Het zal voor mij ook een deel leeftijd zijn. Ik kijk met een behoorlijke nostalgische bril terug naar films uit mijn jeugd, welke ik bewust heb gezien. Ik heb het dan over de periode eind jaren '80 - 2004 (grofweg gesproken). Hier zitten een groot aantal klassiekers tussen die vrijwel iedereen van mijn leeftijd wel (her)kent.
Omdat ik er mee ben opgegroeid zijn veel van dergelijke films voor mij niet alleen maar vermaak maar droegen ze ook bij aan mijn vorming. Normen en waarden, helden(daden), rolmodellen en doelen die je voor jezelf kan stellen, realistisch of niet. In die tijd waren films wel een behoorlijk "ding". De bioscoop was best duur als groep achter/brugger, films kwamen pas maanden of jaren later in de videotheek (met VHS banden) en er waren er ook gewoon minder. Tenminste, de films die je kón of wilde zien dan.
De laatste vijftien jaar (ongeveer) is vermaak steeds groter geworden. We kunnen letterlijk óveral, waar dan ook ter wereld, vrijwel vanalles zien wat we nú willen. Er is zo'n enorm aanbod, talloze streamingdiensten die hun eigen producties uitbrengen en series zijn ook enorm groot geworden. Aan de ene kant is die keuzevrijheid fantastisch, aan de andere kant zorgt het er ook wel voor dat er steeds meer eenheidsworst is. Zeker nu je enorme corporaties hebt die steeds meer opslokken. Disney, Amazon, Tencent bijvoorbeeld.
Er wordt heel vaak op safe gespeeld, formules worden overal toegepast en ik krijg het idee dat ik steeds meer oude wijn in nieuwe zakken zie.
En om de olifant in de kamer ook maar te benoemen, is dat heel veel grote producties voor mijn gevoel geforceerd politiek correct willen zijn. Is het niet om de twitterbrigade tevreden te stellen, dan wel om in China voet aan de grond te krijgen.
Voor mij resulteert het dat ik sommige films gewoon niet leuk vind, omdat ze mij niets doen of omdat ik het concept al te vaak gezien heb. Een film hoeft niet grandioos te zijn, met een enorm CGI leger, een blauwe laserstraal uit de lucht of 137 verschillende genders. Soms zijn kleine films leuk, soms juist kut. Soms zijn blockbusters vreselijk slaapverwekkend, of tegen de verwachting in enorm onderhoudend.
Als je hier door alle reviews kijkt, zijn er genoeg users die hoge scores geven aan films. En weer andere users die dezelfde film echt geen ene reet aan vinden. Da's het mooie van dit topic, al die verschillende meningen
/edit: Er komen inderdaad nog steeds geweldige films uit, wat @
Sniffels ook zegt. Door het enorme aanbod is het wel flink er naar zoeken, daarom vind ik dit topic ook fijn. Als een film die hier besproken wordt mij interessant lijkt, triggert mij dat om er meer info over te zoeken (spoilervrij) en dan naar de film op zoek te gaan. Natuurlijk resulteert dat niet altijd in dezelfde ervaring, maar dat is niet erg.
[
Voor 8% gewijzigd door
Vrijdag op 14-03-2022 10:31
]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!