Het is een echte cult film en bij de meesten moet je niet te diep nadenken over het verhaal. Het is inderdaad geen echte horrorfilm zoals de vorige twee, maar meer een sci-fi mystery.Droefsnoet schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:56:
Genereer je eigen UBB code review
Halloween III: Season of the Witch (1982) [Afbeelding: Halloween III: Season of the Witch (1982)] Tweakers: N/A | IMDb: 5.0 | Genre: Horror, Mystery, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 98 min | MPAA: R Halloween III: Season of the Witch is het zwarte schaap van de Halloween franchise. Het is de enige film in de reeks die niet over Michael Myers gaat. Dat schijnt de reden te zijn geweest waarom de film flopte. De laatste jaren is Season of the Witch echter beter beoordeeld en wordt die zelfs als een van de betere, zo niet beste Halloween sequel gezien. Naar aanleiding van een positieve review op Youtube heb ik besloten de film ook eens te kijken.
Nu ik de film zelf heb gezien snap ik niet waar alle lof vandaan komt. Wat mij betreft is het een grote aanfluiting. Bordkartonnen karakters die rondlopen in een plot met te veel losse eindjes. De acteerprestaties zijn ook maar matig. Tom Atkins is de hoofdrolspeler als Dr Dan Challis, die zich vastbijt in een moordpartij die in zijn ziekenhuis is gepleegd. Waarom deze moord hem zo aangrijpt mag Joost weten. Samen met de dochter van het slachtoffer gaan hij op onderzoek. Op hun zoektocht naar antwoorden komen ze continue personages tegen die uit het niets relevante informatie vertellen. Het zijn zeldzaam onsubtiele 'exposition dumps'. Het toppunt is de monoloog van de schurk die zijn diabolische plan uitlegt aan de protagonist om hem vervolgens op onnodig omslachtige manier te proberen te doden.
De film is ook geen echte horrorfilm, het is eerder een mix van thriller en science fiction met een vleugje fantasy, waarbij de moorden die worden gepleegd zo zijn aangedikt dat er alsnog een horrorlabel opgeplakt kan worden. Waar Michael Myers een iconisch karakter is met zijn witte masker, worden de hoofdrolspelers hier belaagd door mannen in een grijs maatpak, dat veertig jaar later ontzettend oubollig overkomt.
Het beste aan de film is de onheilspellende muziek van John Carpenter en Alan Howarth, verder is de film ondermaats. Ik kan me te weinig herinneren van Halloween 4, 5 en 6 om een goede vergelijking te maken, maar die films zijn ook niet zo best. Misschien dat daarom dit deel beter wordt gewaardeerd, omdat het in ieder geval iets anders probeert te doen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10
Ik geloof dat het idee was, omdat Michael sterft in deel 2 (or did he?), dat elke nieuwe Halloween-film een andere insteek zou hebben, met als rode draad het Halloweenfeest. Maar het publiek wilde duidelijk Michael terug, maar Carpenter was er wel op uitgekeken en is toen maar wat anders gaan doen.
[ Voor 3% gewijzigd door P-Rock op 13-03-2021 15:13 ]