Net even op live en PTR zitten testen met Bane of the Stricken vanwege deze fix in de PTR patch notes:
Fixed an issue that prevented some sources of Attack Speed, which only benefit specific skills, from reducing the internal cooldown of Bane of the Stricken
Omdat dit voor monk het meest relevant lijkt (en ik nog geen Fragment + Shame heb op m'n Wiz) ben ik daarmee begonnen.
Conclusie is dat op live de stacking met Monk erg slecht werkt; door de 'hidden IAS' en dynamische IAS (Seize the Initiative) wordt je bijna altijd benadeeld; je zou minimaal je UI ApS aan stacks moeten toevoegen maar je komt daar steevast onder, in een van m'n testen zelfs wel 37% lager dan de ApS. Je valt dus ruimschoots sneller dan je ApS aan (Seize the Initiative, Raiment 2-piece, Alacrity) maar je stack buildup wordt daardoor enorm vertraagd.
Mijn vermoeden is dat dit komt door de attack frames van de monk generators; de stack ICD is een aantal frames (60 / ApS). Na het uitdelen van een stack gaat de ICD lopen en elke attack binnen dat aantal frames wordt dus genegeerd. Afhankelijk van wanneer het volgende attack frame afgerond wordt, kun je dus flink minder stacken dan verwacht. In mijn test setup had ik bijvoorbeeld de volgende frames (1st / 2nd / 3rd attack): 27 / 21 / 34. De bijbehorende UI ApS is 1.17, wat een ICD van 51 of 52 frames zou betekenen. Na de eerste attack zal pas de 3e attack dus weer een stack opleveren. De getallen zijn niet helemaal exact, maar het komt in de richting van wat ik zie.
Wat er op de PTR lijkt aangepast is dat er niet naar UI ApS maar naar de skill ApS gekeken wordt (in mijn test setup 1.68 ApS, voor een ICD van 35 of 36 frames). Ik kan de getallen nog niet exact matchen, maar de stacking is duidelijk beter; bij alleen Alacrity of alleen Raiment 2 zit het daadwerkelijk aantal stacks / seconde net iets boven de UI ApS, bij Alacrity en Raiment 2 samen zit het er ruim boven (zo'n 20%). En, nog belangrijker, Seize the Initiative heeft nu het verwachtte effect; in plaats van de stacking speed te verlagen, wordt die nu in lijn met de ApS stijging verhoogt.
Wat ik daarnaast gemerkt heb is dat FD geen grote verhoging van de stack buildup geeft. Kennelijk 'snapshot' Seize nu automatisch, maar FD (nog) niet. Er is wel een lichte verhoging van de stack buildup snelheid, maar dat is wellicht verklaarbaar vanuit de attack frames en de ICD; door kortere attack frames, zullen attacks sneller net buiten de ICD vallen zodat een volgende ICD sneller start, etc.
Met Wiz wil ik nog testen om te zien of die getallen eenduidiger zijn, Monk is veruit de lastigste class op dit gebied. Hoe dan ook is het een positieve wijziging voor BotS gebruikers; in bepaalde gevallen praten we over meer dan een verdubbeling van het aantal stacks per seconde dat er opgebouwd wordt.