Er is blijkbaar niet even wat teruggelezen, waarom niet vraag ik mij dan af? Toch flink wat tijd in gestoken om het probleem te omschrijven, waarvoor hulde, maar tja? 😏
Testing, one, two ...
Er is blijkbaar niet even wat teruggelezen, waarom niet vraag ik mij dan af? Toch flink wat tijd in gestoken om het probleem te omschrijven, waarvoor hulde, maar tja? 😏
Testing, one, two ...
Dat is de huidige GoT generatie :hardware-lover schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:53:
Er is blijkbaar niet even wat teruggelezen, waarom niet vraag ik mij dan af? Toch flink wat tijd gestoken om het probleem te omschrijven, waarvoor hulde, maar tja?
|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Commandline FTW | Tweakt met mate
Moderatie zou idd nergens voor nodig hoeven zijn in dit geval, dan kun je in vrijwel ieder topic wel in gaan grijpen.Hero of Time schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:45:
Waarom moet iedereen elk mogelijk topic volgen en dan ook nog gaan onthouden wat er allemaal gezegd wordt, simpelweg om een vraag beantwoord te krijgen? De moderatie van 15 jaar geleden had niets anders gedaan in deze situatie: namelijk niets.
Wil je echt naar een tijd van 'vroeger was alles beter', ga dan lekker terug naar je 5 mbps internet verbinding en koop dvds om een film te kijken.
Testing, one, two ...
Daar is de Search voor!Hero of Time schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:45:
Waarom moet iedereen elk mogelijk topic volgen en dan ook nog gaan onthouden wat er allemaal gezegd wordt, simpelweg om een vraag beantwoord te krijgen?
Dat betwijfel ik!De moderatie van 15 jaar geleden had niets anders gedaan in deze situatie: namelijk niets.
DivX jongûh!Wil je echt naar een tijd van 'vroeger was alles beter', ga dan lekker terug naar je 5 mbps internet verbinding en koop dvds om een film te kijken.
|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Testing, one, two ...
LG Oled 55B7V, Denon S950H, VU+ Zero4K, Nvidia shield TV Pro 2019, PlayStation 4, Harman Kardon BDT 30 Synology DS923+
Per ongeluk de 64bit versie geprobeerd op een 32bit Shield?Spe115 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:06:
Afgelopen weekend de 20.1 versie van het shield platform geprobeerd te installeren maar die gaf een foutmelding bij het installeren. Ik weet niet zo goed waar ik de logs kan vinden dus ik weet niet wat er precies fout ging.
Testing, one, two ...
Ik heb de 2019 pro variant en de 64 bit versie proberen te installeren maar dat ging dus fout. Waar en hoe kan ik de logs vinden en inzien?hardware-lover schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:29:
[...]
Per ongeluk de 64bit versie geprobeerd op een 32bit Shield?
LG Oled 55B7V, Denon S950H, VU+ Zero4K, Nvidia shield TV Pro 2019, PlayStation 4, Harman Kardon BDT 30 Synology DS923+
Testing, one, two ...
Ik Installeer eigenlijk alle versies via kodi Android installer. Dit omdat de Playstore versie soms erg lang op zich laat wachten. Over de oude heen als update met behoud van instellingen.hardware-lover schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:35:
@Spe115, op welk moment ging het fout, tijdens installatie (bijwerken) van de bestaande versie? En via welke app of staat ie al in de Play Store met 20.1?
Testing, one, two ...
Heb je het nou over de eerste keer de boel scrapen of gewoon elke keer als je de bibliotheek opvraagtSpe115 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:07:
Ik weet dat HDD's per definitie trager zijn dan SSD's maar nu kijk ik tegen een initialisatie duur van rond de 10 minuten voordat kodi de mappen heeft doorgezocht en de films en series speelbaar zijn.
Kan ik daar (behalve investeren in een ssd opslagpool van minstens de grootte van de huidige schijven) iets aan doen of heeft kodi hier gewoon moeite mee?
Elke keer als de bibliotheek opgevraagd wordt helaas.nero355 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:15:
[...]
Heb je het nou over de eerste keer de boel scrapen of gewoon elke keer als je de bibliotheek opvraagt
Hmm... dat is zeker vreemd!Spe115 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:46:
Elke keer als de bibliotheek opgevraagd wordt helaas.
Synology DS923+nero355 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:58:
[...]
Hmm... dat is zeker vreemd!
- Welke HDD's zijn het precies ?!
- Draai je een centrale database via MySQL toevallig ?
- Welke hardware of welk apparaat gebruik je als Kodi Client precies ?
Testing, one, two ...
Dat SHR gedoe is echt bagger IMHO => https://kb.synology.com/e..._Synology_Hybrid_RAID_SHRSpe115 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:00:
Synology DS923+
3x WD Red 6TB indeling SHR van Synology.
Als dat de enige Client is en je dus alleen daarop alles hebt zitten scrapen dan het ook zo zijn dat daar je probleem zit als de database veel te groot is geworden!Kodi cliënt draait op de Nvidia Shield tv Pro 2019.
Een PC is dan ook vele malen sneller dan je Shield TV 2019 Pro dus ik zou nog eens goed naar je database kijken : Misschien een keertje "Database Cleanup" draaienScrapers zijn van TMDB en ik gebruik soms XEM voor series maar eerder vanaf pc duurde dit nooit zo lang dus waarschijnlijk ligt het niet bij de scrapers.
[Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 14-03-2023 16:30]
Dank voor de tip, database cleanup heeft het opgelost qua snelheid.nero355 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:26:
[...]
Dat SHR gedoe is echt bagger IMHO => https://kb.synology.com/e..._Synology_Hybrid_RAID_SHR
Of je draait RAID of je draait geen RAID en niet zo'n halvegare oplossing!
Een ander iets dat je moet checken is of je niet toevallig SMR HDD's hebt i.p.v. reguliere HDD's :
- nieuws: Hdd-fabrikanten verzwegen gebruik shingled magnetic recording bij som...
- nieuws: WD verduidelijkt gebruik smr bij hdd's en belooft dit voortaan te melden
- nieuws: Western Digital brengt hdd's met CMR voortaan uit onder WD Red Plus-n...
[...]
Als dat de enige Client is en je dus alleen daarop alles hebt zitten scrapen dan het ook zo zijn dat daar je probleem zit als de database veel te groot is geworden!
[...]
Een PC is dan ook vele malen sneller dan je Shield TV 2019 Pro dus ik zou nog eens goed naar je database kijken : Misschien een keertje "Database Cleanup" draaien
[Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 15-03-2023 12:13]
Check effe of die NUC dat gezeik heeft met een DisplayPort Bridge die als HDMI Poort functioneert of zoiets...Hann1BaL schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:26:
Ik heb een Intel NUC 7th GEN i3 i3-7100 CPU met Windows 10 waar Kodi op draait.
Als ik de specificaties bekijk zou dit dus 4k 60hz met HDR moeten kunnen doen.
Als ik Windows wil instellen op 3840x2160 dan wordt mijn TV zwart en springt hij dus terug naar de 1080p settings. HDR werkt wel met videos.
Hier wordt HDMI 2.1 genoemd : uitvoering: Marantz SR5015 ZilverDe NUC hangt aan een Marantz SR5015 waar ook een Google Chromecast met Google TV en een PS5 aan hangt die uiteraard prima met 4k en HDR signaal naar de TV sturen.
Dat heet Overscan die je moet uitschakelen en dat kan op meerdere manieren :Probleem 2, wat ik nog vervelender vindt, en dit is natuurlijk weer en Windows probleem:
Pixelmapping/scaling: Het beeld is sowieso net niet full screen.
Er is een klein zwart randje om het scherm heen. Met de Intel custom scaling setting wordt het beter maar nog steeds niet optimaal. (Hoe dat nog steeds een probleem kan zijn, weet ik niet, maar dat is het blijkbaar wel..) Dat zou in theorie dus al het beeld materiaal minder scherp maken.
Dat is opzich ook geen gek idee!Zelf bedenk ik mij net dat ik een bootable USB kan maken met LibreELEC om te kijken of het probleem daarmee hetzelfde is.
Een Nvidia Shield TV 2019 Pro Console heeft ook zo haar eigen nadelen dus niks is heilig helaas...Iemand anders nog goede tips (behalve de tip om de NUC te vervangen met een Shield oid)
Als die een iGPU heeft die geen rare problemen heeft dan is dat zeker het proberen waard!Ik heb nog wel een afgeschreven Dell miniPC met 8th GEN Intel CPU liggen.
Misschien dat die het beter doet.
Uiteraard de test waard, maar die dingen zijn lawaaieriger.
Buggy hardware - Sinds HDMI bestaat, belooft het een gouden standaard te zijn, maar is het eigenlijk toch gewoon drama.nero355 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:56:
@Hann1BaL
Pff... je hebt het dan wel getroffen qua buggy apparaten zeg!
Alvast heel veel succes met het testen en hopelijk uiteindelijk ook fixen van alle problemen!
Ik ben dan ook van mening dat Component door HDMI is weggedrukt vanwege de HDCP/DRM troep die daarin zit en niks anders dan dat!Hann1BaL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:28:
Buggy hardware - Sinds HDMI bestaat, belooft het een gouden standaard te zijn, maar is het eigenlijk toch gewoon drama.
HDMI-CEC implementaties die maar gek doen etc..
Tuurlijk, laten we lekker beeld over een analoog medium blijven sturen, terwijl alles wat het produceert en moet weergeven digitaal is...nero355 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Ik ben dan ook van mening dat Component door HDMI is weggedrukt vanwege de HDCP/DRM troep die daarin zit en niks anders dan dat!
Met de juiste hardware is dat geen enkel probleem!Hero of Time schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:33:
Tuurlijk, laten we lekker beeld over een analoog medium blijven sturen, terwijl alles wat het produceert en moet weergeven digitaal is...
VGA is niet te vergelijken met Component IMHO en zal altijd de minste keuze zijn i.c.m. een digitaal paneel1080p via VGA is duidelijk slechter in kwaliteit dan wanneer het via DVI, HDMI of DP wordt doorgegeven. Moet je na gaan als je dat met 4k zou doen, als het signaal al mogelijk is voor die resolutie met een kabel die niet idioot dik moet zijn.
Analoog blijft nog steeds inferieur.nero355 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:39:
[...]
Met de juiste hardware is dat geen enkel probleem!
Guess what: DP kan ook gewoon HDCP aan. Er is alleen ergens besloten dat de HDMI connector blijkbaar makkelijker/handiger is. Misschien omdat DP standaard vast klikt en dat is schijnbaar niet zo gebruiksvriendelijk. Wat ik, gezien de plaatsing van sommige inputs, niet zo heel gek vind.[...]
VGA is niet te vergelijken met Component IMHO en zal altijd de minste keuze zijn i.c.m. een digitaal paneel
Daarnaast zou je jezelf af kunnen vragen waarom zowel DVI als DP verdrongen zijn door HDMI hé!
HINT : Iets met de partijen die baat hebben bij HDCP en alle andere DRM achtige troep...
Je moet het zien om te geloven denk ikHero of Time schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:42:
Analoog blijft nog steeds inferieur.
DVI ook, maar dat kwam allemaal pas later erbij voor zover ik weet...Guess what: DP kan ook gewoon HDCP aan.
Ik vind het juist heel gek dat kabels die vaak onder een TV of Monitor loshangen niet iets van vastclicken/zichzelf vastzetten en ben daarom juist groot voorstander van DP i.p.v. HDMI als algemene standaard!Er is alleen ergens besloten dat de HDMI connector blijkbaar makkelijker/handiger is.
Misschien omdat DP standaard vast klikt en dat is schijnbaar niet zo gebruiksvriendelijk.
Wat ik, gezien de plaatsing van sommige inputs, niet zo heel gek vind.
Idd, met 4k@60Hz beeld en HD geluid. Ik gebruikte een active DP>HDMI2.0x adapter bij dat soort aansluitingen. Werkte naar behoren toen ik dat nog actief gebruikte op mijn (laatste) HTPC.Hero of Time schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:42:
[knip]
Guess what: DP kan ook gewoon HDCP aan. Er is alleen ergens besloten dat de HDMI connector blijkbaar makkelijker/handiger is. Misschien omdat DP standaard vast klikt en dat is schijnbaar niet zo gebruiksvriendelijk. Wat ik, gezien de plaatsing van sommige inputs, niet zo heel gek vind.
Testing, one, two ...
who put a "stop payment" on my reality check
Dat ga ik wel doen. Ik gebruik soms het apparaat voor andere zaken vandaar dat Windows wel nuttig is.DaRk PoIsOn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:33:
@Hann1BaL Had je Libreelec al gedownload en daarbij ook de Legacy download van LE11 geprobeerd inplaats van de normale generic?
Ik kan het niet meer terugvinden, maar in Matrix was er ook gedonder met 4K en HDMI 2.0 en de WINTEL combo.Hann1BaL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:01:
[...]
Dat ga ik wel doen. Ik gebruik soms het apparaat voor andere zaken vandaar dat Windows wel nuttig is.
Maar mag ik vragen wat de reden van het noemen van de legacy download precies is?
Doe eens voor de grap een volledig Linux OS zoals Ubuntu i.c.m. de repo van Kodi voor Ubuntu achtigen en kijk eens wat dat oplevertHann1BaL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:01:
Dat ga ik wel doen. Ik gebruik soms het apparaat voor andere zaken vandaar dat Windows wel nuttig is.
Begint nu wel op werk te lijken, maar dat kan ik zeker ook doen.nero355 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:57:
[...]
Doe eens voor de grap een volledig Linux OS zoals Ubuntu i.c.m. de repo van Kodi voor Ubuntu achtigen en kijk eens wat dat oplevert
Als je zelf een LAMP Server kan opzetten dan is http://gallery.menalto.com/gallery/g3demosites/index.html altijd een leuke optie geweest en zou ik zo gauw niks beters weten eigenlijk, tenzij je LibreELEC vervangt voor een reguliere distro en dan bijvoorbeeld https://apps.kde.org/gwenview/ gebruiktkwibox schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:14:
Over foto's bekijken gesproken: heeft iemand nog een tip of goede ervaringen om dat op een andere manier te doen dan de standaard viewer van kodi?
Die heeft namelijk al lang geen liefde meer gehad.
Bv met een addon of een web based oplossing?
1
2
3
4
5
6
7
| 2023-03-18 10:44:02.359 T:898 debug <general>: CGUIMediaWindow::GetDirectory (smb://USERNAME:PASSWORD@192.168.178.5/video/Films/) 2023-03-18 10:44:02.359 T:898 debug <general>: ParentPath = [sources://video/] 2023-03-18 10:44:02.359 T:1612 debug <general>: Thread waiting start, auto delete: false 2023-03-18 10:44:02.359 T:1612 debug <general>: OpenDir: Using authentication url smb://USERNAME@192.168.178.5/video/Films 2023-03-18 10:44:02.367 T:1612 error <general>: SMBDirectory->GetDirectory: Unable to open directory : 'smb://USERNAME@192.168.178.5/video/Films' unix_err:'16' error : 'Invalid argument' 2023-03-18 10:44:02.367 T:1612 error <general>: GetDirectory - Error getting smb://USERNAME:PASSWORD@192.168.178.5/video/Films/ |
[Voor 68% gewijzigd door Hann1BaL op 18-03-2023 11:47]
Dat is raar, want dat is al heel lang niet meer de bedoeling : Tegenwoordig moet je minimaal Samba/SMB versie 2 gebruiken die een echte gebruiker vereist i.p.v. Guest AccessHann1BaL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:11:
Ik snap er niets van. Heb een Windows share met Guest access.
Dus ik wil bron: smb://guest:guest@<SERVERIP>/video/Films/ toevoegen, maar invalid argument (via de sources.xml geprobeerd.)
Dit is waarom ik altijd Windows draai ipv Linux denk ik dan. DIt is met LibreElec.
Snap er even niets van. Zo test het lastig
Iemand nog een idee om het werkend te krijgen?
Uiteraard zijn de SMB shares al tijden in gebruik door alle andere systemen, maar die zijn Windows
Ja gebruiker acces werkt ook niet. Dat is al reeds geprobeerd.nero355 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:38:
[...]
Dat is raar, want dat is al heel lang niet meer de bedoeling : Tegenwoordig moet je minimaal Samba/SMB versie 2 gebruiken die een echte gebruiker vereist i.p.v. Guest Access
Ik zou inplaats van een vnc server, Yatse als afstandsbediening nemen op je telefoon. Die doet WoL en shutdown. Al je series en films leest hij in een library. Pies of ee koekie!Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:14:
En nu nog een keer opnieuw begonnen.
Ubuntu 22.10 zorgde voor crashes wanneer je via Kodi een Shutdown of Exit deed.
Nu Ubuntu 22.04 LTS en werkt het wel.
Wat we nog nodig hebben is een VNC server die eenvoudig in te stellen en op te zetten is, maar dat lijkt niet zo eenvoudig.
Dan wil ik via Domoticz dat ding ook aan en uit kunnen zetten (Wake on LAN en uitzetten via remote script.)
En uiteraard de audio passthrough testen (dit eerst, om te kijken of we dan wel alle audio streams door kunnen geven en 4k HDR kunnen kijken. )
We zijn er nog niet
.. Op een Android telefoon. jaDaRk PoIsOn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:35:
[...]
Ik zou inplaats van een vnc server, Yatse als afstandsbediening nemen op je telefoon. Die doet WoL en shutdown. Al je series en films leest hij in een library. Pies of ee koekie!
Ik wilde even snel reageren en heb niet alles goed gelezen wellicht.Hann1BaL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:24:
Saga continues. De Dell 8th gen Intel doos die heerlijk veel sneller is dan de NUC 7th gen die ik had (i7 vs i3, niet zo gek) doet het prima maar heeft exact het probleem wat de NUC ook had:
Audio passthrough over HDMI, alles beter dan DTS en DD, werkt niet. Voor de NUCs zijn daar HDMI chip firmware updaters voor die ik ook heb geprobeerd voor de Optiplex 7060 mff, want zelfde GPU enzo, maar helaas werkte dat niet.
Ben nu weer uren aan het kloten en uiteindelijk maar weer terug naar de NUC.
Ik kan toch niet de enige zijn met een Intel doos die audio passthrough will doen via onboard GPU naar een HDMI2.1 receiver? Misschien toch wel
[Voor 5% gewijzigd door Agent-X op 20-03-2023 14:50. Reden: link]
KDE heeft dit : https://apps.kde.org/krfb/Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:14:
Nu Ubuntu 22.04 LTS
Wat we nog nodig hebben is een VNC server die eenvoudig in te stellen en op te zetten is, maar dat lijkt niet zo eenvoudig.
IMHO moet dat wel te doen zijn via een WoL Magic Packet voor het aanzetten i.c.m. SSH voor het uitzetten ?!Dan wil ik via Domoticz dat ding ook aan en uit kunnen zetten (Wake on LAN en uitzetten via remote script.)
Ah ja, je gebruikt het systeem ook nog voor andere dingen.Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:38:
[...]
.. Op een Android telefoon. ja
VNC server doet meer dan alleen Kodi management.
Domoticz moet de machine uit en aan kunnen zetten. Aan lukt want WoL werkt.
het systeem is nu ingesteld en zal ik aan de TV gaan hangen, maar las al dat TrueHD passthrough weer niet zo eenvoudig is op Ubuntu.. Dat gaat weer niet vanzelf.
Wat zou die audio driver moeten doen? Is het niet het hele idee dat Windows drivers niet gebruikt worden met passthrough, omdat al het geluid met passthrough gewoon direct doorgegeven moet worden aan de receiver en niet verwerkt door een Win driver.Agent-X schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:43:
[...]
Ik wilde even snel reageren en heb niet alles goed gelezen wellicht.
Indien je Windows draait op een kastje voor je media behoeften dan kun je eens aangepaste drivers proberen;
AAF Optimus DCH Audio Modded Driver for Windows 10/11 - For ALL HDAUDIO Enumerator Chips
Over toegang tot shares als 'guest' (Via Kodi of wat dan ook);
Maak gewoon een non-admin account aan op je NAS/Windows voor toegang.
Bijvoorbeeld username: ikwil, pw: NuAll3ss!
Het kastje aansluiten op de TV of receiver/soundbar maakt uit voor wat wel/niet kan (TV kan vaak geen DTS doorgeven).
[Voor 9% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 20-03-2023 18:36]
nee, Het is X86, Intel 8thgen HMDI onboard computer aan HDMI2.1 receiver zoals alle andere devices.DaRk PoIsOn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:02:
@Hann1BaL
Euh, wacht ff. Je gooit alles aan je tv en dan naar de receiver? Had ik daar ff overheen gelezen?
Wat als je het in je receiver gooit en dan naar je tv, gezien ARC toch uni-directioneel is
Je zal altijd een driver nodig hebben, anders weet het OS niet hoe het apparaat werkt en dus ook niet dat het audio kan verwerken. Passthrough is niet iets dat de driver doet, maar wat de software zoals Kodi afhandelt of het apparaat waar je het heen stuurt. Het is namelijk de audio codec dat verwerkt moet worden. Passthrough wil alleen maar zeggen dat het OS of de afspeelsoftware deze niet hoeft te decoderen, dat zal je receiver doen.Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:50:
[...]
Wat zou die audio driver moeten doen? Is het niet het hele idee dat Windows drivers niet gebruikt worden met passthrough, omdat al het geluid met passthrough gewoon direct doorgegeven moet worden aan de receiver en niet verwerkt door een Win driver.
[Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 20-03-2023 20:30]
WMV = Windows Media Player meuk en dus standaard supported...Hero of Time schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:49:
Vroeger, echt heel vroeger, had men losse codecs nodig om video's af te spelen zoals Divx/XVID, mp4, avi, wmv, mov, etc.
Niet helemaal : DXVA/DXVA2 was best wel belangrijk, want GPU DecodingEen standaard Windows installatie kon dat niet. Het kon veelal niet eens een dvd afspelen.
Hier kwam geen enkele driver bij kijken voor je hardware.
Nee apparaat heeft HDMI 2.0 en doet 60Hz. Wat het op lijkt te lossen als de video niet lekker speelt is even stoppen en opnieuw aanzetten.Hero of Time schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:53:
Het trage kan mogelijk door de beperkte refresh rate komen. Bij HDMI 1.4(a) kan je hooguit 4k@30 doen. Zou voor video geen probleem moeten zijn, maar het kan voor de interface wel anders ervaren worden.
Wat betreft passthrough, Pulseaudio kan dat ook, maar je moet het wel specifiek aanzetten welke formaten hiervoor gelden én de speaker config moet op 2.0 staan. Dit staat ook uitgelegd op de Kodi wiki.
Dat bepaalde formaten opeens niet meer werken zou aan de receiver kunnen liggen. Het is enigszins vreemd dat een nieuwere receiver met hogere HDMI standaard minder formaten aan zou kunnen, maar het is mogelijk.
[Voor 20% gewijzigd door Hann1BaL op 21-03-2023 10:37]
Effe de buffers in Kodi vergroten en goed je BIOS/UEFI doorspitten en de hoeveelheid VRAM zo hoog mogelijk zetten!Hann1BaL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:48:
Wat het op lijkt te lossen als de video niet lekker speelt is even stoppen en opnieuw aanzetten.
VRAM staat hoog genoeg. Op 3GB en voor simpele video gaat het daar niet aan liggen. Zal eens kijken naar buffer grootte in Kodi.nero355 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:02:
[...]
Effe de buffers in Kodi vergroten en goed je BIOS/UEFI doorspitten en de hoeveelheid VRAM zo hoog mogelijk zetten!
Wel één ding om rekening mee te houden : Sommige Intel iGPU modellen doen dat volledig dynamisch vanaf een bepaald bereik en dat wordt ergens in de driver geregeld en kan je dus niks aan veranderen!
Behalve als je Windows XP K had, of met iets als nLite WMP eruit had getrapt.nero355 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:44:
[...]
WMV = Windows Media Player meuk en dus standaard supported...
Jij bent duidelijk onduidelijk met wat voor spul je gebruikt, want je hebt wel degelijk gezegd dat je 2 aparte receivers hebt geprobeerd en 1 heeft HDMI 1.4 en deed passthrough prima, maar die met HDMI 2 wilde niet meewerken:Hann1BaL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:48:
[...]
Nee apparaat heeft HDMI 2.0 en doet 60Hz. Wat het op lijkt te lossen als de video niet lekker speelt is even stoppen en opnieuw aanzetten.
Je hebt het duidelijk niet het hele probleem gelezen. Dit ligt niet aan de receiver, maar aan de HDMI chip in de computers en specifiek als ze aan een HDMI 2.1 receiver hangen. Passthrough werkte prima aan een HDMI 1.4 receiver en dan uiteraard op 1080p.
En kijk eens, daar heb je het over HDMI 2.1, niet 2.0. Hoe verwarrend wil je de situatie maken?Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:28:
...
En bij de NUC trad het probleem ook pas op nadat ik de receiver had vernieuwd, waarbij de oude receiver HDMI 1.4 deed en de nieuwe dus 2.1. Toen ging de passthrough van TrueHD etc stuk.
Helemaal vergeten dat die WMV-loze troep ooit heeft bestaan!Hero of Time schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:09:
Behalve als je Windows XP K had, of met iets als nLite WMP eruit had getrapt.
Mijn intentie is nooit het geven van een klap in het gezichtHero of Time schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:09:
[...]
Behalve als je Windows XP K had, of met iets als nLite WMP eruit had getrapt.
[...]
Jij bent duidelijk onduidelijk met wat voor spul je gebruikt, want je hebt wel degelijk gezegd dat je 2 aparte receivers hebt geprobeerd en 1 heeft HDMI 1.4 en deed passthrough prima, maar die met HDMI 2 wilde niet meewerken:
[...]
En kijk eens, daar heb je het over HDMI 2.1, niet 2.0. Hoe verwarrend wil je de situatie maken?
Maar goed, ik probeer te helpen en krijg een klap in m'n gezicht, veel succes ermee.
[Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 22-03-2023 09:29]
[Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 22-03-2023 13:22]
nero355 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 03:38:
[...]
Helemaal vergeten dat die WMV-loze troep ooit heeft bestaan!
nLite was soms wel een noodzaak trouwens door al die troep die in XP zat!![]()
Ik moet toch even melden dat ik het geweldig vind hoe je hier induiktHann1BaL schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:58:
Het verhaal gaat door.
TL;DR: Het werkt! (…bijna..)
....
Dit is dus niet een probleem met een relatief oude computer. En dit is nu ook precies het onbegrijpelijke van zowel Intel met de NUCs en dus ook Dell met zijn Optiplex en meer modellen: De firmware die zij nog gebruiken is van 2018, terwijl in 2020 het probleem al is opgelost. Intel heeft voor een aantal NUCs dus wel de firmware released, maar Dell niet.
Nu de vraag: Hoe krijg ik Kodi werkend met TrueHD?
Ik heb nu een NUC 7th gen die wel TrueHD doet en een Optiplex met TrueHD problemen. Beide met dezelfde Intel drivers en Kodi versie.
Saga continues…
Echt niet te bevatten dat ze dit nog steeds gebruiken. Hoeveel mensen hier geen tijd in hebben gestoken, zeker vanuit de Linux kant om de problemen op te lossen. Van een Japans bedrijf als MegaChips zou je beter verwachten. Als je alleen al naar die 'Bobcat' flashtool kijkt dan weet je genoeg. Dit is niet voor een eindgebruiker bedoeld. Hoe dit ooit door de QC-afdeling van Intel is goedgekeurd, is mij een raadsel.Hann1BaL schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:58:
Om even wat te schetsen: Zelfs het huidige model optiplex (7000) gebruikt DEZELFDE additionele HDMI poort met daarop bovenstaande chip:
https://www.dell.com/en-u...ies#compatibility_section
Ze hebben een Linux-flashtool, maar die is niet beschikbaar voor het publiek. Eerlijk gezegd verwacht ik iets op een bootable USB drive (OS onafhankelijk), wat voor iedereen werkt. Dit doen zoveel fabrikanten.Hann1BaL schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:31:
@epias Het enige lastige voor eindgebruiker om de firmware te patchen is dat het (in ieder geval via Windows, maar ik heb nog geen linuxtool gezien) alleen kan als HDMI actief gebruikt wordt. Ik kon de firmware niet patchen terwijl deze aan een DP monitor hing. Ik moest de Dell via HDMI aansluiten, waarschijnlijk omdat de chip dan pas actief is/wordt.
Ik heb een NUC7 en heb de NUC8 firmware geflashed. Uiteindelijk gaat het gewoon op de chip en de firmware tool herkent de chip of herkent hem niet. Intel heeft gewoon besloten de oude NUCs niet meer te ondersteunen want te oud, maar dat is gewoon een kwestie van de firmware te downloaden, 1.78 is de juiste versie (of hoger) van de NUC8 of hoger en de firmware te flashen. De tool flasht niet als de chip anders is.epias schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:09:
[...]
Ze hebben een Linux-flashtool, maar die is niet beschikbaar voor het publiek. Eerlijk gezegd verwacht ik iets op een bootable USB drive (OS onafhankelijk), wat voor iedereen werkt. Dit doen zoveel fabrikanten.
Van die firmware versies is ook geen chocola te maken. Bij de NUC6 zijn ze gestopt bij 1.77, bij andere modellen gaan het gewoon verder. In het verleden was de firmware voor NUC6 en NUC7 verschillend, nu zijn ze gelijk. Het komt allemaal zeer rommelig en ongestructureerd over.
[Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 27-03-2023 16:48]
Testing, one, two ...
Ik houd uiteraard wel van omdenken! Dat heb ik niet geprobeerd, maar:hardware-lover schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:16:
@Hann1BaL, kan me die problemen die jij nu hebt allemaal niet meer zo voor de geest halen, maar het is alweer even geleden dat ik actief met een HTPC en Kodi bezig ben geweest. Mijn laatste W10 HTPC was een Shuttle DH270 (met Core i3 7100), en deze beschikte over 2x HDMI uit. De 2.0x versie gebruikte ik enkel voor het (UHD) videogedeelte, de 1.4 versie enkel voor (HD) audio. Binnen Windows 10 was dit eenvoudig in te stellen.
Heb je bij je huidige apparaten geen mogelijkheid om dat ook apart uit te sturen, geen 2 outputs beschikbaar daarvoor?
Wat bedoel je met dat laatsteAgent-X schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:26:
Gebruik iig 'certified' 2.1 hdmi kabels (20e max voor 3m)
Allemaal dingen die ik me afvraag sinds de tijd dat de oude Intel NUC Topics nog heel erg actief waren : Het was echt de eene na de andere ramp i.c.m. bepaalde Monitoren en TV'sepias schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:27:
Echt niet te bevatten dat ze dit nog steeds gebruiken.
Hoeveel mensen hier geen tijd in hebben gestoken, zeker vanuit de Linux kant om de problemen op te lossen. Hoe dit ooit door de QC-afdeling van Intel is goedgekeurd, is mij een raadsel.
Ik heb NUCs met deze chip (MCDP2800-BCT) en volg het al sinds 2017. De chip komt waarschijnlijk uit 2013-2014. De MCDP2900 zal vooral veel van hetzelfde zijn. Ik zou hardware die deze chip gebruikt niet future-proof willen noemen.
Inderdaad echt heel fijn i.c.m. SSD's bijvoorbeeld!epias schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:09:
Eerlijk gezegd verwacht ik iets op een bootable USB drive (OS onafhankelijk), wat voor iedereen werkt.
Dit doen zoveel fabrikanten.
Testing, one, two ...
Nee, lipsync issues komen door het scheiden van beeld en geluid. Als ik het beeld direct naar de TV stuur door HDMI1 en via HDMI2 het geluid naar de AVR, dan krijg je de sync problemen. Niet door de adapter zelfhardware-lover schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:03:
@Hann1BaL, voordat ik met de DH270 begon had ik ook diverse andere (Shuttle) barebones gebruikt, voorzien van enkel DP aansluitingen. De active DP adapters daarop gaven geen lipsync issues, maar dat was nog langer geleden. Resultaten behaald in het verleden geven geen.....
Ah, duidelijk. En dit is dan niet via je receiver te corrigeren zodat het geen issue hoeft te zijn?Hann1BaL schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:01:
Nee, lipsync issues komen door het scheiden van beeld en geluid. Als ik het beeld direct naar de TV stuur door HDMI1 en via HDMI2 het geluid naar de AVR, dan krijg je de sync problemen. Niet door de adapter zelf
Testing, one, two ...
Misschien wel maar dan moet er dus nog een HDMI kabel naar de tv en dit om een probleem op te lossen met 1 applicatie die in een andere applicatie niet op treedt. Dat voelt ergens niet goed. Dan kan ik net zo goed een actieve DP naar HDMI2.0 converter kopen en het daarmee proberen.hardware-lover schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:05:
[...]
Ah, duidelijk. En dit is dan niet via je receiver te corrigeren zodat het geen issue hoeft te zijn?
(Stel deze vraag trouwens ook op https://forum.kodi.tv/)Hann1BaL schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:25:
[...]
Ik houd uiteraard wel van omdenken! Dat heb ik niet geprobeerd, maar:
Dan zou ik dat met een andere actieve DP naar HDMI adapter moeten doen, want deze apparaten hebben maar 1x HDMI en die adapters hebben die chips.
Je komt dan in de gezellige wereld van lipsync issues.
Wel even terug: het werkt gewoon met VLC player, alleen NIET in Kodi met ALLE media, specifiek TrueHD bitstreams. Dus dat klinkt alsof er iets in Kodi is wat aangepast moet worden zodat het wel werkt. Met VLC is aangetoond dat de hardware opstelling zoals hij is, dat kan.
[Voor 31% gewijzigd door Agent-X op 28-03-2023 21:40. Reden: audio drivers en meer]
HDMI Handshake probleemHann1BaL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:04:
De kodi.log laat zien dat WASAPI device disconnected raakt en die is ook niet meer zichtbaar tot je kodi herstart (computer herstarten is niet nodig)
Ja maar hoe kan dit zo consistent met alleen trueHD zijn en dan na een herinstallatie met Win10 ipv 11 ineens consistent met DTS-HD en dan ook nog eens alleen met Kodi en niet met VLC?nero355 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:22:
[...]
HDMI Handshake probleem
Ik vind het wat dat betreft maar een R-U-K standaard en heb als ik alleen muziek luister een S/P-DIF kabel in gebruik, omdat anders de HDMI verbinding na ongeveer 1 uur ineens foetsie is en dat is dan i.c.m. een Nvidia GPU aangesloten op een Marantz Versterker
Dat klinkt dan weer als een bug die de developers misschien wel voor je kunnen plettenHann1BaL schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:59:
Ja maar hoe kan dit zo consistent met alleen trueHD zijn en dan na een herinstallatie met Win10 ipv 11 ineens consistent met DTS-HD en dan ook nog eens alleen met Kodi en niet met VLC?
Dat klinkt niet als typisch handshake probleem.
In je laatste poging werd TrueHD weer herkend maar DTS (HD?) niet.Hann1BaL schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:59:
[...]
Ja maar hoe kan dit zo consistent met alleen trueHD zijn en dan na een herinstallatie met Win10 ipv 11 ineens consistent met DTS-HD en dan ook nog eens alleen met Kodi en niet met VLC?
Dat klinkt niet als typisch handshake probleem.
[Voor 14% gewijzigd door Agent-X op 31-03-2023 22:52. Reden: kodinerds]
Hun oplossing om MCE Remotes te gebruiken via Infrarood is echt prachtig en heel erg uitgebreid aan te passen dus dat komt wel goed!Hann1BaL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:30:
(En dat mijn Logitech Harmony ineens niet meer werkt met de meeste knoppen maar dat is vast wel weer te mappen oid).
Die oplossing komt idd nog vaak van pas, ik liep er ook tegenaan bij het testen van CoreElec op een nieuw model Android TV box. Originele afstandsbediening werd niet herkend maar die ouwe trouwe MCE natuurlijk wel 👍nero355 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:36:
Hun oplossing om MCE Remotes te gebruiken via Infrarood is echt prachtig en heel erg uitgebreid aan te passen dus dat komt wel goed!
[knip]
Testing, one, two ...
Als KODI niet snel is in het menu, heb je dan de resolutie ook al lager gezet? Dit maakt niet uit voor het afspelen van media, maar kan wel schelen in de interfaceHann1BaL schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:15:
@Agent-X ik zou niet meer weten wat te proberen. ja naar die drivers verwijzen is mooi, maar niemand die ik gevonden heb die het probleem voor intel HDMI HBR passthrough heeft opgelost en met welke stappen. Ik heb dus wel van alles geprobeerd, maar het probleem blijft hetzelfde. VLC player doet het wel en die gebruikt tenslotte dezelfde drivers.
Ik denk dus dat met alle moeite dat de Dell geen KODI player gaat worden, tenzij iemand nog specifieke tips heeft. HDR en HBR lijken mij anno 2023 toch wel redelijk gemeengoed![]()
De NUC doet nu 4k HDR met HBR, dus ik heb een werkende, maar niet al te snel, in het menu, Kodi machine.
Ik gok 30 Hz Refresh Rate vanwege het HDMI gezeikDaRk PoIsOn schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:42:
Als KODI niet snel is in het menu, heb je dan de resolutie ook al lager gezet? Dit maakt niet uit voor het afspelen van media, maar kan wel schelen in de interface
Retrospect for Kodi: laatste versie 5.2.16. Voor bugs of requests kun je terecht op de GitHub tracker.
Nee doet gewoon 60Hz. Trage i3 is de reden denk ik zonero355 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:44:
[...]
Ik gok 30 Hz Refresh Rate vanwege het HDMI gezeik
Dan heb je een heeeele zware Skin in gebruik denk ikHann1BaL schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:51:
Nee doet gewoon 60Hz. Trage i3 is de reden denk ik zo
Default. Het is de vergelijking met de i7. Een rpi is natuurlijk nog trager. En het is allemaal wel acceptabel maar het kan gewoon beter.nero355 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 00:15:
[...]
Dan heb je een heeeele zware Skin in gebruik denk ik
Het kan toch nooit slechter zijn dan Windows 7 Pro i.c.m. Kodi of alleen LibreELEC op een Intel Atom powered Intel NUC Kit DN2820FYKHHann1BaL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:50:
Default. Het is de vergelijking met de i7. Een rpi is natuurlijk nog trager.
En het is allemaal wel acceptabel maar het kan gewoon beter.
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details