Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings

Pagina: 1 ... 3 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:13
dicksterk schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:01:
Een goed matras moet overal lekker liggen, zelfs op de grond. Zodra de verhalen komen dat de bodem van groot belang is, of een topmatras nodig is, is het matras zelf dus waardeloos. een goed matras biedt zelf alle comfort die nodig is.
Dat is nogal een boute uitspraak die hier op tweakers best wel met wat bronnen mag worden ondersteund. Ik heb een andere N=2 ervaring, maar merk tevens dat ik daar niet echt goede wetenschappelijke onderbouwing voor kan vinden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 22:17
Goedemorgen Tweakers,

Einde van het jaar willen wij gaan kijken voor een boxspring. Nu heb ik al wat dingen gelezen hier op Tweakers en kom ik eigenlijk tot volgende conclusie dat voor onze wensen de beste optie is;

- Een losse binnenvering bedbodem, niet te prijzig
- Een los Matt. of Emma matras (spreekt mij het meeste aan)
- eventueel een topper (aanbevelingen?)

Wat is jullie mening? Budget ca. €1200,00

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, een beddentopic!

Heb zelf ook de nodige problemen met het vinden van een goed bed. Heb de laatste 15 jaar Auping gehad, na een slechte ervaring met een bedbank. Eerst een Auping Basic Hard icm een Inizio Matras, en nu een Auping AVS bodem met Adagio Medium. Maar ergens kom er er in de combinatie kussen/matras niet uit.
Lig vooral op mijn zij, en word vaak wakker met schouder en nekproblemen.
Ga zometeen mijn zesde kussen in een jaar tijd proberen, maar ik denk dat ik er daarna niet ontkom om een ander matras te zoeken. Eentje met een nog zachtere schouderzone denk ik.

Hoe doen die Roleau matrassen het in die zin? Zie dat ze zeven zones hebben, maar dat staat niet heel specifiek vermeld.

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
@AFCAjax: Ik zou je dan adviseren eens bij ikea langs te gaan voor een binenvering boxspringbodem met poten. die zijn daar tegen goede prijzen te krijgen. Wat is jullie gewicht? Ik vind zelf dat op een boxspring een matras met pocketveren veel meer tot zijn recht komt dan een schuimmatras zoals emma en matt. Als je twijfelt over wel of geen topmatras zou ik gaan voor het pocketveren comfort matras van www.roleau.nl Dit is een zeer kwalitatief pocketveringmatras. De hardheid kan je zelf kiezen, de enie kant van het matras is afgedekt met een latex afdeklaag, aan de andere kant ligt over die afdeklaag van latex nog een laag gelschuim dat die kant heerlijk zacht maakt terwijl er toch een stevige ondersteuning onder zit. In feite is bij dit matras de topper dus ingebouwd en kan je zlef kiezen of je wel of geen topper wilt gebruiken door te kiezen op welke kant van het matras je slaapt. Ik denk dat je met deze cmbinatie heerlijk zal slapen. zo niet, dan mag je het roleau matras binnen 30 dagen gratis terugsturen. Wat je ook nog kan doen is voor de zekerheid ook nog een matt matras nemen om te vergelijken wat je lekkerder vindt, dan stuur je 1 van beide terug. Het matt matras heeft veel betere specificaties dan het emma matras.

• dicksterk
@curlymo: uiteraard zijn er geen bronenn voor deze stelling, de marasverkopers kijken wel uit. Maar 30 jaar geleden sliepen we heerlijk op een vlavrobodem(hardboard met gaatjes) op een matras die daarmee prima overweg kon, zonder rugklachten. Nu kunnen veel matrassen enkel nog gebruikt worden met een goede bodem, omdat het matras niet meer alles kan doen. Sommige bedrijven maken de afdeklagen dunnen zodat een topmatras nodig is. De matrassen die ik hier adviseer kunnen ook gewoon op de grond gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet niet of het als tip al is langs geweest, maar hierbij mijn tip:
Als je matrassen gaat testen, doe dat dan eigenlijk zo kort mogelijk nadat je wakker geworden bent. Je bent dan het meeste uitgerust en kan dan veel objectiever matrassen beoordelen. Doordat ik dat ook deed, kon ik ooit voor mij duidelijk verschil merken tussen drie verschillende pocketveer matrassen, die ik bij een eerdere test, later op de dag niet kon onderscheiden van elkaar.
CurlyMo schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:32:
Dat is nogal een boute uitspraak die hier op tweakers best wel met wat bronnen mag worden ondersteund. Ik heb een andere N=2 ervaring, maar merk tevens dat ik daar niet echt goede wetenschappelijke onderbouwing voor kan vinden.
Lijkt me dat zoiets verschilt per persoon, dus waarom dat met "wetenschappelijke" bronnen onderbouwd moet zijn ontgaat mij een beetje. Iedereen slaapt namelijk anders en heeft dus een ander matras nodig. ;) Dat hoeft dus echt niet wetenschappelijk te worden onderbouwd.

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 23-09-2017 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
CH4OS schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 09:53:
Lijkt me dat zoiets verschilt per persoon, dus waarom dat met "wetenschappelijke" bronnen onderbouwd moet zijn ontgaat mij een beetje.
Omdat we anders niks anders zelf doen als wat sommige beddenverkopers doen; in dit topic persoonlijke ervaringen als algemene feiten presenteren. Daarnaast ben ik gewoon benieuwd of er wel onderzoek is gedaan naar bedden. Goed wetenschappelijk onderzoek is toch echt de enige manier om een algemene consensus te verkrijgen waar dan inderdaad nog steeds de persoonlijke ervaringen vanaf kunnen wijken.
dicksterk schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 09:49:
@curlymo: Maar 30 jaar geleden sliepen we heerlijk op een vlavrobodem(hardboard met gaatjes) op een matras die daarmee prima overweg kon, zonder rugklachten.
En in sommige landen slapen mensen op de grond met enkel een neksteun. De tijden veranderen, net zoals ons dagelijkse bezigheden (op het land werken vs op het kantoor) net als de technologische ontwikkeling (traagschuim).

Als we op deze manier in dit topic gaan redeneren dan begint het op een voedseldiscussie te lijken waarin ook argumenten worden aangehaald als "X jaar geleden at men ook geen brood", maar ook "X jaar geleden at men rauw vlees en werd men niet ouder dan 30". Dat heeft gewoon niet zoveel zin.

• AFCAjax
dicksterk schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 09:46:
@AFCAjax: Ik zou je dan adviseren eens bij ikea langs te gaan voor een binenvering boxspringbodem met poten. die zijn daar tegen goede prijzen te krijgen. Wat is jullie gewicht? Ik vind zelf dat op een boxspring een matras met pocketveren veel meer tot zijn recht komt dan een schuimmatras zoals emma en matt. Als je twijfelt over wel of geen topmatras zou ik gaan voor het pocketveren comfort matras van www.roleau.nl Dit is een zeer kwalitatief pocketveringmatras met 1000 pocketveren per m2. De hardheid kan je zelf kiezen, de enie kant van het matras is afgedekt met een latex afdeklaag, aan de andere kant ligt over die afdeklaag van latex nog een laag gelschuim dat die kant heerlijk zacht maakt terwijl er toch een stevige ondersteuning onder zit. In feite is bij dit matras de topper dus ingebouwd en kan je zlef kiezen of je wel of geen topper wilt gebruiken door te kiezen op welke kant van het matras je slaapt. Ik denk dat je met deze cmbinatie heerlijk zal slapen. zo niet, dan mag je het roleau matras binnen 30 dagen gratis terugsturen. Wat je ook nog kan doen is voor de zekerheid ook nog een matt matras nemen om te vergelijken wat je lekkerder vindt, dan stuur je 1 van beide terug. Het matt matras heeft veel betere specificaties dan het emma matras.
Goedemorgen!

Bedankt voor je advies, ik had bij Ikea inderdaad gekeken en daar kwam ik mooie bodems tegen. Alleen vind ik daar geen hoofdbord op de site. Ik twijfel ook tussen Matt. en heb zojuist naar roleau gekeken! Twijfel twijfel haha. Gelukkig kan ik testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CurlyMo schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:07:
Omdat we anders niks anders zelf doen als wat de beddenverkopers doen; in dit topic persoonlijke ervaringen als algemene feiten presenteren. Daarnaast ben ik gewoon benieuwd of er wel onderzoek is gedaan naar bedden. Goed wetenschappelijk onderzoek is toch echt de enige manier om een algemene consensus te verkrijgen waar dan inderdaad nog steeds de persoonlijke ervaringen vanaf kunnen wijken.
Ik ben juist bang dat zoiets juist gaat zorgen voor een soort 'by the book' effect, zoals je ook vaak bij de opvoeding van babies en kinderen ziet. Mensen gaan dan ergens een keuze op baseren, omdat men erover gelezen heeft 'dat dat goed zou zijn', terwijl het voor hen wellicht helemaal niet comfortabel en gezond slaapt.

Toen ik ging kijken voor een ander matras vanwege mijn rug (woonde toen nog bij mijn ouders overigens), merkte ik pas dat een goed matras écht verschil kan maken daarin; het werd dan ook vrij snel aangeraden om te gaan doen door mijn cesar/manueel therapeut destijds (woon nu op mijzelf en heb hier een ander bed). ;) Uiteindelijk kwam ik toen bij drie verschillende pocketveermatrassen uit, waarbij het merk en uitvoering hetzelfde was. Enige verschil waren het aantal pocketveren per vierkante meter, waarbij ik uiteindelijk het middelste model nam, na een test in de ochtend, toen ik net wakker was. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 23-09-2017 10:19 ]

• CurlyMo
CH4OS schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:15:
[...]
Ik ben juist bang dat zoiets juist gaat zorgen voor een soort 'by the book' effect. Mensen gaan dan ergens een keuze op baseren, omdat men erover gelezen heeft 'dat dat goed zou zijn', terwijl het voor hen wellicht helemaal niet comfortabel en gezond slaapt.
Daarom kunnen er ervaringen gedeeld worden op basis van zo'n consensus en wordt hier ook door iedereen wel gezegd dat je niet blind een matras moet kopen maar er altijd eerst op moet hebben gelegen.

Als we met elkaar eens zouden zijn dat een matras dat niet goed werkt zonder lattenboden een slecht matras is, dan geven we elkaar vanuit die consensus ander advies, dan wanneer we een consensus hebben dat dat niet zo zwart wit is. Dat is alleen wat ik aangeef.

Mensen die potentieel de wetenschap blind volgen, of de consumentenbond of welke andere bron dan ook, zijn ook mensen die deze boute uitspraken voor waarheid kunnen aannemen. Dan heb ik toch liever dat mensen betrouwbare bronnen volgen (zoals wetenschappelijke bronnen die er volgens mij jammer genoeg nauwelijks zijn), dan een willekeurige tweaker (mezelf incluis ;) ).

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:39
Ik heb zelf ook Auping en ben er heel tevreden van. Wij hadden eerst Beka matrassen met een foam-laag, maar die vonden we beide verschrikkelijk.

Matrassen worden wel degelijk wetenschappelijk getest: in België door test-aankoop. Ze testen op lichaamsondersteuning, vochtafvoer, absorptie van bewegingen en duurzaamheid. Ik heb de laatste test er eens bijgehaald en de 3 beste van de test zijn Swissflex Versa 20 (zeer zacht), Beka Ultimate Body Sense (gemiddeld) en Auping Cresto (hard).

FYI: Bij Auping heb je wel degelijk een omruilgarantie. Van de Auping site:
Je kunt tot uiterlijk 90 dagen na aflevering door de Auping winkel aanspraak maken op de omruilgarantie. Neem hiervoor contact op met de Auping winkel waar je de matras(sen) gekocht hebt. Het is uitsluitend mogelijk om de hardheid van de matras(sen) te wijzigen, niet het type. Het staat de Auping winkel vrij om voorrij-/transportkosten in rekening te brengen. De omruilgarantie is niet van toepassing op showroommodellen. In ruim 80% van de gevallen wisselen we de kern van de matras, “het binnenste” van de matras. Uit oogpunt van hygiëne wordt de oude kern vervolgens gerecycled. Van enkele matrasmodellen kan de kern niet apart gewisseld worden, deze worden in z’n geheel gerecycled. Bijna 100% van de matrassen en matraskernen kan hergebruikt worden tot nieuwe metaal, isolatiemateriaal of judomatten.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mathias82 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:33:
Matrassen worden wel degelijk wetenschappelijk getest: in België door test-aankoop.
Is test-aankoop niet de Belgische tegenhanger van de Nederlandse Consumentenbond? Echt wetenschappelijk wil ik het dan niet noemen. ;)

• mathias82
CH4OS schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:57:
[...]
Is test-aankoop niet de Belgische tegenhanger van de Nederlandse Consumentenbond? Echt wetenschappelijk wil ik het dan niet noemen. ;)
Ja dat klopt. Er is een soort overkoepelende Europese organisatie waardoor ze vaak samen tests uitvoeren.
Ik weet niet wat jij onder wetenschappelijk verstaat, maar hier kan je zien hoe ze matrassen testen: YouTube: Matrassen: achter de schermen van de test Het is dus niet gewoon even gaan liggen en er een score op plakken ;-)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mathias82 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:03:
Ja dat klopt. Er is een soort overkoepelende Europese organisatie waardoor ze vaak samen tests uitvoeren.
Ik weet niet wat jij onder wetenschappelijk verstaat, maar hier kan je zien hoe ze matrassen testen: YouTube: Matrassen: achter de schermen van de test Het is dus niet gewoon even gaan liggen en er een score op plakken ;-)
Het punt is dus juist, dat er verder geen wetenschappelijke onderbouwing is, Test-Aankoop heeft als "wetenschappelijke" test een duurzaamheidstest gedaan en de matrassen uit elkaar getrokken om te zien waaruit het matras is gemaakt.

Test-Aankoop en de Consumentenbond doen eigenlijk enkel een vergelijking, dat laat het filmpje ook heel goed zien en geven ze ook aan, door te zeggen dat een goedkoper matras niet per se gelijk slecht hoeft te zijn. Aan het einde van het filmpje, zeggen ze dan ook dat door de test door te nemen, je "zeker" bent van een goede prijs/kwaliteit verhouding. En meer dan dat is het niet; een vergelijking voor welk geld je wat voor kwaliteit krijgt.

En dat is allemaal leuk en aardig, maar ik hoef niet per se het beste matras uit zo'n test te hebben, omdat zo'n matras niet per se iedereen er goed op laat slapen. Mijn eisen en wensen pakket voor een matras, is ongetwijfeld anders dan die van jou en zeker dan die vanuit de test. Als bijvoorbeeld het beste matras uit die test minder goed het vocht weg werkt en ik 's nachts flink zweet, heb ik niets aan dat matras, hoewel hij 'als beste getest is'.

TL;DR: Een matras is voor iedereen persoonlijk, je kunt daarom eigenlijk niet testen wat 'het beste' matras is.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 23-09-2017 11:18 ]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05

Jrz

––––––––––––

Voor mij iig nooit meer een auping. Mega slechte service. 4.5K uitgegevens voor een bed, alleen maar ellende mee gehad.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• CurlyMo
CH4OS schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:10:
[...]
TL;DR: Een matras is voor iedereen persoonlijk, je kunt daarom eigenlijk niet testen wat 'het beste' matras is.
Mijn punt is dan weer dat wat iemand persoonlijk prettig vind niet perse het beste is voor je. Sommigen vinden het heerlijk om onderuitgezakt achter hun computer te zitten. Anderen vinden het heerlijk om elke dag een kroket naar binnen te werken met een glas bier. Weer anderen vinden het verschrikkelijk om een helm op te zetten op de scooter want haren.

Ik denk dat er wel degelijk vuistregels zijn in bedden en dat is bijv. dat als je op je zij slaapt je ruggengraat + nek in één lijn moet blijven. Dat betekent dus automatisch dat je matras de juiste hardheid moet hebben en je aandacht moet besteden aan je kussen. Laat ik daarbij het goede voorbeeld geven met een (wetenschappelijke) bron:
Regardless of your sleeping position, try to keep your ears, shoulders, and hips aligned [...]
https://www.urmc.rocheste...ntTypeID=1&ContentID=4460

Dat is dus ook wat ik eerder aangaf. Sommigen zware mensen vinden een zacht matras of kussen lekker liggen terwijl dat niet het beste hoeft te zijn voor hun lichaam, omdat dit geen negatief effect heeft op de houding van je rug en nek. Net als lichte mensen op een stevig matras. Dit kan je ook makkelijk controleren door iemand naar je rug te laten kijken terwijl je op een matras / kussen ligt. Is die recht dan ligt je op je matras goed, zo niet dan moet je of je houding, of je kussen, of je matras aanpassen.

Aanvullend:
Afbeeldingslocatie: https://www.lumobodytech.com/wp-content/uploads/sleep_posture_illustration.jpg

Ander anekdotisch voorbeeld. Ik merk dat ik op mijn huidige matras + lattenbodem + kussen op mijn zij nu (vrijwel) altijd met rechte rug lig en als ik op mijn rug lig ook. Die test was voor mij doorslaggevend. Op mijn zij wilde ik recht kunnen liggen en op mijn rug wilde ik ook recht kunnen liggen zonder mijn knieën op te hoeven tillen. Ik merkte dat dat in mijn geval maar bij zeer weinig matrassen + lattenbodems + kussen combinaties echt lukte. Velen werkten alleen goed voor één van deze slaaphoudingen.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 23-09-2017 11:37 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

We zeggen dus min of meer hetzelfde heb ik nu het idee. En inderdaad, voor de houding zou je wel een wetenschappelijk onderzoek kunnen doen, al is het volgens mij redelijk simpel; zo lang je alles in een rechte lijn houdt, zou je in principe goed moeten kunnen slapen / rusten. De rest is vooral voorkeur.

• mathias82
[...]
Het punt is dus juist, dat er verder geen wetenschappelijke onderbouwing is, Test-Aankoop heeft als "wetenschappelijke" test een duurzaamheidstest gedaan en de matrassen uit elkaar getrokken om te zien waaruit het matras is gemaakt.
Hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste testen ze veel meer dan enkel de duurzaamheid, ten tweede doen ze het wel degelijk volgens een wetenschappelijke (empirische) methode. De resultaten zijn verifieerbaar en herhaalbaar.
Test-Aankoop en de Consumentenbond doen eigenlijk enkel een vergelijking, dat laat het filmpje ook heel goed zien en geven ze ook aan, door te zeggen dat een goedkoper matras niet per se gelijk slecht hoeft te zijn. Aan het einde van het filmpje, zeggen ze dan ook dat door de test door te nemen, je "zeker" bent van een goede prijs/kwaliteit verhouding. En meer dan dat is het niet; een vergelijking voor welk geld je wat voor kwaliteit krijgt.
Natuurlijk is het een vergelijking (volgens wetenschappelijke methode). Wat zouden ze anders moeten doen?
En dat is allemaal leuk en aardig, maar ik hoef niet per se het beste matras uit zo'n test te hebben, omdat zo'n matras niet per se iedereen er goed op laat slapen. Mijn eisen en wensen pakket voor een matras, is ongetwijfeld anders dan die van jou en zeker dan die vanuit de test. Als bijvoorbeeld het beste matras uit die test minder goed het vocht weg werkt en ik 's nachts flink zweet, heb ik niets aan dat matras, hoewel hij 'als beste getest is'.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens: als je de volledige test leest, kan je de individuele scores per onderdeel (ondersteuning, vochtafvoer, duurzaamheid...) zien. Je kan dan bepalen wat voor jou het belangrijkst is. Ik heb gewoon de 3 beste van de test opgelijst, die over alle onderdelen samen de hoogste score halen.
Hier ben ik het eens mee. Dit komt ook omdat het voor een groot deel subjectief is: sommige mensen hebben graag een harde matras, anderen een zachte. Daarom is proefliggen heel belangrijk. Een objectieve test kan echter wel een goed startpunt zijn in de zoektocht naar een goede matras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
CH4OS schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:35:
[...]
De rest is vooral voorkeur.
Laten we dus over alles wat vóór die rest komt consensus bereiken, dan kan iedereen daarna vanaf die consensus aangeven waarom iemand een bed wel of niet goed vond voor zijn situatie.
mathias82 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:39:
Natuurlijk is het een vergelijking (volgens wetenschappelijke methode). Wat zouden ze anders moeten doen?
Het beste onderzoek zou een randomized controlled trial zijn, maar dat is bij bedden lastig :)

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 23-09-2017 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Deze mag weg

[ Voor 93% gewijzigd door CurlyMo op 23-09-2017 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

CH4OS schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:35:
[...]
We zeggen dus min of meer hetzelfde heb ik nu het idee. En inderdaad, voor de houding zou je wel een wetenschappelijk onderzoek kunnen doen, al is het volgens mij redelijk simpel; zo lang je alles in een rechte lijn houdt, zou je in principe goed moeten kunnen slapen / rusten. De rest is vooral voorkeur.
Ik ben er eens ingedoken paar jaar gelden. En volgens mij was de conclusie dat er te veel variabelen zijn om hierover gefundeerde uitspraken te doen. De meeste conclusies van deze onderzoeken (die er wel zijn), zijn het het veel lonender is om de oorzaak van slechtslapen aan te pakken die buiten het matras liggen, dan vooral te kijken naar het matras zelf. Slechts bij mensen die reeds klachten hebben (b.v. reuma) wordt het belang van het matras groter. G

Voor de rest is het effect van de subjectieve beleving (de overtuiging dat je een goed matras gekocht hebt), beter voor je slaap als het feitelijke matras zelf.

Dus denken dat je geen goed matras hebt, is meer funest voor je nachtrust als het matras zelf. Dat maakt de zoektocht naar een goed matras juist wel weer belangrijk, als is het maar om jezelf te overtuigen dat je een goed matras hebt gekocht.

Als grap:
Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aAD08xZ_700b.jpg

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• vadeluma
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

maran

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@mikeyman: de roleau pocketvveren comfort heeft 2 hardheden. Ik denk dat de bovenlaag an de zachte kant wel zou kunnen doen wat jij nodig hebt, maar dat is lastig op afstand te zeggen. Heb je al kussens van verschillende matriale geprobeerd: dons/microvezels/traagschuim, etc.? Je kan natuurlijk altijd een roleau matras proberen, want bevalt het niet dan mag je hem terugsturen.
@CurmyMo: Met mijn stellign dat het 30 jaar geleden anders was bedoel ik dat in die 30 jaar er veel commercieel gedoe bijgekomen is. 30 jaar geleden en nu is niet veel verschil. We zijn evolutionair niet ineens verandert, we hebben geen andere lichaamsbouw gekregen ofzo. De verkopers hebben echtr 2 nieuwe winstbronnen gevodnen: mensen moesten hun oude vlavrobodem vervangen(die nooit versleet) door lattenbodems of verende boxsprigns, want dit was "beter". Na die ronde kwam het topdekmatras, want dat gaf meer "comfort". Als je nu vraagt of het ook zonder topper kan krijg je te hroen dat de matras daarvoor te dun is en dat de topper het comfort bevat, dat klopt ook want ze hebben een deel van de afdeklaag nu in een losse topper gestopt. Er zijn echer nog matrassen die het anders doen: de droomidee matrassen bijvoorbeeld, of roelau, maar ook matt sleeps geeft duidelijk aan overal gelegd te kunnen worden. Daarom handhaaf ik toch mijn stelling: een matras dat zelf alle comfort kan bieden zonder hulp van bedbodem of topper is beter dan een matras dat allerlei hulpbronnen nodig heeft om goed comfort te bieden.
@voor iedereen: houd er rekening mee dat testliggen in en winkel nooit zo'n goed beeld geeft als thuis een x aantal nachten proefslapen. Daarnaast biedt auping Omruilgarantie, geen proefslapen. bij roleau, droomidee, matt sleeps, ravensberger en sommige anderen kan je proefslapen. wil je het matras niet dan stuur je het terug. Bij auping krijg ej omruilgarantie, wil je het matras neit, dan moet je een andere auping uitzoeken, dus ben je na aankoop veroordeelt tot het merk ook als je eigenlijk de optimale matras er niet kan vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb zojuist eens verschillende reacties uit verschillende topics van je doorgelezen op het forum, omdat ik benieuwd was of je alleen in dit topic zo stellig bent. Wat me dan opvalt is dat je sowieso enorm wantrouwend bent naar alles wat veel geld kost, grote bedrijven, personen die elitair gedrag (waarvan je de moderatoren hier veelal onder schaart) vertonen, en alles wat buiten je referentiekaders ligt. Voor mij zijn dat toch belangrijke disclaimers bij je tips en adviezen als we bijvoorbeeld hier spreken over Auping, Swiss Sense, Swiss Flex, en andere duurdere merken. Daarbij lees ik ook dat andere tweakers eerder diezelfde conclusie hadden getrokken en die disclaimer dus al eerder in andere topics hebben gemaakt. En laat ik voorop stellen dat ik het prima vind dat jij die mening hebt. Dat moet je allemaal zelf weten. Maar het zet dingen wel in een context.

dicksterk schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:12:
Met mijn stellign dat het 30 jaar geleden anders was bedoel ik dat in die 30 jaar er veel commercieel gedoe bijgekomen is. 30 jaar geleden en nu is niet veel verschil. We zijn evolutionair niet ineens verandert, we hebben geen andere lichaamsbouw gekregen ofzo.
Een van de verschillen met 30 jaar geleden is dat de gemiddelde mens een (stuk) zwaarder en langer is geworden. Ook het aandeel met overgewicht stijgt aanzienlijk de afgelopen decennia.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...nger-maar-vooral-zwaarder

Zie ook je andere topic (waarin je zelf aangeeft zo'n 150 kilo te wegen zonder medische oorzaak)
boxsprings voor zware mensen?

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@curlymo: ik zie niet in wat mijn gewicht of mijn andere topic aan deze discussie toevoegt. juist voor zware mensen is een verende bodem niet zo goed, zodra de bodem tever doorveert sliijt het matras ook harder en als het matras slijt belast dat de verende bodem weer overmatig. dus voor zware mensen is het "nieuwe" matras, wat een topdekmatras en goede bodem ndoig heeft, juist veel minder positief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
dicksterk schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:47:
@curlymo: ik zie niet in wat mijn gewicht of mijn andere topic aan deze discussie toevoegt. juist voor zware mensen is een verende bodem niet zo goed, zodra de bodem tever doorveert sliijt het matras ook harder en als het matras slijt belast dat de verende bodem weer overmatig. dus voor zware mensen is het "nieuwe" matras, wat een topdekmatras en goede bodem ndoig heeft, juist veel minder positief.
Je gaf aan dat er de afgelopen 30 jaar niks is verandert. Ik geef aan dat dat qua gewicht en lichaamslengte wel zo is en je geeft zelf hier aan (vandaar dat ik je topic aanhaalde) dat dat andere eisen aan een bed stelt. Dan zijn we het daarin toch eens :)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2017 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

mijn vrouw zegt dat we een nieuw bed nodig hebben dus ik ga maar eens op onderzoek uit🤔
nu 80 210 pocketvering matras, latten bodem 5cm tussen ruimte vuren raggel maatje.

feiten die ik al tegen ben gekomen is dat de boxspringbed populair is maar wat me opvalt is dat de pocketveringmatras niet vervangbaar is of omkeerbaar, terwijl dát nu net aanbevolen word voor een langere levensduur en minder snel een kuil in het midden krijgen.
traagschuim " nasa" schuim schijnt het beste te zijn voor een goede ondersteuning en toch lange levensduur.
koudschuim is weer lichaams omvattend.

we hadden altijd twee matrassen gezien lichaams gewicht lengte en slaap houding(in mijn geval houdingen) verschillend zijn. Nu valt mij op dat die topdeks, erg zacht zijn en volgens mij best veel warmte vast houden terwijl dat nu net het zweet moet opvangen en afvoeren door ventilatie oid.

wij houden beide van harde matrassen.
is die "5 of 6 of 7 zones" een verkoop verhaal of een echt iets want in mijn gevoel gaan de zone matrassen minder lang mee dan de neutraal harde matrassen.

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
copykat schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:05:
wij houden beide van harde matrassen.
is die "5 of 6 of 7 zones" een verkoop verhaal of een echt iets want in mijn gevoel gaan de zone matrassen minder lang mee dan de neutraal harde matrassen.

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Zoals eerder is gezegd. Alles draait om je houding in bed. Bij zij liggen dient je rug recht te blijven. Zoek vervolgens een matras waarbij dus en je houding goed is en je gewoon een comfortabel gevoel hebt. Afhankelijk van je gewicht hoort daar een hard matras bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

dat is vaak nu net de clue, de probeer matrassen zijn vaak zo nieuw dat je altijd wel lekker ligt en alleen de hardheid bepalend is voor welke je wilt maar na 3 jaar merk je het verschil tussen goed en het net niet zeg maar.
ik ben erg argwanend tegenover die boxspringbedden met matrassen ingebouwd in de contructie.
Als die slecht worden kan je het hele bed weggooien denk ik.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
copykat schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:43:
dat is vaak nu net de clue, de probeer matrassen zijn vaak zo nieuw dat je altijd wel lekker ligt en alleen de hardheid bepalend is voor welke je wilt maar na 3 jaar merk je het verschil tussen goed en het net niet zeg maar.
Lekker liggen en goed liggen zijn een cruciaal verschil. De eerste is subjectief de tweede objectief (maar allebei belangrijk). Laat iemand controleren of je houding goed is wat betreft dat tweede.
ik ben erg argwanend tegenover die boxspringbedden met matrassen ingebouwd in de contructie.
Als die slecht worden kan je het hele bed weggooien denk ik.
Goed punt, dan zou ik me oriënteren op bedden waarbij die los van elkaar zijn. Of je kijkt naar lattenbodem of spiraal combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

ik ga eens wat beddenspecialisten aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@copykat: iemand die zich specialist noemt is bijna altijd duur. Jullie bedden klinke vrij simpel. Hoeveel latten bevat je lattenbodem, 28 of meer of minder? Voor een goede ondersteuning bij een pocketveringmatras moet je minimaal 28 latten hebben. Controleer ens of je lattenbodem wel versleten is, vaak gaan die veel langer mee dan een matras. Gezien je twijfel over materiaal(koudschuim of traagschuim) zou ik een droomidee matras nemen. op www.droomidee.nl vind je een matras met aan 1 kant traagschuim en aan 1 kant koudschuim. dan kan je zelf kiezen wat je fijn vindt en het matras ook gewoon keren als je de anere aknt prettiger vindt. Je kan de matras 30 dagen op proef nemen. Ze verkopen daar ook lattenbodems voor het gval je toch een nieuwe wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Een beddenspeciaalzaak is een specialist maar of ze ook specialistische kennis hebben is iets anders. 😜
210 hart 7 dus 30 latten. géén latten bodemsysteem, gewoon twee linten met latten op 7 cm liggend op zijkant en midden steun, matras onderlegger er op matras er op klaar. slaap al 25 jaar zo.
elke 7-10jaar een nieuw matras. (moet gemaakt worden want vreemd genoeg is alleen 80x200 normaal en standaard maat en het feit dat "we" de laatste decenia's behoorlijk gegroeid zijn als volk schijnt geen invloed te hebben op deze matrasfabrikanten......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:16
Zijn er hier ervaringsdeskundigen voor de Ergo-Therm 23 van Ravensberger? Deze matras spreekt ons wel aan. Als tweede keus de Talalay Latex van Ravensberger. Wij zijn beiden zijslapers en wegen beiden ongeveer 75 kilo [per stuk natuurlijk]. Als bodem hebben we een boxspringbed en kiezen bewust voor 2 matrassen van 90 x 200 cm. We zijn er ons van bewust dat we mogen proefslapen maar willen toch eerst wel de ervaring van anderen horen als dat kan.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@copykat: dan zou ik het bed opnieuw gewoon houden, tenzij er latten zijn doorgezakt/kromgetrokken en bij droomidee om te beginnenn 1 80x210 matras bestellen met aan 1 kant koudschuim en aan de andere kant traagschuim(zou vor het 22cm dikke matras gaan). Bevalt het ene matras dan, an bestel ej een tweede. Het kan ook dat het ene matras jou wel bevalt en je partner neit, of andersom. dan heof je geen 2 op maat gemaakte matrassen terug te sturen, dat is voor de winkel ook niet prettig. De droomidee matrassen zijn stevig, zeker een aanrader als je van harde matrassen houdt. Als je echt superluxe wil ga dan voor www.roleau.nl en dan het pocketveren comfort matras. Maar gezien je twijfel over koudschuim en traagschuim lijkt het droomidee matras met aan 1 kant koudschuim en aan de andere kant traagschuim me voor jou een perfecte optie.
@meubelmaker: ik weet het niet zeker maar voglens mij zijn ale matrassen van ravensberger enkel bedoeld voor een lattenbodem. Vraag het nog even an bij ravensberger zelf, het kan ook dat het alleen voor de kudschuim matrassen geldt. Op een boxspring zou ik de pocektveren comfort van roleau leggen: www.roleau.nl ook dit matras is afgedekt met een latex toplaag, met aan 1 kant zlefs nog een laaag gelschuim erbovenop om nog zachter en comfortabeler te liggen. Dit matras is bij uitstek geschitk voor een boxspring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Door de energiejaarrekening kreeg ik geld terug en besloot ik om dat te gebruiken om mijn bed te upgraden. Ik had een Ikea Morgedal matras op een houten lattenbodem met verstelbare hardheid. Dat sliep prima maar ik was benieuwd naar een eigen boxspring. Kocht uiteindelijk de Hyllestad met Tustna topper en de Espevar boxspring. Maar dat sliep mij veel te warm en zacht. Zelfs met ramen open (ik houd mijn slaapkamer graag koel) werd ik nog bezweet wakker in de holst van de nacht. Nu heb ik de Hesseng met de tromsdalen. Dat bevalt mij beter, beide voelen een stuk koeler aan en met een Texeler schapenwoldekbed slaap ik nu goed. Maar zoals gezegd met de Morgedal sliep ik ook goed, die had ik nog maar 2 jaar dus het was meer een upgrade omdat het kan dan dat het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
dicksterk schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:33:
@meubelmaker: ik weet het niet zeker maar voglens mij zijn ale matrassen van ravensberger enkel bedoeld voor een lattenbodem. Vraag het nog even an bij ravensberger zelf, het kan ook dat het alleen voor de kudschuim matrassen geldt. Op een boxspring zou ik de pocektveren comfort van roleau leggen: www.roleau.nl ook dit matras is afgedekt met een latex toplaag, met aan 1 kant zlefs nog een laaag gelschuim erbovenop om nog zachter en comfortabeler te liggen. Dit matras is bij uitstek geschitk voor een boxspring.
Je bracht me aan het twijfelen maar op de site staat het volgende [na veel zoekwerk] :

" Boxspring
Doel: een boxspring combinatie bestaat van oudsher uit de box, matras en topdekmatras. Op de box wordt een steviger matras (dragende kern) gebruikt om de juiste tegendruk te kunnen verzorgen. Op het stevige matras wordt een topdekmatras gebruikt om de druk op het lichaam weg te nemen.
Oplossing: Op de boxspring zijn onze Talalay latex en Ergo-Therm 23 traagschuim geschikt. Daarnaast kan de combinatie van HR koudschuim (Orthopedische, Komfort-SAN 50 of Struktura-MED 60) + topdekmatras (9 cm traagschuim of natuurlatex) geschikt. Bij die combinatie is het belangrijk dat het HR koudschuim matras in één hogere hardheid wordt besteld.
Let op: indien uw voorkeur naar een (zeer) stevig matras uit gaat kunt u een hogere hardheid kiezen en is het gebruik van een topdekmatras niet perse nodig. "

Pocketveren hebben we jaren geleden gehad en bevielen ons niet zo.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@meubelmaker: dan hebben ze dat kortgeleden gewijzigd. Vorig jaar mocht het nog niet, dan zou ik mijn garantie verliezen(bij aanschaf van hun matras op een boxspring) Ik zou zeggen probeer het gewoon uit. Ik vrees dat hier niemand ervaring heeft met de matrassen die je noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Ik heb een zeer slechte ervaring achter de rug met een koudschuimmatras. Ik vind het absoluut onprettig dat het zachter wordt waar je ligt gedurende de nacht, ik dacht dat dat alleen bij traagschuim speelde maar blijkbaar is koudschuim daar ok gevoelig voor. Ook zak je steeds een beetje weg in het matras "contourvorming" noemt men dat en bljkbaar is het geen rede voor garantie omdat dit bij het materiaal hoort. Ik had geen zin om weer veel geld uit te geven dus nu een zeer goedkoop bonellvering matras gekocht in de maat 140x200 bij www.winstpakker.eu/webshop/diversen/matrassen voor 149 euro. Ik heb vroeger altijd op bonell matrassen geslapen dus ik vind het heerlijk. Ik denk niet dat het zo goed is als een droomidee matras en zeker niet als een roleau matras. Maar als je van het slapen op een bonellmatras hield, gewoon een goedkoop matras wil deze keer ookal gaat het dan misschien korter mee, of een goed matras wil voor de logeerkamer dan is dit zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:36
dicksterk schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 09:46:
Het matt matras heeft veel betere specificaties dan het emma matras.
Matt ook besteld. Vind de Emma lekkerder liggen en veel mooier gemaakt (qua uiterlijk, eerste indruk). Levensduur en/of binnenkant uiteraard geen idee van. Matt gaat dus terug. Aangegeven maar reactie was dat ik er eerst drie weken op moest proberen te liggen. Hier heb ik echter niet zoveel zin in dus wat mij betreft komen ze hem komende week halen. Van Ravensberger reeds de retournering ontvangen (aankoop min €20) dus da's sowieso goed geregeld daar. Stuurden ook eerst een grote nieuwe doos op om matras in te doen.

Hou nu de Emma en de Roleau. Deze zijn dezelfde hoogte dus da's prima. De Ravensberger, Matt en Larson waren allemaal een stuk minder dik zodat deze sowieso niet te matchen waren met één van de "winnaars" :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Dus de Emma is aan te raden? Heb je daar dan een Emma boxspring bij, helaas hebben ze die niet in 220 geloof ik? Is de Emma 180x220 uit 1 stuk of zijn het 2x90 stukken los of gelijmd in de tijk?

De Emma heeft een tussenlaag van traagschuim net als de Roleau Polar viel me op, op beide zit daaroverheen een beter ademende toplaag. De Polar heeft dan een latex basis terwijl de Emma een koudschuim basis heeft, bij Roleau zie ik verder niks over een bodem?

[ Voor 18% gewijzigd door jayjey op 02-10-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Als je ongeveer hetzelfde weegt, dezelfde slaaphouding hebt en op de dezelfde plek rugklachten misschien wel ja. Of misschien ook wel niet. Alles is nogal persoonlijk :)
Heb je daar dan een Emma boxspring bij, helaas hebben ze die niet in 220 geloof ik?
Nee beide matrassen liggen op een heel oude 28-latten bodempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Ik zal deze eens proberen, deze schijnen bij Beter Bed te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
@jayjey: Wat bedoel je met "deze eens proberen bij beterbed" waar verwijst deze naar? Wat matraskeuze betreft: hoeveel weeg je, en je partner? als je op specificaties oordeelt is de latex polar van roleau een beter matras dan het emma matras. En volgens mij is het roleau latex polr matras ook nog goedkoper dan de emma. maar wat Brad pitt al aangeeft: het is volledig persoonlijk, hij heeft bijvoorbeeld nog uitgebreid testen van 5 matrassen 2 matrassen gehouden: de emma die qua specificaties een beetje in de mid-range zit en de pocketveren comfort van roleau wat echt een high-end matras is en hij vindt ze beiden lekker. Wat bodems betreft: heb je nu al een bodem die nog goed is of niet? zo niet dan zou mijn voorkeur voor de roleau latex polar licht uitgaan naar een lattenbodem, gezien latex/schuimmatrassen oorspronkelijk het meest op lattenbodems worden gebruikt. Maar als je echt graag een boxspring wil kan dan natuurlijk ook.

@brad pitt: ;-) je bent wel losgegaan, 5 matrassen getest ik vind het wel leuk dat een door mij geadviseerd matras de test heeft doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
De Emma matras kun je proberen bij Beter Bed hoorde ik via Emma dus die ga ik niet eerst in huis halen.

Ik ben 197 en 95 kg. Ik heb lattenbodems met een (vrij stugge) latex matras van Ikea, volgens mij ook nog met koudschuim kern. De lattenbodems zijn 200 cm dus als ik een langere matras koop (210 of 220) dan heb ik inderdaad meteen een andere matrasbodem nodig. De vraag is welke. Het zou mooi zijn als ik daarbij geen bed nodig had, maar ik wil geen boxspring, ik wil juist een laag bed anders wordt het zo groot allemaal en ik wil het liefst 1 groot matras.

Het viel me op dat deze latex of schuimmatrassen elk twee toplagen hebben, dat zie je vaker, eerst traagschuim (om kosten te sparen?) en een toplaag van duur gelschuim (wat is dat?). De onderkant van de matras is anders inderdaad. Waar kun je Roleau proberen?

Ikea valt af want die gaan maar tot 200 cm. :( Ravensberger had op de site ook maar tot 200 cm in latex. Pocketvering heb ik maar even gelaten want dan heb je nog meer te kiezen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door jayjey op 03-10-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@jayjey: Ik ken de voorwaarden voor het aanschaffen van een emma matras bij beter bed niet, maar koop het in elk geval nooit oznder de proefslaapperiode die bij dit matras hoort. Hoewel ik kan begrijpen dat je een matras liever uitprobeert in een beddenwinkel voordat je ht besteld is het uitproberen in de winkel van een matras met traagschuim eigenlijk zinloos. traagschuim reageert op warmte (zowel lichaamswarmte en omgevingstemperatuur). door warmte wordt traagschuim zachter en vormt zich naar het lichaam. Als jij op het matras bij beter bed gaat liggen, houd je je kleding aan, is er geen dekbed dat de warmte vasthoudt, en lig je niet langer dan een minut of 10. Ook de temperatuur in de winkel is misschien anders dan in je slaapkamer. Dus vindt je het matras in de winkel "lekker stevig" dan kan het best dat je het thuis na een nacht veel te zacht vindt, andersom kan ook(je vindt het in de winkel te hard terwijl het normaal nog zachter zou worden)
Uitproberen van matrassen met traagschuim kan je echt beter doen via proefslapen dan in een winkel. Roleau biedt overigens 30 dagen proefslapen aan maar heeft geen showroom, houd wel in gedachte dat dit matras beduidend goedkoper is dan emma en beter qua specificaties.
De rede voor de lagen:
- gelschuim heeft een verkoelend effect, dit is handig omdat traagschuim vaak veel warmte vasthoudt en mensen dit vaak als onprettig hebben ervaren
- traagschuim heeft niets met kostenverlaging te maken. het is een materiaal dat zich door lichaamswarmte goed vormt naar de contouren van je lichaam zodat er bij de ondersteuning van je lichaam geen drukpunten ontstaan.
- de ondergrond (bij roleau polag latex en bij emma koudschuim biedt draagkracht en ondersteuning. de ondersteunign van latex is wat beter(daarom kan het roleau matras tot 170 kilo aan en emma tot 130)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@brad pitt: welke larson matras had je getest, de oslo? dat lijkt me inderdaad een afscuwelijk matras, zeker voor buikslapers. 13cm aan zache lagen zonder tegendruk voordat je bij de pocketvering komt, dat lijkt me zeer onprettig. Nu begrijp ik waarom je verwachtingen over het roleau matras met pocketveren wat sceptisch waren, maar dat is een totaal ander matras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:39

vhal

ಠ_ಠ

Afgelopen dagen georienteerd naar een matras, oa ook bij IKEA gekeken maar de meeste matrassen van schuim/latex waren voor mij echt te zacht. Dat werd hem dus niet, het pocketverenmatras bij de IKEA was het ook niet omdat ik letterlijk de afzonderlijke veren kon voelen in mijn rug.
Even verderop hebben we nog in een Auping-winkel gekeken en daar hadden ze oa een Cresto pocketverenmatras in "extra firm" liggen. Dit was eigenlijk het eerste matras waarvan ik dacht...heej, die ligt niet verkeerd. Geen houten plank maar een stevig matras met een zachte bovenlaag. Ook een fijne ondersteuning voor mijn onderrug. Mijn vrouw heeft eveneens gekozen voor een Cresto in "firm". De zachtere matrassen waren wat ons betreft te zacht,

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@vhal: ik snap je keuzepatroon niet zo goed, van ikea naar gelijk maar het duurste. Op deze mnaier leren firma's als auping nooit dat er een eerlijke verhouding tussen prijs en kwaliteit moet liggen. Je beschrijving; een stevig pocketveermatras met zachte bovenlaag past volledig bij het pocketveren comfort matras van www.roleau.nl dat matras is zelfs nog ene stukje dikker en biedt keuze tussen 2 hardheden(1 zijde heeft een zachte afdeklaag toegevoegd). Bij roleau krijg je 30 dagen proefslapen, biij auping enkel omruilgarantie(waardoor je dus gelijk aan auping vast zit). als je het nog goedkoper had willen doen kon je bij www.droomidee.nl het pocketverenmatras met aan 1 kant koudschuim en aan de andere kant traagschuim nemen(ook 30 dagen proefslapen). Auping is veel duurder dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:32

Rannasha

Does not compute.

vhal schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:18:
Even verderop hebben we nog in een Auping-winkel gekeken en daar hadden ze oa een Cresto pocketverenmatras in "extra firm" liggen. Dit was eigenlijk het eerste matras waarvan ik dacht...heej, die ligt niet verkeerd. Geen houten plank maar een stevig matras met een zachte bovenlaag. Ook een fijne ondersteuning voor mijn onderrug. Mijn vrouw heeft eveneens gekozen voor een Cresto in "firm". De zachtere matrassen waren wat ons betreft te zacht,
Hier dezelfde verdeling: Ik op een Cresto extra firm en mijn vrouw op een firm. We hebben de matrassen (en bed + spiraalbodem) nu anderhalf jaar en het bevalt nog steeds erg goed. Hoewel we hiervoor ook prima sliepen op Ikea matrassen, is het verschil zeker te merken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:39

vhal

ಠ_ಠ

dicksterk schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 18:17:
@vhal: ik snap je keuzepatroon niet zo goed, van ikea naar gelijk maar het duurste. Op deze mnaier leren firma's als auping nooit dat er een eerlijke verhouding tussen prijs en kwaliteit moet liggen. Je beschrijving; een stevig pocketveermatras met zachte bovenlaag past volledig bij het pocketveren comfort matras van www.roleau.nl dat matras is zelfs nog ene stukje dikker en biedt keuze tussen 2 hardheden(1 zijde heeft een zachte afdeklaag toegevoegd). Bij roleau krijg je 30 dagen proefslapen, biij auping enkel omruilgarantie(waardoor je dus gelijk aan auping vast zit). als je het nog goedkoper had willen doen kon je bij www.droomidee.nl het pocketverenmatras met aan 1 kant koudschuim en aan de andere kant traagschuim nemen(ook 30 dagen proefslapen). Auping is veel duurder dan nodig is.
Ow, we hebben nog naar andere winkels gekeken inclusief de genoemde onlinewinkels maar het proefliggen vanuit een online bestelling was niet iets wat mij persoonlijk aansprak. Wat betreft de prijzen, er ging nog 20 % korting af. Ws. verdienen ze er nog flink aan maar uiteindelijk blijft het toch een persoonlijke overweging.Overigens zie ik Auping niet eens als het duurste wat te krijgen is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dicksterk schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 18:17:
Op deze mnaier leren firma's als auping nooit dat er een eerlijke verhouding tussen prijs en kwaliteit moet liggen. [...] Auping is veel duurder dan nodig is.
Laat dit nou gewoon achterwege, want het doet zo'n afbreuk aan de rest van je behulpzaamheid en adviezen.
biij auping enkel omruilgarantie(waardoor je dus gelijk aan auping vast zit).
Zoals deze goede tip die iemand echt verder helpt om volledig geïnformeerde overwegingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@curlymo: juist in een voorbeeld als dit blijkt toch heel duidelijk hoe makkelijk mensen ervoor kiezen om veel geld uit te geven aan een matras? argumenten als gemak(een matras niet hoeven terugsturen als het niet bevalt), 10 minuten proefliggen in een winkel(ookal zegt dit uiteindelijk weinig over hoe een matras na een paar nachten ligt), zijn voldeonde om mensen erote over te halen honderden euro's meer uit te geven aan matrassen. Daardoor stijgen de prijzen heel geleidelijk(inflatie, nieuwe mooie namen voor gebruikte technieken/materialen). Die prijsstijgingen hebben geen gevolgen omdat mensen prijs/kwaliteitverhouding vaak niet als belangrijkste koop-argument nemen. Dat vind ik jammer. Ik ken de prijs van de auping cresto niet, maar 2 auping matrassen tegen 2 roleau matrassen(die qua kwaliteit/materialen/specificaties zelfs nog beter zijn dan de auping cresto) scheelt vast meer dan 500 euro. Het is toch veel leuker om van dat geld een last-minute te boeken of en midweekje centerparks te pakken, dan dat het aan een merknaam opgaat?
In mijn eigen topic(over boxsprings voor zware mensen) beschrijf iik mijn experimenten met goedkoopste opties, die dus ook weleens mislukken. In dit topic geef ik enkel advies op basis van kwaliteit, ik raad dus zeker niet aan om voor goedkoop en kwalitatief minder te kiezen. Maar bij keuzetips vind ik bewust kiezen en de realisatie dat er goedkopere opties met dezelfde of betere kwaliteit zijn net zo valide als mijn opmerking over omruilgarantie en proefslapen. Een ikea-slaper zal ik daarom vaak droomidee aanraden, omdat die matrassen veel beter zijn dan bij ikea voor vergelijkbare prijzen en met 10 jaar volledige garantie. een auping-slaper (die high-end matrassen gewend is) zal ik meestal de pocketveren comfort van roleau adviseren omdat dit matras in sommige gevallen zelfs nog meer high-end is dan sommige aupingmodellen maar veel aantrekkelijker geprijsd.
@vhal: uiteraard maakt iedereen zijn eigen keuze. Maar op internet kan je vele voorbeelden vinden van mensen die bij liggen in de winkel de verkeerde keuze maakten. bij omruilgarantie kan je enkel nog een andere auping nemen(in de hoop dat ze een kern hebben die je fijner vindt). Bij de online shops kan je thuis in alle rust ervaren of een matras iets voor je is, ben je de helft minder geld kwijt en is ophalen vaak gratis. Als ik qua specificaties de auping cresto en de pocketveren comfort van roleau vergelijk, dan is de laatste beter en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
*knip* Dat kun je prima met één van de moderators bespreken, maar hoeft niet op deze manier in dit topic. TR of DM is heel gewillig.

[ Voor 84% gewijzigd door naitsoezn op 03-10-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 694168

@dicksterk: Persoonlijk heb ik niet heel veel verstand van matrassen, maar jij roept soms maar wat hoor. Nu is het mijn beurt. Toevallig heeft mijn vriendin die Auping cresto en dat is echt een topding. Dat ding geeft geen krimp als je er met z'n tweeën op rond stuitert. Natuurlijk hoeft een goed matras niet persee +1500 te kosten, maar jij staart je blind op de specificaties. Het zijn geen computeronderdelen hè..
Zelf zoek ik momenteel een matras rond het budget van die Droomidee die jij aanprijst. Maar even googelen levert slechte ervaringen op. En die rolleauo heeft 1000 veren zeg je.. nou en Simba.nl heeft er 2500.. En je kraakt koudschuim af, terwijl je een matras met een hoge HR waarde voor veels te weinig geld hebt gekocht.. koudschuim word in ziekenhuizen en hotels gebruikt, zal best een goede reden hebben.
En in Duitsland en die hebben het wel op kwaliteit dacht ik zo, vandaar dat ik nu naar Ravensberger aan het kijken ben. Maar is weinig over te vinden en mijn Duits is te beroerd om de reviews op amazon.de te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@leproos: u geeft zelf aan niet veel verstand van matrassen te hebben. Ik klets niet in de ruimte. Ik ontkent niet dat een auping cresto matras goed kan liggen, ik zeg alleen dat de specificaties van de roleau pocketveren comfort een stuk beter zijn terwijl het een goedkoper matras is, waardoor je met dat matras dus veel meer waar voor je geld krijgt.

Inderdaad vind ik koudschuim niet prettig omdat het de contouren van het lichaam overneemt, maar ongetwijfeld zijn er genoeg mensen die dat juist wel prettig vinden(ziekenhuizen bijvoorbeeld ook vanwege drukverlagende eigenschappen), hotels gebruiken in Nederland bij mijn weten meer pocketveren.
Overigens vind ik ravensberger een prima bedrijf, dat adviseer ik ook regelmatig aan mensen die echt koudschuim willen.
Droomidee is een grote online speler die vooral verkoopt via marktplaats, inderdaad lees ik ook wel wat klachten op het forum van radar maar zoals je ook kan zien heeft de eigenaar die keurig opgelost, 10 jaar garantie voor die prijs is echt niet slecht.
over jouw situatie:
- ben je koudschuim gewend of pocketvering?
- wat voor bedbodem heb je?
- lig je graat stevig of zacht?
een droomidee matras is een stevig pocketveringmatras, waarbij je kan kieizen voor een matras met aan 1 kant traagschuim. Als je traagschuim niet fijn vindt zou ik het matras zonder traagschuim kiezen en ik zou het matras van 22cm dik nemen. ravensberger heeft meer opties voor mensen die graag wat zachter liggen, maar die matrassen(tenzij je de duurste neemt) zijn wel wat dunner.

[ Voor 11% gewijzigd door dicksterk op 06-10-2017 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 694168

Ik vind dus wel dat je in de ruimte kletst. Meer veren is persee beter? En de kwaliteit en stevigheid (van de veren) maakt verder niet uit? Heb je erop geslapen? Ik ga aan m'n 4de matras beginnen dit jaar... en ik zeg F#kc de specificaties! Je kan het gewoon niet weten vanachter je pc.. Wat ik wel waardeer is dat je echt goede kwaliteit zoekt voor een schappelijke prijs. Auping is de hoofdprijs en ja dan zal t beter zijn dan een matras van een paar honderd.
De vraag is wat moet een fatsoenlijk matras minimaal kosten? Kan je zeggen dat het geen 300 euro is. Grappig dat je me nog steeds Droomidee probeert aan te prijzen. Heb momenteel iets vergelijkbaars als dat van Droomidee, maar na een paar weken al kuilvorming. In het begin zijn die matrassen lekker stevig maar dat word heel snel minder helaas. Die vering word gewoon slap, geen veren meer voor mij. Het liefst zou ik 100% natuurlatex kopen, maar dat is boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
dicksterk schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:04:
@brad pitt: welke larson matras had je getest, de oslo? dat lijkt me inderdaad een afscuwelijk matras, zeker voor buikslapers.
Het betrof het model Stockholm. Gekocht via iBood. Dus je kan misschien, als je op de hoogte bent van deze toko, raden hoe nu de retourprocedure nu gaat. Suboptimaal is het positiefste dat je er over kan zeggen :)

Edit: wat een drama. Ophaaldienst vandaag weer voor de deur, om het matras op te halen?! Deze is echter anderhalve week geleden al opgehaald (geen bewijs van). Drie mails gestuurd, uiteraard drie maal nul antwoord. Avoid like the plague!!

[ Voor 22% gewijzigd door Brad Pitt op 04-10-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@leproos: misschein kunt u stoppen met mij te verwijten dat ik in de ruimte klets, terwijl uw vrweer bestaat uit veronderstellingen in plaats van feiten.
Ik denk dat veel mensen prima slapen op 300 pocketveren per m2. Maar als je toch een high-end matras zoekt dan is het comfort en de stabilitiet van 1000 pocketveren per m2 wel veel lekkerder. Overigens heb ik hier zo'n roleau matras, mijn partner met rugklachten slaapt er al maandne heerlijk op, ons gewicht is beide rond 150 kilo dus de kwalitiet van de veren is perfect want er treedt geen enkele vervorming op(overigens zijn de veren thermisch gehard wat bij sommige goedkopere merken niet gebeurd).
Over jouw situatie: het 4e matras in 1 jaar, wat ging er mis? Elke keer kuilvorming? Weet je wel zeker dat je bedbodem geschikt is voor het matras wat je erop legt, en niet versleten is?
Waar heb je je laatste pocketveringmatras gehaald waar nu al kuilen inzitten? Krijg ej nog garantie? Wat is je budget en welke breedte moet het matras hebben, dan zoek ik even met je mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Anoniem: 694168 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:47:
Ik vind dus wel dat je in de ruimte kletst. Meer veren is persee beter? En de kwaliteit en stevigheid (van de veren) maakt verder niet uit? Heb je erop geslapen? Ik ga aan m'n 4de matras beginnen dit jaar... en ik zeg F#kc de specificaties! Je kan het gewoon niet weten vanachter je pc.. Wat ik wel waardeer is dat je echt goede kwaliteit zoekt voor een schappelijke prijs. Auping is de hoofdprijs en ja dan zal t beter zijn dan een matras van een paar honderd.
De vraag is wat moet een fatsoenlijk matras minimaal kosten? Kan je zeggen dat het geen 300 euro is. Grappig dat je me nog steeds Droomidee probeert aan te prijzen. Heb momenteel iets vergelijkbaars als dat van Droomidee, maar na een paar weken al kuilvorming. In het begin zijn die matrassen lekker stevig maar dat word heel snel minder helaas. Die vering word gewoon slap, geen veren meer voor mij. Het liefst zou ik 100% natuurlatex kopen, maar dat is boven budget.
Je kunt ook matrassen kopen met alleen een natuurlatex toplaag of een losse natuurlatex opdekmatras. Ik heb dat gezien van Greensleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@leproos: nog even een aanvulling op je bericht over klachten over droomidee. Inderdaad kwamen klachten voor bij 1% van de verkochte matrassen, overigens konden die gewoon worden opgelost want droomidee biedt 10 jaar volledige garantie. Sinds enklee maanden is droomidee overgestapt op een nieuwe fabriek om de kwalitiet nog meer te verbeteren. Misschienmoet je een kijkne welke materialen er in je vorige pocketveermatras werden gebruikt. In een droomidee matras zitten:
- 350 veren per m2
- 7-zone indeling
- afdeklaag/drugverdeler van vilt tussen koudschuimlaag en veren
- afdeklaag van hr55 koudschuim
- geschikt tot 150 kilo(het 22cm dikke matras, 18cm dik wordt aangeraden tot 80kg omdat je anders de veren door de afdeklaag heen zou kunnen voelen.
overigens kan je uit comfort-overwegingen ook voor het 22cm dikke matras gaan als je minder dan 80kg weegt. De rede dat ik droomide adviseer is dus niet zomaar, mar omdat ze een kwalitatief uitsteken dmatras hebben voor een lage prijs. Mocht je onverhoopt een klacht hebben, dan wordt je matras binnen de 10 jaar garantie gewoon vervangen.
Ook biedt droomidee 30 dagen proefslapen, bevalt het matras niet dan kan het kostenloos worden geretourneerd.

[ Voor 4% gewijzigd door dicksterk op 10-10-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@brad pitt: ik weet niet in hoeverre de proefslaap-periode van het emma matras inmiddels is verstreken, maar je hebt 1 matras nog niet geprobeerd;-) droomidee biedt ook 30 dagen proefslapen. Ik weet niet of je graag zo hard/stevig mogelijk ligt, of ook wel een beetje zacht wilt liggen maar droomidee biedt bijvoorbeedl: matras 22cm dik met aaan 1 kant traagschuim(zachte bovenlaag) en aan de andere kant koudschuim(stevige bovenlaag). dus als je twijfelt zou i die nemen, weet je zeker dat je graag stevig ligt dan kan je ook gewoon de matras van 22cm dik met aan beide kanten koudschuim nemen.(traagschuim als toplaag heb je ervaren in de larson dus ik vermoed dat je dat niet heel prettig vindt). Mocht het droomidee matrass je bevallen dan kan de emma ook terug en ben je voor een nog lagere prijs voorizen van 2 kwaliteitsmatrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Vreemde zaak, bij droomidee zie ik alleen pocketveringsmatrassen terwijl ze als bodem alleen lattenbodems verkopen (met 28 latten) en geen boxsprings. Lattenbodems moeten toch onder foammatrassen?
Ze zitten wel in de buurt en hun matrassen zijn een fractie van de prijs van bijvoorbeeld een Pulmann, hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@jayjey: droomidee levert hoofdzakelijk matrassen, er wordt nog gewerkt aan het leveren van boxsprings(mogelijk in de toekomst). overigns kan ene pocketvermingmatras pirma op een 28lats lattenbodem, bodems met minder latten zijn een probleem. Redenen waarom matrassen hoger geprijsd kunnen zijn:
- merknaam(reclamekosten, kosten voor het openhouden van winkels en naamsbekendheid)
- aantal veren, 350 is prima maar er zijn duurdere matrassen emt 500 of 1000 pocketveren(ik weet dat duurdere merken ook wel 300 veren per m2 verkopen, maar mijns inziens is de prijs/kwalitietverhouding dna wat scheef.
- afdeklagen van bijvoorbeeld latex zijn duurder
Als je een gewoon goed stevig matras zoekt zonder latex of gel-toplagen, is en droomideematras prima. Als de showroom in je buurt is kan je altijd eens gaan proefliggen, of je besteld een matras en maakt gebruik van proefslapen. Overweg dan wel even of je de raagschuimlaag wilt of niet, bij twijfel neem hem dan wel, want je hebt altjd de andere kant nog met koudschuim als het je niet bevalt. Weet je zeker dat je geen traagschuim wilt dan is de koudschuimmatras iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
dicksterk schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:23:
@brad pitt: ik weet niet in hoeverre de proefslaap-periode van het emma matras inmiddels is verstreken, maar je hebt 1 matras nog niet geprobeerd;-) droomidee
Na 5 matrassen te hebben getest en drie moeten terugsturen vind ik het wel even best zo :) Vind de Emma trouwens nog steeds het fijnste van allemaal liggen dus die gaat sowieso niet terug. Vind €400 wel prima ook.
Maar bedankt voor het meedenken in ieder geval! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
En, te warm icm Emma is niet op jou van toepassing? Ik ben bang dat ik met mijn ruim 100kg het warm ga krijgen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@nokiaan958gb: ik weet niet precies hoe ruim 100 kilo je wegt maar het emma matras is geschikt tot 130 kilo. Zelf zou ik liever geen matras aanraden waarbij het lichaamsgewicht te dicht bij het maximaal belastbare gewichct van het matras ligt. Ik vermoed niet dat je het warm zal krijgen want de toplaag is van gelschuim, of een soortgeljk product. dit schakelt het grootste nadeel van traagschuim(warmte vasthouden) uit.
Wat voor matras heb je nu?
Zeker met jouw lichaamsgewicht zou ik zlef liever voor een pocketveringmatras gaan, ik weeg zelf 150 kilo en ik vind schuimmatrassen snel te diep doorveren.
Als je traagschuim wlt proberen maar niet zeker bent, neem dan het matras met aan 1 kant traagschuim van www.droomidee.nl dan kan je altijd nog kieen of je traagschuim of koudschuim als toplaag wilt door het matras om te keren(misschien wil je in de winter traagschuim en in e zomer koudschuim. Dit matras draagt tot 150 kilo.
Wil je voor luxe gaan en een gel plaag hebben, neem dan het pocketveren comfort matras van www.roleau.nl, dat draagt tot 140 kilo en is een echt high-end matras. Wil je echt zoiets als het emma matras maar dan beter en goedkoper, neem dan het latexschuim polar matras van www.roleau.nl dit draag tot 170 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:53

Mystikal

It never hurts to help!

Interessant topic. Ik ben me ook aan het oriënteren.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@mystikal:
Misschien kan ik je adviseren.
- wat heb je nu voor matras?
- is je bedbodem nog goed of moet die ook vervangen worden?
- zoek ej een 1-prsons of 2persoonsmatras, en wat zijn je/jullie lichaamsgewicht(en)?
- in welke prijsklasse zoek je, heb je liever goedkoop maar toch goed, of iets duurder met wat meer luxe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
nokiaan958GB schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:42:
En, te warm icm Emma is niet op jou van toepassing? Ik ben bang dat ik met mijn ruim 100kg het warm ga krijgen :?
Warm is het voorlopig nog niet geweest, de ligtest is helaas na de zomer uitgevoerd. En weeg 80kg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
dicksterk schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:55:
@jayjey: droomidee levert hoofdzakelijk matrassen, er wordt nog gewerkt aan het leveren van boxsprings(mogelijk in de toekomst).
Is er geen alternatief voor een boxspring want dat maakt het zo hoog, maar een spiraal of lattenbodem lijkt me ook niks en er is weer een bedombouw nodig.

Is gelschuim een soort hoog SG koudschuim waar bellen van gel inzitten die bij zeg 25 graden de warmte opnemen doordat ze smelten bij die temperatuur, ik vind dat nogal vergezocht? Ik zoek eigenlijk iets eenvoudigers met natuurlijk materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jayjey schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:58:
[...]

Is er geen alternatief voor een boxspring want dat maakt het zo hoog, maar een spiraal of lattenbodem lijkt me ook niks en er is weer een bedombouw nodig.
Je hebt ook vrijstaande lattenbodems oftewel lattenbodems op pootjes met beugels om je matras erop te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Dat is ook niet mooi. Een heel lage boxspring misschien of een schoteltjes bodem is nog een optie maar in principe is dat een lage boxspring met schoteltjes ipv pocketveren. Maakt het eigenlijk wat uit of de bodem veert? Als ik over mijn bed loop voel ik de verende latten wel flink meegeven, en bovendien zijn ze heel verend opgehangen in rubbers, dus dat voel je. Aan het eind zit een vaste lat en dat is een groot verschil met de rest maar dat is als je erop staat niet ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door jayjey op 11-10-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik beschouwde nodig als vereist, en daar vind ik schoonheid niet onder vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
ja dat is waar, maar wel erg technisch bekeken, het moet natuurlijk altijd wel leuk eruit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@jayjey: waarom houd je je bestaande bed dan niet gewoon en vervang je enkle het matras? Zowel ene pocketverenmatras als koudschuimmatrs mogen op een verende lattenbodem, bij koudschuimmatrassen dunner dan 22cm is dat zelfs noodzakelijk tenzij je het gevoel wilt hebben dat je op een plank ligt. Bij pocketveermatrassen zal het matras zachter aanvoelen op een verende lattenbodem dan op een massieve bodeem, maar steviger dan op een boxspring. Als je een gewoon envoudig matas wil zou ik het matras van droomidee nemen. als je twijfelt over koud/traagschuim als toplaag neem je het matras met aan 1 kant tragschuim en aan de andere kant koudschuim.
Gelschuim zoals ik het ken is een schuim met een hoog sg-gehalte waar gel als substantie in is verwerkt, dus niet als bolletjes maar in gelvorm, je rkigjt dan dus ene heel zacht koel elastisch materiaal. Overigens bestaat het ook zosl jij het omschreef, maar dat lijkt mij minder lekker. Natuurlatexmatrassen zijn vrij prijzig, en worden snel poreus als je veel transpireert in je slaap. roleau heeft deze matrassen, ravensberger heeft ze ook. Ook bij dit soort matrassen is een verende lattenbodem aan te raden. Overigesn, als je een boxspring wil maar nie te hoog kan je hem ook gewoon nerzetten zonder de pootjes te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Brad Pitt schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:55:
[...]

Warm is het voorlopig nog niet geweest, de ligtest is helaas na de zomer uitgevoerd. En weeg 80kg :)
Net weer aangedurfd om mijn gewicht te checken: 101kg O-)
Je zou kunnen redeneren dan met mijn ruim 190 het gewicht behoorlijk verdeeld is maar ik neem toch aan dat vooral heupen en schouders het gewicht naar het matras brengen. Als je daar vervolgens 10cm in wegzakt dan weet ik nu al dat ik het vreselijk warm ga krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@nokiaan958gb: ik heb je gisteren een aantal alternatieven genoemd waarbij je die nadelen niet hebt, en waarbij je het niet warm zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Pocketveren matras op een spiraalbodem is geen probleem toch? Zit te kijken bij droomidee. 220*180. Heb nu matrassen van Kuperus, maar zijn inmiddels 16 jaar oud en begin de laatste jaren er last van te hebben. Kuperus was destijds serieus geld, maar een matrasje voor 400,- is geen geld. Ervaringen zijn dus goed? Ik ben zelf 198 en weeg 90 kilo.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@mystikal: Check wel even voro de zekerheid of je spiraalbodem zlef niet is doorgezakt, anders helpt en nieuw matras niets. Maar pocketveren werkt prima op spiraalbodem. Ik weet niet wat je oude matras voor afdeklaag had, koudschuim of traagschuim? als je twijfelt neem dan het droomideematras met aan 1 kant koudschuim en aan de andere kant traagschuim. als je zeker bent dat je koudschuim wilt kan je gewoon de versie met aan 2 kanten koudschuim nemen, die is iets goedkoper. Neem wel de 22cm dikke versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

dicksterk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:26:
@mystikal: Check wel even voro de zekerheid of je spiraalbodem zlef niet is doorgezakt, anders helpt en nieuw matras niets. Maar pocketveren werkt prima op spiraalbodem. Ik weet niet wat je oude matras voor afdeklaag had, koudschuim of traagschuim? als je twijfelt neem dan het droomideematras met aan 1 kant koudschuim en aan de andere kant traagschuim. als je zeker bent dat je koudschuim wilt kan je gewoon de versie met aan 2 kanten koudschuim nemen, die is iets goedkoper. Neem wel de 22cm dikke versie.
Spiraal is ook van Kuperus en gaat in principe gewoon 25 jaar mee.

Afdeklaag van mijn huidige matras durf ik niet te zeggen, maar ik neem inderdaad sowieso de duurdere versie. Dat maakt het verschil ook niet in prijs. Ik was inderdaad ook van plan de 22cm te nemen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

We hebben nu een 180x220 Velda Royal Class met 375 pocketveren p/m2. 8 jaar geleden iets van 1000 euro voor betaald. Inmiddels liggen er goede kuilen in ondanks regelmatig draaien.

Ik heb een periode belachelijk gezweet, soms wel 2 keer per nacht lakens, molton etc vervangen, soms sliep ik maar verder op een dubbelgevouwen handdoek. Gelukkig gebeurt dit nog maar sporadisch en is dat meestal als we vergeten het raam open te zetten.

Ik heb het vermoeden gekregen dat de kuilen en het zweten onder andere te wijten zijn aan het feit dat er Latex is gebruikt. Met de veren is waarschijnlijk niet zoveel mis. Ik heb dus beter ademende toplaag nodig en die minder snel achteruit gaat.

Het zoeken naar een nieuw matras is een ware hel. Liefst wil ik weer iets van 1000 euro, pocketvering mag wel maar GEEN latex meer. Ik dacht aan een pocketvering met koudschuim maar weet gewoon niet wat ik wel en niet kan vertrouwen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@pixal: Latex verweert inderdaad heel gemakkelijk door zweet. Ook een volledig koudschuimmatras zou ik u niet aanraden. Ondanks dat dit materiaal goed ademt wordt het ook zachter op e plek waar u ligt door lichaamswarmte maar vooral door vocht/zweet, hierdoor kan het dus gebeuren dat in zo'n nacht dat u het raam niet hebt opengezet het matras u veel minder ondersteunt dan wanneer u er 's avond net op bent gaan liggen. Traagschuim is sowieso geen optie voor mense die het snel warm hebben.
Waar u rekening mee moet houden is at geen enkel matras goed overweg kkan met overmatig zweten. Het vocht trekt in het matras waardoor de materialen worden aangetast. 8 jaar is dus heel netjes in dit geval en ik denk niet dat u een langere levensduur kunt verwachten, of u nu een matras van 100 of 2500 euro koopt. Het matras wat u nu heeft met 375 pocketveren per m2, komt het meest overeen met het matras van droomidee(350 veren per m2 met hr55 koudschuim als afdeklaag). Hr55 is een hoge kwaliteit kouschuim, die goed ademt en het waarschijnlijk ongeveer even lang volhoudt als uw huidge matras, bij droomidee heeft u zelfs 10 jaar garantie op kuilvorming. Ik zou de 22cm dikke variant nemen, in uw geval heeft traagschuim geen enkele zin dus de variant met aan beide zijden koudschuim is goed voor u. Ik denk dat meer geld uitgeven in uw geval niet verstandig is, want als u in de komende 8 jaar dezlefde problemen ondervindt als nu zal ook het volgende matras verzadigd raken en kuilen gaan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Waarom maken ze matrassen met 2 verschillende kanten? Het advies is regelmatig keren, maar dan zit je de helft van de tijd met een verkeerde kant :X

En wat maakt het uit of de toplaag van koudschuim is of het hele matras, gaat het vocht wel door die paar cm koudschuim maar niet door 20cm?

Ik kan verder inkomen met het advies dat je geeft, heb nu zoveel zitten lezen dat ik op zich redelijk zeker ben dat het tamelijk klopt :P . Ik kan alleen nog niet bij het idee dat ik voor minder dan 400 euro jaren goed lig. Tuurlijk, de eerste maanden is het heel strak. Maar waar zit het addertje? Zijn de veren van mindere kwaliteit dan mijn oude Velda? Gaat het koudschuim korrelen na een jaar? Waar ik ook zoek op deze specificaties, ik kom op minimaal 1100 en eerder 1500 euro en dan heb ik het nog niet over de bekende merken. Wat me helemaal tegenvalt is dat veel bekende fabrikanten nog minder dan de 375 veren p/m2 in hun ~1000 euro matrassen hebben zitten. Ik voel\hoor met de huidige heel soms al een veer als ik precies verkeerd draai.

Hoe weet ik zeker dat de koudschuim laag van een goedkope droomidee matras beter is dan de latex laag van mijn oude Velda...

Ik ben zeer tegen de wegwerpmaatschappij en het is dus zoiezo moeilijk te verkroppen dat je zoiets groots en duurs al na 8-10 jaar wegdoet, dat het overal wordt aangeraden verzacht de pijn. Zelfs als het droomidee matras maar 6 jaar meegaat vervang ik hem bij dit bedrag lachend. Maar kan ik daarvan op aan? Garantie geloof ik nooit zo in. Als iets na 5 jaar muf en vies en beslapen is durf ik al niet eens meer te bellen en te klagen.

Ik heb het er wel met mijn vriendin over gehad gisteren, waarom kopen we niet gewoon een spotgoedkoop matras, als je de helft betaald als voor een dure en je doet hem ook 2 keer eerder weg heb je nog steeds veel vaker een schoon matras.

[ Voor 16% gewijzigd door Pixal op 12-10-2017 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@pixal: alle matrasleveranicers die ik adviseer heb ik zodanig het hemd van het lijf gevraagd dat ik ze inmiddels zo ongeveer persoonlijk ken. Ik praat enkle met de eigenaren(nit met de klantenservice) zodat ik precies weet wat ik adviseer. Droomidee biedt echt 10 jaar volledige garantie, dus zelfs een kuil in jaar 9 betekend een nieuwe matras, geen geode met experts die langskomen gewoon even en foto mailen van de kuil that's it.
Uiteraard kan je in de 30 dagen proefslapen wel vergelijken met wat je nu hebt, en ervaren hoe de kwalitiet je bevalt, dat geeft in elk geval een behoorlijk goede indruk van de kwaliteit(beter dan 10 minuten proefliggen in een beddenzaak).
De ree dat 20cm koudschuim zacht wordt en 4cm niet is als volgt: als je een dikke spons in water legt neemt die veel meer op dan een dun schuursponsje. als je matras enkle spons is zonder vering, is het vocht dus veel merkbaarder dan een dunne laag spons met daaronder een veren-netwerk. het dunne laagje sons kan vocht ook makelijker doorlaten en kwijtraken/drogen dan een dikke laag spons(schuim heeft natuurlijk een betere kwaliteit dan spons maar als voorbeeld voldoet de vergelijking).
Ik heb zelf 2 jaar heerlijk geslapen op een droomidee matras zonder 1 kuil, en ik weeg 150 kilo. Heb hem weggedaan omdt ik een hoger matras wilde toen mijn vrienidn een 28cm dik matras kocht. maar de kwalitiet is echt zoals beschreven. (koudchuim brokkelt overigens nooit, latex kan dat wel doen bij ouderdom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik denk dat ik vanavond eens overleg met m'n vriendin en daar een matras bestel. Ik blijf het een grote gok vinden. Vooral omdat ik altijd zoek naar klachten en deze natuurlijk ook heb gevonden. Maar je kan geen leverancier vinden zonder klachten, er zijn altijd uitzonderlijke klanten of missers bij elk bedrijf. Ze zitten er bovenop om het op te lossen of in ieder geval het beeld te vormen dat ze het oplossen.

Voor dit soort bedragen zullen ze wel de grens opzoeken van de kwaliteit van materialen, iets beters kan ik niet verzinnen. Wanneer de grens wordt opgezocht kan je geluk hebben of pech. Zo heb ik eens voor meer geld bij Beter Bed twee matrassen gekocht en die konden het niet hebben dat ik altijd op de rand van het bed zat. Hele kuil aan de zijkant.. Enkel daardoor heb ik een hekel gekregen aan zachte matrassen, ik hou nu veel meer van stevigheid. Maar wat me nog tegenhoud weet ik niet precies, als deze matrassen er voor 1000 euro op stonden zou ik waarschijnlijk denken, goh, dat moet wel redelijke kwaliteit zijn, nu ben ik voor 400 euro klaar en denk ik, mwah, hoe kan dat nou goed zijn.

Ik vertrouw er wel in dat ze zich aan hun afspraken houden want anders wordt het snel genoeg bekend op dit soort fora. Het enige wat je niet weet is of deze leverancier over zeg 9 jaar nog bestaat als er opeens een kuil optreedt. :)

PS. Het maakt niet uit wat je googled, als je het woord Matras gebruikt staat Emma bovenaan. Ik heb weleens ergens gelezen wat het kost om bovenaan google te staan, dat is niet mals. Dan moet de marge flink omhoog. Wat dat betreft skip ik altijd de eerste resultaten tijdens het shoppen. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Pixal op 13-10-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@pixal: nog een kleine aanvulling. Als een matras na 5 jaar vies muf en beslapen is was je toch gewoon even de tijk in de wasmachine voor je het matras afgeeft an de transporteur die hem komt halen, dan is hij weer keurig schoon. Overigens zou droomidee(dat nu geloof ik net 10 jaar bestaat) inmiddels failliet zijn als alle matrassen die nu de 10 jaar naderen zouden terugkomen met garantieclaims, dus de kwalitiet moet wel goed zijn.
De pocketveren zijn thermisch gehard, daardoor keren ze altijd in hun uitgangspositie terug en ontstaan geen kuilen. Ik heb zelf bij mijn droomidee matras noit een veer gevoeld(ondanks mijn 150 kilo), ik hoorde er hooguit een paar als ik mijn volle gewichct op 1 elleboog zette(wat logisch is met 150 kilo) maar nooit tijdens draaien ofzo.
Hoe je zeker kan weten dat dit matras het langer volhoudt dan de velda? Dat kan je niet zeker weten, het enige wat zeker is is dat je 10 jaar garantie hebt en dus langer kan slapen voor dit geld dan voor de prijs van de velda. Het hangt volledig af van hoeveel je zweet in de komende jaren, maar dat geldt voor elk matras. Zoals ej zelf al aangaf, er zijn genoeg duurdere matrassen met mindere specificaties, die het dus waarschijnlijk nog minder lang volhouden. in elk geval is dit hr55 koudschuim, wat een hoge kwalitiet is en is koudschuim beter bestand tegen zweet dan latex als toplaag.
Wat betreft het keren: veel nieuwe matrassen zoals de emma matras en matt sleeps kunnen niet meer gekeerd worden. In jouw geval zou ik voor de matras met aan beide zijden koudschuim gaan, traagschuim is namelijk vrij warm dus voor jou ongeschikt. en als ej hem regelmatig keert krijgt de onderste toplaag weer de kans om goed te drogen, wat de levensduur verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Wat wil je erover weten? Ik heb sinds vorige week zaterdag dit matras, nadat ik eerst had proefgelegen in een winkel op dit matras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dicksterk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:22:
@pixal: nog een kleine aanvulling.
Ok, ik ben om. Ik ben zelf overigens ook niet de lichtste, het is geen overgewicht maar ik ben gewoon lang. Tegen de 2 meter en rond de 90 kilo. Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst badend in het zweet wakker werd en het is net zomer geweest, als ik let op de dikte van de dekens en frisse lucht in de kamer en met een nieuw matras zonder latex is de kans nog kleiner dat dit weer gebeurt.

Zo shoppen gaat stukken beter dan winkels langs op mijn waardevolle zaterdagen. Moet ik je naam nog ergens noemen bij het bestellen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
@pixal: Nee hoor je hoeft mijn naam niet te noemen. Droomidee weet wel dat ik ze regelmatig adviseer, net zoals roleau en ravensberger, maar ik adviseer gewoon omdat ik er veel over weet en het leuk vind om te doen. Ik verdien niets met bestellingen en dat wil ik ook zo houden, er is al genoeg subjectieve informatie in matrassenland en ik vind het erg leuk om daar een uitzondering op te zijn. Ik adviseer de bedrijven waarvan ik genoeg weet en waarbij ik weet dat het product is wat wordt beloofd. Komt er een nieuw bedrijf wat ik tegenkom, of waarover iemadn mij tipt, dan zoek ik dat terdege uit en als hun deal beter is kan het zomaaar zijn dat ik hen ga adviseren. Ik wil geen verplichtingen hebben richting de bedrijven die ik adviseer, om de objectivitiet te waarborgen. Ik zou het wel erg leuk vinden als je hier je bevindingen met het matras nog laat weten, want persoonlijke reviews vind ik altijd leuk om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Ter info, vandaag ook mijn matras besteld bij Droomidee. Idem als Pixal, een beetje sceptisch vanwege de lage prijs (in wat voor wereld leef je dan eigenlijk...). Maar goed, voor 400,- kan ik me geen buil vallen en kan je dus ook prima (financieel gezien) een jaar of 8 a 10 met een matras doen!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@mystikal: leuk om te horen. Ook aan jou de vraag: laat je hier ong even weten wat je ervan vindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
dicksterk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:00:
@mystikal: leuk om te horen. Ook aan jou de vraag: laat je hier ong even weten wat je ervan vindt?
Zoals eerder in dit topic genoemd ben ik ook op zoek naar een losse box 160x200 en een los matras. Droomidee ziet er toch wel goed uit. Ik twijfel alleen nog over een Matt. matras tegenover deze.

De losse boxen ga ik denk ik bestellen bij IKEA of Wehkamp. Gewoon op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik zou wel uitkijken met matrassen die je niet kan draaien. Dat is vragen om problemen lijkt me?

Overigens heb ik voor onze boxspring onderstellen goede ervaringen met een zaakje in Haarlem (de fabriekswinkel heette het toen, geen idee of dat er nog zit etc). Matras dat ik had was toen (2 jaar geleden) nog niet aan vervanging toe dus ik weet niet of de matrassen daar de moeite waard zijn.

Over de boxsprings. Ik ben van mening dat een goed matras ook op de grond lekker moet liggen dus onderstel\boxspring zou bij wijze van spreken een plank met gaatjes mogen zijn, in ieder geval niet iets wat duizenden euros hoeft te kosten. Bij winkels waar ik ging kijken liep het echt de spuigaten uit, gewoon 2 boxen met een hoofdschot en wat bekleding 1900 euro? Ok, er zit een verend mechanisme in en het moet ook weer niet letterlijk een box zijn, (voel bij de echt goedkope boxsprings maar eens bij de punten en langs de randen, keihard, geen vering.)

Dus ik liep bij deze schreeuwerige (fabrieks)winkel naar binnen met een zeer sceptische houding.

Toen ik de zaak binnenliep dacht ik even, wat een puinhoop, wat een beunhaas. Maar toen werd duidelijk dat ik voor een veel betere prijs dan bij Beter Bed en co, veel meer keus had in afwerkingen en materialen etc maar ook nog eens dezelfde tot betere kwaliteit. Hij legde aan de hand van voorbeelden zeer overtuigend uit waarom het vergelijkbaar\beter was. We zijn er nu twee jaar later nog elke dag blij mee. Dat is trouwens niet bij wijze van, de boxspring neemt minder ruimte in beslag in de kamer dan het oude bed waardoor mijn vriendin nu fatsoenlijk in kan stappen zonder over mij heen te klimmen. (ja jammer eigenlijk)

De boxsprings voelen luxe aan, de bekleding voelt kwalitatief aan, afwerking is prima. Alleen de zwarte houten poten die we hadden besteld zagen er een beetje gaar uit, ik zat daar eerst mee maar eerlijk gezegd zie je die niet zitten zodra je het bed neer zet. Dus geen enkel probleem.

Moet er wel bij zeggen dat de heren die het kwamen brengen de boel niet in elkaar hebben gezet. Had ik ook geen afspraken over gemaakt. En aangezien ik het wel leuk vind om klusjes te doen heb ik de poten er in een handomdraai zelf opgedraaid en de boxen aan elkaar geklikt. Dit kan voor anderen natuurlijk vervelender zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
Klopt het dat ik op de site zie dat de matrassen [tijdelijk] in prijs gehalveerd zijn bij Droomidee? Ik heb @Pixal en @Mystikal daar niet over gehoord. Of zit ik op een fakesite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@afcajax: met de ikea boxsprings heb ik goede ervaring, wehkamp ken ik zlef niet(wat niet wil zeggen dat ze slechter of beter zijn) ik heb gewoon weinig gehoord over de kwalitiet van die boxsprigns.
wat matras betreft: je kan natuurlijk eerst de droomidee 30 dagen op proef nemen(de goedkoopste van de 2) en als die niet bevalt de matt sleeps bestellen. als je graag traagschuim wilt, bestel dan de droomidee variant met aan 1 kant traagschuim. Het hangt ook van je gewicht af: droomidee gaat tot 150 kilo, matt tot 180.
@meubelmaker: als je naar www.droomidee.nl gaat zit je sowieos op de juiste site. Inderddaad staan er 2 prijzen bij de matrassen, alleen die "halvering" is altijd al zo geweest.
@pixal: ik ben het met je eens dat een matras ook op de grond nog goed zou moetene liggen. Het droomideematras voldoet overigens prima op de grond weet ik uit eigen ondervinding. Laat je het ong even weten als je definitief gekozen/besteld hebt(gewoon uit interesse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
dicksterk schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:41:
@jayjey: waarom houd je je bestaande bed dan niet gewoon en vervang je enkle het matras? Zowel ene pocketverenmatras als koudschuimmatrs mogen op een verende lattenbodem, bij koudschuimmatrassen dunner dan 22cm is dat zelfs noodzakelijk tenzij je het gevoel wilt hebben dat je op een plank ligt. ...
Omdat ik dan 1 kant van het bed moet afzagen omdat ik een langere matras wil. Dat maakt e.e.a. wat complexer. Een dunne boxspring op heel lage pootjes is misschien wel een goed idee. Ik heb boxsprings van 12 cm gezien. Ik dacht eigenlijk dat een koudschuim of latexmatras wel gewoon op een vaste lattenbodem kon, wil het niet te ingewikkeld maken. Bovendien zijn verende lattenbodems 2x90 en dus niet uniform verend. Als een pocketmatras op een lattenbodem kan, kun je dan omgekeerd een schuimmatras op een boxspring doen?

[ Voor 34% gewijzigd door jayjey op 13-10-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@jayjey: schuimmatrassen kunnen wel op een vaste lattenbodem, maar dan zullen ze erg hard liggen en weinig vering hebben. De ravensberger matrassen moeten bijvoorbeeld op ene verende lattenbodem, of op een boxspring(dat mag pas sinds een jaar daarvoor werd dat sterk afgeraden door de medewerkers van ravensberger). De dikekre matrassen, zoals emma/matt passen overal op. de latexschuim polar van roleau kan ook overal op, maar zal op een vaste lattenbodem beduidend harder liggen dan op een verende. Pocketveermatrassen kunnen ook overal op, mits de lattenbodem minimaal 28 latten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
dicksterk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:07:
@pixal: Latex verweert inderdaad heel gemakkelijk door zweet. Ook een volledig koudschuimmatras zou ik u niet aanraden. Ondanks dat dit materiaal goed ademt wordt het ook zachter op e plek waar u ligt door lichaamswarmte maar vooral door vocht/zweet, hierdoor kan het dus gebeuren dat in zo'n nacht dat u het raam niet hebt opengezet het matras u veel minder ondersteunt dan wanneer u er 's avond net op bent gaan liggen. Traagschuim is sowieso geen optie voor mense die het snel warm hebben.
Waar u rekening mee moet houden is at geen enkel matras goed overweg kkan met overmatig zweten. Het vocht trekt in het matras waardoor de materialen worden aangetast. 8 jaar is dus heel netjes in dit geval en ik denk niet dat u een langere levensduur kunt verwachten, of u nu een matras van 100 of 2500 euro koopt. Het matras wat u nu heeft met 375 pocketveren per m2, komt het meest overeen met het matras van droomidee(350 veren per m2 met hr55 koudschuim als afdeklaag). Hr55 is een hoge kwaliteit kouschuim, die goed ademt en het waarschijnlijk ongeveer even lang volhoudt als uw huidge matras, bij droomidee heeft u zelfs 10 jaar garantie op kuilvorming. Ik zou de 22cm dikke variant nemen, in uw geval heeft traagschuim geen enkele zin dus de variant met aan beide zijden koudschuim is goed voor u. Ik denk dat meer geld uitgeven in uw geval niet verstandig is, want als u in de komende 8 jaar dezlefde problemen ondervindt als nu zal ook het volgende matras verzadigd raken en kuilen gaan vormen.
Dat ligt eraan, je moet het opencellige Talalay latex nemen dat is veel koeler en duurzamer dan gewone latex. Het is wel veel duurder maar dan heb je al die nadelen niet. Als je dan ook nog met alleen natuurlatex neemt (dus geen synthetische latex erdoor) dan wordt het nog duurder.

Maar koudschuim is ook opencellig, Pantera schuim schijnt het beste te zijn. Geen idee waarom dat beter is dan hoog SG koudschuim.

Traagschuim is ouderwets, dat is veel te warm, daarvoor in de plaats is er tegenwoordig gelvisco schuim, dat al de nadelen van traagschuim niet heeft. Traagschuim moet je dus helemaal niet meer naar kijken. Gelschuim is wel veel duurder dan traagschuim.

Matrassen met veren zijn luchtiger maar ik las ergens dat metaal in bedden slecht is. Iets met straling. :)

Als je het warm hebt moet je volgens mij een topmatras nemen, die kan je luchten en wol is heel goed met vocht. Ik heb een wollen dekbed en nooit last van klamheid. Wol vangt het op of zo. Paardenhaar schijnt nog beter te zijn. Is wel weer duurder. Sowieso probeer te kiezen voor natuurlijke materialen.

Droomidee zou ook een optie zijn maar 1 matras van 180x220 wat ik hierboven lees vind ik veel te groot. Dan lijkt 2x90 met praktischer maar dan moet er nog een dik genoeg topmatras op. En er moet nog wat onder de matrassen natuurlijk.

Het zgn. latexschuim van Roleau is waarschijnlijk Talalay latex.

[ Voor 4% gewijzigd door jayjey op 13-10-2017 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@jayjey: let heel goed op waar je je informatie vandaan haalt. Ik heb mijn kennis opgedaan door zowat alles te lezen wat er over matrassen te vinden is. Daarbij kom je eigenljik alleen maar informatie tegen die wordt verstrekt door matrasleveranciers. "onafhankelijke sites" als matras.info en welke-matras zijn eigendom van matrasfabrikanten. veel informatie die je in deze post noemt komt van zulke sterk-subjectieve sites die eigendom zijn van mensen die matrassen aanbieden van andere materialen, waardoor ze structureel negatief zijn over materialen die zij niet leveren. Een wollen topper neemt waarschijnlijk idd vocht op, maar is ook vaak warm. Daarom wordt in matrassen met en zomer en winterkant vaak wol aan de winterkant gebruikt om lichaamswarmte vast te houden, iets wat in dit geval niet de bedoeling was.
Natuurlatex/talalaylatex is inderdaad mindeer warm, maar nogaltijd vrij poreus zodra het op een hogere leeftijd komt.
Pantera schuim is goed(volgens de producenten die het gebruiken), verder ken i er nog weinig praktijk/ervaringen van. Volgens mij bestaat het nog te kort om de levensduur te kunnen bepalen. Verder is het "gewoon een merk" koudschuim, ik zie momentele nog geen specifieke redenen om het te adviseren boven ander koudschuim met een hoge sg-waarde.
Inderdaad is gelschuim beduidend koeler dan het ouderwetse traagschuim, toch les ik ook berichten van mesnen die vinden dat de gel de warmte na verloop van tijd opneemt waardoor eht toch niet zo koel is als wanneer je er net op gaat liggen. Dit advies gaf ik aan iemadn die periodes van erg veel zweten heeft gehad, vandaar de keuze voor een zo goed mogelijk ademend en luchtig matras.
Ik merk dat jij erg veel ehbt met natuurlijke materialen in matrassen. Dat is natuurlijk prima maar er kleven ook nadelen aan. Zo vormt een bovenlaag van pardenhaar soms kuilen doordat het materiala geplet wordt, is natuurlijke latex op hoge leeftijd poreuzer dan bijvoorbeeld koudschuim, maar is de prijs tegelijk een stuk hoger. Maar als je ech tnatuurlijke of biologische materialen in matrassen zoekt lees dan ook eens de informatie over gebruikte materialen op www.roleau.nl
Pagina: 1 ... 3 ... 54 Laatste