Tweakers: 8.1 | IMDb: 6.8 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 106 min | MPAA: PG-13
Met het verschijnen van Fast X op Netflix, dacht ik: waarom niet de hele serie eens achter elkaar kijken?
Zo gezegd, zo gediggydiggydaan.
De reeks begint met The Fast & the Furious. Het verhaal is denk ik wel bekend: Undercoveragent Brian Connor wil infiltreren in de groep van Dominic Toretto om een aantal diefstallen te onderzoeken. Beetje warrig begin van de film, maar gaandeweg neemt de actie toe, en komt ook Dom's Dodge Charger in beeld. Soms zijn de capriolen met de auto's wat te sterk aangezet, maar het is allemaal nog (enigzins) geloofwaardig.
Hierna volgt 2Fast2Furious. In dit deel zien we alleen Brian O'Connor terug en voor het eerst Roman Pearce. Ook hier weer een undercover operatie, om een boef te vangen. Wederom een vermakelijke film, die lekker wegkijkt, geholpen door de aantrekkelijke Eva Mendes.
Deel 3 lijkt een volledig andere film: The Fast and the Furious: Tokyo Drift speelt zich af in Japan, en bevat ook geen acteurs uit de eerste film. Wel zien we voor het eerst Han; iemand die in latere delen ook nog terugkomt. De film richt zich op het straatracen in Japan, en daardoor dus ook op het driften want daar zo populair is. Veel rook, opzwepende muziek en schaarsgeklede dames. Het verhaal is wat simpel, maar het spectakel is er wederom niet minder om. Het einde is voorspelbaar, al volgt in de laatste minuten nog wel even een bekend hoofdpersoon terug.
Het 4e deel heet simpelweg Fast&Furious. We zien hier ook de eerste voortekenen van 'the family': Dom en Brian zijn beiden weer terug, en gaan zelfs samenwerken. Weer vette muscle cars en JDM sportwagens. De races zijn ook aardig spannend en opzwepend in beeld gebracht. Het blijft alleen grappig om te zien, hoe die snelheid in beeld wordt gebracht, door de acteurs te laten 'schakelen' in auto's die volgens mij een automatische versnellingsbak hebben. En blijkbaar is een lachgas-installatie ook standaard. Maar dat neemt niet weg dat het verhaal van deze film al wat beter in elkaar zit, met nog wat aardige plot-twists. Ik vond dit een leuke film.
Fast Five. Het laat zich raden welk deel dit is. We zien voor het eerst Luke Hobbs en is even een sprong in de tijd, terug naar de periode tussen deel 2 en 3. Dit is het eerste deel waarbij de geloofwaardigheid aardig op de proef wordt gesteld. Spectaculair is het zeker, maar de scenes met de kluis zijn wel echt heel erg over the top. De film speelt zich grotendeels af in Brazilie, en we zien wederom de veste 'crew': Dom, Brian, Mia, maar Roman, Tej en Han. De familie is dus compleet, al ontbreekt Letty in deze film.
Fast & Furious 6 is weliswaar wat fantasieloos getiteld, maar introduceert wel Deckard Shaw, die in de reeks een vrij prominente rol gaat spelen. Het verhaal gat verder op de ontwikkelingen van deel 5. Nu is de club weer aardig compleet, want ook Letty zien we weer terug, maar niet zoals in eerdere delen. Ook dit deel zet zijn tanden in de realiteit, waarbij met name de scene met het vrachtvliegtuig weliswaar spectaculair is, maar natuurlijk niet realistisch. Ik bedoel: hoe lang kan een startbaan zijn...
Intussen zijn we alweer aanbeland bij Furious 7, waarbij Deckard Shaw ook weer terug is, net als de rest. Er komt intussen aardig wat fantasie aan te pas, denk daarbij bv aan God's Eye. Wederom ook achtervolgingen en stunts die uit de digitale trucendoos komen, omdat ze in werkelijkheid veel te gevaarlijk of gewoon onmogelijk zijn. Het levert wel een verrassend spannende film op, die met het einde ook een passend afscheid van Paul Walker brengt. Voor wie dat niet wist: Brian O'Conner werd gespeeld door Paul, die in 2013 om het leven is gekomen, tijdens een autoongeluk in een Porsche Carrera GT. Die auto heeft niet voor niets als bijnaam 'Widowmaker'.
In The Fate of the Furious, inmiddels alweer deel 8, zien we Cipher, een cyberterrorist met blijkbaar diepe zakken. Het is een vrij druk verhaal, die bij vlagen zelfs ietwat komisch overkomt. Hij wordt ook wederom nóg een tikje ongeloofwaardiger, zoals dat bijvoorbeeld één hacker blijkbaar allerlei auto's spontaan zelfrijdende mogelijkheden kan geven, ook als ze dat helemaal niet hebben en gewoon oude auto's zijn. Ook de ommezwaai van sommige personages, van vijand tot vriend, is bijzonder, maar als geheel werkt de film voor mij wel.
F9 gaat verder waar deel 8 is gebleven, en we zien wederom allerlei personages uit die film terug, waaronder Mr Nobody en Cipher. De film speelt zich over de hele wereld af, en gaat van zuid-Amerika naar Schotland, Japan, Georgië en de VS. Wederom gaat het om een hack-apparaat, dit keer eentje die alle wapensystemen wereldwijd kan hacken (in Hollywood hebben ze een heel ander idee van hacken, dan wat de werkelijkheid is...) en eindigt het zelfs bij het International Space Station. Ik hoef denk ik niet meer te benadrukken dat de realiteit intussen wel héél erg ver weg te zoeken is. Entertainment is het dan wel weer, en haast komisch. Benieuwd hoe ze hierover heen kunnen gaan.
Fast X dan. Je raadt het al: deel 10 alweer. De crew is intussen van het illegale straatrace-circuit veranderd in een groep die blijkbaar door de overheid kan worden ingehuurd, om allerlei klusjes op te knappen. Zo ook dit keer. En net als je denkt: gaan ze verder dan deel 9? Dat valt gelukkig wel mee. het blijft nog steeds een Fast&Furious film, dus een atoombom, God's Eye, vliegtuigen eindelijk weer wat races. Je moet niet raar opkijken wat er allemaal voorbij komt. Uiteindelijk is het een prima actiefilm met hier en daar wat plotgaten. Het einde was wat onbevredigend, althans voor mij, doordat het me achterliet met wat onbeantwoorde vragen, die niet bij deze reeks passen. Een snelle Googl-search later was duidelijk waarom: in 2026 volgt nog een laatste, afsluitende film, die als vervolg op deze gemaakt is/wordt.
Is het daarmee afgelopen? Nee, want we hebben ook nog Fast&Furious: Hobbs&Shaw. Een soort buddy-film, waarbij de voormalige vijanden dit keer gaan samenwerken om een terrorist te stoppen. De film an sich heeft weinig meer te maken met Fast&Furious, anders dan de beide hoofdpersonen. Ook niet zo sterk, als de overige films.
En dan nog lijkt de koek niet, want we krijgen nog Fast & Furious Presents: Hobbs & Reyes, die moet fungeren als een bruggetje tussen Fast X en Fast X2 (??).
Is het dan nog leuk, vraag je je misschien af? Ja, ergens is het inderdaad leuk, want er is een fijne chemie tussen de acteurs, het sfeertje is best lekker. Inmiddels zijn we bijna 25 jaar verder, en zijn die personages ook allemaal bekend, hebben een backstory, en bevatten de films een prima mengeling van actie, sexy, auto's en humor. Het neemt zichzelf ook niet zo serieus, heb ik het idee, en juist dát zorgt ervoor dat je met plezier kijkt. Dat het érgens zal eindigen is logisch; de acteurs zijn intussen ook de jongsten niet meer. Maar van mij mogen ze nog wel even doorgaan!
Overall geef ik de hele reeks een 7. Geen diepgaande verhalen, levensveranderende vraagstukken of openbaringen, maar gewoon prima vermaak. |