• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 10:30
@Hann1BaL

Euh, wacht ff. Je gooit alles aan je tv en dan naar de receiver? Had ik daar ff overheen gelezen?
Wat als je het in je receiver gooit en dan naar je tv, gezien ARC toch uni-directioneel is.

Edit: ah, ok. Verkeerd gelezen, excuses

[Voor 9% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 20-03-2023 18:36]

who put a "stop payment" on my reality check

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:41

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DaRk PoIsOn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:02:
@Hann1BaL

Euh, wacht ff. Je gooit alles aan je tv en dan naar de receiver? Had ik daar ff overheen gelezen?
Wat als je het in je receiver gooit en dan naar je tv, gezien ARC toch uni-directioneel is
nee, Het is X86, Intel 8thgen HMDI onboard computer aan HDMI2.1 receiver zoals alle andere devices.
Receiver is de Marantz SR5015
Die hangt aan de TV.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Wat zou die audio driver moeten doen? Is het niet het hele idee dat Windows drivers niet gebruikt worden met passthrough, omdat al het geluid met passthrough gewoon direct doorgegeven moet worden aan de receiver en niet verwerkt door een Win driver.
Je zal altijd een driver nodig hebben, anders weet het OS niet hoe het apparaat werkt en dus ook niet dat het audio kan verwerken. Passthrough is niet iets dat de driver doet, maar wat de software zoals Kodi afhandelt of het apparaat waar je het heen stuurt. Het is namelijk de audio codec dat verwerkt moet worden. Passthrough wil alleen maar zeggen dat het OS of de afspeelsoftware deze niet hoeft te decoderen, dat zal je receiver doen.

Vroeger, echt heel vroeger, had men losse codecs nodig om video's af te spelen zoals Divx/XVID, mp4, avi, wmv, mov, etc. Een standaard Windows installatie kon dat niet. Het kon veelal niet eens een dvd afspelen. Hier kwam geen enkele driver bij kijken voor je hardware.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ok, Het verhaal gaat door.

Nu met Ubuntu 22.04 getest op de Optiplex 7060 i7 8700T. Passthrough was eerst lastig, maar ik heb Pulseaudio verwijderd en toen kon ik passthrough selecteren.
Het resultaat na al die tijd is wederom hetzelfde:
DTS werkt
Dobly Digital en AC3 werkt

DTS-MA en Dolby HD, True HD, werken allemaal niet. Precies wat het probleem ooit was op de Nuc i3-7100. Dat heb ik toen met die HDMI chip firmware opgelost. De speler is alleen een beetje traag.

Het lijkt er op dat de optiplex ook een dergelijke firmware update zou moeten hebben, omdat het niet werkt, met zowel Windows als Ubuntu en specifiek de HD audio streams, ga ik er vanuit dat het dus een breedgedragen HDMI probleem is.
En bij de NUC trad het probleem ook pas op nadat ik de receiver had vernieuwd, waarbij de oude receiver HDMI 1.4 deed en de nieuwe dus 2.1. Toen ging de passthrough van TrueHD etc stuk.

(Ook kreeg ik met Ubuntu HDR niet aan de praat.)
We werken dus weer op de oude media player die sinds de nieuwe HDMI kabel wel 4k doet, alleen lijkt het net wat traag. Maar de CPU wordt lang niet voor 100% gebruikt.

[Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 20-03-2023 20:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het trage kan mogelijk door de beperkte refresh rate komen. Bij HDMI 1.4(a) kan je hooguit 4k@30 doen. Zou voor video geen probleem moeten zijn, maar het kan voor de interface wel anders ervaren worden.

Wat betreft passthrough, Pulseaudio kan dat ook, maar je moet het wel specifiek aanzetten welke formaten hiervoor gelden én de speaker config moet op 2.0 staan. Dit staat ook uitgelegd op de Kodi wiki.

Dat bepaalde formaten opeens niet meer werken zou aan de receiver kunnen liggen. Het is enigszins vreemd dat een nieuwere receiver met hogere HDMI standaard minder formaten aan zou kunnen, maar het is mogelijk.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:46

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:49:
Vroeger, echt heel vroeger, had men losse codecs nodig om video's af te spelen zoals Divx/XVID, mp4, avi, wmv, mov, etc.
WMV = Windows Media Player meuk en dus standaard supported...
Een standaard Windows installatie kon dat niet. Het kon veelal niet eens een dvd afspelen.
Hier kwam geen enkele driver bij kijken voor je hardware.
Niet helemaal : DXVA/DXVA2 was best wel belangrijk, want GPU Decoding :)

Windows XP = Alleen DVD MPEG2 Codec aanwezig en crappy DXVA Support.
Windows Vista/7 = DXVA2 Support en vooral in Windows 7 goed ontwikkeld inclusief H.264 Support :)

* nero355 vroeger veel met Codecs en Splitters en zo heeft geprutst... :Y)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Hero of Time schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:53:
Het trage kan mogelijk door de beperkte refresh rate komen. Bij HDMI 1.4(a) kan je hooguit 4k@30 doen. Zou voor video geen probleem moeten zijn, maar het kan voor de interface wel anders ervaren worden.

Wat betreft passthrough, Pulseaudio kan dat ook, maar je moet het wel specifiek aanzetten welke formaten hiervoor gelden én de speaker config moet op 2.0 staan. Dit staat ook uitgelegd op de Kodi wiki.

Dat bepaalde formaten opeens niet meer werken zou aan de receiver kunnen liggen. Het is enigszins vreemd dat een nieuwere receiver met hogere HDMI standaard minder formaten aan zou kunnen, maar het is mogelijk.
Nee apparaat heeft HDMI 2.0 en doet 60Hz. Wat het op lijkt te lossen als de video niet lekker speelt is even stoppen en opnieuw aanzetten.

Je hebt het duidelijk niet het hele probleem gelezen. Dit ligt niet aan de receiver, maar aan de HDMI chip in de computers en specifiek als ze aan een HDMI 2.1 receiver hangen. Passthrough werkte prima aan een HDMI 1.4 receiver en dan uiteraard op 1080p.

Na de HDMI firmware hack op mijn oude NUC werkt de passthrough van trueHD en DTS-MA dus wel weer. Zo’n vergelijkbare oplossing zou ik dus ook voor de Dell zoeken.

De HDMI poort en chip heb ik net vorige week aangeschaft, maar toch is het problematisch. Online vind je ook dat NUC 11th gen het probleem nog steeds ervaren.

Hier mijn post van precies een jaar geleden over dat verhaal:
Hann1BaL in "Kodi Mediaspeler met Intel NUC's"

Daarin heb ik de oplossing beschreven. Uiteindelijk leverde dat dus scaling issues op, op 1080p, maar nu op 4k werkt het wel prima. Dat was mogelijk door de HDMI kabel te vervangen.

De chip die er in zit is de MCDP2900A4. Dit lijkt een DP 1.4 naar HDMI converter te zijn zoals die in veel hardware is te vinden.

De specs zeggen dit:
Audio stream forwarding from DP RX to HDMI TX
− Up to 8-ch, 192 kHz, 24 bps LPCM audio, AC3, DTS, Dolby-HD
− 2-ch, 768 kHz 24 bps HBR audio

https://www.kinet-ic.com/...0-03b_Datasheet_Brief.pdf

Nu vind ik dat wel net wat onduidelijk. Diezelfde chip zit overigens ook in de NUCs geloof ik.

[Voor 20% gewijzigd door Hann1BaL op 21-03-2023 10:37]

• nero355

nero355

Hann1BaL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:48:
Wat het op lijkt te lossen als de video niet lekker speelt is even stoppen en opnieuw aanzetten.
Effe de buffers in Kodi vergroten en goed je BIOS/UEFI doorspitten en de hoeveelheid VRAM zo hoog mogelijk zetten! :)

Wel één ding om rekening mee te houden : Sommige Intel iGPU modellen doen dat volledig dynamisch vanaf een bepaald bereik en dat wordt ergens in de driver geregeld en kan je dus niks aan veranderen!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

nero355 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:02:
[...]

Effe de buffers in Kodi vergroten en goed je BIOS/UEFI doorspitten en de hoeveelheid VRAM zo hoog mogelijk zetten! :)

Wel één ding om rekening mee te houden : Sommige Intel iGPU modellen doen dat volledig dynamisch vanaf een bepaald bereik en dat wordt ergens in de driver geregeld en kan je dus niks aan veranderen!
VRAM staat hoog genoeg. Op 3GB en voor simpele video gaat het daar niet aan liggen. Zal eens kijken naar buffer grootte in Kodi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:44:
[...]

WMV = Windows Media Player meuk en dus standaard supported...
Behalve als je Windows XP K had, of met iets als nLite WMP eruit had getrapt. :+
Hann1BaL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:48:
[...]

Nee apparaat heeft HDMI 2.0 en doet 60Hz. Wat het op lijkt te lossen als de video niet lekker speelt is even stoppen en opnieuw aanzetten.

Je hebt het duidelijk niet het hele probleem gelezen. Dit ligt niet aan de receiver, maar aan de HDMI chip in de computers en specifiek als ze aan een HDMI 2.1 receiver hangen. Passthrough werkte prima aan een HDMI 1.4 receiver en dan uiteraard op 1080p.
Jij bent duidelijk onduidelijk met wat voor spul je gebruikt, want je hebt wel degelijk gezegd dat je 2 aparte receivers hebt geprobeerd en 1 heeft HDMI 1.4 en deed passthrough prima, maar die met HDMI 2 wilde niet meewerken:
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:28:
...
En bij de NUC trad het probleem ook pas op nadat ik de receiver had vernieuwd, waarbij de oude receiver HDMI 1.4 deed en de nieuwe dus 2.1. Toen ging de passthrough van TrueHD etc stuk.
En kijk eens, daar heb je het over HDMI 2.1, niet 2.0. Hoe verwarrend wil je de situatie maken?

Maar goed, ik probeer te helpen en krijg een klap in m'n gezicht, veel succes ermee.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:09:
Behalve als je Windows XP K had, of met iets als nLite WMP eruit had getrapt. :+
Helemaal vergeten dat die WMV-loze troep ooit heeft bestaan! _O-

nLite was soms wel een noodzaak trouwens door al die troep die in XP zat! :X :F

• Hann1BaL

Hann1BaL

Hero of Time schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:09:
[...]

[...]

Jij bent duidelijk onduidelijk met wat voor spul je gebruikt, want je hebt wel degelijk gezegd dat je 2 aparte receivers hebt geprobeerd en 1 heeft HDMI 1.4 en deed passthrough prima, maar die met HDMI 2 wilde niet meewerken:

[...]

En kijk eens, daar heb je het over HDMI 2.1, niet 2.0. Hoe verwarrend wil je de situatie maken?

Maar goed, ik probeer te helpen en krijg een klap in m'n gezicht, veel succes ermee.
Mijn intentie is nooit het geven van een klap in het gezicht

We gaan het even samenvatten, omdat er natuurlijk gaandeweg het troubleshooten info bij is gekomen.
De 5 relevante apparaten:

NUC Intel i3-7100 (7th gen): HDMI2 port via MCDP2800 chip die DP naar HDMI omzet., kort: NUC
Dell OPtiplex 7060 i7-8700T: HDMI2 port via MCDP2900 chip die DP 1.4 naar HMDI 2.0b omzet, kort: Dell
Marantz SR6008 AVR, HDMI 1.4, 4k 30Hz, dus werd gebruikt alleen met 1080p op 60Hz, kort: SR6008
Marantz SR5015 AVR, HDMI 2.1, 4k 60Hz op de meeste poorten en 1 ingang 120Hz, kort SR5015
Sony KD-55x8509C, 4K 60Hz HDR TV, kort: Sony

De NUC hing aan de SR6008, zoals alle inputs en die hing aan de Sony. Omdat 30Hz niet ideaal is werkte het altijd op 1080p. Alle Audio Passthrough, LBR, low bitrate (DTS en DD) en HBR, high bitrate (TrueHD, DTS-MA) werkte. Atmos deed de receiver niet.

Door aanschaf van een PS5 en toch meer 4K te willen gebruiken heb ik de SR6008 vervangen door een SR50515.
Toen werkte ineens de HDMI audio passthrough van de HBR streams niet meer. LBR werkte nog wel. Andere inputs op de SR5015 zoals PS5 en Blu-Ray player deden wel aan de HBR passthrough.

Toen bleek dat veel NUC eigenaren dit probleem, met veel generaties NUCs hebben aangekaart bij Intel. Ik heb op de NUC toen HDMI chip firmware geflashed voor 8th gen NUCs, met succes. De HBR passthrough werkte weer. Echter, kregen we er iets anders voor terug: Scaling op 1080p. Zwarte randen op de TV en als je dan de overscan settings aanpaste zodat het beeldvullend was, had je na een reboot ineens dat het beeld over de rand van de TV heen viel. 4k wilde maar niet werken. Lang geaccepteerd, maar nu had ik ineens de Dell in mn handen. Stuk meer performance.

Dus nu de Dell met HDMI2.0 poort aan de SR5015 met HDMI 2.1 aan de Sony TV. Wederom hetzelfde probleem: De HBR passthrough werkt niet, maar de LBR passthrough werkt wel. Met zowel Linux als WIndows hebben we dit probleem bevestigd.

Op dit moment heb ik na het vervangen van de HDMI kabel het WEL voor elkaar dat de NUC 4k, 60Hz met HDR uitstuurt, wat ook de scaling problemen oplost. De scaling problemen treden alleen op op 1080p. Eigenlijk werkt het met de NUC dus nu, behalve dat het soms net wat traag lijkt. We zitten hier ook op Tweakers dus soms willen we ook gewoon wat oplossen omdat het kan.

Waarom werkt de HBR passthrough niet op de Dell? Dat is nu de puzzel.
Om de Dell te testen kwamen we meer problemen tegen.
Advies 1: Installeer LibreELEC. Dat leverde een systeem op waarbij ik de SMB shares niet kon toevoegen. Dat heb ik na genoeg troubleshooting opgegeven.
Advies 2: Installeer dan Linux met Kodi. Allereerst met Ubuntu 22.10 geprobeerd. Dat zorgde voor een crashende Kodi. Daarna 22.04LTS geinstalleerd en dat leverde een werkende Kodi met werkende SMB shares media sources op. Alleen Ubuntu maar HDMI audio passthrough wel wat gecompliceerd. Door PulseAudio te killen kon ik daarna de passthrough testen en kwam ik dus wederom tot de conclusie: Alleen LBR stream passthrough.

Ik heb nu van de fabrikant van de DP naar HDMI converter chip een reactie met een firmware file. Alleen nog geen tool om die firmware te flashen, maar dat is nu mijn volgende poging. De NUCs gebruiken nog steeds de vorige generatie chips, zoals beschreven in de samenvatting van de apparaten boven (in ieder geval t/m NUC 11).

[Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 22-03-2023 09:29]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb vanuit de chipfabrikant een firmware update tool gekregen voor de DP naar HDMI chips die in zeer veel devices worden toegepast. In de actieve DP naar HDMI converters maar dus ook op moederborden van computers met HDMI uitgang.

Ik heb de tool toegepast op de NUC waarbij de firmware het probleem oploste en ik heb de meegestuurde release notes er bij gepakt.

Dat is dus voor de NCDP2800 converter chip. Mijn Dell heeft NCDP2900 chip die dezelfde fix in de release notes heeft staan voor versie 11.116.010 van de chip, maar mijn chip heeft al FW versie 11.116.101. Helaas hebben ze mij alleen oudere versies van de FW gestuurd (11.116.014) en dus heb ik het flashen van de firmware nog even laten zitten.

Mocht er iemand dus wel hetzelfde probleem op een NUC hebben: Ik kan je de tool met de firmware geven. Ik heb het idee dat de persoon die mij dit heeft gestuurd, wel iets teveel heeft gestuurd dan wenselijk qua informatie die confidential is. Ik ga dat dus ook niet allemaal delen, maar de flash tool en de firmware kan ik uiteraard op aanvraag wel voorzien.

Voor de NUC kun je overigens bij Intel zelf terecht voor de 1.78 firmware. Hoewel ik dus de 1.79 firmware ook bezit is de conclusie: “If it ain’t broke, don’t fix it” en dus laat ik de 1.78 firmware op de NUC staan.

Van even Passthrough instellen tot het flashen van firmwares van individuele chips in je computer. ;)
Ik wacht even de reactie af op de firmware voor de Dell en kijk ik of er nog iets nieuwe is dan de 11.116.101 en/of dat ik toch de gok waag om 11.116.014 te installeren. Het is tenslotte al stuk :)

[Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 22-03-2023 13:22]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 03:38:
[...]

Helemaal vergeten dat die WMV-loze troep ooit heeft bestaan! _O-

nLite was soms wel een noodzaak trouwens door al die troep die in XP zat! :X :F
offtopic:
Och, XP was nog een kleintje als je naar de shit die je nu krijgt met Windows en dát eruit smijten is een stuk lastiger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Het verhaal gaat door.
TL;DR: Het werkt! (…bijna..)

Hoewel de geinstalleerde FW op de NCDP2900 chip nieuwer lijkt, blijkt deze op de 2018 11.116.000 versie gebaseerd te zijn.
Voor 11.16.010 is dezelfde release note te lezen: Fixed audio issues with YAMAHA 2.1 receiver voor Dolby TrueHD / Atmos, DTS-HD/MA.

Alleen Dell gebruikt een gemodificeerde firmware. Nu heeft heeft de fabrikant de meest recente versie, 11.116.014 voor mij gemodificeerd met dezelfde Dell modificatie. Die heb ik geflashed op de Dell Optiplex en heb ik HBR passthrough werkend.
DTS-HD/MA werkt prima.

Kodi:
TrueHD levert echter nog problemen op. Ik hoor heel even geluid (minder dan 0.5 sec) en dan stopt het en na een tijdje hoor ik weer heel even een geluidsmoment.

VLC:
Werkt wel met passthrough met all gedownloade Demo files van demolandia. Ook kan ik met VLC de content die issues geeft met passthrough wel afspelen met passthrough.

Het interessante is dat via VLC mijn receiver dat aanmerkt als “Dolby Atmos” en niet als TrueHD zoals dat met Kodi het geval is.

Kodi kan dezelfde demofiles overigens wel goed afspelen.

Dus nu heb ik Kodi en VLC met passthrough.
Al mijn content met TrueHD 7.1 werkt niet in Kodi (met passthrough, maar als ik specifiek TrueHD passthrough uitzet, werkt het wel uiteraard als PCM stream) maar werkt wel met VLC.

Dus we zijn er nog niet, maar dat lijkt een software probleem.
De Dell Optiplex kan nu officieel HBR passthrough doen.

Om even wat te schetsen: Zelfs het huidige model optiplex (7000) gebruikt DEZELFDE additionele HDMI poort met daarop bovenstaande chip:
https://www.dell.com/en-u...ies#compatibility_section

Dit is dus niet een probleem met een relatief oude computer. En dit is nu ook precies het onbegrijpelijke van zowel Intel met de NUCs en dus ook Dell met zijn Optiplex en meer modellen: De firmware die zij nog gebruiken is van 2018, terwijl in 2020 het probleem al is opgelost. Intel heeft voor een aantal NUCs dus wel de firmware released, maar Dell niet.

Nu de vraag: Hoe krijg ik Kodi werkend met TrueHD?
Ik heb nu een NUC 7th gen die wel TrueHD doet en een Optiplex met TrueHD problemen. Beide met dezelfde Intel drivers en Kodi versie.
Saga continues… :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hann1BaL schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:58:
Het verhaal gaat door.
TL;DR: Het werkt! (…bijna..)

....

Dit is dus niet een probleem met een relatief oude computer. En dit is nu ook precies het onbegrijpelijke van zowel Intel met de NUCs en dus ook Dell met zijn Optiplex en meer modellen: De firmware die zij nog gebruiken is van 2018, terwijl in 2020 het probleem al is opgelost. Intel heeft voor een aantal NUCs dus wel de firmware released, maar Dell niet.

Nu de vraag: Hoe krijg ik Kodi werkend met TrueHD?
Ik heb nu een NUC 7th gen die wel TrueHD doet en een Optiplex met TrueHD problemen. Beide met dezelfde Intel drivers en Kodi versie.
Saga continues… :)
Ik moet toch even melden dat ik het geweldig vind hoe je hier induikt :)

Voor mij en wellicht anderen is het best lastig, zeker met complexe en specifieke opstellingen van anderen, om zinvol mee te denken. Ik zou er ook echt niet tegen kunnen wanneer het zou moeten werken maar het gaat niet.
Waar ik nu dus (zoals wel vaker) tegen aanloop is dat ik je opstelling en bevindingen totaal niet overzie en dat je deze inzet van mij of een andere tweaker terecht mag verwachten. Het lukt mij iig slecht, excuses.
Ik neem toch maar het risico om in eventuele herhaling te vallen met al gegeven commentaar.

Hoe ik het nu samevat; je hebt 2 kleine PC's; een NUC en een OptiPlex.

De OptiPlex werkt niet goed mee met TrueHD aanbieden terwijl ze beiden de zelfde chipset, OS en Kodi draaien.
Dan zal de NUC wel worden vervangen door de OptiPlex?

Dan is er ook hoe het aangesloten is, via DP of HDMI (versie?) naar wat, een receiver die weer naar de TV gaat neem ik aan (staat ongetwijfeld al ergens in je eerdere posts).
Hoe gaat het wanneer het direct op je TV is aangesloten of ondersteund deze geen eARC?

Plex al geprobeerd (of Jellyfin) en dan wel zonder transcoding?
Probeer verschillende samples om mee te testen natuurlijk -> https://kodi.wiki/view/Samples

Gebruik iig 'certified' 2.1 hdmi kabels (20e max voor 3m) en ik neem aan dat je qua instellingen in Kodi en OS je weg weet te vinden.

Succes iig! :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Agent-X Voor het niet overzien, heb ik nog een samenvatting gemaakt in deze post:

Hann1BaL in "Grote Kodi topic - deel XVI"

Ik weet niet of ze dezelfde chipset draaien. Ze hebben in ieder geval een andere DP naar HDMI chip ingebouwd.
NUC heeft Win 10 met Kodi 20.1
Dell heeft Win 11 met Kodi 20.1
Op dit moment vervang ik de NUC nog niet voor de Dell, vanwege dit probleem, maar dat is wel het doel inderdaad. (De Dell is meer future proof, de NUC al weer wat ouder.)

Aangesloten via een goede HDMI kabel, 2m, (is ook al vervangen) op een HDMI 2.1 receiver.
Aansluiten op de TV kan niet, want geen eARC, maar alleen ARC.

Ik heb Plex niet geprobeerd, maar VLC player wel en die werkt prima met passthrough. Dus nog een oplossing proberen lijkt dan minder nuttig.
Ik heb ook veel samples geprobeerd en daaruit kunnen concluderen dat het specifiek TrueHD is die niet goed werkt met Kodi, maar wel met DTS-HD en gewoon DD+Atmos.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hann1BaL schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:58:
Om even wat te schetsen: Zelfs het huidige model optiplex (7000) gebruikt DEZELFDE additionele HDMI poort met daarop bovenstaande chip:
https://www.dell.com/en-u...ies#compatibility_section
Echt niet te bevatten dat ze dit nog steeds gebruiken. Hoeveel mensen hier geen tijd in hebben gestoken, zeker vanuit de Linux kant om de problemen op te lossen. Van een Japans bedrijf als MegaChips zou je beter verwachten. Als je alleen al naar die 'Bobcat' flashtool kijkt dan weet je genoeg. Dit is niet voor een eindgebruiker bedoeld. Hoe dit ooit door de QC-afdeling van Intel is goedgekeurd, is mij een raadsel.

Ik heb NUCs met deze chip (MCDP2800-BCT) en volg het al sinds 2017. De chip komt waarschijnlijk uit 2013-2014. De MCDP2900 zal vooral veel van hetzelfde zijn. Ik zou hardware die deze chip gebruikt niet future-proof willen noemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@epias dat klopt bijna helemaal. Echter zijn er dus al sinds 2020 firmwares voor beide chips die het probleem oplossen. Dan moeten de systeembouwers wel:
Nieuwe systemen en/of onderdelen uitrusten met de nieuwe(re) firmware
De oude firmware update uitbrengen.
Het enige lastige voor eindgebruiker om de firmware te patchen is dat het (in ieder geval via Windows, maar ik heb nog geen linuxtool gezien) alleen kan als HDMI actief gebruikt wordt. Ik kon de firmware niet patchen terwijl deze aan een DP monitor hing. Ik moest de Dell via HDMI aansluiten, waarschijnlijk omdat de chip dan pas actief is/wordt.

MegaChips is uiteraard ook niet verantwoordelijk voor oplossingen naar de eindgebruikers. Dat zijn Dell en Intel wel. Als ze zouden willen is een geautomatiseerde firmwareupdatetool zo gemaakt.
Ik heb overigens met een ander bedrijf contact gehad en niet met MegaChips.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:31:
@epias Het enige lastige voor eindgebruiker om de firmware te patchen is dat het (in ieder geval via Windows, maar ik heb nog geen linuxtool gezien) alleen kan als HDMI actief gebruikt wordt. Ik kon de firmware niet patchen terwijl deze aan een DP monitor hing. Ik moest de Dell via HDMI aansluiten, waarschijnlijk omdat de chip dan pas actief is/wordt.
Ze hebben een Linux-flashtool, maar die is niet beschikbaar voor het publiek. Eerlijk gezegd verwacht ik iets op een bootable USB drive (OS onafhankelijk), wat voor iedereen werkt. Dit doen zoveel fabrikanten.

Van die firmware versies is ook geen chocola te maken. Bij de NUC6 zijn ze gestopt bij 1.77, bij andere modellen gaan het gewoon verder. In het verleden was de firmware voor NUC6 en NUC7 verschillend, nu zijn ze gelijk. Het komt allemaal zeer rommelig en ongestructureerd over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

epias schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:09:
[...]
Ze hebben een Linux-flashtool, maar die is niet beschikbaar voor het publiek. Eerlijk gezegd verwacht ik iets op een bootable USB drive (OS onafhankelijk), wat voor iedereen werkt. Dit doen zoveel fabrikanten.

Van die firmware versies is ook geen chocola te maken. Bij de NUC6 zijn ze gestopt bij 1.77, bij andere modellen gaan het gewoon verder. In het verleden was de firmware voor NUC6 en NUC7 verschillend, nu zijn ze gelijk. Het komt allemaal zeer rommelig en ongestructureerd over.
Ik heb een NUC7 en heb de NUC8 firmware geflashed. Uiteindelijk gaat het gewoon op de chip en de firmware tool herkent de chip of herkent hem niet. Intel heeft gewoon besloten de oude NUCs niet meer te ondersteunen want te oud, maar dat is gewoon een kwestie van de firmware te downloaden, 1.78 is de juiste versie (of hoger) van de NUC8 of hoger en de firmware te flashen. De tool flasht niet als de chip anders is.

Windows kan de UEFI van mijn apparaten flashen, dus voor de HDMI chip zou dat gewoon geintegreerd moeten worden in dat proces. Dat daarnaast een USB bootable optie bestaat voor andere OS’en vind ik helemaal prima.

[Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 27-03-2023 16:48]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@Hann1BaL, kan me die problemen die jij nu hebt allemaal niet meer zo voor de geest halen, maar het is alweer even geleden dat ik actief met een HTPC en Kodi bezig ben geweest. Mijn laatste W10 HTPC was een Shuttle DH270 (met Core i3 7100), en deze beschikte over 2x HDMI uit. De 2.0x versie gebruikte ik enkel voor het (UHD) videogedeelte, de 1.4 versie enkel voor (HD) audio. Binnen Windows 10 was dit eenvoudig in te stellen.

Heb je bij je huidige apparaten geen mogelijkheid om dat ook apart uit te sturen, geen 2 outputs beschikbaar daarvoor?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

hardware-lover schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:16:
@Hann1BaL, kan me die problemen die jij nu hebt allemaal niet meer zo voor de geest halen, maar het is alweer even geleden dat ik actief met een HTPC en Kodi bezig ben geweest. Mijn laatste W10 HTPC was een Shuttle DH270 (met Core i3 7100), en deze beschikte over 2x HDMI uit. De 2.0x versie gebruikte ik enkel voor het (UHD) videogedeelte, de 1.4 versie enkel voor (HD) audio. Binnen Windows 10 was dit eenvoudig in te stellen.

Heb je bij je huidige apparaten geen mogelijkheid om dat ook apart uit te sturen, geen 2 outputs beschikbaar daarvoor?
Ik houd uiteraard wel van omdenken! Dat heb ik niet geprobeerd, maar:
Dan zou ik dat met een andere actieve DP naar HDMI adapter moeten doen, want deze apparaten hebben maar 1x HDMI en die adapters hebben die chips.
Je komt dan in de gezellige wereld van lipsync issues.

Wel even terug: het werkt gewoon met VLC player, alleen NIET in Kodi met ALLE media, specifiek TrueHD bitstreams. Dus dat klinkt alsof er iets in Kodi is wat aangepast moet worden zodat het wel werkt. Met VLC is aangetoond dat de hardware opstelling zoals hij is, dat kan.

• nero355

nero355

Agent-X schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:26:
Gebruik iig 'certified' 2.1 hdmi kabels (20e max voor 3m)
Wat bedoel je met dat laatste :?
epias schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:27:
Echt niet te bevatten dat ze dit nog steeds gebruiken.
Hoeveel mensen hier geen tijd in hebben gestoken, zeker vanuit de Linux kant om de problemen op te lossen. Hoe dit ooit door de QC-afdeling van Intel is goedgekeurd, is mij een raadsel.

Ik heb NUCs met deze chip (MCDP2800-BCT) en volg het al sinds 2017. De chip komt waarschijnlijk uit 2013-2014. De MCDP2900 zal vooral veel van hetzelfde zijn. Ik zou hardware die deze chip gebruikt niet future-proof willen noemen.
Allemaal dingen die ik me afvraag sinds de tijd dat de oude Intel NUC Topics nog heel erg actief waren : Het was echt de eene na de andere ramp i.c.m. bepaalde Monitoren en TV's :X :| :F

En maar patchen... updaten... patchen... updaten... VERSCHRIKKELIJK!!! :(
epias schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:09:
Eerlijk gezegd verwacht ik iets op een bootable USB drive (OS onafhankelijk), wat voor iedereen werkt.
Dit doen zoveel fabrikanten.
Inderdaad echt heel fijn i.c.m. SSD's bijvoorbeeld! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
@Hann1BaL, voordat ik met de DH270 begon had ik ook diverse andere (Shuttle) barebones gebruikt, voorzien van enkel DP aansluitingen. De active DP adapters daarop gaven geen lipsync issues, maar dat was nog langer geleden. Resultaten behaald in het verleden geven geen..... ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

hardware-lover schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:03:
@Hann1BaL, voordat ik met de DH270 begon had ik ook diverse andere (Shuttle) barebones gebruikt, voorzien van enkel DP aansluitingen. De active DP adapters daarop gaven geen lipsync issues, maar dat was nog langer geleden. Resultaten behaald in het verleden geven geen..... ;)
Nee, lipsync issues komen door het scheiden van beeld en geluid. Als ik het beeld direct naar de TV stuur door HDMI1 en via HDMI2 het geluid naar de AVR, dan krijg je de sync problemen. Niet door de adapter zelf :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:01:
Nee, lipsync issues komen door het scheiden van beeld en geluid. Als ik het beeld direct naar de TV stuur door HDMI1 en via HDMI2 het geluid naar de AVR, dan krijg je de sync problemen. Niet door de adapter zelf :)
Ah, duidelijk. En dit is dan niet via je receiver te corrigeren zodat het geen issue hoeft te zijn?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

hardware-lover schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Ah, duidelijk. En dit is dan niet via je receiver te corrigeren zodat het geen issue hoeft te zijn?
Misschien wel maar dan moet er dus nog een HDMI kabel naar de tv en dit om een probleem op te lossen met 1 applicatie die in een andere applicatie niet op treedt. Dat voelt ergens niet goed. Dan kan ik net zo goed een actieve DP naar HDMI2.0 converter kopen en het daarmee proberen.

De Smartech units gebruiken dezelfde fantastische chips trouwens

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Agent-X
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Ik houd uiteraard wel van omdenken! Dat heb ik niet geprobeerd, maar:
Dan zou ik dat met een andere actieve DP naar HDMI adapter moeten doen, want deze apparaten hebben maar 1x HDMI en die adapters hebben die chips.
Je komt dan in de gezellige wereld van lipsync issues.

Wel even terug: het werkt gewoon met VLC player, alleen NIET in Kodi met ALLE media, specifiek TrueHD bitstreams. Dus dat klinkt alsof er iets in Kodi is wat aangepast moet worden zodat het wel werkt. Met VLC is aangetoond dat de hardware opstelling zoals hij is, dat kan.
(Stel deze vraag trouwens ook op https://forum.kodi.tv/)
Zover ik weet is juist Kodi geweldig voor brede multidevice ondersteuning.

Dat het in dezelfde Windows opstelling wel lukt met VLC maar niet met Kodi geeft mij het idee dat of VLC ergens het transcodeerd of dat een instelling in Kodi niet gezien wordt.
Met Kodi kun je gelukkig heel makkelijk een log uitlezen en ook meteen delen in bv jouw Kodi post.

Ken je het Windows tooltje CRU?
Hiermee kun je aanpassingen doen in hoe Windows je audio/speakers/video specificaties herkend.
Bijvoorbeeld het toevoegen/aanpassen van herkende audio/video formaten en speaker opstellingen, zoals TrueHD geforceerd toevoegen om als ondersteund herkend te worden...

Hieronder een screenshot om een idee te geven. Vooral niet opgeven want ik wil antwoorden.

En wat je ook een kans kunt geven is AAF Optimus DCH Audio Modded Driver for Windows 10/11 - For ALL HDAUDIO Enumerator Chips (installeren met advanced startup ivm unsigned drivers). De belofte is; meer mogelijk. Maar testen is weten.

Wat ik zelf nog wel eens gebruik is de FX configurator die via deze APO Driver geinstalleerd wordt. [bron]
Let erop dat de 'HDaudio driver patcher' in het pakket als malware zal worden gezien (want het past ook een driver aan). Je zult deze dan dan moeten toelaten in Defender etc.
Meer info over waarom en hoe --> Making Audio Enhancers Work on Windows, The Ultimate Realtek HD Audio Driver Mod for Windows 10 en even snel een post via Google over het gebruik. Vooral even inlezen. Ik zelf patch mijn audio zoals in het plaatje hieronder.

Gebruik vooral altijd wanneer je twijfelt https://www.virustotal.com/

[Voor 31% gewijzigd door Agent-X op 28-03-2023 21:40. Reden: audio drivers en meer]

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Agent-X mooie post!
Paar dingen:
De vraag staat inderdaad al op het kodi forum en de enige reactie tot nu toe is iemand die een Dell linkje laat zien van mijn post op de Dell Community over het niet werken van passthrough :)

De AAF Optimus heb ik al reeds geprobeerd en daar kreeg ik het niet mee aan de praat en die heb ik dus verwijderd.

Even voor de zekerheid: TrueHD wordt herkend als ondersteund formaat in Windows en staat er gewoon tussen bij het audio device. Doe hoef ik dus niet toe te voegen.

Over FX Configurator zal ik meer moeten lezen en kan ik nu geen commentaar op geven.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik snap er niks meer van.
Heb op een andere SSD even Windows 10 geïnstalleerd en Kodi.
Resultaat TrueHD werkt prima
DTS-HD werkt niet meer

Precies omgekeerd en dit is consistent
VLC doet het uiteraard met alle content wel prima.
De kodi.log laat zien dat WASAPI device disconnected raakt en die is ook niet meer zichtbaar tot je kodi herstart (computer herstarten is niet nodig)

• nero355

nero355

Hann1BaL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:04:
De kodi.log laat zien dat WASAPI device disconnected raakt en die is ook niet meer zichtbaar tot je kodi herstart (computer herstarten is niet nodig)
HDMI Handshake probleem :?

Ik vind het wat dat betreft maar een R-U-K standaard en heb als ik alleen muziek luister een S/P-DIF kabel in gebruik, omdat anders de HDMI verbinding na ongeveer 1 uur ineens foetsie is en dat is dan i.c.m. een Nvidia GPU aangesloten op een Marantz Versterker :F

• Hann1BaL

Hann1BaL

nero355 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:22:
[...]

HDMI Handshake probleem :?

Ik vind het wat dat betreft maar een R-U-K standaard en heb als ik alleen muziek luister een S/P-DIF kabel in gebruik, omdat anders de HDMI verbinding na ongeveer 1 uur ineens foetsie is en dat is dan i.c.m. een Nvidia GPU aangesloten op een Marantz Versterker :F
Ja maar hoe kan dit zo consistent met alleen trueHD zijn en dan na een herinstallatie met Win10 ipv 11 ineens consistent met DTS-HD en dan ook nog eens alleen met Kodi en niet met VLC?

Dat klinkt niet als typisch handshake probleem.

• nero355

nero355

Hann1BaL schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:59:
Ja maar hoe kan dit zo consistent met alleen trueHD zijn en dan na een herinstallatie met Win10 ipv 11 ineens consistent met DTS-HD en dan ook nog eens alleen met Kodi en niet met VLC?

Dat klinkt dan weer als een bug die de developers misschien wel voor je kunnen pletten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Agent-X
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:59:
[...]

In je laatste poging werd TrueHD weer herkend maar DTS (HD?) niet.
(mijn TV zal/kan nooit DTS doorsturen naar de versterker, passthrough of niet)

Ik ben ook niet overtuigd van de AAF drivers maar kreeg wel eea gedaan via de FX Configurator tool.
(registry tweaks)

Over die AAF modded drivers; je hebt de drivers voor Realtek maar sinds kort ook voor de algemene Windows HD audio driver.
Het advies is om eerdere/bestaande drivers te verwijderen en de AAF drivers installeren vanuit de Windows geadvanceerde startup, waar je 'unsigned drivers' toelaat (optie 7 tijdens advanced startup).

Probeer wellicht ook even die APO driver (FX config tool, dts/dolby/etc activatie). Hiermee kun je oa DTS, Dolby en andere formaten forceren. Met de FX config tool stel je in hoe het audio device gezien wordt.

Wederom vuur ik vanuit de heup met antwoorden dus vergeef het onzinnige.
Je zou de maker van AAF eens een berichtje kunnen sturen.
Ik heb er eerder leuk en snel contact mee gehad (ik begon wel met een bedankje voor de moeite).
Veel kennis aanwezig daar :)

Op het Kodi forum heb je pech dat het is ondergesneeuwd.
Snuffel ook eens op het Duitstalige https://www.kodinerds.net

edit: veranderd er iets met ondersteunde formaten? (sound properties of active device)
Voorbeeld hieronder;

[Voor 14% gewijzigd door Agent-X op 31-03-2023 22:52. Reden: kodinerds]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Agent-X ik ga als ik even de tijd er voor kan nemen wel eens goed kijken.
Initiele reactie is dat alle formats bij encoded formats aanwezig zijn.

En hij probeert ook de passthrough te doen. De Kodi logs zeggen dat het WASAPI apparaat disconnected raakt. je hoort voor een splitsecond geluid en ik kan op de receiver zien dat hij DTS-HD of Dolby True HD wilt gaan doorgeven en dan stopt de audio (en soms ook het beeld.)

Ik had LibreELEC nog liggen op USB dus heb het nogmaals daarmee geprobeerd (de vorige poging was voor de HDMIchip FW update) en alle formaten werken en alle videos spelen goed af.

Dat klinkt als een oplossing, behalve dat HDR het dan niet meer doet. (En dat mijn Logitech Harmony ineens niet meer werkt met de meeste knoppen maar dat is vast wel weer te mappen oid.)
Het kan dus werken.

• nero355

nero355

Hann1BaL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:30:
(En dat mijn Logitech Harmony ineens niet meer werkt met de meeste knoppen maar dat is vast wel weer te mappen oid).
Hun oplossing om MCE Remotes te gebruiken via Infrarood is echt prachtig en heel erg uitgebreid aan te passen dus dat komt wel goed! d:)b

* nero355 emuleert al jarenlang een MCE Remote met de Logitech Harmony Remote 555/650/665 i.c.m. allerlei Infrarood ontvangers! :Y) 8) :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:36:
Hun oplossing om MCE Remotes te gebruiken via Infrarood is echt prachtig en heel erg uitgebreid aan te passen dus dat komt wel goed! d:)b

[knip]
Die oplossing komt idd nog vaak van pas, ik liep er ook tegenaan bij het testen van CoreElec op een nieuw model Android TV box. Originele afstandsbediening werd niet herkend maar die ouwe trouwe MCE natuurlijk wel 👍

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Agent-X ik zou niet meer weten wat te proberen. ja naar die drivers verwijzen is mooi, maar niemand die ik gevonden heb die het probleem voor intel HDMI HBR passthrough heeft opgelost en met welke stappen. Ik heb dus wel van alles geprobeerd, maar het probleem blijft hetzelfde. VLC player doet het wel en die gebruikt tenslotte dezelfde drivers.

Ik denk dus dat met alle moeite dat de Dell geen KODI player gaat worden, tenzij iemand nog specifieke tips heeft. HDR en HBR lijken mij anno 2023 toch wel redelijk gemeengoed :)

De NUC doet nu 4k HDR met HBR, dus ik heb een werkende, maar niet al te snel, in het menu, Kodi machine.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 10:30
Hann1BaL schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:15:
@Agent-X ik zou niet meer weten wat te proberen. ja naar die drivers verwijzen is mooi, maar niemand die ik gevonden heb die het probleem voor intel HDMI HBR passthrough heeft opgelost en met welke stappen. Ik heb dus wel van alles geprobeerd, maar het probleem blijft hetzelfde. VLC player doet het wel en die gebruikt tenslotte dezelfde drivers.

Ik denk dus dat met alle moeite dat de Dell geen KODI player gaat worden, tenzij iemand nog specifieke tips heeft. HDR en HBR lijken mij anno 2023 toch wel redelijk gemeengoed :)

De NUC doet nu 4k HDR met HBR, dus ik heb een werkende, maar niet al te snel, in het menu, Kodi machine.
Als KODI niet snel is in het menu, heb je dan de resolutie ook al lager gezet? Dit maakt niet uit voor het afspelen van media, maar kan wel schelen in de interface

who put a "stop payment" on my reality check

• nero355

nero355

DaRk PoIsOn schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:42:
Als KODI niet snel is in het menu, heb je dan de resolutie ook al lager gezet? Dit maakt niet uit voor het afspelen van media, maar kan wel schelen in de interface
Ik gok 30 Hz Refresh Rate vanwege het HDMI gezeik :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• GroteBozewolf
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-06 23:13
Wellicht handig om jullie even op te attenderen:

https://kodi.tv/article/important-kodi-forum-data-breach/

Mocht je een Kodi forum account hebben en dezelfde username/password combinatie op meerdere plekken te gebruiken, dan is het verstandig ook op de andere plaatsen je wachtwoord te veranderen.

Retrospect for Kodi: laatste versie 5.2.16. Voor bugs of requests kun je terecht op de GitHub tracker.

• Hann1BaL

Hann1BaL

nero355 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:44:
[...]

Ik gok 30 Hz Refresh Rate vanwege het HDMI gezeik :)
Nee doet gewoon 60Hz. Trage i3 is de reden denk ik zo

• nero355

nero355

Hann1BaL schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:51:
Nee doet gewoon 60Hz. Trage i3 is de reden denk ik zo
Dan heb je een heeeele zware Skin in gebruik denk ik :?

• Hann1BaL

Hann1BaL

nero355 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 00:15:
[...]

Dan heb je een heeeele zware Skin in gebruik denk ik :?
Default. Het is de vergelijking met de i7. Een rpi is natuurlijk nog trager. En het is allemaal wel acceptabel maar het kan gewoon beter.

• nero355

nero355

Hann1BaL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:50:
Default. Het is de vergelijking met de i7. Een rpi is natuurlijk nog trager.
En het is allemaal wel acceptabel maar het kan gewoon beter.
Het kan toch nooit slechter zijn dan Windows 7 Pro i.c.m. Kodi of alleen LibreELEC op een Intel Atom powered Intel NUC Kit DN2820FYKH :?

Daar merkte ik dus echt geen enkele vertraging op als ik die vergeleek met mijn "Grote HTPC" met een veel snellere CPU en GPU erin! :)

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Let op:
Let op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid. Add-ons die door Kodi geband zijn, worden ook hier niet op prijs gesteld. Er is een reden voor...

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee