Lijkt mij wel zo netjes om even mijn ervaringen en waarschijnlijk voorlopig eindconclusie tot nu toe te delen.
Situatie:
Panasonic plasma Viera 42"
Next box Ziggo
AcRyan Playon MiniHD
Bluesound Node 2i (niet relevant verder)
Geluid gaat in Lyngdorf Tda1i 2170 met optisch kabeltje
Hdmi's gaan ook in Lyngdorf zodat er uiteindelijk maar een Hdmi kabel naar de TV gaat.
Alles wordt bediend met een Logitech Harmony met hub. (Blueray Speler, DVD speler Pick-up Bluesound Node2i etc.)
Films op Synology DS212j
Alles via Ethernet bekabeld via Ziggo router (Arris) met switches etc.
Dit werkt allemaal vlekkeloos! Geen enkel probleem
Ik wilde de ACRyan vervangen voor iets moderners.
Het gaat alleen over video!!!, audio doe ik via de Bluesound
Vereisten zijn wel dat het DVD's moet spelen en Iso's
Ik heb er daar veel van en vind converteren geen optie en ik vind de menu's met extra's etc. toch echt een must (sorry ;-))
De AcRyan doet dit allemaal.
Ben dus gaan kijken naar:
Android Boxje ter vervanging van ACRy.
Video Station Nas
DLNA Nas
Plex
Kodi
Van alle opties vond ik Kodi het meest interessant.
Het speelt alle formaten en uiteindelijk als je er een tijdje mee bezig gaat is het prima te begrijpen.
Ik had het eerst op een android boxje maar vond dat echt een drama.
Langzaam,buggy (resets etc.) "snoep" interface met allerlei opties (Netflix, Youtube ook op Nextbox Ziggo) die ik helemaal niet nodig heb.
Snel naar Kodi met Kodi boot app niet aan de praat gekregen.
Allemaal wel aan te passen maar veel te veel gedoe en tijd.
Op mijn telefoon daarentegen is het prima te doen
Grootste nadeel is echter dat het niet in tegenstelling tot Plex een castmogelijkheid binnen het programma zelf heeft en je dus moet mirror casten.
Dan krijg je dus kleine screens, niet beeldvullend, en de opties die Kodi biedt, uitrekken, zoom etc. voldoen echt niet.
Ook een weliswaar klein nadeel, maar toch, het opent niet op mijn telefoon met een refreshrate van 120Hz (Galaxy S20)
Video Station op Synology
Was ik gauw mee klaar.
Traaaaag,
Ds Video op je phone kan alleen maar met mx player overweg en vob's met menu's zijn al helemaal een andere planeet.
DLNA subs. no-go
Plex
Hardware afhankelijk
Wel mooi
Maar ook weer geen Vob's
Veel programma's werken ook verschillend op diverse platforms wat het ook weer niet makkelijker maakt om bv. mogelijkheden uit te zoeken.
Zo speelt VLC bv. op Windows wel DVD's maar op de S20 Galaxy weer niet om maar een dingetje te noemen.
Ik heb na dagen pielen en proberen mijn ACRyan weer eens teruggezet en was eerlijk gezegd redelijk geschokt ;-)
Start best wel snel op
Lekker grote leesbare interface vergeleken met alle andere programma's
Vindt netwerk moeiteloos.
Zoek een map met een film klik erop en hij speelt alles op de juiste resolutie en keurig beeldvullend.
Gaat eventueel ook netjes verder waar je gebleven bent.
Gewoon met de Harmony te bedienen
Dvd's:
Zegt gewoon bladeren of map openen, en speelt keurig af.
Je kan alle kijkwijzer etc. menu's gewoon overslaan (nergens anders gezien) en direct naar een hoofdmenu en alles aanklikken.
Subs. zoeken? (niet downloaden natuurlijk) tijdens spelen gewoon op menu drukken en er verschijnt een uitrol menu 'je waar je kunt kiezen, net als ook audio etc.
Doorspoelen? Gewoon op een balkje schuiven maar 1x 1.5 x etc. kan ook
Alles werkt eigenlijk fantastisch
Kortom, volledig functionele Dvd's
Ik snap eigenlijk niet dat ik iets fijners zou kunnen vinden.
Nadelen:
Je kan geen info ophalen voor films.
Geen 4K
Fast Ethernet 100
Voor mij kleine nadelen en uiteindelijk niet genoeg om het gebruiksgemak voor in te leveren.
Dit is best wel een lange post dus ik laat het hier bij
Ik heb ook nog meer dingen geprobeerd maar tot nu toe lijkt de ACRy toch echt het beste apparaat voor mij.
Best wel ongelooflijk voor iets wat in multimedialand behoorlijk antiek is.
[
Voor 66% gewijzigd door
MatMich op 08-03-2021 17:06
. Reden: Schrijffoutjes en kleine toevoegingen ]