden tegen het "ingraven" van de lidl grasmaaier?
rond de droogmolen bijvoorbeeld is er een kuil en alle gras pleite..
Kippengaas dacht ik dat hielp....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
draakhoofd schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:57:
Dit is een proefcircuit dat hier werkte: laat de draden over elkaar heen lopen en de kans is groot dat de maaier dat als een doorlopend geheel ziet.
Zo hebben we hier ook delen uitgesloten voor herstelwerkzaamheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMR9CCVPhSve_7DZqt0t_hjDPa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tpFfFpkywe9uaHiRmraF5qvz.jpg?f=user_large

Update: testcircuit hier voor verplaatsen station:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EohLS9IESXHMdXcQUOPAAli5cxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rqd58hh3D6VMCGNHK7l8h4Dc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Rob Z op 28-04-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Niet online
Rob Z schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:39:
[...]

Dit is een proefcircuit dat hier werkte: laat de draden over elkaar heen lopen en de kans is groot dat de maaier dat als een doorlopend geheel ziet.
Zo hebben we hier ook delen uitgesloten voor herstelwerkzaamheden.

[Afbeelding]
Ah dat zou hier ook mogelijk zijn, ga ik dat proberen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:29

Nakebod

Nope.

cricque schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:58:
[...]

Bij mij zijn die messen na 2-3 weken toch serieus aangekoekt, en dat begon je te zien. Ik verwijder "de koek" om de 2-3 weken en draai de mesjes om. Zodat ik 4-6 weken doe met een set. En dan zet ik er nieuwe op. Ik heb dus ook een 500m² voor de cut to edge op net iets minder dan 200m². Ik laat hem wel elke dag uitrijden. Ik vind wel dat na 2-3 weken het maairesultaat minder is. Of deze mesjes na het reinigen minder goed snijden, is een andere vraag.
Ga het eens in de gaten houden. Vorig jaar heeft hij niet het hele jaar gereden, pas half juli aangeschaft :)
Dus misschien iets vaker alles vervangen voor een beter resultaat.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-07 20:34
Hoe doen jullie het met het plaatsen van een laadstation van een robotmaaier? Moet deze onder een overkapping staan i.v.m. regen e.d? Ben zelf aan het kijken naar een Worx M300 of M500 voor ons grasveld (300 zou qua oppervlakte wel moeten volstaan maar geen cut-to-edge) maar vroeg me af hoe ik dat moet doen met het laadstation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-07 17:10
Kan gewoon in de regen staan. Werkt de regensensor ook meteen ;).

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-07 18:42
beste mede-tweakers, wij hadden een gardena smart sileno life 1000 besteld, nu is er iets fout gegaan bij coolblue waardoor ik waarschijnlijk mijn geld terug ga krijgen, nu heb ik dit topic ontdekt en heb ik gemerkt dat de meesten een robotmaaier van worx lijken te hebben, is daar een bepaalde reden voor, of kan ik beter terug een gardena bestellen, heb ook gekeken naar robomow maar de reviews van de gardena leken beter evenals de reviews van de app, er is ook iemand langs geweest voor een husqvarna maar die was mij toch iets te duur budget is rond de €1200 opp is 600m2, maar die installateur die langskwam heeft ons aangeraden minstens eentje van 1000m2 te nemen is dit nodig, de tuin is 1 stuk een vrij platte rechthoek met aan het einde een kleine uitsparing.

Voor de mensen die een Gardena hebben, maken jullie gebruik van de smart functies?
Ook weet ik dat je de gardena modellen kunt afspoelen met de tuinslang gaat dit ook met de modellen van andere merken?

[ Voor 12% gewijzigd door izzet3838 op 21-04-2020 12:49 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@izzet3838 Het is hier Worx vooral vanwege "cut-to-edge" en de mogelijkheid om de robot te besturen met een (niet geheel officiële) API. Ook de prijs (uit Duitsland) was prima voor 500m2 gras (hebben het 700m2 model, SB700).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-07 18:42
Rimco schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:55:
@izzet3838 Het is hier Worx vooral vanwege "cut-to-edge" en de mogelijkheid om de robot te besturen met een (niet geheel officiële) API. Ook de prijs (uit Duitsland) was prima voor 500m2 gras (hebben het 700m2 model, SB700).
Bedankt voor je snelle antwoord, dat cut to edge systeem lijkt me interessant omdat ik aan alle zijden een borduur heb nu ziek ik dat er een model L1000 en M1000 zou zijn de L1000 zou ipx5 zijn, betekent dat dat de M1000 niet nat mag worden, en zijn er nog andere verschillen tussen deze modellen.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
MrFl0ppY schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:37:
Kan gewoon in de regen staan. Werkt de regensensor ook meteen ;).
Helder, bedankt :-)
Heb zojuist de bestelling maar geplaatst voor een M500; cut-to-edge is me toch nog wel wat waard en het prijsverschil met de S300 is nou ook weer niet enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
cricque schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:58:
[...]

Je maait veel te vaak. Dat oppervlakte kan ie met 2-3 dagen 4 uurtjes makkelijk bijbenen.
izzet3838 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:47:
beste mede-tweakers, wij hadden een gardena smart sileno life 1000 besteld, nu is er iets fout gegaan bij coolblue waardoor ik waarschijnlijk mijn geld terug ga krijgen, nu heb ik dit topic ontdekt en heb ik gemerkt dat de meesten een robotmaaier van worx lijken te hebben, is daar een bepaalde reden voor, of kan ik beter terug een gardena bestellen, heb ook gekeken naar robomow maar de reviews van de gardena leken beter evenals de reviews van de app, er is ook iemand langs geweest voor een husqvarna maar die was mij toch iets te duur budget is rond de €1200 opp is 600m2, maar die installateur die langskwam heeft ons aangeraden minstens eentje van 1000m2 te nemen is dit nodig, de tuin is 1 stuk een vrij platte rechthoek met aan het einde een kleine uitsparing.

Voor de mensen die een Gardena hebben, maken jullie gebruik van de smart functies?
Ook weet ik dat je de gardena modellen kunt afspoelen met de tuinslang gaat dit ook met de modellen van andere merken?
Gardena's waren ~2 jaar geleden karig toegerust zonder bv regensensor of app-bediening. Daarbij waren ze duurder. En in het najaar van 2018 stuntte Amazon met Worx modellen voor rond de 450-500 euro.

Als je ruimte heb, zou ik sowieso een kantstrook aanleggen. Cut to edge volgens de handleiding is toch snel 4 cm van de rand af. Je kan wat smokkelen met het draad, maar dan heb je met afsteken weer het risico dat je net te ver gaat en ie ernaast komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
Vandaag ook een M500 gekocht gehad, ik had wel wat moeite met het installeren maar dat lag volledig aan mijn beschikbare WiFi in de tuin, dat is ondertussen wel opgelost...
nu is hij wel gestart maar heeft hij gewoon 3 rondjes gereden en in zijn laadstation gegaan volgens mij zelfs zonder zijn messen te gebruiken... Is dit normaal? Moet ik die messen ergens activeren?
Hoe kan ik het ding zo goed mogelijk beveiligen? Pin code heeft het volgens mij niet? Of is dat die 0000 die ik ingeef? Waar verander ik dat? In de app vind ik het niet eigenlijk...
Ik heb automatisch schema gekozen, toch moet ik nog de dagen ingeven wanneer hij moet uitrijden alsook het uur? Wat is dan het verschil nog met een handmatig schema vraag ik me af?
Voor de rest wel vrij content van, bij het aanleggen van de draad vreesde ik voor 1 bepaald stuk ( zeer slecht aangewerkt en redelijk "stijl" ) maar dat heeft hij nu toch 3x moeiteloos overwonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Rimco schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:55:
Welke API gebruik je hiervoor? ioBroker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 21:57
Ik heb vandaag ook contact met de support afdeling gehad, inclusief het doorgeven van het logboek. De landroid moet terug, hij maakt teveel kuilen en loopt vaak vast.

Hopelijk overleef ik 19 dagen zonder maaier....

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:27
Señor Sjon schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:36:

Als je ruimte heb, zou ik sowieso een kantstrook aanleggen.
Wat bedoel je met een kantstrook als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rob Z schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:24:
[...]

Welke API gebruik je hiervoor? ioBroker?
De basis komt daar volgens mij wel vandaan. 2 jaar geleden was er een Python script op basis waarvan ik een eigen simpele Python wrapper heb gemaakt voor Domoticz. Toen de API van v1 naar v2 ging moest ik weer even zoeken naar een voorbeeld, maar zal dan wel die ioBroker zijn geweest.

Wat ik dus nu heb is een hele simpele mqtt client die wacht op events van de robot (ingelogd via de v2 API). Daarbij registreert Domoticz wat HTTP endpoints die worden gebruikt door het script om de info naar Domoticz te pushen. Aan de andere kant zit er ook een simpele HTTP server op met een minieme API om wat commando's te versturen.

Aan de Domoticz kant hou ik dan vooral bij wat de status is en gebruik dat om te kijken hoeveel er gemaaid is (status=7). Daarnaast kijk ik naar het weer (temperatuur, UV) om te bepalen hoe veel ik wil maaien en bepaal hoe nat het gras is (regen(radar) en beregening) om alleen te maaien als het droog is. Ook zorg ik er voor dat de maaier zo laat mogelijk voor zonsondergang gaat maaien, wat er ook voor moet zorgen dat het gras zo droog mogelijk is. Als de robot aan het rijden is terwijl de sproeiers bijna aan gaan of het gaat regenen stuur ik hem ook actief naar huis. Het schema in de app is gewoon 24/7 en Domoticz zet het percentage op 0/100% om de robot binnen te houden of te starten. Voordeel is dat je ook rond middernacht gewoon door kan maaien indien nodig (en je zou daarmee ook nog makkelijk wat tijden kunnen blokkeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
iRobert schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:34:
[...]

Wat bedoel je met een kantstrook als ik vragen mag?
Een stenen rand op dezelfde hoogte als het grasveld waar hij met zijn wielen op kan rijden. Zo heb je altijd cut to edge. ;) Zoek in dit topic op graskantstenen, maar bij een redelijk recht toe-recht aan grasveld kan je ook breed opsluitband gebruiken van bv 10cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1378646

Ik heb een Yardforce 400i.

Ik heb veel problemen met dat hij vaak zomaar stopt. Dan zit hij blijkbaar vast of dat hij wel rond rijdt maar niet maait en ik moet het altijd handmatig doen.

Per saldo kan hij niet langer dan enkele minute zelfstandig maaien zonder dat ik hem weer moet aanzetten.

Al met al nog wel wat kuren en hoop dat dit beter gaat worden.

Iemand tips wat ik beter kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 15:18
Voor iedereen die een Gardena Sileno heeft, er is een update uitgekomen met de volgende nieuwe features:
Alle SILENO's
Verschillende optimalisaties, waardoor uw robotmaaier nog betrouwbaarder werkt.

SILENO city en SILENO life:

CorridorCut
Smalle doorgangen tot een breedte van 60 cm tussen de begrenzingsdraden zijn geen probleem voor de maaier. Zelfs doodlopende paden zijn geen probleem.
Er is slechts één vereiste: de begeleidingsdraad moet in het smalle gebied worden geïnstalleerd.

Frost Sensor
Bevroren gras maaien kan schadelijk zijn voor het gazon. Als de vorstsensor is geactiveerd, begint de maaier het gras niet te maaien als de temperatuur lager is dan 5 ° C.

Helling
De maaier kan nu maaien op hellingen tot 35%.

SILENO city:

Spot Cutting
Deze functie is perfect voor gebieden die minder vaak worden gemaaid, zoals onder een trampoline.
Wanneer u deze functie gebruikt, werkt de robotmaaier in een spiraalvorm om afzonderlijke delen van het gazon met hoger gras te maaien.

SensorControl:
De robotmaaier past de maaitijden automatisch aan in overeenstemming met de groei van het gazon.

Source: https://www.gardena.com/n...t-center/software-update/

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukcer123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-06 09:36
Ik heb een Gardena Sileno R160Li en deze maait naar tevredenheid. Ik wil het laadstation plaatsen in mijn houthok zodat de maaier droog staat. Ik heb de 2 begrenzingsdraden op 30 cm van de terugkeerdraad geplaatst maar nu denkt de maaier dat hij in het houthok ook moet maaien. Bij Husqvarna kun je de draden samenvoegen (de 2 begrenzingsdraden en de terugloopdraad), Gardena geeft echter aan dat dit bij hen niet kan en hebben geen oplossing, wie heeft er wel een oplossing? De draden heb ik nu los liggen om het e.e.a. uit te proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om4e0s_dN_ciVOG4Sgk5IbR0xo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnQvfc8irhOlJrCUiud8eYtS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UclbkPTRAEHbpJ0dtSg6iKG1Qng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkfDaks3yhufILW0l7cvkTlH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@dukcer123 kun je niet instellen dat ie 100% van de keren op afstand gaat starten ?
Weet even de precieze benaming niet, maar ik kan mij m'n Gardena instellen hoeveel procent van de starts ie moet beginnen bij het station, of hoe vaak bij het eindpunt van de geleide draaid.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:33
Er loopt nu een actie bij Worx Landroid bij een M1000 gratis installatie, €100 cashback en gratis garage. Kan hem op internet voor €879 , na cashback €779. Lijkt mij een mooie deal eigenlijk, ik zou eerder voor een M700 gaan maar voor hetzelfde geld krijg ik én gratis installatie en een garage en een grotere maaier. Ik heb ca. 400m2 gras in een piramide vorm.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukcer123
ZeRoC00L schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:27:
@dukcer123 kun je niet instellen dat ie 100% van de keren op afstand gaat starten ?
Weet even de precieze benaming niet, maar ik kan mij m'n Gardena instellen hoeveel procent van de starts ie moet beginnen bij het station, of hoe vaak bij het eindpunt van de geleide draaid.
Ik heb hem nu op 100% gezet. Ik zag ook dat ik de uitijhoeken kan bepalen. Deze staan nu op 270 en 90. zouden die mss anders ingesteld moeten worden?
Maar goed, even kijken hoe hij het nu gaat doen. Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:51
ChiLLeR schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:23:
Er loopt nu een actie bij Worx Landroid bij een M1000 gratis installatie, €100 cashback en gratis garage. Kan hem op internet voor €879 , na cashback €779. Lijkt mij een mooie deal eigenlijk, ik zou eerder voor een M700 gaan maar voor hetzelfde geld krijg ik én gratis installatie en een garage en een grotere maaier. Ik heb ca. 400m2 gras in een piramide vorm.
Waar heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Heb ik ook interesse in. In België verkoopt Brico.be hem voor € 999 ( en dan de actie ). Maar wat jij zegt zou dan nog € 100 goedkoper zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• predmat
Ola en ik heb gisteren pas de M500 gekocht in de Brico voor 749 euro :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukcer123
@ZeRoC00L ik las in de handleiding dat het instellen van 100% te maken had met maaiclusters, dus heeft volgens mij niets te maken met het laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-03 22:29
Zeker dat je dan de cashback gaat genieten?

Als je op de website kijkt staat er onderin het vak waar je akkoord gaat dat de maaier bij Brico, Brico Plan-It of Briko Depot moet gekocht worden.
En dan betaal je €999.
Had m'n oog laten vallen op de M700 gezien het kleine prijsverschil tov de M500 maar ik heb amper 60m2 grasoppervlak :+ .
Anders een Husqvarna 105 maar dan biedt de Worx meer bang-for-buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Ik volg al geruime tijd dit onderwerp.
Zit nog steeds in de twijfel over zitmaaier of robotmaaier.

Mocht ik voor de robot gaan will ik hier uit kiezen :
husqvarna robotmaaier 430x
STIHL iMOW® robotmaaier RMI 632 C
Robomow RS615u (Model 2020)
ambrogio L200R elite
Vooral hier positieve ervaringen met Worx vandaar de Worx Landroid L2000 WR155E
mogelijk ook een optie is geworden.

Kunnen jullie mij misschien van advies voorzien?

Ik heb trouwens gehoord dat je beter geen robotmaaier kunt nemen met koolstofborstel motor. Weet iemand hier meer van?
curlito schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:39:
Ik heb een week geleden (na lang twijfelen) een Husqvarna automower 430X model 2020 online besteld. Deze is vandaag geleverd en zal jullie de komende dagen/weken mijn ervaringen delen. Nu is het enkel nog wachten op mijn "Automower Installatiekit" (kabel, grondpinnen, kabelverbinders...) en ik kan eindelijk starten.
Hoe staat het ervoor? Ben zeer nieuwsgierig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
@-_- Eerste ingeving: als je het maaien leuk vindt: zitmaaier doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Rob Z schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:08:
@-_- Eerste ingeving: als je het maaien leuk vindt: zitmaaier doen!
Haha zeker :D
Weet zeker dat mijn kids van 4 en 5 het geweldig vinden om met papa op een zitmaaier te zitten.
Maar als ik een beetje dieper er op in ga zitten er aan een zitmaaier toch ook wat nadelen.

- als je wil mulchen moet je dit goed bij houden (en ik ben soms beetje lui haha en vergeet het wel eens een weekje 8)7
- kies je voor opvangen, dan moet dat gras ook ergens naartoe. Een composthoop wil ik niet vanwege de stank van stinkend gras. In dat geval moet ik het groenpark brengen. Wel gratis maar kost me weer veel tijd.
- onderhoudskosten, benzine etc zijn toch wel wat duurder dan bij een robot
- wil je een zitmaaier lang goed houden zul je deze eigenlijk na elke keer (klein) beetje schoon moeten blazen met de compressor
- en nu lijkt mij dat maaien op een zitmaaier wel leuk, maar over 4-5 jaar nog steeds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Laatst online: 21-06 19:07
predmat schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:14:
nu is hij wel gestart maar heeft hij gewoon 3 rondjes gereden en in zijn laadstation gegaan volgens mij zelfs zonder zijn messen te gebruiken... Is dit normaal? Moet ik die messen ergens activeren?
Hoe kan ik het ding zo goed mogelijk beveiligen? Pin code heeft het volgens mij niet? Of is dat die 0000 die ik ingeef? Waar verander ik dat? In de app vind ik het niet eigenlijk...
Bij mij rijd hij ook een rondje als hij klaar is, tot hij op het laadstation eindigt. Soms doet hij een paar rondjes, ik vermoed dat jij dan net niet recht genoeg op het laadstation rijd o.i.d.
Ik heb een handmatig schema ingesteld en volgens mij gebruikt hij bij dat laatste rondje alleen de messen als je een vinkje bij 'rand' gezet hebt in dat schema.

Die 4x0 zal idd de pincode zijn. Ik heb die veranderd. Ik geloof dat ik dat op de maaier zelf gedaan heb.
Daarnaast heb ik in de app de optie vergrendelen aan gezet. Dan gaat ie piepen als hij jou WiFi niet kan vinden.
En als je hem echt wilt beveiligen kun je nog zo'n uitbreiding kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
Kan ik voor een langere maaitijd simpelweg een dikkere accu in een Worx Landroid WR130E doen?
Standaard is het de WA3551 20V MAX accu van 2Ah. De 3553 is 4Ah.

Update: er past een 4Ah accu in de WR130E en die laadt ook op.
(kost momenteel origineel €60 bij o.a. Praxis en Hornbach)
Let wel: een imitatie-accu werkt wellicht niet; zie franssie in "Robotmaaiers"

Uitsluitsel over de maaitijd volgt.
Met de originele 2Ah accu duurde de laatste maaibeurt 1:36 (h:mm).
De laadtijd was 4:10.

Met de 4Ah accu duurde het 2:58.
De laadtijd was 8:20.

Vroegere maaibeurten waren vaak na 1:15 voorbij, dus het lijkt er op dat de maaiduur hier aardig recht evenredig is met de accucapaciteit.

De maaier kent geen automatisch programma. Deze wordt altijd handmatig gestart en maait totdat de accu leeg (9%) is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ui9JKRVxHIE94dOw7RvJbq5Ec4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ulpq141nISMkkXFobsaIyWXZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7XGhxdX0-kLEEKg2Zkwe43I-pw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PahudPqn8YwW37y5crbrz14S.jpg?f=user_large

[ Voor 188% gewijzigd door Rob Z op 08-05-2020 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderz
joepadmiraal schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:15:
[...]

Soms doet hij een paar rondjes, ik vermoed dat jij dan net niet recht genoeg op het laadstation rijd o.i.d.
Ik heb een handmatig schema ingesteld en volgens mij gebruikt hij bij dat laatste rondje alleen de messen als je een vinkje bij 'rand' gezet hebt in dat schema.
[...]
Het lijkt me toch niet normaal dat hij een paar rondjes doet. Bij mij stopt hij steeds bij het laadstation bij het terugkeren. De instelbare randroutine doet hij als eerste als hij begint.
Indien hij terugkeert met lege batterij doet hij dit zonder messen, indien handmatig met nog voldoende batterij met messen. Zo kan je de randroutine manueel uitvoeren door hem naar huis te sturen vlak na laadstation met voldoende batterij.
Rob Z schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:02:
Kan ik voor een langere maaitijd simpelweg een dikkere accu in een Worx Landroid WR130E doen?
Standaard is het de WA3551 20V MAX accu van 2Ah. De 3553 is 4Ah.
Ik denk het wel. Het enige verschil tussen de M500 en M700 is de accu dacht ik en tussen de M700 en M1000 de adapter om op te laden.
Ik heb de M700. (WR142E)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curlito
-_- schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:59:

[...]

Hoe staat het ervoor? Ben zeer nieuwsgierig
Ik ben heel tevreden van mijn Husqvarna 430X. Niet de goedkoopste maar online kan je hem voor een mooie prijs vinden. Installatie volledig zelf gedaan en is echt niet moeilijk. Je kan deze dan ook nog aanpassen naar wens of waar het effect niet is zoals gewenst. Best dus een beetje teveel kabel leggen :P Stel gerust maar uw vragen en ik probeer ze zo snel mogelijk te beantwoorden :) Weet wel dat je met dit toestel de boorden zelf nog moet trimmen met een kantenmaaier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-07 12:13

pdavie2311

Live life to the fullest..

Heb de robotmaaier van de Aldi gereserveerd . Kan deze nu ophalen! 349,- incl regensensor..Geen gekke deal lijkt me? Ongeveer 250-300m2 gras wat hij moet maaien...Aktie is van begin deze maand, meer mensen die deze maaier hebben gehaald? Ervaringen?

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 19:52
pdavie2311 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:55:
Heb de robotmaaier van de Aldi gereserveerd .
Hoe doe je dat? Op de Aldi website zie ik niks over reserveren of beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

The_Woesh schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:46:
[...]

Hoe doe je dat? Op de Aldi website zie ik niks over reserveren of beschikbaarheid.
Persoonlijke mail gestuurd! Is online niet meer te krijgen..Wel blij mee en goede service! Maar is het wat? Tja...Haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKgFsJW0nJdJMJ9SQfGX9cjssmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0zhor1g8sUIPJNEAEpLYxcAm.jpg?f=user_large

Zie deze plattegrond van mijn tuin! Is het zo “simpel” om het draad te geleiden? Het blauwe om de palen is een drainagebuis ter bescherming van de maaier! De hoeken leg ik in 45 graden aan, niet haaks! Laadstation komt naast overkapping te staan, daar zit ook stroom!

Doe ik het zo goed? Alle hulp is welkom! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
Ik heb een robotmaaier in bestelling staan en vandaag het bestaande gazon "afgemaakt" met wat extra graszoden aan de randen. Ik wil de bedrading uiteraard wel direct door de nieuwe zoden leggen maar ik denk dat dit stuk de eerste weken niet direct meegemaaid moet worden. Kan ik dit stuk gewoon simpelweg even afsluiten met wat klinkers die ik nog heb liggen zodat de maaier dit als obstakel ziet en gewoon omkeert? Of is dit te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
DesireHD schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:33:
Ik heb een robotmaaier in bestelling staan en vandaag het bestaande gazon "afgemaakt" met wat extra graszoden aan de randen. Ik wil de bedrading uiteraard wel direct door de nieuwe zoden leggen maar ik denk dat dit stuk de eerste weken niet direct meegemaaid moet worden. Kan ik dit stuk gewoon simpelweg even afsluiten met wat klinkers die ik nog heb liggen zodat de maaier dit als obstakel ziet en gewoon omkeert? Of is dit te simpel gedacht?
Hangt van de robotmaaier af. Als je één hebt met enkel een draad rondom dan heeft hij die nodig om terug aan het laadstation te geraken. Indien dit ergens aan het begin is gaat het dan wellicht nog meestal goed gaan. Indien dit aan het einde is gaat hij nooit meer zelfstandig terug aan zijn laadstation geraken. De randmaairoutine gaat ook niet lukken.
Je hebt er ook waar nog een extra draad middenin ligt. Ik denk dat het dan geen probleem is om terug naar het laadstation te gaan.

@pdavie2311
Ziet er wel goed uit. Ik denk dat je best een paar hoeken legt en dan eens kijken hoe hij reageert. Als je hem niet ingraaft kan je hem na enkele dagen ook nog zeer makkelijk wat verleggen indien hij niet te strak ligt.
Ik heb geen bescherming rond schommel/wasdraadpalen. Mijn inziens moet de maaier er maar tegen kunnen dat hij daartegen botst, het is ook niet zo dat die maaiers snel rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door donderz op 29-04-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
donderz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:25:
[...]

Hangt van de robotmaaier af. Als je één hebt met enkel een draad rondom dan heeft hij die nodig om terug aan het laadstation te geraken. Indien dit ergens aan het begin is gaat het dan wellicht nog meestal goed gaan. Indien dit aan het einde is gaat hij nooit meer zelfstandig terug aan zijn laadstation geraken. De randmaairoutine gaat ook niet lukken.
Je hebt er ook waar nog een extra draad middenin ligt. Ik denk dat het dan geen probleem is om terug naar het laadstation te gaan.
Ah, da's wel een goeie inderdaad. De "loop" is natuurlijk onderbroken dan. Het gaat om een Worx M500; werkt v.z.i.w. met een draad rondom. Dan de eerste tijd maar niet te kort maaien :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Laatst online: 01-07 17:18
pdavie2311 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:51:
[Afbeelding]

Zie deze plattegrond van mijn tuin! Is het zo “simpel” om het draad te geleiden? Het blauwe om de palen is een drainagebuis ter bescherming van de maaier! De hoeken leg ik in 45 graden aan, niet haaks! Laadstation komt naast overkapping te staan, daar zit ook stroom!

Doe ik het zo goed? Alle hulp is welkom! Thanks!
Mjah zo simpel zou het kunnen zijn. Zoiets het ik eerst ook. Wel met wat groter gazon.
De afgelopen 1,5 jaar ben ik het toch behoorlijk gaan aanpassen. Door eilanden aan te leggen. Zo hebben wij bv om de trampoline heen nu ook een lijntje lopen zodat hij niet steeds tegen de randen botst (kost tijd en het is ook een behoorlijke klap, de robot moet zichzelf ook steeds meer opnieuw een andere richting opsturen). In jou geval zou ik datzelfde doen rondom die palen die je hebt staan.
Ik zou gek genoeg ook zorgen dat je laadstation goed in de regen staat ivm de sensor (kan ik nu niet goed beoordelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

@okio Thanx
@donderz Thanx

Ik heb al even tutorials bekeken online en ik moet eerst de Grenskabel aanleggen, op plek waar ik de geleidingsdraad aankoppel maak ik een lus, extra draad. Deze lus knip ik door en bevestig de 3 kabels van het grensdraad ( waarvan 1 dus dient als geleidingsdraad) aan het bijgeleverde koppelstukje..Deze ook iets ik de grond wegwerken neem ik aan ivm mogelijke schade? Zie foto waar ik de geleidingsdraad nu heb ingetekend op de plek waar ik het wil koppelen. Aangaande laadstation in de regen? Waarom? Ik zie dat alleen de maaier zelf over een regensensor beschikt? Planning was wel om hem inderdaad naast de overkapping te plaatsen, in de openlucht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsQMhnCZkaWRBakmGPyercObUmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jUVhvy2asWK6PQvEX2kL4u4R.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curlito
Ik heb ook een vraagje ivb robotmaaiers die van toepassing is op verschillende merken:

Wie heeft er ervaring met mesjes in titanium?

- Zijn deze de meerprijs waardig of is het eerder marketing?
- Wat met de mesjes van Skarp die beweren dat ze 2 x langer meegaan?

en dan heb je nog de nieuwe Husqvarna Endurance Messen?

[ Voor 12% gewijzigd door curlito op 29-04-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Laatst online: 21-06 19:07
Bij mij is het handmatige schema van de landroid ineens gereset. Alle dagen staan ineens op 9:00-12:00.
Het zou bij de firmware upgrade naar 3.08 gebeurd kunnen zijn.
Hebben jullie dat ook of heb ik gewoon pech?

Edit:
Hij valt nu ook steeds uit.
Inmiddels al 3x opnieuw aangezet, maar hij blijft uitgaan terwijl hij op de lader staat.
De app geeft ook aan dat de accu 92% vol is dus lijkt me een bugje in de laaste firmware.
Ik heb maar een support ticket aangemaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door joepadmiraal op 29-04-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PklQu3UTuek2Jz8dOkZfwSwNDSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XAGf1MFcLOkj9EvrzAF5Dsb1.jpg?f=user_large

Even een aangepaste schets van mijn tuin. Ik twijfel toch om de maaier retour te doen. Heb ik wel de tuin ervoor? Ik wil niet nog eens er veel moeten doen met de kantjes/bosmaaier. Ik zal de punten uitleggen waar ik over twijfel, zoals genummerd op mijn schets:

1- Afstand tussen schutting en paal is 70cm. Draad moet 30cm uit de schutting, hou ik 40 cm over dat de maaier hier zich langs moet zien te krijgen?
2- Afstand tussen haag (coniferen/laurier) en paal trampoline is 70 cm. Draad moet 20cm uit de haag, hou ik 50 cm over dat de maaier hier zich langs moet zien te krijgen? Of gaat hij er gewoon onder door, door zijn weg te vinden?
3- Afstand tussen paal trampoline en beukenhaag is 60 cm. Draad moet 20cm uit de haag, hou ik 40 cm over dat de maaier hier zich langs moet zien te krijgen? Of gaat hij er gewoon onder door, door zijn weg te vinden?
4- Gras tussen de borders is 210cm, op deze manier gelijden?
5- Zie 4.....

Kan ik het op deze manier installeren zoals op de schets? Robotmaaier vindt zijn weg wel? Ik ga de palen en trampoline niet apart afzetten. Als het niet haalbaar is, moet hij helaas retour. Nu nog ongebruikt!

Alle tips en hulp zijn meer dan welkom...Thanx!!!

[ Voor 73% gewijzigd door pdavie2311 op 29-04-2020 20:00 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 76 Laatste