[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 54 Laatste
Acties:
  • 414.260 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Het is toch raar als Caiway op zijn website al een jaar pronkt dat bepaalde zenders in HD worden doorgegeven maar dit al meer als een jaar niet doet. Dat is je klanten gewoon voor de gek houden. Ik kan het niet anders zien.

Ik adviseer een klacht in te dienen op www.klacht.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:16
BlazeMuis schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:26:
[...]

Jij voelt je bij alles wat Delta/Caiway doet bedrogen.

Het zal mij niks verbazen dat (@Anoniem: 1174526 ) óf een troll account is óf een tik op de vingers heeft gehad van Delta/Caiway. Trek je er verder niet zoveel van aan joh..
Caiway levert al een jaar niet de zenders conform de zenderlijst. TVE is gewoon aangekondigd bij zowel de Delta als Caiwayklanten. ARD HD wordt ook bij Delta op COAX geleverd en bij Caiway staat ook deze op de zenderlijst en wordt deze via COAX en Muitiscreen geleverd. SchlagerTV idem.

Het klopt gewoon van geen kant. Een deel van de abonnees wordt gewoon voor de gek gehouden en dan voegen ze HD zenders toe en "vergeten" ze de zender die al op de zenderlijst als HD staan? Dat kan er bij mij echt niet in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberto......
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-08-2024
Sjakie0101 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:22:
[...]
Het nieuwe platform moet gewoon de zenders hebben conform de zenderlijst. Dus met ARD HD, SchlagerTVHD en TVE HD.
Ik heb gehoord dat als je op het oude interactieve platform zit dat de regiozenders niet naar HD worden omgezet. Maar goed heb je wel ARD HD :+ Ook deze klanten voelen zich benadeeld en snappen het bericht van Totaal TV al helemaal niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Roberto...... op 08-06-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Roberto...... schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:40:
[...]

Ik heb gehoord dat als je op het oude interactieve platform zit dat de regiozenders niet naar HD worden omgezet. Maar goed heb je wel ARD HD :+ Ook deze klanten voelen zich benadeeld.
Dat kan ik me voorstellen. Men moet gewoon leveren wat ze toezeggen. Er ontstaan nu vreemde verschillen zelfs de simpele COAX klant met een basispakket heeft ARD HD, maar heb je het nieuwe platform dan kan je er naar fluiten.

Overigens gaan al die oude klanten straks massaal naar het nieuwe platform, dat lost zich wel op.
En wij zitten feitelijk al bij Delta. Langzaam wordt alles gelijk getrokken. Want wat is er nog Caiway dan als Delta bepaalt dat we HD zenders niet conform de zenderlijst doorgegeven krijgen?

Maar Ik heb er genoeg over gezegd. Ik wacht de reactie van Caiway wel af, maar hier klopt in elk geval niets van.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-06-2020 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dolopfriet
BlazeMuis, ik begrijp je reactie, maar besef wel dat Caiway al anderhalf jaar pronkt op zijn website dat bepaalde zenders in HD zijn, maar vervolgens deze niet doorgeeft in HD op het DIT platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
dolopfriet schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:36:
BlazeMuis, ik begrijp je reactie, maar besef wel dat Caiway al anderhalf jaar pronkt op zijn website dat bepaalde zenders in HD zijn, maar vervolgens deze niet doorgeeft in HD op het DIT platform.
Als wij 5 euro per maand minder betalen staat @Caiway ook bij ons op de stoep.
Ze moeten gaan leveren wat ze toezeggen op de website in de zenderlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 13:08
Delta en Caiway horen toch bij elkaar? Hoe kan het dat je bij Caiway geen 1000Mbit abbo hebt en Delta wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:07

lier

MikroTik nerd

jaaoie17 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:50:
Delta en Caiway horen toch bij elkaar? Hoe kan het dat je bij Caiway geen 1000Mbit abbo hebt en Delta wel.
Ik weet niet welke afdelingen geconsolideerd zijn (of worden) maar kan me voorstellen dat ze uiteindelijk alles onder een label brengen. Tot die tijd zijn er verschillen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto......
lier schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Ik weet niet welke afdelingen geconsolideerd zijn (of worden) maar kan me voorstellen dat ze uiteindelijk alles onder een label brengen. Tot die tijd zijn er verschillen.
Elk jaar dan maar overstappen tussen Caiway en Delta. Bespaart veel geld en de kans dat je problemen krijgt met omzetting is relatief klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:34
De klantenservice van caiway is echt ruk ze blijven maar smoesjes verzinnen om geen kamai te hoeven leveren. Terwijl dit al een paar keer is toegezegd. En ze weten niet eens wat de verschillen zijn tussen arai en kamai. Terwijl op de site van amino toch duidelijk de verschillen te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
vasquez86 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:36:
De klantenservice van caiway is echt ruk ze blijven maar smoesjes verzinnen om geen kamai te hoeven leveren. Terwijl dit al een paar keer is toegezegd. En ze weten niet eens wat de verschillen zijn tussen arai en kamai. Terwijl op de site van amino toch duidelijk de verschillen te zien zijn.
Pappen en nathouden dat is wat ze doen, Maar daadwerkeljk zaken oplossen aan het product die niet goed zijn of leveren conform de zenderlijst ho maar. Als klant ben je goed om de rekening te betalen en er voor terug krijgen waar je recht op hebt of diensten die werken op een manier waarop je dat verwacht is er niet bij.

En nu hou ik ff op en ook ik wacht vrolijk de klantenservice af die opnieuw mijn vraag heeft uitgezet.
Nu maar weer afwachten tot ik het antwoord krijg:
Helaas worden deze zenders nu niet in HD doorgegeven, wanneer dit wel het geval gaat zijn zullen u daar over informeren oid.

Eind van mijn geweeklaag voor nu, ga mij zinnen zetten op positieve zaken.

[ Voor 40% gewijzigd door Sjakie0101 op 10-06-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migow
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 13:45
Roberto...... schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Elk jaar dan maar overstappen tussen Caiway en Delta. Bespaart veel geld en de kans dat je problemen krijgt met omzetting is relatief klein.
Alleen als je overstapt naar Delta ben je wel je good old COAX kwijt en dat vind ik toch nog verrekte handig ;)
Ach Roberto gelukkig hebben we een alternatief wat ook retescherp is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 09:34
jaaoie17 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:50:
Precies groot gelijk. Caiway moet nu ook eens met 1000Mbit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
babbi schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:17:
[...]

Precies groot gelijk. Caiway moet nu ook eens met 1000Mbit komen.
Met welk doel? Ik heb 500Mbit en ik moet zeggen dat is meer dan voldoende.
Laat Caiway eerst DIT helemaal in orde maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaaoie17
Sjakie0101 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Met welk doel? Ik heb 500Mbit en ik moet zeggen dat is meer dan voldoende.
Laat Caiway eerst DIT helemaal in orde maken.
Geen interesse heb liever sneller internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Kan je nu al wel gelijk iets terugkijken met DIT als een programma net geweest is of moet je nog steeds minstens een uur wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbi
jaaoie17 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:55:
[...]

Geen interesse heb liever sneller internet.
Precies en ik ook. Caiway loopt altijd achter wat snelheid betreft. Rol maar lekker uit 1000Mbit en zeker met mijn duurste abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto......
babbi schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:27:
[...]

Precies en ik ook. Caiway loopt altijd achter wat snelheid betreft. Rol maar lekker uit 1000Mbit en zeker met mijn duurste abbo.
Waarom stap je dan niet over naar Delta? Krijg je nog korting ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbi
Roberto...... schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Waarom stap je dan niet over naar Delta? Krijg je nog korting ook.
Omdat ik sinds kort de nieuwe abo heb. Zit al 15 jaar bij Caiway, voorheen Casema. Ze lopen achter dat is zeker kijk maar naar andere providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
babbi schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:34:
[...]

Omdat ik sinds kort de nieuwe abo heb. Zit al 15 jaar bij Caiway, voorheen Casema. Ze lopen achter dat is zeker kijk maar naar andere providers.
En een overstap naar Delta daar kan @dolopfriet je alles over vertellen.
Je krijgt hetzelfde inferieure product qua interactieve televisie, geen lokale omroepen beschikbaar en bij het basispakket is er niets interactief aan het hele pakket. Kortom je gaat dan eerder nog een paar stappen achteruit dan dat je vooruit gaat.

De Caiwayklanten zijn gevangen in een product van Delta dat al drie jaar lang niet volwassen genoemd mag worden. Zonder basiszaken als Dolby en goede ondertiteling en teletekst, een favorietenlijst zelf in te delen, verder kijken waar je gebleven was bij opnames en begin gemist etc etc is dit product gewoon een product dat helemaal niet aan klanten geleverd zou moeten en mogen worden. Het zet je als klant lichtjaren terug tov Multiscreen van Caiway, maar helemaal als je kijkt naar de Mediabox Next van Ziggo of de producten van KPN en alle wholesale KPN-providers.

En als ik je vertel dat dit product onder de naam DIT al begin 2018 is geintroduceert in Zeeland onder de klanten aldaar dan is het bedroevend dat de basiszaken na 2 jaar nog niet werkend zijn. Met welke partners zijn ze dan in zee gegaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Sjakie0101 op 13-06-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Teletekst bestaat toch niet meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
dolopfriet schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:16:
Dat bestaat nog steeds, zeker in Nederland. Maar mijn punt gaat niet alleen over teletekst.
Me dunkt dat dit een lijstje is dat al een jaar geleden gefixt had moeten zijn. En nu ik dit platform een jaar gebruik is er nog steeds niets gewijzigd. En nog durven ze zaken op de lange baan te schuiven.
Dat kan niet waar zijn en is minachting voor de klant die wel maandelijks een smak geld naar zijn provider brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
Zal caiway nog een keer zijn tv pakketten veranderen van indeling want alleen plus is wel karig. En wanneer komt er een 1000mbit abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
vasquez86 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:49:
Zal caiway nog een keer zijn tv pakketten veranderen van indeling want alleen plus is wel karig. En wanneer komt er een 1000mbit abonnement?
Precies de beste vraag van de week✌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
babbi schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Precies de beste vraag van de week✌️
Ja dat gaan ze echt wel doen, maar dat zal merkbaar zijn wanneer opeens het merk Caiway overgaat in Delta.
Daar is men langzaam naar toe aan het groeien. Dezelfde helpdesk, dezelfde technici die beide platforms onderhouden etc etc. Op een keer wordt alles Delta en op dat moment krijgen alle abonnees met het oude platform ook de nieuwe decoders en het nieuwe platform en dus ook verplicht andere pakketten.

Het is een kwestie van tijd. Gebeurt het dit jaar niet dan volgende jaar.

Maar ik hou mijn hart vast. Je ziet nu al dat het Delta in twee jaar tijd niet lukt een volwaardig platform neer te zetten voor televisie, dat men nog steeds achter loopt etc etc.

Een ander scenario is een overname door een derde partij en dan zou T Mobile in de buurt komen met ook dezelfde decoders en dezelfde software. Al wat er nodig is, is een platformmigratie.
Het plaatst T-Mobile in een positie waarbij ze opeens een nog grotere dekkingsgraad krijgen en feitelijk niet zo veel hoeven doen. Zelfs het mobiele telefonie loopt al via T-Mobile.

Maar goed we zullen zien hoe het gaat in de toekomst. Er is een ding zeker EQT is een investeringmaatschappij die Delta/Caiway en/of het netwerk op enig moment weer gaat verkopen aan een andere investeringsmaatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

dolopfriet schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:16:
https://nos.nl/teletekst O-)

Ik heb hier in huis een hele fanatieke gebruiker van Teletekst, zowel via de website als via de non-Caiway TV ontvanger ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nero355 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:34:
[...]

https://nos.nl/teletekst O-)

Ik heb hier in huis een hele fanatieke gebruiker van Teletekst, zowel via de website als via de non-Caiway TV ontvanger ;)
#metoo vanwege slecht gehoor. Dat teletekst/888 niet werkt zou echt een verschrikking zijn.

Mochten de Caiway klanten gemigreerd worden naar Delta, zouden we dan ook verplicht over moeten naar het iptv platform?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
PaT schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:42:
[...]

#metoo vanwege slecht gehoor. Dat teletekst/888 niet werkt zou echt een verschrikking zijn.

Mochten de Caiway klanten gemigreerd worden naar Delta, zouden we dan ook verplicht over moeten naar het iptv platform?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Dan is iedereen met alleen het basispakket zijn interactieve functies kwijt. Kan je niet meer terugkijken en opnemen met je "interactieve" ontvanger ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

dolopfriet schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:54:
Dan is iedereen met alleen het basispakket zijn interactieve functies kwijt. Kan je niet meer terugkijken en opnemen met je "interactieve" ontvanger ...
Ik maak mij meer zorgen over het feit dat ik dan mijn coax kan vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
Sjakie0101 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:07:
[...]

Ja dat gaan ze echt wel doen, maar dat zal merkbaar zijn wanneer opeens het merk Caiway overgaat in Delta.
Daar is men langzaam naar toe aan het groeien. Dezelfde helpdesk, dezelfde technici die beide platforms onderhouden etc etc. Op een keer wordt alles Delta en op dat moment krijgen alle abonnees met het oude platform ook de nieuwe decoders en het nieuwe platform en dus ook verplicht andere pakketten.

Het is een kwestie van tijd. Gebeurt het dit jaar niet dan volgende jaar.

Maar ik hou mijn hart vast. Je ziet nu al dat het Delta in twee jaar tijd niet lukt een volwaardig platform neer te zetten voor televisie, dat men nog steeds achter loopt etc etc.

Een ander scenario is een overname door een derde partij en dan zou T Mobile in de buurt komen met ook dezelfde decoders en dezelfde software. Al wat er nodig is, is een platformmigratie.
Het plaatst T-Mobile in een positie waarbij ze opeens een nog grotere dekkingsgraad krijgen en feitelijk niet zo veel hoeven doen. Zelfs het mobiele telefonie loopt al via T-Mobile.

Maar goed we zullen zien hoe het gaat in de toekomst. Er is een ding zeker EQT is een investeringmaatschappij die Delta/Caiway en/of het netwerk op enig moment weer gaat verkopen aan een andere investeringsmaatschappij.
Zou wel fijn zijn als ze eens echt concurrentie krijg of worden overgenomen door een serieuze partij zoals t-mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
PaT schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:33:
[...]

Ik maak mij meer zorgen over het feit dat ik dan mijn coax kan vervangen
Delta doet niks meer met coax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
jaaoie17 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Delta doet niks meer met coax?
Jawel, zeker wel. In Zeeland ligt ook een COAX gigabitnetwerk zoals Ziggo dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Sjakie0101 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Jawel, zeker wel. In Zeeland ligt ook een COAX gigabitnetwerk zoals Ziggo dat heeft.
Stel als ik nu een abbo neem op Delta. Kan ik dan net zoals Caiway de tv over coax doen en de rest over glasvezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
jaaoie17 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Stel als ik nu een abbo neem op Delta. Kan ik dan net zoals Caiway de tv over coax doen en de rest over glasvezel?
Nee, dat kan dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Tenzij je coaxsignaal niet is uitgeschakeld in de wijkkast. Maar dan kijk je via de coaxkabel naar het televisieaanbod van Caiway en via de glasvezel naar dat van Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Net een update op de Kamai ontvangen. Eindelijk kan ik routed IPTV gebruiken en alle kanalen zien (ja @Sjakie0101 , ook 1 t/m 10). Hoef ik ook niet meer te onderzoeken waarom bridged niet meer werkt.

Bedankt @deefje76 en @scriptlab , dank voor jullie "offtopic" hulp _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 14-06-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
lier schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:46:
Net een update op de Kamai ontvangen. Eindelijk kan ik routed IPTV gebruiken en alle kanalen zien (ja @Sjakie0101 , ook 1 t/m 10). Hoef ik ook niet meer te onderzoeken waarom bridged niet meer werkt.

Bedankt @deefje76 en @scriptlab , dank voor jullie "offtopic" hulp _/-\o_ _/-\o_
Heb jij dus wel het geluk gehad om een kamai te kunnen bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Kan je met de Kamai gelijk terugkijken als een programma net geweest is

Toen ik er een had moest ik gemiddeld een uur wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
de nieuwste firmversie is 20.1.82 daarmee heeft delta/caiway het probleem opgelost met routed IP voor de kanalen 1 t/m 10. Even de box herstarten in het menu voor installatie.

Software 3.1.2 is ook geupgrade naar 3.3.0. Dus er zijn ook andere updates aanwezig.

Wat wel vreemd is, is dat bij mij versie 20.1.83 werd opgehaald en versie 20.1.82 wordt geinstalleerd.

Wat de aanpassingen zijn weet ik niet. Ook bij de nieuwste versie zie ik de kanalen 1 t/m 10 niet.

[ Voor 49% gewijzigd door Sjakie0101 op 15-06-2020 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvas
Zie ook dat ze de itv app voor ios hebben ge-update eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
vasquez86 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:10:
Zie ook dat ze de itv app voor ios hebben ge-update eindelijk.
De oude?? De nieuwe heb ik nog geen update van ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
Sjakie0101 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:55:
[...]

De oude?? De nieuwe heb ik nog geen update van ontvangen.
Hij zit nu op 1.5.0 de itv app word wel steeds beter alleen de bitrate is nog laag voor de streams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
vasquez86 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:26:
[...]

Hij zit nu op 1.5.0 de itv app word wel steeds beter alleen de bitrate is nog laag voor de streams.
Klopt na de IOS update was deze bij mij ook beschikbaar. De app heeft nu een optie om de favorietenlijst makkelijker te beheren voor je decoder, de lijst op je decoder kun je in de app beheren. Helaas nog steeds geen zendervolgorde. Maar goed, de duitse zenders ARD HD en ZDF HD ontbreken in de app hoe zet ik die via de app in mij favorietenlijst van de decoder? Hier is weer eens niet goed over nagedacht.
Ze hebben nog steeds niet door dat deze zenders in de app ontbreken.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjakie0101 op 15-06-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 20:38
Sjakie0101 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:09:
de nieuwste firmversie is 20.1.82 daarmee heeft delta/caiway het probleem opgelost met routed IP voor de kanalen 1 t/m 10. Even de box herstarten in het menu voor installatie.

Software 3.1.2 is ook geupgrade naar 3.3.0. Dus er zijn ook andere updates aanwezig.

Wat wel vreemd is, is dat bij mij versie 20.1.83 werd opgehaald en versie 20.1.82 wordt geinstalleerd.

Wat de aanpassingen zijn weet ik niet. Ook bij de nieuwste versie zie ik de kanalen 1 t/m 10 niet.
Hier lost de update dat probleem ook niet op...

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:52
Waar vind ik eigenlijk de release notes?

Hier overigens ook .83 gedownload en.82 geïnstalleerd. :?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Werken kanalen 1 t/m 10 bij jou nog, @Sjakie0101 ? Sinds gisteravond (toen ik mijn STB weer aanzette) krijg ik wederom een zwart beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
In voormalig Cogasgebied werkt alles geweldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
lier schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:06:
Werken kanalen 1 t/m 10 bij jou nog, @Sjakie0101 ? Sinds gisteravond (toen ik mijn STB weer aanzette) krijg ik wederom een zwart beeld.
Nee hier ook zwart beeld. Dit werkt nog steeds niet naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Maakt het nog uit op welke uitgang je het kastje aansluit of heb je wat je ook doet de eerste tien zenders niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Sjakie0101 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:30:
Nee hier ook zwart beeld. Dit werkt nog steeds niet naar behoren.
Balen...bij jou werkte het dus ook maar even (op zondag)?

Heb nagevraagd bij webcare, zij geven aan dat "Er is in principe niets veranderd."

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 16-06-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
lier schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Balen...bij jou werkte het dus ook maar even (op zondag)?

Heb nagevraagd bij webcare, zij geven aan dat "Er is in principe niets veranderd."
Nee, deze update lijkt een reguliere firmwareupdate.
Wat hiermee beter gaat is niet bekend, normaliter zouden we iets moeten merken aan de performance of wie weet een update waardoor er beter met andere hardware wordt gecommuniceerd.

Ik heb het probleem om zenders 1 t/m 10 nooit gehad voorheen, dat is echt sinds een paar weken zo.

De update van de app is best mooi gedaan, je kan daar je favorietenlijst van je decoder hanteren en ook aanpassen. Helaas zitten in de app dan weer niet alle zenders waardoor het bij mij niet goed werkt. ARD HD en ZDF HD zitten niet in de app en vanzelfsprekend wel op de decoder, hoewel ARD daar SD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
kraades schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:45:
Waar vind ik eigenlijk de release notes?

Hier overigens ook .83 gedownload en.82 geïnstalleerd. :?
Ik werd net tijdens met tv kijken spontaan weer gedowngrade naar firmware versie 20.1.78.2_* en software versie 3.3.0. :?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
kraades schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:23:
[...]

Ik werd net tijdens met tv kijken spontaan weer gedowngrade naar firmware versie 20.1.78.2_* en software versie 3.3.0. :?
Dus het vermoeden is dat de verkeerde software er op is gezet. Het had dus toch .83 moeten zijn,
Nadeel is dat de volgende update dan binnenkort ook weer wordt klaargezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Sjakie0101
Moet je voor een update altijd zelf opnieuw opstarten? Ik moest namelijk zelf opnieuw opstarten voor de update.

Dit terwijl de downgrade weer wel direct voor een voor mij willekeurig moment tijdens het tv kijken werd gedaan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
kraades schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:21:
@Sjakie0101
Moet je voor een update altijd zelf opnieuw opstarten? Ik moest namelijk zelf opnieuw opstarten voor de update.

Dit terwijl de downgrade weer wel direct voor een voor mij willekeurig moment tijdens het tv kijken werd gedaan.
Ja het beste is zelf opnieuw opstarten of de stroomstekker eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
vasquez86 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Ja het beste is zelf opnieuw opstarten of de stroomstekker eruit
Oke. En hoe weet je dan dat er een update beschikbaar is?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

kraades schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:30:
Oke. En hoe weet je dan dat er een update beschikbaar is?
Dat weet je als een update (direct) uitgevoerd wordt na een herstart. Of op een willekeurig moment tijdens tv kijken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
En meestal doe je geen complete herstart. Bij mij staat de decoder op standby en begon de update niet vanzelf. Dat neemt niet weg dat Caiway een update ook kan pushen.

Maar goed ik heb nu twee updates gehad update en een downgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Misschien een beetje offtopic, maar kan iemand mij uitleggen hoe de opbouw van de guide werkt via de Caiway Coax?

Het valt mij op dat die guide soms traag opbouwt. Dan geven bepaalde zenders 'geen informatie' weer. Enige tijd later staat daar ineens alsnog de zender formatie.

Werkt dat net als good old teletekst, dat er eerst een rondje langs alle info bladen gemaakt moet worden?

Het goede nieuws is dat ik vandaag een nieuw AOP heb gekregen. Signaal is nu beresterk. Moest wel erg lachen om de monteur. Die nam zijn Corona richtlijnen wel heel serieus. Hij kwam niet dichter dan een meter of 3 bij mij, stapte naar buiten als ik moest kijken in de meterkast enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
PaT schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:20:
Misschien een beetje offtopic, maar kan iemand mij uitleggen hoe de opbouw van de guide werkt via de Caiway Coax?

Het valt mij op dat die guide soms traag opbouwt. Dan geven bepaalde zenders 'geen informatie' weer. Enige tijd later staat daar ineens alsnog de zender formatie.

Werkt dat net als good old teletekst, dat er eerst een rondje langs alle info bladen gemaakt moet worden?

Het goede nieuws is dat ik vandaag een nieuw AOP heb gekregen. Signaal is nu beresterk. Moest wel erg lachen om de monteur. Die nam zijn Corona richtlijnen wel heel serieus. Hij kwam niet dichter dan een meter of 3 bij mij, stapte naar buiten als ik moest kijken in de meterkast enz.
De tv gids kan op twee manieren benaderd worden door jou tv,
Via internet, dat is dan de guide van de leverancier zelf of via CI+, dat os de guide van Caiway.
Via Ci+ heb ik geen problemen en is het razensnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTaz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-05 21:51
PaT schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:20:

Heb je via Caiway een nieuwe AOP gekregen? En is deze ook (kosteloos) geïnstalleerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DutchTaz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Heb je via Caiway een nieuwe AOP gekregen? En is deze ook (kosteloos) geïnstalleerd?
Yes. 1 van de F-Connectors van een aangesloten kabeltje zat zo ongelooflijk vast, dat ik hem losdraaide inclusief het schroefdraad dat in/aan het AOP zit. Ik zag ineens een grijze kabel van binnenuit naar boven komen. Hoe het daarna nog bleef werken is mij nog steeds een raadsel. Nu dus een nieuw AOP en volgens mij komt het signaal nu prima richting Tv's.

@Sjakie0101Ik kijk zonder CI+ module, want ik heb enkel het basispakket. Maar als ik jou goed begrijp ligt die traagheid dus eerder aan mijn tv dan aan Caiway of de achterliggende techniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
PaT schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:30:
[...]

Yes. 1 van de F-Connector van een aangesloten kabeltje zat zo ongelooflijk vast, dat ik hem losdraaide inclusief het schroefdraad dat in/aan het AOP zit. Ik zag ineens een grijze kabel van binnenuit naar boven komen. Hoe het daarna nog bleef werken is mij nog steeds een raadsel. Nu dus een nieuw AOP en volgens mij komt het signaal nu prima richting Tv's.

@Sjakie0101Ik kijk zonder CI+ module, want ik heb enkel het basispakket. Maar als ik jou goed begrijp ligt die traagheid dus eerder aan mijn tv dan aan Caiway of de achterliggende techniek?
Klopt, ik vermoed dat jij de info via het internet krijgt via de tv ipv via COAX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Sjakie0101 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Klopt, ik vermoed dat jij de info via het internet krijgt via de tv ipv via COAX.
Nope, mijn tv hangt niet aan het internet. Het is al een wat ouder beestje (Sony Z5500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit ook op coax, maar het laden van de programmagids wisselt bij Caiway nog eens van snelheid.
Soms missen er ook hele zenders, dagen lang.
Vroeger bij Ziggo (midden van het land) was de gids compleet in een minuutje.

Ik overwoog trouwens interactieve TV, maar wil geen extra UTP kabels, en ik wil de coax ook niet kwijt.
De problemen met iptv die ik hier lees verbazen me. 15 jaar geleden had ik (midden van het land) al glasvezel met iptv, en dat werkte uitstekend. En dat was nota bene een pilot. 5 jaar later overgestapt op Ziggo vanwege beter zenderaanbod, interactieve TV en ook prima internet.

Het was dus wel even wennen toen ik hier in Twente ging wonen, en naar Caiway moest overstappen. Glasvezel internet werkt goed, tv via coax bevalt ook wel maar mist uiteraard interactiviteit. Dus geen films huren etc.

Maar omdat de iptv nog steeds niet lekker werkt (in 2020!!) ga ik het niet aanschaffen, dus noodgedwongen terug in de tijd, gezellig op de coax. 8)7 }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
rfbroek schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 02:20:
Ik zit ook op coax, maar het laden van de programmagids wisselt bij Caiway nog eens van snelheid.
Soms missen er ook hele zenders, dagen lang.
Vroeger bij Ziggo (midden van het land) was de gids compleet in een minuutje.

Ik overwoog trouwens interactieve TV, maar wil geen extra UTP kabels, en ik wil de coax ook niet kwijt.
De problemen met iptv die ik hier lees verbazen me. 15 jaar geleden had ik (midden van het land) al glasvezel met iptv, en dat werkte uitstekend. En dat was nota bene een pilot. 5 jaar later overgestapt op Ziggo vanwege beter zenderaanbod, interactieve TV en ook prima internet.

Het was dus wel even wennen toen ik hier in Twente ging wonen, en naar Caiway moest overstappen. Glasvezel internet werkt goed, tv via coax bevalt ook wel maar mist uiteraard interactiviteit. Dus geen films huren etc.

Maar omdat de iptv nog steeds niet lekker werkt (in 2020!!) ga ik het niet aanschaffen, dus noodgedwongen terug in de tijd, gezellig op de coax. 8)7 }:O
En dan heb je geluk dat je in een oudbouwhuis woont. In de nieuwbouwhuizen trekken ze geen COAX meer. Je zal slechthorend zijn, dan heb ik helemaal geen ondertiteling via 888. En ook zaken als Dolby Sourround werken niet. Het is te gek voor woorden dat Caiway dit aanbiedt feitelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartkramer0103
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-03 21:52
Hi allemaal,

Na een hele tijd wachten is bij ons eindelijk de glasverbinding opgeleverd en geactiveerd. Na wat onderzoek hier was ik al redelijk voorbereid voor het inrichten van het netwerk zonder genexis.

Met routed IPTV krijg ik net als anderen hier op kanaal 1/tm10 (en hier en daar nog wat andere) een zwart beeld.
Als ik bridged IPTV instel werkt het opzich prima, echter vult de client list van unifi zich op het IPTV netwerk met andere IPTV kastjes (zo'n 500+).... Het gaat hier alleen om de mac addressen van de betreffende kastjes.
Ik ben al meerdere keren over de instellingen gegaan en alles zou moeten kloppen. Ik heb het vergeleken met de bridged setup van een kennis bij T-Mobile (waarbij ik nota bene geholpen heb met het inrichten), en daar vult de client list niet. Hier nog even kort de instellingen:
  • Fiber trunk met VLAN100&101
  • WAN trunk met VLAN100
  • USG met VLAN 100 op de wan poort
  • iptv poort (VLAN 101 only) op de switch naar aria 7x
  • LAN port profile op de rest van de switchports
Ben ik nou aan het slapen en zie ik iets doms over het hoofd, of gaat er iets hogerop niet goed? 8)7

Verder zat ik hier ook nog te lezen dat de Kamai 7x de betere iptv ontvanger is, kan ik deze nog steeds laten omruilen door de klantenservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Kan je aangeven welke apparatuur je exact gebruikt, @Bartkramer0103? En hoe staat het ingesteld (via een json configuratie file of via de gui)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartkramer0103
lier schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:46:
Kan je aangeven welke apparatuur je exact gebruikt, @Bartkramer0103? En hoe staat het ingesteld (via een json configuratie file of via de gui)?
Voor testing purposes heb ik het netwerk verkleind naar:
  • US-48-500w v4.3.13.11253
  • USG 3P v4.4.51.5287926
Via de GUI (nieuwe beta interface, ga straks nog even alles herbouwen met de classic if) heb ik ten eerste 2 VLAN only networks gemaakt.
  • Internet - VLAN 100
  • IPTV - VLAN 101
Vervolgens heb ik deze in bijbehorende switch port profiles gestopt:
  • Fiber Trunk - Tagged Networks Internet(100), IPTV(101)
  • WAN Trunk - Tagged Network Internet(100)
Vervolgens heb ik op SFP1 de Fiber trunk toegewezen, Poort2 de WAN Trunk, Poort 48 het IPTV netwerk en de rest van de poorten zijn voorzien van het LAN profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Bartkramer0103 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:24:
Met routed IPTV krijg ik net als anderen hier op kanaal 1/tm10 (en hier en daar nog wat andere) een zwart beeld.
Dat was toch een Caiway probleem :?
Als ik bridged IPTV instel werkt het opzich prima, echter vult de client list van unifi zich op het IPTV netwerk met andere IPTV kastjes (zo'n 500+).... Het gaat hier alleen om de mac addressen van de betreffende kastjes.
Die lijst is dan ook niks anders dan een ARP/RARP overzicht in feite dus daar is opzich niks mis mee ;)
Ik ben al meerdere keren over de instellingen gegaan en alles zou moeten kloppen. Ik heb het vergeleken met de bridged setup van een kennis bij T-Mobile (waarbij ik nota bene geholpen heb met het inrichten), en daar vult de client list niet.
Je vergelijkt dan ook appels met peren dus eigenlijk is dat niet zo heel gek...

T-Mobile heeft waarschijnlijk gewoon hun zaakjes wat beter voor elkaar dan Caiway die meerdere subnets in één segment gooit! 8)7

Zie dit soort berichten : nero355 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" ;)
Hier nog even kort de instellingen:
  • Fiber trunk met VLAN100&101
  • WAN trunk met VLAN100
  • USG met VLAN 100 op de wan poort
  • iptv poort (VLAN 101 only) op de switch naar aria 7x
  • LAN port profile op de rest van de switchports
Ben ik nou aan het slapen en zie ik iets doms over het hoofd, of gaat er iets hogerop niet goed? 8)7
Ik zou lekker Caiway de schuld geven! })
Bartkramer0103 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:03:
Voor testing purposes heb ik het netwerk verkleind naar:
  • US-48-500w v4.3.13.11253
  • USG 3P v4.4.51.5287926
Via de GUI (nieuwe beta interface, ga straks nog even alles herbouwen met de classic if) heb ik ten eerste 2 VLAN only networks gemaakt.
  • Internet - VLAN 100
  • IPTV - VLAN 101
Vervolgens heb ik deze in bijbehorende switch port profiles gestopt:
  • Fiber Trunk - Tagged Networks Internet(100), IPTV(101)
  • WAN Trunk - Tagged Network Internet(100)
Vervolgens heb ik op SFP1 de Fiber trunk toegewezen, Poort2 de WAN Trunk, Poort 48 het IPTV netwerk en de rest van de poorten zijn voorzien van het LAN profiel.
Schakel lekker die rare nieuwe GUI uit en laat alles gewoon zo! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartkramer0103
nero355 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:03:
Dat was toch een Caiway probleem :?
Op de Genexis werkte 1 t/m 10 wel met een adres in de LAN van de Genexis, vandaar dat ik even mijn eigen setup in twijfel nam.
Ik las ook iets over .82 en .83 software. Is dat de oplosser van de zwarte kanalen of is dat software onafhankelijk?
[b]nero355 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie"Die lijst is dan ook niks anders dan een ARP/RARP overzicht in feite dus daar is opzich niks mis mee ;)
Ah ja tuurlijk. Dan ga ik zo lekker alles weer terugzetten.
nero355 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:03:
T-Mobile heeft waarschijnlijk gewoon hun zaakjes wat beter voor elkaar dan Caiway die meerdere subnets in één segment gooit! 8)7
Niet teveel verwachten dus van Caiway, got it :+
M'n verwachtingen waren al aardig weg met de traagheid van hun tv interface :X...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Bartkramer0103 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:51:
[...]

Op de Genexis werkte 1 t/m 10 wel met een adres in de LAN van de Genexis, vandaar dat ik even mijn eigen setup in twijfel nam.
Ik las ook iets over .82 en .83 software. Is dat de oplosser van de zwarte kanalen of is dat software onafhankelijk?

[...]

Ah ja tuurlijk. Dan ga ik zo lekker alles weer terugzetten.

[...]

Niet teveel verwachten dus van Caiway, got it :+
M'n verwachtingen waren al aardig weg met de traagheid van hun tv interface :X...
Ik heb het via een switch een aantal maanden goed aan het draaien gehad TOT een maand geleden toen ik tijdelijk alles er af moest gooien ivm een verbouwing. Daarna heb ik ook de kanalen 1 t/m 10 op zwart.
Het is normaal gesproken zo dat het nieuwe platform en de nieuwe decoders op iedere normale internetverbinding werken. Het is juist niet noodzakelijk een andere VLAN te selecteren of een IPTV setup :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:56
Sjakie0101 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Ik heb het via een switch een aantal maanden goed aan het draaien gehad TOT een maand geleden toen ik tijdelijk alles er af moest gooien ivm een verbouwing. Daarna heb ik ook de kanalen 1 t/m 10 op zwart.
Het is normaal gesproken zo dat het nieuwe platform en de nieuwe decoders op iedere normale internetverbinding werken. Het is juist niet noodzakelijk een andere VLAN te selecteren of een IPTV setup :-)
Gebruik je ook een eigen router? Of heb je die van Caiway er nog tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartkramer0103
Sjakie0101 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Maar de zwarte kanalen is dus iets wat Caiway op den duur op gaat lossen? Ik woon nog bij m’n ouders in huis en die zijn wel gehecht aan de ouderwetste TV, dus 1/10 op zwart is wel ff lastig uitleggen.

Van wat ik hier lees is de aria 7x een oudere decoder tov de kamai 7x? Of is het alleen maar de sloomste :+

[ Voor 13% gewijzigd door Bartkramer0103 op 21-06-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
De Aria 7x is tegelijk gefabriceerd met de Kamai 7X.

De Aria heeft minder werkgeheugen en geen 4K ondersteuning.
Delta levert alleen maar Kamai 7x en Caiway heeft vorig jaar in eerste instantie besloten de Aria aan te schaffen voor hun klanten op het nieuwe platform (de goedkoopste oplossing, maar de duurste op de lange termijn). Caiway gaat nu mee wanneer je wil omruilen, mits er genoeg op voorraad is.

Er zijn ook genoeg klanten die geen Tweakers lezen en dus gewoon met de Aria doormodderen en ook nog uitgeleverd krijgen en niet weten dat er een betere decoder bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
Sjakie0101 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:11:
De Aria 7x is tegelijk gefabriceerd met de Kamai 7X.

De Aria heeft minder werkgeheugen en geen 4K ondersteuning.
Delta levert alleen maar Kamai 7x en Caiway heeft vorig jaar in eerste instantie besloten de Aria aan te schaffen voor hun klanten op het nieuwe platform (de goedkoopste oplossing, maar de duurste op de lange termijn). Caiway gaat nu mee wanneer je wil omruilen, mits er genoeg op voorraad is.

Er zijn ook genoeg klanten die geen Tweakers lezen en dus gewoon met de Aria doormodderen en ook nog uitgeleverd krijgen en niet weten dat er een betere decoder bestaat.
Nou probeer jij maar eens een aria 7x omgeruild te krijgen zonder technische reden.
Bij caiway doen ze er alles aan om het niet te hoeven doen.
Elke medewerker zeg iets anders zoals geen voorraad, eerst alles door meten, je kan niet omruilen aria en kamai zijn het zelfde.
Soms zijn er wel medewerkers die mee denken maar dan zeggen ze sorry geen voorraad weten niet wanneer wel.
En ze moeten alles na vragen aan iemand van hogerhand denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Hmm; hier ook 2x de Aria 710; eigenlijk best tevreden. Maar aangezien ik binnen 6 maanden ga verhuizen twijfel ik om op te zeggen en opnieuw aan te vragen.

Zijn er tweakers die bellen met een VoiP ATA kastje en hebben die de instellingen opgevraagd bij Caiway?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik heb sinds kort een glasvezelabonnement bij Caiway maar ben onbekend met hoe hun TV platform nu precies werkt. Ik lees dat er meerdere VLAN's zijn (100 en 101) maar weet nu niet precies welke config nu het beste werkt.

Ik wil graag een Unifi Dreammachine Pro aanschaffen maar ik heb begreppen dat je daar op de WAN geen verschillende VLAN's kan configureren.

Is het vereist om meerdere VLAN's op de WAN interface van je router te configureren? Kan iemand mij meer vertellen over de IPTV opzet van Caiway?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Het is eigenlijk heel eenvoudig @Neyluzz :

VLAN 100 - Internet (routed)
VLAN 101 - IPTV (bridged)

Over VLAN 100 gaat ook tv, echter krijg je, op dit moment, op de STB's geen live weergave op kanaal 1 t/m 10. Zondag 1,5 week geleden werd een nieuwe firmware uitgerold naar de STB's (in ieder geval naar de Kamai) die routed IPTV ondersteunde, echter is deze dezelfde/volgende dag ook weer teruggedraaid.

Dus als je het helemaal werkend wil hebben moet je, op dit moment, de mogelijkheid hebben om op je WAN interface twee VLAN's aan te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Maar het is niet per se noodzakelijk dat routed IPTV niet correct werkt. Zoals ook al eerder gezegd werkt het bij mij bijvoorbeeld prima op het reguliere routed netwerk. Dus het kan lonen om dat eerst te proberen voordat je naar vlans gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:32
lier schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:59:
Het is eigenlijk heel eenvoudig @Neyluzz :

VLAN 100 - Internet (routed)
VLAN 101 - IPTV (bridged)

Over VLAN 100 gaat ook tv, echter krijg je, op dit moment, op de STB's geen live weergave op kanaal 1 t/m 10. Zondag 1,5 week geleden werd een nieuwe firmware uitgerold naar de STB's (in ieder geval naar de Kamai) die routed IPTV ondersteunde, echter is deze dezelfde/volgende dag ook weer teruggedraaid.

Dus als je het helemaal werkend wil hebben moet je, op dit moment, de mogelijkheid hebben om op je WAN interface twee VLAN's aan te kunnen maken.
Is het multicast IPTV of unicast?

Jij hebt er dan een switch voor gezet die de VLANS voor je heeft uitgesplitst? En vlan 100 gaat dan naar de UDM en vlan 101 naar de TV's?

Je hebt TV maar zonder live weergave, kan je dat nader toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ik heb een MikroTik Router, daarop VLAN 100 interface gekoppeld aan aan NAT rule en VLAN 101 in een switch gestopt met de poorten waarop de STB's aangesloten zijn.

Met tv zonder live weergave bedoel ik:

- tv gids wordt getoond
- bekijken vanaf begin werkt op alle kanalen
- terugkijken werkt op alle kanalen
- tv kijken naar een kanaal vanaf 11 werkt gewoon
- tv kijken naar kanaal 1 t/m 10 geeft een zwart beeld (en geen geluid)

Caiw maakt gebruik van multicast.

@EDIT heb je een eigen router met SFP of maak je gebruik van een glasmodem van Caiw?

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 23-06-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
lier schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:51:
Ik heb een MikroTik Router, daarop VLAN 100 interface gekoppeld aan aan NAT rule en VLAN 101 in een switch gestopt met de poorten waarop de STB's aangesloten zijn.

Met tv zonder live weergave bedoel ik:

- tv gids wordt getoond
- bekijken vanaf begin werkt op alle kanalen
- terugkijken werkt op alle kanalen
- tv kijken naar een kanaal vanaf 11 werkt gewoon
- tv kijken naar kanaal 1 t/m 10 geeft een zwart beeld (en geen geluid)

Caiw maakt gebruik van multicast.

@EDIT heb je een eigen router met SFP of maak je gebruik van een glasmodem van Caiw?
Zouden dan de eerste 10zenders MC zijn en de overige UC?

Je mist dan misschien de IGMP proxy op de router? Alhoewel dat niet nodig is voor bridged l IPTV.

Je zou even willen sniffen wat je ziet aan data als je zapt van 1-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@stormfly : bridged werkt, routed geeft een probleem. Ik kan me niet voorstellen dat in multicast/unicast het verschil zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
lier schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:51:
Ik maak gebruik van het oude glasmodem van Caiway zelf, die is aan mijn eigen router gekoppeld en daarop zijn zowel de Kamai als alle andere apparaten aangesloten en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
lier schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:11:
@stormfly : bridged werkt, routed geeft een probleem. Ik kan me niet voorstellen dat in multicast/unicast het verschil zit.
Daar kom je alleen achter met sniffen. Heb je de IGMP proxy ingesteld? In je verhaal mist deze, en deze optie is 100% noodzakelijk in een routed IPTV setup.

Als het gaat functioneren na het toevoegen van de IGMP proxy dan weet je dat alleen de meest bekeken zenders MC zijn en de overige UC. (zou kunnen)

UC werkt namelijk bij normaal internet prima. Voor het routeren van MC moet je additionele configuratie plaatsen op routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

EDIT schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:12:
Ik maak gebruik van het oude glasmodem van Caiway zelf, die is aan mijn eigen router gekoppeld en daarop zijn zowel de Kamai als alle andere apparaten aangesloten en dat werkt prima.
Dan zou jij mooi antwoord kunnen geven op de vraag van @stormfly
stormfly schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:15:
Daar kom je alleen achter met sniffen. Heb je de IGMP proxy ingesteld? In je verhaal mist deze, en deze optie is 100% noodzakelijk in een routed IPTV setup.

Als het gaat functioneren na het toevoegen van de IGMP proxy dan weet je dat alleen de meest bekeken zenders MC zijn en de overige UC. (zou kunnen)

UC werkt namelijk bij normaal internet prima. Voor het routeren van MC moet je additionele configuratie plaatsen op routers.
Ik had (inderdaad) (ook?) geen IGMP proxy ingesteld, Zou best kunnen dat dat de oplossing is, echter werkt het voor mij nu op de bridgded manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Bij mij staat IGMP Proxy inderdaad aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4af8slFsaviAXrCFa8sl69jkTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66OnxRnxCXOO2A2iFZ15dW6R.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik vanmiddag tijd heb kan ik eens kijken of er iets gebeurd als ik het uitzet.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 23-06-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
EDIT schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:52:
Bij mij staat IGMP Proxy inderdaad aan:
[Afbeelding]
Als ik vanmiddag tijd heb kan ik eens kijken of er iets gebeurd als ik het uitzet.
Nou dat zou tof zijn, en dan vooral of je beeld hebt op de kanalen boven de magische 11?

Wat doet het vinkje IPTV?

IGMP snooping is verstandig om op de achterliggende switch wel in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
De optie IPTV op deze router is alleen voor IPTV diensten die geen IGMP gebruiken. Daarmee kan ik specifieke poorten op de router reserveren voor IPTV gebruik met custom vlans (en alle andere evt noodzakelijke dingen) etc per poort.

IGMP snooping staat op de switch bij mij inderdaad wel aan.

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 23-06-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
stormfly schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Nou dat zou tof zijn, en dan vooral of je beeld hebt op de kanalen boven de magische 11?
Ik heb het net even geprobeerd, en er verandert werkelijk helemaal niks. Alle zenders (zowel onder als boven de 11) doen het nog steeds. Ik heb de router en de Kamai zelfs nog een reboot gegeven om er zeker van te zijn dat de instelling echt doorgevoerd was, maar er veranderde niks. Kortom: IGMP Proxy aan of uit lijkt geen verschil uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
EDIT schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:38:
[...]

Ik heb het net even geprobeerd, en er verandert werkelijk helemaal niks. Alle zenders (zowel onder als boven de 11) doen het nog steeds. Ik heb de router en de Kamai zelfs nog een reboot gegeven om er zeker van te zijn dat de instelling echt doorgevoerd was, maar er veranderde niks. Kortom: IGMP Proxy aan of uit lijkt geen verschil uit te maken.
Hmmm het kan bijna niet zo zijn als het verkeer in echt multicast is. Jouw STB en je telefoon zitten beide in dezelfde IP reeks toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Zeker. Alles zit gewoon in 192.268.0.xxx en alles wordt toegewezen via DHCP. De enige 'static' DHCP reservering is voor mijn NAS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06-eNTSH96lKgPWf-m085UABHlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QLhJ6dYxRYejtLKdUiaoN2ny.png?f=user_large

Edit: Ik heb ook nog geprobeerd of het verschil maakte om het verkeer via mijn switch te laten lopen of niet, maar dat maakte ook geen enkel verschil hier.

[ Voor 35% gewijzigd door EDIT op 23-06-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hmmm het piekeren is toegeslagen, een IGMP join kan je in hetzelfde VLAN101 versturen (bridged) of je verstuurt hem routed via een IGMP proxy richting VLAN101 vanaf je LAN vlan 192.168.0.x. Daartussen zit eigenlijk niets aan mogelijkheden.

Als al jouw feiten kloppen (geen hidden features in de router oid) dan is het voor 51% zeker dat het unicast streams zijn.

Ik ben heel benieuwd wat je in een wireshark file zou vinden aan traffic, daarmee sluiten we de 49% aanname uit :P

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 23-06-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderRobert
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2024
Jaren lang Caiway glasvezel internet gehad, met TV via de COAX. Dat beviel altijd 100%. Nu ik verhuist ben naar een nieuwbouwwijk en door het ontbreken van COAX, ben ik over gezet naar Glasvezel internet met IPTV.

Ik heb twee Animo Aria 7x ontvangers gekregen. Ik klaag niet over het beeldkwaliteit of de snelheid/EPG/etc. maar waar ik mij wel aan stoor is het stilstaand beeld wat regelmatig optreedt. Het beeld staat dan enkele seconden stil, en speelt vervolgens verder. Bedrading (CAT6) en netwerk is hier goed.

Nu lees ik overal over het omruilen van de Aria 7x naar de Kamai 7x. Dat de Kamai 7x sneller is, beter beeld heeft, en 4K heeft. Maar is hij ook stabieler? Hoe groot is de kans dat de Kamai 7x geen freezes geeft ten opzichte van de Aria 7x? Heeft iemand deze ruil gedaan om deze reden?

Worst case maak ik er internet only van met TV van Canaal Digitaal of zo.. Maar daar zit ik niet op te wachten. Voorkeur gaat uit naar het stabiel kunnen kijken met Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
stormfly schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:50:
Hmmm het piekeren is toegeslagen, een IGMP join kan je in hetzelfde VLAN101 versturen (bridged) of je verstuurt hem routed via een IGMP proxy richting VLAN101 vanaf je LAN vlan 192.168.0.x. Daartussen zit eigenlijk niets aan mogelijkheden.

Als al jouw feiten kloppen (geen hidden features in de router oid) dan is het voor 51% zeker dat het unicast streams zijn.

Ik ben heel benieuwd wat je in een wireshark file zou vinden aan traffic, daarmee sluiten we de 49% aanname uit :P
Ik heb even zitten kijken, maar ik moet bekennen dat mijn netwerkskillz niet heel erg denderend zijn (ik ben meer van de plug&pray). Ik heb de computer even op dezelfde switch aangesloten en op de switch IGMP snooping uitgezet. Buiten de reguliere group membership updates en wat spul van Spotify/Google Cast vanaf mijn nVidia Shield (die ook op de switch zit aangesloten) zie ik helemaal niks aan werkelijk multicast verkeer langskomen, terwijl ik de Kamai/TV aan heb staan op Nederland 1.

Maar zo simpel zal het vast niet zijn :P Dus als ik nog voor iets specifieks kan zoeken met wireshark dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
EDIT schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Zelfde setup denk ik. Genexis Live! Titanium-22.

IGMP uit. Alles werkt naar behoren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zo, eindelijk tijd gehad om het hier ook voor elkaar te fiksen.

Met dank aan een SFP module van FS.com, een glaskabeltje en de dummy in slot2 van de glasaansluiting.

l33t paint skillzz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY74xHfmqPkzB7xEJ8nEftU2q1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9XXiuX5VH1reacT0sgsNJcNr.png?f=user_large

Je kunt gewoon de 1000Base-T WAN aansluiting achter het rode afdekplaatje van de Genexis gebruiken, scheelt weer een aanschaf van een losse ATA. Zou ook niet weten wat de instellingen zijn van mijn voip-account. :P

Was even te lui om de Aruba instant-on AP11 ook in te tekenen.
IPTV gebruiken we (nog) niet.
Sophos UTM is een HP Z240 SFF PC met een Celeron 3930T. Best zuinig zo, maar het kan altijd zuiniger.

@imdos Ik zag in een ander topic dat je zoiets wilde realiseren, misschien heb je er wat aan.

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 24-06-2020 13:59 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@PD2JK Klopt; ik was zoekende naar een oplossing met Caiway; maar ik denk dat ik voor cheapconnect als VoiP provider ga. Veel lagere kosten en dat is o.b.v. prepaid tegoed.

Tezamen met een Cisco SPA112 ATA (lijkt mij zuiniger dan die Genexis). Heb ik ook geen config van Caiway nodig. Deze komt dan na mijn Mikrotik (die nog moet binnenkomen) i.c.m. extra/vervangende PoE adapter en Ubiquiti AC-Pro.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1 ... 31 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.