Na enige tijd de technology preview te hebben gedraaid vanmorgen m'n desktop geüpgraded wat zonder problemen verliep. Vanuit het perspectief van desktopgebruiker vind ik de meerwaarde van Windows 10 t.o.v. Windows 8.1 marginaal. Het grootste pluspunt vind ik dat Windows nu eindelijk ondersteuning heeft voor meerdere virtuele bureaubladen. Daarnaast starten de universal apps nu sneller wat een welkome verbetering is, ook al gebruik ik als desktopgebruiker die toepassingen praktisch niet.
Wat mij stoort aan Windows 10 is hoe inconsistent de user interface is. Het is een mengelmoes van het 'oude' Win32 en het nieuwe Universal apps en ik vind het tot op heden niet echt een geslaagde fusie. Bij Windows 8 hadden ze met Metro/Modern UI een duidelijke visie (even los van de vraag hoe populair dit was) terwijl ik met de Universal apps sterk het gevoel krijg dat ze nog zoekende zijn. Het voelt nu voor mij een beetje alsof je KDE applicaties draait binnen een GNOME omgeving, het werkt allemaal wel maar echt lekker bij elkaar passen doet het niet.
Edge valt me ook een beetje tegen. Tijdens de TP was het al niet echt stabiel maar ik had toch meer verwacht van de final versie. Qua snelheid zijn Edge en Chrome vergelijkbaar op mijn pc, echter draai ik in Chrome nog een heel scala aan plug-ins wat Edge op dit moment nog mist. Daarnaast vind ik het geheugengebruik ook behoorlijk fors, drie tabbladen open en Edge neemt dik 700MB in gebruik

Zelfs met Chrome en allerhande extensies krijg ik dat niet voor elkaar. Laten we het er maar op houden dan Microsoft nog niet klaar is met W10.
Zolang het stabiel blijft draaien en ik gewoon m'n ding kan blijven doen zonder tegen vreemde problemen aan te lopen laat ik voorlopig zo. Hoop echter wel dat Microsoft de komende tijd nog het één en het ander glad gaat trekken wat betreft de user interface.