De Robomow RS615u die we vorig jaar gekocht hebben heeft nog weinig zin om uit zijn winterslaap wakker gemaakt te worden.
Bij het aanzetten van het laadstation en de robomow er in duwen en aanzetten een hoop steeds verschillende vormen van een rood al dan niet groen knipperend lampje op het laadstation, maar solide groen (opladen, in station) zat er nog niet bij. De robomow zelf gaat ook niet fatsoenlijk aan, alleen steeds even kort een schermpje dat de accu wordt gebalanceerd en dan gaat hij weer uit.
De maaier heeft heel de winter binnen gestaan, zoals volgens mij de handleiding voorschrijft uitgezet en opgeladen. Misschien is het toch een issue met de accu, maar dan zou ik niet per se dit gedrag verwachten. De kop van het laadstation is wel buiten gebleven, die hebben we even open geschroefd. Of er iets mis is met de pcb weet ik niet, maar de oppervlaktebehandeling die er op zit lijkt in ieder geval al niet helemaal 100% meer te zijn, met verschillende breuken in het op het pcb spuitgegoten(?) rubberachtige kunststof. De verbinding tussen de mosfet en de heatsink zat ook nogal los. Vochtig was het niet, maar toch maar even op de verwarming gelegd om het later nog eens te proberen.
------
UPDATE
Toch even follow-up voor als iemand deze post toevallig nog tegenkomt: Dit probleem is verholpen, het lag toch aan battery drain. Na contact met roboservice kreeg ik de onderstaande stappen terug, die het hebben opgelost. Hoewel de robomow uitstond in de winter, lag het waarschijnlijk toch aan het niet helemaal goed opvolgen van de procedures in de winter m.b.t. druppelladen (zie instructies van Robomow zelf hiervoor).
De getoonde pcb in de foto lijkt verder geen performance issues te geven.
- Schuif de laadkop in het basisstation , steek de glaszekering in , zet de schakelaar op OFF en schuif de robot in zijn laadpinnen , robot zal nog enkele keren aan en uitvallen.
- Laadt hem enkele uren of 1 dag zo op , op deze manier , dan zet je de schakelaar op ON , laat de robot nu laden en uitbalanceren , balanceren kan de eerste maal tot 32 uren duren , laat hem in die tussen tijd niet manueel maaien. Moet steeds lukken op deze manier.
[
Voor 28% gewijzigd door
Lo_ op 19-06-2020 17:00
]