Hero of Time schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:09:
[...]
Behalve als je Windows XP K had, of met iets als nLite WMP eruit had getrapt.
[...]
Jij bent duidelijk onduidelijk met wat voor spul je gebruikt, want je hebt wel degelijk gezegd dat je 2 aparte receivers hebt geprobeerd en 1 heeft HDMI 1.4 en deed passthrough prima, maar die met HDMI 2 wilde niet meewerken:
[...]
En kijk eens, daar heb je het over HDMI 2.1, niet 2.0. Hoe verwarrend wil je de situatie maken?
Maar goed, ik probeer te helpen en krijg een klap in m'n gezicht, veel succes ermee.
Mijn intentie is nooit het geven van een klap in het gezicht
We gaan het even samenvatten, omdat er natuurlijk gaandeweg het troubleshooten info bij is gekomen.
De 5 relevante apparaten:
NUC Intel i3-7100 (7th gen): HDMI2 port via MCDP2800 chip die DP naar HDMI omzet., kort: NUC
Dell OPtiplex 7060 i7-8700T: HDMI2 port via MCDP2900 chip die DP 1.4 naar HMDI 2.0b omzet, kort: Dell
Marantz SR6008 AVR, HDMI 1.4, 4k 30Hz, dus werd gebruikt alleen met 1080p op 60Hz, kort: SR6008
Marantz SR5015 AVR, HDMI 2.1, 4k 60Hz op de meeste poorten en 1 ingang 120Hz, kort SR5015
Sony KD-55x8509C, 4K 60Hz HDR TV, kort: Sony
De NUC hing aan de SR6008, zoals alle inputs en die hing aan de Sony. Omdat 30Hz niet ideaal is werkte het altijd op 1080p. Alle Audio Passthrough, LBR, low bitrate (DTS en DD) en HBR, high bitrate (TrueHD, DTS-MA) werkte. Atmos deed de receiver niet.
Door aanschaf van een PS5 en toch meer 4K te willen gebruiken heb ik de SR6008 vervangen door een SR50515.
Toen werkte ineens de HDMI audio passthrough van de HBR streams niet meer. LBR werkte nog wel. Andere inputs op de SR5015 zoals PS5 en Blu-Ray player deden wel aan de HBR passthrough.
Toen bleek dat veel NUC eigenaren dit probleem, met veel generaties NUCs hebben aangekaart bij Intel. Ik heb op de NUC toen HDMI chip firmware geflashed voor 8th gen NUCs, met succes. De HBR passthrough werkte weer. Echter, kregen we er iets anders voor terug: Scaling op 1080p. Zwarte randen op de TV en als je dan de overscan settings aanpaste zodat het beeldvullend was, had je na een reboot ineens dat het beeld over de rand van de TV heen viel. 4k wilde maar niet werken. Lang geaccepteerd, maar nu had ik ineens de Dell in mn handen. Stuk meer performance.
Dus nu de Dell met HDMI2.0 poort aan de SR5015 met HDMI 2.1 aan de Sony TV. Wederom hetzelfde probleem: De HBR passthrough werkt niet, maar de LBR passthrough werkt wel. Met zowel Linux als WIndows hebben we dit probleem bevestigd.
Op dit moment heb ik na het vervangen van de HDMI kabel het WEL voor elkaar dat de NUC 4k, 60Hz met HDR uitstuurt, wat ook de scaling problemen oplost. De scaling problemen treden alleen op op 1080p. Eigenlijk werkt het met de NUC dus nu, behalve dat het soms net wat traag lijkt. We zitten hier ook op Tweakers dus soms willen we ook gewoon wat oplossen omdat het kan.
Waarom werkt de HBR passthrough niet op de Dell? Dat is nu de puzzel.
Om de Dell te testen kwamen we meer problemen tegen.
Advies 1: Installeer LibreELEC. Dat leverde een systeem op waarbij ik de SMB shares niet kon toevoegen. Dat heb ik na genoeg troubleshooting opgegeven.
Advies 2: Installeer dan Linux met Kodi. Allereerst met Ubuntu 22.10 geprobeerd. Dat zorgde voor een crashende Kodi. Daarna 22.04LTS geinstalleerd en dat leverde een werkende Kodi met werkende SMB shares media sources op. Alleen Ubuntu maar HDMI audio passthrough wel wat gecompliceerd. Door PulseAudio te killen kon ik daarna de passthrough testen en kwam ik dus wederom tot de conclusie: Alleen LBR stream passthrough.
Ik heb nu van de fabrikant van de DP naar HDMI converter chip een reactie met een firmware file. Alleen nog geen tool om die firmware te flashen, maar dat is nu mijn volgende poging. De NUCs gebruiken nog steeds de vorige generatie chips, zoals beschreven in de samenvatting van de apparaten boven (in ieder geval t/m NUC 11).
[Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 22-03-2023 09:29]