Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:31:
[...]
Comfort is belangrijk, ik rij 1500 km per week. Verder moet hij ruimte hebben (daarom SW/Combi) voor vakanties en evt aankomende spruit. En kunnen trekken ivm aanhanger en motoren. Portemonnee is niet mega belangrijk (als het de combi wordt wordt het een 150 pk versie voor die 25 euro die het scheelt), maar 100 euro begint wel aan te tikken natuurlijk. Ik rij nu voor 146 euro de megane, dus die 235 euro die ik voor de skoda mag neerleggen is toch wel meer.
Ik ga vanavond even langs de Peugeot dealer, denk dat ik er sowieso even in moet zitten om een gevoel erbij te krijgen. Wat mij vooral tegenstaat is de mensen die ik ken met een 308SW en de problemen die ze ermee hebben. Ik moet trouwens sowieso 4 jaar, maar met 1500 km pw zit je er sneller dan 4 jaar. De peugeot is trouwens gewoon nieuw he, voorraad model 14% in 2015 al op kenteken gezet.
Er zijn een aantal dingen die ik bij de Peugeot onhandig vindt. O.a. dat alles via het infotainment systeem gaat. Maar kan je daar aan wennen voor 100 euro, vast wel.

Ervaring met beide auto's

even gezinssituatie voor een beter beeld: mijn vrouw en ik zijn beide lang (184 resp 192cm), 1 zoontje van 1 jaar en 2 honden. Ik rijd gemiddeld zon 1000 km per maand.
Dus ruimte is erg belangrijk maar financieel wilde ik graag minder gaan betalen (had een Laguna station 2.0 benzine tegen 25%). Lang verhaal kort (tik dit op de tablet); ik heb een 3 maanden als tussenperiode een Octavia combi élégance business 2.0 TDI gereden. Volgens mij is dit nu de style geworden. Goed, deze was dan wel tegen 20% echter wel rond de 38K dus dat was net zoveel qua bijtelling als de Laguna. Heb uiteindelijk toch gekozen voor de 14% 308sw want: centen.
Heb de 308 nu zon 4 maanden en zon 18K er mee gereden. De Octavia overtreft de 308 in alles hoewel niet helemaal eerlijk vergelijk gezien de opties. Maar wat je wel 1 op 1 kunt vergelijken en waarin de Octavia echt beter is:
- wegligging
- ruimte. Voorin maakt het niks uit, echter wel op de achterbank gezien de kinderstoel. Omdat wij lang zijn moeten we ver vooruit zitten met een kinderstoel achter ons.
- multimediasysteem en navigatie
- panodak. Op De 308 kan ie niet open.
- keyless entry versus ouderwets met de sleutel (ok niet eerlijk, de 21% 308 zou je dit wel kunnen kiezen)
- verlichting. Ook hier niet helemaal eerlijk vergelijk maar op de 14% 308 kun je alleen ouderwetse pitjes krijgen en ik was gewend aan xenon. Hier veel onverlichte wegen dus ik vind het helemaal niks. Heb er nu Philips xtreme vision lampen in gedaan en dat helpt wel iets.
Stuurpositie ben je zo aan gewend, kwestie van uitproberen. Qua isolatie en windruis zijn ze ook gelijk
Als jou die 100 euro niks uit maakt; neem echt de Octavia! Zeker de 150 pk diesel is erg fijn.
[
Voor 7% gewijzigd door
Schimanski81 op 05-02-2016 21:26
]