Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings

Pagina: 1 ... 29 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Trebbors schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:24:
We zijn ook op zoek naar passende matrassen maar hoe zit het met al die toppers die hier langskomen? Dat komt overeen met plastic over de bank en tafel leggen zodat het niet vies wordt. Een matras moet van zichzelf toch perfect zijn zonder topper?
Wij hebben sinds vrijdag de ERGOspring® TFK 1000 van Ravensberger
Die is qua hardheid H3. Voor ons is dat iets te hard maar wel de juiste stevigheid (hardheid en stevigheid zijn wmb andere zaken). De H2 was voor ons te zacht. Wij willen dus nog een dunne topper aanschaffen die wel de nodige comfort/zachtheid bied maar niets afdoet aan de stevigheid van het matras zelf.

Ravensberger zelf stelde voor om eens hier te kijken
https://www.lusanna.nl/topdekmatrassen/
https://www.matrasfactory.nl/topdekmatrassen/

We willen echter zelf nog wel even gaan kijken wat we nu het prettigst vinden liggen. Dus een dun en zacht (maar wel stevige) topper die net wat extra comfort kan geven. Maarja ga maar eens ergens een eerlijk en onafhankelijk goed advies krijgen wat nu een fijne topper is.
Beter Bed vermijden we in ieder geval.

En moet een nieuw kussen waarschijnlijk. Merk nu doordat het matras hard is mijn hoofd hoger ligt dus ik een iets hoger kussen nodig heb. Maar ook dat is zo'n onoverzichtelijke jungle van aanbieders en afhankelijk van persoonlijke voorkeur etc (stevig en zacht).
En dan moeten we ook nog nieuwe hoeslakens uitzoeken en ook daar zit zoveel verschil in.... zucht....

EDIT:
Ik liep tegen dit kussen aan. https://ligwijzer.nl/webshop/hi4-pillow
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of iets soortgelijks

[ Voor 8% gewijzigd door thewizard2006 op 20-02-2020 10:49 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKaas
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-06 14:46
x

[ Voor 112% gewijzigd door KingKaas op 18-07-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:40
Wij hebben al +5 jaar een boxspring bed, maar over de matrassen ben ik niet tevreden.

Nu heb ik zelf nogal zwarte botten O-) en weeg zo'n 110KG, mijn vrouw weegt zo'n 70KG.
Wij hebben dus 2 gescheiden matrassen, maar vooral in die van mij zit een gigantische kuil, en ik overweeg nieuwe matrassen te kopen.

En toen zag ik door de bomen het bos niet meer.
Ik kan toch gewoon "losse" matrassen bestellen :?

We hebben wel een elektrisch verstelbare bodem, moet ik hier nog rekening mee houden :?

En wat is nu het beste? Er zijn zoveel soorten (Pocketvering, koudschuim, Traagschuim, etc.) dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

En een matras voor een boxspring is toch anders als een normale matras :?

Iemand die mij een richting kan geven waar ik moet zoeken?

Ik hoef niet persé voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, slaapcomfort mag best een paar cent kosten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44
Grolsch schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:01:
Wij hebben al +5 jaar een boxspring bed, maar over de matrassen ben ik niet tevreden.

Nu heb ik zelf nogal zwarte botten O-) en weeg zo'n 110KG, mijn vrouw weegt zo'n 70KG.
Wij hebben dus 2 gescheiden matrassen, maar vooral in die van mij zit een gigantische kuil, en ik overweeg nieuwe matrassen te kopen.

We hebben wel een elektrisch verstelbare bodem, moet ik hier nog rekening mee houden :?

En wat is nu het beste? Er zijn zoveel soorten (Pocketvering, koudschuim, Traagschuim, etc.) dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik hoef niet persé voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, slaapcomfort mag best een paar cent kosten.
Ik zou gewoon eens wat lokale slaapwinkels bezoeken. Wat ik begreep zijn dikke niet gestoffeerde matrassen beter dan gestoffeerd icm topper. We gaan ons daar nog meer in verdiepen. We vinden auping mooi en lekker liggen. Maar via internet lees je echt alleen maar ellende. Dus we gaan ons nog eens verdiepen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Grolsch schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:01:

Wij hebben laatst bij https://www.ravensberger-matrassen.nl/ 2 matrassen gekocht. Je kan in de showroom gewoon de verschillende types en hardheid testen. Kreeg bij hun niet zo'n verkoopdruk gevoel als bijv bij beter bed. Dus ga daar gewoon eens proefliggen.
En/of ook gewoon naar een grote woonboulevard gaan en daar overal kijken wat je prettig vind.
Je hebt over het algemeen idd traagschuim, koudschuim, pocketvering en latex matrassen. Of ergens een combinatie of nog wat andere zaken/toevoegingen (gel, water, rubber).

Wij hebben zelf https://www.ravensberger-...eren.html?number=419.4526 daar gekocht met Hardheid H3. We zijn zelf beide ver onder de 100kg dus we hadden ook H2 kunnen nemen maar we vonden de stevigheid van de H3 zelf fijn.

We zijn wel aan het kijken of we nog een dunne latex topper er op kunnen leggen voor wat extra comfort/zachtheid zonder dat dit ten koste gaat van de stevigheid/effect van het matras zelf.

We weten alleen ff niet of we voor de 3cm gaan (erg dun maar wellicht genoeg?) of de 5cm
https://www.lusanna.nl/topdekmatras-latex-nl-3cm.html
vs
https://www.lusanna.nl/topdekmatras-latex-nl-5cm.html

Hebben jullie advies of tips of ervaringen met 3vs5cm topmatrassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kezand
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 11:34
@Grolsch@meermarco

Een "boxspring matras" + een topper is hetzelfde als een "gewone" matras.

Bij een boxspring is de matras meegestoffeerd met meubelstof. Meubelstof is harder, neemt minder vocht op en ligt gewoon niet lekker. Daarom heb je een topper boven op deze mee gestoffeerde matras nodig.
Een boxspring matras is dus niet veel anders dan een gewone matras en op een boxspring kan je dus ook gewoon een witte matras leggen. (wat ook vaak gebeurd) Je neemt eigenlijk alleen een meegestoffeerde matras omdat je dat mooi vind.

Gewone matrassen zijn meestal beter samen gesteld dan meegestoffeerde matrassen omdat daar bij meegestoffeerde matrassen altijd afhankelijk bent van de topper.

De meeste matrassen kunnen op verstelbare bodems. De oude bonellveer matrassen konden dat niet maar die zijn bijna niet meer verkrijgbaar. Dus je kan bijna alles kiezen. Je kan dus gewoon losse matrassen bestellen.

Schrijf ff voor jezelf op wat je nu niet fijn vind aan je huidige matras (warm, koud, comfort, keren / draaien, lichaam klachten) en ga zoals @meermarco zei testen in de winkel en vertel wat je graag verbeterd zou hebben t.o.v. je huidige matras.

Duur is niet perse beter maar hoe meer eisen je aan de matras gaat stellen hoe duurder de matras waarschijnlijk wordt. Maar dat is volgens mij met elk product.

Mocht je er niet uitkomen DM mij maar dan help ik je wel op weg.

@thewizard2006 Hoe dikker de topper meestal hoe zachter hij wordt. Hoe zachter hij wordt hoe meer nestvorming je krijgt en dus warmer.

[ Voor 4% gewijzigd door Kezand op 27-02-2020 11:26 ]

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik heb sinds anderhalf jaar de Ravensberger RAVOspring® TFK 570 pocketvering matras 7-zone
hardheid H2. Maar sinds een maand of twee heb ik daar een geul in zitten, waar ik in lig. Als m'n vriendin er op slaapt heeft ze er geen last van, maar ik lig echt in een geul. Ben zelf 1.88 en ongeveer 85 kg en heb destijds de H2 genomen op aanraden van Ravensberger, maar denk nu dat ik toch eigenlijk de H3 had moeten hebben.

Wat denken jullie?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:46

Chiron

Moderator Discord
Garantie claimen, ik heb ook een Ravensberger 570 in H2 en weeg ook 85-ish, maar geen 'dip' te bekennen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• thewizard2006
Kezand schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:25:

@thewizard2006 Hoe dikker de topper meestal hoe zachter hij wordt. Hoe zachter hij wordt hoe meer nestvorming je krijgt en dus warmer.
In verschillende winkels hebben we op toppers van 8cm gelegen(dunner is er vaak niet). Hieruit kwam naar voren dat we latex het prettigst vonden liggen. Koud en traagschuim was niet ons ding.

Nu mag het van mij wel iets dunner dan die 8cm. Dus hebben we er 2 gevonden van 5 en 3cm. In eerste instantie gaat gevoelsmatig mijn voorkeur uit naar 3cm. Net wat extra comfort maar je "zakt er niet in weg".

Alleen 3cm is wel erg dun tov de 8cm. Heb jij hier ervaring mee met dit verschil?

Voorheen hadden wij een matras + topper van SwissSense. De topper was 6cm geloof ik en dat was goed. Alleen weet ik dus niet de samenstelling etc hier van. Wat je zegt, vaak koop je dan een boxspring matras en is een topper "nodig". Dat is bij ons nieuwe matras niet het geval.
Maar dan zou 5cm goed kunnen zijn. Alleen is dat wellicht een andere situatie als waar we nu in verkeren en is 5cm gewoon niet nodig of heeft negatieve eigenschappen tov 3 (bijv warmer of minder steun etc)

• meermarco
Kezand schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:25:
@Grolsch@meermarco

Een "boxspring matras" + een topper is hetzelfde als een "gewone" matras.

Bij een boxspring is de matras meegestoffeerd met meubelstof. Meubelstof is harder, neemt minder vocht op en ligt gewoon niet lekker. Daarom heb je een topper boven op deze mee gestoffeerde matras nodig.
Een boxspring matras is dus niet veel anders dan een gewone matras en op een boxspring kan je dus ook gewoon een witte matras leggen. (wat ook vaak gebeurd) Je neemt eigenlijk alleen een meegestoffeerde matras omdat je dat mooi vind.

Gewone matrassen zijn meestal beter samen gesteld dan meegestoffeerde matrassen omdat daar bij meegestoffeerde matrassen altijd afhankelijk bent van de topper.

De meeste matrassen kunnen op verstelbare bodems. De oude bonellveer matrassen konden dat niet maar die zijn bijna niet meer verkrijgbaar. Dus je kan bijna alles kiezen. Je kan dus gewoon losse matrassen bestellen.

Schrijf ff voor jezelf op wat je nu niet fijn vind aan je huidige matras (warm, koud, comfort, keren / draaien, lichaam klachten) en ga zoals @meermarco zei testen in de winkel en vertel wat je graag verbeterd zou hebben t.o.v. je huidige matras.

Duur is niet perse beter maar hoe meer eisen je aan de matras gaat stellen hoe duurder de matras waarschijnlijk wordt. Maar dat is volgens mij met elk product.

Mocht je er niet uitkomen DM mij maar dan help ik je wel op weg.

Bedankt. Wat ik in de winkel begreep is dat een boxspring matras(zonder topper) (wit, geen meubelstof) vaak beter is samengesteld dan de combinatie meegestoffeerde matras met topper.

Het staat idd wel een stuk minder chique.

Ook wel gecharmeerd van een auping original.
De slaapkamer is niet groot en dan staat dat mooi ‘licht’ en minder pompeus dan een boxspring. Alleen je leest best veel negatieve zaken over een spiraalbodem, terwijl Auping er juist bij zweert

[ Voor 5% gewijzigd door meermarco op 27-02-2020 13:30 ]

• Kezand
@thewizard2006 Waar je even op moet letten bij een topper is hoe dik de kern is.
Veel fabrikanten maken dikke toppers de tijk te flink te steppen. Wat ze doen is de tijk (stof rond de topper) erg dik maken (dit heet steppen). Je moet het vergelijken met het opschudden van het materiaal dus veel lucht
Je krijgt dus een hele dikke tijk (en dus dikke topper) en kunnen daardoor besparen op de kern. Door dat de tijk zo is opgeklopt lijkt het dat het een hele dikke topper is maar na een tijd deze topper te gebruiken klinkt het materiaal in rondom de kern in. Als de kern zelf dik is heb je minder inklinking omdat de kern zelf minder kan in klinken.
Kijk ff of vraag ff na hoe dik de kern is. Het kan namelijk zo zijn dat in een 8cm topper een kern van 5cm zit en in bv een 10cm topper ook een kern van 5cm zit.
3cm is idd erg dun. Ik betwijfel zelfs of dit enige invloed gaat hebben.

@meermarco Auping zweert bij spiralen omdat ze dat zelf produceren. Ze maken niets anders als spiralen als bedbodem. Ook in hun boxsprings zitten spiralen.
Spiralen zijn heel stevig en gaan lang mee. Daar is ook alles mee gezegd :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Kezand op 27-02-2020 16:43 ]

• meermarco
Bedoel je dat spiralen per definitie minder goed zijn dat een traditionele boxspring?

• Kezand
@meermarco Als je naar ondersteuning kijkt zijn spiralen de minste van de matrasdragers. Auping maakt een boxspring met een spiraal bodem erin.
Normaal is de bodem van een boxspring een houten frame of een mdf plaat waar de pocketveren van de boxspring op rusten. Auping gebruikt hiervoor een spiraal. Dit heeft geen voordeel (ze claimen meer ventilatie maar een geperforeerde bodem kan net zoveel m3 lucht transporteren als een spiraal)
Dus de auping boxspring is even goed als een andere boxspring.

Een spiraalbodem kan zich minder aanpassen aan het lichaam vergeleken t.o.v. een lattenbodem, schotelbodem of boxspring. Maar is zeker geen slechte bodem!
En omdat een matras het grootste deel van de ondersteuning opzich neemt is de vraag of je het verschil echt gaat merken.
Auping verkoopt alleen spiralen. Dus als je gecharmeerd ben van de original is een spiraal je enige optie.

• meermarco
Ja ik vind het bed erg mooi. Mocht je een alternatief weten hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Bedankt allemaal voor de tips.

Een vriend van mij tipte mij dat een vriend van hem een eigen bedrijf / fabriek had met Boxsprings ( https://www.boxspringfabriek.nl/ )

Ik had hem ff gebeld, en hij gaf aan kom maar ff langs met die 2 matrassen. Indien nodig kon ik van hem wel ff een aanhanger lenen zo lang. Dit was niet nodig, kheb ff de bus van het werk meegenomen.

Toen hij die hoes erom weg haalde zagen we het al, b u t kwaliteit, en de matras was echt "op".

Hij maakt verschillende soorten matrassen in verschillende hardheden en na wat proef gelegen te hebben besloten om voor een harde matras met pocketveren te gaan (deze zou volgens hem beter ventileren als schuim matrassen?).

Hij had er nog een aantal op voorraad, dus met zo'n speciaal machientje ff de matras in de bestaande hoezen "gepropt", en wij hebben 2 nieuwe matrassen voor een goede prijs!!

Dus topservice, snel geregeld, en vannacht hopelijk heerlijk slapen :P

Meteen doorgereden naar de stort en de 2 oude kapotte matrassen weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Op 16 februari een Emma matras besteld maar ik twijfel om nu toch te annuleren en een Matt matras te bestellen. Levertijd stond oorspronkelijk op 13 - 21 werkdagen, nu op 10 - 15. Geschatte leverdatum is 03-03 tot en met 12-03. Heb twee weken geleden een mail gestuurd met de vraag of ze de levertijd iets kunnen concretiseren aangezien mijn huidige matras voor rugklachten zorgt.
De laatste 5 pagina's gelezen hebbende, zijn er nog andere mensen met Matt ervaringen?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Grolsch schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:22:
Bedankt allemaal voor de tips.

Een vriend van mij tipte mij dat een vriend van hem een eigen bedrijf / fabriek had met Boxsprings ( https://www.boxspringfabriek.nl/ )

Ik had hem ff gebeld, en hij gaf aan kom maar ff langs met die 2 matrassen. Indien nodig kon ik van hem wel ff een aanhanger lenen zo lang. Dit was niet nodig, kheb ff de bus van het werk meegenomen.

Toen hij die hoes erom weg haalde zagen we het al, b u t kwaliteit, en de matras was echt "op".

Hij maakt verschillende soorten matrassen in verschillende hardheden en na wat proef gelegen te hebben besloten om voor een harde matras met pocketveren te gaan (deze zou volgens hem beter ventileren als schuim matrassen?).

Hij had er nog een aantal op voorraad, dus met zo'n speciaal machientje ff de matras in de bestaande hoezen "gepropt", en wij hebben 2 nieuwe matrassen voor een goede prijs!!

Dus topservice, snel geregeld, en vannacht hopelijk heerlijk slapen :P

Meteen doorgereden naar de stort en de 2 oude kapotte matrassen weggegooid.
Kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
€ 350,00 per matras / € 700,00 totaal.

En vannacht heerlijk geslapen!!

Wat een verademing, dit had ik 3 jaar eerder moeten doen _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 01-03-2020 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Oh dat is nog geeneens hee veel goedkoper dan een bekend merk. Maar wel fijn natuurlijk dat je je eigen gestoffeerde matrashoes kan behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Beter te duur als niet te koop, pocket schuim was 150 / matras goedkoper, maar ventilatie is ook wat waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:13
Wel vreemd dat die boxspringfabriek geen prijzen op zijn website heeft staan.

350 euro per boxspringmatras is een goede prijs als de kwaliteit ook echt in orde is.

Opvallend dat ze in Vriezenveen zitten, dat is 8 km van Vroomshoop waar de fabriek van Eastborn en Pullman boxspring matrassen zit. Heeft die vriend van een vriend daar soms ooit gewerkt? Materialeninkoop of een andere connectie? Kan me voorstellen dat er veel kennis in de regio zit vanwege de Pullman/Eastborn fabriek.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Door dit topic ook op de Velda Fly verliefd geworden (qua looks op internet) Maar eens ene lokale slaapwinkel vinden die dat verkoopt. Nadeel is dat die niet elec. verstelbaar is. Iemand een suggestie voor een 'mooi' en goed bed a la de Velda fly, die je ook kan elec. kan verstellen? De Auping essential of original is ook zo mooi. Maar ben toch bang om voor Auping te kiezen door alle negatieve verhalen over de spiralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:16:
Op 16 februari een Emma matras besteld maar ik twijfel om nu toch te annuleren en een Matt matras te bestellen. Levertijd stond oorspronkelijk op 13 - 21 werkdagen, nu op 10 - 15. Geschatte leverdatum is 03-03 tot en met 12-03. Heb twee weken geleden een mail gestuurd met de vraag of ze de levertijd iets kunnen concretiseren aangezien mijn huidige matras voor rugklachten zorgt.
De laatste 5 pagina's gelezen hebbende, zijn er nog andere mensen met Matt ervaringen?
Ik heb sinds zaterdag een Matt thuis :) vorige week donderdag 90x220 besteld en zaterdag (als gevaagd) geleverd.

Over de kwaliteit kan ik nog weinig zeggen maar ik slaap tot nu toe beter dan op m'n oude matras, dus dat is goed I guess? :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
@meermarco Welke regio zoek je? DM mij ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:35
Kan iemand mij misschien een paar matrassuggesties geven? Ik ben een zijslaper, 1,94m, ~82 kg. Ik ben op zoek naar een 140x200 matras, voor een niet al te hoge prijs (max €400-500?). Ik ben niet een heel kritische slaper, wel heb ik de voorkeur voor een matras dat me een beetje koel houdt.
Ik heb op het internet al het één en ander gelezen, en daar lijk ik uit op te maken dat voor mij een vrij zacht pocketverenmatras met een schuim goed zou zijn? Of is iets anders beter? Ik heb alleen geen idee welke dan, alle vergelijkingssites lijken vooral de matrassen aan te bevelen die de hoogste referralbonus betalen...
Wat zijn een paar goede matrassen waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Laatst online: 20:18
@BrtH misschien staat hier wat tussen.
Er is ook 1 matras in de aanbieding.

https://www.lidl-shop.nl/...sgraad=H3+%2880-100+kg%29

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aggressor schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 05:52:
@BrtH misschien staat hier wat tussen.
Er is ook 1 matras in de aanbieding.

https://www.lidl-shop.nl/...sgraad=H3+%2880-100+kg%29
Ik kan het matras van de Lidl sterk afraden, met een week zat er een deuk in. Maar dat was een andere dan er nu op de site staan.

Ik slaap nu op een matras van droomidee en dat bevalt een stuk beter.
https://www.droomidee.nl/...g-matras-140x200-x-22-cm/

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 05-03-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
@BrtH Als zijslaper heb je wel een goede ondersteuning nodig anders zakt je bekken te diep weg. Gevolg, je rug/wervelkolom ligt niet recht. (te) Zacht is dan geen goed idee.

Als je in de buurt van duitsland woont is de MFO classic in H2 wel een goede keuze. https://www.mfo-matratzen...rkern/classic-soft-medium Deze matras is als goed beoordeeld door de Stiftung Warentest. (Stuur me een DM voor het testrapport) ik heb zelf de H3 variant (90x210) van deze matras, Ik vind hem iets aan de harde kant maar de ondersteuning is uitstekend (90kg, 185cm, zijslaper) en verder bevalt ie goed. Er komt wel binnenkort een zachte topper (6 cm) op, om het enigzins harde gevoel wat te verzachten.

Ik ben naar het filiaal in Wesel gereden en heb daar verschillende matrassen uitgetest. (In duitsland is sowieso meer keuze en de prijzen zijn lager dan in nederland.)

Heb ook uitvoerig in nederland rondgekeken. Ik zou dan waarschijnlijk een Eastborn of Pullman hebben gekocht. Ik heb echter met de MFO classic een gelijkwaardig alternatief gevonden dat een stuk goedkoper is.

De lidl matrassen kunnen best ook goed zijn. Ik heb de MERADISO 7-zones koudschuimmatras 90 x 200 cm (H2) voor mijn dochter (70 kg, 175cm) gekocht en die bevalt haar goed. En nee, geen kuilvorming tot nu toe.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
@Aggressor, bedankt voor de suggestie.
@Ernemmer, wat voor Lidlmatras had jij? Met welke op de site nu was dat vergelijkbaar?
@mountainbiker, ik woon in Delft, dus een uitje naar Duitsland wordt helaas nogal een onderneming.

Ik zal dat Droomidee matras eens overwegen, en kijken of ik wegwijs kan worden uit de verschillende Lidl matrassen. Ik begrijp dat ik in het algemeen naar een H2 moet kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BrtH schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:06:
@Aggressor, bedankt voor de suggestie.
@Ernemmer, wat voor Lidlmatras had jij? Met welke op de site nu was dat vergelijkbaar?
@mountainbiker, ik woon in Delft, dus een uitje naar Duitsland wordt helaas nogal een onderneming.

Ik zal dat Droomidee matras eens overwegen, en kijken of ik wegwijs kan worden uit de verschillende Lidl matrassen. Ik begrijp dat ik in het algemeen naar een H2 moet kijken?
Ik had de;
https://www.lidl-shop.nl/...90-x-200-cm-H3/p100257734

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 05-03-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
Heeft iemand een idee wat het verschil tussen https://www.lidl-shop.nl/...tvering-matras/p100228684 en https://www.lidl-shop.nl/...as-Dynamic-TFK/p100255701 is? Allebei pocketveren met een laag koudschuim erbovenop, maar de eerste is €90 duurder. Is hetzelfde concept als Droomidee, right? Na wat meer lezen in dit topic lijkt het me dat Droomidee misschien wat te hard voor mij zou zijn.
Ik ben een beetje huiverig voor een volledig schuim matras van de Lidl, kans op kuilen en het lijkt me dat de ventilatie ook minder is.
Ik heb ook nog een mailtje naar Ravensberger uitstaan, zal het hier nog even laten weten waar zij mee komen. Op hun website kijkend lijkt de Ravospring H2 ook een goede optie te zijn voor m'n shortlist.

[ Voor 6% gewijzigd door BrtH op 06-03-2020 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
Het verschil tussen de beide pocketveren matrasen van de lidl, zijn de aantallen pocketveren in de matras.

In de dynamic (die met oranje koudschuim) zitten er: ".. op 100 x 200 cm bevinden zich zo'n 500 veren..." Staat gewoon onderin bij de details op de website van lidl, dus 250 veren per m2. In de andere zitten er 1.000 veren op 100 x 200 cm, dus 500/m2

ik zou de iets duurdere nemen met 500 veren per m2

Maar het is best onduidelijk wat precies het effect is, of je het zou merken/voelen. Daarom eigenlijk altijd uitproberen/proefliggen. Hoe meer veren hoe meer de ondersteuning "puntsgewijs" is. Beter zou je zeggen. Dan komt natuurlijk de werking van de afdeklaag plus de laag met koudschuim/latex of wat voor materiaal dan ook bij.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
mountainbiker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:05:
[..]

ik zou de iets duurdere nemen met 500 veren per m2

Maar het is best onduidelijk wat precies het effect is, of je het zou merken/voelen. Daarom eigenlijk altijd uitproberen/proefliggen. Hoe meer veren hoe meer de ondersteuning "puntsgewijs" is. Beter zou je zeggen. Dan komt natuurlijk de werking van de afdeklaag plus de laag met koudschuim/latex of wat voor materiaal dan ook bij.
500 is toch meer dan voldoende?

Meer veren = kleinere veren = dunnere / minder sterke veren = meer kans op kuilvorming

Toch?

@BrtH Droomidee koudschuimmatras is inderdaad stevig. In het begin ervaar je het denk ik zelfs als (te) hard. Komt volgens mij ook omdat de omschakeling van een 'zacht' oud matras naar een nieuw stevig matras best groot is. Ik had hem bijna retour gestuurd, maar na zo'n 4 tot 6 weken begon hij steeds fijner te liggen. Nu inmiddels 2 jaar verder en ik slaap er heerlijk op en gezien het bedrag kan ik het iedereen aanraden. En met 100 dagen proef zou ik het gewoon proberen. Geef jezelf wel even de tijd om te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
Nee, te kort door de bocht, je snapt de fysica niet.

Benodigde kracht om een een veer in te drukken: F=k*x (k veerconstante, x verplaatsing)
k=1 dus F=1*x

kracht om 2 veren in te drukken: F=k1*x+k2*x=(k1+k2)*x
2 gelijke zwakkere veren dus k1 = k2 = bv 0,7 dus F=1,4*x

Dus de 2 zwakkere veren samen vergen meer kracht om in te drukken.

Daarnaast de kleinere veer kan ook even sterk zijn. Afhankelijk van diameter van de draad en het gebruikte materiaal, enz.

Er bestaan ook bedden met een veer binnenin een veer.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:28

Metalfreak

Hoije woh!

mountainbiker schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:13:
@BrtH Als zijslaper heb je wel een goede ondersteuning nodig anders zakt je bekken te diep weg. Gevolg, je rug/wervelkolom ligt niet recht. (te) Zacht is dan geen goed idee.
Gek, als zijslaper kan ik juist niet lekker slapen op een harder matras.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountainbiker
Natuurlijk niet te hard, zodat je heup er niet genoeg in zakt. Bovenste van het plaatje.
Je ruggewervel zou recht/horizontaal moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drl3ozJa0K053Nuakr_EKg57zqk=/f/image/vxoMggp1c8OJ330kjxSS7EZX.jpg

Er is daarnaast een verschil tussen ondersteuning geven en hoe hard het aanvoelt.

[ Voor 14% gewijzigd door mountainbiker op 06-03-2020 11:17 ]

mountainbiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:28

Metalfreak

Hoije woh!

mountainbiker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:15:
Natuurlijk niet te hard, zodat je heup er niet genoeg in zakt. Bovenste van het plaatje.

[Afbeelding]

Er is daarnaast een verschil tussen ondersteuning geven en hoe hard het aanvoelt.
Maar dat plaatje klopt niet, bij te zacht is dus gewoon je lattenbodem naar de klote als je dat plaatje moet geloven.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mountainbiker
Kijk nou even niet naar de bodem van dat plaatje, dat is onzin, zo sterk vervormt je bodem nooit. Gaat om de matras. Ik heb het even voor je aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMbTo31EL6qztuDPynX1BVsjhBk=/f/image/tYlHMCjH2ELt2g5u45i7cUBW.jpg

Bij een versleten matras of te zachte matras krijgt je rug de belasting van het middelste plaatje.

[ Voor 16% gewijzigd door mountainbiker op 06-03-2020 13:39 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
Wat @mountainbiker zegt klopt. Matras is het belangrijkste die vangt het grootste deel op.
Ook het aantal veren is juist. Hoe meer veren hoe meer de druk verdeeld wordt. Daarnaast is de draaddikte bij kleiner veren in verhouding niet veel dunner dan bij grotere veren.
Kijk vooral niet hoeveel veren er in zitten. bij >250 veren per m2 heb je ene prima veersysteem.

Je matras mag best boter zacht zijn als je maar recht ligt. En dat is nu net het moeilijke :+
Bij harde matrassen zakken je heupen inderdaad minder diep (waardoor je in theorie recht ligt) maar de druk op je schouder en boven rug wordt daar door ook groter. Net wat @Metalfreak zegt
Let bij harde matrassen juist niet op de heupen maar op de schouders.

In Duitsland lijken de matrassen goedkoper maar dat komt omdat ze daar meer met schuim werken en in Nederland meer met latex / rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syn3rgi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 19:57
Iemand ervaring met Bedzzzy?

https://bedzzzy.com/het-matras/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Oscar Mopperkont schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:52:
Wij hebben sinds een paar weken een Auping Essential met een Auping spiraalbodem en Auping Maestro matras (firm). Hiervoor hadden we een Ikea-bed met lattenbodem en een vrij dik (en totdat het matras oud werd) fijn slapend behoorlijk stevig pocketveringmatras.

Ik weet dat het enkele weken kan duren voordat een bed fijn slaapt, maar ik word nu toch een beetje "zenuwachtig". Ik word namelijk nog steeds wakker met een stijve rug.

Ik heb het idee dat dit door de spiraalbodem komt. We hebben een vrij groot bed (200cm x 200cm), dus die spiraalbodem is ook vrij breed en ik heb het idee dat deze een soort kuil vormt als ik op het matras ga liggen. Alsof je in een hangmat gaat liggen. Ik lijk ook beter te slapen als ik meer naar de randen toe ga liggen.

Voor het kopen had ik er nooit zo over nagedacht, maar een belangrijk verschil tussen spiraal en een lattenbodem is natuurlijk dat een spiraal vlak begint en dus enkel een hangmatje kan vormen als je erop gaat liggen. Een lattenbodem daarentegen staat default juist bol (althans in de breedte) en als je er op gaat liggen eindigt het dus in een vrij vlak matras.

Iemand die hier iets meer van weet? Ik lees dit namelijk nergens terug. Ik kreeg wel mee dat je in een Aupig alleen Auping bodems zou kunneb hebben, maar dat zou toch ook met een lattenbodem moeten kunnen? Ik zie namelijk ook lattenbodems die zo geadverteerd worden dat je er enkel poten onder hoeft te zetten: maw: die lijken zelfdragend te zijn.
Inmiddels een lattenbodem en het hangmateffect is meteen weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• embracedbychaos
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-06 18:31
Ik hou dit topic al een paar maanden in de gaten, omdat ik eigenlijk eens een nieuwe matras moet. Recent daarom op basis van de aanbevelingen hier de Struktura MED 60 van Ravensberger besteld (in H3 ivm mijn gewicht van ruim 120 kg). Die is deze week binnen gekomen en viel enorm tegen: veel te hard. Hij ligt voor mij persoonlijk nog slechter dan mijn oude Ikea matras-met-kuil. Ik heb het twee nachten uitgehouden op dat ding, maar inmiddels ligt hij in de woonkamer zodat ik de retour kan gaan regelen.

Vandaag naar Beter Bed geweest (is toevallig de meest dichtstbijzijnde beddenwinkel) om toch eens vooraf op wat matrassen te liggen. De M-Line Wave beviel onmiddellijk enorm, heerlijk zacht. Alleen blijkt die niet te krijgen te zijn in 160x210. Ik heb daar ook op wat andere matrassen gelegen, maar in verhouding tot die Wave vond ik ze allemaal weer harder en daarom tegenvallen.

Is er iemand die tips heeft voor een matras die lijkt op de Wave en die wel in 160x210 te krijgen is?
Ik zit de Matt te overwegen, omdat je die ook zacht kan instellen. Iemand ervaring met de zachtste combinatie van de Matt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-06 22:11
Even een hele andere vraag: maar weet iemand waar ik een lage (platte) maar stevige kussen kan vinden? Ik heb de Joepie kussen uitgeprobeerd en die is redelijk ok qua laag maar gewoon niet stevig genoeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
12,50 per maand voor een matras maakt 150 per jaar, x 7,5 jaar is 1125,00 voor een matras in de maat 200x80, dat is geen kattepis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurianv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 07:38
embracedbychaos schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:53:
Ik hou dit topic al een paar maanden in de gaten, omdat ik eigenlijk eens een nieuwe matras moet. Recent daarom op basis van de aanbevelingen hier de Struktura MED 60 van Ravensberger besteld (in H3 ivm mijn gewicht van ruim 120 kg). Die is deze week binnen gekomen en viel enorm tegen: veel te hard. Hij ligt voor mij persoonlijk nog slechter dan mijn oude Ikea matras-met-kuil. Ik heb het twee nachten uitgehouden op dat ding, maar inmiddels ligt hij in de woonkamer zodat ik de retour kan gaan regelen.

Vandaag naar Beter Bed geweest (is toevallig de meest dichtstbijzijnde beddenwinkel) om toch eens vooraf op wat matrassen te liggen. De M-Line Wave beviel onmiddellijk enorm, heerlijk zacht. Alleen blijkt die niet te krijgen te zijn in 160x210. Ik heb daar ook op wat andere matrassen gelegen, maar in verhouding tot die Wave vond ik ze allemaal weer harder en daarom tegenvallen.

Is er iemand die tips heeft voor een matras die lijkt op de Wave en die wel in 160x210 te krijgen is?
Ik zit de Matt te overwegen, omdat je die ook zacht kan instellen. Iemand ervaring met de zachtste combinatie van de Matt?
Volgens de website van Wave by M-Line is het Wave matras wel beschikbaar in 80 x 210 cm. Misschien is het een optie om 2 losse matrassen te nemen. Zelf heb ik het Wave light matras en ben er erg te spreken over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• embracedbychaos
jurianv schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Volgens de website van Wave by M-Line is het Wave matras wel beschikbaar in 80 x 210 cm. Misschien is het een optie om 2 losse matrassen te nemen. Zelf heb ik het Wave light matras en ben er erg te spreken over
Bedankt voor de tip, maar ik lig bij voorkeur in het midden en dan lig je dus altijd op de randen van twee matrassen. Ik heb het in het verleden wel gedaan, maar was erg blij daar vanaf te zijn bij m'n vorige matras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarten
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 12:02
Waarten schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:35:
Bedankt voor de reacties. We gaan het matras van droomidee proberen.
Nog even een terugkoppeling. Inmiddels zo'n 3 weken op het matras geslapen. We vinden het beide een fijn matras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
Grolsch schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:59:
[...]

12,50 per maand voor een matras maakt 150 per jaar, x 7,5 jaar is 1125,00 voor een matras in de maat 200x80, dat is geen kattepis :P
Helemaal als je ziet wat je er voor terug krijgt. Een pocketveer matras met polyether afdeklaag.
Voor de mensen die dit nog niet wisten het bedrijf hierachter is Auping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Kezand schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:03:
[...]

Helemaal als je ziet wat je er voor terug krijgt. Een pocketveer matras met polyether afdeklaag.
Voor de mensen die dit nog niet wisten het bedrijf hierachter is Auping.
Aha, dat verklaart het e.e.a.

Volgens mij kwamen ze nog een aantal punten te kort op hun "CO2-prestatieladder" en moesten ze iets doen aan MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en dacht de directie laten we deze 2 punten nu eens combineren in een nieuw concept waar we ook nog (goed) aan kunnen verdienen _/-\o_ _/-\o_ 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:09
Iemand een idee of er over de prijs van een bed incl lattenbodem en matrassen nog te onderhandelen is bij een Swiss-sense o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318874

Met een Lidl matras heb ik ook ervaring, Inmiddels 1maand proefgeslapen op de hierbovengenoemde dynamic h4 https://www.lidl-shop.nl/...as-Dynamic-TFK/p100255701

Dit matras heeft met 24 cm wel een fijne lighoogte, maar de hardste h4 variant is
voor mij als buikslaper nog aan de zachte kant.

Heeft hier iemand een suggestie voor een (lidl) 'buikslaper ' matras ?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 318874 op 14-03-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Heb inmiddels mijn Emma bestelling geannuleerd en afgelopen donderdag een Matt matras besteld. Vanmorgen binnengekomen, 160*200. In tegenstelling tot wat in het boekje staat, werd het matras geleverd op "stand 3" in plaats van stand 4. Heb dus meteen even de bovenste laag omgedraaid. Ben erg benieuwd :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-06 20:22
mountainbiker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:15:

[Afbeelding]

Het beste is natuurlijk om jezelf te leren op je rug te slapen i.p.v. op je zij, wat überhaupt al minder goed is voor het lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
@Anoniem: 318874 Bij buikslapers is het heel simpel: een stevig matras. Doordat het gewicht van je heupen een kromming veroorzaakt geeft dit veel druk op de onderrug.
De heupen moeten daarom zo min mogelijk zakken > stevig matras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrHerk
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-09-2020
Beste allemaal, ik ben op zoek naar 2 goede pocketveer matrassen 90x200 waarvan een voor mijzelf (1.82, 82kg, zijslaper met momenteel een hernia) en mijn vrouw (1.72, 64kg) en heb een budget van 500 a 600 euro per matras. Nu heb ik hier op het forum en verder op internet wat gezocht maar ben er nog niet helemaal uit waar ik het beste kan kijken/kopen. Voor nu lijkt mij een op maat gemaakt matras van de matrassenfabriek / matrassen atelier op Ekkersrijt in Son en Breugel een goede optie. Echter kom ik weinig reviews over hun matrassen tegen. Zijn er mensen die de afgelopen jaren daar een matras hebben gekocht? Zoja wat is jou ervaring hiermee? En wat zouden verder goede opties kunnen zijn om voor te kijken? Enige eis is dat ik kan proefslapen en minimaal 30 dagen de tijd heb om hem op zijn minst om te mogen ruilen of natuurlijk te retourneren. Hoor graag van jullie waar ik met mijn budget nog meer kan kijken en wat jullie ervaringen zijn. Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• embracedbychaos
diedbase schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:07:
Tweede is dat we twee 1-persoonsmatrassen hebben waar dat voorheen prima ging met zo'n T-kussen er tussen (pont d'amour ofzo?) echter doordat de bovenste laag van de Matt los ligt wijkt die tov de onderlaag waardoor er makkelijk een kuil tussen de matrassen ontstaat. Erg irritant want je moet m dan open ritsen om die bovenste laag weer recht op de onderste laag te leggen.

Herkennen meer mensen dit? Overall zijn we best tevreden maar nog niet tevreden genoeg om te beslissen dat we ze houden.
Misschien wat te laat een reactie om er wat aan te hebben, maar ik slaap zelf pas anderhalve week op een Matt. Ik heb een twee persoons maat, en dus ook niet jouw probleem, maar het viel mij ook wel op dat de bovenste laag smaller is dan de onderste. Er vanuit gaande dat dit bij de eenspersoons maten ook zo is, verbaasd het me niet als je daar inderdaad een probleem krijgt met een kuil in het midden.

Mocht de matras verder wel bevallen, bij een tweepersoonmaat is de onderste matras ook in twee delen en dus individueel te draaien. Als jullie de bovenste laag dus hetzelfde hebben liggen, kun je overwegen de twee matrassen te wisselen met een tweepersoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:00

arnova

weet veel, maar niet alles

Een tijd geleden heb ik een Pullman Silverline Excellence gekocht, een pocketvering-matras met latex toplaag. Aangezien ik al jaren problemen met mijn rug heb, had ik gehoopt dat ik op dit matras voor langere tijd (relatief) goed zou liggen. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik misschien toch iets anders moet. Gezien mijn rugklachten zit ik nu sterk te denken aan iets met traagschuim, het enige waar ik mee zit is dat ik het ook vrij snel warm in bed heb. Na wat gezoek (oa. bij de Consumentenbond) kom ik uit op de "Beter Bed Gold Pocket Deluxe Visco". Heeft iemand ervaring met dit matras en/of weet iemand misschien nog goede alternatieven? Overigens slaap ik overwegend op mijn zij (en sporadisch op mijn rug).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kezand
@arnova Als je het snel warm is traagschuim (5cm) geen goed materiaal. Dit komt door dat traagschuim drukloos is en je diep in het matras zakt. Hierdoor ontstaat een diepe nestvorming en daardoor veel warmte opbouw.
Als ik het goed inschat heb je lage rugklachten. Dan moet je er voor zorgen dat je heupen niet te diep in het matras zakt, je lumbale wervels (Lenden) en schouder juist genoeg zakt zodat de stress op de onderrug geminimaliseerd word.

Als je wat tips wilt hebben ivm je rugklachten en matras keuze kan je altijd mij DM als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3LSXF
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05-2020
Hi allemaal, ik heb met interesse een deel van dit forum doorgelezen nu ik op zoek ben naar een vervanger van mn huidige bed (een Auping AVS). Omdat ik Auping toch wel prijzig vind, vroeg ik me af of mensen goede ervaringen hebben met bedden van Swiss Sense, nu die toch snel de helft in prijs schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11

Mystikal

It never hurts to help!

M3LSXF schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:17:
Hi allemaal, ik heb met interesse een deel van dit forum doorgelezen nu ik op zoek ben naar een vervanger van mn huidige bed (een Auping AVS). Omdat ik Auping toch wel prijzig vind, vroeg ik me af of mensen goede ervaringen hebben met bedden van Swiss Sense, nu die toch snel de helft in prijs schelen.
Kijk ook eens naar Avek boxspring (90 edition). Heb ik nu een half jaartje en bevalt erg goed! Ik kwam van een spiraal/pocket van Kuperus.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• embracedbychaos
diedbase schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:07:
Desondanks heb ik twee puntjes; sinds ik op de Matt slaap word ik regelmatig 's nachts wakker van de warmte. Hoewel ik lees dat de Matt geen warm matras zou zijn, is ie beduidend warmer dan mijn oude matras. Nou is het zo dat er nog een molton met zo'n waterdicht laag op ligt (= plastic) dus die ga ik zsm vervangen voor een katoenen molton. Mogelijk dat deze combi slecht ventileert? Ik heb een mailtje gestuurd naar de klantenservice of ze dit probleem herkennen maar was hen niet bekend.
Kezand schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:37:
@arnova Als je het snel warm is traagschuim (5cm) geen goed materiaal. Dit komt door dat traagschuim drukloos is en je diep in het matras zakt. Hierdoor ontstaat een diepe nestvorming en daardoor veel warmte opbouw.
Ik slaap nu bijna een maand op de Matt matras. Hij ligt best lekker, maar nu het buiten wat warmer wordt is het in de kamer niet meer echt koud, en heb ik het in bed echt enorm heet. Ik heb een gewone molton hoes en in het verleden nooit problemen gehad met het warm hebben in bed bij normale temperaturen. Blijkbaar is traagschuim (bovenste laag van de Matt) inderdaad nogal warm. Voor nu zou ik het kunnen oplossen met een dunner deken, maar van de zomer gaat dit hem absoluut niet worden.

Kortom, ik ga weer op zoek naar iets anders, en mocht iemand de Matt overwegen, hou er dan rekening mee dat hij erg warm kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-06 00:06
Wij hebben erg veel getwijfeld tussen een 'normale' latten/spiraalbodem en een boxpring. Uiteindelijk na veel testen in de winkels toch besloten dat we een boxspring veel comfortabeler vinden liggen en het prijsverschil er wel voor over hebben.

De Auping Criade boxpring vinden we erg mooi en 'helaas' merken we echt wel veel verschil tussen het Maestro matras en goedkopere matras. Daar gaan we dus voor, uiteindelijk ook een mooie korting van 18% weten te bedingen op de verkoopprijs. Het kost flink wat geld, maar uiteindelijk gaan we hier denk ik (elke nacht) heel erg blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Mesque schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:50:
De Auping Criade boxpring vinden we erg mooi en 'helaas' merken we echt wel veel verschil tussen het Maestro matras en goedkopere matras. Daar gaan we dus voor, uiteindelijk ook een mooie korting van 18% weten te bedingen op de verkoopprijs. Het kost flink wat geld, maar uiteindelijk gaan we hier denk ik (elke nacht) heel erg blij mee zijn.
Ik wil je een tip geven als ex-Auping klant nu ik op een boxspring van een ander luxe merk slaap. Zelfde prijsklasse, maar een kwaliteitsklasse hoger.

Mijn tip: bekijk nog even alternatieven en staar je niet blind op Auping.

P.S. Ons bed komt bij luxebedden (Alexandrium R'dam) vandaan, tegenwoordig Swiss Sense.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-06 00:06
Skyrunner schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:07:
[...]

Ik wil je als ex-Auping klant ik nu op een boxspring van een ander luxe merk slaap. Zelfde prijsklasse, maar een kwaliteitsklasse hoger.

Mijn tip: bekijk nog even alternatieven en staar je niet blind op Auping.

P.S. Ons bed komt bij luxebedden (Alexandrium R'dam) vandaan, tegenwoordig Swiss Sense.
Thanks voor je feedback, mag ik vragen om welk anders merk het gaat? En had je specifiek klachten bij je Auping boxpring?

Verder ook wel extreem relevant voor ons overigens: we hebben het bed over 5 weken al nodig. Daardoor vervallen eigenlijk alle partijen al die de bedden nog moeten laten maken en laten importeren (bij Swiss Sense kregen we een levertijd van +/- 16 weken).

[ Voor 24% gewijzigd door Mesque op 21-04-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Mesque schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:25:
[...]

Thanks voor je feedback, mag ik vragen om welk anders merk het gaat? En had je specifiek klachten bij je Auping boxpring?

Verder ook wel extreem relevant voor ons overigens: we hebben het bed over 5 weken al nodig. Daardoor vervallen eigenlijk alle partijen al die de bedden nog moeten laten maken en laten importeren (bij Swiss Sense kregen we een levertijd van +/- 16 weken).
Wij hebben nu een aanverwant model van dit bed.. De chain van Luxebedden is samengegaan met moederbedrijf Swiss Sense, dus wellicht dat je daar nu een leuke korting kan scoren. Wel zit je met een levertijd van ca. 12 weken, tenzij het een voorraad model betreft, maar voor ons was het de lange wacht meer dan waard.

Nee, nul klachten over Auping, behalve dan dat ik persoonlijk de boxsprings van hen erg saai vind, zelfs in het duurste segment, maarja, dat is persoonlijk. Onze Auronde (geen boxspring dus) heeft 13jr trouwe dienst gedaan en staat nu nog in meer dan goede staat bij een kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleRT
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-10-2022
Let wel op dat niet alle winkels in het geval van koudschuimmatrassen de waarde achter de letters HR gebruiken om het soortelijk gewicht aan te geven. Wat je misschien wel verwacht. Vraag of lees goed als je dit belangrijk vind. Dreambedden bijvoorbeeld maakt gebruik van de letter HR met een nummer erachter maar hiermee bedoelen ze niet het soortelijke gewicht van het schuim ook al lijkt dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mesque schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:50:
Wij hebben erg veel getwijfeld tussen een 'normale' latten/spiraalbodem en een boxpring. Uiteindelijk na veel testen in de winkels toch besloten dat we een boxspring veel comfortabeler vinden liggen en het prijsverschil er wel voor over hebben.

+1 @Skyrunner

Staar je niet blind op het merk Auping. In minder dan 10 jaar hadden wij kuilen in een duurdere Auping boxspring matras. Een die eerder was aanbevolen door de Consumentenbond.

We hebben nu een Matt matras genomen in combinatie met de bestaande Auping spiraalbodem. We hadden wat twijfels gezien de lagere prijs maar het 120 dagen gratis proefslapen van de Matt trok ons over de streep.

Deze combinatie bevalt uitstekend. Voordeel van een koudschuim matras is ook dat je geen risico meer hebt op kuilvorming en deze langer meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Omdat nu wij na 6 jaar niet meer tevreden zijn over het 2persoons 180x200cm Ikea-matras zijn we ons aan het oriënteren voor nieuwe matrassen.
Nu is komende week bij M-Line een 1+1 gratis actie welke niet zo vaak voorkomt. https://www.mline.nl/over-mline/acties/.
Echter kan je bij M-Line niet proefslapen (wel testen in de showroom) dus is het wel een dure gok.

Echter zijn we nu ook https://www.decupre.com tegengekomen welke zich marktleider in de zorg noemt. Voordeel van Decrupé is dat je 30 dagen kan proefslapen. Heeft iemand ervaring met Decupré?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tippie62
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:03
embracedbychaos schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:53:
[...]

[...]

Ik slaap nu bijna een maand op de Matt matras. Hij ligt best lekker, maar nu het buiten wat warmer wordt is het in de kamer niet meer echt koud, en heb ik het in bed echt enorm heet. Ik heb een gewone molton hoes en in het verleden nooit problemen gehad met het warm hebben in bed bij normale temperaturen. Blijkbaar is traagschuim (bovenste laag van de Matt) inderdaad nogal warm. Voor nu zou ik het kunnen oplossen met een dunner deken, maar van de zomer gaat dit hem absoluut niet worden.

Kortom, ik ga weer op zoek naar iets anders, en mocht iemand de Matt overwegen, hou er dan rekening mee dat hij erg warm kan zijn.
ik zelf heb ook last van warmte met dit matras heb jij al wat anders gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo28
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06-2021
Ook ik ben al enige tijd op zoek naar een goede boxspring en zie door de bomen het bos niet meer.
Na vele reacties hier op het forum te hebben gelezen ben ik er ook niet helemaal uitgekomen.

Ik ben op zoek naar een boxspring 180 x 200.
Budget: 1300 - 2000 euro

Vriendin: 1.70, gewicht 65 kilo (rugslaper)
Ik: 1.80, 68 kilo (buik en zijslaper)

We hebben ook al een aantal winkels bezocht maar daar 5 minuutjes 'proefliggen' met kleding aan, lijkt mij ook niet heel representatief.

Nu zagen we twee bedden bij Beter Bed. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met boxsprings van Beterbed...

We zitten bijvoorbeeld te kijken naar onderstaande twee boxsprings:
https://www.beterbed.nl/b...b2/?variationCode=1025098
https://www.beterbed.nl/b...53/?variationCode=1025118

Daarnaast lees ik goede verhalen over Caresse boxsprings. Heeft iemand ervaring met deze modellen:
https://www.caresseboxspr...r-collection/silver-3850/

https://www.caresseboxspr...r-collection/silver-4850/

Hoor graag jullie ervaringen.
Tips & trics zijn natuurlijk altijd welkom :).

Groetjes Hugo

[ Voor 13% gewijzigd door Hugo28 op 28-04-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
Hugo28 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:44:

We hebben ook al een aantal winkels bezocht maar daar 5 minuutjes 'proefliggen' met kleding aan, lijkt mij ook niet heel representatief.
Geen idee over BB, maar onze winkel bood een omruilgarantie aan ; mocht de boxspring toch niet naar onze zin zijn konden we binnen 90 dagen ruilen voor een andere hardheid. Geen gebruik van gemaakt overigens. Na wat bedden uitgeprobeerd te hebben waren we er wel redelijk over uit en de verkoper leek te weten waar hij het over had, of had gewoon een goede dag.

Onder de streep zijn bedden en comfort zo persoonlijk, en het aanbod zo enorm dat het idd onmogelijk wordt te kiezen. Zoek wat modellen uit, ga proefliggen en kijk of je een omruilgarantie kunt krijgen.

Last but not least, hak de knoop door en blijf niet eeuwig kijken, levert alleen meer keuzestress op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• embracedbychaos
tippie62 schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:47:
[...]

ik zelf heb ook last van warmte met dit matras heb jij al wat anders gevonden
Nee, nog niet. Ik ben een week of 4 geleden verkouden geworden en loop nog steeds een beetje te snotteren. Normaliter geen probleem, maar in dit geval betekent het de deur niet uit en zo weinig mogelijk contact met anderen, dus dat maakt het wat lastiger. Ik lig voorlopig weer op m'n oude matras met een dekbed onder de matrashoes voor wat extra comfort. Retour van de Matt moet ik om dezelfde reden ook nog regelen.

Ik ben zo nu en dan wel online aan het kijken, maar ik wil ook graag een zachte matras en dat lijkt bijna per definitie uit te komen op traagschuim, en dus warm. Ik denk dat ik zal moeten wachten tot het laatste restje verkoudheidsverschijnselen weg is, en dan toch maar weer naar een beddenwinkel. Tenzij ik online nog tegen een oplossing aan loop.

Een collega wees me wel op een topper die hij online zag, met een winter (traagschuim) en zomer (koudschuim) kant, misschien is dat wat. Dat is bij https://www.matrasaanhuis.nl. Heeft iemand ervaring met die webshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Laatst online: 20:18
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende.

Mijn ouders zoeken 2 boxpsrings van 90x200
En 1 van 140x200

Die van 90x200 mogen tot 100kg zijn.
En de 140x200 het liefst tot 120kg.

In principe zijn het boxspring voor de loges.
Moet dus niet te duur zijn...iemand tips?

Ze hebben al bij de ikea gekeken bij een 140x200...en deze zakt echt ver door als je erop ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3LSXF
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05-2020
Skyrunner schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:30:
[...]

Wij hebben nu een aanverwant model van dit bed.. De chain van Luxebedden is samengegaan met moederbedrijf Swiss Sense, dus wellicht dat je daar nu een leuke korting kan scoren. Wel zit je met een levertijd van ca. 12 weken, tenzij het een voorraad model betreft, maar voor ons was het de lange wacht meer dan waard.

Nee, nul klachten over Auping, behalve dan dat ik persoonlijk de boxsprings van hen erg saai vind, zelfs in het duurste segment, maarja, dat is persoonlijk. Onze Auronde (geen boxspring dus) heeft 13jr trouwe dienst gedaan en staat nu nog in meer dan goede staat bij een kennis.
Hmm, thanks voor de tip. Ik ga daar binnenkort eens kijken denk ik, ik zie dat ze een opruimingsuitverkoop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 20:01
Ik ben mij aan het orienteren op een boxspring maar ik kom eigenlijk vanwege de gewenste hardheid van het bed uit op een tempur matras. Tempur vond ik daarnaast natuurlijk en fijn voelen waarbij een boxspring mij het idee gaf dat ik verzak in het bed.

Zijn er mensen die hier tempur matras en/of boxspring hebben en wellicht mij kunnen vertellen of ze nog nadelen ervaren behalve de prijs :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Termi schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:21:
Ik ben mij aan het orienteren op een boxspring maar ik kom eigenlijk vanwege de gewenste hardheid van het bed uit op een tempur matras. Tempur vond ik daarnaast natuurlijk en fijn voelen waarbij een boxspring mij het idee gaf dat ik verzak in het bed.

Zijn er mensen die hier tempur matras en/of boxspring hebben en wellicht mij kunnen vertellen of ze nog nadelen ervaren behalve de prijs :).
Boxspring hier en ik zou nooit iets anders meer willen. In het grijze verleden, voordat ik mijn vorige Auping Auronde kocht, een Tempur geprobeerd, maar omdat ik veel draai in mijn slaap lag ik te rollen in de kuilen die ik had gemaakt met lichaamswarmte en ervaarde dat als oncomfortabel.

Met de boxspring overigens komt veel comfort uit de juiste topper. Veel modellen die ik heb geprobeerd voelden als een goedkoop schuimlaagje aan ; deze topper heeft mini pocketsprings, erg comfortabel. Enig nadeel is dat geen hotelbed er meer aan kan tippen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Skyrunner schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Boxspring hier en ik zou nooit iets anders meer willen. In het grijze verleden, voordat ik mijn vorige Auping Auronde kocht, een Tempur geprobeerd, maar omdat ik veel draai in mijn slaap lag ik te rollen in de kuilen die ik had gemaakt met lichaamswarmte en ervaarde dat als oncomfortabel.

Met de boxspring overigens komt veel comfort uit de juiste topper. Veel modellen die ik heb geprobeerd voelden als een goedkoop schuimlaagje aan ; deze topper heeft mini pocketsprings, erg comfortabel. Enig nadeel is dat geen hotelbed er meer aan kan tippen :*)
Mooi verhaal maarruh wat heb je dan precies :? :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44
Termi schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:21:

Ja, rugpijn. Maar is heel persoonlijk natuurlijk. Wij hebben recent een nieuwe Tempur-bed gekocht (Zero G) met Tempur matrassen. Hiervoor sliepen we op een Ikea-bed. Ik had toen nergens last van, maar mijn vriendin had rugpijn. Dat was de reden voor aanschaf van een nieuw bed. Helaas pakte het niet goed uit voor ons: haar rugpijn is (zo goed als) weg, maar ik kreeg juist rugpijn. Ik heb van alles geprobeerd: alle smaken Tempur-matras (in Elite uitvoering) en zelfs een andere bedbodem. Mocht niet baten helaas. Het lijkt alsof ik onvoldoende steun heb in mijn rug, zelfs met het stevigste Tempur-matras. Ik merk dat overigens pas als ik er wat langer op lig, dan lijkt door de opwarming van het matras ook een deel van de steun verloren te gaan.
In goed overleg met de winkel gaan wij nu weer terug naar een boxspring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
@Termi door dat je diep in tempur matrassen zak is het een warmere matras dan andere matrassen. Door het visco materiaal lig je “vast” in de matras waardoor draaien en in en uitstappen moeilijker is.

@JJapie als je tips ivm je onderrug wilt hebben DM mij maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
Help!!!! schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Mooi verhaal maarruh wat heb je dan precies :? :)
Had hem al eerder gepost in deze thread, maar show hem graag nog eens :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Skyrunner op 04-05-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 20:01
Kezand schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:12:
@Termi door dat je diep in tempur matrassen zak is het een warmere matras dan andere matrassen. Door het visco materiaal lig je “vast” in de matras waardoor draaien en in en uitstappen moeilijker is.

@JJapie als je tips ivm je onderrug wilt hebben DM mij maar.
Ik begin het te begrijpen, het klinkt ideaal maar eigenlijk is het voor gezonde mensen minder fijn :).
Dan maar verder in mijn queste naar iets goeds :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Termi schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:38:
[...]

Ik begin het te begrijpen, het klinkt ideaal maar eigenlijk is het voor gezonde mensen minder fijn :).
Dan maar verder in mijn queste naar iets goeds :(.
"iets goeds" kan zomaar die eenvoudige boxspring in de winkel om de hoek zijn, bij wijze van dan. Dat bedoelde ik ook eerder in deze thread door te zeggen de knoop door te hakken, juist omdat het aanbod zo groot en divers is het perfecte bed volgens mij niet bestaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wannaplay2009
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-05 11:07
Ik heb lange tijd geleden in dit topic geschreven over mijn Droomidee NASA traagschuifmatras. Ik heb het matras inmiddels ruim 2 jaar en ben zeker niet meer tevreden. Het matras is in het midden volledig ingezakt en het is ook niet meer normaal te krijgen. Je voelt gewoon de veren in het matras zitten en krijg er nu dus ook weer rugpijn van.

Ik heb het matras omgedraaid naar de standaard koudschuimkant en het ligt nu wel wat beter als alternatief, maar hier heb ik natuurlijk het matras niet voor gekocht.
Het was een prima matras in het begin maar uiteindelijk blijkt toch weer, je krijgt waar je voor betaald. Binnen 2-3 jaar heb je een waardeloos matras.

Ik zou het afraden om een Droomidee matras te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 21:48
Skyrunner schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Hier nu bijna 4 jaar een boxspring van Swiss Sense. Slechtste koop ooit. Gigantische stofnesten zijn het, en ligt minder lekker dan ons oude Sultan matras van Ikea.
Ik ben me nu aan het oriënteren voor een nieuw matras met een lattenbodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@endless90 Hoe bdoel je / hoe komt dat dan? Zijn die boxsprings "open" aan de onderkant dat er stof in kan ofzo :?

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 06-05-2020 21:09 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Laatst online: 26-01 03:52
Zelf lees ik al een tijdje mee op dit topic. Zelf lag ik al een goede 7+ jaar op het Ikea HÖVÅG matras met bijbehorende boxspring. Een prima matras maar wel erg hard, met medium/ stevige hardheid. Zeker omdat ik zelf maar iets meer dan 50 kilo weeg. Omdat er een koningsdag korting was van 40% op een Emma matras en je het 100 dagen mag proberen heb ik toch maar een poging gewaagd. De eerste indruk was goed, toch maar even laten luchten op een kamer die goed geventileerd was.

Na 4 dagen ben ik er op gaan slapen en toen begon de ellende, halvewege de nacht kwam er opeens een zeer chemische geur af. De volgende drie nachten heb ik niet op me kamer kunnen slapen vanwege de stank die ook voor hoofdpijn zorgde. Overdag heb ik de hoes eraf gehaald en het matras laten luchten. Als ik dat niet deed rook binnen no time het hele huis naar de chemische stank (ik was niet de enige die het rook). Vanacht was de eerste nacht dat he enigsinds te doen was, ik had wel nog bakjes azijn op me kamer geplaatst en de ramen vol open gezet.

Het matras is een stukje zachter dan me Ikea matras maar nog steeds redelijk hard, waarschijnlijk door mijn boxspring. Echter kan ik er niet bij dat mensen hier de eerste nacht al op kunnen slapen. De geur die eraf komt is echt zeer indringend. Het matras is nu al 8 dagen uit de verpakking en de stank lijkt nauwelijks af te nemen.

Zijn er nog mensen die tips hebben om sneller van de geur af te komen?

[ Voor 3% gewijzigd door bloodlynx op 07-05-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
bloodlynx schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:41:

Bij mij duurde het 3 weken voordat de geur echt weg was, ik heb ook die 3 weken nog gewoon op een oude matras geslapen.. Echter bij de 2de Emma matras die ik nam (ook met 40% korting) duurde het maar een paar dagen. Ik denk dat het te maken heeft hoe "nieuw" de matras is en hoe lang deze al in het magazijn stond (of onderweg was).

Een tip heb ik niet echt behalve ramen open en wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
@bloodlynx Wat je ruikt is de verlijming van een niet op waterbasis gedragen lijm. De kern en de bovenplaat van de matras wordt op die manier aan elkaar gelijmd. Zoals @silmaril8 zegt moet dit normaal binnen een paar dagen weg zijn.
Als de verlijming snel gebeurd en direct in de verpakking wordt gestoken en ook nog direct verstuurd wordt, kan het zijn dat de verlijming nog niet droog is en nog geur afgeeft. Doordat de matras niet kan luchten in de verpakking en in de matras hoes blijft de geur lang hangen.
Er is geen tip hiervoor om het sneller weg te halen. De lijm moet echt uitdampen.

Als de geur na 1 - 1,5 week niet weg is zou ik hem gewoon terug sturen. Want echt gezond is die lucht niet voor zo een lange periode.

[ Voor 0% gewijzigd door Kezand op 07-05-2020 13:35 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
endless90 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:49:
[...]

Hier nu bijna 4 jaar een boxspring van Swiss Sense. Slechtste koop ooit. Gigantische stofnesten zijn het, en ligt minder lekker dan ons oude Sultan matras van Ikea.
Ik ben me nu aan het oriënteren voor een nieuw matras met een lattenbodem.
En zo zie je maar weer hoe persoonlijk ligcomfort zijn kan.

Als je overigens een lattenbodem overweegt zou je ook kunnen kijken naar een spiraalbodem met pocketspring matras. Ventileert erg goed en was op de Auping Auronde hiervoor een gouden combo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
bloodlynx schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:41:
Zelf lees ik al een tijdje mee op dit topic. Zelf lag ik al een goede 7+ jaar op het Ikea HÖVÅG matras met bijbehorende boxspring. Een prima matras maar wel erg hard, met medium/ stevige hardheid. Zeker omdat ik zelf maar iets meer dan 50 kilo weeg. Omdat er een koningsdag korting was van 40% op een Emma matras en je het 100 dagen mag proberen heb ik toch maar een poging gewaagd. De eerste indruk was goed, toch maar even laten luchten op een kamer die goed geventileerd was.

Na 4 dagen ben ik er op gaan slapen en toen begon de ellende, halvewege de nacht kwam er opeens een zeer chemische geur af. De volgende drie nachten heb ik niet op me kamer kunnen slapen vanwege de stank die ook voor hoofdpijn zorgde. Overdag heb ik de hoes eraf gehaald en het matras laten luchten. Als ik dat niet deed rook binnen no time het hele huis naar de chemische stank (ik was niet de enige die het rook). Vanacht was de eerste nacht dat he enigsinds te doen was, ik had wel nog bakjes azijn op me kamer geplaatst en de ramen vol open gezet.

Het matras is een stukje zachter dan me Ikea matras maar nog steeds redelijk hard, waarschijnlijk door mijn boxspring. Echter kan ik er niet bij dat mensen hier de eerste nacht al op kunnen slapen. De geur die eraf komt is echt zeer indringend. Het matras is nu al 8 dagen uit de verpakking en de stank lijkt nauwelijks af te nemen.

Brand eens een kaars (paar theelichtjes) in de kamer waar de matras ligt.
Een vlam levert ionen op, en die binden zich aan de geurstoffen.

Hou het wel veilig!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Doordat ik steeds meer rugklachten krijgt door mijn huidige Boxspring, wil ik iets anders.
Reeds contact gehad met Ravensberger. Zij adviseren de Struktura-MED 60, met een lattenbodem.

Nu vind ik zelf het Original bed van Auping erg mooi. Zij leveren dit zover ik kan zien alleen met spiraalbodems. https://www.auping.com/en/beds/original
Weet iemand of deze bedden ook zonder spiraalbodem te bestellen zijn? En zou er een lattenbodem van bijvoorbeeld Ravensberger in passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
@endless90 nee dat gaat niet. De spiraalbodem is deel van de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Duidelijk!
Dan direct een volgende vraag. In hoeverre kan ik een lattenbodem vergelijken met een spiraalbodem van Auping? Wat zijn de voor en nadelen? :)

Edit:
Hier een vergelijk gevonden. https://www.auping.com/nl...ng-van-een-goede-bedbodem

Al lijkt dat wel een beetje op een verhaal van ‘Wij van WC eend adviseren...’

[ Voor 38% gewijzigd door endless90 op 08-05-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
@endless90

Klopt Auping is van origine een spiraalbouwer. Ze doen niks anders en duwen in alle producten die ze hebben een spiraal.

Een spiraal is ontzettend solide en gaat enorm lang mee. Door de constructie van het spiraal heeft de spiraal moeite om zich op bepaalde delen nauwkeurig te kunnen aanpassen. Een goede lattenbodem heeft bijvoorbeeld een soepele schouder zone, aanpasbare (door een schuifsysteem) heupzone en de hele luxe vaak ook nog in hoogte verstelbare lumabele zone’s
Je kan maw je kan dus een lattenbodem veel meer personaliseren.
Daarnaast is een lattenbodem in de meeste gevallen ook goedkoper. Maar gaat minder lang mee (10 jaar tov de 20-30 jaar van een spiraal)

Belangrijkste blijft de matras die bepaald het grootste gedeelte van het comfort.

Er wordt geclaimd dat een spiraal bodem beter ventileerde omdat het 80% open is. Maar ook een lattenbodem is het grootste deel open en ook hier is de regel dat de matras en het textiel bijna alle ventilatie op zich neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Laatst online: 26-01 03:52
Kezand schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:33:
@endless90

Klopt Auping is van origine een spiraalbouwer. Ze doen niks anders en duwen in alle producten die ze hebben een spiraal.

Een spiraal is ontzettend solide en gaat enorm lang mee. Door de constructie van het spiraal heeft de spiraal moeite om zich op bepaalde delen nauwkeurig te kunnen aanpassen. Een goede lattenbodem heeft bijvoorbeeld een soepele schouder zone, aanpasbare (door een schuifsysteem) heupzone en de hele luxe vaak ook nog in hoogte verstelbare lumabele zone’s
Je kan maw je kan dus een lattenbodem veel meer personaliseren.
Daarnaast is een lattenbodem in de meeste gevallen ook goedkoper. Maar gaat minder lang mee (10 jaar tov de 20-30 jaar van een spiraal)

Belangrijkste blijft de matras die bepaald het grootste gedeelte van het comfort.

Er wordt geclaimd dat een spiraal bodem beter ventileerde omdat het 80% open is. Maar ook een lattenbodem is het grootste deel open en ook hier is de regel dat de matras en het textiel bijna alle ventilatie op zich neemt.
Ik neem aan dat een lattenbodem ook beter ventileerd dan een boxspring?
Maar een lattenbodem over het algemeen ook zachter dan een boxspring? Mijn Emma matras ligt nu op een Ikea boxspring en voelt toch redelijk hard aan net zoals me vorige Ikea matras (pocket vering)was medium/firm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
bloodlynx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:01:
[...]

Ik neem aan dat een lattenbodem ook beter ventileerd dan een boxspring?
Maar een lattenbodem over het algemeen ook zachter dan een boxspring? Mijn Emma matras ligt nu op een Ikea boxspring en voelt toch redelijk hard aan net zoals me vorige Ikea matras (pocket vering)was medium/firm was.
Een lattenbodem heeft meer open stukken wat impliceert dat het beter ventileert. Maar je kan je afvragen hoe belangrijk de bodem is in het ventilatie verhaal. Je transpiratie vocht komt pas bij je bodems als het door je hoeslaken, door je molton en door een gemiddeld 20-22 dikke matras heen komt.....

Een lattenbodem kan zachter liggen maar is niet altijd zo. Ligt aan de dikte van de latten en het aantal en welke hardheid veren in de box zit en de afdeklaag van die veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harde_cynist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 12:12
Ik slaap sinds 4 maanden op een Ravensberger Komfort-SAN 50 koudschuim matras met hardheid H3 in combinatie met een verstelbare lattenbodem. Dit bevalt tot nu toe prima. Mijn lengte is 185cm en gewicht 85kg. Ik heb de lattenbodem niet bij Ravensberger weg. Wat belangrijk is dat deze genoeg (30?) latten heeft. De matras is vrij stevig maar biedt goede ondersteuning voor mij als zijslaper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tippie62
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:03
harde_cynist schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:54:
Ik slaap sinds 4 maanden op een Ravensberger Komfort-SAN 50 koudschuim matras met hardheid H3 in combinatie met een verstelbare lattenbodem. Dit bevalt tot nu toe prima. Mijn lengte is 185cm en gewicht 85kg. Ik heb de lattenbodem niet bij Ravensberger weg. Wat belangrijk is dat deze genoeg (30?) latten heeft. De matras is vrij stevig maar biedt goede ondersteuning voor mij als zijslaper.
en hoe zit het met de warmte als ik vragen mag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harde_cynist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 12:12
tippie62 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:01:
[...]

en hoe zit het met de warmte als ik vragen mag
Om een beeld te schetsen, ik slaap zelf met het raam dicht omdat ik in een lawaaiige omgeving woon. Overdag lucht ik. Voor de matras gebruik ik een molton (50% katoen en 50% polyester) + hoeslaken (100% katoen). Als dekbed gebruik ik een 4 seizoenen dekbed (100% katoen) en dekbedovertrek (100% katoen).

Ik heb geen last van broeierigheid of teveel warmte en slaap heerlijk koel, zonder dat het koud of onaangenaam wordt. Koudschuim geeft een goede ventilatie alsmede katoen. Vandaar dat ik daar specifiek voor heb gekozen. De keuze voor Ravensberger kwam door de prijs en de mogelijkheid om de matras na proefslapen om te ruilen.

[ Voor 7% gewijzigd door harde_cynist op 12-05-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ravensberger heeft het bericht wat hier stond gelezen en contact opgenomen met mij en het keurig opgelost. Ze waren erg geschrokken en betreurden wat hier stond en daarom heb ik besloten ze een tweede kans te geven :)

[ Voor 86% gewijzigd door Koehandelaar op 14-05-2020 13:52 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 55 Laatste