Was ook in de markt voor een nieuw bed en matras. Eerst maar eens een winkel in de buurt bezocht:
https://smeenkbedden.nl/ . Zij hebben refurbished Auping Aronde's. Op zich aardig en geen gekke zaak, alleen de Auronde is niet mijn smaak.
Eens verder bij Auping gaan kijken en kwam op de Original uit (dus niet de boxspring, maar het bed):
https://www.auping.com/nl/bedden/original . Was eigenlijk liefde op het 1e gezicht, toen ik dat bed zag was ik meteen verkocht qua looks. Ook nog even naar de Essential gekeken, waarbij de spiralen
binnen het frame liggen (ipv er bovenop, zoals bij de Original het geval is), maar toch weer teruggegaan naar mijn originele (haha) plan om een Original te kopen.
(even Auping non-boxspring op een rij:
Auronde = het Auping oerbed, of iig heel oud ontwerp wat nog steeds nieuw verkocht wordt
Original = (anders dan de naam doet vermoeden) een ontwerp van 2007-ish, wel geïnspireerd op een ouder ontwerp, de Cleopatra
Essential = Ik weet niet van wanneer dit ontwerp is, maar ziet er modern uit
Noa = Scandinavisch design
Voor zover mij bekend gebruiken ze alle 4 dezelfde spiraalbodem(s), maar pin me er niet op vast
)
Toen ik de knoop doorgehakt had om een Original te kopen (180x210, helemaal zwart, gewoon kaal dus zonder hoofdbord of tafeltjes, wel met de ophoogpootjes) kwam er net op die zondagavond precies zo'n (zo goed als nieuw) bed op Marktplaats voor een mooie prijs, en uiteindelijk die gekocht. Heel blij mee, maakt robuuste indruk en ziet er gewoon mooi uit. Makkelijk uit elkaar te halen en in elkaar te zetten ook, dus eenvoudig te transporteren indien nodig.
Dan het matras: Een Auping
matras is buiten mijn budget, dus wat rond gaan kijken. Op zich kan ieder matras op het bed, maar gezien de Auping Original geen rand heeft, kunnen aparte matrassen wel gaan schuiven als je ze niet vastmaakt. Auping matrassen schijnen een bevestigingssysteem te hebben (mijn spiralen hebben idd een bevestigingspunt), maar een 3rd party matras niet. Dit houdt in dat eigenlijk de enige optie is om te gaan met één groot matras (tenzij je twee aparte matrassen in 1 tijk doet, dit schijnt een mogelijke kunstgreep te zijn). Ben gaan shoppen voor één groot matras dus.
Gekeken bij de usual suspects zoals Emma en Matt Sleeps etc, maar wilde toch kunnen testen voor kopen. Emma heeft ook niet zo beste reviews voor bereikbaarheid etc, laat ik liever links liggen. Ook bij Ikea gekeken, maar die hebben geen matrassen van groter dan 200 cm lengte.
Joost211 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:27:
[...]
... heb ik nog 1 mysterie: hoe zit het met de boxspring uitverkoopzaken die je ook aan de rand van elk industrieterrein hebt? Denk aan een 'Matrasconcurrent' in Zwolle of een 'Lusanna' in Hasselt. Dit soort zaken stunten met prijzen, maar is de kwaliteit ook daadwerkelijk minder ? heeft hier iemand hier ervaringen mee?
Eens gaan Googlen en dan kom je (idd) uit op allerlei zaken op industrieterreinen etc. Zo heb je in het noorden de Matrasfabriek / Matrasfactory (mogelijk 1 bedrijf), in Enkhuizen de Matrassenman, en in o.a. Zwolle de Matrasconcurrent. Had de Matrassenman gemaild en na 2 dagen nog geen reactie, wat weinig vertrouwen wekte. Als ze op een sales mail al niet reageren, dan wil ik niet weten hoe traag ze zijn voor een garantievraag.
Op basis van reviews toch eens gaan kijken bij de Matrasconcurrent Zwolle. Is eigenlijk een vrij normale meubelzaak (
https://www.jeha.nl/) met een bedden/matrassenhoekje. Werd vriendelijk en niet opdringerig ontvangen, volgens mij door de eigenaar zelf. Vond het lastig om te kiezen tussen de traagschuim en koudschuim varianten, maar uiteindelijk dit matras besteld:
https://www.matrasconcurrent.nl/product/matras-ultra-hr/ . Niet top of the line ofzo, maar was de zoektocht ook een beetje zat en zie het wel. Kost 520 euro ofzo voor 180x210 cm, kun je niet echt een buil aan vallen denk ik. Slaap nu al jaren op een Ikea matras, dus het zal allicht beter zijn (En wie weet word ik positief verrast en slaapt het matras op de langere termijn heel fijn). Ik geef wel een update als het matras binnen is.
PS: Het matras wat ik gekozen heb is er in 3 varianten: Latex, nasa (traagschuim) en koudschuim. Dit zijn de enige variaties in deze lijn. Bij andere zaken moet je vaak kiezen voor firm of medium, en hier heb je maar één variant (die naar hun zeggen medium is). Als ik eerlijk ben vond ik minder keuze wel fijn. Vaak ligt de grens van medium of hard rond de 80 kilo, en dat is nou juist precies wat ik ongeveer weeg, dus de keuze is niet heel eenduidig, wat tot twijfel leidt. Ik heb dan liever minder keuze eigenlijk.
[
Voor 5% gewijzigd door
smvs op 09-11-2023 21:57
]