Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De Octavia lijkt een flinke lift te krijgen:

Al lijken er verschillende renders te circuleren dus is het maar de vraag of dit het gaat worden. Zou wel gaaf zijn. Volgens de dealer was er nog niks bekend voor de Leon en Octavia.
Vandaag overigens contact opgenomen met Peugeot hier in de stad. Was er 2 weken geleden al geweest voor de 508 maar die hadden ze niet. Enkel een 2013 model maar die was op de koplampen na indentiek aan het facelift model volgens de verkoper. Niet dus. Nu deden ze moeilijk over een proefrit omdat ik graag benzine wil rijden en niet de diesel wil proefrijden. Jammer dat ik hier dan het onderhoud zal moeten doen.
[ Voor 45% gewijzigd door Aghanim op 31-03-2016 19:46 ]
Die van de Golf komt pas in 2017, van de rest vermoed ik dat het rond hetzelfde tijd zal gebeuren, misschien wat later.
Volgens mij gebeurt dat voortdurend en maakt niemand zich daar zo druk over.dfrenner schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:37:
Je gaat hier ook niet iedere Audi, een veredelde Seat noemen...
Waze is ook fijner/beter dan de navi in mijn Mercedes. Ik heb 2,5 jaar met Waze gereden in mijn BMW en dat ging meer dan uitstekend inderdaad!page404 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:56:
[...]
Of je neemt een auto met Carplay/Google Car/Mirrorlink of hoe het dan ook heet en je koopt van het geld wat je overhoudt elke 2 jaar een fijne nieuwe smartphone met data-abonnementjeGoogle Maps/Apple Kaarten/Waze zijn toch beter dan de ouderwetse en aftandse satnav in de meeste auto's. Maar dat is mijn mening èj
Geen idee waarom wel of geen afleverkosten. Ik ging er vanuit dat die ook betaald moeten worden. Maar goed, laat het dan 43.400 zijn met 25% bijtelling, nog altijd best een bedrag.dfrenner schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:49:
[...]
Het was maar een idee... Verder rekenen we in dit hele topic nergens afleverkosten mee als het om leaseauto's en bedragen gaat. Waarom nu opeens wel?
Je gaat ook geen 2400 voor navigatie betalen... Dan neem je het Business model, kost 40.900.
Wil je perse automaat, kun je beter voor de business premium gaan, 44.900.
Maar dan heb je:
Welcome Edition
Standaard uitvoering
Exterieur
• 17" lichtmetalen velgen • Chromen raamlijsten
• LED-verlichting vóór- en achterzijde • Dubbele uitlaatpijp
• Zelfherstellende Scratch Shield-lak
Interieur
• Half lederen bekleding • Met leder afgewerkte portieren
• Multifunctioneel stuurwiel • Middenarmsteun met leder
• Stuurwiel en versnellingspook bekleed met leder
• Stuurkolom in diepte en in hoogte verstelbaar
• ISOFIX-bevestigingspunten achterin • Skiluik (1)
Veiligheid
• Bandenspanningscontrolesysteem (met waarschuwing)
• Hill Start Assist • 6 Airbags • Cruise Control
• ABS, EBD, TCS en VDC • Brake Assist
Comfort
• Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
• Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter • Keyless Go
• Automatische climate control met 2 zones
Technologie
• Start-stopsysteem • Infiniti Drive Mode Selector
• Infiniti InTouch • Achteruitrijcamera met indicatielijnen
• 2 touchscreens • Spraakbesturing
• Bluetooth carkit + Bluetooth audio streaming
Audio
• AM/FM audiosysteem met CD-speler • 2x USB-aansluiting en
AUX-aansluiting in RCA • Audiosysteem met 6 luidsprekers
Business
Extra uitrusting t.o.v. Welcome Edition
• Infiniti Navigatiesysteem
Business Premium
Extra uitrusting t.o.v. Business
Interieur
• Lederen bekleding
• Stoelverwarming
• Neerklapbare achterbank in ongelijke delen (1)
• Comfort Pack
Veiligheid
• Automatisch dimmende binnenspiegel
Erg complete auto, die je heel weinig ziet, erg exclusief. Ik houd daar wel van...
Welcome Edition
Q50 2.2d 6MT 38.900,00
Q50 2.2d 7AT 40.900,00
Business
Q50 2.2d 6MT 40.900,00
Q50 2.2d 7AT 42.900,00
Business Premium
Q50 2.0t 7AT 43.400,00
Q50 2.2d 7AT 44.900,00
Aangezien de persoon ook voor benzine zit te kijken, ben je voor 43.400 klaar...
Inderdaad wel exclusief en dat vind ik ook wel leuk! Heb zelf niet zo'n originele auto als dit, maar in ieder geval wel een opvallend kleurtje.
De Leon heeft net een facelift gehad? Lijkt me sterk dat die nu alweer een facelift gaat krijgen.Aghanim schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 19:41:
Er schijnt een aantal facelifts aan te komen eind 2016/begin 2017 voor de Golf, Leon en Octavia. Komt het wel eens voor dat hierdoor de rij eigenschappen compleet wijzigen of dit (zoals de naam impliceert) vooral het uiterlijk (bumpers en verlichting) en de media systemen?
Golf lijkt me dan logischer al zijn er kleine wijzigingen doorgevoerd op de GTE's .
Hm, gesplitte koplampen vind ik minder geslaagd, maar snap wel dat ze hem meer op de Superb lijn willen laten lijken.Aghanim schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 19:41:
Er schijnt een aantal facelifts aan te komen eind 2016/begin 2017 voor de Golf, Leon en Octavia. Komt het wel eens voor dat hierdoor de rij eigenschappen compleet wijzigen of dit (zoals de naam impliceert) vooral het uiterlijk (bumpers en verlichting) en de media systemen?
De Octavia lijkt een flinke lift te krijgen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Al lijken er verschillende renders te circuleren dus is het maar de vraag of dit het gaat worden. Zou wel gaaf zijn. Volgens de dealer was er nog niks bekend voor de Leon en Octavia.
Vandaag overigens contact opgenomen met Peugeot hier in de stad. Was er 2 weken geleden al geweest voor de 508 maar die hadden ze niet. Enkel een 2013 model maar die was op de koplampen na indentiek aan het facelift model volgens de verkoper. Niet dus. Nu deden ze moeilijk over een proefrit omdat ik graag benzine wil rijden en niet de diesel wil proefrijden. Jammer dat ik hier dan het onderhoud zal moeten doen.
Vwb die Peugeot: wat ket je om Nefkens in Den Bosch ff te bellen? Ben je zo, grote dealer, goede ervaringen mee
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hier nog een Waze-verslaafde: Sinds de laatste x-aantal updates overstijgt de app mijn verwachtingen (en de mogelijkheden van de onboard navi) en is het best een betrouwbare app geworden.Leolinedance schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:14:
[...]
Waze is ook fijner/beter dan de navi in mijn Mercedes. Ik heb 2,5 jaar met Waze gereden in mijn BMW en dat ging meer dan uitstekend inderdaad!
Ook handig is dat je bij het oversteken van de grens (roaming - geen data) nog steeds kan navigeren op cache (kan ik niet met de Google Navi). Mag je wel niet teveel verkeerd rijden

Het is een leuke auto om te zien, maar de range is voor mij simpelweg een no-go, nog los van dat ik dan een straat verder moet parkeren omdat ik niet voor de deur kan staan. Ik heb meerdere dagen per maand dat ik rustig ritten maak van 500+ km en dan is E-rijden simpelweg niet realistisch.Deveon schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:36:
Net de pers conferentie voor de Model 3 bekeken en het is toch wel een mooie en praktische auto geworden zeg. Zijn er al gelukkige Tweakers die hem in bestellen hebben staan? Mijne gaat er uiterlijk 2018 uit, maar vrees dat de wachtlijst ervoor te lang wordt.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Jij liever dan ikAllSeeyinEye schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:46:
[...]
Het is een leuke auto om te zien, maar de range is voor mij simpelweg een no-go, nog los van dat ik dan een straat verder moet parkeren omdat ik niet voor de deur kan staan. Ik heb meerdere dagen per maand dat ik rustig ritten maak van 500+ km en dan is E-rijden simpelweg niet realistisch.
Zelf zit ik met een woon-werkverkeer van 100 km enkele reis, hierbij rij ik wel regelmatig harder dan toegestaan. Met 300 km reëel bereik bij normale snelheden (theoretisch dus 400+) ben ik om.
Gelukkig loopt mijn leasecontract nog tot 2019. Tegen die tijd is wel duidelijk hoe (ver) hij rijdt en of hij een beetje betrouwbaar is. De plaatjes van de verschillende autosites laten één groot centraal display zien. Ik zag in de "eerste ritje met de Model 3 video" ook geen HUD of andersoortige snelheidsmeter. Ik ben benieuwd waar/of ze die verstopt hebben.
Ik zag ook al berichten dat dit maar een deel van de presentatie was, en dat de volledige specs/features pas net voor uitlevering van de eerste auto's bekend worden.
[ Voor 34% gewijzigd door gwystyl op 01-04-2016 09:08 ]
Tja, part of the job. Als de opdrachtgever me ergens heen wil hebben, dan ga je. En zodra de afstand (enkele reis) 500+ wordt dan is het met het vliegtuig en evt op locatie een auto huren.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Tuurlijk gaat dat komen, als we eindelijk wat zaken gaan lopen op accugebied (grafiet/aluminium?)Deveon schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:55:
Jij liever dan ikBen benieuwd of de elektrisch auto ooit geschikt zou worden om realistisch 500 km op een enkele lading te rijden. Ten slotte sleep je dat extra gewicht wel altijd met je mee wat weer nadelig is voor het verbruik. Ik zie dan eerder verbeterde laadmogelijkheden. Bijvoorbeeld dat je auto afzet en zelf een laadpaal op zoekt
Zelf zit ik met een woon-werkverkeer van 100 km enkele reis, hierbij rij ik wel regelmatig harder dan toegestaan. Met 300 km reëel bereik bij normale snelheden (theoretisch dus 400+) ben ik om.
Maar juist die laadpalen gaan een heeeeeeel groot probleem worden in Nederland.
De gemiddelde Nederlander woont in een rijtjeswoning en heeft geen eigen parkeergelegenheid.
De actieradius zal wel moeten gaan stijgen als je niet meer iedere dag kunt opladen omdat laadpalen bezet zijn.
http://www.nu.nl/gadgets/...n-1-minuut-opgeladen.html
De accu's die we nu gebruiken in elektrische voertuigen zijn slechts een tussenfase. Mede daarom zou ik nu nooit een voertuig bestellen dat pas over 2 jaar geleverd wordt. Wie zegt dat er dan geen mooiere technieken beschikbaar zijn? 2 jaar is best lang...
[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 01-04-2016 09:26 ]
100km enkele reis? Holy.........Deveon schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:55:
[...]
Zelf zit ik met een woon-werkverkeer van 100 km enkele reis
Ik vind mijn huidige 30km al ernstig
Dichterbij huis werken geen optie?
[ Voor 8% gewijzigd door PdeBie op 01-04-2016 09:27 ]
Ik ben juist net verder weg verhuisd. Over een half jaartje maar even beoordelen of ik dit zo wil aanhouden.PdeBie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:26:
[...]
100km enkele reis? Holy.........
Verwijderd
30 km is echt niks. Zou ik bijna met de fiets doenPdeBie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:26:
[...]
Ik heb nu ook 100km enkele reis, maar ga maar ca. 2x per week naar kantoor.
Dat wilde ik eerst ook doen, maar geen douche op de zaak dus nooit gedaan.Leolinedance schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:19:
[...]
30 km is echt niks. Zou ik bijna met de fiets doen
Dit kan ik me dus absoluut niet voorstellen. Een beetje C segment auto kost al snel 35 tot 45k en een D segmenter begint bij 40k en loopt al snel door naar 55k. Er zijn legio mensen bereid om over die waarde 25% (straks 22%Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:15:
Over de Model 3; En prijs zal opnieuw voor veel mensen toch een struikelblok zijn.
Verwijderd
Dat hangt uiteraard van heel veel zaken af. Waaronder wegenbelasting, BPM...Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:53:
Euhm, kijk eens naar de gemiddelde catalogus waarde van auto's die mensen leasen in dit topic. Vanaf prijs is 35k USD. Ga maar uit van minimal 50k EUR hier. Natuurlijk zullen er mensen zijn die hem kunnen leasen maar de meerderheid niet.
Ik rijd diesel, waarbij er al 120 euro per maand wordt betaalt aan wegenbelasting, wat verwerkt zit in het leasebedrag. Als je bij een EV al geen wegenbelasting hoeft te betalen, kun je dat deel extra in de waarde van de auto stoppen.
Dus over een looptijd van 4 jaar 6000 euro. 6000 euro gebruikswaarde that is. Dus het verschil tussen aanschaf en verkoop. Dit zou minimaal 10.000 euro meer moeten kunnen zijn in nieuwwaarde. Er vanuitgaande dat die 10.000 investering nog 4000 oplevert na 4 jaar, heb je 6000 verbruikt.
Dan hebben we nog BPM. Een groot onderdeel van de nieuwwaarde van een auto, die volgens mij niet voor EV's geldt. Dus die aanschaf van 50k lijkt me op het eerste gezicht wat te hoog.
Stel dat het rond de 45k uitkomt, dan betekent de missende wegenbelasting, dat mensen die nu 35k uitgeven aan een leaseauto, daarmee uit zouden moeten komen in leasebedrag per maand.
Toch?
Dan nog. 4% bijtellen over 50k = 166 euro per maand. Netto dus zo'n 87 euro. Big deal, dat is vergelijkbaar met het leasen van een auto met een fiscale waarde van 10.000 euro (!) tegen 22%.Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:53:
Euhm, kijk eens naar de gemiddelde catalogus waarde van auto's die mensen leasen in dit topic. Vanaf prijs is 35k USD. Ga maar uit van minimal 50k EUR hier. Natuurlijk zullen er mensen zijn die hem kunnen leasen maar de meerderheid niet.
Zit ook al op 94km enkele reis dagelijks. Dus ruim 190km per dag.PdeBie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:26:
[...]
Doe dit al bijna 4jaar, met beetje doorrijden is het een uurtje heen en terug.
Maar ik zou niet weten waarom hij op 50k uit zou moeten komen. Meestal zit een groot deel van het prijsverschil tussen de US en Nederland in de BPM en die is voor deze auto 0. Het andere deel is te verklaren doordat fabrikanten een prijs kiezen die past in verhouding met de concurrenten. Wat dat betreft zou het mij sterk verbazen als Tesla hem in Nederland niet iets duurder gaat neerzetten dan in de US, simpelweg om het feit dat ze deze auto ook voor 45k als warme broodjes zullen verkopen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik rijd liever een uur met een backsteen op het gaspedaal, dan 40 minuten met alleen maar file. Maar ontopic: IK WIL DIE TESLA OOK!G.Scholtens schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:18:
[...]
Zit ook al op 94km enkele reis dagelijks. Dus ruim 190km per dag.
Doe dit al bijna 4jaar, met beetje doorrijden is het een uurtje heen en terug.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Of ze als warme broodjes verkopen ligt geheel aan het fiscaal beleid dat er de komende jaren gevoerd gaat worden... Je ziet nu ook dat de Model S verkoop ingestort is. En dat is een auto die door mensen met een hoger dan gemiddeld inkomen gekocht/geleast kan worden. Zonder fiscale stimulans (lees nagenoeg gratis rijden) kiezen zelf de mensen die het kunnen betalen dus weer voor de traditionele alternatieven. Hieruit concludeer ik dat ze het wel kunnen maar niet niet willen betalen.Jazzy schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:19:
Inderdaad, laten we niet doen alsof het hier om één of andere onbereikbare exoot gaat.
Maar ik zou niet weten waarom hij op 50k uit zou moeten komen. Meestal zit een groot deel van het prijsverschil tussen de US en Nederland in de BPM en die is voor deze auto 0. Het andere deel is te verklaren doordat fabrikanten een prijs kiezen die past in verhouding met de concurrenten. Wat dat betreft zou het mij sterk verbazen als Tesla hem in Nederland niet iets duurder gaat neerzetten dan in de US, simpelweg om het feit dat ze deze auto ook voor 45k als warme broodjes zullen verkopen.
Mocht de bijtelling op ev's ten nadele van deze groepen veranderen dan heeft Tesla in 2019 ook in NL wel een forse uitdaging. De vraag is dus hoe graag wil de overheid ons in een EV krijgen en wat hebben ze hier voor over. Dan volgen de leaserijders vanzelf als dit gunstig is. Wordt het minder gunstig dan ben ik bang voor het zelfde effect als de model s en wat zware tijden voor de Tesla verkopen.
Vrijstelling van MRB en BPM blijft en dus ook de 4% bijtelling tot 50k.We behouden de fiscale stimulering van nulemissievoertuigen.
De verkoopcijfers van de Model S zijn in 2013, 2014 en 2015 continu gestegen trouwens en in de eerste twee maanden van dit jaar zijn er exact evenveel van verkocht dan januari en februari van vorig jaar. Dus die stelling klopt niet helemaal. Om over je opmerking van vrijwel gratis rijden nog maar te zwijgen...
[ Voor 54% gewijzigd door Jazzy op 01-04-2016 11:53 ]
+ afwerking binnen (vergeleken met Seat en Skoda)
+ navigatie/media groot scherm en duidelijk
+ ruimte kofferbak
+ prijs
+ prestaties
- automaat schakelt soms wat traag na volgas
- 1 op de 3 auto's is een 308SW
Deze uitvoering is 21% bijtelling en voor 34K heb ik dan een automaat, Full LED, panoramadak, 18", leren bekleding en nog wat features. Kost me zo'n 150 netto per maand minder dan een kale Passat.
Ben erg enthousiast maar twijfel een beetje over de automaat. De DSG van VAG heeft ook te veel tijd nodig om van plankgas naar rustig rijden te schakelen. De automaat snapt dat pas na 2 seconden.
P90D is in US 88k USD, hier 99k EUR (tax etc.). Dus als ze hem daar op 35k kunnen houden, dan komt dat neer op 40k hier. Voor een basismodel waarschijnlijk. Dus 45-50k voor een redelijk (niet all option) model. De vraag is enkel of Tesla dat zal halen en vooral wanneer, want eer dat je die hier vlot zult kunnen krijgen (en niet de meest optie rijke varianten) zal het al snel 2019 of zelfs 2020 zijn. En wie weet wat er tegen dan op de markt is, misschien zelfs een volledig elektrische next-gen 3 serie... wie weet.Jazzy schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:19:
Inderdaad, laten we niet doen alsof het hier om één of andere onbereikbare exoot gaat.
Uiteindelijk staat of valt de 3 met de prijs, en gezien de bijtelling mag dat voor NL al wat hoger zijn, maar dat zal niet overal zo zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 02-04-2016 16:58 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ach, tegen die tijd krijgen we auto's met thoriumreactoren die laag in de bijtelling zijn waarschijnlijkAghanim schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:46:
Tegen die tijd zal een elektrische auto qua bijtelling wel even duur zijn als een normale vrees ik.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Over drie jaar? Dan is er nog niets veranderd aan de bijtelling voor volledige elektrische auto's, zie mijn vorige bericht.Aghanim schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:46:
Tegen die tijd zal een elektrische auto qua bijtelling wel even duur zijn als een normale vrees ik.
Hopelijk een jaar eerder.Z___Z schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:05:
In de VS is de Tesla 3 inclusief Federal Tax Rebate van 5000 dollar 35k. Retail prijs is dus 40k ex btw. Ik verwacht dat hij in Nederland niet onder de 45k begint inclusief btw. Laten we hopen dat over 3 jaar MB, BMW en VAG ook een elektrische D-segmenter in de aanbieding heeft
Mijn huidige auto moet nog zo'n 2 jaar.
let the past be the past.
Best een pittig prijsje.Mx. Alba schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:49:
Zo, vanmiddag bij de Volvo dealer langs geweest. Offerte opgesteld voor een V40 CC D4 Nordic+ en als achtervang ook een voor een V40 D3 Nordic+. Ongeveer drie maanden levertijd dus in de komende week zou de bestelling geplaatst moeten worden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Overzicht van de belangrijkste opties die je gekozen hebt?
Exterior styling kit, alternatieve spoiler, 17" velgen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, afneembare trekhaak, lederen bekleding, reservewiel, en nog een heel stel kleine dingetjes zoals een opbergnet onder de hoedenplank, brilhouder ipv handgreep, waterafstotende zijruiten, elektrisch bedienbaar kinderslot, 12V aansluiting in de kofferbak, vlakke kofferbak met "verborgen" opbergruimte eronder, etc.SanderH_ schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:17:
[...]
Best een pittig prijsje.
Overzicht van de belangrijkste opties die je gekozen hebt?
Inderdaad vrij pittige prijs maar het is zo een heel complete auto. Voor de bijtelling telt minder dan €40k. Ik dacht zo, ik moet toch al veel meer gaan betalen dan wat ik nu betaal voor mijn C30 D2 14% dus dan kan ik beter nog wat extra bijleggen om een echte auto te hebben want anders betaal ik meer voor het zelfde en dat voelt niet prettig. Door wat meer meer te betalen voor flink meer auto heb ik het initiatief als het ware weer naar mezelf toegetrokken.
Ik had natuurlijk een auto kunnen kiezen die in de basis veel goedkoper is zoals een VW Golf maar ik ben nou eenmaal een Volvo fan en ik heb er graag extra geld voor over om Volvo te kunnen rijden. En eigenlijk gaat het ook om het interieur, dat is tenslotte dat waar je zelf het meeste naar kijkt en gebruikt. Het interieur van Volvo is gewoon rustig, tijdloos, strak en functioneel. Dat is mij ook veel waard. Ik hoef niet in een ruimteschip te zitten. Een laagvliegende auto is goed genoeg.
Voor mijn huidige C30 had ik een Prius II. Ook een heerlijk minimalistische cockpit. Alle bediening ging via knopjes op het stuur of via het touchscreen. Verder zat er ook eigenlijk niets aan knoppen in. Lekker strak en functioneel.
[ Voor 51% gewijzigd door Mx. Alba op 02-04-2016 21:47 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik kan me helemaal vinden in je beargumentatie waarom een Volvo een goede keuze zou zijn, maar dat je het interieur als minimalistisch classificeert, kan ik dan weer niet begrijpen.Mx. Alba schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:24:
[...]
Voor mijn huidige C30 had ik een Prius II. Ook een heerlijk minimalistische cockpit. Alle bediening ging via knopjes op het stuur of via het touchscreen. Verder zat er ook eigenlijk niets aan knoppen in. Lekker strak en functioneel.
Als voorloopauto heb ik ook een aantal maanden in een Volvo V40 gereden, dit beviel toen prima. Vond zelf het interieur namelijk vrij druk, met name de middenconsole met het nummerieke keypad en de functietoetsen daar weer omheen.
Verbaast me overigens nog steeds van een merk wat primair inzet op veiligheid, zo te laten afleiden met deze drukke middenconsole.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Eens. Ik vond het wat weg hebben van de cockpit van een vliegtuig. Dan is een A3 of 308 een stuk minimalstischer in mijn ogen.RomeoJ schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 22:47:
[...]
Ik kan me helemaal vinden in je beargumentatie waarom een Volvo een goede keuze zou zijn, maar dat je het interieur als minimalistisch classificeert, kan ik dan weer niet begrijpen.
Als voorloopauto heb ik ook een aantal maanden in een Volvo V40 gereden, dit beviel toen prima. Vond zelf het interieur namelijk vrij druk, met name de middenconsole met het nummerieke keypad en de functietoetsen daar weer omheen.
Verbaast me overigens nog steeds van een merk wat primair inzet op veiligheid, zo te laten afleiden met deze drukke middenconsole.
Als je afgeleid wordt door je midden console heb je wellicht andere problemen dan de veiligheids gedachten van volvo. Je ogen moeten niet eens in de buurt komen van je middenconsole tijdens het auto rijden. Die horen ten alle tijden op de weg gericht te zijn.RomeoJ schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 22:47:
[...]
Ik kan me helemaal vinden in je beargumentatie waarom een Volvo een goede keuze zou zijn, maar dat je het interieur als minimalistisch classificeert, kan ik dan weer niet begrijpen.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Dat is eerlijk gezegd wel veiliger dan het stiekem via je telefoon doen omdat sc4ollen door 400 contacten te lang duurt.Mx. Alba schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:44:
En die fysieke cijferknoppen maken het mogelijk om blind een telefoonnummer in te toetsen...
Met het woord "ook" bij de Prius suggereer je dat wel. Tevens bij de V40 de woorden "ik hoef niet in een ruimteschip te zitten". En zowel V40 als Prius noem je strak en functioneel.Mx. Alba schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:16:
Ik zei dat het dashboard van de Prius minimalistisch is - niet die van Volvo. Daarover zei ik: rustig, tijdloos, strak en functioneel.
Ik vind de middenconsole van de V40 helaas gedateerd. Enige wat beter kan imho.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Exact. Maar over de uitslag kan natuurlijk wel gecommuniceerd worden, zoals we hier nu doen...upje schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:53:
De V40 is voor mij vorig jaar afgevallen vanwege het interieur. De knopjes op de middenconsole leken me erg onhandig, en het interieur als geheel vond ik ook niks. Zo zie je maar weer dat smaken verschillen.
Het niet zelf beginnen met bellen is nog veel veiliger! (daarom is het ook verboden bij sommige werkgevers)Aghanim schreef op zondag 03 april 2016 @ 06:52:
[...]
Dat is eerlijk gezegd wel veiliger dan het stiekem via je telefoon doen omdat sc4ollen door 400 contacten te lang duurt.
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2016 15:44 ]
Hoe kan een werkgever het bellen in de auto nu verbieden...? Denk dat management en sales zich daar erg weinig van aantrekken....AndRo555 schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:19:
[...]
Het niet zelf beginnen met bellen is nog veel veiliger! (daarom is het ook verboden bij sommige werkgevers)
Handheld bellen kan ik me wel iets bij voorstellen, maar welke debiel doet dat nu ook nog..?
[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 03-04-2016 15:49 ]
Dezelfde werkgever die je ook verplicht bij het traplopen de leuning te gebruiken. Verbieden is stap 1, het kunnen afdwingen is een ander verhaal.TheVMaster schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:48:
[...]
Hoe kan een werkgever het bellen in de auto nu verbieden...? Denk dat management en sales zich daar erg weinig van aantrekken....
Handheld bellen kan ik me wel iets bij voorstellen, maar welke debiel doet dat nu ook nog..?
Maar das tever off-topic, mijn leaseauto heeft Bluetooth en m'n werkgever heeft geen mening over bellen in de auto
[ Voor 17% gewijzigd door Oogje op 03-04-2016 15:58 ]
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Verwijderd
Bij J&J mag het alleszins niet: https://www.jnj.com/carin...ic-framework/fleet-safetyTheVMaster schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:48:
[...]
Hoe kan een werkgever het bellen in de auto nu verbieden...? Denk dat management en sales zich daar erg weinig van aantrekken....
Ik vermoed dat je daar wel het een en ander mag gaan uitleggen als je een accident zou hebben terwijl je aan het bellen was volgens de tel gegevens.
[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 03-04-2016 16:03 ]
Ja dat is natuurlijk waar......maar zwaar zakelijke gesprekken in de auto voer ik niet, want dat je dan afgeleid kan worden snap ik...meestal zet ik dan de auto wel even stil. De meeste gesprekken die ik de auto voer zijn de koetjes en kalfjes gesprekken met vrienden/familie etc...AndRo555 schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:58:
[...]
Bij J&J mag het alleszins niet: https://www.jnj.com/carin...ic-framework/fleet-safety
Ik vermoed dat je daar wel het een en ander mag gaan uitleggen als je een accident zou hebben terwijl je aan het bellen was volgens de tel gegevens.
Vind het overigens wel een beetje raar om dat te verbieden, maar mensen mogen wel gewoon een sigaret roken terwijl ze rijden (kan me niet herinneren dat werkgevers dat verbieden...ow wacht in een leasebak mag je meestal niet roken), of lekker aan je radio te friemelen...of eten en drinken achter het stuur...
Laat ze eerst maar eens actief het handheld bellen verbieden, ik kom ze nog zo enorm vaak tegen...mensen met de foon aan hun oor. Maar goed...dat is een beetje off topic natuurlijk...
[ Voor 26% gewijzigd door TheVMaster op 03-04-2016 16:05 ]
Even snel een gesprek antwoorden in de auto vind ik op zich, afhankelijk van verkeerssituatie natuurlijk, geen probleem. Echter ging het hier ook over zelf nummers bellen en door contact lijsten scrollen.... Dat het dan gewoonweg verboden wordt, verschiet ik niet van.TheVMaster schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:03:
[...]
Ja dat is natuurlijk waar......maar zwaar zakelijke gesprekken in de auto voer ik niet, want dat je dan afgeleid kan worden snap ik...meestal zet ik dan de auto wel even stil. De meeste gesprekken die ik de auto voer zijn de koetjes en kalfjes gesprekken met vrienden/familie etc...
Met je telefoon ben je meestal ook gewoon sneller afgeleid, op vlak van opletten/denken, dan een sigaret, koffie of door radiostations scrollen.
[ Voor 9% gewijzigd door AndRo555 op 03-04-2016 16:06 ]
Ja...dat is inderdaad ook van een heel andere orde. In druk verkeer is het ook echt niet verstandig...probeer dat ook altijd te voorkomen...AndRo555 schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:05:
[...]
Even snel een gesprek antwoorden in de auto vind ik op zich, afhankelijk van verkeerssituatie natuurlijk, geen probleem. Echter ging het hier ook over zelf nummers bellen en door contact lijsten scrollen.... Dat het dan gewoonweg verboden wordt, verschiet ik niet van.
Met je telefoon ben je meestal ook gewoon sneller afgeleid, op vlak van opletten/denken, dan een sigaret, koffie of door radiostations scrollen.
Radiostations scrollen ben ik wel met je eens, maar een sigaret waar ineens wat as vanaf valt...pff..ik moet er niet aan denken (nu rook ik niet, maar ik kan het me voorstellen).....
[ Voor 23% gewijzigd door TheVMaster op 03-04-2016 16:07 ]
Teveel debielen naar mijn zin. Zie hele dagen hele volksstammen die bellen met de telefoon in de hand, of de hele tijd in het toestel zitten te kijken (dat op het stuur gehouden wordt) om te wappen etc. etc. De bekeuring mag van mij fors omhoog, en zou gepaard mogen gaan met de inbeslagname van de telefoon.TheVMaster schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:48:
[...]
Zo, dat moest er een uit.
Maar aangezien handsfree bellen niet echt te controleren is, is het in de hand houden van een telefoon verboden - ook omdat andere dingen die je kunt doen met de telefoon in de hand, zoals lekker whatsappen, nog gevaarlijker zijn dan (handheld of handsfree) bellen. Want dan heb je niet alleen je aandacht niet bij de weg, maar ook je ogen niet op de weg...
Precies, als je stilstaal neem je niet meer actief deel aan het verkeer en mag je hem dus gewoon in je hand houden.vinom schreef op zondag 03 april 2016 @ 17:33:
Mooiste vind ik nog dat je de telefoon wél in je hand mag hebben, en dus bellen, als je voor een stoplicht stil staat of stil staat in de file. Iemand poste dat vorige week ofzo hier op Tweakers met een link.
Hoi!
Als je stilstaat laat je telefoon uit je hand vallen als het verkeerslicht weer op groen gaat zeker
Ik veronderstel dat dat ook weer niet de bedoeling is.
En als je dan de hele dag gedetacheerd zit bij een klant en 2x 1uur reistijd hebt. Wanneer moet je dan je collega's bellen? In het weekend?Mx. Alba schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:02:
Bij Shell bijvoorbeeld is het pertinent verboden om te bellen terwijl je aan het rijden bent - ze verplichten dat ook aan werknemers van andere bedrijven die in opdracht van Shell werken, dus ook inspecteurs van mijn werkgever mogen niet bellen in de auto als ze onderweg zijn naar of van Shell... Mijn werkgever zelf zegt om niet te bellen vanuit de auto, en om ook niet te bellen naar mensen waarvan je weet dat ze in de auto zijn. Een gesprek ontvangen in de auto mag wel maar dan moet je meteen zeggen dat je in de auto zit en dat het dus beter is om op een later tijdstip terug te bellen - maar dat is een streng advies, vooralsnog geen verplichting/verbod.
Ik bel echt letterlijk 95% van mijn reistijd omdat ik op die manier verloren tijd van het reizen enigszins kan compenseren. Heb niet het idee dat het me meer afleidt dan wanneer een persoon naast me zou zitten.
Kan die communicatie met je collega's dan niet per email? En gewoon tijdens werktijd? Het probleem hier is dat je kennelijk buiten werktijd toch contact moet hebben met je collega's...Aghanim schreef op zondag 03 april 2016 @ 23:08:
[...]
En als je dan de hele dag gedetacheerd zit bij een klant en 2x 1uur reistijd hebt. Wanneer moet je dan je collega's bellen? In het weekend?
Ik bel echt letterlijk 95% van mijn reistijd omdat ik op die manier verloren tijd van het reizen enigszins kan compenseren. Heb niet het idee dat het me meer afleidt dan wanneer een persoon naast me zou zitten.
En een telefoongesprek is wel degelijk veel meer afleidend dan een gesprek met iemand die met je in de auto zit. Iemand die in de auto zit ziet ook wat er om je heen gebeurt en zal dus op "drukke momenten" even "inhouden". Iemand die je aan de telefoon hebt ziet dat niet. Ook kost het meer concentratie om iemand aan de telefoon te verstaan en begrijpen dan iemand die in persoon naast je zit. En juist dit maakt handsfree bellen zo gevaarlijk. Je denkt dat het niet gevaarlijk is, terwijl het dat wel is.
Handheld bellen vindt ik anno 2016 kansloos. Een simpele carkit heb je al voor een paar tientjes.Mx. Alba schreef op maandag 04 april 2016 @ 07:04:
[...]
Kan die communicatie met je collega's dan niet per email? En gewoon tijdens werktijd? Het probleem hier is dat je kennelijk buiten werktijd toch contact moet hebben met je collega's...
En een telefoongesprek is wel degelijk veel meer afleidend dan een gesprek met iemand die met je in de auto zit. Iemand die in de auto zit ziet ook wat er om je heen gebeurt en zal dus op "drukke momenten" even "inhouden". Iemand die je aan de telefoon hebt ziet dat niet. Ook kost het meer concentratie om iemand aan de telefoon te verstaan en begrijpen dan iemand die in persoon naast je zit. En juist dit maakt handsfree bellen zo gevaarlijk. Je denkt dat het niet gevaarlijk is, terwijl het dat wel is.
Bellen helemaal verbieden gaat mij voorlopig echt te ver.
Ik zit 50 tot 60k km per jaar op de weg en zolang ik nog vrouwen hun make-up zie bijwerken, oma met 70 naar de linkerbaan zie ploffen op de snelweg en andere dwazen spontaan op de rem zie trappen dan denk ik dat er nog een hoop werk te doen is en handsfree bellen niet op nummer 1 staat.
Over roken ook nog maar te zwijgen, mensen die zich in allerlei bochten wringen om dat ding aangestoken te krijgen of de as het liefst buiten de auto te deponeren.
Ik bel zeer regelmatig in de auto maar ben me daar altijd van bewust. Als ik me echt moet concentreren vanwege een situatie dan geef ik ook geen antwoord en hoor ik vaak: ben je daar nog?
Ja en zo kennen we er nog 100.Mx. Alba schreef op maandag 04 april 2016 @ 07:04:
[...]
Kan die communicatie met je collega's dan niet per email? En gewoon tijdens werktijd? Het probleem hier is dat je kennelijk buiten werktijd toch contact moet hebben met je collega's...
Verbieden snoep te pakken in de auto en wat dan ook een zeer kwalijke vind is roken. Mensen laten wel eens een peuk vallen ofzo, en dan is er niemand meer bezig met het verkeer hoor
Zullen we dan de auto een verboden te roken zone maken?
Zodra ik op de a2 kom gaat bij mij de telefoon aan, anders val ik in slaap op een 5 baans snelweg waar je overheen moet sukkelen. Kan ik beter nuttige dingen gaan doen.
Voor de rest bel ik een stuk minder dan voorheen puur omdat ik zelf het uitgaand bellen erg beperk, het is veel relaxter rijden met een zonnetje en een lekker muziekje op.
Huur- en lease-auto's zijn al "verboden te roken" zones. Als het bij een lease-auto al niet in de leasevoorwaarden staat, dan is het zelfs wettelijk geregeld omdat een auto van de zaak officieel een werkplek is en op een werkplek mag niet gerookt worden.thefox154 schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:01:
Ja en zo kennen we er nog 100.
Verbieden snoep te pakken in de auto en wat dan ook een zeer kwalijke vind is roken. Mensen laten wel eens een peuk vallen ofzo, en dan is er niemand meer bezig met het verkeer hoorIn een noodsituatie maar 1 handbeschikbaar etc.
Zullen we dan de auto een verboden te roken zone maken?
Kun je dat onderbouwen?dan is het zelfs wettelijk geregeld omdat een auto van de zaak officieel een werkplek is en op een werkplek mag niet gerookt worden.
https://www.rijksoverheid...uimten-werkplek-en-horeca
Bedrijfsvoertuigen zijn ook werkplekken. Het rookverbod geldt dus ook in leaseauto's en vrachtwagens, ook als er niemand meerijdt. Is het voertuig uw eigendom en rijdt er niemand anders in? Dan geldt het rookverbod niet.
Dat is gek, in mijn huidige lease contract staat alleen dat als er in gerookt is, er extra reinigingskosten in rekening worden gebracht bij inlevering auto.
(Contract is van december-2015)
Gelukkig is mijn lease-auto alleen onder werktijd een werkplek, in mijn privè kilometers is het weer geen werkplek natuurlijk
Tja het blijft natuurlijk extreem asociaal om met je smerige gewoontes een auto van een ander ( je werkgever / lease maatschappij) de vernieling in te helpen.
Gelukkig ben ik van mijn huidige menage af per 30 april die gaat mooi naar een andere collega dus geen boete en dan ben ik vrij om uit de pool een leuke te kiezen of een nieuwe te bestellen.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Het blijft een werkplek. Je mag tijdens een borrel ook niet roken op kantoor.sorted.bits schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:19:
[...]
Gelukkig is mijn lease-auto alleen onder werktijd een werkplek, in mijn privè kilometers is het weer geen werkplek natuurlijk.
Ummm, jawel, ook buiten werktijd mag op een werkplek niet gerookt worden.sorted.bits schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:19:
[...]
Gelukkig is mijn lease-auto alleen onder werktijd een werkplek, in mijn privè kilometers is het weer geen werkplek natuurlijk.
JCE schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:26:
[...]
Het blijft een werkplek. Je mag tijdens een borrel ook niet roken op kantoor.
En niet drinken
Ik mag onder werktijd geen alcohol nuttigen. Leve thuiswerken *hips*
Die bepaling in het contract zal losstaan van de discussie of er wel of niet gerookt mag worden in een leaseauto. Neemt niet weg dat de wet nog steeds boven een dergelijk contract staat.GeeMoney schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:10:
[...]
Dat is gek, in mijn huidige lease contract staat alleen dat als er in gerookt is, er extra reinigingskosten in rekening worden gebracht bij inlevering auto.
(Contract is van december-2015)
Overigens betwijfel ik of iedereen ervan op de hoogte is dat er niet in de leaseauto gerookt mag worden. In dat geval zal de leasemaatschappij waarschijnlijk die reinigingskosten in rekening brengen
Zo kan ik mij nog een quote herinneren in het dev schuur-topic van .GertJan. "Ik ben zelfstandig alcoholist, ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!"Reinier schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:46:
[...]
offtopic:
En niet drinken
Ik mag onder werktijd geen alcohol nuttigen. Leve thuiswerken *hips*
Omdat ik ergens rond feb 2017 aan een nieuwe auto moet ben ik logischerwijs nu al een beetje aan het rondkijken. Na een kort klankbord met mn werkgever gaan we ook onderzoeken wat de leasemij er van zou vinden om mn huidige auto per 31/12 al in te leveren, en dan een (nu nog) 15% hybrid te nemen.
Ik heb in dat geval twee auto's op het oog: de V60 Twin Engine D5 (special edition) en de BMW 330E. Vooral de laatste ziet er erg interessant uit, want voor 55k is die flink aangekleed en tegen 15% bijtellen doet dat geen pijn in je portemonnee. Deze auto heb ik hier in het topic nog niet langs zien komen, of heb ik wat gemist? Iemand al ervaring met deze Dreier?
Gelukkig, mijn lease-auto is ook mijn eigendom. Niet dat ik rook of wil starten met roken, maar was wel benieuwd hoe mij dit verboden kan worden omdat mijn auto toevallig zakelijk gebruikt wordt.
Jazzy schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:57:
[...]
Gelukkig, mijn lease-auto is ook mijn eigendom.
Afaik is dit toch echt niet het geval.
[ Voor 65% gewijzigd door Widow op 04-04-2016 12:06 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Lijkt me een beetje off topic allemaal.
Kunnen we het weer over lease auto keuzes/opties en andere relevante informatie hebben?
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren voor een nieuwe lease auto.
Momenteel rij ik in een Renaul Megane Estate Sportsback wat me opzich prima bevalt maar ik neig nu meer naar een BMW ((x)1 serie) /Audi (A3) / Mercedes (A-klasse) maar toch ook wel weer de nieuwe Megane.
Voor wat betreft het verschil in segment valt Renault hier uiteraard buiten maar het comfort binnen, de opties maar ook het rijcomfort (in mijn huidige) zijn erg fijn dus lastige keuze weer.
Verwijderd
Ik weet niet hoe lang je bent, maar mijn vorige Megane had meer ruimte achterin dan de nieuwe Megane. Ik zou dat wel meenemen in je besluit. De A-klasse is overall gewoon te klein, de A3 komt meer in de richting. De X1 is iets anders dan de andere 1 serie natuurlijk. Proefrijden dus.Blankinho schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:41:
Zit ik in een keuze lease-auto forum te volgen wordt er nu continu over werkplek / roken etc gesproken..
Lijkt me een beetje off topic allemaal.
Kunnen we het weer over lease auto keuzes/opties en andere relevante informatie hebben?
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren voor een nieuwe lease auto.
Momenteel rij ik in een Renaul Megane Estate Sportsback wat me opzich prima bevalt maar ik neig nu meer naar een BMW ((x)1 serie) /Audi (A3) / Mercedes (A-klasse) maar toch ook wel weer de nieuwe Megane.
Voor wat betreft het verschil in segment valt Renault hier uiteraard buiten maar het comfort binnen, de opties maar ook het rijcomfort (in mijn huidige) zijn erg fijn dus lastige keuze weer.
Verwijderd
De BMW 330E vind ik toch wel een erg groot streepje voorhebben op de V60. Het voelt veel luxer en ruimer aan. Qua ruimte is het helaas niet de Grand Turismo versie (wat een ruimte heeft die zegAllSeeyinEye schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:42:
Even terug naar auto's.
Omdat ik ergens rond feb 2017 aan een nieuwe auto moet ben ik logischerwijs nu al een beetje aan het rondkijken. Na een kort klankbord met mn werkgever gaan we ook onderzoeken wat de leasemij er van zou vinden om mn huidige auto per 31/12 al in te leveren, en dan een (nu nog) 15% hybrid te nemen.
Ik heb in dat geval twee auto's op het oog: de V60 Twin Engine D5 (special edition) en de BMW 330E. Vooral de laatste ziet er erg interessant uit, want voor 55k is die flink aangekleed en tegen 15% bijtellen doet dat geen pijn in je portemonnee. Deze auto heb ik hier in het topic nog niet langs zien komen, of heb ik wat gemist? Iemand al ervaring met deze Dreier?
Verwijderd
De X1 is anders dan de 1 serie bedoel je?AndRo555 schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:21:
De X1 is zo wat totaal anders dan de X1 op vlak van chassis/motor/aandrijving setup. De X1 is eerder vergelijkbaar met een 2 Active Tourer of een Mini Countryman dan een 1 serie. (sommige BMW aanhangers durven het een niet echte BMW te noemen)
De 2 Active Tourer vind ik echt een afschuwelijk hok btw...
Haha ja is beide inderdaad 1-serie maar was meer om aan te geven welke modellenVerwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:22:
[...]
De X1 is anders dan de 1 serie bedoel je?
De 2 Active Tourer vind ik echt een afschuwelijk hok btw...
Die 2-serie heb ik in het echt volgens mij nog niet eerder gezien maar ik ga het de komende weken wel ff bekijken.
Verwijderd
Dit topic is gesloten.